Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Peiling! Opmars FvD en PVV niet te stuiten

De beurzen reageren enthousiast op het inmiddels onvermijdelijke FvD-PVV-kenniskabinet onder premier Thierry Baudet.

Ze zaten even in zwaar weer, maar Thierry en Geert komen uit Zeeland, en daar kennen ze maar één antwoord op tegenwind: extra hard trappen. Erdogan laat in het licht van Nederlandse ontwikkelingen via een woordvoerder weten Noord-Syrië wellicht toch maar vrij te geven en aan Nederland beschikbaar te stellen voor ons kernafval. Kuzu en Öztürk kondigden eerder vanochtend in een vlog aan zich te bekeren tot het jodendom. En de Indonesische president Joko Widodo heeft vanochtend per telefoon aan Willem Alexander zijn voornemen uitgesproken zijn land weer bij Nederland te willen voegen. Met de Partij van de Dieren gaat het overigens wat minder. Marianne Thieme verliet eind september de Tweede Kamer en ondanks dat ze er toch al nooit was kost dit haar partij 43 PROCENT van de peilingzetels.

Reaguursels

Inloggen

Nu winnen ze weer, maar tegen de tijd dat er verkiezingen zijn worden ze weer geframed als extreem rechts waardoor de keizers gewetensbezwaren krijgen of niet op komen dagen.

justtheblues | 21-10-19 | 09:33

Wie heeft Nederland onherkenbaar veranderd van een mooi land in een olietanker op rampen-tournee? De VVD en de rest deed mee. Stem ze weg!

Flappie2006 | 21-10-19 | 03:42

Goh die PvdA gaat ook ineens als een speer.
Dat wordt straks weer een vvd pvda cda coalitie.

Ondanks | 21-10-19 | 02:18

Ik heb wel eens gedacht dat een land dat uitkeringen aanbiedt aan ieder die dat wil, slappelingen kweekt en profiteurs aantrekt. Die slappelingen en profiteurs stemmen op de linkse uitkeringen-verschaffers, zodat het systeem nooit eisen zal stellen. Als je nu ook nog jaarlijks 800.000 uitkeringstrekkers importeert komen na enige tijd de profiteurs vanzelf in de meerderheid. De meerderheid stemt dan links en dan krijg je de situatie dat er een kleine minderheid van werkende mensen overblijft die wordt uitgebuit door de linkse profiteurs.
Ik geloof niet dat dat punt al bereikt is, maar we zitten er wel al dicht bij.

JvanDeventer | 20-10-19 | 22:43 | 1

Uw voorstelling van zaken lijkt me goed te slaan op de werkelijkheid van Groot Brittanië, waar buiten Londen hele generaties leven van de steun en de gratis NHS. Tot 1989 bestonden er ook heilstaten achter het IJzeren Gordijn waar de dagelijkse werkelijkheid bestond uit het hooghouden van de schijn alsof je hard werkte. Het bier en de woonkosten waren kunstmatig laag geprijst. Een waar luilekkerland waar vele Ossies nog melancholiek naar terugverlangen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-10-19 | 22:54

Ach ja ik vond het altijd al onbetamelijk stinken in de tweede kamer, links rechts in het midden overal hing zo een penetrante vervelende lucht. En toen kwam daar de PvdD. En ik dacht dat ruikt anders meer een compost lucht, maar nu mijn neus er nog eens goed aan heeft mogen ruiken blijk ik daar zwaar naast te hebben gezeten. Ja werkelijk heb vanochtend nog boven een gierput gehangen en dat rook nog frisser! Nee dit was echt zo een verborgen zevende dag stank lucht! Bah!!

Kennethhagers | 20-10-19 | 20:53

Massa-immigratie, klimaat- en diversiteitwaanzin, EU-gekte, stuk voor stuk partijkartelthema's die met kiezers op de loop lijken te gaan met Rutte op de bok van een op hol geslagen partijkartelwagen.
Gaat lekker vooruit, in volle vaart naar de afgrond.

De Briemusketier | 20-10-19 | 19:56

Het belangrijkste nieuws is dat PvdD Partij voor de Dieren er uit ligt, met het vertrek van Marianne Thiemen en de schaamteloze vertoning van haar opvolgster Esther Ouwehand in het stikstof debat.

rmstock | 20-10-19 | 19:44 | 1

Die Esther Ouwehand is een gevaarlijke gek. Een activiste die eventueel geweld niet uitsluit.

ristretto | 20-10-19 | 21:29

En we denken dat het dan allemaal veranderd?
oh en we doen alsof het allemaal echt is...

echuckv | 20-10-19 | 18:01

De drie zetels van Denk vormen nu al zo'n 1400 jaar een stabiele factor en bewijzen eens en te meer dat die kiezers geen enkele vinger aan de pols hebben. Hoeft ook niet, ze lopen daarvoor gewoon de deur van de huisarts plat.

Ernst Oosters8389 | 20-10-19 | 17:54 | 1

Zo rond 5 december komt daar tijdelijk een zetel bij

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 18:19

Ja. Het is een opmars. Wat de peilingen betreft.
Maar het gaat om de verkiezingsdag himself !
En dan moeten Wilders en Thierry scoren. Het liefst samen 76 zetels.
Maar het intrieste, ziek, zichzelf graag afgemaakt door puur de Islam, waanzinnig geworden Nederlandse volk. Zal toch teveel deze twee partijen, onterecht... blijven mijden.
Het nageslacht zal wel trots hun ouders zijn !

Flippher | 20-10-19 | 17:48

Het islamitische strafrecht heeft wel kanten die mij aanspreken. Met name de straffen zelf zijn lekker stevig. Helaas is de selectie van strafbare feiten nogal ongelukkig. Als dat laatste een beetje aangepast wordt zou ik best wel eens met DENK willen praten over een coalitie. Maar dan moeten ze wel afstappen van hun landverradersstandpunten. En een maximale bouwhoogte van moskeeën natuurlijk; één meter vijftig of daaromtrent.

JvanDeventer | 20-10-19 | 17:40 | 1

Één vijftig is veel te hoog ze zitten toch op hun knieën dus vijftig centimeter lijkt me genoeg.

Urbanus_2.0 | 21-10-19 | 00:26

Peilingen hebben geen zin. Reden is uitsluiting dat zou verboden moeten worden. In dit geval als voorbeeld wat als pvv/fvd beide de grootste worden wat zou kunnen. We gaan niet met hun samen werken kan dan niet meer. We wachten af

foxhunter | 20-10-19 | 17:08 | 3

Ik hoop van ganser harte dat FvD en PVV samen de meerderheid halen, en dan ook dik, en alle andere partijen uitsluiten van deelname (wat dan sowieso geen issue zou zijn trouwens). Fuck de gevestigde orde.

De waard zijn gast | 20-10-19 | 18:07

@De waard zijn gast | 20-10-19 | 18:07: .... en dan?

Michael03 | 20-10-19 | 19:20

ken je Heinsbroek en Bomhoff nog? Komen dat soort mensen op een ministerpost.

Schemerlamp | 20-10-19 | 21:31

Het volk is dom en iets iedere keer een halkbakken kabinet wat van slappe compromieen aan elkaar hangt.

De 'populisten' blazen iedere keer zichzelf op. Alles blijft zoals het was: Niets !!

Ooit zal DENK hier nog eens heel groot worden. Men werkt er hard aan. Zielig gevonden worden door het D66 volk heeft ook zo z'n voordelen, dus maar beter om dat in stand te houden.

Ervaringsdeskundige | 20-10-19 | 17:04 | 1

welnee, ze worden nooit groot zolang ze het moeten hebben van een groep Turken die loyaal zijn aan Erdogan en het niks kan schelen dat de Koerden worden verraden en uitgemoord.

Michael03 | 20-10-19 | 19:23

Nederland is een land waar de middeninkomens het meest vertegenwoordigt zijn maar tevens ook het slechts worden vertegenwoordigt in de kamer. Zouden deze veruit grootste groep zich eens goed organiseren had deze groep veruit de macht i en zouden ze werkelijk het zakkenvullen van de elite, en de uitdijende extreme vermogensverschillen in Nederland kunnen stoppen.

peter van dijk1186 | 20-10-19 | 16:31

Het lijkt me eerder de opmars van PvdA en FvD. Overigens heeft PvdA z'n steun voor vrijhandelsverdrag CETA ingetrokken, en dat heeft geen meerderheid meer in de eerste kamer.

grietmetgroenefiets | 20-10-19 | 16:19

Staat de A in PvdA voor Anaal? Sinds 50 Shades is dat nogal populair

Dutch_Holland | 20-10-19 | 16:19

@Spartacus.
Een vraagje m.bt. het begrip "FvD-PVV-kenniskabinet":
- Op welke kennis doelt u?
- Op welke overheidsrol sluit het "kenniskabinet" aan?

Voight-Kampff | 20-10-19 | 15:59

Het maakt geen klap uit. VVD, CDA, PVDA, D66, GL EN CU staan toch wel weer voor elkaar klaar om een nieuwe deugcoalitie in elkaar te rommelen

Jongezeeschuimer | 20-10-19 | 15:58 | 4

altijd beter dan wanneer FVD, SGP of Denk het voor het zeggen zouden hebben

Michael03 | 20-10-19 | 19:26

@Michael03 | 20-10-19 | 19:26: Fijn dat je reageert op elke aansprekende tegel. Ben ik voor... Maar zou je je beweringen in het vervolg ook willen onderbouwen met argumenten? Het is zo'n nodeloze actie anders....

Rest In Privacy | 20-10-19 | 19:48
▼ 1 antwoord verborgen

Goed om te zien dat de pro-NL partijen PVV en FvD weer in de lift zitten. Het stikstof-gedram en het boeren-wegpesten beleid lijken dat teweeg te brengen. Jammer als er een boerenpartij bijkomt, die ‘rechts’ nog verder zal opsplitsen. Die nieuwkomer staat nu nog op 1 zetel. Als dat er meer worden, zullen Wilders en Baudet (en het CDA) gaan inleveren.

Dat de PvdA weer op 20 staat is niet zo vreemd. 9 Zetels was onnatuurlijk weinig voor die partij. Die zetels komen natuurlijk van de SP, GL en D’66 en blijven zo toch in de linkse familie circuleren.

M.i. zou de PVV meer moeten hameren op het terugdringen van de vrije markt economie als het gaat om gezondheidszorg, openbaar vervoer en energiebeleid. Die sectoren zijn allemaal geprivatiseerd en daardoor veel minder functioneel. De vele zorgverzekeringen concurreren met elkaar en maken elk jaar reclame. Daarmee worden miljoen weggegooid die anders voor zorg beschikbaar zouden zijn. Ook hebben ze allemaal een eigen bestuur en directie wat helaas ook flink in de papieren loopt. Als de overheid de zorgkosten via de belastingen zou innen, is er voor iedereen zorg. De belastingen kunnen bij duurder wordende zorg omhoog en bij meevallers, terugvloeien of in andere sectoren worden ingezet. Nu verdienen er enkelen aan en geldt er een winstoogmerk. Hetzelfde geldt voor de spoorwegen en de energieleveranciers. Bij die laatste lekt de winst weg naar het buitenland, wat eigenlijk van de zotte is. Bouw kerncentrales en beheer het kostenplaatje zelf. De investeringen die noodzakelijk zijn, worden dan snel terugverdiend en de latere winsten kunnen net als de aardgasbaten uit het verleden, gebruikt worden voor het welzijn van Nederland. Op die manier zou de PVV heel wat zetels weg kunnen trekken bij de linkse kerk.

De verkiezingen zijn nog ver weg en het klimaatbeleid zal veel mensen nog behoorlijk wat irritaties opleveren. Zeker als de beurzen getrokken moeten worden voor maatregelen die effecten sorteren op nano-niveau, kan de huidige regering wel eens flink aan populariteit gaan inboeten. De foto bij dit topic toont twee vrienden die het eigenlijk over alles eens zijn. Zowel Baudet als Hiddema stemden voor het bestaan van FvD op de PVV. Misschien moeten ze meer samenzitten en hun partijen meer op elkaar afstemmen en gezamenlijk de komende verkiezingen ingaan. Ooit fuseerden KVP ARP en CHU tot het CDA. Ooit fuseerden CPN PPR PSP en EVP tot GroenLinks. Kunnen FvD en de PVV niet fuseren tot een Nieuw-Rechtse Unie? Minder verdeeldheid en meer eensgezindheid werken als een magneet op kiezers, kiezers die nu nog twijfelen…

Angélica de Sancé | 20-10-19 | 15:54 | 2

Even kort door de bocht w.b. uw voorstel voor een fusie; ligt niet in de rede. Want, de PVV is een politieke partij en het FvD is een marketing organisatie met een politieke tak.

Voight-Kampff | 20-10-19 | 16:51

Ze moeten juist niet fuseren; dan hebben ze geen coalitiepartners meer.

Braboblanke | 20-10-19 | 20:44

Verheugend dat de PvdA weer aan het groeien is, nu de SP nog dan maken we einde aan het guurrechtse bewind.

lingo star | 20-10-19 | 15:51 | 4

Tenzij er overlopers zijn van de SP naar de PvdA. Dan is het een verrechtsing, per saldo.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 18:14

@NeedIsaymore? | 20-10-19 | 16:45: Heb je de plotselinge stijging van uitgaven door het huidige (rechtse) kabinet bekeken? Dat fabeltje over Links dat maar uitgeeft is echt een beetje versleten.

Michael03 | 20-10-19 | 19:28

Hahahahaha, er is al jaren, beter gezegd 9 jaren een kneiterlinkse regering aan het bewind. Met een jaar of vier de PvdA. Erg helder ben je niet sterretje.

ristretto | 20-10-19 | 21:33
▼ 1 antwoord verborgen

hahaha, kenniskabinet...

Satria | 20-10-19 | 15:40

Wie zijn eigenlijk die eikels die weer op de PVDA gaan stemmen??

Leffe Blonde | 20-10-19 | 15:23 | 6

Zwevende linkse kiezers die het bij D66, GL en SP voor gezien houden.
Het goede nieuws is dat er ook twee zetels naar rechts zijn gevlogen.

Gulliver | 20-10-19 | 18:55

De laatste verkiezingen had Rutte een `landslide' overwinning in Drente ten koste van de PvdA. Maar die kiezers is Rutte inmiddels weer kwijt.

rmstock | 20-10-19 | 19:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Snap niet dat jullie in die uitslagen van deze polls trappen. De Hondt weet precies waar elk van zijn panelleden op stemt. Zo kan die kiezen wie die welke week uitnodigt op alles te sturen naar hoe die het hebben wil.
Lang niet iedereen van zijn panel wordt wekelijks uitgenodigd op zijn stem uit te brengen.
Wilt ie dat de PvdA groeit bv. nodigt ie hoofdzakelijk PvdA-stemmers uit....
Zo doorzichtig allemaal...
Het reageren eigenlijk niet waard.

A333aan | 20-10-19 | 14:47 | 1

Als je afgelopen 3 a 4 verkiezingen hebt gevolgd weet je dat de massamedia een enorme invloed de laatste 2 weken heeft op de keuze van de kiezer. Dit zegt dus feitelijk geen enkele drol.

Van Sesamstraat voor Volwassenen (1Vandaag) tot de telegraaf, van Nieuwsuur tot de Volkskrant. Allen zullen in de laatste twee weken er alles aan doen om het kleurloze midden ook net zo kleurloos te houden.

Daarbij komt ook nog eens dat krijspartijen als een PVV feitelijk helemaal niet willen mee-regeren en meer als en soort veilig vangnet dient voor verongelijkt rechts.

Veel kiezers halen daarnaast ook nog eens beleidsuitdragen (en beleidsbeloften) en beleidsbepalen door elkaar. Nederland is een lobbycratie.

litebyte | 20-10-19 | 15:01

Wat moet de PVDA met 20 zetels???
Deze extreem-linksche club heeft al genoeg schade aangericht, dunkt mij.....

Kutje-Beff | 20-10-19 | 14:45 | 1

Extreem linkse club? Moehahaha! Ach knulletje toch! Als er nu 1 club is die zichzelf voor gek zet als sociaal, laat staan links, dan is het wel de pvda. De pvda is kleurloos-midden, net als het CDA, VVD en D66. Het zijn elleboog partijen waarbij het woord ideologie allang is vervangen door lobbycratie en partijen die vooral dienen als carriere opstapje voor na de politieke 'carriere.'

Hey knulletje, voor je de eerste keer mag stemmen in 2021, lees je eerst nog even goed in voordat je zulke lange urine leider termen als 'extreem links' koppelt aan een kleurloze lobbyclub als de pvda

litebyte | 20-10-19 | 14:54

Schokkender is het verval van de SGP ten gunste van de gematigde ChristenUnie. Waar moet het heen met dit land.

popeye-de-zeemeermin | 20-10-19 | 14:38 | 1

hoe minder (extreme) gristenen hoe beter

Satria | 20-10-19 | 15:41

PvdA op 20 zetels?? Ja hallo Nederland, zo wordt het nooit wat natuurlijk..

Joey Finkleberry | 20-10-19 | 14:37

31/150 is nog lang geen meerderheid en de andere partijen gaan ze nooit aan de meerderheid brengen. Dus blijven dromen.

Schemerlamp | 20-10-19 | 14:26

Het enige schokkende in deze tabel is het enorme aantal personen die SP, GroenLinks e.d. stemmen. Men moet toch weten dat deze partijen ongeschikt zijn voor Nederland. Ze zullen nooit regeren. Het is best een probleem. Wat moet je met een PvdD? Met 50+?

Theodorus.Goldbach | 20-10-19 | 14:08
-weggejorist-
Mart6037 | 20-10-19 | 14:02

VVD, CDA, PvdA en overige kartelpartij kabinet in de maak. Kartel krijgt four more years van hun voornamelijk witte proletariaat. Je zou zeggen rectaal uitgewoonde tata's zich niet nogmaals vrijwillig zouden laten nemen, maar kennelijk vinden ze het lekker.

Nou bakra, geniet maar van meer EUSSR, meer massa immigratie en meer klimaatbelasting. U komt er nog wel achter wat het allemaal betekent. En niet huilen wanneer er geen pensioen, geen sociaal huurhutje en geen veiligheid op straat voor u meer is. U heeft er zelf voor gekozen.

Graaf_van_Hogendorp | 20-10-19 | 13:58 | 27

@win12 | 20-10-19 | 14:57: In jouw redenering heeft het kabinet met 76 zetels ook geen meerderheid. Immers de opkomst was iets van 75, 80%.

5611 | 20-10-19 | 18:36

@win12 | 20-10-19 | 15:43:
Het is nogal aanmatigend wat je hierboven stelt '' Daarom kan je het volk ook niet laten beslissen over belangrijke zaken. Veel mensen stemmen vanwege de emotie en niet omdat ze er rationeel over nagedacht hebben"

MathiasRots | 20-10-19 | 18:37

@MathiasRots | 20-10-19 | 18:34: Het probleem is niet zozeer het uitruilen en compromissen sluiten. Het probleem is dat de echt belangrijke dingen zoals de euro, immigratie, imaat buiten de verkiezingscampagnes gehouden worden. In de campagnes gaat het over dingen als genderneutraal speelgoed terwijl een maand na de verkiezingen blijkt dat we ineens het hele land gaan verbouwen zogenaamd voor het klimaat.

5611 | 20-10-19 | 18:40
▼ 24 antwoorden verborgen

Grappig dit, ik voorspelde een poos geleden dat het Otten-effect (schade in peilingen voor het FvD) na verloop van tijd zou verdwijnen. De bekende kliek hier danste de horlepiep dat het nu echt wel gedaan was met deze partij. Maar nu al is het Otten-effect als sneeuw voor de zon verdwenen en komt het gezond verstand weer bovendrijven. We hebben nog een hele tijd tot de verkiezingen, een tijd waarin de zittende elite ons nog veel milieu- en migratieproblemen met bijbehorende kosten in de maag zal gaan splitsen. Ik zie de verkiezingen met vertrouwen tegemoet. Geduld is een schone zaak.

Crusher | 20-10-19 | 13:55 | 3

Otten is een bolle mol van het kartel gebleken. Misschien heeft hij er niet eens zelf voor gekozen maar the powers that be hebben het voor hem beslist. Otten mocht dan wel belangrijk zijn bij de oprichting van Terry's partijtje - maar de stemmentrekkers zijn toch echt onze Tjer en de Hiddemeister. En zeker geen ontplofte VVDer van een Otten. Ook daar zal hij langzaam achter komen in de komende jaren.

Graaf_van_Hogendorp | 20-10-19 | 14:02

Die zit lekker maandelijks zijn centjes te tellen. Verder hoor je niks meer van hem. Beter ook, inhoud nul, alleen maar modder smijten.

5611 | 20-10-19 | 18:42

Gelukkig, D66 on the way down.
Die malverserende In 't Veld had de opbeurende mededeling dat we beter zouden slapen met Albanië in de EU. Daar waar okselhaar zit, hebben normale lieden hersens.....

Elder of Z. | 20-10-19 | 13:51
-weggejorist-
roy3573 | 20-10-19 | 13:28

Hoe komt het toch dat mensen PVDA blijven stemmen.

Wat is er dan veranderd vergeleken met de vorige tweede Kamerverkiezingen? Welke standpunten hebben ze aangepast? Wat voor campagne hebben ze gevoerd? Helemaal niets en ze krijgen gratis en voor niets +11 zetels. Wat zijn Nederlanders toch treurig.

naraga | 20-10-19 | 13:09 | 27

@win12 | 20-10-19 | 17:34:

Gas is schoner dan de rest; ook schoner dan elektriciteit.
Dat maakt van het gas afgaan een heel dom besluit.

Of de mensen die zulke domme besluiten nemen slimmer zijn dan jij en ik betwijfel ik, maar is vooral irrelevant. Ook als dat zo zou zijn maakt dat de feiten niet ongedaan; dus hun besluiten niet minder dom. Het vervuilende beleid in China is vast ook door hele slimme mensen uitgedacht, maar dat maakt de vervuiling er niet minder om. Kunnen we onszelf wel weer de schuld geven, maar betere wetgeving in China hoeft helemaal niet veel te kosten op een T-shirt van 15 euro hier.

Alle door mij genoemde plannen zijn onderdeel van het huidige beleid, of worden aanbevolen of aangekondigd door beleidsmakers die nu aan de macht zijn.
Jij hebt het over "what ifs", maar jij verdedigt technieken die niet werken. Misschien in de toekomst wel; prima, dan kunnen we daar in de toekomst wat mee doen.
Maar windmolenparken bouwen zonder opslagcapaciteit om het verschil tussen vraag en aanbod op te vangen is net zoiets als auto's bouwen voor je het wiel hebt uitgevonden. En dan iedereen verplichten er een te kopen. Hartstikke mooi voor wie graag elke zondag een stuk blik voor zijn huis schoonmaakt, maar verder niet. Een radio heb ik thuis ook.

Dandruff | 20-10-19 | 18:29

@Toninhocerezo | 20-10-19 | 13:22: De kiezers van D666, GL, SP en PvdA zijn voor een groot deel 1 groep. Je ziet verschuivingen binnen links, niet naar links. Ter illustratie: deze 4 partijtjes samen TK 2017: 56 zetels, peiling nu 54 zetels.

5611 | 20-10-19 | 18:54

@Dandruff | 20-10-19 | 17:13: Doe die 50 tot 70k per huis maal 8 miljoen en je zit al zo rond de 500 miljard. Dan moeten we het nog hebben over industrie, kantoren winkels enz, infrastructuur, opwekking en opslag. Die 1.000 miljard van Thierry gaan we het niet eens mee redden, bij lange na niet.

5611 | 20-10-19 | 19:10
▼ 24 antwoorden verborgen

PvdA wint vooral van D66, SP en GroenLinks. Asscher hoeft alleen maar een gewoon links geluid te laten horen.

van heinde en verre | 20-10-19 | 13:03 | 2

En Partij van de Dieren.

Toninhocerezo | 20-10-19 | 13:20

Pfffff, Dat de partijen D66 en VVD nog bestaan met zoveel zetels blijft bij mij een raadsel. De VVD GL en SS66 stemmers lopen over naar PvDA . Niet omdat deze partij zulke baanbrekende beslissingen en/of geweldig partij programma heeft gemaakt, in tegendeel.
Dit is de linkse zwevende kiezer die van oudsher altijd links van het midden heeft gestemd of zo is opgevoed en met de PvDA “eieren voor z’n geld kiest”.
Van 8 naar 20 zetels door vrijwel niets te doen is toch een duidelijk signaal dat het huidige kabinet grandioos faalt.
Er zijn blijkbaar een hele hoop kiezers die gewoon een diep gewortelde afkeer hebben tegen rechts van het midden en door MSM toch nog op deze koers worden gehouden en de stem wijzer niets anders laat zien dan het overhevelen van het ene linkse potje in het andere.

Datgingniegoed | 20-10-19 | 12:57 | 11

@win12 | 20-10-19 | 13:34:
Nou ,m’n dunkt. Het is nou niet bepaald zo dat rechts van t midden “met z’n bek vol tanden staat” om het zo maar eens te noemen. En dan doel ik hoofdzakelijk op klimaat beleid , migratie problemen, zorg, defensie, democratie, boeren .
Pffff, onderbouwing genoeg hoor.

Datgingniegoed | 20-10-19 | 16:11

Bedoel je met rechts van het midden het GroenLinks kabinetsbeleid van Mark Rutte?

5611 | 20-10-19 | 19:12
▼ 8 antwoorden verborgen

Brussel is nog erger als het politbureau van de USSSR van voor Putin!Je bent mongool als je op een EU partij stemt. Filmpje: "El chiringuito del parlemento europeo"! Titel is Spaans maar gewoon Nederlands! Daar zie je wat voor een zieke corrupte cultuur er in Brussel heerst! Er zijn m.i. nog maar twee partijen waar je op kunt stemmen. De PVV of het FvD.

Lexus01 | 20-10-19 | 12:57 | 1

Precies.

anti-fatwa | 20-10-19 | 13:35

OT Bouwers, Infra-ondernemers en grondwerkers gaan 30 oktober op het malieveld demonstreren! Dus kunnen ze het omgeploegde veld overnemen van de boeren. nos.nl/artikel/2306925-na-boeren-gaan...

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-10-19 | 12:53 | 1

Ik zag het. Goede zaak, maar beter nog samen optrekken. Voor de overheid is er niets mooier dan groepen uit elkaar spelen: jullie mogen weer bouwen maar dan moeten wij wel de boeren uitroeien. Gelukkig staat de PFAS-discussie hier los van. Tenminste zo lang er geen idioot over ploegen begint te zeuren.

5611 | 20-10-19 | 19:18

Gvd slimmer dan dat ie er uit ziet!

NeetNormaal | 20-10-19 | 13:46

Het gros van de mensen stemt dus gewoon voor de EU en zin blij met alle wanstaltige praktijken van de EU.
Dag vrijheid,dag nederland. Welkom dictatuur en onderdrukking.

anti-fatwa | 20-10-19 | 12:46

Wel jammer dat CDA een zetel verliest. Enige partij in de regering die zich sterk maakt voor de boeren. De leugenaars van D66 krijgen er een zetel bij.

mok69 | 20-10-19 | 12:39 | 1

Welnee,ook het cda voert gewoon brussels beleid uit.

anti-fatwa | 20-10-19 | 13:36

Ondanks dat het slechts peilingen zijn zal de SP zich toch af moeten vragen waar het fout is gegaan. Misschien is dat nepotisme toch geen goed idee. Van Raak, van Dijk, Kwint, ze zouden het allemaal beter doen.

spanarchist | 20-10-19 | 12:32 | 3

Het ging fout toen ze als volkspartij immigratie zo'n beetje als taboe verklaard hebben en de partij minder volks werd maar meer UVA achtige types in de kamer kreeg. Van Raak zou het waarschijnlijk ook beter doen dan Marijnissen.

sprietatoom | 20-10-19 | 12:39

@sprietatoom | 20-10-19 | 12:39:
U en ik zouden het ook beter doen als Marijnissen. Totaal achterhaald, die club, qua ideologie ook.

Graaisnaaiert | 20-10-19 | 15:08

@sprietatoom | 20-10-19 | 12:39: Een SP hard op immigratie zou zo 25 zetels halen. Ze zijn nu veel te veel politiek-correct PvdA.

5611 | 20-10-19 | 19:20

Dus de volgende regering is VVD, CDA, PvdA, D66 en GL. Doe daar CU, SGP DENK en 50PLUS bij als PVVen/of FvD écht groot gaan worden. Want PVV en FvD komen never nooit in de regering tenzij ze samen 75+ zetels gaan halen. En mocht dat wel gebeuren, dan zorgt Brussel er wel voor dat Nederland wordt kaltgestellt. Barcelona, u weet wel.

Pyrolobus | 20-10-19 | 12:30 | 5

Verder(sorry!) Na zure regen, stikstof nu PfAS?

Lexus01 | 20-10-19 | 13:01

En Nederlandse ambtenaren gooien de kont tegen de kribben. Wordt dan een bestuurlijke Hel.
Het nieuwe fascisme.

enra | 20-10-19 | 13:05

De volgende regering is FvD, PVV, PvdA, SP, 50plus, Dieren, en dan moet de CU ook meedoen. Allen tegen de CETA, behalve de CU. Groenlinks is ook tegen, maar dan toch liever de CU. Ze zijn tegen vrijhandelsverdragen, wanneer wordt iedereen nou eens wakker! Dan volgt de rest vanzelf.

grietmetgroenefiets | 20-10-19 | 17:57
▼ 2 antwoorden verborgen

De lachende leugenaar op 1(waarom mag Joost weten) en de PvdA!????? Heb ik iets gemist?????

kotelet | 20-10-19 | 12:24 | 8

@Datmagniethe | 20-10-19 | 12:36:
Die babyboomers van u, dat betreft iedereen van boven de 30?
Want dan klopt uw opmerking wel ongeveer.

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 12:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie niets bijzonders. Stuivertje wisselen; Geert pakt terug wat hij eerst aan Thierry heeft verloren. Pro-Nederland krijgt nog steeds slechts 20% van de stemmen.

JvanDeventer | 20-10-19 | 12:21 | 1

En zelfs al trek je er een flink deel VVD’ers bij (je weet nooit, voortschrijdend inzicht), dan wordt het nog niets. Er zijn gewoon te veel partijen, maar zelfs met minder partijen krijg je waarschijnlijk deze links rechts verdeling.

Lafayette | 20-10-19 | 12:52

Had op meer gehoopt voor FvD en PVV, beiden halen achterstand iets in van eerdere peilingen, maar nog niet op niveau waar ze waren.

Het CDA heeft maar 1 zetel minder, boeren hebben met loze beloftes en CDA retoriek zich niet bij de benen maar bij de ballen laten nemen. CDA gaat gewoon verder met vernietigen van agrarische sector met beleid van dit kabinet. Wanneer je toch CDA blijft stemmen moet je toch wel over een slaafs masochisme beschikken.

Gelukkig levert VVD nog een zetel in, maar zijn nog altijd de grootste. Terwijl ze 13% van de economie dreigen plat te leggen wegens stikstofgekte.

En hoe dan stemmen mensen nog weer op het PvdA, de partij die altijd knieval heeft gemaakt voor VVD? Onbegrijpelijk.

Jan, Leiden | 20-10-19 | 12:19 | 2

Als stemmetrekker Omzicht bij het CDA vertrekt halveert de partij, oreert vaak alsof hij de luis in de pels is.
Maar likt de r.. t van z'n broodheren trouw uit.

likdoorn | 20-10-19 | 12:29

Democratie altijd leuk. Vooral op een rustige en melancholieke zondagmiddag in de herfst.

Democratische vaardigheid. Daarmee is het slecht gesteld bij de Nederlandse bevolking en het overgrote deel van de reaguurders hier. Over het algemeen komt men hier niet veel verder dan wat reactief reageren op het opgediste verhaal. Er bestaat ook een hele populatie - waaronder het FvD - die denkt dat democratie bestaat uit gekozen burgemeester en referenda. Met alle goede bedoelingen is het merendeel niet in staat om het grote verband te zien en de werkelijkheid van kracht en macht te doorgronden. De wereldorde draait niet om recht maar om macht. Zo ook in Nederland.

Met name Plato zag democratie als een middel om de maatschappij te beschermen tegen uitbuiting van de heersers. Hij was niet tegen democratie op zich, maar hij stelde dat een volk zonder democratische vaardigheid is overgeleverd aan de demagogie van de politici (die op hun beurt in dienst staan van de oligarchie) en tot slavendom is gedoemd.

To break the rules of the game, you must first master them.

Hierbij een aantal vragen (uit de losse pols en dwars door de tuin) om uw democratische vaardigheid te testen:
* Wat is soevereiniteit?
* Wat zijn de drie verschillende vormen van soevereiniteit?
* Wat is de ambitie van het volk in staatsrechtelijke zin?
* Wat is het verschil tussen staatsvorm en bestuursvorm?
* Is democratie een staatsvorm of een bestuursvorm?
* Op wiens initiatief is de huidige grondwet opgesteld?
* Waarom is de Grondwet niet verankerd in een Grondwettelijk-hof?
* Hoeveel bestuurslagen bestaan er in Nederland?
* Wat is het verschil tussen de begrippen ‘staat’ en ‘overheid’?
* Wat zijn de drie redenen ter rechtvaardiging van het bestaan van een overheid?
* Wat is het verschil tussen volksgezag en overheidsgezag?
* Wat is het verschil tussen een bestuurder en een volksvertegenwoordiger?
* Wat is de betekenis van homogeniteit in een samenleving?
* Kan een multiculturele samenleving homogeen zijn?
* Wat is de correlatie tussen overheidsrol en overheidstaken?
* Wat zijn de verschillen tussen een libertarische-, technocratische- en welvaartsstaat?
* Voldoen politieke partijen aan het legitimiteitsbeginsel?
* Wat is het verschil tussen directe en vertegenwoordigende democratie?
* Waarom zijn de machten in de Trias Politica niet gescheiden?
* Wat is de kernverantwoordelijkheid van een volksvertegenwoordiger?
* Wat zijn de twee taken van een volksvertegenwoordiger?
* Wat zijn de zes rechten van een volksvertegenwoordiger om hun taak te kunnen uitvoeren?
* Waarom is het volk niet betrokken bij het dagelijks bestuur van de natie?
* Welke bestuurder is direct gekozen door het volk: monarch, minister-president, CvK en burgemeester?
* Acteert een volksvertegenwoordiger zonder 'last' of zonder 'last en ruggenspraak'?
* Hoe is fractiediscipline te rijmen met stemmen zonder 'last'?
* Wat is het verschil tussen micro en macro-economie?
* Wat zijn de macro-economische factoren?
* Heeft de overheid het recht of het verbod om te treden in de macro-economische factoren?
* Wat is het verschil tussen top-down en bottom-up bestuur?
* Wat is het mandaat voor staatskapitalisme?
* Wat is de natuurlijke samenlevingsvorm; globalisme of lokalisme?

En … bent u opgewassen tegen uw overlords of bent u een sitting duck?

Nederland mijn vaderland (en niet van de politieke partij).

Voight-Kampff | 20-10-19 | 12:19 | 5

Dit tentamen ook ooit een keer gedaan. Mocht het vragenformulier echter niet meenemen na het tentamenmoment. ;)

Rest In Privacy | 20-10-19 | 13:04

Dank voor deze opfriscursus. Er wordt inderdaad vaak gereaguurd met weinig kennis van zaken.
Neem b.v. art 127 Wet RO. Kennis daarvan geeft wat nuance in de discussie rond het proces tegen Wilders.

Lentehaas | 20-10-19 | 13:05

"ruggenspraak", da's een foutje hoor. Moet zijn "zonder ruggengraat", dan klopt het weer...
Kunnen we het correct beantwoorden van deze vragen verplicht stellen voor het actief mogen uitoefenen van het stemrecht? (Googlen mag , maar met minimaal 75% score; een uur de tijd....))

Bakschuif | 20-10-19 | 13:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Gezond verstand gaat nu winnen. Steeds meer mensen gebruiken Podcasts om nieuws te horen in plaats van het mediakartel (NPO/Radio1/RTL). Dat wordt de ondergang voor het politieke kartel dat altijd de media als bondgenoot had. Mensen worden wakker.

Kamervraag | 20-10-19 | 12:17 | 9

@anti-fatwa | 20-10-19 | 14:21: Je hebt er niks van begrepen hé. Geeft voor de rest niet. Overigens 'hersenloos aan het bashen'. Wat ben je toch ook een enorme hypocriet. Wacht met smacht weer op de goed onderbouwde kritiek wat betreft een GL of PVDA.

win12 | 20-10-19 | 14:36

@win12 | 20-10-19 | 14:36:
Volgens mij begon je zelf en volgens mij onderbouw ik ook mijn kritiek meerdere malen
Maar goed ik moet ook niet in discussie gaan met een 12 jarig klimaatstakertje. Die lezen al snel ergens overheen blijkbaar.

anti-fatwa | 20-10-19 | 15:11

Meer projectie dan dit gaat het niet worden. Gefeliciteerd!
Je kan door naar de volgende ronde. Het is dat ik een brakke zondag heb en lekker op bed lig. Normaal gesproken besteed ik niet zoveel aandacht aan mensen die niet begrijpend kunnen lezen.
Als er iets is wat je niet doet is het onderbouwen. Ik vermoed ook zomaar dat je geen flauw benul hebt wat dat inhoudt.

win12 | 20-10-19 | 15:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Vandaag in Buitenhof interview met Ollongren over nepnieuws of een met een psychiater over ongelukkig zijn . We kiezen voor het laatste

dedwarsligger | 20-10-19 | 12:11 | 1

Hoogleraar Stikstof is er ook weer.
Omdat Doctorandus PH-neutraal heeft afgezegd.

JamesMurphy | 20-10-19 | 12:13

Wilders is een echte goalgetter, een politieke Johan Cruyff. Zet je hem bovenop een trekker, dan hoor je: "Ik heb het nog niet goed verstaan; willen jullie méér of minder stikstofregels?" Daarom wordt Wilders zo benijd door de rest van 'de politiek'. Zij missen die behendigheid van een spits voor het doel en als zij schieten, schieten ze naast. Baudet lijkt zich meer te ontwikkelen tot een middenvelder met een voorkeur om over rechts aan te vallen. Baudet is sterker in verdedigend [apologetisch] opzicht dan Wilders, maar ja... In de politiek is het net als in voetbal: het draait om scoren, het draait om trappen op het doel die zitten. Wat Baudet nodig heeft zijn andere middenvelders naast hem. Wilders soleert, Wilders knalt. Baudet's FvD dient breder te zijn qua aanvalstaktiek, meer de bal laten rond spelen en via slimme voorzetten met de inzet van meerdere personen voor de pot te krijgen. De andere partijen op het speelveld proberen met het leggen van stikstofrookgordijnen en dreigingen met liquidaties (halveer de boerenstand) hun wil op te leggen. Noem een VVD-er of D66-er die eerlijk kan voetballen. Ze zijn goed in het maken van fouls, in het overtreden van de regels (: witte Toyota's sturen naar misdadigers tegen de mensenrechten, aanpappen met corrupte oligarchen).

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-10-19 | 12:03 | 6

Goed gevonden, leuk!

Maris v.d Hof5393 | 20-10-19 | 12:13

@spamzuiger | 20-10-19 | 12:08: Heeft u oren om te horen? Kennelijk niet. Waarom bent u niet in staat om het politieke vakwerk van Wilders (telkens vooraan en scoren) vrij te bewonderen? Vergelijkt u zijn spitswerk eens met Lilian Marijnissen. Zij krijgt zelfs niet een deuk in een pakje boter en is de oorzaak van de vernietsing van de SP. De CU drijft op het principe van 'geloof mijn mooie ogen', waarom ze dan ook met een merkwaardige staar rondlopen in de wereld. Autovrije Zondagpartij, die dat zo aan de achterban verkoopt: "Zie je wel, Wij doen nog aan de Zondag!"

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-10-19 | 12:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Blijkbaar gaan uitgepuberde idealistiese milieu-stemmers van GL naar de op levenskwaliteit ingestelde PvdA.
Dat is toch een move naar rechts.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 12:01 | 3

Het zijn voornamelijk teleurgestelde D66ers en teleurgestelde SPers, schat ik in. Mijn indruk is dat de SP nogal teert op mensen die de PvdA van de jaren 90 en 2000 te "marktgericht" vonden.

omanders | 20-10-19 | 12:07

@omanders | 20-10-19 | 12:07: Afkeer van het marktdenken zoekt een vlucht in PvDA na teleurstellingen PvDD, SP, D66. Denk ik ook.

Overnijd | 20-10-19 | 12:10

Alle partijen behalve de PVV voeren gewoon blind brussels beleid uit.
Dat de PVV niet mocht meeregeren heeft niets,maar dan ook niets met zn "marokkanen" uitspraak te maken.
Maar Trutte zit niet te wachten op 1 partij in de coalitie die niet blind alles maar uitvoert wat brussel door wil drukken.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen!

anti-fatwa | 20-10-19 | 13:41

Even los van de inhoudelijk goede en terechte punten die beide heren maken, zijn het beiden ook opportunistische populisten. Zitten ze opeens bij een boer op de trekker. Erg doorzichtig.
En van populisme is nog maar zelden wat goeds gekomen.

zeeman73 | 20-10-19 | 11:57 | 25

@win12 | 20-10-19 | 13:40:
Het is terecht dat de boeren boos werden. Populair en feitenvrij wat dingen roepen voor de eigen GL en D66 achterban die alles uiteraard voor zoete koek slikt.

MathiasRots | 20-10-19 | 16:09

@MathiasRots | 20-10-19 | 16:05: Met geloof alleen ga je er niet komen.
Het is toch de wet van de sterkste of zeg ik nou iets verkeerds? 18e BBP is nog altijd een stuk minder dan de derde BBP wat we gezamenlijk zijn. Of denk je daadwerkelijk dat we dezelfde gunstige importtarieven behouden als we opnieuw moeten gaan onderhandelen? Of de gunstige subsidies behouden voor de boeren zodat we niet weggeconcurreerd worden?

win12 | 20-10-19 | 16:19

@win12 | 20-10-19 | 16:19:
Op dit moment is de USA de grootste handelspartner van Nederland buiten de EU. De EU heeft geen handelsverdrag met de USA.

MathiasRots | 20-10-19 | 17:06
▼ 22 antwoorden verborgen

Wow, de partij van Volkert van der Graaf -3!

Pranfeuri | 20-10-19 | 11:54 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

De interesse cq desinteresse in de politiek is allemaal een kwestie van luxe.... zolang de NL-burger t goed heeft en brood en spelen netje worden geserveerd, de leugens niet tè groot en opzichtig en de staatjes waarin NL "eerste in de wereld" is qua geluk, vestigingsklimaat, onderwijs en dierenwelzijn... dan zal t allemaal niet zo boeien.... maar gaan die zaken een voor een ten onder... straks met een harde klap... dan is het te laat en zal de sfeer snel grimmiger worden..... dusssss regeren is vooruitzien!!! amen.....

surffee11 | 20-10-19 | 11:53

Bij een te grote PVV/FVD komt de media met de schandalen waarna het weer als een kaartenhuis in elkaar zakt....
De onrust moet nog vele malen groter worden willen we hier een Trump/Fortuyn effect krijgen. Niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk.....

dijkbewaker | 20-10-19 | 11:53 | 1

Pas op media, niets negatiefs over de FvD zeggen, want anders ben je per definitie demoniserend bezig. Kom nou zeg.
Geert kan gewoon een keer bij Pauw of Buitenhof. Die willen echt wel . Als hij een uur van te voren belt gooien ze het hele programma om. Maar hij wil zelf niet. je ziet Geert sowieso weinig in inhoudelijke dialoog gaan.
Geen wonder dat FvD het zo goed doet.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 12:28

Er zijn nog genoeg mensen die met een gerust hart hun dochters naar een zwembad laten gaan.

BrutusBosch | 20-10-19 | 11:52 | 3

Struisvogels hou je altijd. U heeft vast zelf geen dochter.

witwas | 20-10-19 | 11:54

Marrokanen?

surffee11 | 20-10-19 | 11:55

Lekker die dubbele moraal van die gasten. Je kan ook zeggen, ik ga niet naar het zwembad als man, want daar lopen onzedelijke vrouwen rond.
Tuurlijk zeggen dat niet.
Maar als ze in elkaar geschopt worden door een meisje die al 10 jaar MMA doet dan kan kun kwestbare gefrustreerde trotse mannenzieltje daar ook niet tegen.
Lekker bij de tijd.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 12:33

Wat een heerlijke Zondag.

Lekker aan aan kop koffie en dan lezen dan de PVV er 2 zetels bij krijgt. Dubbel en dwars verdient.

Ik hoop dat dit kabinet struikelt en gaat sneuvelen door het omstreden Stikstof beleid.

Nieuwe verkiezingen en vrijwel alle doorgeschoten milieu maatregelen terug draaien en wat nog doorgevoerd moet worden van tafel vergen.

lex63 | 20-10-19 | 11:51 | 6

@normanius | 20-10-19 | 12:00: Het zou zo maar kunnen. Er is niet veel voor nodig om tegen onzinnige en onnodige maatregelen een meerderheid in de kamer te vinden. Vergeet niet, ze zijn allen als de dood dat hun partijtje een schop onder hun nutteloze achterwerk krijgen.

donkieshot | 20-10-19 | 12:05
▼ 3 antwoorden verborgen

De zetelverdeling vind ik pas weer interessant wanneer partijen geen zaken meer doen met wetenschappers en de invloed van de wetenschap als geheel wordt geelimineerd. De politiek wordt nu gekaapt door wetenschappers die de meest achtelijke onderzoeken doen (ik las laatst iets over een wetenschappelijk onderzoek over welke invloed de aanwezigheid van een bepaald soort vogel had op een eekhoorn). Er zijn veel te veel wetenschappers.

Leptob | 20-10-19 | 11:51 | 4

Laten we niet vergeten dat een deel van de wetenschap ook geen wetenschap meer is, maar politiek.

NasiGordon | 20-10-19 | 12:03

De politiek die gekaapt wordt door wetenschap?
Het is dus juist andersom. Veel wetenschap is tegenwoordig volledig policor want de waarheid mag niet meer gezegd worden.

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 12:54

De wetenschap is gegijzeld met geld. Studenten beginnen al met een torenhoge schuld en moeten de rest van hun carrière doen wat de baas zegt. Faculteiten worden gefinancierd met geld uit het bedrijfsleven, en die dicteren zowel de politiek als de financieel afhankelijke wetenschap. Onafhankelijk onderzoek is verdwenen. Het moet een commercieel doel dienen, op welke manier dan ook, anders gaat het niet gebeuren. Stem op een partij die het onafhankelijk onderzoek weer in ere hersteld en doe zaken met onafhankelijke wetenschappers.

Bakschuif | 20-10-19 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

PvdA op 20 zetels!!!! Zonder noemenswaardige gebeurtenissen, zonder populistisch gebral. Gewoon een degelijke lijsttrekker met veel verstand van zaken. Dat maakt het verschil voor veel potentiële kiezers.

Stijlloze bezoeker | 20-10-19 | 11:49 | 6

hehehehe... Ja alleen die arbeiders he... die zijn ze kwijt.

pieterS | 20-10-19 | 12:04

Houdt alleen maar in dat er nog genoeg dom en onnadenkend volk is dat op dat klötepartijtje stemt!

Ad Bervoets7847 | 20-10-19 | 12:50

Partij van de Aandeelhouders (de arbeiders zijn op sinds alle productie naar China is verhuisd)

Bakschuif | 20-10-19 | 13:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed nieuws behalve dan dat er nog steeds mensen geloven in iets fictiefs als een PvdA en een falend VVD.

BozePaarseMan | 20-10-19 | 11:48 | 1

VVD is die 'veilige haven' voor de midden moot. Wat er ook gebeurt. Maakt niet uit dat een kwart der bestuurders corrupt is en het volgende kwart kwalijk incompetent. De midden moot stemt erop en blijft dit doen. Blind.

Electoraal betekent dit een stem op links omdat VVD cs hebben besloten nooit met PVV of FvD (meer) te regeren en de electorale versplintering er altijd voor zorgt dat je met heel veel partijen een coalitie moet sluiten. Dus om op het pluche te blijven moeten ze zwaar naar links zwenken.

VVD'ers zijn Groen Links stemmers met een Volvo V60.

Overnijd | 20-10-19 | 11:54

Eigenlijk is het wel triest gesteld met (interesse voor) de Nederlandse politiek. Je hebt de PvdA de afgelopen 2 jaar niet meer gehoord. Die houden zich koest. En warempel, het aantal zetels is meer dan verdubbeld. Dat betekend dus niet dat de PvdA het goed doet, dat betekend gewoon dat de rest het allemaal verneukt. Mensen zijn het niet perse eens met de PvdA, ze zijn het gewoon oneens met de rest. Dat is eigenlijk heel triest.

peterdh | 20-10-19 | 11:43 | 4

De PvdA was altijd al één vd grootste partijen dus had ook een grote achterban. Die is weggelopen maar komt langzamerhand terug omdat de partij waar de oerPvdA-er als alternatief op gestemd heeft er een potje van maakt.

BozePaarseMan | 20-10-19 | 11:53

Waar komen die 11 zetels vandaan? Zijn er zoveel TBS-ers op proefverlof?

Mazzelstof | 20-10-19 | 11:55

@Bolhoed | 20-10-19 | 11:49:
Het blijft lastig hè, dat 't kofschip.
En dat terwijl tegenwoordig iedereen hoogopgeleid is!

(vroegah was dat derde klas lagere school-kennis...)

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Die opmars is hard nodig na het verschijnen van het onthutsende rapport Politiek en Sociale Media Manipulatie van Kajsa Ollengren.

Colin.Fart | 20-10-19 | 11:43 | 1

Volgens Ollongren: rechts georiënteerd is junk news, links georiënteerd is mainstream. Zelfs Joop is mainstream volgens haar.
twitter.com/Martinbosma_pvv/status/11...

JamesMurphy | 20-10-19 | 11:49

Er komt een grote crisis aan. De pvdD is namelijk de kanarie in de kolenmijn: Als 7 (nu nog maar 4) van de 150 mensen het niet meer interesseert hoe het met andere mensen gaat dat gaat het heeeel erg goed in dit land. Kon je je een Dierenpartij voorstellen in 1944?

skoftig | 20-10-19 | 11:42 | 5

Hitler was dan weer wel vegetariër.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 11:56

@Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 11:56: hij had ook een hond toch?

MoltisantiBeer | 20-10-19 | 12:12

@MoltisantiBeer | 20-10-19 | 12:12
Heeft hij die dan opgevreten ?

Bakschuif | 20-10-19 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp niet waarom men zo dweepziek achter Greet & Terry aanhobbelt.

Dat kan aan mij liggen, maar ik denk het niet.
Stel je namelijk voor dat áls Greet en/of Terry de grootste(n) wordt/worden, dan is de kans dat weldenkende mensen onderdeel kunnen uit gaan maken van het kabinet en de ministeries nagenoeg afwezig is. Dat komt omdat nagenoeg geen enkel weldenkend (en hoogfunctionerend) mens in associatie wil worden gebracht met LPF-achtige toestanden. Er is dus geen vertrouwen in Greet & Terry en daarom zullen de ministeries onder Greet & Terry verder worden gevuld met zotten, randdebielen en andere volstrekt incapabele types. En die ministeries zijn nu al door- en doorrotte nesten van corruptie, vriendjespolitiek en zeer ernstig wanbestuur en disfunctionaliteit. De enige manier om de rotte ministeries (o.a. Justitie, Defensie, Financiën) te reorganiseren is door middel van kundige en zeer weldenkende bestuursrecht-deskundigen. En die sluiten zich zéker niet aan bij Greet & Terry. Greet & Terry bieden U anarchie, en niks anders.
Als de Nederlandse kiezer derhalve mocht vinden dat Greet & Terry de beste oplossingen hebben voor ons landje, dan is dat prima. Reken er echter vooral niet op dat Greet & Terry na hun verkiezing de pyjama-dagen in de bejaardenzorg gaan oplossen, noch het aantal politieagenten zullen verhogen of de belastingdruk zullen gaan verminderen. Wél zullen Greet & Terry u mee gaan nemen op een reis naar chaos en een soort van Nexit, die ook weer jáááááren van politieke schijtzooi zullen gaan opleveren waar U en ik niks aan hebben én waarvan Greet & Terry de resultaten in hun eigen leven niet meer mee zullen gaan maken.

Geniet ervan!

Boris Poepnagel | 20-10-19 | 11:42 | 12

Zo te lezen heeft Boris Poepnagel veel vertrouwen in de corrupte neppartijen van brussel en hun zeer betrouwbare ambtenaren.
Geniet ervan.

komtdatschot | 20-10-19 | 11:59

@skoftig | 20-10-19 | 11:50: Onzin. Hoe charismatisch ook, een leider van een nieuwe partij die de zittende macht bedreigt zal op alle mogelijke manieren door de MSM onderuit gehaald worden. En het klootjesvolk zal het gewoon weer slikken.

spanarchist | 20-10-19 | 12:05

@komtdatschot | 20-10-19 | 11:59:
Nee, gezond wantrouwen heb ik jegens de gevestigde partijen wel zeker. Echter de politiek hangt in de steigers van draagvlak voor de haalbaarheid van concrete veranderingen. Greet & Terry doen geen enkele moeite om de haalbaarheid van hun veranderingen ter discussie te stellen, noch hierover helder te communiceren met hun achterban en/of Nederlandse bevolking. Wilders heeft zelfs een verkiezingsprogramma van één A4-kantje, waarvan hij zelf zegt dat we die niet eens heel serieus moeten nemen, want 'dat moet nog nader worden uitgewerkt'. Zo ken ik er ook nog wel wat. Ook Terry plaatst in zijn verkiezingsprogramma van allerlei voorbehouden en is afwisselend stellig en vaag.

Boris Poepnagel | 20-10-19 | 12:27
▼ 9 antwoorden verborgen

Indonesië terug bij Nederland? Dan wel graag eerst Indonesië terugbrengen naar de staat zonder haat die het was voordat het Geloof van de Vrede genadeloos toesloeg.

Nivelleermarionet | 20-10-19 | 11:42

Heel leuk, maar zolang de VVD heel eng de grootste blijft hebben die de 1e keuze om een kabinet te vormen bij een verkiezing en ook al mogen de PVV en FvD op plek 2 en 3 belanden zal de VVD zijn coalitie desnoods met alle anderen vormen om een meerderheid te krijgen.

Sinclair | 20-10-19 | 11:41 | 3

Ja helaas zo werkt nep democratie.

Graaf Monte Cristo | 20-10-19 | 11:42

Uiteraard, en vanwege het contrast. Fvd en PVV zijn te gevaarlijk voor de VVD, ze kunnen zich dan in een coalitie niet meer als het "gezonde rechtse geluid" profileren. En dat gaat natuurlijk veel beter met die Quinoa-kauwers van de PvdA en D66. Bij die keuze voor linkse coalitiepartners zit niets van principes, het is politiek gewoon slim, en nog een decennium gegarandeerde VVD macht.

skoftig | 20-10-19 | 11:46

Naja, VVD draait harder dan een draaimolen tijdens rukwinden en hebben er totaal geen probleem mee om hun achterban keihard achterlangs te nemen als het ze zo uitkomt, dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

peterdh | 20-10-19 | 11:48

PvdA: 20 zetels.... [Bonk! Bonk! Bonk!]

VanBukkem | 20-10-19 | 11:37 | 5

En waarom wordt de identity-politics-partij Denk niet kleiner.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 11:48

@kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 11:48: Serieuze vraag?.. vanaf de dag dat ze bij 't COA binnenstappen krijgen onze nieuwe islam inwoners al te horen dat dit hun partij is en dat daar hun stem heen moet.

Jopiejo | 20-10-19 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Aangezien VVD en D66 hun zetel uitruilen (liberalen) en het CDA en 50plus ook (oude gristenboeren) kom ik tot de conclusie dat de 3 verloren zetels van Dierenpoes naar de FvD en PVV zijn gegaan.

skoftig | 20-10-19 | 11:34 | 4

@Graaf Monte Cristo | 20-10-19 | 11:41: De PVV is zo links als de neten. Daarom stem ik er ook op.

LV-225 | 20-10-19 | 11:44

@LV-225 | 20-10-19 | 11:44: Vreemd dat u ze links noemt, de MSM spreekt voornamelijk over extreem rechts. LOL

Graaf Monte Cristo | 20-10-19 | 11:50

@Graaf Monte Cristo | 20-10-19 | 11:50: Men wil niet erkennen dat zogenaamd "extreem-rechts" eigenlijk links is, omdat men een zo groot mogelijke kloof wil suggereren met "echt" links.

JTKDM | 20-10-19 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan de volgende landelijke verkiezingsavond alweer uittekenen: En dan schakelen we nu over naar de Rode Wekker in Amsterdam waar de PvdA zijn verdubbeling van 9 naar 18 zetels viert. "Ja, we zijn natuurlijk ontzettend blij, want in een inclusieve samenleving is geen plaats voor racisme etc etc", met daarom heen allemaal opgeluchte ambtenaren die hun baan niet verder in gevaar zien komen. En dan in 2025 weer gehalveerd naar 9 zetels en bedrukte gezichten. Gaat allemaal nergens over

skoftig | 20-10-19 | 11:31 | 8

Fout,.. dat er rekening gehouden word met Timmerfrans zijn overwinning in de EU. welke alweer in een enorme nederlaag is gebleken. Is de PVDA definitief Kut

pieterS | 20-10-19 | 12:43
▼ 5 antwoorden verborgen

PvdD doet het niet zo goed sinds de stikstof-toestanden.
Dat zal geen toeval zijn.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 11:29 | 1

D666 wel...

Schuldenbrau | 20-10-19 | 11:32

De stijging van het aantal incidenten met ‘jongeren’ loopt een beetje gelijk op met het aantal zetels.

laurentius | 20-10-19 | 11:28

Het valt mij wel op dat Rutte de laatste tijd steeds minder in die debiele lachkramp schiet.

D-Fens_1963 | 20-10-19 | 11:28 | 4

Door de marktwerking a-la VVD zijn sommige prozac-pilletjes zo goedkoop geworden dat fabrikanten ze niet meer leveren. Het gaat tenslotte om geld, niet om mensen, dus dat is precies wat de VVD wil.
Je ziet het ook bij de hele VVD. Vroeger konden ze overal om lachen, want dat was goed om een een of andere reden. Het ging ook in de bitterballen bij de elite-meetings waar ze zelfingenomen boven het pleps konden staan brallen.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 11:35

Heeft een nieuwe spindokter

laurentius | 20-10-19 | 11:38

En als 'ie lacht is het als een boer met kiespijn. Wat dan weer een leuk ezelsbruggetje is en nou ja, dan doen wij het wel hoor Mark! Geen zorgen.

Hahahahahahaha.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

Op rechts zijn PVV en FvD dus samen nu groter dan de VVD.

pga | 20-10-19 | 11:28 | 1

Tsja ach, samen.....
Samen in Utopia?

D-Fens_1963 | 20-10-19 | 11:29

Baudet inbreng was super goed over N2 probleem met veel kennis. Hij kamt nog met het wantrouwen door alle schade die Otten heeft aangericht. Hij zit nu mooi even in de luwte, maar qua kennis stem ik op FVD. Ik heb geen zin in types als Graus van de PVV !! Dus prima dit, wel raar dat de VVD het zo goed en stabiel blijft doen. Daar bij optellen dat de VVD als geen ander campagne kan voeren, dan weet je wel wie weer de premier gaat leveren in 2021. Vrees kabinet van PVDA-Groen Links en VVD . Ultra links dus. Tja, Nederland wil het zo schijnbaar.

Nino33 | 20-10-19 | 11:25 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Dus 50% van de PvdD stemmers, zeg maar alle mannen dus, had een poster van Dierenpoes in hun garage hangen en moet nu een ander rukobject vinden om de broodnodige frustraties af te karnen. Welke partij springt in dit gat?

skoftig | 20-10-19 | 11:25 | 3

Omdat een poster niet praat kan dat GL popje prima.

Mark de Grootte | 20-10-19 | 11:31

50% mannen bij de PvdD-stemmers? Kanniewaarzijn.

kloopindeslootjijook | 20-10-19 | 11:39

De piraatjes partij?

D-Fens_1963 | 20-10-19 | 12:14

Ik kijk altijd in de 'Enkhuizer Almanak' voor voorspellingen.

Kanarie_Geil | 20-10-19 | 11:22 | 2

Ik vertrouw blind op mijn eksteroog.

knutsel_ | 20-10-19 | 11:35

@knutsel_ | 20-10-19 | 11:35:
Ah, iemand van de oude stempel. Mijn opa zei altijd dat hij aan zijn eksteroog voelde dat het ging regenen. Maar gelukkig hoefde hij dan niet meer door de regen te fietsen, omdat de Germanen zijn fiets hadden weggevoerd.

Nivelleermarionet | 20-10-19 | 11:50

Toch nog 27 stemmen voor de volksverlakkers.

Sendis | 20-10-19 | 11:18 | 4

Stemmen?
Zou mooi zijn ja.

Croxifoxio | 20-10-19 | 11:33

@kunnenzedanniks | 20-10-19 | 11:24: Is geen geheim dat de Maurice graag een tweestrijd ziet tussen de VVD en PVDA, tijdens komende verkiezingen. Hij stuurt dat handig aan. Deze vreten dan de kleine partijen leeg aan de flanken en walla we hebben een weer een VVD-PVDA kabinet, misschien aangevuld met hun vrienden van Groen Links. Zie je toch van 1000 km aankomen.

Nino33 | 20-10-19 | 11:34

@Nino33 | 20-10-19 | 11:34:
Ja precies. Kunnen ze samen verder werken aan de communistische heilstaat.

anti-fatwa | 20-10-19 | 12:43
▼ 1 antwoord verborgen

De regel "Overige partijen", dat is toch niet Nida of zo?

Guido | 20-10-19 | 11:17

Ik geloof er niks van. Er kunnen echt niet zoveel domme mensen in Nederlandje zijn die op VVD/D66/GL blijven stemmen. Onmogelijk!!!1!

Marcelinho | 20-10-19 | 11:17 | 3

Met uw beperkte gedachtegoed zal dat inderdaad onmogelijk zijn.

botbot | 20-10-19 | 11:25

+ de pvda en cda.
Niks onmogelijks aan omdat het puppet partijen zijn van het reich te brussel.

komtdatschot | 20-10-19 | 11:25
-weggejorist-
Marcelinho | 20-10-19 | 12:14

Mauries steekt beroepsmatig zijn vinger ergens in....

Vervolgens ruikt hij er aan,
en de volgende poll is weer gevuld.

'It's a way to earn a living'.

Kanarie_Geil | 20-10-19 | 11:14

50+ bijna verdubbeld, doet mijn oude hard goed. Sinds die Ellen Verkoelen hier in 2018 fractievoorzitter is geworden gaat het ook de goede kant op. Een vrouw met haar op der tanden.

RickRD | 20-10-19 | 11:14 | 8

Het is hardt met dt.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 11:59

@Bigi Bana Boy | 20-10-19 | 11:33:
Deze 50+-er krijgt pas zo rond haar 70e AOW, moet dus nog wel even door op deze planeet. Of gelooft u ècht dat we er over 12 jaar al vanaf spoelen? Ik niet.

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 13:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Bla bla bla , tot het weer zo ver is .
Dan begint het oude verhaal weer van voor af aan .

likmegaties | 20-10-19 | 11:14 | 1

Precies. Altijd hetzelfde liedje.

Schuldenbrau | 20-10-19 | 11:17

De wekelijkse sfeerimpressie van de Duizend van de Hond.
"Nederland" heeft weer gestemd.

Hein5.0 | 20-10-19 | 11:13 | 1

Die duizend zouden misschien eerst even met een bloedtest moeten aantonen dat ze niet onder invloed zijn. ;)

En misschien moeten Kabinet + alle Kamerleden ook maar eens een wekelijkse bloedtest ondergaan, want stel je voor dat ze onder invloed zijnde wetten en regels gaan zitten maken en goedkeuren. Ik moet er niet aan denken! Maar misschien is dit mijn paranoia-dat hier spreekt.

kweethetooknietbeter | 20-10-19 | 11:33

90% van de Nederiglanders is nog te dom om op z'n mohammedaans te poepen. Kijk en luister om u heen, en huiver!

BinAardig | 20-10-19 | 11:13

39 conservatief ( dus Begrijpen wat de gevaren zijn van Islam, gendershit etc.) vs (heel) progressief dus ons land verder slopen 111

totaal kansloos

ja-nee-misschien | 20-10-19 | 11:11

Eens even kijken.
vvd:27
pvda:20
cda:15
d66:13
cu:6
gl:12
Totaal 93 zetels.
Das meer dan genoeg voor rutte 4.

komtdatschot | 20-10-19 | 11:10 | 10

@kunnenzedanniks | 20-10-19 | 11:27: Zonder regeringsverantwoordelijkheid, dus ze kunnen ook niet aansprakelijk gesteld worden voor wat er fout gaat. Win win voor GL.

spanarchist | 20-10-19 | 11:51
▼ 7 antwoorden verborgen

IJkmomentje op de zondag, VVD gewoon weer met afstand de grootste.
PvdA blijft verrassend sterk en ook D'66 pakt er toch weer een zeteltje bij.
Terugval van PvdD was te verwachten, Thieme was toch het boegbeeld.
Deze coalitie kan voorlopig rustig verder regeren.

Berbaar | 20-10-19 | 11:09 | 17

@EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 13:15:
Niets mis met idealen ter linker- of rechterzijde hoor. Waar ik op doel is dat er eigenlijk niets meer te kiezen is, omdat de uitgevente linkse dan wel rechtse signatuur sinds Paars niet meer is dan een behangetje. Dan lijkt me de keuze tussen meedoen of oppositie een duidelijke.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 13:29

@Berbaar | 20-10-19 | 11:09

Klopt, deze coalitie kan gewoon verder. Wel met steun van GL. Zelfs als het nooit tot een kentering komt in de Nederlandse politiek is het schouwspel van een VVD die zich verhoert aan GL te kostelijk voor woorden.

Jullie eisen niet eens een condoom.

omanders | 20-10-19 | 13:37

@Berbaar | 20-10-19 | 11:22:

"Met de PVV gaat men nooit meer in zee"

Nee, de D66 factie binnen de VVD doet dat nooit meer. Na de scheuring van de VVD - en die komt er! - zijn alle scenario's weer open. En zelfs als de PVV nooit aan de bak komt is het effect van de populisten die 30+ zetels wegkapen en dus de VVD *dwingen* zich aan links te verhoeren genoeg. Op een dag nemen onverwachte partijen de standpunten over. Zie de sociaal-democraten in Denemarken. Of recente uitspraken van Macron.

Jullie D66-wereld is hoe dan ook gedoemd te verdwijnen.

omanders | 20-10-19 | 13:41
▼ 14 antwoorden verborgen

Hopelijk wordt het voor de VVD (En aanhang) nu ook eens duidelijk dat het "migranten/statushouder" beleid op de schop moet. Indammen tot bv. (Getal uit de lucht) 10.000 per annum - max !
Het gaat bv. zover dat échte Nederlanders geen huis kunnen vinden, of krijgen. Daarnaast KAN de economie al die lui die hun hand omhoog houden, niet betalen .. Simpel zat ..

Nederlandop1 | 20-10-19 | 11:08 | 17

@Hollende_Kleurling | 20-10-19 | 11:56:
Als gezin heb je recht op een sociale huurwoning tot een bruto gezamenlijk jaarinkomen van ongeveer 40K. Voor zover ik weet dan, maar in ieder geval fiks meer dan bijstand (= 20K per jaar).

Probleem is het enorme gat tussen een sociale huur van ongeveer 400 € per maand met een lekkere huurtoeslag van enige honderden euro's per maand, en de vrije sector met 'middenhuur' (welke gek heeft die term ooit bedacht?) van zo'n 900-1000 euro per maand, ZONDER huurtoeslag. Dat kan ook dat gezin met niet iets boven modaal van z'n leven niet ophoesten.

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 13:19

@EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 13:19:
De al tijdens Balkenende door de VVD zo vurig gewenste liberalisering van de woningmarkt is gescheitert. Wie had dat kunnen bedenken hé.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 13:25
▼ 14 antwoorden verborgen

Veel kiezers zijn blijkbaar politiek masochistisch of hebben het geheugen als een zeef. Nee, de PvdA heeft geen geld meer te verdelen zoals vroeger. Baantjes nog wel, waarom en hoe weet niemand. Ze zitten nog overmatig in elk stadhuis en bij de semi overheid.

Wekkertje | 20-10-19 | 11:08

het is een voorrecht dat onze Greet er nog steeds is..!

grapjasz | 20-10-19 | 11:06

Mijn naam is De Hond
Ik zeg mijn naam is De Hond
Tot volgende week

027 | 20-10-19 | 11:05 | 1

Iris ?

AntonJensen | 20-10-19 | 11:05

De PvdA op 20... Het ultieme bewijs dat de kiezer dement is.

Oh, en we hebben geen eens een echt politici-probleem, we hebben een ambtenaren-probleem. Teveel apenrots&activisme, de politicus is de regie geheel kwijt.

"Maar zo werkt dat niet. Je hebt de bekende risico’s: een bestuurder die ambtenaren aanpakt, loopt het gevaar daarna zelf door ambtenaren aangepakt te worden. Je hebt het arbeidsrecht: je kunt ambtenaren niet zomaar ontslaan of overplaatsen. Je hebt het politieke gevaar: hoe reageert de Kamer?"

www.nrc.nl/nieuws/2019/10/19/als-een-...

Abject | 20-10-19 | 11:05 | 1

En zie daar de grote weeffout in het systeem. We worden niet geregeerd door gekozen volksvertegenwoordigers. We worden geregeerd door anonieme ambtenaren die blijven zitten ondanks uw stem, en die hun plannen van achter de schermen doorduwen, ongeacht wat de bevolking er van vindt.

marcoplarco | 20-10-19 | 11:19

Totale onzin en waan van de week om elke zondag met peilingen te komen.
Uiteindelijk veranderd er weinig tot niets bij de komende verkiezingen.
Werkverschaffing zijn deze peilingen, niets anders.

Van_hot_naar_her | 20-10-19 | 11:05

Don't get your hopes up... met FvD-PVV zit je op 31 pluche. Heel misschien, maar waarschijnlijk niet, zou de VVD nog met deze partijen willen regeren. Dan kom je op 57 pluche. Mis je er nog minstens 18. Conclusie: FvD en PVV blijven genegeerd worden bij coalitieonderhandelingen. Dan wordt het nog eerder een 8 partijen coalitie bestaande uit PvdA, CDA, Groene Khmer, '66, SP, Turk, Krol, dierenpoes. Met de standpunten de EU te verlaten gaan ze sowieso nooit tot de coalitie toetreden. Er zit maar 1 ding op.. ze zijn nog niet groot genoeg dus laat ze deze periode nog maar harder verkloten dan waar ze nu mee bezig zijn... misschien dat linksch/dom/communistisch nederland dan eens de ware tragiek ziet van de huidige gevestigde orde. Thierry for (minister)President!!!

Pranckster | 20-10-19 | 11:03 | 1

Zolang er een meerderheid is te vinden voor de reeds ingeslagen weg, zullen partijen zoals PVV, FvD, SP genegeerd worden. De keus is dus: je accepteert je positie langs de zijlijn met opgeheven hoofd, of je gaat meedoen en je geloofwaardigheid voor altijd verliezen. VVD speelt dit handig uit.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 11:09

Al die pijnlichamen in Nederland dienen bedient te worden met pijn en elende van een ander. FvD en PVV verlenen een uitstekende dienst. Het is dat het net als bijvoorbeeld drugsgebruik en andere verslavingen niks oplost. Het zou beter zijn als we als BV Nederland wel werk van gingen maken en mensen bewust gingen helpen om met dit soort honger naar pijn en elende bewustzijn te creeeren en helpen ermee om te gaan. Naar doen tegen moslims helpt zolang er moslims zijn. Maar als er geen moslims voorhanden zijn, keert het kwaad naar het gezin en omgeving. I.p.v. nog naarder te doen tegen moslims kunnen wij beter energie steken in het genezen.

Kaan78 | 20-10-19 | 11:03 | 2

Toch maar een keertje proberen hoe het zou zijn als er geen moslims zouden zijn. Ik ben voor.

spanarchist | 20-10-19 | 11:08

#metoo

NeedIsaymore? | 20-10-19 | 11:39

Ach, net voor de verkiezingen krijgt iedereen er 1,5-2 % bij, worden de boeren een tijdje niet gepest, volgen er nieuwe hallelujah verhalen over de EU en belooft Rutte de pensioen leeftijd niet hoger dan 70 jaar te maken en iedereen stemt weer braaf op de gevestigde orde.
Voor de veiligheid zal er nog wel wat smerigheid over de PVV dan wel FvD uitlekken en Rutte zit weer gebakken voor Rutte vier.

zwellevertje | 20-10-19 | 11:02 | 1

Zwel:
Zo zal het gaan, en de kiezer tuint er elke keer in.

dijkbewaker | 20-10-19 | 11:47

Zeeland, tegenwind, fietsen, wie is er niet sterk mee geworden?
Greet ziet er uit alsof ie heel zijn even al tegenwind heeft trouwens.
Thierry lijkt mij er meer een voor een elektrische fiets.

D-Fens_1963 | 20-10-19 | 10:56 | 2

Bij Greet is de ketting eraf, hij trapt wel maar komt geen meter verder.

botbot | 20-10-19 | 11:04

Zelfs als de peilingen waar zouden zijn, dan verandert er nog helemaal niets. Wat D66 en SP verliezen krijgt PvdA er bij en FvD en PVV samen zijn maar een klein beetje groter dan de VVD.
Uiteindelijk blijven de traditionele machtspartijen het voor het zeggen houden en zullen de broodnodige veranderingen uitblijven. Tot het te laat is.

spanarchist | 20-10-19 | 10:54 | 1

Bij onze buren kreeg het Vlaams belang afgelopen verkiezingen een wederopstanding en werd tweede partij. Kwamen ze nu wel in een regering ? Njet, het cordon sanitaire werd weer eens afgestoft. Blijft ook in Nederland met de PVV oid gebeuren en toch zal ik er altijd op blijven stemmen. Kan mij iig later niet verweten worden dat ik fout was in de aanloop naar de (burger) oorlog.

AntonJensen | 20-10-19 | 11:03

Nog los van wat je moet denken van dit soort peilingen, gegeven het aantal partijen heb je een hele grote steekproefpopulatie nodig wil je een beetje aselect zijn en een voldoende betrouwbaarheidspercentage kunnen claimen: wat zegt zo'n halvering op basis van twee nieuwsberichten van de partij voor de bestialiteit nou echt over de keuzemotivatie van de "gemiddelde" kiezer? Iets wat lijkt op een lange termijn visie of echte overtuiging kan het dan niet zijn.

Als je alleen al de ontwikkelingen ziet binnen al die marginale clubs bestaat de helft van alle zetels blijkbaar uit proteststemmen en de andere helft uit kiezers die het om wat voor reden dan ook maar liever bij de gevestigde orde houden.

Dat lijkt me voor de democratie een gevaarlijke impasse. Want als je alleen maar kunt kiezen tussen allerlei ideologische drammers en hopeloze amateurs en aan de andere kant dezelfde partijen die al decennia lang bewijzen er ook niets van te kunnen/willen, wat is je keuze dan eigenlijk waard?

Hetkanverkeren | 20-10-19 | 10:54

Als als als..
een coalitie is haast niet mogelijk.
VVD CDA D66 PVDA.
Lekker dan.

Ruimedenker | 20-10-19 | 10:54

Hopla, pvda weer gewoon groot. Wat is het toch een stupide competitie.

John McClane | 20-10-19 | 10:53 | 1

Inderdaad, niet te geloven. En dat met meer hoger opgeleiden dan ooit in ons land.

2tribes | 20-10-19 | 11:04

Wie in 2019 nog uit durft te komen dat hij vvd stemt is alle schaamte voorbij...

Herr_Kalashnikov | 20-10-19 | 10:53 | 3

Na vliegschaamte ook vvd-schaamte. En terecht.

L. Vis | 20-10-19 | 10:55

Kom er maar in Berbaar, Kuifje en nog een paar gemankeerden.........

Fatwabuster | 20-10-19 | 10:56

Ik stem zelf op de SGP maar het het is godverdomme toch niet normaal dat er geen partij in Nederland meer is die het geld van de armen jat en aan mij geeft. Vroeger was dat de VVD. Nou heb ik niets meer....

skoftig | 20-10-19 | 11:23

20 zetels voor de PvdA?! ... mijn geestelijk minder bedeelde landgeneuten ( de meeste ) vergeten snel hè!?.

swebe | 20-10-19 | 10:53 | 2

Wat moet je anders als je verpleger, havenarbeider of heftruckchauffeur bent? Rechts stemmen? Gelukkig snappen deze mensen dat ze economisch gezien links moeten zitten. Wie is dan dom?

Erikjan79 | 20-10-19 | 10:57

Zijn de mensen dan echt zo kortzichtig dat ze de PvdA alweer 20 stemmen gunnen? De enige reden dat je de afgelopen jaren niet door de PvdA bent genaaid is omdat ze in de oppositie zitten.

Osdorpertje | 20-10-19 | 10:53 | 3

PVDA fungeert nu tijdelijk even als vergaarbak voor alles wat links is en D66, GL en SP de wacht aangezegd heeft. Volk dat uit principe nooit op een rechtse partij zal stemmen ook al zouden ze het roerend met die partij eens zijn. Waaiert richting verkiezingstijd wel weer uit over de overige linkse partijen.

normanius | 20-10-19 | 11:06

Was het maar waar,20 stemmen.

Jee-dee | 20-10-19 | 14:23

Kortom, er verandert politiek gezien niets

Mark van Leeuwen | 20-10-19 | 10:53

Kots opwekkend is het!

vluchtelingallergie | 20-10-19 | 10:58

Nee, fantastisch tijdsdocument. Ik zie het tv-programma al helemaal voor.

Al deze mensen worden geconfronteerd met de allochtoonse misdadengolven sinds 2015 en dan wordt hen gevraagd hoe ze tot dat standpunt kwamen, hoe ze nu terugkijken op hun actie en hoe ze er nu tegenover staan.

Welke omroep fikst dit even?
Hallo NPO? HALLO NPO! Evocatus
...

Evocatus | 20-10-19 | 11:11

Apeldoorn? is dat ook die stad waar Zwarte Piet niet meer welkom is?

Jee-dee | 20-10-19 | 14:21

Een zakenkabinet met FvD,PVV en VVD.
Dan weten we zeker dat het een dubieuze zaakjes kabinet wordt.

oldandwise | 20-10-19 | 10:50 | 3

We hebben nu een dubieuze zakenkabinet?

Kaas de Vies | 20-10-19 | 10:53

Omdat de VVD erin zit ?

Graaier | 20-10-19 | 11:11

Tja met de VVD erbij....., onbetrouwbaar als de pest.

J-van-de-Bontekoe | 20-10-19 | 11:53

Door de boeren! Thierry die nooit een tractor van dichtbij had gezien gaat er zomaar opeens op zitten. Wilders die de boeren een ver in hun reet steekt.. Zo simpel is het.

Beste_Landgenoten | 20-10-19 | 10:49 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Wellicht had de Partij voor de Dieren de meeste boeren onder de stemmers en waren ze bij het CDA al grotendeels weg.

027 | 20-10-19 | 10:45 | 1

Kijk, humor op de zondagmorgen!

Tilburgse bluf | 20-10-19 | 10:52

Beetje de autisten pesten op zondagochtend weer, er staat 150 maar als je de zooi optelt klopt het nooit. Of wat is daar de bedoeling nou van?

/verward

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 10:42 | 4

@Hollende_Kleurling | 20-10-19 | 10:45:
Ok. Hoofdrekenen faal hier dan. Ik ben slachtoffer van diverse wiskundeleraren, en was slecht in het vak ook.

Bedankt, helemaal kwaad voor niks. Sorry mensen.

Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 10:53

@Aap Noot Miesje | 20-10-19 | 10:53:
Een autist zonder wiskundeknobbel? Hm dat is zeldzaam, misschien ben ik er dan ook wel een...

2tribes | 20-10-19 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Als de PvdA terug zou keren naar haar kernbeginselen zou zelfs ik nog enige sympathie kunnen opbrengen voor ze; betaalbare woningen (en dan bedoel ik niet 1000 euro per maand huur), beperking of stopzetten emigratie (want dit land is echt vol), belonen van werk (echt werk, dat van een loodgieter, verpleegkundige, stratenmaker etc) en het stoppen van allerlei linkse gesubsidieerde milieuonzin zoals die dikke Sharon in 020.... nou dan kan het nog wat worden. Gelukkig zit die partij vol met babyboomers, allochtonen, kunstenaars, ambtenaren etc.

Jan Lange3373 | 20-10-19 | 10:40 | 7

@AntonJensen | 20-10A-19 | 10:43: Ongelofelijk hoe hogere ambtenaren en politici honderd jaar iets hebben opgezet, dat tot op de dag van vandaag betekent dat hun familie voor een schijntje woontje op het mooiste stukje Amsterdam. En niemand die er wat aan kan doen. Sociale woningbouw voor de rijken. Hoe gek wil je het hebben!

Graaier | 20-10-19 | 11:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Keek vanmorgen stukje WNL op zondag waar Hiddema in 10 minuten de oplossing opsomde voor het uitzetten van ongedocumenteerden c.q. illegale gelukszoekers en de aanpak van (allochtone) criminaliteit in Amsterdam. Rest van de gasten , incl presentator Nieman, zat maar wat schaapachtig te lachen. Daarna maar snel overgeschakeld naar de Amsterdam marathon.

AntonJensen | 20-10-19 | 10:38 | 5

Daar betrap ik Hiddema wel vaker op: prima te implementeren oplossingen. Heel vreemd voor een politicus.

ZoekEenVrijeNick | 20-10-19 | 10:54

Beste AntonJensen,

Vergeet u even niet het betoog voorafgaande aan de opmerkingen van meester Hiddema!

Yoeri Albracht maakt heel duidelijk hoe ontstellend hypocriet dat willen terugbrengen van de IS-wijven wel niet is. Hij betoogde dat we al het geld en tijd zouden kunnen besteden aan de slachtoffers, i.p.v. aan de daders. Yezidi-vrouwen bijv.

Benadrukte ook nog eens dat we gewoon de personele capaciteiten niet hebben om al die ISSers te berechten. Een van de lopende processen behoeft thans z e s tolken Arabisch. Dus laat staan dat die hele groep bijgstaan kan worden; zoveel Arabisch sprekende tolken heeft NL hoogstwaarschijnlijk niet eens.

Kortom hij was ook voor berechten aldaar. Niks schaapachtigs aan zijn betoog.
Nuance. Evocatus

Evocatus | 20-10-19 | 11:04

@Frau Merkel | 20-10-19 | 10:52: Denk ook steeds vaker dat het geen onmacht, maar onwil is. In beide gevallen zijn we fucked.

2tribes | 20-10-19 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Geschuif in de marge.
De groei in stemmen voor de PvdA komen volledig overeen met de wegloop bij D66 en SP.

Enne... het is een peiling hè mensen. Niet vergeten.

EefjeWentelteefje | 20-10-19 | 10:37 | 2

Dank je wel, een plausibel antwoord op mijn verwondering.

hotmint | 20-10-19 | 13:00

PS Cynisme aan: Voor meer echte verschuiving zijn er nog wat aanslagen, aanrandingen en nog meer huizentekort door instroom nodig...

hotmint | 20-10-19 | 13:01

het mooiste is dat groenlinks niet meer groeit maar zelfs daalt. Dat is toch wel de engste club uit de hele kamer.

yeps | 20-10-19 | 10:36 | 1

Op denk na, dan toch.

JanBrel | 20-10-19 | 11:09

En wie op DENK stemt is vóór georganiseerde genocide, net als het electoraat van HamasLinks.

eerstneukendanpraten | 20-10-19 | 10:34 | 1

Denk is een soort SGP. Ook qua aantal zetels.

Wekkertje | 20-10-19 | 11:11

Maar... maar... Wat dan met Demagogen66??

marcoplarco | 20-10-19 | 10:33 | 2

Afrondingsfout.

Jos Tiebent | 20-10-19 | 10:49

@Jos Tiebent | 20-10-19 | 10:49: Een afrondingsfout. Van 13 hele zetels!

marcoplarco | 20-10-19 | 11:08

PvdA gaat groot worden. Lachuh.
Arm SP.

hadjeeenprobleem | 20-10-19 | 10:32 | 2

Die opmars van de Partij van de Allochtonen baart mij ernstig zorgen...

Wijze uit het Oosten | 20-10-19 | 11:31

Nog 9 zetels teveel, die SP. Niets meer over van die club. Zwakke fractievoorzitter, totaal achterhaalde ideologie en op een paar utizonderingen na zeer zwakke Kamerleden. Typisch een reliek uit de 20e eeuw, die SP, toen leuk maar nu slechts Nationaal Erfgoed.

Graaisnaaiert | 20-10-19 | 15:06

Wat mij vooral verbaast is dat er nog steeds mensen zijn die op de Rutte zouden stemmen.

Het is allahverdomme net een stripfiguurtje, iets van Suske en Wiske en de Lachende Leugenaar.

James Lastig | 20-10-19 | 10:31 | 5

Aantal PvdA stemmer verbaast mij net zoveel. Maar daarvoor moet je geheugen iets verder teruggaan.

Wekkertje | 20-10-19 | 11:10

@James VVD is de meest rechtse linkse partij die we hebben als je geen populisten wil en niet zwaar gereformeerd bent.

koeberg | 20-10-19 | 11:14
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken