Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NPO Gemist. Online 'Inspiratiesessie' van Joris Luyendijk bij BNNVARA, over zijn witte privileges

Altijd leuk als er gelekt wordt uit de krochten van de NPO

Helaas hebben we geen terugkijklink (die zat wel in de mail maar vereist een inlog die we niet hebben), want anders zouden we ZEKER ff klikken op de "inspiratiesessie", om de roomblanke koning van de anonieme bankbronnen Joris Luyendijk ten overstaan van een diep knielend, spierwit personeelsbestand van BNNVARA te horen vertellen over hoe GODVERGETEN HYPERGEPRIVILEGIEERD hij is met zijn hoge heteroseksuele opleiding en stadsblanke achtergrond. Hij is de 3 procent, in vlees, bloed en erfzonde zelve. In zijn vrije tijd schijnt hij van die vreselijke bevoordelingen te ontspannen in het peperdure Okura-hotel te Amsterdam. Maar ondanks de rugwind waarmee hijzelf als "witte man" door de samenleving fietst*, kan hij tóch de tegenwind voelen die mensen die geen Joris Luyendijk zijn, naar verluidt altijd moeten voelen. En dat vinden we heel invoelend en inclusief van Joris. En zo zie je maar weer: ook NPO'ers, het zijn net mensen.

Helaasch dus geen terugkijklink (als iemand op het Mediapark 'm wil WeTransferen, redactie@geenstijl.nl is altijd open & tolerant voor divicontent!), maarwe bieden wel twee alternatieven aan: de beroemde zwarte econoom Thomas Sowell over de Mythe van de Economische Ongelijkheid, en een inspiratiesessie met blokfluitspeelster Lucie Horsch, die zich beklaagt - in nota bene de Lunchbode - over hoe divi-subsidies de doodsteek zijn voor creativiteit, originaliteit en culturele veelzijdigheid. Valt er toch weer genoeg te kiezen, in plaats van alleen de standaard blanke verdachten in de BNNVARA-kantine!

Thomas Sowell on the Myths of Economic Inequality

Enorm fan van de blokfluit, ineens

Reaguursels

Inloggen

Bij de rijksoverheid wordt je ook bestookt met online-inspiratiesessie's of tips over "gelukkig werken", de hele werkweek door. Alles om te voorkomen dat er echt gewerkt wordt.

batvoca2 | 10-06-20 | 11:27

ik ben niet geïnteresseerd in iemands melanosomen-status (of andere factoren), veeleer ben ik geïnteresseerd in iemands empathisch vermogen. Daarnaast ben ik verrukt over de heerlijke diversiteit in onze mensensoort (ook over de non-empathen): we kunnen naar hartenlust discrimineren, zoals mathematici dit als de besten kunnen, zonder weer een of ander "geloofs", "ideologie" of "overtuigings" knop aan te moeten zetten. Lekker voortplanten en onze genetische pakketjes mixen, mengen, diversificeren en prutsen, en de overlevingskans van onze goddelijke verheven soort in dit universum vergroten (of, juist niet?). We zijn gewoonweg hartstikke belangrijk. Iedereen telt mee in dit universum, ook jij!
(of...is dit nu ook een ideologie?)

nobodiesunmighty | 10-06-20 | 10:19

Ok dus dit zijn de factoren die Joris' hyperprivilege bepalen... effe kijken:
1. man. Last time I checked, gingen alle meisjes en alle jongens in Nederland naar school, doen meisjes het daar nog beter ook en zijn er talloze studies waar meer meisjes dan jongens studeren. Als ik het in een sollicitatie tegen een dame moet opnemen kan ik het schudden.
2. wit. Ik ken dus een witte vrouw. Op de lijst van een progressieve partij. Die niet op lijst 1 terecht komt omdat er altijd nog twee allochtone kandidaten voor haar moeten staan, voor de stemmen.
3. hetero. we hadden een homosexuele premier gehad als deze niet door een linkse activist was vermoord. Misschien hebben we er nu alsnog eentje. Maar in elk geval, alle homo's die ik hen hebben gemiddeld meer geld en carrière want geen kinderen. Discriminatie: misschien op straat in de achterbuurt maar zeker niet op de arbeidsmarkt.
4. Universitair opgeleid. Schaam je dat je universitair bent opgeleid!
5. Seculier. Huh is dit nu ook al een privilege? Kerken zijn vaak uitstekende netwerken die je op allerlei manieren vooruit helpen. Of bedoelen ze dat Joris geen Moslim is en de westerse maatschappij niet verwerpt? Want zoiets zet je wel een beetje op een achterstand natuurlijk.
6. Afkomstig uit de randstad. ... HaHAha!
7. Kind van ouders uit de middenklasse. Tja dit is het enige waarvan je kunt zeggen: als dat zo is, dan is inderdaad de kans groot dat je beide ouders een gemiddeld of bovengemiddeld IQ hebben en heb je geluk gehad. Het is ook het enige waar je echt helemaal niks aan kunt of moet willen veranderen. Tenzij je Pol Pot of Mao heet.

Bert Konterman | 10-06-20 | 09:28

Dan rest mij niets anders dan een mea culpa omdat ik ook tot diezelfde 3% behoor. Ik voel me dan ook zeer geprivilegieerd, of hoe je dat woord ook schrijft. Blank, universitair, man, een zekere leeftijd, opgeleide ouders, schuldig op alle punten uw edelachtbare..

Beste_Landgenoten | 10-06-20 | 09:17

De huidige ideologische zuivering (iedere blanke is een geprivilegieerde racist) is rechtstreeks afgekeken van Mao en Pol Pot. Er staan nieuwe fascisten op onder een dekmantel van “wokeness” en nieuwe racisten op een golf van BLM.
Nuttige helpertjes zijn niets anders dan bange NSB’ertjes. Ja Joris, je bent een zielig NSB’ertje dat meewerkt aan een nieuwe golf fascisme en racisme.

Zeddegeizot | 10-06-20 | 09:07

kind van de middenklasse.... ja, Ik ook. Je wilt niet weten hoe hard mijn opa en vader gewerkt hebben. Ook op zaterdag, ook in de oorlog, zonder ooit een hand op te houden. En dan vergeet ik mijn oma en moeder, alles met de hand, alles met de fiets. Dat ik daardoor goed terecht ben gekomen is niet onze 'fout' maar een soort 'american dream' in Nederland. En iedereen die nu de straat op gaat zou dat ook kunnen doen.

small_town_dude | 10-06-20 | 09:04

niemand weet wat een ras is omdat er maar 1 mensenras bestaat maar je kunt vreemd genoeg wel worden veroordeeld wegens racisme. Wat als raskenmerken wordt aangenomen zijn willekeurige uiterlijke kenmerken zoals huidskleur. Afrikanen zijn zwart maar ook Indiërs en Papoea's. Zijn die allemaal van hetzelfde ras ? En als ik iets tegen Marokkanen heb ben ik dan een racist ? Marokkanen en moslims schijnen tegenwoordig ook al een ras te zijn. We kunnen bijvoorbeeld mensen met rood haar als ras definiëren, of met blauwe ogen of met schoenmaat 45, verzin maar wat.
Verder kan niemand mij verbieden om wie dan ook te discrimineren, ik maak zelf wel uit met wie ik om wil gaan of waar ik koop en wie ik in mij bedrijf aanneem. Ik heb het recht om iedereen om mij moverende redenen te discrimineren. Zolang er gen geweld tegen anderen wordt ingezet is iedere uitsluiting toegestaan. Het is aanzienlijk gevaarlijker voor onze vrijheid om deze socialistische dwangstaat dit te laten bepalen.

wlodek | 10-06-20 | 08:50 | 2

Natuurlijk bestaan er rassen. Dat dat niet zo zou zijn is een schijnrealiteit die onder grote politieke druk tot stand is gekomen. Wat je er vervolgens mee moet is een andere vraag. Ik zou zeggen: accepteer het en haal je schouders erover op. Over een paar honderd jaar heeft het probleem zich door vermenging vermoedelijk wel opgelost.

Ivoren Toren | 10-06-20 | 09:00

@Ivoren Toren | 10-06-20 | 09:00: wat is dan een ras ?

wlodek | 10-06-20 | 09:06

Wit privilege. Wat een belachelijk racistische kreet. Net als Zwarte armoede.

MisterMr | 10-06-20 | 08:36

Een goede afspiegeling van de bevolking in de kamer lijkt me wel wat. Zo’n 15% van de bevolking is zwakbegaafd of lager van niveau, dus voor een goede afspiegeling in de Tweede Kamer zouden eigenlijk... oh, wacht

Grifverkeerd | 10-06-20 | 08:05

3% slechts witte heteroman? Laat me niet lachen. Als dat zo is, dan is de witte heteroman (hete roman? hetero man?) kennelijk enorm veel intelligenter dan de rest, waarvan de samenstelling ook wel interessant is. 3% heterovrouwen? 94%, tja wat eigenlijk? Witte homo’s? Omvolkiërs?

Feitenpliesie | 10-06-20 | 07:33 | 2

Universitair geschoold (rond de 10%). Neem daar de helft van (man) en je zit al rond de 5%. Afkomstig uit de Randstad, seculier en van ouders uit de middenklasse.

Zal misschien iets hoger dan 3% zijn maar hoger dan 4% wordt het niet.

Montu | 10-06-20 | 07:51

ik dacht dat etnisch profileren helemaal niet meer mocht?

small_town_dude | 10-06-20 | 09:07

Mag ik jullie bij deze Coleman Hughes aanbevelen, een piepjonge Afro-Amerikaanse baken van rationaliteit en rust.

naxapinu | 10-06-20 | 00:43 | 2

Neen.

grapjasz | 10-06-20 | 02:29

Jaewel!

DeterioraSequor | 10-06-20 | 07:10

Welk een heerlijk gevoel/voorrecht/ook wel verantwoording/noblesse oblige/ om bij die 3 (drie.!!) procent te mogen horen... de wereld ligt aan mijn voeten....

grapjasz | 10-06-20 | 00:05 | 1

En dat u alle belastingen betaald. Laten we maar naar een samenleving gaan zoals in Afrika. Prachtig om te zien hoeveel welvaart de kleurlingen hebben weten te vergaren. Met zoveel potentie in demografie, natuurlijke rijkdommen en toerisme. En toch fucking straatarm. Geef de macht maar over. Weet alleen nog niet waarheen ik moet vluchten. Want Europa gaat helemaal leeggezogen worden.

MisterMr | 10-06-20 | 08:38

In de bijstand kom je voornamelijk "gepriviligeerde" getinten tegen. Ook eens iets om goed over na te denken.

Graaf Monte Cristo | 09-06-20 | 23:48

Citaatje:
"Joris zelf (what's in a name, P.E) valt onder de 3 % Nederlanders die man, wit, hetero, universitair opgeleid, seculier, afkomstig uit de Randstad en kind van ouders uit de middenklasse is Verdacht veel van deze kenmerken zien we ook terug in de politiek én in de top van veel grote bedrijven".
Was getekend: BNNVARA communicatie.

In de eerste plaats vraag ik me af waar meneer/mevrouw BNNVARA Communicatie dit cijfer vandaan heeft; drie procent lijkt me wel érg weinig, vooral gezien het feit dat naar mijn idee tegenwoordig zo'n beetje iedere 'man, wit, hetero, seculier, afkomstig uit de Randstad en kind van ouders uit de middenklasse', een universitaire fopleiding soosjale geografie, psychologie, sociale psychologie, andragogie, andragologie, filosofie of politicologie heeft gehad. Of, net als ik ooit, begin jaren '70, een door marxistische ouderejaars die op de UvA de macht hadden gegrepen, afgedwongen deelstudie 'Marxistisch-leninistische literatuursociologie' (U ziet het, de linkse gekte is niet alleen van déze tijd, maar we zitten met dat virus al meer dan een halve eeuw opgescheept).

Op de tweede plaats: deze drie procent van "hypergeprivilegieerde randstedelingen" zou dus de dienst uitmaken in Den Haag? Ik heb nog nooit eerder zóveel parlementaire en ministeriële brabo's en Limbo's met een zachte G dagelijks op tv zien langs schuiven als in de laatste jaren.

Ten derde: wat is er fout aan mensen die door hard werken en hard studeren een goede positie weten te bereiken, en dat aan hun kinderen doorgeven?

Verder schijn je, als je beantwoordt aan het stereotiep van "man, wit, hetero, universitair opgeleid, seculier, afkomstig uit de Randstad en kind van ouders uit de middenklasse", 'verdacht' te zijn volgens meneer/mevrouw BNNVARA communicatie. Want: "verdacht veel van deze kenmerken zien we ook terug in de politiek..." enzovoort.

Tijdens de Culturele Revolutie in Communistisch China ten tijde van Mao, werden 'verdachte' mensen met deze 'kenmerken', vooral als die 'kenmerken' nog eens werden geaccentueerd met het dragen van een bril, gevangen genomen door vertegenwoordigers van het linkse proletariaat, van papieren puntmutsen voorzien, van hun bril beroofd en op strontkarren te schande gezet en rondgereden, waarbij ze met tomaten en afval werden bekogeld. Ze eindigden in gevangenissen, of, in het beste geval, als bannelingen op het platteland. Voor zover ze niet allang doodgemarteld waren omdat ze niet links genoeg dachten.

Gedurende deze Culturele Revolutie van Mao, werd er cultureel erfgoed vernietigd op een schaal waarbij die van de vernielingen door de taliban en door IS, povertjes afsteekt. En, veel erger, ten gevolge van de gewelddadigheden tijdens die 'Culturele' Revolutie stierven naar schatting tussen de 1,7 en 8 miljoen mensen.

Deze schoffering van de menselijke beschaving, deze brute massamoord en de cultuur-barbarij aangemoedigd door de Grote Roerganger (lees: absolute heerser) Mao Zedong, kon zich verheugen in de massale bijval van linkse studenten en activisten in het westen. Nederlandse fans van deze linkse schoft, of lieden die dat ooit waren, hebben al jaren hoge posities in het bestuur en in de politiek hier in Nederland.

Ik moest aan dit alles denken na het lezen van berichten dat er inmiddels een beeldenstorm op gang is gekomen naar aanleiding van de om zich heen grijpende hysterie als gevolg van de dood van George Floyd. In diverse steden in Amerika en het verenigd Koninkrijk, zijn beelden van hun sokkel gesmeten van historische figuren die (een deel van) hun rijkdom te danken hadden aan slavenhandel. En in Amsterdam roeren zich zwarte volkmenners die de verpulvering eisen van Amsterdamse grachtenpanden, "want fout, want slavenhandel, want onderdrukking".

Over 'kenmerken' gesproken: de linkse, inclusieve 'woke'-beweging vertoont alle kenmerken van een bedenkelijke, intolerante ideologie met religieuze trekken; "Blanken moeten collectief boete doen", lees ik vandaag ook nog.

Kortom: we zouden nog veel plezier kunnen gaan beleven, als deze storm van waanzin nog een tijdje doorgaat.

Weg met alle historische grachtenhuizen.
Weg met alle historische beelden.
Of, joh, doe maar alle historisch en cultureel erfgoed op de brandstapel. Want 'verdacht'. Of niet 'woke' genoeg.
Weg met alle 'geprivilegieerden'.
En doe dan ook maar weg met alle blanken.

Mijn voorstel:

We kiezen een rapper tot minister-president en Sylvana Simons tot vice-premier.
En we halen Desi Bouterse hier naartoe en maken hem Minister van Internationale Handel.

Wat kan er fout gaan??

Peter Emile | 09-06-20 | 23:27 | 2

Als deze linkse idioterie echt bedreigend gaat worden ga ik toch eens wat zelfverdedigings-spulletjes op de kop tikken.

Rest In Privacy | 09-06-20 | 23:49

Mooie post. Ik denk dat het ook wel wat zegt dat 'middenklasse' nu blijkbaar al zeer geprivilegieerd is. Je zou zeggen dat we blij zijn dat Nederland zich in de laatste halve eeuw aan de heren van stand heeft weten te ontworstelen, en dat de middenklasse heel veel sociale mobiliteit heeft.

Als we daar eens uit concluderen dat je als overheid dan ook moet focussen op het verbeteren van de omstandigheden voor & toegang tot de middenklasse, en je zult zien dat het probleem zich op een natuurlijke wijze binnen twee generaties gaat oplossen.

Nederland heeft niet zozeer een racisme-probleem, hoewel het er vast ook zal zijn, maar een mobiliteitsprobleem, omdat belastingen te hoog zijn en ondernemen te weinig wordt gestimuleerd.

Sjors W. | 10-06-20 | 06:39

Pfff... Gelukkig ben ik geboren buiten de Randstad, dus behoor ik gewoon tot de meerderheid. En ik ben uiteraard ook niet wit, zelfs niet voor de volle 100% blank, maar daar denkt a-Kwassie uiteraard geheel anders over. Weet niet wat die gast zit te neuzelen, met zo'n naam moet je gewoon een schildersbedrijf in Rotjeknor beginnen, loopt ie compleet binnen.

Pierre Tombal | 09-06-20 | 23:24 | 2

Weet je wie ook schilder was!

Arnold Layne | 10-06-20 | 08:21

Churchill?

OuweOuweLekkerMauwe | 10-06-20 | 11:22

“Mooiste meisje van de klas”; leuk programma! Leuke Maar naïeve meisjes met dikke prammen die voor 99% van de tijd een miljonair blijken te trouwen, en eindigen met een eigen sieradenlijn eindigen in een kapitale villa op een warm eiland... als cis-man kun je daar alleen van dromen ... ja, discriminisme!
Als man moet je werken, als vrouw met looks hoef je dat helegaar niet.

Analia von Solmsch | 09-06-20 | 23:21 | 1

precies... zolang je maar niet een vet varreke bent en geen snuit met puisten... de rest maakt niet zoveel uit... nouja prammen helpen wel.

grapjasz | 10-06-20 | 00:08

Dat blokfluitmeisje kan ook op de vrijmarkt gaan staan. Kunst is een hobby, zolang je je broek niet op kan houden dien je er gewoon naast te werken.

A la snackbar | 09-06-20 | 22:46 | 1

Sowieso leven van je hobbie is weinigen weggelegd, zie de de fabel van de krekel en de mier: de mieren werken de hele zomer, dan komt de winter, de krekel die leuk zijn riedeltje speelt vriest dood ... in de originele versie dan. In de deug-versie helpen de mieren de krekel de winter door. Vertaal dat eens naar anno nu: je kunt niks naar kan wel fluiten en je houdt je hand op als de mensen je niets meer kunnen geven...

Analia von Solmsch | 09-06-20 | 23:26

Erfolg ist wenn Vorbereitung auf Gelegenheit stösst.
De gelegenheid ist slecht te beinvloeden, maar de voorbereiding is de eigen verantwoording.
Dus ongeacht ras of sekse : ga naar school, leer hard, denk na, wordt ergens goed in, werk hard..... en wacht op/zoek naar de gelegenheid. Heeft meer met zelfdiscipline te maken dan met privilege.

Henk1955 | 09-06-20 | 22:32

Misschien moet meneer zijn privileges gewoon inleveren. Een betere wereld begint tenslotte bij uzelf. Hetzelfde geldt voor al die zogenaamde blanke demonstranten. Geef uw vermogen aan de zwarten, maak het goed, neem vluchtelingen op in uw gezin, geef uw vrouw aan een zwarte man, doe iets.

BozePaarseMan | 09-06-20 | 22:19

Heb niet het idee dat veel mensen die heel lange filmpjes kijken, heb er zelf ook niet altijd tijd voor, maar deze is het wel waard. lekker blijven posten!

Baytep | 09-06-20 | 22:15

de meeste van de 'white privilege' roepers hebben veel voordeel van hun 'Europe privilege' en zouden ook ergens kunnen gaan wonen waar ze niet op kleur worden gediscrimineerd, omdat er (bijna) geen blanken zijn daar.

Hemmenaar7 | 09-06-20 | 22:09 | 1

De meeste, de meeste.
Dat klinkt of het er veel zijn.
Kent u zo'n idioot, persoonlijk in uw familie/kennissenkring? Nee toch!
Wordt specifiek naar gezocht door de media en vervolgens over ons uitgestort.

Papa Jones | 09-06-20 | 22:16

Getver. Die mail van de VARA. Ik word er gewoon misselijk van. Weg met ons.
Als ik zoiets op mijn werk had ontvangen, zou ik ook hebben gelekt.
Van alle kanten.
Wat een smerigheid.

Gewone_mevrouw | 09-06-20 | 22:04

Witte mensen zijn alleen maar handig als er geld op tafel moet komen.

Bolder | 09-06-20 | 21:53

Dat " seculier" baart me dus ook zeer veel zorgen. Dat wordt dus al als een soort rechtsemannen-hobby geschetst. We islamiseren mensen, we islamiseren!

The Green*Machine | 09-06-20 | 21:41

Aldus de Nederlandse propaganda omroep die praat over zaken die er echt toe doen. Het is ook een witte privilege om uit je wijk getreiterd te worden omdat je geen moslim bent. Dat dan weer wel.

Suncatcher | 09-06-20 | 21:40 | 1

Je komt dan anders wel weer mooi in een betere buurt te wonen, met je white privileges. Zie je nu wel!

Rest In Privacy | 09-06-20 | 21:50

Het houdt de gemoederen wel bezig zeg.

beldewouten | 09-06-20 | 21:37

Laat die blokfluitmarxisten zelf betalen voor hun hobbies i.p.v. de belastingdienst gebruiken als gereedschap om geld uit de zakken van mensen met andere interesses te stelen. Zeker wanneer het besmet is met een laag cultuur-marxistische weg-met-ons propaganda. Ik vraag de overheid ook niet om dat de rest van de maatschappij meebetaald voor mijn Foo Fighters tickets. Er bestaand ook crowdfunding sites. Gebruik dat maar en betaal voor je eigen zooi socialistische hufters.
Geen wonder dat wij fucking-veel belasting betalen in Nederland.

unshift | 09-06-20 | 21:28 | 2

p.s. bestaand = "bestaat" gemengd met het spiergeheugen van "bestand" willen tikken.

unshift | 09-06-20 | 21:30

Over fluiten gesproken, liep een paar uur geleden Thijs van Leer tegen het lijf op een terras dagje ouder met zonder fluit.

Uw Verzekeringsadvis | 09-06-20 | 21:50

De privileges zijn belasting betalen voor de uitvreters, opdat zij de hele dag kunnen vreten, kutmuziek maken, zuipen, (blanke) vrouwen neuken, 20 kinderen hebben. Andere privileges zijn verketterd te worden in de media en daadwerkelijk de straf uit het wetboek te krijgen, in geval van een overtreding.

Grappig, wanneer we die 3% ook nog eens halveren door te corrigeren voor ambtenaren.

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:26

Inspiratie en Joris Luyendijk in 1 zin, toen moest ik toch wel een beetje lachen.

Kuifje-naar-Brussel | 09-06-20 | 21:24 | 1

Ja, hijgerig en vreemd.

van Oeffelen | 09-06-20 | 21:51

Het is een sekte. Vergeet de Joden, de vrijmetselaars en de pedofielen. Deze is écht staatsgevaarlijk.

Ivoren Toren | 09-06-20 | 21:15 | 1

Het is de Religion of Woke. Een (westerse) wereldwijde cult.
www.youtube.com/watch?v=X4L55bQKZY4
Als wij een beetje geluk hebben, volgen ze in de voetstappen van de Peoples Temple (van Jim Jones) en drinken ze de Kool-Aid als offer aan de god van diversiteit™.

unshift | 09-06-20 | 21:45

Wel fijn dat Joris zo gewoon is gebleven toch?
Je kunt hem als spreker inhuren bij de Speakers Academy en hoewel de tarieven van dit soort gasten het best bewaarde geheim zijn, zit hij in de range van 2000-8000 eurootjes voor een spreekbeurt.
Wordt Joris dagvoorzitter, want Joris kan alles, nou hoewel hij natuurlijk een (salon) socialist is doet ie dat niet voor een boekenbon want ook bij Joris en zijn vrinden moet de schoorsteen roken en evenals Groen Links mevrouwtje Isabella Diks heeft Joris een hoog uitgavenpatroon.

oakmont | 09-06-20 | 21:14 | 1

En blanke belastingslaven, net geen modaal inkomen, derdehands dieseltje, te duur huurhuis in een Vinexwijk maar lastigvallen met hun white privilege. Walgelijk figuur!

5611 | 09-06-20 | 22:35

Ik denk dat je als blanke in nederland inmiddels eerder in het nadeel bent.
Met gemeentesubsidies, met sollicitaties (allochtonenquota) en bij de nederlandse dames, die het veel progressiever en deugender vinden om een partner met een kleurtje te hebben.

Slipsnifter | 09-06-20 | 21:12 | 3

Waar haal je dat nou weer vandaan, van die nederlandse dames? Niet iedereen heeft zijn verstand verloren hoor.

Papa Jones | 09-06-20 | 21:15

@Papa Jones | 09-06-20 | 21:15: jawel, dat is de Leitkultur. Zet je TV maar eens aan.

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:26

@Der Lehrer | 09-06-20 | 21:26: Dat is puur indoctrineren. In werkelijkheid moet een beetje leuke meid sowieso niets hebben van zandbakkiërs en ook gekleurde figuren in het bezit van een minderwaardigheidscomplex die alleen maar kunnen klagen en niets presteren, liggen niet best op de relatiemarkt.

5611 | 09-06-20 | 22:39

Dus universitair geschoolde vrouwen hebben geen invloed op beleid? Wat een ongelofelijke quatsch. Er zitten heel wat dames op hoge posities bij de NPO, de ministeries en in het kabinet. En selfmade miljonairs met een niet-universitaire opleiding ook niet? Ga je schamen man.

Piet Karbiet | 09-06-20 | 21:09

In zijn boek Het zijn net Mensen over zijn ervaringen in Cairo komen meen ik de woorden islam en moslim nauwelijks voor. Ja, het woord God. Lekker makkelijk.

Piet Karbiet | 09-06-20 | 21:01

En dat blokfluitmens heeft ook boter op haar hoofd. Nee ze is zo succesvol geworden omdat het een lelijk wijf is... Ten eerste is moordende concurrentie in de klassieke wereld algemeen bekend. Ten tweede pleit ze voor geen subsidie of subsidie voor iedereen die een fluit vast kan houden?

knutsel_ | 09-06-20 | 20:57 | 1

Als je even op het plaatje klikt hoor je waarom ze met grote orkesten mee mag spelen. Dat doen weinigen haar na.

Voor of tegen subsidies is een andere discussie. Daar heeft iedereen een andere mening over. Maar als er subsidies worden verstrekt dan zou dat inderdaad niet op huidskleur gebaseerd moeten zijn.

Dandruff | 09-06-20 | 21:07

Mensen die wauwelen over hun witte privileges, dat zijn er maar een paar, maar wel héél vervelend dat de media ze aandacht geeft.
Ik heb zulke idioten in ieder geval niet in mijn familie, vrienden en kennissenkring.
Zelfs niet op facebook!
De Telegraaf heeft het trouwens uitgezocht, het zijn linkse deugers die doorgaans hélemaal Belushi gaan op Trump, en dit nu aangrijpen om hem 'aan te pakken'.
Nou, doe dat dan lekker in Amerika, stelletje ophitsers, en laat de mensen hier met rust.

Papa Jones | 09-06-20 | 20:53 | 2

‘De Telegraaf heeft het uitgezocht’. Nee, dan weet je dat het wetenschappelijk onderbouwd is.

IJsbrekert | 09-06-20 | 21:30

De media overleefd van dat soort mensen!
Veel mensen die hun schouders ophalen en doorgaan met hun werk, kijken niet meer naar het NOS journaal of lezen de krant.

boerenvla | 09-06-20 | 23:00

Zijn witte privilege is dus correspondent zijn bij bnnvara, nrc, correspondent, nos en radio 1 worden. Oke, ik ben om. Nu weet ik zeker hoe die toko's in elkaar zitten.

TheseDays00 | 09-06-20 | 20:52

Zou hij al hand in hand met z'n vriend Schimmelpenis zijn lastig vallen door Amsterdamse jongeren?

Markutte | 09-06-20 | 20:49

Geen behoefte om kleuren, piemels, partnervoorkeur, religie en welstand te tellen. Doe godverdomme eens normaal, of ga naar een psychiater met je dwangneurose.

Rest In Privacy | 09-06-20 | 20:49

De wereld is gek geworden!

RIP Little Britain: "Streamingdiensten verwijderen Little Britain om racistische stereotypen" joop.bnnvara.nl/nieuws/streamingdiens...

Gone with the wind.... and its gone
"Op-Ed: Hey, HBO, ‘Gone With the Wind’ romanticizes the horrors of slavery. Take it off your platform for now" www.latimes.com/opinion/story/2020-06...

Cancel Culture begint zo'n beetje de moderne Kulturkammer te worden.
"All of this shows the extent to which American journalism is now dominated by the same moral denunciation, 'safe space' demands, and identity-politics dogmas that began in the universities. The agents of this politics now dominate nearly all of America’s leading cultural institutions — museums, philanthropy, Hollywood, book publishers, even late-night talk shows.

"On matters deemed sacrosanct — and today that includes the view that America is root-and-branch racist — there is no room for debate. You must admit your failure to appreciate this orthodoxy and do penance, or you will not survive in the job."
www.washingtonexaminer.com/opinion/ca...

Abject | 09-06-20 | 20:48 | 7

@Stormageddon | 09-06-20 | 21:21: Ik zie tegenwoordig de democraten in de VS ervoor aan om tijdens een echte burgeroorlog de hulp van China in te roepen. Het lijkt wel alsof ze echt China/communistengeil zijn, je kunt het je haast niet voorstellen. Hier ook.

schedewindje | 09-06-20 | 21:54

Ach ja natuurlijk, boekverbrandingen komen eraan, maar ik was de filmverbrandingen vergeten. Zin an!

5611 | 09-06-20 | 22:45

@5611 | 09-06-20 | 22:45: En daarna? Mensenverbrandingen? Bespaart ook meteen zoveel carbonfootprints en zo.

Abject | 09-06-20 | 23:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Inmiddels wel doorgeprikt toch? Niks divers, juist heel eenzijdig van politieke kleur dan. Zelfde soort mensen, maar met ander kleurtje of geslacht. Maar er is toch altijd de top 3%. Nogal wiedes. En in Nederland heb je nu eenmaal Nederlanders. Gek hè. Nog even en we gaan zeggen dat er zoveel chinezen in china wonen en de president altijd een chinees is. Als het niet zo triest was zou je er bijna om lachen. Hoop dat er wel een plekje blijft voor die Nederlandse man. Daarnaast. Daar zit ook enorm verschil in en dat wordt voor t gemak teniet gedaan. Opwerken, studeren opeens voor de slimme kinderen uit de middenklasse. En dan komen er buitenlanders en die zien alleen een hollander met een mooie cv goed huis en baan en roepen white privilege. Joe!

merel veld | 09-06-20 | 20:44

Op zich vind ik het wel leuk gevonden: Geld binnenharken door lezingen te geven over hoe bevoorrecht je bent.

obominotie | 09-06-20 | 20:43 | 3

Elitair geneuzel levert geld op.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-06-20 | 20:49

Ik zou het nog een beetje leuk vinden als hij daar self-made miljonairs mee oplichtte. Van hun eigen geld.
Maar hij belazert de infantiele stalinistjes bij de NPO; en van ons geld.
Dat lukt een bik bonen ook, met de juiste connecties en deugmening.

Dandruff | 09-06-20 | 21:16

Inderdaad! Ik stel voor mijn achterbuurman in een leidinggevende rol te zetten!
VMBO niet afgemaakt, half Surinaams ( vader onbekend ), heeft een vrij klein strafblad ( kan prima toch? niets ernstigs, wat geweld en zo ) is bereid te stoppen met blowen en drinken ( al 32 keer bijna gelukt! Hij probeert het tenminste! ) werkt af en toe zwart als stukadoor enz. Kortom, best een gemiddelde Nederlander toch? Laten we deze mensen het land laten besturen, dan komt alles goed!

LonelyWanker | 09-06-20 | 20:42

deze misstanden zal joris vast als vrijwilliger aan de kaak stellen zonder er hier zelf beter van te worden.
deel 2 lijkt me ook interessant, opgedrongen diversiteit en de risico's op de samenleving.

Struikrover3 | 09-06-20 | 20:38

Ik vond zijn boekjes wel vermakelijk om eerlijk te zijn, hoewel zijn bank boekje volstond met “anonieme” bronnen.
Dat maakt het minder geloofwaardig.
Zijn verklaring was dat niemand anders wilde praten over de misstanden in de bancaire wereld, zou natuurlijk zo maar kunnen.

Maar heb voor de zekerheid zijn boekje nog eens nagelezen of Fatima Dakmar opgevoerd werd als bron, maar dat is niet zo.
Je weet het natuurlijk maar nooit met die mensen met een Volkskrant verleden.

Maya de Blij | 09-06-20 | 20:37

Zo raar is het toch niet wat hij zegt? Normaal hebben we het hier toch ook over?: baantjescarroussel, old boys network, het circuit van de ongekozen burgemeesters, raad van bestuur hier, commissariaatje daar, etc.

Wat je ermee wil doen is een tweede.

knutsel_ | 09-06-20 | 20:37 | 1

Zo werkt dat met hypocrisie knutsel.

Berbaar | 09-06-20 | 20:41

Mooi man, "diversiteit".

- Aan de ene kant staat een klassiek geschoold muzikante, die goed genoeg is om met de grote orkesten mee te spelen.
- Aan de andere kant staat een crimineel die geen noten kan lezen en geen instrument kan bespelen, maar wel heel monotoon kan praten.

En dan bepaalt de huidskleur wie subsidie krijgt.

Dandruff | 09-06-20 | 20:34 | 3

@Dandruff
Ja je kunt beter een blanke hobo bespelen dan een bruine viool. Of bedoelde jij dat zo niet?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-06-20 | 20:40

@Dandruff | 09-06-20 | 20:45:
Maar wie is dan de crimineel, of hoe ziet die er uit, in tegenstelling tot jouw klassiek geschoolde persoon?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-06-20 | 20:52

Die ideologische heksenjacht op alles dat blank is, kan nog weeleens heel naar gaan aflopen. We laten een klein groepje relschoppers bepalen hoe we moeten denken en dat is als blanke bij voorbaat al verkeerd. Maar goed, ik ben maar een blanke met allerlei privileges, waarvan ik nimmer wist dat ik ze überhaubt al had. Wat een treurigheid allemaal. Oja, ook ik heb aangifte gedaan tegen Akwasi. Deels omdat ik ook een keer wilde voelen hoe deugen nu echt voelt, maar ook voor de kinderen die straks door gekken en dwazen op hun bakkes worden geslagen door opgefokte donkere mensen.

Klappernoot | 09-06-20 | 20:34 | 1

Het daderprofiel van seriemoordenaars en spree-killers is vaak; rancuneuze eenling. Hoe slim ben je als NPO bezig, als je hele bevolkingsgroepen hersenspoelt met rancune en haat?

Alle verhalen rond het incident Floyd blijken gelogen.
Alle verhalen over structureel "racistisch politiegeweld" blijken gelogen.
Alle feiten en cijfers wijzen dat uit, maar de MSM weigeren feiten en cijfers te geven.
Lenin en Hitler hadden het niet beter kunnen doen, in aanloop naar hun aanpak van koelakken en joden.

Dandruff | 09-06-20 | 20:43

Nu we het toch over BNNVARA hebben, op de Jeaup staat een erg onsmakelijk stukje over dat Trump samen met extreemrechts op zou trekken tegen BLM. Die zijn echt koekoek daar. Hoe sneller de stekker uit die npo getrokken wordt hoe beter.

Sinterbikske | 09-06-20 | 20:33

Gaslighting, trap er niet in.

Carlos_I | 09-06-20 | 20:33

Okay jongens en meisjes. Vanaf 1 juli gaat het volgende gebeuren. Wij, de 3%, gaan er tijdelijk mee stoppen. We wensen de 97% succes met het besturen en runnen van dit land. Maarrrrrrrrrrrrr, we spreken af, dat we over 5 jaar gaan evalueren. Gaat het goed, mooi!! Gefeliciteerd. Ik verwacht echter het tegenovergestelde, die 3% zit er niet voor niks. Voor het grootste gedeelte vanwege hun kwaliteit, doorzettingsvermogen en creativiteit. Is dat mijn priviliged gedachtegoed.. dat zal best! Maar ik wil over 5 jaar zien hoe het land er voor staat zonder ons. Hebben jullie ons dan weer nodig, prima, we zijn er voor je! Maar niet meer tegen de zelfde prijs.

deministerpresident | 09-06-20 | 20:32 | 3

Hear, hear..

Joris Klam | 09-06-20 | 20:39

slecht experiment. Laten we dat aub uitproberen op de Antillen, niet hier.... o wacht...

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:01

Aha, u maakt deel uit van de elite. Betrapt!

IJsbrekert | 09-06-20 | 21:37

De media hebben nu echt het licht gezien. Gloria Wekker bij Buitenhof, Wilfried de Jong en Sylvana Simons vanavond bij met het oog op morgen. De media zwelgen in een multicultureel feest dat natuurlijk flink gesubsidieerd is

lingo star | 09-06-20 | 20:32 | 1

Ik vraag me af hoeveel mensen wegzappen als zo'n Wekker of Simons in beeld komen met hun kots.

5611 | 09-06-20 | 22:50

Dr Leonard Susskind was loodgieter en installeerde wc's en wasbakken. Ging later wiskunde studeren en werd professor en is een van de grondleggers van de snaartheorie. En is niet zwart.

paartjehop | 09-06-20 | 20:31 | 3

Dr Erik Verlinde is een potentiële Nobelprijswinnaar op het gebied van donkere materie. Hij is blank, en begeeft zich daardoor op glad ijs, want dark matter/donkere materie. Gelukkig kent de groep oproerkraaiers deze waarschijnlijke racist niet, anders waren nu de rapen gaar. Maar voor de normale mensen onder ons. Houd die gast in de gaten. Hij heeft een mooie kijk op moeilijke natuurkundige materie waar vrijwel niemand iets van begrijpt.

Klappernoot | 09-06-20 | 20:53

Hm, tsja, die (super)snaartheorie had 'ie misschien beter achterwege kunnen laten, het is een soort parkeerterrein voor theoretische fysica waar je lekker rond kunt rijden zonder ooit ergens uit te komen. Het is tijd om dat terrein te verlaten en wat nieuwe wegen te verkennen.

Voorgeenchanterikpeu | 09-06-20 | 22:21

Binnenkort wordt de "Deugtaks" nog ingevoerd.

Afhankelijk van achtergrond, opleiding, inkomen zal deze bepaald worden.

Hiermee neutralisatie van het toegewezen distriminatie gedrag. Zorgt voor interne rust en schoon geweten!

Cheffff | 09-06-20 | 20:31 | 2

Gewoon wat schoensmeer op je kop en dan bij de belastingen langs, mag ik even incasseren graag? Nee? Rassiessss!

Voorgeenchanterikpeu | 09-06-20 | 22:44

Het zou me niets verbazen als er nog een diversiteitsbelasting gaat komen om ons te straffen voor ons white privilege, cast te stellen op basis van je RAL-kleurtje. Een ruggengraatloos en leugenachtig figuur als Mark Rutte is ertoe in staat als hij weer ergens een paar stmen op kan halen.

5611 | 09-06-20 | 22:53

Maar hij is niet lelijk!!

Carmelita | 09-06-20 | 20:30

Bijna iedereen die wel eens zijn familiegeschiedenis heeft nageplozen, komt de grootste ellende tegen.
Armoede, dagloners, in de bak gezeten, vroeg overleden, hoge kindersterfte, en nog veel meer ellende.
Daarvoor hoef je geen kleurtje te hebben. Al die BLM lui denken dat ze daarop het alleenrecht hebben.

SNAFU | 09-06-20 | 20:30 | 3

Ik heb voor allebei mijn ouders de kwartierstaten volledig uitgeplozen, en dat gaat inderdaad van arm naar nog armer. Slechts een omlaag gevallen voorouder verbindt mij uiteindelijk met Karel de Grote, dat dan weer wel. Maar veel privilege kan ik daar vooralsnog niet aan ontlenen.

Binnenbaan | 09-06-20 | 20:34

@Binnenbaan | 09-06-20 | 20:34: En, Karel de Grote was geen negor.
Via mijn moeders kant ben ik nog familie van Boeing. Inderdaad, die van de vliegtuigen.
Dat waren ook geen negors.
Geen negors presteren nog wel eens wat.

SNAFU | 09-06-20 | 20:45

@Binnenbaan | 09-06-20 | 20:34: Vrijwel iedereen in West-Europa stamt af van Karel de Grote, evenals van al zijn tijdgenoten in deze streek.

5611 | 09-06-20 | 22:55

Joris heeft de ven diagram ontdekt.
Bij elke groep waar ik bij hoor, hoor ik bij de meerderheid.
Ik behoor tot de 50% van de bevolking die man. is.
Ben ik ook nog eens blank.
En woon ik in de randstad.
En ben ik naar school geweest.
Volgens mij zijn blanke randstedelijke mannen die naar school zijn geweest zeker een kwart van de bevolking.
De rest zijn boeren en vrouwen. En boerinnen.

Osdorpertje | 09-06-20 | 20:29 | 1

Venndiagram is wiskunde tweede klas middelbare school. Toch knap van hem!

5611 | 09-06-20 | 22:56

Grappig, de komende reorganisatiegolf zal langs de nieuwe meetlat worden gelegd: zoveel mogelijk 'witte mensen, ouder dan 50' eruit. Nieuwe werknemers moeten 'divers' van kleurtje zijn. Zo worden bedrijven Coronaproef en zijn diversiteitsbestendig!

Paradijs | 09-06-20 | 20:28 | 3

Zolang bijna alle reorganisaties geleid worden door witte 50+ mannen verwacht ik nog niet zoveel problemen.

Binnenbaan | 09-06-20 | 20:35

zolang er alleen witten uit gaan en geen blanken, is er niks aan de hand.

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:09

Mijn white privilegebaan mogen ze hebben mits daar een royale afkoopsom tegenover staat. Privileges kosten nu eenmaal geld. Oh, en succes verder ermee!

5611 | 09-06-20 | 23:02

Joris Luyendijk en zijn privilege hebben ook geen idee van het hoe of waarom van niet bruine mensen met een gering inkomen die zich onbegrepen voelen en dus SP of PVV stemmen. Het is immers veel makkelijker al een benoemd intellectueel te zijn dan om dagelijks (of maandelijks) te proberen weer rond te komen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-06-20 | 20:27

Omdat Joris zo woke is, deed hij het vast geheel gratis....

Iemand een lekje met wat Joris hiervoor kreeg. Ben namelijk benieuwd wat de prijs tegenwoordig is. 30 zilverlingen zal te weinig zijn...

Dr_Prepper | 09-06-20 | 20:26 | 1

2500 euro ofzo?

Diederik_Ezel | 09-06-20 | 20:33

Goh wat vreemd, in west europees Nederland, pas sinds een halve eeuw verrijkt met niet-europese migranten, pas een jaar of 30 dat de dames mee doen, vinden we in de top van de maatschappij hoofdzakelijk Nederlandse mannen. Daarentegen is de Nederlandse man ondervertegenwoordigd in de Blues muziek en Gangstarap. Ook zijn er weinig Nederlandse mannen die in een Tipi wonen en op ijsberen jagen.

Forwaards | 09-06-20 | 20:25 | 1

Zo is het, ga eerst eens een opleiding afmaken, doe je best en dan kom je er uiteindelijk wel. Niet meteen als iets niet lukt met lange tenen rondlopen, dat maken witjongeren en witmensen ook mee.

Ruud5 | 09-06-20 | 21:09

Het feit dat ik man ben (genetisch bepaald, was geen keuze), blank ben (wederom genetisch bepaald) en in een prachtig land ben geboren (was ook niet mijn keuze maar louter toeval) is voor BLM-typetjes reden om mij te discrimineren. Maar dat ligt natuurlijk aan mij.

KwaadBloed | 09-06-20 | 20:22 | 3

Vertel, U wordt gediscrimineerd.
Waar, wat, hoe?

Berbaar | 09-06-20 | 20:25

Als u ook nog eens bovengemiddeld intelligent bent dan ben je echt de klos. En je helemaal de Sjaak als je nog eens houdt van hard werken en af en toe eens goed in de spiegel kijken. Want dan wordt het aanmeten van een lucratieve slachtofferrol en het aantrekken van linksche troostmeisjes onmogelijk. Sterkte.

Graaier | 09-06-20 | 20:27

@Berbaar | 09-06-20 | 20:25: Mond dicht, Zwitsal. Eerst goed leren lezen. KwaadBloed vergeet nog even de TU Eindhoven etc.

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:04

Moerkoertvaas

Hypergeprivilegieerd nog wel, leuk voor scrabble of is dat ook al een privilege?
Slaat toch nergens op, je mag het als inwoner van je eigen land niet goed hebben of in elk geval niet gebruiken door een goede baan te hebben of in de politiek te zitten.
Generaties van voorouders hebben hard gewerkt om iets van een land te maken, en anno 2020 hebben mensen daar kritiek op.
En niet zomaar kritiek nee beschuldigde kritiek dat hun en jij succesvol zijn, terwijl vele van hen niets uitvoeren behalve hun slachtoffer rol uitbuiten.
Ja er is racisme soms goed en soms slecht, en nee het is niet goed.
Idem voor slavernijverleden maar ze zwijgen over het hedendaagse slavernij zoals in het midden oosten.
Het is niet gek dat Nederlanders met eeuwen aan familiegeschiedenis in dit land succesvol zijn, daar hebben mensen hard voor gewerkt.
Maar nu is dat opeens een privilege en slecht, puur omdat hun er voor kiezen op hun luie reet te zitten.
Genoeg niet witte Nederlanders hebben in ons mooie land hun kans gegrepen en gekregen, en hebben er hard voor gewerkt en doen het nog steeds.
Het komt voor veel mensen echt niet aanwaaien (behalve in de banencarrousel).
En de hardwerkende mensen zijn de partijen die hen in een kwaad daglicht zetten zat, en om die reden geven die partijen graag aandacht aan die luie donders.
Nieuw publiek waar geld aan te verdienen valt.

boerenvla | 09-06-20 | 20:21 | 1

Denk maar niet dat die zelfkastijdende 3%-ers hun 'geprivilegeerde' positie opgeven. Het is vooral belangrijk dat iedereen daar van bewust is en dat dit naar buiten toe wordt gecommuniceerd. Nederland is een land van dominee's, altijd al geweest.

JanFTE | 09-06-20 | 20:31

Joris is wit?

funkyd | 09-06-20 | 20:20

hoor bij die 0.01% blank, universitair, man, lang, hetero en een enorme negerlul. Ik ben ook te huur trouwens.

Zack Hooi | 09-06-20 | 20:20 | 1

U bent een zak hooi (sukkel) met een enorme negerlul. Vrees dat de markt voor sukkelige diepneukers vrij klein is. Verder wens ik u veel succes toe op latere leeftijd en de nodige pilletjes.

Graaier | 09-06-20 | 20:33

Thomas Sowell!! Die man zou verplichte kost moeten zijn op elke middelbare school.

Wat ik al schreef: waar blijven de gekleurde conservatievelingen in Nederland. In de VS zijn het er inmiddels vele honderden, met een groeiende schare online volgers. In Nederland hebben we alleen onze eigen Spartacus (kudo's!), maar voor de rest kan ik niemand opnoemen. Ja, Hirsi Ali, maar die is met pek en veren het land uitgejaagd door links Nederland.

JohnLocke | 09-06-20 | 20:20 | 4

@JohnLocke | 09-06-20 | 20:31:
Yep, zelden zo gelachen als die avond in de Passagiers Terminal toen ze haar "partij" presenteerde.

Berbaar | 09-06-20 | 20:38

@Berbaar | 09-06-20 | 20:38:
Wow! Was jij jouwzelf daar helemaal bij? Nou dan was je me daar wat zeg.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 09-06-20 | 21:27
▼ 1 antwoord verborgen

Man? Check
Blank (wit is geen huidskleur)? Check
Universitair geleid? Check
Opgegroeid in de randstad? Check
Seculier? Check
Middenklasse ouders? Nee mijn ouders ging vroeg uit elkaar en wij hadden eigenlijk geen cent te makken maar door hard werken heb ik nu niks te klagen.
Weg met ons? Dat nooit.

KwaadBloed | 09-06-20 | 20:19 | 6
-weggejorist-
cokdeveu | 09-06-20 | 20:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat is dat voor flutstatistiek bij BNNVARA? Stel dat
- 50% van de Nederlanders wel eens boodschappen doet bij de Hema
- 50% van de Nederlanders wel eens op vakantie naar Frankrijk is geweest
- 50% van de Nederlanders een fiets met terugtraprem heeft
- 50% van de Nederlanders van voetbal houdt
- 50% van de Nederlanders een achternaam heeft van maximaal 6 letters
(om maar eens wat willekeurige kenmerken te noemen)
dan zal voor slechts 3% van de Nederlanders gelden dat ze aan al deze vijf kenmerken voldoen (aannemend dat de kenmerken willekekeurig verdeeld zijn over de bevolking) . Tegelijk is het zo dat 'verdacht' veel van deze kenmerken voorkomen in de politiek en de top van het bedrijfsleven. En wat kunnen we daaruit dan concluderen? Helemaal niets, uiteraard.

bintang | 09-06-20 | 20:18

Ik ben blank, hetero, gepromoveerd in een niet-triviale studierichting en vermogend. Dus alleen vanwege het ontbreken van schuldgevoel zit ik niet bij die 3%.

skoftig | 09-06-20 | 20:17 | 1

Boks!

Diederik_Ezel | 09-06-20 | 20:20

97% onderdrukten opzetten tegen 3% onderdrukkers... Marxisme toegepast op cultuur.

Joostmochtnietsweten | 09-06-20 | 20:17

Lijkt me weinig mis mee om je af en toe te beseffen dat je van geprivilegieerde komaf bent.
Doe ik zelf ook soms.
Van een georganiseerde "inspiratiesessie" krijg ik dan weer spontaan jeuk.

Berbaar | 09-06-20 | 20:16 | 4

Berbaar | 09-06-20 | 20:16
“Doe ik zelf ook soms.”, tuurlijk pik, zeker 1x in de 58 jaar.

Penus Decoratus | 09-06-20 | 20:32

@Penus Decoratus | 09-06-20 | 20:32:
Zo oud ben ik nog niet eens Penus.

Berbaar | 09-06-20 | 20:49

En daarna ga je weer gauw geprivilegieerd verder

Eagle0511 | 10-06-20 | 11:19
▼ 1 antwoord verborgen

Hallo Vara,

Mijn naam is Joris Luyendijk en ik ben bereid om voor 7000 euro (exclusief kosten) een lezing van 30 minuten te geven hoe vreselijk het is dat hypergeprivilegieerde mensen de beste baantjes voor zichzelf regelen.

Het regelen van vervoer is niet nodig: ik kom met mijn Mercedes.

Groet.

Varende_Reaguurder | 09-06-20 | 20:13

En ondertussen in New York: de politie moet terughoudend optreden, en er worden geen zaken voor de rechter gebracht. Dat is reeds praktijk. Maar het voornemen is daadwerkelijk de politie van New York het budget te ontnemen. Daar ook dus.
Politie heeft net een persverklaring gegeven voor de camera's. Ongelofelijk:
www.youtube.com/watch?v=9nhWAAKSDBQ

Staatsgreep van de Democraten? De politie vervangen door BLM agenten.
Poging tot staatsgreep door BLM, Antifa, Democraten.

Rest In Privacy | 09-06-20 | 20:13 | 6

@cokdeveu | 09-06-20 | 20:19: Als dit zo doorgaat, duurt het niet lang voordat er weinig meer te lachen over blijft. Levensgevaarlijk.

Rest In Privacy | 09-06-20 | 20:23

In Amsterdam is het al zo ver. Net als vele andere grote steden. De politie kan wel, maar mag niet. Het OM laat het daarna afweten. Het is van de zotte dat het maanden moet duren voordat er een rechtszaak komt.

Frau Merkel | 09-06-20 | 20:38

Ik snap niet waarom The Fonz nu politiekapitein is.

Binnenbaan | 09-06-20 | 20:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Leuk dat rijke en geprivilegeerde mensen zich schuldig gaan voelen over hun status, maar het gaat wat ver om dat schuldgevoel op te leggen aan iedereen met dezelfde huidskleur.
We hadden hier al onderdrukte onderklassen lang voordat het eerste VOC schip ter water ging.

ZonderNaam | 09-06-20 | 20:12 | 1

Tweede helft van de 19e eeuw woonde de middelde Nederlander in een plaggenhut op de hei of in een krot in de snelgroeiende industriesteden. Land en fabrieken waren in handen van 1 of 2% van de bevolking. Het heeft ruim 100 jaar geduurd om van Nederland welvaart binnen handbereik van eenieder te brengen, generaties hebben hier hard voor gewerkt. Helaas zijn we nu in 1 generatie al dat werk als een stel krankzinnige aan het afbreken vanwege allerlei verzonnen problemen zoals klimaat, stikstof en nu dit weer.

5611 | 09-06-20 | 23:19

Dus als ik het goed begrijp, ziet Joris Luiwammes die 97% als een enorme bedreiging.
Als domme lul hoor ik natuurlijk bij 2% van die 97%.
Maar nu even wat droge feiten.
Wat had je anders verwacht in een blank westers land, waar overwegend blanke mensen wonen.
Of denkt Joris dat ongeletterde analfabeten uit Analfabetistan binnen 30 jaar dezelfde posities kunnen bekleden als de hier geboren, hoogopgeleide blanke man?
Dezelfde cijfers kun je natuurlijk ook bij vrouwen zien.
Een relatief laag percentage hoog opgeleide, blanke vrouwen bekleden betere, belangrijkere posities dan de meerderheid van alle vrouwen.
Duhhh!
Is dat een probleem?
Nee, natuurlijk niet. Het werkt stimulerend, uitdagend, voor een ieder die zo’n positie ambieert natuurlijk.
Hup 97 procenters! Kom op met je luie domme reedt. Laat die 3 procenters je niet weerhouden.
Laat Joris een poepie ruiken, want het ligt niet aan Joris, maar aan jullie zelf.

Ruimedenker | 09-06-20 | 20:12

Waarschijnlijk worden er binnenkort katoenplantages geopend waar blanke hoog opgeleide mannen met rechtse politieke opvattingen zonder vergoeding verplicht te werk gesteld gaan worden.

Mark zit te Dutten | 09-06-20 | 20:11 | 4

Lijkt me lachen. Al die wi.. blanke NRC'ers, Volkskrantlijers, GL'ers, NOSS'ers en Vara-ratten die door zwarten met zwepen gepatst worden, terwijl ik langsrij en 'jullie hadden gelijk, multicultuur is top' roep.

Varende_Reaguurder | 09-06-20 | 20:18

Lijkt me lachen. Al die wi.. blanke NRC'ers, Volkskrantlijers, GL'ers, NOSS'ers en Vara-ratten die door zwarten met zwepen gepatst worden, terwijl ik langsrij en 'jullie hadden gelijk, multicultuur is top' roep.

Varende_Reaguurder | 09-06-20 | 20:18

Ik zie eerder nieuwe veenkoloniën ontstaan waar blanken te werk gesteld worden om vruchtbare landbouwgrond te degraderen tot een stinkend moeras vol muggen.

Onder leiding van Rosenvöller worden als eerste blanke brildragers naar die goelags gestuurd.

5611 | 09-06-20 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

Hoi Lucy! Ja, dat valt toch tegen hè? Heb je daarvoor nou jarenlang PvdA/GL/D66 gestemd?
Nu dan opeens een koude douche hè. Nou succes ermee. Nu word je opeens geconfronteerd met de linkse deugmaatschappij. Nog veel plezier met Vivaldi, Telemann en Bach zo lang het nog kan want binnenkort blijken er opeens allerlei Afrikaanse componisten heel divers en inclusief te zijn.

staat het bier koud? | 09-06-20 | 20:08 | 1

Vivaldi en zo waren toch oude witte mannen? Weg ermee, niet meer van deze tijd. Verbranden die composities!

5611 | 09-06-20 | 23:23
-weggejorist-
cokdeveu | 09-06-20 | 20:08 | 1

Ach, bij het bedrijf waar ik werk dat van origine amerikaans is word ik ook dood gegooid met inclusive, anti-racism, wees-lief-voor-LGHBITXYZ+ en wat nog meer voor bullshit videos. Zelfs verplichte online cursussen er over worden door je strot geramd.

2voor12 | 09-06-20 | 20:05

Wat een jankverhaal Lucie. Als je niet overgeleverd wil zijn aan de grillen van cultuurkammers, zorg dan dat je niet afhankelijk bent van soepsidie. Minder soepsidie lijkt me eerder de oplossing tegen eenheidsworst dan meer.

Gen. Maximus | 09-06-20 | 20:04 | 4

@Middensteun | 09-06-20 | 20:10: ik betwijfel waar er meer recette in omgaat. Besides, de "hogere kunsten" zoals klassieke muziek trekken vaak vermogend publiek. Het is me al veel langer een doorn in het oog dat juist deze gezelschappen vaak de meeste subsidie krijgen. En let wel, veel bandleden zijn semi prof, hebben er een gewone baan naast. Dat is als blokfluiten ook prima mogelijk dunkt me

Gen. Maximus | 09-06-20 | 20:26

@Gen. Maximus | 09-06-20 | 20:26: U bent klaarblijkelijk niet thuis in de muziekwereld. Anders zou u weten dat de meeste klassieke musici er - noodgedwongen - een baan bij hebben.

IJsbrekert | 09-06-20 | 21:53

@IJsbrekert | 09-06-20 | 21:53: Helemaal top toch? BEschouw het als een hobby en wie weet kun je ooi van je hobby je werk maken. Ultieme droon van iedereen met een hobby..... Sommigen doen het ook gewoon.

Eagle0511 | 10-06-20 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Als je een goed beeld wil hebben van de "meerderheid" wilt, dan moet je van je kutd afkomen en eens zelf om je heenkijken en niet in je privilege bubbel gaan zitten profileren over wat je op de NOS te zien krijgt, want dan zie je een schreeuwerige minderheid en wensdenkend deugvolk die graag hun meningen voor waarheid aan je willen opdringen.

TijdelijkOptimist | 09-06-20 | 20:04

Ja, als burger van mijn eigen land ben ik zeer geprivilegieerd. Ik spreek de taal vloeiend. Heb de lokale opleidingen gevolgd en pas zodanig naadloos in het lokale bedrijfsleven.

Vind je het godverdomme gek?!
Hoe denk je dat ik het in Godvergeten Timboektoe zal doen met mijn Westerse studies en talen? Beetje kut op zijn best.
Dus aan iedereen die moeite heeft met mijn privileges, flikker lekker op naar je eigen land waar je kunt genieten van je eigen privileges!

van heinde en verre | 09-06-20 | 20:03 | 4

Allochtonen die wel gewoon nederlands spreken zonder mocro taalgebruik en die wel hun school en studie hebben afgerond komen hier net zo snel aan het werk als autochtonen en maken dezelfde kansen op een carrière. Het is puur een kwestie van inzet.

2voor12 | 09-06-20 | 20:14

@2voor12 | 09-06-20 | 20:14: Dat dus. Als je al gediscrimineerd of buitengesloten wordt, dan is dat hoofdzakelijk op basis van je gedrag. Niet op basis van je kleurtje.
Na het zien van die kwasie gozer op de dam zou ik hem zeker niet als werknemer in mijn bedrijf willen hebben. Onruststoker. Voor hem een ander.

Eagle0511 | 10-06-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Man, blank, hoogopgeleid, kan echt niet meer. Dus als de PVV morgen allemaal gekleurde VMBO-meisjes op de kieslijst zet dan stemt volgend jaar iedereen bij BNNVARA bij wijze van boetedoening PVV? Ik gelauff er niets van. White privilege is namelijk alleen een slogan om VoC's (Voters of Colour) voor het linkse karretje te spannen.

Hetze Haatstra | 09-06-20 | 20:03 | 1

Niet meer dan een verdienmodel voor Luyendijk om weer een x aantal dagdelen a raison van € 7.000 ex BTW, reis- en administratiekosten te declareren. Uiteraard betaald uit de belastingpot, door u en mij opgebracht. De smeerlap!

5611 | 09-06-20 | 23:35

"hypergeprivilegieerd" man man man.

keistad | 09-06-20 | 20:03

Uberlol! @Seven heeft weer eens een primeur:

Akwasi, die zelf Ashanti is, een rijke bevoorrechte stam uit het Afrikaanse land Ghana, gaf in 2017 in een interview voor de Volkskrant toe geen probleem te hebben met het slavenverkopende verleden van zijn voorouders.
“Een paar van mijn beste vrienden zijn Surinaams, ik ben met ze opgegroeid,” aldus Akwasi toen. “Bijna alle Ghanezen in Nederland zijn Ashanti, de bekendste en rijkste stam. In Ghana is weer verschil tussen ons en de arme Ghanezen uit het noorden, die door de Ashanti als slaven zijn verkocht aan de Nederlanders.”(...). “Nee, een Surinamer heeft daar nog nooit tegen mij iets over gezegd,” ging hij verder. “Dat moesten ze durven. Het zou gek zijn als mijn beste vriend me kwalijk ging nemen wat er in het verleden is gebeurd. Grappig zou het wel zijn, een mooie scène.”
twitter.com/seven__/status/1268980153...

Abject | 09-06-20 | 20:02 | 4

Ghehe, netjes! Wat een geweld(dad)ige hypocriet.

Peter_la_Selie | 09-06-20 | 20:04

Ik weet niet of seven deeerste was. Het citaat gaat al een paar dagen rond. Het kan echter niet genoeg herhaald worden!

Frau Merkel | 09-06-20 | 20:05

Het verhaal ging al rond dat-ie dat ooit gezegd had. Maar het is goed dat we het hem hier letterlijk horen zeggen, de hypocriet. Goed bewaren, deze links.
Even een transcriptie van een deel van dat filmpje.
"Het blijkt dus dat ik een nazaat ben van slavenhandelaren. Want.. ik ben een Ashanti-Ghanees en Ashanti-Ghanezen die werkten heel nauw met de Nederlanders samen en die verkochten.. eh.. Ghanezen uit het noorden, maar die wisten niet dat die verhandeld zouden worden als goederen, als slaven.. daar hebben ze nog steeds tot de dag van vandaag heel veel spijt van."
"Dus jouw voorouders zijn ook daders".
"Ja en nee, ergens wel en ergens ook weer niet. Het is niet bewezen, je kan het niet echt... je kan de vinger niet op de zere plek leggen, maar... het wordt gezegd."
Man man, "het is niet bewezen (..) het wordt gezegd". Pak er eens wat boeken bij, lul, het is wel degelijk bewezen en die Ashanti wisetn wel degelijk dat de lui die ze doorverkochten op slaventransport gingen. De Ashanti waren zelf willens en wetens slavenhandelaren.
Hij is niet alleen een lul, hij is een domme lul. Hij glundert als hij op trotse toon vertelt dat hij afstamt van Afrikaanse adel en dat die adel zo goed kon samenwerken met de Hollander. Maar ja, dat slavenverleden daar duikt-ie dan weer op knullige wijze voor weg. Wat een loser.

Schoorsteenveger | 09-06-20 | 20:20
▼ 1 antwoord verborgen

Blij dat hij de risico's van een UvA studie onderschrijft.

klimaatsloper | 09-06-20 | 20:02

Is dit nu een pleidooi voor medelijden voor een minderheid van 3% die gediscrimineerd wordt door de 97% die op ze neerkijkt? Want blijkbaar is dat zo als er zo over die 3% als schuldig door geslacht, voorkeur en huidskleur wordt gesproken.

een_mike | 09-06-20 | 20:01

Als 3% vd mensen successvol is en de boel runt moet je niet bij hen zijn om dat te egalisteren.

Ga in de bijlmer prediken over de boel egaliseren. Dat die vaders bij hun kinderen moeten blijven. Opleiding. Baan zoeken. Hard werken. Geen drugs of geweld. Etc

Earned privilege.

Knufter | 09-06-20 | 20:01

Dit is toch het ultieme superioriteitsgevoel verpakt in een dun laagje schaamtegevoel.
Blank in de westerse wereld, dol op vrouwen, universiteit bereikt door je best te doen op school, ouders hebben het gebracht tot middenstandsklasse door inzet, seculier omdat je zelf hebt leren nadenken.
Pure borstklopperij.

Die valse schaamte en het geleende ongemak heeft een hoog Sander Schimmelpenninck gehalte.
De ijdelheid en trots spatten er vanaf.

leo de pejo | 09-06-20 | 20:01

Kunnen die deugers niet op eiland gaan zitten met de blm organisatie, zet er een aantal kansloze mocro's erbij...

DeutschlandUberAlles | 09-06-20 | 20:01 | 1

Aruba?

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:15

Hebben we nou al dat gezeik over 3 procent van de bevolking?!?

J. Jarig | 09-06-20 | 20:00 | 2

Ja, door < 0,01 procent van de bevolking.

Peter_la_Selie | 09-06-20 | 20:06

They are the "3 %" beweging of zo .
Van een paar jaar geleden had je de club van 97% klimaatwetenschappers.
Elke generatie heeft zo zijn eigen %-beweging zal ik maar zeggen.

luto333 | 09-06-20 | 20:07

Die uitvaart. Wie is er eigenlijk overleden? De Paus zo te zien, wanneer is dat gebeurd?

A.L.Lah | 09-06-20 | 19:59 | 1

Nee we zullen de de mensen met een IQ van < 80 de grote en middelgrote ondernemingen laten leiden. Eens kijken wat er dan van terecht komt. Luyendijk Is een linkse loser, verteld gewoon wat de linkse kliek op dit moment wil horen. Hij behoort echter wel tot het domste gedeelte van de 3%. Echt een met de hakken over de sloot typetje.

Rdock | 09-06-20 | 19:57 | 2

5,5=6 type.

luto333 | 09-06-20 | 20:17

of hij hoort bij die 97%, maar probeert zich voor te doen als behorend bij die 3% waarop hij jaloers is.

Der Lehrer | 09-06-20 | 21:16
-weggejorist-
cokdeveu | 09-06-20 | 19:57

Je kan ook gewoon op de website van de NOS kijken naar de begrafenis van Georgie.

Hoe vaak krijg je nou de kans om de begrafenis van een heilige te aanschouwen.

C1O2 | 09-06-20 | 19:56

Nog nooit van Joris Luyendijk gehoord en als ik dit zo lees mis ik niets.

BakkerHenk | 09-06-20 | 19:56

Heerlijk krampachtig dit.

Kuifje-naar-Brussel | 09-06-20 | 19:56

Ah Joris Luyendijk, die knakker die ooit een gastcollege kwam geven, maar toen moest de student plots aan de deur 20 euro cash betalen. Makkelijk verdienen! Toen er niemand naar binnen ging werd het ineens 10 euro, en uiteindelijk ging er pas volk naar binnen toen beloofd werd dat het niet meer in zijn eigen portemonnee ging, maar die van de studentenvereniging.

Maar ach, zo te zien heb ik weinig gemist.

Nohara | 09-06-20 | 19:55

Staat het er echt? Dat je als hoog opgeleide uit een goed bedeelde familie in de too van het bedrijfsleven staat? Volgens mij moet je heel hard werken om zo ie zo een universitaire studie te halen, merendeel van de studenten van de universiteit komt uit hoogopgeleide families. Ja.. what the fuck is het probleem dan? Dat hij wit is?
Of dag hij van zijn ouders een voorsprong kreeg door te motiveren en als kind te stimuleren?
Werd hij niet elke dag de straat op getrapt?
Typisch weer...

boerk | 09-06-20 | 19:53

Kan ik trouwens nu dg-personeel@bnnvara.nl aanmelden voor diverse nieuwsbrieven?

Earl_of_Doncaster | 09-06-20 | 19:53

Kots en gaap. Gelukkig veranderd het vanzelf zodra rechts een minderheid wordt. Dan moet links volgens hun eigen waanbeelden automatisch rechts tot heilig en geweldig verheffen en komt alles weer goed.

schedewindje | 09-06-20 | 19:51

Kudo voor de mol.

Earl_of_Doncaster | 09-06-20 | 19:50

En niet alleen voor kunstsubsidies moet je aan diversiteitseisen voldoen. ga maar eens ondernemen is 020.

straatsurfer | 09-06-20 | 19:50

Gezien de media waar hij voor werkt\gewerkt heeft heeft ie meer last van tunnelvisie dan van privilege.

Ikdus | 09-06-20 | 19:50

Je kunt ook andere dingen met een blokfluit doen dan er op blazen.
Maar misschien weet Lucy dat al.

HoerieHarry | 09-06-20 | 19:50

Thomas Sowell +1000
Lees ook zijn boeken “Conflict of Visions” en “The Vision of the Anointed”.

postmodernismisdead | 09-06-20 | 19:49

Ik neem aan dat hij heeft aangekondigd zijn positie op te offeren ten gunste van een poc. Af te zien van luxe pensioen- en afvloeiingsregeling en zich als vrijwilliger te gaan inzetten voor een vrijwilligersorganisatie.
Toch?

BrutusBosch | 09-06-20 | 19:48 | 2

Exact

Rest In Privacy | 09-06-20 | 19:56

Nee, want hij inspireert anderen omdat te gaan doen..

Frau Merkel | 09-06-20 | 20:07

Vwo’ers, de LTS’ers gaan er straks met jullie baantjes vandoor.

RickTheDick | 09-06-20 | 19:48 | 2

Dat klinkt als een Bram Krikke vid.

_pacman_ | 09-06-20 | 19:50

Als dat prima loodgieters zijn dan vind ik dat geen probleem.

Kuifje-naar-Brussel | 09-06-20 | 19:54

Zucht....

Dat mailtje roept harder 'weg met ons' dan ik wil horen.

Wijze uit het Oosten | 09-06-20 | 19:48

Ik behoor tot de 3%. Minderheid en wordt dus gediscrimineerd.

tragic1911 | 09-06-20 | 19:47

Saaie muts

Padre Grassi | 09-06-20 | 19:47

Maar als de inspirerende woorden van meneer Luyendijk je als witmans eindelijk doen beseffend dat je hypergeprivilegieerd bent, wat dan? Doe je dan uit schaamte vrijwillig afstand van je privileges?
Of ga je als hypergeprivilegieerde gewoon verder met leven, maar ga je compenseren door op arrogante wijze de rest van de geprivilegieerde witmansen aan te spreken op hun privileges en op geheel vrijblijvende wijze met je gesubsidieerde programma's proberen om de werkelijkheid te corrigeren? Zoals de Sekte van Gelauff dagelijks fanatiek doet?
Ik denk het tweede.

Schoorsteenveger | 09-06-20 | 19:47

Hoeveel heeft de geprivilegeerde belastingbetaler voor Luyendijk opgehoest?

tectonicos | 09-06-20 | 19:46

Ooow yes! Ik behoor dus officieel tot een minderheid. Ik ga gelijk naar het malieveld! En sinds vandaag ook weer een nieuw woord geleerd: hypergeprivilegieerd. Nice!

Quantum Suicide | 09-06-20 | 19:45

Dit is toch gewoon Jiskefet ten voeten uit.

leo de pejo | 09-06-20 | 19:44

Ik ken alleen Arie Luyendijk.

VanBukkem | 09-06-20 | 19:44

Wij zullen deugen!

dk-- | 09-06-20 | 19:44

Families waar zowel de ouders als de opa's en oma's geen Nederlands spreken. Waarom eigenlijk niet? Misschien omdat ze in hun eigen bubbel leven. Met hun eigen tv-zenders, verstikkende geloofsovertuiging, teruggetrokken in hun eigen wijk.
En dan piepen dat je geen aansluiting vindt bij het gastland waar je op spuugt?

TonieKolonie | 09-06-20 | 19:44

Als je niet weet wat er speelt in de rest van de samenleving, dan lijkt de oplossing me vrij simpel: dan ga je er op uit en dan praat je /met/ de mensen, in plaats van /over/ de mensen. Daar kom je al een heel eind mee. Probeer het maar eens, het is verhelderend.

ZOMG | 09-06-20 | 19:42

Er zijn ook privileges voor ouderen.
En bijvoorbeeld voor "nieuwe" Nederlanders.
Of bijvoorbeeld bij sollicitaties: positieve discriminatie. Want ja we moeten nou eenmaal een quotum hebben.
Of in de reclame overal: is er geen donker iemand of hoofddoek bij?
Foei!

Weg met ons!
En iedereen vindt het prima. Want als je het er niet mee eens bent...
Dan deug je niet.

Is dit nog nieuws? | 09-06-20 | 19:40 | 1

Het 'Miele privilege' bedoel je waarschijnlijk.

tragic1911 | 09-06-20 | 19:48

Gaan die schuldbekentenissen ook leiden tot het met terugwerkende kracht inleveren van deze verworvenheden? Ik verwacht het niet. Dat er een hypocriete linkse elite is die zich op leugenachtige wijze heeft verrijkt is een feit, en die gasten voelen wellicht nu nattigheid. Het laf iedereen schuldig verklaren is een vlucht naar voren. Pas op voor deze lui. Elke revolutie heeft ‘fouten’ die uit lijfsbehoud verworden tot de vervolgers, sadisten, beulen en zeloten.

Lafayette | 09-06-20 | 19:39 | 1

Hárd je best doen op school, op tijd je nest uit komen, tachtigurige werkweken maken en bij tijd en wijle tandenknersend en op tijd je belasting betalen wil nog wel ereis helpen om 'gepriviligeerd' te geraken. Duurt in dit land alleen vaak ietsje langer dan elders. En nu moeten wij onze inmiddels tóch al wankele systemen en structuren, opgebouwd over decennia, prijs geven aan de Halsema's, de Luyendijks, de Simonsen, de Wekkers en de Afriyyes van deze wereld? 'K dácht het nie.
-
Het onderwijs in dit land is (vrijwel) gratis. Het hólt weliswaar achteruit door voortdurend kowtowen aan de domsten der samenleving, maar het werkt nog altijd redelijk.
-
Doe je best.

bisbisbis | 09-06-20 | 20:59

Tja, een gedegen opvoeding icm hard werken resulteert in welvaart. Wanneer de succesvolle ouders hun kinderen dan ook een gedegen opvoeding geven en hen stimuleert om hard te studeren en hard te werken dan zijn dat verstandige ouders.
Dat heeft niets met white privelage te maken, zeker niet in NL waar iedereen kan gaan studeren, als die maar genoeg inzet toont.
In de VS ligt dat anders gezien een studie aldaar al gauw 50.000 dollar kost. Maar dat heeft dan weer niets te maken met dat er bovengemiddeld veel tienerzwangerschappen, ontbrekende vaders en hoge criminaliteitsactiviteiten zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen. Dat heeft deels met armoede te maken, maar ook zeker door opvoeding en gebrek aan inzet

Olleke | 09-06-20 | 19:35 | 1

Blanken de schuld geven is immers veel makkelijker

Jeespar | 09-06-20 | 19:41

Wat zal toch de reden zijn dat een klein percentage hoog opgeleide mensen uit een stabiel (aanname) milieu met bepaalde waarden en normen al die leidinggevende posities innemen? Het zal toch niet zo zijn omdat ze blank zijn?

Risingson | 09-06-20 | 19:34

Wat ie ook heeft geschreven is “Een goede man slaat soms zijn vrouw”, over de verlichte omgangsvormen in het islamoslimse gezin, maar dat zetten ze er dan weer niet bij.

orca | 09-06-20 | 19:34 | 2

Je vrouw/man slaan is ook een vorm van Gas-lighting. Zeer FOUT

Gokmaar | 09-06-20 | 19:48

Moeten we ons nou gaan verontschuldigen voor de successen die we behalen?

Op de werkvloer hebben we ook zo'n groepje racisme-brullers die zich zo gediscrimineerd volgen. Nooit komen zij in aanmerking voor een promotie, aldus deze groep. Wat ze vergeten is dat zij elke dag om 15:00 uur naar huis, terwijl wij na zessen pas het pand verlaten.
Zij hebben een houding van 'geef me eerst meer geld dan ga ik hard werken'. En maar discriminatie schreeuwen.

Rubberfetisj | 09-06-20 | 19:33

Zijn middenklasse ouders hebben vermoedelijk krom gelegen om hun zoon een zo kansrijk mogelijke toekomst te geven. Dat lijkt dan redelijk gelukt, vermoedelijk door een mix van aangeboren intelligentie, inzet van zijn ouders en een dosis doorzettingsvermogen en vervolgens ga je dat alles te grabbel gooien door te stellen dat je 'hypergeprivilegieerd' bent. Schiet mij maar lek, ik kan de deuger niet meer volgen.

_pacman_ | 09-06-20 | 19:33

Barts News Network
Denk zomaar dat Bartje deze waanzin niet voor ogen had toen hij begon.

Stevo365 | 09-06-20 | 19:32 | 2

Bartje zit samen met de VARA. Joop.

Is dit nog nieuws? | 09-06-20 | 19:40

Bart zit te vloeken in de hemel!

reade romke | 09-06-20 | 19:48

Het is dan ook bnn/vara, een extreem links gesubsidieerde club. Ze creëren een zogenaamd ‘privilege’ om gekwetsten te pleasen en hun socialistische gedachtengoed over ons uit te kotsen.

BozePaarseMan | 09-06-20 | 19:32

Ik denk dat zwarte mensen de blokfluit nu eenmaal een stom instrument vinden.

brutus68 | 09-06-20 | 19:31

3% DUS 97 % van de Nederlanders zijn zwarte moslimvrouwen met een mavo diploma?

Petroselinum crispum | 09-06-20 | 19:30

Die BLM demonstranten (Burn Loot Murder) moeten dat boek van Thomas Sowell eens jatten. Basic Economics.

Leren ze eens dat door hun apengedrag ze weer 10 jaar lang minder kansen hebben.

TheBurnerMan | 09-06-20 | 19:30

Ik ben een gewone hardwerkende blanke (toevallig volgens mij) man. Ben ik gvd. nog wel toegestaan in mijn geboorteland? Of kan ik verwachten uitgevoerd te worden als onwetend en afgedaan restproduct van slavenhandelaren? Volgens mij was het vroegah zo dat de Afrikaanse stamhoofden hun rivalen maar al te graag op de boot zetten. Dat leikt (taalnazi pus intended) iedereen vergeten te zein (weer)?

r frier tuck | 09-06-20 | 19:30 | 3

Wen er maar aan ongewenst te zijn. Tenzij we terugslaan.

Zeiss | 09-06-20 | 19:31

U hebt misbruik gemaakt van uw privileges. Kniel voor de zwarte gemeenschap, nu!

BozePaarseMan | 09-06-20 | 19:35

Ik beschouw mijzelf ook als fan van de 3 percenters. Maar dan wel de Amerikaanse variant. Das andere koek

The2Amendment | 09-06-20 | 19:29

Oké, dus een minderheid (3%) heeft het voor het zeggen, is het weer niet goed, omdat het de verkeerde minderheid is.
Daarnaast is hij afkomstig vanuit de middenklasse, hét bewijs dat iedereen het gewoon kan maken in Nederland.

deVia | 09-06-20 | 19:28 | 2

Iedereen kan het maken in Nederland. Als je het te druk hebt met gillen dat je geen kansen hebt, gaan de kansen aan je voorbij. Logisch. Eigen schuld dus.

BozePaarseMan | 09-06-20 | 19:37

In dit land hebben andere minderheden het voor het zeggen waar die 3% en anderen voor buigen. Zwarte Piet, Islam, illegale immigratie, woningen die worden gekraakt, demonstraties niet verbieden want Antifa en ga zo maar door

Olleke | 09-06-20 | 19:39

DG-Personeel. Staat dat 'DG' voor 'Deug Gemeenschap' of zo??

marcoplarco | 09-06-20 | 19:28

Universitair geschoold. Dan gaat het in ieder geval niet over jesse klaver.

VriendjeWip | 09-06-20 | 19:28 | 3

Sharon Dijksma ook niet. Maar die zit vanaf de schoolbanken al in de politiek vanwege haar brede kennis en ervaring.

Der Schnitzeljäger | 09-06-20 | 19:30

Inderdaad, die komt niet uit de Randstad.

Berbaar | 09-06-20 | 19:36

@Der Schnitzeljäger | 09-06-20 | 19:30: meer breed dan kennis

zuurtjeregen | 09-06-20 | 19:42

Dus Joris Luyendijk weet niet wat er speelt onder de boeren uit Amersfoort, Lelystad en De Bosch om maar eens een paar rurale gebieden buiten de Randstad te noemen ?

Der Schnitzeljäger | 09-06-20 | 19:28 | 4

@Der Schnitzeljäger | 09-06-20 | 19:36:
Sorry, ik miste de ironie.
Je hebt gelijk, er is maar één randstad, Amsterdam.
Vandaar slechts 3%..

Ruimedenker | 09-06-20 | 19:52

Randstad?? Waar ligt dat ergens?

spamzuiger | 09-06-20 | 20:08
▼ 1 antwoord verborgen

Is die inspiratiesessie niet te wobben? Is toch gewoon op onze kosten gedaan?

John McClane | 09-06-20 | 19:27 | 1

NPO is niet te wobben.

Frau Merkel | 09-06-20 | 20:13

Zuma for president!

bisbisbis | 09-06-20 | 19:27

3%? Dat is een minderheid die moet schreeuwen om erkenning, subsidie, herstelbetalingen en excuses door die 97%. Waarbij eventueel geweld niet geschuwd mag worden.

gestoptmetroken | 09-06-20 | 19:26 | 3

Met wat simpel rekenwerk zal dat wel kloppen. (Voor het gemak) 50% woont in Randstad. 50% man. 20% hoogopgeleid. 70% wit en 50%middelbare leeftijd=minder misschien nog wel minder. 2% of zo.
Maar wees blij met die knappe koppen! Ik heb liever dat slimme mensen het land runnen dan een afspiegeling van de bevolking. Moet 60% van de tweede kamer vmbo zijn?

Middensteun | 09-06-20 | 20:16

@Middensteun | 09-06-20 | 20:16: Als ik de 2-de kamer volgt op de TV heb ik soms de indruk dat ze zelfs geen VMBO gedaan kunnen hebben.

BBmetR | 09-06-20 | 20:30

Ik zit waarschijnlijk in de 99% van de 3% die iedere dag weer geen fuck merkt van zijn privileges. Waar kan je die privileges in godsnaam verzilveren?

John McClane | 09-06-20 | 19:25 | 4

Dus ondanks al die privileges ben je slechts een reaguurder geworden. Ongelooflijk, wat kan een leven mislukken.

Moeki de Meeuw | 09-06-20 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen

Kom, kom, Joris Luyendijk is de beroerdste niet, heur.

Montgomery Burns | 09-06-20 | 19:25 | 1

Dan is de uitspraak in lijn met 'Die hangen we apart' van toepassing?

Frau Merkel | 09-06-20 | 20:14

''ten overstaan van een diep knielend, spierwit personeelsbestand van BNNVARA ''

Die viezerik van een van Jole had toch nog wel zijn onderbroek aan??

UltraViolence | 09-06-20 | 19:25

3%?
Dat moet een leugen zijn.
Sterker nog, dat is een leugen.

Ruimedenker | 09-06-20 | 19:25 | 6

@Piet Karbiet | 09-06-20 | 21:02: Lui als Luyendijk, met een premium abonnement op de subsidietiet van de NPO (en vast nog andere instanties), schaar ik persoonlijk niet onder middenklasse.

DMaN | 09-06-20 | 21:25

Die 3% is ook de enige groep met geld omdat ze succesvol zijn. Dat geld wordt door de overheid afgepakt om te verdelen onder het luie smaldeel van onze bevolking.

Busverhuur | 09-06-20 | 21:31

@Binkoo | 09-06-20 | 20:58:
Ong 50% woont in de randstad.
Voeg gerust nog één nietszeggende term toe en het percentage wordt nog kleiner. Bijv: met kinderen.
Tja, zo kun je wel aan de gang blijven en dan net doen alsof 1% vd bevolking 99% bezit en invloed heeft.
Cijfers zeggen hier dus geen reedt.

Ruimedenker | 09-06-20 | 21:42
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zeiss | 09-06-20 | 19:24

"Hypergeprivilegieerd"... Sinds wanneer is het een misdaad om zelf iets te maken van je leven?

marcoplarco | 09-06-20 | 19:22

Nein!

RickyLaRue | 09-06-20 | 19:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken