Tweet not found
The embedded tweet could not be found…

Geenstijl
ingelogd als
lid
Kudo's voor de transparantie, overheid. Nu zagen we tenminste vóóraf hoeveel ICT-geblunder er achter de schermen speelt.
Bij VWS is dit weekend hard doorgewerkt aan de voorstellen voor de corona-apps en de behandeling daarvan ging (waarvoor oprecht complimenten) in volledige transparantie via online livestreams. Helaas was vooraf uit de selectie al gebleken dat twijfelachtige IT-reuzen zoals Accenture en CapGemini, met hun beroerde staat van (overheids-)dienst en onder schijn van corruptie gemaakte prutsproducten (UWV, SVB, Belastingsystemen) geheel toevallig bij de laatste kandidaten terecht gekomen waren.
Ook hebben de privacywaakhonden die de voorstellen moesten beoordelen hun handen al van het project afgetrokken omdat borging van burgerrechten helemaal geen prioriteit krijgt bij het bouwen van de Digitale Chinese Democratie. En tot overmaat van ramp blijken sommige apps al lek, kapot & hard privacyfalend voordat er überhaupt een werkend middel is (dat nooit zal werken en alleen maar digitale function creep gaat betekenen, maar dat terzijde).
In de timelines van onder meer Brenno de Winter, RJ Veldwijk, Loran Kloeze, Joost Schellevis en die sospanda van RTL zijn scherpe verslagen, hilarische filmpjes en pijnlijke blunders allemaal terug te vinden. Er zat een heleboel dor hout tussen, om maar een populaire term te gebruiken. Op dubieuze (lol) rijkspagina Publiekebeproeving.nl is alles terug te zien.
The embedded tweet could not be found…
Desalniettemin willen we hard applaudisseren voor Hugo's gekozen middel van de open appathon, en zou onze aanbeveling als kritische, belasting betalende burgers zijn dat de overheid zichzelf moet verplichten om álle (ICT-) aanbestedingsprocessen voortaan in deze vorm te houden. Want dan zien we tenminste vooraf wat voor peperdure puinhoop we kunnen verwachten terwijl techreuzen geen ambtenaren meer kunnen omkopen met snoepreisjes en andere metaforen voor bruine enveloppen die onder bureaus worden doorgegeven. Maar zo veel transparantie, dat zal de overheid zelf wel niet kunnen verdragen.
Vooralsnog hoef je weinig aan kwaadaardigheid te wijten maar kun je wel heel veel aan onkunde en opportunisme toewijzen bij die Covid-apps. En uiteindelijk zullen honderdduizenden of zelfs miljoenen mensen vrijwillig deze faalgevoelige function creep installeren, en als maatschappij de grens van """vrijwillige""" surveillance oversteken.
The embedded tweet could not be found…
The embedded tweet could not be found…
Net op tijd voor de kerkdienst
Maar wel: vrijwillig verplicht
Alleen maar witte mannen!
Kortom. Huisarrest
Over GeenStijl:
Contact / Huisregels / RSS / Privacy en cookies / Cookie instellingen / Responsible Disclosure / Adverteren / VoorwaardenGeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.
De laatste topics op GeenStijl
Archief
Neem een kijkje in onze stijloze gaarkeuken.