Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM: 34 coronadoden erbij, 545 nieuwe patiënten

Hee, een beetje daling van de stijging

Het is lente, de zon schijnt en stiekem begint u al een beetje aan het thuiswerken te wennen. Maar wat maar niet wil wennen, zijn de dagelijkse updates van het RIVM. Vandaag 34 nieuwe doden en 545 nieuwe patiënten. Vanavond weer crisisberaad van het kabinet met daarna een mogelijke persconferentie over mogelijke nieuwe maatregelen. Tot die tijd: houd anderhalve meter afstand. Thuis blijven bij klachten. En let op elkaar. Dit is waarom: "Sinds gisteren zijn 545 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4749. Onder hen zijn 1230 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

34 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 213 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 55 en 97 jaar. (de gemiddelde leeftijd bij overlijden is 82 jaar)

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1558 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (647) en Noord-Holland (600).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners."
UPDATE: Slechter nieuws. Het aantal patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest) stijgt met 242 naar 1230, de stijging van gisteren was 152.

Doe het! Anders sturen we Italiaanse burgemeesters op u af

Go go go

Social

Kijk. Dit is ruim anderhalve meter

Social

Reaguursels

Inloggen

Plexiglas wand voir Willem mooi weggewerkt!

Feitenpliesie | 24-03-20 | 19:34

Hebben we na 50 jaar met miljarden bereikt dat we gemiddeld 10-15 jaar ouder worden, mag je nog niet dood met 85 jaar. Vreemde wereld is het.
99.99997 % van de wereld staat stil om 0.00003% van de mensheid (in de bonustijd) te laten overleven.

jj3162 | 23-03-20 | 21:50

Ramadan 2020. Van 's avonds donderdag 23 april Tot 's avonds: zaterdag 23 mei. Kortom dit verbod valt niet te handhaven zonder dat er mensen discrminatie gaan roepen. Wellicht komt er weer Ramadan journaal. Alleen hoe gaat dat straks met al de verbindende politie-iftars

straatsurfer | 23-03-20 | 20:09

Lock it down tenzij je je toekomst laat schuiven in de handen van mongols die naar het strand gaan via de trein en na terugkomst in je gezicht ademen bij de buurt super, naast je balkon, naast je hond in het park. Ik zeg voor die mensen, een lock out of ic-bedjes op straat

hebjeevenvoormij | 23-03-20 | 18:53

Wow... The godfather 4 in the making in dat filmpje.

Maar inderdaad sommige mensen zijn wat hardleers.
Hier i//d buurt ook, mensen gaan gewoon lekker voetballen op een klein sportveldje.

Maar regering en RIVM zijn daar ook debet aan.
Eerst geen paniek willen zaaien en zeggen dat het allemaal wel meevalt,
en dan opeens de teugels strak aantrekken.
Gewoon duidelijk zijn, vanaf het begin.

Maar goed, even resume.. vanaf 50 jaar tot 100 ben je dus vaak de sjaak.
Dag vogels.. dag bloemen...

Zou mooi zijn als Rutte het voorbeeld van Trump ging volgen.
Iedereen extra geld in deze moeilijke tijden.

Oh nee.. wacht.. Nederland.. oh nee .. wacht.. Rutte.

mynameistrouble2 | 23-03-20 | 17:26 | 1

Rutte geeft liever geld aan zijn grote vrienden van Unilever en Shell, die hebben dat nog tegoed van hem omdat de dividendbelasting niet is afgeschaft.

Peter_K | 23-03-20 | 17:44

Wat te denken van de airco's en koelingen in de supermarkten die lucht rondpompen.
Als fijne druppeltjes door de airco worden aangezogen, en eventueel daarin aanwezige virussen er gedroogd weer uit worden geblazen heb je even een airborn virus .
Je zult daar maar onder lopen.

Kijkeensaan | 23-03-20 | 17:16

Uit een verhaal in de Telegraaf blijkt dat mensen bij wie de dokter corona constateert niet meer worden getest.
Worden ze wel in de cijfers meegenomen?

Gulliver | 23-03-20 | 16:48 | 6

@NemesisNL | 23-03-20 | 16:55: En ze blijven de mensen maar voorliegen met cijfertjes waar de NOS kijker intrapt.

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 17:20

@Ronhonnepon | 23-03-20 | 17:29: Realisme is iets heel anders dan angst. Maar wellicht komt u net kijken en weet nog niet dat de overheid de mensen al zó vaak op het verkeerde been heeft gezet en velen daarom de overheid niet meer vertrouwen. RIVM = overheid.

Lupuslupus | 23-03-20 | 18:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon maar een vraagje.
Waarom wordt ons aantal recovered niet bijgehouden?
Herstelt er niemand hier?
Lijkt me sterk.

Roadblock | 23-03-20 | 16:44 | 5

Omdat je dan kan terugrekenen (ongeveer) hoeveel bedden er nu bezet zijn ... hoeveel liggen er nu op de IC?
Staat er niet bij hè?
Want paniek ...

Analia von Solmsch | 23-03-20 | 17:51

@Analia von Solmsch | 23-03-20 | 17:51: Nou in zoverre 'paniek' dat patienten uit de zuidelijke provincies naar ziekenhuizen in het noorden worden gebracht omdat er geen plaats meer op de ic's is. Ik kan u verzekeren dat dit nog nooit eerder is voorgekomen.

Lupuslupus | 23-03-20 | 18:41

@Lupuslupus | 23-03-20 | 18:41: Is het niet zo dat de duizenden die stierven tijdens de griepepidemie van 2017/18 thuis, in verpleegtehuizen ect stierven?
Goddank werden we toen niet 24/7 geüpdate...

Ben Adam | 23-03-20 | 20:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een poppenkast die beëdiging bij Koning Pils. Had dat niet even via de mail of Skype kunnen gebeuren? Denk dat die kwibus wel andere dingen dingen aan zijn hoofd heeft. En Willy ook.

TheGreatMachine | 23-03-20 | 16:42 | 3

Dat Van Rijn weer van stal wordt gehaald is een gotspe. Die man heeft een spoor van vernieling achtergelaten.

Lupuslupus | 23-03-20 | 17:21

@Lupuslupus | 23-03-20 | 17:21: Elke politicus die de laatste 25 jaar in de regering heeft gezeten heeft een spoor van ellende achtergelaten. Daarom zijn we er in NL aan toe zoals we er nu aan toe zijn.

Met dank aan de dikkeikke mentaliteit van vrijwel alle politic die liever in de baantje caroussel zitten dan echt ergens voor staan.....

ikpislauwbier | 23-03-20 | 18:49

Hulde voor Russen en Cubanen.

HogeNood | 23-03-20 | 16:41 | 1

Zéker hulde.

Lupuslupus | 23-03-20 | 16:43

Combineer dat met de vijf dagen op rij van geen nieuwe besmettingen in Hubei. Betekent dat de regering na het crisisberaad van vandaag er waarschijnlijk met een wat minder gestrekt been in zal gaan dan anders, met die kickboks- en strandgekkies van afgelopen weekend. De dreiging is nog steeds reëel.

SIogra | 23-03-20 | 16:35 | 2

die kickboks piepos was cassablanca toch?

ruudvangeelen | 23-03-20 | 16:38

leuk maar geen schijn(del) van kans tegen alle grote fabrikanten waar miljoenen orders mee zijn afgesproken

ruudvangeelen | 23-03-20 | 16:39

Ons dodental blijft in vergelijking met andere landen toch nog steeds aan de hoge kant. En dan bedoel ik niet Spanje of Italië.

Broadsquire | 23-03-20 | 16:34 | 4

@Motorkater | 23-03-20 | 17:08:

4.5% van wat?
Voorlopig is griep nog altijd gevaarlijker dan corona.
Het aantal doden van de grote griepgolf van twee jaar geleden is nog lang niet gehaald.

Gulliver | 23-03-20 | 17:55

@Gulliver | 23-03-20 | 17:55: Ik ben 2 jaar geleden geen moment ziek geweest, laat staan dat ik de griep had. Dat geldt trouwens ook voor de varkens- en kippen griep; helemaal niets van gemerkt. O en ook in mijn omgeving niet.

Lupuslupus | 23-03-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie dat zelfs de Russen en Cubanen hulp sturen naar Italië,sla je wel een flater als EU zijnde..

Roger-Rabbit | 23-03-20 | 16:28 | 4

scheelt dat daar de versprijding van het virus meevalt. Rusland zal zijn invloed in Zuid-Europa willen versterken/uitbreiden. En Cuba's beste exportproduct is zijn medisch personeel.

ikworstelengadouchen | 23-03-20 | 16:31

@Gravin v Kippenbouth | 23-03-20 | 16:31: Wat een leuke grap zeg. Nou. Ik kom niet meer bij. De deur stond al open. De EU doet niets, maar daar heeft u het niet over.

dathoujetoch | 23-03-20 | 16:36

U slaat de spijker in de coronaplank, dat dansmeisje von der Leyen gisteren.... lachwekkend, en dan te bedenken dat het PvdA-klima-schwanzmormel zich de komende jaren sowieso rustig moet houden tijdens deze economische abfahrt, lachen bij zoveel domheid

grindbak | 23-03-20 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ze weten ineens niet meer hoeveel mensen er op de IC liggen: www.stichting-nice.nl/.
"Wegens drukte op de IC is er mogelijk een vertraging van 2 a 3 dagen in de data-aanlevering."
Moet dat per diskette worden aangeleverd of zo?
Lijkt mij nu toch een belangrijk gegeven. Maar blijkbaar maakt het allemaal niet uit...

Ir Rita Tie | 23-03-20 | 16:28 | 5

@NemesisNL | 23-03-20 | 16:57: goed zo knul, je bent een ideale burger. Binnenkort ga jij maximale social credits scoren

paulis | 23-03-20 | 17:07

@NemesisNL | 23-03-20 | 16:57: Als ambtenaren ergens goed in zijn dan is het cijferlijstjes bijhouden. Maar plots lukt dat niet?

De 3 social credits die ik verlies door kritisch te zijn schenk ik bij deze graag aan jou @NemesisNL

DezeNicknameBestaat | 23-03-20 | 17:31

@paulis | 23-03-20 | 17:07: jij behoort tot die groep die denken dat de aarde plat is en dat regering dit beeld voor ons domme burgers in stand houdt

Ronhonnepon | 23-03-20 | 17:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat die daling van de stijging betreft, niet te vroeg victorie kraaien. Als je de doden per dag in een grafiek zet, zie je, sinds 6 maart telkens een piek, waarop een kleine teruggang volgt, gevolgd door een hogere piek en een kleine teruggang. Trend blijft stijgend en die 34 ligt nog steeds boven de 30 van vrijdag en zaterdag. Mijn verwachting is morgen een nieuwe piek > 43.

zeur | 23-03-20 | 16:28

Is te overzien. Nu allemaal in koor: “overheid sluit mij op!” Overheid sluit mij op! Ik vind je altijd incompetent en nu geloof ik dat je me competent de meest fundamentele rechten moet ontnemen!”

Paradoxale schizofrene rare burgers leef ik mee samen in dit land.

TheBurnerMan | 23-03-20 | 16:27 | 2

"Fear is the currency of control"

paulis | 23-03-20 | 16:37

Nee hoor ik vind de overheid niet altijd incompetent. Soms wel maar nu niet (meer). Dus mag net zo gebeuren als de overheid mij heeft gedwongen een gordel te gebruiken.

redanx | 23-03-20 | 19:01

Leuk zou zijn als ze ook bekend zouden maken hoeveel mensen ondertussen genezen zijn, niet alleen degenen die voor eeuwig genezen zijn.

bergsbeklimmer | 23-03-20 | 16:25
-weggejorist-
Rdock | 23-03-20 | 16:23 | 3

Interessante column van Afshin Elian in de Telegraaf. Elian is ex-Iraniër, dus hij kan het weten:

"De Iraanse leider Khamenei zei zondag in zijn toespraak dat hij Amerika verdenkt van het maken van Covid-19. Hij zei zelfs dat de vijand de genetica van Iraniërs heeft bestudeerd om een coronavirus specifiek voor Iran te maken. En zelfs het toekomstige westerse medicijn tegen het coronavirus moeten Iraniërs niet vertrouwen. En ook als westerse artsen naar Iran willen komen om de patiënten te helpen, dan komen ze om te onderzoeken of hun virus goed heeft gewerkt. Aldus de Iraanse leider Khamenei."

Ziehier de schaamteloze volksverlakkerij van het meest dodelijke virus op aarde: de radicale islam.
En het ergste is: in dat land met zijn 82 miljoen inwoners, is een substantieel deel van de bevolking (15 procent) analfabeet, en een nog veel groter percentage is islamitisch gedeformeerd, dan wel islamitisch gehersenspoeld, dus gewoon te dom om zelf na te denken en niet in staat om propagandistische bullshit te onderscheiden van de nuchtere realiteit.

Iran is de nummer 1-corona-brandhaard van het Midden Oosten, heeft dat in hoge mate aan zichzelf te wijten (en vooral ook aan de baarden en soepjurken in Teheran die er de dienst uitmaken).
Maar, zoals het de goede islamitische traditie betaamt, is het allemaal de schuld van een ander.

Peter Emile | 23-03-20 | 16:19 | 8

Laats zei er 1 tegen me dat het geneesmiddel in de koran staat beschreven, ik kon alleen nog "okay" zeggen. En dacht veel plezier in de moskee maar blijf ver uit mijn buurt.

marrretje | 23-03-20 | 16:46

@duh! | 23-03-20 | 16:39:
Kwestie van nog even wachten om te weten wie het hardst getroffen worden...

Roadblock | 23-03-20 | 16:48

@duh! | 23-03-20 | 16:39: Het viel mij vooral op dat China zijn eigen Chernobyl wekenlang stilhield.

Iets met inherente fuckups van autocratische politiestaten.

TheBurnerMan | 23-03-20 | 17:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Kunnen ze niets anders verzinnen i.p.v. de hele boel en mensen er om heen te steriliseren, de zieken in een soort grote couveuse te leggen, zoals bij baby's....
Tis maar een gedachtegang, maar toch....

A333aan | 23-03-20 | 16:14 | 5

@mezelf steriliseren is met 1 r. Alleen bij mensen heet dat ontsmetten.

einStina | 23-03-20 | 16:24

@einStina | 23-03-20 | 16:24: Nou, nou nou, het woord steriliseren heeft maar liefs 21 betekenissen en als jullie niet snappen wat ik bedoel is het misschien beter om jullie idd wel te steriliseren i.p.v. alleen jullie kleding en omgeving etc. .....

A333aan | 23-03-20 | 17:05

Nee dat heet netjes praten. Je zegt toch ook geen flossen als je tandenpoetsem bedoelt? Of haren kammen als je knippen bedoelt?

einStina | 23-03-20 | 17:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Youp van het hek al weer genezen verklaard... geluk weer niet heilig dus dat scheelt weer.

tipszondertrucs | 23-03-20 | 16:07 | 9

@MagnesiumC | 23-03-20 | 16:21: Waarom hoor ik niks van je MagnesiumCzwitzal, kom op dan, hoe dom kan je zijn mtf. Vertel het me maar.

Tishetnetnie | 23-03-20 | 17:08

@Tishetnetnie | 23-03-20 | 17:08: Kun je ons en de wereld even uitleggen wat eerste hand of vijfde hand besmetting is? En wat het verschil is? En de eerste en de tweede chinees die ziek werd? Hoeveelste hand?

TheBurnerMan | 23-03-20 | 18:01

Je weet toch, onkruid vergaat niet.

Willibald von Klúúúk | 23-03-20 | 18:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Als rasoptimist denk- en hoop ik dat dit het kantelpunt is. Vanavond DefCon 3 m.b.t. partitiele lock down.

Crossing_The_Rubicon | 23-03-20 | 16:06

@NemesisNL | 23-03-20 | 16:47: cijfers kloppen geen ruk van. T is makkelijker iemand voor de gek te houden dan m ervan te overtuigen dát ie voor de gek is gehouden. In jouw geval: gewoon uitzieken en dan weer naar de baas.

DinkyToy | 23-03-20 | 17:20

Jij bent net zo goed verantwoordelijk door mee te werken aan een maatschappij die zo vatbaar is voor een pandemie. Denk aan klimaat, huisvesting, de ‘luxe’, etc... al jaren wordt ervoor gewaarschuwd. En nu zijn de mensen die naar een strand gaan verantwoordelijk?

Basjuh84 | 23-03-20 | 20:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik ruik wat realisme na de hysterie. Uit alle cijfers blijkt dat -net als bij de wintergriep- het de ouderen en reeds zieken zijn die gevaar lopen van deze nieuwe(?) griepsoort.
Die mensen dus, moet je beschermen.
De rest kan gewoon doorlopen en de dokter bellen als de griep je te lang duurt.
En nou allemaal weer naar t werk!

DinkyToy | 23-03-20 | 16:05 | 15

Ja, ook gezien... ik denk sowieso dat instituten en overheden liever voor het ‘better safe tan sorry’ scenario gaan; dat verklaart ook het gezwabber bij het rivm...

kapoerewiet | 23-03-20 | 17:46
▼ 12 antwoorden verborgen

Maar hoe willen wij met 17,18 miljoen Nederlanders die afstand houden?
Nederland is inclusief al het water 51.543 vierkante kilometer groot. Dit is gerekend als een vlak dus niet met allerlei bouwwerken.
Dus voor 17.180.000 mensen is er slechts 51.543.000 vierkante meter, dus per persoon 3 vierkante meter. Dat is alleen Nederlanders geteld, niet de asielzoekers, seizoensmedewerkers, andere buitenlanders die zich hier bevinden. Want dan wordt de ruimte steeds kleiner. En een aantal van jullie zullen moeten watertrappen. Die mensen die graag een cirkel van 1,5 meter om zich heen zien, gebruiken 7,07 (1,5 x 1,5 x 3,1416) vierkante meters.
Tis niet gek dat de regering snel is overgestapt van 2 meter afstand houden naar 1,5 meter afstand houden.

Met_baard | 23-03-20 | 16:04 | 6

Altijd mooi om te zien dat mensen na een berekening niet even een stapje terug doen en kijken of dit logisch is.

5611 | 23-03-20 | 16:21

Staat allemaal al ergens voorgekouwd, scheelt je verkeerd rekenen, dacht zo ern 200 vierkante meter per Nederlander

marrretje | 23-03-20 | 16:59

Je rekenmodel klopt niet. Of heb jij wel eens meegemaakt dat we alle 17 miljoen tegelijk buiten waren?

Eagle0511 | 23-03-20 | 17:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Effe wachten tot het dodental dat van een gemiddelde giepgolf overstijgt. Dan praten we verder. Ondertussen ligt de economie wel op zijn gat en dat komt de eerste jaren ook niet meer goed. Pons maar een paar extra gaten in je broekriem.

Here's Freddy | 23-03-20 | 16:03 | 5

Vanaf 1 april bij een wijk bij U in de buurt!

Motorkater | 23-03-20 | 17:15

Effe wachten tot er een griep epidemie is die net zo'n beroep doet op ons zorgsysteem als Corona. Gaat never nooit niet gebeuren.

Eagle0511 | 23-03-20 | 17:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Oplopend begrotingstekort, pensioenkortingen, stijgende zorgpremie, verhoogd eigen risico, meebetalen voor Italië, stijgende pensioenpremie enzovoort. Na deze " crisis" zullen meer mensen ziek worden van de kapotgepanikeerde economie dan er door dit griepje zijn.

de euro middenweg | 23-03-20 | 16:01 | 1

Dit doen we gewoon ten koste van staatsschuld en allerlei reserves toch. Dat gaan we toch niet zelf betalen. kom nou. We gaan gewoon 10 jaar terug in de tijd. Dat is jammer, maar NL gaat hier goed uitkomen hoor. Beter dan die andere landen.

BBRDWR | 23-03-20 | 16:02

Voor de corona gingen er ook dagelijks vele mensen dood, aan griep, kanker, andere ziektes, ongevallen, etc. Veelal is het ouderdom, maar men moet een directe oorzaak opgeven.
Als je kijkt naar reguliere sterftes in Nederland is dit nog steeds een kleine uitbraak van een nieuw en gevaarlijk virus.
Daarnaast lijken de maatregelen nu effect te krijgen, maar dat is nog niet zeker.
Handhaving van de maatregelen kan meerwaarde hebben, en zal waarschijnlijk vandaag worden aangekondigd. Een lockdown is vooralsnog niet nodig.

Ik krijg toch de indruk dat er hier ook veel protofascisten rondlopen die hier een teken in zien dat de maatschappij verrot is en dat we een law&orde overheid moeten hebben.

zeeman73 | 23-03-20 | 15:58 | 3

Graag even twee weken wachten. Dan terugkomen en hou ik je dit tegeltje voor.
Twee weken terug dachten de Italianen namelijk exact hetzelfde...

BootleggersSmurf | 23-03-20 | 16:02

@Motorkater | 23-03-20 | 17:25: En daar zagen zij het ook als een extra vakantie, lekker naar het park, familie opzoeken, overheid moet niet zo moeilijk doen...
Ik was en ben het niet eens met het beleid maar wat er over twee weken in de kranten staat is echt óók bij de kudtburger neer te leggen.

BootleggersSmurf | 23-03-20 | 17:47

Tja, zolang er nog mensen ronlopen als Carin Littooij zal de epidemie nog wel even duren.

watazooi | 23-03-20 | 15:48 | 1

Oliedom en slecht voorbeeld.
Ook zonder enig besef of verantwoording waarom zij dat veiig achtte. Bizar.
Geen woorden voor.

letopuwzaak | 23-03-20 | 16:15

De vakbonden klagen dat klanten in de supermarkt de anderhalve meter afstand niet in acht nemen en zo de vakkenvuller besmetten, maar kan het niet zijn dat de ruimte binnen de supermarkt zelf een besmettingsbron is. Het virus kan een beperkte tijd op oppervlaktes overleven. Ik zie bijna alle klanten met blote handen de winkelwagentjes en -mandjes vastpakken. En niemand is verplicht in de supermarkt om zijn handen bij binnenkomt te reinigen maar is soms wel verplicht de winkelwagen te gebruiken juist om de anderhalve meter afstandsregel meer te borgen. Dat is mijns inziens bijzonder ondoordacht en gevaarlijk. Ik zie in de supermarkt ook bijna alle klanten met blote handen de deuren van de vries- of koelcel openen en iedereen pakt op dezelfde plek de deur vast. Een virus blijft langer in leven bij koude temperaturen. Zou deze deuren in de supermarkt besmettingshaarden van het corona-virus kunnen zijn? Als dat zo kan zijn wie haalt het dan in zijn hoofd om ouderen-uurtjes in de supermarkt te organiseren?
Hoe vaak worden de winkelwagentjes/mandjes door een supermarkt gereinigd/ontsmet? En hoe gebeurt dat? Hoe worden de deuren van de koel en vriescellen gereinigd? Wordt er door de Voedsel- en Warenautoriteit of andere instanties in de supermarkten op dit moment getest of de supermarkten niet zelf besmet zijn met het virus? Waarom is het dragen van handschoenen op dit moment niet verplicht in supermarkten? Of waarom is het verplicht reinigen van de handen bij binnenkomst en bij het verlaten van de supermarkt nog geen verplichte overheidsmaatregel? Het zou bijzonder cru zijn dat we over een jaar moeten constateren dat supermarkten naast het vervullen van een essentiële functie in onze maatschappij ook één van de grootse verspreiders zijn geweest van het corona-virus.

Droop | 23-03-20 | 15:48 | 8

Snap ook niet dat ouderen geen voorang krijgen bij thuisbezorgen van boodschappen. Of willen/kunnen ze niet ofzo?

Zendavesta | 23-03-20 | 16:19

Ik meen begrepen te hebben dat virus op vieze plekken slechter overleeft - gekookte hondepoep?

HogeNood | 23-03-20 | 16:19

Doe handschoenen aan in plaats van te jammeren.
Nitrile handschoenen zijn nog volop verkrijgbaar.
Zelf een beetje nadenken.

Roadblock | 23-03-20 | 16:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Kudt, moet woensdag met mijn 95jarige moeder naar het oogziekenhuis voor haar maandelijkse oogbolshot. Neem mijn zendelingenstok van 1 meter 60 maar mee, is net voldoende, qua afstand. Nu maar hopen dat we 010 overleven.

Tishetnetnie | 23-03-20 | 15:45 | 4

@Balabanov | 23-03-20 | 15:49: Ja, deze gaat dus wel door. Het moet zeggen ze daar, brrr, hou mijn hart vast. Iedereen die binnen mijn ring van anderhalve meter komt, sla ik helemaal verrot. Tis effe niet anders.

Tishetnetnie | 23-03-20 | 15:54

Met een beetje pech word je afgebeld.

Crossing_The_Rubicon | 23-03-20 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens de gezondheidbranche kunnen de ziekenhuizen het momenteel prima aan. En: er zijn de laatste dag minder ic-opnamen, minder overledenen en minder positief getesten (mensen die zich melden met serieuze klachten). Wellicht komt dat door de maatregelen, die nu ruim een week van kracht zijn? Of de dalende trend doorzet, is afwachten natuurlijk, maar het stemt positief. Dat huilen over ziekenhuischaos even inhouden graag.
www.ad.nl/binnenland/sprankje-hoop-mi...

einStina | 23-03-20 | 15:45 | 13

Dat was dus @roadblock

@mcflym juist! Lijkt me heel fijn als de maatregelen niet extremer worden. En perspectief op verbetering is ook erg fijn voor alle zzp'ers en bedrijven.

einStina | 23-03-20 | 17:00

@McFlym | 23-03-20 | 16:55: De ratio sterfgevallen loopt flink op richting de 4,5% t.o.v. de besmettingen.

Motorkater | 23-03-20 | 17:28

Hoezo huilen? Iedereen is blij al gepaste maatregelen echt zoden aan de dijk zetten.

redanx | 23-03-20 | 19:05
▼ 10 antwoorden verborgen

Toch blijft het vreemd dat die jaarlijkse 2500 Ned. griepdoden (veel mensen met reeds verzwakte gezondheid) altijd de media geruisloos hebben omzeild??? Een Duitse arts (net over de grens) die hier elke zondagmorgen voetbalt zei dat de 6 "normale" weken-griep niet veel afwijken van deze epidimie qua sterfgevallen. M.b.t. tot Italië denkt hij dat cultuur/levenswijze/families voor diverse biologische bommen hebben gezorgd/idem Spanje.

grindbak | 23-03-20 | 15:45 | 10

@lupuslupus jaaa mensen met een andere mening opsluiten is echt een goed idee.

@Eagle0511 | 23-03-20 | 17:23:
Nee hoor, 75% van de overledenen had al een aandoening, dus het is niet zo dat dit puur extra doden zijn.

einStina | 23-03-20 | 17:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Is Demmink weer van stal gehaald?

Dwarsdenker | 23-03-20 | 15:44 | 2

Waarom?

kwark001 | 23-03-20 | 15:48

1 voordeel, reclameinkomsten op radio en tv dalen dus hopelijk zijn we snel van die gesponsorde real live shows en soapmeuk en "bnners doen dit of zingen dat" af. Kom maar door met die docu's en oude series die toch nog op de plank liggen. Wordt tv eindelijk weer leuk om naar te kijken.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:43

Er zitten bij de doden vast ook veel niet-reanimeren patiënten bij. Die bracht je sowieso niet meer naar de IC. En hoeveel zieken doen alsnog een niet-reanimeren beslissing? Maar goed, er lijkt een voorzichtige afvlakking te zijn. Dat is beter dan in veel andere landen. Dat geeft hoop dat de IC dus niet overbelast raken. Aan de andere kant kan het 2 weken duren voor iemand op de IC overlijdt.

Hadena | 23-03-20 | 15:41 | 5

Dat joch van 16 lag 10 dagen in coma op de IC.

Trumme | 23-03-20 | 15:57

Toch weer minder mensen die de kraaienmars blazen dan gisteren. Hoopvolle ontwikkeling.

Nehemia | 23-03-20 | 16:17

De IC afdelingen zijn al overbelast. Waarom denk je dat er patienten richting noord nederland worden overgeplaatst? Omdat er plaats genoeg is in brabant en limburg?

Eagle0511 | 23-03-20 | 17:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Weet iemand of Methylene Blue zou kunnen helpen (zit o.a. in aquarium anti virus). Ik las dat het Corona in elk geval uit donorbloed kan halen i.c.m. 660 nm licht dat erop schijnt. MB heeft niet veel bijwerkingen i.h.a. en werd o.a. ook voor malaria, Lyme en vogelgriep gebruikt.

RichardBandler | 23-03-20 | 15:41 | 2

In Breaking Bad gingen ze er in ieder geval lekker op. Ik zou zeggen kom maar door. Maakt het thuiszitten wat draaglijker.

Balabanov | 23-03-20 | 15:52

U kunt het thuis is uitproberen, graag ervaringen hiermee met ons delen indien nog mogelijk.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 15:57

Vergeet nou iedereen dat ook 'herstelde' corona patienten er iets aan over kunnen houden? Wordt er bijgehouden wat men zoal aan chronische klachten overhoudt? Ze overlijden misschien niet allemaal, maar zijn wellicht de rest van hun leven (of een deel daarvan) afhankelijk geworden van een andere vorm van zorg?

kratjuh | 23-03-20 | 15:35 | 4

is ook zo bij de griep.

Mans5 | 23-03-20 | 15:49

Chronische klachten als concequentie is nog niet echt bekend he, het virus is er pas net. Mensen kunnen helemaal herstellen, mensen kunnen littekenweefsel overhouden in de longen, na een ic-opname, maar de aantallen en ernst zijn pure speculatie. Mensen zonder zh-opname genezen allemaal prima. Heb ik al eerder gezegd, maar ik herhaal het nog maar eens.

einStina | 23-03-20 | 15:51

Als ze aan de beademing zaten wordt het sowieso een lang revalidatietraject. EN "Now researchers in Hong Kong have said that recovered coronavirus patients can be left with damaged lungs.

A small study of 12 patients discharged from hospital showed that two or three had reduced lung function. However, it is too early to confirm any long-term effects." We gaan het meemaken.

Binnenbaan | 23-03-20 | 15:53
▼ 1 antwoord verborgen

Voor wie nog kritisch durft te denken. Data-based artikel wat aantoont op basis van vele bronnen dat we in een ongefundeerde massahysterie terecht zijn gekomen:
"The following article is a systematic overview of COVID-19 driven by data from medical professionals and academic articles that will help you understand what is going on (sources include CDC, WHO, NIH, NHS, University of Oxford, Stanford, Harvard, NEJM, JAMA, and several others). 》》》
www.zerohedge.com/health/covid-19-evi...

paulis | 23-03-20 | 15:35 | 8

@F#ckingAwesome | 23-03-20 | 15:50: ze doen in die Aziatische voorbeeld landen die Feynman noemt wel heel wat meer dan max. containment. Lees je eerst eens ff in. Google ff Taiwan bijv.

Trumme | 23-03-20 | 16:03

@Binnenbaan | 23-03-20 | 16:14: Originele stuk is door Twitter 'gebanned' en daarom op zero-edge terecht gekomen. De draad met kritiek waar jij naar verwijst (door CT-Bergstrom) vind ik ronduit zwak en zelfs hautain of zoals iemand dat mooi verwoordde: "This is just an appeal to authority. I’m interested in hearing the devasting critique of this piece promised. All I’ve been given so far is a admonition that the experts somehow know better. Perhaps they do, but it’s going to require an explanation rather than a logical fallacy"

SarahPalindroom | 23-03-20 | 17:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Geen land is zo zwaar getroffen door het coronavirus als Italië. Met name het sterftecijfer ligt schrikbarend hoog. Een van de redenen die daarvoor wordt aangevoerd is dat er nergens zoveel twintigers nog thuis wonen. Daardoor komen ze veel meer in contact met oudere generaties.

Aangezien veel jongeren nauwelijks symptomen hebben, geven ze het virus dus ongemerkt door aan oudere mensen. Daar komt bij dat Italië relatief extreem vergrijsd is: 23 procent van de bevolking is ouder dan 65 jaar.
www.welingelichtekringen.nl/samenlevi...

pga | 23-03-20 | 15:34 | 8

@lekgoot Nederland is het land met het laagste antibioticagebruik in de veehouderij ter wereld. En dan ook nog eens met alleen 'oude' middelen als penicilline. Het gebruik van voor de mens belangrijke 2e en 3e keus middelen zoals cefalosporines is nagenoeg nul.

Gait-man | 23-03-20 | 16:11

Griekenland geldt dit ook voor, maar daar lijkt het vooralsnog redelijk onder controle.

Binnenbaan | 23-03-20 | 16:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Bij Covid-19 krijgt 5% ernstige of kritieke klachten die leiden tot een ziekenhuisbezoek. In Nederland zijn er 1230 mensen met ernstige klachten getest op het virus EN in een ziekenhuis opgenomen geweest. Als 1230 al de 5% is, is het aantal cases twintig keer zo erg. 24.600 besmettingen zouden we moeten hebben.

Nederland rapporteert er maar ruim vijfduizend, die andere 80% is zoek. Iets waar de WHO over klaagt. www.democracynow.org/2020/3/19/headli...

Feynman | 23-03-20 | 15:33 | 6

Als de basis van je model zelf gebaseerd is op onvolledige informatie, wat is het model dan waard?

Overigens, we hebben ongetijfeld al veel meer dan 25K besmettingen.
Het aantal besmettingen in vooral achter interessant. Maar nu niet echt. Er zijn geen gronden om aan te nemen dat dit virus in één land andere gevolgen heeft dan in een ander land. Dus laten we er maar van uit gaan dat hier dezelfde hoeveelheden mensen opgenomen moeten worden als elders, en dat is het enige % dat er toe doet, want doden voorkomen we sowieso niet op korte termijn, en besmettingen die niet tot opname leiden kunnen we makkelijk aan.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 15:55

Klopt, en hoeveel lopen er rond die besmet zijn en het niet weten of niet getest zijn? Deze mensen staan ook achter of voor u in de rij en raken van alles aan en zorgen voor meer besmettingen.
Dus ik zie geen afvlakking al blijven de cijfers een beetje constant. Als er op een gegeven moment maar een honderd per dag bijkomen dat ook inhoud dat ze inlopen met het testen, dan kun je spreken van afvlakking.
Tot de dag van vandaag weet men het resultaat van uitgevoerde testen en de rest is een gok. Zijn het er een paar honderd of paar duizend.
Als ik zo hoor van de supers die mutje vol zijn, leker tegenmekaar aan op het strand, park en in de bouw markten dan kan men nog een piek verwachten.

perro | 23-03-20 | 15:57

@Feynman | 23-03-20 | 15:50: Gemiddelde leeftijd lag daar hoger. Dat zal zeker van invloed zijn geweest.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 16:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Het hamsteren is trouwens flink afgenomen de laatste paar dagen. Gisteravond 10 min. voor sluitingstijd (1750) was er een overschot aan brood. Dat gaat naar de voedselbank (ok ...) of mieteren ze dus allemaal weg (minder).

Maar het erge van alles .....

Al het BIER was op. Serieus! Zelfs Polenbier was uitverkocht. En vandaag nog steeds. Wat nu?!?!?!

ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:32 | 4

Rum cola, das niet lastig...

SterF... | 23-03-20 | 15:46

Probeer zelf bier te brouwen, dit virus duurt nog een beetje.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

Weet u nog dat verhaal van gisteren, waarbij een vakkenvuller naar huis werd gestuurd omdat hij een mondkapje wilde dragen?
Was allemaal een vergissing, volgens de grootgrutter.
www.ad.nl/hoeksche-waard/manager-bedr...

RickRD | 23-03-20 | 15:30 | 4

Dirk vd Broek neemt het verhaal uitermate serieus, zeggen ze, maar Maarten kan nog even een hengst krijgen want "spijtig dat hij het incident anders heeft ervaren dan de bedoeling was". Hoe zielig kun je nou zijn. Maarten heeft, wat men noemt, 'zijn verantwoordelijkheid genomen' en hij wordt afgebrand. Hij is echter heel wat verstandiger dan het RIVM dat de rchtlijnen maakte voor de manager die hem eruit bonjourde. En die manager zit nu thuis de zielepoot uit te hangen. Corona werkt veel mensen op hun hersenen. Thumbs up voor Maarten.

eastender | 23-03-20 | 16:06
▼ 1 antwoord verborgen

Is kut ja maar probleem is niet de zieken of doden maar de ineenstorting van de ziekenhuizen.
Daar moet op gewerkt worden zodat corona volgend jaar geen probleem meer oplevert ook in deze heftigheid zodat het leven zoals wij dat kende gewoon doorgaat.

Miezerig | 23-03-20 | 15:30 | 3

Laten we beginnen om Slotervaart en Flevo ziekenhuizen weer open te gooien.

Trumme | 23-03-20 | 15:34

Het ineenstorten van ziekenhuizen zou toch echt de schuld van de aannemers zijn...

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:34

Je zult nu maar na 30 jaar premiebetalen met je huis-, tuin- en keukenkanker bij de ziekenhuispoort verschijnen en de mededeling krijgen dat ze allemaal druk bezig zijn met mensen die te ongehoorzaam, te dom en te eigenwijs waren om simpele richtlijnen op te volgen.

van Oeffelen | 23-03-20 | 15:30 | 4

Of dat bedden worden bezet door lui die nooit een cent hebben bijgedragen of een vinger hebben gelicht om onze gezondheidszorg op peil te houden.

Madame Poitiers | 23-03-20 | 15:33

Ha, dit riep ik enkele dagen geleden al en toen werd ik zowat verketterd door sommige reaguurders. Vanuit mij 0,0 empathie voor grootverbruikers van ons zorgstelsel die door hun eigen rook-, eet- of drinkgedrag morbide obees zijn of met COPD kampen, juist nu in deze crisistijd. Deze mensen kosten ons allemaal klauwen vol geld en vreten behoorlijke capaciteit van de zorgmiddelen- en personeel die vooral nu hard nodig is. Denk daar maar aan de volgende keer dat je maanden in de wacht staat bij je medisch specialist wegens drukte.

Le Roi | 23-03-20 | 15:58

Bij mij in de straat was gister nog een feest gaande van kleurpotloden die straks allemaal voorrang krijgen op de huis-, tuin- en keukenkanker lieden die keurig opgehokt thuis zitten. Misschien moet Europa eens een informatie-tandje bijzetten over de uitzendkanalen die op de schotels gekeken worden. Want ook op straat en de winkel kun je zien dat het nieuws blijkbaar niet overal aan is gekomen.

eastender | 23-03-20 | 16:12
▼ 1 antwoord verborgen

Dus we kunnen nu wel stellen dat de helft v.d. gemelde besmettingen ook in het ziekenhuis opgenomen wordt. 20% procent belandt in het ziekenhuis dus het daadwerkelijke aantal besmettingen ligt dan toch 80% hoger. Kan een rekenwonder dat even na gaan?

HertogJan24 | 23-03-20 | 15:28 | 2

u bent al goed bezig, ga zo door

ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:29

gedeeld door 2, keer 10. Probeer maar.

Bom-Petisco | 23-03-20 | 16:06

Die website loopt 2 a 3 dagen achter. Je mag niet naar de laatste drie staafjes kijken, want die lopen de komende dagen nog op. Staat ook als waarschuwing op de website.

Rudi | 23-03-20 | 15:28

Vergeet niet dat een gemiddelde corona patiënt circa drie weken op de IC ligt. Het aantal zal gewoon stijgen ongeacht het aantal nieuwe patiënten dat langzaam afneemt.

born2killn00bs | 23-03-20 | 15:40
▼ 1 antwoord verborgen

Hier lijkt het op een neusverkoudheid ( zonder loopneus ) na over te zijn, dus zeg het maar. Geen druk op de borst meer, geen lichte hoofdpijn, geen verhoging meer. Was het een verkoudheidje, een heel licht griepje, een hele lichte vorm van Corona ( met als gevolg immuniteit, al dan niet tijdelijk ) of gewoon last van wisselend weer. Geen idee...

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:27 | 8

Die immuniteit moet nog bewezen worden dat is slechts gissen.

Trumme | 23-03-20 | 15:36

@ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:34:
Dat ik me wel graag had laten testen, dan weet je waar je aan toe bent ( en in het verlengde daarvan de statistici en wetenschappers dus ook ). Meten is weten, weet u wel.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:50

Kortom, geen idee wat het was dus we blijven hier gewoon oppassen en afstand houden van anderen en binnen wanneer mogelijk.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 16:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Even iets anders, wist u dat de voorouder van de vleermuis ook de voorouder van het paard en de tapir is?

Binnenbaan | 23-03-20 | 15:26 | 7

Zeer informatief, heb ik wat te vertellen als ik naar een IC moet.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 16:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben inmiddels alweer gewend aan de dagelijkse updates van het RIVM. Ik werk thuis en mijd fysiek menselijk ccontact. Meer kan ik niet doen.
*doorgaat met ademhalen*

Ivoren Toren | 23-03-20 | 15:25

Niet te vroeg juichen

www.worldometers.info/coronavirus/cou...

maandag 23 maart daling van 43 naar 34
maandag 16 maart daling van 8 naar 4
maandag 9 maart daling van 2 naar 1

Op zondag is er altijd een piek, eigenaardig.

VanderGeelen-Coppens | 23-03-20 | 15:24 | 4

Dekn dat er in de laboratoria ook gewoon minder mensen werken in de weekenden, zeker op zondag. Vooral als er gristelijke mensen werken. 7 dagen per week werken is sowieso niet gezond, dus dat veel mensen hun weekend willen houden is te begrijpen.

BBRDWR | 23-03-20 | 15:28

Vergelijken met 1 en 2 dat is niet te doen. Je drinkt toch ook geen 1 of 2 bier?

ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:28

Weekenden, zorgstelsels over de hele wereld vermijden diagnoses en opnames in het weekend, want duurder. Dat merk je zelfs in crisis.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ik verwacht het niet, maar zou wel fijn zijn als er een splitsing kwam van echte coronadoden en langdurig of ernstig zieken. Beiden zijn even erg, maar is wel duidelijk.

arlen | 23-03-20 | 15:24 | 1

Ook dat zijn echte coronadoden vind je een rolstoeler die wordt doodgereden geen echte verkeersdode?

Rennieflox | 23-03-20 | 15:32

Zijn natte scheten besmettelijk...?

Ik vraag het voor een vriend...

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:24 | 4

@koolteer | 23-03-20 | 15:30: Schijnt zelfs meer dan honderd meter ver te komen. Als je het ruikt is het ook besmettelijk.

lekgoot | 23-03-20 | 15:31

Ik heb nu een mondkapje in mijn onderbroek gestopt, wil toch niemand besmetten.

jan huppeldepup | 23-03-20 | 16:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ok, en hoeveel van de IC bedden zijn nu bezet? Wat me enorm stoort is dat het RIVM ook deze teller en noemer schimmig houdt en dat is niet per ongeluk.

ruud76 | 23-03-20 | 15:23 | 3

De gemiddelde leeftijd van overlijden aan COVID-19 ligt dus zeer hoog, dat mogen we wel concluderen. Misschien toch handiger om de ouderen en zieken in quarantaine te plaatsen i.p.v. iedereen, dan kunnen we stoppen met het in het ravijn storten van onze economie.

Crusher | 23-03-20 | 15:22 | 8

Binnenbaan heeft wel een punt.

Guillermo | 23-03-20 | 15:29

@BBRDWR | 23-03-20 | 15:24: En svp wat meer van die no future-types inrekenen die hier in Amsterdam illegaal rondlopen. Ik heb al twee maal een aanvaring moeten ontlopen. Deze lui hebben niks te verliezen en slepen kennelijk graag anderen mee in hun ondergang.

Madame Poitiers | 23-03-20 | 15:29

@Crusher | 23-03-20 | 15:26: Of je laat iedereen het krijgen (als je heilig gelooft in de groepsimmuniteit hypothese) of je gaat pogen het virus in te dammen. In jou scenario laat je het rondwaren onder de gezonde bevolking en sluit je de oudjes voor jaren op in eenzame opsluiting. Doe mij toch maar de chinese aanpak dan.

Binnenbaan | 23-03-20 | 15:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Die terugtrekkende beweging kennen we ook van tsunami's

LucaBrasi | 23-03-20 | 15:22 | 3

Optimist.

droeveling | 23-03-20 | 15:24

Terugtrekkende bewegingen zijn vooral lekker als je daarna weer flink doorstoot...

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:26

Is toch schandalig dat de meeste mensen omwille van kortstondig genot nog steeds kiezen voor geen lockdown. Echt heel treurig voor degene die besmet zijn of zelfs er aan sterven. Wat een ikke ikke maatschappij.

oakmont | 23-03-20 | 15:22 | 5

Ik ben het ook met je eens.

Muuke | 23-03-20 | 15:40

Logica met de kennis van vandaag dicteert: ouderen in lockdown en het is aan de jongeren om de economie draaiende te houden. Alleen draait de economie al voor geen meter, en dat heeft maar weinig met Covid-19 te maken, dus misschien is zo'n lockdown met gratis geld zo slecht nog niet. Na het Covid-19 helicopter-graaien volgt er dan inflatie zonder economische groei, geen leuk vooruitzicht als je spaargeld hebt (of een pensioen). Mijn punt is, we zijn allemaal fucked, dan kun je maar beter nog even van de lente genieten.

Zendavesta | 23-03-20 | 16:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze hebben zichzelf getest, dus. I.t.t 99% van de bevolking

kapoerewiet | 23-03-20 | 15:26

Gisteravond in het Coronacafé verwezen naar YT om zelf mondkapjes te maken. Nog steeds worden mensen die werkzaam zijn in de thuiszorg op pad gestuurd zonder enkele bescherming. Hier nog wat info die al een week geleden beschikbaar was: eenvandaag.avrotros.nl/item/met-deze-...

Poesmobiel | 23-03-20 | 15:19 | 1

op EenVandaag onlangs een repo over een ziekenhuis dat ze ook zelf laat maken door vrijwilligers. En zoals een reaguurder een tijdje geleden al opperde, blijken Hepa-stofzuigerzakken het meest effectief materiaal.

Abject | 23-03-20 | 15:35

"Het aantal patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest) stijgt met 242 naar 1230, de stijging van gisteren was 152."

Dat getal kan achterlopen, en daar zitten ook ontslagen mensen tussen... (en doden, want die zijn dan niet meer opgenomen.

harry21 | 23-03-20 | 15:17 | 1

ja, ik snap niet dat we die niet bijhouden. De meest interessante cijfers zijn: hoeveel liggen er in het ziekenhuis (tov capaciteit), hoeveel op de IC (tov capaciteit) en hoeveel zijn er niet meer in het ziekenhuis. Aantal positieve gevallen, als dat toch niet representatief is eigenlijk helemaal niet. Aantal doden wel, maar geod, als iemand 90 is, verkouden lijkt te zijn en sterft, komt die op de Covid berg of de 'ouderdom' berg?

BBRDWR | 23-03-20 | 15:23

De dag is nog niet om, even het optimisme temperen...

Super Grover | 23-03-20 | 15:16

Ik post op de verkeerde plek. Kan niet zelf weghalen en aanpassing moet tekst hebben. Halen jullie maar weg. Excuus.

Nuuk | 23-03-20 | 15:14

Van Oef journaal hier even. Ondanks de enorme reddingspaketten van de diverse regeringen blijft het een lastig verhaal nu in te stappen zolang de piek in Europa en USA nog niet bereikt is. Grote partijen staan klaar om in te stappen, maar er zal geen bel gaan op het dieptepunt. De investment banks hebben hun calls weer opgezet, op dit moment Credit Suisse, en later Goldman weer.

van Oeffelen | 23-03-20 | 15:14 | 2

Die beurzen kunnen nog veel verder naar beneden. In 2008 lag de AEX-bodem onder de 200. Ik zou even wachten.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:19

Rond de 350 ligt een oude stevige bodem. Als die sneuvelt, dan gaan we de 207 steunlijn opzoeken.

FrankOngerust | 23-03-20 | 15:46

Het virus is nu voor iedereen beschikbaar
In tegenstelling tot de biowapens die in zwaarbeveiligde laboratoria worden gemaakt is dit covid-19 virus vrij verkrijgbaar.
Moet er niet aan denken dat er idioten rond kunnen lopen die daarmee aanslagen kunnen plegen.

Kijkeensaan | 23-03-20 | 15:13 | 4

@Nuuk; Ach... Zolang ze net als altijd lekker in hun eigen krachtwijken blijven is er niets aan de hand...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:20

Dat worden wel suffe aanslagen dan. Kuch. @2 tot 12 dagen wacht. 3 man hoestend in bed en oma in het ziekenhuis. Echt effectief is het niet denk ik. Ebola of dergelijke is dan een verstandigere keuze.

BBRDWR | 23-03-20 | 15:26

Zodra de ontkenners op links door krijgen dat deze kansenparels daarmee ons pensioenstelsel redden, horen we er denk ik weinig meer over in de betere media.

Zendavesta | 23-03-20 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

Best interessant om te zien hoe de huisvirologen en aluhoedjes al in de rij staan om iedereen te informeren dat het RIVM liegt. En dat ze mij dan ook meteen vertellen hoe het echt zit en hoe de toekomst eruit ziet
Als ik volgende keer met de mannentyfus thuis zit vraag ik gewoon mijn medereaguurders. Met zoveel exertise kan het haast niet misgaan

Wc-kip | 23-03-20 | 15:13 | 2

Gelukkig verzekeren de aluhoedjes ons dat wij hen wel kunnen geloven. Dat dan weer wel...

dahwildeniewetehjong | 23-03-20 | 15:28

Liegen of verzwijgen zijn 2 dingen hè. Wat bijv. interessant is ; hoe staat het met de IC capaciteit? vandaag niet gisteren.

Trumme | 23-03-20 | 15:42

Ohw de curve vlakt af? Gooi meteen nog een malse Fledermaus op de bbq! Dat kan nu wel weer... /sarcasm off

mrXL | 23-03-20 | 15:11

Ik liep net langs de radio en die begon te storen... Toeval...?

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:10 | 3

Zit er een meeuw op de antenne?

Dr. Blechtrummel | 23-03-20 | 15:16

@Dr. Blechtrummel; Verrek inderdaad... En die zat een partij te hoesten, niet normaal...

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:18

Even een kleine platte schroevendraaier in het kauwvlak van een van de kiezen van je onderkaak steken, en dan voorzichtig met de klok meedraaien tot de radio niet meer stoort...

Ad Hominem Tu Quoque | 23-03-20 | 15:40

Net terug van de Jumbo Tuinzicht en de aanpalende Groentenhal.

Stelletje lemmingen!
Afstand? 'Wa's da?'
Alleen gaan winkelen? 'lekker met de hele trits kids er op uit, kom op jongens!'
Handschoenen? 'doe normaal joh, het is toch geen winter'
Alleen pinnen? 'effe wachte, ik mot die 10 cent erreguns hebbe in m'n tassie'

En de verkoopster van de Groentenhal 'geleuft' er niet eens in, aanstellerij en zo, hoor ik haar al beppend met een van de vele zelfmoord-bejaarden die deze wijk rijk is.

Sta ik daar met mijn 45L backpack en twee tassen, handschoenen aan, afstand houdend, adem strategisch in-uitademend wanneer er iemand voorbij komt.
Eenmaal klaar handschoenen uit, deur open/dicht, zooi wegzetten, handen&gezicht wassen, zooi komende drie dagen niet aanraken.
Veel beter dan dat gaat welhaast niet. (En ik acht me niet eens zo vatbaar voor corona/denk het eigenlijk al na carnaval te hebben gehad want bizar lange griep.)

Enfin, ik heb genoeg voer voor een maand, en genoeg drank voor twee weken.
Zoek het maar lekker uit, ik ga op slot. Nederland waarschijnlijk morgen ook, want Nederland is debiel.

Over een jaar vastgoed en huurwoninkjes te over hier in Tuinzicht.
Deze volkswijk gaat zichzelf flink ontvolken.

Abject | 23-03-20 | 15:09 | 12

Goed hoor, braaf slaafje. Social credits punten voor jou

paulis | 23-03-20 | 15:32

@paulis | 23-03-20 | 15:32: Ik schrijf mijn tegel voor de toerkomst, eerste in een maand lezen aub.
" Zeg ik heb al lang geen tegel van paulis gelezen, zou die ziek zijn of zoiets?"

jan huppeldepup | 23-03-20 | 16:29
▼ 9 antwoorden verborgen

Folder verspreid in Rijssen: 'Virus is straf van God'
Bron RTV OOST

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 15:09 | 9

Dat mogen zij vinden maar ik vind het (als christen) zéér onkies om het zó te stellen en dan ook nog te verspreiden via een folder. Ze hadden een andere folder moeten sturen met daarop (b.v.) 'bidt mensen, of God deze plaag wil beëindigen want er gaat niets buiten Hem om èn Hij heeft de macht om dat te doen. En als je niet gelooft: probéér dan te bidden.". Nou ja, ik noem maar wat. Hij is de grote Hoorder der gebeden, de bijbel staat vol voorbeelden. Mensen zoeken houvast nu dat vreselijke virus rondwaart en dat houvast geef je ze zéker niet door een doemfoldertje te versturen. Plus dat ze géén ènkel bewijs hebben dat dit 'een straf van God is'.

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:22

@Lupuslupus | 23-03-20 | 15:22:
Het is ook maar een matig strafje. Van God had ik meer verwacht. Na mijn dood het er maar eens met hem/haar/hen over hebben.

lekgoot | 23-03-20 | 15:24

Stop making imaginairy friends famous.

elfenstein | 23-03-20 | 15:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Leuk dat het leger haar beademingsmachines uitleent, maar ik dacht dat de eurofielen al vastgesteld hadden dat Rusland de grootste bedreiging van onze veiligheid vormt? Die kunnen nu dus aanvallen zonder dat onze gewonden goed behandeld kunnen worden.
Zeer riskant!

Reaguurdeskundige | 23-03-20 | 15:08 | 9

@Mich2007 | 23-03-20 | 15:26: Al die EU laven hebben een Rusland fobie. Ik hoop dat Italië zich heel goed zal herinneren welke landen hen in deze vreselijke nood te hulp zijn gekomen en wat Brussel in deze situatie voor Italië heeft gedaan: helemaal niets, 0,0.

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:30

@Piet Karbiet | 23-03-20 | 15:20: Gisteren is er ook een toestel aangekomen van Alitalia met medisch personeel uit Cuba.
Dat was gisteren hier op het niews in Midden Amerika.
En zoals je al schreef, hufters. Als er geld betaald moet worden zijn ze er wel, als er mee gesmeten moet worden aan idiote projecten en geluk zoekers zijn ze er ook. en nu zijn ze niet thuis. Geluk het is maar een virus. Zou de ellende niet kunnen overzien als het een oorlog was.

perro | 23-03-20 | 15:35

@Lupuslupus | 23-03-20 | 15:30: precies. Halveer de salarissen van die EU hufters maar, halveer het budget van de EU. 0,5 %pib is meer dan genoeg. Vrijstelling voor de zwaarst getroffen landen. De UK is weg. Charles Michel kan de pot op. Timmermans, als hij nog leeft, ook. Opzouten met die nietskunnende praatjesmakers in Brussel. Doei!

FrankOngerust | 23-03-20 | 15:52
▼ 6 antwoorden verborgen

waarom horen we hier op t nieuws niks over dat er 2 versies zijn? S stam en de L stam van het virus. de ene minder besmettelijk maar heel dodelijk de andere precies andersom. Moest dit horen op de No Agenda podcast. schijnbaar is volgens die studie het wel zo als je de heel besmettelijke ( maar niet zo dodelijke) stam hebt gehad je imuum bent voor alle 2. lijkt mij dat dit heel bruikbaar zou zijn met betrekking tot vaccin en bestrijding?

ikworstelengadouchen | 23-03-20 | 15:07 | 6

Dat heeft dr. John Campbell op YT 4 weken geleden al gezegd. De S stam is dodelijk en de L stam minder.

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Het aantal ziekenhuis opnamen is leidend in deze. Dus in een dag 90 meer opnames is geen afvlakking maar een stijging. Je wordt met milde klachten echt niet opgenomen. En nee ik ben geen paniekvoetbal.

Influencer | 23-03-20 | 15:07 | 6

Laat onverlet dat uw verschrijving innovatief is !

LucaBrasi | 23-03-20 | 15:11

@Witte Willem
Ik achteraf ook ;-).

Influencer | 23-03-20 | 15:13

Waarschijnlijk hebben de meeste doden geen corona gehad, immers doden worden niet op corona getest.

Er zitten tientallen corona virus families in een gewone griep besmetting, het merendeel is relatief onschuldig.

Testen die specifiek op de covid-19 corona variant testen zijn zeer kostbaar.

Ik vraag mij daarom werkelijk af: Is er in NL of EU werkelijk al een dode gevallen die uitsluitend en alleen aan covid-19 te wijten was, of is het gewoon de nieuwe versie van de voorjaarsgriep die vooral huishoud als bijwerking van een specifieke werkzame medische stof?

TriestGeval | 23-03-20 | 15:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang er matig getest wordt, zegt die 545 niks. Lager aantal doden is lichtpuntje. Stevige stijging ziekenhuisopnames: zeer slecht, want risico op volle IC's neemt toe en betekent ook toename sterfgevallen over een tijdje.

Rudi | 23-03-20 | 15:06

Het blijft een half Arabische paleis nu, moet jr zien zeg. Alvast aangepast...

merel veld | 23-03-20 | 15:05 | 1

Waren de paddenstoelen lekker?

Influencer | 23-03-20 | 15:18

Lockdown nu.

Muuke | 23-03-20 | 15:05 | 5

@van Oeffelen | 23-03-20 | 15:06: Dat doen we al. Maar als hier een paar huizen verderop een mokkel, die 2 weken in quarantaine moest, na 5 dagen alweer lekker door het bos loopt, dan is het zoek. Mensen zijn niet wijs.

Muuke | 23-03-20 | 15:17

@Slough | 23-03-20 | 15:11: mogelijk krijgen we een defacto lockdown. Strenge regels en handhaving, maar niet zodanig dat we van een lockdown mogen spreken.

WammesWonder | 23-03-20 | 15:20

@Muuke | 23-03-20 | 15:17: Ik woon dan niet in Nederland maar hier hebben we ook een aantal die besmet thuis zaten en toch stiekem naar de super gingen. Wij zitten al twee weken in lockdown en morgen waarschijnlijk het hele land in quarantaine en mag je met het laatste nummer op je ID kaart op een bepaalde tijd voor een uur naar buiten om voeding en medicijnen te kopen.... Omdat sommige het niet zo nauw nemen met regels.

perro | 23-03-20 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Vandaag voor het eerst in volledige uitrusting naar de appie gegaan (sluitende bril, FPP2 masker en siliconen handschoenen). In de appie hier in 020 grachtentokkies blijken altijd best wel veel mensen te zijn en hullie interesseert het niets. Met uitrusting weten ze niet hoe snel ze moeten wijken.
Handschoenen en masker worden meteen bij thuiskomst weggegooid en de bril grondig gewassen samen met de handen.

aflaatverkoper | 23-03-20 | 15:03 | 16

@Bamberger Reiter | 23-03-20 | 15:29:
Migros? Zwitserland? Ah, klinkt Grieks maar is Turks. Die gasten zitten ook echt overal met hun haramfobie. Verkopen ze wel Raki?

aflaatverkoper | 23-03-20 | 15:41

@Lupuslupus | 23-03-20 | 15:40:
Als je echte schoonmaakalcohol wilt van 99.9% zoek eens online naar "IsoPropyl Alcohol bestellen". Dat kost een euro of 13 per liter bij afname van 5 liter - gratis bezorgen. Het is wat professionals gebruiken

aflaatverkoper | 23-03-20 | 15:50
▼ 13 antwoorden verborgen

Kan het aantal "in ziekenhuis opgenomen (geweest)" opgesplitst worden!!
Is nogal relevant of iemand schaars (IC) bed bezet houdt of juist weer (immuun) buiten loopt!

Nescio73 | 23-03-20 | 15:03 | 2

Kun je zelf inzien op nvicpuntnl vandaag nog niet aangepast

Infrage | 23-03-20 | 15:09

Belangrijk is dan ook de 'niet-IC' gevallen op te nemen. En ontslag uit het ziekenhuis kan ook wellicht verschillende redenen hebben (hoeft niet noodzakelijkerwijs 'genezen' te zijn, zou ook nog herstellende kunnen zijn). Bovendien is niet helemaal duidelijk precies wanneer de antistoffen in het bloed effectief aanwezig zijn en meetbaar. Meestal duurt het enige tijd (tot enkele weken) voordat je objectief immuun zou kunnen zijn (let wel: we weten dit nog niet eens met volledige zekerheid, er zijn onderzoeken die er op wijzen dat we immuun worden maar zover ik weet is dit nog niet met mensen getest). Mijn punt is dat dit ook zeker onvolmaakte data zou zijn waar onjuiste conclusies uitgetrokken kunnen worden omdat misvattingen nu eenmaal op de loer liggen. Ik weet ook niet of we wel een (internationale) standaard van 'genezen' hebben. Is dat voor of na de postsymptomatische quarantaine periode?

liggend_streepje | 23-03-20 | 15:27

Een gedicht dat nauwelijks rijmt. Creatief...

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk die Italianen en honden met prostaatproblemen....t zijn net Hollanders (en dan bedoel ik Limbabwanen en Brabandezen inbegrepen)

pigadaki | 23-03-20 | 15:03 | 3

Brabanders en Limburgers zijn geen Hollanders. Ook Gelderlanders, Zeeuwen, Friezen etc. etc. niet. Pas op wat u zegt.

ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:04

@Ruud; In dat geval zeg ik, Hollanders zijn kudt...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 15:08

Het is zoals sommigen opmerken te vroeg om op basis van twee dagen daling te concluderen dat er een trendbreuk is, maar het is wel degelijk een afwijking van een exponentiële stijging en dus een heel goed teken. Italië loopt 8-10 dagen op ons voor, en daar hebben ze nog nooit twee opeenvolgende dagen van daling gehad. In Duitsland zijn ook de eerste tekenen van een afvlakking zichtbaar, een land met vergelijkbaar beleid als Nederland. Kan betekenen dat we het met het huidige beleid gaan redden en niet in totale lockdown hoeven.

Dr. Vigilante | 23-03-20 | 15:03 | 2

Eens, maar voorzichtigheid blijft geboden. Niet te vroeg juichen.

Amsterdamsko | 23-03-20 | 15:09

Vorig weekend hadden we ook twee dagen een trendbreuk in het aantal sterfgevallen, op de 16e en de 18e. Op de 14e en de 17e een trendbreuk in het aantal nieuwe gevallen. Zegt dus allemaal erg weinig. Kijk wel even wat er op die data aan de hand was: toespraken, debatten en persco's.

Bom-Petisco | 23-03-20 | 15:34

Weer een positief bericht. Groeicijfer onder 1 is goed. Minder dden, minder nieuwe ziekenhuisoonames.
Valt me overigens op dat velen hier in de panelen gefixeerd zijn op de lockdown en het komende armageddon, en hoopgevende feiten negeren, als ze het liefst zienndat dit escaleerr en de samenleving ten onder gaat.

zeeman73 | 23-03-20 | 15:03 | 1

Hope is not a strategy.

Harry Turtle | 23-03-20 | 15:04

Vooral geen lockdown! Anders blijven die cijfers maar dalen. En het is 'gewoon een griepje' dus wat maken die paar 40-60-jarigen op de IC extra uit nietwaar?

blikjegrolsch | 23-03-20 | 15:02 | 3

Het is inderdaad tenenkrommend hoe er over mensen wordt geschreven - door sommigen -. Totdat een familielid op de ic komt te liggen en overlijdt, dan is het snot en kwijl. Voordeel: ik heb dat soort 'medemens' heel goed leren kennen. Het zal maar familie van je zijn.

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:06

@Lupuslupus | 23-03-20 | 15:06: Ach, u weet hoe het gaat. Als er in Syrië 500.000 mensen omkomen door geweld hoor je er nauwelijks over. Het is slechts een getal, ook al staat er wel achter ieder van die doden een familie en een vriendenkring en mogelijk een inkomen voor een familie. Als het je ouders, kinderen of je eega is die ligt te strijden, vergaat je wereld.

Heiner | 23-03-20 | 15:14

Bovendien werkt het het populisme in de hand, want je geeft daarmee Baudet en Wilders gelijk.

Heiner | 23-03-20 | 15:25

Stikstof 12% afgenomen.
Maar die boeren dan?

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 15:01 | 2

Deze crisis heeft verder ook niet al laten zien hoe belangrijk het is zelf een voldoende mate van voedsel te produceren

Fijn_dat_je_er_bent | 23-03-20 | 15:07

Wat bedoel je precies?

Kaas de Vies | 23-03-20 | 15:08

Groningen in een paar dagen van 0 naar 53 besmettingen. Zouden er soms wat mensen zijn gaan wintersporten in Noord-Italië, een weekje of 2 geleden?

PeterDriebeens | 23-03-20 | 15:00 | 3

ken genoeg mensen hier in de stad die daar familie hebben wonen die rustig op en neer kachelen voor verjaardag van nichtje. Het is maar een griepje, toch?

ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:02

Of het zijn ongehoorzame viespeuken daar.

van Oeffelen | 23-03-20 | 15:23

Er werd vorige week en de week ervoor nog rustig gewintersport in Oostenrijk en Zwitserland. Beide blijken nu ook niet helemaal kosjer te zijn.

droeveling | 23-03-20 | 15:30

Rutte's breekbare vaasje is in ieder geval gebroken en anarchie ligt op de loer. Voer voor sociaal-psychologen. Maar die hoor je uiteraard niet want dat zou alleen maar onrust creëren..

isitsoornot | 23-03-20 | 15:00 | 4

@ruudvangeelen | 23-03-20 | 15:03: Nu al moet een medicijn producent bewaakt worden door de politie. Wat denkt u dat er gebeurt wanneer er een lockdown komt? Bij een deel van de bevolking bestaat die anarchie allang. Dat weet u toch ook wel?

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:10

Wat een geluk. Anarchie is echt ver te zoeken

menage | 23-03-20 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

Van 184 patiënten is de woonplaats nog onbekend

SpicyMchaggis | 23-03-20 | 15:00 | 2

Er zijn in Nederlanders een half miljoen spookburgers die niet in de GBA ingeschreven staan. Idioot veel, maar het is zo. Wat dat betreft is 184 niet zo'n heel gek cijfer.

PeterDriebeens | 23-03-20 | 15:03

Toch vreemd vindt u ook niet?

Nouwske | 23-03-20 | 15:13

Wat mij dus mateloos irriteert, is dat een 'wetenschappelijk' instituut de gemiddelde leeftijd van overlijden publiceert, in plaats van de mediaan. Dit lijkt bijna een kwaadaardig vooropgezet plan zodat het allemaal mee lijkt te vallen.
Ook opvallend: begin vorige week was er ook een dipje in de cijfers.
Er lijkt inmiddels een verband te ontstaan tussen een geplande persconferentie en het aantal gevallen. Er wordt dus geen lock down aangekondigd vanavond en Rutte gaat vertellen dat hij voorzichtig kan zeggen dat het beleid lijkt te werken.

Bom-Petisco | 23-03-20 | 14:59 | 6

Heel scherp opgemerkt.

Muuke | 23-03-20 | 15:08

@Bom-Petisco | 23-03-20 | 15:08: als leeftijd van overlijden tussen 55 en 92 ligt, en het gemiddelde is 82, dan zal de mediaan geen 70 zijn. Het is geen normaalverdeling. er is scheefheid naar rechts. Mediaan is de lijn in de frequentieverdeling waar links en rechts evenveel gevallen zijn. Bij een normaalverdeling is de medicaan gelijk aan het gemiddelde. Mediaan zal eerder bij de 80 zijn denk ik. Neemt niet weg dat de ziekte gevaarlijk is voor ouderen, ook die van 60 of 70, maar de kans van overlijden neemt toe naarmate men ouder is.

zeeman73 | 23-03-20 | 15:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Het vlakt helemaal niet af, er wordt gewoon niet meer getest. Ik werk zelf bij een groot tuincentrum waar letterlijk duizenden mensen doorheen zijn gegaan de afgelopen weken. Ik zit inmiddels ook thuis met zware hoestaanvallen, pijn op de borst, kortademig, hoofdpijn etc, etc, etc. Dokter gebeld voor een afspraak, “sorry meneer u valt buiten de risicogroep”. Geen test dus! Ja zo kan ik de curve ook flatten!!

Plintenladder | 23-03-20 | 14:59 | 7

Ik ben ook heel ziek geweest. 3 weken geleden. Zelfde klachten. Ik mocht niet getest worden en moest thuis blijven. Na mij, mijn boer. Zelfde verhaal. Er wordt niet getest. Weet je hoeveel besmette mensen er buiten rond lopen?

Boeddha18 | 23-03-20 | 15:09

Sterkte Plint.

Muuke | 23-03-20 | 15:10

@Boeddha18 | 23-03-20 | 15:09: dat is het dus. We hebben nog geen idee wat ons te wachten staat als we op deze manier door gaan. Dit gaat nog zeker een jaar door zo

Plintenladder | 23-03-20 | 15:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Burgermeesteres Femke van Am*dam: ' mensen opsluiten in huizen is een gruwelijke maatregel '
Burgermeester in Italia: 'where the fuck are you all going, you and your dogs '

HetOorAakel | 23-03-20 | 14:58

Het lijkt erop dat we het ergste hebben gehad.

Slipsnifter | 23-03-20 | 14:58 | 5

U bent van het positieve soort. Echter, aantal ziekenhuisopnames omhoog. En kijk naar statistieken van Spanje, Italie en Frankrijk en je ziet daar ook af en toe scherpe dalingen opeens ertussen. Die dan de dag erna ruimschoots gecompenseerd worden. Zakken morgen en over morgen de opnames onder de honderd en topt het aantal doden de 25 niet, dan wordt ik ook een klein beetje optimistischer.

Dr_Prepper | 23-03-20 | 15:06

@starbuck280 | 23-03-20 | 15:00: Sommige lichtpuntjes aan het einde van een tunnel, blijken de lichten van de trein te zijn...

Dr_Prepper | 23-03-20 | 15:07

Dat kun je pas constateren als de dagen erop ook dezelfde daling volgen en mensen nog steeds zich aan de regels houden. Andere landen hebben in het verleden ook af en toe een daling gezien (van 1 dag) voordat het aantal besmettingen weer omhoog liep.

Blauwe Wafel | 23-03-20 | 15:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Onderzoeken lijken aan te tonen dat de mate waarin iemand ziek wordt van het coronavirus afhangt van de “viral load” (de hoeveelheid virus in het lichaam) waarmee iemand in eerste instantie besmet wordt en die zich verder opbouwt na besmet te zijn. Gezonde mensen bouwen vanaf het moment van besmetting weliswaar weerstand op tegen het virus, maar als de viral load te hoog is, dan heeft het lichaam niet de tijd afdoende te reageren. Na een ernstige besmetting in bijvoorbeeld een afgesloten ruimte waarin zich meerdere dragers bevinden, is de viral load bij aanvang dermate hoog dat de weerstand van het lichaam steeds achter de feiten aanloopt. Het virus krijgt hierdoor de kans zich te vermenigvuldigen, waardoor iemand de kans loopt een dag of 10 na de eerste milde symptomen alsnog ernstig ziek te worden. Ook kunnen coronapatiënten die zich samen in 1 ruimte bevinden elkaars viral load ongewild verhogen, waardoor ze steeds zieker worden.
Op dit moment wordt er veel getest met hydroxychloroquine, een minder schadelijke afgeleide van chloroquine, wat weer een middel is dat tientallen jaren ingezet is geweest tegen malaria en nu nog op kleine schaal gebruikt wordt door reumapatiënten. Dit medicijn remt de virusreproductie en daarmee de viral load. In o.a. Frankrijk wordt het medicijn gebruikt i.c.m. azithromycin, een antibioticum, wat de remmende werking van hydroxychloroquine nog lijkt te verhogen.
De vraag is nu, waarom sturen we nog steeds mensen met milde klachten zonder te testen naar huis om uit te zieken? De kans bestaat namelijk dat ze 10 dagen later terugkomen en opgenomen moeten worden. Waarom testen we deze mensen niet en geven we ze geen hydroxychloroquine in normale dosis om de reproductie van het virus af te remmen totdat de eigen weerstand het werk af kan maken?
Ik weet wel dat het toedienen van hydroxychloroquine op deze wijze nogal experimenteel is, maar het betreft hier een werkzame stof die sowieso al tientallen jaren preventief is ingezet in landen waar malaria heerst en als je de pech hebt in het ziekenhuis terecht te komen met COVID19, krijg je het alsnog ingespoten. Maar dan wel gelijk 600mg.

Waagmeester | 23-03-20 | 14:58 | 13

Mijn God, na 17 miljoen virologen krijgen we nu 17 miljoen farmacologen. En dan nog even een eindeloos feynmanverhaal er over heen en we benne weer thuus .

baggerella | 23-03-20 | 15:52
▼ 10 antwoorden verborgen

Ben meer benieuwd naar het aantal IC opnames. Als ik de cijfers goed lees is het aantal mensen dat opgenomen is, wel gestegen.

Dr_Prepper | 23-03-20 | 14:57 | 1

Precies, dat lijkt me het meest relevante cijfer.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:11

Huisartsenpraktijk Beverwijkstraat te Amsterdam Noord is in een gezondheidscentrum met hierin apotheek, fysiotherapie, thuiszorg en maatschappelijke dienstverleners in de gemeenschappelijke hal een Coronaspreekuur voor mensen met koorts en luchtwegproblemen begonnen. Wachtruimte (bankje in de hal) wordt afgeschermd met een kamerscherm. Slim bezig!

Weerduivel | 23-03-20 | 14:56

Tja.....

How Dr. Wolfgang Wodarg sees the current Corona pandemic...:

youtu.be/p_AyuhbnPOI

Kijkeensaan | 23-03-20 | 14:56 | 1

Een heel ander geluid dat ook wel eens gehoord mag worden.

kapoerewiet | 23-03-20 | 16:11

Ah dat zijn hoopvolle cijfers. Goed om te zien :).

zeertegendradig | 23-03-20 | 14:56 | 2

Hoopgevende cijfers bedoel je..!

duh! | 23-03-20 | 14:57

De scholen zijn net een week dicht. Met een incubatietijd van ongeveer een week zal de piek nu gaan volgen denk ik.

Sinterbikske | 23-03-20 | 15:02

In het licht van de huidige capaciteitscrisis in de ziekenhuizen even wat cijfers:
.
Aantal ziekenhuisbedden 2010 (start Rutte I ): 45,723
Aantal ziekenhuisbedden 2017 (laatste stand: 37,753 -> afname 18%
.
Aantal IC bedden (excl. UMC's) 2010 (start Rutte I ): 1848
Aantal IC bedden (excl. UMC's) 2017: 1200 -> afname 35%
.
Aantal bedden (incl IC per 1000 inwoners) 2017 in Duitsland: 8,1
Aantal bedden (incl IC per 1000 inwoners) 2017 in Duitsland: 2,3
.
Toename bevolking Nederland 2010 - 2017: + 3%
Toename 65-plussers in Nederland 2010 - 2017: + 2,7%

Dommelsch | 23-03-20 | 14:55 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:14: Blijkbaar geldt dan dan alleen voor Nederland, want in andere landen is de opvangcapaciteit veel groter en de doorlooptijden vaak langer.. In Nederland worden patienten extreem snel naar huis gestuurd, terwijl in bijvoorbeeld Duitsland in vergelijkbare gevallen vaak wat langer is en er vaak nog een wekenlange "Kur" (intern wel te verstaan) achteraan komt.

Heiner | 23-03-20 | 15:23

@God Zelf | 23-03-20 | 15:18:
Oops, ja aantal bedden in Nederland per 1000 inwoners: 2,3

Dommelsch | 23-03-20 | 15:34

@Heiner | 23-03-20 | 15:23: Dat zou heel goed kunnen. Maar de vraag is dan: wat is beter cq efficiënter. Ik heb wel een hoge pet op van de Nederlandse ziekenhuizen.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat mij opvalt. Nu er een pandemie is uitgebroken, zie je nauwelijks nog chemtrails. Blijkbaar is het de Bilderbergs, Doris en Goldstein's gelukt.

bees-t- | 23-03-20 | 14:55 | 3

Ze mengen het nu door het kraanwater, maak u geen zorgen.

Sinterbikske | 23-03-20 | 14:56

Er wordt geen duidelijkheid gegeven wie er nou allemaal getest worden. Zijn dat mensen met corona symptomen en hun directe relaties? Of gaan die dieper?
Overigens een verspilling van tijd als je iemand gaat testen waarvan je verwacht dat hij of zij het heeft..

Mr.Crowley | 23-03-20 | 14:55 | 2

Wil je dan alleen mensen testen waarvan je verwacht dat ze het niet hebben?
Die test is juist om vast te stellen of iemand het heeft (dus bij vermoeden van)

Flatulent | 23-03-20 | 14:58

@Flatulent | 23-03-20 | 14:58:
Stel dat je dat gaat bijhouden dat je mensen gaat testen die de symptomen hebben die het achteraf ook blijken te hebben.
Stel dat je dan komt op een percentage hoger dan 80%. Hoe zinvol is de test dan? Maar dat weet je niet want we horen niets.

Mr.Crowley | 23-03-20 | 15:03

The calm before the storm.

Lepton | 23-03-20 | 14:54

En hoeveel vrije IC bedden zijn er nu?

Zijn er eindelijk weer genoeg mondkapjes, testen en witte pakken?

Vragen, vragen, vragen....

FrankOngerust | 23-03-20 | 14:54 | 3

Zelfs de dierenartsen is gevraagd om te inventariseren wat ze kunnen missen: mondkapjes, apparatuur, steriele kleding enz. Een hele grote schande dat er door de overheid niet voldoende is geanticipeerd op een ramp. Vroeger wel, toen had je ook nog de BB (bescherming bevolking). Allemaal opgeheven want de bomen groeiden tot aan de hemel en ons kon niets gebeuren. Zakken vullen was het enige dat telde, het ging alleen nog maar om welvaart, het welzijn van de bevolking is afgeschaft.

Lupuslupus | 23-03-20 | 14:59

@Lupuslupus | 23-03-20 | 14:59:
Managen op het minimale niveau! Super beleid.
Men geeft liever geld aan anderen zodat ze kunnen pronken en deugen, dan te zorgen voor het eigen volk..

NeetNormaal | 23-03-20 | 15:02

Uit IJsland komen nu ook al cijfers van 50% asymptomatische gevallen.

omanders | 23-03-20 | 14:53 | 3

Notabene een eiland maar ja, men blijft de hele wereld over vliegen. Een paar dagen geleden nog even gekeken op flightradar en daar staat je verstand bij stil: zóveel vliegtuigen in de lucht.

Lupuslupus | 23-03-20 | 15:02

Nou, dan weten we 1 ding, overmatig alcohol gebruik remt het virus dus niet!

JanVergoor | 23-03-20 | 15:05

De aankomende dagen gaan ze 1000 mensen per dag testen. Dit moet een aardig inzicht gaan geven. (Google Ijsland autoriteiten en deCode).

letopuwzaak | 23-03-20 | 15:11

Elke maandag zie je wat afvlakking. Weekend hè. Morgen weer.

Kellyanne | 23-03-20 | 14:52 | 1

Een virus heeft weekend???

menage | 23-03-20 | 15:15

Alleen de overlijdensgetaalen zijn nu representatief door het karige testen. Ziet er uit als een (heel lichte) afvlakking. Hopelijk zijn ze in Breda, Tilburg en Uden over de piek heen. Misschien kan half april de maatschappij al weer aangezwengeld worden.

Egerius | 23-03-20 | 14:51 | 3

Denk t niet job

MoltisantiBeer | 23-03-20 | 14:55

@Egerius | 23-03-20 | 14:51 |
Als de cijfers, over het aantal besmettingen en doden, dalen door de maatregelen, en het wordt bekend zul je zien dat veel mensen de teugels los gaan laten.
Dan ben je verder van huis.
Dus ik kan me voorstellen dat men terughoudend is met positieve berichten.

Kijkeensaan | 23-03-20 | 15:05

Dit is niet de zwaluw, maar slechts een koolmeesje.

BrutusBosch | 23-03-20 | 14:51 | 3

Een wouter koolmeesje?
Bij mezelf en mevrouw sterf ook wel bekend als walter big tit...

SterF... | 23-03-20 | 14:59

@SterF... | 23-03-20 | 14:59: Great Tit, is het correcte engels. Leuk op een dames t-shirt: 2 koolmeesjes. Of 2 zwaluwen.

omanders | 23-03-20 | 15:41

Een dag een daling en straks weer overvolle stranden met mensen die denken dat het nu snel afgelopen is met de pandemie.
En over 1-2 weken ineens verbaasd afvragen waar die plotselinge stijging vandaan komt.

Flatulent | 23-03-20 | 14:50

Er is dus gisteren iemand van 57 overleden en vandaag een van 55.

robot from 1984 | 23-03-20 | 14:50 | 6

Diabetici ?

van Oeffelen | 23-03-20 | 14:58

Zal iemand zijn geweest met een andere aandoening. Binnen mijn familie zijn er een aantal niet veel ouder geworden door kanker en hart-en vaatziekten. Dat was 20 jaar geleden.

Oeleflaffel | 23-03-20 | 15:01

@NeetNormaal | 23-03-20 | 14:57:
Een virus stopt niet bij de grens, helaas. Limburg penetreert Belgie en Zeeuws-Vlaanderen ligt aan de zuidkant van de Schelde. Territoriaal niet logsich, dus.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Positief nieuws dus, hoe gek dat ook klinkt. Weer een stukje verder van de Italië lijn af. Vasthouden en afstand houden enzo.

Achenwee | 23-03-20 | 14:49 | 1

Nee, het loopt precies in de pas met Italië. Equivalent in Italië was 7 maart, toen was het dodental daar +36.
Met een foutmarge in het dodental loopt het dus nog steeds precies in lijn met Italië.

Stormageddon | 23-03-20 | 15:09

Nee, het vlakt niet af. Nee, de curve is niet geflattened. Nee, geen daling. Nee, komt niet door de maatregelen. Het is nog steeds in lijn met de ontwikkeling in Italië.

Stormageddon | 23-03-20 | 14:48 | 11

Hij vlakt wel af! Zet een bril op!

DeEchteWaarheid | 23-03-20 | 14:55

@bulk | 23-03-20 | 14:52:
Het aantal besmettingen hoef je niet naar te kijken, want de testregimes in de verschillende landen zijn totaal anders. Daar kun je niks aan aflezen.
Het enige harde cijfer is het aantal dooien. Simpel zat.

Stormageddon | 23-03-20 | 15:00

@bulk | 23-03-20 | 14:52: Zinloos om op basis van twee of drie dagtotalen een trend voor het verloop van de curve te definiëren.

Binnenbaan | 23-03-20 | 15:05
▼ 8 antwoorden verborgen

Valt mij mee, de aantallen gesneuvelden van de afgelopen 24 uur. Had er meer verwacht...

SterF... | 23-03-20 | 14:48

@Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:18:
Die verstandige mensen kwam ik net nog tegen bij de Makro. Gezinnetje met 2 kinderen duidelijk daar nog nooit geweest.

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:34

@Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:34:
Gezellig dagje uit. Ja, zo dwing je die lockdown wel af.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Het vlakt af. Einde lockdown. Leger terug naar de barakken. Kunnen we nu weer naar het strand en de bouwmarkt?

Pedronegro | 23-03-20 | 14:48 | 1

Of naar het bos?

obzzcure | 23-03-20 | 14:53

Wat ik niet snap.. wat kunnen we nu met die cijfers? Worden elke dag ook even veel mensen getest. Als je ene dag 100 test en je hebt 70 besmettingen is anders als je dag er na 500 test en je hebt 300 besmettingen.. . Ik weet niet zo goed wat je nu met die cijfers kan als constateren dat er in totaal niet veel van klopt...

iustus | 23-03-20 | 14:48 | 7

aantal besmettingen boeit niet zo tenzij je de hele bevolking test, voortdurend.
aantal opnames en doden zijn nu interesssant.

vander F | 23-03-20 | 14:54

Als de criteria voor wanneer er een test afgenomen moet worden, objectief en kwantificeerbaar zijn, is het wel een goede graadmeter.
Maar ik betwijfel of dat zo is.

jemagookniksmeer | 23-03-20 | 14:55

@vander F | 23-03-20 | 14:54:
Ja maar heb je aan aantal doden? Bedoel ff lost van trieste nummers. Zo lang je niet weet hoe groot de totale populatie is qua besmettingen kun je ook niets zeggen over verhouding tov fatale gevallen?

Volgens mij zijn die staatjes gewoon om wat valse houvast te geven aan het verloop zodat je daar mee mensen gerust kan stellen of zorgen laten maken. Het is erg moeilijk er iets met doen. Een afnemende trend kun je wel constateren, maar als je minder test om wat voor reden ook leidt dat ook tot afname besmettingen tov de vorige keer etc.

Aantal doden is natuurlijk hard cijfer dat je kan opvolgen wat wel iets zegt. Maar je kunt het niet relateren aan grotere gehelen denk ik?

iustus | 23-03-20 | 15:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ga een buurt-BBQ organiseren.
Zelf kan ik niet komen wegens 150 meter afstand van al mijn buurtgenoten. Moet niet van het RIVM, maar van de officier van Justitie. Geldt ook voor scholen, maar ik doe nu aan homeschooling.

Kaas de Vies | 23-03-20 | 14:48 | 2

Ik las "soortgenoten".

omanders | 23-03-20 | 14:49

Leuk. Goed idee. Ik kom ook. Neem wat gebakken vleermuizen mee om de exotische sfeer te beleven in een culturele oosterse smaak experience.

Pedronegro | 23-03-20 | 14:58

Ik mag toch hopen dat ze in Den Haag ook zien dat we de lijn van Italië volgen en we weten wat een rampscenario zich daar voltrekt

Mich2007 | 23-03-20 | 14:47 | 5

@GeenPaniek | 23-03-20 | 14:48:
Laten we het hopen maar dat valt nog te bezien, het merendeel in Nederland is dus niet getest en loopt nu vrolijk in de bouwmarkten rond te niesen, zal wel de hooikoorts zijn.....

Mich2007 | 23-03-20 | 14:52
▼ 2 antwoorden verborgen

1 dag wat minder doden en meteen spreken van een daling vind ik wel erg optimistisch. En doe mij idd die Italiaanse burgemeesters maar. Lekker helder, daar kun je tenminste wat mee. Beter dan moeders met piepkleine kindjes buiten in de speeltuin zien. Je weet wel, zo’n speeltuin waar alle buurtkatten het zand als hun kattenbak beschouwen. Lekker verantwoordelijk bezig enzo. BLIJF BINNEN GVD!

Robin Hood | 23-03-20 | 14:46 | 2

Belangrijk is nu het aantal IC opnames, dat zegt nu meer dan het aantal besmettingen.

Baander | 23-03-20 | 14:51

@Baander | 23-03-20 | 14:51:
Inderdaad. En ik denk dat het niet meer lang duurt voor alle IC plekken bezet zijn.

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:32

Mooi... Tot zover een afzwakking van de groei...

En door...!

Witte_Willem | 23-03-20 | 14:46 | 3

Echt naadje dit. Had ik net mijn bunker ingericht.

Nehemia | 23-03-20 | 14:48

En niet te vergeten heel de kiet vol met pleepapier...

Weet iemand hoe je papier maché maakt...? Ik heb de onstilbare lust om een hele dikke lul te creëren...

Witte_Willem | 23-03-20 | 14:51

Even een weekje doorgaan met verstandig met onze vrijheden omgaan. Thuisblijven wanneer het kan en dan de cijfers in de gaten houden. En hopen op een vroeg invallende lente.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 14:46 | 5

@Graaisnaaiert | 23-03-20 | 14:59:
Waarom zijn Bangkok en Jakarta bij 35 graden veel zwaarder te verdragen dan 35 graden hier aan zee? Luchtvochtigheid. Virus verspreidt zich veel makkelijker bij vochtige lucht want het heeft wat om zich aan vast te hechten.

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Allemaal leuk en aardig dat geneuzel over 1,5 meter maar wanneer gaat China aangesproken worden op de meest gore foodmarkets waar dit soort virussen ontstaan.

AntonJansen | 23-03-20 | 14:46 | 11

Eindelijk iemand dit dit zegt.

myk | 23-03-20 | 15:00

@Japannert | 23-03-20 | 14:54:
Ja maar daarom hoef je geen vleermuizen te vreten. Het is qua voedsel voorziening geen Noord Korea.

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Van Oef onthulde vanochtend al dat er landen zijn die vers overleden 85 en 90+ ers met onderliggend lijden in de dodenstatistiek opnemen. Dat alles ter oppompen van het paniekgevoel. Totaal aantal doden in China nog altijd minder dan de helft van wat er daar op 1 dag normaal overlijdt.

van Oeffelen | 23-03-20 | 14:45 | 5

@litebyte | 23-03-20 | 14:48: Van Oef heeft een andere opinie dan jij. En ook een meer gefundeerde, vind ik.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 14:56

@Wc-kip | 23-03-20 | 14:49: zeker, maar niet alleen aan de optimistische kant, ook aan de pessimistische kant. Als je kijkt naar de paniek die er in Zurich heerst voor 5 overleden 80+ ers aan Corona is dat te gek voor woorden.

van Oeffelen | 23-03-20 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus zelf als de curve iets vlakker wordt moeten we er mee leven, dat we nog een tijdje per dag rond de 300/400/500 nieuwe gevallen hebben en 20/30/50 mensen per dag dood gaan

hangtiet met knoop | 23-03-20 | 14:45 | 3

Je zou er als politicus maar mee moeten leven dat je het risico van en druk op zorgpersoneel.. en uiteindelijk de hele economie in de waagschaal stelt om niet in lockdown te gaan. Dan heb je wel ballen als bestuurder.

litebyte | 23-03-20 | 14:50

Ja. Maar laten we de komende weken dit ook even voor doden als gevolg van roken doen, om het in perspectief te plaatsen.

BBRDWR | 23-03-20 | 14:54

@litebyte | 23-03-20 | 14:50:

ik denk, dat de verwachting is, dat met minder nieuwe gevallen er minder mensen op de IC komen en misschien meer gered kunnen worden

hangtiet met knoop | 23-03-20 | 14:58

Het leger gaat 40 beademingsmachines verplaatsen met zoals ik op de foto zie ( goed kijken.. soort Photoplay) 7 vrachtwagens. Efficiency is nog een onbekend woord bij het leger zeker....

despee | 23-03-20 | 14:44 | 3

Dat is niet zo gek als het lijkt, alhoewel ze er ook combi's voor hadden kunnen gebruiken. Ga je met verschillende auto's verschillende routes rijden, of neem je één of twee combinaties die dagenlang onderweg zijn. Kost tijd, hè. Maar idd had het ook wat minder opzichtig gekund.

Heiner | 23-03-20 | 14:47

Precies. Want al die beademingsmachines gaan naar hetzelfde ziekenhuis...

RedBill | 23-03-20 | 14:47

Zo beu die mensen die lopen te hopen dat we Italië achterna gaan en teleurgesteld zijn als er een indicatie is van afvlakking.

fredflange | 23-03-20 | 14:44 | 5

@ruudvangeelen | 23-03-20 | 14:44:
Ik zou zeggen pak een borrel, een goede sigaar. Muziekje op de achtergrond en ga d'r eens goed bij zitten en wacht totdat de huisvirologen- en artsen van GeenStijl u gaan vertellen aan de hand van t/m vandaag bekende cijfers hoe het verloop van deze pandemie zal gaan zonder enige variabel

Wc-kip | 23-03-20 | 14:47

@fredflange | 23-03-20 | 14:48: Van twitter neem ik zo ie zo niet smeer serieus , al die sensatie/aandacht zoekers voor likes. Heb gelukkig mijn account allang opgedoekt daar.

obzzcure | 23-03-20 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik leef nog jongens. Tijdje niks kunnen laten horen want toch wel echt beroerd geweest. .

LewsTherinTelamon | 23-03-20 | 14:44 | 5

Mooi! +1 in elk geval.

Schmalz | 23-03-20 | 14:55

Mooi zo. Geen blijvende schade opgelopen hoop ik?

Graaisnaaiert | 23-03-20 | 15:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu in lockdown bitte! De tijd van experimenteren is over Rutte. Kap met die onzin, we blijven gelukkig achter op Italië.
Het blijkt dat het volk niet de discipline heeft om massaal thuis te gaan zitten, wat mij al anderhalve week zorgen baart.

pibasso | 23-03-20 | 14:44 | 4

@KutFilosoof | 23-03-20 | 14:45: Als je toch al binnen blijft, welke invloed zouden dan de nieuwe maatregelen op je hebben? Geen dus.

Shitting Bull | 23-03-20 | 14:50

@KutFilosoof | 23-03-20 | 14:45:
Mee eens.
Media schetst weer een beeld wat goed is voor de sensatie!

Hier in de omgeving, zo omstreeks midden vorige week, duidelijk meer afstand en rust in de supermarkt, geen grote groepen op straat etc.

Maarja, dat is niet spannend hè... Geeft geen views/clicks..

NeetNormaal | 23-03-20 | 14:52

Ik heb tot 14:00 moeten werken, en de hoeveelheid mensen op straat voor een wandeling e.d. was echt bizar

Nouwske | 23-03-20 | 14:59
▼ 1 antwoord verborgen

"Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners."

Door dit maken die cijfers zinloos.

Ins0mnia | 23-03-20 | 14:44 | 4

Het aantal doden per dag lijkt nu toch wel degelijk af te vlakken en dat zegt dus wat.

Capt. Iglo | 23-03-20 | 14:49

Kijk daarom naar harde eindpunten zoals sterfte of IC opnames (zolang er nog bedden zijn)

rode peper | 23-03-20 | 14:50

het is zinloos maar niet helemaal zinloos - zolang je maar steeds dezelfde testcriteria hanteert. En de NIVEL peilstation is gewoon goed gedaan. Veel is kut, maar niet alles.

myk | 23-03-20 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

Zal dat mens van de NRC al een stukkie aan het schrijven zijn dat het RIVM liegt en er vandaag in werkelijkheid 340 doden door COVID-19 zijn gevallen?

Wc-kip | 23-03-20 | 14:43

Gaat Halsema straks ook rond lopen schreeuwen in Amsterdam. Niet pingpongen jongens, ga naar binnen!

RickRD | 23-03-20 | 14:43 | 3

Volgens Halsema kunnen we gewoon een biertje gaan drinken.

ruudvangeelen | 23-03-20 | 14:46

Ja, maar dan het het Berbers.

Alex Delarge | 23-03-20 | 14:57

Ik vrees dat de prijs die de Nederlandse bevolking zal gaan betalen voor het onbezonnen gedrag van mijn landgenoten afgelopen weekend erg hoog is.

de IJsman | 23-03-20 | 14:43 | 2

U weet dat dit zieken zijn van voordat er maatregelen genomen werden?

Boemibol | 23-03-20 | 14:49

@Boemibol | 23-03-20 | 14:49:

Een bepaald percentage van de bevolking heeft helaas schijt aan de gesuggereerde maatregelen.

de IJsman | 23-03-20 | 14:55

Vroeger werden dagelijks de waterstanden gemeld, nu de corona-standen. Alles went.

isitsoornot | 23-03-20 | 14:43 | 1

Grave beneden de sluis : plus 34.

oldandwise | 23-03-20 | 14:47

Heeft Rutte het al over een zwaluw?

Fantomas | 23-03-20 | 14:42 | 2

Nee, die is nog vol van uilen.

antagonist | 23-03-20 | 14:44

Of was het toch een zwarte zwaan? Eentje met kapotte vleugels.

Nehemia | 23-03-20 | 14:45

3.191 geteste personen wonen dus niet in Brabant. Ook belangrijk.

Rest In Privacy | 23-03-20 | 14:42

De stijging neemt af. We zijn dus een buigpunt gepasseerd, maar de eerste afgeleide is nog positief (zei de wiskundenerd).

Barend Braakbal | 23-03-20 | 14:42 | 5

En hoeveel testen zijn er gedaan? Dit cijfer zegt niets.

Worldometer voor cijfers, kijk naar bv italie, en ook spanje had een paar dipjes, die te verklaren waren aan de hoeveelheid gedane, en niet gedane testen

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 14:45

@FLP_du_Stok | 23-03-20 | 14:45: alleen meld NL niet hoeveel testen er op een dag gedaan zijn en zeggen ze zelfs te weinig te testen.

Vader van een gezin ziek? Vrouw en kinderen testen ze niet eens.

FLP_du_Stok | 23-03-20 | 14:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen gaat de leeftijd waarop men overlijdt wel langzaam omlaag.
IN de VS is de jongste die kritiek aan de beademing ligt, pas 12
edition.cnn.com/2020/03/22/us/georgia...

Flatulent | 23-03-20 | 14:41 | 4

Op zich logisch, de ouderen gaan minder vaak naar de IC. De jongere patiënten houden het eerst nog een paar weken uit op de IC.

Rudi | 23-03-20 | 14:47

@fredflange | 23-03-20 | 14:45: De gemiddelde leeftijd in de VS is volgens mij al flink naar beneden bijgesteld. Zal eens kijken of ik de bron terug vind.

Dubz | 23-03-20 | 14:48

Flatulent | 23-03-20 | 14:41
12 jaar zegt ook niet zoveel vooral niet met die moddervette Yanks.

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

Zegt me allemaal niks. Hang er eerst nog maar eens zeven dagen aan cijfers achteraan.

Leptob | 23-03-20 | 14:41

Je zal je hond toch moeten uitlaten ? Of moet dat beest het hele huis onderpissen en poepen ?

Motleycrew | 23-03-20 | 14:41 | 6

@de IJsman | 23-03-20 | 14:45: Laat Beatrix en Queen Elizabeth dat maar niet horen.

Nehemia | 23-03-20 | 14:57

Als de supermarkt echt helemaal leeggehamsterd is heeft ú in ieder geval nog een mooie portie Babi Pangang in het verschiet. Ieder nadeel hep ze voordeel.

elfenstein | 23-03-20 | 14:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Om wat andere landen te bezien: www.corona.cloud/ en dan het land in het Engels

antagonist | 23-03-20 | 14:41

Dat is relatief goed nieuws. Dan zouden we nu voor het eerst afwijken van de Italiaanse lijn. Dat het maar door mag zetten.

Dubz | 23-03-20 | 14:41 | 8

@Shitting Bull | 23-03-20 | 14:55:
Het is niet persé gezegd dat dit een resultaat is van de maatregelen. Soms heb je gewoon mazzel en is niet iedereen en z'n grootmoeder geinfecteerd. Dat gezegd; Ik las hier net in de comments ook dat vandaag de meeste patiënten sinds het begin hiervan zijn opgenomen, dus deze "daling" zal ook slechts tijdelijk zijn.

Dubz | 23-03-20 | 14:59

@Shitting Bull | 23-03-20 | 14:55: Waar heb jij het over? De incubatietijd is 2-14 dagen met een gemiddelde van 5 dagen.

Leyrann | 23-03-20 | 15:01

@Leyrann | 23-03-20 | 15:01:
In het verleden is ook vastgelegd dat er uitschieters zijn van 3 weken, dus ik zou dat niet zo heel strak aannemen als ik jou was. De griep heeft een incubatietijd van 4 dagen, met een gemiddelde van 1.

Die 20 dagen zijn dus wel degelijk haalbaar.

Dubz | 23-03-20 | 15:05
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat ik ook opvallend vind; de verschuiving richting Noord en Zuid Holland..

starbuck280 | 23-03-20 | 14:41 | 4

Verplaatsing van zieken.

Fantomas | 23-03-20 | 14:43

Als ik zo afgelopen dagen de stranden zag verbaast me dat helemaal niet. Brabant is men doordrongen dat dit serieuze shit is en dat carnaval best wel kut was. Die houden zich beter aan de richtlijnen. Is mijn inschatting.

BBRDWR | 23-03-20 | 14:45

@BBRDWR | 23-03-20 | 14:45: Doodnormale geografische verspreiding van virussen. Een beetje een golfbeweging. Dus als de huidige clusters langzaam verdwijnen komen er nieuwe clusters in de periferie

de visser | 23-03-20 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk. Cijfers dalen al.in Nederland en ook Italië veel minder doden en besmettingen.. Dat is goed nieuws, kan F1, koningsnacht en het bevrijdingsfestival mooi doorgaan.

ronin1962 | 23-03-20 | 14:40

Oma van mijn vriendin is helaas 1 van de nieuwe besmette patiënten. Een dezer dagen kan je daar zeker d'r tante en nichtje bij rekenen aangezien zij haar verzorgd hebben...

GS410 | 23-03-20 | 14:40 | 3

Sterkte gewenst! Hopelijk blijven andere familieleden bespaard.

Derechtselutser | 23-03-20 | 14:41

@Derechtselutser | 23-03-20 | 14:41: Dank je! Laten we het hopen. Schoonmoeder was vorige week bij oma en gister bij ons. Mijn vriendin is zwanger. Dat wordt een spannende periode....

GS410 | 23-03-20 | 14:42

@GS410 | 23-03-20 | 14:42: Corona lijkt geen extra risico te brengen bij zwangerschap van wat ik gelezen heb. Al is ziek zijn terwijl je zwanger bent natuurlijk nog steeds niet bepaald prettig.

Leyrann | 23-03-20 | 15:00

Ik had vroeger een 3 voor wiskunde, ik kon er echt helemaal niks van. Maar zelfs ik zie dat het afvlakt!

opblaasschaap | 23-03-20 | 14:40 | 3

Dat is gelul, met je drie en dat weet je...

Enter Yeti | 23-03-20 | 15:05

@Enter Yeti | 23-03-20 | 15:05: Ben jij het écht?!?! Wij ontsmetten van binnen uit met alcohol, dus het zal onze tijd wel duren vriendje.

opblaasschaap | 23-03-20 | 15:16

Dit zijn de testen van zaterdag en zondag, iedereen begrijpt toch dat men liever naar het strand ging dan zich laten testen. Over een paar dagen kunnen we pas zeggen of het afvlakt.

Voor alsnog is er wéér een stijging in het aantal ziekenhuisopnames.

schuilnaam.olifant | 23-03-20 | 15:35

Kijk dat is mooi! In België ook al minder. Over 6 maanden heeft niemand het meer over Corona denk ik zo. Nu de beurzen weer in de plus krijgen!

Stephen K. | 23-03-20 | 14:40 | 2

Beurzen boeien toch niet man. De reeële economie moet weer gaan draaien.

Bom-Petisco | 23-03-20 | 14:45

Grenzen kunnen wel weer open. Ik ga mijn vakantie boeken.

RickRD | 23-03-20 | 14:46

Dus nu iemand van 55 jaar overleden. En gemiddelde leeftijd van 82 jaar...

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 14:40 | 10

@Lupuslupus | 23-03-20 | 14:49: Ik kende ooit een gezonde kerel van eind twintig. Ging op vrijdag eerder naar huis, want griep en is op zondag overleden. Dit soort dingen gebeuren waarschijnlijk vaker dan U denkt.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:06

kuifje niet snap ?

thephysicist | 23-03-20 | 15:12

@Lupuslupus | 23-03-20 | 14:49:
Heeft niks met hopen te maken, maar onbegrip.
Hoe kan dit virus een vitale man van 39 jaar doden, mét medische hulp?

NeetNormaal | 23-03-20 | 15:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Zo weinig mogelijk testen 'flatten the curve'...... goed bezig RIVM!

Fatwabuster | 23-03-20 | 14:39 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Slecht nieuws voor de media. Als dit zo doorgaat moeten ze ergens anders op geilen... (ik stem massaimmigratie aan de tand voelen!)

Batsoup | 23-03-20 | 14:39 | 3

Lekker terugvallen op het vertrouwde en zeker zo belangrijke co2 gezever.
Corona is erg maar verdrinken nog veel erger

zuurtjeregen | 23-03-20 | 14:43

Laat maar komen die ophokplicht voor alléén kwetsbare groepen.
En dan over twee weken de scholen en KDV's weer open, horeca los etc.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 14:39 | 7

@Lupuslupus | 23-03-20 | 14:46:
Inderdaad de Randstad maar het komt overal wel voor. En zeg er niets van want dan krijg je de bekende riedel dat ze de oorlog ook overleefd hebben en meer van dat soort onzin.
Het zal allemaal wel maar straks bezetten ze wel de schaarse IC-bedden die er nog zijn.

2voor12 | 23-03-20 | 14:52

@osolemio | 23-03-20 | 14:48:
Natuurlijk is dat er. Letterlijk ophokken is volledig onnodig. Isoleren betekent niet per se 24/7 in vier muren zitten.

F#ckingAwesome | 23-03-20 | 16:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Of te wel,de maatregelingen van nu heeft niet veel geholpen. full lockdown enige oplossing.

obzzcure | 23-03-20 | 14:38 | 9

In de Telegraaf de voorzitter van het CNV: ’Supermarkt broeinest van coronaverspreiding’.
Goh.., wie had dat nou verwacht!?
Rutte had meer dan twee maanden geleden al kunnen beginnen dit te sturen door mensen ruim van tevoren een voorraadje aan te laten leggen.
Oh wat is die man toch wijs........

Aristotalloss | 23-03-20 | 15:18

@Aristotalloss | 23-03-20 | 15:18: Waar moet de grote massa dat extra geld vandaan halen? We zijn 10 jaar lang leeg getrokken door de overheid. Heel veel kunnen net rondkomen. U begrijpt toch wel dat die mensen geen extra potje hebben om te hamsteren?

Kluukluuk | 23-03-20 | 18:15

@Kluukluuk | 23-03-20 | 18:15:
Maar er zijn ook heel veel mensen die dat potje wel hebben. En die hadden dan nu niet als eerste de schappen leeggekocht.U begrijpt toch wel dat die mensen extra veel hamsteren?

HA BIER!1! | 23-03-20 | 19:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat valt alleszins mee.

Nehemia | 23-03-20 | 14:38

Het vlakt af! Hopelijk zet dit door.

bixiers | 23-03-20 | 14:38 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 14:43: Logisch als je de oudjes niet opneemt cq behandeld. Die gaan het snelst. Ik vind het creatief gepuzzel met leeftijdcijfers in die dagelijkse rivm update wel verdacht trouwens. Wees gewoon consequent en transparant met de metrics waarover je rapporteert.

Binnenbaan | 23-03-20 | 14:55

@Binnenbaan | 23-03-20 | 14:55: Die oudjes wonen vaak in verzorgingshuizen. Op het moment dat ze daar komen te wonen vindt er een uitgebreide intake plaats, ook met naaste familie. Dan wordt ondermeer het beleid besproken in geval van ziekte. En heel vaak wordt dan gezamenlijk besloten om die oude mensen niet meer naar een ziekenhuis door te sturen. Omdat ze erg zwak zijn en vaak al behoorlijk in de war. Lijkt me prima beleid.

Kuifje-naar-Brussel | 23-03-20 | 15:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoeveel testjes hebben we nu afgenomen t.o.v. de dagen ervoor?
Dat zou wat duiding geven...

NeetNormaal | 23-03-20 | 14:38 | 7

@vander F | 23-03-20 | 14:49: Wat Binnenbaan zegt. Ik weet niet of in deze crisis in ziekenhuizen mensen uberhaupt nog besef van dag van de week hebben, dus ik weet niet of er een verschil is.

BBRDWR | 23-03-20 | 15:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Soort van raar dat je dan denkt, valt mee. En dat terwijl dit een week geleden, whoa we gaan allemaal dood had geleken.

Coronapleepapier | 23-03-20 | 14:38 | 5

@NeetNormaal volgens mij waren er toen 9500 doden. Daar zitten we nu nog lnag niet aan.

Bobdetrekpop | 23-03-20 | 14:59

Sorry. Aantal dagelijkse doden.. Excuseer...

De oversterfte tijdens de 18 weken griepepidemie werd geschat op 9.444 (8.885 voor de gehele winter periode van week 40 t/m 20).

Snap em niet helemaal.
79 doden per dag of 39..?

NeetNormaal | 23-03-20 | 15:06

@NeetNormaal | 23-03-20 | 15:06: Die 9.444 van toen gaat over oversterfte. Die 213 van nu is sterfte, alles wat van die 213 toch al dood had gegaan (en als ik het mag geloven mankeerden ze allemaal al iets anders dan alleen Corona, dus die kans is groot) telt niet eens mee in oversterfte.

HGL | 23-03-20 | 16:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien begint het china-virus langzaam uit te doven.

Swieberj | 23-03-20 | 14:38

Dus heel voorzichtig ... weer iets beter dus?

ruudvangeelen | 23-03-20 | 14:37 | 2

Nee. In lijn met de trend van Italië, met een minimale foutmarge.
Ik voorspelde 215 (in het vorige topic).

Stormageddon | 23-03-20 | 14:45

@Stormageddon | 23-03-20 | 14:45: Maatregelen zullen pas later zichtbaar zijn in het dodental dan in het aantal besmettingen. Het aantal besmettingen lijkt lager te liggen dan de curve die we eerder volgden.

Leyrann | 23-03-20 | 14:53

YASS! Flattening the curve!!

hendrikjandetuinman | 23-03-20 | 14:37

Zoals voorspeld....... de cijfertjes zijn wat lager dan afgelopen weekend

Fatwabuster | 23-03-20 | 14:37 | 4

@Cor Rupteling | 23-03-20 | 14:53:
er stond een t, m'n waarde Cor

antagonist | 23-03-20 | 14:59

Aantal IC bedden in NL 1150, aantal opgenomen (geweest) 1230 ....

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Samen met de cijfers van gisteren zien we misschien het begin van een afvlakking.

Divergente_Integraal | 23-03-20 | 14:37 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Hopen dat de stijging nu echt afvlakt. Maar dat is een dooddoener.

Nuchternederland | 23-03-20 | 14:37 | 4

@ruudvangeelen | 23-03-20 | 14:39:
Net bij de vrij rustige Makro nog een gezinnetje met 2 kinderen, die duidelijk voor het eerst kwamen daar. Uitstapje. 'Tjonge wat groot'.

Der Schnitzeljäger | 23-03-20 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken