Vouchergate. @KLM gaat toch NIET terugbetalen
De minister had de wetshandhaving uitgezet. KLM blij. De minister zet de wetshandhaving weer aan. KLM geeft klanten nog steeds de middelvinger.
Laten we beginnen met het goede nieuws: in lijn met de wensen van onze kersverse vrienden van de Consumentenbond, maakt KLM vouchers voor niet-geleverde vliegdiensten 15% meer waard. Dat is een uitstekende tegemoetkoming aan klanten die hun vlucht geannuleerd zagen, en het verzoek van KLM krijgen om een voucher te accepteren in plaats van hun geld terug te verlangen. Zo krijgt de individuele lening die je aan de zwanenzangers verstrekt, toch nog een beetje rendement. Althans: in theorie, want in de praktijk kan vliegen volgend jaar zomaar een heel stuk duurder zijn dan nu, en als KLM omvalt, is 115% van nul airmiles, nog steeds nul airmiles.
Dan het slechte nieuws. KLM kondigde gisteren, in afstemming met het ministerie van Corendon van Nieuwenhuizen (vvd) aan dat het tóch weer netjes het EU consumentenrecht zou volgen, en klanten gaat restitueren voor door KLM geannuleerde vluchten. Precies zoals de wet voorschrijft, en zoals van Brussel en de Consumentenbond tot D'66 en GeenStijl iedereen van de blauwe staatsvliegeniers verlangt. MAARRR vandaag is er een stille update aan dat bericht toegevoegd: deze terugbetalingsregeling geldt pas voor vluchten die vanaf 14 mei door KLM geannuleerd zijn, en niet daarvoor. "KLM opereert altijd volgens nationale en internationale wet- en regelgeving", opent het persbericht, MAAR DAT IS DUS NIET WAAR. De oplichtvaartmaatschappij blijft eerdere annuleringen van vóór 14 mei gewoon met vouchers "belonen", ook als de klant z'n geld terug vraagt: op verzoeken daartoe wordt letterlijk niet geantwoord door de "klantenservice" van KLM.
Trap er dus niet in. Die 15% opslag op het (niet vrij verhandelbare, alleen in vliegkilometers om te zetten) individuele lenings-aandeeltje KLM is een hol verkooppraatje zonder echte waarde, voor mensen die gewoon hun geld terug willen. Alsof KLM je aanbiedt om zonder bijbetaling extra ruimbagage mee te nemen, op een vlucht die nooit vertrekt.
Social
Gewoon níet annuleren, dan hoef je zelfs geen vouchers te geven...
Social
Reaguursels
InloggenBegrijp niet waarom mensen hun geld terug willen. De vakantie hebben ze verloren. Het geld was al kwijt.
De rechtsbijstand inschakelen en aanpakken die handel. Gewoon geld teruggeven aan de mensen voor niet geleverde diensten. Zo simpel is het. En als ze failliet gaan jammer joh. Dan komt er maar de crisis wel een andere maatschappij.
Corona moe, maar wil toch iets kwijt.
Zoals eerder gezegd, hoelang laten we dit nog voortduren?
Het klootjesvolk accepteert het maar, we zijn toch zo goed in bukken.
6 miljard naar KLM(wat bedoeld is om teruglopende inkomsten op te vangen!! dus al gekochte tickets kunnen gewoon terugbetaald worden.), een CEO die na veel aandringen gedag zegt tegen zijn bonus (welke hij ongetwijfeld via een andere aftrekpost alsnog ontvangt)
Vandaag de deur uit geweest, ontiegelijk druk op de weg, in de winkels, overal waar ik kwam. Economie draait.
Gelukkig heb ik geen voucher, want bonnefooi
mocht ik wel een voucher gehad hebben, dan zou ik mij niet aansluiten bij zo'n voucherterughaalstichting, alwaar je eerst €100,= mag aftikken voor administratiekosten(die knakker die dat opgezet heeft was er als eerste bij en houdt het meeste geld over) en na 3 jaar en een parlementaire enquete krijg je de helft van je aankoop bedrag terug.
Nee, gelijk zelf schriftelijk geld terugeisen met een stortperiode van 14 dagen. Geen of te late reactie, dan zelf een kort geding, klaar.
Er gaat geen 6 miljard naar de KLM. Begrijp het eerst. Je bent niet alleen, helaas.
@TheseDays00 | 15-05-20 | 16:47: met vorig jaar aandelen kopen voor bijna een miljard (wat nu voor de helft verdampt is) en ongeveer 2 miljard niet uitbetaalde vouchers plus 2 tot 4 miljard staatsteun kom je toch gauw op zo’n 6 miljard. Jij begrijpt er inderdaad niets van.
@Prozac | 15-05-20 | 17:02: die 4 miljard is geen steun voor de klm, maar garantie voor lening van banken. Voor de banken, KLM moet gewoon betalen. Vouchers ook gegarandeerd door de overheid? Niet dus. Vraag maar aan de ontvangers. KLM bashen leuk zeg.
Ik lees een hoop geklaag over de KLM. Heb zelf alleen maar positieve ervaringen ermee t.o.v. andere maatschappijen. Zeker als je een werkhond mee neemt richting de VS. Kost weinig (200 eurie) en prima service waarbij de stewardess voor vertrek nog checkt en doorgeeft dat mijn hond aan boord is en de piloot aankondigt dat er VIP aan boord is in het vrachtruim.
KLM is nog de enigste die honden zo vervoerd. Bij een andere maatschappij moet het uitbesteed worden en ben je dik 1500 eurie kwijt.
Nee, geef mij maar KLM.
de andere kosten heeft KLM in het huisdieren beleid gestopt.
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is vergane glorie.
KPN bv was dat ook(vastgeroest/suffig bedrijf incl uitstraling), echter heeft KPN zich weten te herpakken en stoomt de 21ste eeuw in incl uitsraling.
Mij zullen ze niet missen bij die klm, ik had en heb genoeg alternatieven voor die arrogante vliegmaatschappij.
Denk dat ik 2 keer noodgedwongen met ze heb moeten vliegen, dat was 2x teveel.
Kan ook bevestigen dat de klantenservice gewoon niet antwoord. Zou ergens deze maand ook vliegen, geannuleerd door KLM. Je hoort er niets meer van.
Noodgedwongen vliegen? Wat is dat?
Onze grote vriend de Papa van Cor en Don heeft inmiddels al het geld al overgemaakt aan de hotelketen in Knoflook landen. Ja inderdaad voor een deel dezelfde die met de vingers in de grote Europese honingpot zitten. U weet wel die steunfondslanden rondom de Middellandse Zee.
Sjonge jonge: Sommigen schreeuwen hier om samenhorigheid terwijl het juist nodig is om de boel om te laten vallen.
Bedrijven krijgen na jaren vette winsten afgeroomd te hebben in veel gevallen nu al even die 90% van de loonkosten vergoed uit de staatsruif.
Snappen de paupers het dan niet? Die betaal je straks zelf weer terug met allerlei maatregelen uit je eigen zak.
Jij staat op straat, met geluk in een uitgeklede bijstand, en je oude werkgever maakt de goede sier met nieuw goedkoper personeel waar jij alsnog voor meebetaald.
Corona is geen grapje!
Maar we zijn in de grootste scam uit de geschiedenis gestonken gedragen door de VVD en medeplichtigen en als dank laten de slachtoffer datzelfde dievengilde stijgen in de peilingen?!!!
WTF?!!!
Zojuist is de KLM getransformeerd van (onvriendelijke) luchtvaartmaatschappij, in een (onvriendelijke) bank die (al dan niet) tijdelijk MIJN geld beheert.
Welke jurist heeft er zin/tijd om een procedure te starten? Met een beetje promotie van GeenStijl levert dit naamsbekendheid op en zorgt wellicht voor een boost van jouw advocatenkantoor! Ik zeg: WIN-WIN!
Hoe zit dat eigenlijk? Je krijgt van de KLM een voucher. Vanuit de omgeving zijn ze nu gedwongen die een bepaalde meerwaarde te gaan geven 'om ze aantrekkelijker te maken'.
Gaat de belastingdienst daar nog eens overheen, want rente? Dus dat er in de aangifte volgend jaar een vakje moet aangevinkt: Ik heb vouchers van de KLM. Zo ja, dan betaalt u 4% over de 15% extra die het voucher waard is geworden. En aangezien de belastingdienst altijd extreem redelijk is, maken ze er vast weer een hoger percentage voor.
Schandalig hoe KLM met haar klanten omgaat. Ik mijd hun al jaren. Altijd chauvinistische gedoe dat wij zo trots op KLM moeten zijn terwijl het een overgewaardeerde maatschappij is. Met dit gedrag verliezen ze ook mijn laatste krediet.
Kortom er verandert voor jou niks. Leuk om te klagen over niks?
@TheseDays00 | 15-05-20 | 14:13: wat doe jij nu beter dan
@Prozac | 15-05-20 | 14:27: Mijn zin afmaken ipv een leesteken vergeten.
@TheseDays00 | 15-05-20 | 16:13:
prozacje teveel geslikt zeker?
Begrijpelijk temidden van een crisis.
@ptrck | 15-05-20 | 16:29: Ik genoeg hoor wil je ook?
@Prozac | 15-05-20 | 17:15: Mwaah dank je, liggen hier ritalinnetjes uit utrecht
Transavia geeft ook alleen vouchers overigens.
Transavia = KLM maar dat mag u niet weten.
Grappig. U had anders verwacht?
Natuurlijk gaat KLM dat niet betalen, want het geld is op.
Nou, een beetje advocatenpraktijk gespecialiseerd in consumentenrecht moet hier toch een 'nugget' in zien.
Ja maar de boel is virtueel failliet en echt failliet als iedereen zijn geld terug wil.
Put A wordt gevuld met geld van uw ticket, u zal wel vliegen. Maar als ze de vluchten cancelen en er wordt gedurende maanden niet geboekt, en dus ook niet betaald, is uw geld verdampt en kan men de vlucht niet uitvoeren.
Enkel als het bedrijf niet omvalt, maakt u kans om bij een doorstart uw voucher om te zetten in een vlucht.
Niet tevreden, geld kwijt.
Momenteel hebben mijn vrouw en ik vier retour- en 2 enkele reis tickets van KLM. Wijn zijn trouwe, frequent flyers, van de KLM maar de manier waarop deze nu met haar klanten omgaat is misselijk. De regels zijn juridisch helder: wanneer de KLM de vlucht waarvoor betaald is niet kan leveren, dan moet het aankoopbedrag vergoed worden. Het accepteren van een voucher, wat de VVD-minister graag wil om het faillissement van KLM te voorkomen, hoeft geen probleem te zijn maar wel onder staatsgarantie. Het is niet mijn taak om het ondernemingsrisico van de KLM te dragen, nu de marktsituatie de KLM niet zo goed uitkomt. Bijkomend probleem voor ons is dat de tickets in Moscow met roebels zijn gekocht. De koers van de roebel zakt sterk en wanneer de compensatie in roebels zal worden uitgekeerd en nieuwe tickets in Euro's door ons zullen moeten worden betaald, dan kunnen de vluchten zo eenvoudig de helft duurder worden, omdat de KLM zich niet aan haar verplichtingen heeft voldaan en de VVD-minister dit criminele gedrag faciliteert.
Dat van die roebels is jouw probleem.
@TheseDays00 | 15-05-20 | 13:42: lijkt mij ook
@TheseDays00 | 15-05-20 | 13:42: Nee, wanneer de KLM de refund had uitbetaald conform de wet dan had ik geen koersverlies gehad. Deze ontstaat juist omdat de KLM haar betalingsverlichtingen vooruit schuift.
@Red shirt | 15-05-20 | 13:55: koersrisico komt niet door de KLM. Als de dollar duurder wordt wil je dan ook bijbetalen? Nee...
@Red shirt | 15-05-20 | 13:55: Je koersverlies komt er vooral omdat het aandeel virtueel niks meer waard is. Wat is de KLM ? Dat zijn een hoop mensen die een vliegtuig in de lucht kunnen houden, wat gebouwen en wat werkmiddelen. Die vliegtuigen zijn bijna allemaal geleased of gehuurd, en met het tempo dat vliegtuig maatschapijen om gaan vallen enkel nog hun waarde in schroot waard. Het is zelf zo erg dat Boeing en Air Bus dik in de problemen aan het komen zijn. Met dank aan de chinezen.
Het probleem met de vouchers is dat ze het papier nog niet waard zijn waarop ze gedrukt worden, dus ik zal een kleine voorstelling van zaken doen zoals die zich in de nabije toekomst gaat afspelen.
De KLM heeft uw geld reeds binnen, kortom, het geld van de vouchers -of tegoedbon- is reeds geld in de verleden tijd. De KLM zal claimen dat alle kosten van de -door omstandigheden boven hun macht- geannuleerde vluchten gewoon doorliepen, een beetje het idee alsof U de vlucht mist omdat U voor Uw vlucht te laat of niet komt opdagen omdat U - bij overmacht- vast stond in het verkeer.
Op het moment dat er straks weer gevlogen mag worden wil de KLM uiteraard zoveel mogelijk geld genereren en zal men zoveel mogelijk betalende passagiers aan boord willen hebben. U kunt er dus vergif op innemen dat er straks krantenkoppen verschijnen van boze passagiers die op Schiphol bij het boarden uit de rij worden gepikt met de mededeling dat passagiers met een ticket voor gaan op passagiers met een voucher, en dat er daarna dan nog gewacht moet worden op last minute boekingen, want ook die gaan voor op vouchers, want ook die genereren nieuw geld. Mensen met vouchers mogen meevliegen als er nog onverkochte stoelen overblijven. Ook zal men de verhalen lezen van vakantiegangers die wel heen vlogen naar hun bestemming, maar op hun vakantiebestemming al 14 dagen wachten op een lege voucher -stoel voor de vlucht huiswaarts, om uiteindelijk alsnog maar een duur ticket huiswaarts te kopen.
Kortom, vouchers accepteren is gewoon je geld weggooien.
Alleen maar aannames. Is in het verleden niet gebeurd, waarom in de toekomst wel?
Nog een aanname: KLM gaat met een kans van 99,99% alsnog verlies. Het geld achter de vouchers voor de vluchten die niet zijn geleverd, is toch allang uitgeven aan de lopende kosten. Waar gaan die kosten van het vliegen op zo'n voucher betaald van worden dan?
En datzelfde geld voor de z.g. "feel good" vouchers van de horeca, doorbetaalde abonnementskosten van sportscholen, zwem, yoga en Zumbalessen. Je kan wel blijven weggeven in deze tijden, wie gaat jou straks helpen dan?
Dacht je nu echt straks dat wanneer je werkeloos thuis zit en je wil uit eten dat zo'n restauranthouder tegen je gaat zeggen: Joh, arm ding, kom hier eten en betaal maar een keertje wanneer je weer een tijdje aan het werk bent?
Het is triest, zeker, maar ga maar failliet met je onderneming. In tijden van winst wordt er verder gebouwd aan het piramidespel met schulden en lasten en hoorde je van de ondernemers ook niets behalve dat de prijzen werden verhoogd.
En nu in groet misère moet je gewoon bloeden, hop failliet en dan de bijstand in. Het zal even wennen zijn, max een 1100 euro per maand als piloot van de KLM in de bijstand als je geen eigen vermogen hebt opgebouwd.
Waarom zouden we die 90% van 250.000 euro voor een captain met wat vliegjaren, op moeten blijven hoesten met zijn allen?
Of waarom zouden we de Rene Frogers moeten gaan helpen?
@Mistermr,
Aannames die -als je een beetje beredeneerd- uit gaan komen, zeker als je de reputatie van dit soort bedrijven kent. Of dacht je misschien dat de KLM er op zit te wachren om de eerste paar maanden met vliegtuigen te vliegen die voor de helft zijn gevuld met voucher passagiers waar ze geen klap meer aan verdienen.
En nee, het is in het verleden nog niet voorgekomen, omdat zich nog nooit een dergelijke situatie heeft voorgedaan.
test
Drie x raden wie er straks een mooi baantje bij de KLM krijgt! het is Camiel ook gelukt.
Deze klm wil geld maar over 4 jaar staken de piloten gewoon voor een loonsverhoging terwijl u in Rome wacht op de terugvlucht. Ik zie geen enkele uitgestoken hand wel een graaihand.
Ik mag toch hopen dat over 4 jaar de subsidiestekker eindelijk een keer uit dat verliesgevende koninklijke hobby is getrokken.
Verhaal zoals dat van Pauline idem hier. Voor in juni/juli een retour Tokyo geboekt (direct bij KLM). Japan kent nog altijd een inreisbeperking en indien het een noodzakelijke reis is (wat het niet is, want recreatief) zou ik bovendien twee weken verplicht in quarantaine moeten. KLM gesproken en die weet mij leuk te melden dat ik dan maar twee weken quarantaine moet pakken daar de vlucht niet geannuleerd is.
Echt verschrikkelijk voor je maar over een tijdje irrelevant want dan hebben we iets grotere zorgen!
@Harrie7949 | 15-05-20 | 12:44: Voor jou en de KLM misschien, maar voor mij niet. Het zal mij met een dergelijke houding van KLM geen slapeloze nachten bezorgen kan ik u vertellen. Blijkbaar mogen we wel de beurs trekken voor miljarden staatssteun en zit ik dadelijk ongevraagd alsnog met waardeloze 'KLM aandelen'. En of een evt. faillissement dan met vouchers op zak is of niet maakt dan ook niets uit; die zijn dan waardeloos. In iedere willekeurige situatie had ik akkoord gegaan met vouchers, alleen wil het geval dat dit voor de komende 5/6 jaar noodgedwongen onze laatste vliegreis zou zijn. Ik heb dus helemaal niets aan een voucher. Bovendien heeft KLM voor het frame waar onze tickets in vallen v.w.b. voucher-aanbieding de voorwaarde: "(...) cancelled (...) or you've decided not to travel right now". Men is zich dus wel degelijk bewust waar ze klanten nu mee opzadelen. Of ik even wil bukken...
Vink toch wat anders. Als je een annuleringsverzekering hebt, kun je daar claimen, en anders omboeken. KLM kun je niet de zwarte piet toespelen omdat jij het land niet in mag.
Mooi verhaal voor een vakantie van 10 dagen.
@Recreatiedictator | 15-05-20 | 13:46: Je kunt mij niet verwijten dat ik KLM de zwartepiet toespeel. De risico's van KLM's bedrijfsvoering kun je niet op mijn conto toeschrijven. Wat ik ze wel kwalijk neem is dat ze de domme august spelen. Enfin, als dat de manier is waarop KLM met klanten omgaat, dan zien ze mij niet terug. Volgens mij nemen we allemaal kennis van een bepaalde situatie. Daarnaast ben ik geen wandelende portefeuille voor de KLM. De voucher heb ik dan ook afgehouden. V.w.b. verzekering: mijn doorlopende reis- en annuleringsverzekering heeft een royale dekking, maar dit valt er helaas en simpelweg niet onder.
@mr.money | 15-05-20 | 13:56: Waar lees jij 10 dagen?
Gewoon voucher aanvragen via de website. Heb je iig iets.
@Fat_and_ugly | 15-05-20 | 14:43: How in vredesnaam is KLM er schuldig aan dat jij Japan niet in komt, althans niet zonder quarantaine?? Dat heeft niks te maken met goede of slechte service.
Gaaaaaaperdegaaaaaaaperdegaaaap!
Internationale luchtreizigers zijn een belangrijke oorzaak van de pandemie. Logisch dat jullie je geld niet terug krijgen, het is jullie schuld.
Ja, want mensen die per boot reizen hadden helemaal nergens last van.
Een oud Hollands spreekwoord uit de tijd dat de boeren nog werden gerespecteerd omdat ze hun boerenverstand gebruikten,:"wie hoog vliegt kan hard vallen"!
Ok, het is natuurlijk wie hoog klimt maar de vergelijking is helder lijkt me. Voor de graaiers wil ik het nog wel een keer uitleggen mochten ze het niet begrijpen!
Heeft iemand te doen met al diw vroegboekers die hun geld kwijt zijn. Ik ook niet. Waarom moet je vriwg boeken? Is het dan goedkoper? Waarom moet je vliegen? Als je toch maar de hele dag plat ligt op het strand maakt het toch niet meer uit of je op Scheveningen ligt of Cairn?
Het zand schuurt echt anders.
Dus EU regels zijn kut behalve als er wat poen uitgeknepen kan worden.
Zo ken ik jullie weer!
Precies, origineel kl*te volk die hollandse centenneukers, ikke ikke ikke, ook al gat het om een paar tientjes net zoals bij onze sportschool ook van die zeikerige klanten, gewoon door betalen en steun zoveel je kan bedrijven.
@Uw Verzekeringsadvis | 15-05-20 | 12:51: Wat doe je dan hier? Ga dan ergens heen waar die "origineel kl*te volk die hollandse centenneukers" niet komen smerige racist!
@Uw Verzekeringsadvis | 15-05-20 | 12:51:
Alsof bedrijven andersom niet bij het minste al extra incassokosten bij consumenten in rekening brengen wanneer u "een paar tientjes" tekort zou komen of een afspraak verzuimd. Zij zoeken het maar lekker zelf uit.
@BadPatNL | 15-05-20 | 12:59: Heb de hoop niet verloren ga er van uit dat er hier geen tot weinig centenne*kende enge NL-ers reaguren.
@Reebensteeltje | 15-05-20 | 13:10: Dat is eigenlijk ook weer waar.
@Reebensteeltje | 15-05-20 | 13:10: Precies! Of zo'n verdienmodel van die sportscholen hadden tot het niet meer mocht. Ow, u heeft uw 1/2 jaar abonnement niet binnen die opzegtermijn stop gezet?! Ja, dan moet u echt weer een halfjaar extra betalen...
Hop, failliet, als je niet kan leveren wordt er ook niet betaald.
Jammer dat Balkenende nooit naar de uitslag van het referendum over de machtsoverdracht aan de EU, waar de Nederlanders in meerderheid tegenstemden niet heeft geluisterd en helemaal al niet respecteerde. Jammer ook dat we zo'n ongeschikte minister als Ollongren D66 hebben, die het referendum helemaal kapot maakte. Wat moeten we met dit rare mens, die na een ziekteverlof van een half jaar, ten eerste stelt dat ze: "weer vice premier "wil zijn !
Balkenende is een christelijke man en dat zijn altijd de hele erge in de politiek.,
Kijk maar eens wat de technocraten in Brussel allemaal van ons willen. Geld, geld, en nog eens geld.
Onze zuurverdiende belastingcentjes , de enorme bezuinigings lasten van 10 jaar Rutte,
( trouwens ongelofelijk dat deze man en zijn vvd nu zo hoog in peilingen staat, terwijl hij op elk gebied een puinhoop heeft nagelaten - zeker in de zorg, onderwijs, immigratie, woningnood ouderen etc. en wat vergeet de Nederlander gauw als er paniek is !)-
en heel erg zou zijn dat wellicht de EU nu ook ons pensioengeld 1500 miljard, beheert , geregeld door de naïeve niks presterende ex staats secretaris Jette Kleinsma (pvda) in 2016 zou dat nu waar zijn ? Was aangenomen in de 2e kamer !
De EU vraagt nu tijdens deze enorme corona crisis , zonder acht te slaan op onze moeilijkheden, weer om meer geld.
En nu ook weer zonder overleg , even meedelen dat de vouchers van vliegtuigmaatschappijen in geld moet worden uitgekeerd., waardoor deze failliet dreigen te gaan.
Onder welke tegel zit dit EU parlement eigenlijk ?
Laten we er svp maar uit gaan, de EU blijkt een kind met een waterhoofd.
Engeland had die club al in de gaten denk ik.,
Johnson krijgt ooit nog eens een standbeeld, read my lips!
K... ansloze
L.... ening
M... aatschappij
Geef de mensen hun geld terug met 15% rente!
Of hou het geld lekker en betaal jaarlijks 15% divident. Ook goed.
Zoals ik kan lezen valt de schade onder de reaguurders nog wel mee. Mocht iemand in de shit komen door de KLM doen we gewoon ff crowdfunden.
De tickets gaan dus minimaal 15% duurder worden, waarschijnlijk nog veel meer.
Vliegen voor familiebezoek en werkgerelateerd. Werkreizen! Het echte werk. Massatoerisme mag verdwijnen of je betaalt ervoor. Toerisme voor de beter kunners? Jammer dan.
.
Ik zou de Belastingdienst ook een voucher sturen, maar ik heb mijn abo opgezegd. Dat roversnest krijgt geen cent meer.
En ongezien de typhus voor KLM. KLM, de nieuwe HEMA. Das war einmal.
Ik had met Wizzair vorige week naar Georgië moeten vliegen. De vlucht verviel en ik kreeg 3 opties:
1. Zelfde vlucht op een ander moment kosteloos
2. Voucher voor 120% van de gemaakte kosten
3. Geld terug
Zo simpel, zo snel geregeld. Maar gegaan voor de voucher. Gezien de verre afstand en relatief dure ticket kan ik daardoor naar nog een andere bestemming vliegen wanneer het weer kan. Dikke prima. Mochten ze het niet redden, dan helaas pech. Maar dat geld was toch al betaald, dus afscheid is er dan al van genomen.
Whizzair heeft een zeer goede kaspositie en kunnen de huidige situatie 14 maanden uitzingen.
De consumentenbond.... als er een organisatie is die beinvloedbaar is (lees corrupt) dan is het wel de consumentenbond.
Klopt, mijn koffiezetapparaat bleek toch niet zo goed te zijn als de test beweerde.
Op het communiry forum daar is het een gehakketak.
Ik zou de mensen die een voucher hebben adviseren zich te organiseren.
#zegneetegeneenvoucher. Voor € 250 de man/vrouw regel ik het voor u, succes verzekerd! Meldt u aan, ik ben te bereiken op ++ 1345 12345678.
Extra probleem van KLM is dat ze veelal wat duurdere tickets verkopen, Ryanair is voor de consument wat minder problematisch gaat om kleine bedragen die kan je wel laten zitten.
Einde oefening voor KLM mede dank zij Brussel dat zich overal tegen aan bemoeit.
Hier heeft Brussel niets mee te maken.
KLM heeft zelf de doodlopende weg ingezet.
Nee, mede dankzij uw regering die al begon met groepsimmuniteit en eindigde met KLM niet overeind te houden (lees er een staatsbedrijf van maken, al dan niet onder een nieuwe naam)
@litebyte | 15-05-20 | 12:07: Het groepsimmuniteitsbeleid zoals nog steeds gevoerd wordt lijkt me nu ook niet zo heel handig voor KLM. Landen zoals China, maar er zijn er meer die in Azie belangrijk zijn voor KLM zullen denk ik alleen de grenzen open doen voor landen met gelijkgestemde virus maatregelen. Dus niet Nederland. China is nu voorzichtig met Korea een corridor aan het maken, er zullen er wel meer volgen, maar ik denk Nederland nog niet. Denk dat dat het voor KLM ook niet makkelijker maakt, wie gaat er op China vliegen als je 2 weken in quarantaine moet. En die 15% ja mooi en dan in september de prijzen met 20% verhogen. hahah
@Alexander | 15-05-20 | 12:10:
Denk zo dat met de coronaproblemen vliegreizen extra problematisch zullen blijven voor een langere tijd.
@litebyte | 15-05-20 | 12:07: Dat zou mooi zijn als overheid de KLM terug halen als staatsbedrijf en later weer naar de beurs brengen.
@Mr.Crowley | 15-05-20 | 12:06: O nee, centen moeten terug betaald van Brussel niet van 070.
Ene keer is het boe EU en nu weer braaf doen wat EU zegt. Selectief GS. Mensen moeten niet zeuren. Gewoon voucher accepteren en volgend jaar nog een keer proberen. Weg met die EU wetten.
Precies
Je voelt je dan toch extreem genaaid door KLM. Die ontzettende middenvinger die je van KLM krijgt, terwijl het uiteindelijk de Nederlanders zijn die de huidige steunmaatregelen met belastinggeld gaan financieren. Ik vlieg redelijk veel. Maar als dit het standpunt van KLM blijft stap ik nooit meer bij die club in. Stelletje asociale honden.
3.000.000.000 is een hoop geld....
Het blijft een vreemde zaak bij die KLM. En zeer ondoorzichtig: ze hebben dus 2 miljard in kas van de vouchers, krijgen 2 tot 4 miljard van de staat, en de salarissen worden ook door de staat betaald. En ze vliegen nog voor een kleine 15% op dit moment, met inkomsten. Wat is hun probleem dan eigenlijk?
De grootste kostenpost is hun slechte termijncontracten voor kerosine en hun leasecontracten voor de vliegtuigen. Ik zou tegen de KLM zeggen: doe daar wat aan en stel je hard op naar die speculanten en financiers.
Hun faillissement zal ze er van verlossen.
@Uw Verzekeringsadvis | 15-05-20 | 12:06: Ja, failliet gaan en doorstarten.
@Grote Smurf | 15-05-20 | 12:33: Toepasselijk ook: doorstarten
Ik krijg van dit kabinet, en zeker van de vvd die pan water voor ogen, met kikker. Met een aansteker van het merk Corona (Made in China)
Gevleugelde woorden van Rijk de Gooijer: 'Voucher, bedankt.'
Overigens wordt die truc, dat vluchten gaan in de wetenschap dat je het land niet inkunt, ook door Lufthansa toegepast. Je vlucht naar bijvoorbeeld HongKong wordt gewoon bevestgd, terwijl HKG een inreisverbod heeft voor niet ingezetenen. Straks wordt dat wat losser en geldt er een quarantaineplicht van 2 weken waar je ook niks mee kunt. Maar de maatschappij annuleert niet dus moet jij het initiatief nemen tot omboeken. Het is een juridisch spelletje. Liever leeg vliegen (of op de dag zelf cancelen) dan geld terugbetalen.
Het is net mikado, wie het eerst beweegt heeft verloren. Ze cancelen m wel maar echt last minute want ze wachten maximaal tot eerst iedereen uit zenuwachtigheid zelf heeft omgeboekt.
Of je neemt een goede reisverzekering waar dit in gedekt was. Maar ja, dan moet je weer wat meer betalen en dat is het natuurlijk niet waard.
Best dom eigenlijk. Luchtvaartmaatschappijen hebben veel baat bij vroegboekers. Maar iedereen die nu een beetje oplet zal dat de komende 80 jaar niet meer doen.
Ik blijf me verbazen. Nu al 2 tot 4 miljard subsidie. Vele, vele duizenden werknemers van KLM wiens loon we nu betalen. En dan toch krijgen we keer op keer van KLM en Den Haag de middelvinger. Bonussen wilden ze door laten gaan, dividend (hoi wimlex).. koekoek.
We moeten het laten vallen.
Iemand gaat het vast opkopen en zal het goedkoper en efficienter maken.
Yo, wanneer heeft KLM haar laatste dividend uitbetaald?
Braaf VVD blijven stemmen mensen en er veranderd helemaal niets totdat heg pensioengeld van werkend Nederland is gevlogen zo ook de verantwoordelijken! Een oorlog is in de maak!
en daar betalen wij met ons belastinggeld staatssteun aan ?
te zot voor woorden
De helft tot 3/4 zal failliet gaan of genationaliseerd / recht gehouden moeten worden met staatsteun. Denk maar niet dat er deze zomer gevlogen wordt. En als het kan zal het zeer beperkt zijn.
Dat wil dan zeggen dat zelf een gezond bedrijf zowat de helft tot 3/4 van zijn normale inkomsten niet zal gehad hebben, wel lopende kosten van lease/afrschrijving, training van piloten (die om de X tijd examen moeten doen, tjid op de simulator moeten doen etc.... ) onderhoud en ga zo maar door. Staan vliegtuigen te lang stil moeten ze nog eens een revisie krijgen ook.
Al wat nu al amper het hoofd boven water kan houden is virtueel dood.
Vreemd dat dit zo moet escaleren. Incompetent personeel ? Zit Elbers vanavond weer bij Beau om het glad te strijken?
Als er geen poen binnen komt, al die op voorhand geboekte tickets is niet meer dan een renteloze lening die ze constant hebben open staan. En er wordt niks meer geboekt, dus komen er ook geen soldi binnen en gaat de boel dus naar de kelder. De staat zelf leeft ook zo, ze leven volledig op inkomsten uit jouw loon, dus als jij niet meer werkt, heeft de staat ook geen centen meer en dat kunnen ze even volhouden, maar wees maar zeker dat dat niet lang meer is tenzij de geldpers nog wat laten draaien.
Vlieg dan ook geen KLM, zij hebben een lange historie van het naaien der passagier. Te hoge prijzen, terugvlucht kwijt als je je heen vlucht mist, lange rijen voor normale passagiers, zelfde service als budget airliners voor 10* de prijs, etc.
Onzin. De service is meestal stukken beter als Ryanair of Transavia, en het kost je meestal maar een paar tientjes meer. Heb ik er graag voor over. Al was het maar om geen applaus te hoeven horen na de landing...
Te hoge prijzen? Ondanks subsidies? Ja zelfs landbouwsubsidies gaan daar naartoe.
Oude vliegtuigen, meeste hebben geen usb of 220v. En dan zo’n mega oud tv’tje met die gare telefoon/ccreader/afstandsbediening in de stoel.
Uiteraard ook vrijwel nooit WiFi aan boord- laat staan gratis WiFi.
Dat is bij bijv DELTA echt 3miljard x beter.
OT... Die Chinezen hebben volgens de telebelg dus niets geleerd van Corona en blijven vrolijk vleermuis uitwerpselen gebruiken. (goed voor de ogen of zoiets)
Altijd gezellig.
Dus Chinezen hebben stront in hun ogen?
Ze moeten China volledig afsluiten van de buitenwereld. Tot ze hun shit op orde hebben en met bewijzen komen van wat ze gedaan hebben en vooral wat ze niet gedaan hebben. Voor mijn part verglazen ze heel de boel daar dan hebben we er geen last meer van. (buiten wat groen licht aan de oostelijke einder)
@Lt-Kol Kilgore | 15-05-20 | 11:56:
Een muur eromheen, dat zal ze leren.
KLM betaald dus liever 15% rente bij u, dan bij de bank.
Gedwongen winkelnering als er weer een beetje gevlogen mag worden, in een periode dat weinig mensen dat mogen en veel bestemmingen toeristen vrezen.
Als deze vouchers met hun 15% opwaardering worden ingezet, snijd dat stevig in de opbrengst als weer gevlogen mag worden. Op de korte termijn geen uitgaande kasstroom, maar straks een ontbrekende inkomende kasstroom. Nu was de luchtvaart geen sector met grote marges, dus dat gaat een volgende pijnlijke periode geven. Vluchten met lege en gratis stoelen kunnen alleen tegen fors duurdere ticketprijzen. De kans dat de prijsstijging hoger wordt dan 15% is aannemelijk.
Mark Rutte vond dat mensen niet moesten zeuren, want toen ze dit ticket boekte hadden ze blijkbaar dit geld "over" om leuke dingen te doen. Dank je de koekoek. Toen hadden die mensen nog een bedrijf of een baan. Nu dumpt iedereen zijn ellende op marktplaats en geeft niks uit om in een crisis ene buffer op te bouwen om toiletpapier te hamsteren.
KLM krijgt nu geld van de overheid en van klanten om de lopende kosten te kunnen betalen. Na de crisis is dat geld dus weg. Uitbetaald aan toeleveranciers, leasemaatschappijen, piloten, stewardessen, kantoor- en grondpersoneel. De cashburnrate is episch. Het is een beetje zoetsappig om aan te nemen dat dit jaren goed gaat.
De economie gaat zich langzaam herstellen. Vertrouwen komt te voet, gaat te paard. Mensen gaan eerst schulden af betalen, dan buffers herstellen en dan pas vliegen. Luxe sectoren vangen als eerst de klappen, en zien als laatste herstel. Natuurlijk heeft Nederland als handelsland, kenniseconomie en dienstensector goede verbindingen nodig, maar in dit tijdperk is dat meer de AMS-IX dan AMS zelf.
Tegenwoordig is een dak boven je hoofd al luxe.
Weer uitstekend verwoord. Het resultaat van dit betoog lijkt me dat het einde oefening is voor KLM (en veel andere carriers). De vliegmarkt wordt weer een zakelijke markt met dito prijzen.
Volgens mij moet je een camper gaan kopen.
@De echte Stolwijker | 15-05-20 | 11:55:
Ik denk dat de burger gaat opdraaien voor de verliezen.
Er is door de overheid al 4 miljard geïnvesteerd.
Waar maar ook niet waar. Je kunt als overheid ook de BTW fors verlagen bijvoorbeeld. Milieuheffingen (tijdelijk) opheffen zoals accijnsen. Dan krijg je sneller vertrouwen terug.
@Alexander | 15-05-20 | 12:07:
De overheid gaat zelf ook geld tekort krijgen en dan denkt u dat belastingen verlaagd worden?
Reken op bezuinigingen die de burger veel geld gaan kosten.
Lufthansa zocht financiering bij de banken, maar liepen weg omdat de banken 9% vroegen. U ziet hoe hoog het water tot aan de lippen van de KLM is gestegen.
@Mr.Crowley | 15-05-20 | 12:03:
Ik vrees dat ook. Net als met betaald voetbal. Overeenkomst KLM en sommige clubs in het betaald voetbal: verdienmodel is achterhaald, business case onhoudbaar; maar een perverse en irrationele houding van trots zorgt ervoor dat er toch bakken met belastinggeld aan worden besteed.
Nederland is veel te klein voor de KLM. Betaald voetbal is technisch failliet in Enschede of Waalwijk.
@De echte Stolwijker | 15-05-20 | 12:32:
Dat niet alleen, maar ik denk dat politieke netwerkjes ook in KLM zitten.
Camiel Eurlings is niet om zijn capaciteiten daar terecht gekomen.
Je kan natuurlijk nu al raden dat de vouchers straks alleen voor het voltarief gelden. Een voucher voor een slim geboekte ticket naar Sydney komt straks niet verder dan Madrid. Waarom denk je dat de voucher in euro's is en niet in vliegmijlen?
Het is natuurlijk frappant dat je enerzijds vier miljard aan staatssteun binnenharkt en aan de andere kant je reet afveegt met het Europees consumentenrecht...
Ga toch vliegen, ticket omzetten naar landen waar je wel normaal over straat kan.
Van Amsterdam naar Rotterdam vliegen bedoel je?
@Watching the Wheels
Leuk plan, Vliegticket met cityhoppen. Amsterdam, Stockholm Frankfort, Sofia, Wenen Rotterdam en dan in de trein verder naar waar je wil.
Is een mooie rondvlucht over Europa.
Stuk leuker dan door de grachten varen.
"vouchergate"
We staan aan de vooravond van een ongekende depressie, onze vrijheden en burgerrechten staan onder druk, censuur viert hoogtij in de mondiale informatie-oorlog, Brussel probeert ons laatste restje soevereiniteit af te pakken, klimaatwaanzin wordt onverminderd doorgedrukt en China staat klaar om onze bezettingen op te kopen. Maar van rossem ontpopt zich als een soort Brecht van Hulten van Kassa om het verschrikkelijke onrecht van klm-vouchers aan de kaak te stellen. Chapeau!
Flikker op. Gaat KLM straks nog meer belastingmiljarden kosten.
Dit. Snap niet hoe mensen niet snappen dat we hoe dan ook betalen voor die tickets en dan heb ik liever dat de mensen met een vliegticket een voucher krijgen dan dat ze geld terugkrijgen en we als maatschappij het geld kunnen gaan dokken.
Waarom moet ik het vlieggedrag van anderen gaan financieren?
Precies. Fuck mijn buurman en zijn voucherprobleem.
Dat ligt toch echt aan de door ons gekozen overheid, en niet aan de vroegboekende buurman.
Die k*t multinationals betalen hun hele bestaan al geen belasting, kregen tientallen hectares grond vaak voor 1 gulden, betalen zelfs geen accijns over kerosine en dan nog hebben ze met 2-4 miljard extra van Wobke zogenaamd geen geld om het geld dat ze net ontvangen hebben terug betalen omdat ze niet leveren. Gestoord.
Dat zijn de salarissen van het kader.
Flikker maar op met het grote plaatje en bredere belangen.. KLM besodemietert de boel gewoon en houdt zich helemaal niet aan wet- en regelgeving.
Kom maar op met die procedure.. maar wel een brede dan, tegen zowel KLM als de reisagentjes zoals cheaptickets die nu zielig zitten te doen dat ze de reissom al aan KLM voldaan hebben en DUS niet terug HOEVEN te betalen..
Dat moeten ze dus wel... zij hebben een contract met de klant gesloten, zij hebben de verantwoordelijkheid dat het uitgevoerd wordt, zij zijn aansprakelijk.
/Roffelt de vingers ongeduldig op de tafel..
Alle tegen argumemten ten spijt, u heeft gelijk. Handel is handel. Geen dienst? geen geld! Ik ben geen liefdadigheidsinstelling!
Wie KLM wil redden koopt straks maar een ticket van 5000 euro.
Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk? Hoeveel Nederlanders hebben een vliegticket van KLM liggen? Zal niet dramatisch veel zijn toch?
Het gaat volgens mij om de lopende kosten van de vliegmaatschappij.
Reken maar dat die niet gering zijn.
@Mr.Crowley | 15-05-20 | 11:47:
4 miljard?
Linksom or rechtsom zullen we toch echt gaan betalen voor KLM, dus kunnen we de vouchers toch echt gewoon beter vouchers laten zijn. GS maakt hier de foute aanname dat gewoon uitbetalen voordeliger is voor de belastingbetaler, alleen betalen we die uitbetaling daarna dan gewoon weer terug in extra gemeenschapsgeld dat naar KLM gaat.
incorrect, het grootste kostendeel van de tickets wordt pas tijdens/na de vlucht een kostenpost voor KLM.
Denk hierbij aan:
- alle vormen van belastingen
- alle luchthaven toeslagen, milieu toeslagen etc
- start en landingskosten
- handling fees schiphol ( bagageband, grondpersoneel, slurf, etc)
- kerosine
- onderhoud vliegtuigen
- salaris vliegend personeel (misschien behalve de piloten)
- eten/drinken andere voorzieningen aan boord
- navigatie/toren etc.
Kortom, een zeer groot deel van de kosten die wij voor het ticket betaald hebben, hoeven de vliegmaatschappijen OOK niet te betalen op dit moment. er zijn natuurlijk een hoop kosten die wel doorlopen, maar zeker niet 100%. We zijn dus een hele goedkope lening voor KLM, terwijl we geen rente krijgen, wel onzekerheid (wat gebeurt er over een jaar? bestaat KLM nog wel).
Een investering/lening, met 0% rendement en een hoog risico (op 100% verlies), en een onbekende termijn is geen zinvolle investering.
Op zich ben ik nog redelijk loyaal naar KLM, maar zeker airlines die bij een schrijffout in je naam, of een kilo teveel baggage idioot hoge extra kosten rekenen verdienen wat mij betreft dezelfde loyaliteit die ze mij de afgelopen jaren hebben gegeven.
Volgens mij werkt u bij de KLM.
@Mr.Crowley | 15-05-20 | 11:48:
Blij dat BA mijn vlucht met 5 man naar Orlando gewoon keurig terug betaalde.
Service with a smile!
Lijkt me normaal.
BA betaald idd gewoon netjes terug.
Weet je meteen met welke maatschappijen je wel en met welke je niet meer moet vliegen.
Laat maar klappen. Eerst effe Camiel Eurlings daar neerzetten. Die houdt van klappen.
Nu je het zegt ... Camiel is weg en KLM stort in elkaar.
Hoe is het mogelijk dat een bedrijf dat al 100 jaar bestaat en dat zijn 747's net heeft verkocht en dan ook nog bakken geld heeft ontvangen van mensen die tickets hebben gekocht geen geld zou hebben om dat geld terug te geven, terwijl ze net ook nog een lening van 2-4 miljard van ons belastinggeld hebben ontvangen. Begrijp dat echt niet. Zijn de salarissen dan niet een beetje te hoog of de gesloten oliecontracten een beetje te dom of ...?
piloten verdienen daar nog steeds vrij goed en de directie..... was er laatst niet iets over de bonus die moest en zou worden uitgekeerd aan de CEO?
Wie gaat er straks nog vliegen, als een kaartje naar Barcelona 1000 Euro kost?
Dat gaat dus niet gebeuren, al zou het wel goed zijn (voor een retourtje).
@Watching the Wheels | 15-05-20 | 11:38:
KLM zit klem. Dat blijkt uit de gevoerde maatregelen. Als het anders kon zouden ze het gedaan hebbben.
Wat zou 1 dag KLM kosten op dit moment?
Een piloot verdient al gauw een ton.
Eigenaardig dat niemand het er over heeft.
@Mr.Crowley | 15-05-20 | 11:42:
Nou ... 28.000 man personeel, waar ze de tijdelijke contracten al van gestopt hebben en dan daar 10% van, want de rest betaalt de overheid. Dus het salaris van 2800 mensen x 5000 euro in de maand (incl. pensioenbodemloze put en kosten werkplek) = zo'n 15 miljoen per maand. Maar dan komen de echte kosten ... de brandstofcontracten die KLM verplichten om nu kerosine te kopen tegen een olieprijs van 60 dollar, terwijl ze geen kerosine nodig hebben en terwijl de olieprijs steeds tussen de 30 dollar en -40 dollar schommelt en dat moet de reziger betalen door een voucher te accepeteren, terwijl die consument ook zijn baan kwijt is of minder uren kan werken. Koekoek. Waarom moeten we die lui altijd helpen? Ben zelf ook voor hulp, maar eigenlijk is het gestoord. Waarom hebben dat soort bedrijven na 100 jaar geen buffer om het een jaartje uit te kunnen zingen? Moeten wij ook.
@Watching the Wheels | 15-05-20 | 11:49:
Hebben de piloten ook tijdelijke contracten?
Hoeveel zou het kader verdienen?
Pak de bagnole, of de fiets, of ga naar Terschelling, wel zo goed voor de binnenlandse toeristische economie.
Lekker geld terug vragen en om jezelf denken! Wordt wakker en zie wat er gebeurt met partijen als KLM, touroperators en anderen. Die gaan allemaal failliet! Ellende is niet te overzien, maar prettig dat jij je geld terug hebt
Hoofdzaak, de bonus voor de directie wordt uitbetaald.
Waarom zou een consument moeten betalen en genoegen nemen voor niet geleverde diensten van bedrijven?
@jan huppeldepup | 15-05-20 | 11:41:
Touché
Dan zitten die Fransozen mooi met de brokstukken en kunnen wij uit de failliete boedel van dit Franse bedrijf weer een mooi nationale luchtvaartmaatschappij oprichten.
Om in luchtvaarttermen te blijven; een doorstart
Of ze nu wel of niet móeten betalen laat ik in het midden.
Ik vind de bemoeienis van de EU gewoon irritant.
Heb zelf de KLM-bonds maar aangepakt.
Ik ga niet meewerken aan de ondergang van een Nederlands bedrijf en de daarbij behorende toeleveranciers en werknemers.
De geboekte vluchten doen we wel op ander moment en waarschijnlijk voor enkele tientjes meer.
Desnoods boeken we een andere bestemming die wél passen binnen de waarde vd tegoedbonnetjes.
De winst gaat naar piloten van Air France.
Alleen de kleuren symboliseren nog een Ned. Verleden.
Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen..
Ja want als KLM niet meer bestaat exporteren we zeker geen bloemen meer omdat andere vliegmaatschappijen dat niet willen overnemen?
Dat verlies van banen bij toeleveranciers is minimaal, die gaan dan gewoon met een andere maatschappijen in zee.
@2voor12 | 15-05-20 | 11:54:
En dan bij een volgende crisis klagen dat we geen eigen luchtvaartmaatschappij en luchthaven hebben waar we mondkapjes/gasmaskers/dollarbiljetten mee in kunnen vliegen.
Vlieg-Tuig!
Waarom zou je compassie hebben voor een vliegclub die als eerste de bonus van hun directie op nummer 1 zet en als tweede het niet zal laten om jou als klant een dikke poot uit te trekken als er iets afwijkt van je ticket, of als je omhoog zit in het buitenland.
Met de kennis van nu zou ik voor 200% mijn geld direct terug eisen.
doe toch eens normaal en zie het grotere plaatje
@HopsaHosa | 15-05-20 | 11:40: Ik keek naar het grotere plaatje maar zie dat sjasjasja toch wel meer gelijk heeft.
@HopsaHosa | 15-05-20 | 11:40: U bedoelt met het grotere plaatje mijn lege portemmonee?
Ik doe normaal maar wat is het grotere plaatje, ik zie m niet echt?
@HopsaHosa | 15-05-20 | 11:40:
Ik ben er uit, ik zie hierboven een plempsel van je en het grotere plaatje van jou is puur eigenbelang.
Dus de reisbranche mag niet failliet, de veel te dure vliegclubjes mogen niet failliet, maar dat de evenementenbranche volledig naar de knoppen gaat is geen probleem.
Mijn grotere plaatje is dat ik vanaf 13 maart minimaal 75% van mijn omzet kwijt ben en enig zicht op herstel is pas mogelijk, nadat ze een vaccin hebben gevonden. Ik de tussentijd leef ik van mijn gespaarde oudedagvoorziening en als die op is kan ik aan de overwaarde van mijn huis beginnen.
Ik klaag verder niet, ik vraag niet om steun, ik probeer me te redden en roei met de riemen die ik heb, maar als we het dan over eigenbelang gaan hebben gaat het plaatje voor mij niet echt veel groter worden.
Ben bang dat dit alleen nog maar het begin van de ellende is.
Ik heb door de corona vouchers van een andere vliegtuigmaatschappij, maar die zijn wel gewoon verhandelbaar. De houding van de KLM is hierin een beetje sneu.
Zijn de KLM vouchers niet verhandelbaar?
Brrrr, het soort volk dat bij de infobalie van de AH staat omdat ze geen 30 cent korting hebben gekregen op de doperwtjes uit blik.
Er zijn gezinnen die reizen geboekt hebben voor 3000 a 4000 euro. Zijn datzelfde lui die aan infobalie van AH staan?
"Dat is toch in de aaaaaanbieding?"
Als je maar genoeg blikken doperwtjes hebt gekocht maakt het wel verschil.
@El Rico Grande | 15-05-20 | 11:34: Da's hamsteren. En die weken bestaan niet meer. Uit compassie. Net Zwarte Piet.
Je Nick “turbulentie” doet vermoeden dat je bij de KLM werkt.
Brrrr, het soort mensen dat na het verliezen van hun baan de 600 euro van de vliegticket terug wil voor het betalen van de maandelijkse lasten.
Hmmm....
EU airlines and travel companies should offer vouchers for flights and holidays cancelled due to the coronavirus that are valid for at least 12 months, the European Commission says in recommendations to help revive travel and tourism in Europe.
The recommendations, outlined in a document seen by Reuters and due to be presented on Wednesday, seek to make vouchers attractive to passengers who may otherwise demand full refunds.
EU member states have urged the EU’s executive body to suspend rules forcing airlines to offer full refunds for cancelled flights because of the COVID-19 pandemic.
...
With Luv from Holland: www.youtube.com/watch?v=LlalGFseCfQ
Prachtige tijden.
@vluchtelingallergie | 15-05-20 | 11:34:
Toen Patty nog leuk was, ongeveer een eeuw geleden.
@Mr_Natural | 15-05-20 | 11:35:
Gek dat roem mensen zo veranderd.
@AirborneDivision | 15-05-20 | 11:38:
Roem, de tijd, drank, drugs etc. ook.
@Mr_Natural: Herstel, toen Patty nog de look van je nick had..
'Voucher' - belachelijk woord voor dikdoeners.
Het is wel duidelijk dat wanneer het onze overheid uitkomt, de EU wetten worden genegeerd, maar wanneer het de burger uitkomt, de EU wetten worden gehandhaafd.
En, dat volgende jaar de prijzen van vliegtickets met 30 tot 40 procent gaan stijgen, zodat je met je 115% alsnog een flink bedrag kan bijbetalen.
Dag lieve burger, slaap maar lekker verder en laat u vooral in uw anuspoepje neuken, hard en droog! Blijkbaar houdt u ervan...
Tenzij - als de maatschappij blijft bestaan - je dan alsnog je geld kan terugkrijgen.
En lekker blijven stemmen op deze Eurofiele partijen. Die vinden het prima als straks de enorme schulden uit de pensioenkas betaald worden. Stel dat dit wettelijk niet kan vinden ze wel een clausule of wordt er een wetsvoorstel doorheen gejast, ala de Jonge!
Is dit hetzelfde soort mensen dat compensatie bij hun voetbalclub vraagt omdat ze 4 thuiswedstrijden niet kunnen hebben bezoeken?
Massaal terugvragen mensen, maar wel snel, want als ze hierdoor omdonderen kun je naar je geld fluiten, als dat nog lukt met je zure bek.
Snap het belang van GS bij het omvallen van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties ook niet echt trouwens.
Met hun "vrienden van de consumentenbond".
@DrumPiet | 15-05-20 | 11:29: Ik moet altijd zo hard lachen om hoe je op hoog verontwaardigde toon altijd nét de plank mis slaat.
@Van Rossem | 15-05-20 | 11:35:
Piet is stewardess bij de KLM. Logisch dat hij voor zijn baantje opkomt.
@Van Rossem | 15-05-20 | 11:35:
Fijn. Hard lachen is gezond.
U snapt wel meer niet.
Ja, laten we massaal ons geld terug vragen waarmee we KLM aan het wankelen brengen. Gaat KLM failliet, kunnen de handjes op elkaar en de lucht in. Yes we did it!
Om vervolgens even later alsnog een ticket te boeken bij een andere maatschappij naar de bestemming waar je toch al naar toe wilde.
Ik heb gewoon mijn ticket omgeboekt naar een andere vertrekdatum, want ik wil naar die bestemming toe.
Heeft u een kristallen bol? Hoe weet u dat op de door u gekozen datum die vlucht uitgevoerd gaat worden?
Fijn voor jou ik had al op die bestemming moeten zijn het moet een keuze zijn om je geld terug te krijgen vind je niet?
Ik hoop dat u straks nog steeds zo positief bent over de KLM, als u straks 50% extra mag aftikken voor die vlucht naar uw beminde bestemming.
Hopelijk heeft u enkele reis geboekt.
@Montgomery Burns | 15-05-20 | 12:16:
Als ik een oprotpremie krijg van de overheid net zoals migranten die terug keren annuleer ik graag de retourvlucht voorgoed.
KLM heeft enige duizenden gestrande passagiers teruggehaald in samenwerking met de assurantie en de overheid. Dat waren chartervluchten, nadat alle reguliere vluchten waren gecancelled. Van de passagiers werd een eigen bijdrage van 900euro verlangd. Mag je dan je voucher van je gecancelde vlucht daarvoor gebruiken?
Ik ben nergens meer verbaasd over. Behalve over een ding. Dat is dat Rutte zo gemakkelijk weg komt met zijn bizarre verhaal. De wet kan je overtreden als je toch niet gepakt gaat worden. Dan is het, zo begrijp ik hem, goed.
Een premier onwaardig zo'n uitspraak.
Was ook mijn gedachte. Deze man lijkt onschendbaar!
Volledig mee eens. Echt een foute uitspraak van iemand op zo'n positie, en het valt me nog mee dat de pers hier niet zwaar over valt.
Belangrijk aspect.
Bestuur KLM en consorten is nu hoofdelijk aansprakelijk.
Bij een faillissement kan je direct de bestuurders aanspreken omdat ze de wet niet naleven en actief en selectief crediteuren benadelen en ook nog zonder overleg en vergoeding!
Heel goed gezien. Dus massaal terugvorderen, al was het alleen maar hierom. KLM maakt wel een doorstart. Het zijn toch verdomme vliegtuigen!
Onzin.
@Kaas de Vies | 15-05-20 | 11:39:
Jij stelt wekelijks het bestuur van de KLM aansprakelijk? Art. 248 heeft betrekking op onbehoorlijk bestuur. In hoeverre dat in deze kwesteie het geval is is zeer arbitrair. Jij stelt het als een feit.
Onzin dus.
@Kaas de Vies | 15-05-20 | 12:19:
Wederom een afgang.
Moeilijk hè? Je ongelijk toegeven?
En dan zo'n smerige tegel om dat te omzeilen.
Viezerik.
Kat in het nauw. Tijd voor een restitutierun.
Pensioen is ook een voucher.
Geld is een voucher.
Allemaal beloftes om later schadeloos te stellen voor jouw tijd nu.
Sinds wanneer is een tegoedbon een voucher geworden.
Sinds kinderen kids zijn geworden
Joh. Linksom of rechtsom betalen we toch wel voor KLM. En misschien ook wel terecht.
Wat ik niet begrijp hè. Ook niet van die restaurants die nu ook vouchers geven/verkopen. En dan vaak zelfs nog ludieke acties eraan verbinden. Dadelijk als ze weer open zijn en als KLM weer gaat vliegen gebruikt iedereen de vouchers en krijgen ze op dat moment geen geld binnen. Is toch gewoon verschuiving van het probleem? Of zie ik het verkeerd?
100 klanten die sowieso komen eten (of vliegen) of 100 klanten die niets hebben uitgegeven. Ik zou het wel weten.
Niet annuleren is trouwens ook een goede truc. Sterker nog, de baas bij de ANVR meldde doodleuk dat als je reis niet is geannuleerd en het reisbureau je verzoekt om een aanbetaling te doen, dat je daar dan wettelijk gewoon aan vast zit. Wat ook niet klopt, de ACM zei nog dat je een aanbelating mag weigeren als er een gerede kans is dat de reis niet door kan gaan. En daar vallen reisverboden voor toeristen onder, alsmede gerede twijfel aan het vermogen van de reisorganisatie om de reis nog uit te kunnen voeren.
En die snuiter zei ook op de vraag als straks massaal reisbureau's failliet gaat hoe het Garantiefonds dat zou kunnen gaan betalen. Daarop kwam doodleuk het antwoord dat de overheid dat maar moest doen.
Zie hier het ware gezicht van de reisbranche.
@2voor12 | 15-05-20 | 11:27: Als de overheid garant staat voor Italië, waarom niet voor eigen burgers? Rutte zal het je niet zeggen.
"Zie hier het ware gezicht van de reisbranche"
Nee, zie hier de praktische uitwerking van de fout welke Hoekstra gemaakt heeft met "we hebben hele diepe zakken"
Geen wonder dat iedereen en z'n voucher de schade op de belastingpot probeert af te wimpelen.
@El Rico Grande | 15-05-20 | 11:33:
Zo kan je altijd redeneren. Maar een ANVR die mensen verplicht te blijven betalen voor iets dat er nooit komt met grote kans dat je je geld ook nooit meer terugkrijgt zijn maffiapraktijken.
@2voor12 | 15-05-20 | 11:48:
Over maffia gesproken: www.ad.nl/binnenland/politie-maffia-b...
Volgens mij zijn ze ook al ver doorgedrongen in het Nederlands politiek bestel.
Erg vervelend voor de vliegpaupers.
Next
Aan de ene kant snap ik het dat ze niet iedereen geld terug kunnen geven want dan heb je zo'n 'iedereen haalt zijn geld van de bank af, de bank valt om' scenario, maar aan de andere kant hebben consumenten het ook moeilijk en van vouchers kunnen ze niet vreten.
Doe die 4 miljard steun dan ook maar niet. Laat KLM maar klappen, er zijn genoeg andere maatschappijen die dat gat prima op kunnen vullen.
Inderdaad, er zijn zo’n 800 commerciële vliegboeren. Zit er altijd wel eentje tussen die je naar een pauperbestemming naar keuze brengt.
@Computer_says_no | 15-05-20 | 11:32:
Niks pauperbestemming, mij zie je alleen naar Azië gaan. Met een eersteklas maatschappij voor een prijs waar de derdeklas KLM niet aan kan tippen.
KLM teert nog op een glorie van de vorige eeuw maar is al lang verworden tot een treurigheid die zijn weerga niet kent.
En zo is het precies. Voor die 4 miljard zijn genoeg andere ondernemers die het keihard nodig hebben. En die, in tegenstelling tot KLM, wèl horen bij essentiële bedrijfstakken.
Waarom moeten wij als belastingbetaler (en consument!) een Frans bedrijf in de benen houden, dat als hoofddoel heeft om een zo groot mogelijk marktaandeel te bereiken met een giga hoeveelheid transferpassagiers? Laten we niet net doen alsof de KLM net zo'n basisvoorziening is als trein of streekbus.
De Belgen hebben Sabena ook laten klappen. Er is nu Brussels Airlines dat de vliegbehoefte van de Belgen uitstekend dekt. De Belgische economie is er echt niet slechter van geworden.
KLM is één van de grootste werkgevers van Nederland. Onder hun vleugels hangen weer heel veel andere partijen/leveranciers, die moeten dn maar afwachten wat uw "andere partijen" gaan doen.
Ben wel van mening dat mensen hun geld terug moeten krijgen, dan maar meer staatssteun en in eerste instantie middels leningen.
@NLgaatnaardeklote | 15-05-20 | 12:21: de grootste werkgevers hebben in verhouding tot de werkende beroepsbevolking bijna niemand in dienst. De meerderheid werkt in het MKB die weinig voorstellen en nooit in aanmerking komen voor steun. Het gros mag meebetalen terwijl diezelfde mensen gewoon naar het UWV kunnen gaan als het nij hun werkgever misgaat en dan kunnen ze echt niet rekenen op de solidariteit van KLM medewerkers.
Een of andere juridische drol zal er wel een ei over gelegd hebben. Of andersom.
Maar bottom line: KLM heeft schijt aan klanten.
Niet zo slim van KLM. Als ze zich gewoon aan de regels hadden gehouden, maar gewoon vriendelijk hadden verzocht aan klanten om vouchers te accepteren, dan hadden ze nu waarschijnlijk minder verzoeken tot restitutie ontvangen.
Waarschijnlijk wel. Zeker als ze er een bonus bovenop hadden gedaan.
Het vermoeden doet me rijzen dat KLM geen andere mogelijkheden ziet.
Vind het wel schattig dat de mensuh, nog steeds kijken naar het overheidje van nederlandje voor dit soort zaken. Ze snappen het echt niet.
De voucher zou dan ook moeten zijn: "X euro of een retourvlucht naar bestemming Y", naar keuze van de klant. En daar dan 15% bovenop.
Met vervoersmiddel vliegtuig/fiets/benenwagen
Klopt. Andere maatschappijen maken je ticket bijvoorbeeld 24 maanden geldig. Kun je zonder bijbetalen een andere keer vliegen.
Over dictatuur gesproken! Maar evengoed zie wat het stemvee gaat doen.. Om te huilen wat een meelopers..
Als KLM het geld van de niet doorgegane vluchten mag houden in plaats van de consumenten terug te betalen dan hebben ze die 4 miljard (dus is 9 nullen) staatssteun ook niet nodig. Het is of het een of het ander. Tenzij er een baantje gekocht moet worden voor een politicus.
Een voucher of, in correct Nederlands, een tegoedbon, valt op de balans toch net even anders dan liquide middelen.
Ik ga de belastingdienst ook vouchers geven.
Dan heb je nou net de primaire functie van de belastingd8enst niet begrepen.
De koning en ambtenaren kunne geen brood of aardappel kopen wanneer hun staatsvouchers niet geaccepteerd word door de bevolking/mkb.
@Polarisator | 15-05-20 | 11:48: accepteer die voucher!
Noem die vouchers Euro....
Snel laten we ze staatssteun geven!
Want...
??
Ach de VVD stijgt weer in de peilingen. De Nederlander is tevreden met de aanpak. De AIVD waarschuwde voor een pandemie en de tekorten. Men bezuinigde de zorg kapot. De stilte rondom de sterfte in de verzorgingstehuizen en een goed slot op de wet openbaarheid bestuur voor het moment is ronduit schandalig. Mocht er nog een parlementaire enquête komen, dan is het politieke gewin al in de zakken en zijn de poppetjes gevolgen. De één zijn dood (door schuld) is de ander zijn brood.
Als Rutte zegt we geven het volk alleen boetes, vouchers en minder vrijheden dan gebeurt dat ook, zoals in een totalitair systeem het nieuwe normaal is.
Ze worden meer waard, ah je krijgt een zakje pinda's extra of een uurtje gratis wiefie.
Wat een hopeloos bedrijf is het eigenlijk. Wordt op alle mogelijke manier geholpen door de overheid en presteert alsnog nagenoeg 0. Sympathie en gevoelens van trots die deze club heeft, wordt binnen no time verspeeld.
Wat zou men anders moeten presteren met nul omzet en in afwachting van vrijgave van de markt. Doet u iets anders dan thuis zitten?
@MaarFeitelijk | 15-05-20 | 12:03: kijk eens op Flightradar. Er hangen best wat KLM-etjes in de lucht hoor.
En dat is niet alleen vracht...
Beter betalen ze niets terug aan consumenten en geven ze gewoon vouchercodes want anders betalen wij via de staatssteun nog mee voor die vouchers
Het kan me geen reet schelen. Ik heb een voucher gekregen, vlieg ik een andere keer wel. Er zijn wel wat belangrijkere zaken.
De droogte van Nederland idd.
Et voila. Alleen zure consumenten, de Action-bezoekers zeg maar, maken zich druk over die paar euro.
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:12:
Die Euro’s zal je maar nodig hebben...
@neonreclame | 15-05-20 | 11:15:
Dan had je die overprijsde vliegtickets niet moeten kopen. Simpel, c'est ca.
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:12: Ja. Zo kun je redeneren. Je kan natuurlijk ook zeggen dat de KLM zich gewoon aan het Europees consumentenrecht heeft te conformeren. En als de KLM dan omvalt? Dikke pech, had je maar eerder je poen op moeten komen halen...
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:16:
Wacht even..
Ik mag dus niet reageren op een nieuwe situatie..??
@neonreclame | 15-05-20 | 11:18:
Als geld een probleem is, moet je niet op vakantie.
@Enter Yeti | 15-05-20 | 11:18
Als KLM omvalt is dat de schuld door de demonisering van Geenstijl
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:21: Aaah, daar is ie weer. De demonisering door GeenStijl. De KLM maakt zichzelf verdacht door coûte que coûte de vouchers erdoorheen te rammen. En waar rook is, is vuur...
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:21:
Jij bent niet goed...
Men spaart voor een vakantie, er vanuit gaande dat de wereld op de normale manier verder gaat../
Komt daar verandering in en kan men het geld op een betere manier gebruiken en het recht is hun zijde, dan moet dat gewoon gebeuren..
Ongeacht hoe u op deze mensen neer kijkt....
@Enter Yeti | 15-05-20 | 11:28:
Ik vind hem leuk.
@neonreclame | 15-05-20 | 11:29:
Jij bent zelf niet goed (sterk argument overigens...)
Men spendeert geld aan een vakantie, maar omdat die nu tijdelijk geen doorgang kan vinden, heeft men het geld wel hard nodig voor andere zaken? Dan heb je je prioriteiten niet op orde, zo simpel.
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:36:
Dit gaat em niet worden...
Wellicht leeft u in een andere werkelijkheid...
Het kan natuurlijk zo maar zijn dat je je baan verliest..!!
En hou op met dat,’ sterk argument’...
Teken van zwakte...
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:34: Ik ook, 't is alleen geen argument...
@neonreclame | 15-05-20 | 11:29:
Eensch.
@neonreclame | 15-05-20 | 11:42:
"Jij bent niet goed...", ben ik niet mee begonnen. Tot zover de zwakte.
Als je je baan verliest heb je recht op geld terug van je annuleringsverzekering. Heb je die niet afgesloten, terwijl je financieel blijkbaar krap zat; verkeerde prioriteiten.
@Enter Yeti | 15-05-20 | 11:46:
Weet ik, maar om het nu af te doen met "bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen" is ook een dooddoener.
Inderdaad, om één of andere reden is de KLM ineens de gebeten hond is het een boosmaak onderwerp.
@kapotte_stofzuiger | 15-05-20 | 11:12: Uw nick zou beter 'Zuiger' kunnen zijn. Voor een kapotte doet u het best goed namelijk.
raadt eens wie uiteindelijk de terugbetaling aan de burger betaalt.
Sigaar, doos.
Ik mag hopen ALLE aandeelhouders en niet alleen de staat (die ook aandeelhouders is natuurlijk). You gambled, you lost.
@Harry Turtle | 15-05-20 | 11:11:
Monica
De KLM.
15%, waar krijg je dat tegenwoordig nog.
En ja, liever wat gedupeerde consumenten dan een failliet KLM en dientengevolge een Arabisch of Chinees Schiphol
Bovendien, Tom Jones en zwanen, zo'n bedrijf zou je toch sowieso geld willen geven: www.youtube.com/watch?v=pxo15o4MSxY
China koopt zich al gek in de EU. EU, dus Nederland, wordt helemaal kaalgevreten en afhankelijk gemaakt door China. Italië is al eigendom van China, Griekenland was het al, Spanje zal snel volgen.
@Mark_D_NL | 15-05-20 | 11:10:
Hebben we straks geen last meer van de EU/Brussel, Peking is een stuk verder weg.
@Mark_D_NL | 15-05-20 | 11:10:
Het EU geld voor Italië en Spanje verdwijnt indirect gewoon in de zakken van de Chinees. En maar zielig doen daar.
We wisten het natuurlijk al, maar een overheid die haar burgers dient te beschermen is verworden tot een farce. Kom, hoe heet zo’n systeem ook weer?
Kabinet Rutte heet dat... De grootste windvaan leveranciers ooit.
REAGEER OOK