Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VK ruziet door over Brexit en/of Mayxit

De uil van Minerva is duidelijk nog niet neergedaald op het eiland Albion.

o god hoor

Na enkele cruciale Brexit-weken krijgen we nu een week, die cruciaal is voor de Brexit. De kinderloze premier (doet er blijkbaar toe volgens NRC) May heeft afgelopen woensdag de Britse MP's verteld dat ze hen helemaal zat is. Ook na haar brief aan de EU waarin ze om uitstel van de Brexit vraagt, lijkt er bijna lange na geen meerderheid te vinden die zich achter haal onderhandelingsresultaat schaart. Het is eigenlijk net als met een eitje koken. Harde Brexiteers vinden Mays eitje te zacht, zachte Brexiteers vinden haar eitje te hard en Remainers vinden eieren eten zielig voor de kippen. Ondertussen brengt May hetzelfde eitje steeds terug naar de tafel maar dan met een andere kleur verf erop. Er ligt nu een voorstel om het parlement in plaats van de regering het initiatief te geven bij de onderhandelingen: een campginggasstelletje gebruiken als je een mooi fornuis hebt staan. Dit weekend was er wel/niet/misschien nog een poging een nieuwe kok aan te stellen en ondertussen staat Boris Johnson te schreeuwen dat ie zin heeft in een omelet terwijl May belooft dat ze nooit meer in de keuken zal komen als die Brexiteers haar eitje maar vreten. Om nog even door te vergelijken: de Brexit begint steeds meer op de Zwarte Piet discussie te lijken, met schreeuwers aan alle kanten, niemand die de leiding neemt en een massaal ondertekende online petitie die de zaak ook geen zak verder helpt. Chaos alom dus. Als wij spreken is May opnieuw in druk overleg met allerlei hotemetoten. Livestream van DE DEUR na de breek.
UPDATE: Brussel is klaar voor No Deal Brexit.

Reaguursels

Inloggen

Doe maar gewoon een harde Brexit. Dan kijken we de val van de Britten rustig een tijdje aan en daarmee zijn we van alle gezeur om een nexit af.

Beste_Landgenoten | 25-03-19 | 22:53

Eenvoudige oplossing:
GB geeft Noord Ierland terug aan Ierland.
Harde grens problematiek is van tafel.
De rest van de deal kan prima doorgaan.
.
,
Oke, Oke, zelfs kennissen in NL zijn, kuch, huiverig voor deze elegante oplossing.
Iets met dingetjes daar uit het recente verleden waar men nu nog ietwat gespannen over is.
Maar rationeel gezien staat het. So there!

hotmint | 25-03-19 | 21:11 | 1

Zelfs Varadkar heeft inmiddels verklaard dat er geen reden is om een harde grens te hebben tussen Ierland en Noord Ierland. Die hele backstop discussie is door de EU alleen maar als chantage middel ingezet, niet meer, niet minder. Hoop dat het alsnog een harde Brexit wordt. Wel jammer dat we Farage dan moeten gaan missen in het EP, een van de weinigen met een hoog amusementswaarde.

Nebuchednezzar | 25-03-19 | 21:36
-weggejorist-
MildredTran1 | 25-03-19 | 16:42

Bij een no deal moesten we onze centen van Onwikkelingssamenwerking maar die kant op sturen. Kan ze helpen daar de eventuele val te ondervangen. Maar goed, liever een paar in armoede, dan onder het juk van de EU. Dat dan weer wel.

mozaard | 25-03-19 | 16:12

man man man± 3 uur later en nog steeds die gesloten deur.

loser | 25-03-19 | 14:50 | 1

Meaningful vote nummertje 3 (en wat keertjes uitstel) voorlopig niet op de tafel deze week. May gelooft er niet in dat ze gaat winnen. Deurtje blijft voorlopig dicht.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:52

De eerste minister van kabinet May geeft openlijk aan artikel 50 best te willen intrekken als hij vrij zou mogen stemmen deze of volgende week. Mark Field is de naam. Gaat wel gestroomlijnd daar op No10.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:36

Het hele probleem van May is dat ze zonder plan, of in elk geval zonder een door het parlement goedgekeurd plan, die artikel 50 brief heft geschreven. Plannen, ideeën en white papers lagen er genoeg, maar geen enkele was door het parlement vooraf goedgekeurd. Dat breekt haar nu op. Als ze gewoon vooraf een onderhandelingsmandaat met ruime marges had gevraagd dan hadden alle muiters in haar partij nu geen poot gehad om op te staan. Het is twee jaar lang geklungel en tijdverspilling geweest.

Stormageddon | 25-03-19 | 13:51 | 2

Niet helemaal tijdverspilling. Uitzitten is meer het idee.
Wat May doet is gewoon wachten tot het niet meer anders kan. Dan kan het parlement kiezen voor No Deal of de Agreed Deal (die ze eerst hebben weggestemd). No deal vinden ze nog kudter dan de Agreed deal. Dus dan moeten ze uiteindelijk tekenen bij het door May aangewezen kruisje.

Beroepshufter | 25-03-19 | 14:08

Klopt. Wanneer je onvoorbereid aan een klein klus begint onder het mom van 'het zal wel loslopen' dan eindig je twee jaar later op televisie in 'Help mijn MP is klusser'.

koeberg | 25-03-19 | 14:14

Ik hoor zo weinig meer van die 'global Britain'-grap.

wapster | 25-03-19 | 13:23

Hoe is het toch mogelijk dat men een remainer als May naar voren heeft geschoven om de Brexit te regelen ?!

Er word aangestuurd op een nieuw referendum in de hoop dat...

iew | 25-03-19 | 13:06 | 3

iew | 25-03-19 | 13:06 | Omdat Brexit "helden" als Nigel Farage en Boris Johnson er als een stel laffe angsthazen er vandoor gingen toen het vertrek van het VK concreet geregeld moest worden. Die weten dondersgoed dat die hele Brexit in feite onbegonnen werk is.

De hele gang van zaken van de afgelopen twee jaar Theresa May in de schoenen te schuiven is een gotspe. Wat haar beweegt is me een raadsel, maar zij heeft als geen ander zich van haar taak gekweten, dwars tegen af en toe de meest hatelijke persoonlijke aantijgingen in. Zie die fijne krantjes als de Sun en de Daily Mail. Theresa May heeft vooral laten zien wat een zielig zooitje de rest van de Britse politiek is.

Voor wat dat verder waard is, mijn mateloze bewondering heeft ze.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:01

@Hetkanverkeren | 25-03-19 | 14:01: May is een goedgelovig schaap dat nietsvermoedend in een politieke val is gestapt en nu geofferd wordt opdat anderen de schuld kunnen afwenden.

koeberg | 25-03-19 | 14:18

Hadden we maar iemand die durfde te zeggen dat lidmaatschap van een organisatie, waarvan je het lidmaatschap niet mag opzeggen verboden zou moeten worden.

Foolonthehill | 25-03-19 | 13:06 | 3

Hadden we maar iemand, die op het moment dat hij lid wordt van een organisatie of een verdrag ondertekent, meteen nagaat of er ook een weg uit of terug is.

B. Randnetel | 25-03-19 | 13:11

Hadden we maar iemand die betreffend lid wist duidelijk te maken dat het opzeggen van het lidmaatschap betekent dat je geen gebruik meer kunt maken van de diensten van de organisatie.

koeberg | 25-03-19 | 14:21

Hoezo. Ze mogen eruit. Ze willen alleen niet. Ja eruit met behoud van de kersen. Dat wel. You can't have your cake and eat it

Beste_Landgenoten | 25-03-19 | 22:50
-weggejorist-
TraciWarren1 | 25-03-19 | 12:40 | 3

Is er in de hele duurbetaalde club europarlementariers nou niet één die gewoon een normale realistische deal kan brouwen?
Iemand die in staat is die oeroude hegemoniestrijd en eerwraak tussen de europeese grootmachten in perspectief te zetten.
Het is niet zoals in een relatie die eindigt waarbij de partners elkaar kunnen ontlopen.
De Engelsen mogen dan welliswaar uit de EU stappen maar het blijven Europeanen.

bodemloos | 25-03-19 | 12:36 | 12

Un: Ten tijde van het referendum was conceptmeerjarenbegroting al klaar. Hieraan hebben de Britten zelf nog meegewerkt. Raar als je wel meepraat aan een raamwerk en vervolgens je terugtrekt. Je stelt met vier partijen een ontwerpontwikkelplan op en een van de vier stapt op. Tja. Dan laat je gewoon het dak achterwege ofzo?

Rest In Privacy | 25-03-19 | 13:57

@ bodemloos | 25-03-19 | 13:20 |
Waarom draai je het om? De Britten hebben een keuze gemaakt. Het gesoebat draait niet zozeer om die keuze, maar om de consequenties er van. Die VK-keuze mag natuurlijk niet ten koste gaan van bestaande begrotingsplannen en getekende verdragen.

Het belang dat je hecht aan democratische inspraak geldt natuurlijk ook voor de andere landen. Die hebben samen met de Britten een deal uitonderhandeld, maar daar doen nota bene de Britten nu moeilijk over.

May's deal is de deal waar de Britse onderhandelaars mee zijn thuis gekomen. Dat die uberhaupt het mandaat niet hadden om de deal te sluiten is belachelijk.

Buiten dat ze te laf zijn om de beslissing te nemen om de deal goed te keuren, zijn de Britse parlementariers ook te laf om de beslissing te nemen om er uit te crashen.

Wat willen ze nou? Ze willen er uit. Daar is over onderhandeld. Er is een deal uitonderhandeld met hun gekozen deal-team. Die deal willen ze bij nader inzien niet. De andere partij wil niet heronderhandelen. Daarom zijn we hier.

Sjors W. | 25-03-19 | 14:06

@Sjors W. | 25-03-19 | 14:06: Exact Sjors. DE andere landen hadden VK nooit moeten binnenlaten met die uitzonderingsposities. Het pond sterling. Wow. Wat een klotemunt is dat. Die Etonboys leven in de 19e eeuw met het geld van pappie en mammie.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:13
▼ 9 antwoorden verborgen

Deze Britse commentator Frank Furedi vergelijkt de wijze waarop de Britse pers met de Brexit omgaat met de wijze waarop de Nederlandse pers met FvD en Baudet omgaat. www.spiked-online.com/2019/03/25/thie... Hij concludeert dat het in Groot Brittannië heel netjes er aan toe gaat vergeleken met hoe de NL pers bezig is. Boris Johnson's poging om Brexit Bijbelse proporties te verlenen (hij haalt Mozes aan en 'Let my people go!') doet denken aan hoe in de 19e eeuw in de Italiaanse operahuizen het slavenkoor uit volle borst werd meegezongen. Lekker schmieren. Zowel Johnson als May zijn een Bijbelse plaag voor het VK.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-03-19 | 12:34 | 1

bedankt voor de link.

bwanabanjo | 25-03-19 | 12:53

Er komt geen Brexit. Wedden?
(En dat zou ook het verstandigst zijn)

captainobvious | 25-03-19 | 12:28 | 3

Waar wedden we om?

Super Vaagstra | 25-03-19 | 12:46

Nee een Ne it en Dexit en dan is de EU verleden tijd. Dat zou het mooiste zijn, gaan we gewoon terug naar EEG model.

Durkmans | 25-03-19 | 13:26

Dikke doubt meme op Brussel die klaar is voor de no deal brexit
Is grootmansspraak
Die overleven ze zelf niet omdat ze of; meer geld moeten gaan ophalen bij de netto betalers die al veel betalen of minder geld strooien

niemand specifiek | 25-03-19 | 12:27 | 1

Ze drukken gewoon nog een paar paletten honderdjes.

Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 12:29

Beetje bij beetje wordt het Engels volk en Europa klaar gemaakt voor helemaal geen brexit. Uiteindelijk komt van uitstel afstel.vermoed via een tweede referendum. De weg er naar toe zijn ze al aan het effenen.

Tomás de Torquemada | 25-03-19 | 12:19

May gaat opstappen of wordt gedwongen op te stappen.

Dan zijn er vervolgens twee routes mogelijk;
- Er komt een nieuwe premier van haar partij, en die maakt zich sterk voor een tweede referendum, of intrekking van artikel 50
- Er komen nieuwe verkiezingen, waarna de winnaar een tweede referendum er in gooit, of intrekking van artikel 50.

Brexit gaat er gewoon niet komen.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 12:13

De EU is crap maar in deze onderhandelingen hebben ze 0 ruimte gegeven aan de Britten. Vanuit hun perspectief hebben ze het heel handig gedaan. De Brexiteers daarentegen hadden geen enkel plan en geen overeenstemming. Ook nu niet. Ik dacht dat die Brexit best goed uit zou kunnen pakken, maar dat zie ik zo niet gebeuren. En ik betwijfel of er nog Britten zijn die de brexit echt een goed idee vinden.

StiekemeBunzing | 25-03-19 | 12:11 | 4

@koeberg | 25-03-19 | 12:52:
Inderdaad. Als je als investerend bedrijf zo je projectorganisatie optuigt ben je binnen de helft van het proces al failliet en begraven. Zo, on-waar-schijn-lijk knullig. Bijna drie jaar na het referendum (zo door MAy geprezen) is het volledig onduidelijk is wat er is als het af is. En dat heeft als consequentie dat er niets is als de tijd op is.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 12:55

@Langshetrandje | 25-03-19 | 12:55: De Britten moeten er gewoon uitgaan met een no deal , en lekker met landen apart een deal sluiten . En als de EU geld vraagt, dikke vingen opsteken.

Kim-Jung-Un | 25-03-19 | 13:49

@Kim-Jung-Un | 25-03-19 | 13:49: Ik gun het ze van harte. Echt waar. Ze doen er alleen zo fokkin lang over om tot dit punt te komen. Ze lullen er al bijna drie jaar over en "ze", het parlement daar, weet nog altijd niet wat ze willen. Krachtdadig allemaal en zeer beloftevol voor de toekomst van de Britten.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hou niet van een harde exit. Ik wacht meestal net zo lang na het zingen in de kerk tot het tot een slappe exit komt.

Hadena | 25-03-19 | 12:11 | 2

En wat vindt de kerk daarvan?

koeberg | 25-03-19 | 12:50

Deal or No Deal is een spelprogramma met kans op een groot geldbedrag. Het spel is een afgeleide van het Nederlandse televisieprogramma Postcodeloterij Miljoenenjacht. Bij Deal or no Deal wordt alleen de laatste ronde van dit spelprogramma gespeeld.

Het doel van het spel is om met een zo hoog mogelijk geldbedrag weg te gaan. Aan het begin ervan krijgt de kandidaat een box met een nog onbekend geldbedrag, en het doel is om deze box zo hoog mogelijk te gaan verkopen.

In de eerste ronde krijgen de deelnemers een vraag, de personen die de vraag goed hebben krijgen de kans om het spel te spelen.

Na de vraag volgen er verschillende rondes. In deze rondes dient de kandidaat boxen te openen, hiermee worden er geldbedragen weggespeeld. Na elke ronde komt de bank met een geldbedrag. Aan de kandidaat is dan de keus om stoppen (Deal), en het geldbedrag van de bank mee te nemen of door te spelen (No Deal), bij No Deal speelt de kandidaat door tot het einde van de ronde, daar krijgt hij dan weer de vraag Deal or No Deal?.

Zodra de kandidaat akkoord gaat met het geldbedrag van de bank wordt het spel uitgespeeld om te kijken of de kandidaat er goed aan heeft gedaan om eerder te stoppen of niet.

Het lijkt net een spelletje.

Dutchbeaurouge | 25-03-19 | 12:09

No deal zou de enige optie moeten zijn.

Deal Brexit betekend alle nadelen van de Brexit, en geen van de voordelen.

naraga | 25-03-19 | 12:07

Er komt geen Brexit. Er zal net zo lang worden uitgesteld, banggemaakt, gesteggeld en gefrustreerd tot het volk de enige uitkomst gebroken accepteert: in de EU blijven.

Democratie anno 2019.

De Libertariër | 25-03-19 | 12:07 | 2

Klinkt als een sekte.

laagvliegert | 25-03-19 | 12:09
-weggejorist-
bodemloos | 25-03-19 | 12:06

Ooooh misschien wel een harde Brexit!
Nou nou..
Alsof de wereld vergaat...
Stel je toch voor!!

Yumi | 25-03-19 | 12:06

Prepare for war in Northern Ireland!
To arms I say, to arms!!

Injegezicht | 25-03-19 | 12:06 | 5

@Injegezicht | 25-03-19 | 12:08:
Uh, die Schotten had een prima mogelijkheid paar jaat geleden om via referendum onafhankelijk te worden. Toen durfden ze het toch niet aan, financieel natuurlijk. Dus de schotten meoten echt een keer hun grote bek houden met hun independence gezeur.

feiten_en _cijfers | 25-03-19 | 12:26

@feiten_en _cijfers | 25-03-19 | 12:26: onder de belangrijkste belofte dat ze in de EU zouden blijven.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 12:30
▼ 2 antwoorden verborgen

De gehanteerde techniek: alles zo ingewikkeld mogelijk laten lijken; back stops, regeltjes en gezeur.... De uitslag vh referendum was zeer duidelijk... de datum ook, artikel 50 ook... komende vrijdag 11:00 BREXIT... de Britten zouden dat van hun afvaardigingen moeten EISEN....

surffee11 | 25-03-19 | 12:05 | 3

Als de Britten dat ook daadwerkelijk willen. Vooralsnog gaan er meer mensen de straat op om te betogen voor het afblazen van Brexit dan voor een harde Brexit.

koeberg | 25-03-19 | 12:56

@koeberg | 25-03-19 | 12:56: idd de actie bereidheid bij de verliezers lijkt groter... net als hun mond, drogredenen en bangmakerij...

surffee11 | 25-03-19 | 13:39

@koeberg | 25-03-19 | 12:56: Waarom zou je de straat op moeten gaan als er een uitslag ligt ? Om te matten ?

Kim-Jung-Un | 25-03-19 | 13:52

Dadelijk hebben de Britten niets meer... geen Brussel en ook geen premier.
Dit hoeft niet verkeerd te zijn.

In België hebben ze een paar jaar geleden 10 maanden geen regering gehad... het gekke was dat de economie in België toen goed vooruit ging.

sociaal_econoom | 25-03-19 | 12:04 | 4

Een beetje opschudden, en met een schone lei verder kan een verrassend elan bewerkstelligen. EU verstart.

HogeNood | 25-03-19 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ik snap niet zo goed waarom er per se meteen een definitieve oplossing moet zijn. De Brexit kan toch ook geleidelijk via een tussenstadium plaatsvinden? Een zachte Brexit kan altijd nog verder verhard worden.

JTKDM | 25-03-19 | 12:03 | 5

Waar denk je dat Theresa May al die tijd mee bezig is?

koeberg | 25-03-19 | 12:57

@JTKDM Dat hele backstop verhaal (geen harde Ierse grens) in het huidige deal voorstel is al iets tijdelijks, een tussenstadium voor een paar jaar waarna niemand weet hoe het verder moet.
En in feite is no-deal Brexit ook een tussenstadium, want dan moeten er meteen allemaal dingen geregeld gaan worden. Alleen zoals ik het zie als je het niet goed voorbereid dan a) wordt het initieel chaos, en dat zou je als overheid moeten willen voorkomen, b) wordt het lastig om te dealen over een hoop onderwerpen tegelijk, plus elk ding wat je onderhandelt moet je met heel de Europa-machine gaan goedkeuren.

TheOtherWhiteMeat | 25-03-19 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Die hele EU is een klutsei. Totaal de kluts kwijt, stuurloos en peperduur. Wat een farce...

Sliptong | 25-03-19 | 12:02

Maar wie moet al die Franse subsidies nu gaan opbrengen?
Ik geloof dat Rutte het antwoord al heeft.

Osdorpertje | 25-03-19 | 12:01 | 2

O, ja.. wij geven het goede voorbeeld welm in de hoop dat op termijn anderen zullen volgen.
Net als voor het "klimaat".

boerk | 25-03-19 | 12:14

Zul je zien, in een economie die op volle toeren draait , gaat de koopkracht van de NL bevolking er op achteruit.... Maar dat gaan we niet meer pikken, toch ?

Kim-Jung-Un | 25-03-19 | 13:54

Een ei bereiden zonder water, pan of vuur is vragen om problemen. De boel camoufleren met een kleurtje zorgt er echt niet voor dat het ei ineens wel te pruimen is.

nietsdoenerT | 25-03-19 | 11:59 | 3

een rauw ei is ook gezond

Theo-Pim-Riv | 25-03-19 | 12:03

Op sommige dagen lukt dat anders prima op bv een motorkap.

Johnweer | 25-03-19 | 12:07

Probeer het eens in de magnetron mijn beste nietsdoenerT

boerk | 25-03-19 | 12:15

Meest erge wat ooit heeft kunnen gebeuren, brexit. Land is een totale chaos. De EU is te groot om ooit te verlaten. Het is te verweven in alles, het heeft teveel macht. En engeland is te klein. Net zolas nederland dat is.

pauljunior | 25-03-19 | 11:56 | 11

Dat is zo gemaakt door de politiek en omdat de politiek het zo wil. Vroeger hadden we grenzen en dat ging perfect hoor. Gewoon even paspoort tonen, tas opendoen en verder Albaion binnen. Het komt gewoon neer op een goed handelsakkoord te hebben. Ze hebben die ook met Noorwegen en Zwitserland ik begrijp echt niet wat het probleem is.

Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 12:36

@Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 12:36: zou eens even tijd nemen om die wurgakkoorden te lezen, hetzelfde recept als ze nu hebben maar dan helemaal zonder zeggenschap.

Buerman | 25-03-19 | 18:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Er is maar één probleem met een brexit. Ieder lid van de unie zal daarna zien dat een exit de juiste stap om te doen is en dat we terug moeten naar de oude EU. Niks federale unie met ongekozen volgevreten en ladderzatte mongolen aan het hoofd.

jos verstoppen | 25-03-19 | 11:53 | 7

@Diotima | 25-03-19 | 12:11:
"je moet wat om 28 landen tevreden te houden."
Frankrijk en Duitsland bedoelde u? De rest doet er niet toe.

boerk | 25-03-19 | 12:20

@Diotima | 25-03-19 | 12:11: Namen en rugnummers zijn niet nodig. Wetten worden geschreven door een immens leger van lobbyisten van big corporate, big corporate bepaalt. Gecentraliseerd in Brussel kan dat makkelijk uit het zicht want er is voor iemand van buiten geen doorkomen aan. Documenten beslaan tienduizenden pagina's, wie behalve de dienstdoende jurist per hoofdstuk kan ook maar enigszins beoordelen wat en hoe? De moloch is veel te groot en onbeheersbaar. Iedere eerdere poging tot zo'n grote natie is mislukt, laatste voorbeeld USSR. Amerika houdt zich nog, maar is in feite ook faiiliet. China is de uitzondering maar houdt zich al tientallen eeuwen staande ahv repressie. Nu hebben ze dan de weg omhoog lijkt het, maar de chinezen die er altijd hardhandig onder werden gehouden worden langzaam aan ook wakker en gerelateerde problemen beginnen de kop op te steken.

jos verstoppen | 25-03-19 | 12:25

Overigens, wat ik zelf nogal populistisch vind, is steeds maar weer die bangmakerij hoe belangrijk de EU wel niet is.

Net als bij de klimaathysterici krijg je nooit concrete cijfers of data. Je moet het dus verder maar geloven. Me reet!

jos verstoppen | 25-03-19 | 14:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ken erg veel Britten en kan jullie vertellen dat er een diepe, hele diepe scheur door de Britse maatschappij loopt over deze kwestie. De Brexit heeft een kloof veroorzaakt die niet goed is voor het Britse volk. Tot op het bot verdeeld.

Bigi Bana Boy | 25-03-19 | 11:46 | 18

Kijk, ik stam nog uit de tijd van de EEG. En mijn centrale punt is dat de jongere generaties niet lijken te beseffen dat we economisch niets anders zijn dan een Duitse deelstaat. De gulden was nooit iets anders dan een lokale versie van de D-mark. De Nederlandse bank volgde de Duitse centrale bank tot op de voet waar het monetair beleid betrof. Het is belangrijk dat te beseffen. Als handelsnatie is het echt suïcidaal om ut de EU te stappen zolang Duitsland daar nog in zit. Het is ook niet voor niks dat Nederlandse ondernemers die in de internationale handel actief zijn, doorgaans geen voorstander van een Nexit zijn. Zij beseffen dat als geen ander.

Bigi Bana Boy | 25-03-19 | 12:10

@JTKDM | 25-03-19 | 12:09: Zwitserland leeft van schimmige banken. Altijd gedaan. Voor wat im- en export betreft hebben de Zwitsers erg last van de koers van de Frank.

Bigi Bana Boy | 25-03-19 | 12:11

In welk land lopen op dit moment geen scheuren.

gato | 25-03-19 | 12:20
▼ 15 antwoorden verborgen

hup brexit

yeps | 25-03-19 | 11:46 | 1

Wat een heerlijk woord. Dank U Britten.

HogeNood | 25-03-19 | 12:01

Door de Brexit zie je juist het probleem van de EU door een vergrootglas. In NL zie je (kort door de bocht) pulsvissen dat verboden wordt omdat FR het niet uitkomt. Bij Brexit zie je dat kleinere EU staten geen mallemoer in te brengen hebben qua hun economie met GB en dat de EU nu zo stevig is dat ze de landen kunnen laten bloeden. Luisteren naar het baasje. Er is immers bij het kruisje getekend en Abmachung ist Abmachung!

sjef-van-iekel | 25-03-19 | 11:46 | 4

Ik heb het erover dat je als klein landje gewoon 0 in te brengen hebt. Niet over een Nexit. EU had wat meer kunnen schikken met de Brexit vind ik. Dit zou ook in het belang van NL zijn. Straks vind GB zijn weg elders, dan ga je vreselijk af als EU.

sjef-van-iekel | 25-03-19 | 12:25

@sjef-van-iekel | 25-03-19 | 12:25: Op zich heb je gelijk hoor, maar GB had niet veel meer dan Brexit means Brexit op papier. De grote voorstanders waren eerst voor het blijven in de gezamenlijke markt, toen weer niet. Ja, wat wil je dan?

dyslexieman | 25-03-19 | 12:37

@sjef-van-iekel | 25-03-19 | 12:25:
Inschikken betekent de weg vrijmaken voor de volgende (X)exit en dat wil de EU koste wat het kost voorkomen. Als Le Pen of Baudet bij de volgende verkiezingen de grootste wordt, als we nog meer aan de EU overmaken, als we onze uitkeringen met de rest van de EU moeten delen, als we een referendum organiseren en er wordt weer een aanslag gepleegd terwijl we verplicht meer asilanten moeten opnemen kan dat zomaar inderdaad een meerderheid voor een Nexit en/of Frexit opleveren en dan ligt de EU aan puin. Dus ja, ik snap hun opstelling wel maar ik snap ook dat de huidige route van de EU niet op meer bijval en sympathie van de Europese bevolking kan rekenen. Dus ja, omvormen is noodzakelijk maar wel van binnenuit en niet van buitenaf.

Graaisnaaiert | 25-03-19 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

De EU gaat een grote netto betaler verliezen en dat proberen ze zo lang mogelijk tegen te houden. Voor de britten is een harde brexit de enige oplossing.

Therapietje | 25-03-19 | 11:45 | 7

@Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 11:55: De Britten zelf hebben er anders aardig aan mee geholpen....

dyslexieman | 25-03-19 | 12:00

@dyslexieman | 25-03-19 | 12:00: Ze zijn beide ongtewijfeld schuldig maar als je een Verhofstad naar Londen stuurt, dan doe je dat niet om het te doen lukken. De britten hadden misschien ook wat meer water in hun ale of cider kunnen doen, maar je weet dat die ook hun trots hebben.

Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 12:44

@Lt-Kol Kilgore | 25-03-19 | 12:44: Klopt, maar dat was ook om even van Guy af te zijn, en hem trots terug te laten komen. Eindelijk eens niet altijd de persoon in de ruimte met het slechtste gebit!
Maar goed, uiteindelijk lag de macht niet bij hem, maar bij Barnier. En sommige van z'n punten (zoals verblijfsrechten voor EU burgers die reeds in het VK zijn) vond ik vrij redelijk.

dyslexieman | 25-03-19 | 12:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Interessante vergelijking wel op die krantenkop. Exodus. Staat wel een beetje voor hoe sommige brexiteers nog steeds over hun eigen positie denken, waarin Mozes de rode zee wel ff splijt, water uit rotsen slaat, en manna uit de hemel neerdaalt. Compleet los van de realiteit, dus.

In werkelijkheid vindt “Farao” het vervelend naar niet onoverkomelijk dat een als zeikerig bekend staand groepje mensen (iemand al eens gechekt wat voor enorme privileges UK heeft in EU?) hun eigen toko wil starten, maar als die gasten dan van de honger en de dorst omkomen inde woestijn is dat hun eigen probleem.

Seraphin | 25-03-19 | 11:44 | 5

Seraphin, je begrijpt toch wel dat de analogie niet betekent dat iemand met zijn grote wandelstok een doorgang door het kanaal zal maken?

jos verstoppen | 25-03-19 | 12:00

@jos verstoppen | 25-03-19 | 12:00: Boris (Mozes v2.0) probeert het wel..;-)

Kanarie_Geil | 25-03-19 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Is gewoon Peter Heerschop op de foto.

El Gouda | 25-03-19 | 11:42

OT: Freek de Zeikerd op Radio 1. Refereerde maar weer eens aan 1928.
Dus gewoon FvD weer met de NSDAP vergelijken, hij blijft maar doorgaan.

2voor12 | 25-03-19 | 11:42 | 8

@Berbaar | 25-03-19 | 11:45:
Het demoniseren van Fortuyn vond jij ook in orde. En de gevolgen stonden je ook wel aan zeker?

2voor12 | 25-03-19 | 11:50

Radio en TV zijn oude media in handen van boze oude mannen. Zet ze uit.

Jan Passant mk2 | 25-03-19 | 11:53

@2voor12 | 25-03-19 | 11:50:
Pin is al bijna 17 jaar niet meer onder ons.
Niet zo in het verleden blijven hangen knul.

Berbaar | 25-03-19 | 12:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Je kiest als Brit voor een brexit omdat je denkt dat het goed is voor je land. Maar als je geweten had hoe regering en volksvertegenwoordiging de zaak zouden gaan verkloten, dan was je acuut geëmigreerd.

Schadenfreude | 25-03-19 | 11:41 | 1

Vind je het gek. De premier die het referendum uitschreef stond er niet achter. Hoe had dit tot een goed einde kunnen komen?

koeberg | 25-03-19 | 11:51

Een Brit zou zoiets nooit zeggen. Die zouden je zeggen "quite interesting" en je uitnodigen om langs te komen. Haal het niet in je hoofd dat te doen.

dyslexieman | 25-03-19 | 11:52

Jammer dat uit de EU stappen geen ander/beter alternatief biedt. Het is nu òf lid van de EU, òf helemaal niets. Kan Nederland niet eerst een Nexit doen, en dan een West-Europese handelsovereenkomst met elkaar aangaan?

JackStick | 25-03-19 | 11:34 | 10

> òf lid van de EU, òf helemaal niets
Je hebt Noorwegen dat niet lid is van de EU maar wel onderdeel is van de gemeenschappelijke markt. Vind je dat te close dan heb je Zwitserland dat heel veel handelsverdragen heeft met de EU. Nog steeds te veel? Dan Turkije en Oekraïne die een associatieverdrag hebben. Ten slotte landen als Japan en Canada die een handelsverdrag hebben. Genoeg tinten grijs.

koeberg | 25-03-19 | 11:49

@Jan Passant mk2 | 25-03-19 | 11:42: Onzin, de EVA-landen bewijzen het tegendeel.

JTKDM | 25-03-19 | 12:05

Er is al; eens gefilosofeerd over een getrapte EU, waarin "gelijksoortige/gelijkwaardige landen" eenzelfde samenwerkingsverband en economisch beleid mogen hebben. Dus wij borealen in ons tempo, de mediterranen in hun tempo en de ossies vooral de veiligheid van die EU ( tegen hun Russische en Saraceense nachtmerries ) maar verder weinig tot geen rechten. Ben ik wel voor, eigenlijk...

Graaisnaaiert | 25-03-19 | 13:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Je schopt even tegen Markie ettuR aan, of tegen Brexit en de vvdcommunikatiemedewerkers schrikken wakker en spuiten hun gif.

Theo-Pim-Riv | 25-03-19 | 11:34

Zou RT ook achter het hek van Downing Street mogen filmen?

Rest In Privacy | 25-03-19 | 11:29

Een Brexit is misschien niet goed, en gaat ook niet gebeuren, maar toch hoop ik wel dat die doorgaat. Er is door het volk voor een Brexit gestemd en daarom moet het doorgaan!

       «« | 25-03-19 | 11:29

Ach gut, als er nou iemand is die zich beter een beetje gedeisd kan houden is het laffe wegloper Johnson wel. May verdient alleen maar respect hoe ze de puinhoop die /Johnson en Farrage hebben achtergelaten nog probeert te redderen in het voordeel van haar eigen volk.

Superior Bastard | 25-03-19 | 11:28 | 20

@Langshetrandje | 25-03-19 | 12:35: Nee van David Cameron die dacht dat hij wel even een Brexit referendum kon uitschrijven om de toenemende kritiek op de EU is zijn land voor eens en altijd in te dammen en zijn positie te verstevigen... maar hij had er nooit rekening mee gehouden dat de meerderheid er gewoon uit wil stappen

Captain_Dipshit | 25-03-19 | 14:00

@Captain_Dipshit | 25-03-19 | 14:00: 52 procent heeft dus voor een Brexit gekozen zonder te weten onder welke condities? Dus 52 procent van de Britten hebben uiteindelijk ook gekozen voor een harde, No Deal exit? Onder een uitgebreide schets van de bijbehorende consequenties door de zittende regering etc? Mooi. Succes dan maar.

Rest In Privacy | 25-03-19 | 14:19

@Captain_Dipshit | 25-03-19 | 14:00:
Laat lullen......... ze weten totaal niet waar ze het over hebben.
En zeker niet die dwazen die Farage verantwoordelijk stellen.

ditotje | 25-03-19 | 15:49
▼ 17 antwoorden verborgen

Wat een smal ingevallen gezicht heeft Boris gekregen.

kneuterzak | 25-03-19 | 11:28

Brussel denkt het UK schaakmat te hebben, stelletje tuig. harde Brexit, gevolgd door een harde Nexit, nu het nog kan.

glaaf | 25-03-19 | 11:27 | 3

Droom lekker verder knul.

Berbaar | 25-03-19 | 11:35

Zeker. En een grens plus formaliteiten tussen Nederland en onze grootste handelspartner Duitsland. En een "eigen" munt. Heel verstandig. Strak plan hoor. Echt.

Bigi Bana Boy | 25-03-19 | 11:50

@Bigi Bana Boy | 25-03-19 | 11:50: Ik wil eigenlijk gewoon weer stadstaten met eigen munten. Zoals in het Heilige Roomse Rijk. Lekker allemaal super autonoom!

dyslexieman | 25-03-19 | 12:12

Je kan geen omelet bakken zonder het ei te breken. Toch een verrot ei. Wegflikkeren en opnieuw beginnen met het land op te bouwen. Harde brexit lijkt mij het beste. De EU heeft de UK harder nodig, en zal meer pijn gaan doen.

Wim Venijn | 25-03-19 | 11:27 | 4

@Dr_Prepper | 25-03-19 | 11:28: het zou best weleens de eerste dominosteen kunnen zijn. We zijn al eerder bevrijd door die moedige en eigenzinnige Britten.

SugarCandyMountain | 25-03-19 | 11:42

@SugarCandyMountain | 25-03-19 | 11:42:
Maar ook ondankbare Britten, de eerste die na de bevrijding van Europa zijn spullen mocht pakken, was Churchill zelf. Die hadden ze als trap na maar even gelijk premier af weggestemd.

Beroep = Boerenlul | 25-03-19 | 12:00
▼ 1 antwoord verborgen

Eenmaal een vrouw een kind heeft gekregen wordt het een egocentrisch monster en ziet ze haar partner niet meer staan, alles draait om het kind en de moederschap. En zij krijgt dan wettelijk ook direct meer rechten dan de vader, om wat voor krankzinnige redenen dan ook.

En dan na verloop van jaren raakt madam in een crisis onder het mom van teveel aandacht gegeven aan het kind en zoiets van 'Ja hallo, ik ben er zelf ook nog...'

Realism Is All | 25-03-19 | 11:25 | 5

scheiding achter de rug ?

loser | 25-03-19 | 11:43

@Kanarie_Geil | 25-03-19 | 11:34:
Zoals Mark Twain ooit zei, het kan geen kwaad om alle eieren in een mand te hebben, maar dan moet je de mand wel goed in de gaten houden.

Glasgow Argus | 25-03-19 | 11:47

Over het algemeen gaat je betere helft na het kinderen werpen meer en meer op je schoonloeder lijken, qua looks, qua ideeen en qua gedrag. Brrrr.

Graaisnaaiert | 25-03-19 | 13:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zou me niet verbazen als May na het openen van de meest gefilmde deur haar vertrek aankondigt. #MAYXIT

goedverstaander | 25-03-19 | 11:25 | 1

of #MAYDAY

Beroep = Boerenlul | 25-03-19 | 11:57

Toch is te zien hier hoe de tegen-partijen werken (afstel, afstel en afstel geeft uitstel) en het vreemde is, dat onze leugenaar Markie Rutte (ettuR voor niet vrienden) een soort van spil in dit geheel is. De grote bedriegers komen meermalen te rade bij Markie Rutte.
Links geeft nimmer toe, hun demagogische waandenkbeelden denken ze een meerderheid te geven door geweld en hard schreeuwen. Kijk naar Brexit, hetgeen de tegenpartij niet wil en niet toe wil staan, ondanks dat een meerderheid hier over beslist heeft, nee dan ga je net zo lang beuken tot de meerderheid murw is en tot dat moment is het uitstel uitstel uitstel. Yep de tactiek van onze eigen grote leugenaar Mark Rutte. Nah die brexit gaat er niet komen, er komt waarschijnijk nog eerder een islamitische MP.

Theo-Pim-Riv | 25-03-19 | 11:25

Boris is een waardeloze "quitter". Toen hij Cameron kon opvolgen sloeg hij op de vlucht, als een dief in de nacht. Lafaard. Door hem zitten we nu met die incompetente wereldvreemde domineesdochter die niets, maar dan ook niets voor mekaar krijgt.

Motleycrew | 25-03-19 | 11:23 | 5

@Berbaar | 25-03-19 | 11:30: je moet die VVD communicatiemedewerker even trappen, maar dan komt ie ook gelijk uit zijn schulp, toch een goedenmorgen.

Theo-Pim-Riv | 25-03-19 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijd dat Koning Willem IV weer eens voet aan wal steekt en King Willem II wordt van UK.

Kaas de Vies | 25-03-19 | 11:22 | 3

Tijd om terug te gaan naar de Republiek met stadhouders bedoelt u?

Mocro070 | 25-03-19 | 11:24

Gheghe ze zien hem al komen op de Groene Draeck ;)

Berbaar | 25-03-19 | 11:28

Je moet er niet aan denken, dat Hitler en Napoleon een verbond zouden krijgen, dan ben je goed de sjaak of jaques.

Theo-Pim-Riv | 25-03-19 | 11:30

Onbegrijpelijk en tegelijkertijd erg knap hoe Brussel in pak 'm beet twintig jaar, ongemerkt zoveel macht naar zich toe heeft te weten trekken.
In de afzonderlijke landen mag je stemmen op een aantal trekpoppen die zeggen jouw belangen te verdedigen, ondertussen worden de echte besluiten genomen door een gezelschap dat ze al zuipen en vretend jou van steeds hoger in de bek spuugt. De decadentie die daar heerst, zou zelfs keizer Commudus overtrokken vinden.
En wanneer je er genoeg van ze hebt, kom je er niet van af. Net als een koortslip.

Croxifoxio | 25-03-19 | 11:20 | 5

De EU is een verraderlijke suikerpot voor mensen die naar macht snakken. De EU drogeert de ratio. Velen ageren hier al meer dan 10 jaar tegen de onbegrijpelijke vrijwillige machtsconcentratie/overdracht richting Brussel. Maar de macht van het grootkapitaal (Unilevers, banken, etc) is te groot en de politici zijn de useful idiots.

SugarCandyMountain | 25-03-19 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom zit ik naar een voordeur met nummer 10 te kijken?

Bijtendehond | 25-03-19 | 11:20

waarom kijk ik naar een gesloten deur ? Is dat misschien symbolisch voor de deur van Brussel ?!

loser | 25-03-19 | 11:19 | 1

Man,man, ze moeten eruit alleen willen ze niet, zo liggen de feiten.

botbot | 25-03-19 | 11:23

Ik hou niet van ei. Maar ik hou helemaal niet van omelet.

koeberg | 25-03-19 | 11:19

Fish & Chips plus lauw bier er bij wil pakken eigenlijk.
Wat een vermakelijke soap.
Sterkte Britse vrinden!

Berbaar | 25-03-19 | 11:18 | 1

Het is inderdaad lachwekkend aan het worden als het niet zo triest was. Schoolvoorbeeld van "hoe schiet ik mijzelf knalhard in de voet". De sukkels...

Graaisnaaiert | 25-03-19 | 13:09

Merkel en Macron, beiden kinderloos. Ook Nicola Sturgeon (Schotland), Stefan Löfven (Zweden) en de Luxemburgse Xavier Bettel hebben geen offspring. Het is in de mode, zo blijkt.

goedverstaander | 25-03-19 | 11:18 | 1

Goed voor het milieu ofzo iets. En kan men in Eritrea er eentje extra nemen.

Croxifoxio | 25-03-19 | 11:21

Weet je wie er ook geen kinderen had?

Rest In Privacy | 25-03-19 | 11:18 | 9
-weggejorist-
bodemloos | 25-03-19 | 13:00
▼ 6 antwoorden verborgen

wat een zielige genante vertoning iedere keer als dat arme mens weer bij die schuifelende mandarijn zuiplap in Brussel moet soebatten.

grapjasz | 25-03-19 | 11:17

Merkel, Rutte, Macron... politici die hun nageslacht uit vreemde landen halen.

Musset | 25-03-19 | 11:17 | 2

Toch maar Klaver als nieuwe MP dan maar?

Rest In Privacy | 25-03-19 | 11:20

Daar zeg je wat. Ik kom nauwelijks leesvoer tegen dat eens een keer dieper ingaat op de vraag wat daar aan ten grondslag ligt.

bodemloos | 25-03-19 | 12:17

Net zo lang verkiezingen houden tot de uitkomst je bevalt. Waarom wordt dat hier niet ingevoerd?

Deflatiemonster | 25-03-19 | 11:16 | 2

Dat doen ze in Italie en Griekenland ook.... lijkt prima te werken...

ikpislauwbier | 25-03-19 | 11:20

Ja, echte democratie.

HogeNood | 25-03-19 | 11:47

Ik hou verschrikkelijk veel van de Engelsen en Engeland, of misschien moet ik beter zeggen, de Britten en Groot-Brittannië, ongeveer net zo als Bill Bryson, maar man, man, man, wat maken ze er toch een gigantische puinhoop van met hun Brexit!

Dr_Johnson | 25-03-19 | 11:16 | 3

Meetoo#,
maar het Verenigd (!) Koninkrijk is meer dan alleen London.

Daar zie ik schreeuwende kleine kinderen met veel te hoge salarissen,
die beslissen over een Brexit.

Kan niet goed gaan.

Kanarie_Geil | 25-03-19 | 11:24

'Ze' maken er niet een puinhoop van; May saboteert de Brexit. Boris had de Brexit moeten leiden en hij had meteen bondgenoten moeten zoeken: de VS, Canada, Australië het Britse Gemenebest en iedereen die onderhandelen moet met 'handelspartner' EU! Je moet dit zien als 'the closest thing to war....' En als VK alleen heb je niets in de melk te brokkelen.

Aristotalloss | 25-03-19 | 11:31

@Aristotalloss | 25-03-19 | 11:31:
Boris had geen plan B: Net zoals Farage dat niet had. Sterker nog, ze hadden niet eens nagedacht over de dag na dat referendum. Ik vind het allebei mooie kerels hoor, daar niet van maar dit is gewoon onverantwoordelijk politiek bedrijven. Net zoals die druif uit Cataluna met zijn referendum. Niks voorbereid, niks gepland en dan maar hoppa dat referendum en joepie, we zijn onafhankelijk. Euhhhh, joepie? Ehm, ja, kudt, ze kijken naar mij,. ik moet wat doen, en ja, wat nu eigenlijk?

Graaisnaaiert | 25-03-19 | 13:06

Hoeveel kinderen heeft Mark Rutte ook alweer? Tommy vergeet die voor het gemak even te noemen.

sko | 25-03-19 | 11:14

Merkel is ook kinderloos, en Rutte
en -voorlopig- Baudet, maar die is nog te jong, ofzo
Zo kunnen we wel even doorgaan, he Tommie

Tobi | 25-03-19 | 11:14 | 2

Dan hoeven ze straks niet te roepen, kijk mama/papa heeft het land naar de godverdomme geholpen.

kwakindezak. | 25-03-19 | 11:19

Jetten blijft ook kinderloos denk ik.
Klaver niet maar dat is zelf nog een kind.

Harry Turtle | 25-03-19 | 17:38

May is op een leeftijd,
waarop ze geen eitjes meer heeft.

Kanarie_Geil | 25-03-19 | 11:14 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Deze impasse leidt nergens toe. Ja, naar een no-deal Brexit. Ik had van de Britten (voor of tegen) meer verwacht.

goedverstaander | 25-03-19 | 11:13 | 3

Ik had gehoopt op een redelijk vlotte, redelijk nette Brexit, en dat het VK daarna als een dolle zich zou herpakken en er een succes van aken. Dat was imo de enige manier om vlot tot mogelijke veranderingen in Brussel te komen, omdat dan de Nexit, Dexit etc zou lokken, hetgeen de EU weer meer iets richting EEG zou kunnen duwen.

Hemmenaar7 | 25-03-19 | 11:43

@Hemmenaar7 | 25-03-19 | 11:43: het mag vooral niet te gemakkelijk gaan, vanuit de optiek van Brussel. Stel je voor, dan wil iedereen wel.

SugarCandyMountain | 25-03-19 | 11:59

@Hemmenaar7 | 25-03-19 | 11:43:
Het was van meet af aan zonneklaar dat de EU het niet gemakkelijk zou maken, zo moeilijk mogelijk zelfs. En dat doet ze dus ook. Om andere landen met exit-plannen af te schrikken. Hiermee neemt ze het gevaar dat de afkoopsom (37 miljard euro dacht ik) bij een no-deal Brexit niet door het VK wordt betaald. Dat geld mogen de overgebleven burgers van de EU gaan ophoesten (lees vooral Nederland, Duitsland, Zweden).

goedverstaander | 25-03-19 | 14:14

Brexit is de verkeerde weg, en de visie van de huidige EU top is de verkeerde weg. Hoe moeilijk kan het zijn?

Einde van de Domheid | 25-03-19 | 11:12

Kinderloosheid is een slechte eigenschap voor een politicus. Voordat ik kinderen kreeg was ik een grote egoïst die alleen aan zichzelf dacht. Het krijgen van kinderen triggert een instinct dat je laat zien waar het leven werkelijk om draait.

keestelpro | 25-03-19 | 11:12 | 13

Twee kinderen. Tellen abortussen ook?

Mammeloe | 25-03-19 | 11:48
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland