Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grunningers geven bevings de vinger

Nait soezen moar broezen

Weet u nog, belangrijke fotoserie met Groningers die wijzen op hun eigenste aandenken aan de bevings? Die heeft een follow-up, op Twitter, via de hashtag #middelvinger. Grunningers wijzen met hun MIDDELVINGER naar de scheur. Deze oeroude motie van afkeuring wordt alom geaccepteerd als uiting van 'oprotten we moeten je niet'. En nu maar hopen dat ze in Den Haag wakker zijn, maar eerlijk gezegd denken wij dat ze 't kunnen schudden.

Reaguursels

Inloggen

Is bij deze huizen de fundering/ondergrond gewoon niet slecht uitgevoerd?

Dutch_Holland | 11-06-19 | 12:04

STEM lekker slinks joh. En ga het geld daar ophalen. Maar ga nu niet zielige verhalen naar het volk ophangen, want daar zijn we helemaal mee klaar. zucht!!!!

brandewijntje | 11-06-19 | 11:04

Groningen begeeft zich ook op een Breuklijn (Bron: Bosatlas) gebied waar regelmatig aardbevingen kunnen voorkomen.

Nu hebben ze ook nog eens gas onttrokken uit de bodem en dat is nu wel dubbel op en veel ellende.

De bodem zou nog eeuwen blijven zakken en schudden ook al stoppen ze nu direct met het gas op pompen.

Dat noem ik een gevalletje pech voor de Groningers!!!

Niet links | 11-06-19 | 10:58 | 1

Denk dat je het wel verkeer gelezen hebt er lopen geen eens breuklijnen* in de buurt van Nederland. De Adriatische plaat ligt het dichts bij ons in de buurt.
Groningen heeft in zijn geschiedenis nooit aardbevingen gehad omdat we dus niet bij een breuklijn in de buurt liggen.

Enige reden dat Groningen nu aardbevingen heeft is enkel en alleen door de gaswinningen, dus niet zo zeer een gevalletje van "pech" maar moedwillige vernietigen van de leefomgeving om voornamelijk één bedrijf erg rijk te makken en daar bij hun aandeelhouders.

Dit pech noemen is het zelfde als een overval of inbrak een gevalletje van "pech" noemen.

Fosite | 11-06-19 | 12:54

Wat ik zie is een paar zet en Getande scheurtjes.
Slecht pleister en Voegwerk.

pianist | 11-06-19 | 08:35

Groningen moet een vreselijke plek zijn om te wonen. Niet vanwege die trillinkjes maar wel vanwege de klaagzieke profiteurs.

Gulliver | 11-06-19 | 08:26 | 3

Beetje de zaak aan het omdraaien hè Gulliver? Laten we simpel vaststellen dat de opbrengsten van het aardgas zijn genationaliseerd en de schade is geprivatiseerd en dat jij dat normaal vindt.
Nederland de lusten, de Groningers de lasten, en iedere Groninger die daar tegen protesteert wordt door jou weggezet als een zeiker en een profiteur.

BenZen | 11-06-19 | 10:39

De mensen hun leefgebied waar ze geboren en opgegroeid zijn moeten verlaten omdat hun bestaan daar steeds onzekerder wordt noem jij klaagzieke profiteurs. Wat een walglijk kereltje ben jij.
De huizen blijven maar dalen met iedere beving, en niemand die in een beving gebied wil wonnen dus ondanks de waarde dat ze nog hebben veel geluk met de verkoop. Daar naast als BenZen al uit wijst, van al dat geld is rest van het land vooral het westen mooi opgebouwd. Maar Groningen en zeker de Groningers hebben hier nooit erg veel van terug gezien behalve de lasten. En erger nooit een potje opgezet door onze overheid die de veiligheid van burgers nummer 1 stelt, althans zo te lezen op rijksoverheid site, en nu maar touwtje trekken en veel babbel maar weinig hulp voor mensen die nu alles verliezen omdat veel mensen inderdaad netjes zijn overtuigt dat de Groningers gewoon maar een stel "klaagzieke profiteurs" zijn en alles dus eerst vierdubbel moet worden onderzocht voor twee keer de hoeveelheid geld dat dan eventueel wordt vrij gegeven om mensen toch wat te ondersteunen in de lasten veroorzaakt door de gasboringen.

Fosite | 11-06-19 | 13:14

@Fosite | 11-06-19 | 13:14: jep! Schijnt in Groningen ineens ook te barsten van de "dikke auto's" Blond Amsterdam (héé, het serviesgoed waar derlui het bord voor hun harses aan ontrokken hebben) denkt dat daar de profiterende Groningers in rondrijden en heeft niet door dat daar de randstedelijke overheids adviseurs in zitten die al rijdende zitten te bedenken hoe ze de zaak kunnen traineren.

BenZen | 11-06-19 | 18:55

Wat zeggen de deskundigen over deze vraag:
Als de gaswinning vandaag stop wordt gezet, wanneer stoppen dan de aardbevingen? Direct? Of gaat dat nog 50 jaar door?

Langshetrandje | 11-06-19 | 07:08 | 1

Dan gaat het nog 50 jaar door, want Groningen is volledig naar de kloten geholpen. Overigens is de vraag of de bevingen stoppen een non issue als het gaat om een adequate schadeloosstelling. Die vraag wordt pas een issue als het beleid op het antwoord wordt aangepast. En zolang het nog zo is dat het beleid er op geënt is dat de inwoners van het gebied blijven wonen waar ze wonen, zal er steeds opnieuw geld in huizen worden gestoken waaraan de eerste de beste beving opnieuw schade aan zal richten. En sommigen zullen beweren dat je het geld net zo goed in een zinkgat kunt pleuren

BenZen | 11-06-19 | 10:48

In de periode 1800 tot 1970 hebben we in Zuid-Limburg ongeveer hetzelfde probleem gehad.
Door de steenkoolwinning ontstonden er verzakkingen met eveneens scheuren in de muren.
Daar is het een stuk erger geweest dan in Groningen... ze hebben mij verteld dat door al die verzakkingen Limburg nu een beetje heuvelachtig is.

sociaal_econoom | 11-06-19 | 05:51 | 1

Ja. En?? Heb je nog wat zinnigs bij te dragen of komt je volgende reaguursel er op neer dat de Limburgers óók niet gecompenseerd zijn en dat we die onrechtvaardigheid wegens succes moeten prolongeren?

BenZen | 11-06-19 | 10:51

Vreemde reacties. Groningen draagt (ook zonder aardgas) meer bij aan de BV Nederland dan b.v. Amsterdam.

nancystjago | 11-06-19 | 01:33 | 4

Amsterdam is verlieslijdend, dus het is niet heel lastig om meer bij te dragen dan Amsterdam.

Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:00

De Nederlandse economie drijft op de (inter)nationale besrijven die zich in Amsterdam hebben gevestigd gekkies. Dankzij die bedrijvem doen de mensen in het Westen iets wat ze in Groningen nog nooit hebben gedaan namelijk werken.

Gulliver | 11-06-19 | 08:15
▼ 1 antwoord verborgen

Op een gegeven moment stroomt de Waddenzee gewoon naar binnen en dan is dat gezeur voorbij.

McSnor | 11-06-19 | 00:13

Moet je maar niet op een gasbel gaan wonen

fail | 10-06-19 | 23:45 | 1

De Groninger woonden er voordat deze gasbel ontdekt werd. Die gasbel werd toen door Den Haag leeg gezogen. niet om eer een mooi renderend staatsfonds van te maken waarmee den Nederlander nog lang en gelukkig kon leven, maar om allerhande falende projecten en een multiculturele samenleving van op te tuigen.

Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:02

Dat gas is het enige goeie dat daar vandaan komt.

Shareholder II | 10-06-19 | 23:18 | 1

Gas komt uit Groningen, niet uit Amsterdam hè

Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:03

De Grunnegers kunnen het schudden! Haha... écht super grap! Ik lig dubbel, zucht.

Mogwai | 10-06-19 | 22:59

Ha, ter introductie van het nieuwe Marketing offensief van Shell/NAM/Staat, hierbij alvast de aankondiging van de nieuwe Scheurkalender van 2020, met als thema , ik ben nog nooit zo gescheurd, toen het door jou werd gebeurd…

hetgingperongeluk | 10-06-19 | 22:42

Die vingers ruiken naar poep van het er op zitten. Hup aan de slag luie Groningers!

Gulliver | 10-06-19 | 22:34 | 3

haha, In Groningen werkt men doorgaans gewoon hard hoor. Het zijn de Amsterdammers waar werken wordt gezien als iets voor provincialen.

Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:10

Dus úhhh??? Klinkt als het reaguursel van iemand met een IQ ter hoogte van de gemiddelde beving in Groningen. Ennuh, Langshetrandje: werkloosheidscijfers zeggen uitsluitend iets over de volksaard als je ze afzet tegen de werkgelegenheid. Overigens hebben ook werklozen en uitkeringsgerechtigden recht op een schadevergoeding als, om maar iets te noemen, een auto door een fout van de ander tegen de hunne knalt. Wel of niet werken laat die rechten onverkort.

BenZen | 11-06-19 | 12:11

Toch snap ik het niet helemaal. Die paar kleine kutbarstjes, daar gaat het dus om? Als je aan een beetje provinciale weg woont waar 1x per dag een 10-asser overheen rijdt heb je al zo'n barstje. Ik woon in een oud huis in het midden van een grote stad en mijn huis zit vol met zulke barstjes. Als een aannemer een fundering niet helemaal waterpas heeft gelegd heb je al grotere barstjes. Serieus, donder op met je microscopische barstjesgelul waarmee iedereen elkaar nu aan het napapagaaien is.
Voorbeelden? Tuurlijk!
"Inbrekers hebben zelfs de hondenmand gestolen!!!1!!1!" Ja, tuurlijk...
www.rtvnoord.nl/nieuws/138268/Boerder...
"Allemaal huizen ingestort door aardbevings!!!!1!!1!" Onee, toch niet...
www.dvhn.nl/groningen/Deel-boerderij-...

En dan nog een leesbare uitleg, waarvan iedereen natuurlijk gaar roepen "jamaar boehoe, dat is the post online!!!1!!!1!".
nieuws.tpo.nl/2017/02/27/groningen-st...

Mr Dixit | 10-06-19 | 22:28 | 2

Misschien lijkt iets een klein scheurtje, maar als de grond onder je huis op de ene plaats meer weg zakt dan op de andere plek, dan breekt je huis langzaam in tweeën. Als een links gletsjer op CO2, maar dan acuter. Om breken te voorkomen zijn bodem injecties nodig en dat kost tienduizenden euro's per huis. Natuurlijk zijn er ook buiten Groningen huizen met scheuren, overal heb je slecht gebouwde huizen. Maar de prevalentie in Groningen is toch beduidend hoger dan in de rest van NL. Wanneer de oorzaak buiten jezelf ligt, namelijk bij de gierigheid van de Nederlandse overheid, is dat best zuur. Uiteraard zal de staat er alles aan doen om te wijzen naar alle andere mogelijke oorzaken van scheuren, om zo maar zo veel mogelijk twijfel te zaaien, zoals ook nu bij u is ontstaan. Maar de rol van de gaswinning in deze kwestie staat niet ter discussie, die is evident. Het is dus bij een ingestort huis uit Groningen de taak van de Staat om onomstotelijk aan te tonen dat het níet door de gaswinning komt, maar door slecht bouwwerk of nalatig onderhoud. Als de conclusie luidt 'oorzaak onbekend' dan dient de staat de verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:26

@Joostmochtnietsweten | 11-06-19 | 05:26: Lees anders dat tpo-stukkie even. De consensus is dat het door de gaswinning komt, maar er lijken wat andere oorzaken ten grondslag te liggen aan de schade.

Mr Dixit | 11-06-19 | 07:03

Ik vind een aantal reaguursels karikaturale vormen aannemen. De NAM pompt aardgas op met het oogmerk winst te maken. Daarbij treedt schade op bij derden. Door de rechter vastgesteld: deze schade moet dus gewoon vergoed worden. Verder is een scheurtje niet zo erg, helaas wordt de schade steeds ernstiger door het grote aantal opvolgende aardbevingen (ik dacht ongeveer 90 in het jaar 2018). Verder, ieder z'n mening al vind ik sommige meningen erg laatdunkend. Over Groningen: deze provincie heeft (ook zonder aardgas) een positieve bijdrage aan de BV Nederland; weliswaar is het bruto product in A'dam hoger, echter de kosten rijzen de pan uit (A'dam heeft negatieve bijdrage aan de BV Nederland.

nancystjago | 10-06-19 | 22:26 | 4

Het is gewoon een gevalletje aansprakelijkheid. Heel simpel. En bovendien, er is ook niet heel veel ruimte over aan de kant van de discussie waar dhr Elias staat

vvbg | 10-06-19 | 22:45

@Shareholder II | 10-06-19 | 22:45: Je zegt twee dingen, welnee en open die gaskraan. Waar slaat "Welnee" op? "Open die gaskraan" kan best een scenario zijn, dan moet er uiteraard ook een goed scenario voor de benadeelden zijn. Vind je niet?

nancystjago | 10-06-19 | 23:04

@nancystjago: Welnee. Jij koppelt die twee dingen aan elkaar.

Shareholder II | 10-06-19 | 23:11
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk, weet je waar je ze nou echt bang mee maakt ? Niet een middelvinger, maar met een gasaansteker bij de bel houden. Want dan is het met een geweldige knal allemaal opgelost. Die mooie diamant van een stad weg, het achterland, het hooge land, delfzijl, winsum, appingedam, loppersum uiteraard, hoogezand-sappemeer, veendam, enz. wie weet winschoten. Boem ! Een volk een dialect een cultuur. Who knows maybe your backbone ? Ik geef toe ietwat suïcidaal. Maar als de politiek en het land zoals ik hier op gs vaststel niet wil luisteren.. het is een keer op. Val dan maar lekker dood net z'n allen na ons.

suscrofa | 10-06-19 | 22:17 | 1

Helaas, de bel wil bij gebrek aan zuurstof niet branden.

Kopieerapparaat | 10-06-19 | 23:29

Het is pijnlijk te zien dat de solidariteit van niet-Groningers bij veel reaguurders over Groningen en de ellende die veel mensen daar moeten doorstaan nul is of zelfs negatief. Om ook hier maar even een kanjer van een Godwin te maken lijkt het een beetje op de houding van Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wegkijken. Not my problem.

namensmijnhond | 10-06-19 | 21:56 | 4

Mijn oplossing voor het probleem is de gaskraan vol open gooien. En de opbrengst dit keer niet naar de staatskas, maar na de groningers.
Maak die huizen gewoon aardbevingproof.

Nu hebben we voor instabiliteit gezorgd en nu te laat is gaskraan dicht gedraaid, waardoor er geen geld meer is om de problemen op te lossen.

New Quacka | 10-06-19 | 22:01

Zo is het. Een juist antwoord is niet boos zijn maae ongeremde woestheid. Beserk ! Go beserk ! Throw some sticks. Throw some stones. Break some teeth. Break some bones.

suscrofa | 10-06-19 | 22:03

@New Quacka | 10-06-19 | 22:01: Geen gek idee hoor, er is geen bewijs dat de boel veiliger wordt als we de gaskraan nu dichtdraaien.

vvbg | 10-06-19 | 22:43
▼ 1 antwoord verborgen

Ga dan staken, zooi platgooien in Den Haag ofzo i.p.v. huilen op Facebook.

BlaffendeTekkel | 10-06-19 | 21:56 | 3

Aan de ene kant wat jij zegt, aan de andere kant wat namensmijnhond hierboven zegt. Maar ik woon niet in Groningen en ik ga er ook niet heen. Heeft overigens niks met beven te maken.

Super Vaagstra | 10-06-19 | 22:02

Als Groningen staakt, heeft 10 jaar lang, niemand daar last van...

hetgingperongeluk | 10-06-19 | 22:27

Haha Groningen gaat staken. Goed plan. Heeft voorbij Assen niemand door..

Shareholder II | 10-06-19 | 22:57

Zolang de groningers niet echt gaan staken, kijkt er toch niemand naar ze om. Alsof iemand het iets kan schelen dat je een scheurtje in je muur hebt zitten.

Zorgen de Groningers ervoor dat Eemshaven een tijdje plat ligt, dan zal er veel sneller iets concreets gebeuren.
Hebben ze echt niets geleerd van de kampers, tokkies en moslims?

Dauthi | 10-06-19 | 21:50 | 2

Denk dat de meeste Groningers vooral heel erg blij zijn dat Groningen Seaports eindelijk groeit en dus veel (schaarse) werkgelegenheid creëert. Alles platleggen zou dan contra-intuïtief zijn toch?

Rest In Privacy | 10-06-19 | 22:01

@Hollende_Kleurling | 10-06-19 | 22:01:
De Groningers waren ook blij met de aardgasbaten...

Op dit moment kan je van een ding op aan die gasbel gaat leeg.
Dus het ligt er maar helemaal aan wat je wil, als je wil dat er naar je geluisterd wordt moet je er voor zorgen dat ze niet om je hun kunnen, en de enige plek die echt pijn doet is de portemonnee.

Als een makschaap tegen alles maar ja blaten, dat is contra-intuïtief in deze situatie.

Dauthi | 10-06-19 | 23:00

Mijn beste maatje heeft op de rand van dat gebied een huis. Voor een halve ton verbouwd, en bij de vorige beving schrok hij wakker van een knal. Scheur in een draagmuur.
Dus nu weer schadevergoeding claimen, woonkamer leeghalen, afspraak maken met metselaar, stukadoor en schilder. Huis weer twee weken overhoop. Vrije dagen opnemen om alles te regelen.
Wat een aanstellers die Grunnegers....

koolteer | 10-06-19 | 21:50 | 2
-weggejorist-
Graftak | 10-06-19 | 22:09

Met de opbrengsten van gas kunnen we uitkeringen betalen daar.

klowiepowie | 10-06-19 | 23:14

Pleur op. Je kan geen oud gebouw zonder scheuren vinden in heel Nederland. Groningers zijn aanstellers.

Bubske | 10-06-19 | 21:50 | 1

Makkelijk hè zo vanachter je toetsenbord

Sceptische_autist | 11-06-19 | 08:59

in de mooiste vrouw van den haag zit ook een scheur

tvaalst4811 | 10-06-19 | 21:49 | 1

Heb je het nou weer over je moeder? Dat weet iedereen al hoor.

Ramses Sappie | 10-06-19 | 22:15

in de mooiste vrouw van den haag zit ook een scheur

tvaalst4811 | 10-06-19 | 21:49

Die Groningers laten ook geen gelegenheid onbenut om de waarde van hun woningen (nóg verder) omlaag te praten. Niet bepaald slimme gasten daar.

Amsterdamsko | 10-06-19 | 21:48

Eindelijk worden ze wakker in Groningen.
Er zijn plannen samen met de gemeente een ''monumentenroute'' uit te zetten compleet met richtingsborden.
De tocht is ongeveer 40 kilometer lang en kan zowel met de auto als per fiets.
Het voert langs een 90 tal gebouwen en boerderijen waar aan de buitenkant scheuren te bezichtigen zijn.
Een fiets kun je huren... onderweg zijn er rustplaatsen met een terrasje waar je koffie, thee, fris een glaasje melk en een broodje kunt bestellen. Bij mooi weer is ook een ijsje mogelijk.

sociaal_econoom | 10-06-19 | 21:45

Vraag me af hoeveel steun ik van die ons-kent-ons Groningers krijg als ik een foto'tje stuur van een scheur in m'n plaggenhut uit 1900 doordat waterschap met het grondwaterpijl graag speelt in Zeeland.

... 3.. 2.. 1.. daar geven ze geen ene fuck om.. Want dat is niet in Groningen.

Dus 1..2..3... geef ik geen ene fuck om een paar scheurtjes plaggenhutten uit 1900 in Groningen....

** zet cv toch nog even aan.. gewoon... omdat het kan ... **

rammelbakje1 | 10-06-19 | 21:41 | 1

Mee eens. Aan de scheuren in mijn huis uit 1860 kunnen ze in Groningen nog een puntje zuigen. Stort toch echt niet in.

God Zelf | 10-06-19 | 22:00

suscrofa | 10-06-19 | 21:07 | 5 | reageer
Inderdaad, decennia lang hebben jullie ons opgezadeld met die kudt PvdA. Die Sinterklaas speelde van júllie gasbaten. En niet ten goede van jullie, maar van een sociaal stelsel wat vooral vreemdelingen bediend. En waar we van zijn langzalzelevensdagen niet meer van afkomen. Decennia lang hebben jullie dat mede mogelijk gemaakt. En nu wil je de "schade" op de rest van NL verhalen? Wees blij dat de rest van NL de schade op júllie komt verhalen.

kotelet | 10-06-19 | 21:30 | 2

Je bent van harte welkom voor een niceprice bed&breakfast Gronings weekendje hier. Ik hoop dat je goed verzekerd bent. Er valt wel eens iets. Zomaar. Tamelijk onzinnig betoog van je in die zin. De pvda is grotendeels gedecimeerd in dut lsnd. De burgervaders zullen hopelijk ook verdwijnen. Kom maar eens naar de realiteit.

suscrofa | 10-06-19 | 21:59

@suscrofa | 10-06-19 | 21:59: Gedecimeerd nadat de schade al geleden is ja.... Maar goed. Nogmaals: ik geef Groningers groot gelijk dat men klaagt over het feit dat de boel instort. Maar goed voor jullie zelf opgekomen zijn jullie niet. Het had allemaal veel meer kunnen zijn, als men destijds niet in die socialistische leugens was getrapt.

kotelet | 10-06-19 | 22:19

Probleem is ook dat we contracten hebben lopen met bijv. België en Frankrijk.
Tot ong. 2030.
Het zou ofwel afkopen zijn of hun leidingen ombouwen voor Russisch gas of de Belgen (1,6 milj.) in de kou laten zitten.
De frustratie in Groningen is begrijpelijk, een oplossing is er niet 1 2 3.
Zelfs met het opknappen van de huizen is het probleem niet opgelost.
Dan zou je kunnen zeggen: laat je uitkopen en vertrek. Mensen hebben nu eenmaal een binding met hun plek. Emotioneel of financieel.
In Bangladesh zie je ieder jaar overstromingen en vraag je je af, waarom blijven die mensen daar wonen?
Makkelijk als je van afstand toekijkt.
Verder kan niemand in Groningen de gasbaten claimen, die zijn van ons allemaal.
Zou wat zijn als alleen Rotterdam de haveninkomsten inpikte.
Niettemin moet het probleem opgelost, ook al is het tijdelijk.
Maar de Grunners moeten nu echt stoppen met vingeren.
Elk leefgebied heeft zo zijn shit. Ik woon hemelsbreed 300 meter van de A27. 24/7 herrie. Je went eraan.

Ruimedenker | 10-06-19 | 21:29 | 4

Die boeren hebben niks mogen houden van het gas, bij schade mogen ze in de grond wegzakken. Letterlijk.
Dit is niet alleen de bevingen, het is ook dat zij niks overhouden aan het gas, dat schades niet vergoed worden, dat er ronduit word gezegd dat geld belangrijker is dan mensenlevens.
Om het compleet te maken, er worden nu schades opgenomen door mensen van buiten groningen, er zijn commissies van mensen van buiten groningen maar die beslissen wel OVER groningen! Ik weet niet wie de schades gaan herstellen maar wss zijn dat ook geen groningers.
Groningers hebben niet alleen binding, het heeft een eigen taaltje, eigen cultuur eigen streekgerechten etc.
Nou ben ik Amsterdammer maar ik schaam mij kapot voor hoe wij in de randstad profiteren van die mensen. Geen werk te krijgen, je huis zakt de grond in en van de staat mag er zelf ook in zakken.
Die middelvinger is nog het minste wat wij in de randstad en het kabinet in het bijzonder verdienen. Herstel, landelijke politiek, want het boeit al die partijen geen fuck wat er buiten de randstad gebeurt.
Mijn halve eurocentje.

BootleggersSmurf | 10-06-19 | 21:38

Er zijn installaties om Russisch/Noors/Qatargas aan te lengen tot Groningenverhouding. Niet eens heel duur.

Shoarmamasutra | 10-06-19 | 22:08

Duitsland blijft aardgas gebruiken via Rusland... je krijgt momenteel 750 euro subsidie als je je woning op aardgas laat aansluiten.

België blijft ook het schone aardgas gebruiken --> de Belgische overheid is blij dat 75% nu op gas is aangesloten zodat ze niet meer milieuvervuilende stookolie, hout of briketten hoeven te gebruiken.
Ze piekeren er niet over te gaan stoppen met aardgas.
In Nederland ga je dadelijk op veel plaatsen weer hout en oliekachels zien... gezellig!

sociaal_econoom | 10-06-19 | 22:14
▼ 1 antwoord verborgen

Mag leien dat tussen nu en 5 jaar de palen waar heel de binnenstad van 020 op gefundeerd is; doorrot. De stad is namelijk van bovenaf al dusdanig doorgerot dat nieuwbouw het enige alternatief is.

beter-laat-dan-nooit | 10-06-19 | 21:21 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik Grunniker was, terwijl je weet dat half Nederland aan het gasinfuus lag, ten koste van mijn privé bezit en wetende dat de Overheid staat aan de zijde van de Multinationals zoals Shell, NAM en consorten, geloof mij: dan bleef het niet bij een fotootje met middelvinger.

Te lang blijven we hier in dit land gedwee

We worden door de Overheid continu bedreigd met blauwe enveloppen en CJIB brieven.

De fik erin.
Een bom erop.
Terug pakken.
Blokkeren is nog vriendelijk.

We moeten een stapje verder, want Rutte en consorten kleden ons uit tot op het bot en laten je vallen als een baksteen.

Nooit was het zo duidelijk als de laatste jaren. De schaamte voorbij, alle rechten van de burger worden opgeschort.

Heppie-even-voor-mij | 10-06-19 | 21:21 | 2

We wonen niet meer in een land maar in een bedrijf. Rutte is de manager die ad-hoc beleid maakt zodat de BV Nederland maximaal rendeert ten bate van de BV (=staatskas)

sprietatoom | 10-06-19 | 21:41

Doe eens niet zo stoer. Typterrorist.

Wiezewalakristalix | 10-06-19 | 22:10

Noorderlingen, drenthen, friezen en groningers. Teboek staand als timide, terughoudend, voorzichtig, ruraal, eenvoudig, dialectisch, raar pratend, simpel, inlevend, tactisch, maar sympathiek als het erop aan komt, zelfs door het vuur gaand voor een ander.. werp dat boetekleed een keer af. Met een hoge werkeloosheid, minder geld voor allerlei sociale voorzieningen, laat staan werkgelegenheid.. want we doen er niet zoveel toe in hun ogen.. de bebolkingsfichthrid is lager dus de werkrloodheid schijnbaar ook, wij zijn er voor de rustige zomervakantie van hen in eigen land.. Dat je minder bent dan enig ander Nederlander. Omdat het hier geen economisch paradijs is. Omdat we met decennialange stemmerij op de grootste volkverzakers pvda in onze reet worden genaaid. Ontwaakt een keer, blokkeer de boel. Pak de rest van het land het gas af. Wees eens trots op die mooie dialecten en eeuwenoude plaatselijke volksculturen. Doe eens iets waar niemand in dit land van je verwacht. Sla eens van je af ! Sla eens terug ! Wees weer eens trots. Hou op met middelvingers, mep terug. Hard !!

suscrofa | 10-06-19 | 21:07 | 14

Kortom het moet een beetje meer op scherp de hele discussie

Shareholder II | 10-06-19 | 23:34

@Ongeblustekalk | 10-06-19 | 21:18: Kalkie alsjeblieft, kruip terug in datgene waar je uit gekomen bent. Verdwijn weer onder je steen. Kssst.

Kopieerapparaat | 10-06-19 | 23:45

Je hebt groot gelijk. Groningen is een prachtige provincie. Al dat erfgoed wat verwoest is, het is in en intriest.

Overmar | 11-06-19 | 00:56
▼ 11 antwoorden verborgen

Ja, geef ze eens ongelijk.......

Maar aan de andere kant is daar de gasrotonde. Nederland "moet van het gas af", maar sluit wel een deal met ome Vlad om het door heel Europa te gaan distribueren. Even logisch nadenkend, is dan het eerste wat bij mij opkomt: breidt die gasrotonde uit met andere toeleveranciers. Immers: de infrastructuur ligt er toch al grotendeels. Kunnen we gas blijven gebruiken tegen een laag prijsje, en zijn we ook niet afhankelijk van één land. Wat zeg ik: we kunnen voor gasgroothandel gaan spelen en de markt gaan domineren. Maar nee, dat soort boerenslimheid is in dit land ver te zoeken.

kotelet | 10-06-19 | 21:01

Zulke scheuren heb ik ook in mijn oude Gooische huis: kan ik ook even vangen?

Big-Easy | 10-06-19 | 20:53

Die vingers op die foto's he; dat is echt super grappig.
Want ze gebruiken allemaal hun middelste vinger, en in de rest van Nederland betekent dat dat je het stom vindt.
Dat is echt heel erg leuk bedacht. En een beetje niveau groep 5.

mark1487 | 10-06-19 | 20:52 | 2

Yeah, it's like super stom.. You know..??

It's like they don't, like take nothing serious..!!??

It's like they don't try to start an discussion or something like that..!!!?? I mean, like, it's come on..!! You know.??

neonreclame | 10-06-19 | 21:03

Dat zit Wiebes ook te doen naar de Groningers als niemand hem ziet….

P.s. diender Koen, je bent een debiel

InSight | 10-06-19 | 20:49

Ik geef ook de langer vinger aan een hoop. Terrecht overigens. Alleen dit gaat precedenten scheppen. Er zitten ook leugenaars tussen die te beroerd zijn om hun toko te onderhouden. Huizen "werken". Weet ik inmiddels het een en ander van. Mijn punt? Mensen die hun huis verwaardelozen krijgen geen sympathie van mij. Allemaal makkelijk te weerleggen als je die groene gekken, doen alleen aan optiek, confronteert met hun verantwoordelijkheid.

Vageling | 10-06-19 | 20:44

1 te nat gevoegd, zie je ook aan de gladheid en de smetplekken
2 voegcement niet aangedrukt, zitten luchtkieren in.
3 te lichte of ontbrekende latei, dragend kozijn, hout krimpt en d ezaak gaat scheuren
4 stenen niet voorbevohtigt voor het voegen, heeft niet gehecht
5 kozijn geplaatst onder een gedeeltelijke oude rollaag die niet echt.meer werkt, had latei bij gemogen en de stenen goed opnieuw dichtvoegen
,6,8,9,10. Hier is bouwkundig wat aan de hand
7 niet dragend stukje muur met uutgewerkt cement, steunt op krimpend kozijn.
Bij al dit soort dingen zal de beving wel niey geholpen hebben maar een redelijk deel is vrij algemeen voor oude huizen. Ik snap dan ook wel dat t moeilikke discussies zijn.
Mensen moeten ook eens ophouden om krimpscheuren dicht te smeren, haal omliggende voegen ook los, leg er een ijzerdraad in en verbind t zo over een oppervlak beter met vers cement.
Bovenluggende balken moeten beter verbonden worden.

Alleen inneen kier smeren schiet niet op en en is letterlijk alleen oppervlakkig wat doen en maakt t vooral lelijk

Shoarmamasutra | 10-06-19 | 20:39 | 6

Goede observatie. De stenen van foto 4 zijn zelfs niet gescheurd + een slechte voeg job. Duidelijk hengelen naar euries.

Muchnadt | 10-06-19 | 21:31

@Vageling | 10-06-19 | 20:52
Ik zag ook veel verbouwde stallen, tja dat je die verbouwt moet u zelf weten, maar het heeft zo zijn consequenties als de woning niet op bijvoorbeeld zangrond staat.

toetssteen | 10-06-19 | 21:36

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 10-06-19 | 20:46:
Waarschijnlijk betonrot. Dat is redelijk specialistisch, migelijk stuk ijzer vervangen, anders stuk beton vernieuwen zodat t weer lekker alkalisch is en er geen vocht meer intrekt.

Shoarmamasutra | 10-06-19 | 22:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik de reacties hier lees begrijp ik dat dit land verdeeld is tot op het bot. Decennialang heeft het Groningse gas jullie huisjes warm gehouden. En als puntje bij paaltje komt dan laat het grootse deel van dit land de Groningers barsten. Letterlijk..

suscrofa | 10-06-19 | 20:36 | 8

Ga eens deaud. De staat verdient er geen reedt mee. Nul reedten voor jou.

Vageling | 10-06-19 | 20:56

@hetgingperongeluk | 10-06-19 | 22:04: Graag. Hoe heeft de staat op zichzelf hierin een verdienmodel gemaakt? Ja, de exploitanten en hun afgekocht. Enfin, ga nu even mailen omtrent het schoolgeld.

Vageling | 10-06-19 | 23:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Ze hebben sukkeltje Wiebes in de tang en ze weten hoe harder herrie ze schoppen hoe groter de zilvervloot.
Iedere sloophut wordt goud waard.

Trumme | 10-06-19 | 20:35 | 1

Probleempje. Ze zijn niet zielig. Hebben geen kleurtje en zijn niet komen dobberen. Maar dat is een ander verhaal.

Vageling | 10-06-19 | 21:01

Wie gaat daar dan ook wonen.

Brainder | 10-06-19 | 20:34 | 2

Dompie. Kijk als je dat nu zegt over Amsterdam dat gebouwd is op palen. Maar Groningers woonden er al en toen moest er gas worden gewonnen. En toen zagen die socialisten lala geld.

azijnseikerT | 10-06-19 | 20:37

Dat is t punt. Je wort daar geboren, zit daar, en je kan jr huis al slecht verkopen en dan komt dit er nog overheen. Geeft serieus stress

Shoarmamasutra | 10-06-19 | 20:43

Zoals hier ook te lezen valt. Groningers, reken maar op geen enkele sympathie. Neem het heft in eigen hand. En kijk daarbij hoe het verzet tegen windmolens zich ontwikkelt.

azijnseikerT | 10-06-19 | 20:31 | 5

@Trumme | 10-06-19 | 20:37: oh gebeurt dat allemaal? Jij weet er wel veel van he. Echt iemand die op de hoogte is.

azijnseikerT | 10-06-19 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaswinning doorzetten en de schade snel oplossen. Hoe moeilijk kan het zijn.

Peter_la_Selie | 10-06-19 | 20:28 | 1

Gaan een keer doden vallen als je gas blijft slurpen. Moet het echt zo ver komen? Er wonen daar bijna een miljoen Nederlanders, verdienen die niet alle veiligheid die er geboden kan worden?

SuqMadiq | 10-06-19 | 20:31

Met nog een paar zomers is half Nederland verzakt. Maar ook een kans dat door het contra effect die scheuren in Groningen weer worden dichtgetrokken.

Ridde Rogter | 10-06-19 | 20:28 | 1

Bidden voor minder droge zomers dus...

Rest In Privacy | 10-06-19 | 20:32

Nul gewonden, (gelukkig) nul doden. Oude brakke huizen waar scheuren in komen. Die vind je ook in de randstad op het veen.

joker3 | 10-06-19 | 20:27 | 3

Klopt heb je gezien hoe die panden onderhouden zijn. Kansloos

Trumme | 10-06-19 | 20:31

Bevingen nemen behoorlijk toe, gaat gewoon een keer mis dit. Maar wat fijn dat er in de randstad ook scheuren zijn, heeft hier niets mee te maken.

SuqMadiq | 10-06-19 | 20:32

@SuqMadiq | 10-06-19 | 20:32: lullig maar er wordt al minder gepompt.... stoppen kan wel eens gevaarlijk zijn.

Langshetrandje | 10-06-19 | 20:37

Maarruhh, gas geven en scheuren.
Daar geeft het rijk toch normaal een bekeuring voor?

Premier Trutte | 10-06-19 | 20:26 | 1

Scherp..!

neonreclame | 10-06-19 | 20:31

Gewoon doorpompen tot het leeg is en de grond een paar meter is verzakt en dan de dijken doorsteken en er een mooi natuurgebied van maken. De Groningers die iets kunnen komen toch allemaal naar Amsterdam om hier de omhooggevallen provinciaal uit te hangen, de rest moet maar leren watertrappelen.

JWZ_JMK | 10-06-19 | 20:25 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

Begint beetje sneue vormen aan te nemen..
genoeg huizen in oost Brabant en Limburg die een scheurtje hier en daar hebben vanwege de "Roermond"-aardbeving van begin jaren 90

eekeek | 10-06-19 | 20:24 | 1

Ik was daar toen in de buurt. Rare gewaarwording. Knal tegen de wand, de lampen slingerden en het was dat de glazenkast goed dicht zat.
Daarna ook die beving in Sumatra meegemaakt. De grond golfde letterlijk onder de voeten.

toetssteen | 10-06-19 | 21:45

Allemachtig wat een oude kuthuizen. Wees blij dat de nam een beetje helpt met slopen. Woningen moeten na max 50 jaar gewoon tegen de vlakte en vervangen worden door iets nieuws. Je rijdt toch ook niet meer in een vw brilkever.

oo4load | 10-06-19 | 20:23

Volgende week een fotoserie met duimpje omlaag.

Rudolph_Hesje | 10-06-19 | 20:22

Beter een scheur in je vinger dan...

Premier Trutte | 10-06-19 | 20:22 | 1

Denk daar nog eens over na Premier...

neonreclame | 10-06-19 | 20:24

Zulke scheuren heb ik ook. Waar in Gelderland kan ik een zak met geld halen?

Chiel79 | 10-06-19 | 20:22

Hij eens op met dat gezeik van die Groningers. Een scheurtje meer of minder betekent je bek houden en als je huis gevaarlijk wordt door instortingsgevaar met de overheid een oplossing zoeken. Heel veel huizen hebben scheuren en verzakkingen. Zei daar niet over. En verder vooral die gasvelden benutten.

Willem_Oltmans | 10-06-19 | 20:19 | 2

Geloof dat ik liever een Syrische familie naast me heb wonen dan jou, Willempie.
Kom maar door met die immigratie.

Rest In Privacy | 10-06-19 | 20:24

Ik stel voor dat jij morgen geen Gronings gas meer ontvangt. Kijken hoe je dan piept.

suscrofa | 10-06-19 | 20:45

Dus wanneer er een scheur in je muur zit ben je een leeggepompte stakker die in Groningen woont. Met een claim op compensatie.

Wat nu wanneer je in zo'n situatie niet in Groningen woont!

Jan Passant mk2 | 10-06-19 | 20:19

Bal je vuist. Sla een paar notabele tanden. Suggestie; wiebeding.Wordt eens echt boos. Doe het met duizenden. Geen fakkeloptocht. Doe iets met waar ze bang van worden die laffe achterkamer politici die jullie naaien en naaien en naaien.

suscrofa | 10-06-19 | 20:16

Die vent met die witte muur heeft dikke pech. Ies namelijk rasiesme. Alleen muren van kleur krijgen een schadevergoeding.

Montgomery Burns | 10-06-19 | 20:12 | 2

Zjeeezus wat suf!

Die nare vent | 10-06-19 | 20:21

@Die nare vent | 10-06-19 | 20:21:
Dus jij vindt dat muren van kleur geen recht op schadevergoeding hebben, hmm?

Jan Passant mk2 | 10-06-19 | 20:23

Aandeelhouders verdienen er geld aan
Juristen verdienen er geld aan
Politici verdienen er geld aan
Uit de ruif. Ze gaan door zolang het kan, graaien waar je graaien kan ten koste van de samenleving. Want die burger zit toch opgesloten in z'n onverkoopbare huis, omdat de grond eronder door anderen is verzwakt, zonder inspraak, zonder invloed. Als een burger zichzelf ophangt is dat wat hun betreft ook een oplossing.
Toevallig gaat het nu over Groningen, straks over overvliegende vliegtuigen of iets anders.
Eerst moeten er doden vallen.
Als er dode kinderen onder puin vandaan worden gehaald omdat er een gebouw instort.

kloopindeslootjijook | 10-06-19 | 20:11

Vooral de laatste foto onderstreept de jank-mentaliteit van de groningers.
Geef ze maar gratis purschuim om de scheuren te dichten.

Ongeblustekalk | 10-06-19 | 20:09 | 4

Lafbek.

suscrofa | 10-06-19 | 20:18

Ahja, je bedoelt klein scheurtje.... Huis is onverkoopbaar geworden, maargoed... Niet zeuren he... Gewoon wat gratis purschuim en gewoon die 50k waardedaling op je woning voor lief nemen... 50k - 3,50 purschuim, ga je er netto maar 49996,50 op achteruit, waar praten we over?

peterdh | 10-06-19 | 20:38

@peterdh | 10-06-19 | 20:38:
Laat maar joh. Ongebluste kalk heeft zijn laatste denkcellen al opgelost blijkbaar. Die begrijpt niets.

suscrofa | 10-06-19 | 20:43
▼ 1 antwoord verborgen

De muur op foto 2 is wel heel slecht gemetseld en gevoegd. Daar kun je ook niet veel van verwachten.

chroll | 10-06-19 | 20:04 | 2

Lijkt wel een zelf gerommeld tuinmuurtje.

uisge baugh | 10-06-19 | 20:06

Cement is harder dan de steen zo scheurt hij niet door de voeg.

botbot | 10-06-19 | 20:18

Groningen is het verleden genaaid door Den Haag en blijft in de toekomst genaaid worden door Den Haag, ze hebben gewoon geen stem over hun eigen lot.

smdyasc | 10-06-19 | 20:02 | 1

En nu gaat het toevallig over Groningen.
Maar je zou moeten kijken naar de manier waarop de overheid samen met bedrijven de boel 'regelt' ten koste van wie en ten bate van wie.
Idem vliegtuigen en farmacie bv.

kloopindeslootjijook | 10-06-19 | 20:14

Net eamelje!

De Almachtige | 10-06-19 | 20:01 | 1

Smuk skaedzjent beamtegriin..

IkwilJinekwel | 10-06-19 | 21:14

Toen De "Koninklijke" SHELL de Raffinaderij op Curaçao verkocht voor Een Dollar, wist ik al hoe diep dit land gezonken is.
Nederlandse Bodem... totaal verontreinigd , met een Gigantische Teerput ernaast, En SHELL en zijn Marionetten bij de Overheid hadden er schijt aan.
Miljarden verdienen in een beschaafd land, en weigeren om voor de consequenties op te draaien is misdadig, en dit gedrag leidt tot een verval van gezond moraal, alles draait om geld wordt het nieuwe moraal.
Ik zie het nu dagelijks op mijn werk , Poolse Uitzendkrachten komen overal mee weg, zelfs met Diefstal (want, te weinig mensen) maar mensen met een vast Contract woorden gelijk aangepakt met Sancties .
Onze Overheid heeft totaal geen respect meer voor de Burger, en beschermt ons niet, maar wel de grote Bedrijven !
Ik werk meer dan 10 jaar in de Voeding Industrie.
Nooit Controle's geen Arbo, geen Arbeids-inspectie, geen keuringsdienst van Waren.
Groningen !
Je vraagt je af wat die Henk Kamp toch al die jaren heeft gedaan, toen hij de persoon werd om dit probleem toch eens echt op te lossen.
SHELL Honderden Miljarden verdient in Groningen , onder het toeziend oog van hoofd aandeelhouder Beatrix.
Dan sta je er ook niet meer van te kijken dat zo'n Rutte een type als Poroshenko steunt......

Torquemada | 10-06-19 | 20:00 | 2

Dat is slechts het topje van de ijsberg.
Shell heeft lekkende olieleidingen door de Nigerdelta lopen die de hele omgeving daar vergiftigen. Oude rotzooi uit de jaren 50. Drinkwatervoorzieningen zijn gecontamineerd. Men ruimt het niet op, maar betaald smeergeld aan het corrupte regime. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, noemen ze dat. Ik heb een pesthekel aan de milieulobby, maar dit is gewoon roofbouw.

kotelet | 10-06-19 | 21:10

@kotelet | 10-06-19 | 21:10:
Heb je daar ook bronnen voor?
Want in Nigeria is nooit iets waarheid. Alle verontreiniging kun je gewoon aan de corrupte regeringen en de lokalen toeschrijven.

HA, BIER!1! | 10-06-19 | 21:40

Ik heb gehoord dat Brabant te hulp schiet en de mestkarren al naar Groningen laat rijden. Beetje mest en stro mengen en huppakee, die scheuren zijn weer verholpen.

miko | 10-06-19 | 19:57

Grunning ontwaakt!

Rest In Privacy | 10-06-19 | 19:55 | 2

Het is Grunn.

aamert | 10-06-19 | 20:01

Hallo! Minister Wiebes heeft op tv deftig verklaard dat ie zichzelf opdracht heeft gegeven dit adequaat en snel te regelen. Binnen 2 weken! 6 maanden geleden. Ik was erbij.

Mammeloe | 10-06-19 | 19:54

Hebben de knokploegen van Biza al een bezoekje gebracht aan deze opruiers op het digitale circuit?

De Pilsvogel | 10-06-19 | 19:54

Een beetje vervelend lijkt het me toch wel, als je huis structureel ondermijnd wordt door omstandigheden waar je zelf geen invloed op hebt.

MickeyGouda | 10-06-19 | 19:53 | 2

Zie het als een verzekering..

In jouw ogen heb je volledig gelijk..!

Moeten ze wel akkoord gaan..

neonreclame | 10-06-19 | 20:04

@neonreclame | 10-06-19 | 20:04:
Inderdaad, verzekeringsmaatschappijen hebben een broertje deaud aan de woorden "schadeloos stellen"....

Muchnadt | 10-06-19 | 22:01

ach, een bevinkje min of meer. Wie maalt erom?
was getekend, Wiebes

Vraag me trouwens wel af wat bevings zijn... Iemand??

langzullenweleven | 10-06-19 | 19:52

Als ik daar zou wonen zou ik op een nacht de gaskraan daar dicht draaien, op welke manier dan ook. Maar ik woon er niet

namensmijnhond | 10-06-19 | 19:52

Mollebonen noemde mijn vader ze die Groningers, allemaal dikke oren en altijd honger. (We hadden er één aangetrouwd in de familie en dat was ook de enige die hij ooit gezien had.)

uisge baugh | 10-06-19 | 19:51 | 1

Dikke oren?

Deksmaat | 11-06-19 | 08:50

Grunningers moeten niet zo zeuren. Gewoon weer terug in hun plaggenhut en lekker turfsteken voor de kost.

Schemerlamp | 10-06-19 | 19:51 | 3

Als de gaskraan dichtgaat, staan Groningers ook gewoon in de kou. Net als nu...

Ommezwaai | 10-06-19 | 20:05

Wat een intens infantiele opmerking.

namensmijnhond | 10-06-19 | 20:11

Lol

IkwilJinekwel | 10-06-19 | 21:20

*Versta d'r helemaal niets van!*

Sliptong | 10-06-19 | 19:51

Bevings? Wat is dat?
Bedoelen ze bevingen?
Schokjes.

Is dit nog nieuws? | 10-06-19 | 19:51 | 1

De meeste schade is overigens geleden aan historische en illegale bouwwerken. De eerste want geen bevingen al toen en de tweede want te beroerd om een vergunning aan te vragen wat aan de minimale eisen voldoet. Voor de rest moeten de Groningers natuurlijk schadeloos gesteld worden als een legaal bouwwerk hierdoor schade oploopt.

Sliptong | 10-06-19 | 19:53

I Got an F and a C and i got a K too, and the only thing that’s missing is a bitch like U!!!

Accident_Prone | 10-06-19 | 19:49 | 1

*deze uit mijn hoofd leren doet*

Deksmaat | 11-06-19 | 08:49

En ik geef de vinger aan de Groningers met hun eeuwige gezeik.

Turbulentie? | 10-06-19 | 19:48 | 1

Groningers zijn luie communisten voor wie het zielig doen een levensstijl is. Onder punt 5 op de schaal van Richter geen aandacht aan geven.

ik_wacht_niet | 10-06-19 | 20:20

Je betaalt belasting en dan staat de overheid borg voor je veiligheid.
De overheid laat je barsten.
Dan stop je toch gewoon met belasting betalen?

Haberdoebas | 10-06-19 | 19:47 | 2

Hoeveel huizen zijn er al ingestort dan? Hoeveel doden gevallen? Precies... autorijden ook maar verbieden?

Capt. Iglo | 10-06-19 | 19:50

Deze scheurtjes zitten in de meeste (nieuwbouw) woningen wel. Dikke middelvinger. Maar er zijn echt wel ergere gevallen, met die mensen heb ik het wel te doen.

Normpje | 10-06-19 | 19:45

Heb het al vaker geroepen, logaritmisch van je fiets flikkeren in een steeg, doet meer pijn dan Richter 3. Vanaf Richter 6 bibberen, dan praten we over "Grote Problemen", en die hebben we niet in 0031.... qua trillen dan...

hetgingperongeluk | 10-06-19 | 19:45 | 2

Klopt niet. Heeft met bodemsoort te maken. En diepte van de beving. Groninger klei gedraagt zich meer als vloeistof.
En zo nog tal van factoren.

koolteer | 10-06-19 | 19:51

@koolteer | 10-06-19 | 19:51: Ja, droge turf en onder zee niveau geen gebebibber maar dat komt vast door de afsluitdijk die 050 heeft aangelegd

hetgingperongeluk | 10-06-19 | 22:24

Nou nou, een scheurtje in de muur, hoe oud is dat huisje?

Gast_man | 10-06-19 | 19:45

De zee straffen met zweepslagen werkt ook aardig.

RickTheDick | 10-06-19 | 19:44

Wat een lelijke oude kudt huizen trouwens! Het zou pas vreemd zijn als er geen scheuren in zaten. Anton Pieck was nooit beroemd geworden als de tand des tijds aan oude kudthuizen voorbij zou zijn gegaan.

keestelpro | 10-06-19 | 19:44

In 1963 voorspelt door ingenieur Meiborg.
Eind 2016 pas bouwregels rond aardbevingsbestendig bouwen.
Nu medio 2019 is het kabinet nog steeds aan het aankloten.

En de Groningers? Die stemmen weer netjes op de PvdA.

Feynman | 10-06-19 | 19:42 | 3

Alle mensen van na 1963 moeten dus gewoon niet zeiken.

Capt. Iglo | 10-06-19 | 19:44

Dat gas wordt gewoon onder je kont vandaan gehaald, heb je niets over te zeggen. O staat je huis erop? ja jammer voor jou joh, de randstad heeft gas nodig.

kloopindeslootjijook | 10-06-19 | 20:17

Ja dat PvdA stemmen snap ik werkelijk niet.

IkwilJinekwel | 10-06-19 | 21:19

Ik word een beetje moe van die Groningers, als er een vrachtwagen door mijn straat rijdt schieten ook de scheuren in mijn muren... zie ook allemaal redelijk jonge handen, die waren dus al bekend met de bevingen voor ze daar een huis kochten. Met internet en social media kunnen minderheden en klagers zich veel beter verenigen, mobiliseren en aandacht generen en de media en daarom de politiek lopen er gelijk maar achteraan.

Capt. Iglo | 10-06-19 | 19:42 | 1

@Capt. Iglo
"als er een vrachtwagen door mijn straat rijdt schieten ook de scheuren in mijn muren."
Ik heb 18 jaar op de gracht in Amsterdam gewoond en inderdaad wat jij zegt klopt. Het hele huis trilde omdat een truck, vooral uit de provincie (jaja reaguurder amigos) met volle snelheid over de gracht reed. "Hey man is guzellig en die idioten oppe graach interessen me nie man. Moet vanavond voor 9 uur in de kroeg zijn. Vol spuiten met de bak man."
Charming.

Basil Fawlty | 10-06-19 | 22:02

"Dikke middelvinger tegen de bevings."
Parbleu, wat een lelijk anglicisme.

Sans Comique | 10-06-19 | 19:42 | 1

i,i,g, geen Nederlands, maar zijn Groningers dat wel?

langzullenweleven | 10-06-19 | 19:53

https://www.youtube.com/watch?v=dPT7zv3hg8I

Wat een dikke sjomps, die Groningers.

Kuifje-in-de-EU | 10-06-19 | 19:40

en, helpt het?

Xtas3 | 10-06-19 | 19:40

oude zooi, nieuwere scheuren

grrrommm | 10-06-19 | 19:38 | 1

12 scheuren, 13 ongelukken...

neonreclame | 10-06-19 | 19:44
-weggejorist en opgerot-
GeinPonempie | 10-06-19 | 19:38

De middelvinger nabij een scheur..

Waar ken ik dat nou van..

neonreclame | 10-06-19 | 19:38 | 2

de postbode en jouw echtgenote?

langzullenweleven | 10-06-19 | 19:54

Lieve Mona,

Ik woon in Groningen en heb geen scheuren in mijn woning..... Ik voel me ernstig achtergesteld.
Hoe moet ik hier verder mee aan?

Liefs
Fatwa

Fatwabuster | 10-06-19 | 19:37 | 2

Ik geloof dat je er nog net op tijd bij bent.

Sans Comique | 10-06-19 | 19:43

Lieve Fatwa,

Allereerst heel knap dat je dit durft te delen.

Vaak is het zo dat de ene scheur de andere scheur het niet gunt om populair te zijn.

Trek je daar niks van aan! Die scheuren zijn gewoon stom!

( Tip van ons: Open je eigen scheur)

Succes en blijf schrijven!!!

neonreclame | 10-06-19 | 19:43

Ik wil niet lullig doen, maar 2,5 op de schaal van Richter stelt geen fuck voor. Dat is alsof je iets te dikke schoonmoeder op stiletto-hakken door de woonkamer banjert.

Kuifje-in-de-EU | 10-06-19 | 19:37 | 4

Hangt er vanaf of de beving horizontaal of verticaal was.

Sans Comique | 10-06-19 | 19:44

@Sans Comique | 10-06-19 | 19:44: Na drie advocaatjes gaat mijn schoonmoeder al snel horizontaal.

Kuifje-in-de-EU | 10-06-19 | 19:52

Bevingen en hun uitkomst heeft veel meer te maken met hoe de bovenlaag er uit ziet.
Een beving 6 to 7 zal op sommige plaatsen weinig problemen geven ergens anders catostrofaal.
hier een vergelijking tussen twee gelijkwaardige bevingen.
en.wikipedia.org/wiki/1811%E2%80%9312...

miko | 10-06-19 | 19:54
▼ 1 antwoord verborgen

Kut, wat een Scheur....

hetgingperongeluk | 10-06-19 | 19:36

Ze hebben geen poot om op te staan met die bevinkjes

Nummer 14 speciaal | 10-06-19 | 19:36

Dergelijke scheuren heb ik ook in mijn huisje, hier in noord limburg.
En ik bedoel niet mijn schoonmoeder.
Kan ik ergens vangen?

joppo0 | 10-06-19 | 19:36 | 1

Groningers zijn de nieuwe Limburgers: janken om alles.

de Voorzittert | 10-06-19 | 19:36 | 14

@knutsel_ | 10-06-19 | 21:04:
Goede visie knutsel_ en dank. Maar dood door de stoflongen? Pfoaw. Weet je nog hoe je opa zijn longen eruit hoestte? dat wil je nooit meer horen. Dus dat scheurtje in de muur of verzakking. Bij mij is dat een groot verschil.
En "mijnschade" in Limburg? Groningen is niks. Niemand gestorven daar.
Onder het huis van mijn moeder liggen nog steeds oude mijnschachten (gegraven vanuit Duitsland) die inmiddels vol met water zijn gepompt maar haar huis verzakt nog steeds na 1970 of 80 want toen groeven die Duitsers onder Nederland. Deal met het toenmalige kabinet.

Basil Fawlty | 10-06-19 | 21:28

On the record Basil: ik bedoel uiteraard niet specifiek uw familieleden. Zeker als u de door u bedoelde harde arbeider “nooit hoorde zeiken”. Stoflongen is iets vreselijks.

de Voorzittert | 11-06-19 | 08:05
▼ 11 antwoorden verborgen

Helaas voor deze mensen, in de gebieden met de aardbevingen stemt men ook nog steeds kartel.

O2Neutraal | 10-06-19 | 19:35

Het blijft Nattevingerwerk met die scheuren.

Ruimedenker | 10-06-19 | 19:35

Het zijn geen bevingen maar aardschokken. De fanatieke Grunningers die telkens elke aardbeving op wikipedia bijtekenen maken hun zaak niet sterker.
Zo'n 3 op de schaal van Richter aardschok komt veel harder aan dan een dieptebeving van 3 op de Richterschaal.
Beter maken jullie een eigen 'gevoels' schaal.

keestelpro | 10-06-19 | 19:34 | 4

klinkt logisch. Aardschokkingen dus in plaats van bevings?

langzullenweleven | 10-06-19 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken