Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

F1 -bolides gaan (niet) zoemen vanaf 2030

Dag H16, V12, V10, V8 en/of V6. Hallo electric hybrid drive

De Formule 1 ziet de donkere wolken van de tijdsgeest en denkt: als we nu niks aankondigen, dan krijgen we straks de klimaatdrammers kletterend op het dak van onze garage- en skyboxen. Dus kondigt de FIA nu aan dat plastic zakjes per 2025 verboden zijn langs de circuits. En ook dat per 2030 de edelste motorsport CO2-neutraal moet zijn. Gaan de bolides van de tegen die tijd hoogbejaarde titelracers Verstappen en Leclerc zoemgeluiden maken? Wellicht, maar niet per se: in het persbericht van de FIA wordt nergens gezegd dat fossiele brandstoffen in de ban gaan. Er wordt ingezet op technologie die "reduces and eliminates carbon emissions from the current internal combustion engine (ICE)." Maar als we de tekst goed begrijpen, wel vanuit de hybride (en dus niet vol-elektrische) gedachte: "The hybrid power unit will play a key role in the future of the automotive industry. The current F1 hybrid power unit, delivering more power using less fuel than any other car, combined with advanced sustainable fuels and energy recovery systems presents a tremendous opportunity to deliver a net-zero carbon hybrid power unit." De verkoopzin die er op volgt, suggereert dat het hybride-systeem waar de F1 aan gaat sleutelen, gunstige gevolgen zal hebben voor de meer dan 1 miljard verbrandingsmotor-voertuigen ter wereld: "it has the potential to reduce carbon emissions globally." Dus de klimaatdrammers krijgen minder CO2, de ingenieurs nieuwe geyle race tech voor de consumentenmarkt en de Echte Petrolheads houden voorlopig autootjes die "vroem vroem" doen als ze met 300 down the back straight komen. Eigenlijk is er maar weinig veranderd sinds de F1 in 1950 met zeven races (waaronder Monaco en de Indy500) begon. Maar voor de nostalgia en -ci hebben we hieronder de V6, 8, 10 en 12's nog een keer chronologisch aan het huilen gemaakt.

Reaguursels

Inloggen

Het leven wordt er niet leuker op

SicSeb | 13-11-19 | 09:00

Dus Max kan nog net 10 keer wereldkampioen worden en dan op tijd stoppen zodat ie niet in een opgevoerde stofzuiger hoeft te klimmen. Kunnen we d'r mooi mee stoppen en de laatste doet 't licht uit.

meneerjan | 13-11-19 | 02:44

Met weemoed terugdenkt aan de jaren negentig. In 1995 de eerste race bezocht en zal nooit maar dan ook nooit het geluid van de v12’s en de v10’s vergeten. Godskolere wat een fijne herrie!

KARLSSON | 12-11-19 | 23:44

En hoe zit het met die rally's zoals bv de tulpen rallye?
Waar de creme de la creme het milieu verkloten met hun hobby.

ET007 | 12-11-19 | 20:36

Nou schaf maar af die bende dan. Werkelijk alles wordt verneukt.

Tuinhekje | 12-11-19 | 19:08

Denkend aan Holland
zie ik kleine autootjes
traag door oneindig
laagland gaan.

kloopindeslootjijook | 12-11-19 | 19:05

Wat een nostalgie in dat filmpje! Oude tijden herleven...

Binkoo | 12-11-19 | 19:42

Een Prius met vleugels, red bull als sponsor.

BozePaarseMan | 12-11-19 | 18:33

Tja het zal al een hoop schelen als ze eindelijk de plastic bretels op het circuit gaan verbieden en wat is met entreekaartjes? Zijn die wel klimaat neutraal en bio.
Zo gaat het CO2 dan met sprongen omlaag, ook kan F1 gedwongen worden niet sneller als 100 te rijden, kijk dat zet zoden aan de dijk.

jan huppeldepup | 12-11-19 | 18:08 | 1

En asfalt is ook evil, dat moet vervangen worden door gras. Daar mag je alleen met verticuteerwielen met spijkers overheen rijden. Dat gaat wel ten koste van het mos, dus zul je een mostax moeten betalen.

Max Headroom | 12-11-19 | 18:34

Ach, dat haal ik toch niet.

puszuiger | 12-11-19 | 17:25 | 1

Ik denk ik ook niet, en die gedachte bevalt prima:-)

grapo | 12-11-19 | 17:32

RIP F1!

Baski | 12-11-19 | 17:21

Ik keek in mijn glazen bol en zag dat trapauto's groots gaan worden in de toekomst.

Brabeaulander | 12-11-19 | 16:57

Zo'n verbrandingsmotor doet het ook wel op waterstofgas. Net als LPG.

Oprisp | 12-11-19 | 16:56 | 3

Werkt net ff iets anders volgens mij.

Bugblatter | 12-11-19 | 17:19

@Bugblatter | 12-11-19 | 17:19: Nee hoor. Tegenwoordig kunnen ze dat gas opslaan met 800 bar in kunststof tanks.
Voor de rest gewoon gasvormig maken net als bij een LPG installatie.

Oprisp | 12-11-19 | 17:29

@Oprisp | 12-11-19 | 17:29:

Waterstof verbrandt bij een extreem hoge temperatuur die je motor beschadigt en de stikstof in de lucht doet verbranden tot, je kunt het al raden, stikstofoxide.

Daarom werkt een waterstofmotor met een hoge luchtstroming. Die voorkomt de vorming van NOx (maar maakt de Carnot efficiency iets lager).

Max Headroom | 12-11-19 | 18:26

Heerlijk die V12 en V10's tegen de 20000 rpm, ik heb de F1 op Zandvoort nog gezien in de jaren 60 met de zeer rauw klinkende Matra V12, die hoorde je boven alles uit, maar eerst een leuk filmpje uit 2004 op Zandvoort met Schumacher : www.youtube.com/watch?v=f4qp720FN8A

Keyboardspeler | 12-11-19 | 16:52 | 3

@Keyboardspeler | 12-11-19 | 16:55: Citaat uit dat filmpje van de Matra : Nürburgring 1972 German GP, standing on the hill just after the bridge at Adenau. The Matra, on a lap by itself. You could here it from when it left Hatzenbach. Every throttle blip etc. As the car got closer, blasting downhill through Kallenhardt, the curves to Wehrseifen, the sound was simply beautiful. The crowd on the hill were silent, taking in the spirit of the moment. When it passed by, admittedly not as fast as Ickx, many in the crowd clapped, cheered, raised their bottles and drank to the glory of those who created that artwork. A perfect couple of minutes of memories... Romantic? You bet your butt it was.

Keyboardspeler | 12-11-19 | 17:07

Dacht dat 't echt was tot ie op 2:50 een Citroen GT inhaalde.

streeploos | 12-11-19 | 17:21

Formule 1 is geen zak waard als het niet overgaat op elektrisch zodra dat beter en vooral sneller is.

beldewouten | 12-11-19 | 16:49 | 3

Vervelend dat je ze niet hoort aankomen. Vooral met 300 km per uur.

ZZP-er | 12-11-19 | 16:53

Dan kun je daar een Formule E voor maken. Voor de snelheid maakt het niet veel uit, een Formule 1 auto benadert een perfecte racewagen. Daarmee bedoel ik dat als de wrijvingscoefficient van rubber op asfalt 1 is je maar met 1g kunt versnellen (en meer als er downforce is) en een formule 1 auto kan dat. Op een bepaald moment worden afstelling en banden dus belangrijker dan ruw vermogen.

Max Headroom | 12-11-19 | 16:57

@Max Headroom | 12-11-19 | 16:57: elektrische banden, ook prima. Als het maar sneller is.

beldewouten | 12-11-19 | 17:08

Volgens mij is er een hele simpele manier om de hele autosport, motorsport (welke dan ook) CO2 neutraal te maken: Gewoon stoppen. Allemaal naar huis en andere leuke dingen doen. Als het een kwestie van leven of dood is dan is dat offer toch niet zo groot? Of gaan we afdingen op het voortbestaan van de mensheid op basis van een kijk-sport? Of is het misschien niet zo erg allemaal?

Bugblatter | 12-11-19 | 16:45 | 3

Zeker. Je moet er toch niet aan denken dat er nog wat leuks overblijft in het leven.

Schriever | 12-11-19 | 16:48

Wat dacht je zelf? Als er op een planeet met 10000000000 mensen ergens 20 autootjes een paar uur per week rondracen maakt dat geen ene iota uit,

Max Headroom | 12-11-19 | 16:51

Het is een technologische sport. Waarbij ontwikkeling van nieuwe technologie centraal staat.
Dus wanneer het ethisch te verantwoorden is om mensen de wereld rond te laten vliegen voor vakantie, of om tegen een bal aan te gooien of om tegen een bal aan te trappen.

Dan is het al helemaal verantwoord om een paar rondjes over een circuit te rijden, wanneer hiermee technologische vooruitgang kan worden geboekt.

Dauthi | 12-11-19 | 17:38

F1 met elektrische auto's is ongeveer even aantrekkelijk als het kijken naar een wedstrijd tussen een stel robotstofzuigers.

Max Headroom | 12-11-19 | 16:44

Zoals die nieuwe Lamborghini, dikke V12 en een 30pk elektromotor zodat het hybride is :D

Dauthi | 12-11-19 | 16:44 | 1

Die elektromotor is er alleen voor om die 12 bougies te laten vonken. En misschien voor het inparkeren.

Binkoo | 12-11-19 | 19:23

Alles wat het prinsje behaagt!

Einde van de Domheid | 12-11-19 | 16:42

Weer een zeer kleine minderheid met een grote bek en verzonnen verhalen over klimaat die hier met ingrijpende dramtechniek alles kapot maken

zoefff3 | 12-11-19 | 16:41

Geen gek idee dat het echt elektrisch wordt. Tegen die tijd valt er meer power en range te halen uit elektrische motoren dan brandstof motoren. Jammer van het geluid maar er is op termijn niet aan te ontkomen. Wellicht is 2030 wat snel maar het zal niet heel lang daarna zijn.

overVecht | 12-11-19 | 16:39

CO2-neutraal? Hoe dan? 20 auto's die een race doen van 300km, dat krijg je nog wel CO2-neutraal, op papier. Maar 10 teams die met 50+ man en alle materieel kris-kras de hele wereld overvliegen voor 20 wedstrijden op 5 continenten...

DutchMountain | 12-11-19 | 16:35 | 1

De F1 is al CO2 neutraal. Iedere gram uitstoot wordt al sinds 1997 gecompenseerd. Nog voordat het hip, hype of woke was.

Dauthi | 12-11-19 | 16:45

Straks gaan we met een elektrische raket naar Mars.

Colin.Fart | 12-11-19 | 16:33

De organisatie wil zich nergens op vastpinnen, maar de toekomst van de F1 wordt logischerwijs bepaald door hoe het geld stroomt. Een raceteam financieren is heel duur. Dat is te verantwoorden wanneer technieken uit de F1 uiteindelijk bruikbaar zijn in de productieauto's die je maakt. Als (ik zeg als) de hele concumentenmarkt richting electrische auto's gaat (evt met waterstoftechnologie), dan is er geen behoefte om de verbrandingsmotor nog verder te ontwikkelen. Waarom zou je dan als bedrijf nog een duur F1 team onderhouden?? Puur voor de eer? Ik denk het niet.

koeberg | 12-11-19 | 16:32 | 1

Ehm, je hebt een nogal nostalgisch beeld van de F1. Welke innovatie verwacht je dan? 300km. rijden op 100kg brandstof? Schakelflippers? Nieuwe materialen? Andere klassen zijn veel geschikter, zoals Endurance racen of de zgn. challenges.

Neem Ferrari of McLaren: maken nauwelijks reclame, anders dan deelname aan de F1 en vergelijkbare race-klassen. Voor hen is de motivatie marketing, niet innovatie. Of Mercedes: dankzij de motoren die ze leveren aan andere teams en dankzij het prijzengeld is hun deelname aan de F1 winstgevend. Daarnaast wil Mercedes een jongere generatie aanspreken. Voor Daimler is het dus een kosten/baten analyze met een positieve/sportieve uitstraling. Red Bull? Marketing. Williams? De eer, en het zakelijke aspect dat zusterbedrijf Williams Engineering (net als McLaren Technology) veel systemen levert aan alle F1-teams.

DutchMountain | 12-11-19 | 16:54

Je kan natuurlijk ook gewoon een ghettoblaster op de F1 waggies knopen en daar loeihard een cd met vroem vroem geluiden mee afspelen.

Joey Finkleberry | 12-11-19 | 16:27

GroenLinks zal niet stoppen voordat elke vorm van transport is gestopt.
Dus we moeten GroenLinks stoppen.

Nederland80 | 12-11-19 | 16:25 | 1

En de VVD doet vrolijk mee, en tekent bij het kruisje. Zoals elke keer weer.

H. Drievuldigheid | 12-11-19 | 16:27

Zal wel een plantaardige olie opgewerkt naar brandstof worden met wat extra alcohol er door, bijgestaan door elektromotoren.

Hiesjes | 12-11-19 | 16:24

Laatst nog een veldje met 53 miljard vaten ontdekt in Zanderijen. Voorlopig kunnen we de 24 cylinder met 8 turbo's weer gaan oppoetsen.

Poesman | 12-11-19 | 16:24

F1 elektrisch? Zit er dan per auto een mannetje langs de kant met zo'n knijp besturings dingetje in de hand, zoals we die vroeger thuis hadden bij de racebaan?

Joey Finkleberry | 12-11-19 | 16:23

De hele wereld wordt gegijzeld door een handjevol activistische groepen die geweld niet schuwen. Bedrijven kunnen niet anders dan inbinden, zelfs een inhoudelijke discussie is niet meer mogelijk.

johndeer | 12-11-19 | 16:21 | 1

Bedrijven zijn opportunistisch. Als er ergens een markt voor is, stappen ze erin. Bedrijven doen niet aan zending. Waarom een discussie aangaan?

Sierstrip | 12-11-19 | 16:25

Nog een paar jaar van de F1 op Zandvoort genieten en daarna heeft't afgedaan voor mij.

Thoth | 12-11-19 | 16:19 | 1

Een vooruitziende blik

Super Vaagstra | 12-11-19 | 16:37

F1 kan niet elektrisch want de komende decennia heeft FE de rechten gekregen van de FIA. Dus gaan ze voor biofuel hybrides. En er is natuurlijk niks schoon aan bio brandstoffen. Ze zoeken het maar lekker uit. Crashes zijn er altijd wel en daar kijk ik voor.

Dima Beeline | 12-11-19 | 16:14 | 1

Heu een lotgenoot.
Het mooiste om te zien is als het ten koste van alles helemaal fout loopt.
Zouden we afgestompt zijn door het dagelijkse leed?

schoon-schip-maken | 12-11-19 | 16:16

Wint dan degene die het hardste "Vrrrrrrrrrrrrrroemmmm" kan roepen gedurende de race?

MacMiep.nl | 12-11-19 | 16:08

En Leclerc gridstraf in Brazil. Dat is tenminste iets.

Nee dus! | 12-11-19 | 16:06

Tutti Ferrari. Terecht.

TheseDays00 | 12-11-19 | 16:05

Een hoop woorden voor; 'We gaan het proberen schoner te doen' .

horsteknots | 12-11-19 | 16:05

We gaan weer allemaal normaal doen. Sprookjes zijn over en nu eens echt stemmen op Tjerrie of Greet !

Kamervraag | 12-11-19 | 16:04

De Duitse Auto-industrie bouwt nog steeds RS,AMG en M modellen dus het zal zo’n vaart niet lopen.

Trumme | 12-11-19 | 16:03 | 1

Las gisteren dat Tott zei misschien niet door te gaan met formule 1.

gato | 13-11-19 | 10:08

Racen op waterstof moet prima kunnen.
Perfect CO2 neutraal maar nog wel met echte motoren.

James Lastig | 12-11-19 | 16:03 | 8

@koeberg | 12-11-19 | 16:26: Ik heb het niet over brandstofcellen, beste Koeberg. Met enkele aanpassingen kun je verbrandingsmotoren (echte motoren) prima op waterstof laten rijden.

James Lastig | 12-11-19 | 16:56

@Nee dus! | 12-11-19 | 16:09:
Nee Dus .... Geen brandstofcel, maar gewoon met echte verbrandingsmotoren.

Je argument dat die elektriciteit niet CO2 neutraal hoeft te worden opgewekt geldt even hard voor volledig elektrische auto's. Zo is er al beargumenteerd dat een Tesla in Duitsland (waar ze veel bruinkool verstoken om energie op te wekken) vervuilender is dan een moderne dieselmotor.

James Lastig | 12-11-19 | 16:59

@James Lastig | 12-11-19 | 16:59: Klopt. Daar rijd ik ook nog altijd benzine. (En omdat ik van de baas geen Tesla mag leasen.)

Nee dus! | 12-11-19 | 17:07
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken