Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

MH17-rechters: 'OM, waar zijn die radarbeelden?'

rrrradarrr

OM vond onderste steen na 2016 niet meer interessant

Asjemenou. Opvallend citaat uit het officiële verslag van de MH17-rechtbankzitting van afgelopen vrijdag. Komt ie. "Een herhaald verzoek aan de Verenigde Staten naar de satellietbeelden waarop de lancering van een BUK-raket te zien zou zijn, wordt ook gedaan. De rechtbank heeft geconstateerd dat het laatste verzoek om die beelden te krijgen in 2016 gedaan is. Een nieuwe poging is gewenst ook omdat het onderzoek ter zitting is begonnen." Een nieuwe poging is dus gewenst. Zeg dat wel, rechtbank. Drie jaar maanden dagen (DAGEN) na de aanslag zei toenmalig Secretary of State Kerry dat de Amerikanen beelden hadden: "we saw the trajectory, we saw the hit". En al MEER DAN VIJF JAAR LANG willen ze die niet geven. De Nederlandse regering steekt ondertussen geen poot uit om deze onderste steen boven te krijgen, want kennelijk is het laatste verzoek in 2016 gedaan. 2016! Toen was Donald Trump nog niet eens geboren. Dus, Rutte, gooi eens wat van je internationale gewicht in de schaal om die beelden te ritselen. Want hoe langer ze geheim blijven, des te benieuwder wij worden wat er allemaal op te zien is.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb het vermoeden dat er gewoon vanuit de commisie is verzocht dat de vs die beelden maar niet moet vrijgeven omdat ze waarschijnlijk een andere uitkomst bieden?

me_paranoia | 07-07-20 | 12:22

Dat we er meer benieuwd naar raken als de onderste steen langer verstopt blijft, daar geloof ik niets van. Kijk maar eens hoeveel mensen er nog werkelijk benieuwd zijn naar de misstanden rondom de vuurwerkramp in Enschede, of de bende van Nijvel.

Clay Regazzoni | 07-07-20 | 02:08 | 1

Eens. Een doofpot met bevlekt dossier is erg onaantrekkelijk om mee geassocieerd te worden. Mensen willen met winnaars te maken hebben. En de kans op winst in zo'n dossier is minimaal. Sterker nog, de kans dat je leven een puinhoop wordt is levensgroot.

zevensprong | 07-07-20 | 08:53

Ja. En?

Rusland heeft wel radarbeelden geleverd. Dus.

gaffelbaard | 07-07-20 | 01:02 | 4

@Clay Regazzoni | 07-07-20 | 02:10:
Helemaal geen radarbeelden is ook een beetje 'jammer', he?

In een rechtszaak draait alles om bewijs.

gaffelbaard | 07-07-20 | 07:24

@Clay Regazzoni | 07-07-20 | 02:10: Bij het woord radarbeelden denk jij kennelijk aan een filmpje of zoiets?

Pierre Tombal | 07-07-20 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

Lockerbie gebeuren duurde ook super lang.. oww en check deze dan eens.. is trouwens een hele lijst met dit soort “ongelukken”..

3 juli 1988 - Iran Air-vlucht 655, een Airbus A300 van Iran Air, wordt boven de Straat van Hormuz neergeschoten door een SM-2 luchtdoelraket van de Amerikaanse kruiser USS Vincennes, waarbij alle 290 inzittenden om het leven komen.[2][20][25]

David000000007 | 06-07-20 | 23:44

Moet aan fotorolletjes denken. En aan screbrenica. Weet ook niet waarom.

Mart6037 | 06-07-20 | 22:09

Die beelden zullen inmiddels wel vernietigd zijn, toch?

P-nuts | 06-07-20 | 21:04

Poetin was in de dagen voor het 'ongeluk' met MH17 op staatsbezoek in Zuid-Amerika. En vloog de veiligste weg terug naar huis.
Zette eerst een VN-diplomaat af in New York (tussenstop en tanken) en vloog via Reykjavik over de Noordzee om in het noorden van Duitsland weer boven land te komen. Vloog verder richting zijn zomerverblijf. Om zo ongezien mogelijk te reizen word kort achter en boven een verkeersvliegtuig gevlogen, die geeft een mooie grote radarpuls en verhult de kleinere jet.
De kleuren van MH17 komen overeen met de kleuren van het Russische staatsvliegtuig.
De Amerikanen willen altijd weten waar Poetin is. De Russen willen niet toegeven dat het een aanslag op Poetin was (uitgevoerd door ontevreden Russen).

En nu weten we allemaal waarom de oud dubbelspion Sergei Skripal en zijn dochter radio-actief vergiftigd werden.

BraadWorstLul | 06-07-20 | 21:02 | 3

Ja joh. Kan geen toeval zijn allemaal.

Beste_Landgenoten | 07-07-20 | 08:22

Prachtig verhaal en een razend spannend plot. U bent auteur van pulp romans? Ok beste BraadWorstLul, kom eens met bewijzen voor dit lijntje, niet? Dan fictie.

Sw.Dwaallicht | 07-07-20 | 09:11

Radars kunnen niet achter de horizon kijken en derhalve hebben Amerikaanse radars niets gezien. Zelfs AWACS vliegt niet hoog genoeg om vanaf NAVO-gebied de lanceerplek van de BUK-raket te kunnen waarnemen. Infraroodwaarnemingenvanuit de ruimte zouden theoretisch gezien de BUK hebben kunnen detecteren, maar dan moet je er wel op het moment suprême de lens op hebben gericht.

bdn01 | 06-07-20 | 20:47

Ik zit nog steeds op de radarbeelden van Enschede te wachten waar Nederlandse overheden een hele woonwijk met containerladingen raketten en andere explosieven uit de lucht schoten. Maar die overheden werken ook niet mee.

Varende_Reaguurder | 06-07-20 | 20:34 | 2

Dat waren landmijnen. Wel een beetje bij de les blijven graag.

Geen01 | 06-07-20 | 20:38

Plastic landmijnen zelfs, 8 gulden en 1.4 invaliden per stuk.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:42

USA = our allies? Why not share proof with your friends?? Pffff

Rechtsdraaiend | 06-07-20 | 20:18
-weggejorist-
squadra | 06-07-20 | 19:44 | 1

Laat het rusten. Niemand heeft met opzet dat passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten.

Rob-van-Hardensteen | 06-07-20 | 19:36 | 2

Het gaat om geld. Dan is vijf of zes jaar niet veel. En het is heel belangrijk dat de Oekraïne hier als een soort slachtoffer moet worden opgevoerd. Terwijl het ze bepaald niet slecht uitkwam.

Heiner | 06-07-20 | 20:10

Die Oekrainers dachten dat het Putin was, in zijn Ilyushin Il-96-300PU, die ook qua beschildering behoorlijk veel lijkt op de MH17.

M13 | 07-07-20 | 06:35

Ik denk dat we ondertussen allemaal wel weten dat het de Oekraïne zelf was die dat vliegtuig uit de lucht knalde. Sterker nog, het was waarschijnlijk Hunter Biden die op die knop duwde.

Geen01 | 06-07-20 | 19:31

Sarcasme: Is het dan wel de bedoeling dat we over die satellietbeelden gaan beschikken, want stel er staat iets anders op dan verwacht? Waarom dan nog na 2016 nog eens moeite gaan doen?

Jan, Leiden | 06-07-20 | 19:20
-weggejorist-
Gazzerop | 06-07-20 | 19:13

Ik blijf denken dat Ukraine het gedaan heeft en dit geopolitiek op het moment niet uit kwam vanwege onze referendum, dat ze Ukraine bij de EU willen hebben en ze steunden tegen Rusland toendertijd.

kruz | 06-07-20 | 19:07 | 1

Dat gevoel heb ik nou ook. Het kwam gewoon niet uit in de geopolitieke powerplay agenda van Brussel. En dus moest al het bewijs in de doofpot en moest Rutte net doen of ie heel erg zijn best deed om de onderste steen te vinden. Maar die ligt gewoon in Brussel begraven En Rutte weet precies waar en waarom. Ukraine wist al dat ze het verdrag binnen hadden voordat het referendum bij ons was afgerond. De president van Ukraine versprak zich daar over in een interview toen hij gevraagd werd naar zijn mening over het referendum en of hij dacht dat het associatie verdrag er door zou komen. Hij was allanf ingelicht dat dat hoe dan ook zou gaan gebeuren. Alsof Nederland belangrijk is in dit geopolitieke spel. Europa is met haar aggressieve expansiedrift tegen beter weten in op weg naar controle over van alles en nog wat aan onze oostelijke grenzen. En importeert daarmee een boel ellende. En oogst groeiend onbegrip bij de burgers en kiezers in het westen. Niet dat we nog iets te kiezen hebben, De meeste hotemetoten worden in een interne circlejerk verkozen omdat ze goed kunnen dansen naar de pijpen van griezels zoals Verhofstad. ( voorheen ook oppergnoom van Rompuy uiteraard ) gevaarlijke mannen, die alleen maar uit zijn op totalitaire macht. En daarvoor moeten we groeien. Europa is rupsje nooit genoeg. En om dit alles mogelijk te maken moet er een gigantische herdistributie van geld en middelen plaats vinden. En moet er veel oud zeer onder het tappijt geveegd worden. Ik weet eerlijk gezegd niet met zekerheid te zeggen, net zoals de rest hier, of het nou de Russen of de Ukrainse militia waren die geschoten hebben. Maar het is vrij duidelijk dat geen enkele van de betrokken partijen er iets mee te winnen heeft om dit openbaar te maken cq krijgen. En dat geeft te denken. Alle radar systemen staan uit... in een hotspot waar al meerdere vliegtuigen zijn neergehaald in de afgelopen weken. Geloof je het zelf. Ik denk dat daar zoveel radar aanstond dat de duiven gebraden uit de lucht kwamen vallen. Maar we mogen het niet weten. En het heeft er alle schijn van dat ook onze eigen regering en Brussel niet bepaald hun best doen om de antwoorden te vinden. En vooral dat laatste is best zorgelijk te noemen. Het enige verschil tussen ons en een echte bananenrepubliek is dat ze hier nog een beetje de schijn proberen op te houden dat er wat aan gedaan wordt. Wat hebben wij met zijn allen in vredesnaam te zoeken in Ukraine. Wat doet Europa daar? Ik ben bang pure powerplay. Met als inzet Gas en Olie. De grote pijplijnen van het oosten naar Europa. En controle daar over. Dat is nog altijd de echte agenda. Maar daar hoor je de media maar bijzonder weinig over. Dat gebrek aan transparantie is waar ik zelf in ieder geval me stoor. En het maakt de poppenkast alleen maar droeviger. Stelletje marionetten zijn we. En expendable. Maar dat mag vooral niet hardop gezegd worden.

Blubberbazooka | 06-07-20 | 23:50
-weggejorist-
Gazzerop | 06-07-20 | 19:04 | 1

Denk niet dat de Amerikanen veel zin hebben hun radar capabilities rond de Russische grens publiek te maken. Ga je ook zien dat elk stukje ruis door de tegenstanders zal worden aangeduid als een Ukrainse straaljager.

Het boeit sowieso niet:
- Neergeschoten door door Rusland aangestuurde 'rebellen' - illegale operatie van Rusland. Hoeveel aanwijzingen heb je hiervoor nodig?
- Met een Russische raket die door Rusland illegaal naar het gebied is gestuurd

Of er wel of niet een straaljager van Oekraine aanwezig was boeit niet. Wat wordt het verhaal dan? De Russische militairen die daar niet waren hebben niet geschoten met een Buk raket die ze niet hadden op een Ukrainse straaljager?

Rusland had daar helemaal niet mogen zijn en gaat dat dus ook nooit toegeven. Net zoals wij hier niet toe gaan geven dat we willens en wetens jihadisten steunden in Syrie of die amerikanen hebben geholpen met illegale martelpraktijken.

Soms moet je als land dingen doen die niet horen, maar gewoon vanuit je eigenbelang wel de beste aktie zijn of lijken.

Gezien Rusland het ongetwijfeld niet opzettelijk heeft gedaan, wat valt er nog meer over te zeggen? Het is voorbij, de mensen zijn dood. Het is een tragische menselijke fout geweest.

Mensen die hier het Russische verhaal geloven, geloven die dan ook in dat Crimea niet is teruggepakt door het Russische leger maar door onafhankelijke separatisten?

Blasfemie | 06-07-20 | 18:58 | 7

@Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 22:45: Ik verzoek den luisteraars dan ook om, wanneer zij straks hun legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als zij dat ook andere nachten doen. Er is voorhands geen enkele reden om ongerust te zijn..................

M13 | 07-07-20 | 06:39

@Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 22:45: Precies, dat dus. En die Landcruisers van Rutte waren heus echt waar alleen maar bedoeld om slachtoffers van gifgasaanvallen te kunnen vervoeren en niet een achterbakse slinkse bijdrage om een regime omver te werpen in de veronderstelling dat ISIS een democratie zou gaan instellen en misschien later wel tot de EU zou kunnen toetreden.

Waar haal jij overigens vandaan dat die Telar een Russische bemanning had? Daar hebben die zolderkamernerds van Bellingcat helemaal niet over gerept. Er loopt sowieso in Oekraïne zelf genoeg volk rond dat tijdens hun diensttijd met zo'n ding in aanraking is geweest en daar prima mee overweg kan. Maar zo'n snotneus als jij weet natuurlijk totaal niet wat dienstplicht inhoudt.

Pierre Tombal | 07-07-20 | 08:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Goh waarom willen Amerikanen het toch niet geven. Heeft het misschien te maken de het projectiel vanuit het westen ( Oekraïense zijde ) is aan komen vliegen ?

The Russian | 06-07-20 | 18:18 | 1

Omdat ze totaal niks zinnigs hebben. Ze wilden gewoon stoken vanwege een mogelijke Russische betrokkenheid en een van de resultaten van dat gestook is dat de EU (en dus wij ook) ons lieten verlokken om aan een militair machtsspelletje mee te doen langs de grens met Rusland.

Pierre Tombal | 06-07-20 | 18:32

Men zal wel denken: wie in troebel water roert, vindt geen duidelijkheid. Vandaar dat er sinds 2016(?) niets (??) meer gedaan is.

Geil Kippetje | 06-07-20 | 18:08

De onderste steen moet helemaal niet boven komen. Want dan gaan mensen zich afvragen waarom dit vliegtuig daar überhaupt vloog.
- April: waarschuwing van de International Civil Aviation Organization
- 17 juli 00:00 sluit Russische air traffic control de airspace vanwege "armed conflict in Ukraine"
Maar omvliegen kost wat meer kerosine.

ParadiseLost | 06-07-20 | 17:54

Rutte wil de onderste steen helemaal niet boven. Hij is corrupt tot op het bot. De nabestaanden zouden een strafzaak tegen hem moeten beginnen.

ILF2 | 06-07-20 | 17:36 | 1

Mee eens.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 19:04

"Dus, Rutte, gooi eens wat van je internationale gewicht in de schaal om die beelden te ritselen."

Het internationale gewicht van Rutte, het zou wat.
Als er negatieve gravitatie zou bestaan zou Rutte dat uitstralen (als Gravitatie in de vorm van deeltjes komt, dat is). Voor nu trekt Rutte hooguit een volkomen vacuüm.

Sans Comique | 06-07-20 | 17:33 | 2

Negatieve gravitatie bestaat, in de vorm van Rutte. Hij wordt niet voor niks 'The White Hole' genoemd in zijn kringen, heb ik van een naar poep ruikende man in het Vondelpark. Of begrijp ik nu die bijnaam verkeerd?

De waard zijn gast | 06-07-20 | 18:45

@De waard zijn gast | 06-07-20 | 18:45: White hole slaat op Rutte's 'bleached anus'.

Sans Comique | 06-07-20 | 22:42
-weggejorist-
kalescheet | 06-07-20 | 17:27 | 1

Afweging Trump: zal ik de beelden geven aan dat jochie dat eens per jaar langskomt en zenuwachtig naar de camera lacht of hou ik de beelden geheim opdat de Russen/ Chinezen niet zien wat de kwaliteit van onze intell is.

Schemerlamp | 06-07-20 | 17:23

Het valt te vrezen dat er op de radarbeelden zaken te zien welke niet welgevallig zijn. Bv, betrokkenheid van Oekraïne. En destijds moest het 'handelsverdrag' met Oekraïne er nog doorgeduwd worden. Dus betrokkenheid van de Oekraïne konden ze niet gebruiken. Nou die radarbeelden komen dus nooit boven water of zijn (per ongeluk) gewist.

Gemeen Mosje | 06-07-20 | 17:18 | 1

Damn right. Simple deduction.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:40

Je kan het wel vragen aan Trump maar die gaat zeggen er zijn geen beelden nooit geweest. Dus Rutte denkt zolang ik het niet vraag blijft het mooi mistig en kan het vingertje gewoon richting Rusland. Trouwens de naar voren geschoven woordvoerder van de nabestaanden is een VVD'er.

dik van alster2409 | 06-07-20 | 17:16

Rutte zou de onderste steen bovenkrijgen, hij is nog steeds aan het zoeken naar het geitenpaadje. En dat krijgt 44 zetels in de peilingen.

bijna_raak | 06-07-20 | 17:15

Het OM kan het toch even aan Halbe vragen? Die zit toch bij Volker Wessels te klooien?

Boy Cot | 06-07-20 | 17:15

Als we onder de onderste steen kijken dan vinden we daar Mark R. & consorten
niet de oorzaak van de ramp
We kunnen beter wegkijken
Dat is de norm tegenwoordig

Beffel0Bill | 06-07-20 | 16:54

Als er echt beelden waren om Rusland erbij te naaien hadden ze die natuurlijk AL LANG laten zien.

Claude_Vieaul | 06-07-20 | 16:50

Da’s toch wel ietwat ontluisterend. Maar ja, feiten is zo 2015.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 16:45

Dat is dan weer een beetje hoopgevend, als de rechters de waarheid willen achterhalen. Verfrissend om ze niet politiek bezig te zien!

Short | 06-07-20 | 16:45 | 1

Die rechters zullen toch niet (allemaal) Poetin-vrienden zijn?Nahhhhh, denk het niet.

Ben5570 | 06-07-20 | 16:50

Waarom beginnen die nabestaanden geen civiele procedure tegen Oekraïne?

Heb veel van hen gezien bij Pauw destijds, ook meteen met de vinger wijzend naar Rusland.

Was heel eng om te zien.

rachid82 | 06-07-20 | 16:45

Ken je die mop van die radarbeelden? Die zijn er niet (meer). Waarom? Er was niks te zien.

Want Russia, Russia, Russia zou het narratief moeten zijn...

nuchterland | 06-07-20 | 16:38 | 1

Liggen naast dat fotorolletje.

bijna_raak | 06-07-20 | 17:16

Als bedoeling van stukje is alle Putin ( en Trump) fans, het trollenmagazijn in st Petersburg, gele hesjes, anti-vaxxers en overige complotdenkers en patiënten uit een soort van balorigheid maar weer eens op de wenken te bedienen zodat ze lekker kunnen leeglopen op Rutte, NL, Soros, Oekr, Europa etc etc. dan lijkt missie geslaagd. Met serieus te nemen berichtgeving heeft ’t allemaal natuurlijk niets van doen.. Ik snap het wel , beetje reuring is leuk, dagelijks programma moet gevuld .. maar zou ’t niet overdrijven, komen wel heel veel rare snuiters op af ..

justinianus | 06-07-20 | 16:35 | 5

En daar kan je dan weer obligaat op toehappen, zoals ik helaas ook moet toegeven.

Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 19:36

Even een kleine inventaris bij de AIVD hoe dit onderwerp nog leeft op GS.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:36

Mooie woorden brabbel... Leef je al lang met je kop in je anus. Gewoon eens de alternatieve media proberen te volgen. Er gaat een wereld open.

siempie2696 | 06-07-20 | 20:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ze zelfs de beelden van de André Hazes onthoofding niet gefixed krijgen dan kan je dit wel helemaal op je buik schrijven.

Dirk III | 06-07-20 | 16:29

ra-dar beelden?! zal weer net als die teven bonnetjes zijn.

Ins0mnia | 06-07-20 | 16:27

Klinkt als een filmrolletje dat kwijt is.

postmodernismisdead | 06-07-20 | 16:17 | 3

Of dat "ene" bonnetje

Koning één oog | 06-07-20 | 16:24

@Koning één oog | 06-07-20 | 16:24:
-
Of die 150 camera's op het Amsterdamse Stationsplein, die zichzelf spontaan uitschakelen bij het waarnemen van diabetici.

bisbisbis | 06-07-20 | 16:26

Of als 9.000 belastingdossiers.

bisbisbis | 06-07-20 | 16:26

Maar goed. Over het onderwerp MH17 is al zoveel rook gemaakt dat het wel duidelijk is dat, buiten de getroffen familie, verrassend veel nationaliteiten & functionarissen geen zin hadden in de onderste steen.
Het wachten is nu op Hollywood met de verlossende radarbeelden en Bruce Willis in de rol van Frans Timmermans.

DENK intussen dat onze linkse rechter het repsect krijgt dat hij/zij/het verdient. Wacht u ook maar op de film.

Jan Passant mk2 | 06-07-20 | 16:03

Waren de Oekraïense radarbeelden en radiocommunicatie al binnen?

NoE | 06-07-20 | 15:49 | 2

Nope, die stonden uit....

litebyte | 06-07-20 | 16:14

@litebyte | 06-07-20 | 16:14: Ja en dat meldden ze maanden later pas. Dat is heel gebruikelijk, hoor. Je schakelt die apparatuur uit wegens 'onderhoud' terwijl er iets ten zuiden een grote militaire oefening met de VS aan de gang is en meldt niets. Als er dan naar gevraagd wordt, geef je aan dat er onderhoud aan de gang was en wel bij alle systemen in die omgeving. Heel gebruikelijk, niets aan de hand hoor. Wie daar wat achter zoekt, is een kwaadaardige verrader van de goede zaak.

Spie | 06-07-20 | 17:20

Ow... daarom komt Mark niet uit de kast.
Hij heeft zichzelf ingemetseld met al die onderste stenen.

Schietmijmaarlek | 06-07-20 | 15:48 | 3

Wat mij betreft storten ze nog een paar ton beton op Mark. Dan weten wij tenminste dat er volgend jaar heel misschien iets te kiezen is.

Spie | 06-07-20 | 17:21

Geef die man een breuk. Zelfs als je de onderste steen hebt gevonden moet je hem nog naar boven zien te krijgen. En ja, het virus...

Sans Comique | 06-07-20 | 17:38

@Spie | 06-07-20 | 17:21: Als alle VVD-ers die betonnen platen voor hun koppen inleveren, dan kunnen we het hele Binnenhof begraven.

Schietmijmaarlek | 06-07-20 | 19:04

Ja, ja, het OM en de NL'se overheid: filmrolletjes Srebrenica, moord Fortuyn, IRT-affaire, proces Wilders, paskamermoord, waxinelichtjesgooier, blokkeerfriezen, Teeven-bonnetje, Vincent Leenders, kindertoeslagfraude, MH-17.
Je kunt niet beweren dat ze geen neus hebben voor welke zaken er wel of niet toe doen.

Cincinnatus | 06-07-20 | 15:32 | 10

@Pierre Tombal | 06-07-20 | 18:25: Naser Oric. "Hij wiens naam niet genoemd mag worden" Een dappere Moslim die hem met zijn adjudanten per helicopter smeerde, vlak voordat de Serviërs kwamen. Hij lokte de Serviërs naar Srebrenica. Een positie die alleen om geografische redenen al praktisch onhoudbaar was.Gek dat je nou nooit Moslims over hem hoort.

Heiner | 06-07-20 | 21:07

@Heiner | 06-07-20 | 21:07: Oric was een schoft eersteklas. De moslims troffen dit keer kruisridders. Heel vervelend voor ze, maar de wereld is er waarschijnlijk beter van geworden. Nederland had daar nooit moeten zitten. De Denen wisten wel hoe ze moesten optreden. Met een paar Leopards hebben ze flink huisgehouden.
en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_B%C...

Frau Merkel | 07-07-20 | 01:06

@Frau Merkel | 07-07-20 | 01:06: Nederland moest met een paar 4 tonners en uitgeklede YPR pantserwagens heen, want tanks zouden agressie opwekken. Nou maakte dat in het geval van Srebrenica niet zoveel uit. Zelfs als men tanks had gehad was die stad niet te houden geweest en zou het aantal slachtoffers waarschijnlijk alleen maar hoger zijn geworden. Getalsmatig waren de Serviërs veel groter en sterker en die stad is als een "sitting duck". Ieder schot of iedere mortiergranaat zou een doel hebben getroffen, terwijl de Serviërs lekker boven zaten te wachten. Die stad in in het geval van een oorlog net zo hopeloos als Gaza. Ze kunnen wat met raketten of mortieren smijten, zonder iets te raken, terwijl ze zelf alleen maar hadden moeten incasseren en dat dan in een overbevolkte omgeving met 25.000 burgers op een kluitje.

Heiner | 07-07-20 | 10:09
▼ 7 antwoorden verborgen

My country is not guilty, you fools.

putinisyourfriend | 06-07-20 | 15:31 | 1

Hoe klinkt dat in het Russisch?

Sans Comique | 06-07-20 | 17:39

Wordt over de NL verkiezingen heen getild, want Rutte wil die onderste steen niet vinden.

Guust Kadaver | 06-07-20 | 15:30

Ondanks dat de Russen niet meewerken zijn er nog allerlei non-valeurs die deze hufters lopen te verdedigen.

van Oeffelen | 06-07-20 | 15:29 | 13

Volgens mij gaat dit over het niet meewerken van Amerika.

dik van alster2409 | 06-07-20 | 16:47

@dik van alster2409 | 06-07-20 | 16:47: en van Oekraïne: alle radarinstallaties in de buurt waren net wegens 'onderhoud' gesloten, ondanks dat er in de Zwarte Zee een grote oefening met de Amerikanen aan de gang was. Jammer alleen dat ze 'vergeten' waren om dat van tevoren de melden ...

Spie | 06-07-20 | 17:29

Zou jij erg veel meewerken aan een rechtszaak waar de kranten al vanaf dag één kopten en leidende politici al schreven dat je de moordenaar was en de families van de slachtoffers samen met een mogelijke dader het onderzoek leiden en de rechtszaak ook in het dorp van de slachtoffers met gestudeerde vrienden en familie van het slachtoffer als rechters? En dan een boswachter van elders zegt foto's te hebben maar dat die geheim zijn omdat zijn collectie nogal "gevoelig" is.

De vergelijking gaat uiteraard niet helemaal op qua schaal maar zit er ook weer niet zo ver naast. Je zou verzoeken om een ander soort rechtszaak, een nieuw onderzoek en op een andere plek, verricht door een verse ploeg. Toch?

GeenAccount | 06-07-20 | 17:56
▼ 10 antwoorden verborgen

Opovallend dat de VVd-trolletjes totnutoe afwezig zijn bij dit onderwerp. "Hij heeft het fantastisch gedaan". (Op 6000 + 300 na). Waarschijnlijk zijn er nog geen instructies van het Hauptquartier gekomen.

dathoujetoch | 06-07-20 | 15:28 | 3

Kuifje inderdaad nog niet gezien.
Berbaar is gecanceled, meen ik.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 15:31

@HP-premium | 06-07-20 | 15:31: normaal zijn die trolletjes niet weg te meppen, maar goed, nu te laat. Vast bezig met erg belangrijke projecten, de gang extra schoonmaken op het Hauptquartier.

dathoujetoch | 06-07-20 | 15:40

Rusland heeft toentertijd de beelden zelf aangeboden maar hier wilden ze ze niet omdat ze gemanipuleerd zouden zijn..
Het kwam dus niet in ons straatje te pas.. En hier maar denken dat de Russen niet goed snik zijn..

aardv@rk | 06-07-20 | 15:27 | 4

@usb stok | 06-07-20 | 16:34: Je hebt toch de Amerikaanse data (ze zeggen zelf dat alles er prima op staat) en Oekraïense data (want er was niet vóór de ramp gemeld dat de radar niet werkte) dus er is meer dan genoeg bewijs, van drie verschillende bronnen, dus dat gaat helemaal goed komen. Dat 2e Russische radarstation komt vast en zeker met data zodra de data van de VS en Oekraïne binnen is.

Spie | 06-07-20 | 17:37

Dat klinkt als de niet door de EU maar wel door de FDA gecertificeerde mondkapjes van het FvD.

Sans Comique | 06-07-20 | 17:40

@usb stok | 06-07-20 | 16:34: Een "gebruikelijk" formaat zoals dat beschreven werd is niet hetzelfde als een "internationale standaard". De ICAO heeft dit ook bevestigd aan de 2e kamer.

GeenAccount | 06-07-20 | 17:58
▼ 1 antwoord verborgen

Maar voor zo'n Groots Staatsman als Mark Rutte moet één vriendelijk doch dringend kuchje tijdens een telefoontje naar Washington toch meer dan voldoende zijn?

obominotie | 06-07-20 | 15:27 | 3

Die man kan woestijnzand verkopen dus dit moet een peulenschilletje voor hem zijn.

Nehemia | 06-07-20 | 15:34

@Nehemia | 06-07-20 | 15:34: Hij verkoopt inderdaad de grootst mogelijke snoerloze kolder met twee jaar garantie maar alleen aan het Nederlandse Volk. Die kopen dat wel. Omdat de buren het ook doen. En je wilt er wel bij horen natuurlijk.

Sans Comique | 06-07-20 | 17:42

@Sans Comique | 06-07-20 | 17:42: Die man is er niet voor ons. Hij dient de belangen van de Brussel en de VN. Maar bij elke bulderende schaterlach zit de helft van Nederland weer in zijn trance-toestand. Volgzaam en gedwee.

Nehemia | 06-07-20 | 18:12

Oekraine heeft dat ding naar beneden gehaald. Dat is zo duidelijk.

Mark_D_NL | 06-07-20 | 15:27 | 3

Juist maar maak ze dat maar eens duidelijk!

aardv@rk | 06-07-20 | 15:28

Oekraïne moet een vast lid van de NAVO en Brussel worden, dus Rusland is hoe dan ook de schuldige.

Nehemia | 06-07-20 | 15:36

Yeah, als je alle echte feiten op een rijtje zet, en de rest negeert, dan kom je bij Oekraïne uit, en nergens anders.
En dan weet je ook waarom die onderste steen nooit boven komt; omdat Markje er zelf tot aan zijn nek in zit.

Ravian | 06-07-20 | 19:49

Tuurlijk gaat Mark R. geen actie ondernemen. Stel dat uit die beelden blijkt dat Rusland die raket helemaal niet heeft afgeschoten maar dat dat gebeurde door de Oekraine... Dat zou een lelijke streep door de rekening zijn van de elite die graag alles op het bordje van Poetin wil dumpen. Er zwordt niet voor niks zo getreuzeld met die stenen, vooral die onderste...

MurkRatte | 06-07-20 | 15:24

Zou een aardig gebaar zijn als Trump publiekelijk aanbood die beelden te delen.
Om goede wil te tonen, zeg maar... :-)

Hoe zou dat vallen in Den Haag?

Rest In Privacy | 06-07-20 | 15:24 | 1

Dit is geflikt onder Obama. De waarheid komt dus pas naar buiten als hij Obama voor de bus gooit, anders zou het slecht afstralen op Amerika.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:31

The Donald heeft allang de MH17-beelden aan de Russen gegeven in ruil voor de golden shower video. Daar hoef je geen wiskunde voor gestudeerd te hebben.

Joris Beltsin | 06-07-20 | 15:24 | 3

Putin zou die naar verluid regelmatig opnieuw bekijken.

Lt-Kol Kilgore | 06-07-20 | 15:27

Dan mag hij Nederland het kopietje geven, ook goed.

van Oeffelen | 06-07-20 | 15:27

@van Oeffelen | 06-07-20 | 15:27: Had hij dat nou niet ff vanwege de goede relatie per cc naar Rutte kunnen sturen? Valt me van hem tegen ;).

Spie | 06-07-20 | 17:40

De zwartgelakte rapporten die Pieter Omtzigt in zijn handen gedrukt kreeg spreekt boekdelen. Die onderste molensteen blijft onder.

Nehemia | 06-07-20 | 15:21

Jammer dat Joost Niemoller zijn website inzake MH17 niet meer bijhoudt. Daar stond best wel veel info.

Piet Karbiet | 06-07-20 | 15:21 | 1

Hij leeft nog wel?

boerk | 06-07-20 | 15:24

Dat is het enige positieve aan dit belachelijke showproces, dat er misschien toch iets van waarheid boven tafel komt.
Alleen maar omdat een van de verdachten zich besloten heeft te verdedigen en dat het OM daardoor wat weerwoord krijgt en er eindelijk eens wat goede vragen worden gesteld.

Showproces? Ja, verdachten hadden natuurlijk gewoon opgepakt moeten worden en op neutrale locatie volgens internationaal wetgeving berecht moeten worden. Nederlands strafrecht voor rebellen die in de Oekraïne een burgeroorlog aan het voeren waren? Gekker moet het niet worden.

De verwarde man | 06-07-20 | 15:21 | 1

Was inderdaad een gekke situatie. 2 rebellen, Hans van Baalen en Guy Verhofstadt op het Maidanplein. Helemal vergeten.

grom | 06-07-20 | 17:28

Oderste steen boven....hahahaha....Mark Rutt en zijn zoveelste leugen.

dathoujetoch | 06-07-20 | 15:17 | 3

Ik vind niet grappig hoor...

litebyte | 06-07-20 | 15:21

Mijn verwachting is dat de 'baan' op de radarbeelden niet overeenkomt met de 'lanceerplaats' die Bellingcat/Jit gevonden heeft.

sjef-van-iekel | 06-07-20 | 15:15 | 3

Jawel hoor. Wie weet wordt het toestel op de radarbeelden wel aangegeven als militair toestel - evenals op die van de Ukrainse radarbeelden (die er niet zijn)

Ten tijde van het neerhalen van MH17 wist de Russsiche geheime dienst eerder de vluchten/vluchtgegevens van Ukrainse militaire missies dan de Ukrainse piloten zelf.

Het kan natuurlijk ook gewoon VS blufpoker zijn geweest, en er geen radarbeelden zijn.

litebyte | 06-07-20 | 15:25

@litebyte | 06-07-20 | 15:25:
Idd. Het komt uit hetzelfde land dat beelden had van WMD’s in Iraq.

postmodernismisdead | 06-07-20 | 16:20

Als je het over iemand van internationaal gewicht hebt dan denk ik meteen aan Frans Timmermans. Zwaarder dan die worden ze niet gemaakt, en zijn internationaal gewicht neemt nog immer toe.

LucaBrasi | 06-07-20 | 15:15 | 2

En mijn toetsenbord onder de koffie, bedankt he.

2tribes | 06-07-20 | 15:21

Trump, Biden, Oekraïne..... Die beelden? Da's wisselgeld in een spelletje waar Nederland niet aan meedoet. Lullige neveneffect is dat we de Oekraïne maar lief blijven vinden.

Tom Hagen | 06-07-20 | 15:14

De USA heeft een belang om die beelden niet vrij te geven.
Het is in hun voordeel om Ome Putin in verlegenheid te brengen, dus wat let hun?
Maar wat nou als te zien is dat de BUK van die lelieblanke onschuldige Kiev jongens vandaan kwam.
Los van dat Beste_D66_Landgenoten ter plaatse een beroerte van zou krijgen, staat onze eigen regering dan toch ook volledig in hun hemd met hun overeenkomst dat Oekraine niet te vervolgen is?
Ik heb zo'n idee dat het OM daarom niet zoveel haast maakt om die beelden te krijgen.
Ze zijn stukken sneller in het vervolgen van Wilders met medeweten van Mark Reutel.

Roadblock | 06-07-20 | 15:13 | 15

@Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 16:15: Trump wil de betrekkingen met Rusland niet zo één-twee-drie bij g=het grof vuil zetten, en geef ze eens ongelijk. Doet niets af aan het feit dat de dader al bij aanvang van het onderzoek vast stond. Hoe verklaar je anders dat Oekraïne zitting mocht nemen in de onderzoekscommissie?

Sans Comique | 06-07-20 | 17:53

@Sans Comique | 06-07-20 | 17:53:
De dader stond niet vast bij aanvang, dat maak jij ervan. Maar desondanks, de aanwijzingen waren voor 99.9% helder uit welke richting die BUK kwam. Al op dag 1 na de aans;lag. Waarom dat zo moeilijk is voor je, kan ik alleen maar verklaren uit een geestelijke afwijking. Wie een heel erg klein beetje logisch kan nadenken had het al na een half uur begrepen wat er gebeurd was.

Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 19:34

@Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 19:34: Als je twee verdachten hebt en één verdachte lid maakt van de onderzoekscommissie (mét veto rechten, wat ik er niet van maak, dat is zo) dan staat de dader vast.

Sans Comique | 06-07-20 | 22:45
▼ 12 antwoorden verborgen

Filmpje is overbelicht bij het ontwikkelen.

Schriever | 06-07-20 | 15:13 | 4

@Graaier | 06-07-20 | 15:21: De enige radar die in Nederland enigszins te vertrouwen is, is die van de TROS.

Nehemia | 06-07-20 | 15:28

@Nehemia | 06-07-20 | 15:28: Dat schaapjeszoethoudertje van De Propag.... de Publieken? Oh oh oh, wat komen wij toch op voor de gewone Nederlander. Oh oh oh, wat brengen wij toch weer een beetje rechtvaardigheid in deze boze wereld waar de gewone man licht een makkelijk slachtoffer wordt van het GrootKapitaal.

Sans Comique | 06-07-20 | 17:57

@Sans Comique | 06-07-20 | 17:57: Toegegeven. Het is een doekje voor het bloeden. 'Ook Dat Nog' was leuker, maar dat is allang ter ziele.

Nehemia | 06-07-20 | 18:08
▼ 1 antwoord verborgen

Als je het lang genoeg onder de bloempot houdt dan vergeet iedereen waar het antwoord is, wat eigenlijk de vraag was, en waarom ook maar iemand in die bloempot geinteresseerd is.
Doorlopen mensen! Niets te zien!
Gaat u rustig slapen, uw overheid waakt!

Du-u-u-h | 06-07-20 | 15:12 | 2

42

Joris Beltsin | 06-07-20 | 15:13

@Joris Beltsin | 06-07-20 | 15:13: Zo kun je elke discussie wel dood nuanceren.

Sans Comique | 06-07-20 | 17:58

Het is niet meer dan logisch dat de Amerikanen gevoelige info (die iets kunnen prijsgeven over hun systemen) niet gaan delen met figuren uit Nederland. Gezien de hoop stront die er de laatste jaren vanuit dit land over hun President is uitgereden is dat nog eens goed te begrijpen ook trouwens.

drs. P | 06-07-20 | 15:08 | 6

Idd Lubach heeft ons land niet geholpen.

Itastijl | 06-07-20 | 15:37

@Roadblock | 06-07-20 | 15:15: de eerste zin is voor die periode en de tweede zin is voor de, door de rechtbank nu gewenste, nieuwe poging. Niet zo moeiijk toch?

drs. P | 06-07-20 | 15:38

@drs. P | 06-07-20 | 15:38:
De helft van de USA vindt die stront over Trump prima, en sleept nog wat extra ladingen aan.
Lees nog even wanneer wij er het laatst om gevraagd hebben, en wie er toen president was.

Roadblock | 06-07-20 | 16:08
▼ 3 antwoorden verborgen

En straks zeggen ze dat deze radarbeelden maar 6 jaar bewaard bleven.

artie | 06-07-20 | 15:07

Al die corrupte jongetjes en meisjes die op het OM werken hebben het natuurlijk veel te druk met het voeren van politieke processen tegen oppositieleiders om nog tijd over te hebben voor een lullig procesje over een neergeschoten vliegtuigje.

obominotie | 06-07-20 | 15:07 | 1

Een vliegtuigje wat daar sowieso al niet had moeten vliegen, maar dat terzijde.

Nehemia | 06-07-20 | 15:39

Uiteindelijk bleek Kiev er toch achter te zitten? Hoe zat het nou ook al weer?

Rest In Privacy | 06-07-20 | 15:07 | 2

Nee, de radars van Kiev waren in onderhoud. Zeggen ze.

De verwarde man | 06-07-20 | 15:23

@De verwarde man | 06-07-20 | 15:23: Allemaal. In een oorlogssituatie.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:29

Weten van Baalen en Verhofstadt net antwoord niet ? Je zou toch denken van wel met al hun privé- belangen en handeltjes in de Oekraïne.

ja,diedus! | 06-07-20 | 15:04 | 1

Vergeet Biden niet, en dhr Soros.
Toen was de oppergod Soetero aan de macht, dus sshhhttt.

de_kale | 06-07-20 | 15:16

Heel vreemd, dit. Laten we hopen dat onze personeelswerker inderdaad de onderste steen boven haalt. Misschien moet hij eens praten met die leuke oom van Wopke, Pete Hoekstra.
Trouwens, John Kerry was gewoon minister Kerry. Zo heet een Secretary of State in Nederland, dat gekke land waar we allemaal eigen namen voor de dingen hebben.

JvanDeventer | 06-07-20 | 14:57

Nederland die pist zich in de broek terwijl de Amerikanen zich afvragen waarom wij dat verzoek toch maar niet indienen.

Osdorpertje | 06-07-20 | 14:56 | 1

Trump zou het doen.
Daarom vragen ze niet.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 14:57

Als het woord OM valt weet je eigenlijk al meteen dat er iets niet klopt. Die radar beelden hebben ze zo goed verborgen dat ze die niet meer kunnen vinden.

Voorhebben | 06-07-20 | 14:55 | 2

Of ze bestonden niet, wat meer in de lijn der verwachting ligt...

Eagle_Eye | 06-07-20 | 14:56

Die zijn gelijk met de 9000 andere dossiers door de shredder gehaald.

ja,diedus! | 06-07-20 | 14:59

Gewoon zeggen dat de Russen erachter zitten, is toch genoeg bewijs? Dat heb ik geleerd van de MSM.

Deflatiemonster | 06-07-20 | 14:55 | 2

En meteen van het gas af om je woorden kracht bij te zetten.

ja,diedus! | 06-07-20 | 14:56

Je laat een werkstudent een collage van plaatjes van het internet maken van Russische systemen. Bellingcat in het bakkie.

De verwarde man | 06-07-20 | 15:25

Hoe zit het eigenlijk met die Rusische beelden? nos.nl/artikel/2116004-nederland-heef... Heeft mr. Poetin die nu al overgedragen? En waarom is Porosjenko niet om radarbeelden gevraagd?
Oow.
''Wij vragen nooit als Nederlandse regering naar informatie in het kader van MH17, tenzij het Openbaar Ministerie ons dat eventueel zou verzoeken. Het kabinet wil geen politieke beïnvloeding van dit belangrijke strafrechtelijke onderzoek,'' zei Rutte.
www.rtlnieuws.nl/node/508241

RickRD | 06-07-20 | 14:54 | 4

@HP-premium | 06-07-20 | 14:56: Nee hoor, niet alleen bij Wilders. Dit keer krijgt het wat meer aandacht. De opmerking dat het helemaal niet uitzonderlijk was klopte gewoon, alleen niemand wil snappen wat ze bedoelden.

Frau Merkel | 06-07-20 | 15:00

Ja, geen politieke beïnvloeding, maar van te voren wel af spreken dat een aantal onderzoeksvragen niet gesteld mogen worden en Kiev vetorecht krijgt op het rapport.

De verwarde man | 06-07-20 | 15:26

En het OM vond het niet nodig om te vragen.........
Mark Reutel heeft toch wel een goede band met het OM.

Roadblock | 06-07-20 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Ja Rutte, doe eens wat gewicht in de schaal. En vraag meteen even naar een kopietje van de filmrolletjes je weet wel....

Pedronegro | 06-07-20 | 14:53

Fijn die NAVO. Hebben we echt wat aan als een Nederlands vliegtuig een keer neergeshoten wordt. Of...

Niek1582 | 06-07-20 | 14:53

Vraag dan ook gelijk waarom die klojo van de luchtverkeersleiding in Kiev, "zelfmoord" heeft gepleegd in 2018.
Burger- EN oorlogsvliegtuigen code-signalen geven..... alles veilig
Een grote scam.

grindbak | 06-07-20 | 14:53 | 1

Was niet de verkeersleider maar de piloot van de MiG.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:27

Het verhaal van die beelden is raadselachtig. Kerry zei toen iets wat suggereerde dat alles was gezien op beelden. Er is later in het onderzoek inzage gegeven waaruit niet mocht worden gekopieerd of geciteerd, maar het OM moest genoegen nemen met de bevstiging van het bestaan van die beelden.

Op welke grond die geweigerd zijn is onduidelijk en wat de beelden inhouden ook, behalve dat het bevestigt wat het OM heeft onderzocht uit andere kringen: Dat er geen sprake was van andere vliegtuigen. Er zijn een aantal mogelijkheden:

1. De beelden bestaan helemaal niet en Kerry blufte.
2. De beelden bestaan wel maar verraden mogelijk de capaciteit van de VS inlichtingen, die zij nioet willen prijs geven.
3. Er staan onwelkome zaken op, die van allerlei aard kunnen zijn. We weten niet welke.

Echter: Er is geen enkele ondersteuning, integendeel zelfs, van het bestaan van radarbeelden die het tegendeel bewijzen en het sterkste argument tegen het bestaan van andere vlioegtuigen is dat de Russische radar, die zeker 24/7 dat gebied afstruinde, ook geen enkel bewijs heeft van andere vliegtuigen. Dat bewijs zou 100% zeker zijn overlegd, als het in het voordeel van Rusland kon worden uitgelegd en dat is niet gebeurd op een slappe poging na met vervalste en gefotoshopte andere vliegtuigen. Een pad dat vrij snel is verlaten door Rusland, waarna wer andere versies werden gelanceerd.

Blijft echter de vraag open: Wat is er met die beelden van Kerry?

Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 14:51 | 4

@De verwarde man | 06-07-20 | 15:32:
Hamvraag: Waarom levert Rusland daarvan dan niet het bewijs, middels eigen ruwe radarbeelden die ook nog steeds niet zijn overhandigd? Dat zou DE doodsteek zijn voor alle beschuldigingen aan Ruslands adres.

Beste_Landgenoten | 06-07-20 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Als je je geld liever uitgeeft aan subsidies ipv een fatsoenlijk defensiebudget vraag je hier ook zelf om.

dhrat | 06-07-20 | 14:51 | 4

@normanius | 06-07-20 | 15:06:
Nou, Israël heeft vandaag maar weer eens een kekke spionagesateliet de ruimte ingeschoten om de onwelwillende buurtjes beter in het oog te houden. Dat gebeurt daar vanuit het defensiebudget en zij hoeven niet bij een ander te bedelen om een filmrolletje.

Joris Beltsin | 06-07-20 | 15:12

@Joris Beltsin | 06-07-20 | 15:12:
Vreemd dat er hier totaal geen item is over de reeks 'onverklaarbare ontploffingen' die Iran de afgelopen dagen schijnt te teisteren, en die eerst allemaal fabrieksloodsen troffen wat toch later atoom opwerk installaties bleken te zijn.

Roadblock | 06-07-20 | 15:38

@Roadblock | 06-07-20 | 15:38: Raar dat, hè? Ik vind dat wel een goede zaak, Vooral als die installaties in bedrijf waren. Met wat geluk zijn er dan ook wat operators naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.

Heiner | 07-07-20 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Laatste verzoek in 2016? Laat me raden: was dat misschien in begin Januari, voordat Trump overnam?

Rutte vraagt het nu niet, omdat hij weet dat Trump een antwoord geeft dat hij niet wil hebben.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 14:51

Die oproep gaat al jaren door de panelen. Leuk dat de rechter eindelijk ook wakker is. Het OM kun je wel afschaffen, ik zie zelden iets nuttigs daar vandaan komen.

Frau Merkel | 06-07-20 | 14:50

wat een smerig spelletje word er toch op deze aardkloot gespeeld zeg.
geen radarbeelden
geen asielinstroom(300)
geen doden aan corona (1 verpleger 42jr)
geen ejaculaties, want aerosol
geen westerns meer, want Ennio dood
en het allerergste, geen gefluit meer op Scheveningen.

ptrck | 06-07-20 | 14:50

Die radarbeelden liggen waarschijnlijk in dezelfde kluis als die bonnetjes van Fred Teeven, het fotorolletje van Srebrenica, de stadhoudersbrief van prins B. en de sekstape van Maxima.

VanBukkem | 06-07-20 | 14:49 | 1

En 6000 kindertoeslagendossiers.

RickRD | 06-07-20 | 14:59

Het heeft allemaal te maken met staatsgeheim, hoe scherp kunnen hun sattelieten, radars etc sniffen en kijken.

Heel interessant om weten, als je volgende keer spul op de grond wil verbergen. Aan de hoek van het beeld enz kunnen ze zelf traceren waar die satteliet op dat moment hangt,

De US of A gaat die beelden pas vrijgeven als hun bron obsolete is geworden.

Lt-Kol Kilgore | 06-07-20 | 14:49

In de Oekraïne, waar ze onze plofkippen produceren, waarmee ze hier onze kippenboeren er uit proberen te werken.

Mr.Crowley | 06-07-20 | 14:47 | 6

@Mr.Crowley | 06-07-20 | 15:14: maar dat is een nederlandse kip uit een pools ei en idd met een italiaans, belgisch of duits etiket.

grapo | 06-07-20 | 16:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Zoals tokkies klaar zijn met 1,5 meter afstand, ben ik wel klaar met dat MH-17 gehuil. Vliegtuig is neergestort/geschoten, pech, leer er mee leven.

kapotte_stofzuiger | 06-07-20 | 14:45 | 5

Wat is een tokkie eigenlijk.

IkwilJinekwel | 06-07-20 | 14:50

Ja, zo werkt het dus. De boel traineren totdat niemand er nog wat om geeft.

Joris Beltsin | 06-07-20 | 14:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Die gaan de VS nooit geven. De kwaliteit van de beelden geeft inzicht in hoe goed hun radarsystemen zijn. Dat is staatsgeheim. Of die beelden überhaupt bestaan vanuit dezelfde gedachtegang ook.

Feynman | 06-07-20 | 14:45 | 8

Wat een onzin. Als de radarbeelden van uitmuntende kwaliteit zouden zijn. Wat dan nog? Daarmee kun je de techniek erachter niet doorgronden.

Nehemia | 06-07-20 | 15:53

Waarom stelt Rusland dan zijn radarbeelden beschikbaar? Argument is niet valide.

Nehemia | 06-07-20 | 15:58

"We have the information. We can't share it. You just have to trust us. Because our information is that good, we can't share it. Thank you for your understanding."

Daar trap je toch niet in, Feynman?

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat daar op te zien zou zijn, zouden wel eens Oekrainse gevechtsvliegtuigen kunnen zijn die daar heel toevallig ook vlogen, waar eigenlijk die Buk op weg naar toe was.

Mr.Crowley | 06-07-20 | 14:43 | 18

@Mr.Crowley | 06-07-20 | 14:55:
De Amerikanen staan redelijk neutraal in het Oekrainenconflict.
Even bijkomen van het lachen hoor.
Kan ik u nog interesseren voor een kapitaal van een prins uit Nigerie?

Roadblock | 06-07-20 | 15:41
▼ 15 antwoorden verborgen

Tja, heeft Rutte ook wel een beetje aan zichzelf te danken ook he.
www.youtube.com/watch?v=8KrIn1bB5hw
Gelukkig blijft Mark Rutte altijd lekker lachen.

RickRD | 06-07-20 | 14:42

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat er op die beelden dingen te zien zijn die politiek gezien niet gewenst zijn.

salembot | 06-07-20 | 14:42 | 2

Er zijn helemaal geen beelden, Kerry loog.

de_kale | 06-07-20 | 14:43

Mocht jij op 17 maart 2021 weer klakkeloos dat bolletje bij de VVD rood kleuren, denk dan nog eens aan die 299 slachtoffers van deze aanslag.
En wat voor 'n crapuul jij bent om daarmee dit soort praktijken goedkeuring te geven.

Boris die Sauertopf | 06-07-20 | 14:41 | 5

@Roadblock | 06-07-20 | 15:44:
Hoewel ik Lodewijk niet blief, vind ik niet dat hij wegens die overgrootvader een erfzonde heeft.

Ben-Bataaf | 06-07-20 | 16:28

@Ben-Bataaf | 06-07-20 | 16:28: Daar ben ik het helemaal mee eens. Neemt niet weg dat het een even grote klootzak kan zijn.

LiniaalRectaal | 06-07-20 | 20:12
▼ 2 antwoorden verborgen

"De rechtbank heeft geconstateerd dat het laatste verzoek om die beelden te krijgen in 2016 gedaan is."

Nou, we zitten er bovenop. Die steen dan.

JohnLocke | 06-07-20 | 14:39

Als het met die beelden nu maar niet net zo gegaan is als met die toeslagendossiers van de belastingdienst.

RickRD | 06-07-20 | 14:39

Vooruit. Nog maar een keer dan; "Voor mensen die Laurens kenden was het geen verrassing dat er een luchtdoelraket aan te pas moest komen om dat machtige lijf van hem tot stilstand te brengen". http://www.propriacures.nl/2014/07/in-memoriam-lvdg-1984-2014/
RIP.

Piet Karbiet | 06-07-20 | 14:39

Of aan Oekraine vragen of ze hun radarbeelden willen geven. Of nee, dat kan ook niet, want hun radarsysteem stond naar eigen zeggen op dat ene cruciale moment heel toevallig net even uit!

Het lijkt zo net de Amsterdamse politie, die bij een Marokkaan die wat Israelische toeristen aanreed verklaarde dat de bewakingscamera’s op dat moment ook net even uit stonden!

kunstliefhebber | 06-07-20 | 14:38 | 1

Daar lijkt het inderdaad heel veel op.
Toen is uiteindelijk een te lage bloedsuiker de oorzaak geweest.

Mr.Crowley | 06-07-20 | 14:58

Ik ben toch helemaal in de veronstelling dat Hillary Clinton vanachter een deskje vertelde dat ze de inslag hadden gezien. Heb ik dan toch de afgelopen jaren teveel bier ingenomen?

Leptob | 06-07-20 | 14:38 | 1

Hillary heeft bloed in haar alcohol.

Arachne | 07-07-20 | 00:28

Door en door rot dat OM. Rutte ook. Schande dit weer.

Lorejas | 06-07-20 | 14:37 | 1

Inderdaad wat een door en door verrot zootje is het toch. Rutte met zijn onderste steen, allemaal gewauwel voor de buhne. Rutte is van geboorte tot nu een grote leugen en ze stemmen massaal op hem. Wat bezielt dit land

Therapietje | 06-07-20 | 14:40

Er zullen wel dingen op te zien zijn die niet in Rutte zijn kraam van pas komen.

Ravian | 06-07-20 | 14:37

Er is genoeg bewijs voor die BUK zonder die beelden dus voor de uitkomst maakt het weinig uit. Neemt niet weg dat de overheid toch zijn best moet doen om die beelden boven water te krijgen.

Capt. Iglo | 06-07-20 | 14:36 | 8

@Pierre Tombal | 06-07-20 | 17:59: Ik vind het bijzonder dat een luchtverkeersleiding een gebied als veilig kan aanmerken, terwijl tegelijkertijd alle radars "stuk of in onderhoud" zijn en "dus niet werken" Die luchtverkeersleiding was dus blind. Hoe kan zo'n luchtverkeersleiding het blinde gebied, dat ook nog eens boven een oorlogsgebied ligt, als veilig bestempelen?

Heiner | 06-07-20 | 20:31

@Heiner | 06-07-20 | 20:31: Met "radar" wordt in dit geval primaire of tactische rader bedoeld. Luchtverkeersleiding maakt gebruik van zogenoemde secundaire radar die van het ontvangende object verlangt dat deze actief data (callsign, hoogte, richting, snelheid etc.) terugstuurt. Een SAM doet dat uiteraard niet, maar ook militaire toestellen sturen dergelijke informatie uitsluitend terug wanneer het radarsignaal de juiste militaire code bevat.

Pierre Tombal | 06-07-20 | 21:33

@Pierre Tombal | 06-07-20 | 21:33: Er is niets geleverd en als men vraagt naar het doen en laten van de Oekraïnse luchtverkeersleiding, komen er niets dan ontwijkende vragen of opmerkingen in de trend van "Ze wisten het niet" Men wil niet verder gaan dan het moment dat dat vliegtuig naar beneden kwam, maar de elementaire fouten waren al gemaakt voor die tijd. Die fout werd gemaakt bij ieder vliegtuig dat over dat gebied vloog, Steeds een onveilige situatie. Over het chapiter "vliegveiligheid" wil men het persé niet hebben. Terwijl het toch beslissingen van airlines, piloten en vluchtleiders waren die de basisvoorwaarden voor dit incident leverden. Het was daar al niet veilig vanaf het moment dat de vijandelijkheden begonnen. Niet eerst toen het MH17 incident plaatsvond.

Heiner | 06-07-20 | 23:39
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte doet niets, Omtzigt in maart 2021 premier.

Rest In Privacy | 06-07-20 | 14:36 | 2

Moehahaha.... zou geweldig zijn, maar Omtzigt wordt zowat door de hele 'waarheids'media in Nederland al uitgemaakt voor een surrogaat PVV'er of FvD''er - daar durft het CDA niet meer aan. Nee het leiderschap moet komen te liggen bij een CORRUPTE (lees te belobbyen) leider - die niet het volk maar de beleidsbepalende macht in Nederland dient. En het liefst een vrouw die goed ligt bij die zelfe beleidsbepalende macht - politiek kleurloos en makkelijk te bespelen (uitgelegd als een verbinder) - Kaag is een goede dus, onze eigen Hillary en dus geen CDA'er.

Ik zou zeggen tegen Omtzigt - begin een partij voor jezelf na deze verkiezingen. Er zijn voldoende politiek kwalitatievelingen die mee willen doen. Dit heeft niets met links of rechts te maken,. Maar met werken aan een minder corrupt (lees lobbyistisch) bestuur in Nederland.

litebyte | 06-07-20 | 14:54

Wat wil je zien? Poetin die persoonlijk ergens op een rode knop drukt?

Er vloog een passagiersvliegtuig over oorlogsgebied, en de redenen om luchtafweergeschut te gebruiken zijn dezelfde als waarom de 'onderste steen niet bovenkomt'.

ScottMcBeanie | 06-07-20 | 14:36

De onderste steen is vergruisd onder de druk. Niets meer van terug te vinden.
De Grote Leider zal er niet minder populair door worden, zo leert de ervaring.

overhetrandje | 06-07-20 | 14:35

Kan mij voorstellen dat de Amerikanen niet vanwege wat lauwe nieuwsgierigheid in Nederland de capaciteiten van hun modernste systemen gaan prijsgeven.
Er bestaan nog dingen als staatsgeheim, buiten kindermisbruik door Hoger geplaatste functionarissen.

Jan Passant mk2 | 06-07-20 | 14:35 | 7

@Szymon | 06-07-20 | 14:46: Het gaat om de beelden! Die zijn al in tal van andere soort zaken naar voren gebracht - al dan niet aangepast om technische danwel militaire info niet prijs te geven. Er is al lang afgesproken om de beelden an sich niet naar buiten te brengen.

De kern is dat de voornamelijk Russische (huurlingen) BUK-bemanning tot in de details ervan uitging welk toestel het was (Ukrains transport toestel), welke route het vloog en op welk tijdstip ze aanwezig moesten zijn om het neer te halen. Dit kan je heel goed opmaken uit de gelekte/onderschepte telefoongesprekken. Vergelijkbaar was een week eerder een Ukrains tranpsort toestel neergehaald.

litebyte | 06-07-20 | 15:09

@Jan Passant mk2 | 06-07-20 | 14:45: prima knul, probeer het te onthouden he! Anders schrijf het even op zodat je het niet vergeet.

litebyte | 06-07-20 | 15:30

Maar goed. Over het onderwerp MH17 is al zoveel rook gemaakt dat het wel duidelijk is dat, buiten de getroffen familie, verrassend veel nationaliteiten & functionarissen geen zin hadden in de onderste steen.
Het wachten is nu op Hollywood met de verlossende radarbeelden en Bruce Willis in de rol van Frans Timmermans.

Intussen citeer ik Szymon met de beste duiding van vandaag:

"Radar is nog steeds een gebied waar enorm veel R&D gedaan wordt. Om het bewijs authentiek te laten onderzoeken zal er zoveel aanvullende broninformatie gedeeld moeten worden dat dit met zekerheid gevoeligheden openbaar maakt waar de USA niet op zitten te wachten.

Een simpel screenshotje of een weggeknipte halve bladzijde zal nooit als legitiem bewijs geaccepteerd worden. Ook zal Rusland dit meteen weerleggen".

Jan Passant mk2 | 06-07-20 | 15:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Eerlijk gezegd denk ik dat wanneer rubberen Rutte de POTUS ff belt, dat die beelden nog voor het eind van de week bij de rechter kunnen liggen...

De Droit | 06-07-20 | 14:34 | 4

hm, zeer moderne systemen zijn vaak geclassificeerd. Zelfs wanneer zo'n superbelangrijke rubberrug erom vraagt. Uit milde nieuwsgierigheid.
Bovendien heeft de president wel wat anders aan zijn hoofd, met de media en de Democrats die nog steeds op een burgeroorlog aansturen. Als verkiezingsstunt, zeg maar.

Jan Passant mk2 | 06-07-20 | 14:40

Die nelt niet. Stel je voor zeg dat Trump de beelden geeft. Dat risico wil de Teflon Don niet lopen.

pijko | 06-07-20 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

Dit verhaal stinkt al heel lang. Aan de ene kant wil de overheid niet toegeven dat het vliegtuig daar niet had mogen vliegen, aan de andere kant willen ze geen gezichtsverlies lijden.
Er wordt dus een showproces gevoerd met stoere taal maar zonder bewijs zodat de onderste steen nooit boven hoeft te komen. Gelukkig kunnen we de Russen de schuld geven en blijft alles onder de pet.
Blijkbaar zijn ze vergeten de rechters te instrueren dus nu moeten ze die beelden wel gaan opvragen. Ben benieuwd wat daarop te zien is wat we liever niet zouden zien...

Busverhuur | 06-07-20 | 14:34 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

nou ja, niet overdrijven GS, het zijn maar 5 jaar ofwel 1825 dagen ofwel 43800 uren ofwel 2.628.000. Het ministerie kan niet hexen toch.

jan huppeldepup | 06-07-20 | 14:33

Gaat Rutte die avondvierdaagsemedaille nu weer terug geven aan Australië?

Rest In Privacy | 06-07-20 | 14:33

Niets in de NL pers, belachelijk:
www.zerohedge.com/geopolitical/nether...

Ik kan me voorstellen dat ze de alternatieve scenario's willen blijven blokkeren. De rechter heeft gezegd daar alleen naar te willen kijken als het geldende scenario onderuit gehaald kan worden.

Pimp my Voortuin | 06-07-20 | 14:31 | 8

@Pimp my Voortuin | 06-07-20 | 14:57: Nee, hebben ze niet zoals zovaak, of begrijp je het woordje "Totally" niet.

litebyte | 06-07-20 | 15:32

De Putin vrienden weten ook wel dat de VS die beelden niet geven omdat ze capaciteiten niet willen compromiteren. Maar wellicht dat pres Bonkers in een bui van ijdeltuiterij even zijn Putin vriend vergeet en zelf de beelden declassificeert.

MaarFeitelijk | 06-07-20 | 16:38
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl