Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oplossing klimaatprobleem: plant meer bomen

Terwijl, CO2 zit gewoon in cola!

eat that gretha thunberg

De wetenschap, waar zouden we zonder haar zijn? Niet hier op het internet in ieder geval en waarschijnlijk een stuk dichter in de buurt van ten einde raad. Maar gelukkig, de wetenschap bestaat wel en weet ons keer op keer te verbazen. Nu dit weer. Een stel Zwitsers heeft iets bedacht, waar niemand in de tweede klas Biologie ooit op zou kunnen komen. Als we het klimaat willen redden, moeten we gewoon DUIZEND MILJARD BOMEN planten. En het mag van de Volkskrant. Zo. Opgelost. Zijn wij even de barbecue aansteken.

Reaguursels

Inloggen

Bomen planten ben ik altijd voor, maar laten we wel wezen, een beter milieu begint bij jezelf. In Nederland is er plek zat voor meer bomen, en dan met name langs wegen, in woonwijken, industrieterrein, tussen akkers. Het land is onnodig kaal, en ooit was heel Nederland 1 groot bos.
Maar men kan ook het plan van wijlen Fortuyn volgen: natuurcompensatie in het buitenland. Hij dacht aan Polen, maar dat kan om het even ieder buitenland zijn.
Ikzelf hou mij bezig met herbebossing in Panama. Duizenden hectares hier liggen kaal. Belangstellenden kunnen contact opnemen

vansuyle.com | 06-07-19 | 16:36

Hier in de omgeving is de gemeente enkel bezig geweest gezonde bomen te kappen

SicSeb | 06-07-19 | 16:21 | 1

ja duidelijk beeld, bij ons ook, geen idee waarom, maar ik heb gechecked, het waren gezonde bomen volgens de gemeente en provincie. Neem voorbeeld aan Ethiopie, als we dat wereldwijd doen is probleem opgelost, en als we die algen photosynthese uitvinding ook nog massaal toepassen zijn we binnen no time uit de problemen! amazone kan dan gekapt worden, echt

Mehmet_Pamuk | 03-08-19 | 23:33

Ik lees altijd van allerlei berichten de laatste tijd dat we bomen om moeten hakken voor meer diversiteit. De vastgeroeste ecofossielen van staatsbosbeheer en natuurmonumenten gaan dat nog echt doen ook zag ik laatst in de azaanbode! O wacht! Dan is het gelukkig niet waar pffff! Naar aanleiding van het wolvendraadje van laatst (ietsiepietsie ot maar wel raakvlak met dit draadje Joris): Korenwolven zijn illegale Turken weet ik al sinds mijn jeugd, door deze diertjes slaan alle ecojihadisten ook volledig op tilt en gaan hele rare dingetjes doen! Zo, nu tijd voor bier en een lekkere worst met überveel vleesch daarin!

MakkinaBagga | 06-07-19 | 13:49

Stop met die belachelijke biomassa en kap alleen voor het produceren van hout/ producten. Het kost +\- 30 jaar om een boom van formaat te laten groeien en zo”n twee minuten om hem op te branden.
Ook de takken verwerken tot bruikbare bouw materialen.
Draai de energie centrales op gas/kolen dit is namelijk ook biomassa.

Datgingniegoed | 06-07-19 | 13:22

Excuses, mocht het al gepost zijn. Interessant is dingen om te keren. Als dus het (veronderstelde) klimaatprobleem op te lossen is door kei veel bomen te planten, is het niet onaannemelijk dat datzelfde (veronderstelde) klimaatprobleem ontstaan is door kei veel bomen te kappen, in - ik noem maar wat - het Amazonegebied bijvoorbeeld.

NerdAlert | 06-07-19 | 13:15 | 1

Heel goed! Jij moet wetenschapper in Zwitserland gaan worden.

kibbesoeb | 06-07-19 | 13:48

@ Mo,
gaaf!

Datgingniegoed | 06-07-19 | 13:10

Had hier geen idee van, waarom is dit geen wereldnieuws

Michiel85 | 06-07-19 | 14:35

Zag vanmorgen op de BBC dat ze daar ook wakker zijn geworden. De ontbossing in de Amazon krijgt de schuld.

Muuke | 06-07-19 | 10:52 | 1

Dat roepen ze al sinds de jaren '80. Ik weet het nog goed: 'ieder kwartier verdwijnt er een gebied in het Amazone gebied zo groot als België'. Op een gegeven moment geloof je dit soort hysterie niet meer. Ik in ieder geval niet.

Datsun_Cherry | 06-07-19 | 13:30

Er zijn veel betere oplossingen. Denk b.v. aan een bomenakkoord of een kilometerheffing op boswandelen.

Lentehaas | 06-07-19 | 09:21

Weet iemand waar de zure regen gebleven is?

Misterspok | 06-07-19 | 09:12 | 9

Zure regen was de eerste grote hype ingegeven door 'Club van Rome' aanhangers. Er kwamen ineens beelden van afstervende (naald)bossen. Midas Dekkers zei in die periode dat naaldbomen hier niet in hun juiste omgeving zitten en daarom heel snel ergens ziek van worden. Maar we geloofden het, we betaalden vrijwillig de aflaat voor loodvrije benzine en hingen een dure katalysator onder de auto. Hij stootte geen lood meer uit maar wel platina, maar dat is ok.
Toen kwam de volgende hype: het gat in de ozonlaag. Wederom werden we jaren geteisterd met 'einde van de wereld' berichten. Een Belgische weerdeskundige kwam in Brandpunt uitleggen hoe de NASA cijfers manipuleerde teneinde een bepaalde uitkomst te krijgen. Door ozonwaarden op te tellen met waarden van schadelijke gassen (die sinds 1971 werden verminderd door milieumaatregelen) leek het of de ozonlaag dunner werd, echter bleven deze constant. Klinkt bekend, nietwaar (CO2). De monkey came out of the sleeve een paar jaar later. Het patent op het 'duivelse gas dat ozon aantastte' liep af en iedere jan doedel zou het dan kunnen produceren. Dus volgde een ban en hadden we ineens handpompjes. En ineens verdwenen die weer: er was een nieuw drijfgas ontwikkeld met een nieuw patent, en de industrie en politiek lachten zich rot.
En toen kwam 'global warming' die maar niet kwam, en nu dus omgedoopt is tot 'klimaatverandering'. En wederom hysterie die ons ertoe gaat bewegen ons enorm op kosten te jagen, weer betalen voor absolutie. Velen zijn te jong om zich te herinneren dat dit al vaker is gedaan. Maar ik niet.

Datsun_Cherry | 06-07-19 | 13:39

Mijn hemel. Wat een flagrante onzin wordt hier geschreven. Niemand verstand van technische chemie hier, da’s wel duidelijk.

borgmonster | 06-07-19 | 23:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Hier had eigenlijk de democraat [slavernij] Obama moeten staan. Dan hadden alle puzzelstukjes in elkaar gepast. http://www.fuzzyfun.nl/12600-2/

brandewijntje | 06-07-19 | 08:13 | 2

Obama is niet eens een Afro-Amerikaan..

Komt niet uit Afrika, heeft niet eens een slavenverleden..

killRoy1982 | 06-07-19 | 13:24

@killRoy1982 | 06-07-19 | 13:24: nee, is zoon van een drugsdealer en is opgevoed in Indonesië als Barry Soetero. Maar dat is allemaal ruis en daar gaat het hier niet over in dit topic dus stop daarmee.

Michiel85 | 06-07-19 | 14:37

Wat heeft dat wijf van die Macron een oude verlopen rotkop. Jezus.

Matwetwe | 06-07-19 | 04:36 | 2

Haha botte Trump op staatsbezoek: "you look pretty good for your age..."

sprietatoom | 06-07-19 | 05:22

Ze was zijn lerares. Dus ook flink wat ouder dan die petit Napoleon.

Europees_Aanbesteed | 06-07-19 | 08:09

There are 2 of you, one that loves and one that kills...

sprietatoom | 06-07-19 | 04:02

Kappen nou ajb.

Willem_Oltmans | 06-07-19 | 01:59 | 2

Ok willem Houtman

sprietatoom | 06-07-19 | 02:52

houtje touwtje oplossing.

HaatbaardKnipper | 06-07-19 | 07:34

Precies het aantal bomen dat we al gekapt hebben. Meer meer meer boven kan zeker niet slechter zijn dan minder minder minder bomen.

MeneerGuggenheimer | 06-07-19 | 00:58 | 2

Ook in die branche komt personeelstekort voor. Als ze al het onkruid in de steden niet meer aankunnen,dan wordt het niks met die bomenplantages.

Jan Onbewoond | 06-07-19 | 09:33

@Jan Onbewoond | 06-07-19 | 09:33: En ook tegen die Rupsen kam er niet veel gedaan worden,die komen er dan ook steeds meer bij.

Jan Onbewoond | 06-07-19 | 09:35

O ja, het is een taboe maar er moeten minder mensen op de aarde komen, geboortebeperking is zó gek nog niet!

pino2 | 06-07-19 | 00:52 | 6

@sprietatoom | 06-07-19 | 02:55: Omdat globalisten in o.a. Brussel als knechten van het grootkapiaal alleen maar denken in termen van meer consumenten, meer werknemers en meer winst. Dat in combinatie met een maakbaarheids fetisj van allerlei linkse idioten.

HaatbaardKnipper | 06-07-19 | 07:39

@Decembrist | 06-07-19 | 06:40: Volgens de NOS: De bevindingen staan haaks op het klimaatakkoord dat werd afgesloten in Parijs, waar herbebossing en bosbeheer als belangrijke strategieën werden genoemd om opwarming af te remmen.

De wetenschappers concluderen dat nieuw aangeplante bossen sinds 1750 juist geen extra CO2-gas uit de lucht hebben gehaald. Mogelijk droegen de nieuwe bossen zelfs bij aan het broeikaseffect.
:Nieuw aangeplante bossen? In het verleden was de aarde één groot bos en nu opeens zijn nieuw aangeplante bossen een gevaar, eigenlijk struikelt iedereen over de redenatie dat de opwarming een feit is, voor mij is het duidelijk, ze lullen maar wat.

BerryCitroen | 06-07-19 | 09:00
▼ 3 antwoorden verborgen

50 voetbalvelden per minuut, ja per minuut (!) kapt men bomen in het immens grote regenwoud, dan moet je toch echt lachen om die paar boompjes die hier met de beste bedoelingen worden geplant.... Als ze nou eens stoppen met het kappen van het regenwoud dan zijn we al geholpen, het regenwoud is nota bene dé longen van deze aarde. Als er iets misdadig is dan is het wel de kap van dit woud, maak hier een issue van. Hoe meer natuur hoe minder CO2, de mens haalt de natuur uit balans, je hoeft niet minder CO2 uit te stoten als je de natuur de natuur laat.

pino2 | 06-07-19 | 00:50 | 3

Zitten economische motieven achter het kappen van het regenwoud dus zolang dat nog zo is gaat er niet gestopt worden met dat kappen, dus extra planten maar in een plek als europa waar we maar een nieuw regenwoud moeten maken. Het amazoneregenwoud is trouwens menselijk geplant, zie graham hancock bij joe rogan.

Michiel85 | 06-07-19 | 03:35

@Michiel85 | 06-07-19 | 03:35:

Ok, elke boom die gekapt komt uit het regenwoud belasten met 1000% importheffing. Of is het de vraag naar die mooie hardhouten bomen ?

sprietatoom | 06-07-19 | 04:15

Tsja, biomassa stoken en soja vreten niet heel goed voor het regenwoud.

HaatbaardKnipper | 06-07-19 | 07:42

Op de NPO net een fragmentje van deugneus Trudeau. Te gênant voor woorden toen hem naar zijn eigen klimaatacties werd gevraagd. Echt shocking. Nul respons.

HaatbaardKnipper | 06-07-19 | 00:46

Laten we heel de provincie Groningen vol met bomen planten. Bijkomend voordeel: ze hebben dan voldoende hout om nieuwe woningen te bouwen en de verzakte woningen te stutten. En dan zijn ze ook gelijk van de windmolens af. Kunnen de Veluwse wolven er ook naar toe. De koeien kunnen weg want de boeren worden houthakkers. Goh iedereen blij.

Rdock | 06-07-19 | 00:36

Co2 gehalte atmosfeer stijgt sinds de eerste metingen, toen er nog nauwlijks menselijke invloed te verwachten was. Door meer bossen te planten komt er meer waterdamp in de atmosfeer. Waterdamp is een sterk broeikasgas, zodat het effect juist averechts zou zijn volgens de opvattingen van de klimaatgelovigen.

watazooi | 06-07-19 | 00:32 | 1

Het vrijwel nooit genoemde waterdamp dat voor tweederde deel verantwoordelijk is voor het broeikaseffect.

boccelullus | 06-07-19 | 10:59

Op de website van Groenlinks notabene staat een artikel over CO2 en bossen. het artikel is volledig incompleet voor de oplettende lezer maar geeft wel aan dat bossen CO2 opslaan en bij verrotting of verbranding weer CO2 uitstoten.

https://klimaat.groenlinks.nl/nieuws/hoe-bereken-je-de-co2-uitstoot-van-bossen-en-houtkap

Als je verder zoekt op internet vindt je veel van soortgelijke dossiers. Of ik zelf geloof in de klimaatverandering met als oorzaak mens laat ik in het midden, maar als je echt CO2 wilt verminderen dan moet je niet met onzin komen.

Bossen ( biomassa) slaan CO2 tijdelijk op tot ze verrotten. Een blad wat groeit neemt CO2 op, een blad dat in de herfst van de boom valt stoot CO2 uit.

1.000 Triljard Km2 bossen planten haalt heel veel Co2 uit de lucht maar als de bossen volgroeid zijn hebben ze bijna geen nut meer. Afgezien daarvan is het massaal aanplanten van bossen op plekken waar ze eerst niet stonden een aanslag op het ecosysteem. Net zoals een krop sla, geteeld in Afrika, gekocht in een Nederlandse supermarkt, betekent dat je een 300 gram water exporteert uit Afrika naar Nederland. Een watermeloen van 10 kilo idem.

Energie uit biomassa; de hoeveelheid CO2 die een boomstam heeft opgenomen tijdens zijn groei stoten we weer uit tijdens de verbranding, daarbij niet meegerekend de CO2 uitstoot tijdens het onderhoud van het bos, de kap en het transport per schip.

Wees lief voor het milieu, wees lief voor het klimaat, maar hoedt je voor de onzin en foutieve lulkoek.

Promedio | 06-07-19 | 00:22 | 5

Iedereen is volledig de weg kwijt. Blinde paniek om mee te gillen met de klimaatwaan van de dag. De een roept links de ander rechts. En de ene 'maatregel' werkt de ander tegen. Denk na over structurele oplossingen. Kernenergie en een rem op de bevolkingsgroei. Zet daar echt kundige mensen op. En geen nitwits als Klaver en Jetten.

HaatbaardKnipper | 06-07-19 | 00:55

Interessant verhaal, Als ik het goed begrijp is natuur van zichzelf op langere termijn klimaat neutraal. Het is inademen en uitademen. De lulkoek als hel en verdoemenis om het businessmodel ¨klimaat" op te dringen.
Wat vindt u overigens van ontwoestijning? Niet om er uiteindelijk bomen te planten, maar gras en graan bijvoorbeeld. Ik heb wel eens Israelische projecten gezien die wonderbaarlijke resultaten opleverden. Ook Egypte heeft al jaren zulke plannen (maar geen geld?) en in zelfs in Niger schijnen resultaten te zijn behaald die hout snijden.

squadra | 06-07-19 | 08:45

Ik denk dat u nog even de klok moet zoeken, de klepel heeft u gevonden. Dat wel.

Dr_Prepper | 06-07-19 | 09:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Stel we planten al die bomen, dan de CO2-uitstoot/opname weer een beetje in balans, en kunnen we inderdaad door blijven gaan met fokken, maar over enkele generaties, ergens in de toekomst, komen we geheid weer voor exact hetzelfde probleem te staan. En wat is dan de oplossing, gaan we dan wéér bomen planten? Ergens houdt dat natuurlijk op, want het is een vicieuze cirkel, lijkt me. Of denk ik nou te simpel?

JackStick | 06-07-19 | 00:10 | 1

Nee, je denkt niet simpel. Die Miljard bomen compesseren iets gedurende de koemnde 50 jaar wat we de afgelopen 100 jaar hebben uitgestoten. Echter de CO2 die we vanaf vandaag uitstoten is nieuw en zou weer moeten worden opgevangen. Volgens de logica van hun.

Promedio | 06-07-19 | 00:25

Geenstijl werkt teveel mee aan de klimaathysterie terwijl er daar totaal geen gegronde redenen voor zijn .
Doe nou eens net zoals Robert Jensen ,richt je op het klimaat optimisme en de wereld ziet er ineens een stuk beter .... en realistischer uit .

iopeth | 06-07-19 | 00:04

Euhh, stoppen met omkappen van het regenwoud misschien?

Patatter | 06-07-19 | 00:01

Dus geen windmolens en zonnepanelen maar gewoon overal bomen. Boomparken in zee en bomen op het dak is toch veel mooier :)

ja-nee-misschien | 05-07-19 | 23:45

Grappig. Ik zag een russische wetenschapper/natuurbeheerder van : Siberie , die beweert dat juist door al de bomen die daar de laatste aantal jaren zijn gaan groeien waar eerst toendra was, het Albedo effect afnam , en het warmer werd. Zijn oplossing ; al de bomen daar omkappen ! Gaat lekker zo.

Kim-Jung-Un | 05-07-19 | 22:58 | 4

@BSE rundfunk | 05-07-19 | 23:06: En het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn . Thoriumreactorontwikkelinkstijd verkorten van tien naar 3 jaar, door er miljarden in te investeren , die we dubbel en dwars terugverdienen als we overal de thorium reactoren neerzetten. Niks wind (vogels, insecten , boze boeren niks zon ( brandgevaar etc ) , en alle auto's op waterstof+E , dus geen vervuilende batterijen (kinderarbeid) nodig . Zijn we ook onafhankelijk van olielanden in onze energiebehoeften en kunnen we alles gewoon retour sturen. Alles opgelost , en we leefden nog lang en gelukkig.

Kim-Jung-Un | 05-07-19 | 23:25

@BSE rundfunk | 05-07-19 | 23:06: dat exact. En iedereen maar extra struiken in zn tuin zetten hoeha.

Ramses Sappie | 06-07-19 | 03:40
▼ 1 antwoord verborgen

Goed plan, laten we ook tegen Brazilië zeggen dat ze moeten kappen met kappen.

BozePaarseMan | 05-07-19 | 22:49 | 1

Warmtepompje, iemand?

BSE rundfunk | 05-07-19 | 23:07

Voor het klimaat natuurlijk een goed plan! Maar ook verkrachters blijken goed te gedijen tussen dat struikgewas...

Wim_Kut | 05-07-19 | 22:25

"Als we het klimaat willen redden, moeten we gewoon DUIZEND MILJARD BOMEN planten."
Ik weet niet of dit juist is echter de benodigde oppervlakte is wel af te leiden van mijn eerdere berekeningen.
Het halve land moet worden bedekt met zonneparken wil de 3150PJ kunnen worden opgewekt. Dit ondanks dat zonnepanelen een rendement hebben van rond de 20%.
Fotosynthese heeft maar een rendement van 0,7%. Dit impliceert dat de benodigde oppervlakte 28 keer zo groot moet zijn. Dus 14 keer het oppervlakte van het landoppervlakte van Nederland om de 3150 PJ met fotosynthese op te wekken.
Dan neem je de omzetting van en naar diverse energiesoorten nog niet eens mee.

Kortom, volkomen kansloos.

Links:
Gehele berekening www.geenstijl.nl/5146731/live-verkiez...
Samenvatting www.geenstijl.nl/5146760/feynman-en-o...
Plus de zeer belangrijke bijdrage van Feynman www.geenstijl.nl/5148402/kerkdienst-k... dus dit is nog maar het gunstigste geval.

ProAsfalt | 05-07-19 | 22:20

Op het Journaal zeiden ze: bomen en planten hebben CO2 nodig. En die stoten zuurstof uit. Co2 voor bomen en planten is als zuurstof voor de mensch.
Bomen bijplanten lost het probleem op. Dus het hele klimaatakkoord kan de prullenbak in.

nattegleufhoed | 05-07-19 | 22:17 | 2

Wat ze vergeten is dat bij het rotten van de dode bomen, of het verbranden ervan, er ongeveer eenzelfde hoeveelheid CO2 vrijkomt. Daarom is een volgroeid bos ook CO2 neutraal; de afgevallen bladeren, takken en dode bomen geven evenveel CO2 af als dat de nieuw bladeren en planten/bomen weer opnemen.

Promedio | 05-07-19 | 23:45

@Promedio | 05-07-19 | 23:45: ja maar in een natuurlijk proces voedt die co2 vervolgens de bodem, en het "ademen" van een boom levert dus zuurstof op, terwijl het afschudden van die bladeren slechts de vermindering offset die het aanmaken oplevert. Netto is het resultaat dus dat de Co2 lager wordt, en het zuurstofgehalte (dat een aantal % is gezakt al van 19 naar 15%, onder 6% en alle mensen zijn dood trouwens) omhoog gaat.

Michiel85 | 06-07-19 | 03:43

Oplossing klimaatprobleem: Bouw kerncentrales

ProAsfalt | 05-07-19 | 22:11 | 1

Er komt er 1 in Petten om isotopen voor kankerbestraling te maken. Iedereen blij vandaag en niemand die klaagt. Maar waarom dan niet om electriciteit op te wekken?

Trumme | 05-07-19 | 23:31

Ik zie niet in wat hier op tegen is?

wapster | 05-07-19 | 22:02

Ik zie niet in wat hier op tegen is?

wapster | 05-07-19 | 22:02

Zet die bomen maar op zee, genoeg ruimte daar.

RandyBiel | 05-07-19 | 21:44

1 biljoen bomen, 1 miljard hectare, 1 miljoen vierkante kilometer dus. Ik heb eventjes rondgekeken. Als Saoedi-Arabië nou eens de helft van hun land vol zou zetten met bomen, dan hoeft de rest van de wereld *niks* te doen. Afrika heeft het geld er niet voor (maar is toch bezig met een gigantische groenstrook in de Sahel), Brazilië wilt landbouw, de VS, Rusland, Canada en de EU zijn al relatief groen van zichzelf. Saoedi-Arabië heeft er geld zat voor, palmbomen planten is al hun nationale trots en hun olie is grotendeels oorzaak voor wereldwijde klimaatproblemen, dus laat hen er maar wat meer van planten.

Alexander des Burgus | 05-07-19 | 21:39 | 4

Als ze in Saoedi-Arabië bomen planten worden het wel olijfbomen...
zit tenminste nog wat olie winst in.

Rene046 | 05-07-19 | 22:50

HO! Die triljard Km2 bos is enkel om de CO2 op te slaan die sinds de industriële revolutie is vrijgekomen. Die bomen doen er zeker 40 jaar over om genoeg biomassa te hebben om al die Co2 op te slaan. Ondertussen hebben we 40 jaar lang veel meer CO2 uitstoot de lucht ingegooid. Of je er nu in gelooft of niet, de berekeningen moeten wel plausibel zijn.

Promedio | 05-07-19 | 23:49
▼ 1 antwoord verborgen

Wedden dat ze in Nederland een stuk of twintigduizend Eiken gaan planten.
Gaan lang mee en hebben weinig onderhoud nodig.

Zapata10 | 05-07-19 | 21:25 | 1

Ha lekkere blaadjes!, denkt de eikenprocessierups.

steekmug | 05-07-19 | 22:05

Moest toch even controleren in de adresbalk of ik wel de Volkskrant aan het lezen was ipv 'Volk en Vaderland'. Beginnen ze ineens over 'boreale bossen'.
Edgy hoor.

Milanus Maximus | 05-07-19 | 21:17 | 1

Ik moest ook lachen. Toch kudos aan Terry dat hij dat woord heeft teruggegeven aan het collectieve Nederlandsche vocabulaire.

sioux_ | 06-07-19 | 16:48

Na een tijdje vallen die bomen weer om en de CO2 komt weer vrij dooral die torretjes en kevertjes

ritter vn hüpfburg | 05-07-19 | 21:17

Wederom een Insellösung, een eiland-oplossing. De klimaatgekkies gaan massaal bomen planten en creëren daarmee het volgende probleem. China heeft inmiddels geleerd dat het gaat om de diversiteit. Rond de Sahara werd ook zo'n project gestart. Nadat er een ziekte uitbrak was binnen de kortste tijd meer dan 10% plotsklaps weg. Het grondwaterpeil zakte meters omdat het ecosysteem berekend was op veel minder vegetatie. Het opzuigen van water trekt allerlei zouten versnelt omhoog, waardoor verzilting toeneemt en de vegetatie dood gaat. Het gaat om het gehele ecosysteem. Het massale kappen van bomen en vegetatie voor palmolie heeft complete eilanden en gebieden in een woestenij veranderd. Voordat dit dus als de volgende oplossing voor alle problemen gepropageerd wordt, is het eerst zaaks naar het grote geheel te kijken. Een belangrijke stap is een intensieve en duurzame energievoorziening, kernreactoren kunnen een oplossing zijn, dan beperking van de bevolkingsgroei.

Frau Merkel | 05-07-19 | 21:17 | 3

Je moet het tegelijkertijd doen. En inderdaad, diversiteit in de bossen die je aanplant schijnt van levensbelang te zijn. Maar liever dat dan die idiote maatregelen van die klimaattafel & urgenda te implementeren die louter verdienmodellen en veel hinder en comfortverlies opleveren.

Graaisnaaiert | 05-07-19 | 22:32

@Graaisnaaiert | 05-07-19 | 22:32: Dat ben ik volledig met je eens. Het is echter weer iets dat nu momentum krijgt en her en der de kop op steekt. Naar goed links gebruik wordt het nu een Faecesbook actie a la ijsemmer en iedereen deugt de pan uit door bomen te planten. Er gaan bepaalde groepen geld ruiken en massaal bomen planten en daarmee meer schade aanrichten. Het is zaaks de boel in dit stadium van het juiste narratief te voorzien zodat het daadwerkelijk effect heeft. Ik heb weinig vertrouwen in de media wat dat betreft.
Het geeft Rutte en consorten wel een mogelijkheid het klimaatakkoord anders in te vullen en zonder gezichtsverlies dit waanzinnige voorstel bij uit vuil te gooien, waar het hoort. Rekenen kan links niet, anders hadden we de hele opwarmingsdiscussie niet gehad, dus dat maakt niet uit. Het resultaat is dat over drie jaar resultaat gemeld kan worden: de temperatuur zakt weer. Dat doet het toch al, maar dan mag het ook gezegd worden. Het komt dan uiteraard door het bijplanten van bomen. Tsjonge, wat was de Linkse Kerk toch goed. Op naar het volgende drama.

Frau Merkel | 05-07-19 | 23:04

@Frau Merkel | 05-07-19 | 23:04: Inderdaad, voorzien van narratief is aan ons reaguurders. Een betere wereld begint bij jezelf.

Michiel85 | 06-07-19 | 03:47

Er groeit nu een hele generatie op die gelooft dat CO2 een gifgas is. Feit is alleen dat zonder CO2 alle leven onmogelijk is. Momenteel zit er ongeveer 450 ppm in de lucht, dit getal schommelt door de eeuwen heen. Is zelfs al (voor de industriële revolutie) rond de 1500 ppm geweest. Onder de 150 ppm sterven bomen en planten en daarna de rest. Verder zijn er vooraanstaande wetenschappers die claimen dat een toename van CO2 door opwarming komt en niet andersom.

Kwelbeller | 05-07-19 | 21:06 | 2

“Verder zijn er vooraanstaande wetenschappers die claimen dat een toename van CO2 door opwarming komt en niet andersom.”
U bedoelt de heer en mevrouw Kwelbeller?

IJsbrekert | 05-07-19 | 21:44

Er is dan ook niemand die er voor pleit om CO2 onder de 150 ppm te brengen.

RandyBiel | 05-07-19 | 21:46

Tsja, je zou ook gewoon ballen kunnen tonen en landen met een tropisch regenwoud kolonialiseren om de massale kap ervan te voorkomen (schijnt erg ingewikkelde materie te zijn voor die post-koloniale vrijheidsrukkers). Die regenwouden liggen daar met een reden (en dat is niet om in een veels te duur betaald groen-links grachtengordelpandje te eindigen als zoveelste zinloze meubelstuk), iets met tegengaan van fenomemen als El Niño.. en dus de hoofdreden van klimaatverandering...

Nederlanddraaitdoor | 05-07-19 | 20:51 | 3

Zou je willen beginnen met Suriname? Dat land was tot 1975 een kolonie van Nederland.

theo-is-dood | 05-07-19 | 21:15

Om klimaatverandering tegen te gaan moet je de oceaan ter hoogte van de Goudkust af laten koelen, waardoor het Amazone-regenwoud in een woestijn verandert. Het lijkt mij dan ook beter op andere plaatsen dan Brazilië bossen aan te planten.

Alexander des Burgus | 05-07-19 | 21:42

@theo-is-dood | 05-07-19 | 21:15: tot nu toe is de kap daar vrij beperkt gebleven, ten opzichte van ontbosgiganten zoals Brazilië, Maleisië en Indonesië.

Ramses Sappie | 06-07-19 | 03:46

Eerst rossen ze het halve Amazone-gebied leeg voor de hamburgers van McDonalds , in Indonesië spoelt de vruchtbare grond de zee in vanwege houtkap voor tuinmeubeltjes in het westen, omdat geld voor een paar handige jongens.
En nu opeens bomen gaan planten.
Hadden ze ook iets eerder mee kunnen komen.

kloopindeslootjijook | 05-07-19 | 20:50

Windmolens, warmtepompen en dure zonnepanelen is handel.
Maar helpen ze ook.

kloopindeslootjijook | 05-07-19 | 20:42

schijnt in principe te kloppen, mits je de bossen blijft onderhouden, dan wel in staat laat te blijven bestaan.

Probleem is de beperkte blik. Er wordt alleen naar CO2 gekeken, verder nergens naar. Dat die bomen bv op/ in grond moeten staan. Dat er nu al een tekort aan grond is omdat we ook landbouw de ruimte moeten geven. Nu is het niet geheel 1 op 1 wat betreft concurrentie landbouw en bos, maar wel voor een erg groot deel. Meer bos = minder landbouwgrond, zeker op deze schaal.

Dat idee van veel meer groen in steden, ook op daken enz is wel erg leuk. Ziet er ook mooi uit.

En verder wat FvD zegt: meer, meer, meer kerncentrales.

Nuuk | 05-07-19 | 20:41 | 3

Je kunt ook bomen planten in gebieden waar nauwelijks landbouw mogelijk is. Bekijk maar wat video’s van “Waterboxx” op YouTube

theo-is-dood | 05-07-19 | 21:08

Een bos dat je niet beheert is het meest rendabele dat je uit een bos kunt krijgen. Elke tractor, boswachtersjeep, kettingzaag of wat dan ook dat je in een bos ziet is funest.Als een volwassen bos 1 miljoen Kilo CO2 heeft opgeslagen dan mag je alle CO2 uitstoot voor het onderhoud daar weer van aftrekken. Tot in de eeuwigheid.

Promedio | 06-07-19 | 00:31

He, soms gaat de CO2 en de temperatuur omlaag.
uh oh
Werner Kirstein: Klimawandel - Wird die Wissenschaft politisch beeinflusst?
www.youtube.com/watch?v=jdQiSWY1GWo&a...
De laatste 15 jaar klopt het niet meer...

kloopindeslootjijook | 05-07-19 | 20:38 | 1

soms gaat de CO2 omhoog en de temperatuur omlaag.

kloopindeslootjijook | 05-07-19 | 20:41

Het bomen planten moet dan op wereldschaal in een dusdanig tempo, dat er voor geen mens nog tijd en energie resteert voor de voortplantingsdaad. Waarmee het CO2-probleem van twee kanten tegelijk wordt opgelost. Doen!

Ridde Rogter | 05-07-19 | 20:33

De nieuwe manier van zogenaamd groen ondernemen is de CO2 uitstoot compenseren door wat bomen te planten. Nou ze betalen gewoon een bedrag aan een organisatie die claimt in ruil wat boompjes te planten.

Sprinkhaan | 05-07-19 | 20:22

Is er al studie gedaan naar wat het effect is als we 1 generatie kinderen overslaan wereldwijd? Stop je kwakkie maar ff in een potje in de vriezer.

Injegezicht | 05-07-19 | 20:21 | 4

Juist, beetje of zeehonden, of kutkoters. Ik wil ik ook altijd alles maar dat gaat niet.

Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 20:31

Ow sorry Parel, ik ben echt van mening dat er hier teveel rondlopen op deze aardkloot. Helemaal als we elkaar alsmaar de kop blijven inslaan.

Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 20:33

@Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 20:33: hoe eer ze elkaar de kop in slaan is ook minder co2

Rotterdammert1965 | 05-07-19 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

Geef de aarde haar natuur terug. Simpeler en goedkoper kan het niet!

Dr_antonickx | 05-07-19 | 20:19

Overheden en bedrijven kunnen dit oplossen, zonder de belastingbetaler op te zadelen met achterlijke windmolens, warmtepompen en dure zonnepanelen.

Dr_antonickx | 05-07-19 | 20:15 | 1

Het gesleep met goederen over de wereld stoppen. Dat kan door tarieven, handelsbeperkingen en belastingveranderingen.
Protectionisme, eigenlijk. Wellicht te verkopen in newspeak als ecologisch protectionisme?
.
En dan nog zullen Afrika en Azië minder moeten groeien.

Parel van het Zuiden | 05-07-19 | 20:22

Hoe vaak lees ik hier "CO2 is plantenvoedsel". Nou, laten we dan bomen planten. Maar nee, is het weer niet goed.

koeberg | 05-07-19 | 20:14 | 1

Morgen plant ik er een. Doet u mee?

Michiel85 | 05-07-19 | 21:06

Een Deugwoud...
Laten we het maar doen. Een stuk minder contraproductief en fantasierijk dan de staande “klimaatmaatregelen”.
.
Gaan we het nog een over die 7 miljard and counting hebben? Lijkt me dat Afrika en Azie daar maar eens wat aan moeten gaan doen....

Parel van het Zuiden | 05-07-19 | 20:10 | 5

Als u nu even onderzoekt waarom in Afrika en Azië de bevolking zo snel toeneemt, dan bent u al een stuk dichter bij de oplossing. Daar ligt onze grote winst en ook onze verantwoordelijkheid.
In Nederland kenden we tot 50 jaar geleden ook hele grote gezinnen. Waarom?

Promedio | 06-07-19 | 00:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke imbecielen doen de berekeningen? Ik word echt boos als ik dit soort stront lees, tijdens mijn studies kreeg ik zo’n ongelofelijke schop onder mijn hol dat ik 25 meter door gang gleed en moest remmen met mijn tanden….

hetgingperongeluk | 05-07-19 | 20:09 | 3

Elke cm2 boven je kop bevat ongeveer 16 gram CO2, daarvan moet zo'n 3'4 de boom weer in dus zon'n 12 gram en van de 12 gram maakt de boom keurig weer hout en ook nog eens 8 gram zuurstof. Plant de hele Sahara maar weer vol, zoet water maken met zonnepanelen, mooi werkje voor de gelukzoekers.

ritter vn hüpfburg | 05-07-19 | 21:08

@ritter vn hüpfburg | 05-07-19 | 21:08: kijk maar eens wat de Israeli’s In de Negev-woestijn voor elkaar hebben gekregen

theo-is-dood | 05-07-19 | 21:18

@ritter vn hüpfburg | 05-07-19 | 21:08: weer??

Ramses Sappie | 06-07-19 | 03:59

Niemand kan zeggen dat ik niet meehelp.
Ben een boom van een vent, als zeg ik het zelf.

Kapitein Sjaak Mus | 05-07-19 | 20:04

Deugbomen. Maar alles beter dan het klimaatakkoord.

priks | 05-07-19 | 20:04

Daarom trots op deze Nederlandse uitvinding waarmee je zelfs bomen kunt planten in de woestijn: de Waterboxx.
Zie: Groasis Waterboxx is een instrument dat ontwikkeld is om bomen te laten groeien in droge, verwoestijnende gebieden en rotsen. De box is een uitvinding van de Nederlandse voormalig bloemenhandelaar Pieter Hoff en won in 2010 de Popular Science Green Tech Best of What’s New Innovation of the Year Award.[1][2]

De waterboxx bestaat uit een bakje van 5 liter water met daarin een uitsparing voor het planten van de zaailing in de droge bodem. Op de bodem van de waterboxx zit een uitsparing met een vochtgeleidend touwtje welke bij het planten naast de wortels van de zaailing wordt aangebracht. Dankzij deze kunstmatige maar beperkte vochtvoorziening groeien de wortels in tegenstelling tot beregening of druppelirrigatie naar de diepere ondergrond waardoor de jonge aanplant sneller droge periodes kan overleven.

In 2016 kreeg het de opdracht een 180 kilometer lange rij van bomen aan te leggen om de Mexicaanse stad Mexicali.[3] Het klimaat is daar heel ongunstig voor nieuwe bomen, in de zomer kan de temperatuur oplopen tot 50°C en alle neerslag valt geconcentreerd in een maand. Het is de grootste opdracht tot nu toe voor Groasis dat al zaken heeft gedaan in 31 landen.[3]

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:03 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het boompje hier op de foto ziet er een beetje dead uit maar dat heeft en reden. Dat is het plant-boompje, wordt bewaard in de kelder en komt alleen tevoorschijn als er weer is een boompje geplant moet worden voor de fotografen. Is al 50 jaar oud maar psssssst, schijnt geheim te zijn.

jan huppeldepup | 05-07-19 | 20:03 | 1

Wees gerust. Ik vertel het niet verder.

Frau Merkel | 05-07-19 | 20:50

Aai dat is even een tak in de spaken van slinks. Een goedkope makkelijk te realiseren oplossing? Nee zeg. Daar kunnen de linkse bloedzuigers geen geld aan verdienen. Gaan ze nu weer migranten uitbuiten voor subsidie? Wie zal het zeggen

Repetitive Beats | 05-07-19 | 19:59

Klimaatregel#1: minder mensen.

Monkey Cabbage | 05-07-19 | 19:57 | 1

Als ik elke keer moet kiezen om "cookies" te accepteren of te weigeren ben ik al een seconde kwijt aan stroomverbruik. Wereldwijd een enorme stroomverspilling.
1 Miljard seconden is gelijk aan 16,7 miljoen minuten en dat is weer gelijk aan 277.778 uur of wel 11.574 dagen en dat is ruim 32 jaar. (robgroen.nl)

meneer der meneren | 05-07-19 | 20:06

Dus we zijn weer terug bij ontbossing. Weg met dat hele klimaatplan en CO2 gelul, gewoon weer wat boompjes planten en we kunnen er weer 100 jaar tegenaan.

GroetenVanUrk | 05-07-19 | 19:56 | 1

Sterker nog, aan bomen kun je nog geld verdienen. Google maar met “fuelwood africa”

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:17

En hier kapt staatsbosbeheer halve bossen, omdat de diversiteits drang door ook heeft toegeslagen. Ze willen meer kale vlakten. En de zgn biomassa moet natuurlijk ook ergens vandaan komen.

bqbq | 05-07-19 | 19:51 | 1

Biomassa dat uit Canada met een schip wordt aangevoerd.

Rotterdammert1965 | 05-07-19 | 22:38

Wat is er eigenlijk gebeurd met het idee om Olivijn te strooien? Vond het destijds goed klinken, maarja ook een oplossing waar niet lekker aan te verdienen valt.

www.trouw.nl/nieuws/emeritus-hooglera...

amateurrr | 05-07-19 | 19:50

En vervolgens zakt dan het CO2-gehalte terug naar het niveau van voor de Industriële Revolutie en zitten we weer in de Kleine Ijstijd? Uitgaande van de aannames en theorieën van antropogene klimaatverandering uiteraard. Nee dat is vast heel gunstig voor Mens en Milieu, kou... Daarom zijn de tropen ook veel biodiverser dan koudere breedtegraden.

In ieder geval op de schaal van onzalige plannen een stukje onschuldiger ogend dan de andere waanzin van in een economie op volle snelheid acuut aan de noodrem trekken en maar hopen dat niemand z'n botten breekt of erger. Mits het niet weer een excuus wordt om half de Derde Wereld in een mensenreservaatje te laten wonen, in een land dat voor 90% uit oerwoud moet blijven bestaan, terwijl wij 99% hebben gekapt.

Maar ja, wat geld wegsmijten aan het ontzilten van zeewater door zonnekracht in de bloedhitte van de Sahara, de Takla Makan, zomers Siberië of tijdens het door Moeder Natuur's zomer-BBQ roosteren van koala's in bosbranden in Australië, en dat dan weer gebruiken om gewassen en bomen te kweken die wellicht ook nog een bijkomend nut hebben in voedselproductie, haard- en timmerhout, of het merendeel van onbruikbare delen van landbouwgewassen onderschoffelen en daarmee de natuur nabootsen in haar vastleggen van fossiele brandstof, het kan erger.

Wol | 05-07-19 | 19:50

Ik hoop dat er nog genoeg mensen zijn die weten hoeveel 10^12 bomen is. Waar haal je die vandaan, wie zet ze in de grond en wie geeft ze water….maar dat zal wel gezeur zijn…

hetgingperongeluk | 05-07-19 | 19:50 | 2

Bekijk de films van John D Liu op YouTube

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:09

1 boom laat per seizoen genoeg zaden pleuren om een heel bos mee te vullen. Kies een soort dat zo min mogelijk onderhoud nodig heeft en gaan met die banaan.
Aan ruimte ook geen gebrek, niet alleen is er nog veel open ruimte op de wereld, maar steden staan vol met gebouwen die eigenlijk gewoon betonnen balken zijn. Op elk dak kan je grote plantenbak met bomen neerzetten.

Ik zeg niet dat dit nu de ultieme oplossing is, maar het is in ieder geval een stuk praktisch haalbaarder dan de meeste andere oplossingen waar de politiek mee komt.

ZonderNaam | 05-07-19 | 20:52

Van energie te voorzien met je knijpkat? Alleen interessant voor intercontinentale luchtvaart. Voor de rest is direct elektrisch 4x efficienter.

kokkie klaphaak | 05-07-19 | 19:51

Eiken. Ik ben voor.

VanBukkem | 05-07-19 | 19:49

5x5 =25 m2 voor 1 boom.
1km. x 1km.= 1000.000 m2= 40.000 bomen.
1000.000.000.000 : 40.000= 25.000.000 km2 =
5000km x 5000km.
is een aardige lap land.

frank4444 | 05-07-19 | 19:46 | 4

Valt wel mee.
Aardoppervlak is 510.100.000 km²
Daarvan is 70% zee.
Reken zelf maar uit hoeveel ruimte we hebben.

Kapitein Sjaak Mus | 05-07-19 | 19:50

25 m2 voor 1 boom?
In de meeste bossen staan ze wel dichter op elkaar.

ZonderNaam | 05-07-19 | 19:54

Het midden oosten, was ooit bos, kijk maar naar de jachtkastelen in de woestijn

ritter vn hüpfburg | 05-07-19 | 21:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb zojuist een paar extra CO2 caps in den vijver gegooid.

redthehaghue | 05-07-19 | 19:46

In China en India blijven ze alles in de lucht pompen .
Ga daar mekkeren .

likmegaties | 05-07-19 | 19:39

Dit gaan we natuurlijk niet doen. Stel je voor dat we de goedkoopste en effectiefste methode zouden kiezen om de opwarming van de aarde te vertragen, hahaha! Nee, beter is het om vijfhonderd miljard euro te besteden aan het aanleggen van warmtenetten, windmolenparken en houtgestookte energiecentrales, want anders valt er niets te verdienen door de maffiose vvd-"klimaatondernemers"...

Rhenium | 05-07-19 | 19:38

De beste klimaatmaatregel voor Nederland is overigens afschaffen van de kinderbijslag.

ZonderNaam | 05-07-19 | 19:36 | 3

!!!!! Voor elke hobby mag je zelf betalen. Maar voor kinderen krijg je elk kwartaal geld van de overheid. ???

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:12

En de hypotheekrenteaftrek. Dan stoppen alle VVD stemmers spontaan met roken.

Vuurwezel | 05-07-19 | 21:19

Ik begrijp dat iedereen hier altijd alles kudt vindt maar hoe zien jullie de toekomst? Komt vanzelf goed?

Spanko | 05-07-19 | 19:35 | 6

Dat vroeg ik me ook al af. Dit is toch gewoon een prima onderzoek. Lijkt me wel een mooi project. 1000 miljard bomen planten. En die Jesse Klaver krijgt hier echt teveel eer om hem de leider vd klimaatmaffia te noemen. Daar is hij echt niet slim genoeg voor hoor.

kokkie klaphaak | 05-07-19 | 19:42

@azijnseikerT | 05-07-19 | 19:41: is geen probleem maar lokale hittegolven van 50 plus en grootschalige verdroging kijk ik toch niet echt naar uit voor de planeet. Ik heb nog geen plan gezien tot nu toe dat een beetje zoden aan de dijk zet zonder de hele natuur via windmolens en zonnepanelen een elektrafabriek te laten worden. Dan zijn 1000 miljard bomen die het probleem schijnen op te lossen toch een schitterend alternatief.

kokkie klaphaak | 05-07-19 | 19:47

@kokkie klaphaak | 05-07-19 | 19:42:
Ik zou Klaver ook niet de leider van de klimaatmaffia willen noemen.
Hij is eerder de mascotte

ZonderNaam | 05-07-19 | 21:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar bomen planten, daar verdient de klimaat maffia onder leiding van Jesse geen moer aan. Het interesseert ze helemaal niks, noppes, nada. Bomen planten, dat is waar GroenLinks vroeger om bekend stond. Nu is het vooral planten van windmolens en zonnenpanelen. Alles moet vol vol vol vol. Ze kunnen beter Groen weg halen in hun partij naam. Vies goor communistisch uitschot. Overigens zorgt hun migratie beleid voor meer CO2 uitstoot, minder groen, minder ruimte, minder natuur, minder milieu, meer klimaatverandering en meer overbevolking.

Indoneesje | 05-07-19 | 19:34 | 4

Groenlinks stond vroeger bekend als CPN, EVP, PPR en PSP.
Dat leverde kennelijk niet genoeg op, dus dan maar greenwashing.

Monkey Cabbage | 05-07-19 | 19:40

Het kutte van links is altijd dat ze alles willen, en altijd op de kosten van een ander. De overheid moet van hen altijd overal meer geld aan uitgeven. Dat diezelfde overheid dan steeds meer geld bij een steeds kleinere groep productieve burgers moet weghalen interesseert ze geen ruk want zijzelf zijn meestal direct of indirect in dienst van de overheid dus bevinden zich aan de ontvangende kant van de belastingstroom.
Laat ze zelf eens een keer keuzes moeten maken voor hun gewenste beleid.

Klimaatbeleid? Ok, maar het grootste probleem is dan de overbevolking dus moet je kinderen duurder maken. Begin maar met afschaffen van de kinderbijslag en ouders een fikse extra bijdrage aan onderwijs laten geven.
Met minder kinderen heeft het onderwijs ook eindelijk de door hen zo vurig gewenste kleinere klassen en kunnen ze in die sector ook eindelijk eens puin gaan ruimen.

Open grenzen? Ok, maar dan eerst de verzorgingsstaat ontmantelen want we kunnen niet de hele wereld van uitkeringen en voorzieningen voorzien.
Bijkomen voordeel is dat je zonder dat nivelleringsfeestje alleen nog maar migranten krijgt die de handen uit de mouwen willen steken. Handophouders lopen wel door naar het volgende land.

En zo kan ik nog wel meer verzinnen, maar tegen linkse heilige huisjes schoppen heeft weinig zin in dit land.

ZonderNaam | 05-07-19 | 20:10

@Monkey Cabbage | 05-07-19 | 19:40: En nog steeds is GL niet veel meer dan een splinterpartij die af en toen een boertje laat.

loze stijl | 06-07-19 | 06:57
▼ 1 antwoord verborgen

je kunt een boom planten, heel leuk, maar kun je een plant bomen ?

etwaboy | 05-07-19 | 19:33 | 2

wel kappen en dat doen ze daar massaal

Slurfje | 05-07-19 | 19:35

Ik wil heel graag een bijdehand antwoord geven maar het loopt helemaal vast hier. Tovenarij, ga ik vanuit.

Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 20:29

De kosten van het planten van een biljoen bomen, zo'n 300 miljard euro. Dat is echt een koopje vergeleken met de rekening die de klimaatpriesters alleen al aan Nederland willen opleggen.

Er gaat dus geen enkele boom geplant worden.

ZonderNaam | 05-07-19 | 19:32 | 2

Nope, want daar verdient de klimaat maffia geen rooie cent aan.

Indoneesje | 05-07-19 | 19:35

Daar hebben we 'm. Levert de staat per saldo niets op. Dus a no go. Enkel für die buhne. Jammer eigenlijk. Gemiste kans.

suscrofa | 05-07-19 | 19:35

Nou vraag ik me of als er zoveel grote bossen bij zouden komen of dat ansich een klimaatverandering teweeg brengt. Neerslag zal ergens anders vallen. Luchtdruk, winden het is een complex systeem.

BrutusBosch | 05-07-19 | 19:32 | 1

2007 startte dit projekt van 5000000 hectare, kosten (eu) maar een paar miljard.
Wat er in het noorden bijgeplant werd, verdween in het zuiden door massale illegale kap.
Tja nog maar een paar miljard erin stoppen?
www.mo.be/interview/vergroening-afrik...

Slurfje | 05-07-19 | 19:34

Sorry jongens... dit mag niet van Groen Links want die hebben al dat land nodig voor zonnepanelen.

trottle | 05-07-19 | 19:31 | 1

En voor huizen voor kanslozen uit overal en nergens.

zwarte_weduwe | 05-07-19 | 19:39

Als je cannabis sativa nou zou enten op een onderstam van pyrus communis (gebruikelijk in de appelteelt) krijg je dan een winterharde fruitboom ? Vraag ik me dan even af..

suscrofa | 05-07-19 | 19:29 | 5

Dat gaat niet werken.
De teelt van gerst en hop wel.
Gerst laten mouten, hop erbij, water eroverheen, simsalabim.
En als je dat niet lekker vindt, hop weglaten en stoken, bij voorkeur in een koperen ketel.
Distillaat opvangen, in een houten vat stoppen en even wachten.

Prettige avond, allemaal!

Kapitein Sjaak Mus | 05-07-19 | 19:55

Het is éénjarig. Helaas.

knutsel_ | 05-07-19 | 22:49
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen ook alle wetenschap ontkenners toegang tot de wetenschap ontzeggen. Geen moderne zorg meer. Medicatie, computers, alles begint met wetenschap. Lost het probleem zich vanzelf op.

Ignatius J Reilly | 05-07-19 | 19:28 | 6

@Ignatius J Reilly | 05-07-19 | 19:30: wat dacht je. Ik antwoord maar niet. Ik hou het lekker vaag. Hoef ik er ook geen verantwoording over af te geven.

azijnseikerT | 05-07-19 | 19:36

De wetenschaps definieert misschien het probleem maar als de politiek de oplossing moet bedenken blijf ik lekker sceptisch

ZonderNaam | 05-07-19 | 19:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Natuurlijk is het weer een vreselijk domme oplossing. Als je zoveel bomen plant heb je kans dat het CO2 niveau onder de kritieke waarde komt en alle bossen zullen gaan verstikken.

azijnseikerT | 05-07-19 | 19:24 | 6

Door de bomen het bos niet meer zien?

Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 20:24

@azijnseikerT | 05-07-19 | 19:38: Gelul. Feiten geven de doorslag, met name de wetenschappelijk bewezene. Pamela Anderson heeft argumenten.

Ramses Sappie | 06-07-19 | 09:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Sowieso ben ik voor bomen planten, ongeacht het klimaat.

Patje2011 | 05-07-19 | 19:22 | 1

Juist, baat het niet dan schaadt het zeker niet.
EN
De kosten gaan voor de baat uit, zei VOC al en zo is het.

snapal | 05-07-19 | 19:25

Die bomen heb je niks aan met die zure regen.. oooh wacht ;)

RedwhiteNick | 05-07-19 | 19:22 | 1

RedwhiteNick.
Probleem met de zure regen was reeel en is opgelost.
In de jaren zeventig had je vooral in Duitsland bossen die kaal waren, nu niet meer.

snapal | 05-07-19 | 19:29

Hier zouden links en rechts zich toch mee moeten kunnen verenigen? Ik bedoel wie is er nou tegen het herplanten van bos?

Mogwai | 05-07-19 | 19:21 | 2

Projectontwikkelaars?

Verhoeve4365 | 05-07-19 | 19:33

De klimaatmaffia, want die verdienen geen rooie cent. U zult aan de waterpomp moeten of u nu wilt of niet.

Indoneesje | 05-07-19 | 19:37

Eerst was het kappen met kappen. Nu bomen ze over bomen.

suscrofa | 05-07-19 | 19:20 | 1

Wat McMarx zegt; We are doomed!

suscrofa | 05-07-19 | 19:21

Een oplossing? We are doomed!

McMarx | 05-07-19 | 19:20

125 bomen per persoon. Ik heb nog wel wat ruimte op mijn dakterras. Zet ik naast mijn gas-bbq wat bomen neer en dan kan ik roepen dat mijn terras klimaatneutraal is?

Geboortebeperking werkt beter. 5 miljard is meer dan genoeg.

Peter_la_Selie | 05-07-19 | 19:20 | 2

Gas-bbq = geen BBQ.

Baron Clappique | 05-07-19 | 19:25

@Baron Clappique | 05-07-19 | 19:25:

Ach, het vlees is heerlijk en mijn onderburen hebben geen last van de stank. Ook wat waard.

Peter_la_Selie | 05-07-19 | 19:31

Die Sahara (en andere woestijnen) staat toch maar leeg.
Windmolens, zonnepanelen en wat ontziltingsfabrieken en we pompen de woestijnen vol met zoet water en dus bomen.
Kost vele miljarden, maar als het klimaat naar de klote gaat kost dat 1000 biljard.

snapal | 05-07-19 | 19:19 | 1

Een ontziltingsinstallatie is helegaar niet nodig. Google maar eens met “Groasis Waterboxx”.

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:40

Exponentiele bevolkingsgroei nog steeds geen probleem. Alaaf.

padbuffel | 05-07-19 | 19:17 | 2

Nope. Gaat om welvaartsniveau. Houd je ze allemaal arm is er nog steeds niks aan de hand.

azijnseikerT | 05-07-19 | 19:25

@azijnseikerT | 05-07-19 | 19:25: maar dat gaat niet gebeuren met vrienden als Bezos en Zuckerberg. Zij gaan deze sloebers internet geven zodat ze zien hoe relaxed en luxe we er hier bij zitten. Dan komen ze het gewoon zelf halen.

Lochos | 05-07-19 | 20:33

Je moet eens ouwe foto's opzoeken, geeft niet van wat. En dan een foto opzoeken (of gaan maken) van dezelfde plek nu. Je zult verbaasd staan. De wereld was nog nooit zo groen. En al dat groen houd ook nog water vast.

(met excuus voor eventuele d/t vauten)

hotnot | 05-07-19 | 19:15 | 2

Ik las "geniet van wiet"

BubbelWater | 05-07-19 | 19:22

Vroeger stond er een flat en nu nog steeds. Wat is nu je punt ?

Baron Clappique | 05-07-19 | 19:27

Kappen met die onzin. Daar hebben we een spreekwoord voor. Door de bomen het bos niet meer zien. Als er straks 2 miljard Afrikanen bij zijn gekomen staat er straks toch geen boom meer overeind in Afrika. Ze hebben meer bomen dan wij kunnen planten.

suscrofa | 05-07-19 | 19:15 | 7

@matatwork | 05-07-19 | 19:52: Hoe kun je sparen voor de dag van morgen als he eigen regering je land leeg steelt en een inflatie van 1000% per jaar veroorzaakt (zie Zimbabwe)

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:54
▼ 4 antwoorden verborgen

In tegenstelling tot meer meer meer windmolens zou dit mogelijk wel kunnen werken. Maar valt er ook iets aan te verdienen? Nee? Dan gaat het niet gebeuren.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 05-07-19 | 19:13 | 2

Klopt , het is geen verdienmodel.

ja,diedus! | 05-07-19 | 19:16

Ach, ik wil best een paar extra boompjes in de tuin neerzetten hoor. Ben de beroerdste ook niet.

Graaisnaaiert | 05-07-19 | 19:17

En volgens de ecoloog kan dan iedereen ook nog eens een keer meedoen, gaat dat wel passen hier? Meneer de ecoLOOG.

Aap Noot Miesje | 05-07-19 | 19:13

Daar waren ze met het tropisch regenwoud allang achter.

van stampij | 05-07-19 | 19:13

Dit is een hoax, pornhub had in 2014 een actie om bij elke 100 views één boom te planten. Ik had in die maand eigenhandig al een groot deel van de benodigde bomen bij elkaar gefapt.

Maar nog steeds schreeuwt Gerrit Hiemstra dat we dood gaan door klimaatverandering, dus er klopt iets niet.

Diddykong92 | 05-07-19 | 19:12 | 3

Ging dat niet over een flinke bos hout voor de deur?

hier openen | 05-07-19 | 19:15

Google die Hiemstra maar eens , en kijk dan wat zijn belangen zijn en verdienmodel is. Dan snap je waarom hij zo hard schreeuwt.

ja,diedus! | 05-07-19 | 19:17

@ja,diedus! | 05-07-19 | 19:17:
Jij hebt dat kennelijk gedaan, plemp het dan gelijk hier neer voor luiwammesen zoals ik.

Monkey Cabbage | 05-07-19 | 19:36

De tokkie BBQ man man

drs. P | 05-07-19 | 19:12

Zolang Nederland haar mestoverschot niet mag exporteren naar Afrika kunnen ze daar op de akkers minder voedsel verbouwen. Die gewassen zijn net zo nuttig als deze bomen. Zonder die plantjes vangen ze daar minder CO2 in. De Europese regels tegen de export van afval veroorzaken honger en houdt CO2 in de atmosfeer.

Feynman | 05-07-19 | 19:12 | 1

Die grootschalige mestverwerkingsfabrieken draaien grotendeels op subsidie. Waar staat dat NL geen mest of mestkorrels kan of mag exporteren?

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:57

Monsanto gaat nog eens heel veel zaad verkopen.
Ohw, die niet natuurlijk.
Ik wordt hovenier denk ik.

Ruimedenker | 05-07-19 | 19:12 | 1

Bayer zult u bedoelen.
En dat is geen fijn plan, want die gewassen sterven na 1 oogst te hebben opgeleverd.

BubbelWater | 05-07-19 | 19:20

Ik heb het: ik word bomenkweker.

antagonist | 05-07-19 | 19:12 | 2

Had dat maar in de brugklas bedacht. #DurfTeDromen

Yie_Ar_Kung_Fu | 05-07-19 | 19:16

Gereguleerde teelt ?

suscrofa | 05-07-19 | 19:19

Laten die bomen nou net massaal gekapt worden.

Volgens mijn aluhoed vriendjes vanwege 5G, dat hoge bomen het signaal storen.

BubbelWater | 05-07-19 | 19:12

Aerial reforestation. Bestaat al een tijdje, maar wordt weinig aandacht aan besteed. Net als kernenergie. Ik dacht dat we in een klimaatcrisis zaten...

Gobbledygook | 05-07-19 | 19:12

Willen jullie meer of minder Marokkaanse vijgenbomen?

Kapitein Stijlvol | 05-07-19 | 19:12

1 biljard bomen planten om het klimaat te redden zou een fantastische oplossing zijn.
Weet al wat 99 procent zou zeggen> werkt niet.
Toch is het proberen meer dan waard.

snapal | 05-07-19 | 19:11 | 2

In combinatie met geboortebeperking en een serieuze zoektocht naar alternatieven energie wel. Maar dit gaat zoveel verdienmodellen buitenspel zetten, gaat natuurlijk niet gebeuren. Doorstoken, doorfokken en ondertussen allemaal aan de warmtepomp en het accuzuur. Mooi man, die sonate van rinkelende kassa's.

Graaisnaaiert | 05-07-19 | 19:14

Laten we eens beginnen met 1 biljoen bomen. 1 biljard is wel erg veel!

Yie_Ar_Kung_Fu | 05-07-19 | 19:17

Er moet vraag naar hout zijn? Gewoon in de biomassa centrale? Of mag dat dan weer niet?

Vosfox | 05-07-19 | 19:11 | 3

Dat wordt gehaald uit Canada, hoeft de burger niet te weten.

BubbelWater | 05-07-19 | 19:14

Driekwart van Afrika kookt zn potje op een houtvuur

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:59

Een paar miljard minder mensen zet meer zoden aan de dijk. En het kan, als we willen. Gewoon anticonceptie gratis maken. Alle vrouwen een spiraaltje en de mannen een vasectomie. 500 dollar beloning.

Vrouwtje_haram | 05-07-19 | 19:10 | 3

Save the earth, stop giving birth!

Yie_Ar_Kung_Fu | 05-07-19 | 19:21

Nou niet gelijk de echte oplossing verklappen. Anders zitten al die groen-links gekkies zonder hobby/wereldbeeld/werk. Foei!

Ofzo2 | 05-07-19 | 19:22

Dat doen ze al in India

theo-is-dood | 05-07-19 | 20:59

Het klimaatakkord kan dus de prullenbak in. Terug naar de tekentafel, of nog beter: aan de schop!

Middenmoter | 05-07-19 | 19:10

Het boompje "Macron" schijnt al deaud te zijn.

Fijnstoffer | 05-07-19 | 19:09 | 2

Schijnt ook al een nieuwe aangeboden te zijn door Macron. Of door z'n oud lerares.

antagonist | 05-07-19 | 19:11

Tekenend...
Nu Macron zijn politieke carrière nog.

Wijze uit het Oosten | 05-07-19 | 19:20

Maar welke bomen?

Ofzo2 | 05-07-19 | 19:09 | 7

Treurwilgen

ZonderNaam | 05-07-19 | 19:34

Vergeet vooral de Bonsai boompies niet

Tobi | 05-07-19 | 22:15

Slagbomen

jacobh-59 | 06-07-19 | 01:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Precies, bomen planten. Dat zal het klimaat leren.

azijnseikerT | 05-07-19 | 19:08

Vandaar al die biomassa centrales die draaien op vanuit Canada verscheepte bossen.

Baron Clappique | 05-07-19 | 19:06 | 1

Sad, very sad. Wie dit verdedigt is af. Wat zegt Jesse erover ? Of moet hij dit eerst overleggen ?

sprietatoom | 06-07-19 | 03:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken