Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OV afgelopen tien jaar pleuris duur geworden

Onrendabelen betalen zich suf

is wel zo

Lekker nieuws voor forensen die vanochtend in een overvolle trein zonder gratis kopje koffie moesten staan. Het Centraal Bureau voor de Spitsmijders heeft berekend dat OV de afgelopen tien jaar bijna 30 procent duurder geworden. De prijsstijging liep tot 2018 min of meer gelijk op met die van autorijden (+25%), maar is afgelopen jaar uit het lood geslagen door de BTW-verhoging des doods. Die zorgt er zelfs voor dat de treinenknuffelaars bij de Persgroep lekker GROOTSTE PRIJSSTIJGING IN EUROPA kunnen koppen. Maar wat nu? Gaat Rutte-3 het OV weer een beetje goedkoper maken, of wordt autorijden nóg duurder in 2020? U mag nul keer raden.

dat dit plaatje zo onduidelijk is, is dan weer de schuld van y-as jankerds

Reaguursels

Inloggen

Mark zorgt ervoor dat dienstautorijden het goedkoopst is. Worden z'n vrindjes blij van.

Cor Netto | 02-09-19 | 16:36

Autorijden is dus gewoon goedkoper

Graftak | 02-09-19 | 16:15

Dit nieuws betekent dus eigenlijk, dat autorijden eerdaags duurder gaat worden.
Daar kan je op wachten natuurlijk.

De-Glijdende-Rechter | 02-09-19 | 15:04 | 1

In 2021 worden nieuwe auto's door EU-wetgeving onbetaalbaar voor mensen die minder dan 20.000 euro te besteden hebben. Door alle verplichte veiligheidssystemen rijden kosten de pan uit. De rest moet aan de tweedehandjes, private-lease, elektrische brommobiel of speed-pedelec.

Alexander des Burgus | 02-09-19 | 20:55

Een enkeltje met de bus van Connexxion kost tegenwoordig 6.50 voor maakt niet uit hoeveel haltes. In Londen is dat 1.50. Het uitzicht vooraan boven in de dubbeldekker is bovendien ook nog veel mooier. De prijzen zijn hier volstrekt van de pot gerukt.

kalescheet | 02-09-19 | 14:56 | 7

Taxi is nog altijd 14 keer duurder dan OV. Ook bizar trouwens, die Nederlandse taxiprijzen.

Alexander des Burgus | 02-09-19 | 20:56

@Broodroof | 02-09-19 | 18:11: ov-chipkaart wordt ongeldig en moet dan vervangen worden, dat zie je pas als het inchecken niet werkt.

kalescheet | 02-09-19 | 22:51

@kalescheet | 02-09-19 | 15:06:
Ja als die kaart al 5 jaar mee gaat. Dat hebben ze bij mij nog nooit vol gehouden. 1.5 jaar max.

peterdh | 03-09-19 | 00:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft iedereen 1000 piek gekregen van Mark & Multinationals, om treinkaartjes mee te kopen, en een Sultana voor onderweg.

De Briemusketier | 02-09-19 | 14:53 | 2
-weggejorist-
Wezel12 | 02-09-19 | 16:16

@Wezel12 | 02-09-19 | 16:16:
Gefeliciteerd, u heeft een Sultana verdiend. Uit eigen doos, dat dan weer wel.

De Briemusketier | 02-09-19 | 17:23

Qbuzz won in 2015(of 2016 weet ff niet meer) de aanbesteding in Groningen. Buskaartje a uurtje koste toen €0.50,- .
Jaar daarna €1,-, toen €1,5-, dan €2,- dan €2,5- en nu €2,7.
Is toch ff 440% in 4 jaar tijd.
Zo kan ik ook aanbestedingen winnen.

TERUGVANWEGGEWEEST | 02-09-19 | 13:45 | 1
-weggejorist-
8terhoekronkel | 02-09-19 | 14:38

Autorijden wordt duurder maar dan gaat meer naar OV dat betekend minder belastingen want dat is goedkoper dus wordt OV weer duurder en is autorijden goedkoper maar benzine dus meer tax en dat wordt duurder maar dan gaat meer naar OV wat betekend....

Autoreisprijs(?) en OVreisprijs blazen elkaar op

niemand specifiek | 02-09-19 | 13:09

Achterop een bierviltje kom ik altijd tot mooie winsten voor het OV. Waar blijft dat geld?

Yeohan | 02-09-19 | 13:04

Klimaat'verandering'= El Nino & percessie
Amazonegebied zijn geen longen meer, daar is het bos te oud voor.

Al die geforceerde hectiek zijn allemaal verdienmodellen. Wie heeft er ooit nog eens iets gehoord over het gat in de ozonlaag?

Er worden geleerden gescreend op hun politieke voorkeur voordat ze een mening mogen ventileren over hun expertise voordat ze aan mogen schuiven bij Jinek, dwdd etc.

Daar zit het probleem dames en heren.

Jos Tiebent | 02-09-19 | 12:49 | 2

''Amazonegebied zijn geen longen meer, daar is het bos te oud voor.''
Wat is dat voor gelul?

Janusz_Korwin_Mikke | 02-09-19 | 12:58

Nou ja, Rutte ontziet wel het grootkapitaal als hij de lasten weer eens verzwaard. Die mensen zullen het wel heel erg nodig hebben.

Sitting_targets | 02-09-19 | 12:46 | 3

Daarom stemmen we ook met z'n allen rechts. Jij niet dan?

Erikjan79 | 02-09-19 | 13:01

Het grootkapitaal onderhandelt vanuit een positie van macht: die hebben hun spulletjes meteen gepakt, als ze geen douceurtje krijgen.
Burgers zouden ook vanuit een positie van macht kunnen onderhandelen, als ze wekelijks tien politici zouden kielhalen. Maar ja, beetje online mopperen is een stuk makkelijker (en de politieke kaste kan je dan ook een stuk beter negeren).

Festen | 02-09-19 | 13:23

@Festen | 02-09-19 | 13:23:
Jullie zouden ook op politici kunnen stemmen die het belastinggeld niet met kruiwagens tegelijkertijd bij Unilever naar binnen kiepert.

* Il Principe * | 02-09-19 | 19:37

Ik rijd een Kia Picanto. Dan rijd je 100 procent zeker weten goedkoper dan met de trein. En je mag nog paffen ook!

Omebert | 02-09-19 | 12:42
-weggejorist-
Super Vaagstra | 02-09-19 | 12:41 | 1

He, wat vervelend.

Ik ga even de leaseauto door de wasstraat halen.

42 | 02-09-19 | 12:30 | 1

Moet jij zelf je auto wassen? Wat een pauper.

osolemio | 02-09-19 | 13:14

Die hele infra ed van het OV zijn ook door o.a. de automobilist betaald, heet met een duur woord retributie, werd destijds met verve verdedigd door mijn leraar economie.
Je betaald mee aan het vervoer van anderen zodat jij jezelf kan en mag vervoeren (heel simplistisch uitgelegd), het is dus eigenlijk een voorrecht om voor anderen te mogen betalen.
Bij de exploitatie en het onderhoud moet ook geld dus daar betalen we ook aan mee, de eindgebruiker betaald dus nog steeds niet de werkelijke prijs.
Ze zouden eens in Zwitserland de trein moeten nemen zonder ermässigungskarte dan vallen ze dood neer.
Naar de onderbouwing kostenstijging t.o.v. inflatiecijfer over die periode ben ik wel benieuwd, heeft vast niets te maken met "het moet eerlijker".

bwanabanjo | 02-09-19 | 12:27 | 2

@bwanabanjo Ik ben nooit in Zwitserland geweest, maar is het ook duur in relatie met de inkomens in Zwitserland?

Heiner | 02-09-19 | 12:59

@Heiner | 02-09-19 | 12:59: Goede vraag, kan je er geen antwoord op geven eerlijk gezegd, weet wel dat de Zwitserse inkomens hoog zijn, de inkomstenbelasting laag (relatief) en dat er geen subsidies aan alles en nog wat worden toegekend, dit maakt Zwitserland voor Zwitsers een prima land maar voor ons rete duur (dagelijkse boodschappen / OV ed., heb in de jaren 90 wel aan de voet van de Eiger gekampeerd en het Berner Oberland doorgetrokken maar je stond elke 2e dag bij de pinautomaat, wij hebben dan ook destijds de operaties verlegd naar Italië waar het zeer goed toeven is.

bwanabanjo | 02-09-19 | 13:13

Het is al jaren schandalig dat het OV en autorijden in NL zo duur is enkel voor die natte droom van wat groen links hippies en als cashcow van al die geldwolven door faalbeleid.

Natuurlijk ben ik ook voor een groener bestaan en wil ik dat deze planeet nog lang gezond mag bestaan met alle diertjes en hopelijk wat minder menselijke groei ;)

Echter duur parkeren, dure brandstoffen, dure premies en belasting maakt het autorijden bijna alleen nog toegankelijk voor de elite. Dan de belachelijke sponseringen van MIJN belastinggeld op Electrisch rijden (wie kan dit nu betalen?! alleen de elite, die hebben mijn geld niet nodig). Parkeergeld overal onbetaalbaar, dus autorijden is niet meer te doen, dus gaan winkels failliet en lopen steden leeg! daar hebben de gemeentes weer geld voor nodig en wordt alles weer duurder nog meer belastinggeld. Tegelijkertijd zogenaamd PRO Groen, maar OV is voor mij ALLANG duurder zelfs als ik alleen nu in mn auto zit uit 2001 met 2 liter motor. Dat is toch gewoon te idioot voor woorden?
En verder wil ik niet met die mocos in de trein en bus zitten. Ik voel me ondertussen onveilig OOK DOOR DIE FAALBELEIDMAKERS.

Aan alle kanten: alles wat misgaat aan criminaliteit, onvrede en financieen heeft 99% de linkse politiek samen met recentelijk Rutte de schuld. Het oplossen van al die problemen is echt heel simpel maar dan ben je natuurlijk gelijk een racist:

- Uit de EU of minimaal een eigen grens beleid
- Voor hen met een dubbel paspoort: inleveren of eruit
- Voor hen die hierheen zijn gemigreerd: 3 strikes out beleid
- Voor hen die hierheen zijn gemigreerd: geen stemrecht tenzij je hier langer dan 5 jaar woont EN werkt en geen crimineel verleden hebt
- Geen kinderbijslag na het 2e kind
- Geen kinderbijslagen en andere toeslagen voor migranten
- Geen toelating van migranten meer, tenzij er een aantoonbaar gevaar is en geen crimineel verleden
- Personen die toeslagen nodig hebben voor een woning EN niet werken: weg uit de randstad. De randstad blijft zo open voor studenten en werknemers
- Partijleden in de politiek met een aantoonbaar actief crimineel verleden, worden per direct de politiek ontheven.
- Geen baantjescarrousel meer voor ambtenaren. Werknemers worden gekozen op kennis en kunde, niet op ras, geslacht, etc
- Wachtgeld verkorten naar 1 jaar
- 1 Publieke Omroep TV zender opheffen
- NPO 3FM en NPO FunX samenvoegen, NPO radio 4 en 5 opheffen
- Huur van grond met grote panden in grote steden goedkoper maken
- Brandstofprijzen verlagen
- Zorgverzekeringspremie verlagen en eigen risico omlaag brengen
- Geen gratis zorgverzekeringen voor migranten
- Waterstofauto's stimuleren ipv electrisch rijden.
- Geen extra windmolenparken, maar investeren in vernieuwing van de huidige kerncentrales -> onderzoek naar Thoriumreactor ingrijpend stimuleren
- Stoplichten verder automatiseren (verkort dan wachttijden, uitstoot, etc)

Stifflers_Mom | 02-09-19 | 12:22 | 8

@futurela | 02-09-19 | 12:28:
Dat kan er dan makkelijk bij voor de werkenden onder ons ;) als cadeautje nog van die 1000 pleuros van Trutte en het kwartje van Cock

Stifflers_Mom | 02-09-19 | 14:05

Goed plan. Er worden nu in China, Frankrijk en de UK al een Thorium centrale gebouwd! Verder bomen planten, stoppen met kappen om ze in een wijkcentrale te verbranden! Stoppen met windmolens en iedereen zelf zonnepanelen op zijn eigen dak!

FrankOngerust | 02-09-19 | 14:47
▼ 5 antwoorden verborgen

er rijd geen OV naar mijn werk, en nu? vrij?

rifraf | 02-09-19 | 12:20

Het is een businessmodel van de Nederlandse staat, autootje pesten zodat er een aantal overstappen naar het OV. Dan dat OV weer duurder maken zodat men toch maar weer de auto pakt, enz. Wie gemotoriseerd mobiel is zal gestraft worden.

Crusher | 02-09-19 | 12:19

Tja, je moet het natuurlijk zo duur majen dat die arme stakkers nooit genoeg geld over houden om een auto te kopen

trottle | 02-09-19 | 12:18

KlImAaT vErAnDeRiNg!!! Auto mobilist de auto uit-pesten. En geheel in lijn met het marxistische ideaal iedereen het OV in! Lekker 2 keer zolang reizen in overvolle treinen op het toch al overbelaste spoor. En anders ga je maar dichter bij je werk wonen in een onbetaalbare koop- of huurwoning.
Vuile klimaatverpestende kutburger!
(De drukte op de weg en op de woningmarkt heeft overigens niets te maken met migratiërs, racist!)

ratelaar | 02-09-19 | 12:05

En wat vindt onze dynamisch prettige voorman van de NS hiervan? Ik moet nog altijd lachen als ik die drommen mensen zie die van wanhoop van het ene perron naar het andere dringen omdat daar mogelijk hun trein met half uur vertraging vertrekt. Lekkere informatievoorziening die niet klopt. Conducteurs die worden aangeklampt door verhitte wanhopige reizigers, die beelden laat de NS nooit zien in reclames. Echt als je een goede vrije dag wilt hebben moet je gewoon als ramptoerist op die perrons rondhangen, de gefrustreerde blikken die je dan ziet bij reizigers en personeel maken heel je dag goed.

lingo star | 02-09-19 | 12:02 | 2

Plezier halen uit andermans ellende hoe liefdeloos is je leven? Ik ben afhankelijk van het ov net zoals zoveel Nederlanders die geen auto hebben of kunnen betalen en reis met het ov en heb nog nooit de behoefte gehad andere uit te lachen als hun trein vertraging heeft en daar wanhoop over ontstaat.
Overigens reis ik ook goedkoop met de flixbus binnen Nederland en ook met blablacar. Aanrader voor degene zonder eigen vervoer en riant salaris.

Incidentje-doorlopen | 02-09-19 | 14:08

Ik heb ook geen rijbewijs en ben ook afhankelijk van het OV. Maar een beetje leedvermaak op zijn tijd doet een mens goed. Ik ben geen Jezus.

lingo star | 02-09-19 | 15:25

De extra reistijd is nog niet eens meegenomen in dat kostenplaatje, want niet iedereen woont/werkt binnen loopafstand van het station.
Maar goed, blij dat meer en meer oogjes opengaan, jammer genoeg is het alleen veel en veel te laat. Onze overheid heeft energiebeleid, scholing, zorg, openbaar vervoer, huisvesting, verkeer en migratie gie-rend uit de klauwen laten lopen, zo ongeveer sinds paars 1. En wie heeft het in die tijd eigenlijk voornamelijk voor het zeggen gehad? Precies, de club van Berbaar, Kuif ( hoewel die wat realistischer is ), B_L, DrumPiet/Superior Bastard en nog een paar...

Graaisnaaiert | 02-09-19 | 11:57

Gemakshalve worden bij de autokosten maar even de exploderende parkeerkosten vergeten door het CBS. Maar de opdracht vanuit Den Haag aan hun is: masseer de bevolking maar weer voor het nog duurder maken van autorijden. En het CBS doet dat braaf.

2voor12 | 02-09-19 | 11:57 | 1

Als je de parkeerkosten evenredig zou verdelen over alle automobilisten valt het per saldo nog wel mee en is het misschien zelfs verwaarloosbaar.
Feit is dat veel maar lang niet alle mensen in de grote steden moeten zijn voor werk. dat maakt het voor hen kostbaar omdat daar de prijzen de pan uit gieren. Maar er zijn ook zat automobilisten die daar weinig of niet mee te maken krijgen.

Daarnaast vraag ik me af of het CBS dit op landelijk niveau wel kan uitrekenen wanneer niet bekend is hoeveel mensen nou wel, niet, waar en voor hoeveel precies parkeergeld betalen. Cijfers over parkeerinkomsten van gemeenten zeggen alleen globaal hoeveel (tijd) er geparkeerd is, niet hoeveel mensen, hoe vaak, hoe lang en waar ze vandaan kwamen dus daar hoef je het niet te zoeken.
Lijkt me erg lastig om parkeerkosten tenzij botweg de totaal aan betaalde parkeerleges door het totaal aantal automobilisten te delen wat geen dus reële waarde oplevert.

normanius | 02-09-19 | 12:21

"Gaat Rutte-3 het OV weer een beetje goedkoper maken, of wordt autorijden nóg duurder in 2020? U mag nul keer raden."

"weer" een beetje goedkoper maken? Weer? Laat mij eens zien wanneer het OV, vanaf de eerste fucking trekschuit met ezels tot aan vandaag *ooit* 1 cent goedkoper is geworden?

peterdh | 02-09-19 | 11:55 | 3

De knoppen van de overheid draaien alleen maar naar recht. Meer, meer, meer beprijzen. Alleen wordt de ene knop in een kabinetsperiode wat verder opengedraaid dan de andere, daar zit de variatie in. Heb de indruk dat straks 2-verdieners niet genoeg meer zijn voor een redelijk leven, en dat een man daarom meerdere vrouwen nodig heeft om het bankboekje op peil te houden, Begrijp ik ineens ook waar de noodzaak van Islamitische immigratie voor is, namelijk de geesten rijp masseren voor veelwijverij.

Graaisnaaiert | 02-09-19 | 12:00

peterdh | 02-09-19 | 11:55 |

Ik zat mij net te bedenken dat het misschien beter voor mijn gemoedsrust zou zijn als ik, verstokt nieuwsjunkie, de actualiteiten voorlopig zou mijden. Het wekt de laatste tijd namelijk cynisme en een algeheel gevoel van negativiteit bij mij op.

In dit verband: Dank voor uw tegel! U verwoordt het cynisme en de negatieviteit met de nodige humor. Er verscheen zowaar een lach op mijn gezicht. Had ik even nodig!

de IJsman | 02-09-19 | 12:26

@Graaisnaaiert | 02-09-19 | 12:00: Onder Rutte-IV gaat kinderarbeid weer groot worden. Kinderen inzetten om het huishoudboekje rond te krijgen, Rutte begint al te kwijlen van dit extra arbeidsaanbod.

5611 | 02-09-19 | 12:41

Laten we allerlei nutsbedrijven privatiseren, dan gaat dankzij de marktwerking de prijs ongetwijfeld flink omlaag.

Rico Tampeloerus | 02-09-19 | 11:55

Apothekers uit Oost Europa?

Erikjan79 | 02-09-19 | 11:54

De trein is gemiddeld al duurder dan wanneer je in je eentje ergens heen rijdt in je auto, laat staan wanneer je met meerdere mensen rijdt. Waarom zou iemand in hemelsnaam in zo'n overvolle trein gaan zitten...?!

Nemo_Tenetur | 02-09-19 | 11:51

10 jaar? Ik betaalde in 2016, dat is drie jaar geleden, 5,23 voor een ritje naar mijn ouders met het OV. Gisteren betaalde ik 6,98. Even rekenen. ((6,98 - 5,23) / 5.23 ) * 100 = 31.74. Dat is dus een prijsstijging van 31,74% in 3 (drie) jaar tijd. Geen 10 jaar tijd.

peterdh | 02-09-19 | 11:51 | 3

Schaam je. Eens in de 3 jaar naar je ouders.....

Eagle0511 | 02-09-19 | 13:16

@Eagle0511 | 02-09-19 | 13:16:
Jahh.... Óf ik kijk normaal gesproken niet naar wat het kost omdat kosten noch moeite gespaard worden om daar met enige regelmaat op bezoek te gaan ;)

peterdh | 02-09-19 | 13:37

Voor de OV-chip kon je ook een retourtje kopen, dat was dan goedkoper dan twee enkeltjes. Nu kan dat niet.

Janusz_Korwin_Mikke | 02-09-19 | 13:59
-weggejorist-
futurela | 02-09-19 | 11:48 | 2

Ik weet er ook nog wel 1.
Tijdens deze kabinetsperiode is dezelfde hoeveelheid boodschappen 43% duurder geworden.
Waar ik eerst 35 Euri aftikte, is het nu 50 Euri.
Prijzen musea en sportwedstrijd: 14% gestegen.
Bioscoop Concert? 10% prijsstijging.
Inkomen???

Roadblock | 02-09-19 | 11:45 | 1

Misschien moet je dan weer 1 x per week dan i.p.v. 1 x per 50/35 week boodschappen gaan doen. Scheelt! En wat minder kiwi's eten.

Skunk57 | 02-09-19 | 11:52

Als het de bedoeling was om mensen uit de auto te krijgen, dan werkt het prijsniveau van het OV zeker contraproductief. Als gezin met een paar kinderen de dure trein pakken naar een museum of pretpark om vervolgens ook nog eens een astronomisch bedrag aan entree te moeten aftikken. Dan is de keuze voor de makkelijke auto snel gemaakt.

MickeyGouda | 02-09-19 | 11:42 | 4

@Sjors W. | 02-09-19 | 11:43: Amsterdam is een pretpark, dat klopt. Maar niet eentje waar je voor je lol naar toe gaat, met de auto of anderszins.

Muxje | 02-09-19 | 11:45

@Sjors W. | 02-09-19 | 11:43:

Parkeren in de buitenring en dan een fiets huren, heb ik als tip gekregen.

MickeyGouda | 02-09-19 | 11:49

Tja, ik neem altijd het vliegtuig naar amsterdam en dan de taxi, is al goedkoper als trein en daar parkeren.

jan huppeldepup | 02-09-19 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

30% duurder.
Laatst koopkracht 30% omhoog
Gemiddeld gezien over de hele linie komt er niks bij!

En ja ik ben bewust dat 30% van je salaris meer is dan 30% van een treinkaartje

Henk P | 02-09-19 | 11:42 | 1

Koopkracht 30% omhoog? Waar?

Janusz_Korwin_Mikke | 02-09-19 | 14:08

.. denk dat Rutte en de EU het autorijden op den duur zo duur gaan maken dat het onaantrekkelijk blijft de trein te pakken, want die wordt ook zo duur en alleen nog maar gratis voor islamitisch verwarde mannen en andere tegenstanders van de westerse samenleving.

Jan Passant mk2 | 02-09-19 | 11:40

Even vanuit Twente samen met mijn vader en zoontje van zes naar mijn dochter in Utrecht kost met OV €120. Met de auto is dat €35. Ik zoek nog steeds naar een goede verklaring voor dat verschil.

Leptob | 02-09-19 | 11:39 | 4

Dalurenkaart (met regelmatig gebruik), railrunnerkaart? Alle mogelijkheden wel benut?

Jan, Leiden | 02-09-19 | 11:47

De goede verklaring is dat je selectief rekent. Als je alle kosten (afschrijving, wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc etc) meeneemt dat ziet het kostenplaatje er heel anders uit. Dan nog is het beter met de auto te gaan dat dan weer wel.

Blonde Nel | 02-09-19 | 11:54

@Blonde Nel | 02-09-19 | 11:54: Tja, als je de trein neemt lopen je verzekering, wegenbelasting en afschrijving van je auto voor de deur gewoon door, alleen onderhoud en benzine horen in dit kostenplaatje dus Lebtob heeft wel bijna gelijk.

jan huppeldepup | 02-09-19 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja. Nederiglandje. Het landje waar autorijden en het OV voor Jan Modaal niet meer te betalen zijn, zodat hij maar noodgedwongen met tegenwind door de regen op zijn derde-hands fietsje 17 kilometer naar het werk trapt, on daar vervolgens netto minder te verdienen dan zijn quatkauwende Somalische buurman. Iedereen arm; ook dat is nivelleren in het rijkste land van Europa met de armste, meest kapotbelaste inwoners.

Ceristimo | 02-09-19 | 11:39 | 1

En Rat Rutte maar vol trots en breeduit grijnzen (grijnzen heeft een andere betekenis dan lachen), dat wij toch wel met nagenoeg alles koploper zijn in Europa....

the namster | 02-09-19 | 12:04

Ondanks dat het OV kennelijk 30% in prijs is gestegen, wordt het altijd nog voor de helft gesubsidieerd, opgebracht door de automobilist.

ProAsfalt | 02-09-19 | 11:33 | 2

Je moet er als automobilist toch niet aan denken dat al die OV-reizigers ook allemaal in de auto zouden stappen. Als autorijden een privilege is, kunnen we tenminste doorrijden.

JTKDM | 02-09-19 | 11:39

@JTKDM | 02-09-19 | 11:39: omgekeerd moeten de treinende forensen ook niet hopen dat de autorijders massaal voor de trein kiezen, want als slechts een klein deel van hen gaat treinen zitten alle lijnen bom- en bomvol.

Muxje | 02-09-19 | 11:48

Was politiek vroeger beter omdat de middenklasse lid was van politieke partijen, en daarmee meer in de pap had te brokkelen dan nu, waar allerlei belangenclubjes de dienst uit maken?

Diotima | 02-09-19 | 11:33 | 1

De middenklasse die sinds decennia beetje bij beetje wordt weggevaagd?

Janusz_Korwin_Mikke | 02-09-19 | 14:10

Elke werkende reiziger eenmalig 250 euro uitkeren.
Ow wacht..

NiCeY | 02-09-19 | 11:29 | 1

Bovenop die 1000?

peterdh | 03-09-19 | 00:29

Er van uitgaande dat de meeste mensen/gezinnen een auto bezitten, is de rekensom eenvoudig. Reis je alleen dan is OV mogelijk goedkoper (afhankelijk van parkeersituatie op bestemming), en meestal langzamer. Reis je met meerdere personen: OV onbetaalbaar.

John McClane | 02-09-19 | 11:28 | 2

Woon je in een dorp buiten de randstad: OV is niet van toepassing.

DoOne | 02-09-19 | 11:32

Dagje Artis met het hele gezin? Parkeren loei duur maar nog steeds goedkoper dan bus, trein en tram om er te komen. Kans op een aanslag is ook kleiner en je hebt minder last van het onbeschofte volk. Auto dus.

Dirk III | 02-09-19 | 11:37

Maak dat vliegen potverdomme duurder!
(Het zit me hoog.)

Gewone_mevrouw | 02-09-19 | 11:28 | 6

Dat autistisch gedrocht dat naar Amerika gezeild is (omwille van de co2-uitstoot) heeft per saldo meer CO2 gebruikt dan als ze met het vliegtuig zou gaan. En toch haalt ze het journaal. We worden allemaal geïndoctrineerd gefopt.

Jos Tiebent | 02-09-19 | 12:07

We worden aan alle kanten al compleet kapot belast en dan nóg zijn er van die linkse lichten die om nóg meer belasting lopen te bedelen.

Het moet een keer afgelopen zijn: niet het ongewenste alternatief kapotbelasten, nee het gewenste alternatief aantrekkelijker maken.

5611 | 02-09-19 | 12:46

Vergeet dan ook niet de trein potverdomme goedkoper en sneller te maken. Enkeltje NL Athene kost EUR 400 en duurt 40 uur waarvan 30 uur in een gore balkantrein.

Ruud Hazes56616330 | 02-09-19 | 19:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Die ov-chipkaart is ook verrot.
Je betaalt 7,50 euro. Moet er minimaal 20 opzetten, en dan heb je nog geen kilometer gereisd.
Belachelijk - overal krijg je je klantenkaart gratis: Albert Heijn, Hema, Gamma, Karwei, maar niet bij de NS.
Ik wil een opstand!

Gewone_mevrouw | 02-09-19 | 11:27 | 4

@John McClane | 02-09-19 | 11:29:
Die zijn duurder.

Gewone_mevrouw | 02-09-19 | 11:32

En als je kaart stuk of oud is (waarom verlopen die dingen eigenlijk?) krijg je die €7.50 niet terug. In bijv Londen wel. Al kan je daar tegenwoordig gewoon op je bankpas reizen (ook met de Nederlandse passen).

En nog iets anders: in Londen betaal je gegarandeerd de laagste prijs. Men boekt enkele reizen af... totdat de volgende reis het totaal duurder maakt dan een dagkaart. Dan krijg je een dagkaart en betaal je alleen het verschil. Reis je vervolgens een zone uit? Betaal je het verschil tussen de dagkaart die je al had en eentje voor de nieuwe zone, of voor een extra enkeltje als dat goedkoper is, enzovoorts. Zo kan het dus ook.

Muxje | 02-09-19 | 11:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben nog altijd voor het communistische model in dezen: gratis vervoer voor iedereen. (Update: zonder pasjes, registratie, hekjes, poortjes, e.d.)

mozaard | 02-09-19 | 11:25 | 6

@John McClane | 02-09-19 | 11:28:
Die zou je thuis kunnen laten maar je OV-kaart moet je wel bij je hebben. Of er moet een verbod komen op het niet bij je hebben van een telefoon. Dat kan ook.

2voor12 | 02-09-19 | 11:30

@2voor12 | 02-09-19 | 11:30: nee, je kan ook losse kaartjes kopen of een anonieme kaart contant afrekenen. Maar de praktijk is dat 99% gewoon een telefoon op zak heeft, en dat is voldoende.

John McClane | 02-09-19 | 11:33

@HoerieHarry | 02-09-19 | 11:29:
Inderdaad, kreeg een tijdje terug van mijn apotheek een email, waar hij vol trots een verbouwing (de tweede) aankondigde, dit uiteraard ter bevordering van de service aan de "klant". Verleden week kondigde hij weer met trots een 24 uurs afhaalsysteem aan (buitenmuur weer een stuk verbouwd). Als je zuinig bent met sommige medicijnen/zalfjes dan wordt het zorgsysteem gestraft met een opslag van € 6,71 per medicijn, als het langer dan een jaar geleden is dat je dat recept hebt gehaald, z.g.n. omdat ze het het opnieuw moeten uitleggen en opnieuw een gebruiksaanwijzing moeten uitprinten. Zeg je dat dat niet nodig is, omdat je dat wel weet, dan halen ze hun schouders op, maar berekenen het gewoon wel -tel uit je winst !
Het aantal miljonairs is in 2018 flink toegenomen, er zijn opvallend veel medisch specialisten bijgekomen.
Op elke straathoek is tegenwoordig wel een z.g.n. zorg/thuiszorgwinkel te vinden, met een managementlaag die breder is dan het werkvloer personeel.
Voorbeelden te over, maar Rat Ratte gunt iedereen een zakcentje....

the namster | 02-09-19 | 11:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Het staat al half in het stuk van Ronaldo omschreven.
Om het OV goedkoper te maken dan eigen vervoer gaat Rutte cs uiteraard de lasten op onze heilige koe opschroeven.

gemeentereiniging | 02-09-19 | 11:25

Als je de CO2 uitstoot van auto's wil verminderen moet je proberen om mensen uit die auto te krijgen. Hoe doe je dat ? Door het OV supermodern te maken, met meer spoor, meer stations en met de allernieuwste technologie (naar Japans voorbeeld) en het gratis, jawel, gratis aan te bieden. Moet je eens kijken hoe snel de mensen de auto laten staan. Laat ze daar eens een Godsvermogen aan besteden. Maar dat doen ze dus niet.

Motleycrew | 02-09-19 | 11:23 | 6

De beste manier om mensen in het OV te krijgen is om het goedkoper te maken en comfortabeler. En nee, comfort zit hem niet in WiFi, mooie stations, infoschermen, of knuffelpalen. Eerst de basis: comfort betekent korte wachttijden, betrouwbare aansluitingen, weinig overstappen, en vooral: zitplaatsen. Het OV is OVervol, en voor het gros van de autorijders is de reis per OV gewoon ruk qua verbinding of drukte... anders zaten ze echt allang in die trein. Ik heb zelf jaren met de trein gereisd, maar dat was bijna een deur-tot-deurverbinding zonder overstappen. Toen ik iets verder moest met 1 overstap was de auto al snel aantrekkelijker en sneller, zelfs met files. Ook al was het duurder.

Muxje | 02-09-19 | 11:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar voor die prijsstijging hebben we zoveel meer gekregen...

Mahatma | 02-09-19 | 11:22

Geen paniek. Ruim 2 weken tot prinsjesdag en dus genoeg tijd om iets te verzinnen zodat autorijden fors duurder wordt. Bijtelling voor gewone lease auto's naar 30% voor auto's op batterijen naar 20%. Benzine kan best duurder, olieprijs is nog steeds vrij laag. Kwartje van Rutte? (het volk is kwartje van Kok alweer vergeten). Reiskosten vergoeding koppelen aan soort vervoersmiddel. Van 19ct/km naar 10ct/km voor km's met de auto, met OV 25ct/km. Extra belasting op parkeren en autoverzekeringen.

derksje | 02-09-19 | 11:21 | 1

Die plannen waren er al lang maar het CBS komt héél toevallig nu met dit naar buiten.
Echt puur toeval hoor.

2voor12 | 02-09-19 | 11:26

Tja, autorijden was 10 jaar geleden in Nederland ook al exorbitant duur vergeleken met zowel OV als de rest van Europa. Zie dit dus eerder als een kleine correctie. Die overigens nog lang niet ver genoeg gaat.

alexbl | 02-09-19 | 11:19

Ja hallo mensen, waar moeten die ongewenste, incapabele, ontevreden, onaangepaste (en niet aan te passen) non-Westerse barbaarse inboorlingen dan van betaald worden?
Een land (en continent) bewust en vakkundig naar de kloten helpen is nu eenmaal niet gratis.

Realism Is All | 02-09-19 | 11:18

Iedereen met een beetje verstand van zaken snapt dat het OV niet een concurrent mag worden voor de grootste inkomstenbron van de NL overheid, accijnzen/belastingen op motorvoertuigen en brandstoffen.

litebyte | 02-09-19 | 11:18

Wel interessant dat de auto vooral duurder is geworden door parkeren en verzekeringen. Oftewel door gemeentebeleid en het kartel van verzekeraars. Die roepen al jaren dat ze verlies lijden op autoverzekeringen, maar ik vraag het me af...

Muxje | 02-09-19 | 11:17

We hebben het niet slecht in Nederland, het is alleen jammer dat er zoveel geld verkwist wordt aan linkse hobby’s. We hadden het zoveel beter kunnen hebben.

BozePaarseMan | 02-09-19 | 11:16 | 2

Linkse hobbies??? moehahahaha! Weer zo ontiegelijke sukkel die denkt dat dit soort beleid wordt bepaald door de politiek.

litebyte | 02-09-19 | 11:20

Zie hier de onzinnigheid van de milieu gedachtengang van de VVD. Ipv OV subsidieren (iedereen moet de trein in want beter voor milieu), wordt het geld gegeven aan zakelijke Tesla rijders die al geld genoeg hebben.
Even los van het impact van elektrisch rijden door mijnbouw, fijnstof en grondstoffen. Mensen stimuleren door het OV duurder te maken werkt niet

Olleke | 02-09-19 | 11:15 | 5

@Dutch_Holland | 02-09-19 | 11:37: Teslarijders betalen nu te weinig. Vanaf volgend jaar betalen ze weer wegenbelasting... en dan kom je ongeveer op het bedrag dat autorijden zou moeten kosten.

Muxje | 02-09-19 | 11:44

Een Tesla is voor mensen die de bijtelling van een dikke Duitser niet kunnen betalen, dus geld genoeg denk ik niet, eerder van die zuinige krenten die lopen te pronken met hun nieuwe Tesla op een verjaardag visite, hebben jullie mijn nieuwe auto gezien? ( die de baas betaald heeft)

dennistegelwerken | 02-09-19 | 17:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom hoor je linkse clubs nooit pleiten voor gratis openbaar vervoer?
Geld zat dus kan makkelijk in dit land.
Lijkt me de enige manier om een deel van de mensen uit de auto te krijgen.
Maar nee hoor we maken het openbaar vervoer gewoon steeds duurder, we moeten elektrisch rijden, diesels mogen niet meer, de BPM op auto's is torenhoog en de benzine maken ze onbetaalbaar.

HoerieHarry | 02-09-19 | 11:15 | 2

Die belastingen betalen voor de ambtenaren (de passagiers van de NS en NL).

Beefbus | 02-09-19 | 11:36

Gratis OV kan niet dan zit de trein als het koud is vol met daklozen en als het mooi weer is kaartende bejaarden.

rotator | 03-09-19 | 11:09

Mensen de VVD is bezig de overheid te vergroten. Dat is kiezersbedrog. Denk daar aan de volgende keer in het hokje: Rutte is ieders vriendje, en Dijkhof ook als het er op aankomt. Nep liberalen. Nivelleren: u betaalt tot het geen zin meer heeft om te werken en dan zijn we klaar

Kladderadatsch | 02-09-19 | 11:14

“Prijs OV harder gestegen dan autorijden” stond er in de media. Dit kabinet kennende wordt autorijden snel duurder.

Dutch_Holland | 02-09-19 | 11:13

Alles wordt duurder. Vroeger was alles beter, vroeger waren daar weilanden. vroeger was er één turk in het dorp. Een regering met de VVD is erg, een met de pvda nog erger. En mijn sigaretten ook duurder. En die rijkelui maar zakken vullen. De duivel schijt op de grote hoop.
Ik hoor alleen maar gezeik hier en overal. Ga werken stop met piepen en werk een dag thuis ofzo als je de trein te duur vind, of koop een auto die een paar honderd of duizend euro goedkoper is. ga op de fiets naar je snackbar. Het is moois weer, en geloof me: op een klein groepje na heeft iedereen het prima in Nederland.

small_town_dude | 02-09-19 | 11:13 | 6

Dat kleine groepje van weleer is al niet zo klein meer. En met de ingeslagen weg van een steeds grote overheid, die de autochtone bevolking het leven zuur maakt maar de Noord-Afrikaanse allochtone bevolking geen strobreed in de weg legt, zal het steeds erger worden. Want de eerste, relatief steeds kleinere groep mag opdraaien voor de hoge kosten van deze steeds grotere groep Noord-Afrikaanse allochtonen. Het betreft o.a. kosten voor de jeugdzorg, criminaliteit en gezondheidszorg. Ook wordt er relatief weinig bijgedragen dmv belastingen en vrijwilligerswerk. Het mantra van links, de verrijking van onze cultuur, horen we al een tijdje niet meer. Maar de realiteit is dat het een verarming betreft. Van onze cultuur en portemonnee.

kortebroek | 02-09-19 | 11:27

@kortebroek | en anderen ,
Allemaal goede argumenten die er bij gesleept worden. Er zijn inderdaad misstanden en vooral rondom de verdeling vat het geld. Dat er een groot integratieprobleem is: ook mee eens.
Maar de achteloosheid van de blanke middenklasse zoals hier in de reaguurderspanelen om te klagen over een procentuele verhoging van het vervoer is stuitend om te zien. Ik heb veel landen gezien in de wereld en Nederland is toch echt een van de beste. Of dat nu dankzij Rutte of ondanks Rutte is laat ik in het midden. Als je een echte bananenrepubliek wil zien ga dan eens naar Oeganda of zo, veel plezeir in het goedkope OV daar . .

small_town_dude | 02-09-19 | 11:41
▼ 3 antwoorden verborgen

En dat terwijl elke treinreiziger zorgt voor meer ruimte op de weg. Leve de treinreiziger!

JTKDM | 02-09-19 | 11:11

Persoonlijk vind ik dat we rutte in de uitverkoop moeten doen.

Jos Tiebent | 02-09-19 | 11:10 | 1

Met de slogan "Kost wat, maar dan heb je ook niks".

Wilder Wein | 02-09-19 | 17:02

Zet daar tegen het lijntje van jouw salaris er naast en die gaat met een vette plof naar beneden , werken loont niet meer kan de verhogingen van alles niet meer bijbenen .

Jetstream | 02-09-19 | 11:08 | 3

In Amsterdam kan je gewoon een cocaïne winkeltje beginnen voor wat extra centjes.

BozePaarseMan | 02-09-19 | 11:09

Schande om de waarheid te zeggen.

am*dam | 02-09-19 | 11:10

Goh. Voor de nuance en juiste duiding moet ik dus toch weer op GS zijn en niet bij de NOS, die gaan meteen vol op de groen uitgeslagen onderbuik.
GS: prijsstijging OV liep min of meer gelijk op met autorijden, tot vorig jaar de BTW-verhoging (des doods) er flink inhakte.
NOS op Radio 1: prijs OV fors harder gestegen dan autorijden (dus daar moeten we wat aan doen!!!!!).

Muxje | 02-09-19 | 11:06

Midden inkomens zijn hard geraakt. Dat is voer voor sociale onrust. Dit gaat niet goed komen.

azijnseikerT | 02-09-19 | 11:06 | 5

@BozePaarseMan | 02-09-19 | 11:08: nee. Die kiest hier niet bewust voor. De grootste groep is onwetend en laat zich alleen informeren door de MSM. Als ze zich al laten informeren

azijnseikerT | 02-09-19 | 11:32

@azijnseikerT | 02-09-19 | 11:32: wie echt democratisch is ingesteld en de kiezers serieus neemt, houdt ze niet voor onwetend maar gaat ervan uit dat ze wél bewust kiezen.

JTKDM | 02-09-19 | 11:36
▼ 2 antwoorden verborgen

De man op de foto is een voorbeeld van een 'onrendabele'?

Red shirt | 02-09-19 | 11:05 | 2

Hoe vaak ga je dit in dit topic herhalen?

2voor12 | 02-09-19 | 11:23

De vvd maffia zal kiezen voor verzwaring van de lasten

gerrie de perrie | 02-09-19 | 11:05

Inflatie hier en daar, prijsstijgingen hier en daar. Dat is alles wat ik lees in de laatste jaren. Hoeveel is de koopkracht van de gemiddelde hollaneee gestegen dan? Durf te wedden dat het bar weinig is

Abu Koop Dan | 02-09-19 | 11:05

Duurder vrees ik. Want de groei van aantal passagiers is in de Randstad niet 2.5, maar 4% per jaar. Dus is er massale uitbreiding nodig van stroomtoevoer, aantal wagons etc. en dat kost nu eenmaal geld. Logisch dat het duurder wordt helaas.

Jan, Leiden | 02-09-19 | 11:04 | 5

@frank4444 | 02-09-19 | 11:10:
OV is al een gesubsidieerd vervoer. Dus wat geld van die 50 miljard gaat er naar toe, maar criminaliteitsbestrijding gaat ook veel kosten zei Femke gisteren vanuit Amsterdam. Dus ja: prijsverhoging.

Jan, Leiden | 02-09-19 | 11:27

@hotnot | 02-09-19 | 11:20:
Ja, die ook. En straks vast ook weer aantal stations te klein voor de spits? Maar daar was meen ik al geld voor gereserveerd?

Jan, Leiden | 02-09-19 | 11:28

@hotnot | 02-09-19 | 11:20: de ns sorteert daar al op voor. Die laten de treinen bij voorkeur stoppen aan de uiteinden van de langste perrons.

JanBrel | 02-09-19 | 18:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog een voordeel van de OV chip kaart. De prijzen zijn totaal ondoorzichtig geworden.
En dan dat geneuzel over druk in de treinen: Joh, je importeert 100000 mensen per jaar. Ja, dan neemt ook de drukte op de wegen en het spoor toe.

TheEgg | 02-09-19 | 11:04 | 1

Nederland is nog lang niet vol immers. Woningmarkt is ook prima nu

Kladderadatsch | 02-09-19 | 11:16

Wat heeft de Thierr hier nou mee te maken!?!
Edit: oh, ik snap 'm al...

Aristotalloss | 02-09-19 | 11:04 | 2

Hij illustreert hier het archetype van de onrendabele.

Red shirt | 02-09-19 | 11:08

@Red shirt | 02-09-19 | 11:08:
u heeft (zie ik) een nieuw woordje geleerd!
2x is genoeg hoor, knul. Pakje je lesboekje maar weer.

demaup | 02-09-19 | 11:21

Rutte 3 gaat doen wat het meeste geld oplevert......... lasten verzwaren tot we er bij neer vallen!
VVD is inmiddels de 'belasting kampioen'!

Fatwabuster | 02-09-19 | 11:04

21% btw op isolatie.
Duurste treinkaartjes van de wereld.
Electrische auto's met duizenden Euro's gesubsidieerd.
Wie nu nog niet ziet dat klimaatbeleid corrupt is, is blind.

tipo | 02-09-19 | 11:04 | 6

@babs55 | 02-09-19 | 11:30: Moraal van het verhaal. De overheid weet wat goed is voor u. Blijf lekker zelf uw keuzes maken!

pibasso | 02-09-19 | 11:42

@babs55 | 02-09-19 | 11:30: Maar dat is best lastig. In de winter wordt er niet goed gestrooid.
Met een geel kenteken sta je voor dezelfde stoplichten als de auto's Met windkracht veel kun je in de randstad in de problemen komen.
Er zijn veel momenten waarop de scooter een slecht idee is.

Moestuinier | 02-09-19 | 12:12

@Moestuinier | 02-09-19 | 12:12:
In mijn woon-werk situatie ga ik een provincie grens over. Prov a, strooit veel te vaak. Prov b, te weinig. De grens ligt -met auto- op een N-weg, in een bocht, waar je 100 mag. Gaat wel eens fout!
De trein? Rijdt niet altijd, jammer dan. (en ja, dan loop ik, 16 km naar huis. Zonder te zeuren)

Er zijn momenten waarop een brommer juist een goed idee is!

babs55 | 02-09-19 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar wat hebben we het toch goed met zn allen.
Iedereen arm, precies zoals de pvda het wil

Henk de Vries2074 | 02-09-19 | 11:03 | 5

@Jos Tiebent | 02-09-19 | 11:11:

Die hebben geen gegenereerde inkomen, arm is in hun ogen relatief aangezien ze er geen zak voor hoeven te doen en alles wel wordt geregeld.

Halul gebakken | 02-09-19 | 11:54

@Halul gebakken | 02-09-19 | 11:54: Vergeleken met de savannes en woestijnen waar ze vandaan komen valt het alles mee, zeker als je nog het een en ander aan faciliteiten in NL krijgt. In hun eigen landen moet je gewoon hard werken om iets te krijgen. Die Albanezen en Kosovaren en Noord Afrikanen die naar hier kwamen in 2015, werden stuk voor stuk afgewezen, maar ze hadden in die paar maanden dat ze hier zaten een prachtige vakantie gehad. Effe lekker medisch laten checken, Iedere dag vlees op het bord, Vers fruit en allerlei activiteiten. Allemaal zaken die thuis helemaal niet vanzelfsprekend zijn.

Heiner | 02-09-19 | 13:37
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken