Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FAIL. Nieuwe ME-bussen waardeloos

Het klonk ooit als een sprookje. 

Mevrouw Trunchbull werd vervangen door de "de-escalerend witte" Jennifer Honey, maar dingen zijn in dit land al heel lang niet meer wat het lijken hè of wel. Er mankeert blijkbaar nogal wat aan de Mercedes Sprinter 2016 ME-editie waar toch zeker 40 miljoen euro voor neergeteld is. "Twijfels over de remmen en over de brandveiligheid bij rellen. Te weinig ruimte om beschermende kleding aan te trekken. En het meest opmerkelijke: als de wagen wordt geschud, gaan de zijramen automatisch open. (...) De ME-bus kampt met overgewicht, zeker met negen volledig bepakte ME’ers achterin. Bij een weegtest door de Eenheid Amsterdam bleek de maximale druk op de vooras te worden overschreden. Dat zou bij een burger leiden tot ‘een verbod om verder te rijden met het voertuig’, aldus een politierapport." Het is trouwens vooral Halsema's eigen Pretoriaanse Garde die steigert, want volgens een woordvoerder worden de voertuigen overal ingezet, behalve in Amsterdam. De afdeling heeft elf verbeterpunten op Femke's deur gespijkerd, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat deze gerealiseerd zullen worden. De nationale politie laat trouwens in gemeente-lingo weten dat de ME er in kan zakken. De klachten worden onderzocht en "Dit onderzoek is in een afrondende fase."

Reaguursels

Inloggen

Je zou toch zeggen dat ambtenaar na al dat geld dat we ze betalen dit een beetje goed voorbereid. Dat ze hun werk serieus nemen zoals ze geld van belastingbetalend stemvee afpakken serieus nemen. Dan doen ze hun werk kut, we zijn niet echt anders gewend en dan gaan ze lopen zeiken over een bus. Jullie hebben hem toch zelf besteld, stelletje eikels. Dat jullie hem niet veilig vinden, who cares maar dat van geld is van mensen die er wel voor gewerkt hebben, met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.. vreemde woorden in jullie wereld, ik begrijp het. Jammer, weer miljoenen in de gracht gekankerd.. ah ja, gewoon weer wat extra klagen in de media, huillie huillie doen, slachtoffertje spelen, dat werkt altijd..

Neuk de ambtenaar! | 27-12-18 | 21:00

Maar deze keer verdwijnt het geld niet in de criminele zakken van PON, maar in de criminele zakken van een ander bedrijf. Dat dan weer wel.

Botte Hork | 27-12-18 | 20:39

Je ziet het steeds vaker. Beslissingen worden aan de bureaus gemaakt zonder de gebruiker te helpen met de beslissing. Dan krijg je dit dus: goedkoop-duurkoop

Reagluren | 27-12-18 | 20:32

"... nieuwe voertuigen zijn vanaf medio 2017 in heel Nederland te zien..." Hij zegt het echt. 2017. Huh?

Reykjavik | 27-12-18 | 20:29

Hm, ik vraag me af of die schuivende kippengaas op de voorruit een EG-typegoedkeuring heeft. Als dat niet zo is mogen deze wagentjes namelijk niet de weg op.

Max Headroom | 27-12-18 | 20:28

Ik wist wel dat ons belastinggeld goed terecht zou komen.

ArieR68 | 27-12-18 | 19:22

Van krakers naar gele hesjes. Nieuwe bus past bij het nieuwe gevaar hahahahaha

xtree | 27-12-18 | 19:14

Toch gek dat de Kmar, Rotterdam, Friesland en Oost Nederland al jaren deze busjes gebruiken zonder 1 enkel probleem. Maar Amsterdam heeft vaste chauffeurs die het als zeer prettig bijbaantje naast hun gewone werk doen en dat stopt. En dat doet zeer bij de mannen. En nu ze intern geen poot aan de grond krijgen met hun gezeik stappen ze naar de pers.

rexmundi666 | 27-12-18 | 17:19

ach wat dondert het.. over een paar jaar moeten ze elektrisch omdat dan het rijden erin en ervan onbetaalbaar is geworden.. kopen WE toch gewoon voor miljoenen weer elektrische bussen.. zijn er die eigenlijk wel, en een beetje van bewapend ijzer zou inderdaad wel zo veilig zijn in dit land van onvrede.

fikkieblijf! | 27-12-18 | 17:17

Ze kunnen beter tanks inzetten, dat scheelt een hoop mensen.

van heinde en verre | 27-12-18 | 17:07 | 1

Nederland heeft tanks?

Landstorm | 27-12-18 | 22:05

De hele argumentatie over 'de-escalerende' witte bussen, doet mij denken aan de YPR 765 pantservoertuigen die naar Bosnie gingen.
Daar werden de Oerlikon Contraves 25mm KBA-B02 boordkanonnen afgesloopt, en vervangen door .50 mitraileurs met metalen schidjes, omdat deze kanonnen 'te bedreigend' zouden zijn.
Weer wordt de veiligheid van de mensen die het moeten doen, opgeofferd aan half-zachte luchtfietsers die nooit voor hun veiligheid afhankelijk zullen zijn van zo'n vehikel.
Een ME-voertuig hoort er in mijn ogen uit te zien als wat het is: een ME-voertuig Het oude type maakte duidelijk dat de overheid de zware jongens ging inzetten, met als taak agressie met harde hand in te dammen.
Dit is half-zacht gedoe.

Roadblock | 27-12-18 | 16:41 | 2

De nieuwe bussen zijn te zwaar en moeten dagelijks ingezet gaan worden. De nieuwe bussen gaan een godsvermogen kosten. Als de bussen in een achtervolging over de verkeersdrempels gebruikt gaan worden breekt de as er onderuit.
De oude bussen hadden Kevlar aan de buitenkant. Een steen deed daar niets op. De plaatwerkerij gaat overuren draaien als er een keer stenen gegooid gaan worden. En die gaan binnenkort gegooid worden.

Frau Merkel | 27-12-18 | 16:51

.50 is wel goeie shit hoor. Die had ik ook op Mn YPR (die altijd stuk was)

xtree | 27-12-18 | 19:10

Heb je die ME ers wel eens gezien , onbeholpen lui die in opdracht van de staat op de burger in gaat meppen . heb er nooit zo bijster veel waardering voor gehad met die lui .

Baron de laclou | 27-12-18 | 16:38 | 1

Kletskoek, als ME ingezet wordt is er meestal wel wat aan de hand. Ik heb nooit zo bijster veel waardering gehad voor lieden, die wel willen dat brandstichtende voetbalhooligans en geweldadige AFA actievoerders/krakergroeperingen aangepakt worden, maar daar niet de consequenties van willen aanvaarden.

Roadblock | 27-12-18 | 16:45

Dir soort wanproducten krijg je als je via handjeklap(*1) de aanbesteding doet.

(*1) In de 17e eeuw kende men al handjeklap als kinderspel. Het wordt gespeeld met minimaal acht kinderen die in twee groepen worden verdeeld. Het doel is om met een hand op de rug en de ander vooruitgestoken, de ander drie keer een klap in de hand te geven. Hierna moet de 'klapper' zich snel achter een lijn op de vloer terugtrekken, want na de derde klap mag de tegenspeler hem aftikken. Als de persoon in kwestie getikt is sluit hij aan bij de ploeg van de tikker. Dit gaat zo door tot weer één grote groep is gevormd.

McMarx | 27-12-18 | 16:37

er is altijd wat met busjes , of het nu Mercedes is of Iveco of Volkswagen er is altijd wat met die dingen . ze doen het er gewoon om .

Baron de laclou | 27-12-18 | 16:35

En aan Mercedes zal het niet liggen, dus zelfs dit kunnen ze al niet meer bij de politie: gewoon goeie ME busjes configureren.

Scaramanga01 | 27-12-18 | 15:53

Je hebt best kans dat het prototype wat beter was. Maar ja , het stinkt. test die dingen even een maandje, en teken dan pas.

Merlanni | 27-12-18 | 15:38 | 2

Dat is dus wat er in de aanbesteding (waarschijnlijk) heeft plaatsgevonden. Echter de gebruikerseisen worden voor 40% meegewogen. De kostprijs wordt voor 60% meegewogen.
Althans zo was het bij een eerdere aanbesteding.

F. Jacobse | 27-12-18 | 15:50

Dat doet PON/Volkswagen. Mercedes doet dat niet.

Frau Merkel | 27-12-18 | 16:52

Witte busjes met slechte remmen. Heb ik dat niet eerder ergens gehoord?

F. Jacobse | 27-12-18 | 15:33

'Harde acties vragen om hard optreden, ludieke acties vragen om ludiek optreden' zullen ze daar op het bureau van de politie wel gedacht hebben.

mozaard | 27-12-18 | 14:40

Ik snap sowieso al niet wat ze met Mercedes moeten. Mercedes klinkt als een duur premium merk maar daar is in de praktijk weinig van te merken. Ik spreek nu uit eigen ervaring maar ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met een Mercedes. Alleen de software storingen en de gele lampjes daar lijkt geen einde aan te komen.

simpel_vruchtje | 27-12-18 | 14:22 | 3

Dat lijkt ook wel onderdeel van het verdienmodel, moet je steeds mee naar Mercedes-garage, en zelfs voor alleen uitlezen vragen ze geld. Connectortje erop en blieb.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 14:55

Mercedes heeft ook wel aardige karretjes die het werk wél aankunnen, maar die zijn wellicht wat prijziger.
www.youtube.com/watch?v=DrUVMdkb4_k

Stormageddon | 27-12-18 | 15:20

Ze hebben gekozen voor Mercedes omdat ze met Volkswagen om de oren werden gereden door criminelen in Audi's, BMW's en Mercedessen.

bifferman | 27-12-18 | 18:59

Op 1:47 'er is een fout opgetreden'

Hondt | 27-12-18 | 14:11

Trouwens, in dat filmpje Patrick! Is dat niet die man van blik op de weg?

Is dit nog nieuws? | 27-12-18 | 14:04 | 3

Jep

Sprinkhaan | 27-12-18 | 14:24

Patrick Vermeulen. Altijd leuk om te zien als hij jongemannetjes tegenover zich heeft die iets geflikt hebben maar toch een eervolle aftocht wilen.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 14:59

Misschien zijn die ME-ers dikker dan buiten Amsterdam.
Gewoon vaker oefenen.
Elke ochtend voordat Halsema wakker wordt ronde
krakersoefeningen voor ontbijt.
Binnen 4 weken past die bus gewoon weer

MorgenEenAnder | 27-12-18 | 14:01

En dat terwijl er zulke kekke karretjes op de wereld zijn voor oproerpolitie. Laat ze eens bellen met Tel Aviv of Johannesburg.
www.youtube.com/watch?v=cDoRmT0iRic

Stormageddon | 27-12-18 | 13:52 | 1

www.youtube.com/watch?v=KuwvVq2eCpg
OshKosh maakt de opvolgers voor de Humvee.
Blijkbaar was Hummer niet in staat voldoende bepanstering te dragen en de bodemconstructie van de OshKosh laat de druk van landmijnen wegblazen.
Leuk spul hoor.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 14:46

Hoe zit het met de busjes in de rest van Europa? Zat daar niet een al bestaand leuk ontwerp tussen?

Is dit nog nieuws? | 27-12-18 | 13:46

Beste Politie:

U had het gewoon bij de oude vertrouwde, Mercedes Vario moeten houden, die nog steeds splinternieuw word geleverd.
Inclusief remmen op vrachtwagenformaat en het gewicht.
Omkleden is nooit een probleem daarin.
Bij de politie had men zich dus alleen op het C of C1 rijbewijs hoeven fixeren.
En op de Mercedes Vario.

De-Glijdende-Rechter | 27-12-18 | 13:38

NOEM NAMEN VAN DE SUKKELS en niet ‘het rijk’ of ‘Rijkswaterstaat’.

Verderkijkert | 27-12-18 | 13:35
-weggejorist-
Big-Easy | 27-12-18 | 13:14 | 1

Iemand bij zo'n gesjeesd bedrijfje zit zich nu de ballen uit de broek te gieren van het lachen omdat hij zojuist 300 Sprinters met wat kippengaas voor (een deel van) de ruiten heeft verkocht à 1,3 ton per stuk. Man man man, als je slapend rijk wilt worden moet je geen staatslot kopen maar zorgen dat je hier en daar wat bruine envelopjes meebrengt naar de juiste borrels en in de wondere wereld van de overheidsaanbestedingen belandt.

Renkum0317 | 27-12-18 | 12:59

Was en is het niet randdebiel opstelten en teeven de man van 6 miljoen die hiervoor verantwoordelijk waren/zijn.
Take care.

PopeyeKamper | 27-12-18 | 12:59

Een tijdje geleden was er ook zoiets bij de kustwacht:
"Rijkswaterstaat heeft in 2015 circa één miljoen euro uitgegeven aan twee nutteloze speedboten. Door een fout bij de aanbesteding bleken de boten na oplevering niet geschikt voor het doel waarvoor ze werden aangeschaft."
"De vorig jaar geleverde speedboten zijn onbruikbaar omdat ze niet op hoge snelheid over een ruwe zee kunnen varen, terwijl ze dáár nou juist voor bedoeld waren.
"De schuld voor dit aanbestedingsdebacle ligt niet bij de Italiaanse leverancier Arimar, maar bij Rijkswaterstaat. De dienst formuleerde de prestatie-eisen waaraan de boten (van het type RHIB, Rigged-Hull Inflatable Boat) moesten voldoen verkeerd. In de aanbestedingsdocumenten stond niet dat de speedboten op hoge snelheid door hoge golven moesten kunnen varen (combinatie-eis). Rijkswaterstaat vroeg van de fabrikant dat de boten door hoge golven moesten kunnen varen én dat ze op hoge snelheid moesten kunnen varen, maar niet dat ze dat tegelijkertijd moesten kunnen. "
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Jammer he. Was dat geld nu uitgegeven in Nederland... dan hadden we nog wat werkgelegenheid ervan gehad.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 12:58 | 5

VanBukkem | 27-12-18 | 13:13
Gevalletje Kanniewaarzijn.
Hoe kan het dat dat soort beslissingen tot stand komen...

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 14:00

Ter aanvulling
Aanvankelijk zou de ANWB die taak met ingang van deze zomer overnemen, maar daar stak de rechtbank kort geleden een stokje voor. De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) in Friesland had volgens de rechter nooit met de ANWB in zee mogen gaan omdat die nog niet in staat is om nachtvluchten uit te voeren.

Is dit nog nieuws? | 27-12-18 | 14:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Half off-topic: Hoe staat het met de aanwas van nieuwe politiemensen? Lukt het een beetje?
Hiddema gaf een keer aan:
De komende 5 jaar gaat een derde van de politiemensen met pensioen; 14.000 agenten. We moeten de komende 5 jaar minstens 20.000 nieuwe agenten opleiden om de ernstige ondercapaciteit die nu al bestaat op te lossen.
Daarbij het structurele ziekteverzuim van 7% dat nergens anders zo hoog is als bij onze politie.
80% van de zaken blijft nu al op de plank liggen en de aangiftebereidheid is inmiddels gedaald tot onder de 20%.
forumvoordemocratie.nl/actueel/hiddem...

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 12:45 | 1

Lijkt me bijzonder sterk dat de aangiftebereidheid nog op 20% staat, 2-3% lijkt me iets realistischer. Of rekenen we hier parkeerbonnen en flitsboetes mee als aangifte en opgelost misdrijf?

InTheTube | 27-12-18 | 18:08
-weggejorist-
VanBukkem | 27-12-18 | 12:45 | 1

Fijn om te zien dat ze niet alleen schijt hebben aan de burgers, maar ook aan degene die onze maatschappij veilig moeten houden... Tjonge jonge wat een manier van (financiële) prioriteiten stellen door ons subliem overheidsapparaat...

Nemo_Tenetur | 27-12-18 | 12:43

Hier zullen weer veel nederlanders in worden afgevoerd die protesteren tegen de invasie.

eikenloof | 27-12-18 | 12:42

Bij het het woord flex ga je ook denken aan het woord compromis, net als de kritiek op de jsf: een beetje van dit en een beetje van dat, maar niet genoeg van dit en niet genoeg van dat als het er op aankomt.
Het nieuwe busje zal best bruikbaar zijn, maar de vraag is of er iets is waar het oude blauwe busje beter in was. Daar hoor je niets over, maar zou best kunnen.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 12:33

Aan de andere kant: als je gewoon het gas erop houdt dan krijgen ze de kans niet eens om de ramen open te schudden.

VanBukkem | 27-12-18 | 12:29 | 1

Ze zouden het eens kunnen testen op een zonnige zaterdag in Parijs centrum

Grote Joop | 27-12-18 | 12:32

Verrassend. Aanbestedingsbeleid bij de overheid is al jaren aan corrosie onderhevig. Het volgende fiasco is de aankoop van de Mercedes B-klasse surveillance voertuigen. Die komen nog geen stoep op zonder strepen op de bodemplaat te zetten. Als ze voortaan een fatsoenlijke testomgeving inrichten, als onderdeel van de aanbesteding, dan komen dit soort cruciale gebreken altijd boven water. Die leverancier krijgt het predikaat Ongeschikt, tot niet meer ziens.

Sprinkhaan | 27-12-18 | 12:28

Om een paar voetbalsupporters en een handje vol linkse rakkers onder controle te krijgen zijn deze busjes prima geschikt. Verder is het volk in Nederland keurig volgzaam, absoluut geen dreiging van Franse toestanden hier. Men bukt, neemt en slikt het tot zich. Speciale individuele pakt de DSI of de Marechaussee wel aan.

Grote Joop | 27-12-18 | 12:27

Maar waarom zijn de busjes niet zwart met geel dan? Dit is een beetje als de oude uniformen.

Repetitive Beats | 27-12-18 | 12:21 | 1

Is er ook al traangas gekocht? Zoals de Franse gendarmerie dat vorig jaar uit voorzorg gedaan heeft...
De EU rot, desintegreerd.., middenklasse heeft het financieel zwaar; ze moeten haast maken..

ShellB | 27-12-18 | 12:25

Voorkant lijkt sprekend op de Fyra. Ze hadden het kunnen weten dus.....

piloot47 | 27-12-18 | 12:20 | 1

... en ik mis het EU-logo op de zijkant.

piloot47 | 27-12-18 | 12:27

voor een vriendelijk uiterlijk hadden ze ook voor Brum kunnen gaan.

rifraf | 27-12-18 | 12:19

Hoe komt zo'n aankoop tot stand dan?
Je koopt eerst 1 bus en kijkt wat je daarmee in de praktijk wil, laat er wat praktijktests op los.
Of... zijn de mensen die de specs opstellen niet dezelfde mensen als die er gebruik van moeten maken.
Komt wel vaker voor lijkt het. Je zal maar ME-er zijn.

kloopindeslootjijook | 27-12-18 | 12:14 | 3

De inkoper heeft als hoofdtaak de Europese aanbestedingsregels te volgen. De inhoud van de aanbesteding wordt bepaald door een legertje, vaak externe, adviseurs die ieder voor hun vakgebied een advies geven. Een klein werkgoepje veldmensen mogen korte periode testen., hun advies wordt opzij geschoven. Vervolgens geeft de grote baas ongezien een krabbel, want hij kan de stukken inhoudelijk niet beoordelen. Het is pas een probleem als er Kamervragen gesteld gaan worden.

Grote Joop | 27-12-18 | 12:30

Het zal mij niets verbazen dat een kantoortijger van afd Inkoop een online enquete verstuurd naar ME’ers en andere betrokkenen. Kunnen ze hun wensen aangeven. Daarna gaat afd Inkoop in beraadt en gaat strepen obv ratio budget/kosten/wenselijkheid etc. Daar zullen ze een prachtig model voor ontwikkelt hebben. Dat knallen ze in een aanbesteding. Dan mogen een aantal ja-knikkers voor de vorm een ochtend in de aangeboden modellen rijden. Hun oordeel weegt voor 10% mee, de rest van de beoordeling is aan de beoordelingscommissie die zo hun eigen formule hebben om tot de economisch meest voordelige inschrijving te komen.

Sprinkhaan | 27-12-18 | 12:34

Hehehe, er wordt eerst een eisen/wensen pakket geformeerd.
Dan wordt er een keuze gemaakt uit een aantal kandidaatvoertuigen.
Dan wordt er getest door deskundigen, en mensen uit de praktijk.
Deze doen een aanbeveling.
En nu komt het: En daarna wordt er beslist, waarbij feestelijk met alle aanbevelingen de reet wordt afgeveegd, en iets wordt gekozen waar de praktijkmensen buikpijn van krijgen.
Denk je dan aan corruptie? Ja, dan denk je aan corruptie.

Roadblock | 27-12-18 | 16:51

Geen overheidsspullen meer bestellen bij Alibaba.

Turambar | 27-12-18 | 12:14

In Nederland is het al jaren lang om de aanbesteding zo te schrijven dat maar één leveranciers aan de eisen kan voldoen. En wonderbaarlijk genoeg heeft die leverancier vaak goede contacten met de politiek.

Osdorpertje | 27-12-18 | 12:09

Ik vind ME ook zo individualistisch.. Afschaffen in Amsterdam zou ik zeggen! Jammer dat WE al gekraakt is door een winkelketen.

De vries, Henk. | 27-12-18 | 12:08 | 3

De ME past zo niet bij Amsterdam.

Mr_Natural | 27-12-18 | 12:10

@Mr_Natural, hartgrondig mee eens, die zware laarzen beschadigen de klinkertjes op de Dam en die mooie blauwe uniformen en gestileerde helmen en knuppels conflicteren met de sjofele aanblik van de stad.

Pelforth | 27-12-18 | 12:15

Alle ME-activiteiten laten overnemen door de Kmar.
Die rennen harder, en slaan ook harder.

Roadblock | 27-12-18 | 16:53

Iemand moet aan deze zoveelste fuck-up steekpenningen hebben verdiend.
Dat is de enige reden die ik kan verzinnen waarom deze testen niet vooraf zijn gedaan.
Aan een andere mogelijkheid durf ik niet te denken, dat zou namelijk betekenen dat dit land wordt gerund door volslagen randdebielen.

Mr. Happy | 27-12-18 | 12:07 | 3

ik denk beide, steekpenningen en randdebielen

rifraf | 27-12-18 | 12:09

En aangezien dit soort corruptie toch nooit bestraft wordt door overheid of kiezer gebeurt dit aan de lopende band.

obominotie | 27-12-18 | 12:29

Beide Mr Happy, Beide

Roadblock | 27-12-18 | 16:54

In overheidsland is het bon ton om " successen te delen ". Iedereen staat voorop alsof hij/zij iets goeds heeft gedaan. Staan ze nu ook gezamenlijk te pronken als er iets fout gaat. Er zal wel weer een "verbeterplan " opgesteld worden terwijl de verantwoordelijken eigenlijk gewoon met pek en veren het gemeentehuis (sorry: stadskantoor) uit gesodemieterd moeten worden.

Stratum | 27-12-18 | 12:03

Handig om te weten voor autodieven. Mercedes-busjes kan je zo in door ze even te schudden voor gebruik.

2voor12 | 27-12-18 | 12:03

Het blijven echt zuinige Hollanders, net als die treinen inkopers, de korting is veel belangrijker dan de kwaliteit.

FreeVogelaar | 27-12-18 | 11:55 | 4

En dat is dan alleen als je denkt dat iedereen integer te werk gaat. Want zoniet komen er ook andere vragen in je op.

viejohuevon | 27-12-18 | 12:01

@ Rebel. Juist.

viejohuevon | 27-12-18 | 12:02

Ze zijn via Pon gekocht, dus dat moet goed zitten.

Pelforth | 27-12-18 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

En het waterkanon komt in plaats van de ruitensproei-installatie?

Jos Tiebent | 27-12-18 | 11:55

Dit is het resultaat van jarenlang geld in bodemloze putten gooien, ten koste van investeringen in je publieke sector: kwaliteitsverlies over de gehele linie. Onderwijs, defensie, politie, de zorg ... het hoge welvaartsniveau van ons land zie je in deze onderdelen helaas niet altijd terug.

MickeyGouda | 27-12-18 | 11:53

Hier kunnen ze toch gewoon van die waardetransport trucks voor gebruiken, die rijden zonder morren een paars schedels plat en zien er lekker onvriendelijk uit inclusief Bullbar en kogelvrij glas voorop, precies wat je nodig hebt dus.

oo4load | 27-12-18 | 11:51
-weggejorist-
Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:49 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Als de bus wordt geschud opene de ramen vanzelf? Wat is er mis met ouderwetse zwengels of het onklaar maken van de schud-sensoren?
En over de kleur die 'vriendelijker' zou over komen.. Best lang geleden alweer moesten de ambulances geel worden omdat het toenmalige wit met rood/blauwe striping agressie zou opwekken jegens het ambulance personeel. We weten hoe dat heeft uitgepakt.
Tot nu toe wist je als relschopper één ding zeker als er een colonne getraliede matblauwe 608en aan kwam rijden . Run for cover, anders gaat het pijn doen.

loze stijl | 27-12-18 | 11:45 | 1

Run for cover, ik sta blijkbaar nog in de GS kerst mudus.
youtu.be/O2Y5p_1FyN4

Tilburgse bluf | 27-12-18 | 11:52

40 miljoen euro een heel team ingenieurs en beleidsmakers en dan weten ze het toch nog te verneuken. Best knap.

lacucaracha | 27-12-18 | 11:45 | 3

Maar wel kunnen ze de gemiddelde opwarming achter de komma berekenen over 100 jaar... Geeft te denken...

mrXL | 27-12-18 | 11:48

Ja, maar dat is fictie.

Pelforth | 27-12-18 | 11:50

Beste managers zitten normaliter in het bedrijfsleven, waar je eruit geflikkerd word als je teveel fouten maakt óf als je met je fikken in de kassa zit.

viejohuevon | 27-12-18 | 12:05

Stop er dan 8 ipv 9 in, opgelost, next.

Uw Verzekeringsadvis | 27-12-18 | 11:44 | 2

En een paar op het dak dan kunnen er zo 15 ME-ers me die bus mee. Of een aanhanger huren bij Boels?

Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:47

Of stuur die rel agenten naar de fitness en zet ze op dieet. Uitgaan van 100 kg /pp?? Nou, vooruit... met kleren en uitrusting zou dat kunnen kloppen, bedenk ik me nu.

loze stijl | 27-12-18 | 11:49

Nu ik er over nadenk, mogen binnenkort dieselbusjes van de ME de stad nog wel in?

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:41 | 2

Nog een voordeel van de Stint: milieuvriendelijk.

VanBukkem | 27-12-18 | 11:42

030 niet, dat mag niet van Lotte de GL-ster.

Uw Verzekeringsadvis | 27-12-18 | 12:13

Is de Stint niet wat voor de M.E.? Die dingen zijn tegenwoordig gratis af te halen.

VanBukkem | 27-12-18 | 11:39 | 5

Weer een probleem opgelost, via de denktank van GS.

Pelforth | 27-12-18 | 11:51

@Pelforth
En we doen het nog gratis ook. Dit in tegenstelling tot de adviseurs die deze Sprinters geadviseerd hebben. Dat zullen wel weer hele dure externe adviseurs zijn geweest. Want ja, deze kennis is bij de politie natuurlijk niet of niet voldoende aanwezig.

VanBukkem | 27-12-18 | 12:00

@vanBukkem, Ben ook bang, dat dat het geval is.
De bewuste specialisten van de AP maken nu de Amsterdamse brandweer onveilig.

Pelforth | 27-12-18 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze hebben die teringzooi toch Zelf het land hier heen binnen gehaald .

liegende lippen | 27-12-18 | 11:38

Er zijn vast wel lichte infanterie voertuigen op de tweedehands markt te koop om de bevolking te onderdrukken.

El Rico Grande | 27-12-18 | 11:38

Nieuwsgierig welke ambtenaar er een hele royale kerst heeft gehad. Aanbesteden kun je leren....

Behangdelul | 27-12-18 | 11:38 | 3

In Amsterdam zijn, dat er best veel.

Pelforth | 27-12-18 | 11:48

Ik ook. Vind het altijd dubieus dat het CS gedurende 35 jaar een bouwput is en als men dan klaar is er een nieuwe verherbouwing komt voor weer 15 jaar want de perronnen zijn te kort en daarna nog een. 10 x duurder dan gepland.

Mammeloe | 27-12-18 | 11:56

@Mameloe, wat denk je van eeuwige verbouwing van het Leidseplein?.
Er hoeft maar een journalist in HakkiTakkistan te schrijven dat het plein wat slordig oogt en daar gaan we weer.

Pelforth | 27-12-18 | 12:09

Robot ME' s zijn de toekomst. Die busjes zijn dus overbodig,

Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:38 | 2

chappie, lol

rifraf | 27-12-18 | 12:14

Halt. AFA-terrorist. En dan een soort Sentinel-robot. Lijkt mij prima, kan ik dan ergens in een loods dat ding aansturen? Ik stuur graag mijn CV dat vol staat met serverkampioen headshots.

InTheTube | 27-12-18 | 18:14

Ik stel voor wat Toyota's met open laadbak en mitrailleur in te zetten, die hebben zich wel bewezen in islamitische gebieden, en misstaan dus niet in amsterdam.
En kun je aanvragen bij het ministerie!

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:37 | 1

Hilux was het toch?

lacucaracha | 27-12-18 | 11:48

De echte oplossingen van vvd, pvda, d66, cda.
Zelfs productjes kopen tegen specificatie lukt niet.
.
Natuurlijk zijn ook hier weer diverse partijbelidmaatschapten met een zak centje of vervolgbaantje weggelopen. Dat lijkt namelijk altijd wel goed te gaan.
.
Een corruptocratie...

Parel van het Zuiden | 27-12-18 | 11:35

The A Team maakte gewoon binnen 5 minuten met wat schroot en hekwerk van een busje een tank.

Mammeloe | 27-12-18 | 11:30 | 3

McGyver maakte van een rol ducktape, een pvc pijp en 6 doperwten een Bazooka.

Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:33

Wat je nooit zag, want na de aftiteling, was dat de RDW langskwam en het kenteken van het voertuig introk.

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:38

Mammeloe: moet u teleurstellen.
Hannibal is niet meer en de andere zitten tegenwoordig in de zachte sector.
Zelfs mannetjesputter mr T. nl.wikipedia.org/wiki/Mr._T#/media/Fi...

Tilburgse bluf | 27-12-18 | 11:40

Wat zullen relschoppers juichen als zo'n bus de hoek om komt, kill & attack!

Acidbrain | 27-12-18 | 11:30

Door de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is de bus helaas niet inzetbaar in de binnenstad. De groenlinks fractie zoekt naar een oplossing.

impy | 27-12-18 | 11:30

IS heeft beter materieel.
Waarom die lui wel, terwijl als het om onze eigen mensen gaat er weer overal op beknibbeld moet worden?

VanBukkem | 27-12-18 | 11:28 | 4

De turken worden gesubsidieerd door de EU.

Pelforth | 27-12-18 | 11:31

Rutte en Blok geven het geld liever uit aan Toyota's. VVD, zeker nu!

Watching the Wheels | 27-12-18 | 11:31

Hoe spel je Maffia?
--
Antwoord: VVD

Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:35
▼ 1 antwoord verborgen

De ME is heden ten dage een achterhaald iets geworden. Eigenlijk moet je gewoon het leger uitrollen, met de geweldinstructie, die in een oorlog hoort. De ME pist namelijk nogal eens in de broek, wanneer ze totaal overlopen worden door hordes wilden.

lokoolokie | 27-12-18 | 11:28

Laat ik dan uit eigen ervaring zeggen dat het korps Amsterdam altijd en overal over loopt te zeiken. Immers alleen zij zijn in staat om te bepalen wat het beste is voor de NP. Of het nu voertuigen, communicatie of automatisering is het Korps Amsterdam weet het altijd beter!

broodje gezond | 27-12-18 | 11:27 | 4

Zuigen wordt ook veel in de Amsterdamse binnenstad beoefend!.

Pelforth | 27-12-18 | 11:40

Ja raar..... de enkele keer dat ik in Amsterdam/Rotterdam/den Haag/Utrecht moet zijn verbaas ik me er over hoeveel politie er aanwezig is. De 'rest van Nederland' heeft dat veel minder nodig om leefbaar te zijn.

loze stijl | 27-12-18 | 11:56

De "zegeningen" van de grote stad zijn U onbekend?.
Houden zo.

Pelforth | 27-12-18 | 12:11
▼ 1 antwoord verborgen

Even wat rekenen.
Gewicht van een normale Sprinter circa 2200 kg.
De extra ME-accessoires, en de banken voor 9 man: 250 kg extra.
Totaal 2450 kg. Tank diesel erbij, en je zit op 2550 kg.
Tel daar 9 ME'ers bij a 100 kg het stuk, en je zit aan/over de maximale toegestane 3500kg. En per as er dus al duidelijk over.
Hoe willen ze dat in een andere bus anders gaan doen? Die hebben dezelfde beperkingen...
Of je moet vrachtwagens gaan rijden, of custom-built voertuigen inzetten. In beide gevallen wat duurder.
Ik kan me voorstellen dat dit onderzoek snel klaar is.

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:26 | 7

@Jack, van iemand anders.

Pelforth | 27-12-18 | 11:41

Tja, en in de aanbesteding had je dat niet kunnen voorzien.....

Julianalaan | 27-12-18 | 11:44

Rijbewijs C is toch niet zo'n dure cursus als de baas het betaald, ze hoeven er geen aanhanger achter en misschien levert het betere chauffeurs op.

voldemort | 27-12-18 | 11:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij de aanschaf van dit vehikel zijn er duidelijk andere belangen zwaarder gevonden dan de toepasbaarheid van het product. Zolang het echt verantwoording afleggen met serieuze gevolgen achterwege blijft, zullen we dit nog steeds hebben in Nederland.

Atheist-Priest | 27-12-18 | 11:24

In Amsterdam past ook meer een CO2-neutraal bierfietsconcept voor de ME.
Krijgen ze ook vanzelf weer maatje M of L i.p.v. XXL.

B.Spiritus | 27-12-18 | 11:24 | 2

Kijk, dat zijn oplossingen.

Pelforth | 27-12-18 | 11:29

Duurzaam en inclusief, wel binnen de vakken parkeren en vijf fietssloten er op.

InTheTube | 27-12-18 | 18:25

Het is Holland op zijn best.
Eerste en meest belangrijke eis is kennelijk geweest om een busje te kiezen dat bij rellen "de-escaleert", een vriendelijk, begrijpend busje dus, een busje dat meer op een camper of een pakjesbus lijkt dan op een vehikel om ME'ers naar strategische plekken te vervoeren, een busje dat zoooo bij Amsterdam past dat Femke er een nat broekje bij krijgt. Een busje ook dat het goed zal doen naast de-escalerende copvodden.
Al het andere is aan dit ideaal opgeofferd. Kwestie van prioriteiten stellen.

Schoorsteenveger | 27-12-18 | 11:23 | 2

Maar dan hadden ze het busje licht roze met bloemetjes moeten spuiten.

Jacktheflipper | 27-12-18 | 11:39

Ik vind de busjes ook veel te wit.

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:42

Is de ME zelf ooit betrokken geweest bij de aankoop, is ze wat gevraagd. Waardeloze boten voor de kustwacht, waardeloze busjes voor de ME, waardeloos materiaal voor het leger, het gepruts houdt maar niet op

Bokito ergo sum | 27-12-18 | 11:21 | 2

Gaaf land, man.

Pelforth | 27-12-18 | 11:24

De ME bestaat uit politieagenten die dit naast hun dagelijkse politiewerk doen. Zij hebben hiervoor een aanvullende opleiding genoten. Niet iedere politieagent wordt toegelaten tot de opleiding voor ME'er.

broodje gezond | 27-12-18 | 13:59

Zo'n oude blauwe bus wil ik wel hebben. Met gele verfspetters. Kewl.

Mammeloe | 27-12-18 | 11:21 | 1

Misschien kun je zo'n bus kopen en zetten ze die bussen online te koop op de website www.domeinenrz.nl/index.php .

kweethetooknietbeter | 27-12-18 | 11:37

Het eerste wat het boerenverstand zegt is: dat busje ziet er fragiel uit voor de taak waarvoor het is bedoeld.

Tilburgse bluf | 27-12-18 | 11:21 | 2

Met al die obese agentjes tegenwoordig zou een Abrahams al in de problemen komen.

Pelforth | 27-12-18 | 11:25

Volgens mij branden ze eenvoudig op. Een rijdende fakkel met zwaailichten.

Mr_Pikibelly | 27-12-18 | 11:30

Maar dezelfde beslissingsmacht en contractondertekenaars die keer op keer verkeerde berekeningen en aanbestedingen doen vinden ons als burger te dom voor referenda, te onzuinig met onze energie, te bezitterig met onze organen en privacy en te nationalistisch als het onze grenzen betreft.
En wordt daar ooit een ambtenaar ter verantwoording geroepen?
Maar ach we hebben nu wel nog eens 15 nieuwe JSF's gekocht terwijl iedere militair weet dat je geen ruk kan met een luchtmacht zonder grondleger, die al kapot is gemaakt

Olleke | 27-12-18 | 11:20 | 1

De inkoper heeft als hoofdtaak de Europese aanbestedingsregels te volgen. De inhoud van de aanbesteding wordt bepaald door een legertje, vaak externe, adviseurs die ieder voor hun vakgebied een advies geven. Een klein werkgoepje veldmensen mogen korte periode testen., hun advies wordt opzij geschoven. Vervolgens geeft de grote baas ongezien een krabbel, want hij kan de stukken inhoudelijk niet beoordelen. Nee, niemand wordt hier als schuldige aangewezen. Het is pas een probleem als er Kamervragen gesteld gaan worden.

Grote Joop | 27-12-18 | 11:56

Een soort pliessiefyra dus.

brutus68 | 27-12-18 | 11:18

Wat een ongelooflijke losers. Altijd maar zelf het wiel uitvinden hier in NL. Het een na het andere belachelijke onderzoek. De zoveelste flater. Duurkoop is goedkoop (politie, ambu, defensie...). Wie neemt zulke beslissingen in godsnaam? luister naar de agenten en de mensen uit het werkveld...

Collateral Piet | 27-12-18 | 11:17

Die aanbestedingsregels leveren vaak een matig product op tegen een relatief lage prijs.
Nooit het beste product voor zijn geld.

Wijze uit het Oosten | 27-12-18 | 11:16 | 1

En toch staat de Sprinter (en de Crafter) bekend als de meest robuuste bus...
Ik vermoed dat de kwaliteit over het algemeen wat achteruit is gegaan in 20 jaar.

Nuchternederland | 27-12-18 | 11:19

Misschien een domme vraag, maar kan zo'n busje ook langs bv Merkel Lego?

Mr_Natural | 27-12-18 | 11:16 | 3

Ja, maar dan moeten de MEers wel eerst uit stappen.

Pelforth | 27-12-18 | 11:19

kweethetooknietbeter | 27-12-18 | 11:25
Cooool!

Mr_Natural | 27-12-18 | 11:28

Lijkt me leuk werk ME-er.

Lekker hakken op al die agressieve tokkies.

Nacho_Vidal | 27-12-18 | 11:14 | 3

ik zie het, de-escalatie is jou op het lijf geschreven.

Acidbrain | 27-12-18 | 11:22

@acidbrain, Als de ME er aan te pas komt is de de-escalatie al redelijk gefaald. In die zin, de ME als linie opstellen werkt tegenwoordig niet meer de-escalarend maar nodigt in mongolenland vaak uit tot direct spullen gaan gooien enzooooo

Behangdelul | 27-12-18 | 11:41

Jij staat binnen een poep en een zucht voor de rechter

Jacktheflipper | 27-12-18 | 11:42

De overheid en aanbesteden, dat is een altijd zeer succesvol.
Ik snap werkelijk niet hoe er bij ieder onderdeel van de overheid stelselmatig gefaald wordt. Losers allemaal!

pibasso | 27-12-18 | 11:12 | 1

Nee, dat is het verdienmodel voor velen.

Kaas de Vies | 27-12-18 | 11:14

Oplossing: Méér ME-busjes en mínder ME-ers per busje.

kweethetooknietbeter | 27-12-18 | 11:11 | 2

Nog beter: zelfrijdende.

Mr_Natural | 27-12-18 | 11:12

Kunnen onze vrienden, de Jihadisten, ze niet gebruiken voor de komende genocide op de Koerden?.

Pelforth | 27-12-18 | 11:22

Die oude bus is een statement. Niet wegdoen.

artie | 27-12-18 | 11:10 | 1

Jawel. Aan mij.

schoon-schip-maken | 27-12-18 | 11:30

Oh ja, de Amsterdamse ME. Die wel compleet los gaat op blanke kamperende studenten maar die je nooit ziet bij de illegale serialkrakers van We Are Here.

Mammeloe | 27-12-18 | 11:10 | 1

Of arme Feijenoord supporters knuppelen, die net hebben verloren.

Pelforth | 27-12-18 | 11:21

Gratis advies, schaf nog een partij van die busjes aan en ga er met 7 personen inzitten. Probleem opgelost.

kneuterzak | 27-12-18 | 11:10 | 2

Je was me voor.

kweethetooknietbeter | 27-12-18 | 11:12

Met alle kastjes voor spullen en een opberghok zijn er toch geen negen zitplaatsen?

voldemort | 27-12-18 | 11:40

Zou er tijdens het rondbreien van die aankoopbeslissing ooit zo'n pennenlikker zijn geweest die aan representatief aantal dienstdoende ME'ers heeft gevraagd wat zij nou nodig vinden aan zo'n bus?

Zware Majesteit | 27-12-18 | 11:10

Weer zo'n typisch geval van theorie en praktijk.

LoesjeP | 27-12-18 | 11:08

Eerst drie van die bussen kopen en vervolgens een jaartje uitproberen komt niet op bij de inkopersafdeling?

Trans_Fimmermans | 27-12-18 | 11:07 | 3

Dat leren ze niet op de opleiding HBO marketing, en dat zelf bedenken is natuurlijk al helemaal uitgesloten.

EefjeWentelteefje | 27-12-18 | 11:10

Zo'n bus ontwerpen met alle aanpassingen kost sowieso al redelijk veel, als je dat voor 3 busjes doet heb je ongetwijfeld extreem dure busjes. Goed nu heb je die kosten alsnog en zit je met een hoop busjes die niet geschikt zijn, anders had je die kosten meerdere keren moeten nemen maar had je wel goede busjes over gehouden.

Ze hadden wat strakker in moeten zitten met wat zo'n bus nou moet doen, blijkbaar hebben er vooral PR miepjes inspraak gehad en in veel mindere mate de mensen die zo'n bus uiteindelijk moeten gebruiken. Het verhaal is hier dan ook voornamelijk over hoe het publiek naar een dergelijk busje kijkt en dat het een technologisch hoogstandje is dan dat het gaat over de functie van de bus.

Terra | 27-12-18 | 11:20

Het is de HBO opleiding facilitair management.
Kennis van wat ze inkopen is 0,0 als de procedures maar gevolgd worden.

Jacktheflipper | 27-12-18 | 11:47

Het belangrijkste is: er is (veel) geld aan verdient.

Eigenaar_IJsland | 27-12-18 | 11:07 | 5

Voor een IJslander schrijft hij best goed.

Kaas de Vies | 27-12-18 | 11:13

Steek die maar in je Vies, complimentje van Kaas.

JohnJames_001 | 27-12-18 | 11:16

@Eefje, Trans & Kaas
gewoon nederlander maar met iets te weinig koffie

Eigenaar_IJsland | 27-12-18 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Geld, strijkstok. Vaststaand feit. We hebben het over Amsterdam, waar nepotisme welig tiert en waar baantjes worden verdeeld onder de neven en nichten van de juiste clan... Eng stink dorp.

Mark_D_NL | 27-12-18 | 11:07

De nationale politie is een complete ramp ..... en Bouman heeft snel het hazenpad genomen.

JohnJames_001 | 27-12-18 | 11:07

Klachten vanuit de andere politieregio's zullen zich vast onder het tapijt bevinden.

BrutusBosch | 27-12-18 | 11:06

Daarom wil ik ook een ouwe 608.
Toen werden er tenminste nog tanks gebouwd.

schoon-schip-maken | 27-12-18 | 11:05

Al dat glas aan de zijkant lijkt me ook niet helemaal handig bij rellen. Grappig dat ze de zwaailichten dan wel weer afdekken met wat metaal

Terra | 27-12-18 | 11:05 | 1

Is veiligheidsglas. Kan je lekker veel schade verhalen op relmensjes.

schoon-schip-maken | 27-12-18 | 11:06

Hopelijk is dit gezeik van een stel agenten, daar zitten ook zeikerds tussen.

Anders is dit wel weer iets om moedeloos van te worden. Kan de gehele ambtenarij niet afgeschaft worden.

Bvdb | 27-12-18 | 11:03 | 1

Je moet aan het eind van het jaar altijd uitkijken met klagende overheidsmedewerkers, meestal is het een poging om meer budget los te peuteren voor het volgende jaar. Maar daarvoor is deze actie te laat in het jaar, budgetten liggen al vast. Denk dit dat echt is en dat ze liever met oud en nieuw niet in gammele bussen willen zitten.

Montu | 27-12-18 | 11:18

Ook dit kunnen we niet.

Zoek dit direct in kwaliteit bestuurders en besturen.
Naar expertise wordt niet geluisterd en alles wordt kapot gepolderd, wellicht ook nog een bruine envelop.

En dit komt allemaal over 5 jaar boven water en die bestuurders zitten dan bij een woningcooporatie of een waterschap.

Rinse and repeat.

Kaas de Vies | 27-12-18 | 11:02

Misschien iets voor Rikko?

Mr_Natural | 27-12-18 | 11:02 | 1

Maar die heeft geen geld en God ook niet.

Pelforth | 27-12-18 | 11:28

Wie maakt daar de beslissingen is echt niet helemaal helder.
Waarom is dit niet getest van te voren? Haha dit is echt typisch overheid, pomp er 40 miljoen in, zal wel los lopen.

swagmachine | 27-12-18 | 11:02 | 1

1% kickback is toch 400.000 euro.

Kaas de Vies | 27-12-18 | 11:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken