Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland verdwijnt. Nog 355 gemeentes over

wen er maar aan

Fuseren fuseren fuseren fuseren.

Het kan u zomaar gebeuren: (tenminste als u in de Rest van Nederland woont want je hoort nou nooit eens dat er plannen zijn voor een gemeente Landsmeer-Zuid, Barendrecht-Noord of Bunnik-West) dat u op een dag wakker wordt en UW GEMEENTE NIET MEER BESTAAT. Nederland raakt aan de lopende band gemeentes kwijt en volgens het CBS verdwenen er sinds 2001 nooit zo veel gemeentes als dit jaar. Allemaal onderdeel van het Europese masterplan natuurlijk dat ervoor moet zorgen dat u straks net zoveel binding met uw lokaal bestuur heeft als de gemiddelde Belg en dientengevolge staat te juichen als er meer en meer verantwoordelijkheden naar Brussel verschuiven. De herindelingsbaasjes weten van gekkigheid niet meer wat ze met al die nieuwe aardrijkskundigheden aanmoeten en nu is er zelfs een gemeente met een spelfout in de naam bijgekomen. Houdt het dan nooit op???

Er is ook goed nieuws

Social

Reaguursels

Inloggen

Nu ook nog minder provincies en vooral de waterschappen afschaffen.Ook zo bestuurslaag waar miljarden euro's per jaar in omgaan. Kan geregeld worden door Ministerie van Rijkswaterstaat dat is ook hun professie

liegende lippen | 28-12-18 | 06:59

En hoelang betalen we die Fake Of Nep burgemeesters gewoon de volle 100% door met het salaris. Nederland wordt steeds luier.

brandewijntje | 27-12-18 | 23:23

Overigens is het meervoud gemeenten veel fraaier dan gemeentes.

JTKDM | 27-12-18 | 22:04

Als we al die gemeentes nou samenvoegen tot 12 hele grote gemeentes dan hebben we... oh wacht.

sluwesjaak | 27-12-18 | 19:12 | 1

in Nederland wonen minder mensen als in new york,daar hebben ze ook maar 1 burgemeester,dus wat lopen we hier te zeuren?

hendrikuss | 28-12-18 | 13:37

Rutte gaat net zo lang door met herindelen, tijdens deze regeer periode, dat er nog maar één gemeente overblijft. Daar wordt hij dan NederMeester van en blijft zo de baas van Nederland. Hij regelt dat wel even met een los inlegvelletje.

Boy Cot | 27-12-18 | 18:55

Hoe lager de democratische laag, des te beter voor het volk. Helaas worden we nu gedwongen in een Eurocratische Dictatuur bestuurd door multinationals. Waar is links vraag ik me dan af?

van heinde en verre | 27-12-18 | 17:03

Soms is dat herindelen het beste wat je kan overkomen. Als je vier kibbelende kleine totaal verstofte gemeente-tjes hebt, met ieder een paar dorpjes en gehuchten, is het gewoon geweldig.

Dus aan alle kleine gemeente-tjes, fuseer snel!

Merlanni | 27-12-18 | 15:24 | 2

Dik gelul.
20 jaar geleden hadden we hier in de polder nog een bushalte maar die is wegbezuinigd terwijl er wel een 3e meer mensen wonen.
Schaalvergroting zuigt.

schoon-schip-maken | 27-12-18 | 15:47

Nog meer gelul. Schatrijke gemeente assendelft en westzaan moest bij de multicutie gemeente zaandam. Iedereen kent nu Zaanstad waar zelfs geen burgemeester voor te vinden was. Wel zijn we al ons geld kwijt en nu bij de top 10 van duurste tax gemeente horen.

bigstone | 27-12-18 | 17:21

Toch mooi dat minder gemeenten, meer ambtenaren principe.
Tegen de muur zou ik zeggen.

schoon-schip-maken | 27-12-18 | 15:12

Ik kan hier nu een heel verhaal ophangen, maar zoek maar naar mijn reactie onder jullie item over het geval "Haren/Groningen".

mozaard | 27-12-18 | 14:38 | 2

Ja, gaan we doen hoor. Alle tijd om iemands reactie op te zoeken zo tussen kerst en nieuwjaar

merel veld | 27-12-18 | 17:44

Goed dat dat bolwerk Haren wordt opgeheven. Netjes solidair zijn met de import van onrendabelen uit zanderije!

Analia von Solmsch | 27-12-18 | 18:06

Toen Europa meer naar de macht greep, hoopte ik nog dat er een tegenbeweging zou ontstaan met juist kleinere gemeentes of besturen op dorpsniveau, om zo toch ook nog wat binding te houden met het volk. Maar nee. Wie nu in het buitengebied woont heeft niets meer in de melk te brokkelen bij gemeentes en hun Raden.

mozaard | 27-12-18 | 14:29 | 1

Het hilarische is dat je bij heel veel gemeenten nu een beweging ziet om diensten te decentraliseren, om meer servicepunten in de wijken, stadsdelen, kleine kernen te maken en om wijken, stadsdelen en kleinere kernen meer autonomie met eigen budget te geven.
En tja, zoals het vroeger was, met minigemeenten als Meeden en Oldekerk en zo, dat gaat natuurlijk niet meer. Voor zo’n kleine bevolking kun je geen modern gemeentelijk apparaat hebben, met alle diensten, inclusief de nieuwe zorgtaken, dat is veel te duur. Maar bij 20.000 inwoners is dat prima te doen. Een landelijke gemeente hoeft niet veel groter te zijn dan 50.000 inwoners. En zeker in het Groninger land vervallen daarboven de schaalvoordelen door grotere afstanden. Enfin, het COELO onderzoek daarover is helder.

Stormageddon | 27-12-18 | 15:03

Krankzinnig. Het is niet beter, efficienter of goedkoper. Dat is al heel vaak onderzocht. En het grote nadeel: democratisch gehalte neemt af, maatschappelijk draagvlak voor openbaar bestuur neemt af.
www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-...

Stormageddon | 27-12-18 | 14:20 | 2

Is toch juist de bedoeling?

mozaard | 27-12-18 | 14:29

Nou... jij zegt het. Maar dat wordt nooit gezegd door de boven ons gestelden. De rechtvaardiging is altijd dat het goedkoper en efficiënter wordt en dat is dus niet waar.

Stormageddon | 27-12-18 | 14:39

Prima toch. Het slaat nergens op dat er een gemeente Schrubbekutteveen is met twee dorpjes erin Schrubbekutteveen en Lullanmezak. Opdoeken en onderbrengen bij Lulsmeer. Veel efficiënter en goedkoper! Weer wat minder D66 burgemeesters op de koop toe ook. Win win.

Dirk III | 27-12-18 | 14:11

Burgemeester Staatsen over de spelfout: ,,Dit past wel bij de eigenzinnige gemeente die we willen zijn.’' Te dom om te spellen en je stupiditeit eigenzinnigheid noemen. Geef de man een fopspeen.

Frau Merkel | 27-12-18 | 14:10 | 1

Gaat dit over West Betuwe, Oost Gelre of West Maas en Waal?
Ik denk dat we tot de treurige conclusie moeten komen dat er bij de naamgevers weinig liefde voor goed Nederlands is.

Diotima | 27-12-18 | 15:26

Het gevolg van het neoliberalisme.
Alles moet efficiënter, echter het uit zich in bureaucratische gedrochten en de menselijkheid is ver te zoeken.
De geneugten van het neoliberalisme zullen wij maar zeggen.

ProAsfalt | 27-12-18 | 13:39 | 1

ProAsfalt heeft ook last van de Joop-ziekte.
Je bent het er niet mee eens? Schuld van het neoliberalisme
Trump heeft getweet? Neoliberalisme!
De vuilniswagen heeft jouw bak laten staan? Neoliberalisme!
In je broek gescheten? Neoliberalisme!!11!!!

TeeJee | 27-12-18 | 13:46

Veldwachter Zwart schijnt er ook niet blij van te worden.

Joris Beltsin | 27-12-18 | 13:34 | 1

Dat geldt ook voor andere hulpdiensten. Deze moeten in de nabije toekomst minimaal binnen 8 uur na alarmmelding ter plaatse kunnen zijn van rampplek. Dat volstaat. Het dichtstbijzijnde ziekenhuis zal dan in een naburige provincie liggen. Randstad komt 'Nederland' te heten, en wat nu Nederland is wordt gewoon buitengebied van Europa. Zoiets.

mozaard | 27-12-18 | 14:33

Ruimedenker | 27-12-18 | 13:16
Ja, het zal niet gaan over de kwaliteit van leven van de bevolking in Utrecht. Iemand moet lekker geld verdienen aan zo'n project. Dan mensen nog steeds 10 jaar in de wacht staan voor een huurwoning, net als 30 jaar geleden, dat is onbegrijpelijk, het lijkt wel een keuze: laat ze maar kreperen daar, goed voor de markt.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 13:24 | 2

pardon, verkeerde draadje.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 13:25

Geen probleem, ik weet je te vinden...;-)

Ruimedenker | 27-12-18 | 15:13

Het ene moment woon je in een pitoresque kakdorp, en het volgende moment mag je ineens meebetalen aan al die uitkeringen en subsidies in de donkerrode gemeente Groningen. Haren bedankt.

VanBukkem | 27-12-18 | 13:24

Er valt best wat voor herindeling te zeggen. De dorpen rond het dorp waar ik vandaan kom zijn twintig jaar (oid) geleden bij ons ingeschoven (daar denken ze zelf overigens anders over) en dat is voor iedereen prima geweest, behalve voor de raamambtenaren, de wethouders, en de neefjes en nichtjes die direct baat hadden van die wethouder. Die schaal een beetje vergroten is prima geweest, en de pluriformiteit van belangen houdt de boel ook een beetje eerlijker.

Dat gezegd, het moet wel cultureel passen. Dorpen zomaar bij een stad voegen slaat nergens op, dat is het einde van het dorp. Dat is die grap over de twee wolven en het schaap die democratisch besluiten wat er die avond gegeten wordt.

Sjors W. | 27-12-18 | 13:18 | 4

@ TeeJee | 27-12-18 | 13:52
Ja, ik snap dat het vaak zo werkt. Toch, als ik zo naar het kaartje kijk... Altena, Beekdaelen (wat een kudtnaam), noord-oost Friesland... dat lijkt me wel prima. Even gekeken wat er onder noord-oost Friesland valt.. Dokkum is het grootst met 12000 inwoners, verder nog 52 andere bevolkingscentra waarvan er ongeveer 45 kleiner dan 1000 inwoners zijn.

Die zullen al eerder samengevoegd zijn in overkoepelende gemeentes, geen zin om dat op te zoeken, maar geloof dat herindelen hier prima is en geen culturele problemen oplevert.

Sjors W. | 27-12-18 | 14:01

@ TeeJee | 27-12-18 | 13:52
Het wordt volgens mij pas een probleem wanneer er een echt grote stad bij betrokken is. Dan is het ook geen herindeling, maar een verbloemde kolonisatie.

Sjors W. | 27-12-18 | 14:02

"Voor iedereen prima" Jaja, behalve voor de ouderen die hun voorzieningen zagen verdwijnen waarschijnlijk.

mozaard | 27-12-18 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

Plus dat ze de schulden lekker kunnen verdelen over meer burgers en grotere nieuwe schulden kunnen maken. Geld dat ze daarna aan hun vriendjes over kunnen maken.

Watching the Wheels | 27-12-18 | 13:12

Deze ontwikkeling past prima in het grotere plaatje van Ollongren om de zeggenschap van de burger op het bestuur, dit geldt voor alle bestuurslagen overigens, te minimaliseren. Dat kleinere gemeenten moeten samenwerken om expertise te bundelenen en inkoopvoordelen te behalen is een logische ontwikkeling, deze schaalvergroting niet. Megascholen en megaziekenhuizen tonen aan dat zij niet voordeliger werken dan kleinere eenheden waar bestuurders en medewerkers wel direct verantwoordelijkheid nemen voor de eigen werkzaamheden en direct aanspreekbaar zijn voor de burger.

therealbraindump | 27-12-18 | 13:09

Overheid op afstand is het devies, behalve als het om uw geld gaat, dan komt de roverheid akelig dichtbij.

Wijze uit het Oosten | 27-12-18 | 13:09 | 1

Mocht gaan zitten op stoel die veel lager was dan die v ambtenaar tegenover mij….. ik ben een kudtburger.

ger1306 | 27-12-18 | 13:24

Ik hoop persoonlijk het annexeren van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag door Groot Utrecht nog mee te maken.

Binnenbaan | 27-12-18 | 13:06

Een beetje oppassen met het opgeven van autonomie van kleinere gemeenten door ze op te laten gaan in grotere gemeenten.

Superkwatta | 27-12-18 | 13:04

Als daardoor de boel wat minder overhead krijgt is dat vast goedkoper. Maar die fusieprojecten: dat is smullen en smikkelen voor mensen die re-organiseren hun vak hebben gemaakt. Ook niet gratis dus.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 13:04 | 1

Heerlijk. lekker regelen, vergaderen, regelen, vergaderen, lunchen, meetings, interims. Zalig.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 13:21

Het is goed dat er minder gemeenten komen... dit betekent minder burgemeesters, minder wethouders, minder gemeenteraadsleden en minder gemeentekantoren.
Op gebied van lonen, salarissen, vergoedingen--> kantoor en internetkosten levert dit een enorme besparing op.
Nu moeten kleine gemeenten met elkaar afspraken maken... hetgeen tijdrovend is en dikwijls onenigheid veroorzaakt.

Bijvoorbeeld: Nuenen moet gaan fuseren met Eindhoven - de provincie staat hier achter, maar Nuenen ligt al 6 jaar op alle mogelijke manieren dwars.
Het zijn net een stel kleine kinderen.
Eindhoven is volgebouwd en kan geen kant meer op... ze wordt omringd door 7 (kleine) gemeenten--> Nuenen, Geldrop, Waalre, Valkenswaard, Veldhoven, Best en Son waardoor Eindhoven nu opgesloten zit.

De gemeenten maken niet alleen met elkaar ruzie... maar ook met Eindhoven.
Dit werkt voor geen meter - de provincie en de bevolking zien het... maar ze zijn stront eigenwijs.

sociaal_econoom | 27-12-18 | 13:03 | 6

Hoezo te weinig ruimte? Als je ziet hoeveel torens er op dit moment de grond uit worden gestampt en als je weet dat er nog veel meer en hogere torens komen, voor de rijkeren, dat dan weer wel, dan hebben ze die kleine dorpjes helemaal niet nodig. Ja, om de verschoppelingen onder te gaan brengen, maar daar zit toch geen dorp op te wachten. Ehv heeft groeimogelijkheden genoeg voor de komende 50 jaar.

lokoolokie | 27-12-18 | 13:23

Grotere gemeenten zijn niet goedkoper; de grootste gemeente van Nederland heeft het hoogste aantal ambtenaren per 1000 inwoners.

Franker | 27-12-18 | 14:47

Eindhoven is een gemeente met veel woningen en bedrijven--> maar met weinig oppervlakte.
Eindhoven wordt omringd door natuurgebieden bossen en heiden (Strabrechtse heide) waar niet gebouwd mag worden.
De plekken waar wel gebouwd kan worden is eigendom van de omringende gemeenten. Eindhoven kan geen kant meer op.

sociaal_econoom | 27-12-18 | 16:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoort in een groter plan: afstand tot de burger niet groter en groter. En dit onder het mom van er komen steeds meer taken op het bordje van de gemeente. Dus eerst decentraliseren om vervolgens de macht te centraliseren en de burger uit te schakelen. Daarom moest het referendum ook met een onwerkelijke snelheid afgeschaft worden.

Mart6037 | 27-12-18 | 12:59 | 1

Niet is moet

Mart6037 | 27-12-18 | 13:00

Van Gemeente Nieuwveen, naar Gemeente Liemeer naar Gemeente Nieuwkoop in krap 20 jaar tijd dacht ik zo. Triest. Wijlen heer Fortuyn had een vooruitziende blik. Kleinschaligheid zorgt voor meer betrokkenheid en, niet onbelangrijk, korte afstanden naar de 'diensten' van de Gemeente om maar eens wat te noemen. De werkelijke reden is simpel. Geld! Uw geld wel te verstaan.

Tha Analyzer | 27-12-18 | 12:58 | 2

Dat is iets wat me vroeger voornamelijk aantrok in de linkse partijen. Zorg in de wijk. Ziekenhuis in je gemeente. Decentraliseren. Alles binnen handbereik. Het zorgt voor werkgelegenheid en een vriendelijkere samenleving.
Ik weet al heel lang dat als een mens zich gekend voelt (en niet iedereen heeft dat thuis helaas) dat dat het beste in je naar boven kan brengen.
Ik kan me zeer goed herinneren dat cda en vvd hier allerlei zorg- en onderwijsfuncties hebben wegbezuinigd in het kader van hun grote plan alles groter, verder en in hun optiek beter te maken.
Daarbij uit het oog verliezend wat dat voor een straat, een wijk, een gemeente, een gemiddelde middelbare schoolleerling of oude van dagen betekent.

letopuwzaak | 27-12-18 | 13:04

Begrijp me niet verkeerd, prima dat bepaalde specialisaties zich bundelen en niet overal te vinden zijn. Dat bevordert de kwaliteit.
Maar wat ze hebben gedaan onder het mom van marktwerking en centralisatie is iets wat bij mij nog steeds een nare smaak oproept en ergens moet ik altijd lachen als men de vvd links noemt.
Snap het wel, qua immigratie. Links, rechts. Het loopt door elkaar in partijstandpunten.

letopuwzaak | 27-12-18 | 13:10

355 is nog te groot om de Eerste Kamer te vullen. Anders kunnen senatoren en burgemeesters als een combi-ambt rechtstreeks gekozen worden en krijgt de Eerste Kamer een meer zinvolle taak dan nu.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-12-18 | 12:58

En waarom dan niet de stadsdeelraden in 020 afschaffen? Dat is pas efficient.

postmodernismisdead | 27-12-18 | 12:58

Burgers zijn slechts hinderlijke stoorzenders, dus hoe groter de afstand tot het bestuur, hoe liever het bestuur dat heeft. Verder: bek houden en betalen, burger. O ja, en zou het een rol spelen dat hoe meer inwoners een burger heeft, hoe meer de burgemeester en wethouders betaald worden?

staat het bier koud? | 27-12-18 | 12:57

Positief hieraan is dat er minder PvdA burgemeesters zullen zijn.

MoonBeebe | 27-12-18 | 12:55 | 1

Percentages komen niet overeen met die van de landelijke verkiezingen, maar de vraag is of dat perse moet. Misschien dat VVD-ers liever bij banken gaan werken in plaats van iets voor het land doen en PvdA-ers een soort interne drang hebben hun visie op het op volk los te laten.
Partij Percentage
CDA 33,9 %
VVD 27,2 %
PvdA 22,8 %
D66 5,8 %
ChristenUnie 3,2 %
GroenLinks 2,6 %
SGP 1,8 %
Overig 2,3 %
Geen 0,3 % (partijloze burgemeester blijkbaar)
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_burge...

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 13:19

Gemeente Brussel. Beslist over al uw zaken.

Is dit nog nieuws? | 27-12-18 | 12:54

Is niet erg, er zijn veel te veel bestuurslagen

Bokito ergo sum | 27-12-18 | 12:53 | 4

Bestuurslagen blijven hetzelfde, maar de afstand tot de burger groter. Men weet bijna niet meer wat wel en niet tot het grondgebied van een gemeente hoort. Of voor een paspoort moet je vroeg vertrekken om s'avonds weer thuis te zijn.

Mart6037 | 27-12-18 | 13:04

De waterschappen moeten blijven. Het beheer van de waterhuishouding en de dijken is te belangrijk om aan de ministeries over te laten. Doordat het redelijk kleinschalig blijft blijven ook de kosten binnen de perken en worden megalomane projecten voorkomen. Er kan geen grote bobo ontstaan zoals bij woningbouwcorporaties, ziekenhuizen, scholengemeenschappen en wat dies meer zij.

Frau Merkel | 27-12-18 | 13:59

VanBukkem | 27-12-18 | 12:56
Ja geef de waterschappen aan de gemeentes, dat werkt. Riviertjes,sloten en vaarten gaan door gemeentegrenzen heen. Lijkt me geen goed idee omdat bij gemeentes neer te leggen.

miko | 27-12-18 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Wij moeten en zullen onszelf opheffen

Oepsie1234 | 27-12-18 | 12:53

En de salariering vd burgervaders?

Nichtsneues | 27-12-18 | 12:49

Ja want "meer bestuurskracht".
Wat precies de voordelen daarvan zijn voor de gebruikers, in dit geval de burgers, dat blijft helaas nog even in het ongewis. Maar goed, de tijd dat de overheid er was voor de burger ligt al weer een tijdje achter ons. De overheid is inmiddels verworden tot een soort monopolistisch bedrijf en de burger is verworden tot een soort overheidsjunkie die zoveel mogelijk uitgemolken dient te worden.

VanBukkem | 27-12-18 | 12:47

Dat Noardeast-Fryslân is overigens ook compleet verkeerd gespeld. Onleesbaar.

Mammeloe | 27-12-18 | 12:43

En de gemeenten rondom Den Haag zijn tot nu toe gespaard gebleven van herindelingen, ra ra.

Mubbenschonster | 27-12-18 | 12:43 | 2

Pijnacker-Nootdorp, Voorburg-Leidschendam, Westland. Allemaal fusiegemeenten rond Den Haag.

Nichtsneues | 27-12-18 | 12:49

Leidschenveen en Ypenburg zijn wel geannexeerd van Leidschendam en Rijswijk.

De Rennende Rukker | 27-12-18 | 13:20

Ik vind het een hele goede besparingsmaatregel. Provincies graag ook opheffen. Kunnen we 10.000+ ambtenaren plus kantoren plus overige overhead afstoten. Denk dat een team van goed ingevoerde/opgeleide max. 25 man / vrouw prima deze taken kunnen overnemen.

1977 | 27-12-18 | 12:40 | 4

@ VanBukkem | 27-12-18 | 12:53 |
De lokale overheid en goedkoper worden?.... U weet wel beter toch?

normanius | 27-12-18 | 12:56

Nog 10.000 werkelozen erbij ? Wie gaan die dan betalen? Denk je daar wel eens over na? 300.000 mensen in de bijstand, 300.000 in de WW en 800.O00 in de WAO/WIA. Er kan nog meer bij ...

Jahowiseffe | 27-12-18 | 12:59

En zeker ex-ambtenaren, die komen nergens aan het werk.

Roeieber | 27-12-18 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

Die herindelingen staan haaks op wat de Koning in zijn kersttoespraak zo nodig kwijt moest. Het 'samen', het geworteld zijn in de eigen gemeenschap, het je ergens thuis voelen, dat moet kapot. Wat Halsema het beste voor Amsterdam vindt, dat vinden de bestuurders in bredere zin het beste voor ons Nederland: een door technocraten en bureaucraten over de burger uitgestrooide Babylonische spraakverwarring. De apparatsjiks en de EU-klerken vinden hierin elkaar.
"Geworteld zijn vinden wij zoooo niet bij ons Europa passen."

Schoorsteenveger | 27-12-18 | 12:40 | 2

Wie neemt prins schaal bier nog serieus?

Mark_D_NL | 27-12-18 | 12:45

Alsof je gemeenschap afhankelijk is van vanuit overheids bevesigde parameters. Alle kaders die er zijn sowieso van een bestuur opgelegd.

Daarnaast snap ik binding met een bepaalde vierkante kilometer sowieso niet. Woon je 10 kilomter verderop dan ben je ineens voor een andere voetbalclub. Allemaal onzin.

menage | 27-12-18 | 12:53

.. al die kleine gemeenten met goed functionerende amateurs als burgemeester&wethouders. Dat KON ook niet meer in het 2018, bijna 2019, van BV Nederland.
Slecht voor de arbeidsmarkt voor top-burgemeesters uit de politiek.
Over top-burgemeesters gesproken, ik hoor al een poosje niks over Pechtold! Ook niet in de politieberichten.

Jan Passant mk2 | 27-12-18 | 12:39 | 3

Jan van Zanen gaat pas over een paar jaar met pensioen, zo heb ik begrepen. Dus Peggie blijft nog wel even ondergedoken.

EefjeWentelteefje | 27-12-18 | 12:55

... hopend dat zijn milieufraude in Leiden tegen die tijd weer weggezakt is uit het collectief geheugen.

piloot47 | 27-12-18 | 13:00

Misschien zweeft Pechtold in een baan om de aarde? O nee, dat heb ik gedroomd!

BaldEagle | 28-12-18 | 00:48

Het resultaat van al dat fuseren is enkel dat er een steeds grotere en duurdere lokale overheid ontstaat welke met elke fusie op nog grotere afstand van de burger komt te staan.

normanius | 27-12-18 | 12:37

Kunnen we niet alles buiten de Randstad samenvoegen tot de gemeente Schubbekuttenveen? En dat u daar dan ook blijft?

Ad Hominem | 27-12-18 | 12:35 | 1

020 graag toevoegen aan Schubbekuttenveen. Wonen toch geen Amsterdammers meer.

Antigoog | 27-12-18 | 12:46

Als alle gemeentes met elkaar gefuseerd zijn noemen we het eindresultaat 'Hollandsche Gouw'. En de burgemeester heet voortaan 'Gauleiter'. Dus zeg maar: Femke Halsema, Gauleiter Hollandsche Gouw. Klinkt goed toch? Krachtig ook.

piloot47 | 27-12-18 | 12:34 | 2

Obergauleitnerin Halsema, von kopf bis fuss auf dominieren eingestellt.

Knokloof | 27-12-18 | 13:00

So was hatten wir doch schon mal? Nichts Neues im Westen.

Synecdoche | 27-12-18 | 13:47

Dat zijn pas mooie ME-busjes

Antigoog | 27-12-18 | 13:26

Dit keer geen Toyota's? De rifratten komen er bekaaid vanaf. De busjes kunnen beter in de Nederlandse grote steden ingezet worden. We hebben migratieproblemen genoeg. Of gebruik de busjes om de rifratten terug te sturen.
De tekst erbij: "de voertuigen zijn geen militaire uitrusting". Bovenop zit een camera in een iets te grote houder. Op datzelfde plekje past een wapenstation, in de regel een .50, maar granaatwerpers passen er ook in. De bussen op het dak zijn voor rookgranaten, maar traangas gaat ook goed. De voertuigen zijn gepantserd tegen stenen, volgens de tekst. En ook tegen zware wapens, maar dat straalt zo slecht af. Marokko heeft ongetwijfeld beloofd ze niet in de Westelijke Sahara in te zetten. Ruttewoord erop.

Frau Merkel | 27-12-18 | 14:06

Vergeet mn mooie Nuenen niet, ooit vooral bekend als tussenstop van Van Gogh en VVD leden die behalve het volk ook elkaar naaien. Straks een druppel in de Eindhovense emmer vanwege een door D66 genegeerd referendum (goh).

Emsarrev | 27-12-18 | 12:32 | 1

Er is ook geen Eindhovenaar dat Nuenen bij de stad wilt hebben. Zeker gezien de stadsvernieuwing en lonkende expats en geluksvogels uit Afrika, zien de gewone eenvoudige, niet rijke burgers de bui al hangen. Dat wordt straks een enkeltje Nuenen. Zit je dan, midden in de rimboe, zonder fasciliteiten. Nee, laat Nuenen in godsnaam lekker zelfstandig blijven. Dat is voor iedereen beter.

lokoolokie | 27-12-18 | 13:14

Was ik maar 2/3 minder gaan betalen.

JohnJames_001 | 27-12-18 | 12:30

Dus vanwege een slinkende PVDA zijn er minder PVDA burgermeesters beschikbaar en daarom worden gemeentes gefuseerd?

sko | 27-12-18 | 12:27

Het probleem met kleine gemeenten is dat de ‘beslissingsmakers’ veel te bereikbaar zijn. Onze overheid wil liever dat een gemeente werkt als elke andere overheidsinstantie: een anoniem loket waar de burgers zich kunnen melden om vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd te worden tot de meesten denken: ‘ja laat dan maar zitten’. Enkel gespecialiseerde beroepshuilers weten de weg hier.

Wim_Kut | 27-12-18 | 12:26 | 1

"Enkel gespecialiseerde beroepshuilers weten de weg hier."
Of ze worden in al hun pogingen maximaal gefaciliteerd.

Schoorsteenveger | 27-12-18 | 12:42

Moet even gniffelen en denken aan Schiphol. Dat ligt in de gemeente Haarlemmermeer. en niet in Amsterdam. Het zou derhalve passender zijn dat het kunstwerk 'I Amsterdam' voor de terminal zou worden verwijderd ipv van van het museum plein in Amsterdam.

loze stijl | 27-12-18 | 12:26

Tovertruc van VVD.
1) Landelijke overheidstaken over de heg gooien naar gemeentes.
2) Gemeentes hervormen.
3) In de chaos energie hervormen.
4) Via Nijpels de miljarden binnen laten stromen.

Einde van de Domheid | 27-12-18 | 12:26

Zoals gewoonlijk weer eens prima onder woorden gebracht door TB, hier in discussie met die D66 heks die tegenwoordig over dit onderwerp gaat. www.youtube.com/watch?v=Ns5zMI1yZU0 Gaat over de gemeente Haren in Groningen, maar zijn opmerkingen zijn universeel voor de gemeente vernietigster die Trollongren is.

pietje precies | 27-12-18 | 12:26

Hoe heet die vrouwbedrieger, zwangere minaresbedrieger en 3e bijvrouw neuqer van Almere ook weer?

funkyd | 27-12-18 | 12:25 | 1

Heeft u het misschien over het "miezerig mannetje"?

eerstneukendanpraten | 27-12-18 | 12:37

Maakt mij verder niet uit. Zolang het maar geen fusie ooit met 020 is.

tweetybird | 27-12-18 | 12:25 | 1

U is Diemenaar?

Mammeloe | 27-12-18 | 12:32

Schaalvergroting...... handiger voor de EU na de opheffing van NL

HaveXS | 27-12-18 | 12:24 | 1

En waarom dan wel?

botbot | 27-12-18 | 12:27

Woon in 1 van de grootste gemeenten van Nederland en het is inderdaad waar. Sociale binding is er niet meer, het zijn allemaal zgn kundigen die in de gemeenteraad zitten en B&W weet ik al helemaal niets van welke personen dit zijn. Het is groot en dat is dan ook het enigste. Misschien de Gemeenten maar opheffen en de provincies die taken er bij geven? Dan zijn we van het gezeur af. Kunnen we misschien met deelgemeenten weer van voren af aan beginnen, lokaal bestuur dichter bij de burger.

Toetsiemonster | 27-12-18 | 12:23

Maar goed dat Bromsnor en Swiebertje dit niet hoeven mee te maken ...

Jahowiseffe | 27-12-18 | 12:21

De ambtenaren krijgen in een grotere gemeente meer betaald voor hetzelfde werk.

bijna_raak | 27-12-18 | 12:19 | 1

Precies. De ambtenaren van Weesp kozen ook massaal voor een fusie met Amsterdam. Want meer carrierekansen = lees baasje van iets onbelangrijkst en teveel betaald.

Mammeloe | 27-12-18 | 12:24

Logisch dat het aantal burgemeesters omlaag moet. De PvdA krimpt immers ook.

Gajus | 27-12-18 | 12:18 | 1

Haha, goeie! Zodat straks weer op de NPO kan worden verkondigd dat het aantal PvdA-burgemeesters dramatisch gedaald is van 850 naar 322, om aan te tonen dat het echt wel meevalt met dat "partijkartel".

Binkoo | 27-12-18 | 13:06

Centraliseren, decentraliseren, schaalvergroting,
efficiënter werken, bla bla bla.
De overheid wordt alleen maar groter en duurder.
Ambtenaar zijn heeft heule grooote voordelen.

Ruimedenker | 27-12-18 | 12:16 | 4

Geen puinhoop is compleet zonder een megalomaan IT project.

Sitting_targets | 27-12-18 | 12:35

Sitting_targets | 27-12-18 | 12:35
Dat is ook zo,n punt ik betaal niets voor dat het goed werkt, blijkbaar hebben de de techneuten die in de familie van bestuurders bivakkeren hier vrijstelling van.

botbot | 27-12-18 | 12:39

De bestuurders hoeven niet met de zoveelste IT draak te werken, het project is "klaar" er wordt betaald en de rest is meerwerk of kan niet met de huidige licenties.

voldemort | 27-12-18 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Idioterie. Gemeenten die al eeuwen bestaan fuseren met hun aartsrivalen. Zie Gemeente Edam-Volendam. Daar mot nu weer Landsmeer bij. Want het werk voor ambtenaren wordt te ingewikkeld. Duh?

Mammeloe | 27-12-18 | 12:15 | 1

Het idee van aartsrivalen gebaseerd op welke vierkante kilometer je woont. Dus 10 km verderop heb je ineens een pleurishekel aan iemand. Wat een gemis als dat verdwijnt

menage | 27-12-18 | 12:59

In 1 woord: verschrikkelijk!

Rest In Privacy | 27-12-18 | 12:14

Volgende stap: grote steden annexeren nieuwe conglomeraten van gemeentes, dus straks heet Zuid-Holland Zuid gewoon Rotterdam, Zuid Holland West- Den Haag and so on.... Minder bestuurlijke lagen, want we zien hoe goed dat bij de politie wel niet werkt... kuch kuch

Behangdelul | 27-12-18 | 12:12

ik ben voor 2 gemeentes in nederland
1 Islamshariadam
2 lachmedeballenuitmijnbroek
en 1 mag niet naar 2 en 2 wil niet naar 1
probleem opgelost !

captain-caveman | 27-12-18 | 12:11 | 2

Je dient de evolutie niet als je een soort (mildere vorm van.... maar toch) hexenhammer in Nederland in wil voeren.

Einde van de Domheid | 27-12-18 | 12:28

Afgekeken van de Hebreeuwse broeder aldaar?

dorstig! | 27-12-18 | 12:42

Terwijl allang bewezen is dat schaalvergroting niet efficiënter is, maar goed er spelen andere belangen en wel die van die kl*te ambtenaren.
Die idioten kunnen maar ongestoord hun gang oftewel geld verbranden en de belastingbetalers verneuken.

Uw Verzekeringsadvis | 27-12-18 | 12:10 | 1

Er komen meer ambtenaren : er zijn liason-ambtenaren nodig om het beleid tussen alle lokale afdelingen te coordineren.

Eierbal-is-fijn | 27-12-18 | 12:11

Heb begrepen dat Amsterdam met Marrakesh gaat fuseren. Passen goed bij elkaar en de bevolkings samenstelling is identiek aan elkaar.

Mark_D_NL | 27-12-18 | 12:10 | 1

Femke op het marktplein.

artie | 27-12-18 | 12:11

De burgemeester van ons dorp willen ze graag doodschieten. Ook iets. Erger me dood aan al die beveiliging.

artie | 27-12-18 | 12:09 | 2

Ik erger me meer aan de bedreigingen.

azijnseikerT | 27-12-18 | 12:23

@azijn. Probeer iets minder één dimensionaal te denken.

artie | 27-12-18 | 12:45

Zolang Almere maar met niemand fuseert vind ik het best.

sebskort | 27-12-18 | 12:08 | 5

Niemand wil Almere hebben vrees ik voor u.

Behangdelul | 27-12-18 | 12:13

Palmeribo?

piloot47 | 27-12-18 | 12:16

Paramarokko. Met hier en daar een vleugje blank (tuig).

sebskort | 27-12-18 | 12:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat verwarrend dat de burgermeester van Geldermalsen Jos Staatsen heet.

Eierbal-is-fijn | 27-12-18 | 12:08 | 2

Jos van : " Wij gaan een sportkanaal beginnen ! " ?

Jimmy Mc Clure | 27-12-18 | 12:18

Niet die Jos dus, die is overleden. Oudburgemeester 050 dat nu Haren opgeslokt heeft. De Harense kak bestuurd door GL ... ( wel Harenaar, geen kak ).

Niks mis met kak trouwens.

Eierbal-is-fijn | 27-12-18 | 12:21

De eu herindeling noemen ze dit ook wel.

Mark_D_NL | 27-12-18 | 12:04

In Haren hebben ze eerst het oude gemeentehuis gesloopt ( ik heb iets met dat gebouw ) en daarna een lelijke nieuwe gebouwd. En daarna tegen de zin van de burgers de gemeente opgeheven.

Burgers zijn maar lastig.

Eierbal-is-fijn | 27-12-18 | 12:03 | 1

Een burger is niets anders dan een geldkoe en betaal je niet dan komen ze het met geweld bij je halen. Gefeliciteerd met je top 10 landje land, heur.

Mark_D_NL | 27-12-18 | 12:23

Als het minder burgemeesters oplevert: prima.
Wanneer gaat Nederland met Vlaanderen fuseren?

keestelpro | 27-12-18 | 12:03

Maar de provincie Utrecht groeit!

JTKDM | 27-12-18 | 12:03 | 7

@Ruimedenker, ik doelde op de gemeenten Leerdam en Zederik die door de fusie met Vianen bij Utrecht komen. Die 'wolkenkrabber' is niets bijzonders, want om de hoek staat al een schoorsteen van 150 meter en een stukje verderop staat het allerhoogste bouwsel van Nederland: de Gerbrandytoren van 372 meter.

JTKDM | 27-12-18 | 13:46

Ben het met jullie eens.
Ook Utrecht groeit uit zijn hempie.
Daarom denk ik dat we de lucht in moeten.
Geen flatwijken als Overvecht of Kanaleneiland.
Hoe het komt dat de bevolking zo groeit, weten we allemaal.... Dat zal niet meer veranderen, helaas.
En uiteraard gaan daar” stropdassen” dik asn verdienen. De overheid dient daar op toe te zien..... zucht.

Ruimedenker | 27-12-18 | 14:34

Gelukkig heeft de fusiegemeente Vijfheerenlanden besloten om bij Woongaard in Zuid Holland te blijven met het toewijzen van huurwoningen en niet naar U16 te gaan. Utrechters en wat daar tegenaan hangt blijven -vooralsnog- lekker boven de Lek.

debeterweter | 27-12-18 | 16:26
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken