Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat vinden we van? De nieuwe Intercity

De Wesp, noemen ze hem.

Ook wel de InterCity Nieuwe Generatie (ICNG), treinstel 3108 om precies te zijn. De kenners zater er gister in ieder geval bovenop (← mooie foto's) en leggen ons graag even uit hoe en wat. "Het is de eerste van in totaal 99 treinstellen; 79 treinen zijn bedoeld voor de binnenlandse dienstregeling, 20 voor de treindienst naar België. In totaal zullen de treinen zo’n 33.000 zitplaatsen bieden. Het gaat om 50 vijfdelige treinen, en 49 achtdelige treinstellen. De treinen die naar België kunnen zijn uitsluitend achtdelig. De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur en zullen voornamelijk via de hogesnelheidslijn gaan rijden."

Maar, wat vindt het volk ervan? Nou, wij zijn er alvast uit, en snappen prima dat ze hem de Wesp noemen want die komen ook altijd je zomer verpesten. Het is een kaalslag vinden we. Het brengt je van A naar B maar dat is dan ook echt het enige. Het is als tanken bij een onbemand tankstation, je mist op een gegeven moment toch je eigenheid en erkenbaarheid. De sjeu is er een beetje af en dat vinden we al heel lang in deze maatschappij.

Juliën maakt er een dagje van!

Reaguursels

Inloggen

Zolang treinen vol zitten met Tokkies en andere luidruchtige onrendabelen stap ik lekker in de auto.

TitanFoxX | 25-05-20 | 20:07

Mooi, zin om hem in HO schaal na te bouwen op mijn zolderkamertje.

ratelaar | 25-05-20 | 09:11

Heimwee naar Werkspoor, Fokker, Stork, Daf, Heemaf etc.

DeEchteWaarheid | 25-05-20 | 00:06

Gewoon een trein en een trein is geen Ferrari. Maakt mij niet uit of het er gelikt uitziet zoals met dat debacle van die Italiaanse Fyra, als het maar goed rijdt. Dus.

Jan, Leiden | 24-05-20 | 23:42 | 2

Grappig dat je refereert aan de Italiaanse Fyra samen met het Italiaanse Ferrari.

DeEchteWaarheid | 25-05-20 | 00:08

Hebben ze een wedstrijd uitgeschreven voor de lelijkste trein ever, of herft de NS hier een fikse korting mee bedongen? Wa ne foeispuuglelijk ding!!!

Nederlanddraaitdoor | 24-05-20 | 23:11 | 1

Ja dat had ik nou ook. Heilige maria, die Fyra was ook al niet om aan te zien!

Ramses Sappie | 25-05-20 | 08:04

Waarom wordt ie door een Duitse trein getrokken? Nu al stuk? Blaadjes op het spoor?

Rechtsdraaiend | 24-05-20 | 20:42 | 2

Door een Duitse stuk worden getrokken is best lekker,ik neem geen blad voor de mond

ewout56593235 | 24-05-20 | 21:09

De overbrenging van nieuw materieel wordt altijd gedaan door het materieel achter een toegelaten loc te hangen en daar wat wagons voor de beremming aan toe te voegen. Pas nadat het treinstel is goedgekeurd mag het zelfstandig de baan op.

oh no | 24-05-20 | 23:40

De naam "lelijke eend" was al vergeven.

revolte | 24-05-20 | 20:42

Nou nog op tijd rijden

vrijejongen | 24-05-20 | 20:15

Wat een nieuws; dat had de "Bullit" train in Japan, al 50 jaar geleden

vrijejongen | 24-05-20 | 20:10

En de voorkant staat wat schuiner

vrijejongen | 24-05-20 | 20:08

De donkere hoofdlijn vanaf de voorruit loopt iets anders

vrijejongen | 24-05-20 | 20:07

Snap je nou nog niet, dat Nederland over het algemeen gesproken een wereld van bravertjes is.. Als je doet wat je - moet- doen , dan krijg je een aai over je bolletje.

vrijejongen | 24-05-20 | 20:00


Overdag is Juliën een trouwe trein-vlogger, maar s'nachts ........ (invul oefening Jambers stijl)

Leuke video trouwens ...... vlot en duidelijk commentaar

Ervaringsdeskundige | 24-05-20 | 19:04

Ik vind hem best mooi. Altijd even wennen, maar de normale eerste aversie blijft uit.

DebraCadabra | 24-05-20 | 17:36 | 3

Toch is het lang geen Mat.'54.

revolte | 24-05-20 | 21:02

Blijf al die vloeiende banen toch vaak nog iets net niet hebben. Zal wel een persoonlijke afwijking zijn er ik vroeger de beschildering toch strakker vond en daarmee een robustere aanblik vond hebben. Ben overigens wel benieuwd of die 20 stellen voor de Benelux dienst met bordeaux rood worden uitgevoerd, zou wel een mooi nostalgische eerbetoon zijn aan de oude Benelux treinen die de combinatie van de huisstijlen van de NS en de NMBS voerden (de enige trein ter wereld die in een combo van 2 huisstijlen reed).

oh no | 24-05-20 | 23:46

@revolte | 24-05-20 | 21:02: inderdaad, Mat'54 blijft gewoon een onwijs mooi icoon van de spoorwegen in Nederland.

oh no | 24-05-20 | 23:47

is die nieuwe trein wel corona proof , of moet die nog corona proof gemaakt worden

out-of-de-box | 24-05-20 | 17:11 | 1

Wat bedoel je, de ramen kunnen niet open zodat corona gegarandeerd niet kan uitstappen?

revolte | 24-05-20 | 20:58

De Wesp klinkt ook wat lieflijker dan de Hoornaar.

Nehemia | 24-05-20 | 16:53

Een trein is een trein. Zonder vertraging rijden, dat is pas iets aparts.

Muuke | 24-05-20 | 16:49 | 1

Verruim je horizon en dan zie je meer aparte dingen in het leven.

ewout56593235 | 24-05-20 | 17:16

K*t, gewoon 3x niks die nieuwe InterCity's. En dan ga ik er vanuit dat het interieur niet veel zal verschillen van de vernieuwde InterCity's die al rondrijden.
De buitenkant maakt niet uit, maar het interieur is een drama met stoel die tov de oude InterCity's zo'n beetje al het zitcomfort ingeleverd hebben. Deze treinen zijn voor de langere reizen bestemd (30+ min). Maar er zitten stoelen in met een zitcomfort dat het aflegt tegen de stoelen van een trabant uit 1965. Een snoeiharde plank zonder steun in welke richting dan ook.
Dus gok erop dat ook bij deze de stoelen wel weer 1 grote reclame cmapagne zijn in de trand van: Als je fatsoenlijk wil zitten, pak dan de auto ipv de trein

ZomaarEen | 24-05-20 | 16:45 | 7

@Peerkeoud | 24-05-20 | 17:43: Ik was het in grote lijnen ook eens.Je uitleg betreft dubbeldek vind ik interessant. Een reden kan zijn betreft personeel bezetting (2 Hc's ) en erg onderhoud gevoelig.Betreft 'de zitplanken'ben ik het met je eens. Ik heb met eigen ogen gezien een'bewerkte' virm met meer dan 36 kapot gesneden banken. Vermoedelijk hebben stropdasjes een compromis gemaakt betreft inrichting voor een eindbonus,vergelijkbaar met de Fyra. Is de trein misschien niet net een vrouw?,in het echt is ze knapper dan op de foto.

ewout56593235 | 24-05-20 | 17:59

@ewout56593235 | 24-05-20 | 17:26: Je knipt er een stuk af, namelijk "als je fatsoenlijk wil zitten"
Ik heb een 10 jaar oude auto en over het verschil in zitcomfor tussen de oude stoelen en een auto heb je mij in elk geval nooit gehoord.
Laat ik het dan zo zeggen: Er zijn twee zaken die opvallen met het nieuwe interieur van de NS: Als je van de oude in de nieuwe intercity overstapt dan is de achteruitgang in zitcomfor enorm dat je denkt van "WTF is hier gebeurd". Als ik met mijn auto naar het station rij en ga zitten in een vernieuwde intercity dan denk ik "wat hebben automobilisten het toch geweldig voor elkaar"
En bij elke nieuwere auto is het (zit en overall) comfort weer beter dan de vorige. Bij de NS gaan we gewoon circa 30 jaar achteruit omdat ze de keuze hebben gemaakt voor een interieur met spartaans zitcomfor

ZomaarEen | 24-05-20 | 21:37

De NS moet wel vanwege al die Finnen, junkies en koorvarkens (corpsballen die er een zwijnenstal van maken) die tegenwoordig met de trein reizen. Daarnaast zijn de treinen die ze gaan vervangen, de Koplopers, in de spits zo vol dat er nu constant gestaan moet worden door zeker de helft van de reizigers, dus die gaan erop vooruit. Spartaanse zitplankjes nemen namelijk minder ruimte in dan fauteuils met onderuitzitfunctie en dikke kussens en zo kunnen er meer zitten.

Alexander des Burgus | 24-05-20 | 23:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zeg: "de snoek" of "de Kruimeldief". Helft van de orders kan alweer gecancelled worden.. onrendabelen vervoer wordt nog onrendabeler door Chinees virus..

dr fijnstof | 24-05-20 | 16:40

Ik zie er wel iets in van het klassieke hondekopdesign. En dat is best mooi. Maar er gaat niks boven een krachtige loc. Eventueel duw-trek. En dan licht blauw of berlijns blauw, in combi met alluminium kleurige rijtuigen waarvan de ramen een bovenlicht hebben dat open kan.

squadra | 24-05-20 | 16:40 | 4

Helaas staan de meeste 1700/1800 locs inmiddels ook wel aan de kant.

Kopieerapparaat | 24-05-20 | 17:00

Kleurige rijtuigen, gemaakt van staal, dat lijkt mij ook wel wat.

Rhenium | 24-05-20 | 17:16
▼ 1 antwoord verborgen

Was het niet mooier om dat zwart van de voorkant door te laten lopen met de wagons? Dat NS blauw kun je ook nog wel ergens anders kwijt.

Nehemia | 24-05-20 | 16:20

Nou! Hij kan al niet eens zelf rijden maar moet gesleept worden. Laat dan maar.

Met_baard | 24-05-20 | 16:15 | 1

Gesleept en geduwd.

Muuke | 24-05-20 | 16:51

Juliën gebruik volgende keer een windmicrofoon. Gefeliciteerd met de primeur.

Nehemia | 24-05-20 | 16:04

Een anachronisme in een nieuw jasje.
Tegenwoordig een rijdend kantoor voor ambtenaren.
Zodat reistijd werktijd wordt.
Dag belastingcenten.

Ravian | 24-05-20 | 16:03

Ik vind hem erg op de fyra lijken. doe mij zowiezo maar een klasieke loc met wagonnetjes. 1200 of 1300 of 1500 serie. Echt pracht spul.

Samtari | 24-05-20 | 15:53 | 1

Er hebben geen Italiaanse handen aan gezeten dit keer. Mat64 reed ik zelf graag,de geur,ruwheid en ... altijd doen:)

ewout56593235 | 24-05-20 | 16:59

Hoe is de Covid afzuiging ?

RichardBandler | 24-05-20 | 15:52 | 2

Die blaast overal doorheen.

Nehemia | 24-05-20 | 16:04

@Nehemia | 24-05-20 | 16:04: laten we hopen op een betrouwbaar Duits afzuigsysteem, met Poolse design trekken!

Ramses Sappie | 25-05-20 | 08:11

Nou....dat gaan we fyrah....hiep hop nieuw treintje!!!

*insert spreekwoord over volk/mensen die al zoveel materiële welvaart hebben, maar toch altijd iets proberen zoeken om over te klagen*

Ik WEET dat hier een spreekwoord over bestaat, maar t is me ontschoten.... xal u DANKBAAR zijn.

P.s. stuur die machinisten eens op stage naar Japan ivm stiptheid en ordentelijkheid, want er hoeft maar n herfstblaadje te liggen en t is weer preis.

Hevvlan Demuru | 24-05-20 | 15:49 | 6

Dieu se rit des hommes qui se plaignent des conséquences alors qu'ils en chérissent les causes.

Hevvlan Demuru | 24-05-20 | 20:34

Wer sich über das freut, was er hat, hat keine Zeit mehr, über das zu klagen, was er nicht hat.

Hevvlan Demuru | 24-05-20 | 20:37

Tel wat je hebt, niet wat je mist.
(Een trein ofzz)

Hevvlan Demuru | 24-05-20 | 20:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat ding heeft an sich best een cool design, maar degene die de kleurstelling en grafiek heeft bedacht mag levenslang afwashulp worden.

Harry Turtle | 24-05-20 | 15:47

De Japanner, of de Chinees zou ik beter vinden. Krijgt de NS nu de diversiteit bokaal?!

Padre Grassi | 24-05-20 | 15:27

Worden die wespen door die Italiaanse fabriek gebouwd waar die mislukte Fyra hoge snelheidtreinen vandaan kwamen ? En die in 2017 met verlies terug gestuurd zijn? Zou me niks verbazen. Zo ja? Staat ons een hoop ellende te wachten.

Voorhebben | 24-05-20 | 15:25 | 2

Polen. Ook kut.

kleybeuker | 24-05-20 | 15:34

@kleybeuker | 24-05-20 | 15:34: Polen bouwt ook treinen van Stadler en dat zijn kwalitatief gezien de beste treinen die er zijn op de markt.

Alexander des Burgus | 24-05-20 | 23:33

Wesp, Vespa dus. Ik zie er eerder asiatische ogen in. De Japanner zou ik 'm dus noemen.

Padre Grassi | 24-05-20 | 15:25 | 1

Of een soort Chinese Zorro.

Nehemia | 24-05-20 | 16:22

Weer een Fiat Multipla op rails. Wie zit daar toch op de ontwerpafdeling? Eén haal met je potlood en je hebt een prachtige stroomlijn.

piloot47 | 24-05-20 | 15:23

Kruising hondekop en TGV.
Ik vind 'm spuuglelijk.

Schietmijmaarlek | 24-05-20 | 15:14 | 3

Goeie omschrijving. Het is 2020, Utrecht CS is OV Terminal Utrecht. Ook best lelijk.

rooiesaus | 24-05-20 | 15:22

Die kop is wel aerodynamisch. Trekt ook minder insecten aan.

Nehemia | 24-05-20 | 16:34

Het is een mooie trein, maar wel jammer dat we hier zelf geen mooie treinen meer kunnen maken. Stork Werkspoor hadden we ooit, inmiddels een Fins bedrijf. Nederland is volgens de economen een diensteneconomie, maar in gel*l kun je niet rijden (vrij naar de banketbakker/politicus Jan Schaefer).

Schmalz | 24-05-20 | 15:05

Mooi zo, snel overal uitrollen en ICM vervangen. Die oude rammelkast dingen bezorgen menigeen slapeloze dagen/nachten qua geluidsoverlast.

Jeggeworist | 24-05-20 | 15:03

Door wie zijn ze gemaakt? Is het Chinese meuk? Hebben we een Fyra te pakken door een fantastische aanbesteding?

EmilioEsteves | 24-05-20 | 14:54 | 4

@Scepticus | 24-05-20 | 15:05: Die Italianen hebben die treinen gewoon 2x verkocht. Slimmer dan de NS-kooplieden, VOC mentaliteit daar!

Schmalz | 24-05-20 | 15:07

@Scepticus | 24-05-20 | 15:05 Maar tegen een guur klimaat kunnen ze niet.

Nehemia | 24-05-20 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Zat het filmpje te bekijken en dacht, die heeft nu al vertraging.

eentweehuppekee | 24-05-20 | 14:51

Zag ik daar nou Marianne Zwagerman in de trein?

lingo star | 24-05-20 | 14:51 | 2

Je bedoelt die hogeropgeleide?

laurentius | 24-05-20 | 16:00

Over vijftien jaar is ze ook dor hout.

Nehemia | 24-05-20 | 16:38

De uitvoering had ietsje dynamischer gekund, lelijk zoals die zwarte voorruit overloopt in een blauwe band maar de raampjes zitten. Klein NS-logo`tje bij wijze van, erfenis van vroeger. Eigenlijk gewoon lelijk dus.. Ben eigenlijk al niet meer geïnteresseerd in het interieur. Mag toch nergens roken, dus zo snel mogelijk weg uit die kudttrein!

rooiesaus | 24-05-20 | 14:48 | 1

Ow, ik heb twee keer het woord lelijk gebruikt, wat een lelijk reaguursel!

rooiesaus | 24-05-20 | 14:51

Klote OV. "Moest" vorig jaar met de bus; lange tijd niet meer geweest. Eenmaal binnen vroeg ik me af waar ik moest zitten; ik gok dat zo'n 30% van de ruimte was (is) gereserveerd voor rolstoel / buggy's (maar je kunt er wel staan als zij er niet zijn). De stoelen die over waren: een x-aantal 4p. setjes, nou nee dankje en die overige 2p. stoelen waren bezet door 1 persoon + tas.
.
In de trein is het niet veel anders. Het lijkt wel alsof er steeds minder stoelen komen en steeds meer rekening wordt gehouden met staanplaatsen. In mijn studententijd reisde ik veel in "ICR Intercityrijtuig" (dank treinspotters te vinden via Google) daar waren alleen maar 2p. zitplaatsen; heerlijk. Lastiger voor rolstoelen en buggy's; dat dan weer wel maar zoals nu is het toch overdreven.
.
Dan die chip(faal)kaarten. Het ultieme bewijs dat het kut is vind je op Schiphol; al die buitenlanders die bij de NS automaat op de schipholplaza proberen te begrijpen wat ze nou moeten kopen.
.
Heb ik dan niets positiefs te melden over het OV? Nee.

ruudvangeelen | 24-05-20 | 14:47 | 3

Ook niet de kaasbroodjes van de kiosk?

SterF... | 24-05-20 | 15:10

Nee, nee, ho, ho! Ge-wel-dig! Al die treindingen enzo zijn ge-wel-dig! Allemaal instappen mensen, maak het voor mijn part gratiesch ende voor nicks. Als u maar in die lange kedengkedeng-slierten gaat zitten, rijden hoeft nog niet eens.

Wordt het voor mij ook weer fijn qua files enzo. Ja, klopt, een beetje egoisme speelt hier wel mee. Niet te groot en niet te oud SUVtje, dik Rockford whatever herrie-systeem erin. Ja, ook nog asbakken en m'n oude reet zakt weg in een lederen fauteuil. Heerlijk, dat vervoer zo. Kom, waar zal ik eens aanleggen voor een uitsmijtertje ham/kaas of een omeletje?

Kinkfactor | 24-05-20 | 15:19

@Kinkfactor | 24-05-20 | 15:19: Met gratis OV krijg je alleen maar meer reizigers van die gaan freeriden op jouw kosten als automobilist. Het aantal automobilisten verminder je hier niet mee. Keer op keer is dit bewezen.

Alexander des Burgus | 24-05-20 | 23:38

Ik snap dat mensen die voor hun werk met de trein moeten agressief worden van de ns maar treinreizen voor de lol kan ik iedereen aanraden of liever niet dan zit ik comfortabeler Vlogger is goed

lingo star | 24-05-20 | 14:47

Nu nog een reden hebben om de trein te nemen.

forecastle | 24-05-20 | 14:46 | 1

parkeer tarief centrum Amsterdam en verbod leuke diesels!

captain-caveman | 24-05-20 | 18:45

Waarom zitten die kenners er trouwens bovenop? Da's toch gevaarlijk?

Boeloeboe | 24-05-20 | 14:45

Lijkt wel Fyra 2.0

Super Grover | 24-05-20 | 14:39

Met zo’n panoramische voorruit heeft de machinist beter zicht op treinspringers lijkt mij. Weet niet of dat een voordeel is.

Feitenpliesie | 24-05-20 | 14:35 | 1

De trein heeft in ieder geval een robuuste ruitenwisser,.

Nehemia | 24-05-20 | 16:40

Vind ze wel mooi. Maar ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de IC's weer vol zijn.

VP732 | 24-05-20 | 14:32 | 2

Ok die is best grappig.

ruudvangeelen | 24-05-20 | 14:53

Aan de airco zal het niet liggen.

Nehemia | 24-05-20 | 16:48

Ik heb een vraag voor de trein/tram experts. Waarom zitten er tegenwoordig geen net dak meer op? Je ziet alle componenten zitten en het lijkt me zeker voor een hogesnelheidstrein weinig aerodynamisch. Voor trams vind ik het vooral lelijk ogen als je er bovenop kijkt.

omwenteling | 24-05-20 | 14:29 | 5

@onrendabelenvervoer | 24-05-20 | 14:44: En als het regent wordt al dat elektrische spul nat. Kan het niet tegen. Dat was mijn vraag ook, aan het begin van dit draadje. Gewoon een huif er overheen, blijft alles schoon, droog en gestroomlijnd.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:29

@Synecdoche | 24-05-20 | 15:29: Of het nou boven of onder de trein zit, nat en vuil wordt het toch. Het kwetsbare spul zit gewoon netjes beschermd in kasten. Een extra huif betekent alleen maar gewicht en dus meer energieverbruik. Maar goed dat u geen treinen ontwerpt.

onrendabelenvervoer | 24-05-20 | 15:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Als normaal OV tijger zou ik het daadwerkelijk interieur wel willen zien.
(Niet die mock-up modellen)
En het is zo te zien geen dubbeldekker.
Helaas voor de capaciteit binnen en naCorona tijd.

hotmint | 24-05-20 | 14:27

Mooi hoor! Ik ga graag met de trein. Maar jammer dat ze nu ivm corona de helft van de stoelen er al weer uit moeten halen.

Kattie | 24-05-20 | 14:25 | 1

Ik voorzie veel staanplaatsen.

Nehemia | 24-05-20 | 16:23

En nog behoorlijk wat eerste klas coupé's. Afgezien van ambtenaren tijdens de spits, zitten daar nauwelijks mensen in. Het is een schande!

aflaatverkoper | 24-05-20 | 14:24 | 4

@Kuifje-naar-Brussel | 24-05-20 | 14:25:
Zeker! Ik zit er ook vaak in. Gewoon met een tweede klas kaartje. Maar eerlijk is anders. Die eerste klas rijdt mee op kosten van de massaal tweede klas kaartjeskopers (de plebs). Maar goed, zo is het met zoveel zaken in het leven.

aflaatverkoper | 24-05-20 | 14:37

@lingo star | 24-05-20 | 14:48:
Op vakantie ga ik nooit maar, een reis naar Berlijn met de trein voelt wel zo. Reserveren van een prachtige coupé van Duitse degelijkheid en dan mijn plek weggeven aan iemand die niet zo snugger was om zo'n mooie plek te reserveren onder voorwaarde dat ie op m'n bagage let (waar niks bijzonders in zit) en dan ga ik zelf de hele reis in de magnifike restauratiewagen zitten met groots panorama-uitzicht en Duits bier. Heerlijke gesprekken met medebierzuipende arbeiders die her en der instappen en uit de nachtdienst komen. Dikke lol. Da's eigenlijk pas echt eerste klas op de eerste rij i.p.v. van bij de streepjespakken in hun eigenste coupé die niks boiends te vertellen hebben.

aflaatverkoper | 24-05-20 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

Juliën is een goeie gozer!

laurentius | 24-05-20 | 14:23 | 1

U kent zijn duistere kant nog niet.

onrendabelenvervoer | 24-05-20 | 14:27

Hier wil ik eens even goed in heen en weer gaan.

Sitting_targets | 24-05-20 | 14:21

De weps?

24^7 | 24-05-20 | 14:20

Is dit weer één of ander vaag Italiaans merk dat al roest in de folder? Of hebben ze dit keer voor wat logischer merken gekozen.

Victor_GS | 24-05-20 | 14:16 | 5

@VierkantBanaan | 24-05-20 | 14:25: dus een Duits ontwerp met Franse techniek, in elkaar geschroefd door dronken Polen die eens een dag niet hoeven te stuccen of te metselen?

FrankVeer | 24-05-20 | 14:27

@FrankVeer | 24-05-20 | 14:27: gewoon Franse troep, maakt u zich geen ilusies. Waarom zou je treinen van Siemens kopen als je ook inferieure zuid europese bagger kunt aanschaffen.

Badderbeest! | 24-05-20 | 14:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaaaaa! Treintjes!!!

@Capuccino!!!!

overVecht | 24-05-20 | 14:14 | 1

IS station Utrecht Overvecht al een intercitystation?

Diotima | 24-05-20 | 15:17

Hopelijk zitten er weer geen wc's in. Geniaal vond ik dat.

ger1306 | 24-05-20 | 14:12 | 4

@Weerduivel | 24-05-20 | 14:16:
Is ook niet nodig. Even op de vluchtstrook, motorkap open en in de berm schijten. En daarna weer verder.

2voor12 | 24-05-20 | 14:21

Deze trein is toch niet bedoeld voor transcontinentale vakanties?

RandyBiel | 24-05-20 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Een lang vervelend filmpje. Met voornamelijk een meneer met een radiohoofd, en af en toe een gele trein die door een andere trein door Duitsland gereden wordt. Ook zonder geluid heb ik het niet tot het eind gered. Helaas, maar ik heb toch een bloedhekel aan treinen.

Cammy | 24-05-20 | 14:11

Ik begrijp werkelijk niet waarom er nog treinen met 1 verdieping worden aangekocht voor intercity trajecten. Elke keer als zo'n onding aan komt rijden in de regio Utrecht vraag ik me tussen de menigte om me heen af waarom het leven zijn lijdensweg moet zijn.

Maar waar zeur ik over, allang verleden tijd! Sluiten tegenwoordig gewoon achteraan in de file aan.

Bvdb | 24-05-20 | 14:10 | 2

Blij in de rij?

ger1306 | 24-05-20 | 14:24

Na de Fyra wil ik eerst weten waar ie vandaan komt. China ?

Der Schnitzeljäger | 24-05-20 | 14:10 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooie trein, leuk filmpje van de treinspotter.

Zwizalletju | 24-05-20 | 14:10 | 1

Ja dat! Kende hem nog niet en heb het niet zo op vloggers maar deze vind ik uiterst prettig, interessant, kundig en ja... gewoon leuk! Respect voor hem en ik ga hem maar eens volgen.

overVecht | 24-05-20 | 14:25

Liever een snowpiercer.

ptrck | 24-05-20 | 14:08

Hebben ze in die nieuwe trein een beetje goede wifi verbinding dan?
want ik wil wel gewoon mijn normale porno snelheid hebben,
in de trein verveel ik mij altijd een beetje.

TijdelijkOptimist | 24-05-20 | 14:06 | 1

Vervelen? Treinen in NL is survival. Dan ga ik vol in de Bear Grylls modus.

pielemuisje | 24-05-20 | 14:12

Vorig jaar bracht Stadler Rail een slof aandelen naar de beurs. Het was 10x overtekend, maar Van Oef kreeg uiteraard een allocatie.

van Oeffelen | 24-05-20 | 14:04 | 7

@Watching the Wheels | 24-05-20 | 14:07: Hihi.

ger1306 | 24-05-20 | 14:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Fijn dat we ze al in de EU-kleuren schilderden, nu de KLM nog een ander kleurtje blauw en gele sterren.

Watching the Wheels | 24-05-20 | 14:03 | 1

En een veewagon voor de anti-vaxxers.

Nehemia | 24-05-20 | 16:43

Italiaans moeten we hebben! Dat zijn pas fijne treinen. Met name in de winter!

Lorejas | 24-05-20 | 14:02

Johnny tegen Willie: Weheeesp!

skoftig | 24-05-20 | 14:01 | 1

Je moet je conformeren met een eikenbossie, wat heb Kadunga je nou geleerd?

Watching the Wheels | 24-05-20 | 14:04

Sfeertje hè? Heel anders dan zelfrijdend vervoer.

HogeNood | 24-05-20 | 14:00

Treinen naar het Westen? Watskebeurt?

Hetkanverkeren | 24-05-20 | 13:57

Hoezo 'De Wesp?', die hadden ze al, na de 'Hondekop'. (Zonder 'N', kon toen nog)

ploppy | 24-05-20 | 13:53 | 2

Tussen 'n' - domme 'n'. Misschien wel ingevoerd om het nationalisme te beteugelen. Ik doe er niet aan mee.

HogeNood | 24-05-20 | 14:04

Laatste drie rijtuigen in het filmpje, deportatiewagons redesigned

HdJ | 24-05-20 | 13:49

Even kijken wat ik zoek in mijn treinervaring; ruimte, beenruimte, een fauteuil en geen leunplank, bagageruimte, wandcontactdozen voor je digital meuk (geen wifi want hackers), conducteurs/swat team om gajes een halt toe te roepen, een bar als deze trein de grens overgaat, airco, stilte, stilte en stilte. Zit dit er allemaal in?

Risingson | 24-05-20 | 13:45 | 6

@pielemuisje | 24-05-20 | 13:56:-
Gewoon in een station het raam openzwengelen, en je door een koffieverkoper ereen aan laten reiken. !?? Oh, wacht!

HogeNood | 24-05-20 | 14:11

@pielemuisje | 24-05-20 | 14:23: Koffie een gulden. Obers renden nog achter een rijdende trein aan om die gulden te paaken te krijgen, station Hoogeveen en Meppel en elders.

ritter vn hüpfburg | 24-05-20 | 15:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Spuug lelijk ding lijkt op de boeven uit de Donald Duck.. design hebben ze hier geen kaas van gegeten net als de mislukte Fyra.
En waarom maken we zelf geen treinen? We kunnen ook vliegtuigen maken (Fokker).. stukje werkgelegenheid zou ik zeggen met een enorme crisis voor de deur.. maar ja alles moet goedkoop... dus Polen man man...

aardv@rk | 24-05-20 | 13:44 | 4

@Sans Comique | 24-05-20 | 13:50:
We zijn ook een kennis-economie, vergeet dat niet.

Der Schnitzeljäger | 24-05-20 | 14:15

@Der Schnitzeljäger | 24-05-20 | 14:15: Onze kracht ligt in de dienstverlening.

Sans Comique | 24-05-20 | 14:21

@Der Schnitzeljäger | 24-05-20 | 14:15: haha de kennis om steeds het verkeerde trein product uit tekiezen zeker.

Banenenrepubliek | 24-05-20 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

Een trein gemaakt in Frankrijk; ongetwijfeld met de Franse Slag. Dat wordt dus een dure grap!

Oordeel: kudt met een rietje.

Pferdefotze | 24-05-20 | 13:44 | 8

De trein komt uit Polen en België.

MaarFeitelijk | 24-05-20 | 21:34

Dat zal vast wel meevallen. Alsthom is ook de bouwer van de TGV's dus die weten wel wat ze doen. Die TGV's zijn trouwens ook veiliger bij een ontsporing dan de ICE's van Siemens, vanwege hun lagere zwaartepunt en Jacobsdraaistellen.

oh no | 25-05-20 | 00:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Is er een insectendeskundige in de zaal? Een wesp is toch geel met ZWART hé.

pa_niek | 24-05-20 | 13:44 | 2

Waaarom zou een wesp niet de blues mogen hebben?
Humanocentrist!

Kapitein Sjaak Mus | 24-05-20 | 13:49

Geel met Soewart.

Sans Comique | 24-05-20 | 13:51
-weggejorist-
Capo-dei-capi | 24-05-20 | 13:43

De voorkant lijkt op de kop van geluksdraak Falkor uit 'The NeverEnding Story'.

MickeyGouda | 24-05-20 | 13:42 | 1

En nou zit door uw opmerking dat liedje weer de hele dag in mijn hoofd. U wordt bedankt hoor.

staat het bier koud? | 24-05-20 | 14:55

"Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein in december vorig jaar zou aankomen. De komst liep echter vertraging op."

Niemand was daar écht verbaasd over, is het wel?

Sans Comique | 24-05-20 | 13:41 | 1

* proest *

Papa Jones | 24-05-20 | 13:41

Gratis tip voor de NS:
Intercity Nieuwe Generatie is geen slimme naam.

Wat komt daarna?
Intercity Nog Nieuwere Generatie?
En dan?
Intercity Allernieuwste Generatie?
Intercity Aller-allernieuwstw Generatie?

Kapitein Sjaak Mus | 24-05-20 | 13:39 | 7

Of net als telefonie, 2G 3G 4G 5G...

Shoarmamasutra | 24-05-20 | 13:55

Als ze bij de spot - G komen raak ik geïnteresseerd...

Bill le Koek | 24-05-20 | 14:12

Er komt nog een lgbht aan

Banenenrepubliek | 24-05-20 | 15:47
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zeikerd | 24-05-20 | 13:39

De verkapte zwans.

Twisted_Faith | 24-05-20 | 13:39

Hebben die dingen ook nog steeds een noodrem aan boord, zodat je vlak voor het station nog even aan de noodrem kunt trekken en dan gezellig met zijn allen het laatste stukje lopen naar stadion, en de M.E. verbouwereerd achterlaten op het perron?

VanBukkem | 24-05-20 | 13:37

Waarom geen monorailtrein? Dan kunnen er 2 x zoveel treinen rijden.

Slim ben ik toch.

Mr_Natural | 24-05-20 | 13:36 | 1

Hah!

pielemuisje | 24-05-20 | 13:39

Totaal nutteloos! Weggegooid geld. Binnen een maand ziet dat ding er niet meer uit want de gemiddelde Nederlander vindt het logischer zijn afval over een treinstel uit te smeren dan in een prullenbak te gooien. Schoonmakers kosten te veel. Daarnaast vind dan weer een andere subgroep het nodig om het ding van nieuwe verf aan zowel de binnen en buitenkant te voorzien. Voor de onrendabelen die op de trein zijn aangewezen maakt het dus geen reet uit, dit ding ziet er na een maand uit als een trein van 30 jaar oud. Zonde van het geld om dat te besteden aan het design van een trein. Zolang je dat geld niet besteed aan eenvoudige onverwoestbare materialen waar je iedere dag de hoge druk reiniger overheen kunt blazen is het weggegooid geld.

Daarnaast verliest de trein het van ieder ander vervoersmiddel. Zelfs nu we naar 100 km/u zijn gegaan is de auto sneller. Internationaal? Vliegen is sneller, de auto is sneller. Zolang treinen een nationale hobby blijven en niet Europees groot wordt opgetuigd en aangepakt (laat dan de Zwitsers het aub leiden en regelen!) wordt het nooit iets met de trein. Totdat we in 4-5 uur naar Barcelona kunnen met de trein hebben we het gewoon slecht geregeld.

janalleman | 24-05-20 | 13:35 | 12

@staat het bier koud? | 24-05-20 | 14:21: Ja ok, maar toen ik nog wel eens een internationale trein pakte was vliegen nog best duur. Trein was daarom een goedkoper alternatief. Toen gingen je argumenten ook al op, toch?

pielemuisje | 24-05-20 | 14:26

@pielemuisje | 24-05-20 | 14:26: Ja, daar heb je wel een punt. Ik weet het ook niet echt.
Het is overigens wel zo dat als je ver van te voren reserveert de prijzen van internationale treinen zeer redelijk zijn en soms zelfs spotgoedkoop. Wij zijn wel voor ongeveer €70 p.p. retour naar Parijs geweest (1e klas) en we hebben tweemaal het traject Barcelona-Malaga gedaan per hogesnelheidstrein voor het verbijsterend lage tarief van €20 (en dat is een afstand van meer dan duizend kilometer!).

staat het bier koud? | 24-05-20 | 14:40

@staat het bier koud? | 24-05-20 | 14:40: Waar het denk ik mee te maken heeft is dat de peperdure infrastructuur voor hogesnelheidstreinen apart moet worden aangelegd en niet door gewone treinen kan worden gebruikt.
En ik weet natuurlijk niet wanneer u uw treinreizen maakte, maar de trajecten voor hogesnelheidstreinen werden pas vanaf de jaren '80 aangelegd.
Aangezien het geld voor de dure trajecten ergens vandaan moet komen kan ik me voorstellen dat treinkaartjes toen veel duurder werden.

staat het bier koud? | 24-05-20 | 15:12
▼ 9 antwoorden verborgen


Vind ze meer lijken op de Zware Jongens dan wespen.

pielemuisje | 24-05-20 | 13:31 | 3

Helemaal met je eens wat een gedrocht weer.. zware jongens uit de Donald duck zie mijn verderop:)

aardv@rk | 24-05-20 | 13:46

Ze azen in ieder geval allebei op je geld.

Kapitein Sjaak Mus | 24-05-20 | 14:04

Dat past heel goed bij de ns eigenlijk zijn het struikrovers binnen kort zal er weer een tariefs verhoging in gevoerd worden

Banenenrepubliek | 24-05-20 | 15:50

Heb warme herinneringen aan de eerste dubbeldekkers op mooie zomerse dagen.
Zat je onder kun je iets van onder het perron kijken bij mooie vrouwen ging dan steevast even het koppie draaien.

Miezerig | 24-05-20 | 13:30 | 2

Herkenbaar, alleen voor boven moest je niet langer dan 1.20 zijn.

ploppy | 24-05-20 | 13:54

Het een trein. Ik vind er niks van. Ben geen treinspotter.

beldewouten | 24-05-20 | 13:30 | 3

Je ontbeert dus de noodzakelijke obsessieve-compulsieve-hyperfocus-stoornis om hier je thee lauw van te laten worden en je woont dus niet meer op je 45e bij je moeder in een krap bovenwoninkje. Maak je geen zorgen. Klinkt gezonder.

suscrofa | 24-05-20 | 14:03

@suscrofa | 24-05-20 | 14:03: Gelukkig. Ik heb wel m’n best gedaan, en weet nu wat ik van het ding vind. Ik vind hem geel met blauw.

beldewouten | 24-05-20 | 14:04

@beldewouten | 24-05-20 | 14:04:
Zijn thorax en abdomen kloppen niet met dat blauw. Z'n snuit heeft evenwel iets van een wesp. Mede door het stricte zwart-geel gebruik, de koplampen; sprekend twee verraderlijke wespenogen. Voor een treinmachinist is het vast een natte droom om zo'n trein te rijden. Zonder de treinstellen erachter dan.

suscrofa | 24-05-20 | 14:27

Niet de wesp, maar Yoshi...

hendrikjandetuinman | 24-05-20 | 13:30

Het KLM blauw en het NS geel, ik blijf het mooie kleurkeuzes vinden. Hopelijk blijven beide deze kleuren nog lang houden.

Gerf | 24-05-20 | 13:30 | 2

Geelblauw is gekomen na een wedstrijd, de wadlopers in Noord-Nederland kregen die kleuren om het strand-zeegevoel. Het sloeg zo aan dat het de algemene kleurstelling werd. Vroeger was alles donkergroen of donkerblauw

Shoarmamasutra | 24-05-20 | 13:58

Is dit dan de nieuwe Fyra?

postmodernismisdead | 24-05-20 | 13:29

Met de trein? Dat betekent eerst 3 km fietsen naar de bushalte, vervolgens 25 minuten in een bus en dan wachten op de juiste trein.
Praktijk: drie auto’s in ons gezin en een scooter.

AirborneDivision | 24-05-20 | 13:29 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het ziet er weer gewoontjes en goedkoop uit. Maar ja, dat moet. Want in Nederland mogen we niet te veel verwend worden. Al die luxe, moeten we niet willen hier. Heb ook even het interieur bekeken, makkelijk te vinden op YouTube. Om te janken weer. De verlichting zal ook wel weer pijn aan je ogen doen.

pjisonline | 24-05-20 | 13:28 | 2

U wilt dus ook meer voor uw treinkaartje betalen?

IJsbrekert | 24-05-20 | 13:30

@IJsbrekert | 24-05-20 | 13:30:
De belastingbetaler die nooit in een trein zit omdat hij er niets aan heeft betaald al het meeste van dat kaartje.

2voor12 | 24-05-20 | 13:36

Mega Mindy uiterlijk zo van de voorkant, masker en stekels.

TheseDays00 | 24-05-20 | 13:28 | 4

Roflol!

Twisted_Faith | 24-05-20 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Maakt het echt uit wat iemand van een trein vindt?

Hemke-Valsema | 24-05-20 | 13:27 | 2

Ik hoop het, anders is het Licht gedoofd.

Sans Comique | 24-05-20 | 14:02

Het is goed dat we op het juist spoor zitten.

Nehemia | 24-05-20 | 16:55

Ben benieuwd wie er als eerste gestoken gaat worden in de Wesp. Lang leve het OV!

Alex Delarge | 24-05-20 | 13:27

Kunnen opa en oma fatsoenlijk naar de kleinkinderen ermee?

kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:26

Veelzeggend dat Julien zich sneller in de auto kan verplaatsen dan dat de trein het volgende station heet bereikt.

klaas24 | 24-05-20 | 13:26 | 3

Trein reed niet zelf maar werd op boemel snelheid getrokken. Met 200 km/h gaat Julien het niet redden.

Zwizalletju | 24-05-20 | 14:12

Kwestie van de maximumsnelheid nog verder verlagen naar 80 km/h bij de volgende stikstofcrisis.

onrendabelenvervoer | 24-05-20 | 14:18

@Zwizalletju | 24-05-20 | 14:12: inderdaad, de paden van goederentreinen zijn voornamelijk met lage snelheden. En waarschijnlijk heeft de trein na de loc wissel ook nog wel even mogen wachten voordat er weer een groen sein was.

oh no | 25-05-20 | 00:12

NS nieuwe adverteerder van GS? Dacht dat je als premium geen reclame kreeg.

FLP_du_Stok | 24-05-20 | 13:26

Als je een TGV voorbij ziet razen dan zie je iets stoers, iets mannelijks, dit lijkt wel een gender neutrale trein na een mislukte operatie.

AirborneDivision | 24-05-20 | 13:26 | 1

De laatste transtrein naar Trans Centraal?

Acar_ketimun | 24-05-20 | 13:57

Ik raad u aan om het zo te bezien:
Stel u heeft nog een stapel geld liggen en zoekt nu naar goede mogelijkheden om dat te investeren.

Zou u nou persoonlijk interesse hebben om uw geld te steken in een aandeel in deze nieuwe intercity trein omdat u denkt dat juist hiermee de grootste return on investment te halen is?

Nee? Goh...

En dan heb ik het nog niets eens over, of u het nou zo'n geweldige beleggings mogelijkheid vindt, dat u er zelfs voor gaat lenen omdat u denkt dat u die rente vele malen terugkrijgt uit deze investering.
Want lenen is wat de overheid nu hiervoor doet, natuurlijk.

Kortom:
Dit is de onzin die je alleen doet van andermans geld.

HP-premium | 24-05-20 | 13:25

Vervoersmiddel. Dient praktisch te zijn.
Leve de auto.

Is dit nog nieuws? | 24-05-20 | 13:25

Mooi ding met een toepasselijke naam want ik mijdt de trein. Prefereer al een era den automobiel. Zo bourgeois, treinreizen.

suscrofa | 24-05-20 | 13:24 | 2

Het gassen inademen tijdens het filerijden stelt wel de grammaticale kennis van uw elite op de proef.

Acar_ketimun | 24-05-20 | 13:56

@Acar_ketimun | 24-05-20 | 13:56:
Wat u hier gemakshalve buiten beschouwing laat is dat de electriciteit die door de bovenleiding stroomt nog immer grotendeels wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, niet alleen het schonere aardgas, maar ook het steenkool. Eigenlijk is de Wesp dus een nieuw soort stroomtrein. Maar ik geef ruiterlijk toe dat het jarenlang roetdeeltjes, stinkende asfalt en verbrand rubber snuiven op de snelwegen des lands mijn grammaticale vaardigheden wellicht geen goed hebben gedaan.

suscrofa | 24-05-20 | 14:18

De mooiste spoorlijn ter wereld heeft de coronacrisis niet overleefd:

youtu.be/9BinUPT9a9c

Gulliver | 24-05-20 | 13:24 | 2

Waarom njet?

ger1306 | 24-05-20 | 14:07

@ger1306 | 24-05-20 | 14:07:

Grote economische crisis in Ecuador. Zelfs een kwart van het medisch personeel wordt ontslagen.
Deze trein reed voornamelijk met toeristen rond en die zullen de komende jaren niet veel gaan komen.

Gulliver | 24-05-20 | 15:13

Prima kanvasje voor m'n graffitispuitende vrinden. Die moeten ook met hun tijd mee he?

elfenstein | 24-05-20 | 13:24 | 1

Enige inspiratie; THESTING

suscrofa | 24-05-20 | 13:26

Zo,n stoomlocomotief had toch wel wat, zeg nou zelluf.

william7055 | 24-05-20 | 13:23 | 2

Prima te doen. De Mallard haalde 200 km/h dus qua snelheid kom je er wel mee uit. En misschien rijden ze ook wel op biomassa. Alleen de fijnstofuitstoot is minder fijn.

Muxje | 24-05-20 | 13:29

@Muxje | 24-05-20 | 13:29: De Mallard ging kapot. Bovendien werd er gemeten op een downhill gedeelte van de lijn. De 05002 van de Deutsche Reichsbahn is de absolute recordhouder, die deed dat gewoon in het dagelijkse werk tussendoor.

hotnot | 24-05-20 | 13:59

Kom je van A naar B?
Blijft het werken?
Klaar.

kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:22 | 2

Nee en nee.

Is dit nog nieuws? | 24-05-20 | 13:26

@Is dit nog nieuws? | 24-05-20 | 13:26:
Nu al niet? Hoe kan dat nou weer.

kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:28

Ik wist niet dat ze weer nieuwe treinstellen hadden besteld. Zo te lezen gaan ze hoofdzakelijk op spoorlijnen zonder overwegen rijden, dat stelt alvast weer gerust.
Er word namelijk geheel niet aan de m/v voorin, in de bestuurderscabine gedacht. Een kreukelzone van niks. Van de week was het weer raak. Was dat daar bij Hooghalen een mat54, een hondekop geweest, dat was die man er levend uitgekomen. Het mag allemaal niks wegen, maar dat gaat ten koste van de veiligheid. Ook als alle overwegen zijn weggesaneerd, zijn er nog steeds mogelijkheden voor frontale botsingen. Bij Barendrecht zijn ze toen in 2009 nog goed weggekomen.

hotnot | 24-05-20 | 13:22 | 2

Een hondekop zou het ook niet gered hebben bij een botsing met dik 100 km/h op een grote kiepkar met puin en zand die zo nodig moest oversteken terwijl hij had kunnen weten dat er een trein op komst was, met voorrang. En alle treinen hebben tegenwoordig kunststof neuzen, juist vanwege de kreukelzone. Heb een familielid verloren die in een Mat64 zat die frontaal werd aangereden door een sneltrein. Neus was redelijk heel maar alle passagiers in de coupé daarachter dood want die coupé vouwde op als een harmonica.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:02

Daarom is ProRail bezig om zoveel mogelijk onbewaakte overgangen weg te halen.

oh no | 25-05-20 | 00:16

Kan mij niet schelen, ik rij nooit met de trein. En als je in de trein zit, zie je 't toch niet. Kortom 1e-wereldproblemen, als ie de loonslaven maar van a naar b vervoert.

FrankVeer | 24-05-20 | 13:21

In vergelijking met de Chinese high speed rail en Japanse high speed rails is dit een lachertje qua comforabiliteit. Het is jammer dat te weinig Nederlanders die trein ervaring daar hebben dan was er misschien wat meer druk om echt wat comfortabeler en sneller te kunnen reizen.

Alexander | 24-05-20 | 13:20 | 6

@kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:29: In Nederland is hoge snelheid inderdaad volkomen overbodig. Sommige treinen staan meer stil dan dat ze rijden. Dan maakt het echt niet meer uit of je 120, 140 of 200 kmh rijdt tussen de stations in. Vooral noord-zuid in de randstad is dramatisch. Daar staan de intercities vaker stil dan de stoptreinen in de provincie. Reken 5 minuten per stop, en je snapt waarom het allemaal zo lang moet duren.

TheEgg | 24-05-20 | 13:34

@TheEgg | 24-05-20 | 13:34: Zat stukken waar een beetje doortrekken toch een fijne tijdswinst oplevert. En qua techniek en infra is het al mogelijk om een fatsoenlijke, d.w.z. met het vliegtuig concurrerende, snelle verbinding naar Londen op te zetten over het HSL-traject. London naar Rotterdam is nu ietsjes meer dan 3 uur, centrum naar centrum. Het enige probleem is dat de reis de andere kant op een overstap heeft en dus langer duurt. En dat een kaartje doorgaans gillend duur is. Technisch haalbaar, economisch blijkbaar niet. Zullen ze wel op gaan lossen door vliegen extra te belasten of gewoon te verbieden op korte afstanden. In Frankrijk gebeurt het al: Air France moet het gros van de binnenlandse vluchten schrappen in ruil voor steun. Groene doelen door de strot geramd.

Muxje | 24-05-20 | 13:48

@Muxje | 24-05-20 | 13:48: Nee, vooral economisch niet. Speciale sporen, 25.000 Volt op de bovenleiding, Europese treinbegeleiding, op afstandjes van amper 200 km. Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje hebben die ruimte, wij niet.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Het ding is wel erg gestroomlijnd van de voorkant. Ik weet niet of dat wel zo gunstig is voor als je er voor wilt springen (het enige waar de trein goed voor is.)

VanBukkem | 24-05-20 | 13:19

Binnenkant maakt het faal of top voor mij!

maSs | 24-05-20 | 13:18

Belooft niet veel goeds.... al 4 wagons met reserve onderdelen!

Mayan | 24-05-20 | 13:17

Mja, eeeh , Hij is vooral erg lang en geel met blauw.
Dat viel mij in eerste instantie gelijk op.

Datgingniegoed | 24-05-20 | 13:17

Heeft het ding een rokerscoupé?
Nee?
Dan vind ik er niks aan.

VanBukkem | 24-05-20 | 13:14 | 2

Misschien moeten ze weer de derde kaste .. eh ... klas introduceren.

kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:24

@kloopindeslootjijook | 24-05-20 | 13:24: De 3e klasse bestaat nog steeds. Bij de overgang van 3 naar 2 klasse werd de 1e klasse afgeschaft, de 2e klasse herdoopt tot 1e klasse en de 3e klasse tot 2 klasse.

5611 | 24-05-20 | 13:56

Het enige voordeel van Corona: het is erg duidelijke gewroden dat we het openbaar vervoer niet nodig hebben.

Opheffen die NS en asfalteren die rails.

WachTMeesteR | 24-05-20 | 13:14 | 1

Wanneer is hij in de schaal H0 te krijgen? Ik vraag dat voor een vriend. Ooh, van het merk Märklin krijg ik net door.

NoMoreMrNiceGuy | 24-05-20 | 13:14

Pas nog crowdfund voor treinen-Jan. Had die om zijn mening gevraagd, ipv simpel de NS afzeiken.

Normpje | 24-05-20 | 13:13 | 1

De redactie van Geenstijl fungeert op een iets ander niveau dan treinen-Jan.

goedverstaander | 24-05-20 | 13:17

In 2007 was de HSL-Zuid al gereed:
nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidsli...
Een lijn voor hoge snelheden dus. Nu vele jaren later komen dan eindelijk de treinen hoor, die gaan nu zeer snel met 200 km/hr boemelen.

In 1981 reed de eerste TGV in Frankrijk al met 270 km/hr. Momenteel rijden ze al met 320 km/h.

Het spreekt vanzelf dat het met deze treinen verplicht overstappen wordt, want met deze slappe hap doorrijden naar de Middellandse Zee kan natuurlijk niet.

Peter_K | 24-05-20 | 13:13 | 1

Alleen al niet omdat het technisch niet kan. Elk land heeft zijn eigen regels en systemen. Dat heeft "Europa" nog steeds niet voor elkaar gekregen.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:10

Wat is een trein?

sjef-van-iekel | 24-05-20 | 13:12 | 3

De reden dat wij moeten wachten bij een spoorwegovergang.

Papa Jones | 24-05-20 | 13:20

Iets waar je straks mee op vakantie moet als Schiphol dicht is en vliegen verboden is.

klaas24 | 24-05-20 | 13:24

Da's zo'n geel ding dat je niet in je oog moet krijgen.

VanBukkem | 24-05-20 | 13:26

Het is een metalen pijp op wielen. Dat zijn alle treinen. Hoe is het van binnen?
Hoe zijn de eerste klas stoelen? Want die enkele keer dat ik in de trein zit is het daar.
Zit hier wel een wc is?

JanVergoor | 24-05-20 | 13:11

.. hoewel het OV nu echt een plek om te vermijden is, vind ik dit model iets weg hebben van de vertrouwde treinstellen die in mijn jeugd op voorspelbare tijden en prompt aan het tochtige perron verschenen.
Saaie tochten, niet plotseling spannend gemaakt met genderneutrale aankondigingen over veranderde reisplannen. Dat wel.

Jan Passant mk2 | 24-05-20 | 13:10 | 1

Zo nu en dan een kaping. Dat brak de verveling dan ook wel weer.

goedverstaander | 24-05-20 | 13:11

Juliën moet eens flink ontsporen.

Gulliver | 24-05-20 | 13:07

Hoeveel bomen moeten maandelijks worden verbrand van GL/D66/VVD om deze lelijkerds te laten rijden?

Fijnstoffer | 24-05-20 | 13:06 | 1

NS rijdt heel trots zogenaamd op groene stroom. Ik vertaal dat als dat NS verantwoordelijk is voor de landschapsverwoesting van ons land met windmolens, zonnevelden en kapvlaktes.

5611 | 24-05-20 | 14:00

Binnenkort jubileum bij de NS, 100 jaar vertraging.

Broadsquire | 24-05-20 | 13:06 | 1

Was laatst al een jubileum op de ontwerpafdeling. Veertig jaar hetzelfde potlood gebruikt.

goedverstaander | 24-05-20 | 13:08

Lelijk, zoals alles.

DearMud | 24-05-20 | 13:05

Ik hoop wel dat de airco minder luidruchtig is dan in de meeste huidige intercity's (niet de dubbeldekkers). Dat lawaai is soms echt niet te harden.

Het brein erachter | 24-05-20 | 13:04 | 1

Luxe problemen zijn tenslotte óók problemen.

Kapitein Sjaak Mus | 24-05-20 | 13:07

Ik hoop dat-ie zo comfortabel is als de Koploper. Die kop lijkt ontworpen door een fabrikant van peuterspeelgoed. Jammer dat de blauwe band zo'n rare krul op het einde heeft. Had niet gehoeven. Als een uitgerekt elastiekje. De blauwe band was beter bij de Hondenkop.
www.feijenoordsemeesters.nl/Hondekop2...

Diotima | 24-05-20 | 13:01 | 4

Koploper _was_ comfortabel. Totdat ze het interieur moderniseerden. De huidige stoelen zijn matig, gelukkig nog wel verstelbaar (in tegenstelling tot de ICdirect rijtuigen die hetzelfde interieur hadden, dezelfde upgrade kregen, alleen nu met niet verstelbare stoelen)
Comfortabelste stoelen zijn eerste generatie VIRM (worden/zijn momenteel ook verkloot door de NS), gevolgd door 2e generatie VIRM.
Disclaimer: Dit alles gebaseerd op 1e klas.

TheEgg | 24-05-20 | 13:29

@TheEgg | 24-05-20 | 13:29: Beste comfort heeft naar mijn smaak de ICR die bv tussen Eindhoven en Den Haag en op de HSL rijdt. Deze wordt helaas na 40 jaar dienst ook door de Wesp vervangen.

5611 | 24-05-20 | 14:30
▼ 1 antwoord verborgen

Die 2x dat ik per 10 jaar dat ik met een trein ga zal het worst zijn hoe dat ding eruit ziet.

nietsdoenerT | 24-05-20 | 13:01

Vroeger had je nog van die treinen waar je met 4 man in een afgesloten ruimte zat. Nu in corona tijd zou dat wel ideaal zijn in tegenstelling tot de veewagons waar je allemaal dezelfde poeplucht inademend.

zeertegendradig | 24-05-20 | 13:00 | 2

Vroeger had je testsuratiewagons met bar erin! Veel te dure blikjes Heineken bier met NS-logo erop, maar toch.

goedverstaander | 24-05-20 | 13:10

Is nu ook voor de eerste klasse nog beschikbaar.

maSs | 24-05-20 | 13:18

Ziet er niet gek uit toch? Of is dat niet zeikerig genoeg?

SterF... | 24-05-20 | 12:59 | 2

Hij is wel mooi geworden. Laten we proberen het ding geen wesp te laten genoemd worden. Het is een bogus verkiezing van een hobbysite geweest.
De onderkant is wel mooi glad. Beter had men een akoestische voorziening rond de wielstellen getroffen, En ook de bovenkant wat aerodynamischer gemaakt. Bij 200km/h gaat dat toch meetellen.

MaarFeitelijk | 24-05-20 | 21:32

Kan deze wel over natte blaadjes rijden?

Ceristimo | 24-05-20 | 12:59 | 2

Uiteraard niet.

Het brein erachter | 24-05-20 | 13:03

Rijden gaat nog, remmen is weer eens te veel gevraagd. Maar is dat niet de schuld van Pro-rail?

Sans Comique | 24-05-20 | 13:33

Die kleine deuren zijn niet echt 1,5m proof.

Mali | 24-05-20 | 12:59

Toch mooi dat deze ook mooi met vertragingen gekomen is. Hoe toepasselijk

Henk P | 24-05-20 | 12:59

OV: Reizen van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet naartoe moet, op een tijd dat het jou niet uitkomt temidden van veelal vervelende onbekenden.

Lucifer | 24-05-20 | 12:58 | 3

Oh, ik vind het juist reuze gemoedelijk in de trein. Medepassagiers zijn altijd zeer bezorgd, en vragen me regelmatig of ik ook een probleem heb. Is toch lief?

Ceristimo | 24-05-20 | 13:01

Dah wo du nicht bist; dah ist das Glueck

Schriever | 24-05-20 | 13:13

Ga je met de trein? Het gebruik van niet-werkende klasse B mondkapjes is verplicht.

RickTheDick | 24-05-20 | 12:58 | 4

Het mogen zeker geen goed werkende medische zijn want die zijn voor de zorg!
(De zorg: huh? wij hebben helemaal geen mondkapjes)

keestelpro | 24-05-20 | 13:04

@keestelpro | 24-05-20 | 13:04:
Die mondkapjes zijn er wel maar hun werkgevers verdommen het ze aan het personeel te geven want gaat ten koste van hun bonus.

2voor12 | 24-05-20 | 13:56

Maar ergens is het ook wel een beetje onzinnig als je op een verlaten perron staat in de buitenlucht...

oh no | 25-05-20 | 00:24
▼ 1 antwoord verborgen

Op de één of andere manker vind ik treinspotters nóg sneuer dan vliegtuigspotters. Dat is niet aardig van me, want ze doen niemand kwaad. Trainspotting is trouwens een goed boek.

Kapitein Sjaak Mus | 24-05-20 | 12:56 | 4

Dat boek dat ze na de film hebben geschreven?

Sans Comique | 24-05-20 | 13:34

Toch kan het altijd erger: Heb een autospotter gekend. Stond zijn halve vrije tijd langs de weg. Hele schriften vol kenteken, merk, kleur en andere kenmerken stelde die gast samen. Sneu.

Botergems | 24-05-20 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

Gebouwd in Polen..

Door welk bedrijf ? Of komen wij er later weer achter dat het net zo’n debacle is als de FaalFyra ?

Wijze uit het Oosten | 24-05-20 | 12:56 | 8

@kapotte_stofzuiger | 24-05-20 | 13:35:
Dat is gewoon een cultureel dingetje. Ze maken mooie dingen maar probeer ze niet te gebruiken.
@Sans Comique | 24-05-20 | 13:35
Een jaar of wat geleden een duitse documentaire gezien waar duitse steden massaal poolse stadsbussen kochten en geen duitse. Reden? De duitse bussen waren stukken duurder omdat die duitse bussenfabrieken een extra belasting moesten betalen ten behoeve van ondersteuning van poolse bussenfabrieken.

2voor12 | 24-05-20 | 13:42

Alstom, en dat is Frans. Treinenbouw is internationaal. Onze Bombardier locomotieven zijn Canadees maar worden in Aken gebouwd, in een fabriek die vroeger van Talbot was en dat is dan weer Frans.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is die mooi he?, allemaal betaald van niet uit-gecheckte passagiers, zit er wel een toilet dit keer in?, wordt een beetje moe van elke keer pissen in Freek de Jonge z'n smoel in de 1e klas

Davidaames | 24-05-20 | 12:56

Hee, is de groene pixel weer terug?

J. Jarig | 24-05-20 | 12:55 | 6

Staat elke keer ergens anders, is nooit weg geweest.

Leyrann | 24-05-20 | 15:18

gewoon in je adblocker invoegen.

MaarFeitelijk | 24-05-20 | 21:29
▼ 3 antwoorden verborgen

De Hoornaar is toepasselijker, gezien de tijd waarin we leven.
Waarom kan men zelf invullen....

Toetsenbordcomplex | 24-05-20 | 12:54

Hoe staat het er eigenlijk met de hyperloop voor? Dit heeft toch geen toekomst meer.

quatro32 | 24-05-20 | 12:54 | 1

Dit heeft nog prima toekomst. Of wil je als een debiel accelereren om vervolgens keihard te moeten deaccelereren omdat je slechts 50 km verderop moest zijn met nog 2 stops ertussen?

oh no | 25-05-20 | 00:28

Kunnen de raampjes open?

hindipopup | 24-05-20 | 12:53 | 3

Heeft een rups gaten in zijn zij?

kapotte_stofzuiger | 24-05-20 | 12:56

En kunnen rolstoelers eindelijk eens gewoon zelfstandig de trein in- en uitrijden?

Han-Xi | 24-05-20 | 14:12

Het zal even wennen zijn, net als bij de vorige modellen. Wat ik niet helemaal snap is waarom al die technische spullen op het dak zo open en bloot liggen. Als je daar een koepeltje overheen zet zijn ze beschermd tegen wat er zoal uit de lucht komt vallen en het is ook beter voor de luchtweerstand; ze kunnen toch knap hard?

Synecdoche | 24-05-20 | 12:53 | 4

Maar dit is wel zo fijn voor wat betreft de koeling van de apparatuur.

Jan de Hoop | 24-05-20 | 13:37

@Bijtendehond | 24-05-20 | 13:00: Volgens Goeroe en genie Tesla (die ze het zwijgen op probeerden te leggen, zij van de Olie industrie en het Kapitalsime en zo) kan dat best, stroom via de lucht.

Sans Comique | 24-05-20 | 13:38

@Bijtendehond | 24-05-20 | 13:00: Nadenken voor je reageert. Er zijn massa's treinen waarop de elektrische infrastructuur, behalve de pantografen, netjes afgedekt is. Kijk alleen maar eens naar de Duitse ICE's. Alles voor de stroomlijn.

Synecdoche | 24-05-20 | 15:22
▼ 1 antwoord verborgen

Als je altijd azijn pist, gaat de kracht er een beetje vanaf GeenStijl. U had ook kunnen beargumenteren dat we allang blij zijn dat er geen 2e Fyra debacle is ontstaan.

Odin | 24-05-20 | 12:53 | 5

Ze zijn nog niet allemaal geleverd hé. The oper aint over until the fat lady sings.

Busverhuur | 24-05-20 | 14:07

@Super Vaagstra | 24-05-20 | 12:55:
13 miljard, dat is net zoveel als het 2e steunpakket.

Der Schnitzeljäger | 24-05-20 | 14:11

@GraafSteno | 24-05-20 | 12:57: Juist, dat ding kan niet eens op eigen kracht naar Nederland komen. Motor wordt tegen meerprijs nageleverd. Ik sta nergens meer versteld van.

poisonivy | 24-05-20 | 18:32
▼ 2 antwoorden verborgen

"De wesp" garandeert enige agressiviteit en snelheid, de ns kennende, zullen we het bij "de naaktslak" houden?

IkWilOokWatZeggen | 24-05-20 | 12:53

Helemaal niks. Oude wijn in nieuwe zak waarschijnlijk. Openbaar vervoer is kut

miko | 24-05-20 | 12:52

Moet ik hier nu ook al iets van vinden?

Weerduivel | 24-05-20 | 12:52

Kan je er ook op 1,5 meter afstand van elkaar zitten?

kapotte_stofzuiger | 24-05-20 | 12:52 | 5

@Digitaal Smoelwerk | 24-05-20 | 12:56:
Heel goed!

kapotte_stofzuiger | 24-05-20 | 12:59

Plus de raampjes open he. Goed ventileren is erg belangrijk.
En niet je hoofd uit het raam steken!

VanBukkem | 24-05-20 | 13:23

@VanBukkem | 24-05-20 | 13:23: Ramen kunnen natuurlijk niet open want is niet "klimaatneutraal". Stik de moord maar in dat ding.

poisonivy | 24-05-20 | 17:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dit een 1,5_meter_afstand-trein?

Digitaal Smoelwerk | 24-05-20 | 12:52 | 3

Zeg, wilt u eens minder snel typen?

kapotte_stofzuiger | 24-05-20 | 12:52

hebben ze ook een minder dan 1.5 meter coupee ?

newray | 24-05-20 | 14:29

Zijn de rechten voor de beelden allemaal voldaan? Naamsvermeldingen zijn er ook niet.

MaarFeitelijk | 24-05-20 | 21:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken