Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

M3.4! Zware Aardbeving schokt Groningen

Opnieuw tegenslag voor VVD

Social

Arm Groningen. Terwijl duizenden Groningers in Hoogelaand en omstreken nog in de puinhopen van Eric Wiebes zitten, is de uitgemergelde regio vanochtend vroeg opnieuw getroffen door een zware aardbeving. Aardschok staat in de top 3 van zwaarste bevings ooit, en beving is opnieuw een klap in het gezicht van de VVD, dat gisteren al staatssecretaris Mark Harbers opgeslokt zag worden door Moeder Aarde. Bij RTV Noord reageerden mensen uit Winsum, Ten Boer, Bedum, Zeerijp en Appingedam, maar ook uit de stad Groningen en Haren. (RTV Noord). Later meer.
Update: Groningers reageren met #HAHAHA op 'geschokte' reacties politici.

Update: kaartje. Alle Grote Klappers in Grunn

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Carnage_pinata | 23-05-19 | 01:46

Ja hoor mensen, panikeer er maar lekker op los. Vooral "nuchtere" Groningers. De kans dat je omkomt door een aardbeving in Groningen is waarschijnlijk kleiner dan om te komen in het verkeer of vallen van een spreekwoordelijk keukentrapje, Japanners en andere volkeren die op breuklijnen met échte bevingen wonen zouden je vierkant in je gezicht uitlachen als ze niet zo nuchter en beleefd zouden zijn, maar oei oei, de grond schudt, de hemel valt naar beneden en binnen een paar seconden of minuten is het voorbij.

Steek je kop in het zand, kun je gelijk kijken naar die gasbel, doe net alsof de aardbevingen spontaan zullen stoppen als je de gaswinning pardoes stopt en daarmee het laatste stukje economische waarde uit Groningen zuigt, en vraag je vervolgens verdwaasd af waarom je huizen nog steeds niks waard zijn in die uithoek die niets produceert, maar nog wel lichtjes natrilt...

Nee, beding niet dat je gewoon kan worden uitgekocht op verzoek, met behulp van de aardgasbaten. Zorg niet dat je op kosten van de NAM een aardbevingsbestendige woning krijgt, of een maandelijkse afkoopsom ter compensatie van je onmetelijke leed om een keertje er jaar als menselijke drilpudding te fungeren. Nee, slechts het stilleggen van de economie kan dit onheil afwenden. En vervolgens trekt men massaal weg naar de Randstad omdat er niets gaat boven, en in, Groningen.

Wol | 22-05-19 | 22:44 | 2

Wat zou ik jou graag op een hutje in de groningse kleivelden nu neerzetten. Niets meer en minder! Niet zeiken. Je weet nooit wanneer het komt. Afwachten en misschien heb je geluk... of niet... Kan jaaaren duren, maar volgende week is het misschien ook al jackpot? Who knows! Toe maar Wol, met je grote mond

Carnage_pinata | 22-05-19 | 23:41

ps, flikker op met je randstad.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 23:45

Update: Groningers reageren met #HAHAHA op 'geschokte' reacties politici: ja dus, verwacht je anders? we worden al jaren genaaid

Carnage_pinata | 22-05-19 | 18:48 | 1

Als je goed op had gelet geenstijl, dan zag je dat ier ook. Wij Grunnegers gaan er nog laconiek mee om. Nog steeds. Het westen gaan de Friezen en ons nog hard nodig hebben in de toekomst.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 18:52

In Californië zijn het afgelopen jaar 6871 aardbevingen geregistreerd met een kracht van 1,5 op de schaal van Richter of hoger. Honderden bevingen hadden een kracht van 3.0 of hoger. Praat niemand over.

Droop | 22-05-19 | 15:09 | 1

Peer en appel? Of andersom? Debiele vergelijking iig

Carnage_pinata | 22-05-19 | 15:32

Gewoon doorgaan met de gaswinning en de inkomsten in de provincie Groningen steken. Daar verbaasde ik mij vroeger al over dat met ons gasgeld alles bling-bling was in het westen en er werd amper in Groningen geïnvesteerd. Nu is dat veranderd, nu krijgen we alle zwaar vervuilende industrie, kolencentrales, windmolens en vieze afvalverbranders. De hele provincie Groningen is compleet verkankerd door Den Haag en worden we thans overspoeld met gepigmenteerde sprinkhanen terwijl zo langzamerhand een aanzienlijk deel van de Groningers zich mag aansluiten in de rij bij de Voedselbank.

WitteGrunneger | 22-05-19 | 14:08 | 3

afbouwen... rustig minderen en de schade beperken. Verder Mogen we idd wel eens iets zien van de 100-en miljarden die verdiend zijn afgelopen 50 jaar... ipv het Noors model om alle baten tbv de bevolking te investeren heeft de overheid, de vorige generaties tot aan de huidige, gesmeten met geld. Er is niks over waardoor iedereen mag gaan werken tot 67 en hoger en alles wordt gekort.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 14:32

We waren relatief vlak na de oorlog toen die gasbellen werden gevonden zo f*** rijk dat we gastarbeiders hebben binnen gehaald om het "vuile werk" waar we zelf te beroerd voor waren te laten doen. In beginsel tijdelijk maar onder den Uyl is later de familie hereniging ingevoerd... Voor het gas kregen wij Ter Apel als startpunt voor al die mensen met rare geurtjes als dank (lekker ver weg). Vind het wel komisch dat de ellende al die tijd naar het westen is getrokken. Iets met self fulfilling prophecy

Carnage_pinata | 22-05-19 | 14:49

Tja, ook wel een beetje naief om te denken dat na meer dan 50 jaar gas winning de aardbevingen ineens gaan stoppen als de productie een paar jaar wat is verminderd. Het zal nog vele, vele jaren duren voordat de aardkorst is gestabiliseerd.

watazooi | 22-05-19 | 13:40

Heeft de Stagiair de kaart gemaakt? Of is Zuidlaren door de aardbeving over Zuidhorn heen geschoven? :-)

Dirkiedirk | 22-05-19 | 13:32 | 3

Wat het is, Zuidhorn is in ieder geval van de aardbodem verdwenen. Grefodorp bij uitstek.

VanBukkem | 22-05-19 | 13:52

ik kom nooit ergens..maar verdomme ineens ben ik in Zuidlaren naar het schijnt.

bier(d)op | 22-05-19 | 19:16

Het was Emma Wortelboer's orgasme

ThePeet | 22-05-19 | 12:45

Rutte is alleen in de de EU geïnteresseerd.
Verder nergens in.

Bolder | 22-05-19 | 12:36

Heerlijk linkje om weer ff te zien! Dank!

Carnage_pinata | 22-05-19 | 13:56

Was een flinke schok. Donderde bijna uit bed, spul klapperde om. Best schrikken.

Anoniemtje | 22-05-19 | 12:18 | 6

@WitteGrunneger | 22-05-19 | 13:53: *zwaait* naar andere nuchtere Grunneger. Weet je, Dit topic had de 1000 allang gehaald als t nu eens een x in t westen was gebeurd. Incl. live streams op npo1 en RTL4 :'D

Carnage_pinata | 22-05-19 | 14:01

@Carnage_pinata | 22-05-19 | 14:01: haha, maar dat hebben wij ook: wat de boer niet kent, dat vreet hij niet!
Volgens mij veranderen mensen, het wordt veel harder allemaal, de inhaligheid is nog nooit zo groot geweest. Ik wil al mijn abonnementen opzeggen maar dat mag niet, ik moet voor mijn eigen ondergang blijven betalen.
Het is allemaal ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke!

WitteGrunneger | 22-05-19 | 14:15
▼ 3 antwoorden verborgen

VVD en de wet van Murphy. Rampspoed op rampspoed, of in CDAgnostische taal: jobstijding op jobstijding. 1) Wat Baudet ook schrijft, zijn tegenstanders die hem bruin proberen te bakken, hij ligt in de chocola. 2) Harbers die met een blijde boodschap voor zichzelf naar de kamer komt. 3) Wiebes en Rutte hebben de onmin van de chtonische goden opgewekt want toeval kan dat niet zijn: op een dag voor de laagst scorende verkiezingen qua opkomst laat Hades een vuile wind. Dat belooft wat.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-05-19 | 12:07

Boven het toegevoegde kaartje staat in de titel dat het gaat om zware aardbevingen. Dat is onzin. Op de schaal van Richter zit het onderin de marge van lichte aardbevingen, waarvan er wereldwijd jaarlijks zo'n 50.000 plaatsvinden. Het scheelt maar een factor miljoen met de energie van een zware aardbeving.

The_iron_boar | 22-05-19 | 11:54 | 6

@The_iron_boar | 22-05-19 | 12:15:
Er is een groot verschil tussen een geologische laterale beving veroorzaakt door breuklijnen in de aardkorst en plaattectoniek, en bevingen door verticale bodembewegingen door drukverschillen in gas en olievelden. Die eerste zijn veel dieper in de aardkorst waardoor een groot deel van de kracht door de korst wordt opgevangen. Zoals een scheet onder een dekbed ook minder hard klinkt als alleen in de onderbroek. De bodembewegingen door gaswinning zijn veel dichter bij het oppervlak. Dat is geen “activisme”, dat is gewoon een wetenschappelijk feit. Zelfs de NAM ontkent dat niet.
De schaal van Richter zegt dan niet zoveel voor wat betreft de krachten die op gebouwen aan de oppervlakte komt te staan. Die bevingen zijn, hoewel op de schaal van Richter “licht”, veel schadelijker en vergelijkbaar met natuurlijke bevingen die het dubbele op de Richter-schaal aantikken.
Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond.

Stormageddon | 22-05-19 | 12:40

@Anoniemtje | 22-05-19 | 12:26: Ik had net een heel verhaal naar jou geschreven wat plotseling weer verdwenen is! Even testje of het nu weer gebeurd.
Ik geloof je verhaal. Ik heb het zelf ook meegemaakt.

WitteGrunneger | 22-05-19 | 13:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou je eens moeten voorstellen als 1.. a 2 keer er een aardbeving zou zijn geweest in Amsterdam.. dan zou het hele land bezwijken onder de ellende die de Amsterdammers mee maken. Ministers zouden zijn afgetreden, koninklijke familie zal een bezoek hebben gebracht aan de getroffen bewoners, parlementaire hoorcommissies tot ver na 2020 en strafrechtelijke vervolging/rechttzaken ivm opgelopen schade tot ver na 2030

litebyte | 22-05-19 | 11:17 | 3

Het zijn nauwelijks aardbevingen te noemen. Lichte aardschokken zijn het. Niets aan de hand. Het gebeurt in een gebied met chronisch ontevreden bewoners, generatielange afhankelijkheid van bijstandsuitkeringen en analfabetisme (het is al heel wat als iemand met flink wat steun een startkwalificatie behaalt). Bewoners kijken uitsluitend naar wat ze krijgen, maar investeren niet in zichzelf. Ze doen net alsof het gas dat ze zelf middels noeste arbeid in de grond hebben gepompt er onder weg wordt gestolen. De enige reden dat die mensen bestaan, is dat hun even kansloze ouders uit verveling hebben liggen ketsen. De lichte bevingen geven hen de 'fame' waar ze ooit op hoopten. In feite is er echter niet zoveel aan de hand. In Drenthe wonen kanslozen van hetzelfde slag. Die hebben geen aardschokjes om zich druk om te maken, maar windmolens die zogenaamd hun leven gaan vernielen.

The_iron_boar | 22-05-19 | 11:39

@The_iron_boar | 22-05-19 | 11:39: Als westerling opgegroeid in 'de provincie' kan ik je alleen maar feliciteren met je onwetendheid. Ooit daadwerkelijk een tijdje in het noorden verbleven? De 'gemiddelde Groninger' die U hierboven zo mooi beschrijft is een select groepje uitkeringtrekkers die ook in specifieke wijken wonen, volgens mij hebben we in andere steden dit soort wijken ook (Bijlmer, Kanaleneiland, heel Limburg). En wat betreft het 'gestolen gas', heel Nederland profiteerr van de inkomsten, en ja, ook de Groningers, alleen vallen nu de huizen van ellende in elkaar en geen haan die er naar kraait, ja dan zou jij je, met je uitmuntende mensenkennis en gebrek aan empathisch vermogen, ook flink genaaid voelen. Windmolens? Breek me de bek niet open, prima dat die dingen gebouwd worden, alleen gebeurt alles zonder enige kennisgeving van te voren en word het er gewoon doorheen gedrukt. Ook kan ik je vertellen dat er een hele hoop goed geschoolde artsen, apothekers en zakenlui uit Groningen komen, en dan bedoel ik niet die uit Ter Apel komen.
Lees je de volgende keer even in in de daadwerkelijke feiten voordat je je vooroordelen gaat lopen spuwen ;)

Harrie_slinger | 22-05-19 | 12:08

hey kansrijke westerling!

austinhealey | 22-05-19 | 17:31

Je kunt natuurlijk ook in denial gaan zoals met het klimaat. Gewoon ontkennen dat de bevingen iets te maken hebben met de gaswinning. Het gewoon op natuurlijke variatie gooien. Ontkenning is een bekend en beproeft fenomeen in de psychologie hé? Gewoon een onaangename waarheid ontkennen en negeren als je due waarheid niet aan kan.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 11:01 | 2

LOL ga jij ons nu echt vertellen dat de mens debet is aan het veranderende kimaat? Mag ik dan vragen waarop dat dan is gebaseerd? Ik wacht nu al zo lang op ook maar iets dat de menselijke invloed ontegenzeggelijk aantoont, licht mij bij!

jos verstoppen | 22-05-19 | 11:59

@jos verstoppen | 22-05-19 | 11:59: Je hebt gelijk hoor. Je kunt gerust 200 jaar lang miljarden tonnen CO2 in een vrij kleine dampkring pompen zonder enig effect. Allemaal links gelul.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 14:46

Nog een paar van die jongens en de Waddenzee kan binnenstromen.

McSnor | 22-05-19 | 10:58 | 1

V6?

steekmug | 22-05-19 | 11:23

Vijf zetels voor het FvD in Groningen. Een tamelijk groot deel van de bevolking daar is derhalve of voor het doorgaan met de gaswinning of te stom/verblind om te zien waar het FvD behalve een afkeer van migratie en de EU, nog meer voor staat. Hoe dan ook, men krijgt de leiders waar men voor gekozen heeft. Een aanzienlijk deel van de Groningse bevolking dan althans.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 10:58 | 3

Een aanzienlijk deel van de Groningers (woon zelf midden in het aardbevingsgebied, de beving was weer heftig ) ziet dat de liegende Rutte en de aldoor aanhoudende influx van kansloze en agressieve immigranten ons land kapot maken. Het het domme standpunt van FvD over de gaswinning nemen we op de koop toe, want prioriteit 2.

huistuin&keukenvrouw | 22-05-19 | 11:40

@huistuin&keukenvrouw | 22-05-19 | 11:40: Dat is in ieder geval een goed beredeneerd standpunt en een bewuste keuze. Daar heb ik geen problemen mee. Sterkte overigens, want ik begrijp de overlast en zorgen wel in tegenstelling tot die lolbroeken hier.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 14:49

@huistuin&keukenvrouw | 22-05-19 | 11:40: Gaswinning is prio 2? In Groningen? Woon er zelf ook maar ik begrijp echt niets van die winst voor de FvD. Stem dan op iets anders dan de VVD, waarom direct een partij die gewoon door wil boren.

SuqMadiq | 22-05-19 | 15:07

Is het Tsunami alarm al ingetrokken of zijn Hoornse plas en het Paterswoldsemeer nog no-go areas?

crk | 22-05-19 | 10:45

Ik woon in de stad Groningen en liep vanmorgen net naar de auto tijdens de 'aardbeving'. Ik kon nauwelijks voelen of ik zelf wat onvast te voet was of dat er een aardbeving was. Wel merkte ik dat het een beetje vreemd was. Een paar seconden hobbelde de grond wat. Ik liep terug naar binnen om nog wat te pakken en toen ik terug op straat was, rende er een gezin naar buiten. Compleet in paniek, schreeuwen en ondertussen de politie bellen. In mijn buurt gingen verder de gordijnen in elk geval nog niet open voor de situatie. Inmiddels lees ik verhalen over een enorme klap/knap die gehoord is, bij mij in de buurt, en vreselijke aardschokken. Dat is allemaal enorme flauwekul. Het stelde niets voor.

The_iron_boar | 22-05-19 | 10:25 | 2

Ik begrijp wat je zegt, maar voor mensen die in een huis met het predikaat 'onveilig' wonen is het wel iets anders.

Cor Netto | 22-05-19 | 11:39

Als jij in een huisje zou wonen, op de klei, met een fundering van amper een meter diep, lul je wel anders. Als je jaar na jaar steeds meer en grotere scheuren in je muren constateert, ook zonder plotselinge bevingen (want de bodem is continu in beweging) en je krijgt dan wel een beving bestaat de mogelijkheid dat je hele gevel eruit klapt.
Heb jij in je huurflatje in Vinkhuizen geen last van.

Stormageddon | 22-05-19 | 12:48

Is het niet een idee om juist in de gebieden waar de kraan helemaal dicht moet juist alles uit de grond te pompen en de opbrengst aan te wenden om alle huizen daar aardbeving proof te maken? Dan denk ik bijvoorbeeld aan Loppersum.

Deze uitspraak doe ik uiteraard ongehinderd door enige kennis.

stenenvissert | 22-05-19 | 10:15 | 1

Nee, zie mijn reacties stukje terug. Je hebt de gasdruk nodig om de instabiliteit bij te sturen, dus leeg is geen optie. Ben helaas wel gehinderd door enige kennis met aardbevingschade.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 10:26

Komt allemaal door de opwarming van de aarde. Aangezien het momenteel buiten echter te koud is, uit moeder aarde de opwarming door dan maar te gaan schokken. Als de Groningers nu dus nóg niet overtuigd zijn om hun geld te zetten op minder CO2 uitstoot ipv herstelwerkzaamheden voor hun huizen en infrastructuur, dan zijn ze echt knettergek daar.

97% van de wetenschappers ondersteunt deze theorie dus het is waar.

jos verstoppen | 22-05-19 | 10:14

Heb tegen mijn vrouw gezegd... dat ze bij het eten koken eerder het gas moet uitdraaien.
Dit helpt om schokken te voorkomen.

sociaal_econoom | 22-05-19 | 09:58 | 2

Of niet meer met zijn allen tegelijkertijd koken of douchen!

jos verstoppen | 22-05-19 | 10:15

Helpt misschien economisch enofwel tegen uittredende waardevolle voedingstoffen maar tegen schokken?

D-Fens_1963 | 22-05-19 | 10:19

3+4=7
Net als de vorige M3,4 in januari dit jaar.
Ik vermoed dat de bodemdaling in gas/olieregio Groningen/Drenthe vrij vlot 1 meter word.

steekmug | 22-05-19 | 09:57

De Groningers trekken vast hun scheur weer open..

bolletje kaas. | 22-05-19 | 09:54

Ik werd er vanmorgen door wakker geschud. Ik huur dus heb me weer omgedraaid, nog ff 2 uurtjes slaap.

sparka | 22-05-19 | 09:48

Ja! Ik heb hem gevoeld! Ik lag te trillen in mijn bed. (In blinde paniek de lakens aan mekaar geknoopt en mezelf via het balkon laten zakken.)

Eindelijk kan ik ook meepraten.

*afgemeld voor werk ivm traumatische ervaring*

VanBukkem | 22-05-19 | 09:46

Het is de schuld van ongehoorzame, overspelige vrouwen, wier menstruatiebloed de Groningse bodem heeft bevlekt en wier zucht naar de geneugten des vlezes, een gevolg van hun aangeboren perversie, de aarde heeft aangespoord zich te wreken.

wijsvinger | 22-05-19 | 09:38

Lol, zou wel eens willen weten wat er zou gebeuren als er aardbevingen en verzakkingen en gevaarlijk wonen ontstaat door gaswinning in Amsterdam of onder het huis van Rutte.
Of van een NAM-advocaat.
Of van het huis van desnoods Baudet.
Dan zou er niet zo lauw worden gereageerd of juridisch door een NAM worden gekonkeld tegen de belangen van de burger in.
Want gas dat onder jouw huis gevonden wordt, is van de overheid. Zo is de wet. En dat jouw huis erbovenop staat... tja... jammer voor jou.
Tegen de tijd dat burgers de schade ondervinden, waren de NAM-aandeelhouders al binnen.

kloopindeslootjijook | 22-05-19 | 09:34

Arme Groningers. Gelukkig beleefden de IJslanders een ongebruiikelijke rustige week deze week met slechts 340 aardbevingen (tot 3,1).

Vod Kanockers | 22-05-19 | 09:31

Hoe sneller ze daar in de grond zijn weggezakt, hoe beter.

van Oeffelen | 22-05-19 | 09:30 | 3

(Gewoon niet op reageren. Je weet wie het zegt.)

VanBukkem | 22-05-19 | 09:48

Neem eens eerst een kop koffie en lees uw reactie dan nog even na ....

Mannes | 22-05-19 | 09:48

Ik zou me als ik u was, gezien het groot aantal VVD stemmers op Schiermonnikoog, maar gedeisd houden.

D-Fens_1963 | 22-05-19 | 09:53

Ja hoor... de msm krijsen nu al dat we nog sneller van het gas moeten. Zucht... de domheid van de mens is onmetelijk.

Ton8695 | 22-05-19 | 09:26 | 8

@Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 11:05: het heeft alles te maken met gaswinning. Zie het als een frisdrankfles waar je gewicht op legt (instabiliteit vd regio), haal gelijktijdig steeds meer frisdrank eruit, vul de ontstane leegte met niets en hij deukt steeds met een kraakje in en er ontstaan scheurtjes. Stop je dan met drank eruit halen, maar we zijn op t kritieke punt van de scheurtjes en dat drukt nog steeds op de fles waardoor de druk in de fles oploopt: uiteindelijk bezwijkt hij met een knal. Als je nu aangepast drank eruit haalt of toevoegd uit andere flessen adhv de gemeten druk zodat de fles zichzelf weer ondersteund dan zal je uiteindelijk weer op een stabiel punt komen dat je helemaal kan stoppen.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 11:53

@Carnage_pinata | 22-05-19 | 11:53: ... En dat gewicht drukt... Naja, Poging tot zeer simpel uitleggen voor de mensen die denken dat nu opeens stoppen de oplossing is.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 11:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zal de volgende keer wat minder hard mn vrouw vol blaffen in de ochtend. Excuus!!

van Balen | 22-05-19 | 09:22 | 1

Oké mysterie solved! :-) Dit topic kan dicht.

keestelpro | 22-05-19 | 09:29

Een aardbeving is niet zo makkelijk onder het kopje overige te verbergen natuurlijk. De krant in Groningen: 4 winkeldiefstallen, 5 keer door rood gelopen. (En er was een aardbeving maar dat was er maar 1 dus dat vermelden we niet)

Repetitive Beats | 22-05-19 | 09:13

De schok werd tot in het torentje gevoeld.

Schoorsteenveger | 22-05-19 | 09:13 | 1

Met 57,75% belasting op mijn vakantiegeld, is de aardbeving van caliber M12.

Ronnie uit Helmond | 22-05-19 | 10:58

Als de voorstanders van gaswinning nou eens al die huizen opkopen daar voor de dagprijs zonder aardbevingsschade . Als ze zelf vinden dat die aardbevinkjes en schade acceptabel zijn en dat je er relaxed kan wonen, moet het geen enkel probleem zijn daar zelf te gaan wonen of je kinderen te laten wonen..

kloopindeslootjijook | 22-05-19 | 09:11 | 6

Het gaat om een krimpgebied, waar werkelijk niemand wil wonen, ook zonder de 'aardbevingen' niet. Als iemand verhuist, is dat huis bijna onverkoopbaar. De dagwaarde van een woning is veel lager dan wat de mensen er ooit voor hebben betaald. En aanzienlijk lager dan vergelijkbare woningen ten westen of zuiden van Groningen. De dagwaarde van de woningen is ongeveer gelijk aan de grondprijs van het perceel als landbouwgrond. Dat weigeren de bezitters ervan in te zien.

The_iron_boar | 22-05-19 | 10:32

neuh het komt niet door de aardbevingen dat die huizen onder water staan.

KlauwnBassie | 22-05-19 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Is er al een aardbeving-belasting of breng ik nu politieke partijen op ideeën?

Repetitive Beats | 22-05-19 | 09:06 | 6

@Gulliver | 22-05-19 | 09:19:
Ik vind dat de Syriers, die relatief nieuw zijn in ons land en nog niet de kans hebben gehad om iets bij te dragen, een solidariteitsheffing zouden moeten betalen aan gedupeerde Groningers.

Beefbus | 22-05-19 | 09:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Als iedereen in Nederland nu een warmtepomp had gehad, dan was dit niet gebeurd. hashtags: aargasschaamte groningenaardbevingvrij iedereenaandewarmtepompnu

kweethetooknietbeter | 22-05-19 | 09:05 | 2

Klopt niet: de regio is al instabiel gemaakt. Het opeens stoppen van alle gaswinning brengt, klinkt tegenstrijdig, zelfs meer schade ipv geleidelijk minderen. Op welke manier dan ook zal de regio nog decennia instabiel blijven na miljarden kuub uit de grond te hebben gehaald (goh, raar zeg? Wie had dat verwacht?) Ja, ik woon in Groningen en ja heb ook aardbevingschade ( van vorige keren, nu nog niets nieuws te zien, ff afkloppen)

Carnage_pinata | 22-05-19 | 09:25

Carnage_pinata | 22-05-19 | 09:25 Inderdaad, gaat nog 20/25 jr door , het begon ook pas na 20/25 jaar winning, dus ze kunnen het veld net zo goed leeg maken en de huizen versterken. De Franse gasvelden met induced seismicity beven ook nog steeds, zijn al decennia lang geleden gestopt. Wonen echter veel minder mensen.

Zwizalletju | 22-05-19 | 09:50

Veel Groningers trokken in de winter van 1944 naar het hongerende westen uit solidariteit met de hongersnood daar. Lopend, zonder eten en drinken. Een soort ramadan, zeg maar.

goedverstaander | 22-05-19 | 09:05

Wakker van geworden..... allemaal de schuld van Trump, Wilders en Baudet....

Fatwabuster | 22-05-19 | 09:03

3,4 een zware beving noemen, manman. Koop die mensen uit, zet ze op een andere plek neer in die grafprovincie en ga gas winnen.

borrelnoot | 22-05-19 | 09:02 | 4

Het is kleigrond, geen steen. rare gewaarwording om de weilanden te zien golven als de zee zeg maar.

Carnage_pinata | 22-05-19 | 09:27

Pak snel je surfboard.

Gulliver | 22-05-19 | 09:33
▼ 1 antwoord verborgen

De mensen die lekker hebben kunnen verdienen aan de gaswinning en aan de probleemanalyse en rechtszaken en juridisch gekonkel, desnoods over de ruggen van de bewoners daar, geniet nog maar even van je geld.
Het is nu met verdriet besmet geld, maar komt een dag, dat het bloedgeld blijkt te zijn.
Maar zo werkt dat soort politiek en de markt soms. Het gaat dan niet om de ellende die je willens en wetens aanricht, maar hoe lang je ermee weg kan komen.
Burgers zijn er om uitknepen en vermalen te worden voor andermans lekkere rijke leventje. En de VVD zag dat het goed was. Er komen vast weer wat gele hesjes bij zo.

kloopindeslootjijook | 22-05-19 | 09:02 | 2

@Beefbus | 22-05-19 | 09:06:
Kaartje laat alleen zien wat de grootste partij is per gemeente. Of de PVV daar 1% onder de VVD hangt of 90% kun je niet zien. Dus een beetje nietszeggende kaartje helaas.
Toch eens kijken wat de FvD gaat doen daar, kunnen we morgen al iets van zien, mensen stemmen op een partij, niet op een EU-programma..

kloopindeslootjijook | 22-05-19 | 09:16

Als ze dat gas er nou eens uithalen dan houdt het vanzelf een keertje op.

klowiepowie | 22-05-19 | 09:01

Kan mij die Groningers schelen, het leven speelt zich in de Randstad af. Waar waren zij tijdens de hongerwinter??

Skunk57 | 22-05-19 | 09:00 | 5

Prima, zorg je dan ook voor je eigen eten en je eigen afval?

kloopindeslootjijook | 22-05-19 | 09:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Als er na 26 mei een sinkhole in Brussel ontstaat,houden wij geld over om Groningen op schokbrekers te zetten.
Ik kan me Voorstellen dat de mensen daar zich verschrikkelijk angstig,onbeschermd en in de steek gelaten voelen door de overheid en de NAM.

Welles! Nietes! | 22-05-19 | 08:58

groningers evacueren naar de andere leegloop gebieden aan de grens en dan leegpompen dat gasveld.

3Xniks | 22-05-19 | 08:57 | 1

Mensen die in te grote huizen wonen uit hun huis zetten zodat een Syrisch gezin er kan wonen. Ga maar in een vakantiehuisje aan de grens zitten.

Hollende_Kleurling | 22-05-19 | 08:59

Schei toch uit met die paniek om niets, dit is geen aardbeving maar een kleine trilling.
Normale huizen hebben daar geen enkel probleem mee maar in Groningen moeten ze zo nodig in plaggenhutten blijven wonen.

Gulliver | 22-05-19 | 08:56 | 4

aardbeving op 3 km diepte heeft een ander effect dan die op 30 km.

Ollie B. Bommel | 22-05-19 | 09:03

@Ollie B. Bommel | 22-05-19 | 09:03:

Klopt je koffiekopje gaat even rinkelen op het schoteltje.

Gulliver | 22-05-19 | 09:10

Klopt, de meeste huizen zijn 200 jaar oud en stonden reeds op instorten.

joppo0 | 22-05-19 | 09:26
▼ 1 antwoord verborgen

Whoehaha meesterlijk Harbers opgeslokt zien worden door moeder aarde. Bedankt voor deze start van de dag, kan niet meer stuk!

Kladderadatsch | 22-05-19 | 08:56

Hoezo tegenslag voor de VVD? Het komt ze juist mooi uit. Een ‘goed’ argument wat hun beleid rechtvaardigt, iedereen moet van het gas af....

JI-HAAT | 22-05-19 | 08:52

Tijd dat de aardgasbaten van Groningen voor de Groningers worden. Andere mogelijkheid is dat Shell, Exxonmobile en onze staat boringen gaan verrichten in Brabant. Daar zit nog best wat schaliegas.

Nerderlander | 22-05-19 | 08:52

Ik hoor net op het nieuws dat Groningen getroffen is door een 'forse' aardbeving. Iedereen doet maar wat en maakt zijn eigen classificaties. Dit is niet meer dan een lichte beving.

3 t/m 3,9 Licht Veel mensen nemen trillingen als van een voorbijrijdende vrachtwagen waar; tegen elkaar staande glazen rinkelen; hooguit zeer lichte schade mogelijk, zoals losse dakpannen. ca 49.000 keer per jaar

De pannen gingen elke winter van het dak in ons vorige huis en op stille momenten voel je de trillingen van vrachtwagens die 100 meter verderop op een drempel rammen, en de glazen rinkelen als je ze tegen elkaar gezet hebt.

Ben benieuwd of Willy het rampgebied gaat bezoeken. Laarzen aan.

Zwizalletju | 22-05-19 | 08:51 | 7

@keestelpro | 22-05-19 | 09:26:

Ik heb die naam gekozen omdat de mensen hier zo klein zijn. Met mijn 2 meter voel ik mij hier soms net een reus.

Gulliver | 22-05-19 | 09:35

Die 30m hoge tsunami die de wereld rond trekt en in Groot Brittanie de kustlijn vernietigt.

Ronnie uit Helmond | 22-05-19 | 10:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Regeren is vooruitzien.
Precies zoals Rutte zojuist omschrijft: "In de jaren 50 was iedereen heel optimistisch over de gaswinning maar is het nu veranderd in een nachtmerrie."
Geachte heer Rutte: dat geldt ook voor de Islam.
In de jaren 70 en 80 was er nog optimisme, maar dat veranderd ook steeds meer in een nachtmerrie.
Verkiezingen, zin an !

Stoned Hengst | 22-05-19 | 08:51 | 2

Kletspraat van Rutte.

Zwizalletju | 22-05-19 | 08:52

@Zwizalletju | 22-05-19 | 08:52:

Yepp vanochtend ook weer op wnl. De partij die aan migratie banden gaat leggen. Ook de crimefighter weer in stelling en meer van die onzin op het moment dat het weer EU steelclub feest is. Maar gelukkig hebben we gisteren weer kunnen zien hoe goed ze het doen door de migratie totaal niet aan banden te leggen en cijfertjes te manipuleren of gewoon te laten verdwijnen net als bonnetjes.En de mensen gewoon een rad voor ogen te draaien.Nope net als bij het groningen verhaal. Veel roepen weinig doen en net doen of je neus bloedt. Echt vvd dus.De VVD zit er niet voor de volgens Rutte ,normale nederlander. Rutte zit er enkel voor de multinationals. De rest zal ze worst zijn. Hema worst. Die ze meestal ook in hun oren hebben. Voor al als de normale nederlander met reeele vragen komt.En antwoorden wil.En daden wil zien. Maar helaas ,dan blijken ze oost indisch doof.

tweetybird | 22-05-19 | 09:08

Gelukkig vindt onze MP het 'verschrikkelijk'. Daar kunnen we weer mee vooruit tot de volgende beving.

Cor Netto | 22-05-19 | 08:50 | 2

En voorts is er geschokt gereageerd vanuit de kamer.

Sliptong | 22-05-19 | 08:51

Laten we daarom hopen op een aardverschuiving. Een figuurlijke. Morgen, in het stemhokje.

goedverstaander | 22-05-19 | 08:52

AZC ter Apel gebruikt mega veel gas maar dat staat onder het kopje overige. Wordt stil gehouden tot na de verkiezingen.

janleuk | 22-05-19 | 08:49 | 1

Weet je wie ook ..

ChatBot | 22-05-19 | 09:08

Kan me nog goed herinneren, wij woonden er recht boven... Roermond, 13 april 1992, 5.8, 10 seconden, 200 naschokken tot 3.8 magnitude. Rammelde goed.

Ronnie uit Helmond | 22-05-19 | 08:46 | 6

Kan ik daar ook de overheid de schuld van geven? Zo ja, veel geld graag!

ZwarteDag | 22-05-19 | 09:05

Dat weet ik nog heel goed. Ik woonde toen vlak bij Arnhem en ik werd wakker omdat ik dacht dat iemand aan mijn bed stond te schudden.

copywriter | 22-05-19 | 10:56
▼ 3 antwoorden verborgen

De oplossing is even simpel als elegant: Voorlopig gewoon gas blijven winnen, maar een belangrijk deel daarvan nou eindelijk eens gaan gebruiken om de Groningers schadeloos te stellen.
En het is ronduit schandalig dat dat niet al lang geleden gedaan is.

TheEgg | 22-05-19 | 08:45 | 3

Zo simpel is het inderdaad. Maar gas is door Greenpeace onterecht verbonden aan het klimaat. Draai die frame nog maar eens terug.

azijnseikerT | 22-05-19 | 08:55

Overheid en geld weggeven? Dat gebeurd alleen als groningers moskeeen gaan bouwen en kopvodden gaan dragen..,

ZwarteDag | 22-05-19 | 09:07

Wow komt dit even op een goed moment. Hoop dat de Groningers eindelijk eens woedend zijn en dat dat ook eens zichtbaar is in hun stem. Net zoals de actiegroep die windmolens niet hun leefgebied laten verpesten.

azijnseikerT | 22-05-19 | 08:41 | 1

Zeker. En dan op het FvD stemmen.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 11:03

Wanneer er een aardbeving ergens in Azie ofzo is zie je altijd arme drommels die hun hele hebben en houwen zijn kwijtgeraakt, kinderen die verdwaasd in het puin zitten, sterke mannen die garven in puin om een hond te vinden e.d En dat valt me altijd tegen bij Aardbevingen in Groningen.. Alles blijft hetzelfde. Geen jankende kinderen, geen gebouwen in puin, geen desperate mensen , geen hondjes die na 3 dagen onder het pun vandaan komen.. Saai en dus het zal allemaal wel meevallen met die Aardbevingen daar. Geen kinderen dood, of hondjes onder het puin dan niet zeiken, Groningers!

belaberde_reaguurder | 22-05-19 | 08:40 | 4

@tweetybird | 22-05-19 | 08:47: heeft niks met VVD te maken. Alle andere partijen hebben de Groningers ook laten stikken.

azijnseikerT | 22-05-19 | 08:56

Dit is toch echt de grootste idioterie.
Geen dooien= geen probleem.

Beter hou je je mond gewoon maar.
Als je er zelf gewoond had piepte je wel anders.
Maar aan je tegel te zien schort het sowieso aan je inlevingsvermogen, dus doe maar geen moeite.

Gazzerop | 22-05-19 | 13:48
▼ 1 antwoord verborgen

Beefschaaamte, nee befschaamte is wat anders.

belaberde_reaguurder | 22-05-19 | 08:42

Tou nou eem, tammo! Kest mie nie kwoaier kriegn, ja!

JamesD | 22-05-19 | 08:38

3-4 was ook de uitslag over twee wedstrijden in de Play Off voor een Europees startbewijs tussen FC Groningen en Vitesse.

Glasgow Argus | 22-05-19 | 08:34 | 1

Ssst niet doorvertellen Glasgow Argus. Er schijnt al jarenlang een plausibel verband te bestaan tussen de aardbevingen in Groningen en de uitslagen van FC Groningen. Dat weten maar een heel klein aantal bookmakers en belchinezen.

keestelpro | 22-05-19 | 09:07

Ik zet de thermostaat een graadje hoger. Best fris voor eind mei.

postmodernismisdead | 22-05-19 | 08:31

Shell maakt bakken met geld, betaalt geen belasting en denkt er niet aan om deze mensen financieel te helpen.

kwark001 | 22-05-19 | 08:29 | 2

Ja en Rutte wilde ze eauk nog even 2 miljard in de reet stoppen. Vergeet nooit.

kneuterzak | 22-05-19 | 08:46

Maar ze bieden ons dan wel weer de mooie kans om 1 cent extra te betalen voor boomcompensatie.

Timide_Aso | 22-05-19 | 08:54

Er gaat niets beven Groningen .....

Kobus Kloothamer | 22-05-19 | 08:26 | 1

Namens de NAM: BAM!

keestelpro | 22-05-19 | 08:49

Sterkte voor de Groningers in de panelen. Ik hoop dat e.e.a. aan uw huis voorbij is gegaan.

MickeyGouda | 22-05-19 | 08:26 | 3

Ik vind het vooral kut voor de Groningers dat het daar altijd zo tyfus hard waait.
Ik lig wel eens 's nachts jankend in bed als ik op buienradar zie dat het weer eens windkracht 9 is in Groningen. En dan te bedenken dat de provincie gedeeltelijk beneden NAP ligt.
De reden trouwens dat ik om 5 uur al op twitter zat was omdat er een goederentrein langs mijn huis voorbij denderde. #truestory. Zodoende kon ik het vreselijke nieuws uit Groningen uit eerste hand vernemen.
Ik neem aan de NS de goederentreinen in aanloop naar 2030 langzaam zal afbouwen en dat alle huizen langs spoorwegen schadevrij gesteld worden.

keestelpro | 22-05-19 | 08:48

Waar is knutsel? Al een tijdje niet gezien, woont ook in Groningen.

Muuke | 22-05-19 | 09:42

Door een dergelijke beving komt het gas in de bodem onder hoge druk te staan. Dat moet zo snel mogelijk gedolven worden!

goedverstaander | 22-05-19 | 08:25 | 1

Zou zeggen , gas erop

janleuk | 22-05-19 | 08:43

Je huis zal maar in de houtenstutten staan. Je huis onverkoopbaar, dus geen geld voor iets anders. Weet iemand hoe de hypotheek verstrekkers hier mee omgaan? De onderpanden zijn niet meer zo veel waard.

eentweehuppekee | 22-05-19 | 08:24 | 5

Het staat buiten kijf dat benadeelden realistisch schadeloosgesteld moeten worden. Daar is iedereen het over eens, behalve het kabinet en de NAM/koningshuis.

goedverstaander | 22-05-19 | 08:27

@de visser | 22-05-19 | 08:51: Geen hond die nog gelooft wat Rutte zegt. Zelfs Rutte zelf niet.

goedverstaander | 22-05-19 | 08:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet verrassend, wel schokkend.

de visser | 22-05-19 | 08:22 | 1

Droog maar grappig. Hahaha!

keestelpro | 22-05-19 | 08:32

Perfecte plek voor het Songfestival.

Pedronegro | 22-05-19 | 08:21 | 1

Precies! Want de minste kans op een zware aardbeving.
Nooit in Brabant houden. Daar ligt de peellandbreuk. Levensgevaarlijk!

keestelpro | 22-05-19 | 08:23

Het schijnt dat ericA Terpstra uit bed was gevallen

Kees netals me Broer | 22-05-19 | 08:19

Groningen begint op te warmen voor het songfestival.

Patje2011 | 22-05-19 | 08:19

Ik denk dat overheid en olie maatschappijen zo traag zijn met betalen omdat ze weten dat de "big one" nog moet komen..

ZwarteRiek | 22-05-19 | 08:17 | 6

@keestelpro | 22-05-19 | 08:20: Maar inderdaad, 5,8 is wel even wat anders. (voor de nonno's : Richter is een logaritmische schaal, waarbij een schok kracht 4, 10 x groter is dan een schok kracht 3. 5 is weer 10 x zwaarder dan 4, dus 100 x zwaarder dan 3)

de visser | 22-05-19 | 08:30

@de visser | 22-05-19 | 08:30:
Dezelfde intensiteit beving op 17km diepte is heel wat anders dan één op 3km diepte. Dus het schadepotentieel is in gaswinningsgebied ontzettend veel groter.

citywok | 22-05-19 | 08:35

@citywok | 22-05-19 | 08:35: Ja, dat is waar. Ook de samenstelling van de ondergrond heeft daar invloed op.

de visser | 22-05-19 | 08:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik schrok vanmorgen ook wakker. Van al het gezeur op twitter welteverstaan.
Hoog tijd om de hele provincie te evacueren om het gas veilig te stellen.

keestelpro | 22-05-19 | 08:16 | 7

@Wladimir 1928 | 22-05-19 | 09:08: Het FvD wil ook doorgaan.

Bigi Bana Boy | 22-05-19 | 11:02

Gewoon gas kopen van de Russen als het spotgoedkoop is, het gasveld weer vullen en het als buffer gebruiken. Kunnen leveranciers ook niet meer dreigen met prijsverhogingen. Kom, maken we ergens nog een LNG-terminal voor een tweede optie.

De techniek van terugpompen is triviaal - het gebeurt nu al op grote schaal in andere landen. De infrastructuur ligt er al.

omanders | 22-05-19 | 15:02
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken