Belastingdienst had geheime zwarte lijst burgers
Wat is dit voor land joh?
Wij zeiden het al eerder: de Belastingdienst heeft schijt aan uw privacy. Maar dan ook echt. Er bestaat al sinds 2001 (2001! Toen leefde Raplh Inbar nog!) een geheime zwarte lijst van burgers waarvan de Belastingdienst vermoedde dat ze fraudeerden. "Mensen op deze zwarte lijst hoorden daar niets over en konden zich ook niet verweren. Een doodzonde, zeggen experts." En daar hebben die experts natuurlijk gelijk in. Als u op uw zolderkamertje een lijst bijhoudt van alle mensen waar u een hekel aan hebt, dan is dat een beetje vreemd. Maar als een machtige overheidsorganisatie die mensen helemaal kapot kan maken dat doet, dan is dat een grove aantasting van de rechtsstaat. Uiteraard (het is immers de Belastingdienst) stonden er ook allerlei onjuiste gegevens op de zwarte lijst en uiteraard (het is immers de Belastingdienst) lag er al maanden een vernietigend rapport in een la en uiteraard (het is immers de Belastingdienst) werd de lijst pas afgelopen donderdag, na vragen van Trouw en RTL Nieuws, stopgezet. Nu wil het toeval dat ook GeenStijl al jaren een zwarte lijst van verantwoordelijke topambtenaren en bewindspersonen voor dit debacle bijhoudt. Ook deze lijst zetten wij pas stop als er vragen komen van Trouw en RTL Nieuws, maar tot die tijd kunt u open en bloot zien wie u de schuld moet geven van deze schande. Na de breek!
ZWARTE LIJST BELASTINGDIENST
Ministers:
Gerrit Zalm
Hans Hoogervorst
Wouter Bos
Jan Kees de Jager
Jeroen Dijsselbloem
Wopke Hoekstra
Staatssecretarissen:
Wouter Bos (zie boven)
Steven van Eijck
Joop Wijn
Jan Kees de Jager (zie boven)
Frans Weekers
Eric Wiebes
Menno Snel
Directeuren-generaal:
Jenny Thunessen
Maarten Ruys
Peter Veld
Hans Leijtens
Jaap Uijlenbroek
Disclaimer voor de Autoriteit Persoonsgegevens: deze mensen zijn op de GeenStijl Zwarte Lijst Belastingdienst terechtgekomen omdat ze in de periode van 2001 tot en met 2019 minister en/of staatssecretaris van Financiën waren of directeur-generaal van de Belastingdienst. Betrokkenen kunnen van de lijst worden verwijderd als ze 1000 handgeschreven strafregels 'Ik ben een gore privacyschender' in pdf opsturen naar de GeenStijl Zwarte Lijst Belastingdienst Privacyfunctionaris via ikwildartskijken@geenstijl.nl. Binnen 28 dagen na indiening krijgt betrokkenen een beslissing, waartegen geen beroep mogelijk is.
Reaguursels
Inloggen"dan is dat een grove aantasting van de rechtsstaat. "
Ik ga er dan ook al jaren niet meer van uit dat Nederland een rechtstaat is. En steeds meer feiten sterken mij in die overtuiging.
Ik ben door mijn eigen stomme schuld op die lijst beland. Althans, dat vermoed ik. Maar ik vermoed nog veel meer, namelijk dat die lijst werd gedeeld met banken, zorgverzekeraars, verzekeraars, het Uwv, de douane, politie, en overheids- en semi-overheidswerkgevers. Op een goede dag stopten de pesterijen na een huisbezoek van een vriendelijke ambtenaar. Twaalf jaar van mijn leven verpest.
We weten dat de gemeente al 20jaar langs komt om tandenborstels te tellen bij een uitkering , het verbaast me niks dat dat hogere overheid dezelfde fratsen heeft om tecontroleren, stel er is geen fraude dan zitten ze mooi thuis toch dat willen ze niet lopen ze mooi 40.000 p/j mis.
Profileren niet alleen door de politie maar, ook bij de belastingdienst bv 2 keer in de fout met aangifte dan wordt er exstra op je gelet ,dat zou nog kunnen. of zijn er andere criteria uitkering , eigen bedrijf, stichting ,bmw , audi, labo of teveel in denhaag er is altijd wel iets om het leuker te maken voor de boys de belastingen
Degene die gelooft dat die lijst nu weg is, is af en mag niet meer mee doen. Ligt natuurlijk gewoon in een la van een ander bureau...
Waarom zijn de bananen krom? Ah joh, maakt niet uit, Rutte lult ze wel recht!
Nederland en lijsten bijhouden gaan niet samen.
Kan daar niet een WOB'tje naartoe?
Oh nee wacht, het is de gesta... Eh belastingdienst.
(Sorry, dikke vinger) Topambtenaar natuurlijk een tweede kans, mocht ze de Fyra doen. Ha ha ha
Eigenlijk zijn het er maar twee: Woiter Bos en vooral zijn PvdA-vriendin Jenny Thunnissen (wel goed spellen heren!). Tot die tijd was de belastingdienst de best functionerende overheidsdienst (voor wat dat waard is). Typisch zelf-gebreide geiten wollen truien type die in no time de dienst met zelfsturende experimenten naar de knoppen hielp. Kreeg als “topambte
naar" nooit de kans een zin af te maken?
Lijstjes=links
Mja, een lijst met verdachten publiceert de politie ook niet. Terreurverdachten ook niet. Dus waarom zo raar doen over verdachten van belastingfraude? Gewoon extra controle voor bepaalde personen vind ik juist iets positiefs...
Met AOW gaat iedereen op die lijst,
Of voor Fl. 7,50
Ik ben benieuwd of ik ook nog op de zwarte lijst sta , in 1982 gefraudeerd te veel opgegeven reisonkosten wel te weten 200 gulden , ik werd wel netjes opgebeld op mijn werk door de belasting inspecteur , ik had drie keuzes , of het was een foutje , het gevang , of voor het vuurpeloton , ik koos het eerste maar .
Misschien hebben ze je gegevens doorgespeeld www.bundesarchiv.de/DE/Navigation/Fin...
Die 2 nieuwste '66 kanjerts ontbreken op de staatssecretarissenlijst. Dat parelkettingtiepje van de 2 heeft afgelopen donderdag de toeslagaffaire (de timing is natuurlijk puur toeval) zowaar tot crisis uitgeroepen. Waarmee nu alles is opgelost natuurlijk.
Zolang de wetgeving, het onafhankelijk toezicht en de interne procedures niet op de schop gaan, gaat er helemaal niets veranderen. Tevens dienen de twee bovenste twee managementlagen er uit getiefd te worden. Die hebben inmiddels ruimschoots bewezen niet in een fatsoenlijke democratische rechtsstaat thuis te horen.
Vraag me af of ik er op sta. Heb ooit eens de vraag gesteld aan Zalm toen hij nog net niet minister af was of er nou nooit eens een bedankje af kon als ik een schrijven vd belastingdienst kreeg met de mededeling dat ik een betaling had gedaan en dat het restant vooraanslag ib zus en zoveel was.
Die vraag zouden ze serieus meenemen.....
Wat zegt die belastingdienst?? 20 jaar?? Opnieuw belazeren ze de boel, meer dan 30 jaar geleden had ik als ondernemer reeds een kenteken achter mijn naam/bedrijf staan omdat de "heren ambtelijk gespuis" mijn handel niet vertrouwden.
De overheid, en alles wat daar mee samenhangt, de maffia ver voorbij.
Zat van de week op netflix die serie van Narcos Mexico te bekijken, nu die overheid hier is niet veel beter.
We kunnen er niet omheen: de zorgboerderijen, instellingen en bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Dit fenomeen wordt veroorzaakt door de overvloedige toestroom van PGB en WMO gelden, bestemd voor zorg aan zorgbehoevenden. Deze zorg kan heerlijke creatief worden ingevuld want controle is er niet. Een periodieke handtekening van de cliënt volstaat.
Iemand met een zware indicatie (kassa!) zonder sociaal netwerk (op een stokoude moeder na) kan zonder probleem 10 jaar lang af en toe langs komen op kantoor en dan een leuk uitstapje of gezellig gesprekje krijgen, en oh ja, hier even tekenen graag. En denken dat het zo hoort.
Wil je een onderzoek? Ben je nou helemaal betoeterd! Er wacht een Kafkaëske rondgang langs Gemeente ("nooit eerder klachten gehad") Gemeentelijke Ombudsman ("gemeente treft geen blaam") de Nederlandse Zorg Autoriteit ("harde bewijzen, anders is het laster") en vele, vele anderen.
Betreffende zorgcriminelen harken nog steeds vrolijk fluitend tonnen gemeenschapsgeld binnen. Zowel cliënt als klokkenluider zijn er met boter en suiker ingegaan. Ze hadden geen schijn van kans. Het lijkt er dus sterk op dat de overheid samenspant met criminelen, en misbruik van kwetsbaren faciliteert.
Zeg me dat het niet waar is.
Nee. Het is waar. Bron: 33 jaar werken bij VWS.
Mis ik op de lijst nou Willem Vermeend? Die van de belastinghervorming met al die boxen en de vermogensrendementsheffingdiefstal? Die zo leuk kan lachen? Net zoals Zalm?
Uitlachen bedoel je. Het uitlachen van zijn kiezers. Daar heeft Rutte het van geleerd. Vermeend van de arbeiderspartij die vond dat iedereen 4% rente verdiende (maar nooit kreeg) en over dat veronderstelde nep rendement moest afrekenen met de fiscus. Een van de grootste lachende leugenaars ooit uit de historie van Nederlandse klaploperspolitici.
Off topic, maar eigenlijk ook niet.
Falend beleid is tegenwoordig aan de orde van de dag en is hedendaags meer regelmaat dan uitzondering in de EU en haar lidstaten.
Nou ben ik geen hooggeschoolde en heb geen universitaire functie voor mijn naam staan, Maar dit was u ,mede reaguurders ,waarschijnlijk allang opgevallen.
Toch lijkt mij , als we gaan “ trouble shooten” in een mega groot systeem genaamd EU en hier al onderhand bakken met geld aan verspild hebben zonder enig resultaat , dat we een andere aanpak nodig hebben.
Haal nou eerst dat onderdeeltje Nederland er uit en repareer dit eerst .
Ik heb een vermoeden dat het besturings systeem Brussel/Binnenhof ( master/slave) bestaat uit eenzijdige communicatie en de “feedback “van de “slave” te wensen overlaat of in het geheel niet functioneerd.
Als het onderdeel Nederland bestuurd wordt door de “master” met verkeerde input “amperage/ voltage/ weerstand/ Druk/ Flow “gaat het onderdeel Nederland naar de knoppen.
Eentje die er zeker niet tussen staat is Neelie Smit Kroes (ook VV(d)).
panamapapers.nl/#!kroes-schond-gedrag...
Voor de rest vrees ik dat die zwarte lijst gevuld met klein bier.
Hardwerkende krabbelaars die een fatsoenlijk bij elkaar proberen te scharellen.
Ook dat is het, ons kent ons, VV(d) beleid. Tenslotte zit dat graaiend VV(d) tuig al veel te lang lang in diverse coalitie regeringen.
.. fatsoenlijk inkomen...
U begrijpt mij wel
Niet helemaal on topic: Ebay heft OB voor de belastingdienst van de USA en Noorwegen en dragen dat zonder jouw goedkeuring af. Sinds een paar maanden bij mijn weten.
Wat wel duidelijk is is dat de overheid kotst op het volk en er mee weg blijft komen.
Staan die beleggingsfondsen die de staat voor 31 miljoen hebben opgelicht (Cum ex handel) ook op die lijst?
Wanneer beginnen die rechtzaken eigenlijk.?
Dat komt omdat de overheid helaas veel te veel een afspiegeling is van het volk, en omdat het volk keer op keer politici aan de macht brengt die deze overheid niet veranderen. Kortom. Het volk moet niet zeiken. Dit heeft het aan zichzelf te danken.
@Lafayette | 29-02-20 | 13:10: Block deze gek
Het is heel simpel, de omgedraaide bewijslast moet per 20 jaar geleden uit de wet, dat een ambtenaar die jou haarkleur niet aanstaat gewoon wat kan roepen en dit dan maar als waar wordt aangenomen zonder rechter is gewoon fout, zulke zaken horen niet in de wet. Net als die artikelen die gelovigen een voordeeltje geven, die horen ook niet in de wet.
Ik geef alles netjes op en altijd is er wel een inspecteur die nog ff een extra controle doet waardoor ze nog een paar tientjes binnenharken. Volgens mij staan er velen op een soort zwarte lijst.
"Binnen 28 dagen na indiening krijgt betrokkene een beslissing, waartegen geen beroep mogelijk is." Zo om gelachen. Geen garantie. Maar dat zo'n lijst gewoon maar bestaat is wel heel slecht. Objectiviteit en privacy zijn dus geen eigenschappen van dit overheidsorgaan en dat zou nooit mogen. Je vraagt je af wat er nog meer uit de kast aan lijken komt rollen?
@ Kuifje naar brussel Brussel 11.43,
Ik denk het niet, dat zou namelijk kunnen vallen onder etnisch profileren als blijkt dat er teveel " mensen met een etnisch niet autochtoon nederlandse achtergrond" op de lijst staan. Volgens de deugregels een doodzonde.
Ik vermoed dat deze lijst vooral blanke autochtone nederlanders betreft.
Wopke Hoesktra?
Is dat een Oost-Europiaan?
Overheden, semi-overheden en lijstjes. Jaja. Per definitie tegen.
Wordt er teveel "gefraudeerd", dan maak je het systeem maar eenvoudiger. Minder rondpompen van geld dus, minder toeslagen en subsidies en meer mankacht op de vloer ipv achter een heldesk/telefoon.
Koppel dat aan een stevige dosis gezond onderzoek, zoals "mijnheer, die auto, waar betaalt u die van? Hoe kunt u van een bijstandsuitkering 2x per jaar op vakantie? Hoe kunt u 3 auto's, schuren en zoveel ha land onderhouden en betalen als u gewoon op de sloop/tuincentrum werkt. Dat soort dingen.
Daarnaast kunnen we uitkeringen naar het buitenland/aan dubbele paspoortiers heel simpel controleren door ze te koppelen aan verplichte inzage in het kadaster daar. Geen kadaster? Geen uitkering.
Al is het niet de meest fijne dienst om tegenover je te hebben inderdaad...
Niet zo verbaasd doen. Nederlanders zijn gore hufters als het op het naaien van hun medemens aankomt. En naaien van anderen om zelf een wit voetje te halen doen ze graag.
Precies!11!
Ken zat bijstandtokkies, die er stiekem naast werken en 3 keer per jaar op vakantie gaan. Prima als dit soort lui op een zwarte lijst komen.
En stoppen ze?
Hopla, hele punt volkomen gemist. Terug naar start, geen 200 gulden.
Dan ook meteen maar de Turken met een bijstandsuitkering en 2 huizen in Turkije op die zwarte lijst! Maar daar mogen ze niet eens onderzoek naar doen want dan is het discriminatie!
En daar is niet met gewoon recherchewerk achter te komen? Nogmaal, overheden/semi-overheden met lijstjes is per definitie een foute ontwikkeling. Volgende keer kunt u bij die - ik hoop dit keer - spreekwoordelijke trein oostwaarts zitten, als u op een voor u ongunstig uitgevallen lijstje staat.
@SpicyMchaggis | 29-02-20 | 12:30:
Je kunt volgens mij prima wettelijk regelen dat mensen met 2 nationaliteiten/paspoorten bij aanvraag van een bijstandsuitkering recente bankpapieren en kadastrale gegevens moeten overleggen. Zo niet, geen uitkering. Geen discriminatie want dit gaat niet om "in gelijke gevallen", het zijn geen gelijke gevallen, niet iedereen heeft 2 nationaliteiten.
En? Heb je hen er al bijgenaaid bij de belastingdienst?
@Toos Bevergeil | 29-02-20 | 12:36:
Jij betaalt graag extra belasting vanwege het gajes dat misbruik maakt van sociale voorzieningen?
@Graaisnaaiert | 29-02-20 | 12:34: In Marokko valt veel te sjoemelen. Ook notarissen doen er graag aan mee. Kadastrale gegevens zeggen daarom niks.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 12:41:
Dan weet ik ook niet hoe dat probleem met Marokko op te lossen is. Dwz, zonder privacy wetgeving verder op te schorten en/of verregaande medewerking van de autoriteiten daar en dat zit er niet aan te komen...
Wanneer komt er eindelijk eens een zwarte man of vrouw aan de leiding van de Belastingdienst?
Ik stel me bij deze beschikbaar.
Oh, ik ben geen zwarte man maar ik heb er geen probleem mee om zwart uitbetaald te worden.
Goed plan, die sekte van binnenuit slopen.
Nederland moet stoppen met alle toeslagen en subsidies. Het werkt teveel fraude in de hand, is te complex en er is te weinig mankracht om het systeem te controleren. Geef iedereen een belastingkorting en sluit alle toeslagenloketten. Premies zorgverzekering innen via de werkgevers of uitkeringsinstanties is de volgende stap. Dat minimaliseert het aantal wanbetalers waar er momenteel 230.000 van zijn. Dat kost ons namelijk zo'n 276 miljoen op jaarbasis. Alle ambtenaren die nu op Toeslagen zitten kunnen wat mij betreft omgeschoold worden en bij de Fiod aan de slag om de fraudezaken te behandelen die nu niet aangepakt worden wegens onderbezetting.
@ILF2 : Echt je moet eens voor de grap inloggen via mijnoverheid.nl en dan naar mijn toeslagen. Dat is nog maar een klein stukje van het toeslagen paradijs wat je zelf via het internet kunt regelen. Als je dan wat meer nodig hebt ga je naar je lokale WMO loket en daar kan je dan eventueel nog wat extra toeslagen regelen. Gelukkig worden ze wel strenger, maar slaat inderdaad nergens op en zorgt voor toename van fraude. Maar rekeningen betalen.
Toeslagen en diefstal (bevorderd door oa criminelen in NL toe te laten) is een economische versneller. De toeslagen en igv diefstal de verzekeringsuitkeringen geven geld aan een persoon welkr deze in de ecinomie pompt, wat LGBHTWTF nooit gedaan zou hebben igv geen diefstal van de TV of geen toeslag voor wat dan ook.
Exact. Die toeslagenkermis is niet alleen een enorme bron van fraude, maar dus ook oorzaak #1 van de armoedeval. Ga je (meer) werken, mag je je toeslagen inleveren. Geen wonder dus dat velen aan de onderkant van het loongebouw het vertikken om van de bank af te komen: het levert ze zo goed als niets op.
Lol! Bananasplit met Ralph Inbar(abier). Volgens mij zat Patty Brard (Wie? Ja die) ook in dat programma. Dat waren nog eens tijden.
Lees de wiki van Ralf/Ralph eens. Ondergedoken tijdens WO-2, opgegroeid in tehuizen, meegevochten tijdens Jom Kippoer, regisseur van Banana Split, dat door 5 miljoen mensen werd bekeken.... Kleurrijke man.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 12:45:
Die Wiki ken ik. Maar mooie vent.
Sterke toespraak van Nanninga in de gemeenteraad hoe alle jarenlange kennis en ervaring van de politie teniet wordt gedaan met het achterlijke linkse dogma op etnisch profileren. We weten allemaal wat er op grote schaal gebeurt hier in dit land. Mijn ouwe vader zei het al 30 jaar geleden en nog gaat het maar door en door.
Doe dan een linkje!
m.youtube.com/watch?v=tPwxXfwKKtE
Ja we kunnen allemaal huilen enzo, maar wettelijk gezien mag de belastingdienst dit soort gegevens verzamelen.
Technisch gezien was de lijst / database icm de bedoeling misschien wel over het randje, maar die gegevens komen gewoon uit alle al bij de belastingdienst bekende gegevens, danwel de gegevens die ze wettelijk gezien mogen ophalen.
En dat zijn gewoon al uw gegevens... echt.. alles.
Nope. U kunt op het lijstje landen door een anonieme tip. Dat heeft helegaar niets met bekende gegevens van doen. Los daarvan zijn er wettelijke kaders voor wat er opgeslagen en gebruikt mag worden.
Iedereen die geld verdient (of het niet verdient, maar wel krijgt) moet daarvan een serieus deel aan de overheid betalen. Een goede controlle is voorwaardelijk voor de solidariteit. Als iedereen zomaar fraude kan plegen, dan zijn de eerlijke betalers daarvan het slachtoffer. Een strenge controlle is dan ook op zijn plaats. Al dat gehuil over slachtoffers komt dan ook met name uit de politieke hoek, die denkt dat geld aan de boom groeit.
'is voorwaardelijk voor' > misschien? > 'is een voorwaarde voor'
Als iemand zou zeggen dat dit "een gaaf land is" moet het toch wel een grote leugenaar zijn.
Als die lijst niet anders gebruikt dan voor het bepalen wie gecontroleerd is en je erop komt na fraude of vreemde inkomsten/uitgaven lijkt het me vooral effectief bij controle.
Mag blijven dus, niets mis mee.
Witte lijst, zwalte lijst, basmati lijst is niets aan de hand hool
Volgens mij heet het systeem windhapper of is windhapper er een onderdeel van.
Verbaast mij niets. De overheid is er in Nederland voor de overheid. Democratie is een dun laklaagje op een olie-monarchie waar partijkartelen van gevestigde regenteske EUlite, de dans om de baantjes en macht leiden.
En bijna erger nog dan moord, brandstichting of doodslag is het als je in dit land een loopje neemt met de belastingdienst.
Ok, niet overdrijven, voor de burger en het midden- en klein bedrijf dan. Als grote multinational kun altijd afspraken maken buiten wet- en regelgeving om.
Nederland is een wingewest van Brussel.
In Brussel is Duitsland de baas.
De Duitse kiezer bepaalt dus hoeveel belasting wij moeten betalen.
Of beter gezegd: hoeveel geld wij over mogen houden.
Duitsland is een democratie.
De rest van de EU een dictatuur.
Zwarte lijst.. zie je wel, Sylvana, witte mensen zijn eerlijk.
Daarom zijn de meeste pilletjes wit , want die werken.
Ken eigenlijk niet meer he, ""zwarte"" lijst.
@ja,diedus! | 29-02-20 | 11:51:-
Ach ja, iedereen weet van de almacht van het blanke ras, en hoe ze de natuurkrachten naar hun hand weten te zetten. Daar profiteren de getinten van mee. Dat bewustzijn is zo sterk dat de kleur(/verzameling kleuren) wit alleen al werkt (suggestie).
Tsja - en dan word je afgunstig, hè.
@HogeNood | 29-02-20 | 12:07: Wit is igv mensen het ontbreken van kleur. Zwart is alle kleuren bij elkaar. Je bent in de war met licht.
Welkom welkom welkom
En al deze gasten komen er zonder problemen gewoon mee weg! De politieke elite in dit land dekt elkaar wel! Zo is het altijd geweest en dat zal ook nu niet veranderen.
Bij mij is de blauwe envelop al weer op de deurmat gevallen en moeten we ons weer verantwoorden voor wat we zoal het afgelopen jaar heeft uitgevoerd om in leven te blijven. De belastingdienst liet ook nog even een proef ballonnetje op om te betalen voor de belasting opgave, duh?
Laten we het nou eens omdraaien en de overheid gaan beoordelen op hun gedane zaken en de effectieviteit daarvan in het afgelopen jaar. Hieruit mag ik dan concluderen dat zo’n 80% van de bevolking geld moet terug krijgen.
Bij de belastingdienst zien we het zelfde als bij de EU . Het is als een lekke emmer waar u als maar weer meer water in moet gooien maar het niveau in de emmer alleen maar ziet dalen.
En op die enorme zwarte lijst van de belastingdienst staan we allemaal, want leuker konden ze het niet maken, wel duurder.
Waar het om draait: hoeveel fraudeurs staan er -terecht- op zo'n zwarte lijst? Burgers met een uitkering in Nederland en vastgoed in Turkije of Marokko. Burgers die ooit compensatie vroegen na de Bijlmerramp, terwijl ze niet in Amsterdam Zuid Oost woonden. Burgers die hun hele huis zwart lieten renoveren. De voorbeelden zijn vrij willekeurig.
Indien het gaat om daadwerkelijke fraudeurs: prima, is dat niet de bedoeling? Alleen is er al vlot een glijdende schaal. Zwart een nieuwe keuken laten plaatsen, zwart een beetje bijbeunen terwijl je een vaste baan hebt.. Nog even en het in huis hebben van een voorraad contant geld wordt al gezien als verdacht.
Helaas is het vertrouwen in de hele organisatie belastingdienst naar de knoppen bij veel mensen, dan is elke vorm van fraudebestrijding al snel een 'aanval op de burger'.
@Kuifje,
Het principe van een rechtsstaat is dat er eerst verdenking is; dan onderzoek; en dan een conclusie. Die conclusie leidt ofwel tot het laten vallen van de aanklachten, ofwel tot een rechtszaak. In die rechtszaak kunnen dan alle (mogelijke) bewijzen worden gewogen.
Iemand jarenlang op een *geheime* zwarte lijst zetten zonder onderzoek, zonder conclusies, zonder proces en dus ook zonder kans op wederhoor is zinloos.
Het benadeelt trouwens niet alleen de vele onschuldigen op die ijst. Want stel je voor dat een fraudeur voor de rechter komt, en dat de advocaat lucht krijgt van die zwarte lijst?
Niet alleen elke leek snapt dit. Ook juristen bij de overheid moeten weten dat zo'n zwarte lijst geen enkel doel dient. Dus waarom houden ze die dan wel bij?
Is dat om mensen chantabel te maken, of gewoon om ze dwars te zitten?
Volgens mij bestaat er ook een officieel register. Maar daar is toezicht op.
Lastig punt inderdaad Kuif.
Als er *niet* wordt gecontroleerd (zie uw voorbeelden, zie de Bulgarenfraude, zie woonwagenkampen met tig keer bijstand terwijl de mercedessen op de stoep geparkeerd staan) is het uiteraard foute boel en wordt hier - terecht overigens - om handhaving geroepen, als er *wel* wordt gecontroleerd, en - net zo terecht - 'zwarte lijsten' worden aangelegd van vermoedelijke fraudeurs, is het wéér niet goed...
Damned if you do, damned if you don't, zoals de Britten het zo fraai uitdrukken.
@Kuifje,
Heb je helemaal gelijk in, Fraudeurs moeten bestraft worden maar het is jammer dat “Jan met de pet” hier meestal voor moet opdraaien.
En de overheid draaft maar door als een blind paard die zijn utopische ideeen na jaagt.
Inplaats van eerst een stapje terug te doen en de verotte fundatie aan te pakken.
De “wolkenkrabber” op drijfzand tracht men hier te bouwen maar het lijkt onderhand meer op een bewoonde heipaal waarbij steeds meer volk onder een leefbaar niveau komt te leven.
@Datgingniegoed | 29-02-20 | 12:01: Jan met dealer is niet rendabel en draait nergens voor op...
Turken met een bijstandsuitkering en een huisje of 2 in Turkije. En willen ze er onderzoek naar doen mag niet want dan is het discriminatie!
@Epistulae_Morales | 29-02-20 | 12:06:
Het is heel simpel, De schade opgelopen door gemiste inkomsten in het belasting potje, door falend eigen beleid komt uiteindelijk op uw bordje te liggen.
Pro tip: Voor meer duiding en vorm over belastingen en overheid Google martin armstrong: the hunt for taxes. Wordt alles meteen duidelijk!
Baksheesh.
Ja of anders Vinkenslag...
Ben er toch van overtuigt dat er op behoorlijke schaal fraude wordt gepleegd.
De belastingdienst wordt steeds verder in de (privacy-hoek) gedreven.
Het wordt nu een makkelijke open deur om hier in dit land fraude te plegen omdat de belastingdienst met handen en voeten gebonden wordt.
De oplossing voor fraude zoek je niet kun het kapot maken van privacy van burgers of, zoals hier, het aanleggen van een oncontroleerbare shitlist door de staat. Heel goed dat de overheid aan regels gebonden is.
@beldewouten | 29-02-20 | 11:41: De overheid is aan regels gebonden en de burger in principe niet. Iets zegt me dat dit een ongelijk speelveld oplevert.
Daar kun je gif op innemen. Nederland wordt van alle kanten, financieel leeg getrokken, wat uiteindelijk als rekening op het bordje van de burger beland.
Miljarden worden er gesjoemeld, of in een donker gat gegooid. Als al die miljarden in nederland werden besteed, was er geen armoede, geen voedselbank, geen tekorten, op wat voor gebied ook! Dan was nederland nog een welvarend land!
@vluchtelingallergie | 29-02-20 | 11:44: En daar komt de spagaat: Ik ga er even van uit dat u een eerbaar burger bent en netjes uw belasting afdraagt. Naast u wonen er echter buren die de boel vreselijk flessen; dikke auto voor de deur, vreemde werktijden, onduidelijkheden over hoe 'ze dat allemaal kunnen betalen'... In zo'n geval is het een fijne gedachte dat er een dienst is, die probeert de gemiste inkomsten voor ons land te compenseren door gericht onderzoek te doen en waar mogelijk ervoor te zorgen dat uiteindelijk u iets minder hoeft bij te dragen voor hetzelfde gerief.
Alleen... omdat u toevallig naast die fraudeurs woont, wordt u ook onder een vergrootglas gelegd. Niet prettig, maar ergens wel voor te stellen.
Het wordt pas scheef als alleen u op de korrel wordt genomen terwijl diezelfde dienst waarschijnlijk bij de grootste fraudeurs een oogje dicht knijpt (of aparte afspraken gaat maken over hoeveel die fraudeurs dan nog gaan afdragen, hoi Oranje-familie) en zelfs uw buren nauwelijks last heeft van die dienst.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 11:44: En de burger is een slaaf en de overheid een slavendrijver....
Misschien zouden wij de belastingdienst eens gewoon moeten hervormen en opnieuw uitrollen, met medeneming van een paar morele standaarden? Natuurlijk is niet iedere burger een onbeschreven blaadje, maar een overheid die er zélf een 'dubbele boekhouding' op na houdt?
@bisbisbis | 29-02-20 | 12:09: Begin de ambtelijke top maar te ruimen, de connecties tussen partijen en ambtenaren in kaart te brengen en vooral te vervolgen en te handhaven. Pikmeerarrest herroepen en de rechterlijke macht opschonen. Rechters zijn nu al wettelijk verplicht hun bijbaantjes te melden, maar doen het niet. Er volgen geen consequenties.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 11:44: bij opsporing is de overheid aan regels gebonden. De burger spoort niet op.
Natuurlijk, hoe dan hogere en lagere overheid wijzen net als u graag want wij van wc eend.....moeten ook aan het werk blijven
Dat het een stel kuikens zijn bij de belasting heb ik zelf ook ervaren. Met het terug krijgen van de btw van de zonnepanelen... iedereen die ik gesproken heb die was niet op de hoogte dat het terugvorderen van de btw en dus de aangifte maar een eenmalig gebeuren was... dan zijn er dus fundamentele veranderingen in de procedure dat helemaal niet gecommuniceerd is met de betreffende afdeling... echt typisch de belastingdienst.
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...
Ach joh, ik heb ooit de belastingdienst hun eigen brief met beschikking moeten terugsturen omdat zij hem kwijt waren. Echt waar, het is geen grap.
@Is dit nog nieuws? | 29-02-20 | 11:47: bij mij was dit in 2017. En voor terugvorderen gewoon digitaal systeem aanmaken en dan elk kwartaal aangifte doen.wtf wat een geld verspilling, maar in 2017 was dit dus veranderd maar niemand die dit bekend kon maken aan diegene die eenmalig de btw wilde terugvragen.... echt, bijna een jaar bezig geweest voor 600 euro. Als je je dan bedenkt hoeveel tijd en ambtenaren heb gesproken moet er geld bij.
Stuur die Jerry Leuter Airfryer maar op de belastingdienst af. Wellicht dat ie daar dan nog nuttig kan zijn.
Nee! Die krijgt overal juist belastinggeld méé ...
@bisbisbis | 29-02-20 | 12:10:
ok dan niet!
Burgers die zich schuldig maakten aan het op zwarte lijsten geschreven worden kunnen in ieder geval rekenen op de zwaarst mogelijke aanpak & overheidshinder.
In tegenstelling tot zware criminelen en verwarde mannen, die dus wel recht op recht hebben.
"en uiteraard (het is immers de Belastingdienst) werd de lijst pas afgelopen donderdag, na vragen van Trouw en RTL Nieuws, stopgezet."
Lol. De oude lijst is stopgezet. En nu is er een nieuwe lijst. Beter verstopt en geactualiseerd.
Precies dat dus. De tussenliggende periode is gebruikt om de gegevens over te zetten naar iets wat mogelijk geen lijst heet en in ieder geval niet zichtbaar is. Het kan ook overgezet zijn naar een ander ministerie of afdeling. Dit soort gegevens worden nooit gestopt.
Zo hebben we ook niets meer gehoord van de vingerafdrukken die niet meer op de paspoorten mochten. Het gaat in 2021 via de EU weer ingevoerd worden, natuurlijk onder het mom van terrorisme. Zijn die gegevens daadwerkelijk vernietigd, zoals beloofd? Voor de AIVD een goudmijntje en waarschijnlijk zijn de gegevens al naar het buitenland verdeeld. Of de kentekenfoto's?
Ze zoeken het maar uit daar. Mafklappers.
Moet je eens naar de BD schrijven. Zo eindigt u nog op....
Is het een ideetje om zelf ook maar ergens spookburger te worden? www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/21354...
Nederland is een eng land. Van 2002 tot 2004 ongeveer startte ik een bedrijf en verdiende er toen nog niks mee. Het was pure armoede. Met een bijbaantje op gekke tijden hield ik de boel enigszins overeind. Behalve kinderbijslag heb ik nog nooit iets van de overheid gevraagd of gekregen en ben daar zeer trots op. Ik heb liever honger dan dat ik m'n hand ophoud. Ik vergeef het de belastingdienst nooit dat ik evengoed ongelooflijk intimiderende telefoontjes kreeg van inspecteurs die vonden dat ik te weinig belasting betaalde. Smerige griezels.
Nederlandse burgers kunnen wel tot "geesten" verklaard worden door ze hun BSN nummer af te nemen, zodat ze nergens nog zaken kunnen doen met "mijn overheid".
Ook dat in blijkbare tegenstelling tot de (miljoen+??) spookburgers uit de asielindustrie.
Ben wel benieuwd waar die telefoontjes over gi gen. Ik ken de belastingdienst niet echt als een pro actieve organisatie.
En mondeling informatie geven is gewoon leuk toch. U verwijst gewoon naar uw aangifte. Of had u een reden om daar mondeling al van af te wijken. Uiteraard kunt u controle krijgen maar als alles 100% klopt hoeft u niets te vrezen en als het 90% klopt dan maken ook zij de afweging of voor die 100 euro naheffing wel 500 euro arbeidskosten een goed idee zijn..
@Epistulae_Morales | 29-02-20 | 12:11: Die laatste afweging ontbreekt nog wel eens.
Ik wil die lijst wel eens zien. Nu al minstens 7 bezwaarschriften voor een (Surinaamse - dat schijnt mee te tellen) vriendin geschreven die gewoon ooit niet snapte dat de alimentatie bruto was. De 1e aanslagen (goh) had ze gewoon netjes betaald, uiteindelijk liep e.e.a in de soep, achter de feiten aanlopen, schuld werd steeds hoger en wij maar vragen om een passende betalingsregeling. Die keer op keer werd geweigerd. Ook in één van de haar gestuurde antwoorden stond ook iets als 'ter kwader trouw'. Things start to make sense now
Laat haar eens haar gegevens opvragen bij de Belastingdienst in het kader van de GDPR / AVG. Probleem is alleen dat ze gegevens niet hoeven te geven als die gebruikt worden voor het opsporen van misdrijven (zoals belastingfraude), en wellicht voeren ze dat argument aan om niet te zeggen of ze op die lijst staat. Ze mogen zelfs ontkennen dat ze er op staat, ook al is dat niet zo.
Dat is het probleem met die lijstjes: je kan er behoorlijk last van hebben als je er ten onrechte op staat, maar je kan geen beroep aantekenen, zeker niet als je niet eens weet dat je op die lijst staat.
Op welke gronden heeft u die bezwaarschriften dan geschreven?
Navorderingen wegens te weinig terecht te betalen belasting lijken mij gewoon volledig terecht. En het is de eigen verantwoordelijkheid van die vriendin, Surinaams of wat dan ook, om uit te zoeken dat er over (partner-)alimentatie gewoon inkomstenbelasting en premie Zorgverzekeringwet moet worden afgedragen. Iets wat een béétje fatsoenlijke advocaat je tijdens de echtscheidingsprocedure ook vertelt.
Dus... ik zet zo mijn twijfels bij die 'onschuld' van die vriendin in deze.
Niet aan mijn privacy komen broer.
Niet aan de illusie van mijn privacy komen, bedoel je?
@Varende_Reaguurder | 29-02-20 | 11:34:
Inderdaad!
... zeggen experts? Hebben wij zwarte lijsten experts? Beetje als in de dagelijkse lading NPO deskundigen op welk gebied dan ook.
Natuurlijk hebben we die. We hebben een heel legioen experts en ze zijn allemaal roze.
Ik ben geen jurist maar er bestaat toch een wet persoonsregistratie? Of hoeft de overheid zich niet aan hun eigen wet te houden?
We hebben het hier over een criminele organisatie. Het vreemde is wel dat ze niet worden vervolgd.
vraag 2: Eh nee.
Ja, nee. Er is geen grondwettelijk hof en door het pikmeerarrest is de overheid immuun.
Kijk, ik ben ook geen vrienden met de Belastingdienst en ik haat ook het betalen van belasting.
Maar privacy is toch wel wat anders dan dat de Belastingdienst gegevens over de belastingbetaler bijhoudt. Privacy is dat jouw gegevens niet met jan en alleman worden gedeeld, maar dat de Belastingdienst administratie over zijn clienten heeft lijkt mij nogal evident. Net zo goed als dat wanneer je bijvoorbeeld meerdere malen foutieve aangiften hebt gedaan of termijnen hebt overschreden of belasting hebt ontdoken je een kruisje achter je naam krijgt en iets vaker dan gemiddeld gecontroleerd wordt.
Dat hangt er van af. Is dat kruisje een "officieel" kruisje, met duidelijke criteria voor de toepassing ervan, en met goed omschreven beleid waarin staat wat de gevolgen van dat kruisje zijn? Dan is er weinig aan de hand. Maar als het iets is dat een stel ambtenaren zelf verzonnen heeft, en niet transparant is hoe het wordt toegepast, dan deugt het niet. Dat ging bij de kindertoeslagen onlangs ook al mis, en o.a. het BKR is voor iets dergelijks al eerder op de vingers getikt.
@Muxje | 29-02-20 | 11:30: Een beetje zoals de AIVD werkt. Die beschikken over informatie die in een rechtszaal geen stand houdt, maar daarom nog niet perse onjuist is.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 11:47: Zou het in het AIVD geval dan wellicht over onwetmatig verkregen bewijs gaan, dan is dat nog tot daar aan toe. Is het bij elkaar verzonnen bewijs dat een hoog Diederik Stapel gehalte heeft..
Het gaat hier om het punt dat de belastingdienst een lijst had ( obv de gegevens waar ze soewieso bij mogen) maar daar het label: fraudeur, op plakt. Dat is wat anders dan: deze vertrouwen we niet helemaal.
Maakt u zich geen illusies , de lokale overheden houden er ook lijstjes op na, kan dit onderbouwen met documenten.
KPN en Vodafone etc. hebben ook lijstjes hoor.. of eigenlijk postcodegebieden waar ‘andere afleveringsregels gelden’
Oei,
ze zaten echt flink fout.
De verantwoordelijken moeten consequenties voelen,
van het overtreden van de (privacy) wet.
.
Echter,
fraude opsporing blijft een belangrijke taak van de belastingdienst.
Ik pleit er voor dat ze dat nu met geheel transparante kaders gaan doen, maar net zo gedreven. Doelgericht zoeken moet mogelijk blijven.
.
En,
de gratis-geld verstrekking is nu *veel* te ingewikkeld en fraude gevoelig.
Ik pleit *afschaffing* van het toelagen systeem, en deze qua geld standaard in de, dan verhoogde, bijstand / kinderbijslag te verrekenen.
Dan kunnen we het ook met een flinke divisie minder aan ambtenaren doen
en kunnen er een twintigtal complexe ICT (faal) systemen uitgefaseerd worden.
Dat scheelt miljarden.
Dat snijdt allemaal hout, dat moeten we niet willen met zijn allen.
hashtag lekkerdomdoordoen
Ik vermoed dat alle leden van het koninklijk huis ook op die lijst staan, maar dat deze de enigen zijn die dat weten.
Die staan op de Oranje lijst.
Dat is de lijst van : negeren, niet mee bemoeien, niet onderzoeken en zeker niet naar buiten brengen!'.
Doe mij maar witte lijst, met nummeltje 38 glaag.
Kan ik ff kotsen 1!11
Opdat we niet vergeten!
Misschien wel aardig om te vertellen wat voor discussies ik heb gehad voor het min. v. Financiën + J&V, OM/Rechtbank en de Belastingdienst Den Haag. Als eerste ben ik gaan demonstreren voor het min. v. Financiën en in het begin zei geen van de ambtenaren wat tegen mij. Maar na verloop van tijd kreeg ik opmerkingen als: "Ga vooral door - Geef niet op - Etc." en bij het min. van J&V zeiden ambtenaren tegen mij: "Al onze teamleiders zijn psychopaten, hier wil je echt niet werken" en dat was net voor het bonnetje van Fred Teeven en de hele lange soap die volgde. Nog leuker was het voor het kantoor van de Belastingdienst Den Haag daar wilden allemaal belasting-ambtenaren met mij op de foto totdat hun baas ze weg kwam 'schoppen'. Meest rare was toch wel de rechtbank in Den Haag, daar liepen alle rechters en andere ambtenaren die daar werkten mij straal voorbij zonder ook maar een blik op mij te werpen behalve die ene rechter dan die zei: "Het geld komt niet uit de lucht vallen hoor" op mijn opmerking dat ik een schadevergoeding wilde. Ik heb overigens nog wel een gesprek gehad met een belastingman van Belastingdienst Holland-Midden op het min. v. Financiën in 2016. Dat was een zwaar beroerd gesprek want ze ontkenden alles uiteraard maar nu weet ik dus wel waarom ze zo zenuwachtig werden van mij want ze wisten toen al dat ze gruwelijk fout zaten.
Ik hoop dat ze je niet te veel kapot hebben gemaakt en dat het eea voor jou is goedgekomen. *plop met schroefdop*
@grapo | 29-02-20 | 11:27: Nee mijn leven is wel weer op orde hoor alhoewel dat klokkenluiderschap op die medische kliniek er ook behoorlijk heeft ingehakt Google "Doorbraak Ma ik wil dood" maar. Ik ben duidelijk niet kapot te krijgen (waar ik de mentale kracht vandaan haal is me een raadsel) en laat me ook niet kapot maken.
Ben ook zeer benieuwd op basis waarvan de topambtenaren deze mensen op die zwarte lijst hebben geplaatst. Als dat uitkomt zou deze affaire nog wel eens veel groter kunnen worden.
Gaat ie ook worden en als ik daar mijn steentje aan bij kan dragen dan doe ik dat graag. Ik heb RTL Nieuws al gemaild dat ze mij mogen interviewen en volgen tijdens mijn eenmansdemonstraties van aanstaande donderdag in Den Haag. Spandoeken afstoffen doet.......
Dat plaatsen gaat redelijk automatisch.
U hebt een bijstandsuitkering maar geeft wel 500 per week uit aan boodschappen?
U hebt een inkomen van 20.000 oer jaar maar wel een boot van 80.000 of een auto die 1200 per maand kost?
Dat soort parameters..
Ik zou die ratten geen beslissing geven. Laat die droeftoeters maar in het ongewisse. Overigens, welke rechtstaat? Nederland is dat al lang niet meer.
Een overheid welke burgers criminaliseert....
Goh wat een verrassing. #NOT"
Onze overheid is gek op zwarte lijsten.
Koploper is Inspectie SZW. Wanneer ze een boete opleggen plaatsen ze je daar al op en gaan bij andere overheidsorganisaties lobbyen om je uit te sluiten. De Inspectie is ook nog eens een organisatie die wil scoren en is niets ontziend. Nadat je na een paar jaar procederen wint van ze, is het kwaad al geschied en is je bedrijf bijna kapot. Nogmaals, je komt al op een zwarte lijst voor het recht zijn gang heeft kunnen gaan.
En je kunt de kudtambtenaren niet eens persoonlijk voor het hekje krijgen, want Pikmeerarrest.
Gelegaliseerde struikroof, dat zijn "belastingen". De alsmaar hongerige uitdijende Roverheid moet gevoed worden. Het antwoord op overheidsfalen? Meer overheid natuurlijk! Dus wees voorzichtig GeenStijl; het wijzen op een falende Roverheid is slechts een argument voor nog meer overheid...
Ik heb een zwarte band Belasting Fu, het komt nu wel heel dichtbij zo...
De belastingdienst. Is er iemand op deze wereld die mij kan uitleggen welke dienst zij levert? Is er vervolgens iemand die mij het fenomeen "inkomstenbelasting" kan uitleggen? Kunnen we vaststellen dat belastingen ook kunnen worden gezien als gelegaliseerde diefstal? Is het mogelijk het huidig belastingstelsel overboord te gooien en te vervangen voor een eenvoudiger flat taks tarief dat voor iedereen hetzelfde is? Vragen, vragen, vragen
Veel belastingen snap ik wel alhoewel niet de hoogte hiervan. Er is 1 belasting die ik totaal niet snap en dat is erfbelasting. Meest schofterige belasting die er bestaat.
De belastingdienst levert een dienst aan de overheid. Ze fourneert het geld dat de overheid vervolgens kan uitdelen aan vriendjes of gewoon over de balk kan smijten.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 11:06:
Hear hear, aan de andere kant weet je ook dat NL het land is waar als eerste belasting op geconsumeerde levenslucht wordt geheven. Duurt nog heel even maar komt vanzelf. Net als corona.
Belastingen zijn er om te kunnen zeggen ' De overheid is hier verantwoordelijk voor' en 'De overheid moet er op toezien dat..'.
Maar er zijn belastingen bij die inderdaad overduidelijk dubbelop zijn.
De erfbelasting die Kaas de Vries aanhaalt is er daar een van.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 11:06: Zet BTW over BPM daar ook maar bij.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 11:06:
@Cobalt bomb | 29-02-20 | 11:13:-
?!?
Lucht zuiver houden kost toch geld!
Straks gaan mensen nog eisen dat er geen troep in sloten en kanalen wordt gepleurd, omdat ze daaruit zomaar willen drinken!
?!?
Stel je voor!
@HogeNood | 29-02-20 | 11:24:
Ik dacht dat die wetswijziging al gepland was voor de komende verkiezingen?
Mee eens. Erfbelasting is ronduit een dikke fluim in je waffel. Blauwe brief ligt al in de bus terwijl je laatste van je twee scheppers nog ligt af te koelen. Afgezien van het feit dat daar al jaar in jaar uit dubbel over afgeroomd is. Gotspe.
Heb die lijst bekeken. De meeste namen kunnen we hier nauwelijks uitspreken.
Dan valt er niks te plukken ook.
Ach, geld is het kwaad van de wereld. Blijkt uit dit soort machtsmisbruik.
Edoch ik kan u vertellen: op de zwarte lijst van de AIVD staan is ook niet echt prettig voor uw privacy.
Privacy in Nederland, hahaha. Hier heerst het geld als machtsmiddel van een kwaadaardige overheid. Geef niet om geld en geef niet om privacy, zoals Roadsurfer | 29-02-20 | 10:58 laat zien lach je dan altijd als laatst, als best.
Fuck de overheid en alle ambtenaartjes die door lijstjes aan het 'werk' blijven.
"Edoch ik kan u vertellen: op de zwarte lijst van de AIVD staan is ook niet echt prettig voor uw privacy. "
Inmiddels staat iedereen erop lijkt het.
Kijk nou. Wat een verassing.
M'n vrienden de prive-Staatsbemoeienaars van Belazeringkantoor Buitenland (045) (Heerlen) staan niet eens in het lijstje.
En die verdienen ze hoor, de wanna-wannabe Interpol halfies daar.
.
Om nog te zwijgen over de *tfoe!* "Kennisbank" orders opvolgende Callcentre Headsethordes studentjes.
Gare stotterende kuDtstudentjes met dito arbeidsmoraal, of moraal uberhaupt, die de Belassingdienst in 050 uit de Groninger studentenpool/kanslozenpoel lostrekt en met 0-ren flexcontractjes dumpt als drgsafvalvaten in de Brabantse bossen.
.
Lees je mee, Overheid Belazerdienst?
Geen cent, hoor je.
Geen eurocent stop je van mij in je broekzak/vestzak.
Ga die gedragen afdrachtkleding op heet wassen met die oude briefjes erin.
Niks toestoppen, niks geen filantroperij richting overheid.
Ga je eigen vreten vangen nepstropers.
En niks met rente. Niet heen, niet terug. Gewoon niet, het Grote Niets.
Status quo halfbros.
Touwtjetrekken win ik met gemak, hyenatroep Nr. 2 des Vaderlands.
Nou nou, zo erg is het toch ook weer niet? Verassing is wel heel drastisch.
Ik bespeur enige vorm van frustratie in uw plemsel. En ik kan het op basis van ervaring volledig beamen.
Dat is zeker die lijst waarop bepaalde autohandelaren uit de regio Limburg jarenlang slechts 3 btw hoefden te betalen. En het zelfs zo speelden dat ze dik geld terug kregen. Toen een ondernemer uit Nijmegen een rechtszaak tegen de bel.dienst aanspande dat hij ook onder die regeling wilde vallen kreeg hij van de rechter te horen dat het in Limburg een specifiek geval betrof.
Ja. Geen vergelijkbare gevallen, in Limburg was het koeltoer, en dreiging.
@Harry.Langezwaal | 29-02-20 | 11:19: dat maakt het dus wel speciaal...
Wopke Hoesktra ? Wie is dat?
Klinkt als een typetje van Koot en Bie
Tsja het hele eieren eten is dan ook wél de boel te flessen en niet op die lijst terecht te komen.
De Belastingdienst hanteert marges en als je binnen die lijntjes kleurt valt er prima zaken met ze te doen.
Maar domme en hebberige mensjes willen te veel ineens en dan val je op en belandt je op zo'n lijst.
Hoe verklaar je dan zo veel onschuldige mensen op die lijst?
En fijn dat je er weer bent, je bent de laatste tijd zo stil vooral in Corona-topics.
Leuk, tips van een expert in de boel flessen. VVD politicus?
@LesPaul | 29-02-20 | 11:01: oud D66 partijleider
@LesPaul | 29-02-20 | 11:01:
Politicus, moi?
Haha moet er niet aan denken.
Gewoon iemand met een handige fiscalist die weet binnen de lijntjes te kleuren zonder alarmbellen af te laten gaan.
Blijf ook even binnen de lijntjes van de Nederlandse taal aub: beland je.
@Berbaar | 29-02-20 | 11:07:
Die fiscalist van u is te goedkoop.
@Berbaar | 29-02-20 | 11:07: Ok, dan dus gewoon een Trutte groupie.
@Cobalt bomb | 29-02-20 | 11:18:
Zeker, die heeft zich al 100-voudig terugbetaald.
@Berbaar | 29-02-20 | 11:24:
U heeft geen medelijden. Hard hoor. Maar wel fiscaal handig inderdaad.
@Mensdier | 29-02-20 | 11:11:-
Sjapoo!
Belandt? Serieus?
Ben eigenlijk geen fan van Berbaar maar hier heeft hij wel degelijk een punt; op behoorlijke schaal wordt fraude gepleegd en de belastingdienst wordt steeds verder in het nauw gedreven om door te pakken met fraude onderzoek.
@Cobalt bomb | 29-02-20 | 11:27:
In dit spel gaat het om de knikkers.
Je kan wel gelijk hebben en knokken tegen de blauwe enveloppen brigade maar profijtelijker is het soms te schikken en de beschikbare fiscale marges optimaal te benutten.
@Berbaar | 29-02-20 | 11:46:
Je bent echt een psychopaat.
Er staan mensen op een lijst, zonder reden en zonder dat ze het weten en zonder dat ze zich kunnen verweren.
En jij hebt het over binnen de lijntjes kleuren. Volgens mij heb je aardig wat lijntjes opgesnoven met je fiscalist. Je empathisch centrum is verwoest.
Exact,. Zoals mijn boekhouder altijd al zei.. je moet de kerk in het midden van het dorp laten staan..
Een voorbeeld:
U is ondernemer en koopt zakelijk een goed dat alleen prive gebruikt wordt. Domme mensen voeren dat dan 100% zakelijk op. Tja. Dan gaat zo’n inspecteur natuurlijk vragen stellen..
Als je nou gewoon 90% zakelijk, 10% prive doet, dan is de hele discussie of die verhouding klopt. Dat kost zo’n gast 100x meer moeite.. en ambtenaren willen geen moeite doen... dat staat vast.
@Epistulae_Morales | 29-02-20 | 12:29:
Precies E_M.
Niet te hebberig worden, ook wat toegeven dan voorkom je problemen met de fiscus en is de belastingdruk toch vele procenten lager dan als men alles volgens de regels zou doen.
Leven en laten leven.
Bij mij staat de belastingdienst ook op de zwarte lijst en ook daar merken ze niks van.
Kwestie van geven en nemen.
Teveel Nederlanders hebben de overheid te machtig gemaakt met hun stemgedrag, nu is het te laat. Teveel Nederlanders zijn sukkels.
Jezelf laten ringeloren voor bezit.
Een land vol losers.
@schoon-schip-maken | 29-02-20 | 10:58: In nederlandje heb je geen bezit. Maar dat snapt de gemiddelde hypotheek slaaf niet echt.
Dat is tevens de tragiek van Brussel. Maar geloof maar niet dat die sukkels daar spijt van hebben, die geloven nog steeds heilig in “het systeem”: dat als we maar met z’n allen meedoen en meestemmen en samen afspraken maken en ons daar netjes aan houden, dat het dan allemaal wel goed komt. Met name D66ers zitten zo in elkaar, met een onwrikbaar geloof in de democratisch gekozen staat.
Ik heb geen lijst nodig. Mijn zwarte lijst zit in mijn hoofd. Ik heb nog niet tot daden kunnen komen omdat ik nog werk aan een vergif met aardbeien/rooibos smaak.
2001 is het jaar dat ze ermee begonnen, dat was onder KOK.
en Balkenende vond het schijnbaar goed, omdat het niet beeindigd is.
en Rutte vond het schijnbaar ook goed. Nu, omdat de waarheid op straat ligt stoppen ze ermee.
Nou kan ik me nog wel van heel vroeger herinneren dat als er eenbepaald nummer op het aangifteformulier stond die gegarandeerd gecontroleerd werd. Gehoord van belastinginvullers bij de vakbond
Toen ik in 2015 voor het Min. van Financiën, Belastingdienst Den Haag (Google de woorden "belastinginspecteur tralies" maar), Rechtbank/OM stond te demonstreren (op het spandoek stond "Waarom zit mijn belastinginspecteur nog steeds niet achter de tralies?") zei bij die laatste een rechter tegen mij toen ik zei dat ik een schadevergoeding wilde voor wat mij was aangedaan: "Het geld komt niet uit de lucht vallen hoor!" Tja die ga ik aanstaande donderdag dus even keihard confronteren met haar uitspraak. Mijn accountant zei een aantal jaren geleden tegen mij: "Wat jou en je broer is overkomen heb ik nog nooit meegemaakt niet voor en na jullie dat was echt ongehoord."
Veel succes in het haaienbassin!
@Super Vaagstra | 29-02-20 | 10:54: Weet je mijn leven is weer op orde dus ik ga daar met heel veel plezier staan. Ik woon vrijwel om de hoek en rij voor 50 eurocent op en neer in mijn Renault Twizy dus die reiskosten zijn nihil. Maar oh wat ga ik daar lekkere harde discussies voeren want ik mag gewoon keihard zeggen dat ze allemaal criminelen zijn want het bewijs ligt er.
Heu we hebben dezelfde kapper. Rij je toevallig ook een vieze gebruikte 1150gs?
*Plop.
Succes, aanpakken die hap!
Mooi, aanpakken die dieven.
@schoon-schip-maken | 29-02-20 | 11:02: Noop ik reed toen een blauwe Yamaha FZS 600 Fazer en heb nu een gele Honda MSX 125 en een rode Yamaha Tracer 700.
@jip_86 | 29-02-20 | 11:09: Thanx, ik ben nu al aan het gniffelen van de voorpret.
Succes!
@redactie: onderwerp voor de roze plopkap en live verslag via Twatter? Er zijn vast nog wel connecties met de Televaag of een student die wil bijbeunen.
Het blinde vertrouwen wat Nederlanders nog steeds in de overheid hebben is misplaatst en dan druk ik me heel zacht uit.
Je kunt onmogelijk één entiteit zoveel ongecontroleerde macht geven, en dan erop vertrouwen dat die het niet gaat misbruiken. Dat is uiterst naïef.
Yep. Bij een controle van de fiscus bleek mij dat ze gewoon in de cameragegevens van de trajectcontroles kunnen kijken, zelfs NB als je geen bekeuring kreeg.
Nederland het land met de hoogste belastingdruk ter wereld, en dan nog Gestapo spelen. Je moet het verderfelijke lef maar hebben....
Dat komt juist door die grote druk. Je denkt toch niet dat mensen uit vrije wil de helft van hun salaris inleveren zonder er ook maar 1 zinnig iets voor terug te krijgen?
Waar is kick out zwarte piet als je ze echt nodig hebt.
Weet je wie er ook een zwarte lijst had?
Linkse media?
De schoorsteenveger?
Sylvana Simons?
Weet ik toevallig. Bij restaurant Peking. Zei dat Chinese serveerstertje.
Ja ik weet natuurlijk niet precies zijn voorkeuren, maar Epstein? Dat ie naast zijn witte lijst, Aziatische lijst, of zijn Zuid-Amerikaanse lijst er een zwarte lijst op nahield?
Ivo Opstelten?
Jos Brink?
@Ivoren Toren | 29-02-20 | 10:52: Ja, voor feiten.
Ach ja, verbaasd me weer niks, een misselijkmakend links land die haten iedereen die een paar centen verdient, die mensen moeten kapot.
Ja terwijl iedereen die wat meer verdient ook veel meer belasting betaalt, vreemd.
De belastingdienst, alles mag in het kader van meer, meer, meer burgertje afpersen. Gerrit Zalm begon met het boven de wet plaatsten er van. Zonder enige grond mag de belastingdienst een aanslag opleggen en de bewijslast ligt bij u. De WOZ, vermogensheffing, 25% luxe belasting op auto's, erfbelasting, het is diefstal, belasting op belasting over bezit. Schaf het eens af, eikels.
En het dan raar vinden dat de overheid niet vertrouwd wordt in bijvoorbeeld het corona gebeuren. Ondanks dat de adviezen misschien best wel zinnig zijn ( ik ben niet terzake kundig) heeft de overheid nu zo vaak gelogen en bedrogen dat ik ze gewoon niet meer vertrouw, in geen enkele kwestie.
Lees dit eens.
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3163168/Q...
Ook weer een pareltje overheidsoptreden.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 10:47: Bedankt Kaas, dat is inderdaad een beschamend artikel.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 10:47: Sja verbaast mij helemaal niets, er gaan steeds meer beerputten open hou zou dat nou komen???????
Trek die kundigheid maar goed in twijfel. Als je het afzet tegen hoe de buren het aanpakken staan ze erbij en gapen er naar. Overigens zijn de gebruikte formuleringen inderdaad niet atijd fout maar wel dermate onkundig geformuleerd dat enige correctheid lastig te bespeuren wordt. Maar ze weten ook dat ze er makkelijk mee wegkomen.
@Cobalt bomb | 29-02-20 | 11:10: Dat dus.
@Cobalt bomb | 29-02-20 | 11:10: Dat dus.
Ik begrijp het even niet. Voor het opsporen van belastingfraude is er toch de FIOD? Waarom dan die schaduwpraktijken buiten de FIOD om? Tenzij dit de zoveelste overheidsdienst is die niet optimaal functioneert.
Ach joh ik heb als klokkenluider aangifte gedaan bij de FIOD omdat de medische kliniek waar ik werkte voor een half milljoen fraude had gepleegd. Is niets mee gedaan!!! Verder heb ik een melding gedaan bij de Inspecteur voor de Gezondheidszorg (zo heette dat toen nog) en ook daar is niets mee gedaan. Dat toont maar weer aan hoe tyfus corrupt onze overheid is tot in alle haarvaten.
Als die lijst diep in de lade ligt, is dit dan die Diep Steet?
Nou Sylvana, kom er maar in
Een zwarte lijst..... Ze moeten de belastingdienst dekoloniseren.
Op zich zou een witte lijst best een idee zijn. Zo van: we houden u in de gaten omdat wij redelijke vermoedens hebben dat u sjoemelt. Voor nadere toelichting ontvangt de inspecteur u gaarne en kunnen meteen eventuele misverstanden uit de weg worden geruimd.
Laten we het vanaf nu een rode lijst noemen. Over de heilige kleur zwart niets dan goeds.
Nou nou, de Indianen zijn ook nobele wilden hoor. Ik stel witte lijst voor.
Nederland. Kampioen opgeheven vingertje mensenrechten. Wij onderdrukken burgers niet met politie of leger, zo zijn wij immers niet.
-
Neen, wij doen het met een kafkaeske, bizarre overheid, die ALLES van u weet ( ook als zij dat volgens haar eigen regels niet mag weten) die -letterlijk!- ‘ op de man’ speelt en die het spel kei- en keihard speelt blijkt als zij fouten moet erkennen of compensatie moet verstrekken.
Plot twist: er zijn dan ook erg veel fraudeurs, die ook op deze lijst staan..
Exact dit! Verdacht veel niet-Westers allochtone Nederlanders met een migratie- achtergrond op die lijst met dikke krokodillentranen op tv. En vervolgens weer allemaal boehoe als Mo en Delano in een 63AMG naar hun kinderopvang rijden. Waar subsidies te halen zijn wordt gefraudeerd. Niet zelden door de Mo's en Delano's onder ons
@PikinhetBlik | 29-02-20 | 10:56:
Ja maar wat dit dus allemaal doet is iedereen de mogelijkheid te geven slachtoffer te spelen, ook de echte fraudeurs.
Goed gedaan weer overheid. Kunnen we weer geen vuist maken tegen fraude wegens bijna bewuste incompetentie.
@PikinhetBlik | 29-02-20 | 10:56: grappig ik ken Delano's en Destiny's en Kayleigh's, niet dat ik ermee omga.
Er bestaan geen topambtenaren alleen maar flopambtenaren.
Ambtenaren hebben geen bestaan
Zoals de waard (belastingdienst/overheid) is, vertrouwt hij zijn gasten.
Wie zijn die topambtenaren?
Een Zwarte lijst. Beetje racistisch. Wat vind Okznoeba Maklobababozhna hiervan?
Die staat niet op de lijst want IBM heeft een digitaal formulier ontworpen waarin het invoerveld alleen 8 tekens kan verwerken. Dus alle vormen van Jansen kan, uw genoemde naam niet, maar ook niet van Appelscha tot Berendonk.
Was een duur systeem, maar werkte uiteindelijk exact hoe de belastingdienst het wilde hebben. Normale burgers verneuken.
Nederland is al decennia een bananenmonarchie. Schijnt dat Amalia ook dol is op bananen.
Aan haar ietwat stevig uitgevallen posterieur te zien nuttigt zij dan ook dagelijks een kammetje van die dingen...
Nederland blijkt toch meer weg te hebben van Pyongyang dan dat we willen erkennen.
Dat zeker, het is hier net een socialistische heilstaat.
Ik neem aan dat de Koninklijke familie (en met name de zussen van Beatrix) ook op deze zwarte lijst van fraudeurs staan. Als was daar meer belasting ontwijken in plats van belasting ontduiken, en dat schijnt het helemaal oké te maken.
Ontwijken mag ontduiken niet
Hoge lakeien in de staatsdienst schrapten sommige aangiften. Prins Bernhard kreeg altijd een woedeaanval bij het horen van het woord "belasting".
@Idiot456 | 29-02-20 | 10:42:
In beide gevallen blijft het oneerlijk tegenover de gewone burger die noch ontwijken noch ontduiken kan.
Een van de prinsessen woonde zogenaamd in de brievenbus van het werkpaleis zodat ze geen belasting hoefde te betalen.
Ik sta niet op de zwarte lijst want ik ben blank.
Mij zie je zoiezo niet op de lijst want ik ben zwart
Je staat er al jaren op en als vvd trol ben je niet blank maar wit, ondanks rest kleur uit Afrika, buiten dit een zwartelijst is discriminatie hoort gewoon een lijst te zijn van Nederlanders met een Nederlandse achtergrond, die anderen staan op Geen enkele lijst ivm discriminatie
Is hier iemand verbaasd over?
Dat hoort toch bij het Systeem, waar Links zo gek op is: de staat en niets anders dan de staat, alle burgers zijn onderworpen aan het welzijn van de staat.
De socialisten/fascisten noemen dit: ware democratie.
Dictatuur is van alle tijden en van alle gezindten.
@Ivoren Toren | 29-02-20 | 10:38:
Dictatuur kan alleen werken met een totalitaire overheid.
Links noemt dit ware democratie:
youtu.be/m6bSsaVL6gA
Die topambtenaren, die zijn echt eng. Hou ze in de gaten.
OK. Maar hoe gaan we recidiverende fraudeurs dan wel aanpakken? Ik vraag dit voor de Belastingdienst.
Zal je toch de risico's moeten indchatten. Zo'n lijst is toch niet vreemd. Hebben ze bij de verzekeringen ook. Daar wordt ook alles wat twijfelachtig is bijgehouden, anders kun je nooit gericht zoeken.
@shimanski | 29-02-20 | 10:39: Het zou me eerder verbaasd hebben als ze zo'n lijst niet hadden.
Moet die lijst geheim zijn?
Kan je toch gewoon communiceren? Omdat jij meerdere keren hebt gefraudeerd krijg je elk jaar controle.... is dat nou zo eng en lastig?
Lijst publiceren? Dat werkt ook weer omgelijkheid in de hand. Jantje wordt dus gewaarschuwd en als Piet eerste keer iets fout doet wordt hij gepakt. .
Dat zou hetzelfde zijn als je notoire hardrijders van te voren waarschuwt dat er geflitst wordt, en de rest krijgt geen waarschuwing.
Recidivisten mag je wel op een lijst bijhouden. Daar heb je namelijk wel bewijs van slecht gedrag dus geen willekeur. Vrijwel iedere toezichtsinstantie heeft dergelijke lijsten, maar dan wel op basis van keiharde data die je periodiek moet valideren. Anders is het met je beschikbare middelen lastig prioriteren.
Minder gelegenheid geven tot frauderen, dus minder geld rondpompen, minder subisidieren en betalingen en belastingen directer maken. Vlaktax kun je over denken, basisinkomen overwegen ( maakt in 1 klap dat UWV overbodig ) zou ook meer mankracht vrijmaken om gericht te rechercheren etc.
Maar dat gaat niet gebeuren, want de opbrengst van het subsidiecircu en het fraudecircus levert zoveel meer geld en fte's op dan dat er zou wegvallen als je een ander systeem invoert, dat gaat nooit gebeuren.
Toevallig las ik dit verhaal.
www.geenstijl.nl/4647532/burgerleed_i...
Zou hij ook op deze lijst gestaan hebben?
Beste Kaas ik weet wel zeker dat ik - want ik ben het - op deze lijst heb gestaan want een voorloper van die lijst was al actief sinds 2001. Ik sta aanstaande donderdag dus weer heerlijk (ik woon om de hoek en ben op donderdag altijd vrij) in Den Haag en heb nu al voorpret.
@Roadsurfer | 29-02-20 | 11:01:
Kan dit te maken hebben met jouw tip over fraude bij een zorgcentrum? Wellicht is de fraudeur erg bevriend met een belastinginspecteur?
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 11:02: Nee die medische kliniek speelde in 2017 dus dit was ver daarvoor. Het was gewoon letterlijk iemand kapot maken om NIETS en als je dat overkomt dan voelt dat toch wel heel erg raarrrrrrr zeggen we in Leiden.
@Roadsurfer | 29-02-20 | 11:01:
Hoe is het afgelopen? Heb je een schadevergoeding ontvangen?
@Deksmaat | 29-02-20 | 11:25: Nee uiteraard niet want toen werd alles ontkend en ik kon geen aangifte doen bij de politie want die namen dat niet op en zeiden neem maar een advocaat maar ja wie kan dat betalen? Maar gezien het feit dat nu alles naar buiten is gekomen sta ik heel sterk want dit is gewoon willens en wetens gebeurd wat ik ook altijd al gezegd heb. Word vervolgd!
@Roadsurfer | 29-02-20 | 11:47:
Kut. Dat ettert lekker lang door zeg. Doe ze de boks op!
@Roadsurfer | 29-02-20 | 11:01:
Wat een verhaal man. De belastingdienst maakt meer kapot dan je lief is. En ongestraft want ambtenaar. En natuurlijk dekt men elkaar want als u geluijk gaat krijgen - en dat gaat u, als ik dit zo lees - is het hek van de dam en gaat iedereen die ooit eens onredelijk door de belastingdienst - of een andere overheidsdienst - is behandeld naar de rechter en kunnen we dit land wel sluiten. Oftewel, systeem belastingheffen en geld rondpompen moet anders - veel directer en ook persoonlijker - om vergissingen, fraude en haatambtenaren zoveel mogeijke te voorkomen. Sterkte met uiw zaak in ieder geval en geniet van het motoren.
Snap de ophef niet, lijkt me logisch om een lijst met "hou deze lui in de gaten" te hebben.
Je mag onderzoek doen.
Je mag hier ook ten behoeve van het onderzoek een lijst bijhouden van verdachten.
Maar je mag dit niet constant aanhouden zonder dat er bewijzen zijn. Dit is namelijk onbehoorlijk. Het staat zelfs in het artikel, omdat de mensen zich niet kunnen verweren tegen de aannames van de belastingdienst. En de belastingdienst heeft al zo'n voorsprong met dat zij stellen en jij het tegendeel dient te bewijzen.
Zelfs die rechtsongelijke mogelijkheid tot verweer ontnemen ze.
Je bent hopelijk nog erg jong en naïef naar dit gedrag is fouter dan fout.
@kaas de vies. Hoe lang mogen ze dan volgens jou zo'n lijst bijhouden?
@shimanski | 29-02-20 | 10:47:
Zo lang het onderzoek van de FIOD duurt en er een vervolgingsbeslissing wordt genomen.
@Kaas de Vies | 29-02-20 | 10:51: Kaas, ik heb zelf in een zeer ver verleden ook nog wel gezeten in de opsporing van fraudeurs, en ik heb er persoonlijk heel wat opgespoord en op lijsten gezet. Die lijsten kregen een nietszeggende code-naam mee voor het geval ze onverhoopt in verkeerde handen zouden vallen. In de praktijk was het heel eenvoudig om niet op die lijst terecht te komen: gewoon niet frauderen! Ik heb mij er nooit druk om gemaakt dat fraudeurs op de lijst met frauders geplaatst werden.
Heel erg benieuwd naar wat de selectiecriteria zijn.
Maar wederom een ontzettend staaltje schoftelijke criminaliteit van een overheidsinstantie. Wat een psychopaten. Off with the head! Gewoon iedereen ontslaan en opnieuw beginnen. 2020 wordt er geen belasting geheven. We lenen het jaar tegen 0% rente en we beginnen opnieuw met een simpel systeem dat in de grondwet wordt verankerd zodat we nooit meer zulke waanzin kunnen optuigen zoals het nu is.
Tijd dat jij ingrijpt, Kaas.
@Kuifje-naar-Brussel | 29-02-20 | 10:36: steun uit Brussel nodig...
Criteria staan gedeeltelijk in het gelinkte rtl artikel.
@Is dit nog nieuws? | 29-02-20 | 10:37: Gaan we regelen, Frans en Guy zijn al aan de groepsapp toegevoegd.
Ik vraag me overigens af wat de kansen in de rechtszaal zijn, als blijkt dat een potentiele fraudeur jaren op een dergelijke lijst heeft gestaan.
Zo'n lijst is niet het probleem. Er zijn wel meer indicatoren als meeerdere BV's of faillisementen die bij een dossier op alertheid moeten duiden. Het probleem is dat dat de lijst als leidend is genomen en dat je wellicht veel te makkelijk op de lijst kan komen te staan. Zeg maar doormelding van jaloerse of paranoïde buren/collega's.
Kaas, je bijt de laatste tijd wel opvallend van je af.... inmiddels ook gefrustreerd door die maffia, die zichzelf overheid noemt?
Het is het ambtelijk gespuis die de dienst uitmaakt in NeeDDRland.
Trek in een banaan
Leuker konden ze het niet maken...
REAGEER OOK