achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@aardbevingen

Zware aardbevingen Venezuela, extreme verwoesting, vrees voor tienduizenden doden

Dubbele aardbeving treft Venezuela +++ Totale verwoesting +++ Vrees voor 10.000 tot wel 100.000 slachtoffers

Het is vannacht helemaal misgegaan in Venezuela. Bij twee krachtige aardbevingen zijn delen van het land in puin gelegd. De eerste beving was er een van 7,2 op de Schaal van Richter op zee bij Puerto Cabello, de tweede beving tientallen seconden later was er eentje van 7,5. Twee aardbevingen in extreem korte tijd na elkaar zijn uiterst zeldzaam. Het geologische onderzoeksbureau USGS van de Verenigde Staten meldt 'high casualties and extensive damage' en sluit 100.000 doden niet uit - dat zou het een van de dodelijkste aardbevingen aller tijden maken. Krankzinnige beelden op het account van Cristian Crespo: gebouwen ingestort, mensen onder het puin, vermiste personen, brand en doffe ellende. We updaten, later meer.
Update 07:08 - De eerste officiële telling is nu 32 doden en 700 gewonden, maar dat aantal gaat helaas nog (veel) verder oplopen.
Update 07:22 - Online circuleren veel posters van vermiste personen
Update 07:27 - Keihard getroffen: La Guaira, een havenstad in het noorden, met 25.000 inwoners in de stad zelf en circa 270.000 inwoners in het stedelijk gebied. Te zien ook op de tweet boven dit topic: totale verwoesting. Veel gebouwen ingestort, zoals het beroemde Eduard Hotel. Kennelijk zijn daar een aantal beroemde honkballers omgekomen, zoals Eliézer Alfonzo en Gorkys Hernández. Rijden door La Guaira is als rijden door oorlogsgebied
Update 7:32 - Geen verrassing maar de noodtoestand is uitgeroepen. Ondertussen hebben veel wereldleiders al gereageerd.Zo schrijft Donald Trump: "The two major earthquakes that just hit the great people of Venezuela are both massive in scale and have left a devastating number of deaths. The U.S.A. stands ready, willing, and able to help! I have instructed all agencies of our government to get ready to move quickly. We will be there for our new and great friends. Early reports are not good!" Rob Jetten ligt nog te slapen, maar zijn tweetje zal straks wel komen
Update 07:37 - Een jonge Venezolaan loopt de trap af van een hoog gebouw na de aardbeving. Hoe dichter hij bij de begane grond komt, hoe groter de verwoesting
Update 08:08 - Reportage uit La Guaira hiero. Echt ellende. Een spookstad. En economisch ging het al niet zo best met het land
Update 08:35 - "The scale of destruction in Venezuela is staggering"
Update 08:38 - Tientallen beelden van mensen die onder het puin vandaag gehaald worden. Het is echt een drama
Update 08:46 - POV - een gebouw stort in
Update 09:31 - ISRAËL - heeft zelfs ook gedoe - is van plan een hulpteam van IsraAID naar Venezuela te sturen
Update 11:02 - Totale verwoesting. Oorlogsgebied
Update 12:38 - Nieuwe 'officiële' update: 164 dood, meer dan 11.000 mensen vermist
Update 12:40 - Afgrijselijk, die schreeuwen
Update 13:22 - Nederland stuurt hulp naar Venezuela, zo laat de afgrijselijke minister Sjoerd Sjoerdsma van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking weten. Er is € 2 miljoen vrijgemaakt om het Urban Search and Rescue-team met reddingswerkers, honden en materieel in te zetten.
Update 13:59 - Jetten trouwens ook wakker. Doet retweetjes van Sjoerdsma (zie 13:22) en Tom Berendsen
Update 20:45 - Na een dag vol ellende een nieuw officieel getal: 188 dood, 1.520 gewond

"Mijnheer Rutte. Waarom stapt u niet op?"

Groningen Debat. Tweede Termijn. Antwoord Kabinet

Klik & Snotter. Maar ook: volksvertegenwoordigen doe je zeau. Sandra Beckerman (SP) gisteren tijdens de Eerste Termijn (Kamer) tegen Mark Rutte, Vernieler des Vaderlands en Stad & Ommeland in het bijzonder, in het Groningen Debat over de verwoestende uitkomst van de Parlementaire Enquête Aardgaswinning Huizenvernielings. Een hele regio compleet de barrebiesjes ingejaagd, en toen ze er wat van zeiden (Huizinge 2012) ging er zelfs gas op de lollie. Want die ambtenarenhobbies (NPO, Kunst, Immigratie, Afrika, Rulings voor Shell, Exxon, Palestina, Windmolens, Wachtgeld, Pictogrammen in Plees, Natura2000) moeten ook gefinancierd worden. En ondertussen maar Groningers treiteren met willekeur & tijd kopen, in de hoop dat ze dood gaan. En dat deden ze. Sandra van de SP noemde namen. En zometeen geeft Mark Rutte Molenaar antwoord...

Ook de moeite: Omtzigt

Feynman en/of Feiten — Turkse Autogenocide

Ze wisten alles, ze deden niets

Mijn medeleven met alle Turkse en Syrische slachtoffers wordt overschaduwd door het besef dat hun sterven en leed vaak onnodig was. Dit is niet iets wat hen is overkomen, dit is iets dat hun is aangedaan. Dit is geen natuurramp, dit is corruptie, gemakzucht en foutieve politieke prioriteiten. Er was daar het geld, de mankracht en de kennis om dit grotendeels te voorkomen.  

De helft van de Turkse gebouwen voldeden niet aan lokale regelgeving. De andere helft voldeed aan een regelgeving die ernstig tekortschoot. Als je kijkt naar video`s van gebouwen die alsnog instorten, dan valt op hoe stil de omgeving en het camerabeeld staat. Er stort zoveel alsnog in zonder naschok, geen enkel gebouw is nog te vertrouwen. Puin kan niet meer vallen, de rest van de spookhuizen wel.

De bevolking kan kiezen tussen instortingsgevaar, en de vrieskou buiten. Het is een arme regio, getroffen door oorlogen, idioot monetair beleid, gigantische inflatie van 150% en dictaturen die al decennia voortduren. Religie blokkeert de vrijheid en ontwikkeling. Hopelijk herbouwen ze volgens de laatste concepten, met zo veel mogelijk meebewegend staal uit onder andere onze hoogovens.

De bevingen gebeuren langs de scheurlijn waar de Arabische tektonische aardplaat in botsing komt met de Anatolische plaat. Deze gigantische aardbevingen waren dermate voorspelbaar, dat deze drie dagen van tevoren zijn voorspeld door een Nederlandse "onderzoeker" Frank Hoogerbeets. Hij voorspelde het epicentrum, de kracht en was alleen nog een beetje vaag over het tijdstip.

Ondertussen in Groningen...

Ook een soort bordesscène

Ja hoor, u hebt allemaal weer binnensmonds kunnen braken, bij de Bordes voor de kop-scène, 361 dagen nadat Rutte III viel over het vernielen van de levens van onschuldige burgermensen. Wat ook vernield is, zijn de huizen van duizenden Groningers, die momenteel massaal voor de gemeentehuizen letterlijk en figuurlijk in de kou staan, al uren, in de hoop wat subsidiekruimels te kunnen oprapen: "Sinds 09.00 uur kunnen tienduizenden huishoudens in het aardbevingsgebied op basis van hun postcode een aanvraag indienen. Als dat continu doorloopt, dan zou de pot in theorie morgenochtend al leeg kunnen zijn. (...) Ook nu weer zullen mensen dus achter het net gaan vissen. Dol erkent dat. 'Er is minder budget dan er aanvragers zijn in het gebied. Maar wij gaan niet over het budget. Dat is aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en de politiek.' Demissionair minister Kajsa Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken heeft al laten weten dat het totale budget van de subsidieregeling niet wordt verhoogd. Dat zou betekenen dat het geld na deze subsidieronde daadwerkelijk op is."

Ook online staan er tienduizenden mensen in de wacht. En niet voor een kaartje van Lowlands, maar voor een beetje subsidie om het huis overeind te kunnen houden. Eerder was er al sprake van een LOTING. Een loting. Dat ging uiteindelijk niet door, maar het geeft wel aan hoe ze in Den Haag naar de materie kijken: het is een spelletje Kat en Muis. Of een soort Jenga. Als we nou hier een steentje verwijderen, blijft de boel dan nog staan? Of misschien is het wel wat voor John de Mol. Je gooit wat kruimels in een arena, smijt er wat slachtoffers bij, en dan maar kijken wie achter het net vist. LACHEN MAN! Misschien pleegt die persoon wel zelfmoord. En ondertussen staat Rutte IV, de vleesgeworden reïncarnatie van Rutte III, met een collectieve Prodentglimlach op de smoel te schaapachtig te gnuiven op het bordes van de burgerhaters. Maar er komt echt weer een dag dat de hele boel in elkaar dondert.

M3.4! Zware Aardbeving schokt Groningen

Opnieuw tegenslag voor VVD

Arm Groningen. Terwijl duizenden Groningers in Hoogelaand en omstreken nog in de puinhopen van Eric Wiebes zitten, is de uitgemergelde regio vanochtend vroeg opnieuw getroffen door een zware aardbeving. Aardschok staat in de top 3 van zwaarste bevings ooit, en beving is opnieuw een klap in het gezicht van de VVD, dat gisteren al staatssecretaris Mark Harbers opgeslokt zag worden door Moeder Aarde. Bij RTV Noord reageerden mensen uit Winsum, Ten Boer, Bedum, Zeerijp en Appingedam, maar ook uit de stad Groningen en Haren. (RTV Noord). Later meer.
Update: Groningers reageren met #HAHAHA op 'geschokte' reacties politici.

Update: kaartje. Alle Grote Klappers in Grunn

Update: kaartje. Alle Grote Klappers in Grunn

Feynman en/of Feiten- Gronings gasroulette

thumb

Het Staatstoezicht op de Mijnen fluit voor de zoveelste keer minister Wiebes hard terug. “De versterking duurt langer dan acceptabel is.” Het is maar de vraag of een productieverlaging het risico op aardbevingen tijdig zal verlagen.

Maar ook het huidige risico en een eventueel verlaagd risico zijn beide nog steeds onacceptabel voor bewoners.

Het rapport van het SodM hangt aan elkaar van mooie modellen die er deftig uitzien in kleurengrafiekjes, maar het onderliggende bewijs is flinterdun. Daarmee wordt de conclusie dat er maar 1900 huizen verstevigd moeten worden subjectief. Die precisie staat in schril contrast met de zinnen: “Na afloop van de winning blijft de kans op aardbevingen - óók zwaardere - en schade nog enige tijd bestaan, maar wordt steeds kleiner. Hoe lang dit precies duurt weet niemand.” 

Al was het maar omdat het Groningse gasveld uniek is, en daarom een gebrek bestaat aan ervaring met gelijkwaardige situaties. Waar de ene aardbeving met een drie op de schaal van Richter in Brabant of Limburg met een sisser afloopt, leidt een aardbeving in Groningen tot zware onherstelbare schades. 

Rimpels in de vijver
Een simpel experimentje toont de crux al aan. Men neme een baksteen en laat die van een meter hoogte vallen. De beschikbare energie is de massa maal de hoogte maal de gravitatie. Super simpel. Als de baksteen op grasveld landt, beweegt de bodem ernaast nauwelijks. Herhaal het nu in een vijver en je ziet met dezelfde baksteen keurige cirkels ontstaan. 

Een voortschrijdend golffront, zoals Christiaan Huygens in 1690 al publiceerde. Golven die soms hoger zijn dan de baksteen. Dat geeft enorme bewegingen, snelheden en acceleraties. Volgens Isaac Newton is de versnelling maal de massa gelijk aan de kracht. De peak ground accelerations bij Groningse bevingen zijn veel hoger dan onder de rivieren, de slopende krachten dus ook.

Ingenieur Meijborg kwam in 1963 al met de waarschuwing dat de bodem van Groningen een meter zou dalen. Eerst werd hij verketterd en niet geloofd, daarna namen de bestuurders aan dat de daling rustgevend zou zijn, net zoals wegzakken in een bankstel. Eind 2016 volgde pas bouwregels rond aardbeving bestendig bouwen. Die in 2017 noodgedwongen werden herzien. 

Tijdens de bouw rekening houden met aardbevingen is nauwelijks duurder, achteraf toucheert een verstevingingsoperatie de herbouwwaarde. De schade ontstond niet alleen door de gaswinning, maar door een halve eeuw stug doorbouwen zonder de juiste maatregelen te nemen. Grote delen van de schade waren te voorkomen met tijdige regelgeving en minimale investeringen.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.