Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Fiscaal nekschot

9000 dossiers kwijt, klinkt als een Willem Holleeder die het losgeld van Freddy Heineken niet kan vinden.

De landsadvocaat is vervangen door de advocaat van de duivel. Net zoals in de gelijknamige film zijn 9000 kinderopvangtoeslagdossiers bij de belastingdienst vernietigd. Hier hoort eigenlijk het historische filmfragment waar meerdere vadsige advocaten compleet bezweet meerdere shredders vol met papier aan het pompen zijn. Liever straf voor geen administratie, dan voor de feiten.

Bij 4468 zaken liet de belastingdienst het niet tot een zitting komen en schikte met de gedupeerde ouders. Het bezwaar wordt pas blind toegekend of inhoudelijk beoordeeld vlak voor zitting, als ouders en kinderen al jaren in de shit zitten en al maanden met een advocaat in de weer zijn. Het lijkt een noodgreep om onhandige jurisprudentie te voorkomen.

9000 dossiers kwijt, klinkt als een Willem Holleeder die het losgeld van Freddy Heineken niet kan vinden. Klinkt als Marc Dutroux die niet weet waar de kelder is. Sorry, in dit digitale tijdperk waar alles meerdere keren op meerdere plaatsen bewaard wordt, verdwijnt NIETS. Zeker niet aangezien iedere politicus en belastingambtenaar doordrongen is hoe gevoelig dit dossier ligt.

De staat gedraagt zich als een criminogene organisatie. Eerst etnisch profileren wie er gecontroleerd wordt, daarna die controlestap overslaan en zonder onderzoek of bewijs mensen tot fraudeur bestempelen en kaalscheren. Dat eerste is racisme, dat tweede is knevelarij. Het derde deel van het drieluik was al jaren het achterhouden van bewijs en nu “per ongeluk” weggooien.

De staat is hier een verdachte, nee dader, die op het moment dat deze op heterdaad duizenden keren betrapt is, niet netjes zoals beloofd de buit proactief teruggeeft, nee hier wordt even de administratie weggegooid. Als “oplossing” wordt gedachteloos de bewijslast teruggelegd bij ouders, die dat niet altijd hebben. Dat is pech, halve ton weg. Na fiscaal kopschoppen, volgt de kogel.

Of het nu artikel 68 van De Grondwet is - behoorlijke procesorde dat beide partijen over het bewijs beschikken of de wet openbaarheid van bestuur - het liedje met de staat is altijd hetzelfde. Bonnetje kan niet gevonden worden, de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren moet geheim blijven of we zijn het even kwijt. Het is te duur en arbeidsintensief om de schade te betalen.

Die ambtenaren voelen zich compleet onschendbaar. Ze negeren De Grondwet. Waarom hebben we wel massale protesten als een crimineel met een gewelddadig strafblad sterft in Amerika door een knie in zijn nek, maar niet wanneer een gezinnetje dertien hoog achter in de Bijlmer wordt verneukt door de fiscus omdat ze een exotische achternaam hebben?

Dat gedraai over dit kinderopvangdossier gaat nog tientallen jaren duren. Sinds 2005 is dit systeem een oase voor fraudeurs en een complexe ramp voor minima. Geen politieke partij wil met de verkiezingen in aantocht schuld bekennen voor hun aandeel in foutief ontwerp en uitvoering van het toeslagencircus. Al helemaal niet omdat niemand een structurele oplossing heeft.

Denk maar terug aan het fotorolletje uit Srebrenica. Te pijnlijk, te explosief, bij ontwikkelen overbelicht, foutje bedankt. Dutchbat kon zonder wapens en mandaat geen genocide voorkomen, maar de beeldvorming is gered. Bij De Punt werd een treinstel doorzeefd tot een vergiet, tot de dag van vandaag worden de commando's onder de bus gegooid dat er geen bevel zou zijn.

Een leger van campagnestrategen en voorlichters probeert een beeld neer te zetten dat zo intens surrealistisch is, dat het pijn in je ogen doet. Ze maken eerst van een nachtmerrie een jarenlang drama en op het moment dat het uitkomt steken ze de kop in het zand. Lange discussies over geslachten op paspoorten of orgaandonatie zijn een handige afleidingsmanoeuvre.

De gemiddelde kiezer kijkt zo een koe in de kont, heeft de tijd niet hier doorheen te prikken. Kijkt na een dag werken niet het nieuws of een paar actualiteitenrubrieken. Heeft de energie niet de macht te controleren of te protesteren. Dankzij dit gebrek aan transparantie en integriteit komt de kiezer niet meer toe aan haar democratische taak. Ach, het is maar een kleine groep.

Die gelaten reactie snap ik. De meeste mensen hebben geen loonbeslag, executieverkoop of huisuitzetting doorstaan. Gelukkig maar. Toch mochten ouders met kinderen dit meemaken, omdat de belastingdienst in een complex kutsysteem geen verschil meer zag tussen fraudeurs en werkende minima. Onder politieke druk ging de botte bijl erin, dan maar sorteren op kleur.

Ik kruip nog liever door het riool dan ik door de stad loop en kinderen zie die niet door hun ouders worden verwaarloosd, maar door de staat. Dit zijn de kinderen die met een lege lunchtrommel op school verschijnen, met een briefje erin van mama aan de juf: sorry, het is niet gelukt, hopelijk heeft u wat. Dat is de wereld die tienduizenden kinderen van Rutte 1 tot en met 3 cadeau kregen.

Mark zwamt over lastenverlichting, nou dit is een last die vandaag verlicht mag worden.

Reaguursels

Inloggen

"De gemiddelde kiezer kijkt zo een koe in de kont, heeft de tijd niet hier doorheen te prikken". Tsja, als ik er als gemiddelde kiezer dan toch even achteraan sukkel om de koe in de kont te kijken, valt mij vooral op dat de Belastingdienst bezig was met 'bedrijfje spelen'. Gewoon handhaven was blijkbaar 'oldskool', nee, er moest een "business case Fraude" worden opgetuigd: de fraude-ambtenaren moesten zichzelf en hun fraudesoftwaresystemen "terugverdienen", anders zou het budget verlaagd worden. Ik citeer: "De commissie Donner (...) spreekt van ‘een vorm van morele corruptie’. Volgens Donner krijgt de overheid er ‘institutioneel belang bij dat zoveel mogelijk uitkeringen of toeslagen worden gekort’. Publieke belangen komen daardoor ‘welhaast automatisch in de knel’ (...) In de zomer van 2018 waarschuwt die dienst dat ‘de minimale opbrengst van de business case Fraude (25 miljoen)’ niet wordt gehaald. Daarop worden de teugels aangetrokken: de dienst gaat tweeduizend extra toeslaggerechtigden bij wie zij een hoger risico op fraude vermoedt aan een intensieve controle onderwerpen. Ook de manier waarop toeslaggerechtigden behandeld worden, moet ‘een hogere opbrengst genereren’. (...) Eerder bleek al (...) dat ambtenaren die beslissingen om toeslagen terug te vorderen in stand hielden snel carrière konden maken." [©Jan Kleinnijenhuis, "De Belastingdienst bepaalde vooraf hoeveel fraudebestrijding moest opleveren", Trouw 27-03-2020]

Middenmoter | 05-07-20 | 17:27 | 1

Als er structureel vele miljoenen weglekken door fraude is het niet zo heel raar om dit soort maatregelen te nemen. Het was natuurlijk beter geweest om het extreem fraudegevoelige toeslagenstelsel op te doeken, maar dat kwam kennelijk bij niemand op. Aangezien de fraude voornamelijk door allochtonen werd gepleegd, is het niet meer dan logisch om deze groep intensiever te controleren. Dat ambtenaren voor de extra inspanningen die nodig waren om het probleem te tackelen beloond konden worden, zal een extra motivatie zijn geweest. Dit past bij een beleid dat er tot het uiterste op gespitst is om de fraude terug te dringen. Het was uiteindelijk niet te doen. De oorzaak is en blijft een toeslagenstelsel dat fraude uitlokt en faciliteert. Dan is het dweilen met de kraan open. Dit kon alleen maar mis gaan.

Wiebenick | 05-07-20 | 19:32

Als Pieter beloofd deze 'zoekmakers', 'achterhouders' en 'leugenaars' hard aan te pakken, met vervolging en gegarandeerde straffen (zonder voorwaardelijke tijd) wordt ik CDA lid voor het leven. Misschien kunnen we ze de straf dan in Equador of een soortgelijk land laten uitzitten, lijkt me een stuk goedkoper, kunnen we met het uitgespaarde geld een paar van die 'echte' fraudeurs de winter door helpen.

001_Mills | 05-07-20 | 13:13 | 1

In 2001 hebben de een nieuw stelsel van Inkomstenbelasting ingevoerd (IB2001). Dat was een mooi en logisch stelsel. In nog geen twintig jaar tijd is door voortdurende aanpassingen dit stelsel uit de bocht aan het vliegen. De Belastingdienst verzint dit niet! Dat doet de Tweede Kamer! Maar omdat het stelsel zo ingewikkeld is geworden moet de Belastingdienst meer dan honderd (100) verschillende systemen en databanken draaiende houden en aan elkaar knopen.
Er is een heel eenvoudige oplossing voor het eeuwige drama omtrent toeslagen. Gewoon ermee op houden. Stop met het rondpompen van ZES miljoen toeslagen. Maak een belastingvrije voet van 20.000 Euro voor de IB. Laat de mensen zelf verantwoordelijkheid dragen voor kinderen, huren of kopen of voor hun zorgverzekering.

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:24

Hoe kan ik mijn dossier en alle andere gegevens bij de Belastingdienst zoek maken???

Leffe Blonde | 05-07-20 | 13:12 | 4

Goeie tip. Dat met die zwarte vrouw zie ik wel zitten. Val ik meteen onder de BLM-Deugers

Leffe Blonde | 05-07-20 | 13:18

Volgens AVP / GDPR kan je een verzoek doen voor het verwijderen van jouw gegevens.

klaasjanhenk | 05-07-20 | 14:32

Dat is heel eenvoudig. Duizenden gingen u al voor. Gewoon uitschrijven uit het GBA. En dan zwart gaan werken in de horeca of autohandel.
Google dit rapport: -/DE ONVINDBAREN
Voortvluchtige veroordeelden in Nederland
Onderzoek in opdracht van Politie en Wetenschap naar veroordeelden tot een gevangenisstraf die staan gesignaleerd in het nationale opsporingsregister/-

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:28
▼ 1 antwoord verborgen

toch schokkend te lezen wat er loos is en hoe gezinnen kapot worden gemaakt door de Belastingdienst.

Wat mij opvalt is dat de verloedering van de Belastingdienst, zorg, politie, defensie etc. etc. een enorme vlucht heeft genomen onder Rutte 1 t/m 3 en dat Rutte nog immer hoog in de peilingen staat. Dat kan ik niet rijmen.

Ik hoop dat de gedane aangifte in deze zaak serieus wordt opgepakt door het OM en zij hun eigen nest (i.e. de overheid) durven te besmetten.

Fedde71 | 05-07-20 | 12:37 | 6

Fedde71 | 05-07-20 | 12:37
Die verloedering hebben ze al vanaf Bakellende keurig aangekondigd onder het mom van het verkleinen van de overheid. Ze hebben er alleen niet bij verteld WAAR ze dat gingen doen, het uitkleden van de div. overheidsdiensten die u noemt is exact zijn exact de plekken die men al voor ogen had. De z.g.n. besparingen die hieruit voorkwamen werden echter ruimschoots teniet gedaan door ontelbare commissies, werkgroepen, ambtenaren hobby’s, etc.
Kortom we zijn er gewoon weer ingetrapt....

the namster | 05-07-20 | 13:46

Even nog een aanvulling. Onder Balkenende 1 tot en met 36 (ik ben toen opgehouden met tellen....c.q. vertellen) is deze weg ook al ingezet (en het zou me niet verbazen, daarvóór ook al).
Al die bepalende (OM) ambtenaren zitten vast in hun eigen sociale cocoon, voorgeprogrammeerd gedrag. Is bijna niet te corrigeren. En ik was toch zo'n grote fan van de belastingen. In essentie een solidariteitsmiddel, nu compleet gedesocialiseerd en verkwanselt door desbetreffende gedehumaniseerde middelenbeheerders (Heej! Franz Kafka!?) . Dat heet geloof ik incompetentie. Komt in de buurt van gezichtsverlies en ich hab'es nicht gewusst. Drie grote vrienden van elkaar.

nobodiesunmighty | 05-07-20 | 14:06

Nog steeds geeft de overheid 49,5% van wat we met zijn allen verdienen uit. Daar ligt het niet aan.

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Feynman, fantastisch stuk!
Hopelijk krijgt Omtzigt de rest van de plucheplakkers eindelijk eens in beweging!
Oh, nee, wacht, het is reces en Rutte is met vakantie en niet geïnteresseerd.

Bolder | 05-07-20 | 12:07

De overheid probeert alleen maar zoveel mogelijk van de burger af te romen
En op het moment dat ze betrapt worden verdwijnt het bewijs en worden hard werkende burgers plotseling rassist en met gedoogde protesten van BLM is de aandacht mooi afgeleid.
Zitten wij in de beklaagdenbank ipv de regering.

likdoorn | 05-07-20 | 11:49

Wat mij het meest verbaast, keer op keer is dat er nog steeds mensen zijn die de roverheid vertrouwen. De roverheid is er niet voor de burger. De burger is er voor de roverheid.

de Jager59 | 05-07-20 | 11:34

Commando's, commando's..? Het waren Mariniers.

photto | 05-07-20 | 11:29

Werkende minima worden juist extra genaaid. Heb het zelf meegemaakt, faillisement, corrupte curator die vooral zichzelf verrijkte over mijn rug, geen toeslagen krijgen wegens "te hoog salaris" en wel penning 10 overal voor moeten betalen. Als je eenmaal in die mangel zit, ik verbaas me er nog steeds over dat ik niet voor de trein ben gesprongen toen.

djs | 05-07-20 | 11:17 | 1

Dit kan ik uit eigen ervaring beamen. Hoeveel honderduizenden Nederlanders heeft deze criminogene club op deze wijze wel niet de verdommenis in geholpen de afgelopen 20 jaar is dan ook de werkelijke vraag waarop je nooit een eerlijk antwoord zult krijgen.

Finn | 05-07-20 | 11:53

Risico profilering = racisme, sure. Begint de woke gekte hier ook al toe te slaan.

3Xniks | 05-07-20 | 09:48 | 1

Je wordt geselecteerd op je achternaam - en als fraudeur bestempeld. Zonder nadere controle, niet op basis van feiten.

Fervent | 05-07-20 | 10:33

Staat heeft schuld aan burger.
Fuck de burger, de staat bestaat niet.
Je hebt verkeerd gestemd.

hallevvezool | 05-07-20 | 09:14 | 1

Nee, we hebben goed gestemd maar die uitslag is ook veranderd.

MooseNL | 05-07-20 | 10:28

Waarom doet de Rijksrecherche en de Fiod geen inval bij het UWV en de Belastingdienst met het geboeid en geblinddoekt afvoeren van betreffende ambtenaren en stapels dozen met in beslag genomen dossiers tc. etc.? Omdat ze daar geen opdracht voor krijgen! Waarom niet? Nederland is toch een rechtsstaat? Althans dat hoor ik een minister wel eens zeggen. Waar of niet waar?

Een vrije paling | 05-07-20 | 09:05 | 4

@Graaf Monte Cristo | 05-07-20 | 09:41: De Fiod is inderdaad een apart onderdeel van de belastingdienst, speciaal in het leven geroepen om aan fiscale inlichtingen en opsporingen te doen en zeer bedreven om bij iemand binnen te vallen. Waarschijnlijk heeft de Fiod de integriteit hoger in het vaandel staan dan de kinderopvangpenose van de belastingdienst waar ook ethiek en zelfreflexie nog steeds ver te zoeken is. Binnenvallen dus en opsluiten.

Een vrije paling | 05-07-20 | 13:23

Goed idee, wij van WC eend

klaasjanhenk | 05-07-20 | 14:35

@Een vrije paling | 05-07-20 | 13:23: ik herinner u er graag aan dat de belastingdienst helemaal dat Toeslagensysteem niet wilde. Vanuit de organisatie was verzet tegen dat gedoe omdat de systemen van de B’dienst waren gebouwd om geld binnen te halen. Niet om uit te delen. De politiek heeft dat Toeslagengedrocht aan de B’dienst opgedrongen. Weet u nog dat je tot een paar jaar geleden op naam van je buurman een toeslag kon aanvragen, en dan op je eigen rekening laten uitbetalen? Dat was omdat de politiek een makkelijke en onbureaucratische aanvraag procedure wilde.

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:38
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is een hartstikke gaaf land!

Mits je geen geweten hebt.

threeheadedmonkey | 05-07-20 | 08:53 | 2

Ik ben niet voor niets geëmigreerd.

Haberdoebas | 05-07-20 | 09:21

@Haberdoebas | 09:21: Ben ik wel benieuwd waarheen, wat de threeheadedmonkey zegt gaat voor heel veel (zo niet alle) eerstewereldlanden op.

001_Mills | 05-07-20 | 13:20

Ambtenarij is door en door ziek. En klokkenluiders worden door grapperhaus vervolgd. Hoe corrupt kan het zijn?

Mart6037 | 05-07-20 | 08:15 | 3

Niet alleen de ambtenarij is ziek maar blijkbaar functioneert de rechtstaat ook niet. Wordt hoog tijd voor een grote schoonmaak.

Gandalph | 05-07-20 | 09:19

Binnen een corrupte rechtstaat is het onmogelijk een grote schoonmaak te houden. Of doel je op grof geweld, dat zou wellicht nog enig effect kunnen sorteren.

001_Mills | 05-07-20 | 13:21

Maar de VVD staat hoger dan ooit in de peilingen, jaja mensen.

pjisonline | 05-07-20 | 08:04 | 1

Wij van wc eend.....

boerzoektscheet | 05-07-20 | 11:01

pRutte maakte zich zo druk over TK leden die achter ambtenaren aan willen. Dat snap ik niet helemaal. Is het openbare informatie welke ambtenaar waar zit en waar ze verantwoordelijk voor zijn? Het moet toch mogelijk zijn een tijdlijn op te zetten en daarmee het bestuurskliekje in kaart te brengen. Meer dan 1000 mensen zijn het niet.

Frau Merkel | 05-07-20 | 00:48 | 1

Als je van onder af begint kom je vanzelf in de hoogste laag, DAAROM!!

likdoorn | 05-07-20 | 11:54

Oplossing op zijn D66’s: je fietst twee staatssecretarissen tegelijk binnen en die moffelen 9000 files weg. Goed gewerkt zal hun voorvrouw vinden

Feitenpliesie | 04-07-20 | 23:38

Meer dan ergerlijk is dat de (top)-ambtenaren welke dit bedacht en uitgevoerd hebben (en nog steeds doen door bv dossiers te vernietigen) niet gestraft worden. Dit zijn regelrecht criminelen, maar komen er ieder keer mee weg.
In het ergste geval worden ze weggepromoveerd naar een ander dik betaald baantje, terwijl ze gewoon de gevangenis in zouden moeten. Dat zou ook een goed signaal zijn voor andere ambtenaren welke misselijke/dubieuze streken uithalen.

Gemeen Mosje | 04-07-20 | 23:20 | 5

@theo-is-dood | 05-07-20 | 17:41:
Of ze de TK geïnformeerd hebben betwijfel ik. En ik weet dat Asscher en Wiebes niks hebben gedaan.
Maar het achterhouden van info en het toch doorgaan met mensen te grazen te nemen, kwam toch echt van de leiding. Ook het 'per ongeluk' vernietigen van 9000 dossiers heeft de leiding gedaan.

Gemeen Mosje | 05-07-20 | 17:47

@Gemeen Mosje | 05-07-20 | 17:47: ter herinnering:
-/- Historie. Belastingdienst/Toeslagen is in 2005 opgericht om een aantal inkomensafhankelijke regelingen voor zorg, wonen en kinderen, te harmoniseren. Dit moest leiden tot meer transparantie voor de burger, vermindering van uitvoeringskosten en een effectieve aanpak van de armoedeval.-/-
Sinds de overhaaste invoering van het Toelagengedrocht zijn er problemen met dat systeem. En is tevens de fraude immens.
Eenieder die de afgelopen 15 jaar de krant heeft gelezen weet dat. De politiek heeft kilo’s boter op het hoofd. Maar kan deze rel gebruiken om de aandacht van de eigen verantwoordelijkheid voor de invoer van een brak toeslagen systeem af te leiden.
En dan nog wat, ik geloof er niks van dat die 9000 gevallen allemaal onschuldige hardwerkende burgers betreft!

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:34

@theo-is-dood | 05-07-20 | 18:34:
Eens dat de politiek heel veel boter op het hoofd hebben.
Ook eens dat er veel gefraudeerd werd en nog steeds wordt. De politiek heeft toen 'opdracht' gegeven om streng te controleren en te handhaven. De leiding van o.a de belastingdienst heeft dit laten we zeggen 'voortvarend' opgepakt en uitgevoerd. De leiding wist donders goed dat er ook vele mensen ten onrechte te grazen werden genomen. Diezelfde leiding heeft van alles gedaan (info achterhouden, liegen en bv Omtzigt en Leijten doelbewust tegengewerkt om te voorkomen dat de werkelijkheid boven water zou komen.
Lees o.a dit www.omroepwest.nl/nieuws/3984616/Vert....
Pas na veel protest is dat niet doorgegaan. Maar gestraft is hij niet.

Gemeen Mosje | 05-07-20 | 19:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Zorgvuldig stuk van Feynman, bijna niets aan toe te voegen. Heb werkelijk enorm te doen met benadeelden en dat die 9000 dossiers weg zouden zijn ís gewoon wel vermeend crimineel gedrag. Maar merendeel van diezelfde stukken waren aan de kamer geleverd ter inzage m.b.t. te voeren debatten, díe kunnen toch dan niet óók weg zijn? Of wel soms, zie kanervragen van Omtzigt. Hoopt dat laatstgenoemde de kar mag trekken, die kliek die niet alles boven water wil hebben mag zeker niet de regie krijgen?

Jan, Leiden | 04-07-20 | 23:04

Duzz we slopen Groningen in daar datacenters neer te gooien. Maar 9000 belangrijke dossiers verdwijnen?

H0lland | 04-07-20 | 22:48

Ach ja, en daar sta je dan...
”de verklaring van de beëdigde ambtenaar is afdoende bewijs”

M13 | 04-07-20 | 22:38

Ik werk bij de overheid. Sinds die nieuwe Europese privacyregels wordt er echt minder gebackupt. Het is mij vanwege die privacyregels door mijn werkgever ook expliciet verboden een schaduwboekhouding bij te houden. Ik doe het wel, op mijn C:-schijf, en daar heb ik al een paar keer collega's en burgers mee kunnen helpen. Maar het mag eigenlijk niet. Burgers hebben namelijk het wettelijke recht om in bepaalde gevallen te vragen "vergeten" te worden, en een schaduwadministratie doorkruist dat.

Ivoren Toren | 04-07-20 | 22:26 | 3

Ik werk niet bij de overheid, maar heb wel wat verstand van ICT. Normaal gesproken zou een ICT-omgeving waar we het hier over hebben in zijn geheel realtime redundant uitgevoerd moeten zijn. Dus fikt omgeving 1 af dan neemt omgeving 2 het realtime over. Vanaf een andere fysiek gescheiden geografische locatie. Binnen die omgeving zal een bepaalde backupstrategie bedacht zjin. AVG of niet, er zal een uur-dag-week-maand-jaar roulatie plaatsvinden. Er zullen op operating system niveau systeemsnapshots worden gemaakt met een dataretentietijd van maanden. Verder zullen op applicatieniveau backups worden aangemaakt op databaseniveau. Die backups hebben een verplichte wettelijke bewaartijd. Het kan niet zo zijn dat binnen die backups via cherrypicking expliciet bepaalde frecords kunnenworden verwijderd, dit omdat records/dossiers deel zijn van een groter geheel. Kortom: een verhaal dat gewoon niet waar kan zijn.

Norman N. Warden | 05-07-20 | 01:39

@Norman N. Warden | 05-07-20 | 01:39:

Zo is het niet helemaal. Ja, de AVG is van toepassing op de belastingdienst, maar het is niet zo makkelijk om persoonsgegevens kwijt te raken. Dat is alleen mogelijk, als dat heel bewust wordt gedaan. Het is mogelijk om selectief gegevens te verwijderen, maar het is onmogelijk dat gegevens zomaar uit het systeem glippen. Als de gegevens daadwerkelijk weg zijn, dan zijn er mensen die ze heel bewust hebben verwijderd.

GeenHeil | 05-07-20 | 01:48

@GeenHeil | 05-07-20 | 01:48: en als er gegevens verwijderd zijn moeten er ook auditlogs van de verwijderacties zijn. Als je het mij vraagt gaat het NFI morgen aan de slag bij de belastingdienst om alles boven water te halen. Iemand heeft doelbewust de dossiers gedelete en dat moet boven water te halen zijn. Zijn hier geen logs van te vinden schop dan maar de hoogste pief van de BD weg, dan is het een incapabel zooitje daar

histor | 05-07-20 | 10:51

De schaamte voorbij. Zoals al eerder hier geopperd de lege lunchtrommel van kinderen raakt mij het meest. Onschuldige kinderen worden hier de dupe van. Dit is regelrecht crimineel. Kan iemand mij vertellen wat de kabinetten Rutte 1,2, en 3 ons gebracht hebben? Ik kan alleen maar ellende bedenken.

salembot | 04-07-20 | 22:25 | 9

prioriteiten, Eerst de portemonnee trekken voor de Italianen en het klimaat.
De gedupeerden bewoners in slochteren wachten ook nog steeds op schade vergoeding.

Datgingniegoed | 05-07-20 | 00:34

En vergeet die 3% verhoging btw op voedingsmiddelen niet: misdadig.

FarthFather | 05-07-20 | 09:06

@salembot | 04-07-20 | 23:58: goedkope tranentrekkerij. Een lege lunchtrommel. Daarvoor bestaat gewoon bijzondere bijstand en de voedselbank

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:45
▼ 6 antwoorden verborgen

De Nederlandse staat is zoals de Nederlander. En dat is niet best.

Lafayette | 04-07-20 | 22:19 | 1

Ik denk dat jij de plank hier ver mis slaat. Ik heb niks van doen met de reeks van ontslagen staatssecretarissen en ministers van Justitie en Financiën, de premier van de laatste drie kabinetten en de huidige ministers van VWS en LNV.

rmstock | 05-07-20 | 00:26

Ik heb mijn aangifte ook maar zwart gelakt...

David000000007 | 04-07-20 | 22:18 | 5

@David000000007 | 04-07-20 | 22:19: Ikke ook! Hoe kan dat nou....

Ik moet net als de belastingdienst mijn gegevens 10 jaar bewaren... maar het is zomaar opeens foetsie... heh godverdomme! ben ik ook nog eens vergeten een bakcup te maken. Wat slordig zeg... nou meaculpa!

Weet je wat - ik zet twee goede kennissen van mij erop en die gaan het helemaal uitzoeken. Die komen over een jaar of 10 met een uitgebreid rapport hoe dat ik zomaar die gegevens ben kwijtgeraakt.

litebyte | 04-07-20 | 22:33

Tip Exx mag zal lang niet meer ivm de Arbo wetgeving. Zou kanker aan de Niro veroorzaken. Als werkgever ooit nog eens een boet voor gehad in 2005....

Ad1617 | 04-07-20 | 22:55

Niro=Nieren stop de tijd

Ad1617 | 04-07-20 | 22:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij is het heel simpel: maak de kinderopvang gratis voor alle werkende ouders. Dan kan de overheid stoppen met het hele circus van de kinderopvangtoeslag.
Sowieso moet dat hele toeslagen-circus op de schop. Er komen heel veel mensen in de problemen door geld dat vooraf, zomaar door de Belastingdienst op je rekening wordt gestort. En dan achteraf in de problemen komen omdat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt van je jaarinkomen.
Welke idioot heeft dit systeem ooit verzonnen?

Jantina_Hagelslag | 04-07-20 | 22:15 | 18

@EefjeWentelteefje | 04-07-20 | 23:44: Dat ben ik met je eens. Het vervelende was destijds dat een uitspraak aan de telefoon niet rechtsgeldig is en een briefje achteraf om het schriftelijk vast te leggen doen ze ook niet. Het ergste kwam nog toen ik vertrok: een M-biljet. Dat ding is meer dan 100 pagina's dik en gebruikt termen die uit een dronken draaimolenbezoeker zijn gekomen. Na drie keer bellen heb ik maar wat gegokt en na twee jaar uiteindelijk een bevestiging gekregen. Dan schrik je je helemaal de pleuris omdat ze met astronomische bedragen komen mocht je eerder terug komen dan tien jaar of iets dergelijks. Nog een reden daar nooit meer een voet te zetten. Toen ik de laatste brief kreeg van de BD ging de vlag uit en werd het glas geheven!

Frau Merkel | 05-07-20 | 00:45

@Frau Merkel | 05-07-20 | 00:45:
Ja, dat M-formulier is me heel goed bekend, en het is inderdaad een drama. Ik heb er nogal eens mee te maken om een aantal van mijn klanten niet zo goed in het velletje zit (om het zo maar te zeggen), en om die reden nogal eens 'verdwenen' zijn. De BD vat dit op als 'vertrokken uit NL' en meent dan dat er een M-formulier moet worden ingevuld... nou ja meestal weet ik het wel op te lossen door de zaak schriftelijk uit te leggen, gelukkig maar.

EefjeWentelteefje | 05-07-20 | 10:40

@jantina; dus volgens u komen er mensen in de problemen omdat ze geld van de B’dienst krijgen. Maar ehh.., de groep medebewoners waar het hier over gaat, die kregen juist problemen omdat ze GEEN geld van de belastingbetaler kregen.

Wanneer is het nou wel goed? Moeten we nou juist WEL of juist NIET gratis geld uitdelen ?

theo-is-dood | 05-07-20 | 17:49
▼ 15 antwoorden verborgen

Dit gaat inderdaad nog jaren duren. Ik raad daarom elke gedupeerde aan zich zo spoedig mogelijk te melden bij t schuldhulpverleningsbureau in de buurt. Deze schulden zijn al jaren saneerbaar. Het is het niet waard om te wachten op de overheid die wellicht nooit over de brug komt.

Weerduivel | 04-07-20 | 22:11 | 6

@EefjeWentelteefje | 04-07-20 | 22:28: Je hebt eerst nog een dwangakkoord en geloof me, als schuldhulpverlener zet ik deze altijd in. Vooral bij de belastingdienst

Weerduivel | 05-07-20 | 11:54

@Weerduivel | 05-07-20 | 11:54:
Klopt ja. Inzetten van de dwangakkoord-mogelijkheid leidt er doorgaans toe dat er alsnog akkoord wordt gegaan met de minnelijke regeling. Althans, dat is bij ons kantoor doorgaans het geval.

EefjeWentelteefje | 05-07-20 | 14:52
▼ 3 antwoorden verborgen

bah, Wat een ongelofelijk tering zooitje is het toch.
Aller eerst lijkt het mij logisch dat er bij de dossiers van de gedupeerde een naam van de betreffende ambtenaar staat die dit heeft behandeld.
laten we daar beginnen.

9000 dossiers missen . dus van de 17 miljoen sofinummers hebben er 9000 geen dossier meer.
wie zijn dat?

Datgingniegoed | 04-07-20 | 22:08

Kinderopvangtoeslag is sowieso belachelijk.
Jij wil kinderen, jij wil/kan daar geen tijd voor maken, maar doet het toch.
Een hond die elke dag naar een kennel wordt gestuurd is ook al dierenmishandeling; neem dan geen hond eikels.
Vervelend dat het nu misgaat met de fiscus. Uitroken die msdadigers die dit bewust hebben gedaan.
Maar weinig medelijden met de ouders die te lam waren om hun verantwoordelijkheid te nemen.

mark1487 | 04-07-20 | 22:07 | 17

@EefjeWentelteefje | 04-07-20 | 22:36: Die IS kindertjes in Syrië kunnen er ook niets aan doen dat ze knotsgekke ouders hebben die ons willen vermoorden, hierheen halen en flink knuffelen daar maar?

Wiebenick | 04-07-20 | 22:54

@zbb | 04-07-20 | 22:52:
Aha, nu je het zegt! Nou, welkom terug hier, toch?
En oppassen voor Joris, haha.

EefjeWentelteefje | 04-07-20 | 23:46

@Wiebenick | 04-07-20 | 22:54:
Een uitermate lastige kwestie.
Als het aan mij zou liggen (maar gelukkig heb ik die bevoegdheid niet), dan haalde ik die kinderen inderdaad uit Syrië. Maar zonder die ouders!
Er zijn zàt mensen in Nederland die dolgraag een adoptiekind zouden willen.
Misschien helemaal fout. Jammer dan.
In dit soort kwesties valt er alleen maar te kiezen uit kwaden.

EefjeWentelteefje | 04-07-20 | 23:48
▼ 14 antwoorden verborgen

Waarom blijft iedereen zo bezig over de Grondwet? De Grondwet is een dode letter. De rechter mag er niets mee en je erop beroepen is leuk, maar daar doet niemand wat mee. De Raad van State is een trekpop en de Eerste Kamer is een verlengde van de Tweede Kamer.

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:06 | 2

Daarom begint het hier ook verdomd veel op een dictatuur te lijken.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:51

@The_Challenger | 04-07-20 | 22:51: Bosma is tegen een constitutioneel hof. Dat kan ik dan ook weer begrijpen. Dan komen daar nog meer doods66 rechters te zitten. Volgens mij zou een partijlidmaatschap verboden moeten zijn voor zowel een ambtenaar en al helemaal voor een rechter.

Frau Merkel | 04-07-20 | 23:11

Gelukkig gaat het om allemaal zaken die mij niet raken en geen bal interesseren. Behalve die lege lunchtrommel van kinderen. Ik heb van redelijk dichtbij gezien hoe schulden (om welke reden dan ook) van ouders(kleine) kinderen kapot maken. Heel intens verdrietig.
De gedachte dat (kleine) kinderen net zo hard moeten boeten als hun ouders, wordt met zo'n minimaal 40 te verwachten zetels voor de VVD van harte gesteund.
Rutte geeft de afgelopen week aan dat hij de pijn voelde van zwarte kindjes, die zwarte piet worden genoemd. Ja die pijn is makkelijk te benoemen. Want een eventuele oplossing kost de staat GeeN GelD.

Leptob | 04-07-20 | 22:05 | 5

Die pijn die de zwarte kindjes hebben is heel waarschijnlijk aangepraat door hun ouders, een vorm van psychische mishandeling in mijn ogen.

salembot | 04-07-20 | 22:28

@Datgingniegoed | 04-07-20 | 22:14:
De sociaal demograaf met een opmerkelijk analytisch vermogen, ook omtrent virusgedrag, heeft er maar 31 voor dat uitbuikclubje bedacht.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is eng.
Dit zijn Orwelliaanse toestanden.

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 22:01 | 2

Gemixt met Kafkaëske toestanden. Heel giftig.

piloot47 | 04-07-20 | 22:04

Benoem maar concreter; dit is Nederland onder de vvd van Mark Rutte & co. En Kuifje en Berbaar, sorry dudes.

suscrofa | 04-07-20 | 22:06


De overheid is een onbetrouwbare partner

Ervaringsdeskundige | 04-07-20 | 21:53 | 12

@smdyasc | 04-07-20 | 22:34:
Nee, dat klopt.
Maar kijk dan eens wat er in de landen om ons heen gebeurt.
Beter?
Ik zeg je van niet.

HoerieHarry | 04-07-20 | 22:44

@smdyasc | 04-07-20 | 22:34: Er is werkelijk geen land ter wereld waar de burger zo van de wieg tot het graf wordt betutteld door de overheid.
Dat idiote Toeslagensysteem is daar een voorbeeld van. Waarom hebben we niet alleen Kinderbijslag (via SVB) maar ook het kindgebonden budget, de combinatie korting en de KinderOpvangToeslag ?!

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:00
▼ 9 antwoorden verborgen

Er moet altijd een back-up van die files zijn. Al is het op tape.

Coen de Witte | 04-07-20 | 21:52 | 10

@Muxje | 04-07-20 | 22:02:
Iedere burger wordt geacht zijn of haar belasting bescheiden minimaal 5 jaar te bewaren en een ondernemer zelfs 7 jaar. In deze tijd van digitalisering zou je toch denken dat gegevens bij de belastingdienst ook voor genoemde tijd zullen worden bewaard... Nee, dat mag de belastingbetaler zelf ook nog eens doen.

Ommezwaai | 04-07-20 | 22:14

@Ommezwaai | 04-07-20 | 22:14: De belastingdienst moet toeslagen zelfs twaalf jaar bewaren, zie de link onder "oplossing" naar nu punt nl.

Feynman | 04-07-20 | 22:17

Die moet er ook zijn. Via audits kun je achterhalen wie de dossiers heeft gewist. Als ze geen audits hebben dan is er echt iets mis bij de belastingdienst.

salembot | 04-07-20 | 22:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Overigens, dit gaat toevallig over kinderopvangtoeslag.
Kan je misschien geen reet schelen.
Maar volgende keer ben jij misschien aan de beurt over iets anders.
Daarom kan dit niet waar zijn.
Het lijkt erop dat iemand sporen aan het uitwissen is.
Je mag hopen uit schaamte en niet uit onverschilligheid.

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 21:48

Of het enkel een geld kwestie is is nog onduidelijk : 18 x 10,000 x 9000 = € 1.620.000.000,=

rmstock | 04-07-20 | 21:47 | 2

Dat is nog exclusief alle uitvoeringskosten en alle kosten van fraude door derden.

Feynman | 04-07-20 | 21:58

18 wat? 10.000 euro? 9.000 dossiers?

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:00

Mee huilen met de wolven kan iedereen.
Begin hier maar te zeiken als je onrecht is aangedaan door de overheid.
Zo niet, jank dan niet.

HoerieHarry | 04-07-20 | 21:47 | 1

Wees eens een beetje solidair met je roedel Harry. Een wolf jankt niet, maar huilt. Malthezer leeuwtjes ea befhondjes janken. Wolven zijn geen watjes, joo.

suscrofa | 04-07-20 | 22:08

Voor slechts 10% van de ellende die dit kabinet veroorzaakt heeft zijn al eerder 10 kabinetten gevallen. Hoe erg moet het nog worden meneer Omtzigt, voordat u het voortouw neem en dit kabinet opzadelt met een motie van wantrouwen.
Je kunt het toch zo zoetjes aan niet meer met withete woede, ontsteltenis, verbazing en dergelijke af om recht te doen aan wat dit dossier heeft veroorzaakt.
Dus meneer Omtzigt, of u trekt uw conclusies, anders blijft het bij een lichte draai om de oren van Rutte, Asscher, Snel, Wiebes e.d.
Dat laatste is een rochel in het gezicht van ieder weldenkend en fatsoenlijk mens.

Broadsquire | 04-07-20 | 21:44 | 4

Geen goed moment om nu het kabinet op te blazen want dan komt Rutte sterker dan ooit terug volgens de huidige peilingen.

Liever wachten tot de ogen van mensen niet zo vertroebeld zijn door de grote leider die men nu tijdelijk ziet in Rutte.

sprietatoom | 04-07-20 | 22:21

@Lupuslupus | 04-07-20 | 22:01:
Volgens mij staat het heel spannend daar in en kan Omtzigt het kabinet laten vallen bij een hoofdelijke stemming.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:40

Geert zou ze een mooie loer kunnen draaien nu het spulletje op reces is. Terugroepen kan altijd als het om een motie van wantrouwen gaat. Hoofdelijke stemming aanvragen, kan hij gelijk zien of Omtzigt recht door zee is of een kartelpoedel.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:45
▼ 1 antwoord verborgen

Man man man, weer vol op het orgel.

De belastingdienst is een uitvoerend orgaan van de overheid, ja? Ze kregen onwerkzame dossiers voor de kiezen waaruit bij god niet meer meer te distilleren was wie de boel had geflest en wie niet, maar wel stond als een paal boven water dat de fraude ontiegelijk de pan uit rees, en wat doe je dan? Precies, eerst het gas uit, en dan redden wat er te redden valt. Ze moesten werken met zwaar ondeugdelijk materiaal, een draak van een toeslagenstelsel, zo lek als een zeef, een gigantisch doolhof zonder uitgang, en toen zijn ze iedereen over één kam gaan scheren. Om te beginnen. Had je een ander idee? De regering en de regering alleen is ten volle verantwoordelijk voor deze mega faal, niet de belastingdienst, zoek de verantwoordelijken op en máák ze verantwoordelijk, niet goedschiks, dan kwaadschiks.

Werkelijk ongehoord om alles op het bord van de belastingdienst te schuiven. En nee, ik ben geen fan van de belastingdienst. Maar dit is de andere kant van de medaille en die verdient net zo goed aandacht. Evenals het mega aantal mega fraudeurs waar je NIETS meer over hoort maar die er wel schaterlachend met ONZE poet vandoor zijn. Dringt dat wel door? We zijn bestolen! Spoor die criminelen op en breng ze eerst maar eens voor het gerecht. Maak je daar maar eens kwaad over. Veel nuttiger als zwelgen in een neverending stroom jankverhalen, en ons daar tot in den treure van laten meegenieten. Mag ik bedanken? Fijne avond verder.

Wiebenick | 04-07-20 | 21:42 | 12

@Frau Merkel | 04-07-20 | 22:14: Misschien speelde mee dat het vooral allochtonen betrof. Altijd gevoelige materie waar niemand zijn vingers aan wil branden. Dan maar liever de BD door laten modderen, gaat vanzelf een keer fout. Komt het niet op ons bordje. En zo geschiedde.

Wiebenick | 04-07-20 | 22:30

@Wiebenick: u heeft helemaal gelijk. Van de opbrengst van deze fraude zijn complete paleizen in Murkije gebouwd. De kluit is jaren en jarenlang zwaar belazerd.
Dat Toeslagensysteem is een gedrocht dar onder druk van de politiek in ingevoerd. Hier een voorbeeld uit 2008 (dus twaalf jaar geleden):
—Het falen van het nieuwe systeem van de Belastingdienst zou komen door de grote tijdsdruk die op het project lag. Het vorige kabinet wilde per se begin 2006 een nieuw zorgstelsel invoeren, stelt de Rekenkamer. Daar hoort ook de zorgtoeslag bij, dus moest de Belastingdienst die per 2006 kunnen uitkeren

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:09

@theo-is-dood | 05-07-20 | 18:09: deel 2: — De overheid zou hebben onderschat hoe ingewikkeld het invoeren van een nieuw systeem is. Zo moesten voor de huurtoeslag veel uitzonderingen worden ingebouwd. Dat bleek volgens de Rekenkamer de achilleshiel. In het systeem moeten bijvoorbeeld verhuizingen en sterfgevallen worden ingevoerd, maar dat bleek lastig. De betaling aan zo'n vijftigduizend overledenen bleek gewoon door te gaan.
Bron : Trouw 2008

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:11
▼ 9 antwoorden verborgen

Het kan allemaal wel maar dit regeltje klopt dus voor geen hout: "in dit digitale tijdperk waar alles meerdere keren op meerdere plaatsen bewaard wordt,"

Nee Feymannetje, in het digitale tijdperk met alle PRIVACYWETGEVING doe je dat dus nu net even niet. Als een gevoelig dossier definitief gesloten wordt is het juist heel goed dat een tijdelijke dossier bomvol privé-informatie verdwijnt en niet op talloze backups, snapshots en lokale bestandjes rond blijft zwerven.

Het recht voor je informatie om te kunnen verdwijnen uit een systeem waar het niks verder te zoeken heeft is een goed recht. Belangrijker dan de politieke noodzaak om later weer 's op tafel te gooien wegens een onderzoekje.

Als ze ten onrechte afgesloten zijn, dat is een ander verhaal. Maar het is niet zo simpel als alles maar op allerlei plaatsen bewaren omdat het kan.

GeenAccount | 04-07-20 | 21:41 | 7

De toegang tot de loonaangiftes is ook nog steeds voor iedereen toegankelijk. Het is slechts voor een paar happy few afgeschermd. Als er iemand de privacy wetgeving aan zijn laars lapt is het de overheid wel.

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:16

Ik heb zo'n vermoeden dat in die kelder liggen waar ze toen die Zip-drive vonden.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:32

Mooi theoretisch verhaal die AVG. Maar reken erop dat er ergens WEL oude data te vinden is, al is het via een interne DB rollback. Je gaat mij niet met droge ogen beweren dat je een dergelijk complex systeem in de lucht houdt zonder afdoende disaster recovery en/of backupmogelijkheid. Ze moeten eens gaan babbelen daar met de hardcore systeembeheerders en een goede beloning in het vooruitzocht stellen. Die jongens hebben vast nog wel een bak met 5 en een kwart inch floppies liggen met oude data.

Norman N. Warden | 05-07-20 | 01:51
▼ 4 antwoorden verborgen

"Who controls the past controls the future"

Fragment uit de film 1984 : Ministry of Truth
www.youtube.com/watch?v=gmY_bniRT2U

Winston aan het werk op de archiefdienst van het Ministerie van Waarheid. Hier heeft hij de taak om een dissident 'onpersoon' te verklaren en het bewijs te wissen dat de dissident eerder als held werd geëerd. Hij selecteert een eerder overleden persoon die moet worden geregistreerd als de ontvanger van de prijs en verwijdert het gezicht van de dissident uit zijn eerdere nieuwsbericht over de prijs.

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 21:39 | 2

"Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past."

Feynman | 04-07-20 | 21:48
-weggejorist en opgerot-
Coen de Witte | 04-07-20 | 21:36 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ze zijn de dossiers niet kwijt, ze weten precies waar ze zijn. In de shredder! Maar je maakt mij niet wijs dat ze niet al lang gedigitaliseerd waren.

broodje gezond | 04-07-20 | 21:36

Dat hebben ze nou nooit met die flitspaal als je een keer 5 km te snel rijdt op zondagmorgen terwijl er niemand anders op de weg rijdt voor zover je kan kijken. Die raken ze nooit kwijt.

In totaal zijn in 2019 bijna 3,7 miljoen flitsboetes uitgedeeld in Nederland.
Dan zijn er gemiddeld meer dan 10.000 per dag.

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 21:33 | 3

Ik snap dat niet. Flitsmeister en Blitzerapp. De eerste heeft geen excuus, de rest is gewoon dom.

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:04

@Frau Merkel | 04-07-20 | 22:04:
Het is ook wel heel sneaky. Soms zit je echt op een weg die schreeuwt om 80 en moet je je best te doen met samengeknepen billen om niet per ongeluk sneller dan 50 te rijden. Ringwegen en grotere doorvoerwegen door de stad en zo.
En dan net, die ene dag, let je even een paar seconden niet op, en pats... kassa.

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 22:18

@kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 22:18: Daar zijn de apps voor! Flitsmeister in Nederland, Blitzerapp in Duitsland. Ze waarschuwen ruim tevoren en hebben mij al heel wat geld bespaard. Als je aangehouden wordt moet je wel even je scherm uitzetten, want de politie duldt geen concurrentie.

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:26

Sterk stuk Feynman. Vol van oprechte woede over het onrecht en hoe de macht ermee weg weet te komen. Gisteravond heb ik Mr.Jones (2019) gekeken. Over de door het stalinistisch systeem doodgezwegen hongersnood in Oekraine begin jaren '30 en hoe een journalist uit Wales dat aan de grote wereldklok probeert te hangen. Met een niet te onderschatten bijrol van een op dat moment nog wat naïeve George Orwell. Goede film. m.imdb.com/title/tt6828390/ Jij hebt met dit artikel wel iets van Mr. Jones weg. Goed bezig.

suscrofa | 04-07-20 | 21:25 | 1

En ja, daarin zit een directe vergelijking tussen de Sowjet-Unie ca 1934 en Nederland gedurende Rutte 1, 2 en 3..

suscrofa | 04-07-20 | 21:33

Feynman was een tegenstander van het afschaffen van de dividendbelasting. Uiteindelijk ging dat plan ook niet door, want teveel weerstand. Maar vandaag maakte de CEO van Shell, Ben van Beurden, bekend dat het hoofdkantoor waarschijnlijk uit Nederland gaat verdwijnen. Naar een land waar de dividendbelasting 0 bedraagt.

Kuifje-naar-Brussel | 04-07-20 | 21:23 | 14

@Patatter | 04-07-20 | 21:38:
Daar geilt Mark Rutte toch op? "Ondernemerspartij" de VVD scheurt de gemiddelde ondernemer inmiddels de kleren van het lijf. De kneus heeft (virtueel) nog zetelwinst ook.

Ommezwaai | 04-07-20 | 22:02

@Kuifje-naar-Brussel | 04-07-20 | 21:29:
Het gaat maar over het hoofdkantoor. Dat gebouwtje aan de Bylandtlaan. Daar worden geen innovaties gedaan en werkt maar een paar honderd man incl. de schoonmaak en kantine

The_Challenger | 04-07-20 | 22:28
▼ 11 antwoorden verborgen

9000, welke 9000? En ze wassen hun handen in onschuld. En ook al snap je het systeem winnen doe je nooit van hun en dat weet ik al meer dan 40 jaar. Sorry voor de betweterigheid.

abeltasman | 04-07-20 | 21:20 | 1

Je hoeft hier natuurlijk niet te wonen, vertrek en neem je pensioen/spaargeld mee.
Zitten natuurlijk wat risico's aan, maar ja.

litebyte | 04-07-20 | 21:24

Als ik na een uur het bonnetje van de parkeergarage verlies, ben ik het haasje en krijg de rekening van een hele dag. Hier moet ontslag en verwijdering uit de baantjes caroussel op staan. Dan staan de camera's altijd aan en de bonnetjes paraat.

bigstone | 04-07-20 | 21:20 | 1

Goed voorbeeld.
Maar niet heus.

HoerieHarry | 04-07-20 | 21:35

In Nederland is er nauwelijks tot geen persoonlijk concequenties voor verantwoordelijk bestuurders. Of het nu gaat om belastingdienst, het UW, justitie etc.

Je kan jezelf opofferen (en daarna bijv. buschauffeur worden) en gewoon doorgaan met je leven - zonder enkel risico wat je persoonlijk raakt. Dit in tegenstelling tot in dit geval de duizenden slachtoffers die je als verantwoordelijk bestuurderhebt gemaakt. En dan zet je als verantwoordelijke poilitiek nog twee totaal niet er toe doende pionnen op de kwestie als een soort van afleiding.

Overigens met deze 9000 dossiers is gewoon corruptie - dit is zelfs een bananenrepubliek onwaardig - een bananenrepubliek houdt namelijk niet de schijn hoog dat het een goed funcionerende staat.land is.
Jammer dat niet een van de slachtoffers zo doordraait en eens op een letterlijke manier afrekent met dit soort smerige gore elkaar dekkende corruptie in Nederland.

litebyte | 04-07-20 | 21:19

In de VS schaffen ze de politie af, zullen wij dat maar met de bdienst doen?

flashforward | 04-07-20 | 21:19 | 2

Het gaat niet om de belastingdienst an sich, het gaat dat dit op bestuurlijk hoog niveau, wordt geregeld en gewoon kan - zonder een enkele politieke danwel juridische concequentie voor de opdrachtgevers tot het kwijtraken cq de hoofdverantwoordelijken

litebyte | 04-07-20 | 21:22

"In de VS schaffen ze de politie af"
Daar gaan ze spijt van krijgen.
Je kunt bij de stadsgrens borden neerzetten:
"Welcome Warlords"
Dat gaat helemaal mis.
Je hebt in Europa ook van die delen van steden/voorsteden waar je niet meer inkomt en die zijn overgenomen door criminele organisaties.
Af en toe grijpen er wat Tjetjenen in als Noord-Afrikaanse drugbendes in Lyon te veel macht krijgen.
Of zie de docu van Danny Ghosen die probeerde Marseille binnen te komen. Wat niet lukt.
vanfransebodem.nl/2018/09/26/danny-gh...

kloopindeslootjijook | 04-07-20 | 21:56
-weggejorist-
Coen de Witte | 04-07-20 | 21:18 | 2

Wat moet een VVd-groupie nou met deze fraaie kolom? Ik vraag dit voor iemand anders.

dathoujetoch | 04-07-20 | 21:16 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Es sind doch die Kinder ! Helaas kan over ChildGate niet ongecompliceerd worden gecommuniceerd : i.imgur.com/R6Jg1xF.png

rmstock | 04-07-20 | 21:11 | 1

Waar heb jij het over...

neonreclame | 04-07-20 | 21:17

Wellicht meneer Omzigt is het een idee wanneer u een motie van wantrouwen indient tegen het kabinet. Dat zal de haren van menigeen overeind doen staan, maar het doet wel recht aan wat hier kromgetrokken is.
Daarna bent u uiteraard helemaal niet meer welkom bij het CDA, dat was u al niet volledig, en dan is er maar een keus: Lijst Omtzigt.
Als u dat nu eventjes regelt dan gaan we er in dit land met sprongen op vooruit qua menselijkheid.

Broadsquire | 04-07-20 | 21:11

Wat leven we toch in een corrupt rotland.
Roemenie is er niks bij.
En ik kan het weten want heb er een jaar gewoond.
Dit is trouwens sarcasme.
Het is het paradijs hier wat betreft corruptie.

HoerieHarry | 04-07-20 | 21:09 | 2

Denk ik ook. Je ziet het ook ieder jaar in de Corruptie Index. Nederland staat hoog - dus is weinig corrupt- en Oost-Europese landen staan veel lager. Laat staan Rusland.

Kuifje-naar-Brussel | 04-07-20 | 21:57

Zou het mogelijk zijn om met een groep 'verontruste burgers' een werkgroep of iets dergelijks op te tuigen die samen met deskundigen de overheid kunnen controleren en waar nodig tot de orde roepen? Met mensen van het kaliber Van Buitenen, Omtzigt, Leijten? Zo langzamerhand geloof je van die hele overheid toch helemaal niets meer?

L.E. Raar | 04-07-20 | 21:06 | 2

Vroeger verzon men al een Raad van State. Maar ja toen was er de verplichte N op het einde nog niet.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-07-20 | 21:15

Met de stemverhoudingen in de kamer en de partijdiscipline bij het CDA wil ik het nog wel eens zien als er een motie van wantrouwen tegen het kabinet komt.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:16

Het echte probleem is dat de belastingdienst een omgekeerde bewijslast kent, dat is echt funest voor eerlijke procesgang, ze voelen zich en zijn onaantastbaar. Daarbij wordt standaard een technocratische psychopaat benoemd voor die uiterst gevoelige functie.

smdyasc | 04-07-20 | 21:04 | 2

Die omgekeerde bewijslast is geheel toevallig alleen bij de overheid. Hoe verhoudt zich dat naar de Grondwet?

The_Challenger | 04-07-20 | 22:14

@The_Challenger | 04-07-20 | 22:14: De Grondwet is volkomen irrelevant. Het staat op papier, maar niemand kan eraan toetsen of enige straf opleggen, neem de orgaanroofwet als voorbeeld.

Frau Merkel | 04-07-20 | 22:21

Men besteeld ons aan alle kanten.
De belasting ontsnappers feesten verder.

H0lland | 04-07-20 | 21:03 | 6

Mij heeft de belastingdienst ook bestolen voor maarliefst 700€. De schoften.

Lupuslupus | 04-07-20 | 21:14

@miko | 04-07-20 | 21:07:
Ja, al is het maar om het belastingstelsel efficiënter te maken. Des te minder complexiteit, des te moeilijker het wordt om te frauderen/ontwijken. En ook omdat de meeste politici en overheidsdiensten gewoon helemaal niet met geld om kunnen gaan.

Jacques_SiConto | 04-07-20 | 21:17

Dat heb ik al jaren tot het aller minimum beperkt.

vluchtelingallergie | 04-07-20 | 22:03
▼ 3 antwoorden verborgen

De veronderstelling van Feynman dat die 9000 verdwenen dossiers bij de belastingdienst ook verdwenen zijn bij de 9000 personen over wie deze dossiers gaan lijkt me ongegrond en te snel.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-07-20 | 21:01 | 5

@Feynman | 04-07-20 | 21:14: Ja dan is het wat anders en daarmee bedoel ik 'uit huis gestuiterd zijn'. Mijn motto is al vele, vele jaren: vertrouw nooit de overheid. Vroeger was ik ook zo goedgelovig waar het de overheid betreft maar ja, door schade wijs geworden. Ben ook nog een paar jaar in de gemeentepolitiek bezig geweest, daar is het van hetzelfde laken een pak: een rattennest/slangenkuil. Nee, mijn vertrouwen is tot beneden het vriespunt gedaald en dat komt nooit meer goed.

Lupuslupus | 04-07-20 | 21:20

Klopt. Maar als het zo is dan kijken we er niet vreemd van op. Kan leuk worden met Omtzigt als er weer een motie komt over een parlementaire enquête.
Zo'n mini-enquête is er inmiddels te klein voor geworden.

The_Challenger | 04-07-20 | 22:11

@Feynman | 04-07-20 | 21:14:
-/- Dit meldt RTV Oost op haar website. De man heeft een dubbele nationaliteit: een Turkse en een Nederlandse, wat volgens de rechter de kans vergroot dat hij in afwachting van het proces naar Turkije vertrekt. Dat land staat erom bekend om verdachten niet uit te leveren aan Europese landen.

Geld gebruikt voor winkels
De man wordt verdacht van fraude van meer dan een miljoen, wat tussen 2009 en 2015 gebeurd zou zijn. Hij moet in elk geval tot de volgende zitting in februari in voorarrest blijven, aldus de rechtbank. De verdachte zou meer uren kinderopvang gedeclareerd hebben dan er daadwerkelijk opgevangen werd. Het geld zou hij in Turkije gebruikt hebben voor het kopen van winkels.-/-
Het topje van de ijsberg, zie:
www.kinderopvangtotaal.nl/eigenaar-ki...

Uit Kinderopvangtotaal.nl

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Beste Feynman, op wie moet ik stemmen om dit onheil aan te pakken? Als je op Omzigt stemt krijg je het CDA en De Jonge erbij. FvD en PVV brullen maar slaan geen deuk in een pakje boter. Wat kunnen we doen, zelfs al zien we t probleem helder?

cop-forrester | 04-07-20 | 20:57 | 13

Twee zetels brullen en hebben met alle media aandacht het debat al meermaals gekenterd. Wanneer bij de volgende verkiezingen FvD een van de grootste, zo niet grootste, partijen wordt dan mogen die pakjes boter wel uit kijken. Omtzigt hoort niet thuis bij het CDA, dat weet hij zelf ook maar hij is pragmatisch: liever enige ingeperkte macht, dan machteloos aan de zijlijn. De strategie van Omtzigt is om nu het CDA te redden uit de klauwen van de managers zoals De Jonge. Als Omtzigt Partijleider wordt, dan kan hij die partij hervormen en heeft hij plotsklaps gigantisch veel invloed. Desondanks zal Omtzigt op heel veel weerstand stuiten bij de partijtop, hij is immers veel te ethisch bezig. Daar zitten die Kartel politici niet op te wachten, die willen gewoon baantjes verdelen en op het pluche blijven. Goeie kans dat hij op een dwaalspoor eindigt en zijn conclusies trekt. In dat geval hoop ik op aansluiting bij FvD, maar zou een eigen fractie ook wel voor de hand liggen.
Feit blijft dat uiteindelijk 51% van de kiezers tot het inzicht dient te komen dat de huidige kartelpartijen hun belangen niet zullen dienen. Dat is vechten tegen de bierkaai. De traditionele media, de departementen, het onderwijs, de politietop, werkelijk alles is vervlochten met de congsi van de gevestigde elite (VVD, CDA, PvdA, D66, GL, CU). Miljarden belastinggeld klotsen tegen de plinten om die realisatie bij het volk te weerhouden. Juist daarom moet dat vrije internet kapot. Wat je ook stemt, stem nooit meer Kartel.

Joostmochtnietsweten | 04-07-20 | 22:25

VOLgens mij wil de FVD die toeslagen afschaffen?

theo-is-dood | 05-07-20 | 18:16
▼ 10 antwoorden verborgen
-weggejorist-
dathoujetoch | 04-07-20 | 20:56

Winston! Wat heb je nu gedaan? Die 9000 files moesten NIET, ik herhaal NIET in het memory hole! Dat wordt een afspraak op het Ministerie van Liefde. Room 101.

(Het Ministerie van Waarheid gaat over propaganda. De Partij is te allen tijde in het bezit van de absolute waarheid en verspreidt die via nieuws, ontspanning, opvoeding en schone kunsten. Binnen het afzonderlijke universum van Oceanië kan men vrijwel elke verdraaiing van het denken ongestraft uitvoeren. De leugen wordt waarheid.

Er is maar één ware versie van de geschiedenis. Als de Partij een nieuwe versie verkondigt, moet elke vorm van documentatie die ooit enige politieke betekenis kan bevatten, aangepast worden. De oude kranten, boeken, tijdschriften, films, geluidsopnamen en foto’s worden verbrand in het buizenstelsel van de zogenaamde geheugengaten. Een nieuw exemplaar komt in de archieven terecht. Standbeelden, opschriften, gedenkstenen, de namen van straten – alles wat licht zou kunnen werpen op het verleden, wordt systematisch veranderd. De herziening van het verleden moet de onfeilbaarheid van de Partij beschermen. Van gedachten of zelfs van politiek veranderen is namelijk een teken van zwakte. De geschiedenis is een perkament dat schoongekrabd wordt en opnieuw beschreven, zo vaak als nodig is. ) wiki.

King of the Oneliner | 04-07-20 | 20:54 | 3

Volledig eens met uw strekking over de geschiedenis!

Peter_la_Selie | 04-07-20 | 21:00

Dat Oceanië lijkt ergens op.

The_Challenger | 04-07-20 | 21:56

Had het hier gister met mijn vriendin over, de gelijkenissen met 1984 zijn onderhand echt creepy te noemen. Al helemaal als je ook nog eens die youtube video van Yuri Bezmenov in gedachten neemt (link: www.youtube.com/watch?v=j69qtiWAdNQ ). Rare fucking tijden.

Vanilla | 05-07-20 | 08:27

Maar er is ook geen oplossing. Tot op de dag van vandaag zitten Capgemini, Deloitte en IBM vuistdiep in deze organisatie. Twee nieuwe onnozele staatssecretarissen gevonden maar de allerbeste oplossing is die partijen eruit te flikkeren. De top-50 ambtenaren bij de dienst er ook uit.

Vervolgens los je deze dossiers met terugwerkende kracht alsnog 1-voor-1 af met een redelijke genoegdoening. Laat je de huidige IT malaise in 10 jaar tijd als sterfhuis achter (alleen beheer, variabelen wijzigen maar geen nieuwe belastingregime meer doorvoeren) en bouw je daarnaast als startup een nieuw belastingregime op in een compleet nieuwe stack voor nieuwkomers (mensen die 18 worden) wat helemaal losstaat van de huidige systemen. Tot zover mijn dwingende advies.

de Voorzittert | 04-07-20 | 20:52 | 3

Om iets op te lossen moet de wil er zijn. Die is er niet. Het opgetuigde systeem voldoet helemaal aan de eisen en wensen van de EU en werkt als een tierlelier; de assimilatie van Nederland in de EU is op een haar na klaar. Zolang u en ik Rutte niet uit zijn torentje halen kabbelt het rustig verder.

OudeNederlander | 04-07-20 | 20:58

In 6 regels dus zo'n btj wat we hier al 3 jaar lang elke zondag als feuilleton door moeten spitten. Chapeaux :)

lovekila | 04-07-20 | 21:46

Je vergeet de macht van de belanghebbenden. En die zitten niet tussen de ministers of de top-50 van de belastingdienst. Het aldaar parkeren van incapabele mensen en hen vervolgens de automatisering laten aanschaffen is een sluwe, vermetele manier om de belangen van Capgemini cs. veilig te stellen. Er gaat teveel geld in om en uw oplossing laat alle moeite die daarvoor is gedaan ineens verdampen. When hell freezes over, geen dag eerder.

Busverhuur | 05-07-20 | 09:26

Even off topic: Toen ik zojuist inlogte kreeg ik een waarschuwing dat mijn account gecompromised is. Ik verdenk Kuifje!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 04-07-20 | 20:52 | 4

Is een vvd-er, dus geen gekke gedachte.

lovekila | 04-07-20 | 21:44
▼ 1 antwoord verborgen

"De gemiddelde kiezer kijkt zo een koe in de kont, heeft de tijd niet hier doorheen te prikken. Kijkt na een dag werken niet het nieuws of een paar actualiteitenrubrieken. Heeft de energie niet de macht te controleren of te protesteren. Dankzij dit gebrek aan transparantie en integriteit komt de kiezer niet meer toe aan haar democratische taak. Ach, het is maar een kleine groep.

Hier kregen vriend Robbie en ik ruzie over...!!

Hoe moet je als simpele ziel dit onheil aanpakken... Niet iedereen begrijpt de complexiteit van het systeem... Er wordt wel verwacht DAT je het begrijpt...

neonreclame | 04-07-20 | 20:51 | 1

Niet bang zijn om het uit te leggen aan vrienden en familie. Onze angst is de grootste uitdaging.

OudeNederlander | 04-07-20 | 20:54

Incompetentie moet minstens even zwaar wegen en bestraft worden als corruptie, om te voorkomen dat het een gebruikt wordt om het ander te verbergen.

nsfl | 04-07-20 | 20:50

Dit land is onder Rutte toch een enorm zooitje geworden. Het enige wat goed draait is de import.

dik van alster2409 | 04-07-20 | 20:49 | 6

Het fundament voor ene zooitje was daarvoor al gelegd. 2x een crisis en de scheuren worden zichtbaar.

lovekila | 04-07-20 | 21:43

@de Voorzittert | 04-07-20 | 20:56:
Als de betrokken sinisters van financiën het met Mark Rutte hebben besproken voordat het aan het licht kwam wel. Maar ach, dan zal hij er geen actieve herinnering aan hebben.

The_Challenger | 04-07-20 | 21:52

De import van kansenjongeren, hoofdzakelijk jonge mannen in de militaire leeftijd, gaat onverminderd door, precies volgens de voorstellen van Richard Nicolaus graaf Coudenhove-Kalergi.

Wladimir 1928 | 05-07-20 | 01:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Goeiesmorgens Edgar.

horsteknots | 04-07-20 | 20:47

Dus in 9000 gevallen fraude is de bewijslast verdwenen en gaan de verdachten vrijuit.
Of is er meer aan de hand en heeft het te maken met justitieel onderzoek naar de ontslagen top-ambtenaren?

Trumme | 04-07-20 | 20:42 | 3

Niet alleen vrijuit maar moeten direct ook schadeloos gesteld worden en daar bovenop een schadevergoeding.

Sinclair | 04-07-20 | 20:53

"Geen lijk geen misdaad" zullen die schurken bij o.a. de belastingdienst ongeveer denken....

Ommezwaai | 04-07-20 | 21:53

Rutte hoofdverantwoordelijk

dathoujetoch | 04-07-20 | 20:40 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Wie Rutte nu nog vertrouwd mag zich maandagochtend gelijk melden bij de plaatslijke psychiater.

Broekpaling_bezitter | 04-07-20 | 20:39 | 1

Gelijk doorbrengen naar de vivisectie scheelt een hoop geld.

The_Challenger | 04-07-20 | 21:43

wat een gezeik.
als je geen geld / tijd hebt voor kinderen zonder staatssteun, zijn die kinderen beter af om niet geboren te worden.
zo het leven te beginnen (weggepleurd te worden bij dagverblijf als ze 4 maanden oud zijn) is natuurlijk al gelijk met een achterstand beginnen.
kinderen verdienen betere ouders - en ouders hebben zeker geen 'recht' op kinderen krijgen.

putinisyourfriend | 04-07-20 | 20:38 | 12

@vivantomnesvirgines | 04-07-20 | 20:52:
Je hebt het recht kinderen te krijgen, het is niet de plicht van de samenleving die kinderen financieel te onderhouden.

kapotte_stofzuiger | 04-07-20 | 22:52

@kapotte_stofzuiger | 04-07-20 | 22:52: Het is niet de plicht van de maatschappij om wie dan ook te onderhouden. Toch doen we het en meestal met als motivatie dat wanneer we dat niet doen dit meer maatschappelijke problemen oplevert. Indien je sociale structuren zou willen herzien zou ikzelf eerder geneigd zijn te kijken naar mensen die de vrije tijd die wij ze op deze manier schenken gebruiken om onrust te veroorzaken. Mikken op kinderen daarentegen is iets dat je zelfs in de gevangenis slecht aangerekend wordt.

Pierre Tombal | 04-07-20 | 23:09

Een FiPo die er met een gestrekt been in gaat, altijd garantie voor succes!
Maar hij heeft wel een punt, al staat dat los van de clusterfuck van de BD. Er zijn mensen die tegen beter weten in toch een roedel kinderen bij elkaar fokken; een roedel die ze niet kunnen onderhouden of opvoeden en dan kun je je inderdaad afvragen of dat wel zo slim is. Zulke kinderen groeien in de meeste gevallen op voor galg en rad en de volgende generatie wordt er niet beter op. Een goede manier om dit te doorbreken is door chemische castratie. Maar waar te beginnen? Zodra je een bijstandsuitkering hebt even melden voor een prikje of knipje? Waar leg je de grens?
Want inderdaad, in Nederland houden we een hele hoop gezinnen in de lucht waarvan iedereen wel weet: het was beter geweest als ze zich niet hadden voortgeplant. Ik ben eerlijk gezegd wel klaar met het kromliggen voor de Djaylan-o's, Destinies, Angels, noem ze maar op.

Busverhuur | 05-07-20 | 09:11
▼ 9 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken