Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU-uitslagen: Populisten winnen in UK, Frankrijk, Italië en Hongarije

Eerst even een objectieve analyse: hoe deden ONZE VRIENDEN het?

De meest spectaculaire prestatie komt natuurlijk van Nigel Farage's Brexit Party. Partij van zes weken oud werd met 31% van alle nationale stemmen de grootste partij, met 18,6% gevolgd door de LibDems. De Brexit Party is straks tevens netto de grootste nationale partij in het EP. Ook Salvini wint stevig en zijn Lega Nord werd met 34.3% van de stemmen ruim de grootste. Bedankfoto aan het volk, na de breek. Le Pen met 23.3% van de stemmen de grootste in Frankrijk, en wat dan te denken van Orban te Hongarije: met 52% de grootste. Op het bovenstaande kaartje gaan die stemmen trouwens nog naar naar de fractie waarin hij geschorst is, Junckers European People's Party, maar binnenkort gaan die stemmen dus naar een nieuwe fractie van zijn keuze. 

Het Duitse AfD komt met 11% terecht op de vierde plaats, en dan stemden bijna alle jongeren ook nog eens Groen. Maar goed, Duitsers, ze hebben een hoop meegemaakt. Op EP-fractieniveau blijft Junckers fractie de European People's Party de grootste, gevolgd door Hans Brusselmans Social Democrats en daarna Verhofstadt ALDE op #3. Maar goed, straks ome Nige dus terug naar het EP waar de wereld hem leerde kennen. En dat wordt natuurlijk zo'n groot feest dat we hopen dat Brexit helemaal nooit plaats vindt.

Update: Oostenrijkse premier Kurz verliest motie van wantrouwen en moet aftreden in nasleep van corruptieschandaal. FPÖ steunde de motie, maar over drie maanden zijn er weer nationale verkiezingen, en de kans is groot dat Kurz deze opnieuw wint.

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik moet zeggen dat deze uitslag me als totaal wel aanstaat.

Zeker nu die Heerlense patatzak niet eens door zijn zatte overlord wordt gesteund. Om je te bescheuren, die pyrrus overwinning van de PvdA.

Overnijd | 27-05-19 | 23:02

Nigel is een goeie peer. Nigel for president, dat verstaat hij wel.

Pislinq | 27-05-19 | 22:42 | 1

De media hier wil ons toch doen geloven dat de Britten nu al spijt als haren op hun hoofd hebben van de Brexit. Toch?

Toninhocerezo | 27-05-19 | 23:01

Onze vrienden zijn dus alle anti EU rechtse partijen? Niet de mijne!

Beste_Landgenoten | 27-05-19 | 21:28 | 5

Iemand als Salvini is geen vriend; hij is op onze centen uit, om er in eigen land mooi weer mee te spelen.

JTKDM | 27-05-19 | 22:42

Begint het verlies door te dingen in de harde schedel?

Overnijd | 27-05-19 | 23:04

Wel de mijne . You loose hehehehe

ghetto-is-back | 27-05-19 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Het enige wat je uit het stemgedrag van de Engelsen kan halen, is dat er voor geen enkele optie een meerderheid is... Even op een rijtje:
- Harde Brexit: 35,9% (Ukip, BrexitParty en PC)
- Geen brexit: 39,4% (SNP, Green, Change UK en LD)
- Soft-brexit: 23,2% (Labour, Tories).
Het blijft de komende jaren nog wel een politieke soap in het UK.

Het leven is zwaar | 27-05-19 | 20:32 | 6

@Controllos | 27-05-19 | 23:18:
En niet te vergeten: er zit nog een behoorlijk verschil tussen een hard brexit (zoals Farage wil) en een soft brexit (labour en een groot deel van de tories). Als er 1 conclusie uit de Britse uitslag gehaald kan worden, is dat ze er de komende jaren nog niet uit komen.

Controllos | 27-05-19 | 23:23

@ghetto-is-back | 27-05-19 | 23:30:
Wel degelijk van belang omdat het aangeeft dat er voor geen enkele optie (hard brexit, soft brexit, remain) een meerderheid is.

Controllos | 28-05-19 | 12:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De 23,3% voor Le Pen vallen me eigenlijk een beetje tegen. Zeker als ik het Gele Hesjes gebeuren van het afgelopen halfjaar in aanmerking neem.

RickVogelschrick | 27-05-19 | 18:59 | 2

Had ook meer verwacht door die gele hesjes. Maar ja, voor FvD bij ons of de PVV had ik ook meer verwacht.

Jan, Leiden | 27-05-19 | 19:19

Ja, in 2014 haalde het Front National nog bijna 25 procent. Ze zijn dus een tikkeltje gezakt.

JTKDM | 27-05-19 | 22:40

Kijk allemaal even naar de foto op de online telebelg met als titel de draad kwijt foto van onze goddelijke timmermans aanbeden door een stel jongeren

likdoorn | 27-05-19 | 17:44

Juncker heeft zich bedacht... naast Manfred Weber heeft hij vanmiddag Nigel Farage aangewezen als zijn mogelijke opvolger.

sociaal_econoom | 27-05-19 | 17:04 | 2

Lol! Dat was waarschijnlijk na de liquid lunch.

Basil Fawlty | 27-05-19 | 18:21

Waarschijnlijk heeft die ook nog heldere momenten , het zullen er niet veel meer zijn .

likmegaties | 27-05-19 | 18:40
-weggejorist-
KeizerTraianus | 27-05-19 | 16:58 | 1

Ken overigens meneer Matteo Salvini niet, maar wanneer EUrofiel Deugvolk hem met Himmler vergelijkt moet het tegenovergestelde wel waar zijn.
Zeker met een MAGA petje in de kast.

Jan Passant mk2 | 27-05-19 | 16:36 | 3

Is een conservatief gristengekkie

Ardbeg | 27-05-19 | 16:59

Is iemand die het normaal vindt dat de staatsschuld van Italië 130% is en die de Noordeuropeanen voor de kosten wil laten opdraaien.
Een Zuideuropese populist is altijd een tegenstander van de hardwerkende Noordeuropeaan.

Prinsemarij | 27-05-19 | 18:49

Ik hoop dat dit tot een Italiaanse Exit uit de EU leidt. Dat is voor iedereen een stuk beter.

Controllos | 27-05-19 | 18:49

Dat was een korte toespraak van Farage. Zo is het ook wel sterk; kort maar dreigend.
Toch miste ik The Owl of Minerva en the Greatest Civilisation that Ever Existed On Earth een beetje. Ook heeft het Engels nog geen mooie woorden voor Deuger, Kopvod, Wegkijker, Islamknuffelaar, Weg-met-onzer en Klimaatgekkie.

JvanDeventer | 27-05-19 | 16:20 | 1

Vergeet het Klimafaat niet.

Pierke Pierlala | 27-05-19 | 17:02

Wat de Engelsen betreft is een hard Brexit nu onvermijdelijk ook al heeft het parlement het verboden. In Frankrijk ziet Macron " the writing on the Wall" en weet nu dat zijn beste tijd achter hem ligt. Salvini zal samen met regeringspartij MS pogingen doen Italië uit de Euro te laten stappen of parallel Lires gaan uitgeven. Kortom schokgolven rollen op ons toe en nu maar zien hoe de EU standhoudt.
Dat hele Europarlement doet er niet toe. Kunnen niet eens wetsvoorstellen initieren,dus geen grondwettelijke wetgevende vergadering zoals in onze grondwet staat. Een fopspeen dus voor dromers.

Eendragtmaaktmagt | 27-05-19 | 16:10 | 6

@Sjors W. | 27-05-19 | 17:41:
Geen draagvlak meer ?
Ze hadden er al uit moeten zijn.
Dat was de wil van het volk, en daar heeft een democratisch gekozen regering gewoon naar te luisteren.
De EU is gewoon bang dat het te goed gaat met de UK, zodat meer landen vertrekken, en de natte EU omvolkings droom uiteen spat

Het leven is zwaar | 27-05-19 | 20:31

Doe die hard brexit maar. liever vandaag dan morgen zie ik die blaaskaken van een brexiteers keihard op hun plaat gaan.

Beste_Landgenoten | 27-05-19 | 21:30

@Het leven is zwaar | 27-05-19 | 20:31: flauwekul. Een meerderheid voor leave is nog geen meerderheid voor een van de verschillende vormen van leave. De binaire keuze was een onterechte versimpeling.

JTKDM | 27-05-19 | 22:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Hetkanverkeren | 27-05-19 | 15:44:

Vrijwel allee politici (zeker die in het politieke midden) zijn de katvangers van het establishment... of de hoeren of echoputten, zoals u wilt. De EU en NL zijn lobbycratieen.

Daarom is men ook zo bang voor directe democratie.

litebyte | 27-05-19 | 16:09

Ja ja...., en daar in Salvini's bookcase; daar rechts van de MAGA cap......?

D-Fens_1963 | 27-05-19 | 16:08

Nou hoera dan maar? Voorlopig hebben jullie de PvdA en Timmermans. Geniet er maar van.

Bigi Bana Boy | 27-05-19 | 15:57

Europa zou Europa niet zijn als het nationalisme zijn kop altijd weer opsteekt hé? We hebben het kennelijk nodig om elkaar zo om de veertig jaar de kop in te slaan. Het is alweer een tijdje terug hé?

Bigi Bana Boy | 27-05-19 | 15:53 | 15

@ArjenZH | 27-05-19 | 18:46:

Er is momenteel geen enkele nationalistische partij die raciaal, religieus of politiek geweld predikt. Of zelfs maar bagatelliseert.
Daar gaat het om.

Nogmaals, het gaat niet om het etiketje maar om het geweld. De zogenaamde "internationalisten" bleken de vorige eeuw minstens zo genocidaal. En nog steeds. En nogal wat politici van linkse en zelfs "midden" partijen schamen zich niet om met moordzuchtige extremisten van oa isis, antifa, hamas en kozp hand in hand te lopen.

Dandruff | 27-05-19 | 20:40

Ha Dandruff ga je weer lekker los met je alternative facts? Jij weet waardoor oorlogen ontstaan? Het begint nogal vaak met het sentiment dat het eigen volk tekort wist gedaan. Meestal krijgt een ander daarvan de schuld. Binnen eigen land of erbuiten. Zo'n sentiment wordt dan flink opgefokt door een paar politici en uiteindelijk barst het gezeik los.

Beste_Landgenoten | 27-05-19 | 21:34

@ArjenZH | 27-05-19 | 18:46:
Grapjas, welicht zou je de geschiedenis van de grootste kolonisten en kolonisatiemachten van deze wereld eens nader moeten bestuderen.. wat betreft 'Lebensraum'. zijn die van een geheel andere orde dan het relatief korte Duitse waanidee uit de periode van Hitler. Ook de vroege en latere periode van Churchill is nogal van invloed op de geschiedenis en de beide oorlogen, me dunkt.

afdankert | 27-05-19 | 23:24
▼ 12 antwoorden verborgen

Hè, eindelijk het gevoel dat ik ergens bij hoor.
Vroeger was ik al het populairste jongetje vd klas. Maar dat wordt vast niet zo bedoeld.
Noem mij maar gewoon Rechts, prima zo.

Ruimedenker | 27-05-19 | 15:45

I zou willen dat ik half zo welbespraakt als Nigel Farage was.

New Quacka | 27-05-19 | 15:45

Wat me opvalt is dat de meeste nationalisten juist in die landen voorkomen die het hardst aan de Brusselse geldtiet zuigen. Ik denk dat er binnen de EU sprake is van een herverdeling van welvaart waarbij een enorme geldstroom van noord- naar zuid-Europa loopt. Waarom bijten ze daar zo hard in de hand die hen voedt? Iemand?

Albert_Zweistein | 27-05-19 | 15:42 | 9

@ArjenZH | 27-05-19 | 18:48: "Net alsof je zonder regels van de Euro wel ongelimiteerd geld kunt uitgeven." Wie beweert dat? Ik niet. En ja, sommige nationalistische politici gebruiken de EU !! als zondebok. Klopt en wat mij betreft terecht.

ChupaChupa | 27-05-19 | 18:54

@ArjenZH | 27-05-19 | 18:48:

Dat is het punt nou juist.
Als je als Italië zijnde met een waardeloze lire geld wil lenen, dan is dat veel lastiger dan met een sterke euro. Destijds kon Italië dus veel minder lenen, en tegen een hogere rente. Met de sterke euro kon Italië ineens meer geld lenen tegen een lagere rente.
Dus tadáááh; dat deden ze ook.

En dat opeenvolgende Italiaanse regeringen er een puinhoop van maakten klopt, maar dat maakt de vele puinhopen die de EU creëerde niet minder kwalijk.

Dandruff | 27-05-19 | 20:49

Frankrijk en zelfs Italie zijn netto-betalers!

ZwarteDag | 27-05-19 | 20:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Gehoord op de Belgische radio vanmiddag, een of andere linkse knakker vond omdat de "populisten" het zo goed doen dat het kiezen was tussen twee kwaden met de metafoor "het is kiezen tussen de pest en de cholera".

Wie het was weet ik niet meer, maar van mij mag hij de pestklere krijgen.

Bijtendehond | 27-05-19 | 15:35 | 3

Gelukkig is er vanavond op Npo2 Het ramadangerecht en...2doc: Een goede moslima, achter elkaar. Dat zal ons leren.

bqbq | 27-05-19 | 15:59

@bqbq | 27-05-19 | 15:59:
Jaaaaa.. lieve mensen, het zijn weer de RAMADAN-weken!

- Even allemaal inhaken en aansluiten -

"Kom mee naar buiten allemaal..
Want dan zoeken wij de Imam-wielewaal,
Dan is zomer weer in 't land,
Alah U Akbar klingt zijn lied,
Alah U Akbar en anders niet.
Hij woont in 't dichte welstand-bos,
Gekleed in gouden kaftan gaat hij los,
Daar jodelt hij op zijn schalmei,
Tovert onze harten blij,
Alah U Akbar klingt zijn lied,
Alah U Akbar en anders niet.

afdankert | 27-05-19 | 16:33

@bqbq | 27-05-19 | 15:59: DAt viel mij ook al op, veel moslim gedoe, zonde van de zendtijd.

Uw Verzekeringsadvis | 27-05-19 | 17:20

Zijn we nu klaar met die verkiezingen?
Godverdegodver.
Doe nog maar een astronomie topic.

RickyLaRue | 27-05-19 | 15:34 | 2

Of nog zo'n gezellig zomertopic met billen en borstjes, zonder libellen.

Shareholder II | 27-05-19 | 15:37

Ik ben het zo langzamerhand ook wel zat aan het worden, het duurt te lang.

Muuke | 27-05-19 | 16:08

+1 voor uiltje bij Salvini in den kast.

Shareholder II | 27-05-19 | 15:21

"Populisten"

Ramsesz | 27-05-19 | 15:11 | 4

Waarom is een rechtse rakker een populist?
Als Jesse Klaver roept wat zn achterban wil horen, waarom is hij dan geen populist?

HoerieHarry | 27-05-19 | 15:38
▼ 1 antwoord verborgen

Toch allemaal een beetje alsof je in 1939 Heydrich ipv Seiss-Inquart kiest voor het grote Europese rijk. Ik denk, ik haal WO2 er even bij.

skoftig | 27-05-19 | 15:09 | 2

Maar de partij van 6 1/4 heeft toch gewonnen met 6 zetels?

dr Rechts | 27-05-19 | 16:05

@dr Rechts | 27-05-19 | 16:05: Nee dat was de NSB. Nationalisten dus.

ArjenZH | 27-05-19 | 18:08

Nigel Farage is en blijft een ontzettende gluiper. Hij weet dondersgoed dat de meeste stemmen op hem, proteststemmen zijn tegen de Conservatives en Labour. Die hebben het VK doodgemoedereerd richting de afgrond gemanoeuvreerd en veel Britten staat daardoor het water aan de lippen.

Het aftreden van Theresa May zit nog niet onafwendbaar in de pijplijn, of meneertje richt even een partijtje op en wint stomtoevallig de EU verkiezingen. Dit is risicoloos omdat de feitelijke Brexit door het Britse Parlement moet worden geregeld. Nigel Farage c.s. hebben de komende 5 jaar weer een leuk maandinkomen. Hopelijk is er daar op dat eiland nog een politicus die wel het beste met zijn land voor heeft.

Ik hou mijn hart vast, vooral ook vanwege de onvermijdelijke repercussies voor Europa en de trans-Atlantische verhoudingen.

Hetkanverkeren | 27-05-19 | 15:08 | 12

En toch mag ik hem wel.

Muuke | 27-05-19 | 16:11

Nigel heeft gewoon gelijk. Eruit is eruit; met overeenkomst of zonder: weg is weg. Best mogelijk dat hij een gluiper is, maar gelijk heeft hij.

JvanDeventer | 27-05-19 | 16:25

Jammer dat u het in dit licht ziet. Ik denk eerder dat het van enige ruggegraad getuigt dat Farage die vele jaren lang de Brexit middels UKIP in het EU-parlement heeft gedragen en op de agenda geplaats heeft, zijn uiteidelijke overwining hiermee, de terechte en democratisch verplichte uitvoering van een eerlijke Brexit teniet en verloren ziet gaan en nu dan nogmaals zijn idealisme, tijd en energie in wil zetten de Britten en lotgenoten voor een stapsgewijze en uiteindelijke ondergang van hun soeverijne staat te behoeden. Deze man staat niet voor makkelijk geld, of status, maar voor een visie en het Britse landsbelang hierin. Het lijkt me dan niet meer dan logisch om in zijn hoedanige bekendheid terug te keren en het van koers afgestuurd schip alsnog de eerlijke en democratische route te laten varen. Hulde voor zijn inzet visie en leiderschap!

afdankert | 27-05-19 | 16:58
▼ 9 antwoorden verborgen

He, ik mis Slovenie en Kroatie.

Mammeloe | 27-05-19 | 15:08 | 3

U bedoelt hoe ze aan onze tiet hangen...?!

Expertus_Dico | 27-05-19 | 15:09

Het grootste probleem gaan die vegetarische ecoclubs worden. Want die zitten nu op een plek waar ze precies dat kunnen doen wat ze altijd al wilden: productstandaarden aanpassen. Alles mot Eco en groen worden, met Europawijde CO2 labels en meer van die kul. Als je denkt dat een ban op kromme komkommers stompzinnig was... wacht maar af. Alle agrarische producten gaan minstens in prijs verdubbelen als hun ideale richtlijnen erdoor komen. En andere producten krijgen zulke idioot hoge Eco-standaarden dat alles wat buiten de EU wordt geproduceerd kan worden geweerd.
Dat alles natuurlijk met torenhoge subsidies, zodat EU fabrikanten de transitie naar Eco-vriendelijk kunnen maken. Gevolg daarvan uiteindelijk: handelsoorlogen. Er mag niks meer in en er kan niks meer uit. Het wordt in de Rotterdamse haven net zo stil als in de Kuip.

Stormageddon | 27-05-19 | 15:05 | 13

Ik ben bangste voor hun gerommel met de energievoorziening. Ban op gas en naar de windmolens.. Dat volgens mij natuurkundig gezien helemaal niet. Tenzij je een dramatische daling van de levensstandaard voorstaat.
Dat wordt een economische schade van jewelste. En een grote verslechtering van onze positie op het wereldtoneel. Want landen als India en China zie ik niet in die windhandel trappen.

6638-12345 | 27-05-19 | 16:24

@cees2025 | 27-05-19 | 15:52:
Er is niks mis met GMO’s, behalve de krankzinnige angst ervoor. Denk jij dat wat jij ‘s avonds wegknaagt allemaal puur natuur is? Bullshit. Dat is verdeling en kunstmatige selectie, kruisingen die van nature niet zullen of kunnen voorkomen en voedsel wat op de best mogelijke genen is geselecteerd. Genetisch modificatie is niet erger, kwalijker, gevaarlijker of slechter dan gewone veredeling over tienduizend jaren. Het is allebei kunstmatig, ingrijpen in de natuur.
Een ander verhaal is het patentrecht dat erop zit. Daar moet je gewoon ouderwets kwekersrecht van maken, maar dat is een juridische kwestie, geen biologische of filosofische.

Stormageddon | 27-05-19 | 16:45
▼ 10 antwoorden verborgen

GroenLinks en VVD hopen nu opeens wel op een snelle Brexit, want dat krijgen ze er een EP-zetel bij, net als de PVV. Het blijft toch een baantjesmachine, nietwaar?

tipo | 27-05-19 | 15:03 | 1

Ja, nog zoiets. Als er een land bijkomt dan moeten er nieuwe stoeltjes bijkomen. Als er een land weggaat dan worden de stoeltjes verdeeld over de zittende landen. EU logics

D1pollo | 27-05-19 | 15:14

'Populisten'? Realisten!

BaldEagle | 27-05-19 | 15:00 | 1

Don't worry. Alle politici zijn populisten. Alleen de klassieke partijen gebruiken het als een soort morele veroordeling. Terwijl ze zelf ook hun beoogde kiezers naar de mond praten.

poiuytrewq | 27-05-19 | 15:27

Goed de 751 zeteltjes voor dat fop parlement en de honderden miljoenen zijn weer vergeven voor de komende 5 jaar.
Leuk dat anti-EU & kritische EU partijen het elders beter hebben gedaan, en beschamend dat hier in Nederland zo veel mensen die wel zeggen EU kritisch te zijn het kennelijk toch allemaal aan hun reet kan roesten.

GeinPonempie | 27-05-19 | 14:59 | 12

SolidRock zegt volgens mij genoeg over uw mentale flexibiliteit en capaciteit... U bent een beetje mentaal 'rigide' zullen we maar zeggen... Als u lezen kunt had ik het over 'levensonderhoud'. U weet wel, de kosten van het leven... Nogmaals; melk, kaas, eieren, vlees en groente zijn vrij goedkoop, maar wie koopt dat tegenwoordig nog alleen...?! Men wil kant-en-klare maaltijden, sauzen, alcoholische dranken, wijn, ijsjes, snacks, etc. etc.... Desondanks lage prijzen voor het ene type boodschap, valt de totaalprijs van het bonnetje van de Lidl in Portugal zo'n 15% hoger uit als bij de Lidl in Nederland... Waarschijnlijk puur door importkosten... Dat is geen gelul, dat is gewoon zo, en ik heb u niet horen zeggen waarom u zo zeker 'weet' dat dit onzin is...?! U bent er zeker ooit wel eens geweest en kocht uw boodschappen bij de lokale mini-super en kon vrij goedkoop bij restaurantjes eten... Wel eens aan gedacht dat dit beleid kan zijn zodat toeristen denken; 'Portugal is lekker goedkoop, laten we daar op vakantie gaan!'?! Koop er maar eens een tweedehands auto, ga maar tanken, koop maar sigaretten, ga maar naar Mcdonalds, Pizzahut of Burger King, koop maar meubels bij Ikea of gereedschap en materiaal bij de bouwmarkt... Dan weet je wat ik bedoel. Allemaal even duur tot duurder als in NL. Ik heb er gewoond, gewerkt en geleefd. De gemiddelde Portugees verdient zo'n 700 euro (minimumloon is 500 euro) en is er maandelijks zo'n 100 euro meer kwijt om rond te komen dus kom niet met je onzin praatjes...!

Expertus_Dico | 27-05-19 | 17:30

@Expertus_Dico | 27-05-19 | 17:30:
Top! Bedankt voor de toelichting.
*haalt schouders op, of moet lachen*
En ja GS zou GS niet zijn, als 'men' niet na een paar reacties spreekwoordelijk bekvechtend met elkaar de boel verbouwt.
ps.
Als je elke maand geld tekort komt om rond te kunnen komen, zoals je schrijft over de gemiddelde Portugees, dan is het leven best wel kut!

GeinPonempie | 27-05-19 | 17:47

@Geinponempie; Kijk, u begrijpt het tenminste... ;-) Geen dank...

Expertus_Dico | 27-05-19 | 18:50
▼ 9 antwoorden verborgen

Met andere woorden: de Fransen willen uit de EU. De Italianen willen uit de EU. De Engelsen gaan uit de EU. Gaat lekker wel zo.

kotelet | 27-05-19 | 14:58 | 2

Goede zaak! Kun je straks tenminste kiezen waar je naartoe wilt emigreren!

BaldEagle | 27-05-19 | 15:01

@BaldEagle: Goed punt. Het kosmopolitische Europa is mooi. En het zou fijn zijn als er op dit continent mooie plekken resteren. Kan ik daar naartoe (ipv buiten het continent zoeken).

Shareholder II | 27-05-19 | 15:25

Zouden de groenen ook opkomen voor/tegen het angstklimaat?

LuNaTeeQ | 27-05-19 | 14:58

Kan iemand mij duiding geven waar de partij met de naam NAZIS vandaan komt?

Dlareg | 27-05-19 | 14:58 | 4

@Expertus_Dico | 27-05-19 | 15:19:
Dat was het nederlandse filiaal. NSDAp. National Sozialismus is niet een partij maar een ideologie, nazi is de duitse afkorting van die stroming.

elfenstein | 27-05-19 | 16:22

@Expertus_Dico | 27-05-19 | 15:19:Lulkoek. Het was niet de voorloper van de PvdA die een bondgenoot was van de Duitsers maar de NSB. De Nederlandse partij die daar enigszins op lijkt qua nationalisme is de FvD.

ArjenZH | 27-05-19 | 18:12
▼ 1 antwoord verborgen

Nigel is een flapdrol.

geurvreter | 27-05-19 | 14:55 | 6

Jij bent een zeker een flap-troll?

afdankert | 27-05-19 | 18:55

@win | 27-05-19 | 15:12: Dat onze Nigel lekker kan lullen in Brussel wil nog niet zeggen dat hij het beste voor heb met het Verenigd Koninkrijk. Als dit antwoord u niet tevreden stemt: Herr Verhofstadt is ook een flappie.

geurvreter | 27-05-19 | 22:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Jongeren stemmen op groen omdat de leraren op school hun dit wijs maken.
Als ze straks wat ouder zijn dan merken ze dat partijen als GoenLinks, D66 en PvdA hun portemonnee leeg roven vanwege het klimaat.
Met allerlei milieu en klimaatheffingen.... waarbij ze geen benzine en geen gas meer mogen gebruiken.
Het klimaat is prima, daar is niks mis mee.

sociaal_econoom | 27-05-19 | 14:53 | 1

Wie 18 is en rechts stemt heeft geen hart. Wie 30 is en nog steeds links stemt heeft geen verstand.

Albert_Zweistein | 27-05-19 | 15:45

Een kinderhand is gauw gevuld.

JTKDM | 27-05-19 | 14:52

Wel mooi dat 45 socialisten hun zeteltje en riante inkomen kwijt zijn. Zal wel een riante wachtgeldregeling zijn maar toch.

Mammeloe | 27-05-19 | 14:51 | 2

Je vergeet de 5 PVVers die in Brussel aan geen enkel overleg hebben deelgenomen en zo het Nederlands belang bij besluitvorming hebben verkwanseld. Komt dicht in de buurt van landverraad.

ArjenZH | 27-05-19 | 18:14

Volgens de NPO heeft populistisch rechts geen significante winst geboekt.
Dus, niks aan het handje, alles onder controle.

Computer_says_no | 27-05-19 | 14:47

Nederland heeft helaas weer gecapituleerd. Niet omdat de Brusselmannen zo dodelijk met taartjes bombardeerden, maar omdat half Nederland niet van de bank kwam vanwege "duh" of wat anders.

Engeland staat weer op de kaart met een lastige meneer die vanaf het continent hevig met "foei" beschoten wordt. Nigel Farage, vorige keer vertrouwde hij in het woord van zowel Labour als Conservatives. Beiden beloofden plechtig de uitslag van het referendum te honoreren. Farage kent nu het leugenachtige pact tussen globalisten en klimaat-apen en lanceerde zijn derde partij - en wat voor een partij!

Jan Passant mk2 | 27-05-19 | 14:47 | 7

@OudeNederlander | 27-05-19 | 15:34:
Inderdaad, dat is de normale gang van zaken. Hillary betaalde haar hele campagne op die manier, maar die Deugt dus dan mag het.

Jan Passant mk2 | 27-05-19 | 15:38

In mijn gemeente in Twente (80.000 inwoners) was de opkomst 50,1%
1. FvD 16,2
2. VVD 13,6
3. CDA 12,3
4. PVV 11,85
5. PvdA 9,1

Hier zijn de stemmers dus zeker niet op hun duimen blijven zitten maar heeft de PVV - helaas - nogal wat ingeleverd ten gunste van FvD. Toch zie ik nog best een lichtpuntje: de groep in het EP waarvan de PVV deel uitmaakte heeft er 18(!) zetels bijgekregen. En dat is gewoon mooi.

Goofje | 27-05-19 | 15:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Politiek gezien is deze waanzin niet te stoppen.

kwark001 | 27-05-19 | 14:46 | 1

Over 2 jaar zijn de TK verkiezingen en dan kunnen de kaarten weleens heel anders geschud worden want er kan in 2 jaar heel veel gebeuren. Dat EuroParlement is leuk voor degenen die de stoeltjes bezetten, verder voor niemand en dat is in de TK wel anders. Gewoon positief blijven is het beste.

Goofje | 27-05-19 | 16:01

waarom wordt zogenaamd rechts toch steeds populistisch genoemd? het zijn allemaal populisten, rechts en links, en alles daar tussen in. en zogenoemd rechts is niet zozeer rechts alswel vooral realistisch.

win | 27-05-19 | 14:45 | 10

Volgens onze premier moet je onderscheid maken tussen "goed" en "fout" populisme. Er is sprake van goed populisme als je VVD of nog linkser stemt. Alles rechts daarvan heet "fout". Snap dat dan!

Albert_Zweistein | 27-05-19 | 15:48

@Albert_Zweistein | 27-05-19 | 15:48:
Het feit dat ik niet eens meer gek opkijk van uw kwinkslag richting de vvd is al beangstigend. de vvd, vroeger baken van rechts en ondernemend nederland, verworden tot een meeloperspartijtje die linkse standpunten zonder scrupules overnemen om maar aan het pluche te blijven plakken. Zum Kotzen.

elfenstein | 27-05-19 | 16:26
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat me opvalt is dat iedereen het heeft over winnen of verliezen. Dat verraadt een emotionele gesteldheid, blijkbaar zijn al die partijen onderdeel van het eigenbeeld van mensen.
Je wint niets, als "jouw" club in het europese klapvee parlement zit. Ze hebben 0 invloed. Alle wetten worden bekrachtigd en/of verworpen in het politburo van de EU, dat we niet kunnen kiezen, of naar huis kunnen sturen. Soviet Unie 2.0

OudeNederlander | 27-05-19 | 14:45 | 2

Nou, het verschil is dat eerst alleen Christen- en Sociaal-democraten moesten klappen, maar dat nu ook Alde moet meeklappen. De rest is irrelevant.

tipo | 27-05-19 | 15:05

Precies, dus wie zitten daar in , hoor nooit namen.

gato | 27-05-19 | 15:16

Mijn conclusie is, is dat het neoliberalisme, het klimafatisme en het EUSSRisme aan de macht blijven dan wel hebben gewonnen.
Jammer maar helaas.

ProAsfalt | 27-05-19 | 14:43

Volgens Verhofstadt viel het wel mee, maar hij zal nog niet nuchter zijn.

Ko Ranzig | 27-05-19 | 14:43 | 1

Verhofstad heeft een Vlaams nationalist moeten laten voorgaan in voorkeurstemmen , Vlaams Belang heeft bovendien 2 extra zetels gewonnen wees maar gerust dat zijn zuur en vuilbekkerij nog groteskere vormen gaan toenemen in de komende uren en dagen.

Lt-Kol Kilgore | 27-05-19 | 14:52

De Engelsen hebben Farage, wij hebben Baudet. Is dat het verschil? Nee, Thierry doet vreselijk zijn best en ik denk ook dat Baudet voor Nederland het maximaal haalbare is. Wanneer Frans Timmermans bij welke verkiezing dan ook zó veel stemmen krijgt, ligt het aan het volk. Wij hebben geen pit. Veel van mijn medelanders zijn niet meer dan suffe zitzakken.

JvanDeventer | 27-05-19 | 14:42 | 7

Het zal nog wel een paar keer op en neer gaan komende jaren in aantal zetels. Zolang de zaak nog niet is uitgekristalliseerd. Vergeet ook niet dat Nederlanders graag allen een eigen strominkje hebben, net als in de protestantse kerk. Als die er allemaal zijn ter "rechterzijde", zal het zetelaantal samen vast een stuk hoger zijn.

6638-12345 | 27-05-19 | 15:22

Je moet je land wel heel erg hard haten om alsnog pvda te stemmen, wetende voor wat voor soort minderwaardige zaken die partij staat.

kempenaer | 27-05-19 | 23:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben bang dat men zich er in Brussel en Straatsburg geen reet van aantrekt.
Of dat het zelfs een tandje erger wordt. Pas over 5 jaar kan het pas weer gecorrigeerd worden.
Licht puntje, FvD ook nog een rest zeteltje en Gr. Links niet.

bqbq | 27-05-19 | 14:39

Wij zijn dus het lelijk eendje van Europa.

azijnseikerT | 27-05-19 | 14:39

.... Well, who's laughing now?

Lood om oud ijzer | 27-05-19 | 14:37

Fractie waartoe FvD gaat behoren -11 en als de Brexit doorgaat -alle Tories. Lekker begin.

Mocro070 | 27-05-19 | 14:36 | 1

Nederland stemt tegen alle EU-trends in. PvdA stijgt hier, maar daalt in EU. VVD+D66 daalt hier, maar stijgt in EU. FvD stijgt hier, maar daalt in EU. PVV is hier weggevaagd, maar groeit in de EU als kool. En mensen vragen zich dan af of stemmen op Europarlement zin heeft...

tipo | 27-05-19 | 15:11

Uit het verkiezingsprogramma van de PSP in 1986. Voor de jongere reaguurder: De PSP is één van de partijen die opgegaan zijn in Groenlinks
"Nederland loopt voorop bij de integratie van de Europese Gemeenschap (EG),
zowel op ekonomisch en technologisch terrein als in het buitenlands beleid. De
PSP wijst dat af. De EG blijkt vooral een instrument te zijn om het kapitalisme te
versterken binnen de EG-lidstaten zelf en om haar ekonomische en politieke positie
op wereldschaal te verstevigen. De EG-landen treden in toenemende mate als blok
op, bijvoorbeeld in organen van de Verenigde Naties (VN), meestal ten nadele van
de Derde Wereld. Omvorming van de EG tot een ekonomische eenheid kan tot
verdieping van de kloof tussen Oost en West in Europa leiden, en tot een derde
militaire supermacht. De PSP is daarom voor opheffing van de EG en vervanging
van de EG door internationale samenwerkingsverbanden op die terreinen waar die
nodig zijn. Deze verbanden dienen demokratisch georganiseerd te zijn en niet te
diskrimineren ten opzichte van de Derde Wereld en de Oosteuropese landen. De
Ekonomische Kommissie voor Europa van de VN moet haar aktiviteiten
uitbreiden. Van deze kommissie zijn alle Europese landen lid, zodat deze in staat is
ekonomische samenwerking binnen geheel Europa te stimuleren. Vooruitlopend
hierop is de PSP tegen het overdragen van meer bevoegdheden aan de EG.
Wanneer de EG een obstakel blijkt voor socialistische veranderingen, moet
Nederland uittreden. "

Arnold Layne | 27-05-19 | 14:28 | 9

Wanneer de EG een obstakel blijkt voor socialistische veranderingen, ben ik daar een warm voorstander van.

JTKDM | 27-05-19 | 14:49

@Mammeloe | 27-05-19 | 14:37: Had inderdaad heel goed gekund, ik had haar zelf ook op het lijstje.
HoerieHarry | 27-05-19 | 14:32: |Het was ook maar 1 keertje, Ik was jong en onbezonnen :-)

goedverstaander | 27-05-19 | 15:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Net Verhofstadt bij StuBru: Nou, die nationalistische golf is uitgebleven.
Interviewer: En Vlaanderen dan?
Oh ja, maar ...

Mammeloe | 27-05-19 | 14:26 | 2

Verhofstad is een clown, een trekpop die een europa, en een leider wil.

ikworstelengadouchen | 27-05-19 | 14:35

Dat ie zo'n angst voor de tandarts heeft.

Pelforth | 27-05-19 | 14:43

Oké, leuk maar... wat nu?

Care | 27-05-19 | 14:24 | 1

Niks nu. Niet druk maken.

HoerieHarry | 27-05-19 | 14:28

Ik wil de gulden terug. Of de florijn. Of dukaten. Of de grijpstuiver. Als het maar geen euro is.

goedverstaander | 27-05-19 | 14:24 | 3

Hoezo? Leg eens uit.

Nummer 14 speciaal | 27-05-19 | 14:45

@Nummer 14 speciaal | 27-05-19 | 14:45: De euro had nooit ingevoerd moeten worden. We zitten met (met opzet/Italië) slecht presterende landen in een muntunie waarvoor we tot in lengte van jaren mogen betalen. Hoe kun je in de godesnaam een euro invoeren als je op fiscaal en politiek gebied de zaak nog niet voor elkaar hebt? En, de euro is overal hetzelfde waard. Oh ja? In Spanje is de euro meer waard dan hier hoor, ga maar eens naar de kroeg. In NL krijg je minder waar voor je euro.

goedverstaander | 27-05-19 | 14:57

De Euro hadden ze een virtuele gezamenlijk wisselmunt van moeten maken. En eventueel ook papier/munt erbij. Waarbij ieder land ook zijn eigen munt kon houden. Devalueren was dan per land makkelijk te regelen om problemen op te lossen. En met pinnen op vakantie heb je geen wisselproblemen.

Tuinhekje | 27-05-19 | 15:21

Vond het gisteravond bij Nieuwsuur vrij storend dat iedere EU-kritische partij werd aangeduid als "rechts-populistisch".

frickY | 27-05-19 | 14:21 | 10

Timmerfrans is een linksche populist. Mij nog steeds een raadsel waar die halve zool al die stemmen vandaan getoverd heeft....

Ommezwaai | 27-05-19 | 15:24

@MurrayRoodbaard | 27-05-19 | 14:52: Misschien ligt het aan mijn definitie van "populist". Voor mij is dat iemand die enkel zegt wat men wilt horen, maar daar zelf niet achter staat, en ook de daad nooit bij het woord zal voegen.
En die definitie ontleen ik aan wat ik denk dat de media ermee bedoeld.

Mogelijk is dat mijn probleem, en niet het gebruik an sich.

frickY | 27-05-19 | 15:33

@Ommezwaai | 27-05-19 | 15:24: Populist is een eretitel, een geuzennaam. In de basis doe je, indien enigszins mogelijk, wat het volk wil. Het tegenovergestelde is een kartelpoliticus: die schept er genoegen in om de bevolking zoveel mogelijk tegen de schenen te schoppen en daarmee weg te komen.

Brusselmans heeft in Zuid-Limburg 40% van de stemmen gehaald. Ook in het noorden scoorde hij goed. Us Frènske dus!

5611 | 27-05-19 | 16:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Farage zet de duimschroeven aan. Mooi.

goedverstaander | 27-05-19 | 14:20
-weggejorist-
heuptasje | 27-05-19 | 14:20

Gefeli Nigel!

pibasso | 27-05-19 | 14:19

Social democrats, ha meer "so called democrats"

Cobalt bomb | 27-05-19 | 14:19

Boeiend. De EU telt bijna meer lobbyisten dan uitgebrachte stemmen in NL.

Mozes Langebroek | 27-05-19 | 14:19 | 1

En dat klopt ook nog.

gato | 27-05-19 | 14:47

Zoals 'The Carpenters' eens zongen: "We've Only Just Begun".

Datsun_Cherry | 27-05-19 | 14:17 | 5

Someday you will find me
Caught beneath the landslide
In a champagne supernova in the sky

Mammeloe | 27-05-19 | 14:24

@Jos Tiebent | 27-05-19 | 14:22:
Dream within a Dream, ik ken mijn klassiekers

Nummer 14 speciaal | 27-05-19 | 14:44

@Nummer 14 speciaal | 27-05-19 | 14:44: helaas, het was Duel (eye to eye)

Jos Tiebent | 27-05-19 | 15:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Sommigen in het VK wilden een tweede referendum, me dunkt dat ze die met deze verkiezingsuitslag hebben gekregen..

Wijze uit het Oosten | 27-05-19 | 14:16

Mooi, straks 3 zetels erbij. Eentje voor onze eigen Kapitein Iglo.

Nummer 14 speciaal | 27-05-19 | 14:16 | 1

Jammer voor iglo dat hij nu zo in de steek gelaten word door de huidige kapitein GIN spuug van de bat's afwassen en opnieuw op zichzelf stemmen bij de volgende gelegenheid

likdoorn | 27-05-19 | 14:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken