Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Incest en huiselijk geweld in geloofsgemeente Opheusden', kerk gaat het zélf onderzoeken

Gezellig man, allemaal geloven in je eigen gore gelijk

Opheusden, u kent het niet maar het ligt best wel mooi aan de Nederrijn en iedereen doet er aan Jezus - SGP'ers zijn er helemaal het mannetje en het dorp heeft de gemeten naar zitplaatsen grootste kerk van Nederland. MAAR! De dominee, Arie van Voorden, werd in 2018 gejorist wegens 'een vertrouwensbreuk tussen hem en de kerkenraad'. En sindsdien staat iedereen elkaar naar het leven. Kinderen lullen niet meer met elkaar, kerkgangers stappen over naar andere kerken, de politie die in de gaten moet houden of kerkgroepen elkaar in de haren vliegen, ruzie binnen gezinnen, man en vrouw die naar verschillende kerkdiensten gaan, spanningen op de werkvloer wegens 'die steunt die en die steunt die', iedereen is bang om te praten en over de gehele linie 'mensen die elkaar niet kunnen luchten of zien'.

Dropt de Gelderlander nu een klein bommetje over het vertrek van de dominee: incest binnen de gemeenschap. "Dat er incest en huiselijk geweld binnen de gemeenschap voorkomt, zou hij bespreekbaar hebben willen maken. Zijn toegankelijkheid en openheid zouden een rol spelen bij zijn gedwongen vertrek, verklaarden bronnen eerder tegenover deze krant." Nogal wel een dingetje, incest binnen de gemeenschap, wegens bah. Maar nu gaat De Gereformeerde Gemeente in Nederland zélf onderzoek doen naar incestgevallen in het dorp. Euh joehoe zedenpolitie. Doe die enge geloofssekte eens schoonvegen. Want er worden vieze spelletjes gespeeld.
UPDATE: De Gelderlander komt met een tweede stuk over de incestkwestie in Opheusden, met een aantal vragen en antwoorden. Zoals: "Waarom gaat de kerk mogelijke incestgevallen nu zelf onderzoeken?" Antwoord: "De onderzoekscommissie die het incestonderzoek initieert wil daar verder geen toelichting op geven." En een andere vraag: "Zijn politie en Openbaar Ministerie niet gewoon aan zet?" Antwoord: "Wat de politie betreft 'is het goed dat de kerk een dergelijk onderzoek zelf instelt', aldus een woordvoerder." JA KOM NOU. Het gaat over INCEST hè, niet over wie met wie heeft geknikkerd.

Reaguursels

Inloggen

Ook dit is een reden waarom brugklassers dommer worden. Je bent een zoon van je pa en zus. Bah

Gaat het niet dan? | 14-01-20 | 10:33

Bijzonder weer. Mosterd vind weer iets om op de kerk te griepen en reaguurdersland zit alweer vol vooroordelen? Ik lees over slachtoffers... heb ik niet in het bronartikel gelezen. Incest heeft niks met slachtoffers te maken en gebeurt vaak met wederzijds goedvinden. Kan goed tussen volwassenen zijn. Is het niet met wederzijdz goedvinden dan is het verkrachting. Is het met minderjarigen dan is het pedoseksualiteit. En ja, dán heb je slachtoffers.

Teeweetwee | 14-01-20 | 08:43 | 2

Ow als broer en zus het goed vinden, mogen ze best aan gezinsuitbreiding doen, door met elkaar te neuken, begrijp ik

echtpaul | 14-01-20 | 10:51

Ik hoop oprecht dat dit niet een poging is om incest goed te praten? In een beschaafd land en bij beschaafde mensen is incest per definitie fout!

ConantiDabitur | 14-01-20 | 13:16

Met subsidie van de staat in stand gehouden ellende.

Go_Vegan2.0 | 14-01-20 | 07:55 | 3

Dat nu weer net niet, ze staan op eigen benen; subsidie ontvangen van een in ogen goddeloze overheid wordt als grove zonde gezien.

Sendis | 14-01-20 | 12:35

Belastingvrijstelling is ook subsidie.

Go_Vegan2.0 | 14-01-20 | 12:39

Is er een geloofsgemeenschap die mogelijk misbruik niet onder de pet houdt en het gaat onderzoeken, is het weer niet goed. Dit laat onverlet dat er gewoon de politie bij betrokken moet worden natuurlijk.

Braboblanke | 14-01-20 | 07:43

De Gerformeerde Gemeenten in Nederland, de strengste en meest gesloten geloofsgemeenschap van ons land. Kinderen mogen niet op zwemles want: "als God wil dat een mens verdrinkt, wie is de mens om daar tegen in te gaan." Preek GGiN: youtu.be/tS_3x23FBzs

Sendis | 14-01-20 | 07:38 | 4

@enfant_terrible | 14-01-20 | 07:58: "De Dr Steenblokschool (in Veenendaal) doet niet aan zwemles" en het genoemde citaat. uit: 'Gordel van God', Willem Oosterbeek.

Sendis | 14-01-20 | 08:38

@Sendis | 14-01-20 | 08:38:
Maar is dat vanuit geloofsoverwegingen of vanuit financiële overwegingen?

F. Jacobse | 14-01-20 | 10:17

@F. Jacobse | 14-01-20 | 10:17: Wat denk je zelf?

Sendis | 14-01-20 | 10:45
▼ 1 antwoord verborgen

In een ver verleden schoolvervoer gereden voor gereformeerde scholen. Zodra thuis of de school uit zicht was gingen ze los. Niet op een verkeerde manier maar wel radicaal tegen de geldende normen en waarden in. Repressie en onderdrukking is in binnen geen enkel geloof onbeperkt houdbaar. Het is jammer dat dit hier tot deze gebeurtenissen is gekomen. De bezem erdoor en hard ook!

Misterspok | 14-01-20 | 07:08

De ervaring leert dat het zelfreinigend vermogen binnen de kerk een lachertje is.

Nehemia | 14-01-20 | 03:47

Het zijn net moslims

papieren tijger | 14-01-20 | 01:46
-weggejorist-
The Russian | 14-01-20 | 01:03 | 1

Klinkt als: incest, we lossen het samen wel op? Lijkt me bijzonder ongewenst in dat geval? Jammer van die scheuring dwars door vriendengroepen van kinderen heen, zij zijn toch onderling niet schuldig aan daden van volwassenen?

Jan, Leiden | 13-01-20 | 23:47 | 2
-weggejorist-
Bloemenmeisje | 13-01-20 | 23:51
-weggejorist-
Bloemenmeisje | 13-01-20 | 23:47

Het instituut kerk is achterhaald. Vanuit architectuur is het gebouw imposant en mooi. Het geloof wat verkondigd wordt, is vanuit een arrogantie geboren. Theologie, een verzonnen leer. Het goede en het geloof zit in de mens zelf daar heb je niemand van het instituut kerk voor nodig om je dat duidelijk te maken en belerend toe te spreken. De mens is zondig. Niet dus maar daar onderdrukken zij wel hele volksstammen mee.

De Evangelist | 13-01-20 | 23:37 | 1

De mens is goed en kwaad. Het geloof dat verkondigd wordt, heeft volgens mij iets met het leven van Jezus Christus te maken, allesbehalve arrogant. Hoogstens de manier waarop het verkondigd wordt, met veel hel en verdoemenis. Dat maakt de boodschap zelf niet slecht. Die is hoogstens bezoedeld door het menselijk streven naar wereldse macht. Daar gaat de boodschap niet over. En wederom worden uitwassen weer aangegrepen om de Nederlandse christelijke traditie af te breken. Is aardig aan het lukken gezien de meeste reacties.

SlimmeBelg | 14-01-20 | 09:13

Een priester rausen omdat hij de olifant in de kerk benoemd. Tjah wat moet je hiermee. Het OM heeft er geen zin in dus verwacht maar niks van de cap petten brigade en hun gele strepen. Moet je hiermee? Puntje bij paaltje... Die dekken elkaar toch wel. Zie we bij de moslims ook. Religie iets.

Vageling | 13-01-20 | 23:13

Wat een fucking lelijke kerk. Gadverdamme. Moet God daarin aanbeden worden? Ik zou pislink zijn als ik God was.

hustler01 | 13-01-20 | 22:38 | 1

Serieus? Zullen wij de kerk dan maar 'pimpen'? Make over? Dan stopt het vanzelf wel? Het gebouw is het probleem niet. U klinkt net vrouw. Zijn altijd zo bezig met optiek. Oh, u dacht dat moeders van niks wist? Schei uit. Die gasten leven in hun eigen kooi. Uiterlijk van een kerk speelt daar geen rol in. Sekte fuckers doen het in een kelder. Nee, dat is charmant.

Vageling | 13-01-20 | 23:18

Marietje het loeder

Zat in de buik van haar moeder

Zichzelf zo te draaien

Dat ook haar vader haar kon naaien.

Rotterdammert1965 | 13-01-20 | 22:36

En het OM en politie leunt weer achterover. Zij die bevoegd en aangesteld zijn om dit aan te pakken en te onderzoeken.

Je verwacht het niet.

Rotterdammert1965 | 13-01-20 | 22:35

De bekende Slager(in) die zijn/haar eigenste handel keurt !!

BroncoII | 13-01-20 | 22:05

Dit wordt gewoonweg georganiseerde misdaad benoemt èn is strafbaar.

zhirek | 13-01-20 | 22:00

Pappa ik heb kramp in m,n kaken!
Niet zeuren Marietje
Gewoon doorbuigen!

Dijkshoorny | 13-01-20 | 21:31 | 2

Doorzuigen

Dijkshoorny | 13-01-20 | 21:33

Grefo's, zolang het geen suikerklontje met een paar druppels salkvaccin is, is het verder okey om kinderen te geven. Barffff!

grapo | 13-01-20 | 21:29

Geloof is net politiek. Ze beloven je de hemel maar zeggen er niet bij dat je alles zelf moet betalen.

Nivelleermarionet | 13-01-20 | 21:26

Ik citeer:

"Waarom gaat de kerk mogelijke incestgevallen nu zelf onderzoeken?" Antwoord: "De onderzoekscommissie die het incestonderzoek initieert wil daar verder geen toelichting op geven."

'wil daar verder geen toelichting op geven' kun je lezen als: wij willen graag als slager ons eigen vlees keuren. Immers wanneer een geheel onafhankelijk, objectief orgaan dat gaat doen, dan zouden de bevindingen over ons gore viespeukenzooitje hiero weleens behoorlijk onwelgevallig kunnen zijn.

HypoPseudo | 13-01-20 | 21:25 | 3

Religieuzen, onderwerping.......frustraties

Eirrah2000 | 13-01-20 | 21:44

Kan simpeler. Zij gaan iedereen de mond snoeren intern met sociale druk voordat de popo een kijkje mag nemen. Ongevallige moten ze nie. Popo kijkt. Constateert indircte zaken. OM zegt ik heb mennopauze flikker op. Einde verhaal. Ze hadden Rutte moeten bellen. Die heeft verstand van "onderste stenen".

Vageling | 13-01-20 | 23:30

Kun je ook lezen als: fuck off, bemoei je niet met onze zaken... ies ons koltoer...

boerk | 14-01-20 | 06:13

Gewoon biechten.
Dat doen katholieken ook. Opgelost

Hentjehopeloos | 13-01-20 | 21:24 | 1

Nu snap ik die gereformeerde hoedjes ook beter. Daar wordt het zwijggeld voor misbruik in verstopt.

Nehemia | 14-01-20 | 04:01

Het lijkt mij toch dat bij een ernstig vermoeden van een misdrijf het kerkgenootschap niet degene is die bepaald of-, wat- en wanneer er onderzocht wordt, maar politie en OM.

me163komet | 13-01-20 | 21:23 | 2

Politie doet alleen aan ordehandhaving. Als een boze nicht of zoontje van plan is een moord te plegen om van dat incest af te zijn of als dit de basis kan zijn van flinke rellen, pas dan komt de politie om de hoek meekijken. De politie bewijst keer op keer dat zij niet normen en waarden handhaven, maar de orde en de schatkist als de overheid nog even wat extra uit de burger moet uitmelken. Als een kerk dus de orde terugbrengt met een foeigesprek naar de incestplegers toe of als zij zelfs het slachtoffer intimideren, zodat die z'n klep houdt, dan hoef je niks van de politie te verwachten.

Alexander des Burgus | 13-01-20 | 21:55

@Alexander des Burgus | 13-01-20 | 21:55: als het neef - nicht is, of neef - need, dan mag je nog blij zijn.
Ik hen genoeg gezien in "foute wijken" waar de gehele familie een minderjarige dochter meerdere malen zwanger maakte.
Dan ben je verdomme toch van god los, enige oplossing was castreren.

boerk | 14-01-20 | 06:16

De GGiN telt onder haar lidmaten nog een behoorlijk percentage van de seksueel potente leeftijdscategorie, terwijl in de PKN (de Protestantse Kerk in Nederland) de gemiddelde leeftijd van de leden hoog boven deze gevarenzone ligt. Vroeger mochten de leden van de GGiN niet naar de televisie, het oog van de duivel, kijken. Dat gemis wordt volop goedgemaakt door het ongebreideld surfen op het internet, waarbij men gaarne van het smalle pad naar boven afwijkt om op de breede weg bij elke pornokast virtueel door een kijkgat naar binnen te loeren. Dit kijkgedrag zorgt, net als in de hele Arabische wereld, voor een groeiende opgefoktheid bij mannelijke leden.

Om met een positieve orgeltoon te eindigen: binnenkort is het Epiphanie (19 januari) in de Russisch Orthodoxe kerk. In Sint Petersburg worden elk jaar 72.000 mensen, vooral mannen, gedoopt in het snel stromende water van de Neva rivier. www.alamy.com/stock-photo-people-on-n.... De Orthodoxe kerk groeit daar ongekend.

Eeuwig..Op..Vakantie | 13-01-20 | 21:18 | 2

Een prima verzetsdaad. Zouden ze hier ook meer moeten doen.

CalamityJane | 13-01-20 | 21:26

Een niet onlogische golfbeweging. Waar regimes het belijden van een geloof onderdrukt hebben. De nostalgie naar de oude, eigen identiteit. Of wordt de boodschap in die streken op een goede wijze doorgegeven. Het is een reële mogelijkheid.

SlimmeBelg | 14-01-20 | 09:20

Incest bestaat niet!

Iedereen geniet Gods liefde hé?

Papualist | 13-01-20 | 21:13

Incest! The game the whole family can play.

Beefbus | 13-01-20 | 21:11 | 1

Incest en monopoly, zijn allebei familie spelen!

Dijkshoorny | 13-01-20 | 21:25

Dit is een 'fraaie' demonstratie hoe naastenliefde en de andere wang toekeren in het echt 'werkt' (als het in de eigen kring hommeles is, of is dat 'anders'?).

Harry.Langezwaal | 13-01-20 | 21:05

wat is eigenlijk de definitie van incest in zo'n dorp?

Zyprexa20mg | 13-01-20 | 20:58 | 2

mooi! Zyprexa20mg

Troumoetblijcken | 13-01-20 | 21:00

Niks aan de hand zolang het maar binnen de familie blijft.

Geen gerotzooi met buurvrouwen en melkboeren, bah!

vander F | 13-01-20 | 21:42

En maar zeuren over katholieken dat die de Bijbel verkeerd interpreteren..heeft God dit dan wel gewild, Gereformeerden? Denk het niet. En dan als klap op de vuurpijl gaat de slager zijn eigen "vlees" keuren. Mooi hoor.

Troumoetblijcken | 13-01-20 | 20:57

Ah fuck he, dit is vet strafbaar.. wordt ook maar gedoogd?

boerk | 13-01-20 | 20:47

Onze plaatselijke slager en Nederlandse Justitie hebben hun eigen vlees ook al een paar keer gekeurd: en Hij zag dat het goed was!

thepinkpainter | 13-01-20 | 20:42 | 2

Zit idd wel een goede slager daar, bij dat plein. Had een goede worst wel.

Geil Kippetje | 13-01-20 | 20:45

@Geil Kippetje | 13-01-20 | 20:45: alleen de slager deugt niet, die stopt zijn eigen vlees in de verkeerde gaatjes!

thepinkpainter | 13-01-20 | 20:49

Bijna twee jaar gedetacheerd gezeten bij deze gemeente. Valt wel e.e.a. over te zeggen. Ga ik niet doen. Wel een leuke klus aan gehad.

Geil Kippetje | 13-01-20 | 20:41 | 4
-weggejorist-
Boutjes | 13-01-20 | 21:08

Minderjarig en dan al gedetacheerd geweest? Het kan in Opheusden, Kesteren, Ochten, Achterveld enz enz.

NeedIsaymore? | 13-01-20 | 21:29
▼ 1 antwoord verborgen

"Dat dominee Van Voorden waar- en onwaarheden niet goed van elkaar zou kunnen scheiden, is de officiële verklaring voor de vertrouwensbreuk tussen de dominee en de nog steeds zittende kerkenraad."
Gek, dat lijkt me juist een goede competentie voor dit beroep.

sioux_ | 13-01-20 | 20:38

Wij van WC eend...

Pluisbaard | 13-01-20 | 20:19

Zijn die clowns uit die kelder in Oude Pekela eigenlijk al gepakt? Oh wacht...

Ivoren Toren | 13-01-20 | 20:12

Seksuele beperkingen maakt (sommige) mannen nare, gefrustreerde, potentiële verkrachters.
Binnenshuis of buitenshuis.
Binnen gesloten gemeenschappen en sektes is het nog erger.
Bij “gewone“ gezinnen komt het zeker ook voor, misschien in mindere mate.

Ruimedenker | 13-01-20 | 20:06

Als sex nou niet zo erg was,
Dan werd het niet zo erg.

kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 20:05 | 1

Diep!

Canis.bonus.es | 13-01-20 | 20:19

Ummm,:
"-Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van mensenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.."
.
Deze leden van het kerkgenootschaqp zijn dus strafbaar vanwege het niet doen van aangifte. @OM pak deze criminelen dus maar snel op.

hotmint | 13-01-20 | 20:02 | 3

Incest kan ook vrijwillig zijn. Broer/zus. Vader/dochter. Broer/broer. Allen kunnen zo 18+ zijn. In Spanje mag je met je dochter trouwen bijvoorbeeld. Ik keur het af hoor. Maar het is niet altijd wat u denkt dat er een slachtoffer is. Het is ook foute liefde.

sjef-van-iekel | 13-01-20 | 20:07

Dat kun je wel leuk allemaal willen, maar dat wil de politie helemaal niet. Eerst even wachten, dan kun je misschien wel eens aangifte doen. www.dvhn.nl/groningen/Drie-Roemenen-o...

Frau Merkel | 13-01-20 | 20:07

Het is nog helemaal niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Dus hoezo strafbaar?

einStina | 13-01-20 | 20:16

Dat was een mooie docu, een soort hallucinerende relitrip

lingo star | 14-01-20 | 13:35

@lingo star | 14-01-20 | 13:35: minder bekend maar ook huiveringwekkend is de docu banking in heaven

lingo star | 14-01-20 | 13:36

Hoe is dat met de Islam? Onderling dan? Wereldwijd?

aartvantiemenvanjand | 13-01-20 | 20:01 | 1

Binnen die sekte kun je nog gewoon legaal kleine meisjes misbruiken!

Eirrah2000 | 13-01-20 | 21:23

Ik vraag me altijd af waarom het in due gemeenschappen zo vaak voorkomt. Is het de geslotenheid? Is het het patriarchale? Of doet religie verknipte dingen in het brein van mensen? Het predikt heiligheid, maar veroorzaakt schijnheiligheid. Het predikt goed, maar veroorzaakt kwaad, het predikt geborgenheid in de gemeenschap, maar veroorzaakt immense sociale druk, het predikt vrijheid, maar veroorzaakt geniepigheid en achterbaksheid.... Een mens kan in een dergelijke paradoxale wereld volledig de weg kwijt raken. En dan heb ik het over alle geloven. Deze verziekte leefomgeving is al erg genoeg.

Pedante-aap | 13-01-20 | 19:57 | 3

Komt het in die gemeenschappen vaker voor dan? Heb je cijfers?

Ivoren Toren | 13-01-20 | 20:14

Ze prediken God (eenheid) , maar veroorzaken de duivel. De duivel komt van het Grieks, diabolique, dat betekent splijter, tweespalt, chaos creëren, kortom, het kwaad. Weg met al dat schijnheilige gedoe, weg met alle godsdiensten

hotbrasil | 13-01-20 | 20:37

Aap.
Seksueel geweld komt overal voor. Scholen. Sportclubs. Buren. Jeugdzorg. Geloofsgemeenschappen. Familie. Werk. Vakantiedingen. Padvinderij. 33% van de meisjes heeft op hun 14e te maken gehad met seksueel geweld. 1 op de 2 vrouwen wordt in de loop van hun leven aangerand/verkracht. De hele maatschappij is ziek. Wijzen slaat nergens op.

einStina | 13-01-20 | 20:43

Ondertussen in Israel. Gestoorde rabijn runde een sekte met 50 meiden; "They would put the girls' fingers into the fire to make them understand what hell is." Ziek!

BinAardig | 13-01-20 | 19:52 | 4

Tja eigen schuld van die rabijn, was hij nu maar overgestapt naar de islam had hij hondert vrouwen kunnen hebben vanaf 8 jaar oud. Hij was dan een hele beroemde geestelijke geworden.

jan huppeldepup | 13-01-20 | 20:43
▼ 1 antwoord verborgen

Binnen de katholieke kerk kan ik mij nog iets voorstellen bij celebataire misdragingen die niet door de kindercockring kunnen. Maar dominees mogen gewoon officieel vieze spelletjes doen.

Leptob | 13-01-20 | 19:50 | 3

Lees het nog eens. Het was niet de dominee die vieze spelletjes speelde.

Ivoren Toren | 13-01-20 | 19:54

@Ivoren Toren | 13-01-20 | 19:54: lezen is voor de meesten erg moeilijk...

einStina | 13-01-20 | 19:56

Tja maar de dominee is dan ook schuldig, hij weet van strafbaren feiten maar laat het gewoon gebeuren.

jan huppeldepup | 13-01-20 | 20:45
-weggejorist-
RickRD | 13-01-20 | 19:49 | 3

Goh, je verwacht het niet.

captainobvious | 13-01-20 | 19:48

Als je hier als OM niet ingrijpt, moet je Sharia rechtbanken ook toestaan...

McFlym | 13-01-20 | 19:48 | 1

Die staan ze toch al oogluikend toe

straatsurfer | 13-01-20 | 19:51

Hoe is het draagvlak voor een total verbod op religie?

keistad | 13-01-20 | 19:48 | 15

Ik geloof niet in verboden

Canis.bonus.es | 13-01-20 | 20:21
-weggejorist-
Bloemenmeisje | 14-01-20 | 01:21
▼ 12 antwoorden verborgen

Aannemers maken daar overuren met het bouwen van kelders.

HoerieHarry | 13-01-20 | 19:47 | 1

Ik denk dat daar dingen gebeuren waar de honden geen brood van lusten.

Nehemia | 14-01-20 | 03:53

Incest en gemeenschap dat heeft m.i. veel met elkaar te maken.

Broadsquire | 13-01-20 | 19:47

Dit hele verhaal roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.
In welke vorm wilde de priester het bespreekbaar maken? Het blijft immers een priester. Dan de vraag waarom de politie dit niet onderzoekt. Dan de vraag hoe de gemeenschap tegen incest aankijkt en of dit het verschil van mening is. Als de priester weet heeft van incest en hier vanwege biechtgeheim niet over mag praten, waarom steunt de leiding hem dan niet in zijn poging het bespreekbaar te maken? Hoe kan een onderzoeker met zichzelf leven als hij weet krijgt van incest en daar niks mee mag doen? Etcetera.

Sowiezo is de enige weg in dit soort dingen openheid. Juist door te zwijgen blijft het probleem bestaan en word alleen maar erger. Uiteindelijk gaat het ook zieltjes kosten want die kinderen deden een roep om hulp en kregen nul op het rekest. Dat geeft een vertrouwensbreuk met god en de kerk. Bidden lost dit soort dingen echt niet op. "God laat X stoppen mij te neuken, amen" en vervolgens word je die avond...

En dit dus in de 21ste eeuw, na #MeToo, na de vorige crisis in de kerk waarbij priesters de schuldigen waren. Hoe kan er nog discussie zijn over dit soort dingen?

BootleggersSmurf | 13-01-20 | 19:46 | 5

@Je_zeulende_zusje | 13-01-20 | 19:47:
einStina | 13-01-20 | 19:53:
Voor mij is het allemaal 1 pot nat. Ik heb kennis van de bijbel maar heb mij nooit verdiept in de onderlinge verschillen bij die sektes. Kwam eigenlijk niet ter sprake bij de verschillende scholen die ik had en de kerk heb ik slechts 1 keer bezocht tijdens een dienst. Was volgens mij een katholieke viering. De bijbel vond ik goede verhalen hebben, die heb ik dus voor de lol gelezen. Als ik iemand heb beledigd met het door elkaar halen van priester, voorganger, dominee etcetera vraag ik bij deze om vergeving. :)
Enfin, de vragen blijven.
-edit: Ja, artikelen gelezen.

BootleggersSmurf | 13-01-20 | 20:03

Wellicht kunt u deze vraag aan de rabbijn van uw moskee voorleggen.

A.S. Perien | 13-01-20 | 22:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vind u allen wel erg negatief op dit moment. Waarom nu niet een beetje vertrouwen in de kerkelijke macht? Het is de RK kerk niet.
#kerkelijke teringschoften

F. Jacobse | 13-01-20 | 19:44

Op vakantie in India werd de Amerikaanse Jennifer keihard genomen door de goeroe. Ze vonden het samen een grote eer voor haar.

RickTheDick | 13-01-20 | 19:43

Enige bijbelvers waar ik in geïnteresseerd ben is "lunch 12:30-13:00".

FogerRederer | 13-01-20 | 19:42

Achterlijke cultuur.

Je_zeulende_zusje | 13-01-20 | 19:41 | 6

Zegzegzeg, je moet wél respect voor het geloof hebben, zus!

Omdat.. eeeh ... omdat... want eeeh,
Laat ook eigenlijk maar.

Kapitein Sjaak Mus | 13-01-20 | 20:04

Het wordt nog achterlijker.

CalamityJane | 13-01-20 | 21:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt Kruiningen wel.

Ghibli | 13-01-20 | 19:40

Gereformeerde Gemeente? Ik las Gedeformeerde Gemeente.

kwark001 | 13-01-20 | 19:36 | 3

Lees erin gepluriformeerde gemeente.
Met al die heropnieuw opgetrokken Zuilen.
Nahja. Geloof maakt meer kapot dan je lief is.
Laat al DIE lui maar eens naar een kliniek in z-Afrika gaan voor, zeg, voor tot in de eeuwigheid.
En neem al die mohammedanen mee, die kunnen dan op een aparte afdeling (die dan weer op zijn beurt wordt opgedeeld in de mannen- en vrouwenafding.
En oh, neem dan ook meteen alle SJW'ers, policors, We Are Here's en antifa's mee.
Kunnen dan fijn bongo zumba kunta kinte trommelen heel de dag door op de extra gesloten afdeling.
*keep on rockin' in the free world neuriet*

chicago river | 13-01-20 | 19:51

@chicago river | 13-01-20 | 19:51: Bierke?

kwark001 | 13-01-20 | 19:52

Klinkt zoals de katholieke kerk die zelf onderzoek ging doen naar de pedo praktijken van hun priesters. We weten allemaal wat voor succes dat is.

Wekkertje | 13-01-20 | 19:36

Blijkbaar zijn er geen aangiftes gedaan door de slachtoffers waardoor politie en justitie zich volledig passief opstellen. Het feit dat de kerk zelf onderzoek instelt, zou toch een signaal voor justitie moeten zijn om zelf ook onderzoek in te stellen. In Nederland is er nog altijd scheiding der machten en het lijkt me niet de bedoeling dat de kerk zelf alle honneurs gaat waarnemen en gaat bepalen of iemand wel of niet schuldig is. Bij schuldig lijkt me toch dat de wet de straf bepaald en niet de kerk.

Ruikbaard | 13-01-20 | 19:34 | 1

Dominee probeerde incest en huiselijk geweld bespreekbaar te maken. Het is niet precies duidelijk waarom. Dat wordt onderzocht door zijn regiobazen. Er is nog geen aangifte gedaan. OM en politie zijn betrokken, en kunnen zonder aangifte een onderzoek starten als er signalen zijn dat afhankelijkheidsrelaties werden misbruikt. Lijkt me tot zover oke. Rechter kan veroordelen nav technisch bewijs en kerk kan kerkelijke straffen opleggen nav moraal.

einStina | 13-01-20 | 20:02

Biblebeld is niet veel erger dan het klalifaat. Ze onthoofden dan net niet in het openbaar maar verder zijn ze net zo gek

Petroselinum crispum | 13-01-20 | 19:33 | 3

Is toch nogal een verschil lijkt me zo.

Ivoren Toren | 13-01-20 | 19:57

Uw Nederland is grotendeels gebouwd en groot gemaakt door christenen. Het wordt weer afgebroken door nihilisten en islamisten.

A.S. Perien | 13-01-20 | 22:34

Zo zijn ze wel ooit begonnen anders.

Kukooo1 | 13-01-20 | 23:09

Heeft Gert-Jan Segers al gereageerd?

Trumme | 13-01-20 | 19:30 | 2

Hij bidt voor de daders.

Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 19:34

Tja, grefo’s.

Superior Bastard | 13-01-20 | 19:30

Tja, maar zonder religie heb je ook een onsamenhangende teringbende. Defacto vervanger autoritarisme zorgt daar wel voor. Overheid heeft altijd gelijk, politie heeft altijd gelijk, de EU heeft altijd gelijk. Bek dicht, werken, en betalen.

Mozes Langebroek | 13-01-20 | 19:29 | 2

Het bekende 'houd jij ze dom dan houd ik ze arm'.

Wekkertje | 13-01-20 | 19:37

Dus atheïsten zijn gewetenloos en immoreel?
Per definitie?
Praat geen peop.

kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 21:10

De meeste religies zijn geobsedeerd door sex. En het meeste misbruik vind je dan ook in streng religieuze gemeenschappen. Zo heb je nu weer een issue met sportkleding op school om religieuze bezwaren. Het is altijd ellende, die godsdienstigheid.

Beste_Landgenoten | 13-01-20 | 19:29 | 4

Tja, bier is verboden, TV, varkentjes, muziek, soms worden de dames flink ingepakt (ik gooi alles even op één hoop), dan blijft er weinig over.

Wekkertje | 13-01-20 | 19:42

De meeste mensen zijn geobsedeerd door seks. Daarom proberen veel religies het juist te reguleren. En verder:Joris Demmink alweer vergeten?

Ivoren Toren | 13-01-20 | 19:59

@Ivoren Toren | 13-01-20 | 19:59:
En wat komt er van al dat "reguleren"?
Juist.
Tegennatuurlijk absurderen en mensenbodies tegen hun zin in absorberen.
Ga dan masterlijk onaneren.
Maar geen onschuldigen seksueel psychisch potverteren.

chicago river | 13-01-20 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen

Lichamelijke en seksuele mishandeling + incest en alcoholisme bij één of beide ouders komt veel vaker voor dan iedereen denkt. Ik heb zelf eens op een werkplek vele honderden medische dossiers van vrouwen die zonder een man een kind hadden gekregen (ik kan helaas niet verder in detail treden) van een sticker moeten voorzien. Daarvoor moest ik eerst de intake van de arts doorlezen. Enfin elke intake in elk medisch dossier ging over mishandelingen (lichamelijk en seksueel) en alcoholisme, op een gegeven moment werd ik er kotsmisselijk van en ben ik ermee opgehouden. Laat iemand anders dat maar doen zei ik tegen de directeur. Dit komt echt in alle geledingen van de samenleving voor van hoog tot laag en van kerkelijk en niet-kerkelijk.

Roadsurfer | 13-01-20 | 19:29 | 5

Volgens de mensen die dat bijhouden krijgt 1 op de 3 vrouwen te maken met seksueel geweld. Ik kan me voorstellen dat die dossiers zwaar op de maag liggen. Wat een zieke wereld is dit soms. Zojuist las ik dat op mijn hardlooproute een 16-jarig meisje op klaarlichte dag zo is mishandeld door twee getintiërs dat zij een hersenscan moet ondergaan. Nogmaals: ziek!

MickeyGouda | 13-01-20 | 20:00

@MickeyGouda | 13-01-20 | 20:00: Het zijn niet alleen de vrouwen die verkracht worden. Omgekeerd komt het net zo goed voor, al is het aantal duidelijk minder. Het is een enorm taboe, waarschijnlijk zo wel te zien aan de hierop volgende reacties.
Over het onderwerp is nauwelijks iets bekend, laat staan dat het bespreekbaar is.

Frau Merkel | 13-01-20 | 20:15

@Frau Merkel | 13-01-20 | 20:15:

Ik kan mij best situaties voorstellen waarin de man het slachtoffer is van huiselijk of seksueel geweld, al dan niet gepleegd door vrouwen. Vooral de seksegenoten van de slachtoffers vergeten vaak dat dit bijvoorbeeld gepaard kan gaan met geestelijke mishandeling en manipulatie en niet altijd direct te maken heeft met fysieke kracht.

MickeyGouda | 13-01-20 | 20:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb van gereformeerde mensen gehoord dat de daders geen echte gereformeerden zijn.

Patje2011 | 13-01-20 | 19:27 | 4

He, dat is precies andersom alsdan bij de Islam, waar alleen moslims die ongelovigen uitmoorden als echte moslims worden gezien.

skoftig | 13-01-20 | 19:30

@skoftig | 13-01-20 | 19:30: mijn inschatting is dat ze op de jeaup een stuk ongenuanceerder zijn nu het om die andere geloofsrichting gaat en ook bij de MSM en de NPO trouwens.

Kukooo1 | 13-01-20 | 23:04
▼ 1 antwoord verborgen

Met in een God geloven ansich, is weinig mis. Het gaat fout vanaf het moment dat het geloofsinstituties worden.

Mogwai | 13-01-20 | 19:26 | 2

Onder het motto: "ik heb niets tegen god, maar ik heb de pest aan zijn grondpersoneel", zoiets?

(Overigens is er met geloven in een god alles mis, maar dat mag u voor uzelf weten)

Kapitein Sjaak Mus | 13-01-20 | 20:08

@Kapitein Sjaak Mus | 13-01-20 | 20:08: Als mensen aan een God, individueel een invulling geven, als degene die bv. alles; aardkloot, universum, de natuur, liefde, blabla. heeft gecreëerd. Is daar mijns inziens niets mis mee.
Geen institutie aan verbonden, niets om je achter te verschuilen, geen groepsdruk, geen geld, geen macht, etc.
Ben trouwens niet gelovig opgevoed, integendeel. En geef er heden zelf ook geen invulling aan.

Mogwai | 13-01-20 | 20:39

Mijn ex komt uit Opheusden.. Komt wel erg dichtbij nou

Twisted_Faith | 13-01-20 | 19:23 | 6

wel makkelijk dat ze dan dus al veel ervaring had.

skoftig | 13-01-20 | 20:07

[Mode=sarcasm]Waarom is t uit? Is ze jaloers dat je nu met jullie jongere zus bent[/]

Shoarmamasutra | 13-01-20 | 20:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Tijd voor de Rijdende Refo!
DomineeOuderlingDinges.

kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 19:23

Het was de dominee.
In de kelder, met een kandelaar.

frickY | 13-01-20 | 19:22 | 1

Wie nooit op de houten kerkbank ontbreken zijn de drie stoïcijnse aapjes van mondje, oortjes en oogjes dicht.

Nehemia | 14-01-20 | 04:25

Kerkgroepen.
Het ene groepje tegen het andere groepje zeker weer.
"Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden." ( Matthëus 7:1-2 )

kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 19:22

Als de kerk iets wil onderzoeken kun je van een paar dingen zeker zijn.
- Politie en justitie worden buiten gesloten.
- Er wordt veel samen gebeden met de daders.
- Slachtoffers wordt gevraagd om de daders te vergeven.

Osdorpertje | 13-01-20 | 19:22 | 4

@kloopindeslootjijook | 13-01-20 | 19:28:
Inderdaad, zo is het maar net.
Als ongelovige mag je voor de rechter verantwoording afleggen.
Als gelovige mag je voor een stel ouderlingen verantwoordig afleggen.

Osdorpertje | 13-01-20 | 19:55

Soort van waarheidscommissie zeg maar.

Kukooo1 | 13-01-20 | 23:00
▼ 1 antwoord verborgen

Zo gaat dat in Nederland. Slagers keuren eigen vlees, liefst in achterkamertjes en houden alles omtrent het onderzoek geheim.
En de uitslag zal u verbazen.

De verwarde man | 13-01-20 | 19:22 | 1

'Keuren hun eigen vlees' klinkt in dit verband wel erg ondeugend.

Wekkertje | 13-01-20 | 19:39

Daders horen 40 jaar te krijgen. Of levenslang.
Maar dit is Nederland.
OM laat onderzoek aan kerk zelf.
En anders is er in het uiterste geval natuurlijk de fopstraf van 18 maanden bruto. Heb je een kind verkracht hè... max paar jaar zitten. Als je het heel erg bont gemaakt hebt.

de Voorzittert | 13-01-20 | 19:21 | 2

Waarom niet 38 jaar? Of 45 jaar?

JanAmsterdamEnzo | 13-01-20 | 19:29

@JanAmsterdamEnzo | 13-01-20 | 19:29: Joris Demmink stond niet voor niets jarenlang bovenaan in het OM, die heeft zijn zaakjes wel goed ingedekt voor het geval dat....

Kukooo1 | 13-01-20 | 22:58

Paar jaar terug al eens gelezen; 20% van de allahjongens is slachtoffer van misbruik binnen de familie! Vrees dat het vroeger bij de gristenen niet anders was. Als biechthokken konden praten!

BinAardig | 13-01-20 | 19:21

Tja. Aan de vrucht herkend men de boom. Heb uw naaste lief, zoals u ziet. Horende doof en ziende blind. Parels voor de zwijnen. Lezen zij hun clubboekje wel eens?

Geloof = hypocrisie. Zou gejorrist moeten worden

Geconcentreerde_Anne | 13-01-20 | 19:20

Religie is het allerslechtste product van de mens, ooit. Religie is kilometers ver voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum. Niets van wat een maatschappij zorgvuldig kan opbouwen wordt door religie naar de tering geholpen. Religie is misplaatste pikdrift gebezigd op een vrijplaats voor parasieten die weigeren onder hun steen vandaan te komen, die weigeren na te denken, die weigeren zich in de werkelijkheid te begeven. Religie is voor hen die onbaatzuchtigheid maar wat graag verwarren met hun eigen tekortkomingen. Religie is onder de mantel der liefde jezelf beroepen op achterhaalde ideeën ver voor de steentijd en vertikken dat toe te geven. Religie is een vuig masker met daarop een vieze tronie van waarachter men enkel op zoek is naar macht, rijkdom en wellust. Religie is voor bange mensen die te laf zijn hun eigen onzekerheid onder ogen te zien, een karakterloze sekte die zonder enige vorm van empirisch bewijs zichzelf de ultieme waarheid toedicht en daarmee elke actie tegen de mensheid weet te billijken. Religie is het rot dat de aarde uitholt. Religie is het schuim der aarde, de as van al het kwade.

Rollins | 13-01-20 | 19:19 | 12

U heeft geen enkele fietstas op uw bagagedrager denk ik.

skoftig | 13-01-20 | 20:03

U verwoordt het nog een stuk netter dan ik zou kunnen. Mijn dank.

pijko | 13-01-20 | 20:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Aah Opheusden. Ben er geboren en getogen, en het ontvlucht op m'n 17e. Verbaast me niks dat de zwarte kousen lekker met elkaar in de weer zijn, dat was altijd al zo. Blij dat ik dat gat achter me gelaten heb.

God is dood en begraven.

m020 | 13-01-20 | 19:18 | 1

Wanneer?

IkwilJinekwel | 13-01-20 | 19:58

Ik ga daar dus een Willie en Skrokr filiaal openen

skoftig | 13-01-20 | 19:18

Hoe is het eigenlijk met die vissersman in Bunschoten afgelopen?

hotnot | 13-01-20 | 19:16 | 1

Veroordeeld, bak in gegaan.

Shoarmamasutra | 13-01-20 | 20:23

En wij maar denken dat ISIS een schurkenstaat is...

loze stijl | 13-01-20 | 19:16

Trouwens, kan t niet wat minder met die fleshlights in de promotie? Daar heb ik geen GeenStijl voor nodig.

Hirschi Ballin | 13-01-20 | 19:13

In het superkerkelijke Katwijk had je 106 incestgevallen per jaar. Althans geregistreerde. Dus inderdaad, het komt in die kringen nog al eens voor. Het verweer is dan dat de Here het op je pad heeft gebracht om je geloof op de proef te stellen. Maar ja, het vlees is zwak. Dan ga je voor de bijl. En het slachtoffer moet haar mond houden want die dient volgens de bijbel haar ouders te eren. Doet ze dat niet dan gaat ze op de racefiets naar de hel. En daar schijnt het knap heet te zijn ten gevolge van een te laat reageren op het klimaat.

jan-lul-de-behanger | 13-01-20 | 19:13 | 1

Dat is nogal een getal, 106. Geeft aan dat het een groot probleem is.

Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 19:14

De kerk en Jezus zijn twee aparte dingen. Vergeet dat niet.

JanAmsterdamEnzo | 13-01-20 | 19:13 | 1

Klopt, de kerk bestaat!

Kukooo1 | 13-01-20 | 22:51

Religie, GIF voor de samenleving. We waren net lekkr aan het ontkerken, maar toen..... Terug bij af!

BinAardig | 13-01-20 | 19:12 | 2

Binaardig. Naief te denken dat we er zijn met ontkerken. U heeft geen probleem met de moskee?

CalamityJane | 13-01-20 | 20:29

GIF voor de samenleving. Geldt dat ook voor PNG of JPG?

Nivelleermarionet | 13-01-20 | 21:01

En komt alleen ellende van religies.

Mahatma | 13-01-20 | 19:12 | 3

Mahatma | 13-01-20 | 19:12 "En komt alleen ellende van religies." Waar niet, waar de mens bij betrokken is? Ga eens voor de denkbeeldige spiegel staan...... tevreden?

Guiseppe | 13-01-20 | 19:41

@Guiseppe | 13-01-20 | 19:41:
Dat doe ik regelmatig en ben zeer tevreden. Daar heb ik geen sprookjesboek met onzinnige leefregels bij nodig.

Mahatma | 13-01-20 | 19:53

Geloof is een vies spelletje.

katvanger | 13-01-20 | 19:10

Welke incest-deskundigen gaan daar hun handen aan branden? Hopelijk geen ervaringsdeskundigen..

Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 19:10 | 1

Wat denk je zelluf. Ze houden het niet voor niets binnen de gemeenschap.

Kukooo1 | 13-01-20 | 22:49

'Incest wat binnen de gemeenschap plaats vindt' is nooit grappig.

De waard zijn gast | 13-01-20 | 19:10

Commissie-Deetman: omvang van het misbruik loopt in de ‘enkele tienduizenden’ www.nrc.nl/nieuws/2011/12/16/commissi...

De Tweede Kamer wil Deetman binnenkort ondervragen over de berichten van kindercastratie binnen de rooms-katholieke kerk in de jaren '50. In het rapport van Deetman ontbreekt informatie over de castratiepraktijken. www.omroepbrabant.nl/nieuws/137197/On...

"Er zijn meer meisjes onderworpen zijn aan de ernstige vorm van misbruik, penetratie." Relatíef gezien kwam de ernstigstere vorm van misbruik vaker onder meisjes voor, vat Deetman samen. "Dat is nu wederom bevestigd." www.bnr.nl/nieuws/10113682/rapport-co...

Vereniging Martijn werd verboden, maar dat zijn in vergelijking engeltjes.

Feynman | 13-01-20 | 19:09 | 1

Feynman. Staat er ietwat ongelukkig die laatste zin.

CalamityJane | 13-01-20 | 20:37

Dat hebben ze goed afgekeken van de tweede kamer.

De Pilsvogel | 13-01-20 | 19:08 | 1

Mijn eertse gedachte.....

Kukooo1 | 13-01-20 | 22:47
-weggejorist-
Schietmijmaarlek | 13-01-20 | 19:08 | 2

Hoe langer de rok hoe natter het hok.

HoerieHarry | 13-01-20 | 19:06 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 19:27:
Ik weleens op rommelmarkten in de regio hier. En ook in die van de kerk. Als je ergens kunt "scoren" is het daar wel. Die meiden/vrouwen doen echt hun best. En er zit best wat lekkers tussen maar ja, geloofsgekkies he ( + het feit dat ik niet mag van Vrouwe Graai ).

Graaisnaaiert | 13-01-20 | 20:30

@Graaisnaaiert | 13-01-20 | 20:30: Mocht je ooit door omstandigheden toch weer zoekende worden, dan weet je waar je moet toeslaan. Daarna moet je ze wel bekeren, maar dat zal jou met je losbandige en goddeloze manier van leven weinig problemen opleveren.

Kuifje-naar-Brussel | 13-01-20 | 21:23
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken