Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mail: "Thuis zijn is moeilijk"

Na de moeilijk zuchtende millennialmeisjes in de rubberen kranten, is deze hartekreet uit de mail best ff een lekkere voorjaarsstorm. En luchten, lucht op. Is gewoon zo.

Thuis zijn is moeilijk

Hallo GeenStijl!

Ik zou graag zien dat jullie een andere kant van de quarantaine belichten: Namelijk de chronisch zieken en gehandicapten in het land. Ik ben er één van. En ik heb even mijn hart gelucht. Voel je vrij om dit te plaatsen.

Ik heb de ziekte van Crohn en daarnaast nog een paar andere medische problemen, en ik ben zodanig ziek dat ik voor 100% afgekeurd ben en niet kan werken. Ik zit dus thuis. Altijd. Zelfs boodschappen doen is niet gewoon voor mij,  en omdat ik dus altijd thuis zit is dat heel normaal voor mij. Het valt mij nu heel erg op dat de mensen vanaf dag 1 in quarantaine al begonnen te mekkeren over de geestelijke gezondheid. OJEE wat gaan we nu doen WANT we moeten thuisblijven!!  Mag ik even zeggen dat ik deze reacties intens overdreven vind?

Wordt er ook zo intens gezorgd voor de geestelijke gezondheid van alle zieken en gehandicapten en ouderen in dit land? Nee dus. Ik kan me niet heugen wanneer er voor het laatst iemand naar mij omkeek. Anders dan mijn partner.  Als je eenmaal afgekeurd bent, en er geen kans op verbetering is voor de arbeidsmarkt, ben je niet zo veel meer waard in Nederland. Maar vooral omdat men nu dus zo verschrikkelijk veel aandacht besteedt aan hoe moeilijk het is voor mensen om altijd maar thuis te moeten blijven.... wil ik graag zeggen: STEL JULLIE NIET ZO AAN ZEG! Ga je schamen!

Jullie moesten eens weten hoeveel mensen tegen mij gezegd hebben: “Ja, voor jou is het lekker he, thuis zijn, dat zou ik ook wel willen, niet hoeven werken!” of “Ja, jij kan altijd uitslapen", en soortgelijke opmerkingen. Maar kijk dus nu even naar hoe vervelend men het daadwerkelijk vindt om thuis te moeten blijven.  Leuk hè? Om geen collega’s te hebben? Geen dagbesteding? Geen inkomen? Geen kans op promoties en vooruitgang in inkomen? Geen vakanties? Geen eigenwaarde en trots op wat je presteert? Geen saamhorigheid met mensen om je heen? 

Leuk he, lekker lui thuis zijn? Vind je het niet fantastisch dat je nu elke dag kan uitslapen? Vind je het niet heerlijk, zo lang vakantie en niks hoeven?  Is het niet heerlijk om nergens heen te kunnen? Lekker in je pyjama blijven hangen? Lekker in bed je broodje eten? Ben je nog steeds zo jaloers op mij? Als chronisch zieke? Bedenken jullie voor mij ook zoveel leuke dingen om te doen, omdat ik atlijd elke dag thuis ben?

Ik vind het pijnlijk, hoe mensen klagen en moeilijk doen, terwijl dit voor velen hun “normaal” is, deze quarantaine. Niet 100% natuurlijk, want bezoek mag niet meer, maar als je zo ziek bent als ik, blijven vrienden echt niet hangen, want na een jaar of twee zijn de meeste mensen het wel zat als je niet meer te vertellen hebt dan “tja, ik ben nog steeds ziek  en ik heb niet veel nieuws te vertellen”.  

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet ongelukkig, en ik vermaak me best, want dat leer je wel als je altijd thuis bent en altijd met ziekte te maken hebt. Tv kijken, gamen, schrijven, en via de pc communiceren met anderen in de wereld. Een hobby of twee zoals bijvoorbeeld kaartjes verzamelen, maar dat is het dan wel. Want de rest van de tijd ben je ZIEK. Ellendig. Pijn. Misselijk. Of gehandicapt en heb je te maken met enorme beperkingen. Die de “gewone” mens nu dus eens tegenkomt. 

Fijn he?! Thuis blijven?

Natuurlijk zijn er ook mensen die het WEL fijn vinden om thuis te zijn, en zijn er ook mensen die WEL geven om de zieken in het land. Ik snap wel dat het niet zo heel zwart-wit is, maar ik ergerde mij echt aan de enorme aandacht voor hoe “moeilijk” dit is voor iedereen, nadat men over het algemeen geen of heel weinig begrip heeft voor de arbeidsgehandicapte persoon. Die wordt nog steeds vaak als “lui” gezien. Ik hoop dat met deze quarantaine mensen zich gaan realiseren dat het helemaal niet leuk is om altijd maar thuis te moeten zijn en ik hoop nooit meer de opmerking te horen “Ja, jij kan lekker altijd thuisblijven!” of “Ja, JIJ hoeft niet te werken!, lekker hoor!”

Nou, heel eerlijk gezegd zou ik het fijn vinden om er ook financieel eens iets op vooruit te gaan. Ook ik werk dag en nacht keihard. Alleen zie ik er nooit iets voor terug. Vechten tegen ziekte en handicap wordt NIET beloond, anders dan dat je mag overleven. Maar op den duur ook een iets hoger inkomen krijgen, net als ieder ander die hard werkt... Nee, dát mag niet. Dát “verdienen” we niet. Wánt we hebben niks om te laten zien, na wéér een nacht vechten tegen spugen en misselijkheid en pijn.... wéér een dag als een zombie door het leven omdat je weer eens niet goed sliep.... En dat is dan maar 1 voorbeeldje. Bij ziekte en handicap, ga je er NOOIT op vooruit.

De ENIGE luxe die je hebt als zieke, is dat je tijd van jou is. Zet dat even tegenover alle nadelen alstublieft?! En vertel mij dan of u met mij wilt ruilen, en altijd thuis wilt zijn?

Dan neem ik graag uw gezondheid, baan, inkomen, sociaal leven en vakanties over.

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Gaelyn
(pseudoniem)

Reaguursels

Inloggen

Blijft toch boeiend hoe mensen met exact dezelfde aandoening zo extreem verschillend in het leven kunnen staan: de ene zit thuis en de ander is ceo. Tja.

Feitenpliesie | 01-04-20 | 11:22

Blabla. Lekker vergelijkbaar ook. Probeer er anders ook nog eens bij te gaan thuiswerken en kids les te geven.

Gen. Maximus | 31-03-20 | 19:47

Wat een raar verhaal. Deze verplichte quarantaine is als een elektronische enkelband, maar dan zonder dat ik de spanning heb gehad van een bankoverval. Het is heel vervelend voor mevrouw dat ze aan haar huis gekluisterd is, maar daarom is het niet minder vervelend voor anderen.

Verder is het een beetje een warrig stukje: ben je het er nou wel of niet mee eens dat het kut is om thuis te moeten zitten? Argumenten als "het is niet erg om een been te moeten missen, want dat heb ik ook" zijn natuurlijk lulkoek.

Der Lehrer | 31-03-20 | 17:26

Ok, dus;
Geen collega’s: Ik teken ervoor.
Geen dagbesteding: Doe eens hobby zoeken.
Geen inkomen: Jawel de WIA + wat je zwart bijklust.
Geen kans op promoties en vooruitgang in inkomen: Same here.
Geen vakanties: Same here.
Geen eigenwaarde en trots op wat je presteert: Klinkt als een jij-probleem.
Geen saamhorigheid met mensen om je heen: Same here.

Mevrouw heeft m.i. een vertekend van wat werken is. Overigens kan ik helemaal niet 'lekker thuiszitten' en aan m'n pik trekken, ik moet gewoon doorwerken en in plaats van dat mevrouw dankbaar gebruik maakt van het financiële vangnet wat mogelijk wordt gemaakt door sukkels zoals ik gaat ze nog zitten zeuren ook. Kan je geen vertaalwerk gaan doen of zo, dat kan gewoon vanuit huis!

sarcastro | 31-03-20 | 16:33 | 2

Volgens mij heb jij het stukje niet goed gelezen. De dagbesteding is vechten tegen ziekte. Dus even niet zo hoog van de toren blazen.

dorkovic | 31-03-20 | 19:41

@dorkovic | 31-03-20 | 19:41: 'Geen dagbesteding' zijn haar woorden, dus dan heeft ze het niet goed geschreven.

sarcastro | 31-03-20 | 21:56

Tip aan hij of zij ....
Leer breien
Leer schaken
Niet klagen maar wees blij dat u hier woont en niet in Afrika of India.
Sterkte.

Baron-barry | 31-03-20 | 16:30 | 1

JK Rowling was ook nergens goed voor, tot ze erachter kwam dat ze kon schrijven. Ergo, iedereen kan wel wat!

Der Lehrer | 31-03-20 | 17:31

Wat een egocentrisch kutwijf.
Neem een hobby als je je verveelt of een hond als je aandacht wilt.

Gulliver | 31-03-20 | 15:58 | 1

Of neem wat personeel, geeft pas echt perspectief.

Baron-barry | 31-03-20 | 16:38

Let nu op de hebzuchtigen onder ons
Je geweldige baan is niet langer een geweldige baan. Je dure kleding heeft nu geen waarde. Armani speelt geen rol meer. Je Porsche evenmin. Niemand kijkt naar je, iedereen zit binnen. Tijd is een fictie. Klokkijken ook. Dus wat heb je aan je Rolex? Geen ene moer. Niemand die het een fuck interesseert hoe je eruit ziet.

Je grote huis bestaat uit slechts vier lege muren en je weet: iedereen heeft die muren. Je mooie auto rijdt op vier banden. Alle auto’s rijden op vier banden en die fietsen van die schat van Judith Bokhove op twee. En wie niet helemaal jofel z’n evenwicht kan houden, doet het er met drie. Het maakt allemaal in kapsones niks meer uit.
dagblad010.nl/columns/let-nu-op-de-he...

RickRD | 31-03-20 | 15:44 | 2

Je rolex ruilen voor een rol wc papier?

I.P standing up | 31-03-20 | 15:48

Als je Rolex je enige klok is.............

Animals | 31-03-20 | 16:04

Als je wilt is er altijd wel iets te doen wat binnen je mogelijkheden past.
Een mooi voorbeeld is helaas te vroeg overleden Steve Hawkings. De man had alleen zijn brein nog en wat oogreflexen.

I.P standing up | 31-03-20 | 15:43

Heeft Gaelyn een punt? Ja.
Schuif ik deze wijze van het overbrengen van het punt het ronde archief in? Ook ja.

Next.

TeeJee | 31-03-20 | 15:37

Sorry ik vind dit gejammer. Tegenwoordig jammert iedereen die een zere teen heeft. Dat wil niet zeggen dat het allemaal rozengeur en maneschijn is, maar in de VS hadden jij en ook ik onder de brug geleefd.

lingo star | 31-03-20 | 15:31

Tsja ik zit ook werkloos thuis,24 uur in bed. Ben blij dat ik mijn zorg betaald krijg. En dat mijn vent opgerot is.

Langharigekat | 31-03-20 | 15:27

En Gaelyn, beetje opgeknapt, nu je je hart hebt kunnen luchten?

Animals | 31-03-20 | 15:27

Ik vind dit nou geen fijne actie van uw redactie. In deze tijden waarin sowieso de rode lijn heel vaag is bij velen. Om dan zo’n (argumentatief) kwetsbare inzending te plaatsen voor een bij vlagen radicaal reëel publiek als hier helpt beide partijen niet.

Nick_Star | 31-03-20 | 15:26 | 2

Volgens mij heeft de redactie dit zelf geschreven.

Animals | 31-03-20 | 15:28

Ik vertrouw VR wel toe dat die zijn weke kant niet laat ontsporen tot een dergelijke actie.

Nick_Star | 31-03-20 | 15:46

Ik begrijp de frustratie van Gaelyn helemaal. Hij zit al jaren thuis. Wil niks liever dan een bijdrage leveren. Nu hebben we een probleem en moeten we aallemaal thuisblijven dat is voor velen een enorme opgave. Je moet alleen tthuisblijven er wordt niet gevraagd om te gaan vechten aan het front waar je als kanonnenvoer dient. Het laat heel duidelijk zien dat een offer brengen erg moeilijk is.

EmilioEsteves | 31-03-20 | 15:25 | 2

Wat vooral moeilijk is, voor veel mensen, is dat alle routines en zekerheden volledig omgegooid worden.

TeeJee | 31-03-20 | 15:36

Je kan de routines ook omgooien. Ik slaap tegenwoordig 12 uur per dag ipv 6 uur. Maakt de dag weer wat korter. Qua werk heb ik niks meer aangezien er geen toeristen zijn. Hopelijk heb ik weer wat te doen in Augustus. Kinderen hebben zelfde ritme van 12 uur slapen.

EmilioEsteves | 31-03-20 | 15:40

you're not confined at home, you're safe at home (spreuk gejat van internet)

bimbam | 31-03-20 | 15:15 | 1

Doe er even puntjes tussen - ha ha

De verwarde man | 31-03-20 | 15:53
-weggejorist-
zwenkwieltje | 31-03-20 | 14:56 | 2
-weggejorist-
Broedermans_Rikje | 31-03-20 | 14:53 | 3

Och grutjes. Geef die jongen snel een sticker. Niemand wil ziek zijn of pijn hebben, kerel. Niemand die daarvoor kiest. Niemand wil aan huis gekluisterd zijn. Tuurlijk wil jij dat ook niet. Maar dat maakt het voor het 'gewone' volk niet minder erg als die gedwongen worden om, god verhoede, met hun kroost thuis te zitten wekenlang.

F-man | 31-03-20 | 14:48

Ga koud douchen. Daardoor maak je meer witte bloedlichaampjes aan en daarom versterkt het je weerstand. Overigens zijn er mensen met de ziekte van Crohn die zeggen geen klachten meer te hebben vanwege koud douchen! Kunt u gewoon thuis doen.

Jack Horner | 31-03-20 | 14:48 | 5

@De verwarde man | 31-03-20 | 15:56: Jij hebt kennelijk niet genoeg met doktoren te maken gehad, die zitten namelijk vaak ook maar wat te zwammen in het ongewisse.

sarcastro | 31-03-20 | 17:03

vroeg op en laat wakker helpt ook..

Uli Aarskopf | 31-03-20 | 20:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou dit persoon niet snappen dat bijna alles in het leven relatief is? En dat er bijna altijd wel iemand te vinden is die beter af is of nog zieliger is dan jij?

Weerduivel | 31-03-20 | 14:43 | 5

@Digikluizenaar | 31-03-20 | 14:48:
Het is niet leuk om thuis te zitten maar chronisch zieken hebben het alleenrecht om hierover te klagen en de rest moet zich niet zo aanstellen?

TDB | 31-03-20 | 15:01

@TDB | 31-03-20 | 15:01: Nee hoor, maar soms word ik van de stigmatisering ook gaar.
Niemand stelt zich aan. Iedereen heeft een leven. Iedereen doet moeite op zijn of haar manier.
Alleen dat sommige mensen er nu pas achter komen hoe prut thuiszitten is, dat is wel een puntje. Hopelijk landt het ook.

Digikluizenaar | 31-03-20 | 15:19

@Digikluizenaar | 31-03-20 | 15:19: helemaal eens. Ik ga als chronisch zieke naar mijn werk omdat thuiszitten erger was dan niet thuiszitten. Ik zou voor 100% afgekeurd kunnen worden en nog gaan werken, want voor mijn chronisch ziekte maakt het niet uit. Mensen die nu vinden dat thuisblijven moeilijk is zijn absolute mietjes en snowflakes. Stel je niet zo aan, je doet jezelf en anderen een goede daad door binnen te blijven.

dorkovic | 31-03-20 | 19:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze jongen leert zichzelf piano spelen. Wat nou niks te doen. Ik heb Martha My Dear al bijna onder den knie.

Frans kan ook. Of Chinees. Of Chinees koken. Vervelen is voor vervelo's.

Knufter | 31-03-20 | 14:33 | 1

Oe, een bijzonder onderschat nr mag ik wel zeggen, succes.

Wiezewalakristalix | 31-03-20 | 15:25

Herkenbaar verhaal. Zit inmiddels ook al zo'n 10 jaar thuis; geen werk, geen inkomen, geen collega's, geen uitdaging. En dan ben ik niet eens gehandicapt, tenminste volgens de alwetenden van het UWV.

Bees X | 31-03-20 | 14:32 | 3

geen inkomen? dus u bent al 9 jaar en 11 maanden dood?

TDB | 31-03-20 | 15:07

@TDB | 31-03-20 | 15:07: Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik een partner heb die wel werk heeft. Ik zal straks even mijn temperatuur en hartslag checken.

Bees X | 31-03-20 | 15:20

@Bees X | 31-03-20 | 15:20: een necrofiel heeft ook een partner.

Der Lehrer | 31-03-20 | 17:28

Lijkt me nogal een groot verschil tussen heel je leven blind zijn en opeens tijdelijk, al is 't maar voor een paar maanden, blind zijn.

In het eerste geval weet je niet beter en is je leven er op ingericht cq. heb je jezelf getraind om er mee om te gaan, in 't tweede geval zul je je ad hoc moeten aanpassen en dat kost tijd omdat je je normale patronen moet doorbreken en alles net even anders gaat.

ReyNemaattori | 31-03-20 | 14:13 | 1

Ik vind het helemaal niet erg voor Danny. Hij weet inderdaad niet beter.

Knufter | 31-03-20 | 14:34

Tja, ook mijn gezondheid is verre van perfect, en daarom zit ik ook in compleet isolement. Mijn vriendin, die zie ik voor minstens een jaar niet meer denk ik. En zo lang gaat ze niet op mij wachten. Die zit volgende maand al bij een ander gok ik. Zo draait de wereld. Het weze zo. Daar heb ik me al bij neergelegd.
En ja, anderen zullen er ook financieel beter op vooruitgaan dan ik zolang er geen vaccin is. Verder nog een lange waslijst van zaken waar ik over zou kunnen klagen.
Maar ik ga niet klagen, ook niet als chronisch zieke, want ik ben al heel blij als ik dit hele circus mag overleven.
Je kan eten bestellen van uit je luie zetel. Je kan zoveel series bekijken op tv dat je er onnozel van wordt. Je kan 1001 dingen die een eeuw geleden onmogelijk waren.
Dus nee, Gaelyn, de vlieger gaat niet op. Uw zelfmedelijden zal niemand vertederen, integendeel. Uw jaloezie evenmin.
Tevens is het me niet duidelijk hoe u in 1 brief tegelijk kan schrijven dat u de hele dag zit te gamen of tv te kijken, en een paar zinnen later zegt dat u dag en nacht hard werkt. Hebt u van gamen uw beroep gemaakt dan?

Nonkel Frituur | 31-03-20 | 14:12 | 1

Het lijden aan een ziekte wordt vergeleken met werken.
Ik vind dat wat overdreven - ook al dat onzin dat men tegen een ziekte vecht.
De worsteling zit erin dat je ermee moet leren leven - accepteren van beperkingen en proberen er toch iets van te maken.

De verwarde man | 31-03-20 | 16:00

Jij durft.
Op dit moment neemt men zelfs stervenden te bashen, omdat ze obesitas hebben en geen perfecte productie-eenheden zijn.
Sterkte.

MistaRazista | 31-03-20 | 14:09

Ik zou nooit willen ruilen. Heb ik bij mijn weten ook nog nooit uitgekraamd - zelfs niet voor de grap in een dronken bui. U heeft wellicht een verkeerde vriendenkring.

bartjeau | 31-03-20 | 14:00

Vergeleken met Epke Zonderland,een vogel (kan vliegen) olifant (kan dingen met zijn neus)Gerard Joling (kan mooi zingen) Mark Rutte (kan schaterlachen om niets)
Ben ik ook gewoon keihard gehandicapt,het is maar hoe je ut bekijkt.

streknek | 31-03-20 | 13:59

Hallo Gaelyn!

Mijn vriendin heeft ook de ziekte van Crohn en daarnaast een aantal andere medische problemen (astma, geen schildklier meer, ...). Zij werkt gewoon full time in het onderwijs (basisonderwijs, stress man). Karakter! Dat is wat ze heeft. Ik ben kerngezond en maak minder uren dan zij.

Met vriendelijke groet,
SomsGenuanceerd
(pseudoniem)

SomsGenuanceerd | 31-03-20 | 13:52

Sodemieter toch eens op met dat gejank van die afgekeurden. Ken er plenty, ook met de ziekte van Crohn e.d., die meer doen op een dag dan ik zei de werkende gek. Alleen zijn zij dik gesubsidieerd leuke dingen aan het doen terwijl ik me het schompes werk. Voornamelijk voor de belastingdienst c.q. handophouders. Bah !!!

AntonJansen | 31-03-20 | 13:49 | 1

Voor u is een speciaal plekje in de hel.
De boodschap van de briefschrijver is dat het leven niet over rozen gaat met het handophouden. En u fakkelt het nog af.

Digikluizenaar | 31-03-20 | 14:37

Geen inkomen mijn aarsch, ondankbare hond.
Het mag best gezegd worden dat de rest van nederland tyfus veel belasting en zorgverzekeringsgelden afdraagd zodat jij thuis kan zitten en de medische zorg krijgt die je nodig heb.
Sorry dat de mensen die dat allemaal mogelijk maken ook een keer een slechte dag/week/jaar hebben.

TDB | 31-03-20 | 13:47 | 3

Zo is het.

ET007 | 31-03-20 | 13:50

Spot on. Een bedankje zou beter oo zijn plaats zijn.

zwenkwieltje | 31-03-20 | 15:03

Dit is de prijs die chronisch zieken moeten betalen voor de voortreffelijke medische zorg en het sociaal zekerheidsstelsel. Nog niet zo lang geleden waren de meeste chronisch zieken van nu al lang dood geweest. En als ze het al overleefden dan werden ze door hun familie ergens achteraf in een bed o.i.d. neergelegd en -zo goed en zo kwaad als het ging- verzorgd. Had je pech dan lag je in de goot en moest je leven van aalmoezen. Tegenwoordig voorziet het stelsel van sociale zekerheid ervoor dat -meestal- een vorm van inkomen wordt gegarandeerd. Dat is inderdaad minder dan men misschien gewend was. En door het collectieve karakter van dit stelsel is de maatschappelijke betrokkenheid van de meeste gezonde mensen naar chronisch zieken en ouderen toe nogal beperkt. "Er wordt toch voor ze gezorgd."

Dus beste Gaelyn, wees blij dat je nog leeft en accepteer dat dingen en mensen zijn zoals ze zijn. Daar word je een stuk gelukkiger van.

balustrade | 31-03-20 | 13:44

@Animals | 31-03-20 | 14:07: te oud kun je nooit zeggen. Maar niet de stijl die ik graag luister, maar wat wel past in bepaalde situaties.Niks mis mee.

ET007 | 31-03-20 | 19:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik altijd kut vind zijn mensen die klagen dat ze niet kunnen poepen. Dan kom ik bijvoorbeeld en dan poep ik, zo beetje rare poep die je dan blijft afvegen waarbij je minimaal 2 keer met de vingers door het papier drukt en je de licht bruine smurrie aan je vingers hebt, vervolgens nog halve rolletje gebruikt om vervolgens te beseffen dat je nog een keer moet drukken en je eigenlijk weer van voor af aan die kutzooi van je reet verwijderen. En dan heb ik zo veel andere dingen te doen, maar sta daar gewoon gedraaid als een pretzel mijn reet weer schoon te vegen. Kijk en daar staat niemand bij stil!

ET007 | 31-03-20 | 13:38 | 2

Gewoon wat meer vezels eten.

sarcastro | 31-03-20 | 16:54

ik heb hier wel mee te doen in deze tijden waarin WC-papier schaars is.

Der Lehrer | 31-03-20 | 17:30

Beste Gaelyn,
Allereerst wens ik je al het goede toe.
In mijn vriendenkring heb ik iemand met Crohn. Die is daardoor onlangs zelfs in levensgevaar geweest, dus ik neem echt aan, ook gezien je 100% afgekeurd zijn, dat je al lang in dit miserabele traject zit.

Ik weet echter je leeftijd niet, en je interesses.
Daarom wil ik het volgende zeggen, in zijn algemeenheid:

Als je aan huis gebonden bent, kan internet, gecombineerd met boeken, je window to the world zijn.
Als jij je kunt verdiepen in één onderwerp, daar zelfs fanatiek in wordt, kun je uitgroeien tot vraagbaak of referentie.
Natuurlijk is iemand als Hawking uitzonderlijk, maar voor jou geldt waarschijnlijk dat als je internet gebruikt voor méér dan alleen een beetje chatten en nieuws volgen, en je je kennis wat betreft je geliefde onderwerp alsmaar verder uitdiept, voor jou de wereld er zinniger uitgaat zien. Je zult ook zo je kring opbouwen van mensen die ook in jouw gebied bezig zijn.
Welk onderwerp je boeit weet ik niet. Ik ben jou niet. Ik haal enorm veel plezier uit de geschiedenis van de wetenschap. Altijd boeken aan het lezen. Momenteel de reis van de Beagle van Darwin aan het gelezen. Niet zomaar een reisverhaal van een nobody!
Maar ik ben maar een generalist. Echte specialisten hebben de wereld. Of jij je nu gaat verdiepen in kleding, in biologie, in wat dan ook... Vandaar mijn vraag over je leeftijd. Ik hoop dat je energiek genoeg bent om zo'n interesse-traject in te gaan...

Gajus | 31-03-20 | 13:38 | 6

@Gajus | 31-03-20 | 13:45:begrijpen is iets heel relatief. Als je beiden in het schuitje zit alleen wellicht een ander, dan praat je niet over begrip maar een soortgenoot.

ET007 | 31-03-20 | 13:55
▼ 3 antwoorden verborgen

" Maar vooral omdat men nu dus zo verschrikkelijk veel aandacht besteedt aan hoe moeilijk het is voor mensen om altijd maar thuis te moeten blijven"

Komt omdat dit het nieuws van vandaag is, waar men eindeloos en nutteloos hun zendtijd mee vol kan mekkeren.

Eind juli als het 3 weken niet geregend heeft, gaan NPO en RTL nieuws weer vol op het watertekort en dat bomen watergeven onze absolute steun verdient.

Claudia de Breij zal dan een liedje over het watertekort schrijven wat ze samen met een asielzoeker zal inzingen die op haar zolder bivakeert.

Einde bericht !!

Ervaringsdeskundige | 31-03-20 | 13:37

Ze kan ook thuis mondkapjes gaan naaien.

Piet Karbiet | 31-03-20 | 13:36 | 1

Ik hoor dat multi level marketing leuk verdienen is vanuit huis!

TDB | 31-03-20 | 13:59

Voor mij een interessante oefening om met de ervaring van nu in het niks doen over twee jaar van mijn pensioen te genieten. Ik weet nu precies wat het is om thuis te zitten met gratis geld, nou ja, heb er wel 45 jaar voor gespaard natuurlijk. En wat denk je? Volkomen K*TD!!!!
*adverenties kijken doet wat er al zoal te doen is voor gepensioneerden*

Buiswater | 31-03-20 | 13:35

Oei, wat een berg aan verbittering. Daar kan ik niets mee, sorry.

Madame Poitiers | 31-03-20 | 13:35

Mevrouw,

Uw ziekte is verschrikkelijk, en het sociaal isolement ook. Mijn medeleven.

Maar kent u de uitdrukking: “tel uw zegeningen”?

De ENIGE luxe is uw vrije tijd?

OK.

Stel: u woont (of beter nog, leeft. Want geen geld = geen huis) in India.

Zou u daar als chronisch zieke, zonder eigen positief vermogen, datgene hebben dat u thans heeft?

U heeft wel degelijk inkomen. En gezondheidszorg. En een dak boven uw hoofd. En u hoeft niet van honger te sterven.

Is dat in een wereld van 7 miljard mensen, waarvan een paar miljard straatarm is, geen luxe?

Dat het geen vetpot is erken ik volkomen. En de andere zaken die u noemt zijn ook verschrikkelijk.

Maar ik denk dat menig op straat levend Indiër met dezelfde chronische ziekte(n), zonder eigen positief vermogen uw positie zal benijden.

En dan keihard afgeven op mensen die u niet kent, noch hun problemen, die bovendien collectief uw bestaan (“luxe”) financieren is in die context misschien dan toch wel een beetje ongepast, vindt u ook niet?

Kompromat | 31-03-20 | 13:34


Alles wordt tegenwoordig onderzocht met representatieve steekproeven.
Van kijkcijfers tot consumentengedrag.
Waarom wordt er niet op deze manier onderzocht hoeveel mensen inmiddels de ziekte mild, al of niet merkbaar, doorlopen hebben?
Zodat de angst en onzekerheid voor een groot deel weggenomen kunnen worden.
Waarom?
Met een representatieve statistische significante meting, kun je met een relatief klein aantal testen een duidelijker beeld krijgen.

Als zou blijken dat heel veel mensen het virus gehad hebben, en dus een soort vaccinatie hebben gehad, zou de maatschappij weer langzaam op gang gebracht kunnen worden.
Nu weten we niks, waardoor je niet anders kan dan zo ongeveer alles op slot zetten.
Je zou bijna denken dat men die angst graag in stand wil houden.
Om een bepaalde agenda te kunnen uitvoeren?
Continu worden mensen bestookt met bang makende informatie.
Straks komen ze (nog) met en verplichte vaccinatie, zoals Klink eerder met de varkens(Mexicaanse) griep probeerde in te voeren.
Heel veel mensen kunnen inmiddels niet wachten op een vaccin, doordat ze bang zijn.
.
Angst heeft voor politici zo zijn voordelen:
-Afschaffen van cash geld zal eerder worden geaccepteerd.
-Persoons-trackring wordt ook minder een taboe.
-Samenscholing verbod wordt eerder geaccepteerd.

'Angst essen Freiheit auf'
.
youtu.be/Sfm1oXpvkTA?t=41

Kijkeensaan | 31-03-20 | 13:33 | 1

Nog een twijfelachtig 'voordeel'.
VVD spint flink garen bij crisis.

Kijkeensaan | 31-03-20 | 13:36

Het is een groot verschil of je iets niet kan of niet mag. De beperking wordt door je lichaam of door je omgeving opgelegd. Ik denk dat de schrijver de beperking heeft leren accepteren. Is een proces, en hij/zij heeft weinig keus. Dus een ander perspectief. Maar schrijver, heel veel sterkte met er nog zoveel mogelijk uit te halen met die kutziekte. O, en haters gonna hate.

Bass Trouble | 31-03-20 | 13:33

Ze heeft wel een punt, de millennium generatie ie er één, die vooral veel klaagt en overal bang voor is. Laat staan dat ze een ruggengraat hebben.

vluchtelingallergie | 31-03-20 | 13:31

"Here we are now, entertain us" zong Nirvana al. Vond ik vrij treffend. Sommige mensen hebben zo'n innerlijke leegte dat ze liever chitchatten over het weer of over een BNner of tv-show dan gewoon hun waffel te houden en een goed boek te lezen, de collectie(s) te reorganiseren, de hobby op te pakken, iets in je huis te doen of te gaan studeren. Man, een paar maanden niet die obligate zeikstralen met die nepglimlach om je heen die je tijd verknallen met overbodige onzin tegen een kutloontje en als het even kan een mes in je rug steken om zelf hogerop te komen. Geniet er nu even van, die dagelijkse sleur komt snel genoeg weer en dan denk je nog wel terug aan die paar maanden extra tijd.
En aan de briefschrijverT, sterkte met uw situatie.

Graaisnaaiert | 31-03-20 | 13:30 | 1

Verschil tussen passief en actief vermaak, dus.

Graaisnaaiert | 31-03-20 | 13:36

Ik vind het eigenlijk wel ontspannen dat thuisblijven. Ga ik vaker doen.

Binnenbaan | 31-03-20 | 13:30

Wat is nu het punt? Kun je al tijden lekker thuis zijn en toch nog zeuren over anderen. Mijn tip: laat gaan! Geef de geraniums nog wat water en neem een biertje.

Euriool | 31-03-20 | 13:28

Schoonmaken? Check.
De was? Check.
De boodschappen? Check.
De bejaardenbrigade? Dubbel check.
Beetje sporten? Check.

Zelfde verschil met mijn reguliere bestaan. Hmmm.... Mild verontrustend.

PS: Gaelyn, gooi de mensen die je zo bejegenen uit je adressenbestand en zoek leuke!

MickeyGouda | 31-03-20 | 13:28 | 2

Ik vind het een behoorlijk lijstje hoor. Dat van mij is een stuk korter.

Lupuslupus | 31-03-20 | 13:32

Of je nu links of rechts jankt. Je bent een janker. En wijzen met vingertjes houd ik al helemaal niet van. Feit is als je thuis zit, zit je wel lekker thuis en geld uitgeven is nu toch niet zo aan de orde. Bij ons op het werk is het knallen. Damage control en dan onder de kuchende mensen met ieder risico van dien voor jou en je naasten. Dus hoe je wend of keert .... alles is kut. Get a life!

ET007 | 31-03-20 | 13:28 | 1

Complimenten aan uw werkgever, hij geeft u het gevoel dat u er echt toe doet.

trekarm | 31-03-20 | 13:58

Arme Gaelyn. Wat heb je over jezelf afgeroepen? De comments hier zullen niet mals zijn en jou niet sparen. Ondanks je zelfbeklag heb ik echt met je te doen. Echt waar. Je zal het niet makkelijk hebben in je leven. Maar er zijn velen zoals jij die zonder zelfbeklag er toch het beste van proberen te maken. Hoe moeilijk het ook is. Ik denk dat jou dat ook uiteindelijk beter zal helpen. Sterkte.

Tiscali-2 | 31-03-20 | 13:27 | 2

nu laat je hem als een stervende overkomen

ET007 | 31-03-20 | 13:30

Mag ik hem dan wel mongool noemen? Er zijn zo veel zielige mensen die niet van zich laten horen. Met die heb ik het meeste te doen.

ET007 | 31-03-20 | 13:31

Wat een afgunst. Alweer een reden om geen asociale media meer te hebben. Hoef ik dit soort gejank ook niet meer te zien. Er komt bij mij altijd maar 1 naam bovendrijven bij dit soort ik-heb-iets-dus-mag-jij-ook-geen-lol verhalen:
Stephen Hawking.
Je moet het zelf doen, ook al heb je slechte kaarten gekregen in het leven.

elfenstein | 31-03-20 | 13:27 | 1

Helemaal mee eens.

Muxje | 31-03-20 | 13:34

Ach ja, niet leuk om chronisch ziek of gehandicapt te zijn.
Aan de andere kant - je hebt in Nederland nog enigszins een leven.
Je hoeft niet dood. De nog werkenden mensen zijn solidair met u en betalen uw verzorging, medicijnen, uw netflix abonnement, uw gsm, uw gas-water-licht, uw eten en drinken en uw huur. (Graag gedaan hoor!)
En dat mensen een baan er geregeld op vooruit gingen en altijd op vakantie kunnen... Zo gaat dat al een jaar of 12 niet meer.

De verwarde man | 31-03-20 | 13:26

Tsjeemig. Je hebt een kortzichtig volkje om je heen verzameld Gaelyn. Ik zou nog geen dag willen ruilen met de ziekte van Crohn. Laat staan dat ik het als 'lekker thuis' zou bestempelen. Maar shit zeg... Iedereen moet wennen aan de nieuwe situatie, en daarom is het is the talk of the town. Deal with it. Ben sterker en jank niet mee.

PureYak | 31-03-20 | 13:26

Erg man, Crohnisch ziek...

vette_shit | 31-03-20 | 13:26

Hij of zij heeft in ieder geval een crohntje. En nou niet janken. Ik ben ook wel eens verkouden.

Blote Bertus 2000 | 31-03-20 | 13:26

Zit nu voor de derde week thuis en ik moet zeggen dat het al aardig begint te wennen en dat ik het zelfs wel fijn vind. Geen stress meer op het werk en in de file. Niet meer van hot naar her rennen. Eindelijk eens wat rust. Ik heb er geen bezwaar tegen als 6 april wat naar voren wordt geschoven. En die klagers, mensen kijk eens naar die lange stromen van mensen die in India honderden kilometers moeten lopen en volledig uitgehongerd zijn. Wij zeuren al als netflix even uitvalt..

Kutwachtwoord | 31-03-20 | 13:25 | 1

U snapt het. En in tegenstelling tot de topicstarter is het voor de meesten hier te overzien. Ooit mag je weer, en dan wordt het mogen snel genoeg "moeten".
Ach ja, wij Nederlanders zijn nogal van de klaag. Alleen al dat verplichte gejengel over het weer. Elke! Dag! Opnieuw! Ga eens deaudt met je gezeik, je kunt er toch niets aan veranderen en het intereseeert me ook geen flikker.

Graaisnaaiert | 31-03-20 | 13:35

+ veel voor de schrijfster! Schijtziek word je van dat snowflake gezeik. Ik moet binnen blijven om mensenlevens te sparen maar nu word ik depri. Boehoe. IK heb recht op mijn vrijheid, IK heb recht op plezier, IK heb recht op feesten. IK, IK, IK. Inspiratieloze, egoïstische aanstellers, dat zijn het.

GuusHetSchaapje | 31-03-20 | 13:25 | 4

Zegt misschien iets over je kennissenkring, ik hoor helemaal niemand klagen over het thuis moeten blijven. Wel hoor ik mensen morren omdat ze langzaam failliet gaan, maar dan nog wel met begrip voor de situatie.
Het valt mij dan ook reuze mee hoe de mensen er mee omgaan, misschien is dit precies wat we nodig hadden.

Animals | 31-03-20 | 13:31

@elfenstein | 31-03-20 | 13:28:
Nu even niet. Nu hebben mensen met minder weerstand even het recht op solidariteit van hun sterkere medemensen. En als dat je te min is, doe het dan voor de medemens die zich het schompes werkt in de ziekenhuizen. Nu beginnen te zeiken over je, tijdelijk (!), ingeperkte vrijheid maakt je een erg sneu individu.

GuusHetSchaapje | 31-03-20 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vindt deze lockdown geweldig! Zoveel rust, niemand die aan m'n kop zeurt, wat van me moet, geen drama geen gedoe. Alle tijd om eens rustig aan al dat achterstallig onderhoud en uitgestelde klusjes in en om het huis te werken. Uren lang in de keuken aan mijn avondeten en zelfs middageten werken, beetje tuinieren op mijn postzegel, hashkoekjes bakken en dan met een film op de bank. En nu een lekkere bak zelfgemaakte snert met een Triple D'Anvers en klassieke muziek op de achtergrond.
Ik geniet er van.

Abject | 31-03-20 | 13:25 | 2

Kijk met de bouwmarkt ben ik het niet eens(maar die vrijheid als mens heb je) . En zo kan je er ook van genieten.... wat schaft de pot vanavond ??? Frans stoofschoteltje??? Ben eigenlijk wel jaloers...

Bello de Hond | 31-03-20 | 13:28

@Bello de Hond | 31-03-20 | 13:28: Nimmer een bouwmarkt gezien in dit jaar, ik gooi zelden iets weg dus rommel de zooi gewoon bij elkaar. Het avondeten is een Russisch stoofpotje uit de slowcooker ja, laatste restje van de zondag. Morgen weer iets anders verzinnen, ik denk dat ik iets ga doen met die granaatappel en feta die ik heb liggen.

Abject | 31-03-20 | 13:54
-weggejorist-
Erikjan79 | 31-03-20 | 13:24 | 2
-weggejorist-
frank4444 | 31-03-20 | 13:24 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Een zelfstandige die een verzekering heeft afgesloten voor een uitkering bij arbeidsongeschiktheid, en daar gebruik van moet maken, heeft pech gehad.
Een werknemer die betaalt voor een verplichte (werknemers) verzekering (WIA), en daar gebruik van moet maken, is een uitkeringstrekker die teert op de maatschappij. Het zijn allebei gewoon verzekeringen.

Leptob | 31-03-20 | 13:24 | 1

Alleen kunnen mensen met laag komen, nauwelijks gebruik maken van de wia. Volgens uwv Is er theoretisch altijd wel een postzegellikbaan tegen minimum loon te vinden. In de praktijk zijn deze banen er nauwelijks. Vooral de doeners met fysieke klachten zijn de klos. Ze krijgen geen wia, want geen 35% inkomensdaling, maar kunnen fysiek niet eens meer putjesschepper worden. Dus thuis zonder inkomen en solliciteren zonder. Kortom wees maar dankbaar met je wia, is namelijk niet weggelegd voor elke premiebetaler en zeik niet.

Baander | 31-03-20 | 14:17
-weggejorist-
ditotje | 31-03-20 | 13:24 | 1

Kunnen we dan ook even een mail van een chronisch zieke uit een derdewereldland te zien krijgen, ooh nee want die hebben meestal geen computer en vaak ook geen huis.
Ik heb het heus met je te doen, maar iedereen heeft zo zijn eigen problemen en bagatelliseert die van een ander.

Animals | 31-03-20 | 13:23 | 2

u maakt mijn benieuwd naar die van u....

Tjemig | 31-03-20 | 13:31

in mijn volgende leven word ik huisman. Heerlijk lijkt me dat. Zelf je tijd indelen ,geen baas of andere eikels die op je vingers kijken,lekker overdag naar de sportschool, de buurvrouw n##kon enz. En dat huishouden doe ik met 2 vingers in mijn neus in zeg, 2 uurtjes.

streknek | 31-03-20 | 13:22 | 1

Dit dus, heb veel verkeerd gedaan in ieder geval.

Pluisbaard | 31-03-20 | 14:01

Ik kan ook niet de hele week fappen en gamen, vind mijn werkgevert niet goed. Dus ja elk nadeel...

Pluisbaard | 31-03-20 | 13:22

Voor mij is er ook bijna niets veranderd. Eigen bedrijf vanuit thuis, dat gewoon door loopt omdat mijn klanten (online) nu extra goed draaien. Mijn huis is ingericht voor mijn hobby's. Misschien komt het doordat ik altijd al zelfvoorzienend ben geweest en niet afhankelijk wil zijn van anderen.

culture_vulture | 31-03-20 | 13:21

Klagers moet je geen aandacht geven want dan gaan ze alleen maar meer klagen. Ieder leeft zijn eigen leven, maak er het beste van want het is het enige leven dat je hebt.

witwas | 31-03-20 | 13:21

Kunst van het leven is zien wat je wel kan en hebt en daarvan te genieten. Is helaas weinig mensen gegeven.

niet_oke | 31-03-20 | 13:21

Briefschrijfert, voel je niet zo aangesproken.

Moreaso | 31-03-20 | 13:20 | 1

Precies dit! Baal van je ziek zijn maar voel je inderdaad niet aangesproken. Kweek eelt voor mensen die zo dom kletsen. De kortzichtiers.

CalamityJane | 31-03-20 | 13:22

De werkzame beroepsbevolking is maar 8 miljoen. De rest, de meerderheid, zit op onze grote schouders te leunen. Daar is Gaelyn er 1 van, die vele tienduizenden euro's per jaar aan zorg opslurpt.
En als wij, de werkenden eens gaan klagen, dan komt Gaelyn binnen een week of 2 klagen dat wij ons niet moeten aanstellen? Pardon Gaelyn, wij hebben dat hele leven van jou gefinancierd en moeten nu ook nog eens gelijk kritiek krijgen?
Ondankbaarheid ten top. Wacht maar af tot de crisis tot een niveau komt dat er keuzes moeten worden gemaakt. En hint: Gaelyn zal op een hele lage plaats komen, ver onder alle mensen die afgelopen jaar zelf geld hebben verdiend. Inconvenient truth.

PeterDriebeens | 31-03-20 | 13:19 | 5

@sjef-van-iekel | 31-03-20 | 13:29:
Zou ik inderdaad best zien zitten, komt Gaelyn dan mijn vitale beroep overnemen? Met haar trotse "100% ongeschikt"? Bah bah bah.

PeterDriebeens | 31-03-20 | 13:42

Peter jij doet precies waar Gaelyn jou tot uitlokt.
Ik had dezelfde neiging maar gewoon niet doen!
Zoiets moet je lekker denken maar verlaag je niet tot het niveau van deze klaagmevrouw.

keestelpro | 31-03-20 | 13:54

@PeterDriebeens | 31-03-20 | 13:42: ik geloof niet dat u een vitaal beroep heeft. Maar misschien kan Gaelyn uw vraag beantwoorden. Dan kan niet namens hemhaar antwoorden.

sjef-van-iekel | 31-03-20 | 14:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Mensen die hun ziek zijn afmeten aan het feit dat ze voor een bepaald % afgekeurd zijn, wantrouw ik als de neten. Veel te veel zieligheids simulanten in mijn leven ontmoet die tevreden waren met de uitkering om de rest van hun leven geen werkverplichtingen meer te hoeven hebben. En verdomd het werkt ook nog, want zieken zijn immers heilig in Nederland, dus weinig kans dat mensen en instanties het bedrog willen doorprikken. Als briefschrijvert dat feit nou er buiten had gelaten, kwam het m.i. een stuk sterker over.

Grachus | 31-03-20 | 13:19 | 1

ben het met die opmerking over het % afgekeurd wel eens.
ik kan u ook zeggen dat er veel mensen wél echt ziek zijn en gewoon nog doorwerken, terwijl de '100% afgekeurden' er nog redelijk goed vanaf komen (ziekte-gewijs dan).
ik zeg hier overigens niet dat dit het geval is van de schrijver.
(voordat er hier reaguurders beginnen met 'ziekte van crohn = griepje' ;) )

putinisyourfriend | 31-03-20 | 13:24

Het gaat er niet om dat thuiszitten erg is, maar dat het nergens op slaat. Wanneer er links en rechts doden zouden vallen, zowel ouderen als jongeren, zou ik ook maar wat graag thuis zitten. Maar voor een ziekte die ouderen doodt met een gemiddelde leeftijd van 82 (Nederland, 80 in Italië, 81 in Frankrijk, 79 in de dikke VS) slaan de maatregelen als kut op Dirk.

Nee, niet dat ik niet geef om ouderen, integendeel. Het is een stuk makkelijker om een kleine groep (gepensioneerde) ouderen en chronisch zieken te isoleren dan de hele samenleving economisch te ontwrichten met alle gevolgen van dien.

vansuyle.com | 31-03-20 | 13:19 | 6

Je hebt groot gelijk. Het opblazen van de economie is krankzinnig. Daar gaan we heel veel spijt van krijgen. De zwakke mensen moeten zichzelf ophokken voor hun eigen veiligheid, de rest moet gewoon naar buiten ziek worden en weer beter en door. En ja geld is super belangrijk. niet om bontjassen en juwelen te kopen of dikke autoos,maar om een normaal menswaardig leven te leiden.Maar we gaan het zien en het wordt niet leuk,helemaal niet dat kan ik je verzekeren.

streknek | 31-03-20 | 13:30

@Lupuslupus | 31-03-20 | 13:21: 3 miljoen is nog altijd minder dan 14 miljoen die het geld moeten opbrengen om de rest te onderhouden, of naar school gaan om dat in de toekomst te kunnen doen.

Bovendien is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Het staat iederen, oud of jong, gezond of ziek, vrij om zelf thuis in quarantaine te gaan. Mijn ouders bijvoorbeeld zijn nog heel kwiek en doen dat niet, maar accepteren de risicos.

vansuyle.com | 31-03-20 | 14:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zit ook in straffe isolatie, meerdere akelige aandoeningen en daardoor erg lage afweer,
Mijn leven is niet noemenswaard veranderd met deze Corona-ellende, Afgezien van wat straffere veiligheidsmaatregelen dan normaal.
Ik begrijp geachte schrijver wel hoor maar zo uit de slof schieten heeft ook niet zoveel zin,
Verder ben ik blij in Nederland te wonen waar ik niet aan de bedelstaf geraak.

drastic | 31-03-20 | 13:18 | 1

Mooi gezegd en respect voor jou drastic!

keestelpro | 31-03-20 | 13:34

Afgelopen vrijdag een uitvaart via FB meegekeken. Meisje van 11. Ze was al lang chronisch ziek, een zeldzame erfelijke ziekte. Lag al een maand in quarantaine. Haar broertje was vorig jaar aan dezelfde ziekte overleden. Ook 11. Je twee kinderen begraven. The horror.

Piet Karbiet | 31-03-20 | 13:17 | 2

Ja, vreselijk. Maar in 1960 overleefde 20%!!!! van de babies het eerste jaar niet. Nu haalt 2 op de 100.000 het eerste jaar niet. Dat betekent dat er heel veel (te vroeg) geboren babies in leven blijven wat voor hun en hun ouders onnoemelijk veel leed brengt. Ik pleit tegen het overbehandelen van te vroeg geborenen.Het is tegen natuurlijk ,het is niet goed.

streknek | 31-03-20 | 13:38

@streknek | 31-03-20 | 13:38: Big oof. Mee eens, maar dat krijg je nooit van de grond, want de eerste moeder tegen wie je dat vertelt vilt je levend.

sarcastro | 31-03-20 | 16:42

"We zijn allemaal een beetje chronisch ziek".

(Ik ken andere aandoeningen waarmee je met zo'n opmerking het bloed onder de nagels van de lijders uit haalt. Graag gedaan!)

CynicalBastard | 31-03-20 | 13:17

Ja ja geloof het allemaal wel, vervelende situatie. Al zijn er genoeg die wel vanuit huis een inkomen hebben etc of anderszins invulling aan hun leven geven en er eigenwaarde uit halen. Lijkt me dat je nu inmiddels weet wat niet kan misschien focus op wat wel kan ?! Voor de tijdelijke thuis zitters heeft het weinig zin om zich in te stellen op een leven thuis als dat over 4 maand weer voorbij is, maar ook voor hen doe er iets nuttigs mee en wen der maar aan.

hassangenghis | 31-03-20 | 13:16
-weggejorist-
frank4444 | 31-03-20 | 13:16

De eerste berichten over irritatie die leidt tot schoppen en slaan lees je ook al. Net als batterijkippen die gek worden, elkaar verwonden en kaal worden van ellende. Heb geen medelijden met volwassenen die binnen moeten blijven maar heb wel weer met ze te doen omdat ze deze situatie aan hun kleine kinderen moeten uitleggen. Maar dan denk ik ook weer aan al de kinderen die ingezet worden voor de arbeid in ateliers, stenenbakkerijen en bikkerijen, de lithium delvers, de afvalverzamelaartjes. Dus... stel je niet aan en bedenk een dagschema voor die blaagjes.

CalamityJane | 31-03-20 | 13:16 | 2

Gewoon eens de taak van opvoeder serieus nemen, dan heb je van je kinderen ook geen last.
Maar veel ouders die altijd maar de school de opvoeding lieten doen want zelf te druk want carrière, derde auto, wintersport, buren ogen uitsteken enzovoort komen er nu achter wat een ettertjes het eigenlijk zijn.

2voor12 | 31-03-20 | 13:21

@2voor12 | 31-03-20 | 13:21:
Passief vermaak gaat vervelend want niet uitdagend. Actief vermaak daarentegen, dus waar ze wat voor moeten doen, kan een mens wekenlang volhouden.

Graaisnaaiert | 31-03-20 | 14:39
-weggejorist-
skoftig | 31-03-20 | 13:15

Dit is de reaguurder die naar Brussel wil?

FLP_du_Stok | 31-03-20 | 13:15

De echt zieken zijn de enige groep waarvoor van Oef een uitzondering maakt. Zij kunnen er niets aan doen. Met alle andere zeikers en klagers wil Oef zo min mogelijk te maken hebben.

van Oeffelen | 31-03-20 | 13:15

Nu kunnen ook al de reclames van zielige Afrikaanse kinderen en zielige Nederlandse kinderen, die niet op vakantie kunnen, van de buis. We zijn nu collectief ziek en lachen om elk leed!

Patje2011 | 31-03-20 | 13:15

Fijn he?! Thuis blijven?

Ja, gezien vanuit het kantoor waar ik werk zou ik ook liever thuis zitten en gamen. Waar je ook ziek wordt maar dan van de domheid van collega's, bazen, stomme besluiten de directie en gezeur van allerlei vage lui. En met de rug is het ook niet goed gesteld dus pijn genoeg.

Het idee dat je er niks voor terug krijgt is natuurlijk lulkoek want je werkt niet, maar krijgt toch geld. Ik begrijp dat je er niet voor kiest om ziektes te hebben maar ga nu niet doen alsof wij het o zo leuk hebben als werkende.

Ik begrijp dat je ook aandacht nodig hebt maar onze aandacht gaat nu liever uit naar de mensen die deze maatschappij op de schouders dragen of op de rug meeslepen en daar hoor jij niet bij.

Dus vooral in deze tijd gewoon even je bakkes houden en je moet de mensen dankbaar zijn die jouw gratis geld bijeen aan het werken zijn.

Moonwarrior | 31-03-20 | 13:15 | 2

Helemaal mee eens

Sehnsucht | 31-03-20 | 13:18

Volgens mij werk jij bij mijn ex-werkgever aan je relaas te horen, al ben ik het zeker grotendeels eens met je tegel.

Pluisbaard | 31-03-20 | 13:21

Aandacht!!!

Prutser. Ga naar kantoor met je geneuzel.

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 13:14

Met zo’n houding kom je letterlijk nergens.

Super Vaagstra | 31-03-20 | 13:14 | 1

Vind ik ook. Als je een brief schrijft met zo'n offensieve toon vol verwijten en vol slachtofferschap kan je eigenlijk nooit op bijval rekenen.
Dan maar ook zelf in de aanval en je eigen jankverhaal ertegenover stellen?
Gaan we niet doen. Next.

keestelpro | 31-03-20 | 13:28

Veel sterkte in ieder geval!
X

pibasso | 31-03-20 | 13:13 | 1

Bij een X horen de Gr. Gr. /naam/

Pluisbaard | 31-03-20 | 13:23

Men grijpt iedere gelegenheid aan tegenwoordig om zichzelf zielig te vinden. Men is zielig omdat ze thuis moeten zitten. Men is zielig omdat ze ziek zijn. Men is zielig omdat ze wel door moeten werken. Men is zielig omdat ze belasting moeten betalen. Men is zielig omdat enz. enz.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik vind mijzelf niet zielig. Ik heb het verdorie gewoon goed. En als me iets tegen steekt, dan doe ik er iets aan. Met zelfmedelijden kom je nergens...

42 | 31-03-20 | 13:12 | 3

Slachtofferschap is heel groot geworden, net als het accepteren van geen enkel risico.

skoftig | 31-03-20 | 13:14

Ik ben ook zieliv omdat ik belasting moet betalen. Voor de rest... wat je zegt.

Teeweetwee | 31-03-20 | 13:15

Maar dat zeuren van dat men pas 2 weken thuis zit, en och wat erg, begint mij ook de keel uit te hangen. En daarna hard rennen naar de bouwmarkt …. ik moet gvd gewoon naar mijn werk...

Bello de Hond | 31-03-20 | 13:21

De schrijver/ster slaat een aantal spijkers op de kop, maar vergeet ook een belangrijk ding. Al die mensen hebben te maken gehad met een plotselinge inperking van vrijheden, ineens geen daginvulling meer, en het is ook niet echt vakantie, want je kan niet lekker uit gaan.

Dat kan de schrijver/ster ook niet, maar heeft zelf ook die moeilijke periode moeten doormaken, waarin steeds minder kon. Dat was ook zwaar. Het grote verschil is dat het voor Gaelyn nooit over gaat, en voor deze mensen slechts tijdelijk is. Dus inderdaad niet aanstellen, maar we moeten ook niet doen alsof dit leuk of makkelijk is.

Qippie | 31-03-20 | 13:12 | 1

Tuurlijk is dit leuk en makkelijk als je thuis zit om te werken. (en daarna hard naar de bouwmarkt rent om een aantal klusjes thuis te doen).En scheit heb om afstand te houden.

Bello de Hond | 31-03-20 | 13:24

Tering. Wat is de gemiddelde reaguurder toch een azijnzeikert.

Poesman | 31-03-20 | 13:11 | 1

Daar kom je nu pas achter?

Stormageddon | 31-03-20 | 13:14

Een dikke dame en een zieke dame. Ik zie niet zoveel verschil in het omarmen van slachtofferschap.

Incidentje-doorlopen | 31-03-20 | 13:11

Anne Frank moet ook thuisblijven.

Zo. Godwin gemaakt.

Knufter | 31-03-20 | 13:10 | 2

wel beter behuisd dan de gemiddelde reaguurder.

skoftig | 31-03-20 | 13:13

Zij schreef positiever dan klaagmevrouw van dienst.

keestelpro | 31-03-20 | 13:16

Ik ben narcist
Nu ik binnen zit kan niemand mijn schoonheid bewonderen.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 13:10 | 7

Als slimme en leuke reaguurder bewonderd worden maakt dat een beetje goed?

CalamityJane | 31-03-20 | 13:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Goed verhaal. Zie veel mensen op sociale media gruwelijk klagen over een paar weekjes thuiszitten zodat er niet hopen mensen doodgaan, die durven te roepen dat dat thuiszitten veel erger is en voor depressies en van alles gaat zorgen. Zeur niet zo...

Specy | 31-03-20 | 13:09 | 1

Ik denk dat jij de spijker op de kop slaat: veel mensen op social media klagen over thuiszitten. Dat betekent niet dat iedereen klaagt, maar mensen die actief zijn op social media klagen erover En dat is niet zo gek, mensen die actief zijn op social media klagen nou eenmal altijd en graag. De conclusie moet dus niet zijn: "mensen klagen over thuiszitten", maar "mensen die actief zijn op social media klagen over thuiszitten".

Controllos | 31-03-20 | 13:21

Hij heeft in iedergeval weer een dagbesteding gehad met deze brief.

quatro32 | 31-03-20 | 13:09

Ja maar ja maar ja maar die Afrikaanse kindertjes die hebben helemaal niks!!1!

Montgomery Burns | 31-03-20 | 13:09 | 1

Racisme hebben ze.

Kaas de Vies | 31-03-20 | 13:10

Voor emotionele Facebook clickbait installeer ik die app wel.

Koenz0r | 31-03-20 | 13:09

Iets met referentiekaders.
Voor de rest verwijt deze inzender anderen gejank door zelf te janken. Niet zo sterk.
Ze had ook wat tips kunnen geven of een andere positieve benadering, zoals humor kunnen inpassen.

Superior Bastard | 31-03-20 | 13:08 | 1

Humor is iets voor inwoners van Rolde.

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 13:16

FF heel wat anders,,hoe kan ik ook een kroontje krijgen? Kan nergens iets vinden om het aanteschaffen.

haatsmurfin | 31-03-20 | 13:08 | 6

Zolang er nog steeds te weinig testkits zijn is het moeilijk om corona te krijgen.
Soms heb je het zonder dat je het weet.

keestelpro | 31-03-20 | 13:13

Dat staat er al?

voldemort | 31-03-20 | 13:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Schrijvert heeft op zich wel een punt. En verder tsja, zal wel. Iedereen is zielig op zijn eigen manier. Applaus voor jezelf.
Vandaag zit ik ook heerlijk thuis. Uitgeslapen, dinnetje geknuffeld. Houtjes zagen. En morgen weer de avonddienst in.
Zal ik nu ook een verhaaltje schrijven?

koolteer | 31-03-20 | 13:08 | 1

1850: we zijn zielig omdat we willen.
2020: we willen omdat we zielig zijn.

Balabanov | 31-03-20 | 13:28

Dat lucht op inderdaad. En groot gelijk ook nog eens.

Honderduizenden kanslozen worden binnen gelaten en overladen met toeslagen, uitkeringen, voordelen, kwijtschelding van belastingen, woonruimte, wasmachine. En onze eigen zieken mogen de vinketering krijgen van onze overheid. Wat een land.

omwenteling | 31-03-20 | 13:07 | 1

Correctie: Briefschrijver meldt afgekeurd te zijn. Dat betekent een uitkering die niet wordt verrekend met het inkomen van de partner; dat willen mensen met een pensioen of bijstand ook wel. Dus de vinketering is bepaald niet aan de orde.

eastender | 31-03-20 | 13:45

Roepen dat niemand moet zeiken en dan zelf beginnen te zeiken.
En ik ben ook chronisch ziek met reuma maar moet toch werken, ook nu nog.
Ach, als het de schrijver oplucht heeft het toch nut gehad.

2voor12 | 31-03-20 | 13:07 | 1

Had wat meer overdreven bij de medische keuring, dan had je ook lekker thuis kunnen zitten.

sarcastro | 31-03-20 | 16:23
-weggejorist-
Mark_D_NL | 31-03-20 | 13:06 | 2
-weggejorist-
whisperer.indarkness | 31-03-20 | 13:06

Ik wou dus dat ik lekker thuis zat dan kon ik ook de gehele nacht ouwehoeren in het corona-cafe!

Patje2011 | 31-03-20 | 13:06 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 13:27:
Was het maar, iedereen zit thuis dus ik heb het juist drukker. Maar ik mag niet klagen hoor, binnenkort een paar dagen vrij! U trekt het nog met alleen die micro-pauzes vrij?

Patje2011 | 31-03-20 | 13:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje als mevrouw. Iets minder extreem, want kan nog wel zelf boodschappen. Toch wordt het wereldje wel kleiner als je niet werkt en bovendien op een dorp woont met slechte OV-bereikbaarheid. Niet dat ik dat heel erg vind; ik heb graag rust om me heen.

Het is ook een kwestie van wat je gewend bent, denk ik. Als je op je werk de sociale vlinder bent die altijd in de belangstelling staat, dan is zo'n quasi-lockdown natuurlijk een hele overgang. Ik wens iedereen sterkte die er moeite mee heeft.

Divergente_Integraal | 31-03-20 | 13:06

De bouwmarkten laten zien dat de gemiddelde thuiswerker geen flikker te doen heeft. Zou dat op het werk ook altijd zo zijn geweest ?

Baron Clappique | 31-03-20 | 13:06 | 3

Ja. Deze crisis toont aan hoeveel mensen eigenlijk een zinloze bullshit job hebben.

Stormageddon | 31-03-20 | 13:12

Als de hele dag uit overlegjes bestaat

voldemort | 31-03-20 | 13:14

Jammer voor je vriend. Ondertussen proberen wij de samenleving draaiend te houden zodat jij nog eens menswaardig bestaan kunt hebben.

Odesa | 31-03-20 | 13:06

Dus omdat jij een kudtleven hebt mag niemand zeiken? Zo werkt het dus niet.

gristen | 31-03-20 | 13:05 | 2

Kudtleven? Een beetje gevoelige darmpjes en gelijk de rest van je leven WIA trekken. Het kan verkeren.

kapotte_stofzuiger | 31-03-20 | 13:25

Het enige waar ik als autist niet tegen kan is verandering.
Aanvankelijk vond ik deze quarantaine situatie vreselijk.
Maar nu ben ik er aan gewend en wil ik eigenlijk niks anders meer.
Verder is het een hoop preaching to the choir.
Veel reaguurders zaten al in de kelder of op zolder gekluisterd en allemaal met hun eigen verhaal. Neem nu wijlen necrosis. Die arme gast heeft veel persoonlijk leed gehad maar zeurde nooit en bleef altijd positief. (oké bijna altijd)

keestelpro | 31-03-20 | 13:05 | 5

Eens, alleen dat verklikken van hem stoorde mij.

Piet Karbiet | 31-03-20 | 13:26

@knutsel_ | 31-03-20 | 13:13: Ja toen necrosis zijn baan verloor is het bergafwaarts gegaan. Heb mij lang afgevraagd of ik/wij hier iets voor hem hadden kunnen doen maar nee, want het was niet bekend, hij klaagde nooit. Weleens boos vanwege de omstandigheden, maar klagen, nee. Denk nog vaak aan hem.

Lupuslupus | 31-03-20 | 13:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Stiekem toch jaloers op het nooit meer hoeven werken. De rest van zijn punten niet. Verveling is onderschat. Iets wat alleen kinderen echt goed kunnen.

1977 | 31-03-20 | 13:04

Met Geen Stijl is thuiszitten geen straf hoor, genoeg te lezen en te lullen!

thepinkpainter | 31-03-20 | 13:04 | 1

Geen Stijl is altijd een straf, gelukkig houd ik van zelfkastijding.

Pluisbaard | 31-03-20 | 13:25

Iemand die getraind is in thuiszitten. Met een andere perceptie. Interessant om die kant van de medaille ook eens te horen.

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 13:03 | 1

Eeerder verplicht 'gewoon moeten worden' in thuiszitten.

Guillermo | 31-03-20 | 13:07

Tsss, beetje zelfredzaamheid alsjeblieft. Succes is een keuze!

* Il Principe * | 31-03-20 | 13:03 | 3

U is manager denk ik.

harrievanzanten | 31-03-20 | 13:06

Als ik die slogan hoor, moet ik altijd aan dat kantoorpand denken waar ik een keer binnen stapte nadat het hele bedrijf gedurende de nacht was uitgetrokken.

Er lagen nog wat oude boeken en er stond nog een flipover met deze slogan erop.

Knufter | 31-03-20 | 13:11

Geen inkomen?

Incidentje-doorlopen | 31-03-20 | 13:03 | 1

Hij bedoelt geen zelfverdiend inkomen.

sarcastro | 31-03-20 | 16:18

Hoeveel fraude kwam er ook alweer voor in PGBs?

ik zei het toch | 31-03-20 | 13:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken