Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geen Wilhelmus op bevrijdingsfeest Winterswijk

Want kwetsend voor aanwezige DUITSCHERS

Landgenooten. Bent u in het bezit van een "geluidswagen" danwel een andersoortig automobiel met hele grote speakers op het dak? Kom dan komende zondag massaal naar Winterswijk, en neem een langspeelplaat / audio-opname van Het Wilhelmus mede. Want Ons Volkslied is op Den Vijfden Mei VERBOTEN op het Bevrijdingsconcert in Winterswijk, waar men viert dat we bevrijd zijn van Het Juk van De Mof aka De Duitsche Bezetter, die Ons Land gedurende vijf lange jaren bezet hield. Quote:

De organisatie van het Bevrijdingsconcert Winterswijk, waar de vlam onthaald wordt, vindt het spelen van het nationale volkslied ,,niet gepast bij een internationale viering, samen met de Duitsers.”

Bericht voor het verzet: Grote Jan komt 's middags bij de bakker +++ Herhaling +++ Grote Jan komt 's middags bij de bakker. Einde bericht.

UPDATE DAG LATER: VICTORIE! WILHELMUS WINT OP ALLE FRONTEN

WINTERSWIJK - De organisatie van Internationale Viering van de Vrijheid in Winterswijk betreurt de commotie die deze dinsdag ontstond over het niet spelen van het Wilhelmus. Het festival zal nu openen met het volkslied, meldt de Stichting Bevrijdingsconcert in een persbericht.

Reaguursels

Inloggen

De SS wist ook al raad met het Wilhelmus hoor. Het is de Duitsers alles behalve een vreemde melodie. youtu.be/HPvDIWA3t58

Dux83 | 30-04-19 | 22:23

Update: nu toch Wilhelmus te Winterswijk
Aldus Telegraaf

Canis.bonus.es | 30-04-19 | 18:21

Dat krijg je nou als je mensen als Rutte geschiedenis en of maatschappijleer laat geven op de middelbare school, mensen zonder enig historisch besef.
Danny Oonk van het Bevrijdingsconcert ziet geen noodzaak tot het spelen van het volkslied en vindt het ook geen verplichting, zegt dat de vrijheid internationaal gevierd moet(onze bevrijdingsdag?) worden, nu dus samen met Duitsland.
Ruth van der Meulen namens de Roparunners (?) waarom niet het Wilhelmus en een Duits of internationaal lied allebei laten spelen? Wel ja, maak er een songfestival van.
Stel voor deze twee ter verhoging van de feestvreugde onder de klanken van het Wilhelmus op een podium kaal te scheren waarna ze samen met de rest van het organisatiecomité en hun Duitse vrienden op een trein naar het Oosten worden gezet.
Aansluitend wordt Winterswijk teruggegeven aan de natuur, anders houden we die jaarlijkse nonsens.
De aldus verkregen zandverstuiving krijgt de status van Nationaal Park.

bwanabanjo | 30-04-19 | 15:47

Ik vind het Poolse volkslied veel mooier. Bij het Wilhelmus moet de wijs eens een keer goed onderhanden worden genomen: het zeurt maar door.

oliebolletje123 | 30-04-19 | 15:35

Daar kreeg Gerritje toch even kippenvel van!

Gerrit gordijnstok | 30-04-19 | 14:18

Winterswijk was een NSB bolwerk en zou zich juist om deze reden iets steviger mogen opstellen tav enige vaderlandsliefde. Nog steeds NSB'ers. Winterswijk is af. En daar kan geen citymarketing campagne meet tegenop. Domme mensen.

Willem_Oltmans | 30-04-19 | 13:50

Internationale viering? Hallo droeftoeters, is ons feesie en die Duitsers mogen erbij staan. Zeker D66?

Mart6037 | 30-04-19 | 12:49 | 2

Raam open, geluid op 10, Wilhelmus van.........

Mart6037 | 30-04-19 | 12:51

Alles wat nationaal kan op zijn minst genomen niet deugen, aldus de randstedelijke elite. Die overigens als regenten weer ouderwets profiteren van de nationale schatkist. Wordt het koningshuis dan ook afgeschaft? Want traditoneel, nationaal en daardoor niet inclusief.

Bab01 | 30-04-19 | 13:20

Tekenend voor het totale gebrek aan patriotisme in dit land. Te triest voor nog meer woorden.

Hommel | 30-04-19 | 12:44

Hahahahahaa, OK dit slaat voor mij door naar grappig.
Maar omdat de aanpassing klein is en het al langer geleden is.
In het echt was het minder grappig...

hotmint | 30-04-19 | 12:41

Laat onze koning maar op 5 mei naar Winterswijk gaan, dan zingt heel Winterswijk het Wilhelmus.
Die Duitsers hebben er trouwens helemaal geen moeite mee dat je het Wilhelmus zingt. Dus doe normaal.

Schilder58 | 30-04-19 | 11:56 | 1

Bravo !

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:57

Blijf met je rotpoten van ons rot volkslied af.

Kijkeensaan | 30-04-19 | 11:54

Misschien is het nu tijd voor een Dam zanger ipv een Dam schreeuwer...?!
Die het Wilhelmus ten gehore brengt.

iew | 30-04-19 | 11:40

Die Fahne hoch dan maar.

His Lordship | 30-04-19 | 11:25 | 1

Die is wel mooier

flesje | 30-04-19 | 13:55

Zijn er wel Joodse menschen uitgenodigd bij het grote verbroedering feest in oa winterswijk?

komtdatschot | 30-04-19 | 11:19 | 1

Zou niet gepast zijn voor een viering waar ook leden van de nationale bontkraagdragersfederatie bij aanwezig zijn.

jip_86 | 30-04-19 | 14:27

Dutch=Deutsch=Duits=Dietsch/DIets. Ben ik van Dietsen bloed. Dietsch = het gebied waar vroeger middelnederlands werd gesproken. Ruwweg wat nu de Benelux en een stukje duits grensgebied is. WIJ zijn Dietsers. ONS land, is DIETSland, Deutschland, Dutchland. Dat land en volk ten oosten van ons zijn Germanen. En ze wonen in Germanië. De engelsen snappen dat tenminste (germans living in germany). Leuk voor ze dat ze onze naam hebben gejat én verkracht, maar ons volkslied blijft van ons.

AsEl | 30-04-19 | 11:16 | 2

Wat een gelul AsEI: Germania Pars werd Nederland door de Romeinen al genoemd.
De Noordzee heet in het Latijns Mare Germanicum.
De oorspronkelijke Nederlanders ( Friezen/Saksen/Kaninefaten/Bataven) behoorden vroeger en nu tot de Germaanse stam ( incl. de later uit het zuiden komende Franken die met Karel de Grote aan het hoofd de Lage Landen en het huidige Duitsland veroverden en bekeerden tot het Christendom)
Dietsch en Dietschland: dat hebben de Vlamingen bedacht. Sla eens een geschiedenis boek open voordat je onzin publiceert.

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:49

@Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:49:
Een dietser is wel een germaan, maar een germaan niet persé een dietser. Verder raad ik u aan uw eigen tip op te volgen ;)

AsEl | 30-04-19 | 12:08

Bruin overhemmetje wordt dan zeker wel op prijs gesteld?

Tjemig | 30-04-19 | 11:11 | 1

Als het van Hugo Boss is, is het ook ok.

Lt-Kol Kilgore | 30-04-19 | 11:45

Gewoon dat volkslied ten gehore brengen. Wat is dit nu weer!

Montesquieue | 30-04-19 | 11:09

Die Deutschen haben im nach kriegszeit die Melodie dasselbe gelassen. Nur die Worter sind anders. Im gedanken benutzen Sie immer noch die Alte.

Zatkniss | 30-04-19 | 11:07

De Duitsers zijn juist gek op ons volkslied want" ben ik van Duitsen bloed enz".
Volslagen belachelijk dat wij dodenherdenking + bevrijding niet zouden kunnen vieren zonder dat ons Volkslied ten gehore wordt gebracht.
Winterswijk wordt overlopen door inwoners uit NRW die denken dat de koffie daar goedkoper is.... ha ha ha! Het is juist andersom,dat maakt het allemaal zo mooi.
Het Wilhelmus is een prachtig Volkslied en ja de Graaf van Nassau,die wij later de Vader des Vaderlands noemden is nu eenmaal een Duitser,vandaar dat Duitse bloed...
Overigens hebben de meeste Nederlandse ambtenaren en met name de Politie braaf de bevelen van de Duitse bezetter opgevolgd. Ná de oorlog zat natuurlijk iedereen in het verzet. Tijdens de oorlog maar een paar duizend man/vrouw. De Engelsen noemden dit fenomeen ook wel " Dutch Courage "!

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 10:50

Een paar dagen geleden in R'dam naar mijn favoriete restaurant. Ik wil bestellen, maar de ober blijkt geen Nederlands te spreken.
Nu wilde ik graag eten, dus ik heb mijn eten met wat gebarentaal en wat steenkolenengels besteld, maar eigenlijk is dit te zot voor woorden. In je eigen land, in je eigen stad kun je niet meer met je eigen taal terecht. Stel je nu toch zoiets bij de Fransen voor. Zou daar iemand die geen Frans spreekt als kelner worden aangenomen? Zouden de klanten daar niet meteen weglopen? Wij Nederlanders hebben toch wel heel weinig trots.

JvanDeventer | 30-04-19 | 10:43 | 6

Ik was toch weggelopen.

Montesquieue | 30-04-19 | 11:07

Ach ja dat "Frankrijk", het is in Franstalig België al net zo.
Ik was vorig jaar nog in dierenpark Pairi Daiza waar alle informatie bordjes in het Frans, Vlaams en Engels zijn maar denk maar niet dat er ook maar 1 Vlaams of Engels wil spreken, ze vertikken het gewoon, is ook voor het eerst en het laatst geweest.

iew | 30-04-19 | 11:37

@iew | 30-04-19 | 11:37:
"is ook voor het eerst en het laatst geweest."
Ik zou het niet slecht vinden als een flink deel van de niet-Nederlands sprekende mensen die hier rondzwabberen ook zo zouden reageren.

JvanDeventer | 30-04-19 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Rieu, mooi dat iedereen gaat staan, om stil van te worden, helemaal niets mis met trots zijn op je eigen land, je eigen cultuur.
Zo jammer dat dat zooitje in Den Haag er alles aan doet om deze trots te breken

Mich2007 | 30-04-19 | 10:41 | 3

André Rieu; als ik die man zie moet ik spontaan kotsen. Wat een harlekijn met z'n Limburgs accent. Is niet mijn cultuur. God zij dank niet !

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 10:59

Indrukwekkend inderdaad, gelukkig mag dit nog net. Mijn ouders hebben een concert van Rieu in Australië bijgewoond. Ze vonden het geweldig, een stuk Nederland promotie waar je 'u' tegen zegt. Eén groot feest waar alle kleuren en leeftijden vertegenwoordigd waren.

Maris v.d Hof5393 | 30-04-19 | 11:20

@Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 10:59: nog nooit een viool met een accent gehoord. God is in ieder geval blij met Limburg en Rieu. Succes met dat braaksel opruimen.

SlimmeBelg | 30-04-19 | 15:44

Ondanks dat ik Andre Hazes een kwal vind/vond heef ie toch maar mooi het nieuwe nederlandse volkslied geschreven. "Nederland o Nederland, jijhij behent mijhijn kampihoeoeoeoen" Toptekst, iedereen kent het, geen duitser te bekennen, evenmin spanjaarden of andere import, gewoon je land zo optimistisch mogelijk bezingen.
Fuck Wilhelmus, Hazes is de man.

elfenstein | 30-04-19 | 10:34

En als die moffen verdammt noch mal ECHT willen dat in plaats daarvan die dag het Horst Wessellied in Winterswijk wordt gespielt, dan WORDT het Horst Wessellied gespielt.

Prinsemarij | 30-04-19 | 10:31 | 3

IK WIL BOWLEN!

elfenstein | 30-04-19 | 10:34

Het Horst Wessellied werd wel ten gehore gebracht bij het huwelijk van Juliana met Onkel Benno zur Lippe,in aanwezigheid van Koningin Wilhelmina.(1937) Tevens werd door een aantal genodigde de Hitler-groet ook wel Duitse-groet gebracht. Dit alles om de grote buur te vriend te houden. Onkel Benno was ook lid van de SS.
Maar ja,daar hebben wij het liever niet meer over.

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:05

@Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:05:
Een groot deel van de officiële Nederlandse houding tegenover het Hitlerbewind tussen 1933 en 1940 werd gedreven door angst en lachwekkende serviliteit. Diezelfde houding, hetzelfde mechanisme zie je nu tegenover de radicale islam. De krokodil voeren in de hoop zelf niet te worden opgegeten. Bij de nazi's heeft die tactiek niet gewerkt.

JvanDeventer | 30-04-19 | 11:16

Er komt nog een keer een tijd dat de mensch niet meer mag ademhalen, omdat dat kwetsend kan zijn voor .....

Waar komt deze betutteling en kleinzieligheid vandaan? Wanneer staat er een sterke man (of een mooi wijf) op die zegt tot hier en niet verder. Oh wat was vroeger toch (bijna) alles beter.

Peerkeoud | 30-04-19 | 10:27

Wie maakt deel uit van dat bestuur daar?

lanexx | 30-04-19 | 10:27

Hoe vaker ik dit soort "nieuws" hoor, hoe vaker ik vind dat we als volk ons gewoon keihard "Wien Neêrlands bloed" weer toe moeten eigenen en gaan draaien bij dit soort gelegenheden. To hell met de monarchy en tijd om als Nederlands volk onze eigen identiteit weer stevig vast te grijpen.

Gregovic | 30-04-19 | 10:20

Over de 101.800 vermoordde Nederlandse joden zullen we het niet meer hebben.
Dat is zo vervelend voor de Duitsers.

De luis | 30-04-19 | 10:20 | 3

"Fawlty Towers" blijft toch verrassend actueel. Met meer vrijdenkers als John Cleese waren we nooit op dit punt beland.

MickeyGouda | 30-04-19 | 10:38

Men heeft het nog wel opvallend lang over "eerst mijn fiets terug" gehad als er een Duitser in het vizier kwam. Het vorderen van die fietsen is blijkbaar iets dat meer Nederlanders heeft getroffen.

JvanDeventer | 30-04-19 | 10:52

Inderdaad: 74 jaar na het einde van de 2e wereld oorlog mag het wel een keer gebeurt zijn. Ook zo vervelend voor het overgrote deel van de Nederlandse bevolking die braaf de bevelen van de Ortskommamdantur opvolgde: vooral de toenmalige overheidsdienaren. En ook zo vervelend voor ons Koningshuis die als eerste en enige Europese Koningshuis > Engeland vluchten ( met het goud van de Nederlandsche Bank uiteraard)

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 10:55

Dit land...

Stijlicoon | 30-04-19 | 10:15

Vrijheid is iets dat we aan het eind van de 20ste eeuw langzamerhand steeds meer inleveren.

TDB | 30-04-19 | 10:13

Onze koningin stuurde Adolf H. op 9 november 1939 een gelukstelegram nadat hij een bomaanslag in de Bürgerbräukeller had overleefd. Terwijl dat land al in oorlog met Engeland en Frankrijk was.
Duitsche roots verloochenen zich niet.

Prinsemarij | 30-04-19 | 10:55

Wilhelmus van Nassouwe ben ik, van Duitsen bloed.
Nou breekt mij de klomp, daar hebben onze oosterburen echt geen moeite mee. Maar dat politiek correcte GL geleuter daar hebben de meeste NL’ers denk ik wel moeite mee.
Ik hoef iig niet in mijn geboorteplaats acte de présence te geven, God zij dank.
Plaats vervangende schaamte maakt zich van mij meester.
Ik hoop van ganser harte dat het Nederlandse volk nog bij zinnen komt, voor het te laat is.

Hebbiehemookweer | 30-04-19 | 09:33

Eren we de koning van Hispanje dus ook niet meer?

Bigi Bana Boy | 30-04-19 | 09:33 | 2

Je moet niet alles geloven wat men zingt.
Die koning van hispanje is een vieze flikker en mag z'n eigen ballen gaan likken voor mijn part. It's the singer, not the song.

elfenstein | 30-04-19 | 10:38

Nou, dat is lekker dom zeg!

En waarom 'van Duitse bloed' beledigend zou zijn? Dit kan toch alleen door een doorgedraaide sjw links- of religieus idioot of allochtoon zonder kennis van de NLse geschiedenis zijn verzonnen? Draai die beslissing terug!

Nog meer. Het is beledigend dat het verboden is. NL was vroeger onderdeel van het Heilige Roomse Rijk en werd geregeerd door Duitse keizers. Waarom moet die nalatenschap nu ineens verloochend worden?

Het voelt net alsof we Surinamers verbieden te zeggen dat ze ooit Nederlander waren of verbieden te zeggen dat ze ooi onderdeel van Nederland waren.

gaffelbaard | 30-04-19 | 09:20

Wat valt er eigenlijk te vieren voor de Duitsers?

Augustwoman | 30-04-19 | 09:16 | 4

Dat ze uiteindelijk toch nog gewonnen hebben dankzij de EU.

Abject | 30-04-19 | 09:26

ik denk dat de Duitse (thuisblijf)bevolking ook zwaar heeft geleden onder nazi-bewind EN van geallieerde (brand)bombardementen;
wellicht waren díe Duitserts zodoende ook wel blij met het einde van het nazi tijdperk?

Ludendorff | 30-04-19 | 18:44
▼ 1 antwoord verborgen

En dan vinden ze het gek dat wij het oosten van Nederland als achterlijk zien....

RamondeM | 30-04-19 | 09:16 | 1

Wij? Spreek voor uzelf.

SlimmeBelg | 30-04-19 | 15:48

Het is ook geen Volkslied maar een koningshuis lied ..

Kuddedier | 30-04-19 | 09:13 | 1

Ja iets waar ik toch weinig mee heb.

Sjonie01 | 30-04-19 | 10:08

We zijn overdreven overcorrecte en meelevend met andere culturen maar de bevolking onderling gunt elkaar het licht in de ogen niet eens. Tolerantie leidt tot intolerantie.

BozePaarseMan | 30-04-19 | 09:06 | 2

Dit zou je toch geen tolerantie meer kunnen noemen, net als het overdreven "allochtonen eerst" gedoe in dit land. Het wekt alleen maar weerzin op. Men heeft het vaak over intolerante zogenaamd rechtse mensen, maar dat links gedram dat ik inferieur ben t.o.v. iemand die nog nooit een steentje heeft bijgedragen aan deze maatschappij, dat zet kwaad bloed.

Peerkeoud | 30-04-19 | 10:31

@Peerkeoud | 30-04-19 | 10:31: zeker zet dat kwaad bloed maar onderling zijn we ook gewoon niet aardig tegen elkaar. We zijn tolerant maar aan de andere kant egocentrisch.

BozePaarseMan | 30-04-19 | 10:43

Ze zouden de Internationale in het Engels kunnen zingen en een leider met grote snor kunnen toejuichen.

Jezus_Boeddha | 30-04-19 | 09:05

Volkomen getikt, volkomen weg-met-ons.
Beste oosterburen, hebben jullie nog een executiepeloton rondlopen? Wij willen graag een nekschot. Daar bij die greppel kan het wel. We trekken onze kleren vast uit. Hier heeft u mijn horloge vast. Pakt u uw pistool? Alvast bedankt!

JvanDeventer | 30-04-19 | 09:02 | 1

LOL. Niet opgegeven, denk aan het Deventer verzet! Toiletflush heeft hier beneden op 09.00 uur alvast een inspirerend lied waarin de Britten wederom het voortouw nemen.

MickeyGouda | 30-04-19 | 09:18

Als het dan toch een Europees volkslied wordt, dan dit maar: youtu.be/3x4t_xJEchM

Toiletflush | 30-04-19 | 09:00 | 5

Ah, die onnavolgbare Britse humor........... heerlijk!

LoesjeP | 30-04-19 | 09:43

He, effe gelachen, bedankt.

Muuke | 30-04-19 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Als Europees wingewest is het ook ontzettend aanmatigend en beledigend om je het volkslied van een vernietigde soevereine vrije natiestaat uit vervolgen tijden toe te eigenen.
.
Horigen zijn geen burgers en moeten die status ook niet claimen.

Parel van het Zuiden | 30-04-19 | 09:00

Het na-oorlogse verzet met een na-oorlogse kapitulatie

skoftig | 30-04-19 | 08:58

Van het vieren van de bevrijding van de oorlog is het verworden tot een zouteloos en smakeloos "vieren van de vrijheid". Het mag niets meer met nationale eenheid te maken hebben maar moet vooral een internationaal (lees: EU) feestje worden.

2voor12 | 30-04-19 | 08:58

De robot slikt niet. Ik herhaal: de robot slikt niet.

skoftig | 30-04-19 | 08:56 | 2

Volgens mij moet je via de BBC Franse dichtregels laten omroepen.

Jezus_Boeddha | 30-04-19 | 09:03

"Bercent mon coeur d’une langueur monotone. Je répète. Bercent mon coeur d’une langueur monotone "

Basil Fawlty | 30-04-19 | 09:40

Het is wel een vreemde dynamiek aan het worden zo. De dynamiek van 'nationalisme = fout' begint een weinig uit de hand te lopen als je het mij vraagt. Nu vind ik het sowieso al maf om nationalisme gelijk te stellen aan extreem-rechts, want dat slaat natuurlijk als kut op dirk.

Maar Nederland wil weer eens het beste jongetje van de klas zijn en lijkt te besluiten dat álles wat Nederlands is, inclusief het volkslied(!) per ommegaande ontmoedigt dient te worden. Want dán ben je 'internationaal' en god wat moeten we dat toch willen met zn allen. Waarom? Ik heb géén idee. Als ik naar een ander land ga vind ik het juist wel leuk dat alles anders is. Ander geld, andere gebruiken, een andere taal. Het houd de wereld wel interessant.

Nederland echter schijnt aan te sturen op een soort van 'ik ben alles tegelijk en daarom ben ik helemaal niets meer' status. De zo vurig gewenste eenheidsworst, die nergens meer naar smaakt moet er bij iedereen in. De reden voor die drang naar zelfvernietiging? Angst, denk ik. Gewoon bang voor alle grote jongens in de EU, de nakende angst om aan de kant te worden gezet en dus de diepgewortelde drang om onderdanig te zijn en zo erbij te blijven horen.

Jaren geleden, toen Nederland nog een zelfstandig land was, kon ik wel een soort van 'trots' zijn op mijn Nederlands kenteken als we in het buitenland reden. Tóch maar mooi het land waar alles kon, waar vrijheid was, rijkdom, maar vooral; vrijheid. Inmiddels voel ik me met mijn zwartgele kenteken met EU-NL toevoeging meer een beetje de schlemiel van Europa. de nettobetaler van Europa. Zo'n beetje het sulligeste jongetje van het schoolplein met toevallig rijke ouders, die door de andere kinderen gepest en gekleineerd word, maar wiens geld ze wel heel graag willen. en dus veinzen ze af en toe of het stomste jochie 'erbij hoort' pakken zijn geld af met flutsmoesje, lachen zich allemaal de ballen uit de broek, negeren hem, pesten en kleineren hem, tot ze weer geld nodig hebben. En dan schokt het naïeve kereltje zonder morren gewoon weer een zak geld.

Dutchbeaurouge | 30-04-19 | 08:55 | 4

hear hear. maar je merkt dat het momentum aan het schuiven is. nationalisme zit in de lift door heel europa. de media en de politici vertellen het nog niet, maar het europese "project" schud op haar grondvesten.

ikworstelengadouchen | 30-04-19 | 09:05
-weggejorist-
lanexx | 30-04-19 | 09:54

Plus veel.

Muuke | 30-04-19 | 11:15
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een onzin, heel fijn dat het samen met de Duitsers kan. Maar dan mag je godverdomme op je eigen feest wel draaien wat je wil.

Fcknwckd | 30-04-19 | 08:51 | 1
-weggejorist-
LoesjeP | 30-04-19 | 09:47

Heel langzaam richting het Eu lied. Het lijkt (die gedachte dringt zich steeds vaker aan me op) alsof er mondjesmaat maar gestaag steeds meer mensen ingewijd worden en insider gemaakt worden. Het grote plan. Rare ik!

CalamityJane | 30-04-19 | 08:48 | 4

@MickeyGouda | 30-04-19 | 09:02: Ik zie Van Baalen en die Belg met z'n gele/scheve gebit al staan bij het mooie stadhuis in Gouda of bij mij in de Zilverstad, gezamenlijk de troepen monsteren.

de directeur | 30-04-19 | 10:17
▼ 1 antwoord verborgen

U moet zometeen stemmen op Spitzenkandidaten in de Eu. Duitsland heeft alsnog gewonnen zeg maar....

Tee Of Cup | 30-04-19 | 08:47 | 1

Dat was plan van mr H. Goebels i have a cunning plan, ...

Lt-Kol Kilgore | 30-04-19 | 11:53

Natuurlijk moeten we gewoon ons eigen volkslied spelen. En die van de Britten, Amerikanen, Canadezen en Russen.
Opnieuw hebben de Duitsers, nu via de Eu en met hulp van Franse verradertjes, de rest van Europa onderworpen. Walgelijk.

Superkwatta | 30-04-19 | 08:47

Belachelijk !

ik vraag me af wie er in dat committee zitten, veel nazaten van de Winterswijkse NSB'rs mischien ? Ze hadden er daar nogal wat las ik net.

Vesta | 30-04-19 | 08:46

Van oudsher een NSB-dorp. Meer dan 25 % stemde NSB.

arlen | 30-04-19 | 08:45 | 2

En tegenwoordig? Is dit het laatste PvdA bolwerk?

skoftig | 30-04-19 | 08:55

Misverstand. Men stemde vooral op een populaire arts die voor de NSB verkiesbaar was. Toen hij daarmee stopte viel die partij weer terug naar minder dan 10%.

Bigi Bana Boy | 30-04-19 | 09:35

Mooi onderzoek waar naar verwezen wordt. t.co/w0WrwrOZWt
Daaruit blijkt dat 1/3 van de respondenten meer dan alleen de WO2 slachtoffers wil herdenken.

Addertje onder het gras, de groep waaraan dit gevraagd is, zijn jongeren van 18 - 24 jaar. De groep die zo'n beetje verzuipt in het uiterst giftige inclusieve groepsslachtofferdenken. Ultra-links. Ultra 'iedereen-is-gelijk'. Zie hier wat je met statistieken kunt manipuleren.

marcoplarco | 30-04-19 | 08:42 | 1

Het is met herdenken net als met verantwoordelijkheid. Herdenk iedereen en je herdenkt niemand. Bovendien hebben ""jongeren"" al Bevrijdingsdag gekregen (verworden tot dagje festivals met B-artiesten en kutmuziek).

Rest In Privacy | 30-04-19 | 08:46

En dan de hamvraag (pun intended), krijgt men er wel de Azaan te horen? Of wacht men nog even tot dat geheel Nederland is "bevrijdt" van de Nederlanders?

Abject | 30-04-19 | 08:39

Als Bij1 en al dat andere klaagvolk dan vanaf nu ook hun bek maar houdt, want dat vind ik kwetsend.

Kukooo1 | 30-04-19 | 08:36

De Bakker heeft het brood gebakken. Ik herhaal: de bakker heeft het brood gebakken

ikworstelengadouchen | 30-04-19 | 08:35

Die Duitsers zullen wel denken. Het duurt even, maar dan kapitulieren ze toch nog!

marcoplarco | 30-04-19 | 08:34 | 2

Die Duitsers zullen het "grote gebaar" niet eens opmerken. Hoogstens dat zij denken: hé waarom horen wij hun volkslied niet ?

A.S. Perien | 30-04-19 | 08:43

Ze hoefden slechts 5 dagen te wachten...

Eendragtmaaktmagt | 30-04-19 | 11:56

Wat een lafheid weer van het dagelijkse bestuur. WEG ER MEE.

Bij voetbalwedstrijden tussen het Nederlands elftal en de Duitse Manschaft speelt het Wilhelmus toch ook en zijn de duitsers toch niet gekwetst !!

Graaf Monte Cristo | 30-04-19 | 08:30 | 1

Exact, het zijn weer zelfbenoemde deugneuzen die voor anderen denken in plaats van het ze even te vragen. Mensen die voor anderen denken zijn niet wijs.

Sqbar | 30-04-19 | 10:28

Godverdegodver, daskapital stopt d'r mee.
Nee!

Abject | 30-04-19 | 08:25

Bukken voor den Mof. Daar waren veel Nederlanders heel goed in, destijds in de jaren 40-45. Winterswijk's notabelen zetten die traditie voort. Hou Zee, Winterswijk!

ljcoster | 30-04-19 | 08:23 | 2

Als geboren en getogen Winterswijker kan ik u zeggen dat Winterswijk - samen met Zandvoort- in de oorlog de meeste NSB-ers had. Het was altijd al een Duitsland-minded dorp.
Kwam door al die Duitse dienstbodes die in de Eerste Wereldoorlog over de grens kwamen werken en trouwden in de Achterhoek. Winterswijk is bijna half-Duits. Daar zijn ze allergisch voor het Wilhelmus.

aamert | 30-04-19 | 08:27

WTF ? Mijn ochtend is gelijk naar de gallemiezen.

loser | 30-04-19 | 08:22

Als er ergens mensen zijn die wel tegen oorlogskritiek kunnen, zijn het wel Duitsers.
De huidige generatie kan er ook niets aan doen, hebben er vrede mee. Zelfs de schaamte is ver over.
In Amsterdam zullen weldra liedjes in het Arabisch gespeeld worden schat ik.

Ray Skak | 30-04-19 | 08:22

'Wilhelmus van Nassouwe, ben ick van Duytschen bloet'...

Duitsers kunnen toch gewoon meezingen? Zie het probleem niet zo...

Mr. C. Delicti | 30-04-19 | 08:20

Oikofobie !

Magna_V65 | 30-04-19 | 08:17

Nederigland

Theo-Pim-Riv | 30-04-19 | 08:10

Guten nacht Freunde.
Het is tijd om te gaan...

Stoned Hengst | 30-04-19 | 08:08

Ik denk niet dat er Duitsers zijn die moeite hebben met het spelen van ons volkslied. Ons land gaat tenonder aan het gedrag van al die pleasers (hoewel ze een minderheid zijn die een meerderheid vormen waar het betreft media en kanalen om hun mening over het land te doen verspreiden).

devil13 | 30-04-19 | 08:07 | 1

Denk dat u wel eens gelijk kunt hebben.

Muuke | 30-04-19 | 08:18

Wat prachtig mooi die Philips-wagen!

GekkeHenkieNiet | 30-04-19 | 08:07

Schaf dat volkslied dan maar helemaal af, incl het koningshuis.

boerk | 30-04-19 | 08:06 | 1

ik stem ervoor dat we het (weer) vervangen door wie Neerlands bloed door de aderen vloeit.

ikworstelengadouchen | 30-04-19 | 08:38

De enige oplossing is volgens mij de moffen naar huis sturen en hun fietsen houden, aufrotzen met die fa##%^^& en dat comité erbij, opzouten met bezetters.

Theo-Pim-Riv | 30-04-19 | 08:00 | 4

oorlogstrauma ?
Maar het is het voorstel van een stel Nederlanders om het volkslied niet te spelen.

loser | 30-04-19 | 08:18

Ach joh, maak je niet druk. Duitsland is zelf al bijna bezet. Ze LATEN zich bezetten. Precies Nederland, maar graadje erger nog.

CalamityJane | 30-04-19 | 08:33
▼ 1 antwoord verborgen

Morgen 1 mei.
Is al bekend waar antifa de boel kort en klein gaat slaan?
En Winterswijk? Slapper dan slap.
Zelfs de Duitsers staan erop dat we gewoon ons volkslied spelen, dat snappen zij heel goed.

Ruimedenker | 30-04-19 | 07:57 | 3

@Theo-Pim-Riv | 30-04-19 | 08:02: alleen Nederlandse clubjes kunnen zich "inleven" in de "gevoelens" van anderen die zelf niet eens goed blijken te weten wat ze zelf voelen...
-U bent gekwetst!
*Is dat zo?
-ja, u wordt onrecht aangedaan!
*O, nouja oke dat kan
-echt! Ik zou het niet pikken!
*Nee oke dan wordt ik ook maar boos
-je moet herstel vragen!
*Ja! Ik wil herstel .. betalingen! Boos! Boos! Boos!

Zucht...

boerk | 30-04-19 | 08:11

Het comité 4 en 5 mei maar opheffen. Elk jaar weet men het weer te presenteren om 4 en 5 mei te verzieken. Als ze er zogenaamd internationaal karakter van willen maken, Speel het volkslied en dan Beethoven of de volksliederen van de bevrijders van Europa.

franck7020 | 30-04-19 | 07:52

'In plaats van het Wilhelmus spelen ze iets van Frans Duijts'.

Iedereen tevreden.

Blok aan je been | 30-04-19 | 07:50 | 2

We kunnen toch ook die Fahne hoch spelen.

Jezus_Boeddha | 30-04-19 | 08:02

De inwoners van Winterswijk zijn blij met Duitsland, ze gaan er tanken en naar de supermarkt.... het is daar een stuk goedkoper.
Rutte maakt het hier met zijn BTW verhoging en energieheffing steeds duurder.
De Wilhelmus hoeft niet meer op 5 mei.

sociaal_econoom | 30-04-19 | 07:50

Vlaggen erbij en flink toettoettoeteren, dit kan de oplossing zijn voor öns Winterswijk; als U klikt wel even opstaan aub
www.youtube.com/watch?v=SMp5MJzqcwo

Theo-Pim-Riv | 30-04-19 | 07:46 | 1

Heeft iemand het al eens aan die Duitsers gevraagd, of is dat door een of andere debiel verzonden, net zoals al die debiele dingen verzonnen worden die Moslims niet willen, of waardoor Negers gekwetst zouden zijn, niet dat ik zo voor de Moslims ben hoor maar af en toe lees je toch dingen waarvan je denkt dat kunnen ze nooit zelf verzonnen hebben

myrna1965 | 30-04-19 | 07:41

Wenn alle untreu werden. Voer maar eens in op Youtube. Het zal die Duiters niet onbekend voorkomen hoor. ;)

Dux83 | 30-04-19 | 07:38

He, he, eindelijk. En nu we toch bezig zijn: Dat Nederlandse volkslied als we tegen Duitsland voetballen kan ook niet meer natuurlijk. Die tere Duitse voetbal zieltjes kunnen daar niet tegen. Het "Deutschland, Deutschland uber alles" doen we gewoon wel natuurlijk. We moeten onze plaats wel kennen....

Eagle0511 | 30-04-19 | 07:35

Ik denk dat de Duitsers het nog vreemder vinden dan wij.

decaliter | 30-04-19 | 07:31

Dit is wel zo ongelooflijk triest en achterlijk dat ik het eigenlijk niet kan geloven. Hijsen ze de Nederlandse vlag nog wel?

Mesmer | 30-04-19 | 07:24 | 3

Dat wel.
Maar voor de zekerheid is tijdens de plechtigheid de voertaal Duits.

Kapitein Sjaak Mus | 30-04-19 | 07:28

Dat wordt een EU vlag natuurlijk

De EU, een soort 4e Reich

MoltisantiBeer | 30-04-19 | 08:48

Misschien het hele comite eens naar Cel 601 van de strafgevangenis in Scheveningen sturen voor een geschiedenislesje. Daarna door het poortje eens naar de Waalsdorpervlakte wandelen!

Tollebol | 30-04-19 | 07:21

Hadden we maar een mooi volkslied, dan was het geen issue geworden.

happen_maar | 30-04-19 | 07:18

Internationale viering van een nationale feestdag? Apart.....

HanMar2 | 30-04-19 | 07:14

Logisch. Het Wilhelmus en de driekleur hebben Hitler uitgelokt.

Nu de EU een einde aan WO 2 heeft gemaakt, is het niet meer dan logisch om het Europese volkslied ten gehore te laten brengen. Daar hoort ook geen racistische driekleur bij, maar een fiere EU vlag.

El Rico Grande | 30-04-19 | 07:11 | 1

Als ze een Oecumenische dienst willen (en daar lijkt het op) dan doen ze dat maar zonder mij. Ieder jaar een kleine ingetogen ceremonie, 2 minuten stilte en een kranslegging. Meer niet. Als dat al teveel gevraagd is.

Rest In Privacy | 30-04-19 | 07:19

Hufters, wel met vuur lopen. Kent de organisatie de emotionele betekenis daar niet van. Ik ken mensen die dagenlang wakker liggen van het idee dat er loper zijn die met fakkels het dorp binnen lopen. Ik denk dat het verstandiger zou zijn om met een bos bloemen te gaan lopen. Hoewel bloemen natuurlijk een relatie hebben met kranzen. Daar zou mogelijk ook een behoorlijke groep aanstoot aan kunnen nemen. Ik denk dat de organisatie hier nog eens goed na moet kijken. We willen het we fatsoenlijk houden en zeker niemand kwetsen.

azijnseikerT | 30-04-19 | 07:10

Wij Nederlanders zijn beeldenstormers, allemaal. Tradities moeten naar de kloten, allemaal. Want uiteindelijk is iedereen gelijk en de wereld is van iedereen. *deugfapje*

Rest In Privacy | 30-04-19 | 07:08

Okee, ik weet het goedgemaakt: We doen EN het Wilhelmus EN het Horst Wessel lied. Iedereen blij.

VanBukkem | 30-04-19 | 07:03 | 2

De VVD heeft nog wel iemand die het Horst Wessellied zou moeten kennen.

El Rico Grande | 30-04-19 | 07:12

De eens zo trotse Nederlander met zijn VOC mentaliteit word compleet weggecijferd.
Elke uiting van Nederlanderschap is “verboten”

Het leven is zwaar | 30-04-19 | 07:02 | 1

Alles voor handelsbelangen en het vullen van de portemonnee van enkelen.

schijtzat | 30-04-19 | 07:28

Maar waarvan zijn we bevrijd als nu het grote europese rijk wordt gevormd vanuit brussel met de leiders van het duitse en franse rijk aan de knoppen? De joden worden weer vervolgd etc. We moeten opnieuw bevrijdt worden.

WdVteL | 30-04-19 | 06:55

Heb bij F1 ook al geen Wilhelmus gehoord. Complot!!!1!

vic_typh | 30-04-19 | 06:55

Vergeet niet Winterswijk ligt slechts 10 kilometer van de Duitse grens.
Zowel naar het oosten als het zuiden ligt Duitsland... met plaatsen als Bocholt, Borken en Vreden.
Economisch gezien is dit voor Winterswijk een belangrijk gebied.

sociaal_econoom | 30-04-19 | 06:45 | 1

Jawel, maar ook de 'moderne' Duitser die dit bevrijdingsfeest meeviert, zal geen probleem hebben met het spelen van het Nederlandse volkslied. De huidige generatie is zich absoluut bewust wat er zich onder de nazi's heeft afgespeeld, maar is nu ook wel klaar met de schuldvraag (zoals wij wel klaar zijn met onze erfschuld inzake de slavernij).

FrankVeer | 30-04-19 | 08:46

Duitschen bloed of Dietzen bloed is hetzelfde. Ik vond dit toen ik er naar zocht: het is altijd 'van Duitsen bloed' geweest. Het is een misverstand om te denken dat alleen Diets en niet Duits op Nederland(s) kan slaan. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) zegt bij Duitsch: “Etymologisch één met DIETSCH, zie ald[aar]”.

WdVteL | 30-04-19 | 06:44 | 1

Maar mensen weten toch half niet wat ze zingen. Op de school van mijn zoon zongen ze met koningsspelen eerst het wilhelmus, de koning van hispanje hebik altijd geëerd dn daarna Piet Hein zijn daden benne groot hij heeft gewonnen de zilvervloot. Dat was vast heel erg de koning van hispanje eren.

WdVteL | 30-04-19 | 06:51

In 1945 zijn we bevrijd van de Duitse bezetter, inmiddels zijn we lid van de opvolger van het derde rijk, de EU, waar Duitsland samen met Frankrijk de baas is. Met name de Kabinetten Balkenende 1 t/m 4 en Rutte 1 t/m 3 hebben er werkelijk alles aan gedaan om zo veel mogelijk macht over te dragen aan Brussel. Waarom zou je dan nog steeds Bevrijdingsdag moeten vieren terwijl we onze soevereiniteit alweer zijn kwijtgeraakt. Iets geruislozer deze keer en Rotterdam is niet gebombardeerd.

Osdorpertje | 30-04-19 | 05:56 | 2

Klopt - tijdens het Derde Rijk hadden we één gemeenschappelijke vijand... dat was Duitsland. We werden hierbij gesteund door de regering in ballingschap in Canada.
Nu bij het Vierde Rijk krijgen we geen steun via Den Haag... integendeel zij steunen Brussel met woord en daad.
Wij betalen dit jaar 8 miljard euro contributie aan de geldwolven in Brussel en zodra Engeland wegvalt wordt dit 13 miljard.

sociaal_econoom | 30-04-19 | 06:09

De aftrap is echter in 1992. Onder lubbers/kok met verdrag van Maastricht.

Langshetrandje | 30-04-19 | 06:58

De opstel "geen bevrijdingsdag voor mij" door Hallevvezool:
De bomen langs het tuinpad zijn vergiftigd.
Zonder ausweis mag je niet de straat op.
EU is Reich

hallevvezool | 30-04-19 | 05:30 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 30-04-19 | 06:21:
Harry weet alles......

HoerieHarry | 30-04-19 | 06:49

@Kapitein Sjaak Mus | 30-04-19 | 07:26:
Sterker, die woensdag daarvoor was ook niet mals...

HoerieHarry | 30-04-19 | 07:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Altijd scherp blijven: "Winterswijk..... waar de vlam onthaald wordt...?". Als het Vuur gedoofd is, dan komen de Wolven!!! Zingen met je Donder en zorg voor Lucifers...!!!!

hetgingperongeluk | 30-04-19 | 05:27

Stuur Geenstijltv er maar op af. Ze Duitsers hierover bevragen en dan 's avonds de feesttent in.

sjef-van-iekel | 30-04-19 | 04:33

Net als nu zijn het de machthebbers die de ellende veroorzaken, nooit de gewone mensen, tenzij ze geïndoctrineerd zijn en daardoor achter een schreeuwer aanlopen. De tering zit in de regering.

ugur | 30-04-19 | 04:27

Kwaad zegeviert wanneer goede mensen niets doen, dat is hier letterlijk het geval...

Miljoenen draaien zich om in hun graf.

iew | 30-04-19 | 04:01 | 2

Goede mensen?
Wie zijn dat volgens u?

HoerieHarry | 30-04-19 | 04:05

Een aanrader; Brieven aan oom Arie van Antoine Duijvestein. Bol.com.

Muuke | 30-04-19 | 03:02 | 1

Duijvestijn, excuus.

Muuke | 30-04-19 | 03:09

Waar blijft AFA om deze bruinhemden in Winterswijk aan te pakken? Na het Paf-incident hebben ze wel iets goed te maken.

D.A.A.R. | 30-04-19 | 02:36

Laten we eerlijk zijn, het Wilhelmus is achterhaald. Kom op, mijn toegevende, tolerante en landweggevende landgenoten, dit is wat we toch willen...?

https://www.youtube.com/watch?v=mUHDYlJHaOQ&t

Padjepejer | 30-04-19 | 02:05 | 1

Lijkt er teveel op!

CalamityJane | 30-04-19 | 08:38

Godsamme, wat een gezelligheid hier weer.

HoerieHarry | 30-04-19 | 01:52 | 5

@HoerieHarry | 30-04-19 | 02:09: Mijn oma had kromme vingers van het werk, dat weet ik nog wel. Ook zong ze nog van do re mi va sol la ti do, naar ti la sol va mi re do.

Oprisp | 30-04-19 | 02:17

Ook al was je oma een kreng, toch was ze lief.

HoerieHarry | 30-04-19 | 03:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Het type Duitser dat gezellig de nederlaag van opa komt vieren is vast niet zo snel op zijn nationalistische clit getrapt. Gewoon knallen dus.

Trekbeest | 30-04-19 | 01:28

On-be-grijpelijk. Lees maar eens terug met wat voor reputatie Winterswijk uit de oorlog is gekomen. Dan ga je het bevrijdingsfeest met de buren vieren. Daar is niks op tegen. Maar waarom dan niet het volkslied. Juist wel. Laat je daarna Beethovens 9e spelen. (dat is het Europese volkslied) en is iedereen blij.

Romeintje2 | 30-04-19 | 01:14 | 1

I give up.

knutsel_ | 30-04-19 | 01:19

Er wordt in Winterswijk enkel Wagner opgevoerd zeker? In Das Winterswijk wonen en dit moeten pikken van de lokale middenstand. Brrr. Wat een shithole.

Shareholder II | 30-04-19 | 01:13 | 1

Horst Wezel komt ook nog eens Lang’s waarna we de glimmende zwarte. laarzen laten stampen op de tonen van het panzerlied.

Lt-Kol Kilgore | 30-04-19 | 04:30

Het is gewoon te absurd voor woorden. Nationalisme is fout is de boodschap.
Maar de Lebensraum voor de europese gedachte is heilig. Het is al bijna: Everytime I hear Beethoven I get the urge to invade the rest of the european countries.

knutsel_ | 30-04-19 | 01:10

We spelen gewoon het EU volkslied.
Een EU, een volk, een lied...

de honden blaffen... | 30-04-19 | 01:06

Waarom vieren ze het überhaupt nog op 5 mei dan? Dat is toch ook beledigend voor de Duitsers, omdat ze op die dag verslagen zijn? Hebben we al onze excuses aangeboden dat ze door onze bondgenoten werden gedwongen om te capituleren?
Wat een eigenaardig staaltje oikofobie weer van deze zelfhaters.

SylvanoSamons | 30-04-19 | 00:54 | 3

De moffen heersten nog steeds in delen van Nederland op 5 mei, moffenland was nog 1 en onder de leiding van snorremans. Niet teveel vastbijten op die datum dus.
En inderdaad, waarom zouden we het vieren, is allemaal al zo lang geleden en zo triest. We vieren het einde van de 80-jarige oorlog toch ook niet? En daarbij, alle betrokkenen zijn zo'n beetje dood dus voor hen hoeft het ook niet. Gewoon lekker met de moffen een BBQ houden ofzo is allemaal veel inclusiever. Noemen we dit het concentratiefeest ofzo...

BootleggersSmurf | 30-04-19 | 01:03

Ik had toch wel op meer begrip gerekend op GS. Het Wilhelmus is een nationalistisch lied en we weten waar dit toe zal leiden...
Daarom bij deze het voorstel om ieder jaar een ander lied te spelen, ook bij de dodenherdenking. Sesamstraat (oude versie) lijkt mij een goede keuze om mee te beginnen. Anders deze misschien:
www.youtube.com/watch?v=KLR7q9DCfM0

BootleggersSmurf | 30-04-19 | 00:53 | 2

@Patje2011 | 30-04-19 | 01:05: Die op 4 mei inderdaad. Kijk, toch nog iemand die meedenkt! Stemt mij toch weer hoopvol.

BootleggersSmurf | 30-04-19 | 01:11

Deugen of buigen, oh wat een feest.

Patje2011 | 30-04-19 | 00:47

Winterswijk hoorde in de oorlog bij de gemeenten met de meeste NSB'ers en dat is niet veranderd. Blijkbaar. Wie de kaart van Nederland er even bijpakt ziet dat dit laffe NSB dorp zo geworden is (had ook heldhaftig kunnen zijn geworden), doordat het voor meer dan de helft is omarmd/ingesloten door Duitschland. Inmiddels leeft de middenstand van Winterswijk van Duitsers, in zulke mate dat de gemeente Enschede zelfs daar klanten probeert te werven (even Googlen op City marketing Enschede Winterswijk). Slot van het verhaal, Winterswijk is nog steeds een bange gemeente die liever bij de grote buurjongen Duitsland hoort dan bij de voedende moeder Nederland. Wat een smerige teringlijers.

Willem_Oltmans | 30-04-19 | 00:42 | 3

Het verbaast me niets. De Achterhoek herbergt meer van dit soort foute broeinesten, zoals Vorden dat tijdens de dodenherdenking een jaar of 6 geleden voor het gemak ook de gevallen SS-ers op de begraafplaats wilde eren. Zum Kotzen!

Norman N. Warden | 30-04-19 | 01:06

@Norman N. Warden | 30-04-19 | 01:06: ehhhhhh....
Uw laatste zinnetje?

J-van-de-Bontekoe | 30-04-19 | 07:07

Dat NSB-stigma van Winterswijk blijkt enigszins onterecht: "Nog geen 1,5% v.d. geboren Winterswijkers is NSB-lid geweest."

De Winterswijkse NSB heeft 572 leden gehad:
242 geboren Winterswijkse mannen (totaal 444 incl.'allochtonen')
49 geboren Winterswijkse vrouwen (totaal 128 incl. 'allochtonen')

Alle 'kopstukken' waren import:
Burgemeester Bos: 42 jaar, geboren Staphorst. Lid NSB 1933.
Dominee Reeser: 49 jaar, geboren Den Haag. In 1929 naar Winterswijk als Dominee- lid NSB sinds 1933.
Marechaussee Hendrik Slotboom uit Amersfoort. In 1939 Brigade commandant te Winterswijk
Korpscommandant Feberwee, geboren te Olst
Landwachtcommandant Poelman, geboren te Gorichem

Het waren dus weer de allochtonen die het voor de rest hebben verpest.

FrankVeer | 30-04-19 | 09:02

Met onderstaand topic is dit topic geheel overbodig, nutteloos en triviaal. En dat is een compliment.

Willem_Oltmans | 30-04-19 | 00:35

Eerst m''n schilderijen terug en dan praten we verder over dat nationale kutlied van duitchen bloed...

litebyte | 30-04-19 | 00:34

Willy, Max en Bea doen een dagje Londen op 5 mei neem ik aan ?

De Briemusketier | 30-04-19 | 00:32

De zelfhaat wordt steeds absurder.
Vuilnisman, neem Winterswijk ook maar mee naar de vergetelheid.

Jan Dribbel | 30-04-19 | 00:27

Je zal maar gesneuveld zijn voor dit verdwaasde land.

Mokum Kosher | 30-04-19 | 00:20 | 1

Met de kennis van nu...

knutsel_ | 30-04-19 | 00:29

Een klant van mij uit Winterswijk vertelde me dat Duitse toeristen niets in de weg mag worden gelegd en dat foutparkeerders niet beboet mogen worden omdat zulks niet gastvrij is. Dus dat het Nederlandse volkslied niet gespeeld mag worden op notabene bevrijdingsdag, is een nieuw dieptepunt in het schofferen van de eigen bevolking.

Jackson | 30-04-19 | 00:20 | 1

Zo zie ik dit ook. Het eerste wat in me opkwam nat het lezen.... HOND. Maar goed, ik heb me maar ingehouden!

Mr_Pikibelly | 30-04-19 | 00:24

Ook gij, Brutus?

mexicano + satesaus | 30-04-19 | 00:18

Krampachtig heulen. Het Derde Rijk is de moffen niet goed bekomen. Het Vierde Rijk - de EU - is een groot succes. Naar Adolfs' idee: Europa onder de Duitse knoet. Sieg Heil Winterswijk.

HaatbaardKnipper | 30-04-19 | 00:17

Er zal nog wel ergens wat Duits nationalistisch meuk onderin een stoffig laatje liggen. Ik zou daar voor gaan als ik burgemeester van dat bange dorpje zou zijn. Daar worden de Duitsers trots van... Gewoon proberen.

Mr_Pikibelly | 30-04-19 | 00:16

Doe dan maar het Horst Wessel lied. Duitsers blij en de oranje kliek ook.
Man o man, zijn ze nu helemaal gek geworden?
Niet dat ik iets heb met het Wilhelmus of weet ik veel wat voor volkslied dan ook, maar gekwetst zijn om het spelen van een nationale hymne. Gimme a break.

Zapata10 | 30-04-19 | 00:16

Wat vieren die Duitsers dan? Ik dacht dat ze de oorlog verloren hadden. Of doen we nu alsof ze toch ook een beetje gewonnen hebben. Wat een aanfluiting.

whitechocolateface | 30-04-19 | 00:10 | 3

Eén naam: Angela.

knutsel_ | 30-04-19 | 00:15

Ze zijn toch een beetje 2e geworden.

Mark_D_NL | 30-04-19 | 00:40

LOL. Zilver voor Duitsland.

knutsel_ | 30-04-19 | 00:46

Ik vind het eigenlijk ook wel ongepast ,niet vanwege die moffen hoor ,of juist wel .

iopeth | 30-04-19 | 00:02

Dus we krijgen ons oude volkslied terug? Wien Neerlands bloed door d' aderen stroomt Van vreemde smetten vrij

Arnold Layne | 30-04-19 | 00:00 | 2

Waar de blanke top der duinen, schittert in de zonnegloed.

de honden blaffen... | 30-04-19 | 01:07

... langs het tuinpad van mijn vader .....

J-van-de-Bontekoe | 30-04-19 | 07:04

Dat lied van die Duitse familie staat mij wat tegen.
Wellicht iets Nederlands? (vast hierboven al gepost, maar ben wat lui op deze 2e Paasdag) https://www.youtube.com/watch?v=y0ByuI9CWkE

Maartenalsoptwitter | 29-04-19 | 23:58

Daar hebben we de eurofieltjes weer. Een 'internationaal' feest?
De klojo's hebben niet in de gaten dat 5 mei een nationaal feest is.

BSE rundfunk | 29-04-19 | 23:56 | 1

Inderdaad. Iedere buitenlander slikt het maar zoals wij ons nationale feest willen vieren, en helemaal die Duitsers.

D.A.A.R. | 30-04-19 | 00:22

Alles om de Duitsers niet voor hun hoofd te stoten. Wellicht moet de organisatie ook dit artikel eens lezen": www.hpdetijd.nl/2019-04-27/koningshui... Ook een leuk idee voor welk lied ze dan wel moeten spelen.

EenGoedBegin | 29-04-19 | 23:56 | 2

Amerikaanse volkslied is passender wij hebben ons niet bevrijd wij zijn bevrijd.

Pensionista | 29-04-19 | 23:53 | 4

O Canada! Our home and native land!
True patriot love in all thy sons* command
With glowing hearts we see thee rise
The true North strong and free!
From far and wide, O Canada we stand on guard for thee
God keep our land glorious and free!
O Canada, we stand on guard for thee
O Canada, we stand on guard for thee

MacMiep.nl | 29-04-19 | 23:58

Ons land werd bevrijd. Ne-der-land. en Win-ters-wijk ligt in Ne-der-land.
Met dui-de-lij-ke ar-ti-cu-la=tie. Niet de Ve-re-nig-de Sta-ten.

BSE rundfunk | 30-04-19 | 00:00

@Jan Leul | 29-04-19 | 23:57: Het staat inmiddels vast dat wij bevrijd zijn door de Marokkanen.

5611 | 30-04-19 | 06:35
▼ 1 antwoord verborgen

Wat zou Kees ervan vinden?
Die rotmoffen!!

laurentius | 29-04-19 | 23:52

In W’wijk hebben ze een steekje los. De Duitsers hebben in de regel geen enkel bezwaar tegen het Wilhelmus. Willem van Oranje was immers een Duitser die ‘Nederland’ erfde. Of zou de angst en de mening van de Winterswijkse middenstand een rol spelen. Op zaterdag is immers de helft van de klanten Duits?

HermanusKlabanus | 29-04-19 | 23:49 | 1

Dan nog. Ons koningshuis is in Duitsland bijzonder populair en wat ik weet van mijn contacten met Duitsers, vinden ze Nederlanders over het algemeen een prettig volkje. Het spelen van het Wilhelmus zal daar zeker geen negatieve invloed op hebben. Dit komt weer duidelijk uit de koker van een vereniging van bekrompen kleingrutters die bang zijn voor hun nering.

FrankVeer | 30-04-19 | 07:48

Dus nu moeten we ons ook al schamen voor ons volkslied?

Ronnie D. | 29-04-19 | 23:49 | 2

Ons volkslied is vreselijk, vooral qua tekst.

Nee dus! | 30-04-19 | 00:17

Normaal schamen we ons ook, toch? Maar nu zouden de duitsers het wel eens niet leuk kunnen vinden. Da's een hele andere context.

Kletse | 30-04-19 | 00:22

Speel deze maar af op een groot scherm !!!
https://www.youtube.com/watch?v=CWEFigqJk7A

Jan Leul | 29-04-19 | 23:45 | 4

Zeer passend!

EenGoedBegin | 30-04-19 | 00:01

Debiel volk, allebei, de mocro's en de tuttenbellen.

Jan Dribbel | 30-04-19 | 00:04

Ik heb het uitgehouden tot op de helft en daarna kreeg ik sterk de neiging om mensen als Diederik Samsom, Hans "We blijven theedrinken" Spekman, Rob Oudkerk en Paul Rosenmöller "scherpe examinatie"* toe te wensen. Zoals dit soort mensen, deze landverraders ons land besmeurd hebben. Volkstribunaal.

Dit soort politrieke figuren zijn vele malen erger als dat idiote ongeïnformeerde zanggroepje van übersofties. Dat zijn mensen die niet zelfstandig nadenken of zelf iets onderzoeken.
Landverraders en hun Slachtvee. Evocatus
* Voor de liefhebbers van info over tortuur
"Over de Bokkerijders"
www.dbnl.org/tekst/melc015bokk02_01/m...

Evocatus | 30-04-19 | 00:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als er een moment dat je broek afzakt dan is het hier wel van.

ProAsfalt | 29-04-19 | 23:45 | 6

@MickeyGouda | 30-04-19 | 00:41:
We kunnen er net zo goed mee ophouden heb ik het idee, we zijn in 1945 bevrijd van de Moffen, maar niet van het gajes dat in het kielzog van de Moffen weer gezellig heur reedt erin wist te draaien. Waren de Moffen binnen vijf jaar weer pleite, de huidige Bezetting duurt nu alweer 75 jaar op de kop af.

De Briemusketier | 30-04-19 | 00:47

@De Briemusketier | 30-04-19 | 00:47:

Amen.

MickeyGouda | 30-04-19 | 04:18

@De Briemusketier | 30-04-19 | 00:47: Er is ook nog nooit echt getekend, we zijn nog steeds provincie van Duitsland. Want degene die moest tekenen kwam niet opdagen.

gato | 30-04-19 | 08:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat krijg je als je de deugbrigade niet ferm weerspreekt. De hersenverweking neemt steeds ernstiger vormen aan.
In plaats van het Wilhelmus worden Duitse marsliederen gespeeld.

JanVergoor | 29-04-19 | 23:42 | 3

Wat komen die buurtjes eigenlijk doen op ons feessie?

Canis.bonus.es | 29-04-19 | 23:45

Arme Duitsers, nog steeds last van het WO2 trauma. Laten we Nederland teruggeven aan de onze oosterburen. Ik vind dat wel in deze tijd passen.

Acidstain | 29-04-19 | 23:50

Evolutie laat ons in de steek. Tijd voor een pestepidemie om de kudde uit te dunnen?

Wim141 | 29-04-19 | 23:56

En met kerst geen kerstmuziek.

Drosofila | 29-04-19 | 23:40

De haas is in het veld! Ik herhaal: de haas is in het veld!

Zwezerik | 29-04-19 | 23:38

Als je de Amerikaanse en de Duitse oorlogsgraven in Normandië bekijkt, zie je een imponerend verschil. Mij is altijd bij gebleven de pompeuze, luide, op uiterlijk vertoon en propaganda gerichte 'kruizenkermis' van de Yanks, tegenover de heftig imponerende eenvoud, integriteit en soberheid van de Duitse begraafplaatsen met hun simpele naamstenen en grafheuvels.
We zijn toch onderhand wel een keer toe aan empathie van beide kanten.
Speel dan godverdomme beide volksliederen en zeik niet!
Of mis ik nu het punt dat het hier helemaal niet om gaat om echt herdenken, maar gewoon om het 'in de kijkert spelen' van bobo's met hun ragfijne gevoelige verbinding met alle vormen van risicovrij na-oorlogs verzet.
Ik ga me hier verder niet boos om maken. Winterswijk: sterf!

Bakschuif | 29-04-19 | 23:37 | 5

In de moffengraven liggen mensen die onze (voor)ouders hebben onderdrukt, uitgehongerd, gemarteld en gedood. In o.a. de Amerikaanse graven liggen vooral jonge mensen die duizenden km's verderop hun thuis en familie hadden en hier de dood vonden voor onze vrijheid in de strijd tegen deze moffen. Als je de stapels lijken van de joden in de concentratiekampen ziet, komen die moffen op die begraafplaatsen er nog genadig vanaf. Overigens zie ik de latere generaties Duitsers niet als moffen, ik houd niemand verantwoordelijk wat diens familie heeft geflikt.

Crusher | 30-04-19 | 00:11

Natuurlijk is dat het eerste wat je denkt; Samen bevriiding vieren dan beide volksliederen. Godommuh, hoe moeilijk is dat?
Misscchien die men. Danny Oonk e.e.a uitleggen.
Goh-toh-got. Evocatus

Evocatus | 30-04-19 | 00:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Skrrtss... pieep... Wat is dit nu weer voor een ellende? Ik hoor allemaal herrie uit de kelder. Of ik heb weer last van onderduikers of het is... Even kijken, ja hoor, toch weer die radio. "De tegel moet worden geplempt" hoor ik nu helderder. Het is mij geheel duidelijk en ik begin meteen met mijn naoorlogs verzet. Weg met de EU.

Van Urk | 29-04-19 | 23:35 | 3

Alle Menschen werden Brüder! Begrepen? En als je dat niet vindt nemen wij passende maatregelen!

knutsel_ | 29-04-19 | 23:40

(*&9879 .... "de Jonker struikelt over zijn voeten"..... $#^)(*_(_+_ herhaal: "de Jonker struikelt over zijn voeten"......

Bakschuif | 29-04-19 | 23:41

Nog steeds is half NL retelinks en missen ze de NSB.

Pislinq | 29-04-19 | 23:33 | 1

Hoezo missen ? Ze zijn het !!!

ghetto-is-back | 29-04-19 | 23:54

Dit is satire, toch? Niemand die goed bij zijn hoofd is zou zich tenslotte zo respectloos durven opstellen tegenover de bevrijde Nederlanders van toen.

MickeyGouda | 29-04-19 | 23:33

Ik denk dat spelen van het Marokkaanse volkslied meer op zijn plaats is. Talloze Afrikaanse helden hebben indertijd hun leven opgeofferd voor onze vrijheid.

Acidstain | 29-04-19 | 23:33 | 3

Hahaha, mijn dunkt dat alle afrikaanse "helden" wel meer dan genoeg gecompenseerd zijn, en dat nog in lengte van dagen door blijft gaan,
dus flikker even snel op met je afrikaanse "helden".

Ronnie D. | 29-04-19 | 23:55

Goh dan kun je mij daar vast meer info over verstrekken !!

ghetto-is-back | 29-04-19 | 23:55

Dit is te absurd voor woorden. Dan is het woord “bevrijding” misschien ook wel traumatiserend, niet waar? En 4 of 5 mei is eigenlijk ook wel een datum met een wat ongemakkelijke herinnering. Schikt juni..., eh, oh nee, september..., mmm, laten we ergens in november iets gaan doen. Maar om dat nou in Nederland te te vieren, ook weer van die herinneringen. Gewoon gezellig in Portugal, lekker neutraal. Alhoewel vieren van het einde van een oorlog? Een oorlog?? Laten we het maar helemaal vergeten, schofferen we ook niemand meer.

J-van-de-Bontekoe | 29-04-19 | 23:33

Nederland: het grootste gekkenhuis van Europa! Er moet alleen nog even een hek omheen!

BaldEagle | 29-04-19 | 23:33 | 1

Openlucht Gesticht der Lage Landen... en het kan altijd gekker dus. Maar dat is logisch als we geregeerd worden door witte boord criminelen en politieke psychopaten.

Acar_ketimun | 30-04-19 | 00:05

Als je je zelf nou helemaal niks vindt, je al vol schuldgevoel in je mandje kruipt alleen al omdat je ademhaalt, wie denk je dan met je gezelschap blij te kunnen maken? Doe die Duitsers dan echt een lol en laat ze hun tijd met echte mensen doorbrengen in plaats van met volslagen minkukels.

Blauwpetje | 29-04-19 | 23:31

Waar kasteelen statig prijzen, Rond door park en bosch omringd,
Waar het voog'lenkoor zijn lied'ren, In het dichte loover zingt;
Waar het lief'lijk schoon van ’t landschap, 't Oog des schilders steeds bekoort,
Daar is onze "olde Graafschap", Kost'lijk deel van Gelre's oord.

Jan, Leiden | 29-04-19 | 23:29

En weer capituleren wij zonder strijd

tjongerschans | 29-04-19 | 23:29 | 1

Alles went toch ?

ghetto-is-back | 29-04-19 | 23:56

De 'W' van wakker, Deutschland über alles.
Ik snap inmiddels wel dat die moffen het hier in een vloek en een zucht bezet hadden.

Rest In Privacy | 29-04-19 | 23:28 | 5

"Ik snap inmiddels wel dat die moffen het hier in een vloek en een zucht bezet hadden."

Uh ... Nee ... Bij de Grebberg hebben de Nederlandse jongens keihard gevochten en deden niks onder voor den Mof! Niks vloek en zucht!
www.grebbeberg.nl/
Leest u in. Evocatus

Evocatus | 30-04-19 | 00:26

@Evocatus | 30-04-19 | 00:26:
Militair waarschijnlijk het belangrijkste dat de luchtlandingstroepen werden uitgeschakeld , vooral qua vliegtuigen, maar ook PoW para's naar UK

Hemmenaar7 | 30-04-19 | 01:35

@Evocatus | 30-04-19 | 00:26:
Maar ze hebben daar evengoed verloren, wat ook niet anders als logisch was gezien de verhoudingen. Enige plek waar de Duitsers tot de capitulatie niet langs kwamen is Kornwederzand, de Afsluitdijk. Evengoed heeft het maar een paar dagen geduurd, maar ik zal de laatste zijn die de Nederlandse veteranen geen respect betoont.

J-van-de-Bontekoe | 30-04-19 | 06:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Willemientje. In 1832. Juist ja.

borgmonster | 29-04-19 | 23:32

Willemientje. In 1832. Juist ja.

borgmonster | 29-04-19 | 23:34

1932 uiteraard. Foutje bedankt.

Ben-Bataaf | 29-04-19 | 23:43
▼ 1 antwoord verborgen

Het wordt klereweer op vijf mei, goed voor de natuur. André Rieu, die heeft pas internationale uitstraling. In het land waar hij optreedt, daar speelt hij het nationale volkslied van dat land. Wie werkelijk bevrijdingsfeest weet te vieren, dat is Rusland. www.youtube.com/watch?v=PTbuDtYFkCE Het lied van de kraanvogels brengt je terug op de slagvelden, waar jonge mensen het leven lieten voor onze vrijheid. De terugkerende kraanvogels symboliseren die vrijheid.

Eeuwig..Op..Vakantie | 29-04-19 | 23:25 | 1

Dank u zeer voor de link!
Fantastisch! Dmitry Hvorostovsky!
Zijn overlijden is een groot verlies voor de muziek.
Heel jammer. Evocatus

Evocatus | 30-04-19 | 00:30

Ik ben natuurlijk altijd de nuance zelve, maar dit is toch godverdomme godgeklaagd. Een regelrechte karikatuur van de staat van onze maatschappij.

Lood om oud ijzer | 29-04-19 | 23:25 | 1

Was het maar een karikatuur, ik vrees dat het een goede weergave is.

Blauwpetje | 29-04-19 | 23:43

Het Wilhelmus is ook gewoon een kudt lied. Geen klank, geen kleur geen inhoud.
En ze liegen dat het barst in dat lied.
"ben ik van deutschen bloedt". Nee hoor gewoon van m'n moeder en bloedgroep A+.

Wat zegt u? ... de duitsers vinden het geen leuk lied ... te confronterend?
Draaien, spelen en zingen die hap. Mooiste volkslied ooit

Het Licht | 29-04-19 | 23:25 | 5

Heerlijk

Kletse | 29-04-19 | 23:41

La Marsaillaise, dàt is pas een lied voor en van het volk. Strijdbaar, vol revolutie en een oproep tot bewapenen naar de burgers toe. Nee, dan die slappe meuk bezongen vanuit het perspectief van een royal. De muziek is mss ok, maar die tekst... heeft totaal niets meer toe te voegen. Al was het inderdaad maar door dat duitse bloed.

Acar_ketimun | 30-04-19 | 00:00

Dietsen bloed

Lt-Kol Kilgore | 30-04-19 | 05:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Chapeau GS, Chapeau Rieu! Wat een prachtig volkslied hebben we. Om trots op te zijn. Kammenievoorstelle dat aanwezige Duitsers daar bezwaar tegen hebben. Steekje(s) los bij de organisatie in Winterswijk.
Om te kunnen vergeven hoef je niet te kunnen vergeten...

MKBer | 29-04-19 | 23:23 | 1

Dhr Rieu begrijpt het prima, kan dat feestcomité nog wat van leren.
Onnutters! Evocatus

Evocatus | 30-04-19 | 00:31

De fysio’s hebben het maar druk.
Al dat buigen en bukken kan niet goed voor de mensheid zijn...

Ali Bi | 29-04-19 | 23:19

Europese volkslied dan maar ?
https://www.youtube.com/watch?v=Qj8vXgLSnc4

Jan Leul | 29-04-19 | 23:17 | 4

@Botte Hork | 29-04-19 | 23:22: De nieuwe versie ?https://www.youtube.com/watch?v=CWEFigqJk7A

Jan Leul | 29-04-19 | 23:40

Doe het Duitsche volkslied, maar dan wel het 1e en 2e couplet.

Laag_opgelijdt | 29-04-19 | 23:46
▼ 1 antwoord verborgen

bevrijdingsconcertwinterswijk.nl/

Stuurt u hen dan ook maar even een vriendelijk mailtje?
Kennelijk vergeten wat het is dat wij doen op 5 Mei.

Canis.bonus.es | 29-04-19 | 23:16 | 1

Zoeken nog nsb, ehh, vrijwilligers...

Canis.bonus.es | 29-04-19 | 23:22

Dan zullen ze wel de Latijnse versie van het Europese volkslied inzetten.

Earl_of_Doncaster | 29-04-19 | 23:16

Mag Ode an der Freude wel? Van het vierde rijk zeg maar.

knutsel_ | 29-04-19 | 23:15

Ik dacht dat wij Achterhoekers gezond verstand hadden...

XverderNix | 29-04-19 | 23:15 | 2

Volgens mij zat de helft van de winterswijkers in de oorlog bij de nsb. Dat is algemeen bekend

HermanusKlabanus | 29-04-19 | 23:16

Mijn oma heeft na de oorlog een gratis rondleiding door Rotterdam gehad..Kaalgeschoren op een veewagen. ... Die was ook al zo gevoelig voor t Wilhelmus..

kat-de-kat | 29-04-19 | 23:12 | 4

Mijn opa is nooit meer terug gekomen uit een kamp in Duitsland. Ook niets meer van hem teruggevonden. Z'n vrouw heeft nog jaren op het centraal station gekeken of hij aankwam met één van de treinen.

Jan Leul | 29-04-19 | 23:22

@Jan Leul | 29-04-19 | 23:22: Gadverdamme wat lijkt mij dat verschrikkelijk

tjongerschans | 29-04-19 | 23:30
▼ 1 antwoord verborgen

Nog effe en het wordt VERBOTEN om klompen te dragen! (niet dat ik dat ooit doe, maar toch)

Bertus Balhaar | 29-04-19 | 23:12 | 2

Straks wordt het nog verboden om Nederlands te spreken en een rood-wit-blauwe vlag uit te hangen. Allemaal het Europees leren en de EU vlag uithangen! Welkom in de Verenigde Staten van Europa!

SanderEvers | 29-04-19 | 23:16

@SanderEvers | 29-04-19 | 23:16: Met de nationale driekleur zwaaien word al als racistisch bestempeld tegenwoordig. De rode vlag met ster en halve maan daarentegen....

Hangtietsmurfin | 29-04-19 | 23:22

Dan doen we het volkslied van Islamitische Staat. Dat verbindt beide landen.

Wilhelmus al Baghdadi ben ik van Islamitisch bloed.
Mijn gastland niet getrouwe blijf ik tegen de "joet".
Den Sjeiks van Saoedi-Arabië heb ik altijd geëerd, ben ik vrij en Jihadist.

Allahu Akbar!

Rijmt niet, explodeert wel. Happy 72 maagdenfestival en diabetesmaand!

Kaas de Vies | 29-04-19 | 23:11 | 3

Top! Verbinden, dat wordt ook steeds belangrijker om al die gewonden na de knal te verzorgen. Eigenlijk dus ook een pleidooi voor het rode kruis. Zo'n rood kruis als de rode-kruisvaarders op hun schild hadden om de moslims EHBO (Eind Hulp Bij Ontmoetingen) te verlenen. Of ben ik nu op de rotonde in mijn hoofd een afslag te vroeg afgeslagen...? Kom wel bij Schild ende betrouwen uit, met dat rode kruis... Had Willem ook iets mee, weet alleen niet meer welk couplet. Godbeterhet: Winterswijk! de juiste plaats om de slang in te steken als je de planeet een klisma wilt toedienen.

Bakschuif | 29-04-19 | 23:25

@Muuke | 30-04-19 | 00:31:
Wacht maar op de ambulance na de grote plof, dan mag je hopen dat ze je nog kunnen verbinden

Hemmenaar7 | 30-04-19 | 01:29

Ons land wordt steeds krankzinniger. De Duitsers hebben waarschijnlijk geen enkel bezwaar, dit is weer zo'n pleepapier SJW flutcommissie die dit bedacht heeft.

TheBigKirth | 29-04-19 | 23:10

Die zijn in de war.
-Winterswijk maar aan de Duitsers geven doet-

Canis.bonus.es | 29-04-19 | 23:09

Elke keer als je denkt dat het niet debieler kan, komt er weer een overtreffende trap. Het Nederland waar ik als jochie in opgroeide begint langzamerhand af te glijden richting iets wat ik niet meer herken als 'mijn land'. En dat maakt me verdrietig.

Montgomery | 29-04-19 | 23:09 | 6

Montgomery | 29-04-19 | 23:09 |
Same here. Meer wil ik er ook niet over kwijt. Ik ga liever gewoon slapen.

chicago river | 30-04-19 | 03:26

@chicago river | 30-04-19 | 03:26:

Ik hoop van de week weer even op bezoek in NL te komen. Maar ik zie hetzelfde als jullie.

SDI | 30-04-19 | 04:44

Dat!

Toontje-S | 30-04-19 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

'...ben ik van Duitschen bloed' kunnen ze niet handelen, die groenlinkschers?

eastender | 29-04-19 | 23:09 | 2

Vroeger moest ik altijd "van Dietzen bloed" zingen.

antagonist | 30-04-19 | 00:45

Mijn duitse squeeze vraagt wat bevrijdingsdag is..

horsteknots | 29-04-19 | 23:09

Volgens mij hebben we bevrijdingsdag aan de Duitse menschen te danken toch? Net als de dodenherdenking trouwens. Zullen we dan de Duitse doden maar gaan herdenken en daarmee over het graf van onze eigen verzetshelden gaan pissen/schijten? Alles is geoorloofd voor den deugert.

Kopieerapparaat | 29-04-19 | 23:08 | 1

Inderdaad, zonder de Duitse bezetting zouden we nooit bevrijd zijn.

Osdorpertje | 30-04-19 | 05:41

Op zich is er wat voor te zeggen: het Amerikaanse of het Canadese volkslied zou gepaster zijn.
Het is niet echt een overwinning van Nederland dat gevierd wordt. (Voor de kindertjes die het anders van de meester geleerd hebben: Het Nederlandse verzet heeft er niet heel veel mee geholpen)

frank87 | 29-04-19 | 23:08 | 6

@Evocatus | 30-04-19 | 01:14:
Daar is ook door Nederlanders het hardst gevochten ...
Zeker Althans getalsmatig ...

Hemmenaar7 | 30-04-19 | 01:26

@Evocatus | 30-04-19 | 01:14: hoe zou de wereld eruit zien als Hitler Stalin niet in de rug had aangevallen. Dan had er waarschijnlijk geen Wilhelmus meer bestaan. In Winterswijk nu blijkbaar ook niet meer. Referendum? Digitaal.

SlimmeBelg | 30-04-19 | 04:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Wilhelmina durfde in '38 of wanneer was het ook al niet een 'bevriend staatshoofd' voor het hoofd te stoten.

L'histoire, se repete.

HoogToontje | 29-04-19 | 23:06 | 2

1939: Wilhelmina en de ANWB willen geen Joods vluchtelingenkamp in de buurt van het Loo
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/27790/wist-wilhelmina-van-de-jodenvervolging.html

1951: Toen de prinsesjes Margriet en Irene naar de Nieuwe Baarnsche School gingen, werden de Joodse kinderen bij hen uit de klas gehouden.
https://www.trouw.nl/home/joodse-kinderen-in-1951-weggehouden-bij-de-prinsesjes~a13e2825/

Jan Leul | 29-04-19 | 23:14

“Met leedvermaak schreef Van Kleffens daarna over een bijeenkomst op het buitenverblijf van een neef en nicht van Roosevelt, waar de vorstin te midden van moderne Amerikanen oogde als een anachronisme: ‘Nu zat zij daar, en zei niet veel, een beetje zielig maar met een gezicht van “Ik ben tenslotte toch de Koningin van Nederland” een beetje gelaten en out of place, te midden van de luid pratende Amerikanen met hun Scotch en hun rye en hun ice-tea. Het was een tooneel om nooit te vergeten, en ik had a royal good time.’”

Superkwatta | 30-04-19 | 08:43

Heeft iemand aan de Duitsers gevraagd of ze er een probleem mee hebben en waarom? Dat SJW gejank komt me de strot uit. Als iemand een probleem heeft zegt hij/zij/het/dinges het zelf wel. Tot die tijd bek houden en zingen.

Frau Merkel | 29-04-19 | 23:03 | 9

En al zouden ze er een probleem mee hebben...

Lood om oud ijzer | 29-04-19 | 23:27

@BlowingBubbles | 29-04-19 | 23:15: Dat ben ik volledig met u eens. Rappen klinkt als het gemompel van een doorgesnoven, mentaal onderontwikkelde neger met een spraakgebrek.

Frau Merkel | 30-04-19 | 07:40

Kent u het zelf, trouwens, het Wilhelmus?

JvanDeventer | 30-04-19 | 09:06
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
antagonist | 29-04-19 | 23:03

Maar laten we gewoon wel even rustig gaan slapen als op andere avonden.

BlowingBubbles | 29-04-19 | 23:02 | 1

Dus 'Van Duytschen bloedt' mogen we niet zingen?
Dan maar: Wien Neerlands bloedt, van Duitse smetten vrij ...

Hemmenaar7 | 30-04-19 | 01:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken