Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Autoriteit Persoonsgegevens: 'Corona-apps falen'

Onze feilloze onderbuik had een paar weken terug toch maar mooi gelijk over Aleid Wolfsen.

Lege schoenendozen van Hugo de Jonge

Onder de live gestreamde transparantie van de (inhoudelijk helaas totaal geflopte) Appathon heeft Hugo de Jonge, ondanks fiere pogingen daartoe, niet weten te bewerkstelligen dat de belangrijkste factor van een superconnected, centraal data verzamelende en alwetende overheidsapp over het hoofd is gezien door de alerte IT-crowd en hun waakhonden: de privacy van de eindgebruiker. Brenno en zijn Mensen hadden zich al luidkeels uit het project teruggetrokken, en ook bij het overheidsorgaan Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zien Aleid en zijn Mensen de huidige app-suggesties bepaald niet zitten: 

"De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan geen oordeel geven over de opzet van de 7 ‘corona-apps’ die het ministerie van VWS heeft geselecteerd. De AP vindt dat het ministerie de kaders niet duidelijk genoeg heeft gesteld. Daardoor zijn de 7 app-voorstellen onvoldoende uitgewerkt om te kunnen beoordelen of de bescherming van gevoelige gegevens van Nederlanders voldoende is gewaarborgd."

Ook KPMG én de landsadvocaat zien problemen, en zelfs bij Jan NPO-Publiek is overigens weinig vertrouwen in de gecodeerde corona-capaciteiten van Onze Overheid: slechts 14% van de immer kritische Radar-kijkers zou zo'n app installeren, mede omdat het vertrouwen in ICT & Overheid (terecht) zeer laag is in Nederland en men niet wil dat de bij de overheid semi-scheefwonende verzekeraars de data in handen krijgen. Maar goed, de nóg kritischere internetter had weken geleden al op de GeenStijl gelezen dat zulke apps überhaupt nutteloos zijn. Kortom, we hebben gelachen, maar die apps kunnen /dev/null op de blockchain der vergetelheid, naast de cyberboeken van Data Hari Rian van Rijbroek. En om te vieren dat we in Dit Land kennelijk nog best goed functionerende checks & balances hebben: MUZIEK!
UPDATE: Veiligheidsdiensten hadden Hugo de Jonge gewaarschuwd dat hij te snel te veel wilde: "Vooral de haast van het ministerie zorgde voor ergernis. Binnen een paar weken wilde minister De Jonge een werkende corona-app hebben, maar dat noemden de veiligheidsdiensten verre van realistisch. 'Dat snapt iedereen die iets met computerbeveiliging doet', aldus een bron van de NOS."

LOL! #privacyclaim

KPMG óók niet blij met de apps

Social

Reaguursels

Inloggen

Faaleud Wolfsen zit daar toch? PvsA verkiezingsretoriek derhalve, trap er niet in (apps overigens vast wel bagger, maar daar gaat het in dit geval niet om)

Rest In Privacy | 21-04-20 | 07:33

Iedereen moet getest worden, anders heeft de app geen zin. Tevens, de testen zijn ook niet betrouwbaar. Dus laten we gewoon kappen met al deze onzin. Ouderen en zwakkeren in gedeeltelijke lockdown houden. De rest weer naar school en aan het werk. Zsm graag.

nerugaer | 20-04-20 | 21:22

Wat een gebazel als je de privacy wilt waarborgen: koop een paar containers met Tiles (www.tile.com), regel dat die zooi geaudit wordt.

De privacy is gewaarborgd omdat het device niet gekoppeld is met de rest van je 5G bestaan als je niet mee wil doen, wel is de kans dat mensen nog spullen kwijt raken nagenoeg 0 wordt.

Gelijk duidelijk ook dat het zal aankomen op het koppelen van gegevens, die reeds voorhanden zijn, die privacy bestaat niet immers.

Die TileApp werkt ook niet met zo weinig gebruikers overigens.

Er wordt gebrabbeld over privacy terwijl het concept in de basis fout is (vooral omdat deze gegevens al voorhanden zijn), het is een NSBApp want als je niet "participeert" wordt je automagisch toch gesorteerd als je BT aanstaat onder vakje "participeert niet".

Overal iedereen die je tegen komt meet waar JIJ bent, je kunt ze wss spotten scheldend om hun lege accu.

Ik heb volgens mij geen update gekregen voor de bluetooth bug in Broadcom chipsets vooralsnog..

Beetje opportunistisch vast firmwares bij de mensen thuis upgraden om ons huidige "poor man's 5G" te bootstrappen naar zo veel mogelijk Philips smartlights etc.

Opdat er een maximale software/hardware penetratie is wanneer het hele IoT smartgrid online gaat.

Wifi + GSM/LTE + bluetooth = poormans 5G, alle wifispots en 4G doen dit lijkt mij betrekkelijk goed in de steden voor betere localisatie (en een manier voor verdere payload deployments), vrijwel iedereen heeft immers ook recentelijk een appje in zijn simkaart gekregen via NL-Alert.

Afaik kun je met een signed app op de simkaart met diginotar certs meer dan genoeg voor de huidige doelstellingen, dit is overkill, letterlijk een virus dat zich verstopt in de schappen van de Action enz.

Allemaal Chinees ook, dit is waar China ons bij de ballen heeft tenzij de prijzen van electronen microskopen drastisch omlaag gaan.

Zo'n simpele ble transponder is meeeeer dan voldoende en we kunnen ze dumpen itt smartphones van 1000 euro

Lionfromzion | 20-04-20 | 21:19

Die Huge de Jonge heeft gewoon nergens verstand van. Had beter barbiepop kunnen worden.

poisonivy | 20-04-20 | 20:22

Doodziek wordt ik van die MSM: 'van een bron', de bron 'wil anoniem blijven'. Rot op! Fake news tot dat het tegendeel bewezen is.

Crossing_The_Rubicon | 20-04-20 | 19:44

De NDW kan met moeite elke minuut 32.000 metingen verwerken (24/7). En dan moet zo’n app met achterliggende infra dat voor ruim 10 miljoen mobiele telefoons wel gaan lukken? Iets zegt me dat dit never nooit niet gaat werken. Maar ja, ik zit niet in de politiek.

DenkenDanDoen | 20-04-20 | 16:55 | 2

Elke seconde je GPS locatie opslaan + Zulu timestamp is 96 bytes. 3,2 MB per dag. Een beetje archive protocol maakt daar 1 MB van. Voor 17 miljoen Nederlanders. Elke dag data sync. Facebook verwerkt dat soort hoeveelheden elke seconde..

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 17:51

Het gaat volgens mij erom dat je via je Bluetooth verbinding de devices om je heen wilt herkennen. Dat kost nogal wat, alleen al aan BT communicatie. Daarnaast wil je eea in een DB opslaan. Een flatfish doorzoeken kost iets meer tijd. Daarna nog de terugkoppeling vanuit de centrale database naar die 10 miljoen telefoons. Iets zegt me dat je dan nog heel wat hobbels te nemen hebt.

DenkenDanDoen | 20-04-20 | 22:30

En als er toch een app verplicht wordt, dan zeggen alle reaguurders dat ze besmet zijn. Is NL meteen weer volledig op slot.

DenkenDanDoen | 20-04-20 | 16:52

Ondertussen op RTLZ dat zonder app een lockdown langer zal duren. Dat ding moet en zal er komen. Ook al moeten ze er voor chanteren.

Super Grover | 20-04-20 | 16:08 | 1

Het kan dus allemaal nog veel gekker dan we dachten.

Crossing_The_Rubicon | 20-04-20 | 19:44

De app aankondiging is een bot om de massa rustig te houden. Net als 'groepsimmuniteit'. De 1,5 blijkt dadelijk niet te werken, en de mondkapjes die niet hoeven, worden binnenkort aangeraden dan wel verplicht.
De faalreeks van de afgelopen maanden is verbijsterend, maar blijkbaar voor velen nog niet genoeg. Nu nog wat rekenfoutjes die aan het licht komen, en in 2021 volgen er draconische bezuinigingen.

Lafayette | 20-04-20 | 15:32 | 1

Als je 1,5m afstand houdt , werkt de gezichtsherkenning in de stad beter dan wanneer iedereen op een kluitje loopt.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 15:43

Uit de reactie van de experts op de selectie van de app: "Wat ons betreft is er met veel goede bedoelingen door ambtenaren op het ministerie keihard gewerkt om al deze expertise op zo'n korte termijn aan te haken. "

Aardig verwoord, maar als er tussen de overgebleven kandidaten wéér CapGemini zit met een app die al was afgeschoten, dan is hier geen sprake van onnozele domheid. Dit is corruptie.

Sans Comique | 20-04-20 | 15:22

In de buitenwijken van Parijs zijn het hele weekend al ernstige rellen. komt door de corona zeggen ze. Volgens mij zijn er zonder corona ook altijd ongeregeldheden in die buitenwijken, maar is integratie, net als in de rest van Europa , het grootste probleem, groter dan het hele corona virus.

zoalsikhetzeg | 20-04-20 | 14:31 | 3

Het pin-systeem werkt toch zo dat een pincode door de computer wordt gekoppeld?. Je kunt dan toch ook ieder telefoonnummer door een computer een code toe laten wijzen?. Zolang niemand weet welke codes aan welk telefoonnummer zijn gekoppeld is er toch niets aan de hand?. Gelukkig heb ik meer verstand van andere dingen...

Bill le Koek | 20-04-20 | 14:41

Geen idee waarom mijn reactie hier nu staat, maar goed...

Bill le Koek | 20-04-20 | 14:42

Ah daar verzinnen ze wel een app voor, dan komt alles weer goed.

Macroglossum | 20-04-20 | 14:49

Uiteraard is hier iedereen tegen. Op zich prima, redenen te over. Maar ondertussen hebben ze bijna allemaal een smartphone vol met software die van alles registreert en maakt niemand zich daar ooit echt druk over.

ijstijger | 20-04-20 | 14:30 | 1

Klopt.. het zou hilarisch zijn als het niet zo sneu was....

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 18:00

Ik ben geen Lubach fan vind het eigenlijk maar een te snel pratende nicht met np oogkleppen op die halve waarheden vertelt. Want wat betreft hoe de WHO in de zak van China zit is toch zeker wel alarmerend voor de wereld gezondheid. Maar waar hij even aan voorbij gaat is dat die ene dokter die aan de bel trok, 34 jaar goede gezondheid, krijgt corona en sterft een dag later. Ik denk dat ze hem een duwtje richting hiernamaals gegeven hebben.

pivotal | 20-04-20 | 14:27 | 2

Die 'halve waarheden'... betreft dat toevallig zaken waar jij het voor de helft mee eens bent?

ijstijger | 20-04-20 | 14:32

@ijstijger | 20-04-20 | 14:32: Nou meer zwak onderbouwd en geheel niet met de realiteit overeenkomend. Dit soort halve waarheden bedoel ik. :)

pivotal | 20-04-20 | 14:35

Hardcoded plaintext wachtwoorden in de source. Zelfs een beginnend hobbyist scriptkiddie doet dat anno 2020 niet meer. Hoe kun je als softwareboer zo hard falen?

Le Roi | 20-04-20 | 14:11 | 3

Vergeet niet dat de grote ICT boeren aanbestedingen niet winnen met de beste kwaliteit, maar met gigantische marketing budgetten en de 'beste verkopers'.

Eagle_Eye | 20-04-20 | 14:15

@Eagle_Eye | 20-04-20 | 14:15: Geld onder de tafel, bedoel je. Of doel je op carroussel politici die nu een plekje hebben in de raad van Bestuur van CapGemini, voor eerder bewezen diensten?

Sans Comique | 20-04-20 | 15:24

Als je product geen open source is, is dat helemaal niet zo’n probleem. Het is best wel moeilijk om bij de broncode van software op een telefoon te komen...

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 18:02

Ze kunnen me rug app.

Piet Karbiet | 20-04-20 | 13:58 | 1

Ja. App yours.

Sans Comique | 20-04-20 | 15:24

Ga die app, als hij er al komt, sowieso niet downloaden. Ondertussen is de privacy op medische gegevens ook al effe door dat corona opgeheven. What's next, chippen ?

AntonJansen | 20-04-20 | 13:54 | 1

Dan zal je -vermoed ik- niet met het O.v. mogen. Niet op je werk mogen verschijnen, tzt niet een winkel, concert, restaurant of kroeg naar keuze mogen bezoeken.
Uw zorgverzekering zal verdubbeld worden.
Etcetera.
Maar heee... het is allemaal vrijwillig, joepie. En ook u heeft toch niks te verbergen?

geen koning | 20-04-20 | 16:16

Ik heb de oplossing.
Iedereen een hondenhalsband om die je een enorme optater geeft als je dichter dan 1.5 meter bij een ander in de buurt komt.

HoerieHarry | 20-04-20 | 13:54 | 5

Je realiseert je wel dat beiden dan een optater krijgen?

ijstijger | 20-04-20 | 14:34

Ben al sinds mijn 6e behoorlijk optater immuun.

geen koning | 20-04-20 | 16:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik concludeer dat zelfs wanneer de uitdrukkelijke eis is (door de een staat notabene) de privacy te waarborgen de app bouwers dit niet voor elkaar krijgen een dergelijke software te leveren.

Het is een lelijk inkijkje in hoeverre software ontwikkelaars zijn afgegleden. Ik erger me al jaren aan die schijnmaatregelen die worden genomen als het privacy betreft en dit eigenlijk het verdien model is.

roevka | 20-04-20 | 13:53

Harder falen dan Wolfson kan haast niet.
Blijft een blok aan het been die gare AVG wetgeving, we hebben ons zelf klem gezet met dat geneuzel.
ER is veel te veel wetgeving, een theoretische samenleving is het resultaat.
SLecht voorbeeld was die 2 voudige moordenaar die onder het bloed zittend een opvangkliniek binnenliep men mocht hem ( AVG ) niks vragen.
Dag later ging meneer weer op stap om nog iemand te vermoorden.

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-20 | 13:52

Weten jullie wie vroeger ook graag een App had ingevoerd om bevolkingsgroepen te stigmatiseren?

RickRD | 20-04-20 | 13:50 | 4

Ad Melkert ?

AntonJansen | 20-04-20 | 13:52

Weet ik weet ik! Dat mannetje met dat snorretje. Als je die op tv ziet gaat er meteen ook van alles stuk en kapot.

Lorejas | 20-04-20 | 14:06

Die had miljoenen marcherende aapps die met liefde meegingen in het stigmatiseren.
Zouden nu ook geen app nodig hebben. Gewoon wat ‘bezorgde’ burgers door het dorp doen marcheren.
En alles komt goed.

geen koning | 20-04-20 | 16:09
▼ 1 antwoord verborgen

Aleid Wolfsen met zijn pvda-kartelbaantje, nog te simpel om burgemeester van Driepalen te worden (3400 inwoners)

grindbak | 20-04-20 | 13:45 | 1

Was ook ff schrikken door de nieuwe wetgeving moest Wolfson nog aan het werk ook, zitten daar dik 150 man alle k*t regeltjes in de peiling te houden.

Uw Verzekeringsadvis | 20-04-20 | 13:55

Sapperdeflapp, wat een verrassing.

Mr_Natural | 20-04-20 | 13:45

App, noot, mies. Deze app is vies!

Pluisbaard | 20-04-20 | 13:44

Ik wil een app die andere telefoons keihard laat trillen als ze in mijn anderhalve meter cirkel komen. Meer niet.

Binnenbaan | 20-04-20 | 13:44 | 4

Briljant!

zwenkwieltje | 20-04-20 | 14:42

Geniaal.

Nehemia | 20-04-20 | 15:28

Gaat uw telefoon ook trillen als die anderen ook zo een app hebben, vermoed ik.
Wel gezellige aardbevingen bij de Dirk, leuk!

geen koning | 20-04-20 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou wel interesse in een app hebben die zegt of ik dicht bij een locatie ben waar veel corona besmette mensen zijn geweest. Verder hoef ik niks te weten. Voor die opzet van een app zoals VWS wil is het toch al te laat: eerst willen dat langzamerhand de hele bevolking immuun raakt (lees: corona positief) en dan een app die gaat gillen als je in de buurt bent geweest van iemand die positief is lijkt mij onzinnig. Te meer daar misschien wel 50% positief is zonder klachten te hebben of getest te zijn.

Simon_GS | 20-04-20 | 13:38 | 2

Zoiets kunnen ze wel in Google Maps integreren lijkt me..

miknic | 20-04-20 | 13:39

- Hoe dicht is ‘dichtbij’
- waar komt die data vandaan?

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 18:12

Dus bijna 2,5 miljóen naïeve schapen zouden zo'n app ongezien op hun telefoon zetten en hun hele hebben en houden in handen willen geven van vadertje staat. Vrij schokkend.

Ik hoor ze al zeggen "maar je hebt toch niks te verbergen?" Nee. Klopt. Net zoals dat ik een man ben en daardoor iedereen snapt wat er tussen mn benen zit. Dus ik hoef niks te verbergen daarmee tenslotte. Maar dat zou dan betekenen dat we allemaal in ons blote reedt kunnen gaan lopen de hele dag. Je hebt toch niks te verbergen tenslotte?

Macroglossum | 20-04-20 | 13:38 | 4

Verschil is dat waarschijnlijk niemand er belang bij heeft om dat te zien.

ijstijger | 20-04-20 | 14:36

@Macroglossum Hoe ziet genderleutraliteit er dan uit?

Jojohan | 20-04-20 | 18:07

Enig idee wat de marktpenetratie van Facebook is in dit land? Ik ken mensen die beschrijven hun door anale sex benodigde ziekenhuisbezoek op Facebook. En in de wetenschap (“oh ja”) dat Facebook die data verkoopt...

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 18:07
▼ 1 antwoord verborgen

Hugo wil gewoon bijgeschreven worden in de geschiedenisboeken als 'de coronaredder'. Het zal mij ook niet verbazen als de app een korte naam krijgt zoals bijvoorbeeld 'Hugo'.
Hij is enorm aan het shinen de laatste tijd. Bert Koenders valtbbij hem in het niet.

Leptob | 20-04-20 | 13:36 | 3

Van mij mag dat, als hij het dan maar wel waargemaakt heeft, en daar twijfel ik aan.

Weerduivel | 20-04-20 | 13:40

Hugo de Grote 2.0

Broadsquire | 20-04-20 | 13:43

Ach, je hoeft niet helderziend te zijn om te weten dat een instituut waar Faaleid als baasje wordt aangesteld een grote puinhoop is ( of wordt, onder zijn/haar/overige leiding ). Het kartelmotortje spint er immers op los.

Graaisnaaiert | 20-04-20 | 13:34

corona positief is een footprint waar je nooit meer vanaf zult komen... de algoritmes zullen je tot de dag des oordeels blijven achtervolgen......................

grapjasz | 20-04-20 | 13:33 | 5

@Super Vaagstra | 20-04-20 | 13:47:
Voordat de lockdown inging heb ik nog een paar feesten gewerkt, meerdere honderden bezoekers uit 20+ uithoeken van de wereld, daarna een tikkie verkouden geweest met lichte hoofdpijn en een vette rochel... En nu kiplekker. Dank u, het zal niet nodig zijn maar bedankt voor het aanbod.

elfenstein | 20-04-20 | 14:03

@grapjasz | 20-04-20 | 13:44:
Vertel eens waar je dan nog bang voor moet zijn dan? Je hebt het gehad, als alles goed is en je immuunsysteem werkt kan je die strain niet meer krijgen, iedere volgende mutatie is sowieso koffiedik kijken en niet iets waar je je druk over wil maken. Dus, als iedereen in die kroeg het al gehad heeft valt de angstfactor weg, kan je mekaar weer heerlijk knuffelen en jointjes delen, net als, alweer bijna vergeten, vroeger.

elfenstein | 20-04-20 | 14:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Wijlen Aretha Franklin zong het al:
Blockchain, chain,
Chain of FOOLS.

Broadsquire | 20-04-20 | 13:32

ik heb nog een nokia 3310 liggen die wordt weer geld waard

hatschjoe | 20-04-20 | 13:32

Goede en betrouwbare software wordt gemaakt door bescheide mensen. Die halen geen deadlines die maken iets dat werkt.

hetgingperongeluk | 20-04-20 | 13:32

Bill heeft hier wel oplossingen voor. Maar geef hem een beetje de tijd. En vertrouwen.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 13:31 | 1

Vooral dat laatste heeft die heel hard nodig.

Nehemia | 20-04-20 | 15:29

De ikhebnietsteverbergen groep is blijkbaar een jaar of 20 te laat wakker geworden.

van stampij | 20-04-20 | 13:27 | 1

Gast die zijn net dood, het enige lichtpuntje aan dat hele virus.

Super Vaagstra | 20-04-20 | 13:49

Ik weet een oplossing! De GGD zegt tegen iedereen die corona positief blijkt: waarschuwt u wel even de mensen die veel in uw omgeving zijn geweest contact met ons op te nemen! OK, ook weer opgelost.

Simon_GS | 20-04-20 | 13:21 | 1

Moeten ze wel eerst testen. Tot die tijd:
Error/devnull

elfenstein | 20-04-20 | 13:23

Even terug naar de basis van een democratie: Ambtenaren worden betaald om te zorgen dat de werkende burger wordt voorzien van faciliteiten om hun leven en werk zonder obstakels te kunnen leven/uitvoeren. Ambtenaren zijn daarom aangesteld om zaken als defensie, wetshandhaving en infrastructuur goed te regelen en organiseren.
Ambtenaren zijn níet!! aangesteld om burgers hun wil op te leggen, te beperken in hun leven, vrijheid of hun levensonderhoud. Weet je waar dat wel gebeurt? In China en Noord Korea!
Je laat godverdomme je facilitair medewerker toch ook niet je hele bedrijfsbeleid bepalen!?!1?

Eagle_Eye | 20-04-20 | 13:16 | 3

En in Zuid Korea en Taiwan.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 13:30

Volgens mij kwam de opdracht van de minister, wiens taak dat is: besturen. Ambtenaren voeren dat uit zonder eigen interpretatie.
Misschien moet je je even inlezen in hoe ons land werkt...

Epistulae_Morales | 20-04-20 | 18:14

Hey wat raar trojan horse spion apps komen niet door de privacy check heen

niemand specifiek | 20-04-20 | 13:14

Video nu al foetsie... dat gaat snel!

Schietmijmaarlek | 20-04-20 | 13:13

Of die Apps nou datalekken bevatten of niet, en of ze nou verplicht worden of niet, ik was toch niet van plan om ze op mijn smartphone te installeren!

kunstliefhebber | 20-04-20 | 13:12 | 2

Ik ook nier, maar ja er zullen vast wel consequenties aan gaan hangen. Geen app niet meer naar de bioscoop, een concert, of het restaurant. Ja dan gaat de lol er snel van af.

Pluisbaard | 20-04-20 | 13:41

@Pluisbaard | 20-04-20 | 13:41: daar ben ik ook bang voor, want er gebeuren dingen die ik tot voor kort voor onmogelijk had gehouden. Ik dacht vroeger dat samenscholingsverboden iets voor een dictatuur was. Maar helaas.... wij kennen het nu ook, inclusief een kliklijn waar mensen hun landgenoten gretig aangeven! Hoe diep konden we zinken...

Maar als zo’n App verplicht wordt (direct of indirect, zoals je aangeeft) dan kan er ook mee gesjoemeld worden. Een fake App (screenshot, of wat dan ook) tonen. Er valt vast wel wat te verzinnen. Maar het gebruiken, nooit van mijn leven!

kunstliefhebber | 20-04-20 | 13:59

Hier een app voor laten maken is waanzin.

De clubs die het meest geschikt zijn om deze app te maken heten Google en Apple. Die zitten het dichtst op het device, hebben de capaciteit en hebben gigantische ervaring met het meten van locatiegegevens. Het is hun business model. Daar gaat het bedrijf van het neefje-van niks aan veranderen. Tenzij je ermee kunt leven dat je over 3 jaar een werkende eerste beta versie hebt.

Knufter | 20-04-20 | 13:11 | 4

Een app kun je verwijderen nadat gevaar is geweken. Als die functionaliteit in OS zit, is dat geen optie meer. En ligt misbruik op de loer. Wie was aanwezig op Antifa demo? Een heisessie van de pvv. De coffeeshop op de hoek.

H. Caulfield | 20-04-20 | 13:18

Apple, jaja. Die krijgen bluetooth niet eens fatsoenlijk werkend, behalve dan voor hun eigen trieste overpriced meuk. En google, nee die hebben nog niet genoeg data van ons in handen he? We surfen alleen maar via hun browser, kijken video's via hun youtbe en mailen ons suf via gmail. En dan vergeet ik er nog een heleboel ook. Zullen we juist die bedrijven hier mooi buiten houden?

elfenstein | 20-04-20 | 13:18

Denk dat Microsoft daar al iets verder mee is:
"Sensor 140 may include, for example, but not limited to, functional magnetic resonance imaging (fMRI) scanners or sensors, electroencephalography (EEG) sensors, near infrared spectroscopy (NIRS) sensors, heart rate monitors, thermal sensors, optical sensors, radio frequency (RF) sensors, ultrasonic sensors, cameras, or any other sensor or scanner that can measure or sense body activity or scan human body. For instance, the fMRI may measure body activity by detecting changes associated with blood flow. The fMRI may use a magnetic field and radio waves to create detailed images of the body (e.g. blood flow in the brain to detect areas of activity)."

Zie ook het patent met de drie zessen in de naam:
patentscope.wipo.int/search/en/detail...

Beefbus | 20-04-20 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben testen nodig en niet nog meer mensen die staren naar hun mobiel.

En het feit dat de overheid dit niet eens goed kan regelen zegt wel weer genoeg. Falers zijn het.

Deflatiemonster | 20-04-20 | 13:11

Ik ga de app op mijn Android TV box installeren en dan zet ik hem midden in de kamer op tafel zodat ie anderhalve meter van de muur is verwijderd en niet per ongeluk door een van de buren getriggert kan worden.
En als ik de straat op ga of met het openbaar vervoer ga reizen neem ik een tas met 3 oude smartphones met pre-paid kaartjes mee en dan stel ik de status in op besmet. Mensen die dan in de buurt van mijn telefoons komen krijgen dan een signaal dat ze 40 dagen in quarantaine moeten. Als jij daarvoor op je telefoon vertrouwt dan verdien je dat ook.

Osdorpertje | 20-04-20 | 13:11 | 5

@Delph | 20-04-20 | 13:33:
Kan nog steeds hoor, ze zijn nog volop verkrijgbaar via marktplaats, uit de oude la van opa. Ik heb er een aardige collectie van, ook 7110's etc... en gek genoeg doen de accu's het vaak nog prima na een dagje infuus, werkt alles verder ook nog goed en is de gesprekskwaliteit stukken beter dan de hedendaagse broodplankjes. Mijn persoonlijke absolute favoriet was en is trouwens de Motorola Razr, een gelikter telefoontje is er nooit gemaakt. Daarvan is de score trouwens wel slechter, slechts 1 op de 4 doet het nog.

elfenstein | 20-04-20 | 13:38

@elfenstein | 20-04-20 | 13:21: Dan beter de Nokia 8210. Nog beter voor je privacy, zonder wifi, Bluetooth en Near Field Communication (NFC).

RickRD | 20-04-20 | 13:40

@RickRD | 20-04-20 | 13:40:
6310 heeft alleen bluetooth v1.0 maar zonder apps erachter die iets met die data kunnen. Tenzij je er een javascript voor schrijft maar dat lijkt me niet echt te doen. Als je in een 6310 bluetooth uitzet in de software gaat ook daadwerkelijk de hele bt module hard van de stroom af, zelf al eens nagemeten om een manier te vinden om er een zaklamp in te bouwen. Uiteindelijk was de IR poort handiger, die kan je in de software aan of uitzetten en ook die gaat met een hardwarelijntje aan, dus die kan je aftappen om er een led mee aan te zetten. Verder is een 6310 zo dom als het achtereind van een varken, knappe jongen die die verder kan traceren als de dichtstbijzijnde gsm mast.

elfenstein | 20-04-20 | 13:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel heeft de overheid al betaald aan deze zeven. Die werken toch niet voorniets ook als het maar een test app is.

jan huppeldepup | 20-04-20 | 13:11 | 3

Ook weekendtarief en overwerk.

dathoujetoch | 20-04-20 | 13:13

Cap Gemini had er 40 ontwikkelaars op zitten en was met allerlei usabillity testen bezig maar bedrijven doen ook vaak wat voor het algemeen belang en werken niet alleen voor geld.

Simon_GS | 20-04-20 | 13:28

Ik heb onze wethouder vandaag maar eens een mail gestuurd.
Beste wethouder de Lange.

Als echtgenoot van iemand die in de zorg werkt heb ik de volgende vraag aan u.

Minimaal 8000 zorgmedewerkers zijn besmet (geweest) met het nieuwe coronavirus, blijkt uit cijfers van het RIVM. Waarom kunnen zorgmedewerkers in de regio Rotterdam zich alleen laten testen op corona, als zij klachten (koorts) hebben? Er is al langer bekent dat men ook drager van het virus kan zijn, zonder dat men klachten of hele lichte klachten heeft.

Zelfs privé kan men geen test regelen via zijn zorgverzekering. Daar krijg men op de vraag of een preventieve test wordt vergoed als antwoord: Nee. Preventieve testen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Testen op het coronavirus heeft alleen zin bij gezondheidsklachten die passen bij het coronavirus.

Voor iemand die in de zorg werkt is het slopend om niet te weten of men drager van het coronavirus is of niet. Immers men kan ondertussen diverse anderen zoals kwetsbare bewoners besmetten.

Graag ontvang ik van u een reactie.
Met vriendelijke groet

RickRD | 20-04-20 | 13:10 | 4

@Kaas de Vies | 20-04-20 | 13:16: Ik ben bang dat ik geen antwoord krijg @Kaas, of een standaard verwijzing naar richtlijnen RIVM/GGD

RickRD | 20-04-20 | 13:19

@Kaas de Vies | 20-04-20 | 13:16: Hoeveel 'normale' landen zouden er zijn waar een wethouder gaat rennen voor een individuele burger?

ijstijger | 20-04-20 | 14:41
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens EenVandaag was 60 procent toch vóór zo'n app?

threeheadedmonkey | 20-04-20 | 13:10 | 2

Ben vóór, mits er aan een aantal basisvoorwaarden is voldaan. Zie bijvoorbeeld het manifest van veiligtegencorona.nl. En ik roep al een tijdje dat die randvoorwaarden door het rijk niet gesteld zijn, en er dus ook niet aan voldaan wordt.

Muxje | 20-04-20 | 13:25

Hebben ze ook gevraagd ... "gaat u hem installeren?"

Simon_GS | 20-04-20 | 13:25

Stop er mee.
Focus op de echte noodzaak.

Zelfs mij worden nu een miljoen stuks FP2 mondkapjes aangeboden door een betrouwbare partner.

Wtf zit de overheid te falen dan.
Zitten met een app te pielen.

Kaas de Vies | 20-04-20 | 13:10 | 1

die nigeriaanse prinsen, wat een toffe jongens zijn dat toch ook altijd.

elfenstein | 20-04-20 | 13:24

Autoriteit Persoonsgevens :
“Sneeuw is wit”

Kwelbeller | 20-04-20 | 13:10 | 1

Maar er zijn zat personen die, wanneer Rutte zegt dat er paarse sneeuw valt, hem onmiddellijk geloven.

Broadsquire | 20-04-20 | 13:36

Hugo de Jonge heeft een flinke pot met geld nu, waarmee niks wordt gedaan.

Beefbus | 20-04-20 | 13:09

Zouden er al facturen gestuurd en betaald zijn?

laurentius | 20-04-20 | 13:06

Zo'n app kan wel degelijk helpen. Als je het aan iedereen verplicht. Of je verplicht het niet maar zorgt dat je bijv dan ook niet meer kunt betalen in de supermarkt. Vervolgens zorg je ervoor dat er 100% monitoring is, dus dat iedereen die op 100 meter van een besmet persoon is geweest in zijn appartment wordt gelast met stalen balken voor de duur van drie weken.

Het enige dat je nodig hebt is 20.000 overheidsmedewerkers om de boel een beetje aan te sturen.

Ja, dan kan zo'n app best werken.

Maar voor nu: als ik weet dat tante Betsie, bij wie ik op bezoek was, corona heeft en ik kan me vervolgens niet laten testen om te zien of ik het ook heb, dan voegt zo'n app niks toe.

Knufter | 20-04-20 | 13:06 | 2

Het is beter dat ze u in een ruimte stoppen en dat met een stalen plaat dicht lassen.

vluchtelingallergie | 20-04-20 | 13:20

Kom eerst maar met een app voor de T65.

dathoujetoch | 20-04-20 | 13:05

In tijden van Corona denkt iedereen dat hij/zij/X een programmeur kan gaan uithangen omdat je nu toevallig meer tijd achter je computer kan doorbrengen, maar zo werkt het natuurlijk niet, en dat zeg ik erbij omdat het voor hun heel duidelijk nog niet is door gedrongen...

TijdelijkOptimist | 20-04-20 | 13:05 | 1

Ik heb dus zo'n manager/product owner. Die heeft nu gewoon teveel tijd en is wel wat wiskundig (natuurkundig) onderlegd. En het dan binnen één maand beter weten dan onze (team) ~15 jaar ervaring

Delph | 20-04-20 | 13:09

Er komt vast ergens een melding van 'gaat U akkoord met de voorwaarden'. Deze keer ga ik ze helemaal lezen.
Maar die app komt er niet. Zonder wetswijzigingen gaat geen enkele app het halen.

Leptob | 20-04-20 | 13:04 | 2

Wel waar, Karin is terug.

dathoujetoch | 20-04-20 | 13:14

Die laatste zin, daar zit 'm de clou natuurlijk. Moet u eens opletten hoe snel ze die erdoor jassen.

elfenstein | 20-04-20 | 13:33

afleidingsmaneuvres. Waar blijft die knakker van DSM nou met z'n testkits. Dat was toch z'n taak. DIe zogenaamde topper over wie we eerst hele lofredes in de krant voor moesten lezen. Is het nou gvd zo moeilijk om dat Roche een half miljard over te maken zodat we massaal kunnen gaan testen. Dan kunnen de positieven een paar weken in quarantaine en de rest van ons weer de kroeg in.

kokkie klaphaak | 20-04-20 | 13:03

Iedereen die dit topic leest, aanvaardt tracking cookies, tot zover de AVG.

happen_maar | 20-04-20 | 13:03 | 1

Klopt, van Geenstijl (4), maar niet van cloudflare(1), Google(11), Youtube(4) en doubleclick.net(1). Kortom, 4 wel en 17 niet door mij.

Jojohan | 20-04-20 | 19:13

Ik zag al op TV experts die kijken naar een lijstje met signaalsterktes van en bluetooth signaal. Leuk zo`n app, maar iemand die de telefoon in de broek of de handtas heeft tijdens het winkelen, zal veel minder hits scoren als iemand die met de telefoon in de hand rondloopt.

We kunnen eindeloos discussiëren over de software, maar de hardware is al ongeschikt.

Zuid Korea gebruikte de smartphone, maar op een totaal andere manier: www.thedailystar.net/online/news/sout...

Feynman | 20-04-20 | 13:03 | 3

De vraag is: wil je false positives op de koop toe nemen of wil je die juist 100% accuratesse hebben? In het laatste geval heb je dan weer false negatives.

Of ik ben met 100 mensen 'misschien' in contact geweest, en 80% daarvan was geen risicovol 'contact'. Of ik ben met 1 persoon 'zeker' in contact geweest maar dan mis ik die 19 anderen die ook wel relevant waren.

Knufter | 20-04-20 | 13:08

zuikoreanen betalen en reizen allemaal met de smartphone. Dus ze zijn vrijwel 100% traceerbaar. privacy is ook wat ondergeschikt daar. Maar het werkt wel. en een covid drive-thru test in minuten....."Coronapaus'' Sijbesma. Waar blijf je?

kokkie klaphaak | 20-04-20 | 13:12

@kokkie klaphaak | 20-04-20 | 13:12: Nee, ze zijn alleen traceerbaar bij contactpunten zoals poortjes waar ze een mobiel laten scannen. Bluetooth zelf is niet precies genoeg.

Deflatiemonster | 20-04-20 | 13:48

Heeft Rian van Rijbroek er al even naar gekeken? Misschien kan ze die apps even blockchainen of hacken

namensmijnhond | 20-04-20 | 13:03 | 3

Het enige wat ze mogelijk gaat chainen is de directeur van de toko die de opdracht wint...

mark1487 | 20-04-20 | 13:08

@Dezenaamhier | 20-04-20 | 13:34: Nee, dat is wat de Israelisch vaak doen. Dat moet omdat ze vanuit gaza steeds vpntunnels graven om wapens te smokkelen.

mark1487 | 20-04-20 | 15:39

Heb gelukkig geen smartphone,
Dus de overheid of politie weet gelukkig niet waar ik rond hang.
Het zou alleen maar om tewaarschuwen voor die het virus heeft in de buurt
Maar durf nu al te zeggen dat onze politie daar gauw misbruik van maakt.

gerrit5042 | 20-04-20 | 13:02 | 2

Je telefoon heeft een unieke IMEI nummer. Die kan door telefoon maatschappijen getrasseerd worden. In combi met je simkaart kun je eventueel geïdentificeerd worden.

vluchtelingallergie | 20-04-20 | 13:26

En daarom open source. Niks minder.

MisterMr | 20-04-20 | 14:10

Hoe gaan ze mij dwingen een app te installeren? Stomme vraag misschien?

Montgomery Burns | 20-04-20 | 13:01 | 4

@Delph | 20-04-20 | 13:11:
Ha, voor de lol heb ik zo'n nieuwe KaiOS nokia ripoff gekocht. Die heeft weliswaar een whatsapp app, maar dan toch weer net effe anders. Koppelen met je desktop lukt al niet, laat staan dat dat ding verder iets goed doet. Een beschaming voor wat ooit Nokia was. In ieder geval kan je er whatsapp mee doen zonder een echte smartfoon te hoeven hebben. Voor alles is een oplossing.

elfenstein | 20-04-20 | 13:52

U komt bijvoorbeeld geen winkel meer in zonder aantoonbaar app op uw spelefoon.
Uw zorgverzekeraar gaat u financieel onder druk zetten.
U krijgt elke 30 minuten een sms dat u nog moet installeren.
Uw spelefoon wordt op afstand onklaar gemaakt/ krijgt geen toegang meer tot netwerk.
Etc.

zwenkwieltje | 20-04-20 | 14:33

@zwenkwieltje | 20-04-20 | 14:33: En als je helemaal geen telefoon hebt? Dan valt er niks onklaar te maken, het enige wat je kan doen is de staat aanklagen omdat je geen boodschappen meer kan doen omdat je geen telefoon hebt, lijkt me ook raar?

brie-de-penis | 20-04-20 | 17:34
▼ 1 antwoord verborgen

Toch is het wel ernstig. Ik schets het even.

Er moet een app komen.
Iedereen vindt de privacy etc heel erg belangrijk.
Daarom organiseert de overheid een geheel weekend, puur en alleen om te zorgen dat het qua privacy een beetje deugt.

En dan NOG LUKT HET NIET.
Het enige wat je je kan afvragen (depressie alert!) hoe het dan gesteld is met "gewone" overheidssoftware, waar niet de privacy-panels gevraagd worden naar te kijken....

mark1487 | 20-04-20 | 13:01 | 1

Die is niet in een weekend bedacht. Een weekend is niks.

Knufter | 20-04-20 | 13:03

Project mislukt, heks Karin Ollongkreng kan weer de ziektewet in. Bijna een weekje werken valt niet mee, en dan ook zonder resultaat.

dathoujetoch | 20-04-20 | 13:00

Onder leiding van de Rob Jettens/Jesse Klavers/Rutger Groot Wassinks van deze wereld? Lijkt me i-de-aal!

Delph | 20-04-20 | 13:14

Geen app, nu niet, morgen niet, nooit! Wanneer gaat deze regering bestaande uit louter faalhazen eens echt doen waar ze voor aangenomen zijn? Ow wacht...

Swaffelkaffert | 20-04-20 | 12:58 | 2

Moest bij die eerste zin een beetje denken aan die androgyne persoon die keihard liep te demonstreren met 'toen niet, nu niet, nooit meer rascisme'

Delph | 20-04-20 | 13:13

Ook al in een andere draadje gepost, maar hier ook maar even copy paste omdat de app voor meer ongewenste zaken dan privacyschending kan worden gebruikt.
Tja wat te denken mbt de mogelijkheden van de toekomstige corona app. Als (kleine) crimineel zet je zo'n ding op een goedkope smartphone, geeft aan dat je besmet bent en je kan ongelimiteerd wat jatten, mensen blijven toch wel uit je buurt.
Techniek creeert nieuwe mogelijkheden voor dieven en oplichters omdat de (ongewenste) consequenties van zaken als deze apps niet verder worden doordacht. De focus ligt nu "slechts" op privacy terwijl er natuurlijk veel meer consequenties kunnen zijn waarvan handige mensen gebruik kunnen maken.

straatsurfer | 20-04-20 | 12:58

Filmpje 2 is weggehaald vanwege de privacy geenstijl. Ik denk ik zeg het maar even.

zazkia | 20-04-20 | 12:58

Door het verplicht invoeren worden we geen slaaf van onze smartphone, maar van de regering. Dit zijn gegevens waar zelfs de stasi een nat broekje van gekregen zou hebben.

TheEgg | 20-04-20 | 12:58 | 1

Exact, en dat is de reden dat ik zo'n app de deur wijs.

MooseNL | 20-04-20 | 13:10

Sommige mensen zijn het al: smartphonezombies.
Maar door het (verplicht) invoeren van zo'n app wordt de mens een slaaf van zijn smartphone. Je mobiele telefoon als je persoonlijke toezichthouder: de horror!

keestelpro | 20-04-20 | 12:56 | 2

Ik heb hier nog een Samsung S3 liggen. Daar mag die app wel op. Dan doe ik hem in een hoesje, hang hem aan de halsband van de hond, en succes met je data.

marcoplarco | 20-04-20 | 14:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl