Joost, Sander, Pim, Mathijs en Max
Round-up van het surfdrama
Joost, Sander, Pim, Mathijs en Max . Dat zijn de namen van de vijf kerels (22 tot 38 jaar) die bij Scheveningen zijn overleden door een dodelijke cocktail van een draaiende wind, verraderlijke stroming en vooral een verstikkende laag schuim. Joost, Pim en Sander waren trainers van Gezond Aan Zee Outdoor (GAZO), ervaren zwemmers, lifeguards, bodysurfers, doorgewinterde watersporters. Max en Mathijs, studenten van de TU Delft, kwamen om te surfen. Het lichaam van Mathijs is gezien, maar nog niet geborgen - het dreef weer af richting zee.
Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) doet onderzoek naar het verstikkende zeeschuim, een alg die met name in de lente 'bloeit' en als restproduct een eiwit vrij laat komen, dat door de golven wordt opgeklopt tot een schuim. Door de draaiende wind en de wilde zee hoopte het schuim zich vermoedelijk op achter het Noordelijk Havenhoofd. De Haagse surfer Pat Smith zegt tegen de NOS dat hij zo'n dikke laag schuim niet eerder heeft gezien. "Het schuim kwam over de rand van het havenhoofd: die rand is 3,5 meter hoog." Een van de overledenen zou bloed in zijn longen gehad hebben, wat op verstikking zou duiden. Het NIOZ hoopt met het onderzoek in de toekomst eventueel schuimwaarschuwingen af te kunnen geven, maar het drama in Scheveningen lijkt toch vooral een combinatie van unieke omstandigheden en botte pech.
Volgens woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM is het drama in Scheveningen 'ongekend'. "Als er surfers omkwamen dan waren het altijd incidenten met één surfer. Dit is voor zover ik weet niet eerder voorgekomen." Smith: "Ik zie heel veel reacties komen in de trant van: 'Surfers brengen KNRM-mensen in gevaar'. Maar deze jongens waren dus juist bezig met reddend zwemmen. Juist op dit soort momenten is het de moeite waard om te trainen." En dan, tot slot, als bijna alles gezegd is, is er altijd nog wel een burgemeester. "Aan alle getroffen families wil ik laten weten dat wij in Den Haag allemaal om u heen staan."
Social
Reaguursels
InloggenVerschrikkelijk drama, ben er gewoon stil van . Aardige topgasten in de kracht van hun leven gestorven. Einde bericht.
Bij zulk weer voortaan maar gewoon een spotter op strand laten staan? Gewoon 1 van je vrienden. En dan af en toe om het half uur ofzo wisselen binnen de groep.
Natuurlijk! Dat is de oplossing. God, waarom is niemand daar eerder op gekomen?
@beldewouten | 13-05-20 | 14:13: nee zo als nu ruimt beter op.
Beetje uitleg:
Schuimlaagje, NW wind. Het schuim wordt richting pier geblazen en kan zich gelijkmatig over het strand verdelen, niets bijzonders.
Wind draait en wordt NO, schuim gaat nu van de pier richting havenhoofd. Schuim kan niet weg en hoopt zich in korte tijd op tot een metersdikke laag. Pure pech dus en de schuld van het havenhoofd. Als je iets of iemand de "schuld wilt geven",
Ja zoiets zal het geweest zijn. Dikke klote pech. Overal op de stranden is er dit jaar veel meer schuim vorming. Waarschijnlijk een combinatie van het weer en de hoeveelheid algen in het water. Verder nutteloze discussie wiens schuld het is en dat ze beter hadden moeten weten.
Reddingsvesten verplichten... Of waren ze dan evengoed gestikt?
Een reddingsvest doet je niet drijven op een halve meter dik schuim
Halve meter?! Eigenlijk nooit zo over nagedacht dat dat inderdaad een gevaar is. Veel gezeild en paar keer in hoge golven gevallen. Dan drijf je daar en voel je je errug klein en kwetsbaar opeens...
Geloof dat het zelfs tot 1,5 meter hoog kwam.
Tragisch maar deze ervaren jongens hebben de risico's gewoon verkeerd ingeschat. Wanneer sporters zichzelf regelmatig blootstellen aan gevaren en geen schade ervaren, beginnen ze risico's te nemen. Als je dit lang genoeg doet, neemt het vermeende risiconiveau af en neemt de ijdelheid toe.
Gewoon verkeerd ingeschat... Alles wijst op een tragische, zeldzame samenloop van omstandigheden. Chique om het aan de ijdelheid van de doden te wijten.
@beldewouten | 13-05-20 | 14:12: oh dat veranderd de boel.
Pfff...
Je leert juist steeds beter in te schatten.
Reken maar dat je wel eens in de problemen komt, zo aktief als zij waren.
Flikker op klootzak
Dat schuim ziet er trouwens altijd ontzettend smerig uit.. ik laat mijn hond er niet eens doorheen dartelen.
Als de overheid in Nedrland dit ongeluk net zo zou benaderen als (illegaal) vuurwerk dan zou elke vorm van surfen vanaf nu verboden zijn.
Wat een kuttegel.
"... lifeguards ..."
Wauw! Nou, dan snap ik al helemaal niet waarom ze de zee op gingen. Ik snap wel dat ze voldoende wisten, ze geleerd is, om zichzelf en anderen in het water te kunnen redden. Maar ik weet ook dat bij de opleiding je geleerd word wat de risico's van het water kunnen zijn. Die risico's hebben ze blijkbaar bewust genomen. En hebben dat met hun leven moeten bekopen.
De vraag is in hoeverre men kennis had over de gevaren van schuim en het risico kon inschatten. Zaken als muien, riptides, zandbanken, rotsen, boards en fin tegen je kop zijn bekende gevaren. Daar trainen ze op! Maar dat schuim zo parten kon gaan spelen is absoluut niet algemeen bekend dus hoogstwaarschijnlijk ook niet bij deze lifeguards. Ik durf zelf te stellen dat het geen onderdeel is van de opleiding. Wellicht vanaf nu wel. Besef deze hoogte en hoeveelheid schuim was ongekend extreem veel en hoog. We praten hier over 1 tot 3,5 meter schuim.
@movingsquare | 13-05-20 | 12:28: Hoe de Fuck , kan iemand zich oriënteren in meer dan een meter schuim laag ,terwijl je ogen amper op 20Cm boven het water komen............... vragen om problemen.
Zelfde als autorijden , met je voorraam onder de sneeuw.
Ik moest ook aan RECCO denken , die passieve Lawine transponders.
@Torquemada | 13-05-20 | 13:16: Ja maar dat bedoel ik dus je kan je niet oriënteren. Alleen jij denkt volgensmij dat ze recht in het schuim zijn gaan zwemmen. Dat is volgens de berichtgeving niet het geval. Ze zijn er in gegaan en later in het schuim terecht gekomen. En hoe dat schuim zo hoog is geworden komt waarschijnlijk door het draaien van de wind die alle schuim van het strand in de hoek van de pier heeft geduwd. Daardoor krijg je ophoping van wel 3,5 meter :O. Wat ook kan is dat ze door de stroming later die hoek in zijn geduwd. Of wellicht een combinatie. We hebben het hier over 5 mensen die allemaal zijn overvallen door dit zeldzame fenomeen.
Echt verschrikkelijk natuurlijk. Gisteren hoorde ik dat je onder dat schuim niet kan ademen. Begreep dat niet helemaal, daar je onder water ook niet kan ademen. Kan iemand dat uitleggen? Wat maakt dat schuim dan dodelijk?
Omdat je op schuim niet drijft.
Ib een totale leek op surf- en zeegebied, maar mij lijkt dat je surft op het water en daarboven dus kunt ademhalen, en dat schuim op het water verschijnt en dat je daar zo ongeveer letterijk in verdwijnt. En er dus ook niet meer bovenuit kunt komen, zoals dat bij water (in principe) wel kan.
Het is algemeen bekend bij (ervaren) surfers, als er schuim op het water ligt en in grote hoeveelheid aanspoelt, dan ga je ***NIET*** surfen.
@Lewis | 13-05-20 | 11:53: Begreep dat dat schuim een meter dik was. Waarom niet gewoon opstaan dan. Of zit je mond dan al helemaal vol met schuim dat je gelijk stikt. Dit moet tot op de bodem uitgezocht worden, vooral ook omdat het ervaren surfers waren. Tot nu toe begrijp ik er niet veel van. Maar ja, ben ook meer een bossen mens.
@Tishetnetnie | 13-05-20 | 11:59: Ja, *op* het water dus. En bovendien las ik dat het wel drie meter hoog was.
Dat er nog reaguurders zijn die jou serieus antwoord geven.
Het schuim is dusdanig dik en bestaat uit een zeer plakkerige substantie. Google effe op cappuchino coast of kijk op youtube dan krijg je een idee van hoe bizar dat schuim kan zijn. m.youtube.com/watch?v=U4N3aG5-fdM
het enige schuim waar ik mijn neus insteek heet een kraag.
Vreselijk voor de nabestaanden, ik wens hen eerlijk waar alle sterkte, maar deze mannen zijn omgekomen tijdens een behoorlijk risicovolle sport. Ik begrijp dat juist dit risico het voor thrillseekers zo spannend maakt, vooral harde wind en sterke stroming zijn natuurlijk een uitdaging. Dit is de tijd van het jaar dat schuimvorming mogelijk is en de weersverwachting was niet gunstig. Dan neem je gewoon grote risico's. Al was de drang om te gaan "buiten spelen" natuurlijk groot toen het na maanden weer was toegestaan. Net als bij bergbeklimmen en wildwatervaren wordt er dus welbewust een zeer groot risico genomen. Want als het misgaat is het meestal einde verhaal. It's all in the game. Diep tragisch voor de families die nu in rouw gedompeld zijn.
Echt afschuwelijk. Je hoeft je maar vijf seconden in te beelden wat zich daar in het water zo ongeveer moet hebben afgespeeld en de tranen springen je al bijna in de ogen. Wat een verschrikking voor de nabestaanden. Heel wreed dit.
Echt zo zonde.
5 echte Hollandse mannen die iets wilden bereiken in hun leven.
Triest.
Dat statement durf ik in twijfel te trekken indien je je eigen leven zo gemakkelijk op de waagschaal legt.
Triest.
Wat een ramp. Het waren niet bepaald het schuim der aarde, deze gasten.
Kan zo een rijtje namen opnoemen die ik dit gegund had.
Dat schuim ligt hoofdzakelijk op de overgang van water naar zand, daar surf je normaliter niet.
En om het drama compleet te maken is Zafar ook nog eens dood aangetroffen.
Ik heb zin om te deugen.
Veel te vroeg gestorven.
RIP.
Veel sterkte voor familie en vrienden.
Ik meen het wel.
Wat een drama!
"Het NIOZ hoopt met het onderzoek in de toekomst eventueel schuimwaarschuwingen af te kunnen geven"
Ook zonder een dergelijke waarschuwingssysteem is het waarschijnlijk verstandig om niet meer te gaan surfen bij extreme schuimvorming. Kennelijk komt dit ook vrijwel nooit voor in deze mate
Zeer verdrietig voor deze mensen en hun nabestaanden. Ik begrijp dat velen dan zich even willen laten zien bij de plek des onheils, maar dan zie ik op foto’s velen vlak naast elkaar zitten op de boulevard, elkaar in de armen vallen enz. Straks weer meer corona gevallen! En kennelijk wordt dat allemaal maar toegestaan. Maar naar mijn oma mag ik nog steeds niet enz.
Hoe durf je dit te typen.. achterlijk wijf.
Ga lekker bij Joop klagen mafkees
@Zaal3 | 13-05-20 | 11:27: ben een man
Ga toch eens weg met je Corona bang gemaak, echt wat een schande dat je dit soort dingen durft te typen.
Heb je de politie al getipt?
Niet alleen de mens kan schuimbekken.
Als het water van het opblaaszwembad vervangen moest worden, deed ik er weleens een halve fles badschuim in, kreeg je een schuimberg van anderhalve meter. De kinderen vonden dat geweldig. Als je erin zat was je alle oriëntatie kwijt. Badje was 3 bij 3, dat was grappig.
Wat een goede grap jo... ik lach me de pleuris..
@aardv@rk | 13-05-20 | 10:41:
Grap?
Een pak waspoeder in en fontein mikken en dan rustig afwachten.
https://www.youtube.com/watch?v=48bRJZMkg2o
U heeft weinig nodig. Totdat de echte humor komt dan raakt u in de war.
Aardvarken !!
"Surfers brengen KNRM-mensen in gevaar'. Maar deze jongens waren dus juist bezig met reddend zwemmen"
Okay helder.
Des te schokkender maakt het dat zelfs hun vast blijven houden aan het romantische beeld van de Reddingsbrigade mede vorm gegeven door het beeld van de veelal breedgeschouderde zongebrande playboys uit de hit serie baywatch waar ze onverschrokken met een oranje drijvertje de zee in rennen in slowmotion.
In het echt doe je redding zoals de KNRM deden met helicopters, boten en wat niet meer zijn en niet moederziel alleen plat op den buik op een bordje.
Maar deze jongens waren dus juist bezig met reddend zwemmen. Flauwekul. Deze gasten waren zo profesioneel en geoefend alleen hun verstand was dat helaas niet. Levengevaarlijk om tijdens dit weer de zee in te gaan.
Precies! Want als je ligt te verzuipen heb je tijd genoeg om op een helicopter of boot te wachten.
Men kan zich voorstellen hoe dat gaat. Een zwemmer steekt met het hoofd niet meer dan 15-20 cm boven water, dus een schuimlaag van 20 cm is genoeg om in te verstikken. Je valt van je plank, die vind je door het schuim niet meer terug en de wind blaast het schuim steeds meer naar je toe.
Vreselijk naar hoor voor die jongens en hun familie.
Beter niet in zee gaan tijdens dit slechte weer, lijkt me veel verstandiger.
@Scheitebreij | 13-05-20 | 10:12: Zolas ook die surfschool (bondscoach) die gesloten was vanwege het slechte weer cq wind.
Je hangt met een touwtje, dat met een band aan je enkel zit, aan je plank vast als je op zee surft ... anders ben je na een val meer met zwemmen bezig dan met sufen
Schuim kennen we allemaal van een lekker schuimbad. Lekker mee spelen. Het lijkt gewoon absoluut niet gevaarlijk. In het schuimbad zijn het ook vrij grote bellen en als je die inademt krijg je nog genoeg lucht binnen. Het schuim van de zee was echter anders. Dat is veel steviger en als er een paar meter boven je zit kun je inderdaad geen lucht meer krijgen. Je ziet ook niks, dus je weet niet welke kant je eruit moet zwemmen. Dus of het gevaar van schuim onderschat, of het was onverwachts daar in die hoeveelheden.
Wat een tragedie. Soms begrijpt het universum zelf volgens mij ook niet waar het mee bezig is. Mijn vader heeft voor dit soort leed altijd zijn rekensommetje: 5 jongens x circa 100 rouwenden p.p. = heel veel leed en verdriet. Sterkte aan allen die hiermee achter blijven.
Verreweg de meeste drenkelingen op zee zijn zolderkamertypes die op een zonnige dag met hun bierpens in golven van een half metertje in de problemen komen.
Fout, zolderkamertypes komen niet op het strand op een zonnige dag.
En die zolderkamertypes hebben nog wel genoeg verstand om tijdens slecht weer met veel schuim niet de zee in te gaan.
@Pluisbaard | 13-05-20 | 10:10: Of grachtengordelbewoners die waddeneilandbewoners
komen vertellen hoe ze met de zee om dienen te gaan.
Ja precies, drenkelingen weten doorgaans weinig van de zee ter plekke. Dat maakt deze zaak zo uniek.
RIP voor deze kerels. Triest dat je als ervaren en geoefende watersporter nog zo overweldigd kunt worden door de kracht van water. Laat het voor alle vetkleppen die niet kunnen zwemmen een waarschuwing zijn.
Bizar, hoe dit soort topics veranderen in een fatshaming feest van jewelste.
Erg jammer die laatste opmerking.
Vet drijft en houdt je warm, zo kun je het ook bekijken.
@Mr_Natural | 13-05-20 | 10:04: Klopt, kijk maar naar de overlevenden van de Titanic.
@MooseNL | 13-05-20 | 10:04: Het is een feit dat ieder jaar mensen veel verzuipen die hun eigen fysieke capaciteiten chronisch overschatten. En ja, dat zijn vaak vetkleppen. Deal with it.
@_pacman_ | 13-05-20 | 10:09: mensen <--> veel. Stop de tijd.
@_pacman_ | 13-05-20 | 10:09: Rustig maar, de sportschool gaat binnenkort weer open. Raak jij je pens ook weer kwijt.
Een overbodige, onjuiste en kleinzielige jij-bak als tegenargument op een feitelijk juiste constatering. Argumenteren is niet uw sterkste punt vrees ik.
Heb geen enkele dag een artikel met 5 namen van corona-rips gelezen. Zeker omdat dat 'dor hout' is??
Heel goed punt, Kleine moeite om de namen van de dagelijkse Corona gevallenen in een kolommetje te vermelden. I.p.v. wat er vandaag weer aan Hazes-nieuws is.
Planken zijn levensgevaarlijk, dat heb ik als kind al van Tommy Cooper geleerd.
Die 6 bij elkaar zijn het gevaarlijkst.
Ik vergeet nooit dat Tommy onderuit zakte op het podium en het publiek dacht dat hij een grap maakte. Erg triest, zo alleen.
Niet die van deze? www.youtube.com/watch?v=aUbcaE44cSw#t...
Er moet meer verboden worden.
Op naar de totale rubbertegel maatschappij.
Lul niet zo dom man.
@Randall3.0 | 13-05-20 | 10:01: Nee hij heeft gelijk. Het waren 'ervaren' surfers. Die horen dat dan toch te weten met hun ervaring.
Overal, op zee, op meren in bergen en in de lucht zie je van die thrill seekers. Ze zoeken het wel zelf op.
Durf te leven.
@Muxje | 13-05-20 | 10:01: groots en meeslepend leven, niet sterven.
Dit soort gasten denken dat waarschuwingen niet voor hen gelden. Ze waren zo profesioneel en goed geoefend, en des te meer blijkt maar weer eens dat dit geen ene reet uitmaakt.
SOS dolfijn is ook dood.
Trieste afloop, wel in het harnas (letterlijk) gestorven terwijl ze deden waar ze een kick van kregen. Is toch te prefereren boven Corona terwijl je oud, krakkemikkig en te dik bent
Je doet je nick geen eer aan, maar goed.
Figuurlijk
In een harnas op een surfplank gaan staan is mogelijk nog dommer.
Hoe hebben ze zo'n inschattingsfout kunnen maken ? Je ziet dat vaker dat individueel intelligente mensen in een groep en als groep plotseling hele domme dingen doen.
Simpel.
Dat de inschatting fout was, bleek pas achteraf.
Uit het bericht KNRM: "In Scheveningen raakte gisteravond een grote groep surfers in de problemen. "
Reactie KNRM, na de kritiek over het gaan surfen : "Ze waren bezig met een training"
Gewoon onverantwoord, klaar.
Waarschijnlijk zal er na gedegen onderzoek toch een verbod moeten komen om boven een bepaalde windkracht te surfen in de buurt van dat havenhoofd, waar de stroming levensgevaarlijk kan zijn.Een vrijblijvend advies is niet voldoende.
Misschien moet surfen verboden worden wanneer het zo gevaarlijk is. Of alleen surfen bij Windkracht 1, of 2 zodat de risico's minimaal zijn.
'Sport'?'
Ik zal wel wereldvreemd zijn, maar snap al dat onverwachts, ongeluk, pech etc gedoe niet. De waarschuwen waren daar, strand afgezet, en diverse mensen al uit zee gehaald. Heel sneu, maar ik blijf erbij dat het het lot tarten is.
ik zat gister gewoon op de bank, en eergister ook. ik maak genoeg mooie dingen mee hoor, maar als je zo het randje opzoekt is de kans dat je over dat randje valt ook wat groter natuurlijk.
zonde maar verder kan ik er niet om rouwen. eigen keuze, niemand die je dwingt.
HEAR HEAR
En doorrrr...
nog even toevoegend. er is geen reddingsbrigade nodig als we gewoon ons verstand gebruiken. maar nogmaals als je dat randje wilt opzoeken, wees dan ook een vent en neem je "loss". niet iedereen staat altijd voor je klaar als je telkens weer zo nodig een extreme sport moet beoefenen. simpel.
Dan toch liever bierschuim.
Het is net zo onvoorspelbaar als de bergen. Kun je nog zo ervaren zijn.
Bergen zijn vrij voorspelbaar, die bewegen bijna niet.
@Mr_Natural | 13-05-20 | 09:51: Maar ze bewegen wel. Vraag maar aan ene Friso. En dat bewegen van bergen gaat nooit subtiel.
Van de berg verlies je altijd.
Toch raar dat het niet bekend is, dat schuim voor zwemmers een risico kan zijn.
Ik heb er jaren geleden ook een keer ernstig last van gehad dat ik er zwemmend nauwelijks bovenuit kon komen voor lucht. Het was toen hoogstens 20 cm dik.
Als ik het goed lees, zijn ze onverwacht in dat schuim terecht gekomen. Dat is zeg maar het "ongeluk" gedeelte in het verhaal.
@TheEgg | 13-05-20 | 09:51: En dat schuim kwam onverwachts uit de lucht getoverd?
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:52: Zoals ik het lees: De wind draaide onverwacht, dus inderdaad, dat schuim kwam onverwacht aanzetten.
@TheEgg | 13-05-20 | 09:54: onzin: noorden wind was al dagen voorspeld.
@TheEgg | 13-05-20 | 09:51: ze zijn blijkbaar verrast door een hoge golf waardoor ze allemaal in de problemen kwamen. Ze hielpen ELKAAR waarschijnlijk zoveel mogelijk om er levend uit te komen, maar toen kwam het lot hun tegemoet met een metershoge, onverwachte, schuimlaag. Noodlottige ongevallen gebeuren. Ook op straat bij mooi weer. R. I. P.
@Ortega77 | 13-05-20 | 10:06: Wind draaide plotseling van Noord-West naar Noord-Oost, waardoor het schuim zich op 1 plaats heel erg ophoogde. Daar zijn ze in terecht gekomen. Die laag was dus niet meer ca. 20 cm hoog, maar manshoog.
Kom je daar in terecht, dan weet je niet meer wat links of recht en voor of achter is. Ze ziet helemaal niets meer. En erger: het is heel erg dicht en compact schuim, waardoor ademhalen onmogelijk wordt.
Niet kunnen ademen door de enorme hoeveelheid opgehoogd schuim en niet weten welke kant je op moet om er uit te komen is ze dus fataal geworden.
Mijn welgemeende condoleances aan de families van de slachtoffers! In en in triest!
Ja, bitter dat ze juist aan het trainen waren om levens te redden.
Een NIOZ-onderzoeker legde al ongevraagd een verband tussen stikstof en fosfaten in de zee en de vorming van een overdaad aan schuim. Sneue groenlinkserts die de trieste dood van deze mannen voor eigen propaganda gaan gebruiken in 3, 2, 1, ...
Of kan het ook waar zijn? Zeestromingen brengen soms voedselrijk water aan de oppervlakte. Niets met vervuiling te maken, wel met fosfaten en stikstof.
@Hadena | 13-05-20 | 10:09:
Nee, de context was vervuiling nabij bewoonde kustgebieden. Maar als die context ontbreekt dan verzinnen linksactivisten die er zelf wel bij. De eerste sneue groenlinksert heeft zich hierboven al aangediend overigens, badboydutch | 13-05-20 | 12:18: "We slopen de natuur en nu slaat de natuur terug. Eigen schuld en hopelijk een lesje voor de rest."
Het 'bloeien' van die algen wordt klaarblijkelijk aangewakkerd door licht (zonneschijn).
Laten we daar dit voorjaar, mede door de afwezigheid van vliegtuigenstrepen, nou zeer veel en zeer fel, van hebben genoten.
Die instructeurmeneer gister in het nieuws, toen ze hem vroegen of hij het verstandig vond dat ze de zee op waren gegaan met die omstandigheden, die man moest heeeeeel erg op z'n kaken bijten om iets camerawaardigs eruit te persen van "nou, eh, ik, eh, zou het , eh, niet gedaan hebben"
Hij wilde iets anders zeggen, ik ook, maar in navolging van hem doe ik dat maar niet.
Hij beet zijn tong er bijna af.
@Mr_Natural | 13-05-20 | 09:49:
U weet welk fragment ik bedoel he? Ik had werkelijk met die kerel te doen.
@elfenstein | 13-05-20 | 09:53:
Knap hoe hij zich wist in te houden.
@elfenstein
Wat zou jij gezegd hebben dan?
Het is iedere keer weer een afweging lijkt me: ga ik wel of niet.
Logisch natuurlijk, maar ja de goedpraat maatschappij viert hoogtij.
Ook wel sneu dat de zee nu weer de schuld van alles krijgt. Ook niet makkelijk voor hem.
Lol!
Zee is een haar of een het: die Nordsee, das Meer.
Transeader.
@Pluisbaard | 13-05-20 | 10:18:
Whahahahaha
Dieptriest
Woorden schieten tekort
Veel sterkte aan alle families
Geen arrogantere en overvol van zelfvertrouwen mensen dan surfers die de boel graag onderschatten.
Als buitenzwemmer (15km/week) vaak genoeg ruzie met die gasten dat ze veel te dichtbij komen. Overschatten zichzelf enorm.
Golven kunnen maar niet hoog genoeg zijn. Altijd een grote muil maar als ze een kilometer moeten zwemmen hebben ze een probleem zonder hun surfplank.
Echt enorm gecondoleerd, rip maar hoop wel dat ze hun protocollen een beetje bijstellen en er lering uit trekken.
Heb je het artikel niet gelezen? Ze waren bezig met reddend zwemmen gevoelloze lul.
Ga je schamen man, deze tegel vat goed je beperkte geest samen
Precies, u raakt de kern van het probleem.
@overVecht | 13-05-20 | 09:42:
Als je jezelf al niet weet te redden niet je anderen al helemaal niet willen redden.
Les 1 in reddingswerk is zorg eerst voor je eigen veiligheid.
Les 1 jongens, les 1.
@Miezerig | 13-05-20 | 09:44:
Ga lekker op de schoot van mrXL zitten met een duim in je mond en geef hem een aai over zijn bolletje.
Op al die leuke plaatjes op hun site ook nergens een swimIT device te zien. Dat wordt al veel gebruikt voor het binnenwater.
Misschien ook niet realistisch om als "bodyguard" te willen trainen in omstandigheden waarbij niemand het water meer in mag...
Weten wanneer je het aan de cavalerie moet overlaten is ook zo'n dingetje...
Exact, in de roos. Anno 2020 zijn zelfs natuurwetten onzin voor een bepaald soort mensen die denken alles beter te weten en boven alles te staan. Je ziet het ook bij Corona. Diezelfde stroming figuren heeft lak aan de preventieve maatregelen en weet zeker dat er geen tweede golf komt.
En dan ben ik gecertificeerd triatlon trainer en heb ook veel gezeild en instructie gegeven. En dan nog kreeg ik bij windkracht 6 een onbehaaglijk gevoel. Die kracht van het water is enorm.
@mrXL | 13-05-20 | 10:04: En helemaal vlakbij havenhoofden en strekdammen, de onderstroming is er verwoestend, dat is al eeuwenlang bekend.
Van de NOS :
"Het NIOZ doet al veertig jaar onderzoek naar schuimalgen in zee. "Er was nu heel veel schuim, mogelijk ook met een grote hoeveelheid algen. Dat zou kunnen komen doordat het afgelopen dagen bijzonder mooi weer was, gevolgd door storm. We moeten weten hoe deze bloei zich verhoudt tot voorgaande jaren."
Dat zeeschuim gevaarlijk zou kunnen zijn of mensen erin zouden kunnen stikken, is niet bekend bij onderzoekers van het NIOZ. "Ook niet bij zeezoogdieren", zegt Philippart. "Dit schuim komt voor in de branding. Daar zijn doorgaans niet veel dieren te vinden."
Of er mogelijk giftige stoffen in het water zaten wordt door het NIOZ niet onderzocht. Het instituut heeft de monsters op het strand van Texel genomen. "Gezien de zeestromen, kun je ervan uitgaan dat dit hetzelfde soort schuim is."
Een politiewoordvoerder laat weten dat er op het strand van Scheveningen geen monster is genomen."
Waarom is er geen monster genomen van het zeewater in Scheveningen? Dat begrijp ik echt niet.
Te druk bezig met andere dingen. Zoals de slachtoffers waarschijnlijk. Het nemen van zeewater monsters is niet het eerste wat bij die mensen in gedachten springt. Kan ik me wel iets bij voorstellen gezien de situatie...
En van het zand en van de lucht. Onbegrijpelijk.
@42 | 13-05-20 | 09:37: Uiteraard mee eens, maar het zou toch een vast onderdeel moeten zijn van een bepaald protocol. Zeker gezien de uitzonderlijke en nooit eerder vertoonde omstandigheden.
Scheveningen heeft altijd al schuim op het strand gehad met een beetje wind, veel meer dan op andere stranden. Gezien wat er om de hoek ligt is het wellicht verklaarbaar waarom men 150 kilometer verderop een monster neemt .
@Abner | 13-05-20 | 09:38:
Ohw alsjeblieft, gaat een eind heen met je monsters, vijf lui zijn verzopen in een té woeste zee met een dikke laag schuim d'r op. U wil nog weten wát voor schuim? Ga erheen, duik d'r in en neem een flinke hap. Als het zout is heeft u prijs.
Ik lees overal, niet alleen hier, dat ze zo ervaren waren.
Dus alle omstandigheden kenden, ook dat schuim/alg dat ieder jaar in deze periode groeit, ook de stroming, enz.
Maar hoe kan een ongeluk dan 5 keer gebeuren?
Deze ervaren mannen herkenden de symptomen van een gevaarlijke situatie niet?
Precies! Gevaarlijke dingen doen die jezelf en de samenleving schaden en op kosten jagen... waarom was ook al weer de riem in de auto verplicht gesteld?
Thrillseekers willen wel eens signalen en rode vlaggen negeren voor hun eigen vermeack.
Hoe meer ervaren men is hoe meer men overmoedig denkt.
Angst vooraf hebben ze niet zoals wij en ik wel hebben een zien en uitdaging.
Maar juist de echt ervaren weet op dat moment dat je geen uitdaging met de dood moet aangaan.
De natuur is sterker.
Om precies die reden die ik opgaf maar wat niet gezegd mag worden... Maar je instinct is goed!
Ik leef aan zee en dat schuim gevaarlijk kan zijn voor zwemmers dat hoor ik toch echt voor het eerst.
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:37: Precies dat. En wij maar weer de hulpdiensten betalen met ons allen.
Het is echt verschrikkelijk als je man, broer of vader niet meer thuis komt.
Maar het is een risico sport, net als duiken of bergbeklimmen. Ongelukkige samenval van omstandigheden? Nee, slechte voorbereiden. Ook die hele hele, HELE kleine kans dat iets fout gaat moet je rekening mee houden.
Oh, dat kan niet? Dan had je misschien maar thuis moeten blijven of een andere hobby moeten zoeken.
@Nuchternederland | 13-05-20 | 09:32: Want ongelukken gebeuren nooit. De situatie was gevaarlijk voor onervaren mensen. Niet voor ervaren mensen die gingen trainen.
Vervolgens gebeurt er iets onverwachts, en gaat het alsnog fout. Dat heet een ongeluk. Shit happens. Het leven is niet eerlijk.
@hoejeheette | 13-05-20 | 09:40:
Ik leef neit eens aan zee maar als ik een metershoge laag schuim op woeste golven zie heb ik acuut geen zin meer om me daar in te begeven. Gezond verstand is een beetje weggeërodeert door de zilte lucht?
@FLP_du_Stok | 13-05-20 | 09:42: Wat een gelul. Ongelukken gebeuren. Overigens geen idee hoe het zit met zee-reddingen, maar berg reddingen betaal je gewoon zelf. (of beter, daar verzeker je je voor, samen met al die anderen die datzelfde "risico" nemen)
@FLP_du_Stok | 13-05-20 | 09:42:
"Ook die hele hele, HELE kleine kans dat iets fout gaat moet je rekening mee houden."
Dan kun je inderdaad alleen nog maar thuisblijven (hoewel je daar ook van het spreekwoordelijke keukentrapje kan vallen en je nek breken), en ook nooit meer in een auto stappen of in een vliegtuig, want af en toe vinden er dodelijke ongelukken met auto's plaats en stort er wel eens een vliegtuig in zee.
Ik zelf heb ca 10 jaar veel gedoken - scuba diving - en nooit het gevoel gehad dat ik met een 'hoog risico' sport bezig was, en ja, ook daar gebeuren af en toe ongelukken (vaak omdat mensen zich niet aan bepaalde regels houden, vandaar bv de slogan: "Plan your dive, and dive your plan"; maar ook als je je wel aan alle regels houdt, kan zich iets totaal onvoorspelbaars voordoen, vergelijkbaar met dit surfongeluk).
Weet je wat een risicovolle sport is? Voetballen. Daar is bij mij op 18-jarige leeftijd mijn meniscus aan gort getrapt, en ik heb wel eens gelezen dat 10% van alles en iedereen die in een ziekenhuis terecht komt, een 'sport-gerelateerd' gezondheidsprobleem heeft. Schaffen we daarom alle sport dan maar af? Natuurlijk niet, je probeert het veiliger te maken, zodat die 10% in de toekomst naar 5% gaat, bv. Alle risico's uitbannen is onmogelijk, ook al zijn mensen die nauwelijks getraind de Everest opgaan omdat dat nu eenmaal op hun bucket list staat, inderdaad dom te noemen.
@Dr_Johnson | 13-05-20 | 10:13: Allemachtig. Het eerste reaguursel dat hout snijdt. Heeft ff geduurd zeg.
@Dr_Johnson | 13-05-20 | 10:13: Daar vat je het perfect samen: ca 10 jaar veel gedoken - scuba diving - en nooit het gevoel gehad dat ik met een 'hoog risico' sport bezig was.
Google eens hoeveel duikers verrast worden door de kou, en de harde stromen in onderandere zandgaten. Die hadden ook nooit het idee dat ze 'hoog risico' liepen.
En dan zijn het zelfs ook nog vaak 'beroepsduikers' die in hun vrijé tijd aan de hobby waren.
Heel veel sterkte voor familie en vrienden.
De muistroom, uitputting, harde wind, schuim en het trieste verhaal is compleet. RIP kerels. Ook voor de redding werkers sterkte gewenst.
Minsten vier (nee, niet vijf, uitputting kwam pas in de zee) Rode Vlaggen om niet de zee in te gaan... waarom toch dat extreem onverantwoordelijke gedrag... doden en extreem hoge kosten voor reddings/bergingswerkzaamheden... als men NIET de zee in was gegaan... was het dan niet gebeurd?
Nu is de tijd om je zure muil te houden.
@guile | 13-05-20 | 09:33: U weet het verschil tussen zuur en realistisch toch wel hoop ik? #NietMeehuilenMetDeWolven
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:36:
Ah een realist. Misschien nog een keer rustig lezen.
@pielemuisje | 13-05-20 | 09:39: Er zijn vijf doden, die allemaal nog zouden leven als ze het water NIET waren ingegaan?
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:49: Vandaag komen er waarschijnlijk ook weer 2 menesen om in het verkeer door een ongeluk. Zou niet gebeuren als ze NIET in de auto waren gestapt. En zo kun je dan 100 verschillende voorbeelden geven. Jouw statement snijdt geen hout, dat besef je toch zelf wel. Shit happens, ongelukken gebeuren elke dag. Wat voor jou levensgevaarlijk lijkt, is voor een ander een berekend risico dat genomen wordt. En toch gaat het soms mis.
Dat krijg je nou met die stijgende zeespiegel!
Nee, vreselijk drama, samenloop van ellende en RIP, beste kerels.
... "'Surfers brengen KNRM-mensen in gevaar'. Maar deze jongens waren dus juist bezig met reddend zwemmen. Juist op dit soort momenten is het de moeite waard om te trainen." ... Leest u even mee? Gaat toch door je ziel heen, zo'n stukje tekst.
RIP mannen.
Vijf drama's. Voor vijf keer nabestaanden zal het leven voorgoed veranderen. Mijn hartsvriendin overleed op jonge leeftijd en daardoor heb ik gezien wat dit met nabestaanden doet. Het ijlt een leven lang na. Bij mij zelfs 'slechts' maar vriendin zijnde. Vijf keer... Rust Zacht!
Vreselijk !!
Ze zijn wellicht slachtoffer van hun eigen levensgevaarlijke risicovol gedrag, namelijk de zee in gaan terwijl dat op dat moment LEVENS-gevaarlijk was? Niemand die zei: doe eens niet zo gevaarlijk, dadelijk ga je dood, dadelijk moeten hele dure hulpdiensten jullie weer komen redden / jullie lijkjes uit het water halen?
Kom, kom. Het waren ervaren, getrainde mannen.
Better safe then sorry, zoiets?
Want hulpdiensten doen aan helpen.
Ik heb van meerdere mensen gehoord die op de bewuste dag appten: "Vandaag sla ik een dagje over mij te gevaarlijk." Dus er waren blijkbaar genoeg watersporters die het wel zagen.
Als ik het goed begrijp waren het twee studenten die vervolgens door de anderen gered moesten worden en daarbij ook omkwamen?
Zo heb ik het tenminste begrepen maar de meldingen zijn nogal verwarrend.
Zelfs ervaren getrainde mannen verdrinken in. De eeuwenoude les is dus. De Zee is gevaarlijk. Altijd!
In dat geval 2 voor 12 zijn het twee dombo's en 3 helden.
Niemand zei dat nee. En wie zou dat tegen ze moeten zeggen dan? Een of andere suflul met 2 zwemdiploma's?
Dit soort golven zijn de uitdagingen waar deze ervaren mannen het voor doen. Zonder dat schuim was het waarschijnlijk niet zo slecht afgelopen. Gewoon Pech.
"de mens" wil graag dat het iemands eigen stomme schuld is, want dan kun je veilig denken dat dit jou nooit zal gebeuren. Pech is gevaarlijk. Pech maakt angstig, want dan kan het ook bij jou toeslaan. Dus snel de slachtoffers voor de schuld in de schoenen schuiven voordat je zelf bang wordt.
@JanVergoor | 13-05-20 | 09:24: Precies!. Treurig hoe mensen altijd de schuld bij slachtoffers zoeken vanuit hun veilige bubbel. Iedereen kan pech hebben of een ongeluk krijgen.
Je realiseerd hopelijk wel dat je lekker vanaf je toetsenboord een hele zure opmerking plaatst hier? Ben je uberhaupt wel eens aan de kust geweest? Ken je de siutatie per stuk strand? Met enige zekerheid kan ik dan zeggen NEE, dat weet jij niet. Hoe kan je dan beoordelen dat het een risicovolle actie is geweest? He tis geen Amsterdam waar je hand in hand met je vriendje rondloopt waar je met 100% zekerheid een horde finnen achter je aan krijg! De zee is onvoorspelbaar. Altijd!!
@vokfeez | 13-05-20 | 09:29: Je laatste zin zegt precies waarom het te idioot voor woorden is om die zee in te gaan afgelopen zondag. Kitesurfers trouwens helemaal buiten de zorgverzekering laten vallen.
@JanVergoor | 13-05-20 | 09:24: Dat dus. "Als ik de slachtoffers nou voor dom uit maak, kan ik mezelf veilig voelen". Vaak ook nog door toetsenbord ridders die vooral risico lopen op een hartinfarct.
Shit happens. Je doet je uiterste best om de risisco's te minimaliseren. Maar liever omkomen bij iets wat ik graag doe, dan als een bange konijn niks durven.
@JanVergoor | 13-05-20 | 09:24: Als ze niet de zee in waren gegaan, waren ze dan dood nu?
@vokfeez | 13-05-20 | 09:29: Als ze niet de zee in waren gegaan, waren ze dan dood geweest nu?
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:42: Nee, maar dan zouden er heel wat meer mensen dood gaan, als dat de houding zou zijn: Oh, er is een risico, ik ga maar niet trainen. Dan kun je alle reddingdiensten, van berg- en water- redding tot brandweer wel schrappen.
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:40:
Precies. Niets meer doen. Altijd binnenblijven. Corona is een zegen. Iedereen veilig. Nog wel even de keukentrapjes verbieden.
Jij bent de held want je durft niets.
@Ortega77 | 13-05-20 | 09:39: Dus jij gaat ook nooit meer oversteken ,begrijp ik?
@Cacob-Jornegoor | 13-05-20 | 09:42: Jij gaat dus niet de zee in, want gevaarlijk. Jij stapt ook nooit in een auto, want gevaarlijk (2 tot 3 doden PER DAG!) Op de fiets doe je ook niet, want gevaarlijk. Eigenlijk is buiten lopen ook gevaarlijk, dus dat doe je waarschijnlijk ook niet. Je kunt ook verdrinken in 8cm diep water, dus in bad gaan zit er ook niet in voor je. Keukentrapje heb je waarschijnlijk niet in huis, want stel je voor.
Tjezus, wat een gezeik. Van leven ga je dood. Zo simpel is het.
@Hunter S. Thompson | 13-05-20 | 09:27: Treurig hoe mensen nooit de schuld bij het slachtoffer zoeken vanuit hun deugbubbel. Het is altijd pech of een ongeluk.
@vokfeez | 13-05-20 | 10:17: Ik steek niet over als er net een straatrace aan de gang is, mij te link.
@Eagle0511 | 13-05-20 | 11:25: Vervoer van A naar B is noodzakelijk, surfen op zee is dat nooit. Laat staan bij windkracht 6 met schuimvorming.
@JanVergoor | 13-05-20 | 09:24: Psychologie van de koude grond. Slachtoffers zijn niet per definitie onschuldig. Het kan wel degelijk hun eigen stomme schuld zijn. Als je bij windkracht 6 gaat surfen is dat niet erg slim. Als het dan misgaat kan de eigen verantwoordelijkheid niet ineens ontkend worden.
@TheEgg | 13-05-20 | 09:40: Wat een aannames allemaal. Ik hoef geen slachtoffers voor dom uit te maken om mezelf veilig te voelen. Wat is dat voor kul. Hier zijn de risico's juist gemaximaliseerd, want alle seinen stonden op rood. Dan kom je inderdaad niet om als een bang konijn, maar wel als iemand die grote risico's nam en dat niet overleefde. Dat is een keuze. Verder niet iets om trots op te zijn, lijkt mij.
@TheEgg | 13-05-20 | 09:57: Les 1 is gevaar goed inschatten, en dat was bij deze surftrainers minder goed ontwikkeld. Lijkt me juist een verhoogd risico voor leerlingen.
wat een Burgemeester!! Sjekkie Remkes, grotere oetlul, zonder compassie voor de camera zijn medeleven te delen. Flikker op. De Mos for mayor!!
rip voor de nabestaanden
R.I.P. voor de nabestaanden? Wilt u ze allemaal dood hebben?
Pardon?
Remkes ging toch altijd naar Thailand? Helaas krijg ik daar verkeerde beelden bij. Een man boven de 60 met een slecht gebit.........
@pibasso | 13-05-20 | 09:24: Uit kostenoverwegingen kiest hij voor de Thaise tandarts met desastreuze resultaten.
Komt vast door al die windmolens in zee, denkt mijn paranoia-brein.
Is niet zo gek, Fox News had volgens mij laatst een onderzoek gedaan anar de toename van wind en tornados doro windmolenparken. Kosten bovendien een hoop stroom.
Vergeef me mijn cynisme. Maar abnormale natuurlijke omstandigheden? Kan enkel een kwestie van tijd zijn totdat dit ergens door iemand aan klimaatverandering wordt gelinkt. Op zijn minst zal binnenkort te lezen zijn dat dergelijke schuimlagen door klimaatverandering vaker zullen voorkomen. Daar durf ik een goede fles wijn op in te zetten. Die ik overigens bij dezelfde weddenschap over corona al heb gewonnen.
Hear hear! Scherp gezien.
OK, en stel dat het blijkt door empirisch bewijs dat de toename van algen gelinkt is aan het opwarmen van zeewater? Toch maar blijven ontkennen, want dat is stoer ofzo?
@Vasquez | 13-05-20 | 09:29: Of er worden te veel vissen uit zee gehaald die wellicht anders een deel van het plantaardige plankton eten. Wat dan nu niet gebeurd, waardoor er nu veel meer plantaardig plankton aanwezig is in zee dan anders. Hou even rekening met meerdere mogelijk oorzaken. Er zijn waremere zeeen dan de noordzee. Is daar ook een schuim probleem? Ligt het dus uberhaupt wel aan de temperatuur van het water? Zo maar wat vragen. Ik ontken niets, maar ik bevestig ook nog niets. Lijkt me wel zo eerlijk in dit geval.
Altijd direct maar weer die klimaat kaart trekken wordt ik een beetje beu. Doe gedegen onderzoek, trek je conclusies en kom dan met een verhaal. Op dit moment ga ik nog nergens van uit.
Mafklappers, sommigen gun je het.
Wat heeft dit er mee te maken? Heb een beetje respect man...
ga toch eens weg met je spam.
S P A M
Dezelfde youtube filmpjes als gisteren.
Begrijp je bericht Mike!!
maar je gaat van spamhoeren naar lijkenpikken!!
Ik woon mijn hele leven al niet ver van zee en kom er bijna dagelijks. Ik kan mij als kind al niet anders dan herinneren altijd gewaarschuwd te zijn voor muien, een draaiende wind en andere zee-gevaren. Toen ik op de dag van dit bizarre ongeval over de boulevard in Zandvoort reed zag ik tot zo ver ik kon kijken hoge golven met grote schuimkoppen. Iets dat ik zeker in deze periode van het jaar zeer zelden zie en mijn eerste gedachte was meteen: "Je bent knettergek en verschrikkelijk levensmoe als je vandaag de zee opgaat." Helaas klopte dat dus ook alleen dat er zoveel slachtoffers zouden vallen had ik niet verwacht. R.I.P.
In wat voor auto? Wel belangrijk.
Ik weet niets van de zee en de wind daarbij. Ik kan me voorstellen dat jij vrij goed in kunt schatten wanneer het daar gevaarlijk is. Maar zo te zien waren de overledenen allemaal ervaren, dus ik neem aan dat die dit óók hadden kunnen inschatten. Achteraf gezien hebben zij dus de verkeerde inschatting gemaakt. Heel erg verschrikkelijk dit.
@Normpje | 13-05-20 | 09:19: Geen idee meer, ik test zoveel auto's dat onthou ik niet Normpje. Ik heb privé geen auto want ik heb eerlijk gezegd helemaal niets met auto's ik vind het testen an sich gewoon leuk. Ik heb ooit het sleuteltje van een Ferrari geweigerd....... Zo goed?
Fouten vinden in een testauto is wat ik leuk vind lees maar:
1. doorbraak.be/software-bugs-auto/
2. doorbraak.be/spaghetti-auto-software/...
Precies! Hoe hard ook dat oordeel, maar eigen schuld komt aardig in de buurt!
@Roadsurfer | 13-05-20 | 09:24:
"Fouten vinden in een testauto is wat ik leuk vind lees maar"
Aanrader:
m.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q
Hele kanaal is misschien wel wat voor u.
Ze zijn niet verdronken. Ze zijn gestikt in het schuim. Is voor mij echt voor het eerst dat ik hoor dat schuim levensgevaarlijk kan zijn. Ik ging vroeger ook altijd zwemmen als het stormde. Gaaf. En toen was er ook schuim en dat was leuk. Dit moet wel heel extreem geweest zijn.
@hoejeheette | 13-05-20 | 10:06: Er is helemaal nog geen autopsie rapport.
Waarom weer een stuk hierover? De reaguurders die over elkaar heen rollen met hun digitale kots over hoe zij andere nooit in gevaar zouden brengen met hun gedrag en ander misplaatst burgerlijk gezeik zal weer harteloos geplaatst worden.
Zegt iemand met zo'n nick, proest!
Ga zelf maar iets beginnen , u gaat er niet over wat er geplaatst wordt als artikel.
Voor u is er de Joop, waar institutioneel deugen tot een kunst is verheven. En waar onwelgevallige comments over onder andere islam en racisme na enkele uren wikken en wegen door de aanrander met de witte onderbroek toch maar niet worden geplaatst. En waar compleet nietszeggende comments als “Wat een goed stuk van onze ome Han” na tien minuten gewoon wél worden geplaatst en waar na één dag het gemiddelde topic nog geen twintig comments telt. En dat van het geld van de leden van bnnvara. Maar dat geeft me dan wel weer een goed gevoel...
Wat doe je hier dan? En nog een kroon ook... Doorlopen!
Is er eigenlijk al een groene rakker op het idee gekomen om ze te bombarderen tot de eerste Nederlandse slachtoffers van klimaatverandering?
In hun ogen is iederreen (behalve zijzelf) schuldige.
Zee, elk water is altijd gevaarlijk. In 10 cm water kan je verdrinken, Harde reminder.
Dat weten we dan nu weer.
helemaal als er een meter schuim opstaat.
Ontzettend triest, veel sterkte voor de nabestaanden.
Je leven geven tijdens het proberen te redden van levens van anderen. Helden.
Ze waren aan het oefenen om ongeoefende zwemmers te redden uit gevaarlijk water, zogezegd. Er was eerst niemand in nood.
@MaarFeitelijk | 13-05-20 | 10:17: welk gedeelte van het woord "oefenen" begrijp je niet?
Dus binnenkort wordt schuim verboden, ik zie de Engelse biertjes al op de bar staan.
The sea is a cruel mistress. Het lijkt op ontzettend veel pech want anders kunnen er niet zoveel ervaren zwemmers tegelijkertijd omkomen.
Een ervaren zwemmer en ervaren in de geheimen van de zee had het wel uit zijn hoofd gelaten om in deze condities de ze in te gaan.
Maar ervaren? Met in de 20 en 30?
De zee kent zoveel geheimen dat je volgens mij een oud baasje moet zijn wonende aan de kust dat je alles weet.
Maar goed hè ik mag er geen mening over hebben want het was volkomen normaal dat ze de zee ingingen.
Komt op mijn over als "Trust me I'm an engineer"
@Miezerig | 13-05-20 | 09:20: Je kan ook wel eens een verkeerde inschatting maken. Dat is hier waarschijnlijk gebeurd. Neemt niet weg dat als je al vanaf je 5 jaar in het water ligt , je op je 20 ste zeker wel wat ervaring kan hebben , toch? Kortom we weten niet alle details dus laten vooral geen duidelijke mening plaatsen gebaseerd op je vermoedens of aanname.
Trieste samenloop van omstandigheden, gestikt door een dikke laagschuim. Sterkte aan de nabestaanden van deze gezonde Hollandse kerels!
Waarom dachten ze dat het door al dat schuim een goed idee was om te gaan surfen, bodysurfen liggend op zo'n plankie?
Lijkt wel haast dat deze 'slimme' Lockdown de mens domme dingen laat doen ter afleiding voor vermeack.
Misschien anders nog een keer lezen?
Je hebt er weinig van begrepen. Tamelijk ergerlijk, dit soort reacties.
Je oordeel klaar hebben maar echt totaal geen idee hebben waar het over gaat. Je kan trots op jezelf zijn!
"De Haagse surfer Pat Smith zegt tegen de NOS dat hij zo'n dikke laag schuim niet eerder heeft gezien."
"Volgens woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM is het drama in Scheveningen 'ongekend'. "Als er surfers omkwamen dan waren het altijd incidenten met één surfer. Dit is voor zover ik weet niet eerder voorgekomen.""
""Maar deze jongens waren dus juist bezig met reddend zwemmen. Juist op dit soort momenten is het de moeite waard om te trainen.""
Heb je het stuk überhaupt gelezen?
Nou, ik hoop maar wel dat jij in ieder geval de 'slimme' lockdown oproep van Rutte nog jaren braaf blijft navolgen: "Blijf thuis!" Dan kun je geen domme dingen doen. Domme comments op GS neerplempen, dat wel, ja, maar dat is niet schadelijk, gelukkig.
Ik wil de eerste zijn met de dooddoener R.I.P.
Gefeliciteerd!
Online surfen was een betere optie geweest. Sowieso op de zolderkamer blijven.
Daarbij kun je dan weer gevaarlijke virussen oplopen
Vreselijke situatie. Sterkte aan de nabestaanden gewenst!
Gisteren ging ik er nog vanuit dat het een onbezonnen actie was. Nu begrijp ik dat het een soort van ongeval is. Mijn excuses voor een ongepaste reactie.
Ik ben blij dat ik gister op mijn spreekwoordelijke lip heb gebeten maar ook ik voel me wat schuldig over mijn initiële, kortzichtige onderbuikgevoel.
Siert je.
Overigens zou het allemaal natuurlijk nauwelijks minder pijnlijk zijn geweest als het wél een onbezonnen actie was geweest. Toch?
@Lewis | 13-05-20 | 11:51: Hoi Lewis, nou, beetje. Ik maakte een vergelijking met ander leed. De slachtoffers daar, konden niet zelf besluiten om de ruwe, koude, schuimende zee in te gaan, maar zaten met z’n vierentwintigduizend opgesloten in een hok.
Een "schuimwaarschuwing". Juist ja.
In en in triest. Bizarre samenloop van omstandigheden. Veel sterkte aan de nabestaanden, zeker met een 1.5 meter uitvaart.
Burgemeester Remkes is werkelijk een top kerel. Vooral in vergelijk met de moderne huppeldoosjes eerder of elders. Geen gekwezel of gezwam, sympathie en medeleven waar het hoort. En geen publiek geleuter over hulpverleners, die kunnen gewoon via de commandanten bedankt worden.
REAGEER OOK