Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CPB: 'RECESSIE DES DOODS INCOMING'

Centraal Planbureau vreest diepe recessie

Op voorhand alvast een tip voor de mensen die net wakker zijn en zichzelf niet meteen weer in slaap willen janken: kijk niet naar carnavalskraker Pieter Hasekamp van het CPB in de video hierboven, want dat is een soort Droopy de Hond die in een punaise is gestapt. Maar de boodschap (PDF hier) die Hasekamp verkondigt is natuurlijk ook niet zo leuk: we knallen met z'n allen een recessie in. In het lichtste scenario, als we over een paar maanden met z'n allen weer in de kroeg staan te zuipen, krimpt de economie dit jaar met 1,2 procent en loopt de werkloosheid licht op naar 4 procent. Volgend jaar groeit de economie dan weer. Maar als er volgend jaar nog steeds sprake is van crisis en beperkingen krimpt de economie 7,3 procent en in 2021 nog eens met 2,7 procent, en stijgt de werkloosheid naar 9,4 procent (is nu 3,4). De overheid doet wat het kan, maar kan niet alle klappen opvangen, concludeert Hasekamp. Maarrrrr dan het goede nieuws: aan het einde van de tunnel is er altijd weer licht. "De Nederlandse economie is in de basis gezond. Wij gaan er vooralsnog van uit dat de economie redelijk snel weer kan groeien." Hup Holland, hup ondernemers, hup allemaal.

Reaguursels

Inloggen

Dat is een wel een heel omslachtige manier om te zeggen dat je je overheid moet vertrouwen.

Claude_Vieaul | 26-03-20 | 19:23

En toch zijn er nog veel mensen die denken dat er hier altijd geld en plek genoeg is om iedereen uit de rest van de wereld die het toch zo moeilijk zouden hebben gehad een kans te geven om mee te doen zonder mee te doen.

Fijn om te beseffen dat ik ze er sinds Corona woekert niet meer over heb gehoord!

Veepert | 26-03-20 | 17:52

Wow, wat een inzichten! De knapste koppen van het land werken vast bij het CBS. Briljant gewoon!

Feitenpliesie | 26-03-20 | 17:49

Overheden zijn er om te zorgen dat het geld zeg kapitaal wordt rondgepompt. Komt er ergens een haar in de soep? Wat zand in de motor. Stopt de pomp omdat er teveel mensen hun ventjes vasthouden? Voorruit Tom Poes. Bedenk een list. Een aanslag . Een oorlog. Een ramp. Breng de motor weder op gang. Jawel heer Olivier .

strawdog | 26-03-20 | 15:18 | 1

Ventjes zijn centjes

strawdog | 26-03-20 | 15:19

www.volkskrant.nl/economie/ook-de-bv-...
In dit artikel uit November 2019 waarschuwt het IMF al dat bedrijven zich steeds dieper in de schulden steken. Daarom moet de focus zoveel mogelijk liggen op afschermen van ouderen en zwakken, en op het zo snel en veilig mogelijk hervatten van het dagelijks werk en leven zodat iedereen zijn/haar baan behoudt en bedrijven dit overleven. De inkomsten van de overheid (1 jaar belastinggeld van alle personen en bedrijven) en de uitgaven liggen al grotendeels vast. Er is wellicht een paar % vrij om bedrijven te redden. De overheid moet dus veel geld gaan lenen, en die schulden zullen weer door u en alle belastingplichtigen afgelost moeten worden. Er moeten dus snel afwegingen gemaakt worden om te voorkomen dat we 10 jaar of erger achteruitgaan in inkomsten, koopkracht en werkgelegenheid. Het zou fijn zijn als de overheid zelf ook eens flink de broekriem zou aanhalen. We betalen immers al een van de hoogste belastingen in de EU.

vlotterik | 26-03-20 | 14:59

Zitten we echt op te wachten met ons allen. Gezeik over de beurzen, de AEX, het CPB dat met cijfers komt..... Worden we al vast rijp gemaakt voor de volgende bezuinigingen op bv. de zorg zodat de KLM gered kan worden, de aandeelhouders dividend uitgekeerd kunnen krijgen, de kloothommels met in feite nul verantwoordelijkheden hun bonus en diegenen die nu in de frontlinie staan zonder mondkapjes, zonder adequaat getest te kunnen worden straks afgescheept kunnen worden met een kutsalaris en een dankbaar applaus namens koning, kabinet, volk en vaderland? Pleur op.

BenZen | 26-03-20 | 14:17 | 2

Ja daar zitten we wel degelijk op te wachten. Dit is gewoon niet onbeperkt vol te houden. Trump wordt misschien geridiculiseerd met z'n Pasen. Maar er komt een punt waar je moet beslissen dat de boel weer opengaat. Een diepere recessie dan 2008 gaat op termijn voor veel meer leed zorgen dan een toename van seniorensterfte (met onderliggend lijden) en tijdelijke overbelaste zorg

Gen. Maximus | 26-03-20 | 14:57

Ja, dus zo snel mogelijk weer aan het werk. Het geld van de overheid is uw belasting geld, en als de overheid leent moet u dat afbetalen. Ik heb ook geen zin om het halve bedrijfsleven te redden, maar onze overheid zit wel in die modus. Dus we moeten dit kort houden.

vlotterik | 26-03-20 | 15:04

Zo, weer een mooi excuus om geld van de iets minder arme naar de arme te sturen. Keer om die burger en leeg zijn zakken!

decadent degeneraat | 26-03-20 | 13:44
-weggejorist-
dutch bikkel | 26-03-20 | 13:32

And the money printer goes brrrrrrrrrrrrrrrrrr

nutsniet | 26-03-20 | 13:27

Hopelijk gaan de VS, Rusland en China snel over tot de orde van de dag en gaan ze de economische kar trekken. Het zullen de masculiene overheidsculturen zijn die het als eerste zullen aandurven. De feminiene Europese regeringsleiders durven dergelijke risico's niet te lopen. Dus hup Trump, Poetin en Xi.

Graaier | 26-03-20 | 12:54

Q2 zal kut worden, dat weet ik wel
Q3 hoop ik dat het weer aantrekt

niemand specifiek | 26-03-20 | 12:48

Binnen onze handel dikke zwarte cijfers momenteel. Dus ik mag weer een flinke portie richting de staatskas doneren straks.

Misterspok | 26-03-20 | 12:30 | 1

Wilt u een "achgossie"??

eekeek | 26-03-20 | 12:41

Zoals elke keer is er geen recessie nodig. De vorige keer kwam het doordat banken crimineel waren. En toen moesten wij dat betalen. De recessie kwam omdat iedereen werd aangepraat. Dan geven mensen niets meer uit, bedrijven stoppen zonder noodzaak en dat is de recessie.

Ook nu is er geen recessie nodig. Zodra die ziekte weg is kan iedereen weer in volle productie na een korte opstartfase. De recessie kan wel komen als instellingen als deze gaan beweren dat er een komt en dat dan de bedrijven in spaarmode blijven. Dat is een recessie, dat iedereen zomaar blijft zitten en niet werkt want werken kan niet als je spaart.

Deze sukkels moeten de werkelijkheid weergeven: dat we een flinke dip hebben maar dat gewoon weer op te starten is. Er is door niemand de markt leeggehaald of zaken fout voorgesteld. Het kan gewoon.

Patatter | 26-03-20 | 12:09 | 2

U bent zeker zzp-er.

Ben7943 | 26-03-20 | 12:29

Een self fulfilling prophecy, zoals dat zo mooi heet.
Dat geloof ik ook wel. Economie is geen harde wetenschap, maar wordt ook grotendeels gedreven op emotie.

Timide_Aso | 26-03-20 | 14:30

Misschien een mooi moment om de monarchie af te schaffen en het gehele vermogen te confisqueren om deze vervolgens terug geven aan het volk in de vorm van lasten verlichting!? (ik heb niks tegen de mensen Alex of zijn familie, wel tegen de monarchie die niet meer van deze tijd is!).

Ditisgeenstijlmeer | 26-03-20 | 11:49 | 3

Zo rijk zijn ze nou ook meer niet. Laat dat vermogen een paar miljard zijn. Daarmee kun je misschien alle burgers eenmalig een leuk bedrag geven, maar niks structureels.

Divergente_Integraal | 26-03-20 | 12:14

@Divergente_Integraal | 26-03-20 | 12:14:
Paleizen die ze bezitten kunnen aardig wat nieuwe Nederlanders in die ons gaan helpen de economie op te bouwen na de recessie

Arie Boom-SWA | 26-03-20 | 12:22

Ik wil eindelijk mijn kwartje van Kok terug!

Misterspok | 26-03-20 | 12:31

En vooral door blijven gaan met de import van 700 importlingen per week he, Rutte. Want dat omvolken moet toch van je vrindjes?

appeltjesgroeneweide | 26-03-20 | 11:47 | 1

Voor Rutte is de economie hetgeen zijn vrindjes in hun zakken kunnen stoppen. En geloof maar dat heel wat vvd-vrindjes zeer goed verdienen aan die importlingen.

Peter_K | 26-03-20 | 12:35

Een stagflatie scenario ontbreekt bij het CPB. De scenario’s can het cpb zijn vooral meer van hetzelfde. In alle scenario’s blijft de inflatie ongeveer 0 tot 1 procent. Maar wat als het aanbod daalt en de vraag wordt gestimuleerd? Hamsteren alleen al leidt tot prijsopdrijving. Om nog maar niet te spreken van gesloten fabrieken die wereldwijd onderdelen moeten leveren, globalisering heeft een prijs.
Als de inflatie boven de 2% valt het sprookje van de gratis financiering door de ECB aan duigen. De bank moet dan de rente verhogen. Landen met kolossale schuldenbergen zijn dan het haasje, en omdat die landen vervolgens kijken naar ons voor hulp zijn wij het haasje.

mans6640 | 26-03-20 | 11:37 | 1

Het is nu al zeker dat er weer geld van Noord- naar Zuid Europa moet.

vlotterik | 26-03-20 | 15:10

Ach als je die 600k Polen Bulgaren Portugezen na 6 mnd geen ww-uitkering meer hoeft te betalen en ze blijven thuis zakken die werkeloosheids cijfers zo snel als die van corona nu stijgen.

Trumme | 26-03-20 | 11:36

Op RAdio 1 zit Putter van het CPB ons ook de put in te praten, niet doen !
Zeg gewoon het zal wel wat minder gaan met de economie en klaar aan dat richting suïcide duwen van de NL-er heeft geen zin.

Uw Verzekeringsadvis | 26-03-20 | 11:35 | 2

Probleem is dat we niet net zoals het VK op een eiland zitten.

Trumme | 26-03-20 | 11:37

Het probleem is dat de media ons in de put lult omtrent de doden terwijl de echte doden gaan vallen dankzij de kapot gemaakte economie.

TheBurnerMan | 26-03-20 | 11:44

Komisch hoe men denkt dat "de overheid" dit betaalt. De overheid produceert niets. Je betaalt je redding zelf of hooguit deels via "de rijkeren", met belastinggeld in het hier en nu, een (staats)lening die wordt betaald met belastinggeld uit de toekomst of met inflatie door het "bijdrukken" van (virtueel) geld.

En op zich hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn. Zolang essentiële diensten (voeding, zorg, e.d.) blijven draaien. Zolang we een sociaal vangnet of verzekering hebben die minstens je vaste lasten dekt, plus idealiter een buffertje extra spaargeld of betaalbare kredietverstrekking.

In de tussentijd verdwijnen de grond, voedsel, de gebouwen en productiemiddelen niet. De dienstverlening is voor een groot deel gebakken lucht die leeft van die primaire en secundaire sector. De industrie en dienstverlening kun je gewoon weer opstarten, ook als bedrijven failliet gaan. Want ook daarvan verdwijnen de middelen niet, die worden opgekocht door derden die ermee aan de slag kunnen en ook weer mensen nodig hebben om het werk te doen.

Het moet niet te lang duren, maar met dichte grenzen en besmetten isoleren kun je het virus in hooguit 2 maanden smoren en buiten de deur laten. Als dit virus een soort hyper-ebola was geweest met 10 tot 50% doden en zo besmettelijk als griep zouden we ook niet roepen leef maar gewoon door, want het kost de economie zoveel... Dan tellen ook eerst de eerste levensbehoeften, dan pas de extra centen.

Wol | 26-03-20 | 11:31 | 1

Roepen in de woestijn. 99% van de de mensen is economisch illeterair.

KutFilosoof | 26-03-20 | 11:39

Voor iedereen die hierin een excuus ziet voor isolationisme, wij leven vooral van de export en de doorvoer. Zonder buitenlandse afzetmarkt en een betaalbare munt voor het buitenland ligt onze economie op zijn gat. Dus, nee we gaan niet onze eigen munt weer invoeren, PVV-ers, en ook ons niet afzonderen. Dat is economische zelfmoord. De jaren 50 zijn al zeventig jaar voorbij.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 11:30 | 1

Daar is het inderdaad te laat voor maar de explosie van EU-distri-dozen als doorvoerhaven van Duitsland/EU levert ons land geen kwaliteit op. Als we de boeren nu ook al wegjagen zullen de schappen wel eens ooit echt leegblijven.

grindbak | 26-03-20 | 11:38

Een model is een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Geen realiteitswaarde. Weet iemand wat er zal gebeuren over een maand, jaar.....
Waarom niet vragen aan de vrouw met de blauwe jurk in Tiel. Die zat er ook wel eens niet naast.

luto333 | 26-03-20 | 11:24 | 3

Dat jij statistiek niet begrijpt zegt niet dat het niet werkt. Zoveel domsnieten waar te beginnen....

G3spuiS | 26-03-20 | 11:27

Oke jij bent een D66-iger. Theorietje hier, excel-sheetje daar.....
Nu de harde werkelijkheid. 2 maanden geleden had het CPB hele andere voorspellingen. Je weet niet wat er gebeurd.
Welkom in de grote jongens wereld!!

luto333 | 26-03-20 | 12:59

@luto333 | 26-03-20 | 12:59: 2 maanden geleden had het CPB inderdaad andere voorspellingen gebaseerd op cijfers van die tijd. Dat is het mooie aan een statistisch model, hoe exacter de ingevulde data hoe exacter de uitkomsten. 2 maand geleden hadden we echter nog geen harde data, je maakt dan een model gebaseerd op schattingen. Maar leef gerust verder in de wereld waarin u verwacht dat alles iedere dag voorgekauwd word en u verwacht van uw koning dat hij altijd alle antwoorden en oplossingen heeft. Klein kind.

G3spuiS | 26-03-20 | 13:14

Een model is een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Geen realiteitswaarde. Weet iemand wat er zal gebeuren over een maand, jaar.....
Waarom niet vragen aan de vrouw met de blauwe jurk in Tiel. Die zat er ook wel eens niet naast.

luto333 | 26-03-20 | 11:24 | 3

Ik zie het cijfer 10

Harry Turtle | 26-03-20 | 11:29

Men laat voor het gemak ook even de inflatiewaardes weg in het rekenmodel. Ben benieuwd wat de grafieken zeggen als het CPB met 5% inflatie gaat rekenen...

TheBurnerMan | 26-03-20 | 11:45

@Harry Turtle | 26-03-20 | 11:29: Jack ging als socialist naar het grote geld van de Mol. Einde carriere van Jack. Wat heeft hij daar nog steeds spijt van. Dat had Jomanda goed gezien.

luto333 | 26-03-20 | 12:52

Heel, maar dan ook heel snel een vaccin ontwikkelen. Waarom dat zo lang zou moeten duren als iedereen zich daarvoor inzet is mij een raadsel. Smijt daar miljarden tegen aan, dat verdient zich meteen terug. Een vaccin is de enige hoop op immuniteit. Ondertussen, virusremmers ontwikkelen.

Verder om economische schade te beperken zal je toch moeten teruggaan naar een gedeeltelijk opstarten van de economie. De enige manier om een algemene lockdown tree vermijden is heel erg veel testen, isoleren en gerichte quarantaine. Dan kan je lokale haarden onderdrukken en toch doorgaan met je economie. Iedere andere benadering zal leiden tot een zeer zware recessie. Neem het nou maar van mij aan, dit is de enig juiste weg, ik ben één van de zestien miljoen deskundigen die het kunnen weten in dit land.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 11:22 | 4

De tijd zit hem vooral in de hele serie voorgeschreven tests, in vitro, dierproeven, dan dubbelblind etc etc. Maar ik sprak vorige week iemand die werkt bij een grote farmaceut. Hij zei zodra de eerste kandidaat vaccins bij ons klaar zijn, ga ik het zelf gebruiken. Dat mag hij niet, maar al zijn collega's denken er ook zo over.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 11:34

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 11:34:

Ga even zoeken op internet naar artikelen van deskundigen over lopende onderzoeken ipv ik-heb-horen zeggen verhalen op te hangen.
Medische wetenschap is geen oude wijven roddel.

Gulliver | 26-03-20 | 11:57

Voor Sars en Hiv zijn er ook geen vaccins en dat terwijl daar al jarenlang onderzoek naar wordt gedaan. Het is niet eens ondenkbaar dat er tegen sommige ziektes helemaal geen vaccin ontwikkeld kan worden.

staat het bier koud? | 26-03-20 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

De burgerlul gaat binnenkort weer flink achteruit, voor zover dat nog mogelijk is. De elite grijnst en wrijft in de handen.

Pluisbaard | 26-03-20 | 11:21 | 1

Lekker laten wrijven. Hoe jij je voelt bepaal je helemaal zelf.

Quib | 26-03-20 | 11:31

Eerst alles sluiten, iedereen ontslaan in de zorg en nu lopen zeggen, we hebben ze hard nodig, we hebben bewondering voor degene in de zorg. Stelletje Hyprocrieten die hiervoor gestemd hebben.

gato | 26-03-20 | 11:18

Een Nederland dat uit de euro is heeft veerkracht. Maar met die knoflookblokken aan het been niet.

Sitting_targets | 26-03-20 | 11:10

Ik vermoed dat de leden van het kabinet ergens medio februari 2021 een koninklijke onderscheiding krijgen (broekzak-vestzak, 4 handen op 1 buik). Wegens "bewezen daadkracht, communicatief en empatisch vermogen om de burgers te steunen in woord en daad". En Rutte 4 is een feit.

Fantomas | 26-03-20 | 11:08

Dit blijft natuurlijk volslagen koffiedikkijken, ook voor het CPB. Als de crisis langer duurt, wordt de economische schade groter. Open deur dus.

KeesBruin | 26-03-20 | 11:04 | 1

Dat, en het feit dat het CPB er zo'n beetje standaard naast zit.

Goldfinger | 26-03-20 | 11:16

Er zijn van die overheidsinstituten die zich door de jaren volstrekt belachelijk hebben gemaakt, zoals het CPB. Dat is dikbetaalde volksverlakkerij, koffiedik kijken. Hoe vaak die hun eigen voorspellingen niet hebben moeten herzien.
Ik ben er na 70 jaren in dit leven opgehouden die onzin serieus te nemen.

de ouwe vos | 26-03-20 | 11:03

Daarna zullen de groeicijfers weer hoger zijn dan de hedendaagse, te verwachten groeicijfers.
Het is een dikke dip, die wordt gevolgd door een sterke groei.
Komend jaar wordt sappelen, voor heel veel gezinnen.
Gelukkig hebben we hier meer vlees op de botten dan de zuidelijke landen, waarvan wij waarschijnlijk een deel vd rekening gaan betalen.
Probeer er het beste van te maken!
Leuker kan ik het niet zeggen...

Ruimedenker | 26-03-20 | 11:01 | 1

Precies met 20/30 % minder inkomen moet je je ook kunnen redden, wel een minimum invoeren..

Uw Verzekeringsadvis | 26-03-20 | 11:37

Dit soort scenario's zijn van alle tijden. 1-2-3-4 en waarschijnlijk wordt het nummertje 5 die niemand voorspelt had. Deze mensen die leven van modellen maken en voorspellingen doen hebben het helaas nog nooit bij het juiste eind gehad en zijn geleerde, goedbedoelende, powerpoint brood-gokkers.
Iedereen voelt aan zijn water dat het vreselijk mis zal gaan, willen of niet, leuk of niet. En zij zeggen dat dit voor de NL economie slechts hooguit een hele flinke griep zal zijn..... al eerder gehoord?

ManusMann | 26-03-20 | 10:58

Hey het communistisch planbureau. Ach met een 5 jaren plan komen we er vast weer bovenop he.

IkWilOokWatZeggen | 26-03-20 | 10:55 | 2

En met een grote sprong voorwaarts miljoenen de massagraven injagen.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:59

Ik ben opgehouden de voorspellingen van het CPB te volgen. Dat hele instituut is volstrekt overbodig.

de ouwe vos | 26-03-20 | 11:00

Dat betekent maar 1 ding:

Mensen, ze komen u leegschudden tot uw laatste cent.
Redt de grootverdieners, u kent het crisisliedje nog, kom maar door;

“Samen kunnen we dit gave land redden”
(Uw pensioen is voor zielig zuid Europa, uw vakantiegeld voor die arme Shell, en uw salaris wordt minder want de banken zijn zwaar getroffen)

MokumsMoppie | 26-03-20 | 10:53 | 2

En uw pensioen kunt u wel vergeten.

Peter-Rissing | 26-03-20 | 11:05

Vraagje,
Stelt u al dure consumptieve aankopen van boven de €1000,- euro uit met inbegrip van niet zakelijk gekentekende voertuigen?

steekmug | 26-03-20 | 10:50 | 2

Tot nu toe niet

ruudvangeelen | 26-03-20 | 10:52

Ik kan op dit moment niets bedenken dat meer dan 2,80 euro kost en ik graag zou willen hebben.

Gulliver | 26-03-20 | 11:27

Noem mij maar een aluhoedje, maar nu is dé uitgelezen tijd om er dingen doorheen te drukken die anders op een hoop verzet zouden stuiten. Kijk maar hoe er ineens haast gemaakt wordt met de toetreding van Albanië. En waar men ook niets over hoort is dat de Eurobonds er nu met gezwinde spoed door gedrukt gaan worden. Dan staan we garant voor de zuidelijke landen, of we willen of niet. En het schapenvolk laat zich weer overdwars naaien, zònder glijmiddel.

Sjefke7807 | 26-03-20 | 10:48 | 6

De volkskrant heeft het al over coronabonds i.p.v. Eurobonds, never ever waste a good crisis.

therealbraindump | 26-03-20 | 10:59

Juist! De goochel truc Let goed op de linker hand [ Corona / Griekse grens], Terwijl de rechterhand er ff snel landjes bij graait en Nederland tussen neus en lippen door 200 miljoen achter de coulissen los pulkt om Nederland gas vrij [ lees afhankelijk] te maken.
Dit terwijl er een chronisch tekort aan medisch apparatuur en veiligheids middelen zijn.
De EU en overheid laat de burger gewoon in de steek door niet te anticiperen op de situaties.

Datgingniegoed | 26-03-20 | 11:16

Shockdoctrine. Radicale beleidsveranderingen worden bewust ingevoerd in de nasleep van een schok. Naomi Klein heeft er een heel interessant boek over geschreven.

Quib | 26-03-20 | 11:33
▼ 3 antwoorden verborgen

@Harry Turtle | 26-03-20 | 10:56:
Er is een verschil tussen een bubbel die leegloopt en gezonde economie en productie die moedwillig vernietigd wordt.

Antiquerulant | 26-03-20 | 10:58

@Harry Turtle | 26-03-20 | 11:25:
Ze zijn wel enigszins met elkaar verweven, maar dit is wel wat anders. In een normale recessie gaan bedrijven die vooral bullshit verkopen en bedrijven die slecht geleid worden failliet. Dat zal nu ook wel gebeuren. Maar in een recessie wordt geen enkel gezond bedrijf gedwongen wekenlang de deuren te sluiten.

Antiquerulant | 26-03-20 | 11:29
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals gebruikelijk geen scenario voor inflatie. De ECB moet waarschijnlijk weer een nieuwe definitie maken waardoor hij onder 2% blijft. Geen van de scenario's komt uit. Wordt een scherpe V, was bij SARS ook. Alleen nog een gevelreclame van de Hema en Blokker scoren, want dat worden collectors items.

arlen | 26-03-20 | 10:44 | 1

Ik heb hier nog een De Gruyter bord voor u - wat biedt u?

bisbisbis | 26-03-20 | 11:00

In de VS verwacht men werkloosheidscijfers tussen de 18 en 30%. Tijdens de grote depressie in de VS in 1933 was dat percentage 25%.
Straks weer met de mondharmonica op een kleedje voor de Febo geld bij elkaar scharrelen voor een hamburger en blikje bier.

Ben7943 | 26-03-20 | 10:41 | 5

Voor de VS is dit de definitieve doodsklap. Na deze crisis is China de baas. Op alle fronten. Dat land lijkt beter in staat hier doorheen te komen dan de VS. Tenzij men in de VS eindelijk begrijpt dat dit in samenwerking moet worden opgelost. Maar mijn verwachting is, de VS gaat hieraan ten onder.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 11:26

@Gulliver | 26-03-20 | 11:29: Trump laat de teugels van corona te veel vieren en onderschat de schade die het kan aanrichten. Gezien de emotionele aard van den mensch, zal de druk vanuit maatschappij op Trump en co. groeien om alsnog strenge maatregelen te nemen. Daarbij speelt één zaak een cruciale rol, namelijk; de ego van ome Donald. Lukt het hem om tot realiteit te komen en zijn fout te erkennen. Hoe langer hij wacht, hoe groter de schade en daarbij ook hoe kleiner de kans om herkozen te worden. Er is geen andere weg dan gezondheidsschade te voorkomen. De leider die geld boven gezondheid kiest, gaat daar voor boeten.

Nicolas Arcissus | 26-03-20 | 12:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja, en dan is er nog de grote onzekerheid die ITA/SPA heet. Want ik vind het zielig voor de burgers maar hun al jaren en jaren falende overheid gaat deze crisis volledig afschuiven op Noord-Europa, en reken maar dat Macron (met ook een hoge staatsschuld en een pan-Europese droom met Parijs als middelpunt) dat gaat steunen.
Eurobonds - die de urgentie voor elke vorm van hervormingen in Zuid-Europa wegnemen, of waanzinnige steunpakketten. "U heeft nog 1.400 miljard euro in kas liggen voor de pensioenen? Solidarité!" De EU verandert in rap tempo in een soort groot Belgie met permanente transfers van een hardwerkend, serieus Noorden naar een lui, chaotisch Zuiden.

drs. Levi Samsonov | 26-03-20 | 10:38 | 3

Ze gaan de pensioenpot echt niet zo maar in 1 keer claimen, dat zou te opzichtig zijn.
Ze verplichten de pensioenfondsen waarschijnlijk wel te beleggen in hun waardeloze rommel.
De burger krijgt dan netjes elk jaar een brief dat er weer flink gekort moet worden.

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:53

@Harry Turtle | 26-03-20 | 10:53: "afromen"

drs. Levi Samsonov | 26-03-20 | 11:03

@drs. Levi Samsonov | 26-03-20 | 11:03:
"tegenvallende rendementen"

Harry Turtle | 26-03-20 | 11:24

En vooral leuk kolencentrales sluiten en biomassa subsidieren en helpt 14 miljard naar de gallamiezen stompzinnige kapitaalsvernietiging en jaagt CO2 en fijnstof ook nog eens lekker omhoog goed bezig GL en aanverwanten VVD66 etc. O ja en van het gas af want Putin enzo....... GL/ D66 rechters samen met Urgenda en het beste kabinet sinds de 80jarige oorlog zag dat het goed was.

bijna_raak | 26-03-20 | 10:37

Het past rutte wel, de aankomende crisis, en die was al aanstaande, af te wentelen op en door Corona!

vluchtelingallergie | 26-03-20 | 10:32 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

De nederlandse belastingbetaler wordt mentaal klaargestoomd voor een nieuwe roofronde van de neoliberale alliantie van grootkapitaal en gevestigde politieke elite.

jemagookniksmeer | 26-03-20 | 10:32 | 3

De elite-alliantie. Links en rechts slaan handen ineen om de burger langs alle kanten leeg te zuigen. Nu nog een paar miljoen import-armoedzaaiers erbij en ze hebben hun zin. Als je je stem verheft ben je een racist, populist, boomer etc. Dan komen Frans en Greta je nog eens dubbel-nanaaien om het af te maken en zeg je straks vaarwel tegen de hele boel met een brede smile omdat je in elk geval de vrije jaren nog hebt gekend. De kinderen zullen achterblijven als onwetende EU-slaafjes of ondergrondse vrijheidsstrijders maar die keuze is aan hun.

ManusMann | 26-03-20 | 10:39

Als u denkt dat het alleen om uw portemonnee zal gaan, komt u bedrogen uit. Gezichtingsherkennende en warmtezoekende camera's, cashloze samenleving, banken die gericht adverteren op basis van koopgedrag, uitgebreid afluisteren en de Chinese social points systeem... komen naar u toe binnen 5-10 jaar. Misschien eerder dankzij Corona.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:58

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:58: Volstrekt correct van Hogendorp, de schaapjes willen echter langzamer en voorzichtiger tot slavernij worden gedwongen. Een soort rattenzanger situatie.

Nipplechip | 26-03-20 | 11:15

Dit is het moment om de ontbinding van de EU fullspeed in de gang te zetten. Dit wordt Bankencrisis2008 in het kwadraat. Zuid Europa zal opnieuw aan het geldinfuus komen te liggen. Zeker jammer voor een land als Spanje dat hard op weg was om zich te herstellen en door te starten. In 2012/2013 lagen er al plannen om weer een eigen monteiar geldsysteem voor NL te ontwikkelen. Laten we die plannen weer afstoffen en updaten, en vol in de versnelling gaan. Laten we nu vooral niet voor de 3e keer dit over ons heen laten komen.

Fantomas | 26-03-20 | 10:30 | 3

Rutte heeft daar echt de ballen niet voor.
Gaat alleen gebeuren als de Euro crasht.

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:32

Er komt meer, meer, meer EU, met meer, meer, meer bevoegdheden totdat we een Franse premier krijgen die "non!" zegt.

jemagookniksmeer | 26-03-20 | 10:33

@Harry Turtle | 26-03-20 | 10:32:
Ik tik hem daar maar in: in 2032 hebben we geen EURO meer. Tenminste niet zoals we die nu kennen.
(kan iemand dit tegeltje bewaren en mij in 2032 vreselijk ongelijk geven?)

PisFinger | 26-03-20 | 11:02

En dat allemaal omdat een maffe chinees per se gebakken vleermuis wilde vreten. Het kan verkeren.

ZwengelMeister | 26-03-20 | 10:30 | 3

Gebakken? Levende vleermuizen zult u bedoelen. De rest van de wereld moet China op alle mogelijke manieren dwingen(!) om die walgelijke 'gewoontes' te stoppen.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:35

Open grenzen draagt een inherent risico op pathogenen met zich mee, maar ja van de There is no alternative clan mocht daar geen discusiie over gevoerd worden, economische principes enzo. en bovendien zwaar xenofoob, rasies en facist om even te parafraseren.

bijna_raak | 26-03-20 | 10:41

Alsof jij zelf nooit eens een lekker broodje vleermuis bij de pomp hebt gegeten, zeg eens eerlijk.

ManusMann | 26-03-20 | 10:44

Ik ben nu al benieuwd hoe straks de verkiezingsprogramma's eruit gaan zien. Is corona de rode draad, of wordt corona gebruik dan wel misbruikt. Ze zullen er toch wat aantrekkelijks van moeten maken.

Leptob | 26-03-20 | 10:28 | 2

Lastenverzwaringen, wellicht?

tectonicos | 26-03-20 | 10:44

Draaiboek voor de media voor Tweede Kamerverkiezingen 2021:

Mark Rutte wordt de hemel in geprezen voor zijn daadkrachtig optreden tijdens de Coronacrisis en wist hierbij ook nog even de Nederlandse economie te redden.

PvdA, D66 en GL doen er nog een schepje bovenop en vermelden dat we met z'n allen om het milieu moeten denken, dat er meer geld naar de zorg moet, dat blablabla inclusiviteit dit, dat blablabla discriminatie dat.....

Het volk stemt weer als vanouds en eigenlijk verandert er dus helemaal niks...

Roege | 26-03-20 | 10:45

Ook nu weer erg onhandig in voorzieningenroof en eventueel herstel later, de 6 miljoen buitenlanders en dubbele paspoorten. Dat kon ook zonder een coronacrisis een kind al voorzien.
Vaak wel slimmer en beter georganiseerd dan de nederlandse suffe overheid uit de vorige eeuwen.

2CVOcean | 26-03-20 | 10:27

Modellen zijn geen glazen bol. Niemand kan de toekomst voorspellen. Het CPB ook niet.
Het enige waar we wel failliet gaan: de vermaledijde eurobonds en bankenunie. Dan krijgt Nederland de Corona-rekening van heel Europa te betalen.

Stormageddon | 26-03-20 | 10:26 | 2

Dit dus, dit CPB filmpje is echt geneuzel in de marge.

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:30

Precies. Wilders was de enige die getracht heeft om dat tegen te houden, tot aan de rechtbank toe. De rest van de TK zat te slapen of vond het niet zo interessant.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:32

De overheid heeft geen geld, genereert geen geld, en heeft nooit geld gehad. Ik zeg het even want veel mensen (vooral links) zien de overheid als een kerstman of plaatsvervangende ouder.

De overheid (en een groot deel van de bevolking die voor zulk beleid stemt) ziet een symptoom en gaat zoals gebruikelijk niet verder kijken of nadenken en direct over op symptoombestrijding. Dus om bedrijven (vooral restaurants, etc) te redden en om uitkeringen te betalen wordt die geld weggehaald bij 2 bronnen: de werkenden (die het verschil tussen bruto en netto zijn groeien), en van toekomstige generaties (d.m.v. nog meer lenen) die er niets mee te maken hebben.
Maar wat zijn de grootste kostenposten van die bedrijven behalve het personeel: dat is vaak huur en dat gaat of naar investeringsmaatschappijen of banken. Zij hoeven niet te bloeden en hun geldstroom blijft gegarandeerd stromen want het is de naïeve brutoloon verdiener die zich keert tegen zijn mede loonslaaf die net even meer verdient dan zichzelf en zegt dat de sterkste schouders de meeste lasten moeten dragen. En waar dat op neerkomt is 2 keer meer verdienen is 4 keer zoveel dragen voor de loonslaaf.

unshift | 26-03-20 | 10:23 | 3

Na de eerste zin heb ik u al gefavoriet.
Wat je zegt moet er echt ingeramd worden. Mensen blijven de overheid maar als een soort immer benevolente vader zien.

KutFilosoof | 26-03-20 | 10:26

Sinterklaas bestaat,daar zit hij.
Ooit Hans Wiegel tegen Joop den Uyl.
Na al die jaren nog niets geleerd,links nogsteeds dom en zelfzuchtig.
Op uw kosten,dat wel natuurlijk.

De Profundus | 26-03-20 | 10:37

@De Profundus | 26-03-20 | 10:37:
Alsof de VVD daar beter is. De een geeft het geld aan de werkende klasse; de ander aan daarbovenliggende laag. De vraag blijft: wie moet het ophoesten. (*/ enige overeenkomst met Corona hoesten is geen toeval.)

PisFinger | 26-03-20 | 11:06

Ruige Wiebes:

Nederland staan 'ruige tijden' te wachten als gevolg van de coronacrisis. Dat zegt minister Eric Wiebes (Economische Zaken) naar aanleiding van de scenario's voor de economie die het Centraal Planbureau (CPB) naar buiten heeft gebracht.

AntonJansen | 26-03-20 | 10:23

Mooie grafiekjes allemaal, maar wat er eigenlijk staat is: we hebben geen flauw idee.

Punksmurf | 26-03-20 | 10:20

Gaat de rente straks omhoog, geeft helemaal niemand meer wat uit. Nee het procyclische beleid was echt een slimme keuze..

amateurrr | 26-03-20 | 10:19 | 3

Rente omhoog? Hoe dan?

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:28

De rente KAN niet meer omhoog. Alles zal omvallen.
Er resten twee opties:
-Lagere rente ad infinitum
-Reset

KutFilosoof | 26-03-20 | 10:29

@Harry Turtle | 26-03-20 | 10:28: De hypotheekrente is toch al omhoog?

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:36

Ben benieuwd waar men ik de Tweede Kamer voor kiest: de volksgezondheid of het klimaatakkoord

Troumoetblijcken | 26-03-20 | 10:19 | 6

Ik gok op B.

Balletje Mayo | 26-03-20 | 10:35

De klimaatkolder was een verzinsel om de burger meer geld uit de zak te kloppen.
Er is nu een veel beter en meer zichtbaar thema gekomen, dus de klimaatkolder wordt vooruitgeschoven voor als er weer een roofthema nodig is.

jemagookniksmeer | 26-03-20 | 10:35

@Balletje Mayo | 26-03-20 | 10:35:

Er zijn geen gesmolten poolkappen meer waar Greta en haar vriendjes over kunnen janken.

Gulliver | 26-03-20 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Het Centraal Plan Bureau. Dat was toch iets uit het Oostblok?
Kameraden. De Graanoogst is met 15% gestegen!
Ik herhaal:
De Graanoogst is met 15 gestegen!

Piet Karbiet | 26-03-20 | 10:18 | 1

Ja klopt, de verkoop van graan in Rusland.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:37

Met dank aan de Chinezen met hun gore, onhygiënische en sadistische vreetcultuur. Aan hun hebben we dit te danken en aan mij zullen die Chinezen, ook in Nederland, nooit meer een euro verdienen.

AntonJansen | 26-03-20 | 10:18 | 8

Typte hij vanaf zijn device vol Chinees spul...

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:26

Gladiool die je bent.

Schuldenbrau | 26-03-20 | 10:37

AntonJansen | 26-03-20 | 10:18 U hebt helemaal gelijk. De action waar ik af en toe iets kocht (b.v.) zal mij nooit meer zien. En uw 'met hun gore, onhygiënische en sadistische vreetcultuur' is mij uit het hart gegrepen. Heb 1x een filmpje van zo'n 'markt' gezien en er nachten niet van kunnen slapen. Wat een eindeloos leed voor die arme, weerloze dieren. En wie het daar niet mee eens is, nou ja...... laat ik maar niet schrijven wat ik daarvan vind. Dat zijn lieden die zonder met hun ogen te knipperen naar zulke beelden kunnen kijken maar o wee als hun hond/kat of whatever iets mankeert, dan is het snot en kwijl. Of ze hebben totaal geen hart, dat kan ook nog.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:43
▼ 5 antwoorden verborgen

De coronacrisis begint toch echt te lijken op de laatste slag van de boomers. Nog een laatste keer de hele economie kapot maken om hun eigen hachje te redden. Nagenoeg alle slachtoffers zijn boomers en daarom moet de hele economie in een lockdown.

loopsbrother | 26-03-20 | 10:17 | 6

@New Quacka | 26-03-20 | 10:35:

Dat is de schuld van de hippies niet van de boomers.

Gulliver | 26-03-20 | 10:40

@New Quacka | 26-03-20 | 10:35: "Ik hou van de aarde en ga op yoga retreat in Peru en vlieg daarna door om te backpacken in Nieuw Zeeland. Ik ben boos op mijn boomer papa met zijn benzine auto, bbq en anti-migrantengelul".

ManusMann | 26-03-20 | 10:49

loopsbrother | 26-03-20 | 10:17. Die 'boomers' zijn mensen(!) en u schrijft schandelijk over hen. Hier laat ik het bij, meer woorden maak ik daar niet aan vuil. Als ik niet zo netjes was opgevoed zou ik nog veel meer kunnen schrijven en wel in een taal die bij u zou passen.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Stond natuurlijk al lang op de rol. Corona is alleen de trigger.

postmodernismisdead | 26-03-20 | 10:17 | 2

Ik zie een parallel met de ouderen in de samenleving.

K. Letskoek | 26-03-20 | 10:24

Jij hebt opgelet.

Rohin | 26-03-20 | 10:26

Denk dat we vooral op bestaanszekerheid moeten inzetten tijdens en vlak na de crisis. Bestaanszekergeid zorgt ervoor dat mensen wel blijven consumeren en dat is nummer 1 om de economie aan de gang te houden. Dat kost wel geld en dus zullen we keuzes moeten maken, wat is nuttig en noodzakelijk en wat is feelgoodhobbyisme. Het domme gratis weggeven van geld ( zowel nationaal als internationaal ) zonder dat er wat voor terugkomt zou wegstreepprioriteit nummer 1 moeten hebben. Als we weer uit de crisis komen kunnen we altijd nog zien of we weer door moeten gaan met deugen en sinterklaasje spelen.

Graaisnaaiert | 26-03-20 | 10:17

En na de recessie is er geen recessie meer. En nadat er geen recessie is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie. En na die recessie is er geen recessie meer. En nadat die recessie er niet meer is komt er weer een recessie.

Zo. Hoeft dat de komende eeuw alvast niet meer in de media gemeld te worden.

Quib | 26-03-20 | 10:16

De eerder gekondigde maatregelen bedroegen al 90 miljard. Dat is een verslechtering van het overheidssaldo van 11,25% t.o.v. het huidige BBP. Daar komen de extra maatregelen nog bovenop en daar bovenop komen de extra lasten van de sociale zekerheid. Tegelijkertijd zal het hudige BBP een gigantische klap krijgen. Met voorzichtige schattingen zit je dan dus al gauw op een verslechtering van overheidssaldo van een procent of 20.

De uitgaven aan zorg en sociale zekerheid bedragen elk ongeveer 1/3e van het overheidsbudget. De uitgaven aan sociale zekerheid zullen zoals ik al aangaf niet dalen met de oplopende werkloosheid. Rara, wat denk je dat deze crisis met de zorguitgaven zal doen??? En dat allemaal voor een virus met een sterftecijfer dat nog niet inde buurt komt van de griepgolf van 2018. En dan zijn er nog van die paniekzaaiers die schreeuwen dat mensen zoals ik bloed aan ons handen hebben omdat wij deze maatregelen bezopen vinden. Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen!

Antiquerulant | 26-03-20 | 10:15 | 1

Een griepgolf bevat een iets langere periode, van de huidige Corona-epidemie hebben we geen idee hoe lang deze gaat duren. Appels met peren vergelijken dus. Nee, lekker constructief iedereen voor paniekzaaier uitmaken zet zoden aan de dijk.

amateurrr | 26-03-20 | 10:22

Vier kortdurende Jip en Janneke-scenario's vol met wensdenken. Als het echt kud zou gaan, dan gaat deze man dat uitspreken? Dacht het niet. Economen zijn wel de laatste wiens voorspellingen ik vertrouw en overheidseconomen nog wel het minst.

tectonicos | 26-03-20 | 10:14 | 3

Bange mensen zijn het gemakkelijkst te sturen en geven veel geld uit. Laat je nooit bang maken.

Quib | 26-03-20 | 10:18

@Quib | 26-03-20 | 10:18: Nee, bange mensen geven geen geld uit. Bange mensen kopen alleen 200 rollen wc-papier en 40 pakken pannenkoekmix. Maar da's nou niet bepaald een aanjager.

_pacman_ | 26-03-20 | 11:20

@_pacman_ | 26-03-20 | 11:20: Pas op inbrekers. Ga een alarmsysteem kopen. Je wordt oud. Koop een anti-rimpelcrème. Je gaat jong dood. Slik voedingssupplementen. Er is een virus. Laat jezelf inenten. Neem een levensverzekering. Misschien ontploft je hotel. Neem een annuleringsverzekering. Enzovoort, enzovoort. Je bang laten maken zorgt ervoor dat je geld gaat uitgeven. Laat je nooit bang maken en laat het leven op je af komen.

Quib | 26-03-20 | 11:37

Crisis, what crisis ?

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:14 | 2

Ja, ik zet hem nog effe weer op...

canis lupus | 26-03-20 | 10:33

Gelukkig is de zorg nodig en kunnen al die apothekers uit Aleppo ons uit 't slop helpen, die dragen hun deel wel aan in de economie

LangeT | 26-03-20 | 10:14

Ja mensen, die looneisers en salarisschreeuwers van de afgelopen maanden moeten zich diep en diep schamen. Inleveren die verhogingen om de arbeidsplaatsen nog een beetje te kunnen redden !

van Oeffelen | 26-03-20 | 10:13 | 2

Dat deden ze omdat ze al wisten dat het de laatste kans zou zijn voordat de volgende crisis kwam. De komende 10 jaar geen salarisverhogingen meer. Corona of niet, die crisis zat er sowieso aan te komen.

postmodernismisdead | 26-03-20 | 10:23

Ik ga mij in ieder geval nergens voor schamen. Als je al jaren het minimum loon krijgt, ook al werk ik veel over. De loonsverhoging niet door gaat vanwege geen CAO , en de al maanden beloofde bonus ineens niet door blijkt te gaan. Ik zit al jaren op het minimum een dertiende maand krijgt niemand meer tegenwoordig, en de vakantie gaat niet door vanwege Corona. Alleen maar werken voor snipperdagen die je vanzelfsprekend niet op kan nemen vanwege personeelstekort.

onesizefitsall | 26-03-20 | 10:26

En Italie gaat ook helemaal financieel naar de kloten, en raad eens wie daar ook aan mee kunnen betalen?

Moonwarrior | 26-03-20 | 10:12 | 5

Italië was eigenlijk al jaren financieel naar totaal de klote. was alleen de ECB die de boel nog overeind hield daar. Net als Portugal, Spanje en Ierland.

Hiesjes | 26-03-20 | 10:16

En Spanje. Het wordt een bloedbad.

spanarchist | 26-03-20 | 10:19

@spanarchist | 26-03-20 | 10:19: Een bloedbad vooral door het virus. De wanhoop onder de bevolking in Italië en Spanje moet onvoorstelbaar zijn. En daar komt de financiële crisis nog bovenop. Het is voor hen een ramp van ongekende proporties.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Zeeman in Baarle-Nassau / - Hertog geeft precies aan wat er fout is aan Europa. Als het op crisis aankomt zijn de grenzen er ineens weer, en gaat ieder land zijn eigen regels bepalen. #NEXIT.

Jos Tiebent | 26-03-20 | 10:10 | 1

Helemaal met u eens.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:55

Overheid stop met testen. Het hoeft niet!
...
Zolang je test vindt je iets.
Zo lang je iets vindt tel je slachtoffers,
Zo lang er slachtoffers zijn loop je met een mondkapje,
mag je het huis niet of nauwelijks uit,
heb je plastic handschoenen aan,
draag je een spatbril,
moet je 1,5 meter afstand houden (normale situatie),
moet je 3 meter afstand houden (airco en matige wind),
moet je 6 meter afstand houden (harde wind),
krijg je een boete wanneer je je daar niet aan houdt,
mag je niet meer pinnen,
weet de overheid precies wat je inkomsten en uitgaven zijn,
wordt de belasting automatisch afgeschreven,
wordt de belasting tijdens een economische crisis automatisch verhoogd,
komt er een natura-eenheid (de NE) die controle houdt op ruilhandel,
komen er verzorgingsparken waar slachtoffers bijeengebracht worden,
...
de rest van je leven.

Jezus Caesar | 26-03-20 | 10:10 | 1

Je moet een Jomanda worden!

Gulliver | 26-03-20 | 10:16

Hoe zit het nu met het klimaatakkoord, de klimaatdoelstellingen, het sluiten van efficiënte elektriciteitscentrales. Het laadnetwerk voor elektrische auto's? Die auto's zelf (kijk naar hoeveel autofabrikanten stil liggen) ? Die 77000 huizen die er bij moeten komen per jaar.....

Koekoek.... stikstof
koekoek genderneutraal
koekoek boeren weg
koekoek tweet van Thierrie
koekoek Zwarte Piet

Koekoek onze regering.

Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 10:10

Er bestaat ook zoiets als elkaar een crisis in lullen.

aflaatverkoper | 26-03-20 | 10:10 | 1

Daar zijn we nu hard mee bezig. De economen en sociologen van de toekomst zullen zich afvragen hoe het in godesnaam mogelijk is dat een stevige griep de wereld in een ongekende economische crisis stortte die qua persoonlijke en maatschappelijke drama's de klinische gevolgen van het coronavirus doen verbleken.

VanBukkem | 26-03-20 | 10:18

Op dit soort momenten mis je Das Kapital.
Wat er op dit moment op de achtergrond gebeurd bij het ECB, de verdwenen Duitse weerstand tegen de bankenunie, eurobonds en ga zo maar door is wel een topicje waard.
Dit gaat veel, veel dieper dan een geschat krimp- of werkloosheidscijfertje van het CPB.

Harry Turtle | 26-03-20 | 10:09 | 1

Handelsblatt.de

likmegaties | 26-03-20 | 10:12

"Maar dan zoek je toch gewoon een andere baan?"
"Het gaat geweldig in dit land."
"Banen genoeg."
"We hebben juist méér arbeidsmigranten nodig, tienduizenden."
"We hebben het nog nooit zo goed gehad in Europa."

Deflatiemonster | 26-03-20 | 10:09 | 1

'Samen ervoor zorgen dat dit gave land sterker uit de crisis komt'.

piloot47 | 26-03-20 | 10:10

Beetje jammer en bovenal onhandig dat de banken de pinmachines nog steeds niet toegankelijk hebben gemaakt om fatsoenlijk over contanten te kunnen beschikken. De zwarte markt doet niet aan pinnen bij het afrekenen van levensbehoeftes tijdens een depressie.

Sjekkie | 26-03-20 | 10:08 | 2

Ruilhandel gaat weer groot worden.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:09

Tja, zo moet ieder die denkt dat hij wat voorstelt zijn zegje doen. Dat de epidemie niet goed is voor de economie heb je geen duur betaalde bobo voor nodig om dat je te laten vertellen. Een recessie is ook maar een door de mens bepaalde grens. Het is maar de vraag of die grens een waarde heeft in dit geval.

watazooi | 26-03-20 | 10:08

Recessie? Kan ik eindelijk een bouwvakker vinden om mijn huis te gaan verbouwen binnenkort?

sjef-van-iekel | 26-03-20 | 10:07 | 4

En een loodgieter die WIL komen aan een betaalbare prijs .

likmegaties | 26-03-20 | 10:08

Precies dat, alleen nu mogen ze van mij de RamBam krijgen omdat ze mij ook lieten stikken toen ik ze nodig had!!

Howdy | 26-03-20 | 10:18

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:08: De voegen in mijn badkamer zouden door de woningstichting worden vernieuwd. Niet omdat er iets mis mee is maar gewoon onderhoud. Is afgeblazen. De garage waar ik mijn auto altijd breng voor de APK is al 3 weken gesloten. Had een afspraak om een deur in mijn overkapping te zetten, heb al balken gekocht en gebeitst; is ook afgeblazen door de aannemer. Dat zijn dus 3 'dingetjes' van 1 persoon. Kun je nagaan hoe dat over het hele land is.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

Welja, de mdedi probeert je weer eens een recssie in te lullen.
Als we nou eens zouden verbieden daarover te schrijven kwam er helemaal geen crisis

LonelyWanker | 26-03-20 | 10:06 | 1

En zo eenvoudig is het.

Quib | 26-03-20 | 10:07

De Nederlandse economie is gezond?

Nederland is als een slanke patiënt die er uiterlijk gezond uitziet,maar door Brussel zo zo met vervettende regelgeving en gedwongen meelijden met die zielige staten dat om elk orgaan een dikke laag reuzel van schulden is komen te liggen dat een dikke pens van de rijkaard toont, maar zodra er nog iets bijkomt aan stress door recessie,de economische aderen ook allemaal dichtslibben,en de hartaanval of tia voorspelt kan worden in het voorjaar van 2021. Waarna er nieuwe artsen/leiders de teringzooi mogen redden bij de verkiezingen,of dat het lijk in een zombie verandert word door de huidige EU.

Welles! Nietes! | 26-03-20 | 10:05

De EU zal ons redden... no worries . Failproof club.

Koning BongoBongo | 26-03-20 | 10:05

Belangrijker: die Green Deal gaat toch wel door?

spanarchist | 26-03-20 | 10:04 | 2

Schrans Timmerfrans zit toch niet voor niets in quarantaine.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:07

De poolkappen zijn dichtgevroren en zijn budget is weggesmolten.
Timmermans is als een ijsbeer het warme water. Geen schots meer om op te klimmen.

Gulliver | 26-03-20 | 10:20

Ach kom, we verhogen de belastingen, bezuinigen op bejaarden- jeugd- en gezondheidszorg, roepen na het zuur komt het zoet, iedereen krijgt 1000€ en Nederland stemt VVD en Groen Links.

bergsbeklimmer | 26-03-20 | 10:04

Ik hoop een herstructurering van lonen. Al die dure bankmedewerkers korten en de zorg meer loon (en dan niet die managers). Dit kan ook door inflatie en alleen de zorg meer geld.

Hadena | 26-03-20 | 10:03 | 3

Ben nooit zo van die communistische inkomensverdelingen. Wat mij wel veel meer trekt is industrie uit China terughalen naar Europa en de VS. Zodat we minder afhankelijk worden van hun spulletjes en werkgevers hier gedwongen worden om meer geld aan arbeiders te betalen. Zou ook goed zijn voor de werkgelegenheid voor 'laagopgeleiden'.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:06

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:06: of een keer zuid amerika wat laten meegenieten van de wereldeconomie en daar productie droppen. En China wat minder meegenieten van de wereldeconomie. Gewoon voor straf.

sjef-van-iekel | 26-03-20 | 10:10

Covid komt er gewoon bovenop, het ging al heel slecht, niet voor niks heet Rutte in alle stilte (!!) vorig jaar zijn handtekening bij t 'kruisje van Merkel' gezet...om vallende banken te redden, omdat Mutti ineens inzag dat haar snertbank een badbank moest opzetten en nu plots wil dat alle EU burgers meebetalen aan die k*bank van haar en er zullen er nog meer volgen, de oudste bank van Italië loopt al op zijn tandvlees en er zullen er nog meer volgen, dat was zonder Covid dus ook al het geval.
Deze ellende komt er nog extra bij, dat worden weer 7 magere jaren.

We moeten of heel snel een Nexit of we zakken nog dieper in het moeras.
vergis je niet; de EU wil een leger, al haar burgers volgen op de foon en iedereen leegzuigen in t kader van 'solidariteit' ,ondertussen hebben wij al amper IC bedden, maar we mogen wel afdragen omdat Rutte gewoon maar alles tekent wat Mutti onder zijn neus duwt.

Imzadi | 26-03-20 | 10:03 | 2

Exact.., het coronadrama (wat het is) wordt maximaal opgeblazen om stilletjes de banken weer te redden. En de beurs.

Pimp my Voortuin | 26-03-20 | 10:04

@Pimp my Voortuin | 26-03-20 | 10:04:
Ja, dat gaat gewoon door, uiteraard, lekker in de luwte van het virus.

Imzadi | 26-03-20 | 10:07

Niets nieuws, basis economie les 1, de economie is een golf beweging met een hausse en baisse. Gewoon doorgaan lost zichzelf wel op.

Hellsmurfje | 26-03-20 | 10:02 | 2


Nou golf..Dit is de volgende tsunami. Dat 'oplossen' van jou gaat helemaal niet vanzelf en moet wel uit onze zak komen, omdat de rest het niet betalen kan of wil en er goed voor zorgt dat alle schuld gedeeld wordt door degenen die er niet schuldig aan zijn.

Imzadi | 26-03-20 | 10:07

Ik denk dat het herstel vrij vlot zal gaan.
De basis van de economie is nog steeds goed.
Huizenprijzen zullen niet kelderen want er blijft een tekort aan woningen.
Zo heeft de toestroom van immigranten toch nog een voordeel.

Gulliver | 26-03-20 | 10:07

Ik hoorde iemand zeggen, dat door de recessie alle prijzen zullen dalen en dat de BTW weer omlaag gaat daardoor.

kweethetooknietbeter | 26-03-20 | 10:02 | 5

Ja, sommige mensen zeggen van alles.

harrievanzanten | 26-03-20 | 10:05

Wie was die iemand ?

Koning BongoBongo | 26-03-20 | 10:07

Heb je een link naar iemand?

Gulliver | 26-03-20 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen best tegen een stootje.
De overheid heeft vorig jaar een overschot behaald van 14 miljard euro. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het was het vierde jaar op rij dat er meer geld binnenkwam dan er werd uitgegeven. Bij elkaar hield de overheid in die jaren 34 miljard euro over.
dagblad010.nl/algemeen/overheid-hield...

RickRD | 26-03-20 | 10:02 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Het goede nieuws is dat de Volkskrant dan failliet gaat.

Piet Karbiet | 26-03-20 | 10:02

An app tracking people's coronavirus symptoms in their own homes has revealed that more than 6.6million people in the UK could have had the infection already. Aldus de Mail on line.

Lupuslupus | 26-03-20 | 10:00 | 3

U kunt ervan uitgaan de veel meer Nederlanders dit virusje hebben opgelopen en geen of nauwelijks symptomen hebben gehad.

Het grote gevaar voor mij is besmetting van ouderen en andere kwetsbaren die de virus niet goed kunnen handelen, dat is de enige reden waarom deze maatregelen nodig zijn voor mij.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 10:03

Worst käse scenario is dat begreep ik eruit.

sjef-van-iekel | 26-03-20 | 10:03
-weggejorist-
Arja | 26-03-20 | 10:00 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Tientje van Lieftink.

CalamityJane | 26-03-20 | 09:59 | 4

Ja, daar was een bepaald slag mensen in dit land niet blij mee.

Piet Karbiet | 26-03-20 | 10:03

Kwartje van Kok.
Centje van Hoekstra?

kweethetooknietbeter | 26-03-20 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ai, dat is niet zo best, want hoe moet ik nu die warmtepomp + installatiekosten betalen?

Voor de liefhebbers zo meteen om 10.00 uur (volgens NOS TT P160) of om 10.15 uur ( www.tweedekamer.nl/debat_en_vergaderi... ) het plenaire debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

kweethetooknietbeter | 26-03-20 | 09:59 | 1

De klimaathysterie komt nog bovenop de coronadepressie en dan heb ik het nog niet over de stikstof- en PFAS-hoaxes. Wat hebben we toch een briljant kabinet!

5611 | 26-03-20 | 10:04

Eerst maar proberen in leven te blijven, die economie komt later wel en daar hebben we toch geen invloed op.

Lupuslupus | 26-03-20 | 09:58

Maar de overheid gaat versneld de kolencentrales sluiten want waarom zou je overvloedige energie nodig hebben om een economie weer op bouwen? Toch? Wij gaan van de wind leven.

forecastle | 26-03-20 | 09:58

Vanaf 6 april kan en moet Nederland weer terug naar normaal met een paar aanpassingen.
Een paar doden meer of minder is geen economische achteruitgang van 5% of meer waard. We bevinden ons in een soort oorlogssituatie en daarbij vallen helaas altijd slachtoffers.

Gulliver | 26-03-20 | 09:57 | 3

De economie is ook altijd een slachtoffer tijdens de oorlog.
Laat de economie maar is een harde reset krijgen kan geen kwaad, jammer voor flink wat mensen en vooral de grote bedrijven.

boerenvla | 26-03-20 | 10:04

Nou, ik hoop dat u enkele familieleden en vrienden en buren heeft aangewezen om als slachtoffer als eerste vrijwillig te vallen. Levert toch al gauw 7,50 per stuk op

dathoujetoch | 26-03-20 | 10:08

Schulden = verhoging pensioen leeftijd. Eurobonds = slavernij

Zoltan | 26-03-20 | 09:57

Zijn we ooit uit de vorige gekomen?

Deflatiemonster | 26-03-20 | 09:56 | 1

Nipt - we hadden weer wat voorzichtige groei, wel nog in een periode van hopeloze stagflatie.

De verwarde man | 26-03-20 | 10:01

Bon Juno,
Ga maar dood economie, ouwe lul, met je onderliggende aandoeningen.

RickTheDick | 26-03-20 | 09:56

Wat een baarlijke onzin...3 maanden ellende zou maar 1.2% recessie opleveren??? Man, de hele economie/export in Europa ligt plat. Niet te hopen dat we het met deze nieuwe CPB-kerel moeten gaan doen de komende jaren, fake fake fake.

grindbak | 26-03-20 | 09:56 | 5

Haha, net als Wouter Bos die vertelde ook doodleuk op tv dat de Amerikaanse beurscrisis (Lehmann) ons niet zou raken.
Dat krijg je er van, als we ons laten besturen door een stelletje debiele Clowns.
Nogmaals, vorig jaar 30 x zoveel doden door griepvirus en alles ging gewoon door.
Of zijn die mensen gestorven aan zweetvoeten?

joppo0 | 26-03-20 | 10:02

Hallo, we zijn net 2 weekjes bezig en als ik bij ons op het bedrijf kijk draait daar alles nog net zoals op de rest van het industrie terrein. Zie het maar als een wat naar voren geschoven zomervacantie.

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 10:11

@Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 10:11:

Supermarkten en hardloopwinkels draaien momenteel een record omzet.

Gulliver | 26-03-20 | 10:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Mooi moment om meer "vluchtelingen" toe te laten.

Welkom welkom welkom

Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 09:56 | 1

en albanen

ET007 | 26-03-20 | 09:56

nexit

SinisterNL | 26-03-20 | 09:56

Alles wat hier als 'des doods' aangekondigd wordt komt toch nooit uit dus ik ben weer opgelucht.

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 09:54

Nou en? Waar hebben we al dat geld voor nodig? We geven toch geen geld meer uit aan vakanties, etentjes, feestjes enz.

Mr_Natural | 26-03-20 | 09:52 | 1

Coronatax.
Andere landen steunen.

Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 09:59

Anchoring.
Klant wil TV van max 300 euro.
Verkopert laat TV van 1500 euro zien.
Klant schrikt zich de pleuris.
Verkopert laat dan TV van 600 euro zien.
Klant denkt "dat is een koopje".
Verkopert blij, klant blij.

Montgomery Burns | 26-03-20 | 09:52 | 5

En alsnog verlaat een klant het pand met een tv ter waarde van 300 euro want die andere 300 is voor baas!

Howdy | 26-03-20 | 10:15

@Gulliver | 26-03-20 | 10:01:
Dat heeft de firma niet geholpen. Een van de eerste die omviel door onderschatten webverkoop.

gestoptmetroken | 26-03-20 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoop niet dat GS me weer jorist. Maar hier komt die weer.

Italie is al over het ergste heen.
99.2% van de doden had gemiddeld +2,5 onderliggende aandoening.
Volgens modellen is in sommige landen al meer dan 50% besmet geweest.
Dit betekent dat de meeste zulke lichte symptonen hebben dat ze nagenoeg asymptomatisch zijn.

"Maar! Maar... er ligt een gezonde 16 jarige op de IC!!" En? Hoeveel 16 jarige zijn in Nederland besmet denk je? 1,000? 10.000? Meer?

Wat er praktisch gebeurt is dat een hele hoop zeer broze mensen in een zeer korte tijd ernstig ziek worden en het zorgsysteem overvloeien.
Waarschijnlijk verandert wel of geen lockdown hier heel weinig aan.

Wat wel voorkomen had kunnen worden is de komende recessie.
Paniekerend een recessie teweegbrengen dood meer mensen en veroorzaakt meer ellende dat het virus zelf.
www.ccn.com/studies-panicking-into-re...

Het is niet leuk om toe te geven... maar dit is hoe massa hysterie eruit ziet. En we zijn er allemaal (ik included) ten prooi aan gevallen.
Massa hysterie is niet dat iedereen in totale paniek heen en weer rent. Massa hysterie is dat iedereen haastig domme radicale dingen doet in de totale overtuiging dat het wijze besluiten zijn.

Calm your tits!

KutFilosoof | 26-03-20 | 09:52 | 17

In een gevaarlijke situatie zorgt paniek vaak voor de meeste slachtoffers.
Corona is de Damschreeuwer onder de virussen.

Gulliver | 26-03-20 | 10:33

@Gulliver | 26-03-20 | 10:32: wederom op jou zelf van toepassing, maar we zullen zien wie er gelijk krijgt, ik zit nog lekker hier hoor met zwembad, sauna, gym en tennisbaan, alleen met mezelf tennissen is beetje lastig... verder 120 hectare eigen land en bossen rondom, ben benieuwd hoe jij erbij zit als gefrustreerde mega reaguurder..

BoerinFrance | 26-03-20 | 11:03

@BoerinFrance | 26-03-20 | 11:03: Heel leuk dat het goed met je gaat daar.
Maar zou je ons ook kunnen verrijken met een argument misschien?

KutFilosoof | 26-03-20 | 11:06
▼ 14 antwoorden verborgen

Weer een excuus om vluchtelingen te importeren. Kan de media over tien jaar koppen met vluchtelingen heeft economie van Nederland gered

dk-- | 26-03-20 | 09:52 | 2

Er is alleen geen werk voor de """vluchtelingen""" aan de Griekse grens. Niet dat de meeste daarvan aan het werk zouden gaan voor deze crisis. Maar ik wil het even gezegd hebben.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 09:53

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 09:53: En al zouden ze werken: de knappe koppen vergeten dat die mensen ook oud worden een een pensioen moeten krijgen, dus nog meer import van werkenden. Het is een piramidespel.

Olleke | 26-03-20 | 09:59

Het herstel zal véél van ons vragen: die vakantie naar Bali/ Brazilië/Zuid-Afrika even uitstellen, derde auto de deur uit (en eens een keertje met de fiets of lopend naar de supermarkt), 1x in de twéé weken uit eten i.p.v. iedere week, 1 week wintersport i.p.v. 2, ja mensen, dat wordt broekriem aanhalen!

Zenzeo | 26-03-20 | 09:51 | 2

En niet meer 's morgens om 8 uur wijnen, wijnen, wijnen

dathoujetoch | 26-03-20 | 10:10

Zuid-Afrika failliet want Rob Jetten komt er niet meer 4 keer per jaar als blanke koloniaal wijn sippen.

2voor12 | 26-03-20 | 10:11

Ik begrijp dat ZZP'ers grote problemen krijgen met het betalen van de hypotheek. Maar dan denk ik: wat als je nu gewoon ziek was geworden of een ongeval gehad en ook niet had kunnen werken voor langere tijd? Waarom daar niet van te voren over nagedacht en maatregelen zien te nemen?

2voor12 | 26-03-20 | 09:51 | 8

@Le Roi | 26-03-20 | 10:03:
Dit dus, ik ken ze ook. Iedereen uitlachen als "loonslaaf" maar nu dus jankend dat de overheid maar hun hypotheek van hun huis van 8 ton moet ophoesten. En als je vraagt waarom ze daar niet eerder over hebben nagedacht komt er een "ik leef nu en straks zie ik wel".

2voor12 | 26-03-20 | 10:09

@Le Roi | 26-03-20 | 10:03: u beschrijft het goed. En u gaat niet eens -‘naar Brussel.’

Normpje | 26-03-20 | 10:12

@2voor12 | 26-03-20 | 10:07: situaties kunnen veranderen. Huis gekocht met vaste baan en ontslag door reorganisatie of faillissement b.v.

Olleke | 26-03-20 | 10:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja kreeg net ook al zo'n terror appje van de nos, dat we allemaal deaud gaan volgens CPB. Maar dit is toch niets nieuws? Of dachten we met zijn allen dat 3/4 van de winkels en alle horeca sluiten 0,0 gevolgen had? Iedereen kan toch op zijn vingers natellen dat er bedrijven gaan omvallen en de werkeloosheid rap toeneemt? En ja hoe langer de lockdown duurt (en hoe langer het duurt voordat er vaccins en medicatie op grote schaal verschijnt) hoe meer bedrijven gaan omvallen en hoe meer werkelozen ontstaan.

Daarom hoop ik ook op een korte lockdown doordat bijv. het virus dusdanig muteert dat een groot deel van de bevolking besmet wordt zonder ernstig ziek te worden. En het 'vanzelf' gemarginaliseerd wordt. Maar of dat gebeurt is nog de vraag.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 09:51

Wat Nederland,Amerika krijgt het hard voor de kiezen.
Corona die goedkope olie waardoor er een hoop op de fles gaan.
Dus de rest zal het wel merken,vooral Europa.

Roger-Rabbit | 26-03-20 | 09:50 | 3

Ik heb het 3x nagelezen.... niet te volgen.

Karel Kruizenruiker | 26-03-20 | 09:54

@Karel Kruizenruiker | 26-03-20 | 09:54: gaat beter met google-translate.

Guillermo | 26-03-20 | 10:00

Alcoholisme tijdens een lockdown moet vast zwaar zijn. Sterkte Rober-Rabbit.

KutFilosoof | 26-03-20 | 11:25

De EU en zuidelijke Europese leiders beginnen weer over "Eurobonds": gezamenlijke Europese obligaties/leningen uitgeven.

Elke NL-politieke leider, van links tot rechts, die vóór Eurobonds is, is een landverrader aan Nederland:
- NL wordt medeverantwoordelijk voor de uitgavendrift en oplopende schulden van Zuid-Europa. NL wordt dus medeverantwoordelijk voor slechte politiek in Zuid-Europa.
- Het zijn dan landverraders aan de NL-werknemers: terwijl de werknemers in Zuid-Europa met 55-60 jaar met pensioen mogen, gefinancierd met omslagenstelsel (belastingen), dus massaal gefinancierd met Eurobond-leningen, moeten onze NL-werknemers doorwerken tot 67 jaar. Wij als NL gaan dus de pensioenen vanaf 55-60 jaar in Zuidelijke landen, via Eurobonds-leningen, meefinancieren, terwijl we hier met 67 jaar met pensioen mogen.

Elke politieke leider in NL die voor Eurobonds is, is een landverrader aan Nederland en landverrader aan Nederlandse werknemers.

Jan3863 | 26-03-20 | 09:49 | 2

In Nederland mogen we gewoon doorwerken. Alleen op het strand moet je afstand houden. En of de EU even telefoondata mag hebben.
Nu mogen we niet alleen ons verdiende loon afstaan, nu mag je ook nog lichamelijk de tyfys werken. En als je gezond blijft mag je ook nog langer werken. Ondertussen mogen we de rekening betalen voor deze crisis. Krijgen we ook nog klimaatkosten, asielstroom en de kosten voor de falende privatisering van de Zorg. Thx NL.

ET007 | 26-03-20 | 09:56

Ik hoor de eurofielen al 'internationale solidariteit' brullen. Daarom kan de recessie niet diep genoeg zijn. Dan is er kans dat de deugoogjes eindelijk opengaan.

gestoptmetroken | 26-03-20 | 10:01

Afgezien van alle corona-ellende, denk ik dat er ook veel voordelen zitten aan een financiële reset. Onze overheid moet weer eens met beide voeten terug op de aarde. Het is schrikbarend om te zien hoe veel er netto van mijn brutoloon over blijft, en hoe veel belasting/BTW ik betaal over producten en diensten, veel die ik simpelweg VERPLICHT ben om af te nemen. Er komt méér dan genoeg geld binnen bij de overheid, alleen heeft die uit gekkigheid de afgelopen jaren (decennia) niet meer geweten wat ze er mee hebben moeten doen en worden er met het jaar meer hebberig door.
.
Miljarden die maandelijks verdwijnen aan linkse hobby's, ontwikkelingshulp, het willen opvangen van heel (Noord-)Afrika, de volstrekt overbodige cultuursector, een belachelijk aantal staatszenders met nog belachelijkere programma's, de hele klimaathysterie, de absurde identiteitspolitiek, en ga zo nog maar even door. Allemaal ten koste van de dingen die er wél echt toe doen, vooral denkende aan zorg en onderwijs. Juist nu moet de geld op de knip en moet het geld toe naar waar het het hardste nodig is, en dat is toch wel de zorg. Jarenlang bezuinigd op personeel, middelen en zelfs hele ziekenhuizen gesloten. Daar plukken we nu de zure vruchten van.
.
Ook de vele subsidieverslindende ZZP`ers vallen nu door de mand. Als je na 2 weken crisis al in geldnood zit doe je als 'ondernemer' iets verkeerd. Bouwt niemand meer een buffer op? Wat hebben al deze 'ondernemers' de afgelopen jaren met hun inkomsten gedaan? Alle empathie voor alle in een ZZP rol geduwde loonslaven (thuiszorgmedewerkers, postbezorgers, etc.) want die kunnen er echt niks aan doen, maar het STIKT in dit land van de volstrekt overbodige social media influencers, coaches, adviseurs, zweefteven en andere kulberoepen die zelf hun eigen broek niet op kunnen houden. Ook die moeten even terug naar de realiteit.

Le Roi | 26-03-20 | 09:49 | 4

Au

Piet Karbiet | 26-03-20 | 09:56

@Le Roi
Hup, daar gaan we weer. Hou nu eens in gedachten dat veel ZZP-ers dat geworden zijn gedwongen door ontslag en omdat ze geen uitzicht op een vast contract meer hadden en daarnaast door het UWV in die richting zijn gewezen. Denk ook eens aan al die verpleegsters die ontslagen zijn om ze daarna weer als ZZP-er aan te nemen. Je benoemt het wel maar schat het totaalplaatje verkeerd in.

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 10:06

@Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 10:06: Over de groep die je beschrijft, schrijf ik letterlijk dat ik hen niet bedoel. Le-zen.

Le Roi | 26-03-20 | 10:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan me er druk over maken maar ik kan ook vanmiddag een stukje in de zon gaan lopen. Ik zou op dit moment even niet weten wat ik moet doen om de puinhoop de ons staat te wachten te voorkomen. Dus laat maar komen dan zien we strak wel weer hoe we verder kunnen leven.

osolemio | 26-03-20 | 09:48

Dit gaat volledig escaleren richting diepe recessie.
Terwijl het beter zou zijn als iedereen zo veel mogelijk mensen in dienst houdt, is het voor elk bedrijf individueel beter om contracten op te zeggen en mensen te ontslaan. Als de een het doet, doet de ander het ook. Onderlinge dienstverlening zal drastisch worden verminderd. Dat zal weer leiden tot extra bezuiningsrondes.

Overheid krijgt meer sociale lasten voor de kiezen en zal -Rutte kennende- bezuinigen weer verwarren met lastenverzwaring.

In Nederland zal - als we volgende verkiezingen weer hetzelfde blijven stemmen als de vorige keer- de recessie relatief heftiger zijn en langer duren dan in andere landen.

Maar ja, na een jaar of 8 hebben we wel een lachende premier die ons trots voorhoudt dat we sterker uit de crisis zijn gekomen.

De verwarde man | 26-03-20 | 09:48 | 3

Denk dat het mee zal vallen. Alle vorige crisissen waren in de basis economisch gedreven. Deze crisis is niet veroorzaakt door economische oorzaken zoals bij de krediet crisis maar puur door gezondheidsprobleem. Denk dat het vertrouwen snel terug is als wij allemaal weer onze normale leven kunnen oppikken. Zou zelfs wel eens een boom kunnen geven in horeca en shoppen als alles weer open is.

Sunir | 26-03-20 | 09:54

Ik denk dat over een maand of 3 een gigantische inhaalslag wordt gemaakt binnen de productie. Ik geloof niet in de aangekondigde crisis.

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 10:03

@Sunir | 26-03-20 | 09:54:
Ik help het hopen. Evenwel wil ik u er aan herinneren dat de vorige crisis gek genoeg een bankencrisis was.
Aankomende crisis heeft wederom aspecten van een bankencrisis in zich, maar ook nog wortels in de reële economie.
Ik vrees dat we hier nog lang last van gaan hebben, zelfs als niemand het meer over Corona heeft.

De verwarde man | 26-03-20 | 10:09

eigenlijk hoop ik meer op de zakken van Gates, Musk, Zuckerberg, de Mol om de mensen in hun eigen branch te ondersteunen. Bizar dat ze mensen in de ww sturen en zelf 80 miljoenmiljard op de bank hebben

small_town_dude | 26-03-20 | 09:48 | 3

Die 80 miljoenmiljard zit voor een groot deel in hun bedrijven en staat niet op de bank, uitzonderingen daargelaten. Dat geld kan je niet zomaar liquide maken en weggeven. Daarbij lost het op lange termijn niets op. En waar wil je de grens trekken?

Hunter S. Thompson | 26-03-20 | 09:52

Je mag Bezos ook wel even noemen. Amazon staat bekend om haar beroerde secundaire arbeidsvoorwaarden, en waar veel andere grote bedrijven op eigen initiatief betaald ziekteverlof hebben ingesteld voor slachtoffers van corona of zelfs voor mensen die voor een ziek familielid moeten zorgen, doet Amazon hier niets aan. Ok, dat is een keuze... maar Bezos heeft dan ook nog eens het gore lef om mensen op te roepen te doneren aan het werknemersfonds, een apart potje waar hard getroffen werknemers uit betaald kunnen worden en waar Amazon zelf een fooi in heeft gedoneerd (en Bezos zelf helemaal niets)

Muxje | 26-03-20 | 09:52

@Muxje | 26-03-20 | 09:52: Bezos is een megalomane dictator voor zijn mensen, daar verwacht ik niet veel van. Hij zit lekker op zijn megajacht.

small_town_dude | 26-03-20 | 12:50

Dit is een extra trigger voor 'The Big Reset'. Er worden nu gigantische schulden gemaakt, die nooit meer afgelost kunnen worden. De enige manier om daar vanaf te komen is een herstructurering van het monetaire systeem.
De schuldpapieren liggen voornamelijk bij de pensioenfondsen. Die worden genationaliseerd, waarna er een herwaardering van de munt plaats gaat vinden (tov goud?). De centrale banken bulken in het goud. Hierdoor zijn de schulden verdwenen en is het probleem opgelost.

DeDatumEnTijd-> | 26-03-20 | 09:47

of ' a beautiful mind'?

Guillermo | 26-03-20 | 10:01

@Guillermo | 26-03-20 | 10:01: Zekers amigo: en.wikipedia.org/wiki/John_Forbes_Nas.... Een bijzondere man, maar dat geldt voor veel meer wiskundigen.

Eerste indruk van het CPB-rapport: mijn complimenten. Dit is voor zo ver ik weet de eerste keer dat we een economische crisis aan kunnen zien komen. De reden is simpel: deze heeft zijn basis in de reële economie. Dat leidt meteen tot de belangrijkste opmerking in het rapport: een financiële crisis duurt langer dan een economische crisis (als in schommelingen in de conjunctuur, een heel normaal verschijnsel).

Het "mooie" aan de scenario's is de modelmatige uitwerking van het multiplier effect als de financiële sector begint te haperen. Ondanks alle voorbehouden, keurig gemeld door het CPB, en je niet blind starend op de cijfers op zich (gegeven de daaruit voortvloeiende onzekerheid), lijkt me de belangrijkste vraag voor economen: hoe moet je die curves dempen?

De oplossing van de huidige crisis ligt in eerste instantie bij de medische wetenschap. Daar komt bij wat we als burgers zelf met ons gezonde verstand kunnen bijdragen (social distancing c.s.). Wat andere disciplines, waaronder de economie, kunnen doen, is nadenken hoe de maatschappelijke gevolgen zo goed mogelijk binnen de perken kunnen houden. Een level playing field is maar één springplank om daar over na te denken.

Zou een keertje tijd worden na meer dan een eeuw van financiële debacles. Met in het achterhoofd dat de economische wetenschap niet voor niets tot de gedragswetenschappen behoort. De bijbehorende wiskunde is een hulpmiddel: niet meer, niet minder.

Hetkanverkeren | 26-03-20 | 10:33

CPB heeft bewezen in de regel uiterst betrouwbare voorspellingen op te lepelen. Maakt u zich dus vooral niet druk. Zo´n 10% zal daadwerkelijk uitkomen.

Sprinkhaan | 26-03-20 | 09:46 | 1

In dat geval kan het dus ook nog 10% erger uitvallen.
Als we naar het huidige kabinet kijken, zal dat eerder het geval worden..

EEnzame SchizofrEEN | 26-03-20 | 09:56

Er blijft toch nog wel geld over het klimaat?

Prioriteiten stellen hé?!

Toetsenbordcomplex | 26-03-20 | 09:46

Goede ontwikkeling. Worden mensen misschien wakker. Vanaf ons zesde worden we in in een rad gestopt en de meesten rennen zich kapot tot ze dik in de zestig zijn. Vaak trappen ze in de val van trouwen en kinderen. Een veel te duur koophuis, een veel te dure auto, tja want groepsdruk. Iig sterkte aan al die gebrainwashte materialistische mensen.

Rallywally | 26-03-20 | 09:46

Ei will Save the EURO at any cost!! We zijn nooit uit de vorige recessie gekomen ze hebben alleen geld bij geprint en op dezelfde manier doorgegaan. Dit wordt een actie om ons de verenigde Staten van Europa in te rommelen. Ik voel het aan mijn grote teen.

David000000007 | 26-03-20 | 09:46 | 2

Laten we me z'n allen nooit vergeten dat in tijd van crisis de EU helemaal NIKS deed. Deze crisis toont aan dat we allemaal beter af zijn als we voor ons zelf zorgen. Meer concurrentie (hoe pijnlijk nu ook), meer directe contacten. Meer daadkracht, zelfs van onze Markie Mark zelf en uiteindelijk meer saamhorigheid. Straks gewoon lekker onze stroopwafels ruilen voor wat duitse braadworsten en italiaanse pizza's. Geen geouwehoer vanuit de EU. Die. Doen. Niks. Alleen als het over ongrijpbare vijanden als het klimaat gaat.

BBRDWR | 26-03-20 | 09:50

Al dat bijgedrukte geld zorgt voor inflatie. Inflatie is feitelijk niks meer dan belasting. Jouw geld wordt immers minder waard terwijl de ECB gratis geld geeft aan banken. De ECB heeft dus feitelijk een gigantische belastingverhoging er doorheen gejaagd.

Antiquerulant | 26-03-20 | 09:59

Zie hier..... het doel van deze geplande virus-verspreiding.

Digitaal Smoelwerk | 26-03-20 | 09:46 | 1

goed idee voor een film. Hoe loopt het af?

small_town_dude | 26-03-20 | 09:50

Een ding is me tijdens deze crisis helemaal duidelijk geworden.
Welzijn is leuker en beter dan welvaart.
Dan wacht ik wel even met de nieuwe accuauto
Dan wacht ik wel even totdat de oude tv kapot is
etc.

Het Licht | 26-03-20 | 09:46 | 3

U heeft het begrepen. Helaas zijn er ook hier in de panelen hele volksstammen die alle maatregelen voor dit "griepje" maar overdreven vinden, want oh oh de economie. Harteloze egoïstische , en domme, klootzakken die alleen aan hun eigen portemonnee denken.

de visser | 26-03-20 | 09:57

@de visser | 26-03-20 | 09:57:
Ik denk dat uiteindelijk er meer mensen dood zullen gaan door de recessie die volgt op corona dan aan corona zelf.

Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 10:04

@Is dit nog nieuws? | 26-03-20 | 10:04: Misschien in landen zonder sociaal vangnet. Maar los daarvan is het wat u zegt: we weten niet hoeveel doden er door corona gaan vallen.

de visser | 26-03-20 | 10:09

Deze ellende gaat nog jarenlang misbruikt worden voor het verder verhogen van de lastendruk. Uiteraard met name voor de zgn sterke schouders want dat noemen we solidair.

_pacman_ | 26-03-20 | 09:45

De geld kist zat dus niet zo vol als dit Kabinet deed beweren. Goh dit had ik nou niet verwacht kuch kuch.

obzzcure | 26-03-20 | 09:45 | 2

Neem even een cursus economie. Dan begrijp je waarom voor Nederland de situatie helemaal nog niet zo erg is. Wel goed lezen svp!

Zeiss | 26-03-20 | 09:46

Al die hippe marketing sufferds werkloos thuis en de vuilnismannen aan het werk.

small_town_dude | 26-03-20 | 09:44 | 2

Hopelijk ook een vermindering van het aantal beleidsmedewerkers?

Zeiss | 26-03-20 | 09:47

Na een tijdje valt er ook voor de vuilnismannen niets meer op te halen. De doodgraver heeft als laatste heel veel werk. Maar zal dat niet uitvoeren wanneer niemand kan betalen voor zijn inspanning.
Dus rotting en verval van mensdingen , overwoekering door andere natuurvormen zal plaatsvinden. Dat kan, is een keuze. Of we blijven aan de gangen en maken er het beste van.
Uiteindelijk staan we allemaal in de frontlinie van het leven.

Polarisator | 26-03-20 | 10:11

Gelukkig geldt dit wereldwijd. Mooi moment voor een reset. Ala Trump meer zelf gaan produceren. Thuiswerken blijft populair. We gaan gezonder en bewuster leven, hygiëne neemt toe, talloze ziekten nemen af door bewustzijn en gedragsverandering. Dat amikale 3x zoenen wat in de jaren 80 is overgewaaid uit Frankrijk kan ook de prullebak in. Kosten van AOW en beslag op ziekenhuizen door de bejaardenschifting nemen af na corona. Interne productie. Vraag me zelfs af of de werkgelegenheid niet juist groter wordt door al het achterstallige werk dat er te verrichten is in de bouw, productie, distributie en zo meer

Premier Trutte | 26-03-20 | 09:44 | 2

Maar ja van thuiszitten krijg je ook meer kinderen denk ik dan. Dat schiet niet op in de landen als in Afrika en Azië. Overbevolking blijft het probleem der aarde.

Zeiss | 26-03-20 | 09:48

@Zeiss | 26-03-20 | 09:48: Shit, dat dat corona virus hebben we verkeerd gemaakt.... terug naar het laboratorium, dat moet beter!

Premier Trutte | 26-03-20 | 10:00

Daar komen ze weer, de aannames, staafdiagrammen, bespiegelingen, scenario's de als'en en maar'en. Statistiek gaat nog eens heel groot worden in dit land, dat heeft Corona wel bewezen.

Broadsquire | 26-03-20 | 09:44

Laten we eerst dit virus 'overleven'..... en dat is al een hele klus met een RIVM die keer op keer de plank mis slaat....... daarna kunnen we altijd nog kijken wat de gevolgen zijn.

Fatwabuster | 26-03-20 | 09:43 | 1

Precies die hobbyisten club heeft nodig wat nuchter crisismanagement nodig. Misschien kan Ank wat ervaren rotten uit de defensie organisatie invliegen.

Sprinkhaan | 26-03-20 | 09:45

Bericht aan D66: Die miljoen Afrikanen kunnen thuis blijven.

Piet Karbiet | 26-03-20 | 09:42 | 3

Harder Piet, ze hebben de vingers in de oren!

Normpje | 26-03-20 | 09:45

U ziet: zonder de import van de afrikanen lukt het ons ook.
Ergo: ze komen niet om te werken.
*eigen volk eerst

Het Licht | 26-03-20 | 09:50

Als of dat uitmaakt! We gaan toch ook betalen voor Spanje, Italië, en de Grieken enzovoort.
Linksom of rechtsom.

MokumsMoppie | 26-03-20 | 09:42

CPB heeft weer eens de theebladen geraadpleegd.
Zo, baantjes daar weer tijdje verzekerd.

De Profundus | 26-03-20 | 09:42

Dus als we 100 miljard lenen bij de ECB voor praktisch 0 rente, kunnen we de volledige aanstaande recessie opvangen...

Dauthi | 26-03-20 | 09:40 | 4

Jij begrijpt niet veel van economie hé? Het gaat hier over productie die volledig is weggevallen (wellicht definitief in het geval van faillissementen. De economie wordt gemeten in productie. Je kan al het geld van de wereld bijdrukken, maar dat geld is niks waard als er geen productie is.

Antiquerulant | 26-03-20 | 09:57

@Antiquerulant | 26-03-20 | 09:57: Geld is sinds Bretton-Woods nooit meer iets waard geweest. Geld is niets meer dan een manier om resources te verdelen. Ipv dat 10% van Nederland failliet of werkloos wordt zorg je er voor dat ze de mogelijkheden hebben om te blijven functioneren.
Het gebeurd wereldwijd al zo'n 20 jaar voor banken en staten.

Maar goed probeer mensen eens uit te leggen dat QE geld veel beter bij de gewone burger terecht kan komen, dan bij de gokverslaafden van de financiële wereld.

Net als de Amerikanen die hun eigen kapitalistische systeem niet begrijpen en meer tegen anarchie aanschuren dan hun geliefde Keynesian economics.

Dauthi | 26-03-20 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

Wil je dit tegen gaan, dan ga je Ondernemingen stimuleren om producten hier te gaan produceren, zeg maar Trumps America first, maar dan voor ons. Dan ben je in Crisistijden niet zo afhankelijk van andere landen.

Dit is niet de eerste keer dat Nederland gebrek aan essentiele industriele capaciteit had, kijk maar naar de Wereldoorlogen als voorbeeld. Al onze Artillerie moest zowat gekocht worden in het buitenland, met als gevolg in 1940 kanonnen uit leger musea halen die totaal niet meer geschikt waren....

Nu Zitten we voor beademingsapparatuur vast aan de nukken van de VS.

Netherlands First: Hire Dutch, Buy Dutch.

ikworstelengadouchen | 26-03-20 | 09:40 | 4

@je_zusje | 26-03-20 | 09:45: er staat niet dat ze dat niet meer mogen aanbieden ofzo he, maar zorg dat er hier ook productie capaciteit komt. zeker voor belangrijke zaken waar je van afhankelijk bent. TV's reken ik daar niet echt toe.... gaat meer om medische en defensie apparatuur.

ikworstelengadouchen | 26-03-20 | 09:51

Uiteindelijk moet je ergens in de keten wat uit het buitenland betrekken.

Of hebben wij hier veel (winbaar) ijzererts, uranium, fosfaat e.d. in de grond?

Polarisator | 26-03-20 | 09:59

@Polarisator | 26-03-20 | 09:59: dat zijn voorraden die kan je inkopen en evt ergens op slaan, iig dat je een Crisis/oorlogsvoorraad aanhoud zodat in geval van nood je industrie een maand of wat door kan draaien. daar hebben we vast wel wat ruimte voor in een Groningen of zo, en anders spuiten we wat land op.

ikworstelengadouchen | 26-03-20 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand hier heeft het over ‘vlees op de botten’ hebben, dit heeft er niets meer mee te maken. Grote gezonde bedrijven gaan ook. Branche is zelfs nietszeggend. Hier telt maar één ding; geluk of pech.

Normpje | 26-03-20 | 09:39 | 2

klopt als je een gezond bedrijf met veel orders hebt en je maakt ze, maar je klanten betalen pas veel later kan je serieus in liquiditeitsproblemen komen!

ikworstelengadouchen | 26-03-20 | 09:42

De branche doet er wel meer dan een beetje toe. Kies bedrijven die essentiele diensten leveren en tijdens een crisis wel door blijven draaien. Blijft een kwestie van geluk, maar in deze tijden zit ik toch echt liever in Ahold en Shell dan in de reisbranche.

Muxje | 26-03-20 | 10:04

de waarheid ligt meestal in het midden, dus optie 2.5

small_town_dude | 26-03-20 | 09:39

Economen zijn net weermannen. De voorspelling voor vandaag is overal anders, die van morgen komt niet uit en die van gisteren heb je niets meer aan.

der_feldwebel | 26-03-20 | 09:39 | 4

Hetzelfde geldt ook voor reaguurders.

Drefbon | 26-03-20 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Bij een oud werkgever van mij, zei ooit een klant in Staphorst: Wie na de 9 vette jaren, de 9 magere jaren niet kan overleven, heeft geen bestaansrecht.

FLP_du_Stok | 26-03-20 | 09:39 | 3

dat is wel apart, meestal zeggen ze dat over 7 vette jaren. Heeft gvd de bijbel niet goed gelezen, en dat in Staphorst!

small_town_dude | 26-03-20 | 09:41

Dat zou kloppen wanneer de overheid in die tijd geen andere spelregels oplegt en je verplicht bent te investeren in niet bedrijfsnoodzakelijke dingen maar politieke-wens-investeringen om uberhaupt door te mogen gaan.
En de financiering daarvan door diezelfde politiek wordt aangescherpt waardoor je in de magere jaren op die verplichtte investeringen minder kunt lenen, want niet bedrijfskritisch.

Het is veel kafka-esker dan je denkt.

Polarisator | 26-03-20 | 09:51

Werkgever heeft de jaren zelf geteld. Was echter in 8e vette jaar failliet. Het tegeltje op het toilet echter kunnen redden.

Lorejas | 26-03-20 | 09:52

BerkshireHathaway
en
Pershing Square Capital Management
stappen
alweer
In

theo-is-dood | 26-03-20 | 09:39 | 4

@theo-is-dood | 26-03-20 | 09:56: Serieus? Waterdichte rapportage op dagbasis? Doe me een link alstublieft? Hou ik tot die tijd mijn adem in. Weet ik meteen of ik wel of geen corona heb.

Hetkanverkeren | 26-03-20 | 10:14
▼ 1 antwoord verborgen

CP is ook een verdienmodel.
Komt ze goed uit dit virus.

swassannuf | 26-03-20 | 09:38

Let op,dit is het startschot om de pensioenen nog verder te korten.
Weldra komt er een artikel in de krant met een doem scenario.

Roger-Rabbit | 26-03-20 | 09:38 | 3

Dat zou tijd worden ook! Korten nu!

theo-is-dood | 26-03-20 | 09:40

De gepensioneerden zullen niet of zeer beperkt gekort gaan worden. Wel gaat de opbouw verder omlaag, moet u langer doorwerken, gaat de pensioenpremie omhoog en gaat er niet geïndexeerd worden.

_pacman_ | 26-03-20 | 09:48

Inkorten ? Die worden door de EU in beslag genomen om eerlijk te worden gespreid o.a. voor nieuwkomer Albanië

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 09:57

Totdat de Italiaanse Banken op hun kont gaan dan komt de echte recessie des doods.

Ik_ben_geen_robot | 26-03-20 | 09:38 | 6

Italië is de volgende die de eu verlaat. Volk heeft het helemaal gehad.

Rallywally | 26-03-20 | 09:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ga gewoon uit van het zwartste scenario: een ongekende depressie gevolgd door een burgeroorlog, hongersnood en wifi eruit. Dan kan het eigenlijk alleen nog maar meevallen.

VanBukkem | 26-03-20 | 09:38 | 4

Als deze crisis nog 13 jaar aanhoudt kom ik uit op over de 100% werkloosheid. Zo moeilijk is het allemaal niet te voorspellen.

goedverstaander | 26-03-20 | 10:02

Geen facebook meer dus al die dwaze moeders met kort pittig kapsel loslopend op straat. The horror.

Deflatiemonster | 26-03-20 | 10:04

@spamzuiger
Maar wat nou als je zoals ik geen bloembollen lust?

VanBukkem | 26-03-20 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Graag die laatste kolom vertalen naar alle apentalen en die wijdverspreiden in die landen.

Leptob | 26-03-20 | 09:38

'... aan het einde van de tunnel is er altijd weer licht....'
Een aanstormende intercity?

kwark001 | 26-03-20 | 09:37

Lullig om te zeggen, maar de sectoren waar de krapte het meest merkbaar is, zoals de zorg die zitten op deze recessie te wachten. Eindelijk weer personeel te vinden, die nu allemaal werk doen wat helemaal niet belangrijk blijkt te zijn.
Sterkte voor iedereen die hierdoor getroffen wordt en bedenk eens heel goed waar je tot aan je pensioen zinvol werk kunt doen. En niet als assistent supply chain medewerker of als senior assistent bedrijfsleider shop-in-shop.

pibasso | 26-03-20 | 09:37 | 6

@pibasso | 26-03-20 | 09:50:
Ik hoop dat budgetten voor kunstsubsidies, gendercursussen, identiteitspolitiek, de NPO en nog veel meer worden gekort

theo-is-dood | 26-03-20 | 10:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig zijn er zat linkse hobby's waarbij het stopzetten ervan weer wat lucht geeft. Zowel financieel als mentaal.

de knikkerende kale | 26-03-20 | 09:36 | 1

Volgens VVD en CDA (die meestal regeren) waren vooral de linkse hobbies als onderwijs, zorg en veiligheid goed om op te besparen. Uitdeelvoorzieningen voor boeren, auto's en villasubsidie zijn vooral de plusjes.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 09:59

Ik denk optie 6.
Het gaat nog veel erger worden dan optie 4.
We ain't seen nothing yet!

Miezerig | 26-03-20 | 09:36

GeenStijl zegt “des doods” dus het zal allemaal wel meevallen...

Graftak | 26-03-20 | 09:35 | 1

Mijn idee, bijna altijd.

Der Schnitzeljäger | 26-03-20 | 09:55

Goed moment voor het kabinet om te gaan bezuinigingen op de zorg. Of niet Mark Rutte?

born2killn00bs | 26-03-20 | 09:34 | 1

Met een dergelijk krimp is dat onvermijdelijk. Zeker aangezien zorg ongeveer 1/3e van het hele overheidsbudget is en sociale zekerheid eveneens 1/3e (en daar gaat met deze recessie ook zeker niet minder geld naar toe). Zoals ik al eerder vermeldde zal het aantal doden als gevolg van de economische crisis het aantal coronadoden gigantisch overstijgen. Maarja, al die paniekzaaiers willen niet luisteren hé?

Antiquerulant | 26-03-20 | 09:53

Wie geen vlees op de botten heeft....

Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 09:34 | 4

Cafe/zaal met 100.000 kosten ( 50k vast + 50k variabel) en 110.000 omzet maandelijks kan er aardig van leven.
Nu alleen die 50.000 kosten en 0 omzet.
Hoe snel houdt het voor dit cafe op? 1 Maand? 2 maanden?
Ondanks spaargeld van 50.000 euro is het snel klaar.
0 (nul, naught, niks) omzet kun je je niet tegen wapenen.

Nuchternederland | 26-03-20 | 10:39

@Nuchternederland | 26-03-20 | 10:39: Dat klopt. Maar als je het nog een paar maanden kunt uitzingen dan is de ergste crisis hopelijk voorbij. Horeca zit in de hoek waar grote klappen vallen.

Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

nu heeft het CPB nog nooit iets goed verwacht, dus zal het misschien wel meevallen.

Petroselinum crispum | 26-03-20 | 09:33 | 3

Meevallen zal het niet vrees ik, je moet natuurlijk niet de gemiddelde 600 werklozen die ons land wekelijks overspoelen vegeten.....

nope | 26-03-20 | 09:46

U weet het zonder opleiding of ervaring beter? Het CPB is altijd behoorlijk accuraat. Rampen daar geleten. Maar die had u ook voorzien?
Mensen zitten nu thuis met een gratis vakantie en krijgen toch hun salarissen. Dat houdt snel op want de meeste bedrijven kunnen geen drie maanden doorbetalen zonder tegenprestatie.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 09:56

@nope | 26-03-20 | 09:46: Inderdaad niet zo waarschijnlijk. Tenzij er snel een medicijn of vaccinatie gevonden wordt die ook snel en massaal in productie kan.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 09:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken