Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl stopt met dagelijkse RIVM coronatoto

Het is een loterij waar niemand bij wint.

Solidariteit is geen altruïsme. Het is een vorm van egoïsme, in een zachte betekenis van het woord, omdat mensen individueel willen dat er rekening met hen gehouden wordt en daarom houden ze rekening met een ander. Solidariteit in coronatijd is een spel waarin wederzijdse belangen worden uitgeruild. En dat spel spelen we best netjes met ons allen. Nauwelijks incidenten, de anderhalve meter wordt gerespecteerd, en sommige mensen doen zelfs net alsof ze het prettig vinden.

Maar de solidariteit wordt bijeen gehouden door een vorm van bangheid. En als angst en angstvalligheid de gedeelde emoties worden waarop die anderhalvemetermaatschappij is gebouwd, krijg je een beklemmende situatie waarin mensen elkaar gaan bespioneren, zich te snel door (de stortvloed aan) emotionele of sentimentele berichtgeving laten leiden, en allround onhebbelijk worden. Dat is wat die lockdown - ondanks de relatieve bewegingsvrijheid - zo benauwend maakt voor degenen die nog vrij adem durven halen, in de buitenlucht en zonder mondkapjes.

De RIVM-tombola van Jaap en zijn mensen braakt elke dag een aanwakkerend alarmgeluid uit, dat driemaal kraait en daarbij drie tamelijk willekeurige getallen uitspuugt. Aantal doden. Aantal nieuwe gevallen. Aantal ziekenhuisopnames. Drie getallen die op zichzelf niks zeggen en waarvan we al vanaf dag 1 weten dat ze niet deugen: de besmettingsaantallen móeten hoger zijn (maar ja, geen tests, HUGO), het aantal doden kan vertekend zijn omdat er hier en daar nogal eens wat dor hout valt zonder dat het in de RIVM-multomappen terechtkomt, en het aantal ziekenhuisopnames is ook niet per definitie het exacte coronagetal.

In die RIVM-cijfers ontbreekt ook een goed, vrij zicht op een breder plaatje van economische gevolgen, economische risico’s, welke groepen vrijer (zouden moeten) kunnen bewegen dan anderen, of wat nou echt goede maatregelen zijn om het leven zo goed en vooral zo snel mogelijk weer normaal op te kunnen pakken en door te kunnen laten gaan, zonder onszelf een nieuwe hoge piek van pandemiegevallen op de hals te halen. En het "Het Nieuwe Normaal" is bullshit, het oude normaal is straks gewoon weer het nieuwe normaal - de vraag is alleen hoe lang we er op moeten wachten.

De RIVM-cijfers zijn een losstaand nanodeeltje van een uiterst complex internationaal probleem en Mark en zijn Mensen kunnen zich er dagelijks grotendeels achter verschuilen, omdat de meeste media en de meeste mensen alleen maar willen weten wat die getallen zijn, en of ze lager worden om een vlakkere curve te bereiken. Maar de rest van de keuken van de Haagse worstenfabriek is grotendeels gesloten en het is gans onduidelijk welke politieke acties, initiatieven óf doemscenario’s (dat ranzige smerige doodzieke Brussel en haar coronastaatsgreep richting eurobonds!) er in de achterkamers worden bekokstoofd. Om nog maar te zwijgen van de vele verhalen van toegenomen (kinder-) misbruik, toegenomen zelfmoorden, eenzaamheid, gemiste mantelzorg, onderwijsachterstand en toenemende werkloosheid door leeglopende reserves van op slot gegooide bedrijven. De coronacrisis is véél groter dan de IC-bedden-teller.

GeenStijl stopt daarom met de dagelijkse RIVM-loterij, die we niet meer iedere dag braaf mee zullen pompen met de MSM-pushgolf, tenzij we ons de tiefus vervelen of er een enorm opvallende stijging of daling in zit. We zetten wel een update met een linkje onder het topic dat toevallig rond 14:00 uur online staat, en anders weet u zelf heus wel waar Teletekst, Nu.nl of de website van het RIVM wonen want we zijn allemaal grote mensen hier. Kost een beetje onderliggend lijden in clicks, maar dat overleven we wel.

Maar het doorpompen van die fopgetallen maakt ons medeplichtig aan een kokervisie die de coalitie iets te lekker lekker uitkomt, en die bange mensen bevestigt in hun angst. Dat ademt simpelweg niet zo lekker.

Eurobonds. Een groter gevaar dan de griep

Social

Zo, die geldpersen zijn flink aan het printen geweest...

Negatieve rente, kan ook allemaal gewoon

Reaguursels

Inloggen

Goed stuk, van Rossem. Dank daar voor.

Kernsplijter | 01-05-20 | 18:47

het RIVM i, net als o.a. CBS, CPB en KNMI een crypto-politieke staatsinstelling die onder het mom van objectieve wetenschap politiek gewenste getallen produceert om een door de staat gewenste werkelijkheid "wetenschappelijk" te ondersteunen. En het werkt ook nog want wij geloven massaal in de objectieve wetenschapper met witte jas die de echte Waarheid zoekt terwijl dit ook maar gewoon mensen zijn die ideologie, carrière, geld en status nastreven en ook de secretaresse willen bespringen.

wlodek | 01-05-20 | 12:33

Vandaag 1 mei is het aantal IC plaatsen onder de 700 gezakt. Gommers heeft gezegd dat de seinen dan weer op groen staan en gekeken kan worden naar versoepeling.

Fries23 | 01-05-20 | 10:24

Alsof banken geld gaan uitlenen aan bedrijven die ten dode opgeschreven zijn. Dit gaat niet werken tenzij die bedrijven rechtstreeks bij de ecb kunnen lenen.

hustler01 | 01-05-20 | 10:13

Negatieve rente?

Maar, dat gaat toch zorgen voor deflatie van het geld?
Daar heb je toch ook niks aan?
Dan ref je aan de ene kant de economie, en aan de andere haal je de waarde van de euro ermee onderuit.

Of zie ik iets over het hoofd hier?

gaffelbaard | 01-05-20 | 09:04 | 1

Je ziet het helemaal goed. Maar op de wereldwijde valutamarkt zullen alle valuta's worden geraakt. Behalve de Chinese Munt. Zet een alu hoedje op en do the math.

Dhr. W. Anhoop | 01-05-20 | 10:18

Ontzettend goed! En wat die leningen betreft, sommige bedrijven kunnen niet anders dan verder lenen. Het zijn de kleine bedrijfjes die met duivelse dilemma's zitten: de strop of de guillotine?

Zoltan | 01-05-20 | 06:50

14000 Corona besmettingen bij zorgmedewerkers waarvan 9 overleden.. lijkt me een goede pijler toch? Is wel een cijfer van de NOS...

David000000007 | 01-05-20 | 05:19

Het duurde even maar jullie zijn ook wakker. Goed zo!

imp.caes.avg. | 01-05-20 | 03:30

Wil je ajb dat stukje over de 1,5 meter veranderen ? Die mag van mij nl wel blijven, heerlijk zo rustig in supermarkten enzo. Geen mensen meer die persé tegen je aan moeten lopen om ergens voorbij te moeten. En de cafés zijn net zo lekker rustig als in België , waar ze wel beschaafd kunnen converseren met elkaar, zonder de dreunende muziek. Het café weer als 2de huiskamer , heerlijk, zonder zeikende bediening, maar die blij zijn met een fooitje :) ( in tegenstelling tot de bediening thuis dus )

Kim-Jung-Un | 01-05-20 | 02:23

Terecht besluit Van Rossem ! En pleur dat Corona Café ook maar dicht. Die zes stamgasten spreken maar ergens anders af.

Kwelbeller | 01-05-20 | 01:11

"De Europese Centrale Bank heeft 3000 miljard euro klaarstaan aan goedkope leningen voor banken".

Drie. Duizend. Miljard. Euro. God miljaar!
Ik heb de ballen verstand van economie. Maar ik weet dat ik nooit meer geld kan uitgeven dan er op mijn rekening binnenkomt. En dat het slim is geld opzij te leggen voor als de wasmachine stuk gaat, of de tweedehands auto aan vervanging door een nieuwe tweedehands auto toe is.
En dat lenen fucking duur & fucking onverstandig is omdat het een half uurtje duurt om hem af te sluiten en tien jaar om het dubbele bedrag af te lossen, dat geld niet iets is dat net zo makkelijk aan mijn wijnstok groeit als de heerlijke druiven die ik elk najaar kan oogsten, en dat geld al helemáál niet iets is dat je zomaar kan drukken. Want dan krijg je straf. Onder andere, omdat je met het drukken van geld het bestaande geld minder waard maakt.

Dus vraag ik me af: waar komt dat onwaarschijnlijke bedrag vandaan dat Kristien Lagarde in haar pakhuis heeft liggen? Van de drukpers die ze in haar keldertje heeft staan?

Als ik het gesmijt met die onwaarschijnlijke bedragen zo bezie, kan ik niet anders dan aan mijn water aanvoelen dat dit vroeg of laat gigantisch fout moet gaan.
EU-landen kunnen nu al hun schulden niet meer betalen. En talloze bedrijven kunnen na 6 weken lock-downs hun schulden ook niet meer betalen. Dus kunnen die landen en bedrijven nu - goedkoop - nóg meer lenen. Dat is wat ik althans meen te begrijpen. Die landen en bedrijven vullen, anders gezegd, het ene gat met het andere.

Ik heb kennissen ten onder zien gaan die dit deden, het ene gat vullen met het andere; lenen, lenen, betalen, betalen. Hun eindstation was de Gemeentelijke Schuldsanering.

Toen Christine Lagarde president van de ECB werd, zag ik een foto in de krant waarop ze breed grijnzend met haar duim omhoog, stond afgebeeld:

images.nrc.nl/yQ0lybqB_o_J8yDQnDF_Qwn...

Ik moest meteen denken aan een soortgelijke foto van een soortgelijke dame, met een soortgelijke duim, die óók tot aan haar nek in 'finance' zat:

images.poms.omroep.nl/image/s1072/c10...

We weten inmiddels allemaal hoe het met deze dame - en vooral haar bedrijf - is afgelopen.

Ik denk dat ik maar eens wat goud ga kopen, voordat ik een brood moet afrekenen met twee miljoen euro. Die ik niet heb.

Peter Emile | 01-05-20 | 00:26 | 6

@prekert | 01-05-20 | 01:43: Mijn ex-bazin, heb wel nog in haar Jaguar mogen rijden, waar blijft de tijd?

g[E]ulden | 01-05-20 | 01:50

Controle is een illusie.

Kim-Jung-Un | 01-05-20 | 02:27
▼ 3 antwoorden verborgen

De IC cijfers waren de nog de enigste cijfers die nog iets zeiden,
mits ze waren opgedeeld in: Aantal instroom, uitstroom levend en uitstroom met kaartje aan de teen.
Zoals ze nu gegeven worden zegt het alleen iets over hoe druk ze het hebben en dat wisten we al.

NatNiks | 01-05-20 | 00:08

Allemaal leuk en aardig, maar wat ons volk nu echt bezig houdt is: waarom heeft Rutte nu zijn haar geverfd?

De verwarde man | 30-04-20 | 23:31 | 2

Betere vraag,
Wie heeft zijn haar geverfd!!?

Plaktong | 30-04-20 | 23:46

@Plaktong | 30-04-20 | 23:46: En waar is het geverfd? Vond die verfsessie plaats in het torentje, bij Rutte thuis of illegaal in een kapsalon?

dochtervanKees | 01-05-20 | 00:46

Die drie duizend miljard, dat is dus 6000 euro per Europeaan, van peuter tot aan onderliggend lijden stervende, benieuwd waar die allemaal voor nodig zijn.

zwellevertje | 30-04-20 | 22:58 | 2

€. 1.000,- verliezen is pijnlijk, 3000 miljard verliezen is statistiek.

Kwelbeller | 01-05-20 | 00:59

En wij maar betalen. Dankzij corona gaan er veel dingen veranderen, de economie en de Europese superstaat zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Schepvogel | 30-04-20 | 22:54

Ondertussen vindt er een stille staatsgreep plaats van de Groene Pressie-lobby, die schaamteloos misbruik maakt van de corona-pandemie om haar GroenLinkse agenda door te drukken. En de media werken daar even enthousiast als kritiekloos aan mee.

Zojuist in Zembla(bla), werden 'deskundigen' voor de camera gesleept die zonder met hun ogen te knipperen, beweren dat de hoge mate van besmetting & sterfte in Brabant de schuld is van fijnstof. Van Stikstof, ook. En al die boerenbedrijven natuurlijk.

In Het Parool vandaag een lang verhaal waarin een lector van de HVA suggereert dat het een goed idee zou zijn om alle fietsen in Amsterdam te nationaliseren. En dat gelijk die fietsen dan ook verboten zouden moeten worden in de binnenstad.
Volgens de lector is lopen de beste vorm van mobiliteit. En omdat er in een stad als Amsterdam teveel ruimte wordt ingenomen door auto's en terrassen, "moet daar wel iets voor gebeuren, er zijn veel conflicten. Neem de terrassen in Amsterdam, die nemen vaak plekken van voetgangers in.”

Dit alles onder de slogan "Never waste a good crisis".
Dus wég met uw auto, u gaat maar lopen. En als u uw oude moedertje in Friesland of Zuid-Limburg wilt bezoeken neemt u maar de benenwagen. En wég met die veehouderijen, u gaat maar brandnetelsoep vreten. En selderijstengels. En wég met die terrassen. U lurkt thuis maar aan uw biertje. En u lebbert thuis maar aan uw koffie. Uit die belediging van goede koffie die Senseo heet.

Een Delftse hoogleraar in Het Parool:
"vindt dit het moment om door te pakken met de autoluwe maatregelen. “Never waste a good crisis, sommige meer onorthodoxe maatregelen zijn politiek nu ineens wél haalbaar.”

Yeah, right.

In het kneiter-linkse bolwerk Amsterdam ritselt het, behalve van de bakfietsmoedertjes & duujjjzaamheidsvrouwkes, van de eco- en bio-winkels en -supermarkten. In een stad waarin auto's (viesbah) als een vijandige entiteit worden beschouwd, zullen dus binnenkort de beroepen van koelie en sherpa 'Het Nieuwe Normaal' gaan worden om al die eco-winkels en daarmee al die linksmensen van glutenvrije en biologisch verantwoorde vega-maaltijden te voorzien. Want het gebruik van pak-ezels is natuurlijk ecologisch niet verantwoord; ze pissen & zeiken op straat, dus stikstof en ammoniak. Nog afgezien van de woede van de Partij voor de Dieren.
Wellicht kunnen kamelen op termijn wél, aangezien Amsterdam binnen afzienbare tijd een islamitische stad zal zijn, met een islamitisch college en een burgemeester die Achmed heet.

Peter Emile | 30-04-20 | 22:50 | 1

@Peter Emile,
I’m your wingman aan je rechterzijde , dat dan wel weer.
Zoals ik al eerder heb geplempt, Idioterie maakt geen onderscheid op IQ.
En er lopen een heleboel koekwauzen rond die ook nog serieus worden genomen.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 23:08

Devaluatie als antwoord op de schuldenberg. Met 3 broden straks je hypotheek aflossen en jammer voor je pensioen.

glaaf | 30-04-20 | 22:45 | 3

Ik vrees dat je eerder je hypotheek neer mag tellen voor drie broden.

de honden blaffen... | 30-04-20 | 23:25

@de honden blaffen... | 30-04-20 | 23:25:
Ik voorzie op niet al te lange termijn de noodzaak van ruilhandel. En op je elektrische fiets zonder accu (want geen stroom meer om die op te laden) naar een boer in Friesland om je twee unieke antieke zilveren tafelkandelaars om te ruilen voor een kilo aardappels. In elk geval weet ik bijna alle plekken hier in 020-Zuid waar tulpenbollen in de grond zitten.

Peter Emile | 30-04-20 | 23:40

@Peter Emile | 30-04-20 | 23:40: aardappels kosten 1 euro voor 1000 kilo momenteel, geen tafelzilver voor nodig.

g[E]ulden | 01-05-20 | 01:53

Leuk, straks zijn de werkers in Europa het zat dat de niet werkers hun hard verdiende geld verdunnen en er komt weer een beetje meer conflict. De AFD, Front National, Vlaams Blok , FVD, Oban, Pools Nationalisten, Zweeds Nationalen, Fins Ethno Nationalisten en de Deens Nationalisten spinnen hier garen bij. Het gaat al goed in Brabant, ik hoef gelukkig niet naar het VK of de USA om zinnige mensen voor me het bestuur te laten doen. Nog even en de troep is opgeruimd en we mogen weer voor onzelf denken en voor onzelf werken.

Dr van | 30-04-20 | 22:27 | 1

Nou, dan kon u nog wel een zwaar tegen vallen. Wacht eerst maar de volgende verkiezingen af in 2021.

vluchtelingallergie | 01-05-20 | 00:51

Hèhè, na veel websiteverspilling eindelijk van de bandwagon afgesprongen.

issieookweer | 30-04-20 | 22:14 | 1

ja, laten we lekker doen alsof er niks aan de hand is en de kop in het zand steken.

dochtervanKees | 01-05-20 | 00:49

Dagelijks zeik topic ik zal je missen.

Pluisbaard | 30-04-20 | 22:14

Alsof iedereen angstig is als hij/zij zich houdt aan de richtlijnen. Angstig ben ik niet maar een goede economie gedijt ook bij gezonde mensen daarom ben ik tegen de paniekzaaiers die geld per definitie belangrijker vinden dan gezondheid. Ik mis de juiste balans in deze discussie.

BozePaarseMan | 30-04-20 | 22:10 | 3

Mee eens.

miss error | 30-04-20 | 22:35

Je kunt inderdaad beter gezond zijn en minder geld hebben dan rijk begraven worden.

dochtervanKees | 01-05-20 | 00:48

Het gaat niet om alleen geld. De meeste mensen zijn afhankelijk van hun baan om te overleven. Het is veel te kortzichtig om mensen die terug aan het werk willen in de hoek te zetten als hebberige mensen die je oma om zeep willen helpen.

Sir Hackalot | 01-05-20 | 07:43

Ik ben nu al 7 weken aan het worstelen met een klote virus dat telkens weer terugkomt. Ik heb het gevoel dat ik in brand sta als het hevig is, spierpijn, beroerd, verward etc. en krijg keelpijn als het minder is. Maar geen koorts.
Ben boven de 50 en heb van meer mensen gehoord dat ze hetzelfde ervaren. En ook dat als ze de huisarts hiermee benaderen, dat ze het uit moeten zieken en niet getest worden.
Stel je voor dat een merendeel van de beroepsbevolking hiermee te maken krijgt. Hoe groot is de economische schade dan? En werkt alles nog wel?
Ik verwijt dan ook dit kabinet, dat ze te weinig openheid geven over zaken die ons allemaal aangaan. En daardoor de draagkracht bij het volk voor een 'lockdown' wegnemen.
Ik ga zelf nu voor een megadosis vitamine C (5000mg) per dag en dat lijkt te helpen, maar ik voel mij nogal in de steek gelaten door onze gezondheidszorg.

prekert | 30-04-20 | 22:03 | 7

Ook ik ongeveer de zelfde klachten vanaf half januari. Leeftijd 60+ Nog nooit zo gehad, 3 maanden heeft dat geduurd. We hebben wel wat onder de leden, wat, dat is de vraag. Heel apart!

vluchtelingallergie | 01-05-20 | 00:55

Hier hetzelfde, heb ik het of heb ik het nou niet? kuchen en af en toe flink hoesten, niet vooruit te branden zijn, rare spierpijn klachten, niet je nest uit kunnen komen. En dan geen test kunnen doen om te zien dat je het hebt. Weken zijn er al voorbij gegaan zonder echt te weten wat er met je loos is.

clockandhammergame | 01-05-20 | 07:27

Curcumine C3 werkt bij mij goed. Gaat de ontstekingen in je lijf tegen.

IronLady | 01-05-20 | 08:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan iemand Rob Jetten het principe van gratis geld uitleggen? Fijn, dan kan Rob zijn salaris aan de eerste zwerver geven om te kijken of Rob dan miljonair wordt.

TheseDays00 | 30-04-20 | 21:53

Eensch! Ik ben vorig weekeind ook gestopt. Vanaf het begin heb ik de data vastgelegd en doorgerekend. Deze cijfers kunnen niet kloppen. De mortaliteit is 6x hoger dan in het hoogste doom-scenario. Dus òf Jan en alleman worden meegeteld als Corona dode, òf er lopen hele zombie legers rond die 'besmet' zijn en nergens last van hebben.
Bedenk, 'normaal' sterven er 'gemiddeld' elk jaar zo'n 155.000 Nederlanders; ongeveer 13.000 per maand; plusminus 3.000 per week; pak-em-beet 425 per dag.
Kortom; ik zie een agenda. En die is veel dodelijker...

Motorkater | 30-04-20 | 21:49

Helemaal mee eens.

JohnLocke | 30-04-20 | 21:46

Helemaal mee eens. Ook met de onderbouwing van van Rossem.

luto333 | 30-04-20 | 21:38

Tja duidelijke zaak, er zijn dus niet alleen in de bejaardenhuizen onnodig veel doden gevallen maar ook in de gebieden met veel intensieve veehouderij zoals Brabant, dus met alleen carnaval de schuld geven ben je er niet: www.ad.nl/dossier-coronavirus/corona-...
Zonder intensieve veehouderij waren er waarschijnlijk dus heel wat minder doden geweest.

Roadsurfer | 30-04-20 | 21:36 | 5

Je verwart intentensieve veehouderij met carnaval.

miss error | 30-04-20 | 22:44

@miss error | 30-04-20 | 22:44:
Niet waar, hoor; carnaval is drie dagen lang intensieve veehouderij. En dan ook nog gewoon op straat.

Peter Emile | 30-04-20 | 23:01

Het sterft ook van de koeien in 020.....

clockandhammergame | 01-05-20 | 07:29
▼ 2 antwoorden verborgen

"Drie getallen die op zichzelf niks zeggen" Ben al sinds de Geenstijl Chips - 2003? lurkend en soms mijn onzin op tegels aan het plaatsen op Geenstijl, en jullie worden soft. Tuurlijk zeggen die cijfers wel wat.

Ach laat ook maar. Jammer hoor.

harry21 | 30-04-20 | 21:28 | 1

@harry21,
Mja, Maar Harry dan moet je ook wel zelf met andere cijfers/ links komen om geloofwaardig over te komen .
Je kan hier nog zo hard lopen plempen/ Schreeuwen maar als we de MSM moeten geloven is het allemaal op het pandemie niveau terwijl zware griep niveaus in 2008 veel zorgwekkender waren.
Cijfers Griep vs Covid19? De huidige cijfers?
De vergelijking met alle “zogenaamde” onbekende mogen we waarschijnlijk niet weten.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 22:13

@van Rossum,
Het plaatje zegt eigen
Ijk al weer genoeg..

Toch maak ik mij zorgen over de huis cartoonist Nekschot.
Is er nieuws omtrent hem?

Datgingniegoed | 30-04-20 | 21:21

Da’s mooi, zei toch niks. Wat een domoor is die Jetten zeg! Welke producten? Als de klimaatmaffia zijn zin heeft gekregen valt er voor de bv Nederland niks meer te verkopen. Hebben we trouwens zelf ook niks meer te eten.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 21:16 | 2

Tja, toch lukt het ze weer. De varkens in Brabant en Limburg krijgen de schuld van de vele besmettingen in het zuiden. Niet het carnaval, want carnaval vier je in kleine groepjes.

Baander | 30-04-20 | 21:37

Die jetten, wat een clown.
Laat je beledigen en chanteren; alles om je waar aan de man te brengen.
Zijn de wallen weer open?

zuurtjeregen | 30-04-20 | 23:01

Het gaat via de banken. Dus ... dat duurt minstens een jaar voordat de kredietverlening bij de ondernemers terechtkomt, en tegen normale marktrente, en nadat de banken eerst al enkele duizenden ondernemingen failliet hebben laten gaan.
Alle steunfondsen: het rolt uiteindelijk allemaal in de zakken van de bankiers. Met een aluhoedje op zal het me niet eens verbazen als het bankwezen ook vuistdiep in een biologisch laboratorium in Wuhan blijkt te zitten. Het is na 2008 blijkbaar goed bevallen, zo’n crisis. Wat krijgen we in 2032? Alien invasion?

Stormageddon | 30-04-20 | 21:16 | 2

@Stormageddon,
Dit is een kneiterharde doorvoering van De “ hidden” agenda21 / VN agenda 2030.
Helemaal volgens het boekie gaat dit, gewoon eng!

Datgingniegoed | 30-04-20 | 22:51

Crisis 2008 2.0 upgrade.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 22:55

There was a bird called Enza. I opened the window and in flew Enza.

Broadsquire | 30-04-20 | 21:15

Op het NOS journaal verscheen een topicje met een internationaal bedrijf in A'dam, waar mondkapjes vrijwillig waren ingevoerd. Vervolgens liet men oranje halskokerdoekjes zien, die hup voor de neus & mond en hup omlaag getrokken konden worden. Juist dat gedrag kan funeste gevolgen hebben: met de handen wordt alles voor mond en neus gefrommeld en met de handen wordt alles er weer vandaan ontfrommeld. Dat handengefriemel is precies de reden om NIET over te gaan tot het dragen van mond/neus bedekking. Ga je ertoe over om mond/neus bedekking te dragen, doe het dan goed.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-04-20 | 21:12 | 1

Oké.

me,myself and IK | 30-04-20 | 21:22

Eindelijk, het zou tijd worden.

Ik roep al tijden dat die cijfers nergens op slaan. Als we het dan toch over cijfertjes hebben verwijs u graag naar een wat meer onderbouwd onderzoek door Ali S. Razavian (data-analist) die tot een paar interessante conclusies kwam in Europa:

bron: medium.com/@ali_razavian/covid-19-fro...

- COVID19 is veel besmettelijker dan eerder werd aangenomen (300 meer kans dan de griep).

- Meer dan 96% van de bevolking krijgt de ziekte en brengt deze over zonder ernstige symptomen te ontwikkelen. Dit extreem hoge aantal gevallen is de reden dat er zoveel tegenstrijdige conclusies uit deze ziekte komen.

- De pandemieperiode is ongeveer 75 dagen. In de eerste drie weken neemt het aantal gevallen exponentieel toe, in de volgende drie weken neemt het aantal nieuwe gevallen per dagplateau en in de laatste 3 weken neemt het aantal nieuwe gevallen exponentieel af.

- De incubatietijd is gemiddeld 5 dagen en de symptomatische periode is 2-3 weken. Wat betekent dat, tegen de tijd dat het eerste overlijden wordt geregistreerd, de exponentiële groeiperiode bijna voorbij is, hoewel het nog drie weken zal duren voordat het sterftecijfer exponentieel stopt met groeien.

- Verschillende landen hebben op verschillende momenten in hun pandemie (in het algemeen nadat het dodental zich opstapelt) verschillend quarantainebeleid ingevoerd, maar de gegevens zijn consistent in westerse landen, wat betekent dat quarantaine te laat wordt ingevoerd en het is minder nuttig dan gedacht (zie ook Zweden)

- Het sterftecijfer van COVID19 is 0,06%, iets minder dan de CFR van de seizoensgriep.

Er lijkt dus geen gegronde angst om aan dit virus te overlijden. Op een motorfiets of keukentrapje stappen geeft nog altijd meer kans op overlijden of letsel. De complicaties voor zwakkeren en 70-plussers zijn helaas wel gevaarlijker en de zorgcapaciteit is/wordt wel overbelast. Als bovenstaande zou kloppen is de de piek gepasseerd en volgt nu een uitdovende periode.

Maar de huidige verordeningen, exorbitante boetes, de idiote anderhalvemetersamenlevening, het nieuwe normaal, coronabonds en Orwelliaanse surveillanceideëen geven mij meer jeuk dan alle Wuhanhoesters en cijfertjes van het RIVM bij elkaar.

sir Ockels | 30-04-20 | 21:07 | 10

Interessant. Wat wel heel opvallend is is dat die 0.06% die hier dus op 6 april 'voorspeld' is, ook precies de mortaliteitsratio van ons zorgpersoneel is: 9 doden op 13884 = 0.648%. Natuurlijk zitten hier geen 70+ers bij, maar ook geen < 18. Natuurlijk dus niet alles zeggend, maar wel opvallend.

huabei | 30-04-20 | 23:08

@xyzzy42 | 30-04-20 | 22:39: Uw bierviltjes methode extrapoleert geen leeftijdsgroepen, en laat nu net in de hogere leeftijdscategorie de hoogste mortaliteit zijn. Maar ik volg uw analogie, en dan nog zit u er een behoorlijke factor naast:

Volgens het Pienter bloedonderzoek van 22 april 2020 is 3.6% van de Nederlandse bevolking besmet geweest met het Covid-19 virus. De geteste personen hebben de ziekte doorgemaakt met milde of asymptomische klachten zonder een ziekenhuisopname.

Dit zijn 17000000 x 0,036 = 612000 personen.

Bron: www.tweedekamer.nl/sites/default/file...

De actuele ziekenhuis een GGD cijfers COVID-19 op 22 april 2020

Positief geteste personen 34.842
Ziekenhuisopnames 10.021
Overleden personen 4.054

Bron: www.rivm.nl/documenten/epidemiologisc...

Er zijn dus in totaal (mogelijk) 612000 + 34842 = 646842 geïnfecteerde en/of genezen personen met Covid-19 die op 22 april 2020 zijn vastgesteld waarvan er 4054 zijn overleden.

Het totale percentage overleden personen van deze cijfers bedraagt in dit geval 0,63%.

Percentage opgenomen + totaal percentage overleden naar leeftijd:

0 – 4 0,01% 0,00%
5 – 9 0,00% 0,00%
10 – 14 0,00% 0,00%
15 – 19 0,00% 0,00%
20 – 24 0,01% 0,00%
25 – 29 0,01% 0,00%
30 – 34 0,02% 0,00%
35 – 39 0,02% 0,00%
40 – 44 0,04% 0,00%
45 – 49 0,07% 0,00%
50 – 54 0,11% 0,00%
55 – 59 0,15% 0,01%
60 – 64 0,17% 0,02%
65 – 69 0,18% 0,04%
70 – 74 0,23% 0,07%
75 – 79 0,22% 0,11%
80 – 84 0,16% 0,14%
85 – 89 0,10% 0,13%
90 – 94 0,03% 0,07%

U ziet: De overgrote meerderheid van de overleden personen is ouder is dan 65 jaar en had één of meerdere achterliggende aandoening(en) of ziekte(s). Tot deze leeftijd is het risico op opname of overlijden nagegenoeg nihil. Deze simpele cijfers zijn welliswaar anders, maar strekking komt op hetzelfde neer.

sir Ockels | 30-04-20 | 23:44
▼ 7 antwoorden verborgen

Pechtold was al een arrogant laxeermiddel, maar Jetten is als een emmer katten kots. Moge de recente peilingen vooral de richting blijven aangeven waar D66 heengaat; de gierput.

Broadsquire | 30-04-20 | 21:07

Dank je wel GS! Dank, dank, dank! Met een kus.

MoonBeebe | 30-04-20 | 21:05

Alles is van slag door een, mag ik dat zeggen, relatief klein pandemietje. We horen bang te zijn om ziek te worden. We zijn alleen maar maar bang om failliet te gaan en in de schuldsanering te komen. Bang om onze levensstandaard te verliezen. Eten is volop verkrijgbaar. Er wordt met ECB geld gesmeten en grote bergen aardappelen liggen weg te rotten. Er word met ECB geld gesmeten en boeren blijven zitten met kalveren die niet worden geslacht. Er wordt met ECB geld gesmeten en we mogen blij zijn als we een pak toiletpapier kunnen bemachtigen. Het lijkt wel of we geld eten en ermee onze reet afvegen. Zorg godverdomme voor eten, drinken en toiletpapier. Dan kunnen we het best eem tijdje uithouden. Ohja.... en bier.

Leptob | 30-04-20 | 21:01 | 3

Gaarne in deze volgorde, kan ik me wel vinden in uw woorden. Bier, eten, drinken (meer bier) en poeppapier.

suscrofa | 30-04-20 | 21:10

Je kan het wat bio ethanol maken voor die bederfelijke E10 benzine die ons door de strot is geduwd.
Na de crisis als al die thuiswerkers na maanden weer gaan rijden draaien ze allemaal hun motor in de soep. E10 vreet alles weg, tast aluminium aan waar je bijstaat.

Miezerig | 30-04-20 | 21:40

Het is het jaar van de vleermuis volgens de Chinese horrorscoop , wist u dat niet?
Onder haar vleugels gebeuren rare dingen.
Moet je eens kijken wat onze goochelaar Rutte straks uit zijn hogehoed tevoorschijn tovert, Dat is geen wit Konijntje hoor!
Dat beestje wat uit de hoed komt is zwaar vervuilt op het witte vachtje met Ruschiche stront strepen en SA crude.
Het wordt onderhand een drie span tegen het kapitalistische systeem. ( Rusland, China, EU).
Mocht uw nog enige waan ideeen hebben over een welvarende westerse wereld raad ik u aan om eens de geschiedenis te bekijken.
En hier verwacht ik toch wel een objectieve mening qua succesvolle samenwerkingen.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 21:52

al eerder opgemerkt we hebben 2 virussen namelijk covid 19 en het niet besmettelijke maar veel gevaarlijkere Angstvirus en dat zal "onze grote Lij/lei der"niet gauw gaan bestrijden want angst betekend macht

berg545 | 30-04-20 | 20:56 | 1

berg545,
Daar prikt u doorheen , toch?

Datgingniegoed | 30-04-20 | 22:16

Cortes had ook een troon bovenop de schedels van corona doden voor Rutte kunnen tekenen. Ik hoop ze bij de nos/npo proberen het gebruik van het woordje corona tot een minimum te beperken, en in plaats daarvan in de gaten gaan houden dat corona specifieke wetgeving op de juiste en correcte termijn weer opgeheven wordt door Rutte. Zo was daar de spoedwet coronavirus van drie dagen geleden, maandag 27 apr.2020 09:19 in BINNENLAND : "Het kabinet werkt aan een spoedwet om de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus een steviger juridische basis te geven. Binnen enkele weken moet deze wet de noodverordeningen vervangen waarin de maatregelen nu zijn vastgelegd. Dat bevestigen bronnen in Den Haag aan NRC. De nieuwe wet moet een einde maken aan de, volgens juristen, ’onhoudbare’, ’ondemocratische’ en ’ongrondwettelijke’ noodverordeningen. De daarin vastgelegde maatregelen als het verbod op groepsvorming zonder anderhalve meter afstand te houden, raken de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van vereniging, godsdienst en onderwijs. En dat de politie te volle huizen binnengaat, schendt het recht op de persoonlijke levenssfeer. Ingaan tegen de Grondwet is alleen toegestaan als het wettelijk is vastgelegd - dat is bij de noodverordeningen niet het geval. De nieuwe wet moet dat beter regelen, waardoor burgerrechten (tijdelijk) ingeperkt kunnen worden. Dat kan betekenen dat burgers makkelijker gestraft kunnen worden als ze maatregelen niet opvolgen." web.archive.org/web/20200427131800/ht...

rmstock | 30-04-20 | 20:55

U bent een brave Rutte burger die meteen in het nieuwe frame van Mark Rutte trapt. Heeft u ook wel genoeg de politie gebeld als er ergens drie mensen bij elkaar stonden?

5611 | 30-04-20 | 21:53

Raar, ik zie geen persoon, behalve de boer, binnen 1,5 meter van die knorren komen.

arlen | 30-04-20 | 23:08

Rob Jetten heeft het ‘weg met ons’ virus behoorlijk te pakken. Misschien moet hij een tijdje in quarantaine.

BozePaarseMan | 30-04-20 | 20:51

Wat hoogdravend allemaal. Stop gewoon als je het onzin vindt. Die cijfers zien we toch wel.

beldewouten | 30-04-20 | 20:48

We zijn reddeloos verloren. We lopen achter leiders en politici aan die de woorden incompetentie en hypocriet hebben uitgevonden. Als schapen laten we ons leiden naar de slachtbank. Als lemmingen storten we ons in een economische meltdown. Oh de ECB, die kan net zoveel geld bijdrukken dat zij willen, alleen komt het nooit in de reële economie. En ja, alle steunmaatregelen betekent een ding, we zijn allemaal afhankelijk geworden van de Overheid. Daar hangen wij aan het financiële infuus. En we weten inmiddels wat afhankelijkheid betekent, doen wat de leiders willen anders draaien we de financiële strop aan. Doel bereikt en dat allemaal door het spookverhaal Corona. Oh ja, dat betekent ook de Spanje, Italie, Frankrijk, Griekenland en Portugal, hun schulden kwijt zijn die gaan wij - als we nog geld hebben by the way - betalen. RIP.

De Evangelist | 30-04-20 | 20:48 | 1

Geheel met u ééns!

vluchtelingallergie | 01-05-20 | 01:03

Ik snap Jetten niet. Hij wil dus geld geven aan Italianen en Spanjaarden, zodat zij met dat geld onze producten kunnen kopen. Als onze regering, die voor de bevolking behoort te werken, de belasting verlaagt en de pensioenen verhoogt, dan kunnen wij die producten kopen en is de economie ook gered.

Leffe Blonde | 30-04-20 | 20:47 | 2

En dan hoeven de producten ook niet helemaal naar Spanje en Italië. Dat is beter voor het milieu.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 21:15

Robojet is als de kroegbaas die denkt een mooie omzet te draaien, maar alles op de lat zet.

5611 | 30-04-20 | 21:55

Van ,
zelden lees ik gedachtegangen van het begin tot het einde, maar in dit geval bracht je me er toe.
Dat heeft me namelijk tot deze stelling van je gebracht:

'Maar het doorpompen van die fopgetallen maakt ons medeplichtig aan een kokervisie die de coalitie iets te lekker lekker uitkomt, en die bange mensen bevestigt in hun angst. Dat ademt simpelweg niet zo lekker.'

Ik proef GS weer, de kijk vanuit de derde en vierde positie, die ik al een poos niet meer zag hier.

Laten we wel wezen, het is zo makkelijk om in slaap te vallen, maar als dat alles was zou dat niet tot de waanzinnige idioterie die er aan de hand is en de enorme tornado van angst en doelloosheid leiden waar je in die slaap in werd mee getrokken.

Het geld is niet zijn eigen waarde meer waard, het wordt zo meteen met extra geld toe het systeem in geforceerd, en waarom? Omdat het bestaan van deze massale menselijkheid nul waarde meer heeft voor de beleidsmakers.
Er is immers geen richting, geen pad, geen doel, geen openbaring, geen opgave voor de hele menselijkheid. Daar is men blind voor geworden en is met geen gratis geld toe te koop.

Mensen zijn hun reis kwijt, de initiaties, de zoektochten naar wijsheid, de natuurlijke ritmes en wat Jung de individuatie noemde.
Deze reis is ze ontnomen door beleid dat alleen maar economie en grondstoffen in het oog had.

De EU heeft geen ziel, geen cultuur en zeer zeker geen toekomstvisie, alleen maar meer en meer geld dat niks meer waard is.
Dus is het raar dat mensen bang zijn?
mensen zijn niet bang voor het virus, daar hebben we miljoenen jaren mee geleefd, mensen zijn bang de realiteit te zien, dat de mensheid doelloos is gemaakt.

GS gaf ons feauteauf*ckvrijdagen, bussen naar D66, Ruktor en vele andere dingen en dat hoort GS weer te zijn, niet een doorgeefluik van doelloze mensen.

LifeCatcher | 30-04-20 | 20:46 | 1

@Lifecather,
Mooi plempsel.
Maar wel een beetje laat als je nu pas tot dit inzicht komt.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 22:30

kwestie van een 3 en 12 nullen intikken. Weimar revisited.

Plaktong | 30-04-20 | 20:44

@Robjetten. Wat mij betreft onthoudt Robjetten vooral hoe tienduizenden Nederlandse ouderen en werkenden na hun 68e! ofzo afhankelijk zijn, van hun door hard werken, opgebouwde pensioenreserves door infaltie zien verdampen bij deze afgedwongen geldcreatie mede doordat Spanjaarden en Italianen zich nooit aan eerdere afspraken hebben gehouden.

Geenjoris | 30-04-20 | 20:42 | 1

Volgens de D666-doctrine dienen zij zich daags na pensioen bij de Pia Lijkstrastichting te melden om hun organen te laten oogsten. Die pensioenen kunnen dus gerust naar Zuid-Europa.

5611 | 30-04-20 | 21:58

Ik hoop niet lang meer want er wordt geestelijk veel geleden en de schade is niet te overzien als dit nog lang duurt.

frisenfruitig | 30-04-20 | 20:42 | 1

klopt

Lupuslupus | 30-04-20 | 21:00

Aex staat ten op zichte van een jaar geleden 10% lager, en ten opzichte van de start van 2019 zelfs hoger. Daar heb je je economische inschatting. Er zijn enkele honderden bedrijven failliet gegaan. Als je niet wist dat er een virus was zou je het niet eens doorhebben als je naar de economische cijfers keek. Snap ik uit bovenstaande stuk dat jullie dat interessanter vinden dan dode Nederlanders?

Blasfemie | 30-04-20 | 20:41 | 26

@Blasfemie | 30-04-20 | 22:43: Als je nou als goede rekenaar de verdeling nog een keer maakt maar dan nu 0-50 en 51-100 kun je daarna misschien een keer inhoudelijk reageren op het idee om de kwetsbare groep te isoleren en de vitale groep die met deze cijfers nooit een overbelasting van het zorgsysteem gaat veroorzaken hun leven weer op te laten pakken.

Plaktong | 30-04-20 | 23:25

Dus jij denkt dat de stand van de AEX ook maar iets te maken heeft met de reële situatie waarin Nederland momenteel verkeert?

de honden blaffen... | 30-04-20 | 23:52

Éen op de tien kinderen van onder de 18 krijgt jeugdhulp in onze gemeente jaar in jaar uit,das vind ik pas zieke cijfers.

steekmug | 01-05-20 | 02:28
▼ 23 antwoorden verborgen

Mevrouw, even rustig ademhalen en dan ga ik het verhaal nog een keer na. U was omstreeks 14:00, zoals gewoonlijk, de hond aan het uitlaten. Om de hoek bij het speelpleintje zag u de eerste twee: beiden een wit gelaat, verdwaasd en apathisch, vettig haar. Zoals u het zei: alsof ze zes weken naar een scherm hebben zitten staren. Bij de brievenbus zag u de volgende, middelbare leeftijd, bloeddoorlopen ogen en mompelend over statistieken. Mevrouw, u moet weten, u bent niet dit eerste, sinds 30 april krijgen we veel meldingen binnen over dit soort sujetten.

Van Urk | 30-04-20 | 20:41

Waar zijn we mee bezig?
Als er niet per direct wordt ingegrepen door het kabinet, moet twee derde van de horecazaken per 1 juli stoppen, vreest Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
dagblad010.nl/ondernemen/sluiting-dre...

RickRD | 30-04-20 | 20:39 | 5

@Binnenbaan | 30-04-20 | 20:45: Wat is het toch simpel he. Ik verwacht dat jij nog wel eens minister van economische zaken gaat worden.

Plaktong | 30-04-20 | 20:51

@Binnenbaan | 30-04-20 | 20:45:
Ja, en krijg je gevechten voor de deur voor
wie er naar binnen mag in die 33%.

de honden blaffen... | 30-04-20 | 23:54
▼ 2 antwoorden verborgen

word ik weggejolien omdat GS een cashcow is. mag ik al aandelen kopen ?

newray | 30-04-20 | 20:37 | 3

Jongen, wat doe je toch dwars? Wat is er aan de hand? En begin eens met een hoofdletter.

Normpje | 30-04-20 | 20:42

Okee, maar ik mag toch dwars zijn . !

newray | 30-04-20 | 20:58

Wat een zeldzame vrijblijvendheid. Roep dan je medestander reaguurders op tot een uur polonaise lopen op het Malieveld. Allemaal één middelvinger naar de drone boven je en de duim van de andere hand in de reet van degene die voor je loopt. Na afloop op weg naar het station ieder 100 euro in de brievenbus van elke kroeg duwen die je tegenkomt en natuurlijk massaal de trein heen en terug pakken. Maar nee hoor, we gaan geen corona updates meer geven. Bravo!

Schulzie | 30-04-20 | 20:37 | 4

@timmert12 | 30-04-20 | 20:45: Ik niet, maar tegen degenen die zo graag de studentikoze burgerlijk ongehoorzame willen uithangen zou ik willen zeggen: 'put your money where your mouth is', als de vrijheid je dan zo lief is.

Schulzie | 30-04-20 | 21:01

Helaas: het Malieveld is niet toegankelijk. Nét helemaal gerepareerd en opnieuw ingezaaid namens de boeren, die er met hun tractoren wat groefjes en geultjes in hadden gereden.

bisbisbis | 30-04-20 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

"The more things change, the more things stay the same." Stan Smith, American Dad.

Rambo John J | 30-04-20 | 20:37

Waarom zou je niet je bedrijf failliet laten gaan en dan een doorstart maken als het weer mogelijk levensvatbaar is? Waarom zou je allerlei leningen nemen? Of mag je niet over een half jaar ofzo doorstarten?

Geen01 | 30-04-20 | 20:33 | 4

De vraag is of je klanten bij je terug komen als de vraag aantrekt, nadat je failliet bent geweest.
Ik zou altijd voor die lening gaan.
Als je dan uiteindelijk toch failliet gaat zit die lening daar ook in.

HoerieHarry | 30-04-20 | 20:38

@HoerieHarry | 30-04-20 | 20:38: En dan maar hopen dat je de boel in een BV of NV hebt ondergebracht, want anders ben je persoonlijk failliet. En dat betekend 3 jaar WSNP.

RickRD | 30-04-20 | 20:54

Omdat je dan om te beginnen je personeel en je klanten kwijt bent en nog maar af moet wachten wat je uit de boedel nog kunt redden danwel helemaal overnieuw kunt beginnen.

5611 | 30-04-20 | 22:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie het wel gebeuren dat alles zo goed als normaal is in het buitenland en wij zitten hier nog sociaal gevangen binnen de anderhalvemetermaatschappij omdat het regime bang is om alles los te laten en te veel de oren laten hangen naar de zogenaamde deskundigen binnen het OMT.
Nu al kunnen ze de 1.5m schrappen voor 50min maar bijeenkomsten groter dan 500per nog ff niet.

Miezerig | 30-04-20 | 20:31

Ik hoop dat ons Eurofieltje Robbie ook door heeft dat het nog maar ff duurt en dan valt er sowieso niets meer te verhandelen omdat alle Nederlandse bedrijven op de fles zijn.
Ik geloof dat meneertje Koekepeertje de ernst van de zaak nog niet , eigenlijk nooit, onder ogen ziet.
Met de dikke eeuwige grijns voor een kolen centrale gaan staan te verkondigen dat deze dicht gaat en ondertussen complete wouden weg kappen want dat is de nieuwe “ Green deal”.
Bio massa, windmolens en solar energie is goed want de “geleerden” zeggen 1+1 =3.
En omdat deze heren een functie voor hun naam hebben staan moeten we alles wat ze zeggen , slikken als zoete koek?
Idioterie heeft niets met IQ of scholing te maken heb ik uit ervaring ondervonden.
En neem maar van mij aan dat we hier nu meer als genoeg geschoolde idioten hebben rond lopen.
DIT zijn de Boktorren van de samenleving en van onze houten Nederlandse fundament.

“ Het moest maar eens afgelopen zijn met de onnodige reisjes naar de zon”"....... na het carnaval te hebben gevierd op de antillen en zijn “Carbon depth” in het biechthokje bij Paus Fransiscus Timmermans de 1e heeft betaald

Geruchten gaan de ronde dat “unsere “Robbie zich heeft opgegeven voor TV ochtend gymastiek voor de gegadigde .
Een stuktje van de sluier opgelicht.
Oefening 1: recht op staand, Klikken we met de hielen en brengen de rechter arm stijf recht omhoog in een hoek van 45 graden terwijl we de wijs en ring vingers van de linkerhand op de bovenlip onder de neus aanbrengen.

Datgingniegoed | 30-04-20 | 20:31 | 3

Het enige wat Robojet echt interesseert is waar zijn volgende verre vliegverkansie naar toe gaat. Vandaar dat D666 mee wil praten over waar KLM nog naar toe mag vliegen want hij heeft nog een hele bucketlist van bestemmingen.

5611 | 30-04-20 | 22:15

Niemand heeft nog een TV, iedereen schijt op DWDD, die en die is altijd al een lul geweest en die Rivm-cijfers deugen niet, domme griep en we zoeken het zelf wel uit. Het zijn hier soms net duiven op de Dam; handje voer en ze fladderen om elkaar heen. Koer, koer.

Normpje | 30-04-20 | 20:28 | 1

Pavlov hondjes, ik vind het wel aandoenlijk.

Berbaar | 30-04-20 | 21:02

In het begin werd in de VS gesproken van mogelijk 2,2 miljoen corona doden (in de VS), toen van 100.000 - 200.000 en daarna van 60.000. Inmiddels is het aantal van 60.000 gepasseerd en lijkt de 100.000 wel gehaald te worden. Maar het jojo-en van de inschattingen van corona doden spreekt boekdelen.

In Nederland werd en wordt angstvallig door de RIVM gemeld hoeveel IC bedden worden bezet door corona zieken. Daarbij rees het angstvisioen van Lombardije en Bergamo supergroot op het RIVM netvlies. Maar in Italië werd aanvankelijk massaal geïntubeerd op de IC beademing waarbij ongelooflijk veel patiënten (80%) stierven. Inmiddels weten de artsen dat Covid-19 niet een longontsteking is maar een bloed aandoening. Nadat eenmaal de behandeling van corona patiënten zo veranderd is, dat er niet meer massaal geïntubeerd wordt, is ook het angstvisioen van overbelaste IC afdelingen verdwenen. Daarmee is ook de dagelijkse RIVM briefing nutteloos geworden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-04-20 | 20:28 | 4

@Guillermo | 30-04-20 | 20:32:
Trombose, komt ook veel voor bij obese mensen bij lange vliegreizen.
Langduig stilliggen op een IC is ook een oorzaak.

de honden blaffen... | 30-04-20 | 23:59
▼ 1 antwoord verborgen

Vraagje: Waarom kan ik niet zulke obscene bedragen lenen tegen een negatieve rente? Of pak hem beet €1M voor 2 leuke pandjes tegen 0%? Risiso? Welk risico is groter: dat ik straks de aflossing niet meer kan opbrengen, of dat we één of enkele van die leuke Europese banken of zelfs landen moeten "redden" met nog meer miljarden?

Muxje | 30-04-20 | 20:24 | 1

Zou wat zijn. Geld lenen, rente toekrijgen, geld inleveren en rente overhouden in de pocket.

Jan, Leiden | 30-04-20 | 20:28

Als we het dan toch over het noemen van getallen hebben. Neem nu die uitspraak van Jetten: 10 duizenden banen. Hoeveel zijn dat er dan? 20, 40, 80, 150 duizend? En dat soort nutteloze dooddoeners gebruikt hij altijd. Of het nu over vluchtelingen/immigranten gaat of de klimaat gekte.
Lekker majoreren zonder enig fundament. Gewoon maar een onbestemd getal noemen om indruk te maken of angst te zaaien over de banen?
Jetten het wandelende cliché, het afgietsel van een natte krant.

Broadsquire | 30-04-20 | 20:23 | 11

@Broadsquire | 30-04-20 | 20:34: Interessant lijstje. D666 wil boeren uitroeien, dus de export van levensmiddelen houdt dan op. Chemische industrie vreet energie en is dus viesbah volgens D666, dag export chemische producten. Aardgas hoeven we het niet eens over te hebben.

D666 wil de helft van de exporteurs naar Italië sowieso de nek omdraaien en gaat tegelijkertijd zeuren over de export naar Italië.

En dat nog los van het feit dat hij vindt dat wij die Italianen geld moeten geven omdat ze anders die producten eigenlijk niet eens kunnen betalen.

5611 | 30-04-20 | 22:22
▼ 8 antwoorden verborgen

dit virus gaat nooit meer weg en zorgt ervoor dat onze levensverwachting weer normaal gaat worden dus niet 85+-100 voor pasgeborenen maar je leven eindigt na je 80e zoals het altijd al was.

Petroselinum crispum | 30-04-20 | 20:23 | 3

Het virus of de maatregelen ?

Baron Clappique | 30-04-20 | 20:34

Levensverwachting is geen uiterste houdbaarheidsdatum he.

Binnenbaan | 30-04-20 | 21:01

Nouja, elk nadeel hep z'n voordeel cq wordt dementie wellicht toch niet zo'n grote ouderdomsvolksziekte als het nu aan het worden is.

suscrofa | 30-04-20 | 21:05

Corona ontbijtTV blijft zeker wel?

Binnenbaan | 30-04-20 | 20:22

Publiceert het LCH ook dagelijks cijfers? Dan kunnen we goed zien hoeveel mondkapjes en testen ze inkopen. Eindelijk weer cijfers waarvan we hopen dat ze omhoog gaan c.q. van de nul afkomen.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:21

Goed plan, word er alleen maar heel nerveus van.
Mogelijk zijn ramingen van cijfers hoe schadelijk het is voor de economie en het MKB voor nu veel interessanter. Oh wacht.... word ik ook best wel nerveus van.

Jan, Leiden | 30-04-20 | 20:19 | 3

De eerste zelfmoord heeft al plaatsgevonden las ik......

Roadsurfer | 30-04-20 | 20:21

Je kunt wel stoppen met de cijfers. Maar ik lees hier in de commentaren veel in de trant van 'laten we ook stoppen met de maatregelen'. Want 'helemaal klaar mee'. . Maar dat kan niet. Ook al besluit je om het dorre hout gewoon te laten stikken, een groot deel van het volk gaat niet dood maar wordt wel zeer ernstig ziek en zal daar handicaps aan overhouden. Dus gaan de ziekenhuis weer vol lopen. Het personeel stort dan op enig moment in en u kunt daar straks ook niet meer terecht voor uw kankerbehandeling. Zo simpel is het. Wordt wakker en zie de werkelijkheid maar onder ogen: beperkingen tot er een medicijn of vaccin is. Kudde-immuniteit werkt vermoedelijk in dit geval ook niet omdat de kans groot is dat de immuniteit slechts tijdelijk werkt.

Poes Fiep | 30-04-20 | 20:18 | 4

Nou dankjewel china voor dit leuke cadeau!

jan huppeldepup | 30-04-20 | 20:42

@Jan, Leiden | 30-04-20 | 20:21: Ik lees en kijk dagelijks op YT. Alwaar vele 'deskundigen' elkaar tegenspreken. En ook de commentaren zijn vaak best lezenswaardig. Verder ben ik bezig om een nieuw hok voor mijn kwartels te bouwen dus ik kom de dag wel door. En dan s avonds laat een uurtje lezen in bed tot mijn ogen dichtvallen. Maar het allerfijnste is dat ik niet zo bang meer ben want dat was echt heel erg. Dus niet meer bang maar wel uiterst voorzichtig.

Lupuslupus | 30-04-20 | 21:10

@Lupuslupus | 30-04-20 | 21:10:
Goede houding, anders worden we bang, en bang zit in een tang. En dat mogen we voor onszelf voorkomen.

Jan, Leiden | 01-05-20 | 08:03
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
ikbenerweer! | 30-04-20 | 20:17 | 2

Stop de lockdown, want zo erg is het niet!
(Er zit veel tegenstrijdigheid in)

SterF... | 30-04-20 | 20:16

In Duitsland heeft men Corona aangepakt als: je weet maar nooit.
De aanpak van het RIVM: we zullen wel zien.

Broadsquire | 30-04-20 | 20:16 | 2

De volgende keer verwacht ik wel een overreactie van het RIVM. Zoiets als: het hele land in lockdown omdat iemand rooie hond heeft.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:25

Volgens de studie van een groep Harvard onderzoekers zullen de maatregelen nog tot zeker 2025 nodig zijn.
science.sciencemag.org/content/early/...
Uit de studie blijkt dat het virus weer boven kwam drijven zodra de maatregelen werden versoepeld.

RickRD | 30-04-20 | 20:15 | 5

Ach is ook maar een mening zoals zovelen..... Bewijs nul komma nul!

Roadsurfer | 30-04-20 | 20:20

Volgens een studie van de universiteit van Pfilzen am Main is die hele Corona lockdown shit een complete fucking hoax van epische proporties.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 20:27

Wetenschappers en virologen zijn twee groepen die we zeer moeten wantrouwen en zeker niet beleid moeten laten bepalen.

paulis | 30-04-20 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

De tweede golluf

toperwtje | 30-04-20 | 20:15 | 1

Tuurlijk, de angst moet per slot blijven regeren. Daarna de derde en vierde golluf, gevolgd door een terugkeer vanaf het zuidelijk halfrond.

Tegen de tijd dat we heel die meuk gehad hebben staat er alweer een heel nieuw regiment virussen des doods klaar. Und so weiter, und so weiter.

Waar zijn eigenlijk al die paniekvogels van het eerste uur gebleven? Komop jongens, beetje tegengas graag. Straks gaan we nog denken dat het alleen maar een errug gemeen griepje is?

Kinkfactor | 30-04-20 | 21:10

Volgens Jaap van Dissel komt er geen 2e golf, zoals wel het geval was bij de Spaanse griep destijds. En als iemand dat kan weten, dan is het Jaap van Dissel wel. Alle cijfers kunnen dus weer worden opgeborgen.

Baron Clappique | 30-04-20 | 20:14 | 4

Zou Rutte nou gewoon bang zijn dat als er een tweede golf komt hem dat wordt aangewreven? Zou hij daarom zo traag en voorzichtig zijn met het afbouwen van de lockdown? Dat vraag ik me af.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:33

@Sitting_targets | 30-04-20 | 20:33: Dat nieuwe normaal vinden ze fantastisch. Totale controle, je profileren als de leidende kaste en politici zijn sowieso dol op steeds veranderen van de samenleving. Dat heet idealisme.

5611 | 30-04-20 | 22:27
▼ 1 antwoord verborgen

Begrijpelijk. De 'kleine lettertjes' in de dagelijkse coronacijfers artikelen lezende hadden mij ook tot die conclusie gebracht. Het aantal besmette mensen op de IC en het aantal beschikbare IC-plekken is nog iets concreets om op te letten maar de rest is nietszeggend nattevingerwerk gebleken.

GroetenVanUrk | 30-04-20 | 20:12

Er wordt gestuurd op het reproductiegetal van coronabesmettingen. Het lijkt me leuk als het RIVM dat dagelijks meldt. 'We schatten dat het 1 is, maar daar zit onzekerheid in. Het zou ook 0,1 of 10 kunnen zijn.' Dat geeft Rutte tenminste de ruimte om te doen waar hij zelf zin in heeft.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:10
-weggejorist-
Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:10 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik keek er net zo naar uit iedere dag.
Het ‘brak de dag een beetje’...

laurentius | 30-04-20 | 20:10 | 1

Gelukkig is het weekend, kan ik twee dagen langer thuis zitten.

jan huppeldepup | 30-04-20 | 21:08

Goed bezig GS. Liever geen cijfers dan cijfers die bewijsbare niet kloppen!

Crossing_The_Rubicon | 30-04-20 | 20:09

Van die 3 biljoen komt geen ene cent bij de noodlijdende ondernemers en zelfstandigen die het het hardst nodig hebben. Het is grof misbruik van onze middelen om uitsluitend de aandeelhouders van grote bedrijven te pleasen. Want o wee, die hebben het zo zwaar bij deze koersdip.

Het bedrag om onze economie te 'redden' klopt van geen kant. Alle salarissen in Nederland bij elkaar opgeteld, grofweg het BNP, is 750 miljard. Dat is 60 miljard per maand. Dus met 92 miljard kun je ALLE Nederlandse salarissen van anderhalve maand betalen. Hoe kan het dan in Godsnaam dat de overheid minstens 92 miljard nodig zegt te hebben voor een crisis die nu anderhalve maand duurt én volstrekt duidelijk wordt dat er heel veel mensen failliet gaan? Wie krijgt dat geld dan wel?

Rutte cs misbruiken deze crisis om megabedragen uit de samenleving te onttrekken en door te sluizen naar vage bestemmingen. Anders kan ik het niet verklaren. Ten koste van velen van ons. Of is dat het 'ondernemersdenken' van de VVD?

van heinde en verre | 30-04-20 | 20:09 | 3

Nou... dat zie ik precies zo.
Idem hier in Frankrijk.
Al die steun wordt afgewenteld op de burger die mag betalen en komt terecht bij partijen die onzichtbaar zijn en weinig tot geen belasting betalen.

De Droit | 30-04-20 | 20:27

Dat is de groene agenda van ons kabinet ofwel van Brussel.

Baron Clappique | 30-04-20 | 20:29

De VVD voert het programma van 'de Tegenpartij': "We verkopen Nederland en geven iedereen een miljoen." Alleen verdwijnt de opbrengst, maar dat we in de uitverkoop zijn gegooid is duidelijk.

van heinde en verre | 30-04-20 | 20:42

Vraag Claudia zo wat mijn mening moet zijn..

dhrat | 30-04-20 | 20:09

Er gaan godverdomme nog steeds 80 mensen per dag dood aan deze kutziekte. Wekelijks is dat hetzelfde als een MH17 die uit de lucht valt. Deze nationale ramp waaraan in een paar weken tijd al duizenden Nederlanders zijn overleden is niet iets dat je maar even niet meer telt omdat je er moe van wordt. Sjezus GeenStijl jullie waren het laatste medium waarvan ik dacht dat ze de kop in het zand zouden steken.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 20:08 | 8

@Roadsurfer | 30-04-20 | 20:16: Ik keek er wel naar uit maar sinds enige tijd zeggen die cijfers mij niet zoveel meer. Ze zijn nooit compleet, nooit lees je hoeveel mensen genezen zijn, enz. enz. Dat het een vreselijk moorddadig virus is, daarover is iedereen het wel eens. Maar het maakt veel mensen gewoon té angstig. Wel of niet op slot, een beetje op slot enz. Natuurlijk moet je uiterst voorzichtig zijn om het niet op te lopen maar het is zo langzamerhand een wereldwijde psychose geworden. En dan de 'modellen' waarvan er maar weinigen kloppen, het is allemaal koffiedik kijken. Ik vraag mij al vanaf het begin af: 'wàt zit hier achter'. B.v. wèlke 'noodwet' staat er in de steigers. Waarom gaat het parlement gewoon met vakantie in het midden van een pandemie. Dat is toch niet normaal? Vanmorgen zelf boodschappen gedaan samen met zoon die het 6 weken lang heeft gedaan en morgen ga ik alleen. Natuurlijk wel om 7 uur want ik ben echt niet van plan om in een supermarkt te gaan rondlopen waar al talloze klanten zijn geweest.

Lupuslupus | 30-04-20 | 20:33

www.worldometers.info/coronavirus/ Dewze cijfers kloppen ook niet omdat er in Nederland veel corona doden zijn verzwegen maar toch een vingerwijzing hoe we het doen. NL 280, D 78, B 655 doden per miljoen inwoners.

jan huppeldepup | 30-04-20 | 21:12

Ook zoiets storend. Mensen die de doodnormale (hihi doodnormaal) sterfte van hoogbejaarden gelijk trekken met een aanslag op een vliegtuig vol jonge mensen. Al die bejaarden met comorbiditeit die nu dood zijn gegaan hadden waarschijnlijk nauwelijks een jaar langer geleefd zonder corona.

Antiquerulant | 30-04-20 | 21:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Hopelijk komt de asielstroom weer op gang. Ik ben dol op cijfers.

gestoptmetroken | 30-04-20 | 20:08 | 1

Goed nieuws voor u: de gemeente Eindhoven heeft besloten ook dit jaar geen Zwarte Pieten in de optocht te hebben. Kijk, het gewone leven komt alweer op gang. Zin an!

5611 | 30-04-20 | 22:36
-weggejorist-
newray | 30-04-20 | 20:05 | 2

Bedtime for democrazy.

En wat waren die Yanks wel niet gek toen ze even geleden massaal wapens aan het hamsteren waren. Eens kijken wie ze het eerst nodig heeft hier.

InSight | 30-04-20 | 20:04

Tot nu toe wordt verwacht dat jongeren solidair zijn met de oudjes. Omdat het overgrote deel de oudjes betreft die bezwijken.
En wat als de Chinese Griepcrisis over is? Dan gaan de oudjes weer klagen dat hun pensioenen omlaag gaan, dat de zorgkosten stijgen en of de jongeren dat maar even willen ophoesten door hogere premies te betalen. Want solidariteit en wij hebben dit land opgebouwd.
En de jongeren? Achterstanden op scholen, krappe arbeidsmarkt, geen betaalbare woning te vinden en nóg langer doorwerken voordat je recht heb op je pensioentje.

leo de pejo | 30-04-20 | 20:03 | 1

De meeste jongeren trekken zich niks van de maatregelen aan hoor.

Baron Clappique | 30-04-20 | 20:17

Beter, sluis de cijfers van het CBS maar door.

marrretje | 30-04-20 | 20:02

Kunnen we weer volop aandacht schenken aan het daadkrachtig optreden van Karin Ollongren sinds haar wederopstanding. Wat doet die eigenlijk de hele dag voor haar poen?

Piet Karbiet | 30-04-20 | 20:02 | 4

Huurverhoging van 6 % is doorgedrukt.

Baron Clappique | 30-04-20 | 20:32

@Baron Clappique | 30-04-20 | 20:32:
Mooi dat wordt weer 6% meer cashen.

Berbaar | 30-04-20 | 20:57

Zorgen dat we een spy app krijgen, noodwet maken om burgerrechten op te heffen, nepnieuws verzinnen. Genoeg te doen!

5611 | 30-04-20 | 22:38
▼ 1 antwoord verborgen

Wedden GS, dat als, ja als, het cijfer NUL is, jullie een gigaTopic presenteren.
Maar goed, afgesproken.
Heb net met mijn gezin afgesproken dat de woorden Corona en lockdown verboden zijn.
Ben dat gezeik zo zat.
De filmpjes, cijfertjes, tegenstrijdige berichtgeving, de volstrekt debiele aannames.
De absurde koppeling van Corona aan klimaat, fijnstof Veehouderij (trouw van vandaag), 5G, wel of geen vaccin, kinderen wel/niet besmettelijk en ga zo maar door.
Het is lente verdomme!
Vogels leggen eitje, de bollen komen uit, die teringrupsen, het zonnetje.

Ruimedenker | 30-04-20 | 20:02 | 1

Lok veel vogels naar uw tuin, die weten wel raad met de rupsen. Dat gezegd hebbende, ik heb een brandnetelhoekje in mijn tuin, speciaal voor de rupsen van prachtige dagpauwoog.

Lupuslupus | 30-04-20 | 20:36

Een van de zaken die mij heeft gestoken en zal blijven steken is de extreme en tevens gevaarlijke onbenulligheid die het RIVM aan de dag heeft weten te leggen. Als er 1 ding duidelijk is over virussen dan is het wel dat de verspreiding enorm accelereert wanneer grote groepen mensen bijeenkomen en zich gaan verplaatsen. Dat is algemeen bekend, dat is de historie van vrijwel alle pandemieën. Daar zijn talloze boeken over geschreven. Troepen verplaatsingen in de 1e wereldoorlog, bijvoorbeeld, hebben een spoor van dood en verderf teweeggebracht bij de Spaanse griep. Een grote militaire parade in die periode, die ondanks waarschuwingen van artsen om dat niet te doen, toch in Philadelphia werd gehouden heeft die stad toen tot een kerkhof gemaakt
En dan zeggen dat carnaval in kleine groepen wordt gevierd en dat de kans klein is dat het virus naar ons land komt en niet van mens tot mens overdraagbaar is. Stommer kun je het niet krijgen.
De besmettelijkheid en de gevaren van griep, dat moeten we het RIVM nog uitleggen.

Broadsquire | 30-04-20 | 20:00 | 10

@nietoftochwel | 30-04-20 | 20:11: 55000 mensen met een TIA per jaar in NL. Hoeveel 80 jarige Corona doden tot nu toe?

Mark_D_NL | 30-04-20 | 20:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Een goed argument pre Nederland was altijd de gezondheidszorg. Maar die plus is dus nu ook verdwenen. En nu is er dus niets meer wat Nederland dat extra plusje geeft. Nederland is niet veilig, Heeft geen top onderwijs meer, heeft een slechte koopkracht, en dus ook een slechte onvoorbereide gezondheidszorg. Nederland is een 2e wereld land geworden. China geeft tegenwoordig humanitaire hulp aan Nederlandje. Lol.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 20:00 | 1

Helemaal eens. Onze gezondheidszorg was zogenaamd het beste systeem van de wereld.... alleen in een business as usual situatie blijkbaar. Ons systeem is niet ingericht op calamiteiten derhalve..

MathiasRots | 30-04-20 | 20:36

Laten we dit eens van een afstandje bekijken

Rest In Privacy | 30-04-20 | 19:58 | 1

anderhalve meter?

Guillermo | 30-04-20 | 20:01
-weggejorist en opgerot-
Donald | 30-04-20 | 19:58 | 1

Waar moeten ZIJ in vredesnaam medeschuldig aan zijn..!!

Niet zeggen wat jij wilt..??

neonreclame | 30-04-20 | 20:02

Jetten is een enge man. Die 10000 baantjes VS het pensioen van 100000 Nederlanders.. ik wist het wel

Henk P | 30-04-20 | 19:57

Ik ga het maar zeggen: ik ben tegen.

Guillermo | 30-04-20 | 19:56

Fijn. De reacties erop waren toch iedere dag zo'n beetje hetzelfde. Ruimte voor een nieuwe waan!

Rest In Privacy | 30-04-20 | 19:55

Ik had al eens geopperd dat de rivm-cijfertjes vooral bedoeld zijn om de zogenaamde effectiviteit van het gekozen beleid kunstmatig en met terugwerkende kracht te onderstrepen en feitelijk een slechte graadmeter zijn voor onze gesteldheid zonder ook de cijfers van de economische en psychosociale gevolgen van dat beleid mee te wegen, dus ik vind dit een wijs besluit. Jaap en zijn mensen, genoeg heb ik van hen. Gaarne meer realisme. Uch.

suscrofa | 30-04-20 | 19:55 | 1

Zal tijd worden idd

kermitsklant | 30-04-20 | 20:03

Hulde, ben er wel klaar mee.
Als het mij overkomt en ik leef daarna nog, heb ik het maar gehad. Aan de overheid heb je weinig.
Krijg steeds meer sympathie voor de anti lockdown demonstraties en krijg de kriebels van het ongetwijfeld definitieve karakter van de tijdelijke noodverordeningen. Ik hoef alleen maar aan een tijdelijk kwartje te denken.

yooooh | 30-04-20 | 19:54 | 1

Want als je een verkoudheid hebt gehad kun je er nooit meer eentje krijgen.

Binnenbaan | 30-04-20 | 20:34

Helemaal mee eens. Die cijfers zijn alleen maar een optelsom van .... Ja van wat losse flodder getallen. Ik denk overigens wel dat wij nog een tijd vast zitten aan een 'nieuw normaal'. Of Rutte zich verschuilt achter cijfers, vind ik wat lastig te zeggen. Hij zal zijn besluitvorming toch ergens op moeten baseren. Wellicht valt er meer te vinden van het RIVM in dit geval.

Leptob | 30-04-20 | 19:53

De cijfers zeggen natuurlijk wel iets, geven alleen niet het complete beeld momenteel, dat klopt.

letopuwzaak | 30-04-20 | 19:53 | 1

Precies; de cijfers geven een goed beeld, als je ze vergelijkt met eerdere cijfers.

zetje01 | 30-04-20 | 20:19

Jeej.
Alles is weer normaal!

Viel het toch allemaal mee qua zombie survival apocalyps.

Is dit nog nieuws? | 30-04-20 | 19:53

Mooi, klaar mee.

funkyd | 30-04-20 | 19:53

Enige cijfers die er toe doen zijn de cijfertjes op mijn bankrekening.
Ik kan ook wel miljoentje kwijt op mijn rekening tegen -1% rente, iemand het mailadres van Lagarde?

klaas24 | 30-04-20 | 19:53 | 2

google?

Geil Kippetje | 30-04-20 | 19:56

haar naam en het domein is 'bodemlozeput. eu'

Guillermo | 30-04-20 | 19:59

Misschien kan GS een WOB verzoek indienen over de echte cijfers?
Ow wacht.
,,Het ministerie lijkt de luiken te hebben dichtgegooid’’, reageert hoogleraar bestuursrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden. ,,Dit kán gewoon niet. Er is momenteel geen enkele reden om de wettelijke werking van de Wob uit stellen. Journalisten moeten inzicht krijgen in de manier waarop het kabinet coronamaatregelen neemt. Het kan niet zo zijn dat een minister en een handjevol experts nu het land besturen zonder de informatie te delen. Er móét democratische controle zijn.”
www.ad.nl/politiek/kabinet-schuift-wo...

RickRD | 30-04-20 | 19:51

Goed stukje, met duidelijke onderbouwing. Benieuwd of dit aan een lockdown schreeuwer die bevend in zijn huis zit look zijn ogen eens opent.

IJsbakker | 30-04-20 | 19:58

Dank voor de link, echt lezenswaardig.

Lupuslupus | 30-04-20 | 20:44
▼ 1 antwoord verborgen

Solidariteit is voor de socialisten,
Naastenliefde is voor de christelijken,
Ieder voor zich Is voor de bikkels.

Het leven is een éénmans guerilla.

Hiram | 30-04-20 | 19:50 | 6

@HoerieHarry | 30-04-20 | 19:52:
Dat niet maar je moet wel eerst goed voor jezelf en de jouwen zorgen voordat je anderen significant kan helpen.

Berbaar | 30-04-20 | 19:57

@HoerieHarry | 30-04-20 | 19:52: Hoeveel egomaniakken zijn er nodig om een plafond LED lamp erin te draaien? >> Een. Hij staat stil en de ruimte draait om hem heen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-04-20 | 20:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Kunnen we dan een teller bijhouden met hoeveel mensen er per dag voor de trein springen?

NietRonBrandsteder | 30-04-20 | 19:48 | 3

Of mensen die van een keukentrappen vallen, door een auto geschept worden, een dwarslaesie krijgen, doodgaan aan kanker, van een flatgebouw springen etc etc. Net zo belangrijke als die RIVM getallen....

Blonde Nel | 30-04-20 | 19:52

@Blonde Nel | 30-04-20 | 19:52: er overlijden 500 mensen per dag in NL. Aan van alles en nog wat.

The2Amendment | 30-04-20 | 19:54

@Blonde Nel | 30-04-20 | 19:52: mag van mij allemaal.
Ik ben verslaafd geworden aan de dagelijkse update van de dood.

NietRonBrandsteder | 30-04-20 | 19:59

Solidariteit is een Communistische term. Communisme werkt ook alleen onder angst en onderdrukking.

Goed-hardt | 30-04-20 | 19:48

Als ze mij nu eens wat geld lenen tegen - 1% met looptijd oneindig dan zal ik er de duurste Ferrari van kopen die er is en een penthouse aan de Costa Brava. Beloofd!

Wim_Kut | 30-04-20 | 19:48

Geld dat bijgedrukt wordt leidt uiteindelijk tot inflatie. Op dit moment houden mensen hun hand op de knip, maar zodra de corona crisis weer voorbij is wordt dat geld alsnog uitgegeven en zorgt het extra geld dat nu gecreerd wordt voor extra inflatie. Dat wil niet zeggen dat ik tegen Keynesiaans geld strooien ben maar je betaalt er een prijs voor. En ook in goede tijden moet er geld bijgedrukt worden: als de reeele economie groeit (bijvoorbeeld door bevolkingsgroei of groei van de arbeidsproductiviteit) ook dan moet er ook geld bijgemaakt worden.
Maar als er nieuw geld komt is dat in eerste plaats voordelig voor degene die het als eerste ontvangt en uitgeeft, terwijl de inflatie wordt "betaald" door iedereen.
In het huidige systeem gaat het geld eerst naar de banken. Die krijgen dan de gelegenheid om meer winst te maken. De inflatie komt uiteindelijk bij de bevolking terecht.
Je kunt het ook op een andere manier regelen: geeft het geld direct aan de bevolking. Bijvoorbeeld via een belastingverlaging die gesubsidieerd wordt door de Centrale Bank met nieuw gecreeerd geld. Dan komen zowel de inflatie als de voordelen bij de bevolking. Trump geeft de Amerikaanse burgers een "stimulus check".
In het huidige systeem van geldcreatie in Europa krijgen de banken de voordelen en de bevolking de inflatie.

petersteenkamp | 30-04-20 | 19:48 | 2

Ja zeg, we gaat niet iets voor de bevolking doen. Eerst de zielige banken.

Piet Karbiet | 30-04-20 | 19:55

Wel gaaf. Kiezen tussen een fooi voor die blonde serveerster of het afbetalen van je huis.

marcoplarco | 30-04-20 | 20:01

Strakke actie, opdat mensen zelf mogen nadenken en oordeel vormen.

2CVOcean | 30-04-20 | 19:47 | 1

Deed u dat nog niet dan?

Papa Jones | 30-04-20 | 19:49

Goed besluit. GS was er sowieso als eerste bij terwijl het kabinet en de MSM nog sliepen. De laatste lopen al genoeg angst en paniek te zaaien. Er moeten mondkapjes komen zoals in de rest van de wereld. Deze regering en haar adviseurs liegen ons voor.

Piet Karbiet | 30-04-20 | 19:47

Sinds 19:33 gaat mijn NL-Alert elke 2 minuten af.

Poesman | 30-04-20 | 19:45

Helaas heeft ook GeenStijl veel bijgedragen aan het creëren van deze compleet overtrokken massahysterie, maar dit is een goede keuze.

paulis | 30-04-20 | 19:45

GeenStijl stopt daarom met de dagelijkse RIVM-loterij
Eens Van_Rossem. Die cijfers zeggen inmiddels helemaal niets meer. Hebben totaal geen betekenis. Een goede strategie om uit deze shithole te komen hebben we nodig. Er lijkt van enige planning geen sprake meer. Het lijkt ook alsof de deskundigen het ook niet meer weten. Mensen houden zich ook al lang niet meer aan de regels. Zie ook de rijen bij de IKEA. Geen afstand meer houden. Misschien moeten we gewoon weer normaal gaan doen. Wij komen met Moederdag gewoon lekker bij elkaar. Fuck de overheid. Het oude mens wordt binnenkort 84, en ook dat gaan we vieren.

RickRD | 30-04-20 | 19:44 | 3

Je hebt groot gelijk, vier ze!

Roadsurfer | 30-04-20 | 20:10

De cijfers zeggen heus wel wat, als je ze vergelijkt met eerdere cijfers.

zetje01 | 30-04-20 | 20:14

5 mei Bevrijdingsdag, dat vind ik wel een mooie dag om onszelf te... bevrijden.

sarcastro | 30-04-20 | 21:08

"We zetten wel een update met een linkje onder het topic dat toevallig rond 14:00 uur online staat, "

Okay, ook goed.
Ik blijf geïnteresseerd in het aantal nieuwe besmettingen per dag.

zetje01 | 30-04-20 | 19:44

Goed besluit

Winston1 | 30-04-20 | 19:43

Jammer. Toch een stukje entertainment.

van Oeffelen | 30-04-20 | 19:43

Ik roep dit al tijden........... die cijfers van het RIVM zeggen helemaal niets, totaal geen context..... net als die technische briefings in de 2e Kamer nergens over gaan.

Het parlement heeft zich totaal buitenspel laten zetten door Rutte cs.......... democratie weer een stukje verder richting afgrond geduwd!

Stop de waanzin en doe weer lekker normaal en hou daarbij rekening met de zwakkeren!

Fatwabuster | 30-04-20 | 19:43

Hèhè, komt eindelijk Eren Yilmaz weer terug.
Goede keuze.

Ruimedenker | 30-04-20 | 19:43

We hebben nu rond de 5000 officiele doden.
Volgens mij kun je dat met 3 of 4 vermenigvuldigen.

HoerieHarry | 30-04-20 | 19:43 | 10

@Zwizalletju | 30-04-20 | 19:51: ook maar de vraag, toen corona zijn intrede nam was de griep die nog bezig was opeens met de noordenzon verdwenen, zou eerder 1.3/1.5 zijn.

IJsbakker | 30-04-20 | 20:02

ergo: aantal doden niet correct gemeten. Ergo-surpremo. Besmettingen ook. Antilichamentesten toont aan. Heel veel mensen besmet zonder ziekte.

Dus fuck het opgeven van grondrechten. Doorleven. Figuurlijk dan.

TheBurnerMan | 01-05-20 | 03:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat je zo reageert in den beginne, prima. Maar dat getob met mondkapjes en die 3 biljoen getuigd van een andere agenda of stupiditeit in het t kwadraat

pffffft | 30-04-20 | 19:43

In plaats van deze coronatoto zou ik graag een wiki opzetten om deze verschrikkelijke farce van A tot Z te documenteren, ten behoeve van het aanstaande coronatribunaal.

Brits Folkestein | 30-04-20 | 19:42 | 7

@marcoplarco | 30-04-20 | 19:59: Heeft Gulliver weer iets puberaals geroepen? Die staat bij mij op block, is een zielige troll.

Brits Folkestein | 30-04-20 | 20:01

@Brits Folkestein | 30-04-20 | 20:01:
Het is gewoon iemand met een andere mening dan de Uwe.
Tsja en snowflakes kunnen daar niet tegen, vandaar de block functie.
Kan je de mannen van de jochies onderscheiden.

Berbaar | 30-04-20 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Jeetje, wat zal ik die dagelijkse update vreselijk missen zeg.
Maar dank voor zo lang als het duurde.
Proest.

Berbaar | 30-04-20 | 19:42 | 3

Elke dag rond 14:00 zat ik te F5en tot een paar dagen geleden. Toen dacht ik: wtf zit ik nou te doen? Alsof je elke dag naar de dierenboerderij gaat om te kijken hoeveel keutels er uit de kont van een geit komen. Ik ben helemaal klaar met die banale poppenkast van het RIVM.

keestelpro | 30-04-20 | 19:54

@keestelpro | 30-04-20 | 19:54:
Moet bekennen dat ik betere dingen te doen had/heb Kees.
Dus die cijfers en het café voor de slapelozen en werklozen sla ik doorgaans over.

Berbaar | 30-04-20 | 20:46

Hulde voor GS, maar dat had ik zelf al bedacht..

Ik richt mijn eigen ruimte wel in...

neonreclame | 30-04-20 | 19:42

Min 15% in een kwartaal...

Tijdens de grote depressie van de jaren dertig was de maximale val 5% in een JAAR. nl.wikipedia.org/wiki/Crisis_van_de_j... We gaan ongekend hard naar beneden. Spanjaarden en Italianen gaan geen producten komen, hoeveel geld je ze ook geeft.

Mensen gaan vechten om een baantje, vechten om eten.

Feynman | 30-04-20 | 19:42 | 2

Alles wordt afhankelijk vd ECB, de natte droom van brussel

pffffft | 30-04-20 | 19:46

Het hele kaartenhuis van Euro en EU stort in zodra mensen doorhebben dat geld niet meer bestaat. Dan is er ook geen noodzaak meer om schulden te betalen. It's all smoke and mirrors.

marcoplarco | 30-04-20 | 19:57

Goed besluit.

threeheadedmonkey | 30-04-20 | 19:41

Hahaha precies zo belachelijk is deze hysterie. +1000 voor deze gast. #subscribed

keestelpro | 30-04-20 | 19:48

LOL ,dit soort massapsychose is precies wat de ,,deskundigen,, willen zien!!
Angst en uitzichtloosheid om zo hun cijfer terreur op de mensen los te laten!!
Een volk etc zal meer dan lijf en goed verliezen ,dan dooft het licht.
Het meest zorgelijk vind ik de ,,tijdelijke,, wet betreffend ,,het nieuwe normaal,,
kwartje kok,19 naar 21 % BTW enz. (tijdelijk)Een samenleving die compleet langs elkaar ,,leeft,, de parallelle samenleving.
Wat een deprimerende gedachte!
Stop de massapsychose en denk voor jezelf

maasdonk | 01-05-20 | 00:10

Ach die cijfers stellen ook geen ene reedt voor.
Beetje als de economische groeicijfers die China al jaren uit de hoge hoed tovert. Beetje slag ernaar slaan en doen alsof dat de academische waarheid is.

Dick Luyenlomp | 30-04-20 | 19:40

Hè hè , eindelijk.

postmodernismisdead | 30-04-20 | 19:40 | 1

Waarom heb je nooit wat gezegd? Nu leuk doen, maar daarvoor je bek houden. Lafaard.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 19:42

Was er al een week of wat mee gestopt. Allemaal onzin en leugens om de nederlandert eronder te houden. Angst verspreiden, angst voor macht. Fuck die lockdown, Je hebt net zoveel kans om aan de kanker dood te gaan als aan de corona.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 19:40 | 1

Ik vind het vaak wel grappig dat sommige mensen corona proberen te downplayen met dit soort statements, terwijl de waarheid is dat de kans dat je aan corona dood gaat slechts een fractie is van de kans om aan kanker dood te gaan. Gisteren ook al iemand die probeerde te relativeren dat er 99,7% van de mensen nog niet dood is gegaan aan corona, waarmee hij het dodental van corona per ongeluk had vertienvoudigd. Het stelt nog veel en veel minder voor dan de mensen die al denken dat het weinig voorstelt denken dat het voorstelt.

Antiquerulant | 30-04-20 | 21:40

Wat een grafpartij is die D666 toch. Met Robo Jetten voorop. En dan nog even emoporno scoren met foto van Els Borst

TRUMP | 30-04-20 | 19:39

Mooi, ik geloof überhaupt niet dat er veel mensen zijn die waarde hechten aan de cijfers van het RIVM.

Brabeaulander | 30-04-20 | 19:38

Iets met struikvogels. Het is maar een griepje, joh.

Trekpleister | 30-04-20 | 19:38 | 2

Voor die struikvogels moet je oppassen, die zijn niet mals.

HoerieHarry | 30-04-20 | 19:40

Het is een agressieve griep. Meer niet.

Mark_D_NL | 30-04-20 | 19:43

Strak plan.

pajans | 30-04-20 | 19:37

Goed zo! Stop met die poppenkast.

keestelpro | 30-04-20 | 19:37

Geweldig!

aflaatverkoper | 30-04-20 | 19:36

Goedzo

haatsmurfin | 30-04-20 | 19:36

Goed idee

Der Schnitzeljäger | 30-04-20 | 19:35 | 1

En die banken sluizen dat geld niet door, gebeurde in 2008 ook niet.

Der Schnitzeljäger | 30-04-20 | 19:36

Onzekerheid, daar kunnen toch een boel mensen niet goed mee omgaan.

Rest In Privacy | 30-04-20 | 19:35 | 6

Ach weet je onzekerheid is ook maar een dingetje weet je. Ik ben aan mijn vierde leven bezig dus dan interesseren onzekerheden je werkelijk geen ene malle moer. Er is maar 1 zekerheid en dat is dat je dood gaat en daar ben ik dus reeds driemaal op miraculeuze wijze aan ontsnapt.

Roadsurfer | 30-04-20 | 20:07
▼ 3 antwoorden verborgen

goh de ggd heeft het ook al opgegeven , nu geenstijl ook. waar gaat dit heen ?

newray | 30-04-20 | 19:35 | 2

Dat we aan het eind van het jaar wel kijken met hoeveel we nog over zijn...

SterF... | 30-04-20 | 20:14

@SterF... | 30-04-20 | 20:14:
Wedden dat het er een stuk meer zijn dan aan het begin van het jaar? Ik schat in dat we uitkomen op een bevolkingsgroei tussen de 50.000 en 100.000 in 2020.

Antiquerulant | 30-04-20 | 21:31

hear hear

wijnvlek | 30-04-20 | 19:34 | 1

waar?

Papa Jones | 30-04-20 | 19:39

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl