Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Totale pannenkoek Han Polman nodigt Russen niet uit voor WO2-herdenking, maar Duitsers wel

Zou het kunnen? Dat ze in Zeeland een Commissaris van de Koning hebben gevonden die nóg dommer is dan Karla Peijs?

nein nein nein

Het lijkt er wel op. Zie boven. Man. Man. Man. NU verplicht luisteren voor Han Polman: vier afleveringen Ghosts of the Ostfront uit de Hardcore History serie van Dan Carlin. En dan nooit meer zeggen dat de Russen niet op ons feestje mogen komen. En je misschien ook verdiepen in de, zeg maar, discutabele rol die de Duitsers iets meer dan 75 jaar geleden op het wereldtoneel speelden. Man. Man. Man.

kom op hee

Reaguursels

Inloggen

Meer dan 80% van alle Duitse verliezen vonden plaats aan het Oostfront en in Rusland verloor Hitler de oorlog ten koste van 11 miljoen Russische soldaten. Een uitnodiging was wel zo netjes geweest.

Wim141 | 04-06-19 | 11:39

Deze man heeft gewoon last van lepra in zijn hoofd.
En dan ook het besluit om de herdenking in Terneuzen te laten plaats te laten vinden. Het meest spannende wat daar is gebeurd in WWII is dat boer Krelis zijn kippen moest afstaan aan de duitsers. Neem dan Vlissingen, de zwaarst gebombardeerde stad van Nederland in de WWII en niet Rotterdam of Nijmegen wat die linkse rakkers iedereen willen laten geloven... Wederom pure volksverlakkerij door deze fopneus die zich Commissaris v/d Koning mag noemen..

Pimel-de-Cheval | 04-06-19 | 10:09

HaHaHa , toen de russen duitsland binnen viel, zijn alle duitse vrouwen verkracht. Dus zeg nu niet dat de russen er niet bij waren !!!

brandewijntje | 04-06-19 | 10:04 | 1

Toen de sovet-unie Berlijn binnentrok zijn veel moffinen verkracht.
Dit uit wraak voor wat er gedaan werd door ze in de sovet-unie.

Roger-Rabbit | 04-06-19 | 12:15

Rusland bashen. nu was de Sovjet unie net zo fout als het derde rijk, maar zeggen dat de Russische kameraden niets met de bevrijding te maken hebben is gek.

Schepvogel | 04-06-19 | 08:40 | 1

Algemeen wel natuurlijk,maar de Rus uitnodigen voor iets waar ze in wo 2 niet ter plaatsen waren is eigenlijk niet vreemd.
Als er een rond getal aan komt ivm de invasie van Normandië is het wel zo netjes en diplomatiek om ze wel uit te nodigen.
Maar voor dit,nee niet echt.

Roger-Rabbit | 04-06-19 | 10:05

Net als de Italian waren de Russen net zo fout. Rusland hielp Duitsland met de invasie van Polen waarmee WOII begon. Pas toen de Duitsers Stalin in zn reet namen keerde de Russen tegen Hitler.
Hier word m.i. altijd laconiek over gedaan. Vergeet ook niet voor het gemak dat de Russen geen enkel land hebben bevrijd maar nog 40 jaar onder het bewind van de Sovjets moesten leven tot aan de val van de Sovjet Unie. Iets waarvan de economische gevolgen nog honderd jaar zichtbaar van zullen zijn.

Zolang Putin zich gedraagt als een bevrijder is hij wat mij betreft ook niet welkom.

Dat je de moffen durft uit te nodiging is een op zichzelf staande belediging.

Haatejaculaat | 04-06-19 | 08:33 | 2

Marokko heeft ons toch bevrijd?

Ronnie uit Helmond | 04-06-19 | 11:33

Vergeet Franco en zijn makkers niet, die tot halverwege de jaren 70 tig met hun arm omhoog mochten blijven zitten.

cat22 | 04-06-19 | 11:38

Nou en? Joden woonden daar al 3000 jaar. In de 19de eeuw waren de joden de grootste etnische groep in Jeruzalem. En de Rothschilds stellen nu niks meer voor.

Zo_Zit_Dat | 04-06-19 | 09:58

Gotgloeiende gotverdomme!
Tegen de m**r, die kerel!

Gezeik hier over communisme en wat het heeft betekent of zou kunnen beteken is nietszeggende ouwehoerkoffiedikkijkerij.

Of we Russisch of Duits geproken zouden hebben. Lazer op met dat intellectualistische geneuzel.

Oh, ja de Leen- en Pachtwet. Wie heeft daar financieel het meeste aan gehad? Dat was het Verenigd Koninkrijk. Was ook nog revers-lend-lease, veel minder dat is zo, maar als je land op apegapen ligt? Eerst twee waarschuwingsatoombommen en koud na de oorlog de Koude Oorlog?

Het gaat om de mensen. Doodgewone mensen, die een beetje een leuk leven willen. Interessante baan, leuk neuken, kindertjes krijgen, oud worden temidden van liefhebbende familie. Nee doden, Everests van doden.

Om de vele millioenen doden. Stalin wierp alles en iedereen in de strijd. Rücksichtlos, want dat was de enige optie. Een Russische soldaat het twee mogelijkheden. Voorwaarts tot de overwinning of dood. Russen kennen al soms weinig nuance, hard als het leven daar kan zijn en zeker niet in die tijd. De "totalen Krieg", maar dan op zijn Russisch en dat is een graatje erger.

Het was een afgerijselijke strijd. Al die theoretici wens ook een deelname aan de Blokkade van Leningrad. Oom V. heeft het ondervonden. Onbeschrijfbaar leed.

Mijn schoonvader melde zich vrijwillig en loog over zijn leeftijd, hij was zeventien. Kapot geschoten weer opgelapt. Eingekesselt met zijn kameraden en alleen hun pis om te drinken. Dat was de oorlog die onze "leiders" uitvochten. Nee, de gewone man en vrouw lieten uitvechten. Daar gaat het mij om!!

Vergeet dat niet!! Doodgewone mensen de dood injagen. Het standaardwerk van de leiders die wij mogen "kiezen".

Een heel land, de USSR, leed na de oorlog aan de frontkolder, shell-shock, PTSS noemen we dat nu, want iedere familie had iemand te betreuren en dan moeten opboksen tegen het zgn. Vrije Westen, dat nooit vrij was, maar dat is een ander verhaal. De USSR heeft WOII verloren en niet Duitsland.

Nu nog steeds graven er mensen op de voormalige slagvelden in de hoop iets te vinden van hun dierbaren.

En met al die smerigheid en oeverloos voortdurend onmatig geweld waren er mensen, die hun geest niet lieten verworden. Die de cultuur, hun cultuur, probeerden hoog te houden. Zoek maar eens uit hoe de mensen m.n. de vrouwen van de Ermitage gezorgd hebben voor het cultuurbezit. Dat was in het groot daar in St Petersburg

Maar het gebeurde ook in het klein, die twee vrouwen in Oekraïne met boeken op een sleetje proberende die boeken in veiligheid te brengen. In de bittere kou - en ik ken de Russische winter, heeft me bijna het leven gekost - hadden anderen de boeken misschien in de hens gestoken voor een korte warmte. Maar nee, dat soort mensen probeerden hun waardigheid als mens te behouden. Daar kunnen we een voorbeeld aan nemen. Ach het zijn van die kleine verhalen van persoonlijke grootheid, die amper iemand in het Westen kent. Zeker niet een bepaalde Commisaris van de Koning.

Het gaat mij niet om het land Rusland.
Het gaat mij niet het land, de USSR,
De VS, het VK, Canada en vele ander staten
Het gaat mij om de mensen, zoals u en ik.
Het achteloos vernietigd kanonnenvlees.
youtu.be/7bEKU70_7E8
Tuurlijk soms moet je, je vader- of moederland verdedigen.
Je kust je kind, je kust je vrouw en strijdt een (ijdele) strijd?
Wat wij ons aan laten doen in naam van volksmenners, welke dan ook, in verleden en heden.
Smartelijk! Evocatus

Evocatus | 04-06-19 | 01:23

Hier in de GS-panelen veel ruis over 'de Russen'. Vanaf 1917 begon in Oost-Europa een experiment dat de huidige EU-adepten (à la D66, Timmermans e.d.) willen herhalen: Rusland ging samen met de aangrenzende republieken op in de Sovjet Unie. De burgers van de Superstaat Sovjet Unie waren 'nieuwe mensen' volgens communistisch model. In de Sovjet Unie was de aanduiding 'Rus' of 'Oekraïner' historisch: in de nieuwe tijd waren zij allemaal 'Sovjets'. Deze omvolking duurde tot het uiteenvallen van de Sovjet Unie, wat niemand voor mogelijk hield. Dit hele gebeuren is zeer instructief voor wat er gaande is met de EU. D66 en Timmermans verlangen ernaar om Nederland op te laten gaan in de EU. In plaats van Nederlander komen er alleen maar EU burgers van de Superstaat EU. Dit gaat fout, net zoals het fout ging met de Sovjet Unie. Maar om nu weer geschiedsvervalsing te plegen... Nazi Duitsland werd verslagen door de Sovjet Unie onder leiding van Stalin (een Sovjet van Georgische huize).

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-06-19 | 23:10

Even raden: D666?

wegrenner | 03-06-19 | 22:58

Rusland was in het oosten gewoon de nieuwe bezetter, en nog steeds.

flame_me | 03-06-19 | 22:51 | 4

@Xantion | 03-06-19 | 23:43:
Volgens mij waren er aardig wat landen die hielpen met de oorlog tegen de bolsjewieken.
Zelfs Amerikaanse troepen zaten er,maar dat moet ik eerst ff opzoeken hoe dat zat precies.

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 23:59

@Roger-Rabbit | 03-06-19 | 23:59:
U doelt op de American Expeditionary Force? Er was ook nog de Canadian Siberian Expeditionary Force. Hebben we nog American Expeditionary Force, North Russia. De Archangel Campaign.
Keuze genoeg. Reken maar dat men dit in Rusland tot op de dag van vandaag niet vergeten is en zeker president Poetin niet. Niet voor niets smeed hij de Russen om tot een wapen.
Iedere keer weer. Evocatus

Evocatus | 04-06-19 | 01:34

@Evocatus | 04-06-19 | 01:34: dat weet ik zo net nog niet,oude Rusland en VS lagen elkaar toen wel goed,Tsjechen vochten er toen ook en er is sprake voor een monument.
De Russen willen niks met dat communisme weten donders goed wat voor ellende dat is en was.

Roger-Rabbit | 04-06-19 | 08:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, daar hebben we weer zo'n zacht ei die de geschiedenis niet erkent. Hezelfde soort mensen dat anderen een oorlog injaagd, maar daarna geen thuis geven. Het zal allemaal wel.

LV-224 | 03-06-19 | 22:44

Het is een grote vergissing om er vanuit te gaan dat de vijand van je vijand je vriend is. De communisten (Bolsjewieken) waren nog wreder dan de nazis. Als Duitsland er niet tussen zat dan hadden de Bolsjewieken Nederland bevrijd van vrijheid zelf en nog veel ergere dingen.

unshift | 03-06-19 | 22:35 | 2

Hoe komt het dan dat zij zich terug trokken uit Oostenrijk ?

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 23:32

@Roger-Rabbit | 03-06-19 | 23:32:
Een deal met het Westen; als ze zich terugtrokken uit Oostenrijk en ook Joegoslavie en Griekenland met rust zouden laten, dan zou het Westen ze niks in de weg leggen bij de bezetting van Oost Europa.

telelezer | 03-06-19 | 23:42

Vooral moeten de Polen worden uitgenodigd. Bevrijders van Breda. Helden in Operationele Marketing Garden. Generaal Sosabowski. Enzovoort.

ljcoster | 03-06-19 | 22:33 | 1

We hebben inderdaad veel te danken aan de Polen. Dat doet me denken aan hoe de Poolse koning Jan Sobieski (lang geleden) Europa ooit bij Wenen behoedde voor een andere levensgrote invasie

telelezer | 03-06-19 | 23:45

Feit: 80 % van ALLE Duitse legereenheden, van normale Wehrmacht soldaat tot aan elite SS-er, vochten aan het Oostfront tegen de Russen.

4/5 deel, oftewel 80 %!

Nederland: Ja, um, Europa is bevrijd door de Amerikanen.

rachid82 | 03-06-19 | 22:12 | 23

@LV-224 | 04-06-19 | 00:25:
Alles komt bij die Engelse kneus vandaan,en niet wat ze laten zien kunnen ze hard maken.
Geloof mij maar dit gaat nooit wat worden.
En daarom hoor je er niets over,Is allemaal zo dun dat je dit hard kan maken.

Roger-Rabbit | 04-06-19 | 08:47

@Roger-Rabbit | 04-06-19 | 08:43:

Jouw bron geeft mij gelijk.
Dus wie lult hier nou dom?

Je chronologie klopt ook niet;
- eerst werden alle boeren beroofd;
- toen staken sommigen uit wanhoop de buit in brand;
- daarna werden *alle* Oekraïners daar collectief voor gestraft;
- en pas DAARNA mislukte die oogst.

Je doet alsof je alleen alle historische kennis en alle basale logica afwijst. Maar door slachtoffers van genocide voor hun eigen dood verantwoordelijk te stellen, wijs je ook alle vormen van menselijkheid, rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid af.
En je poging van 8:47 uur het neerhalen van MH17 te verdedigen is te onbegrijpelijk om op in te gaan. Zoek hulp.

Dandruff | 04-06-19 | 11:25
▼ 20 antwoorden verborgen

na 75 jaren weten we nog niet hoe we respectvol een herdenking moeten uitvoeren. het was goed geweest om de Polen en Russen ook uit te nodigen . en.... de cdk moet verplicht een geschiedkundige hufterscursus volgen.

Schilder58 | 03-06-19 | 22:01

Ben wel weer toe aan een bevrijding...

Bill le Koek | 03-06-19 | 21:54

Het is dat een herdenking van onze bevrijding (hoewel sommigen menen dat we ons niet snel genoeg onder één Europese paraplu kunnen schuilen) ondenkbaar nee zinloos zou zijn zonder de bevrijders, maar de uitnodiging van Trump zal tegen heug en meug gegaan zijn.

Sans Comique | 03-06-19 | 20:59

Russen zijn er langzamerhand aan gewend
Net hebben de hulpjes van onze democratische waardes in Oekraïne Generaal Jukov van zijn sokkel Getrokken in kharkov !
sputniknews.com/europe/20190602107556...
Veder werden de Russen in 2014 geweerd bij de herdenking van de bevrijding van auschwitz , het Oekraïense front had het zogenaamd bevrijd in 1944
Vermeldings waard zijn ook de vernietigingen van de monumenten in polen
sputniknews.com/europe/20180705106608...
Als laatste zijn onze Limburgse jagers in 2015 gaan paraderen naast onze bevrijders/“bezetters” op 300 mtr van de Russische grens in Narva, de einige stad in de wereld die een Nederlands SS monument heeft ter herdenking van
en.m.wikipedia.org/wiki/23rd_SS_Volun...
Dus ben niet verbaast door die commissaris van de koning in Zeeland doet alleen wat hem opgedragen wordt de herschrijving van de geschiedenis is in volle gang!

pietka | 03-06-19 | 20:31 | 5

@Xantion | 03-06-19 | 23:48:

Bondgenoten ja; vandaar dat ze Polen samen binnen vielen.
De buit was namelijk al verdeeld vóór die invasie begonnen was. Dat was dus wel iets meer dan een niet aanvalsverdrag; heel Europa werd gewoon verdeeld. Ook een leuk weetje is dat de Duitse tanks die ongevraagd in Nederland kwamen buurten op Russische olie reden.

Dat Polen en Rusland al eeuwen conflicten uitvechten staat helemaal los van Russische oorlogsmisdaden zoals Katyn. Of het verdrijven van miljoenen Polen om een heel land richting Duitsland te verplaatsen. Of het decennialang bezet houden van Polen (en heel veel andere landen) na WO2. Voor al die Russische tirannie is geen enkel excuus, ook niet ver voor WO2.
Bovendien, elke nieuwe oorlog staat op zichzelf. Puur omdat er tot het moment van uitbreken al vrede was.

Je kunt eindeloos oude vetes blijven oprakelen als excuus voor oorlog, maar dan ben je niks meer dan een Social Justice Warrior. Een linksgekkie dat heilig gelooft in erfzondes van hele volkeren die bestraft moeten worden voor hun privileges.
Kijk ook eens verder.

Dandruff | 04-06-19 | 00:40

@Xantion | 04-06-19 | 12:28:

Nee, iets dergelijks heb ik nergens gezegd.
Jij komt met een stropop, omdat je niet in wil gaan op de lange lijst feiten, voorbeelden en argumenten die ik noem.

Een stropop is een drogreden.
Net als steeds veranderen van onderwerp als je ongelijk blijkt te hebben.

Dandruff | 04-06-19 | 13:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Technisch gezien zouden alleen de volgende landen uitgenodigd moeten worden:

- Verenigd Koninkrijk
- Canada
- Polen
- Verenigde Staten

En niemand anders. Nee ook niet die paar verdwaalde Georgiers (waren geen Russen) en koloniale troepen van Frankrijk.

Maar om wel Duitsers uit te nodigen en geen Russen is toch wel een gotspe. Maar goed moest weer van Bilderberg waarschijnlijk. Overigens had Stalin het nooit tegen de Duitsers gered door in de begin jaren veel materiele steun te krijgen van de Amerikanen. Vergeten Rusland lovers nog wel eens. Joe Stalin had het goed verprutst en was onder de voet gelopen door praktisch zijn gehele officierenstaf uit paranoia te executeren en de industrie lag ook al op zijn gat met zijn domme vijf jarenplannen. Maar goed de geschiedenis wordt geschreven door winnaars blijkt maar weer.

Graaf_van_Hogendorp | 03-06-19 | 20:29

Omdat de Nazi's aan de oostkant van Europa ook wat te doen hadden, konden ze aan de westkant Europa binnenstappen.
nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in...

Dodeijke slachtoffers per land (nog zonder de gewonden dus)
Sovjet-Unie 23.600.000
China 19.605.000
Duitsland 7.503.000
Polen 5.000.000
Nederlands-Indië 4.000.000
Japan 2.621.000
India 1.587.000
Joegoslavië 1.027.000
Frans Indo-China 1.000.000
Roemenië 833.000

kloopindeslootjijook | 03-06-19 | 20:17 | 15

@van der g | 04-06-19 | 00:53: Die oorlogsmisdaad op de Duitse steden was ter voorkoming van de wederopstanding van alweer dat Duitse crupuul. Die atoombom had ook hier gegooid kunnen worden. Dat zou ook zijn gebeurd als D-day niet door kon gaan of zou mislukken. Gelukkig was het weer goed op D=day en weet niemand door welk oog we van de naald zijn gekropen. Dat Japan de lul werd zat eraan te komen. Later hadden we ook zo'n dingetje in Joego. Toen grepen de Yankies ook de macht en bombardeerden ze jarenlang oorlog binnen een paar weken helemaal de typhus. Einde oorlog. Europa zat aan een mooi meer te vergaderen, terwijl er genocide werd gepleegd. Daar zijn we goed in. Een hoop lullen en wegkijken van het echte probleem. En ja, morgen gebeurt het gewoon weer. En we kijken ernaar en weigern maar om te leren van de geschiedenis. Daarom komt er nooit een kolonie op Mars.

LV-224 | 04-06-19 | 03:09

@Dandruff | 03-06-19 | 20:29: Uiteindelijk wonnen wij, en dat is maar goed ook. Ziet u het rijtje? U tikte het zelf in. Moeten we niet nog een keer doen. Maar ja als roepende in de toendra ben je al snel de dorpsgek en wordt je doodgeschoten door een idealogische gek.

LV-224 | 04-06-19 | 03:33

@Roger-Rabbit | 03-06-19 | 22:17: Lees het boek "The bombing war in Europe" van Richard Overy. Mischien dat je dan snapt waarom het is gegaan zoals het is gegaan. Het is makkelijk om achteraf een koe......... etc.

sailor 1 | 04-06-19 | 04:55
▼ 12 antwoorden verborgen

Nederland laat weer eens zien dat onze ambtenaren echt compleet van de pot zijn gerukt... De moffen een beetje uitnodigen...?! Ik ben benieuwd wat mijn opa hiervan zou hebben gevonden...

Expertus_Dico | 03-06-19 | 20:16 | 1

Prima argument van Polman toch? Moeten we de Russen ook uitnodigen voor de bevrijding van Lutjebroek? We herdenken daar het einde van WO II in Zeeland. Daar horen de Duitsers toch echt bij. Veel opa's hebben inmiddels laten horen dat ze de oorlog willen herdenken met de Duitsers er bij.

Harry uit Rotterdam | 03-06-19 | 21:46

Jullie begrijpen het niet.
Hitler - Berlijn vocht tegen de Russen... het NAVO hoofdkwartier in Brussel houdt nu oefeningen in Noorwegen en Finland vanwege Rusland en Poetin.

sociaal_econoom | 03-06-19 | 19:59

Een tukker, van de partij die het kleinste aantal zetels kreeg bij de provinciale staten verkiezingen 2019 in Zeeland, als cvdK daar; ik snap er niks meer van.

McSplutter | 03-06-19 | 19:45

Waarom vindt iedereen dit zo raar? Dit is specifiek de herdenking van slag om Westerschelde. Daar waren de Russen nu eenmaal niet bij betrokken. En de moffen wel. We vinden het al geruime tijd nodig om de agressor van destijds te betrekken in herdenkingen. Dat is al bijna normaal geworden. Dus.....

Gen. Maximus | 03-06-19 | 19:36 | 1

Helemaal mee eens!

van der g | 04-06-19 | 00:36

Ik snap het wel. Russen hebben niet gevochten aan het westfront zoals de Amerikanen, Engelsen, Canadezen en Duitsers. (Wel in Texel zoals een reaguurder al opmerkte). Als je vanuit die optiek beredeneert, is het dus logisch dat de Russen evenals de Japanners niet zijn uitgenodigd.
Bovendien waren de Russen niet betrokken bij de bevrijding maar bij de bezetting van een aantal landen. Logisch dus dat Poetin niet gevraagd is.

van der g | 03-06-19 | 19:22 | 13

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 03-06-19 | 22:57:
Klopt dat waren Georgiërs net als dat Stalin een Georgiër was. Ik noemde hen gemakshalve Russen. Er werd op Texel gevochten tot na de bevrijding. Schermutselingen tussen de nog bewapende Duitsers en gedeserteerde Georgiërs vonden plaats tot 20 mei 1945.

van der g | 04-06-19 | 00:17

@Dandruff | 03-06-19 | 19:51:
De Russen hebben uiteraard een enorme bijdrage geleverd in hun strijd tegen de nazi's. Dat is mijn punt ook helemaal niet. Bij een Stalingrad-herdenking (oostfront) zou het gepast zijn om Duitsers en Russen uit te nodigen. Zij namen immers beiden deel aan die strijd. Gaat het echter om D-Day of het Ardennenoffensief (westfront), dan is het niet gepast om daar dan ook Russen uit te nodigen. Daarover verschillen wij dus van mening.

van der g | 04-06-19 | 00:32

@van der g | 04-06-19 | 00:32: Dat is inderdaad de kern van de zaak.

sailor 1 | 04-06-19 | 04:57
▼ 10 antwoorden verborgen

Over 50 jaar leren de kinderen dat wij in 40-45 door de Russen bezet waren en vervolgens door Marokkanen en Duitsers bevrijd. Waarop de Turken ons land opgebouwd hebben.
Iedereen die daar iets tegen in probeert te brengen wordt van nepnieuws beticht en volgens EU-decreet 2039-Bis3 ter dood veroordeeld. Want racisten worden niet meer geduld.

du Roi Soleil | 03-06-19 | 19:17

Wat een schande deze man. Het hele fenomeen Commissaris van de Koning = ondemocratisch net als de ongekozen burgemeester. Wij,het volk,worden nog steeds als onderdanen gezien.Wij zijn slechts vrij om op tijd belastingen te betalen.
De Russen hebben 27 miljoen mannen,vrouwen en kinderen geofferd op het altaar van onze vrijheid en het Duitse leger aan het Oostfront de nek gebroken. Daarbij vallen onze eigen doden in NL en Oost-Indië gevallen (ca.400.000 incl. vrouwen en kinderen) in het niet. De Amerikanen offerden 385.000 man in West-Europa en in Azië op. De Britten verloren ca,440.000 man.
Deze commissaris heeft geen enkel historisch besef en is een aanfluiting voor zijn mooie provincie. Maar wél de drukker en dienstplichtontduiker Trump uitnodigen in Terneuzen om de gifgasfabriek van Dow Chemical te komen bekijken.

Eendragtmaaktmagt | 03-06-19 | 19:12 | 1

De Russen hebben niks geofferd, Stalin deed dat.
Nadat Leningrad de Belegering van de Duitser had overleefd, bekeek Stalin de leidinggevenden van Leningrad als een bedreiging , omdat ze zolang onafhankelijk geopereerd hadden.

Torquemada | 03-06-19 | 21:07

Bij mijn weten hebben de Russen ook tegen de Duitsers gevochten?

pjaveld | 03-06-19 | 19:02

Het West- en Zuidfront waren een lachertje vergeleken met het Oostfront.

Oepsie1234 | 03-06-19 | 19:00

Hannie Schaft was een Rooie Verzets Strijder !
Het verhaal gaat...
Verraden door het Rechts verzet in Haarlem , in Opdracht van onze Regering in Ballingschap .

Omdat het einde van de 2e Wereldoorlog naderde , vreesde deze Regering, dat de Communisten teveel macht zouden krijgen na de Bevrijding van Nederland.
Dus werden deze groepen verraden aan de SD,
Rechtse werden met rust gelaten.
In 1948 was er een herdenking voor Hannie , deze werd met Geweld en Pantserwagens uiteen geslagen .

Torquemada | 03-06-19 | 18:52 | 5

Hanny Schaft stapte op jonge, onzekere Duitse Wehrmachtsoldaten af om met ze aan te pappen en ze mee naar buiten te nemen, alwaar ze opgewacht werden door het verzet en de Duitsers een nekschot kreeg. Prachtig mens gewoon.

du Roi Soleil | 03-06-19 | 19:18

Ja, dat verhaal heet de Velser Affaire, populair onder communistische linkse deugers, die hiermee hun eigen geklungel en stommiteiten op iemand anders proberen af te schuiven. Sneu.

Bolder | 03-06-19 | 19:32

Nou nou , wat een praatjes...
Ooit gelezen over de Silbertanne Komando's
En dan nog Razzia...
Prachtig hoe iedereen in een hokje wordt geplaatst.

De Ijmond was de enige plek met Onderzeeboot Basis in Nederland tijdens WW.

Torquemada | 03-06-19 | 21:12
▼ 2 antwoorden verborgen

"Over 30 jaar staat in alle boeken dat Rusland de 2e wereldoorlog is begonnen.
b3n | 03-06-19 | 18:23

hahahahaha... inderdaad maat

lllucky17 | 03-06-19 | 18:49 | 3

Als er nog boeken geschreven worden over 30 jaar en als de klimaatapen en de islam dan nog steeds door 1 deur passen, wil ik niet weten wat voor krankzinnige verhalen dan geschreven worden.

Jan Passant mk2 | 03-06-19 | 18:51

@Jan Passant mk2 | 03-06-19 | 18:51: pas nou op met de term 'klimaatapen', daar krijg je gedonder mee. Dadelijk kwets je nog een groep.

K. Letskoek | 03-06-19 | 19:17


Inderdaad ja. Zo ver zijn we al: “He who controls the past, controls the future; and he who controls the present, controls the past.”

du Roi Soleil | 03-06-19 | 19:20

Foei. Zelfs marokkanen speelden een rol bij onze bevrijding, bleek jaren geleden na een herbezinning van de diepere reden voor het schoppen met kransen op de Dam.

Dat kunnen Russen ook, beste commissaris. Heeft dat nu helemaal nodig?

Jan Passant mk2 | 03-06-19 | 18:48

D66: het glijmiddel naar de afgrond.....

Elder of Z. | 03-06-19 | 18:46

Zonder militaire hulp van de geallieerden hadden de Sovjets het niet gered tegen de Duitsers. Die militaire hulp uit het Westen was tactisch bedoeld om zoveel mogelijk Duitse divisies vast te klinken aan het Oostfront. Daardoor kon de VS met relatief weinig militaire inzet (- het grootste deel van de militaire inzet van de VS was gereserveerd voor de oorlog tegen Japan -) in Normandië een tweede front openen tegen de Nazi's. De noodhavens op de Normandische stranden waren een noodoplossing. Antwerpen was de echte oplossing. Er verschijnen inmiddels historische artikelen over de houding van Groot Brittannië en Frankrijk tegenover de Sovjet Unie. www.unz.com/runz/american-pravda-how-h... En denk niet dat Churchill zo'n nobele ziel bezat. www.unz.com/proberts/the-lies-about-wo... De trend die nu doorzet, maakt van Hitler minder een duivel-boeman en meer een van de geopolitieke medespelers. Vergeet niet dat de VS pas op 11 december 1941 de oorlog verklaarden aan Nazi Duitsland. De koude oorlog die na WWII uitbrak heeft een lange voorgeschiedenis. Misschien is het uitnodigen van president Vladimir Poetin iets te veel van het goede, maar Lavrov zou wijs geweest zijn.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-06-19 | 18:44 | 8

Niet helemaal met je eens. De transporten naar Moermansk werden veelvuldig vanuit de lucht bestookt of met U-boten aangevallen. Zoveel US goederen waren het niet die aankwamen. In Stalingrad werd er in 1943 in de tractorenfabriek verwoed gevochten terwijl de T-34 daar een paar honderd meter verderop van de lopende band liep. De russen hebben vooral hun eigen tanks,geschut en vliegtuigen geproduceerd.Demonisering van de Russen dankzij MH-17 heeft echt succes gehad. De dombo's van links en rechts verlangen naar een vernietigingsoorlog met Europa. Luister naar de hallelujah-roeper en VP Mike Pens ( Pence in het Engels) die openlijk te West Point roept dat de tijd voor oorlog in Europa met Rusland eraan komt.

Eendragtmaaktmagt | 03-06-19 | 19:26

@Eendragtmaaktmagt | 03-06-19 | 19:26: Op dit moment vaart Duitsland duidelijk een eigen koers t.o.v. Rusland. 'Demoniseren' is geen onderdeel van hun Realpolitik. De propaganda van Amerikaanse zijde wordt schriller en schriller. Niet duidelijk is of het binnenlandse politiek of buitenlandse politiek is om met spierballentaal te rollen. De VS verliest klandizie in Turkije en India op het gebied van wapensystemen. Hun F35 is een vliegende flop. Trump cum suis kunnen niet schaken, Poetin wel. De Chinezen spelen Go, landjekap, met langzame maar degelijke uitbouw van invloed.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-06-19 | 20:00
▼ 5 antwoorden verborgen

Principieel als hij is, zou Polman de geallieerde invasie hebben afgeraden, want de Nazi's zouden wel eens bozig kunnen reageren met hun lange tenen en hun aandacht voor Naziofobie.....

Elder of Z. | 03-06-19 | 18:41

Tegenwoordig wordt termen als nazi en fascist te pas en te onpas gebruikt om aan te tonen hoe erg de 'sociaal liberalen' het wel niet hebben. Ze zien hun situaties (dingen als 'iemand zegt iets waar ze het niet mee eens zijn') als vergelijkbaar met dat je hele volk systematisch wordt uitgeroeid, of naar de frontlinie gestuurd te worden om te sterven. Nou, de Russen zeggen op o.a. Twitter en RT een heleboel dingen waar ze het niet mee eens zijn, terwijl de nazi's gewoon het zelfde wilden als hun achterban (alle joden weg). Vanuit hun perspectief zijn de Russen veel erger.

Blasfemie | 03-06-19 | 18:37

We zíjn ook helemaal niet bevrijd door de Russen. Als het even kon, waren ze doorgestoomd en hadden ze de hele boel hier overgenomen van hun -tot kort daarvoor- bondgenoot de Duitsers.. De communisten waren gore klootzakken.

kotelet | 03-06-19 | 18:34 | 6

@Red shirt | 03-06-19 | 18:45:
juist ja!

joppo0 | 03-06-19 | 18:57

@kotelet | 03-06-19 | 18:51: Niet helemaal. We kunnen zeggen dat het ijzeren gordijn is ontstaan door het belabberde optreden van Kennedy, een man gevuld met hybris.

Red shirt | 03-06-19 | 19:42

@Red shirt | 03-06-19 | 19:42:

Kennedy heeft dat ijzeren gordijn niet gebouwd, ventje. Echt socialisme is nu eenmaal veel meer dan alleen concentratiekampen, hongersnoden en killing fields. Er moet altijd een hek om die heilstaten heen staan om iedereen binnen te houden. Ga maar eens kijken in Noord Korea.

Dandruff | 03-06-19 | 20:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo'n bijeenkomst staat niet in het teken van oorlog, maar van verzoening. Het laatste voorlopig niet aan de orde zijnde, was een teken van toenadering een verademing geweest. Helaas.

SjonnieC | 03-06-19 | 18:28

Stalin was een rothond en had net zo goed als tegenstander van het "vrije Westen" ermee in oorlog kunnen zijn. Een voordeel daarvan had kunnen zijn dat als we hier door louter linker laarzen overlopen zouden zijn geweest heden ten dage het sentiment ten aanzien van de rechterlaars beter zou kunnen zijn.

D-Fens_1963 | 03-06-19 | 18:27

Zonder de Russen liepen er hier nog allemaal Duitse herders, ik zeg niet dat alles wat ze daarna (of daarvoor) geflikt hebben een schoonheidsprijs verdient maar was dat wel het geval bij alle andere bevrijders??? Als het gaat om de bevrijders/geallieerden dan de Russen erbij.... CvdK uit Zeeland... zwakzinnige ongekozen mongeaulen....

surffee11 | 03-06-19 | 18:25 | 2

Als de Amerikanen geen gigantische hoeveelheden grondstoffer en materieel en materiaal naar de Russen hadden gestuurd. o.a. via de Moermanksroute, dan had Poetin vandaag Duits gesproken....

Elder of Z. | 03-06-19 | 18:43

@Elder of Z. | 03-06-19 | 18:43: misschien wel Oekraïens, weet jij veel.

IkwilJinekwel | 03-06-19 | 19:03

Vooral stukje slechte communicatie. Ja, de Russen, of Sovjets, hebben gelukkig Nederland niet 'bevrijdt'. We weten allemaal wat de landen die wel door de Sovjets bevrijdt hebben allemaal nog hebben moeten meemaken: de 'zegeningen' van het communisme. Blij dus dat de Sovjets niet zo ver zijn gekomen. Wel hebben ze keihard tegen de Nazi's gevochten en als die titanen strijd aan het oostfront niet had plaatsgevonden, was de D-day invasie waarschijnlijk nooit gelukt. Tis trouwens misschien ook nog de vraag of de Sovjets wel hadden kunnen winnen, als D-day (en ook de landingen in Italie) niet had(den) plaatsgevonden. Al die Duitse troepen in het zuiden en westen hadden dan ingezet kunnen worden in het oosten. Weer even terug naar het beroerde communicatiestukje: 'alle landen die hebben meegevochten om de Nederlandse bevrijding mogelijk te maken', tja, zie dan hierboven. De Sovjets hebben daar wel degelijk aan meegeholpen. Dus het bovenste en het onderste gedeelte in het stukje spreken elkaar tegen. Dat de Duitsers worden uitgenodigd, kom op Geenstijl. Tis niet meer de jaren '50. Inmiddels gebeurt dat al sinds jaar en dag.

Europees_Aanbesteed | 03-06-19 | 18:23 | 2

U is van D66 ? Kromme redenatie en voldoende spelfouten....

Elder of Z. | 03-06-19 | 18:49

@Elder of Z. | 03-06-19 | 18:49: uw redenatietrent en schrijfskills zijn lekker diepgaand 'u is van D66'.

Europees_Aanbesteed | 03-06-19 | 19:03

Over 30 jaar staat in alle boeken dat Rusland de 2e wereldoorlog is begonnen.

b3n | 03-06-19 | 18:23 | 2

Over dertig jaar staat er in de boeken dat de Joden WOII zijn begonnen.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 18:24

En de Quisling van het jaar is.....

SugarCandyMountain | 03-06-19 | 18:08

Mijn walging en afgrijzen voor alles wat D66 geurt, eruit ziet als D66 en zich gedraagt als D66 is nog groter dan dezelfde gevoelens voor VVD, PvdA, GroenLinks, Merkel, Guy Verhofstadt, Frederica Morgherinni, Cecilia Malmstrom en Macron samen.

Stelt u zich voor dat deze figuren het voor het zeggen hadden..

Hotverheeme, dat hebben ze ook! Walgelijk lieden die onze cultuur en geschiedenis willen afschaffen en veranderen. Nu, dat wil ik toevallig NIET.

Moge Dhr.Poetin derhalve blijde zijn niet te zijn uitgenodigd. Als enige echte man tussen al die semi-zwakzinnigen, h....'s, en anders geaarden, lijkt me ook geen pretje.

Heppie-even-voor-mij | 03-06-19 | 18:05 | 3

Dergelijke rebelse taal zou je in het land van die enige echte man eens moeten debiteren. En dan ervaren hoe prettig het is om te werken in een tinmijn. Samen met je hele familie. De enige echte man komt van de KGB dus hij weet hoe je zoiets aanpakt.

Prinsemarij | 03-06-19 | 18:21

@Prinsemarij | 03-06-19 | 18:21: heb ik ergens beweerd dat Poetin hier de scepter moet komen zwaaien? Poetin blief ik ook niet zo zonder meer, maar ik heb wel sympathie voor hem.

Heppie-even-voor-mij | 03-06-19 | 18:40

De russen hebben oost-europa niet bevrijd maar herbezet. De bezetting van oost-europa duurde iets langer, tot de val van de sovjet-unie. En waar de duitsers geleerd hebben, bedreigen de russen nog steeds hun buurlanden.

panthoseen | 03-06-19 | 18:04 | 10

@Shareholder II | 03-06-19 | 18:11: ik had tijdens mijn studietijd ook zo'n studiegenoot. Je moest kiezen: fascisme of communisme. Hij koos dan voor communisme. Ik zei: schiet me dan maar dood. Dat vond hij raar. Ik niet. De liberale democratie is niet perfect, meer zeer te verkiezen boven een van deze twee collectivistische ideologieën.

Europees_Aanbesteed | 03-06-19 | 18:33

Dat is zeker waar.
Het blijft ingewikkeld, want het is ook weer zo dat de nazis mede verslagen zijn door het rode leger. Een groot deel van het Duitse leger hield zich bezig met het oostfront. Dat is natuurlijk weer van invloed op de sterkte aan het westfront.

dan is het ook nog zo dat tot zomer 1941 de USSR een pact had gesloten met nazi Duitsland. samen zijn ze Polen binnengevallen. De USSR viel ook de Baltische staten en Finland aan. Op het moment dat de Duitsers Frankrijk, Nederland, België, Luxemburg, de Balkan, Noorwegen en Denemarken binnen viel, deed de USSR niets. Sterker; Duitsland werd bevoorraad door de USSR met olie, staal, machines en niet te vergeten voedsel. En dat terwijl Stalin miljoenen eigen burgers liet verhongeren.

Een lastige mix van bondgenoten en vijanden van de nazis dus.

Blijft een waardeloze actie van deze CvdK, zeker na 75 jaar. Nodig Putin uit en laat je niet leiden door het huidige vijand denken.

Nuuk | 03-06-19 | 18:33

@Europees_Aanbesteed: ah u bedoelde mijn studiegenoot. Tja, onder communisme is nagenoeg het hele volk het haasje, en onder fascisme betreft het eerder een deel daarvan? Zo egocentrisch zie ik het zelf een beetje. Leidt beiden tot verschrikkingen.

Shareholder II | 03-06-19 | 19:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Die Han Polman is gewoon een kloon van Herr Flickr.... eng gewoon

ronin1962 | 03-06-19 | 18:01 | 3

Zou me niet eens verbazen als een kruiper als Polman dit in opdracht deed..

Holland greets Russia.

Shareholder II | 03-06-19 | 18:06

@Shareholder II | 03-06-19 | 18:06: Natuurlijk, dit lijstje wordt ergens op het Binnenhof samengesteld door iemand die zichzelf historicus noemt en ondertussen de grootste geschiedvervalser is die NL ooit heeft gezien.

SugarCandyMountain | 03-06-19 | 18:15

Maar u heeft een punt. Types als Polman zijn dood eng..

Shareholder II | 03-06-19 | 18:16

Overigens zonder de Duitsers waren wij nooit bevrijd en was er dus geen aanleiding voor dit feestje.

Janas | 03-06-19 | 17:55 | 4

@Red shirt | 03-06-19 | 18:19: HAP HAP

Turbulentie? | 03-06-19 | 18:24

@Red shirt | 03-06-19 | 18:19:
Vertel verder, opa!
Deel met ons uw moralistische rijkdom!

Knoppenbonker | 03-06-19 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd om de man weg te stemmen. Oh nee. Kan niet. Eenmaal die baan kan je gewoon kritiekloos jarenlang onzin spuien.

de Voorzittert | 03-06-19 | 17:48 | 1

Je stem is sowieso volledig waardeloos geworden in dit land van brave lemmings, schapen, papegaaien en blinde Farizeeërs.
Brood en spelen, de rest zal worst zijn. Ze zullen pas weer zien als het veel te laat is, en ook dan weer beter weten.

Knoppenbonker | 03-06-19 | 18:12

Zolang de helden van de Noord Afrikaanse Marocchinate er maar bij zijn .

Castor12 | 03-06-19 | 17:47

Han von Polman is als foute ambtenaar graag een totale elitaire lul.

Shareholder II | 03-06-19 | 17:45

Als je je nog eens afvraagt waarom '66 zo hard zou inzetten op onderwijs: ze zijn er achter gekomen dat onder hun leden, zelfs in de baantjescarrousel, heel veel dombo's zitten. Zoals deze Polman.

Guido | 03-06-19 | 17:42

Het schofferen van Russen is zo makkelijk en laf. Onzettend meeloper Polman.
Maar houd je muil als het gaat om die 21mio Sovjet doden, die hebben echt wel wat betekend voor het verslaan van de Axis.

Meer direct op context:
Door het Oostfront konden de Westelijke Geallieerden het Westen bevrijden. De Duitser had op elk moment heel wat minder troepen en materieel op het Westfront dan het Oostfront. Het heeft ook lang geduurd voordat er in het Westen echt beweging kwam. Pas toen de Sovjets dreigden heel Duitsland onder de voet te lopen ging men op weg naar Berlijn. Zonder de druk en offers van de USSR had het Westfront een flink fiasco kunnrn worden...
... met waarschijnlijk een atoombom op Berlijn en Hamburg als gevolg. Dat dan weer wel.

Lafayette | 03-06-19 | 17:40 | 4

Door de Bombardementen van de westerse Geallieerden leden de Duitse Eenheden aan het Oostfront constant aan tekort van alles om goed oorlog te voeren.
Door de Land Lease Act , en door de Konvooien met schepen , naar Rusland kon Rusland ook overleven.
Vergis je niet, bijna alle Kathusja's waren gemonteerd op Amerikaanse Studebaker trucks.
En over druk gesproken, de Duitse Soldaat had veel meer haat tegenover de westerse Geallieerden omdat die aan zijn Familie en eten kwamen door de Constante Bombardementen.
Vanaf midden 1943 verscheepte de Duitsers een te groot deel van hun Luchtmacht van het Oostfront naar het Westen omdat de Bombardementen op de Duitse Industrie te schadelijk werden.
Toen werden de Russen oppermachtig in het luchtruim, en liepen de Duitsers altijd een stap achter op het Oostfront.
Laatste jaren kijk ik vaak Belgische WW2 Docu's van Maurice de Wilde, zeer aan te bevelen !
www.youtube.com/channel/UCBZe0HUDEM3I...

Torquemada | 03-06-19 | 18:12

@Torquemada | 03-06-19 | 18:12: de Duitse soldaat was denk ik banger voor de Sovjets dan voor de geallieerden. Zeker laatste jaar. De Sovjets waren beesten, gedeeltelijk omdat de Duitsers dat ook waren geweest.

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 21:39

@Torquemada | 03-06-19 | 18:12:
Over de effecten van de bombardementen is veel te doen. En in 1943 had het nog amper effect. De tekorten aan grondstoffen en uiteindelijk ook manschappen waren een veel groter probleem. Daarnaast betekende een front dichter bij het Duitse moederland ook dat men makkelijker aan manschappen en materieel kon komen dan toen het front nog ver in Rusland of Normandie je lag.
Dat van die haat betwijfel ik. Na de val en verkrachting van Pruisen zat vooral de angst er bij de bevolking goed in. Dit ging zo ver dat er in de laatste maanden van de oorlog nog amper weerstand in het Westen werd geboden, maar tot de tot dood tot na de capitulatie werd gestreden om te overleven. Duitse soldaten wisten dat men zich in Het Westen, (redelijk tot goed) kon overgeven. Het oostfront was zo'n brute slachting dat is amper te vergelijken met het Westfront. Het enig wat daar echt in de buurt komt zijn inderdaad de bombardementen op Hamburg, Dresden, etc. Doelen die de oorlog nog met geen dag verkort hebben.
Ik stel overigens niet dat de Soviets het alleen gedaan hebben. Dus de LEND lease act is niet relevant of de Russen nu wel of niet hebben bijgedragen aan de bevrijding. Het gaat er om dat de Geallieerden ook wel zagen dat de USSR overeind moest blijven wilden ze ooit nog de Duitsers kunnen uitschakelen. Bizar dat dit nu door types als Polman gebagatelliseerd wordt en dat de Duitsers dan wel worden uitgenodigd...

Lafayette | 03-06-19 | 21:52
▼ 1 antwoord verborgen

Is er geen prijs voor een dergelijk persoon.
Dom kuiken, slappe zeem, achterlijke zool.

ET007 | 03-06-19 | 17:39

De Duiters hebben 4/5de van hun manschappen verloren aan het Oostfront en 13 miljoen Russische soldaten zijn gesneuveld. Dus ja, de Russen hebben maar bijzonder weinig bijgedragen aan de bevrijding van Nederland....
(sarc sluiten).

Zzzzooooffff | 03-06-19 | 17:39 | 5

@Janas | 03-06-19 | 17:59: De Russen hadden de tactiek van onze Rutte overgenomen: "Wij zijn met meer": Als van ons drie kwart is gesneuveld is er geen Vijand meer over. Zo ga je om met kameraden!

Janas | 03-06-19 | 18:04

Inderdaad. Je begrijpt zelf hopelijk wel dat je dat ook nog even uitlegt he?

Epistulae_Morales | 03-06-19 | 22:22
▼ 2 antwoorden verborgen

De Russen hebben mijn opa bevrijd en terug naar Nederland gestuurd. Van de moffen hebben we zijn fiets nog niet terug gekregen!

MeneerGuggenheimer | 03-06-19 | 17:33

Je kunt iedereen wel uitnodigen. We nodigen de Chinezen toch ook niet uit.

Ardbeg | 03-06-19 | 17:33 | 5

@Torquemada | 03-06-19 | 18:16:
Ja, heb de film gezien. Best goed. Echt onbekende geschiedenis in de rest van de wereld. Is ook een interessante WHAT IF (voor Feynman :-). Wat als Hitler de voorkeur had blijven geven aan de Chinese samenwerking en niet voor de Jappen had gekozen? :-) Uitendelijk hadden de Duitsers helemaal niets aan de Jappen.

Lafayette | 03-06-19 | 22:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze hork is, als beroepsvergaderaar, ook nog neven-functionerend voorzitter van de Roosevelt Foundation, die werd opgericht in 1982 om de Four Freedoms Awards Ceremonie elk even jaar in Middelburg te organiseren. De Roosevelt dus, die nauw samenwerkte met Churchill, Stalin, en Chiang-Kai-shek om de geallieerden te leiden. En deze dom-66 minkukel denkt er goed aan te doen de Russen buiten te sluiten.

isitsoornot | 03-06-19 | 17:32

Een aangetrouwd familielid (Brits) was betrokken bij D-Day. Hij zei dat zonder de Amerikanen ze het niet hadden gered. Maar ik ben er wel van overtuigd dat zonder Pearl Harbor de Amerikanen de besluitvorming tot hulp aan de Engelsen langer hadden uitgesteld zoniet gestopt.

Slough | 03-06-19 | 17:29 | 1

Anthony Beevor ! In 1939 had de US Vice President al een afspraak gemaakt, dat wanneer de US mee zou doen met de 2e wereldoorlog, Engeland, Frankrijk , en Nederland een deel van hun Koloniën kwijt zouden raken !
En wie kan je dan als beste Partner hebben, Rusland , want die heeft geen Kolonies .

Torquemada | 03-06-19 | 18:37

Het beste wat je kan doen is hier de humor van inzien

Jacktheflipper | 03-06-19 | 17:25
-weggejorist-
Wekkertje | 03-06-19 | 17:25 | 1

Kleine kanttekening: Allemaal hulde en lof voor die Amerikanen hier, en terecht ook, maar op zich had die invasie van het derde rijk mijns inziens ook wel wat eerder gekund. Ik verdenk de Amerikaanse bevelhebbers er toch een beetje van dat ze de landing in Normandië zo lang mogelijk hebben uitgesteld, opdat eerst zoveel mogelijk Duitsers en Russen het loodje hadden gelegd. En toen het feest bijna voorbij was, kwamen die Amerikanen nog even om de hoek kijken. Wat overigens niks afdoet aan mijn respect voor de boys in de frontlinie, die het toch maar even gedaan hebben. Ze hadden ook thuis kunnen blijven.

VanBukkem | 03-06-19 | 17:21 | 1

Dan hadden ze ook noord Afrika niet binnen gevallen, geen invasie in Italië... maar zowat heel Europa was al opgedeeld in Jalta of Teheran tussen UK/USA en de Commies

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 21:34

Dus de voormalige bezetter uitnodigen maar de russen niet ,dit land is echt naar de kloten.

Nietgek | 03-06-19 | 17:21

Hij heeft gelijk; de Russen hebben Nederland inderdaad niet bevrijd, als ze dat wel hadden gedaan waren we ook 50 of meer jaar een vazal staat van Rusland geweest, net als al die andere landen die door de Russen "bevrijd" zijn. Maar goed, zal wel niet lekker liggen in de GS reaguurdersbubbel.

geenspam | 03-06-19 | 17:20 | 4

Het gaat er niet om dat de Russen geen bevrijders zijn en DUS niet uitgenodigd worden: het gaat er om dat Duitsers wel uitgenodigd worden, terwijl die (naar wij allen weten) ook GEEN bevrijders waren....

Paulzitineenkaul | 03-06-19 | 17:34

@geenspam. Ik geef je ook even aandacht, want die heb je blijkbaar weer even nodig. En vergeet ook niet je pilletje te slikken voor het slapen.
Dan probeer ik even na te denken over de logica Russen niet en de bezetter wel. Dit is in tegenstelling tot jouw visie namelijk wel het feit waarover het gaat.
Dit geheel gaat overigens over een herdenking van mensen en geen politiek-correct-ego-ruk-feest.

ET007 | 03-06-19 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

laat Putin dit omarmen als een signaal dat zijn Rusland niks te maken heeft met het communistisch bewind van toen.

Turbulentie? | 03-06-19 | 17:19 | 4

@Prinsemarij | 03-06-19 | 18:06: Je had niet veel keus toen. Iedereen was communist in Rusland van schoenlapper tot KGB officier.

Benesha | 03-06-19 | 18:11
▼ 1 antwoord verborgen

Zomaar een ideetje: Een petitie aan het Zeeuwse Provinciebestuur waarin een motie van wantrouwen wordt ingediend tegen deze niet democratisch gekozen Commissaris? De partij die ooit democratische vernieuwing in het vaandel had staan wordt (bij voldoende handtekeningen) ernstig in verlegenheid gebracht en GS heeft weer een moment of fame. Referendum over aansluitingsverdrag is alweer een tijdje geleden dus kom op jongens en meisjes ten roze burele: Laat zien dat deze blog er nog steeds toe doet!

Arnold Layne | 03-06-19 | 17:18

De vader van Anne Frank bevrijd door????
Deze D66er zal hierop een verkeerd antwoord geven.
Man met een IQ van 65 ,maar zoals veel linkse drammers; altijd net gek genoeg.
Wir setzen uns mit Tränen nieder.

mevr.Kribo | 03-06-19 | 17:14

Het is inderdaad heel dubbel. Ontegenzeggelijk heeft Rusland geleden en gestreden. Maar ja, MH17. Kunnen we tegenover honderden van onze landgenoten die een dierbare hebben verloren Russische vertegenwoordigers uitnodigen?

Diotima | 03-06-19 | 17:13

Wat er in Rusland is gebeurd tijdens de WO2
gaat ieder voorstellingsvermogen te boven.
Ik weet dat de Russen fouten hebben gemaakt
toen de MH17 boven Oekrainische grondgebied vloog. Maar dit verdienen zij niet. Nederland had hun minister van buitenlandse
zaken kunnen uitnodigen..

Von Staufelberg | 03-06-19 | 17:11 | 2

vervang kunnen voor moeten. Flater eerste klas.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:41

Welke fouten met MH17? Ga lekker koken.

Benesha | 03-06-19 | 18:13

Was laatst met Poetin in zijn Dasja en het kon hem weinig schelen geloof ik.

Sinaslolly | 03-06-19 | 17:09

Stuur die lullo terug naar school! 21 miljoen Russen verloren het leven. Zonder de Russen waren de Duitsers niet eens verslagen.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:08 | 3

Je gooit een hoop niet door Duitsland, maar Stalin zelf met zuiveringen, veroorzaakte doden op een hoop. Niet Rusland, maar de atoombom, VS of Trump zouden Duitsland dan verslagen hebben. Rusland leverde tot de Duitse inval goederen en grondstoffen aan Hitler.

arlen | 03-06-19 | 17:18

@arlen | 03-06-19 | 17:18: Henry Ford deed ook zijn best met leveren aan Duitsland...

Langlevedelangelat | 03-06-19 | 17:32

Op zichzelf heeft hij wel een punt. Zonder bezetter geen bevrijding. Dus ja, de Duitsers waren ook bij betrokken bij onze bevrijding van de Duitsers..

malificent | 03-06-19 | 17:08

Maar wat als ze zonder uitnodiging komen? Er zijn toch wel intensieve ingangscontroles om eventuele Russische infiltranten tegen te houden en af te voeren? Anders kom ik niet, ik vind het maar griezelig allemaal.

obominotie | 03-06-19 | 17:05
-weggejorist-
Bolder | 03-06-19 | 17:04

Je kan zeggen wat je wil, maar de Duitsers hadden wel een rol bij de bevrijding van Nederland

ZonderNaam | 03-06-19 | 17:01

In de strijd tegen de nazi's in WO2 zijn er 23.000.000 Russen gesneuveld.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:00 | 4

In de strijd om gebied van de nazi's te veroveren zijn 23 miljoen russen gestorven.

geenspam | 03-06-19 | 17:21

@Roger-Rabbit | 03-06-19 | 17:04:
volgens de nieuwe nederlanders heeft het niet eens plaats gevonden en zijn de joden fout

MeneerGuggenheimer | 03-06-19 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Nodig dan ook maar de Italianen uit.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:59

Het is maar net hoe je het wilt bezien. Als er geen oostfront had bestaan en Hitler zijn militaire potentieel volledig op de bescherming van de westgrens had kunnen richten, dan was D-day wellicht minder gunstig verlopen en sprak Han Polman nu misschien wel in de rol van Obersturmbannführer.

suscrofa | 03-06-19 | 16:59 | 3

Ja idd, als, als, als....
Als Hitler het Socialisme niet had willen verspreiden en het Kapitalisme vernietigen, was er geen WO2 geweest.

Bolder | 03-06-19 | 17:09

@Bolder | 03-06-19 | 17:09:
Nee, het gaat hier specifiek over de rol van de Russen in WOII. Met een uiterst bloederige en bitter ironische uitkomst voor henzelf hebben zij wel degelijk de bevrijding van het westen mogelijk gemaakt. Zelfs met de wetenschap van decennialange overheersing door communistische vazalstaten in Oost-Europa moeten we ons dat hier blijven herinneren. Rusland is het land die qua mensenlevens een zware zo niet de zwaarste tol heeft moeten betalen. Alleen daarom al spreekt het van goed fatsoen een Russische delegatie toe te laten bij een herdenking alhier.

suscrofa | 03-06-19 | 17:37

@suscrofa | 03-06-19 | 17:37: En zo is het. De VS, UK en Canada verloren minder dan 1 miljoen militairen en 0,078 miljoen burgers, de USSR 11 miljoen militairen en 12 miljoen burgers. Respect daarvoor is wel het minste wat je mag tonen.

Buerman | 03-06-19 | 19:03

Bij dezen wil ik graag even mijn welgemeende excuses aanbieden aan mijn goede vriend Vladimir Poetin en het Russische volk: Sorry voor deze ronduit onbeschofte actie van deze meneer Polman.
Soms schaam je je er gewoon voor dat je Nederlander bent.

VanBukkem | 03-06-19 | 16:57 | 6

Ik schaam me voor jou. Natuurlijk moeten die soldaten van destijds geëerd worden. Ontzagwekkende offers zijn geleverd. Maar waarom stuur je niet lekker een mailtje om excuses te vragen voor MH17? Ach ja, als je je Van Bukkem noemt, dan is bukken je 2de natuur.

Diotima | 03-06-19 | 17:29

@Diotima
Omdat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat het de Russen zijn geweest die MH17 hebben neergehaald. Het kunnen even goed de Oekraïners zijn geweest. Sterker nog: Mijn onderbuik zegt me dat het de Oekraïners zijn geweest. Een snood vooropgezet plan om het Russische luchtafweer in de Oekraïne buitenspel te zetten EN om Rusland in een kwaad daglicht te stellen.

VanBukkem | 03-06-19 | 17:41

@VanBukkem | 03-06-19 | 17:41:
Dat kan natuurlijk ook. En om de waarheid boven tafel te krijgen werkt gelukkig iedereen mee...

Diotima | 03-06-19 | 23:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Han Polman, wa hettie gestudeerd?
nl.wikipedia.org/wiki/Han_Polman#Ople...
Bestuurskunde dus. Bestuur je o.a. een herdenking, dan is enig historisch besef wel een vereiste. En gelukkig is het hier vaker gememoreerd, je hoeft niet mee te vechten aan het westfront, om toch je strijdmakkers het wat "gemakkelijker" te maken. De oetlul. Feuern Sie diesen Mann ab!
io9.gizmodo.com/10-shocking-ways-the-...

Organische evolutie | 03-06-19 | 16:55

Kom kom, de Sovjets hebben niemand bevrijd, alleen Hitler ingeruild voor Stalin. Dat is een minimale verbetering, vraag maar aan iemand die in Midden-Europa heeft gewoond, en zeker geen feestje waard. Midden-Europa is in 1989 bevrijd, en ook dit keer door de Amerikanen.

Festen | 03-06-19 | 16:53 | 2

Dat gezegd hebbende hebben de Roeskies onze bevrijding alsnog mogelijk gemaakt.

wilmeister00 | 03-06-19 | 16:58

Ergens kan je ook stellen dat de Amerikanen ons ook niet bevrijd hebben, maar ingeruild voor consumentisme en Pax Americana. Zonder de USSR en het Warschau pact had de USA niet zo eenvoudig grootmacht geworden. Ze had de USSR dus nodig. Maar goed, het klopt dat de ene bezetting plaats maakte voor de ander. Stalin heeft verder aardig meegewerkt om het dodental aan landgenoten zo hoog mogelijk te maken.
Dat van die bevrijding in 1989 is nonsense. Dat de USA de koude oorlog won, maakt hen nog geen bevrijders.

Lafayette | 03-06-19 | 17:20

In het kader van de verzoening zijn de Duitsers uitgenodigd. Dat had je in de jaren 1950-60 kunnen zeggen.
Nu zeg je "je bent met mijn vrouw vreemdgegaan, dat heb ik je vergeven maar ik vraag je toch maar niet als getuige voor mijn 2e huwelijk"

Skunk57 | 03-06-19 | 16:51

Persoonlijk herdenk ik liever de verloren Slag om Gallipoli in het Ottomaanse Rijk in 1916 tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een gezamenlijke Britse en Franse operatie werd opgezet om de Ottomaanse stad Constantinopel te veroveren. Heel veel Nieuw-Zeelandse slachtoffers. Hoe zou de wereld er hebben uitgezien als dat plan van Churchill was gelukt?

Mammeloe | 03-06-19 | 16:51

wat een landverrader

langzullenweleven | 03-06-19 | 16:48

Tientallen jaren slecht geschiedenis onderwijs werpt zijn vruchten af.
Het molotov-ribbentrop duivelspact was een nachtmerrie voor oost en Noord-Europa hier keek men de andere kant op.

Op youTube is momenteel een prima week tot week serie met Indy Neidell met deze week Brexit at Dunkirk.
www.youtube.com/channel/UCP1AejCL4DA7...

De onwetendheid is enorm, vraag maar eens aan een wat ouder persoon uit Oost europa over hun visie je zult versteld staan.

Nederlanders blijven nu eenmaal naïeve sukkels op het wereld toneel.

polderaar | 03-06-19 | 16:48 | 2

Polderaar, goed dat je even wijst op deze serie. Zo ziet kwaliteit eruit!!

Arnold Layne | 03-06-19 | 17:06

@polderaar
Inderdaad een prima serie!

Basil Fawlty | 03-06-19 | 18:44

Dit is niks vergeleken met het lot van de Poolse Veteranen die Nederland bevrijd hebben.
Die mochten WW2 Ceremonies in Nederland niet bijwonen , omdat de Russen dat maar niks vonden.....

Torquemada | 03-06-19 | 16:48 | 2

Is ook maar een kant va het verhaal,mochten vooral met omdat me de bij bedoelingen niet vertrouwde

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 16:53

Ongelooflijk... Dit miezerige mannetje heeft de betekenis van het woord onbenulligheid naar een nieuw level getild. Zo hersenloos worden ze nog maar zelden gemaakt. En dan toch nog "Commissaris van de Koning" geworden. Kennelijk hoef je daar niks voor te kunnen. Een beetje lullen, een beetje omhoog likken en een beetje netwerken hier en daar. Het niveau van een topambtenaar... Maar hij komt er mee weg, want Poetin wordt door het establishment beschouwd als de "bad guy". En onze Han, dat sluwe miezerige mannetje, weet dat.

Motleycrew | 03-06-19 | 16:47 | 2

Vergeet niet dat deze domoor een D66-er is. En dat zegt genoeg zou ik denken.

Gemeen Mosje | 03-06-19 | 16:55

@Gemeen Mosje | 03-06-19 | 16:55: Was burgemeester van Bergen op Zoom waar Peggie en fake ali B vaak te gast waren. Is een kleurloos labiel mannetje.

PopeyeKamper | 03-06-19 | 17:23

Ach ja, we vergeten voor het gemak maar even dat als de Russen de Duitsers niet hadden verslagen bij Stalingrad, er nooit een Amerikaan of Canadees geland was in Normandië.
Zal wel met MH17 te maken hebben.

VanBukkem | 03-06-19 | 16:46 | 5

Klopt. Maar dan ook Frankrijk niet uitnodigen wegens de aanslag op de Rainbow Warrior. Zoiets, in de kronkels van Han.

Mammeloe | 03-06-19 | 16:53

@snapal | 03-06-19 | 16:52: Het gaat om de herdenking voor de veldslag bij de Schelde, het is helemaal niet onlogisch dat alleen de deelnemende landen aan die slag worden uitgenodigd voor zo'n herdenking (incl. de Duitsers). Enige reden dat de Amerikanen ook zijn uitgenodigd is omdat er 1 of andere zakenman gelobbyd heeft omdat hij graag een vlag terug wil geven aan de Amerikanen. En die komt niet want Amerika was geen deelnemer. Spijkers op laagwater zoeken dit.

Capt. Iglo | 03-06-19 | 16:57

@Capt. Iglo | 03-06-19 | 16:53:
Hohoho, ik sla ook wel eens een dagje over.
(Maar op zich valt voor uw standpunt ook wel wat te zeggen. Geef ik eerlijk toe.)

VanBukkem | 03-06-19 | 17:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Komt de koning van Marokko ook?

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:46

Pannenkoek? Dat kan beter, pleuriseikel ofzo.

uisge baugh | 03-06-19 | 16:45

Scheer hem maar kaal!

RedwhiteNick | 03-06-19 | 16:43

Han Polman = D66 . D66 is altijd politiek correct volgens haar eigen bubbel. Tandenknarsend zal Han Trump formeel wel op de lijst hebben staan, de bijdrage van VS aan Nato is dan ook ruimschoots als transatlantische bondgenoot

HetOorAakel | 03-06-19 | 16:42

En de Marrucane dan, die hebben ons toch bevrijd? Met de herdenking moest er ook een krans gelegd worden omdat er in Zeeland toen echt 8 hollende Marrucane gezien waren.

bigstone | 03-06-19 | 16:41

Heb liever geen Georgiërs meer op mijn land.
Groetjes van Texel!

Turbulentie? | 03-06-19 | 16:38 | 6

@uisge baugh | 03-06-19 | 16:50: Kozakken die te laf waren om aan het Westfront te vechten.

Turbulentie? | 03-06-19 | 17:03

Grappig, zo'n 30 jaar geleden Tblisi aangedaan. Er waren ook Texelaren in mijn groep die wat Georgiërs daar opzochten. Ik snap niet helemaal wat G. op Texel deden, waren geloof ik POW's?

Slough | 03-06-19 | 17:36

@Slough | 03-06-19 | 17:36: eerst POW, daarna keuze of bij de Ostlegion of sterven in krijgsgevangenschap. Gingen ze bij het Ostlegion en bemanden de Atlantikwall in 1945 voelden ze m natuurlijk al hangen, dus om in een laatste poging niet in de gulag te komen kwamen ze in opstand tegen de Duitsers. Dat liep niet zo goed af half Texel in puin, Georgiërs dood, en pas week na 5 mei was Texel bevrijd van oorlog.

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 21:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Schei uit. De Russen waren geen bevrijders, maar nieuwe bezetters.

Kleinejongen | 03-06-19 | 16:36 | 4

Rus wist wel waneer ze moesten vertrekken de Amerikaan houd Duitsland altijd nog bezet.

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 16:54

@Roger-Rabbit | 03-06-19 | 16:54: Vandaar dat die Oost-Duitsers na de oorlog allemaal naar West-Duitsland probeerden te vluchten.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

In het begin van de oorlog hadden de Russen nauwelijks wapens en moesten ze de Duitsers met hun blote handen aanvallen. De enige die wapens hadden waren diegene die de deserteurs, de weigeraars en de vluchtende moesten neer schieten.

Osdorpertje | 03-06-19 | 16:34 | 7

@Beste_Landgenoten | 03-06-19 | 16:39: en daarnaast zat Stalin veel te lang in de ontkenningsfase. Hij weigerde te geloven dat Ditsland zou aanvallen en negeerde alle berichten hierover. Aan het Russische front was het in het eerste jaar een grote chaos. Dat resulteerde in grote verliezen, miljoenen doden en krijgsgevangenen.

Prinsemarij | 03-06-19 | 16:50

Wapens had de Rus zat,maar geen officieren.
Vervolgens was de meeste industrie in het westen daar waar de mof zat,en dat helpt ook niet echt mee.

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 16:57

Toen de Duitsers in 1941 op een kruispunt in Raseiniai een KV2 tank tegenkwamen , waren ze 2 dagen bezig om die Tank kapot te krijgen.
The Monster of Raseiniai !
www.youtube.com/watch?v=5zxNg-81m_Q

Zo hadden de Russen al Sniper eenheden , de Duitser niet.
Waren de Russen al vroeg aan het experimenteren met Paratroopers...

Torquemada | 03-06-19 | 16:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je gaat graven in de historie over de slag van Stalingrad blijkt dat het een haar van een kut scheelde of die moffen hadden die slag gewonnen, ze hadden dan ook Rusland gewonnen en waarschijnlijk daarmee ook de oorlog.

snapal | 03-06-19 | 16:33 | 9

@snapal | 03-06-19 | 17:00: geen jaar, maar een half jaar. De aanval begon in augustus 1942 en eindigde 31 januari 1943

Prinsemarij | 03-06-19 | 18:10

@snapal | 03-06-19 | 17:11: dat konden ze wel degelijk, in juli 1943. De grote tankslag bij Koersk, die ze overigens verloren.

Prinsemarij | 03-06-19 | 18:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Waar een klein land toch groot in kan zijn.

Eppo | 03-06-19 | 16:33

Zou deze man zijn hele huis vol hebben hangen met nazi spullen?

en dozen vol met foto en film materiaal van hoe geweldadig die Russen wel niet waren

Meesteres Belgie | 03-06-19 | 16:33 | 1

Hoop het niet. Maar van alle legers die door deze contreien zijn getrokken hebben de Duitsers zich het meest correct gedragen naar de bevolking. Das wel een vaststaand feit.

reservebelgië | 03-06-19 | 20:01

Of je Duitsers uitnodigt of niet, ze komen toch wel. Dat was destijds al zo.

Cor Netto | 03-06-19 | 16:31 | 1

En ze blijven vervolgens een jaartje of vijf hangen..

Wijze uit het Oosten | 03-06-19 | 16:45

Vier gewoon onze uiteindelijk Endsieg in de 80-jarige oorlog. Hoeven we niemand anders uit te nodigen.

Trekbeest | 03-06-19 | 16:31

Voor iedereen die twijfelt aan het offer dat de russen hebben gemaakt om de wereld vrij van total nazi domination te houden deze verplichte kijktip: www.youtube.com/watch?v=DwKPFT-RioU

Ook verplicht voor al die halfbakken politici die rusland altijd de eeuwige zwarte piet willen toeschuiven.

Binnenbaan | 03-06-19 | 16:29

Als ik Trump was kwam ik niet openbaar naar dit verkwanselde land, het is beter dat hij bij gelegenheid in Margraten de 9000 gesneuvelde Amerikaanse jongens een laatste groet komt brengen. Dit land met zijn incapabele bestuurders is tot Alles in staat qua dommigheid, amper 20 jaar geleden een politieke moord, een van de daders loopt al jaren vrij rond. Dat is Nederland, schaam U.

grindbak | 03-06-19 | 16:28

Duitsers uitnodigen is net zoiets als de Politie die naar moslimfeestjes gaat. Knuffelen met de vijand helpt, of zo.

Pislinq | 03-06-19 | 16:28

Sinds 2014 vanwege De Krim en MH17 is Rusland en Poetin de grote vijand van ons.
De Koude Oorlog is terug van weg geweest... volgens Den Haag en Brussel.
De NAVO houdt nu oefeningen in Noorwegen, Finland en Polen vanwege Rusland.

sociaal_econoom | 03-06-19 | 16:27

Het was ook niet de eerste keer dat de Russen bij hebben gedragen aan strijd in westelijk Europa.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:27 | 2

Nee, door in 1917 een revolutie te beginnen. Waardoor Ludendorf en von Hindenburg 1 miljoen Duitse soldaten naar het Westfront konden sturen met alle gevolgen van dien. Nou, dappere bijdrage.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:57

Past helaas niet in het straatje bij de machthebbers, Rusland is de boeman!!

Uranus1767 | 03-06-19 | 16:27

Het is een belediging naar Rusland toe, het land wat het meest geleden heeft en meeste slachtoffers had, die niet uitnodigen op je feestje is stom, zonder de Russen was er geen feestje geweest.

snapal | 03-06-19 | 16:26 | 3

De meeste slachtoffers was vooral te danken aan het beleid van Stalin.

Wasbakplasser | 03-06-19 | 16:39

@Wasbakplasser | 03-06-19 | 16:39:
Stalin was een klootzak> niet aan hem te danken dat Rusland WO II won, hij had zelf de legertop al voor de oorlog uitgeroeid.

snapal | 03-06-19 | 16:47

@snapal | 03-06-19 | 16:47:
Stalin zag wel in dat hij de kennis van de generaals die nog leefden moest gebruiken bij strategische beslissingen. Hitler sloeg alle goede raad van zijn adviseurs in de wind en stapelde fout op fout. In die zin heeft Hitler misschien meer bijgedragen aan de bevrijding

Arnold Layne | 03-06-19 | 17:38

Onze koning, de enige afgestudeerde historicus in Nederland waarvan de afstudeerscriptie geheim is, nodigde Trump uit om de herdenking van de Slag om de Schelde bij te wonen. Bij deze slag was geen enkele Amerikaan betrokken, wel Britten, Canadezen en Polen.

SergeantPierlala | 03-06-19 | 16:26 | 4

En dan het kopje financiering nog...

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen

En welke bijdrage heeft meneer Han Polman zelf geleverd aan de bevrijding van Nederland? Of blijft hij wijselijk weg?

obominotie | 03-06-19 | 16:25

Manmanman wat is dit dom zeg . De Russen hebben Berlijn helemaal naar de klote geschoten en gingen in een recordtijd voorwaarts . Hitler zijn dood ingejaagd en dan hoe kleinzielig kan je zijn . de Russen niet uitnodigen . zo vreselijk DOM dit.

Baron de laclou | 03-06-19 | 16:23 | 7

@myk | 03-06-19 | 16:48: Voor iemand met Russisch als moedertaal vind ik het niet eens zo'n grote fout.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:01

Nou, nou: toch wel even pas op de plaats gemaakt, totdat de Duitsers de Joden in het getto van Warschau hadden uitgemoord! Want dat was weer mooi meegenomen.

Janas | 03-06-19 | 18:15

@Janas | 03-06-19 | 18:15:
De Warschau opstand was tegen Nazi-s, maar evenzeer om te voorkomen dan het Rode Leger zijn gruweldaden ongestoord kon uitvoeren. Dat hadden die Polen toen al goed in de gaten.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat je toch zo'n hekel hebt aan alles en iedereen in onze samenleving dat je de Russen liever hebt dan wie dan ook. Er waren tijden dat ze je dan een collaborateur noemden.

Ignatius J Reilly | 03-06-19 | 16:23

De propaganda doet gewoon zijn werk. Zo weten de meeste mensen, zelfs hoogopgeleiden, niks van klimaat,EU, rol van Obama in regime changes en ga zo maar door. Feiten doen er voor ze niet toe.

azijnseikerT | 03-06-19 | 16:22 | 1

feiten zijn niet belangrijk. Belangrijk is wat je er van vindt.

Janas | 03-06-19 | 18:17

Op het Russische Ereveld in Leusden, een paar kilometer onder Amersfoort liggen In totaal 865 oorlogsslachtoffers uit de voormalige Sovjet-Unie begraven. Het gaat dan wel om krijgsgevangen in het begin van de oorlog, maar het geeft wel aan hoeveel de Russen hebben geleden in hun strijd tegen de Duitsers.

Graaier | 03-06-19 | 16:20 | 5

@Kuifje-in-de-EU | 03-06-19 | 16:25:
Chamberlain dacht het ook op een akkoordje te gooien.

Het is maar goed dat Hitler nou niet bepaald een strategisch genius was.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:37

De Russen -SovjetUnie- hebben meer geleden van Stalin dan van Hitler.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Woorden mannen van een bepaalde leeftijd opeens geschiedenis achterlijk?

Welles! Nietes! | 03-06-19 | 16:20 | 4

Nee. een kwestie van ruiken wel. Geld in reukvorm is hun aanwijzer.

biltong | 03-06-19 | 16:27

Woorden?? pff Worden!

Welles! Nietes! | 03-06-19 | 16:28

@Premier Trutte | 03-06-19 | 16:22:
Echt he?... drie dagen slaapgebrek.. mag idd geen excuus zijn.bedankt voor de opmerking.

Welles! Nietes! | 03-06-19 | 16:29
▼ 1 antwoord verborgen

De Rusland-haat zit zo diep bij D66 dat ze maar even de overbekende geschiedenis uitwissen.

2voor12 | 03-06-19 | 16:20 | 1

Bij Ollengron bezorgt die Rusland-haat ons veel ellende. Wat kan mij dat persoonlijk leed van haar overgrootopa schelen. Het is geen 1850 hier.

Mammeloe | 03-06-19 | 16:26

Dom dom dom, zonder het offensief van de Russen had D-day waarschijnlijk nooit plaatsgevonden.
Snap het wel > het is Poetin waar de schoen wringt.

snapal | 03-06-19 | 16:20 | 1

D-day is vliegensvlug en met de moed der wanhoop opgezet om te voorkomen dat de russen Parijs zouden bevrijden.
Relativerende modus aan, niet helemaal waar maar wel een zeer serieuze achtergrond.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:42

Hij heeft natuurlijk wel een punt: de Duitsers waren ontegenzeggelijk betrokken bij de bevrijding van Nederland. Misschien niet op een wijze die een uitnodiging rechtvaardigt, maar dat is weer een ander verhaal.

Gefrituurde Mars | 03-06-19 | 16:19

Kijkend hoe het de Centraal en Oost Europese landen is vergaan in de periode 1945 - 1989, mogen we blij zijn dat de Russen Nederland destijds inderdaad niet 'bevrijd' hebben.

JanVergoor | 03-06-19 | 16:19 | 7

@Kuifje-in-de-schijt EU | 03-06-19 | 17:02:

Jij typt nu zoveel domheid, stoppen nu.

IkwilJinekwel | 03-06-19 | 19:10

@IkwilJinekwel | 03-06-19 | 19:10:
Ben het dikwijls oneens met onze kuif. Maar in dezen heeft hij een heel groot punt. Is verre van domheid, eerder van historische kennis.
Waarvan akte.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Vraag de mensen in de oosteuropese landen eens hoe dolblij ze waren toen de Russen kwamen en vooral nadat ze niet meer van plan waren te vertrekken. In Polen hebben ze nog steeds last van trauma’s en wantrouwen Poetin en de Russen tot op het bot.
En vraag het al die “bevrijde” mensen eens die meteen naar de Goelag werden gedeporteerd voir slavenarbeid.
Of lees “Ijzeren Gordijn” van Anne Applebaum. Niet geschikt voor boreale dwaallichten die zich nooit van hun verzwegen sympathie voor het communisme hebben kunnen losmaken.

Prinsemarij | 03-06-19 | 16:18 | 5

Dit dus. Argumenten genoeg om de Russen niet uit te nodigen. Maar er zijn nog 100 keer meer argumenten om de Duitsers niet uit te nodigen. Argument 1 en daarmee ook de belangrijkste: zij waren de bezetter en niet de bevrijder ......

Eagle0511 | 03-06-19 | 16:42
-weggejorist-
Mammeloe | 03-06-19 | 16:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Zullen we de herdenkingen van WO II ook afschaffen. Kunnen we ons volledig richten op het suikerfeest

the haque warrior | 03-06-19 | 16:18

Ik hoop dat ie niet de Pijlkruisers en Bosniakken vergeet. Die hebben ook een ''bijdrage'' geleverd en vallen nu onder EU grondgebied. Zo redeneert hij toch?

Mammeloe | 03-06-19 | 16:16 | 3

Dat ligt veel complexer.

Andrew Deen | 03-06-19 | 16:16

Misschien nog wat ex Oostfronters van het regiment Westland?

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:17

godverdomme.. net n kaute dag gehad op t werk, ff lekker geenstijle.... zie je eerst die post van die besneden apen die hun doeken gelijk behandelen en jaloers zijn op Israel.. zie je dit stuk..... waar gaan we godverdomme heen...

Y&T | 03-06-19 | 16:15 | 2

Hopelijk ga jij naar een cursus Nederlands voor beginners.

Andrew Deen | 03-06-19 | 16:16

"waar gaan we godverdomme heen..."

Naar school?

Fatwabuster | 03-06-19 | 16:17
-weggejorist-
Kamikazepiloot | 03-06-19 | 16:14 | 1

Zonder de russen waren we nu een vazalstaat van Duitsland.
Ow wacht, dat zijn we nu ook.

Dankzij de russen zijn we nu tenminste ook een vazalstaat van Frankrijk en dankzij de russen hebben we nu nog een extra regering in Brussel.

Nou dan in ieder geval bedankt voor 60 jaar relatieve vrijheid en een spannende koude oorlog om je 's winters mee warm te houden.

IkWilOokWatZeggen | 03-06-19 | 16:14

Wat een oetlul............ tientallen miljoenen Russen omgekomen in WOII, omdat Hitler zo nodig een 2e front wilde openen........ zonder 2e front zou hoogstwaarschijnlijk GB onder de voet zijn gelopen en was er helemaal geen herdenking geweest en waren we wellicht nog steeds een onderdeel van het Derde Rijk.

Fatwabuster | 03-06-19 | 16:14

Tja, partijgenoot van Kajsa Ollongren, die ook al overal Rusische Trollen ziet.

RickRD | 03-06-19 | 16:13 | 6

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:15: tja, en toch zouden wij zonder dat front in het oosten nooit bevrijd zijn geweest. Indirect hebben ze er toch voorgezorgd dat D-day kon gebeuren.

Eagle0511 | 03-06-19 | 16:45

@Eagle0511 | 03-06-19 | 16:45:

Ze hebben het bespoedigd. Dat is zeer zeker waar alleen vergeten ze voor het gemak de hulp van het westen. De vele andere niet-Russen die het leven lieten als burger of militair. En vooral hoe ze geen bevrijders waren maar bezetters en als beesten tekeer gingen.

Andrew Deen | 03-06-19 | 17:06
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Kukooo1 | 03-06-19 | 16:13 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een vreselijk soort mensen zijn de meeste politici. Liegen, eigenbelang,verdraaien van feiten, onbeschoft en niet tactvol. Lijken tegenwoordig wel eigenschappen die op een CV thuis horen.

grom | 03-06-19 | 16:13

Zover kan het dus al gaan, dat meegaan in die verstikkende status-quo over wat deugt en wat niet deugt. Dan draai je, als graaiende bestuurder, voor een wel heeeel vrije interpretatie van de geschiedenis je hand niet meer om. Mooi man!

Lood om oud ijzer | 03-06-19 | 16:13

Zo te zien een halfbroer van Erik van Muiswinkel. Verklaart veel.

piloot47 | 03-06-19 | 16:11

Zijn de Polen wel uitgenodigd?

BBmetR | 03-06-19 | 16:11 | 13

@Langshetrandje | 03-06-19 | 16:42: ho ho nooit bewezen dat die Russische soldaten geen geweer hadden he. dat is heel mooi gefilmd in Enemy at the Gates maar het is maar de vraag of dat waar is!

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:50
▼ 10 antwoorden verborgen

Rusland, die jongens hebben MH17 uit de lucht geschoten. En kameraad Stalin was ook niet zo een lekkere jongen. Rusland zat niet in de wedstrijd om Nederland te bevrijden, dus ze hebben hier inderdaad niets te zoeken.

3Xniks | 03-06-19 | 16:11 | 1

3Xniks... idd.

litebyte | 03-06-19 | 16:14

Mijn hemel, wat een totale eersteklas-zakkenwasser ben je dan. En dat is dan nog de Voorzitter Raad voor het Openbaar Bestuur ook, het orgaan dat de regering en het parlement van (ongevraagd) advies voorziet...

De Libertariër | 03-06-19 | 16:10 | 1

Hij deugt! Druipt van zijn gezicht.

piloot47 | 03-06-19 | 16:13

Oekraïners wel ?

Baron Clappique | 03-06-19 | 16:10 | 10

@Hollende_Kleurling | 03-06-19 | 16:53:

"Het enige"

Het is dat Hitler systematisch joden en zigeuners en andere "ongewensten" uitmoorden maar Stalin staat echt in de top 3. Je mag uitvechten wie erger was als je dat wilt.

Wat mij betreft was Stalin geen haar beter dan Hitler en qua statistieken qua zinloze doden behoorlijk verschrikkelijk.

Oh ja.

Die Stalin die Russen nu vereren.

Stel je voor dat Merkel Hitler als held in ere wil herstellen met behulp van propaganda en geschiedvervalsing.

Precies en inderdaad. Ze zou niet welkom zijn.

Andrew Deen | 03-06-19 | 17:00

@Andrew Deen | 03-06-19 | 17:00:
Ik had het over tactiek. Misschien even tot tien tellen voordat je boos gaat reageren.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:04

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:56: val jij mij niet lastig met je braaksel knul

IkwilJinekwel | 03-06-19 | 17:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Rutte man, grijp toch in, dit soort progressieve domheid gaat alle perken te buiten.

lanexx | 03-06-19 | 16:09 | 1

Je denkt toch niet dat deze pannekoek dat zelf heeft besloten, wel ?

OudeNederlander | 03-06-19 | 16:42

Wat een enorme schande dit.
We mogen wel excuses maken aan de Russen.
20 miljoen geloof ik?
Wat een ongelofelijke pannenkoek die Polman.
Marokko is vast wel uitgenodigd.

oplichter | 03-06-19 | 16:09

Wat een ongelofelijke incompetente zeeuwse bolus.

Als de Russen niet zo hadden opgeschoten (letterlijk) na Kursk dan had NL waarschijnlijk nog steeds Duits gepraat.

litebyte | 03-06-19 | 16:08 | 3

t is geen originele Zeeuw he!

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:13

@reservebelgië | 03-06-19 | 19:29: ik toevallig wel, ik werk in bergen op zoom waar hij burgemeester was. Daar heeft ie oa het dossier nedalco geweldig behandeld

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 21:19

Om je te schamen voor die stoethaspel van je provincie..... heeft die halve zool eigenlijk wel al de landen van de lui van No.10 InterAllied Commando uitgenodigd? en zijn de Polen uitgenodigd of worden die weer vergeten?

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:07

Wat een ongelofelijk onbeschoft gedrag. Onbestaanbaar dit. Grijpt er iemand in?
Straks nodigt ie ook nog de Koning van Marokko uit.

Mammeloe | 03-06-19 | 16:06

Vergeet ie even die Georgische infanterie opstand op Texel tegen de Duitsers.

Borghesia | 03-06-19 | 16:06

De koning van marokko is toch wel uitgenodigd??

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 03-06-19 | 16:04 | 6

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:20:
Alleen niet in Nederland, wat de geschiedvervalsers daar ook over mogen roepen.

In Italië echter wel. En dat hebben ze geweten; Marocchinate

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:34

@TeeJee | 03-06-19 | 16:34:

Klopt. De Franse troepen. Merendeel Marokkaanse en Algerijnse soldaten hebben daar bruut huisgehouden. Maar wat het "Rode Leger" heeft geflikt is minstens zo erg zo niet erger.

Of is het minder erg omdat de meesten van het Rode Leger orthodoxe christenen waren?

Want de verkrachting van Berlijn was minstens zo, zo niet erger.

We hebben het er liever niet meer over. Dat dan weer wel.

Andrew Deen | 03-06-19 | 16:53

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:53:
Je what-about-ism's boeien me niet, en je insinuatie al helemaal niet.

Het ging over de Noord-Afrikaanse bijdrage. Blijf bij het onderwerp.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 19:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Vieringen en herdenkingen georganiseerd door ons stichtelijk Nationaal Comité. Het voelt steeds vaker als een viering van de democratie tijdens de EP-verkiezingen.

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:04

De Russen hebben toch ook nooit in Nederland gevochten? Zonder enige twijfel waren ze, over het algemeen gezien, de beslissende factor in de strijd tegen Duitsland maar hier in Nederland hebben ze naar mijn weten niet daadwerkelijk gevochten. Een uitnodiging was wel sympathiek geweest maar ik vind het weer een storm in een glas water.

Emsarrev | 03-06-19 | 16:04 | 11

@Mammeloe | 03-06-19 | 16:22: Ja goed dan wel, maar ik dacht dat dit evenement om "Europees" Nederland ging. ik dacht wel dat de Anzacs in Italië gevochten hebben.

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:24
▼ 8 antwoorden verborgen

De Russen hebben 20 miljoen mensen verloren bij het verslaan van Nazi-Duitsland. Je moet wel een ongelofelijke a-historische aambeienlikker zijn als je dan beweert dat de Russen niets met de bevrijding van Nederland te maken hebben gehad.

Phat_Phuc | 03-06-19 | 16:04 | 21

@Kuifje-in-de-EU | 03-06-19 | 17:05: Sterker nog. De Stalinverheerlijking wordt van kremlinwege gestimuleerd anno 2019. Maar ach ja, de Russen zijn lievvvv...

Rest In Privacy | 03-06-19 | 17:53

@Kuifje-in-de-EU | 03-06-19 | 17:05:
Kleine correctie, de concentratiekampen zijn uitgevonden door de Rooibaatjies in de Boer War. Jaren 1895-1902. Geperfectioneerd door de Bolsjewieken en naadloos gekopieerd door Nazi-Duitsland.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:16

@reservebelgië | 03-06-19 | 19:16:
En daarbij, elke oorlog brengt de gruwel boven, bij elke partij. Niet 1 uitgezonderd.. Aan de top staan ongeveer de Fransen in 1940, de Einzatsgruppe in vooral Oekraïne en Belarus 1943-1944 en met stip op 1 het Rode Leger in Polen en Oost-Duitsland 1944-1960.

reservebelgië | 03-06-19 | 19:20
▼ 18 antwoorden verborgen

Erg lelijk om politiek te bedrijven op een WO2 herdenking.

Duifmans | 03-06-19 | 16:03 | 4

@Xarkov | 03-06-19 | 16:19: Halbe was er in ieder geval bij, en hij is daarmee schuldig genoeg.

Wladimir 1928 | 03-06-19 | 19:28
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een ongehoord gebrek aan historische kennis en respect heb je dan.

brutus68 | 03-06-19 | 16:03

Polman is het product van jarenlang PvdA/D66 onderwijs. Tsja, dan krijg je zo iets. Heeft hij wel de Koning van Marokko uitgenodigd? Want in Kapelle liggen ook nog een paar verdwaalde Marokkanen begraven.

BonSens | 03-06-19 | 16:02

Weer zo'n kartel-partij bestuurder die de orders van hogerop uitvoert.

OudeNederlander | 03-06-19 | 16:02

Maar is de Marokkaanse regering uitgenodigd? De bevrijders van Nederland zoals we nu moeten geloven?

TheseDays00 | 03-06-19 | 16:01 | 2

Daar zat ik ook al aan te denken...
Of gaan ze dan met kransen voetballen ?

Wijze uit het Oosten | 03-06-19 | 16:11

Je moest eens weten hoe die maroctroep bij Monte Casino hebben huisgehouden,werkelijk de ergste oorlogsmisdaden zijn daar gepleegd .

De Profundus | 03-06-19 | 16:44

Jullie vergeten er nog bij te zetten dat Han Polman van D66 is, of spreekt dat vanzelf als iemand in een bestuursfunctie zit, maar eigenlijk te dom is om te poepen?

Vuurwezel | 03-06-19 | 16:01 | 1

Nee, dat spreekt niet vanzelf. Het rammelt ook van de totaal incompetente bestuurders afkomstig van de andere kartelpartijen.

Wladimir 1928 | 03-06-19 | 19:24

Als die Russen niet waren opgerukt naar Berlijn waren die Amerikanen echt niet op komen draven !
20 Miljoenen Russen hebben hun leven gelaten, lul de behanger.

joppo0 | 03-06-19 | 16:01 | 5

@ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:23:

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. De Wit-Russen verloren meer dan een kwart van hun bevolking. Oekraïne meer dan 16%. Russen 12% van hun bevolking. Dus ja. Als je de systematische industriële moord op joden eventjes weglaat dan waren de Wit-Russen het meest de spreekwoordelijke lul.

Andrew Deen | 03-06-19 | 16:33

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:33: True, dan wel inderdaad. meest genaaid aan het eind van de oorlog waren nog wel de Polen, ik denk dat we het daar ook wel over eens kunnen worden.

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:36

@ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:36:

Ik heb verhalen gelezen over wat de nazi's hebben aangericht daar maar wat het Rode Leger daar heeft uitgespookt onder de Polen is nog veel erger. Tegen hun "eigen" Slavische broedervolk hè. Nee. Totdat de Russen eens boetedoening doen voor hetgeen ze hebben aangericht tijdens en na de oorlog denk ik niet dat je in goed geweten de Russische president of afgezanten kan uitnodigen.

Andrew Deen | 03-06-19 | 16:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Het Halbe effect

Rest In Privacy | 03-06-19 | 16:00 | 1

lol

Xarkov | 03-06-19 | 16:05

Mijn God wat een aanfluiting, snap die drol dan niet dat de Russen een essentiële rol hebben gespeeld bij de bevrijding? Zonder de Russen hadden wij allemaal een
#bashthehash symbool op onze vlag gehad.

Heeft Antifa al rellen aangekondigt?

Solar666 | 03-06-19 | 15:59

Google eens Russen en Texel.
Of Russen en Amersfoort.
Wat een lul die Polman.

nietvaneergister | 03-06-19 | 15:59 | 4

@ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 16:09:
Dus?
Rusland heette Soviet Unie en daar was Georgie deel van.
Ik geef alleen maar aan dat de Russen ook in NL een oorlogsverleden hebben.
En dat NL alleen maar bevrijd kon worden omdat de Russen miljoenen moffen bezig hielden aan het Oostfront.

nietvaneergister | 03-06-19 | 17:10

@nietvaneergister | 03-06-19 | 17:10: nou nogal een verschil of je een paar dagen voor het einde van de oorlog in opstand komt of dat je actief meestrijd met de geallieerden. Dat van het oostfront klopt dan wel, maar daar had je t eerst niet over.

ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 17:22

@ikworstelengadouchen | 03-06-19 | 17:22:
Zo lust ik er nog wel een paar.
NL staat ieder jaar bij de D-Day herdenking vanwege twee miezerige kanonneerboten.
Zonder Russen onder leiding van de Georgiër Stalin geen bevrijding van West Europa.

nietvaneergister | 03-06-19 | 19:14
▼ 1 antwoord verborgen

Poetin zal vast balen.

Debombdiggity | 03-06-19 | 15:59

Bizar.
Zonder de Russen hadden we nu Duits gesproken.

Beste_Landgenoten | 03-06-19 | 15:57 | 16

@Andrew Deen | 03-06-19 | 16:41:
Die fout maakt elk,was de sovet-unie niet Rusland.
Duitsland noemen we ook niet naziduitsland

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 17:01

@Fatwabuster | 03-06-19 | 16:41:
Zonder die front was het ook wel gelukt,die invasie kwam pas toen het feest al bijna over was.

Roger-Rabbit | 03-06-19 | 17:02

Zonder de Amerikanen hadden we nu Russisch gesproken.

Janas | 03-06-19 | 17:52
▼ 13 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl