Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Roetveegpiet - Rotterdam has fallen

In navolging 020 nu ook neppieten in 010

Tragisch...

De gemeente Rotterdam gaat volgend jaar Zwarte Piet verder uitfaseren en omvolken met laffe roetveegpieten. In Mogadishu aan de Maas ontstonden tijdens de afgelopen Sinterklaas-intocht rellen en opstootjes door KOZP-terroristen en botsplinter-facties, waarbij 4 arrestaties vielen. Om van het jaarlijkse gezeik af te zijn gaat 010 nu volledig roetveeg, net als eerder Amsterdam en Utrecht. Zwichten voor intimidatie dus. Wie in 2019 nog een echt kinderfeest wil meemaken zal met de kroost moeten afreizen naar Oldenzaal, Urk, Volendam of bijvoorbeeld Elburg, waar het nog wel traditioneel Nederlands feest is, zonder domme schreeuwers tussen de kinderen.

Reaguursels

Inloggen

hmmm dus zeg maar vanaf de biblebelt en alles ten noorden/oosten/zuiden daarvan.. triest maar tis niet anders.

ja-nee-misschien | 24-11-18 | 00:36

Ze zullen daar raar staan te kijken als KOZP toch nog gewoon komt demonstreren. En reken maar dat ze komen. Roetveegpiet willen ze ook niet. Piet moet helemaal weg. En daarna alle uitingen van 'kolonialisme' (zeg maar: alles wat enigszins westers is) totdat er, in hun eigen woorden "totale wanorde" heerst. Maar ja, laat het maar aan links over om niet alleen in gesprek te gaan met dit soort gekken, maar ze ook nog keer op keer hun zin te geven.

peter82 | 23-11-18 | 22:33

Ik vind suikerfeest racistisch. Het sluit een hele groep zieke mensen uit. Gaan we daar nu ook iets aan doen???

Michiel85 | 22-11-18 | 19:37 | 1

Wat dacht je van de groep die tegen halal slachten is, on-dierlijk...
Je zou maar een schaap als huisdier hebben...

Rene046 | 23-11-18 | 00:04

Het begint met overal een roetveegpiet en het eindigt met afschaffing van álle Europese tradities en de invoering van de sharia? Dan is de Blokeerfries 1 van de laatste stuiptrekkingen vermoed ik.

Jan, Leiden | 22-11-18 | 19:32

KOZP hield zich opzettelijk niet aan de regels, agressief, provocerend.
Dat de politie de haatwandel over de brug gedoogde, kan nooit hebben plaatsgevonden zonder medeweten en kennis van Aboutaleb.
Aboutaleb, de burgemeester die niet-moslims en blanke autochtonen haat!

Aan racisme heb ik een hekel, dus..
Weg met die racistische burgemeester. Ga weg.
We hebben een nieuwe burgemeester nodig. Deze is stuk.

gaffelbaard | 22-11-18 | 19:18 | 1

Foutje.
Kennis moest zijn toestemming.

gaffelbaard | 22-11-18 | 19:23

Tis weer voorbij die mooie zomer
Die zomer die begon zowat in mei
Aah, je dacht dat er geen einde aan kon komen
Maar voor je 't weet is heel die zomer alweer lang voorbij

Gerard cox is niet alleen klimaatguru, maar ook wat Simons betreft (heel naar wijf) had ie gelijk.

De Briemusketier | 22-11-18 | 18:49

Probleem is makkelijk op te lossen, als alle bezoekers zich gewoon zwart smincken en als zwarte piet kleden dan zijn er duizenden pieten bij de intocht.

TilburgDeGekste | 22-11-18 | 17:58

Zwarte Piet was genderneutraal...... het is GVD ook nooit goed in dit zeikland

Dachthetal | 22-11-18 | 17:05

Las net de uitslag vd gemeente groningen (ivm fusie ten boer/haren) groenlinks groot aantal zetels. Niet best

timmey | 22-11-18 | 17:01 | 2

Lekker ze zullen weten wat ze gestemd hebben als de WOZ en milieubelasting en afvalheffingen verdubbeld worden.

Trumme | 22-11-18 | 17:32

Hahaha, na de pvda krijg je in grun groen links, ofwel, na het zuur komt het zoutzuur !

De Briemusketier | 22-11-18 | 18:51

Werk aan de winkel voor de harde kern van Feijenoord.

taylor 1000 | 22-11-18 | 17:00

Misschien moeten wij ook eens gaan klagen. Bijvoorbeeld over de tientallen miljarden die we in de lokale Surinaams/Antilliaanse gemeenschap hebben gestoken via de bijstand en allerlei toeslagen in de afgelopen 40 jaar... Nog maar te zwijgen over wat we in Suriname en de Antillen hebben gepompt. Dan snap je ook waarom je tot je 67ste moet werken (als je werkt).

Jahowiseffe | 22-11-18 | 16:43 | 3

Mee eens word eens tijd dat geenstijl iets op touw gaat zetten.

taylor 1000 | 22-11-18 | 17:02

67ste? Ik mag tot 71

dk-- | 22-11-18 | 17:10

dk-- | 22-11-18 | 17:10
Ik tot mijn 65e, daarna koop ik een geweer etc, en mik ik op een permanent verblijf in de bajes tot mijn deaud, met gratis kost en inwoning.

De Briemusketier | 22-11-18 | 18:53

De tijd dat ik de randstad serieus nam, is al heel lang geleden.
Helaas zijn de drammers daar zo drammerig dat de rest van NL hier ook snel aan zal moeten geloven.

theJ71 | 22-11-18 | 16:43

Zwarte Piet moet PIKZWART zijn. Dat maakt het juist spannend voor de kinderen zoals het Sinterklaasfeest bedoeld is. Niet meer en niet minder!

F1802 | 22-11-18 | 16:14 | 4

@Cuban8
OK. Maar wie zijn er over begonnen te zeiken? Racisme aanwakkeren noem ik dat. Hou je bek en kijk een paar dagen de andere kant uit, of boek een reisje. Strijk daarna weer gewoon je uitkering op.

Jahowiseffe | 22-11-18 | 16:53

@Cuban8 Het gaat er niet om dat Zwarte Piet zwart is, maar dat er wordt gezwicht voor mensen die dan meteen met halfbakken argumenten beweren dat iedereen die het zo viert een racist is. Dat is wat mensen de spuigaten uitloopt en daarom willen ze (terecht) niets toegeven. Daarnaast zijn roetveegpieten totaal ruk omdat kinderen dan familieleden en kenissen herkennen.

Rechts door zee | 22-11-18 | 17:08

Cuban8 | 22-11-18 | 16:46
Je snapt het best maar je houdt je gewoon van de domme (je glansrol dus) om te trollen denk ik.
Maar hier dan nogmaals voor de honderdste keer: het gaat erom dat onze cultuur (normen, waarden, doeleinden, tradities, gewoontes, enz) systematisch worden afgebroken door immigranten (ja ook als ze hier al generaties zijn) die ons HUN cultuur willen opdringen. Word nou toch eens een keer wakker

telelezer | 22-11-18 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

Zag gisteren bij het inschakelen van mijn tv een kinderprogramma met 2 "pieten". 1 meisje met halflang blond haar en drie veegjes en 1 met lang rood haar met nog minder veegjes. Zag er totaal ongeloofwaardig uit. Bovendien, waarom is het wel ok om een dom iemand uit te beelden als blanke?

Ben Hetzat | 22-11-18 | 14:59 | 1

Misschien moeten we als blanke ook eerst een eeuw zeuren, zuigen, zeiken en klagen ? Zielig zijn is tegenwoordig een verdienmodel.

Jahowiseffe | 22-11-18 | 16:34

ik heb zojuist een reis geboekt naar Bonaire om in 2019 de intocht van Sinterklaas en ZWARTE piet te vieren.

HenkyPanky | 22-11-18 | 14:11

Ik heb dit in Rotterdam ook een beetje gevolgd, en het is frappant dat er twee NIDA leden als woordvoerder in de KOZP demo meeliepen/ zeg maar de leuzen riepen, waarvan 1 gearresteerd is wegens verstoren van de openbare orde (knokken), en dat NIDA dan het lef heeft om te komen met een raadsvoorstel betreffende zwarte piet.

Roadblock | 22-11-18 | 14:00 | 3
-weggejorist-
Rest In Privacy | 22-11-18 | 14:08

Daar zou je toch een paar gasten met paintbal schietgeweren op af moeten schieten. Allemaal tot roetveegprotestborden schieten.

Premier Trutte | 22-11-18 | 14:26

De stellingname is dus ook geen mening van kozp: zwarte piet is racisme. Alsof het rekenen is: 2+2= 4 feit. Een bal is rond , feit. Je vind zwarte piet racisme is heel wat anders dan “is”.

timmey | 22-11-18 | 18:55

Ik heb dit in Rotterdam een beetje gevolgd. Het is vooral grappig/treurig dat de PVV Rotterdam in de (sociale) media een grote mond heeft over Zwarte Piet, maar bij het debat over dit onderwerp in de raad houdt die gast zijn mond. Bij de begroting gaat het wel weer over Zwarte Piet. Zelfde geldt voor onderwerpen als segregatie, plaats van de islam, kwaliteit onderwijs, etc.
Door van Zwarte Piet elke keer een politiek onderwerp te maken, geef je de linkse meerderheid de ruimte om daaraan mee te doen en zo Zwarte Piet af te schaffen, door van bovenaf op te leggen dat er alleen maar roetveegpieten mogen komen.
De PVV het lachtertje van Rotterdam. Van de tweede partij van het land had ik meer professionaliteit en strategisch inzicht verwacht.

LaatsteAvondmaal | 22-11-18 | 13:50

Rel om ’racistisch’ butlerbord

Roetveegpiet.
En u dacht dat het gezeik dan ophield. Nee nu gaan ze ook kleine middenstandertjes pesten.

tweetybird | 22-11-18 | 13:49 | 2

Hierna zijn de zgn apotheekgapers aan de beurt!
Idioterie ten top

Madamjanet | 22-11-18 | 14:06

Wat is er nu weer racistisch aan een butler? Die lui zijn echt vh padje af. Ik heb ook al vaker gezegd het stopt niet bij zwarte piet.

timmey | 22-11-18 | 18:59

Rotterdam de stad waar mariniers indertijd op de Maasbruggen de moffen de strot afbeten capituleert nu voor multiculturele terreurcommando's.
Het kan raar lopen!

van der g | 22-11-18 | 13:48

Zwarte piet geschminkt om indruk te maken op de kinderen slavernij verleden dat zijn we al lang vergeten we hebben het ook niet meer over napoleon die zeker ook flink flink huisgehouden heeft.
Vooral in een kleinere gemeenschap is een geroetveegde piet direct herkenbaar
Als ome piet.
Het wordt tijd dat onze reclame tv eens een doekje open doet hoe dat zit en wie daar van geprofiteerd hebben en hoe de gewone NL er voor stonden die verrichten ook slaven arbeid.
Het is de politiek wel naar de zin dat de aandacht afgeleid wordt.
Volgend jaar gaan de sinterklazen en zwarte pieten er €700 op achteruit maar daar kom je wel achter.

soledad | 22-11-18 | 13:27

Maar hoe je het ook wendt of keert, hier zit een denkfout. Het idee is toch dat we ons ergeren aan de tegenstanders (1) omdat we vinden dat het niet racistisch is, maar een niet-koloniale schoorsteenveger betreft en (2) omdat er al genoeg concessies worden gedaan namelijk de roetpiet. Dat impliceert toch ergens dat we niet hardnekkig vasthouden aan een karikaturale uitdossing, waarmee de tegenstanders ondanks alles een punt hebben? Zie ook het standpunt van Maarten van Rossem dat we hier met instemming voorbij hebben zien komen. Dus daaruit volgt toch aanvaarding van een roetpiet? Als we hechten aan een meer karikaturale uitdossing geven we de tegenstanders gelijk.

Vosch | 22-11-18 | 13:21 | 5

Jij maakt er een schoorsteenveger van, de oorring wijst op een zeemansbestaan, het kostuum op welgesteldheid. In totaal is het de karikatuur van een Moorse slavenhaler. Ook het meenemen naar Spanje duidt erop. Wie is nou niet voor een karikatuur van zo'n tiep?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:39

Oké, maar het is van tweeën één: Je bent "concessiebereid" en dan accepteer je inderdaad optochten met roetpieten of je bent niet concessiebereidheid, maar dan kun je die concessiebereidheid ook niet meer gebruiken als argument. In het laatste geval zit je dus bijv. niet op de lijn Van Rossem.

Ik ga akkoord dat over het karikaturale als zodanig discussie mogelijk is.

Vosch | 22-11-18 | 20:25

niet concessiebereid

Vosch | 22-11-18 | 20:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe werkt dat nou als een Surinamer voor Piet speelt? Moet die dan eerst blank geschminkt en vervolgens roetvegen eroverheen? Of moeten we, om niet racistisch te zijn, alleen maar blanken Piet laten spelen?

Blackus-Jackus | 22-11-18 | 13:12

Roetveeg Piet oftewel Roetmop , oke dan .

Castor12 | 22-11-18 | 12:57

What's next voor de zielige zwarte mensen en hun blanke groupies die de term 'get a life' niet hebben begrepen en alle, ook negatieve, aandacht willen trekken. Ik voorspel: Suikerfeest wordt verplichte vrije dag; Kerstfeest wordt winterfeest; alle zwarte figuren gaan van de verkeersborden etc. Een vinger is de hele hand en het is nooit genoeg.

ClintOstwald | 22-11-18 | 12:43

What's next voor de zielige zwarte mensen en hun blanke groupies die de term 'get a life' niet hebben begrepen en alle, ook negatieve, aandacht willen trekken. Ik voorspel: Suikerfeest wordt verplichte vrije dag; Kerstfeest wordt winterfeest; alle zwarte figuren gaan van de verkeersborden etc. Een vinger is de hele hand en het is nooit genoeg.

ClintOstwald | 22-11-18 | 12:43

Ok dus als we volgend jaar gaan demonstreren en rellen krijgen we weer zwarte pieten. Dat schijnt te helpen.

TeddyWankSpider | 22-11-18 | 12:42

Ik moet zeggen, staat 'm goed. Wat mij betreft houdt ie die vegen het gehele jaar op zijn kanus, dan zie je die zure kop niet zo duidelijk.

Carlitros | 22-11-18 | 12:38

Den Haag heeft nog steeds een echte Zwarte Piet. Gave stad.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 12:27

Hoe gaan ze dat in de toekomst dan doen? In Rotterdam wonen bijna allemaal zwarten, Krijgen die dan witte strepen in hun blackface?

Premier Trutte | 22-11-18 | 12:21 | 3

Trek er bij wijze van experiment eentje door een schoorsteen en daar is je antwoord.

JTKDM | 22-11-18 | 12:24

Ook die worden vervangen door een wisselstroom. Schoorstenen en namaakzwarten kunnen echt niet meer. En de blanke is ook niet meer welkom in die inculsieve maatschappij dan.

Premier Trutte | 22-11-18 | 12:30

Misschien moeten wij eens gaan klagen over de tientallen miljarden die we in de lokale Surinaams/Antilliaanse gemeenschap hebben gestoken via de bijstand en allerlei toeslagen de afgelopen 40 jaar? Nog maar te zwijgen over wat we in Suriname en de Antillen hebben gepompt … Nou snap je waarom je tot je 67ste moet werken (als je werkt).

Jahowiseffe | 22-11-18 | 16:40

Roetveegpieten in r-dam is niet alleen een heel goed idee het is wil men de échte zwarte Pieten kunnen onderscheiden van de 'neppers', een absolute vereiste.

@xel | 22-11-18 | 12:09 | 2

En dat lijkt nog geen bestuurder zich te realiseren, roetveegpieten kunnen alleen maar door blanken worden gespeeld.

Fulminator | 22-11-18 | 12:58

Ze komen vast wel met een oplossing hoor. Dit hebben ze er ook doorgejast, tegen hun belofte tot afzijdigheid in. Volksfeest, weet je nog?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:41

Er komen nieuwe optochten voor in de plaats .
daar stemt en kiest de Nederlander zelf elke keer weer overduidelijk voor en op .
www.geenstijl.nl/5138854/islamitische...

liegende lippen | 22-11-18 | 11:57

Dat is de manier, het is een tactiek, voortdurend erover praten, steeds weer in het nieuws, herhalen en herhalen, constant drammen en erover doorgaan.
Uiteindelijk is iedereen het zo vreselijk beu allemaal en iedereen wordt er doodmoe van, en dan is het klaar en geven we het op en zijn we overwonnen.
Deze tactiek lukt met de moslimbezetter van ons land ook zo goed.

BosrandDirk | 22-11-18 | 11:54 | 1

Ik zie de activisten niet moe worden.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:41

Gelukkig heb ik niets met die omvolkers in Rotterdam te maken. Zodra ik ook maar één enkele roetveegpiet in mijn (Nederlandse) woonplaats zou zien, dan stop ik onmiddellijk met de sponsoring van de intocht van Sinterklaas, en ik weet dat bijna alle ondernemers er zo over denken. Dit kan de redding zijn van Zwarte Piet in het weldenkende deel van Nederland.

Wladimir 1928 | 22-11-18 | 11:30

Traditioneel boeit kinderen geen hol, want daar zit geen legacy, das alleen voor de volwassen discussie belangrijk

menage | 22-11-18 | 11:25 | 2

Daar zal iedereen het wel mee eens zijn, maar de vraag der vragen: wil jij je de les laten lezen door een klein groepje zeer luidruchtige linkse schreeuwers, soms ook nog eens van buitenlandse komaf?

Crusher | 22-11-18 | 12:08

Laat je het feest verdwijnen in ruil voor laat opblijven en wat extra kadootjes en snoep vinden ze het ook best, vooral als je het idee door een clown laat opperen.

Kinderen vreten elke dag patat als je hen de keus laat. Sinds wanneer gaan die over erfgoed?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:43
-weggejorist-
Kaan78 | 22-11-18 | 11:23 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft de commercie al gereageerd. Want ook die zien het einde aankomen van het sinterklaasfeest. Maar ja dan rinkelt de kassa ook niet meer. Dus komen zij met black friday. Hartstikke leuk natuurlijk. Zal best twee jaartjes goed gaan. Maar helaas racisties volgens een klein groepje drammerige zeikers.Ga er dus al vanuit dat het over drie jaar roetveegfriday gaat heten.Het nieuwe van dale woord voor 2022.

tweetybird | 22-11-18 | 11:22 | 1

Terwijl die dag gerelateerd is aan de hier ontbrekende Dankgeefdag, het is dus zonder enige basis, dit itt het Klaasfeest. De commercie is altijd kortzichtig geweest.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:45

Ach, laat het een troost zijn dat dit niet alleen in Nederland gebeurt. Op de University of Pennsylvania is er nu een discussie over Thanksgiving dat ook al racistisch zou zijn.

Short | 22-11-18 | 11:17 | 1

De kolenmijnen in Limburg zijn toch allang dicht?

Neuswiel | 22-11-18 | 11:12 | 2

Als we straks allemaal op de warmtewisselaar zitten, wordt het helemaal een ongeloofwaardig verhaal.

Schoorsteenveger | 22-11-18 | 11:21

Ik introduceer dan ook alvast de windmolenpiet.

tweetybird | 22-11-18 | 13:29

Roetveegpiet. Vind natuurlijk wel dat we daarbij wel het verhaal moeten aanpassen. Ja kind in 2018 was de piet nog zwarte piet. Een lieve vriendelijke en leuke piet. De piet is verandert omdat een zwarte lieve vriendelijk piet racistisch was volgens een donkere ghanees en wat slinkse blanke medestanders. .Zijn voorouders waren slavendrijvers en die slavendrijvers waren in het geheel niet vriendelijk en lief. Enkel de kleur van hem en zijn voorouders kwamen een heel klein beetje overeen. Maar helaas de pieten zijn vriendelijk. En dat is dus racisties. Lieve pieten. Van daar nu een roetveegpiet.

tweetybird | 22-11-18 | 11:08 | 1

Dat is wel een goed idee, de haat die zwarte piet wegjoeg onderdeel van de vertelling maken. Zo kan kinderen de schadelijke invloed van race hustling worden bijgebracht.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:47

Rotterdam en de andere steden rekenen zich te vroeg rijk. Ook tegen de roetveegpiet zal geagiteerd worden. Heeft KOZP al aangekondigd

batvoca2 | 22-11-18 | 11:05

Liever neptieten dan neppieten

Antigoog | 22-11-18 | 10:59

De meeste Zwarte Pieten zijn blank. Bij roetveegpieten zal zichtbaar worden dat de meesten blank zijn. Vanwege het inclusieve karakter van de roetveegpiet zullen naar verwachting (?) steeds meer "diverse" pieten zichtbaar worden. Hoe donkerder de huid, hoe minder zichtbaar de roetvegen. Een mogelijk nieuw probleem is geboren...

Blunterman | 22-11-18 | 10:58 | 6

@tweetybird

Is wel een ideetje idd. De Aspiet is een goede benaming. De Roetveegpiet en de Aspiet.

"Deze houtskool is waarschijnlijk voornamelijk koolstof. En na verbranding blijft er slechts wat witte/grijze as over."
www.wetenschapsforum.nl/index.php/top...

Blunterman | 22-11-18 | 11:57

Zwart en ook wit zijn geen kleuren. En allebei dus ook geen huidskleur. Anders hadden mijn ouders vroeger een kleurentv. Hij was zwart wit.Pas daarna kwam er een kleurentv.

tweetybird | 22-11-18 | 12:12

Blunterman | 22-11-18 | 11:57 Assepieter?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:48
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
spamzuiger | 22-11-18 | 10:56 | 1

Ik wil dat er een muur om dat amsterdam gebouwd wordt. Ik hoop daarbij dat niet veel mensen dat eens met mij zijn. Ik hoop eigenlijk op een minderheid. Zo weet ik als ik maar hard genoeg dram die muur er komt. Fijne daarvan is dat we gelijk van die zure zeikers daar uit dat 020 af zijn die elke keer weer wat nieuws verzinnen om te kunnen zeiken en ons hun wil op te leggen.En tweedracht en haat in de samenleving nastreven.

tweetybird | 22-11-18 | 10:56 | 1

Ik ben vóór zo'n muur.

Lupuslupus | 22-11-18 | 11:03

Ik vind die roetveegpieten er maar smerig ongewassen uitzien. Slecht voorbeeld voor de kinderen. Even onverzorgd als hun supporters, Roetveegpieten voor voetveegnederlanders!

Janas | 22-11-18 | 10:54

Op De Witte onderbroek is het nu ook volop feest.
Aan de ene kant is daar Han van der Horst die met gevaar voor eigen positie beweren dapper blijft beweren dat Zwarte Piet geen racistisch figuur is.
Aan de andere kant is daar nu een andere historicus, Elisabeth Koning, een vrouw dus, opgedoken die de figuur van Zwarte Piet als racistisch zegt te hebben ontmaskerd. En ze heeft er ook leuke plaatjes bij.
Maar ja, we kennen Han. Han zou Han niet zijn als hij de zwarte handschoen niet fluks op zou pakken, en hij heeft dan ook snel in een nieuw artikel het linkse volk op de Witte Onderbroek laten weten dat Elizabeth uit haar witte nek lult.
Heerlijk, heerlijk!
Maar nu duikt er ene René Romer op die een heel betoog optuigt met kromme redeneringen ver rolmodellen en socialisatie om maar te kunne aantonen dat een Surinamer die Zwarte Piet leuk vindt óók niet deugt. Die Surinamer is namelijk, zo vindt René, óók opgegroeid met het idee dat de blanke man superieur is en de zwarte niet méér dan zijn knecht kan zijn! Snap je?
René Romer, de zoveelste helper whitey die de zwarte gaat vertellen hoe zielig hij eigenlijk is, en ook de Zwarte Surinamer meent te moeten bejegenen vanuit een superieur inzicht. "Jij laat je ringeloren door een wit perspectief, zwartje. Dat zie je zelf niet, daar ben je te dom voor, maar ik help je wel een beetje de goede kant uit door voor jou op te komen en er ook in jouw omgeving, als de missionaris der Deugdzaamheid, de plaatselijke rituelen waar jullie zwartjes vreugde aan beleven er met wit argument uit te rammen! Ik wil enkel het beste voor jullie, geloof me, en je zult er ons, de priesters van de Orde der Deugdzaamheid, dankbaar voor zijn."
Eens kijken hoe lang Han met zijn nuance het bij De Witte Onderbroek nog volhoudt. Voorlopig lijkt men het nog op te willen nemen voor hem, maar als dat te lang duurt zal Mister Witte Onderbroek himself, inmiddels ook een karikatuur, wel ingrijpen.

Schoorsteenveger | 22-11-18 | 10:52 | 5

Deflatiemonster | 22-11-18 | 11:00 |
Het moet gewoon gebeuren. SJW gaat vol op het orgel nu. Alle haat jegens het vermeende patriarchaat, een diepe haat die decennia lang is opgespaard, komt nu naar buiten. Het is boeiend om te zien en ook een leuk tijdverdrijf om te speculeren hoe bijvoorbeeld de nuance terzake van Han van de Horst overeind blijft ten opzichte van de virtueel in het rond vliegende botsplinters.

Schoorsteenveger | 22-11-18 | 11:18

Dank u @schoorsteenveger.
U verricht nobel werk.
Ja, het laten ringeloren door wit perspectief is helaas de laatste troef die ze in handen hebben wanneer ze geen steun kunnen verwachten van medegekleurden.

Het is een diep denigrerende, haat uitdragende, intolerante clup racisten, die met deze conclusie altijd het laatste woord menen te kunnen hebben.

letopuwzaak | 22-11-18 | 12:32

Met kaplaarzen en een knijper op de neus het riool binnenwaden, je bent de nieuwsversie van Mike Rowe.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Kortom: ons sinterklaasfeest, zoals U en ik dit ons leven lang hebben gevierd en gekend is naar de knoppen.
Veroorzaakt door mensen die niks met onze volkstraditie te maken wilde hebben, zich niet aanpasten, wel alle rechten willen maar geen plichten.
Daar zijn slappe bestuurders in Amsterdam Rotterdam en Utrecht, zoals nu wel blijkt voor bezweken.
Ook de treurige partijdige NPO heeft daar leuk aan meegedaan.

Het is ook de zoveelste keer dat een overheid, c.q. een regering zich zo laf en bezwijkt voor het optreden van de nieuwe linkse fascisten, die alleen maar uit zijn op onbegrijpelijke en onzinnige herstelbetalingen uit het koloniale verleden van eeuwen geleden van Nederland.
De mening van de autochtone Nederlander telt niet , zie maar 2 referenda die men negeerde. We kunnen 1x in de 4 jaar stemmen en vervolgens "kop houden"!
Dat onze voorouders met bloed, zweet en tranen hebben opgebouwd, vooral toen Nederland door Duitsland in puin werd gegooid, men nog op zaterdag moest worden werken, veel mensen geen douche, telefoon, radio hadden. Er was armoede b.v. in het noorden van Nederland woonden mensen in plaggen hutten en er was kinderarbeid.
Het zijn de Nederlanders geweest die keihard gewerkt hebben, vrijheid voor iedereen hebben gerealiseerd, liefdevol hebben de Nederlanders mensen van andere landen en culturen opgevangen en daar veel gemeenschapsgeld in geïnvesteerd.
En die hebben nu ons kinderfeest vernield?
Het is een grotere schande dat onze regering en vele politici hun bekende "struisvogel" houding innamen.
Zij werden "links"geschoren, dus dan moet je vooral stilzitten, niet waar Rutte?

In Groningen won gisteren ,Groen links 7 zetels
Als dit een voorbode is voor wat er in Nederland gaat gebeuren, wordt het tijd dat wij onze oude emigratie plan weer eens opnieuw gaan bekijken.

outdoor | 22-11-18 | 10:50

Zie hier de linkse tactiek: We zetten de voor en tegenstanders naast elkaar in een open ruimte, 135 meter van de stoet. Gevolg: bonje, wat ik vrij logisch vind gezien de geschiedenis.
En als het dan fout gaat, roepen: We gaan de kant van de grootste provocateurs kiezen.
Knap hoor.

zwartzondersuiker | 22-11-18 | 10:37

Ik vind dat indien echt zo, wij Nederlanders de keus moet maken om onze eigen traditie te bepalen en dan daarom te kiezen voor "room-blanke" pieten, en niets anders dan dat. En de kinderen vertellen dat de "zwarte pieten" het werk racistisch vonden en ontslag namen bij Sinterklaas... Dat zal ze op den duur wel leren wanneer het opnieuw een gezellig feest is geworden van een Sint met alleen maar "witte" pietermannen... Lijkt mij persoonlijk veel meer racistisch maar dit is wat ze willen, toch? Wat wil je kinderen anders uitleggen?? Dat roetveegpieten zichzelf niet wassen nadat ze hebben gewerkt en vies en vuil door het leven gaan... Dat is pas een afbraak van de boodschap achter het feest... Ik zeg "Lang leve de vernieuwde en verbeterde WITTE PIET...."

Witte_Willem | 22-11-18 | 10:36 | 3

Geen echte Nederlander zeker?

outdoor | 22-11-18 | 10:53

Juist wel... Begrijp je niet dat je die anti-lui op d'n duur veel harder hebt als het alleen maar blanke pieten zijn... Dan krijg je natuurlijk weer geouwehoer dat het juist dan een racistisch feest is en kan je ze dus pakken op het feit dat ze het inzicht en realiteitsbesef hebben van een hersendode vis... Dat is pas afstraffen echter duurt het een tijdje voordat dat kwartje zal vallen en wij pro-pieten het grootste plezier hebben en met het vingertje kunnen wijzen naar die debielen....

Witte_Willem | 22-11-18 | 11:08

Een witte piet werkt niet, het zwart is nodig om de pieten onherkenbaar te maken. Hoe dan ook, wij blijven het feest vieren met de hele familie, compleet met zwarte Piet, cadeautjes voor de kleintjes, surprises en sarcastische gedichten voor de groteren, veel humor en tot slot een warm en koud buffet van de beste cateraar die er bestaat. Desnoods ondergronds als het moet. We laten de intochten en de tv voor wat het is, boycotten bedrijven die zwarte Piet nu al verbannen hebben, maakten wat over voor de blokkeerFriezen en zo nodig ook voor de Brabanders. Trots, wij zijn geuzen en zitten in het verzet.

Maris v.d Hof5393 | 22-11-18 | 13:03

In de Twentse steden Zwarte Pieten. Uit bijgaand artikel in Tubantia blijkt echter dat het publiek langs de kant er kennelijk minder moeite mee hebben om zich te transformeren. Of de ouders hadden gewoon geen zin om te schminken ....
www.tubantia.nl/regio/piet-blijft-zwa...

Mannes | 22-11-18 | 10:36 | 2

Ik zou mijn kind niet schminken uit veiligheidsoverweging. De schreeuwers, mochten ze er zijn, die al jaren raccist roepen naar kids zijn in potentie gevaarlijker dan de voetbalfans.

Reaaalist | 22-11-18 | 10:54

Natuurlijk vinden de meeste ouders een paar strepen genoeg, hun kinderen hoefden niet onherkenbaar te zijn.

Maris v.d Hof5393 | 22-11-18 | 13:06

Al dit soort acties passen in de algemene strategie om van burgers consumenten te maken zonder enige culturele identiteit. De EU vindt dit geweldig en onze politici werken er aan mee, want nooit meer oorlog, het grote succes van de EU (tot nu toe dan). Maak van alle Europeanen consumenten en de intensieve menshouderij kan helemaal niet meer stuk.

ecologiste | 22-11-18 | 10:36

Dat KOZP volk zal nooit ophouden met zeiken, niet vanzelf. Op deze manier proberen ze om nog enige invulling te geven aan hun verder werkloze en nutteloze leventjes.

Boy Cot | 22-11-18 | 10:32

Links Nederland na een islamitische aanslag of AFA geweld: Je mag mensen niet over een kam scheren en mensen in hokjes duwen. En nee, je hoeft er geen afstand van te nemen want je bent daar niet verantwoordelijk voor.

Links Nederland over ZP-
-Alle gekleurde mensen worden onderdrukt door de witmans.
-Alle pro-pieten zijn nazi's want er waren wel 20 relschoppers.
-En als je geen afstand neemt ben je een medeplichtige dubbel nazi

trottle | 22-11-18 | 10:32 | 1

Rechts Nederland over ZP-
-Als je kritisch bent op het Pro-Piet kamp dan ben je tegen Zwarte Piet
-KOZP is vele malen erger dan Pro-Piet hoolies

Het is me allemaal een bak ellende.

De Bijsluiter | 22-11-18 | 10:39

Zolang een meerderheid van NL kartel blijft kiezen, zal er niets veranderen en wordt dit alleen maar erger....
Dan kunnen reaguurders hier lekker hun stoom afblazen en voor de rest niets doen.
De middenklassen, iedereen rond modaal, zal grotendeels worden afgemaakt en wordt toegevoegd aan de onderklasse. Een klein gedeelte middenklasse wordt toegevoegd aan de bovenklasse.
Dom stemvee wordt geindoctrineerd en bang gemaakt door MSM zodat ze hetzelfde blijven stemmen. Dat opent de mogelijkheid om de uitkeringen te verlagen en uiteindelijk af te schaffen. Vaste banen voor de onderklassen verdwijnen, zij moeten aan de flex. Met flexbanen is het stemvee makkelijker te onderdrukken.
Daarom bij deze ook de boodschap aan iedereen die modaal en minder verdient: mehehehehehe...

ZwarteDag | 22-11-18 | 10:29

Nou roetveegpiet wordt het dus. De vinger wordt gegeven. Nou wordt het wachten op de handen en voeten die gepakt worden. Want u dacht dat die slinkse drammers ophouden. Nee die willen het kinderfeest sinterklaas kapot. Nou ik wacht wel weer op die misselijke pinokkio ruttegraat die komt verkondigen . Uhh roetveegpiet heeft roetvegen , het woord roetveeg zegt dat al. Roetveegpiet. Die VVD ook allemaal laffaards en liegend tokkie tuig. Mag ik nu zeggen want over 1 kam scheren mag tegenwoordig weer . Het is weer in. Racisme roepen en hop je krijgt iets gedaan.Een minderheid die bepaalt dat alle nederlanders racisten zijn omdat ze in meerderheid van zwarte piet houden. Ik vraag mij dan af. Wie is hier nu de racist.Meestal bepaalt de meerderheid. In nederland is dat toch echt andersom. Demoratie. Nou die is er niet hoor met die slinkse clubjes.Die douwen je hun wil door je strot.

tweetybird | 22-11-18 | 10:24 | 1

En hoe was jouw dag tot nu toe?

pibasso | 22-11-18 | 10:33

In een volwassen samenleving moeten mensen elkaar kunnen bespotten en daar gezamenlijk over kunnen lachen. Als ik een Belg een belgenmop vertel en hij daarop terugkaatst met een mop over de Hollanders kunnen we daar samen best over lachen en dan een biertje drinken. De oude joodse moppentapper Max Tailleur kon ook de Joden geweldig op de hak nemen, tot vreugde van iedereen.
Vergelijk dat nu eens met de woeste reactie van mevrouw Simons op de goedmoedig bedoelde term "zwartjes" van Martin Simek. Met het (ook nog nergens op gebaseerde) gejammer over de figuur van Zwarte Piet, een leuke figuur, voor kinderen de held van het Sinterklaasfeest. En erger nog: met het dood en verderf schreeuwen (en uitvoeren) als reactie op een moslim-grap.
Graag volwassen worden allemaal, als je hier wilt leven.

Schmalz | 22-11-18 | 10:24

Het wachten is op een groot aantal zelfmoorden van negroide mensen die 's morgens in de spiegel kijken en zich op Zwarte Piet vinden lijken .

Koning BongoBongo | 22-11-18 | 10:21

Nou nou wat een verassing, not.
Dit gaat alleen maar door en door totdat Sinterklaas niet meer bestaat in over pak 'm beet 5/10 jaar.
Ook is het Nederlandse volk veel te laf en soft om hier wat tegen te doen.
Hoe hard iedereen ook schreeuwt in de panelen. Buigen zal je.

Vackman | 22-11-18 | 10:16 | 3

Eeehm:" totdat Sinterklaas niet meer bestaat "
Heb ik iets gemist?

pickalilly | 22-11-18 | 10:19

Yepp denk dat je Rutte aan het helpen was met zoeken naar die onderste steen.

tweetybird | 22-11-18 | 10:35

Vackman;
Ook is het Nederlandse volk veel te laf en soft om hier wat tegen te doen:
Ben je de blokkeer Friesen vergeten?

Rest In Privacy | 22-11-18 | 11:02

No more Black Face. We have Ass Whipe Pete now.

zeist28 | 22-11-18 | 10:12

We waren ooit een democratie ,meeste stemmen gelden.
Nu zijn bepaalde stemmen veel belangrijker dan andere en doen meerderheden er niet meer toe.

pejoar | 22-11-18 | 10:12 | 2

Zwart privilege.

van gulder | 22-11-18 | 10:41

Ze vinden dat ze zich niet bij de tirannie van de meerderheid hoeven neer te leggen.
Dat dat nu juist de puurste vorm van democratie is hoor je ze niet over.

at mekkert | 22-11-18 | 10:47

Zonder gezeik hebben dit soort clubjes geen bestaansrecht meer dus...... zullen ze blijven zeiken.

matrixbluepill | 22-11-18 | 10:09

Prima. Dan is er nu geen podium meer voor van Zeijl, en kan de politie ook de kinderpornodownloaders gaan arresteren. win/win

Einde van de Domheid | 22-11-18 | 10:09

Was t maar zo dat je een keuze had en naar Oldenzaal, Urk etc. voor de traditionele piet. Het vervelende is dat t daar niet bij blijft Geenstijl. Want zodra project Randstad klaar is, komen ze in de bussen naar deze provinciale stadjes om daar ook te gaan drammen.

Europees_Aanbesteed | 22-11-18 | 10:09

Sinterklaas moet weg, want stom wit racisme (behalve op de Antillen).
Bereid je hier maar voor op nationale suiker- en offerfeesten, met rechtstreekse tv verslagen op NPO 1, 2 en 3.

glaaf | 22-11-18 | 10:09 | 1

En t moet ook zo heten: suiker en offerfeest. Maar kerstfeest moet winterfeest worden, want dat kan vervelend zijn voor mensen met een ander geloof.

Europees_Aanbesteed | 22-11-18 | 10:11

Uitzonderingen daargelaten zijn Nederlanders laf volk. Als ze in het gezicht worden gespuugd zeggen ze liever dat het regent dan in actie te komen. Vandaar dat nergens zoveel joden werden gedeporteerd als in NL en de koningin haar biezen pakte. Er is helemaal niks veranderd, een volksaard blijft kennelijk hetzelfde no matter what. O ja, en nog gefeliciteerd met pretparkje Anne Frank.

isitsoornot | 22-11-18 | 10:08 | 4

@Von Knarrenstein/ Après vous, cochon.

isitsoornot | 22-11-18 | 10:23

Dit is niet het juiste gevecht: geen lafheid maar tactisch inzicht. De slapende meerderheid is in ieder geval wakker geschud, voorzover ze nog illusies hadden.
Denk na over een sterke groep om je bij aan te sluiten; als je polariseert doe het dan goed.

kindapaas | 22-11-18 | 10:40

@kindapaas/ Tactisch inzicht heb ik. Door de hetze tegen de cultuur alhier ga ik aan andere touwtjes trekken.

isitsoornot | 22-11-18 | 10:57
▼ 1 antwoord verborgen

"Als een roetveeg-piet staat voor een piet die nog niet vaak door de schoorsteen is geweest, dan heb je dus ook onvermijdelijk zwarte pieten, die dus al wél veel vaker door de schoorsteen is geweest."

Rest In Privacy | 22-11-18 | 10:07

Het zal niet ophouden bij Piet want daarna is de Sint zelf aan de beurt. Waarom is dat een oude katholieke man? Waarom is dat geen transgender transsexuele vrouw met een hazelip en een mank been, liefst not gekleurd? Want die houdt niet op eer alle minderheden hun wil opleggen aan de meerderheid.

Zzzzooooffff | 22-11-18 | 10:06 | 1

Het is nog maar de vraag of linkse aksievoerders een pleidooi gaan houden voor de huidskleur van de Palestijn Jezus.

Einde van de Domheid | 22-11-18 | 10:13

Het aanpassen naar aanleiding van protesten tegen zwarte Piet heeft totaal geen zin. Het is al bewezen dat gemeentes die gezwicht zijn voor het terreur van kozp door de Pieten niet zwart te sminken maar uit te voeren met roetvegen nog steeds kozp op bezoek krijgen. Je zwicht je past zwarte Piet aan en nog steeds krijg je gezeik in je stad of gemeente. Ze zijn nooit tevreden en zijn aan het testen hoever een klein groepje schreeuweisers kunnen gaan en wat ze voor elkaar kunnen krijgen. Langzaam aan is hun macht hun nu wel bekend en zullen ze verder gaan met terreur om hun denkwijze aan elke gemeente en stad op te leggen. Kleine groep, hard schreeuwen is klaarblijkelijk genoeg voor politiek, gemeentes en staatstelevisie om grote aanpassingen aan te brengen. De minderheid regeert in deze kwestie, terwijl ze dat zelf nog steeds anders zien.

leijpeideaud | 22-11-18 | 10:05

Vroeger zeiden ze wel 'Zet de spade in de grond en steek Limburg maar af', maar tegenwoordig is het Rotterdam dat niet meer bij Nederland hoort. Nederland wordt kleiner.

mozaard | 22-11-18 | 10:03

Kinderen vinden het niet erg een roetpiet hoor je dan. Maar ze zullen nooit het ontzag kennen wat je als kind voor Zwarte Piet had. Wie of wat zat er achter dat zwart? Dat grote onbekende. Die magie wordt eraf gehaald. Naast natuurlijk nog de vele stappen die gemaakt worden om de Nederlandse cultuur kapot te maken. PVDA en GL gaan daarin voorop.

Atheist-Priest | 22-11-18 | 10:01 | 5

Dat heeft te maken met mijn tolerantie voor andere denkwijze. Ben geen KOZP jer.

Atheist-Priest | 22-11-18 | 10:19

En nu zijn we bang voor de roetveegpiet. Ziet er toch niet uit. Kun je zien bij Gerard Cox!

Madamjanet | 22-11-18 | 10:22

Einde van de Domheid | 22-11-18 | 10:12 Bizar dat je zoiets opvalt. Dat is al eeuwen cultuureigen, volkomen geïntegreerd. Vreemd hè?.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Rotterdam has fallen. Maar wanneer begint eigenlijk de wederopbouw?

benjeallanggek | 22-11-18 | 10:00

Blauwveegsmurfen, iemand?

Verderkijkert | 22-11-18 | 10:00 | 1

Nee

haatsmurfin | 22-11-18 | 10:07

Thanksgiving Mubarak!

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:57

Zoewarte Piet is mijn Piet niet.

Wat is racisme?
Racisme is a. dat je meent dat er verschillende rassen mensen zijn en b. dat er verschillen tussen die rassen zijn op zo'n manier dat het ene ras beter is dan het andere ras.
Er zijn geen verschillende rassen van mensen. Ja, er zijn uiterlijke verschillen, maar er is bij mensen geen sprake van rassen.
Wikipedia: Modern scholarship regards race as a social construct, that is, a symbolic identity created to establish some cultural meaning. While partially based on physical similarities within groups, race is not an inherent physical or biological quality.

Dus alleen als je gelooft dat er verschillende rassen zijn en dat er het ene ras superieur is aan het andere ras ben je een racist.
Alleen als je gelooft dat er verschil is tussen de vermeende rassen en op basis hiervan personen verschillend behandeld, discrimineer je.

Roepen dat Zwarte Piet racisme is, snijdt dus geen hout.

ECHTER. In de loop van de jaren heeft de figuur Zwarte Piet soms kenmerken gekregen die sterk gebaseerd waren op denkbeelden van onze voorouders die wel geloofden dat er verschillende menselijke rassen waren en waarbij het geen probleem was om de gekleurde mensen bespottelijk te maken, kleineren en denigrerend te behandelen. In Nederland werd Zwarte Piet een karikatuur van mensen van vooral Surinaamse en Antilliaanse komaf (Zoewarte Piet ipv. Zwarte Piet.) die sterke gelijkenissen vertoond met wat in Amerika bekend staat als blackface. Nou is er niks mis met een karikatuur, tenzij deze altijd eenzijdig is en bijna alleen maar tot doel lijkt te hebben om te krenken en uiting lijkt te geven aan een eigen gevoel van superioriteit.
Het fenomeen Zwarte Piet is ouder dan blackface. Gedurende de laatste eeuwen is de figuur van Zwarte Piet steeds veranderd. We zien incarnaties van Zwarte Piet in omliggende landen die totaal niet lijken op onze Zwarte Piet.
Verandering is een natuurlijk gegeven. Tradities veranderen en ook Zwarte Piet zal steeds opnieuw worden uitgevonden. Laten we dit dan gewoon in vrede met elkaar doen. Geen gedram. Geen gegooi met eieren. Niet roepen stinkhoer. Evolutie vs. revolutie.

Geschreven door een angry white privileged white 40 jaar oude Urker.

klaaaaz | 22-11-18 | 09:57 | 4

@klaaaaz | 22-11-18 | 09:57 |
Uw vergelijk aangaande Blackface en Zwarte Piet gaan niet op. Blackface was ten diepste racistisch en dit was ook opzettelijk zo gedaan. Blackface werd in het leven geroepen omdat zwarte minstrelen met name in de Zuidelijke "slavenstaten" niet mochten spelen op bepaalde plaatsen vanwege hun huidskleur. De geschminkte vervangers maakten hen ook nog eens op een bijzonder kwalijke manier belachelijk. Zwarte Piet heeft deze rol nóóit gehad. Nooit. Hier hebben we geen gescheiden drinkfonteintjes, ingangen of zitplaatsen in bussen gehad. De Jim Crow wetten zijn hier nooit geweest. Mensen moeten eens ophouden de rassenproblematiek uit de US één-op-één over te poten naar Nederland. Het enige dat daarmee bereikt wordt is de tweespalt die je nu ziet ontstaan. Een tweespalt die er nooit was. Het kon Nederlanders gestolen worden wat voor huidskleur je had, als je maar gewoon lekker mee deed. Dat is nu aan het veranderen door de agressieve manier waarop zij op constante basis voor racist worden uitgemaakt terwijl dat hier nooit een punt was. Je creëert daarmee een self-fulfilling prophecy. Nooit zijn hier donkere kindjes uitgesloten van het vieren van Sinterklaas. Sterker nog; als er één feest is waar álle kindjes welkom zijn, ongeacht afkomst of huidskleur, dan is het Sinterklaas wel.

Sjefke7807 | 22-11-18 | 10:13

@Nuchternederland ik zie uw wetenschappelijke these met belangstelling tegemoet.

@klaaaz
Ik beweer nergens dat blackface 1-op-1 op Zwarte Piet geplakt kan worden.
Maar dat Zwarte Piet nooit een karikatuur speelde van bijv. Surinamers bestrijd ik. Als je geluk had was het een juf die Zoewarte Piet en met een nep-Surinaams accent de lolbroek uithing, had je pech dan was het een oudere neef die jou zo bang mogelijk probeerde te maken. Nog met de lolbroek nog met de bangmaker heb ik problemen, dat het gebeurde door een slechte karikatuur van zwarte mensen wel.

Ik leg de schuld niet bij één van beide partijen neer. Je ziet nu een polarisatie ontstaan die juist weer voedingsbodem geeft aan racisme. Dat mogen, nee moeten, we wat mij betreft vermijden.

klaaaaz | 22-11-18 | 10:25

Hier is geen sprake van tradities die veranderen, het gaat om tradities die _worden veranderd_ Het een is organisch en natuurlijk, het ander dwangmatig opgelegd, waarmee het vredig samen kumbaya werd uitgesloten. Is er wat gevraagd, ooit? Of werd iedereen met terugwekrende kracht in de racismehoek geflikkerd? Je weet het antwoord wel en komt toch met 'in vrede met elkaar' aankakken. Dat hele stempel racist doet je blijkbaar niks. Anderen vinden het wat minder lichtverteerbaar hun dierbare overledenen in die hoek te zien gezet.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk niet dat KOZP genoegen neemt roetveeg pieten.

de uitbater | 22-11-18 | 09:56 | 2

Ik denk dat het volgende wat zal moeten sneuvelen de kledij is. Ook dat refereert immers aan Zwarte Piet.

mozaard | 22-11-18 | 10:16

Is al bekend, men heeft Sinterklaas zelf al gekenschetst als een uitvloeisel van white privilege. Alleen een paar 'ik ben er klaar mee' simpelen denken dat het hiermee stopt.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:24

Zwarte Piet is en blijft een negerkarikatuur. Het is nooit racistisch bedoeld, maar het is geen wonder dat het als zijnde racistisch wordt opgevat nu de demografie van ons land etnisch diverser wordt. Verandering is eng (brrrr) en de tolerantie is weer ver te zoeken in 0031.

De Bijsluiter | 22-11-18 | 09:55 | 9

Moet alles wat een bepaalde gtoep misschien wel eens als kwetsend zou kunnen ervaren dan maar weg of veranderd?
Ik vind het bijvoorbeeld als vrouw serieus kwetsend dat ik steeds meer vrouwen met hoofddoek zie in straten winkels ziekenhuizen etc.
Voor mij is dit een symbool van vrouwenonderdrukking.
Kunnen ze nog zoveel zeggen ja maaris geloof en vrouwen kiezen er zelf voor is niet kwetsend bedoeld bla bla, mij kwetst het.
Voor mij is het kwetsend moet ik dan met een groep gelijkgestemden op een agressieve manier de straat op om dit veranderd of weg te krijgen?
Nee dan is het opeens vrijheid je mag dragen wat je wil en ben ik de xenofoob en weer de racist.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 10:44

De Bijsluiter | 22-11-18 | 10:24
Als een karikatuur als kwetsend wordt ervaren, dan is dat het probleem van de gekwetste. En zeker geen dwingende reden om de karikatuur af te schaffen. Er is niets strafbaars aan de karikatuur van Zwarte Piet.

Wat in mijn ogen wel strafbaar is, is groepen mensen door middel van intimidatie en valse aantijgingen over racisme te verhinderen hun volkstraditie te beleven zoals zij dat gewend zijn. KOZP en de 'deugende' helper whiteys dienen hiervoor te worden vervolgd.

Professor Superhirn | 22-11-18 | 12:24

Fout. Als het al een karikatuur is, dan van een Moor, niet zomaar een neger. En dan nog een Moorse slavenhaler op een schip, te zien aan de oorringen. Weet je nog wat die lui op de W-EUr kusten kwamen doen? Hebben wij geen recht op herdenking van onze keti koti? Bloeden wij dan niet?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Ze hebben een test gedaan op school met 10 zwarte pieten en 10 roetveeg pieten.
20 kinderen van 5 jaar... mochten aanwijzen welke piet zij het leukste vonden?
16 van de 20 kids wezen naar de roetveeg piet.

Dus...?

sociaal_econoom | 22-11-18 | 09:54 | 9

Zucht....... het gaat hier helemaal niet om de kleur van Zwarte Piet Het gaat er om dat 250 drammers hun zin willen krijgen en dat de mening van de rest van de Nederlandse bevolking niet gehoord wordt ... dus.... wat klopt er niet . En neem van mij aan dat Sinterklaas het volgende doelwit gaat worden . Wat er na Sinterklaas aan de beurt komt en wie dit gaat doen zal wel ergens in Nederland al bekokstoofd worden door mensen met rastahaar en een uitkering .

Koning BongoBongo | 22-11-18 | 10:14

Was dat een zwarte of witte school?

MoonBeebe | 22-11-18 | 11:08

Kinderen weten niks. Hun voorkeur wordt afgestemd op waarmee ze anderen kunnen plezieren, tenzij ze een sterke op het ego gerichte voorkeur hebben. Laat ze es kiezen uit een lelijk geallieerden-uniform en dat van een in vol ornaat opgetuigde SS-er, benieuwd of ze die bliksemschichtjes niet hartstikke leuk vinden.

Laat ze volgende keer namens jou stemmen. Bedenk: het is HUN toekomst!

sockpuppet | 22-11-18 | 18:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Tijd voor een vervanging van Sinterklaas door Sint Rosenmöller! Die samen met rood/groene brigades als helpers over de daken gaat, vervuilende schoorstenen dichtstopt en de bewoners straft met belerende woorden. Brave burgers die hun eigendom hebben overgedragen aan de staat, krijgen als beloning het Rode Boekje en een verzamelwerk van Jeffrey Zeurkous.

dyslexieman | 22-11-18 | 09:54

Rotterdam kan als verloren worden beschouwd, maar dat was al zo.

RenHoek | 22-11-18 | 09:54
-weggejorist-
deministerpresident | 22-11-18 | 09:53 | 3

Inderdaad: uiteindelijk zullen de roetveegPieten in de meederheid zijn en de Zwarte Pieten uitsterven. Hoe eerder hoe beter, want dan kan het weer een gewoon kinderfeest voor allemaal worden, wat volwassenen er ook van vinden.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:53 | 5

Fijn alleen maar witte Pieten met een paar vegen. Lekker multiculti.
Er zijn ook donkere mensen die graag willen dat Zwarte Piet blijft omdat ze het een leuk feest vinden. Die worden inmiddels door de SJW 'PoC' voor verrader uitgemaakt, want als je donker bent moet je tegen zwarte Piet zijn en als je blank bent voor. Dat sorteren op kleur hangt me de neus uit. Het kan me niet schelen of iemand donker, blank of welke tint ertussen heeft. Als je je maar gedraagt en dat doen de felle voor en felle tegenstanders niet. Ik haat die racisten en die zitten in beide kampen.

osolemio | 22-11-18 | 10:02

Volkomen mee eens, volwassen mensen die zich druk blijven maken. Get on with your life! Ik ben inmiddels op het punt gekomen dat het mij niet meer boeit. Alles in Nederland verandert dankzij de media die iedereen die zich gediscrminieert voelt als anders gepigmenteerd of LHTB-er (en welke letters en nog meer recent zijn aangeplakt), meteen uitnodigt en vol mee op het orgel meegaat. Dat is helaas de realiteit en daar kunnen wij best een tijdje boos over zijn, maar op een gegeven moment sta ik er wel boven en ben ik er klaar mee.

pibasso | 22-11-18 | 10:16

pibasso | 22-11-18 | 10:16 Jij bent er niet klaar mee, maar hebt je ruggegraat ingeleverd en de dreigers en drammers dan maar hun zin gegeven. Alleen de aller- allerdomsten snappen niet dat dit dan nooit meer eindigt. Je _denkt_ dat je er klaar mee bent. Simpelmans.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:12
▼ 2 antwoorden verborgen

De conclusie van dit alles: Ook de integratie van Suri's en Antillianen is mislukt.

didivos | 22-11-18 | 09:50 | 1

Het aantal Zwarte Pieten groeit gestadig. In 1924 had Sinterklaas bij de intocht in Amsterdam slechts één zwarte knecht bij zich. In 1934 waren er zes Zwarte Pieten aanwezig. Het aantal Zwarte Pieten groeit gestadig, groeit gestadig en gestadig...

mozaard | 22-11-18 | 10:21

In Leidschendam (ook de randstad) volledig zwarte zwarte pieten bij de intocht. Prima sfeer, geen gedoe, tot nu toe is het elk jaar zo gegaan.

Ledzep67 | 22-11-18 | 09:50

Zwarte Piet hoort bij Sint zoals suiker bij het Suikerfeest.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:49 | 2

Geen idee, suikerfeest zegt u? Dat lijkt me niet geheel verantwoord, vieren van een dergelijke discutabele stof.

Nuchternederland | 22-11-18 | 09:54

Diabetesfeest.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 10:22

De strijd is gestreden het is klaar. Alles wordt roetveeg.
En dan zij er echt mensen die denken dat de discussie klaar is?
Wat ontzettend naief...

General Dripple | 22-11-18 | 09:48 | 4

Nope, ook die gaan mee. Het is afgelopen. Je bent of een racist of een nazi.
Deugvolk framed dit briljant. ik geef het nog max 2 jaar en dan zijn ook de kleine dorpen aan de beurt.
Maar nogmaals, het is niet genoeg voor het deugvolk. Het zal nooit genoeg zijn.

General Dripple | 22-11-18 | 09:55

General Dripple | 22-11-18 | 09:55 Staat nog te bezien of die meegaan. Kijk maar es hoelang de zwartekousenkliek het al volhoudt, met hooguit af en toe een klein compromis dat in de praktijk niet eens wordt nageleefd.
Belangrijker is, dat niemand het de moeite vondt onze bestuurders op hun flagrante woordbreuk te wijzen: ze zouden zich immers erbuiten houden? Het was toch een volksaangelegenheid?

sockpuppet | 22-11-18 | 18:09

Vond.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:10
▼ 1 antwoord verborgen

Het doel is bereikt. Na jaren zuigen en etteren door de KZOP kwamen er dit jaar de te verwachten reacties, zodat de zittende macht eindelijk zijn excuus had om de agenda er door te drukken.
Vooral op dezelfde partijen als altijd blijven stemmen.

spanarchist | 22-11-18 | 09:48

Advertentie plaatsen :
"Gezocht: zwarte pieten voor de komende intocht van Sinterklaas. Blanke sollicitanten genieten de voorkeur"

En dan eens kijken hoelang het duurt eer ze daar weer over gaan zeiken...

Flatulent | 22-11-18 | 09:47 | 1

komt gedonder van want blank mag ook niet meer moet "wit" zijn.

Fedde71 | 22-11-18 | 09:53

In de 17e eeuw was het katholieke sint Nicolaas blijkbaar ook verboden, toen vierde men het alleen binnenshuis. Ik voorspel dat over een paar jaar de lol er wel af is met de landelijke intocht. Dan gaat de Sint weer ouderwets underground in de provincie. In de randstad alleen nog kerst, ik bedoel winterfeest. Lang leve de tweedeling in Nederland!

Pierke Smulders | 22-11-18 | 09:46

Voor mij is het zwart van zwarte piet net zo als het blauw van de smurfen. Maar misschien zie ik het wel verkeerd, hoor en zie ik iets over het hoofd en/of snap ik het niet. Corrigeer me gerust.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:46 | 6

kweethetooknietbeter | 22-11-18 | 09:46
klopt helemaal, de vermomming staat centraal. Je houdt een verschraald feest over.

didivos | 22-11-18 | 10:05

@antonpantoffel
Perfecte reactie, de volwassenen kunnen er niet aan wennen, de kinderen maakt het weinig uit, de kern van het gehele probleem. Alle volwassenen zijn in de war!!

Hobbiert | 22-11-18 | 10:07

AntonPantoffel | 22-11-18 | 09:55 Wat weten kinderen nou van traditie. Welke idioot neemt hun aanpassingsvermogen nou als leidraad. What's next? Ze mogen bepalen wat het avondeten voortaan wordt? Laat ze ook het stembiljet bij verkiezingen invullen, het gaat tenslotte om hun toekomst.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Personen die lopen te klagen over Zwarte-Piet....
Kunnen beter gaan klagen in Suriname en Curaçao.
Daar zijn de Pieten zo Zwart als het maar kan. Deze pieten zijn voornamelijk allemaal origineel donker getint.
Maar dat zullen de zuur-reaguurders niet doen. Ze weten dat daar geen eer te behalen valt.

*101# | 22-11-18 | 09:44

Al dat geneuzel is alleen in de grote steden aan de hand. De rest van Nederland viert gewoon sinterklaas met normale zwarte pieten en niemand heeft daar een probleem mee. Ik woon midden in de randstad, twee intochten geweest en alleen maar echte zwarte pieten gezien Ze zoeken het maar uit in de grote steden en in Hilversum.

Hunter S. Thompson | 22-11-18 | 09:44 | 1

Zelfde geldt voor de 'particuliere' sinterklaasfeesten, bijna nergens worden roetveegpieten besteld, de zwarte pieten zijn nog steeds populair. Ook hier in de middelgrote gemeenten in de randstad.

LaatsteAvondmaal | 22-11-18 | 14:30
-weggejorist-
Zatkniss | 22-11-18 | 09:43

Ach wat maakt de normale burger dit nou uit. Die gaan zich echt niet aanpassen omdat een zwakzinnige gemeenteraad heeft besloten om de zwarte piet te verbieden tijdens een intocht.

sander3488 | 22-11-18 | 09:42

Ach, de nederlandse grote steden zijn binnenkort toch allemaal verloren, ik kom er ook liever niet meer. Je scheel betalen aan parkeerkosten, en vervolgens je afvragen waar je in hemelsnaam beland bent. Niet op een plek die nederlandse tradities in ere lijkt te houden.
Dus die zwarte Pietenkwestie van de grote steden, die mag daar blijven.

Nuchternederland | 22-11-18 | 09:42

Oh nee, we gaan eraan. Eerst zwarte Piet, dan Fake Piet, dan carnaval.

RickTheDick | 22-11-18 | 09:40

Want in de Randstad woont de tolerante neger en de superflexibele moslim. That's why.

van Oeffelen | 22-11-18 | 09:40

"Om van het jaarlijkse gezeik af te zijn..."

Hoop doet leven, zullen we maar zeggen.

nikolaos | 22-11-18 | 09:38 | 2

U: wij tekenen voor de capitulatie als jullie niet meer zeiken hé.
Zij:maar meneer het gezeik heeft toch tot uw capitulatie geleidt?
U: Ehhhhh, o ja, nu kan ik zeker niet meer terug?

didivos | 22-11-18 | 09:47

didivos | 22-11-18 | 09:47 Alsof de haai stopt met vreten als je hem je been aanbiedt.

sockpuppet | 22-11-18 | 18:03

"Wie in 2019 nog een echt kinderfeest wil meemaken"

Mja. Want 'echt' wordt gedefiniëerd door of een laagje schmink al dan niet dekkend is, toch? Overdramatiseren is ook een kunst, Pritt.

Saboteerik | 22-11-18 | 09:38 | 2

Jij denkt dat het hierbij blijft. Straks zijn kerst pasen aan de beurt en wordt suikerfeest en offerfeest ingevoerd.

Tronald_dump | 22-11-18 | 09:41

Extra vrije dagen ga je mij niet over horen klagen. Wat wil men veranderen aan Pasen en Kerst dan? Daarbij: Zo vastgeroest aan het verleden zit ik niet, jij wel?

Saboteerik | 22-11-18 | 09:48

Eerst het Sint Nicolaas feest en kerstfeest, vervolgens gaat oud en Nieuw eraan. Daarna zijn de muziek festivals aan de beurt (Blank, Alcohol, geluidoverlast, gehoorbeschadigingen en milieu).
Maar geen paniek, de feesten worden ook vervangen.

Obsi | 22-11-18 | 09:37 | 2

Vergeet Vlees niet!

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:56

Dat moet je eens aan Amerikanen uitleggen dat de overheid bepaalt wat je wel en niet mag doen. Niet meer roken, drinken, vette hap halen. Die begrijpen er helemaal niets van, die gaan helemaal loco!

pibasso | 22-11-18 | 10:38

Hier kon je op wachten na de relletjes van afgelopen weekend.
De linkse gedachten gang is namelijk als volgt.
1. rechtse ophef/geweld..... kijk wat een racisten
2. links/gekleurd ophef/geweld..... kijk eens hoe oprecht boos ze zijn op de racisten.

trottle | 22-11-18 | 09:37

Groot gelijk. Hier in Amsterdam een leuke probleemvrije intocht gehad.

Sportschoenen | 22-11-18 | 09:36 | 2

Werden er NSB vlaggetjes uitgedeeld om de 'overwinning' te vieren?

didivos | 22-11-18 | 09:53

divides, dat zijn toch geen uitspraken man.

Sportschoenen | 22-11-18 | 12:01

Jup, bij ons in Elburg blijven de pieten gewoon zwart! En zo hoort het!
Hierbij nodig ik KOZP om in 2019 langs te komen, maar neem dan wel wat zwemvesten mee voor het geval er iemand van jullie hier in de haven stuikelt.

Kamikazepiloot | 22-11-18 | 09:35

Begrijp er niks van. Wat is dan dat Immaterieel Cultureel Erfgoed van de UNESCO waard? Piet staat er echt op hoor. Zwart.

Poesmobiel | 22-11-18 | 09:31

Wat een stel ordehandhavers nu eigenlijk willen is dat die AntiPieten en Kozp stoppen met oproer en opruiing veroorzaken.. nu denken ze bij handhavingoverheid dat dit gaat lukken door de Pieten als roetveegpieten verder het feest te laten doorsourcen, de middenstand wil immers niet dat het kindercadeuatjeschocoladeletterfeest om zeep wordt geholpen. de economie moet wel draaien menschen.. nu denkt dus handhavende burgemeesters dat daarmee het 'gedoe' ook stopt.

FOUT!

Kozp en de zijne zien in deze zwarte piet is racisme de eerste aanzet tot verdere mea culpa afdwingerij van de rascistische blanke bevolking.. wat doet overheid ondertussen... meer Afrika vermenging.. zodat ook daarin straks gelijkwaardige partijen zijn in dit koude kikkerland om de geschiedenis te herschrijven..
Wen er maar aan!

the party just has starting..

volgend jaar massaal over op het kerstfeest.. weg kinderfeest met cadeautjes, suprise-avonden en snoepgoed moet je eens opletten wat de middenstand en groothandel gaat doen..
de grootste omzet is immers rond de Sinterklaas en de Kerst.

fikkieblijf! | 22-11-18 | 09:31 | 3

LOL, alsof kerstmis dan niet net zon grote commerciële bende wordt als Sinterklaas. Maar voor de optimisten onder ons, als we allemaal overschakelen op kerstmis, in de VS zijn er discussies over de vraag waarom Santa Claus blank is. www.vice.com/en_ca/article/av4gaj/san...

dodo12321 | 22-11-18 | 09:43

dodo12321 | 22-11-18 | 09:43

Nou, omdat de Kerstman (Santa Claus = Sint Nicolaas) een door Coca-Cola verzonnen slechte kopie van de Europese Sinterklaas is.
En dat is geen grap.

Bijtendehond | 22-11-18 | 09:58

verder wat Klaas Dijkhof al melde.

pibasso | 22-11-18 | 10:40

Zie dat de kinderen als ze het Sinterklaas journaal kijken het niet eens opvalt dat al 80% roetveeg piet is. Maak er roetveeg Piet van en klaar met dat gezeik.
Liever dat als ieder jaar tegen die aandacht hoerende anti-pieten koppen te moeten aankijken. Zijn die ook lekker hun podium kwijt, kunnen ze zich misschien eens bezig houden zwaardere problemen.

Hiesjes | 22-11-18 | 09:30 | 1

nee hoor, dan komt het volgende.. we moeten met zijn allen ( de blanke burger, plebs etc) een mea culpa geven aan heel Afrika en zijn nazaten.. omdat ooit kort in de geschiedenis enkele Hollandse regenten!! Afrikaanse slaven hielden..

fikkieblijf! | 22-11-18 | 09:32

Prima. Het feest wordt er echt niet minder om. Al dat gezeur.

RBlake | 22-11-18 | 09:30 | 5

Heerlijke feitenkennis: "Het Sinterklaasjournaal is fantastisch uit de startblokken gekomen. Naar de eerste aflevering keken 1,2 miljoen mensen. Dat waren er vorig jaar 988.000."

Hobbiert | 22-11-18 | 10:14

En dat terwijl ook kinderen steeds minder televisie kijken.

JTKDM | 22-11-18 | 10:17

Hobbiert | 22-11-18 | 10:14 Ze tellen er vast alle scholen bij op.

sockpuppet | 22-11-18 | 17:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier in de achterhoek zijn onze Pieten ook gewoon zwart.

XverderNix | 22-11-18 | 09:29

Overigens was de klonering van Sints knecht, die in de liedjes toch echt in zijn eentje is, tot een heel leger van Pieten een veel grotere inbreuk op de traditie dan dat zijn gezicht nu niet meer egaal zwart (of bruin) is. Maar daar hoor je niemand over. Dat de traditie ongemoeid moet blijven is dus een schijnargument.

JTKDM | 22-11-18 | 09:29 | 2

Klopt. Punt is alleen dat het ons door de strot geramd wordt met de valse beschuldiging van rassisme. Eerder veranderingen gingen geleidelijk aan en vanzelf. Nu zorgt Stlvane cs voor polarisatie. De huidige weerstand heeft ze zelf opgeroepen.

Franciscus Borchwerf | 22-11-18 | 09:33

Tradities zijn altijd aan verandering onderhevig. Alleen gebeurd dat altijd vanzelf, zoiets van bovenaf afdwingen, en dan vooral met de argumentatie dat de traditie ontzettend fout is, dat werkt gewoon niet

Pierke Smulders | 22-11-18 | 09:51

We zitten nu al enkele jaren met grootse politieinzet bij intochten ed, kost klauwen met geld. Prima dus, gewoon allemaal over op roetpieten en wachten op de volgende ophef.

An die ARBEIT | 22-11-18 | 09:28

Ik ben wel zo klaar met die discussie. Ik merk dat het mij geen bal meer kan schelen. Er is zoveel mis in zoveel dossiers die wij hier veelvuldig kunnen lezen, het vluchtelingenprobleem waar Europa mee overspoeld wordt, EU bemoeienis die geen grenzen kent enzovoort en het nieuws blijft maar doorgaan op die halve Gario en die andere Bijlmergepigmenteerden. Het zou GS sieren als ze over gaan tot de orde van de dag en hier verder geen woord meer over vuil maakt. De traditie verandert langzaam, Pibasso was hier goed van over de zeik, maar nu is het klaar. Mijn kind zal het helemaal worst wezen en uiteindelijke gaat het om de kinderen. Willen we meer of minder schreeuwers tijdens de aankomst van de Sint de komende jaren? De discussie gaat inmiddels nergens meer over en steeds meer mensen wiens IQ net het dubbele is van hun schoenmaat bemoeien zich ermee en dat komt het hele verhaal niet ten goede.

pibasso | 22-11-18 | 09:27 | 5

@pibasso | 22-11-18 | 09:27 helemaal gelijk: dat gezeik moet maar eens afgelopen zijn. Kinderen maakt de kleur van Piet weinig uit.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:57

@pibasso is woke.

De Bijsluiter | 22-11-18 | 10:41

Je bent niet helemaal lekker bij je harses als je het bewaken van een traditie overlaat aan onvolgroeiden die als ze het voor het zeggen hadden een bord vol snoep als avondeten verkozen.

sockpuppet | 22-11-18 | 17:54
▼ 2 antwoorden verborgen

"Inclusieve Piet, ik hoor je wel maar je werkt niet" Ik schrap Sinterklaas maar voor mijn kinderen. Gezien het multi culturele karakter van mijn thuissituatie hebben we nog Sammiklaus und Schmutzli en Ded Maroz i Snekguriska. Daar doen we het dan maar mee.

Zatkniss | 22-11-18 | 09:27 | 1

Gewoon de pieten vervangen door Krampus, ben je klaar.

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:29

De anonimiteit van een zwarte piet en het mysterieuze dat eromheen hangt is zo leuk. Ik was bij de Sinterklaasintocht in Zaanse Schans en als je ziet dat het eigenlijk gewoon een blond meisje is met een paar roetvegen dan is er toch geen reet meer aan.

Utopische worm | 22-11-18 | 09:27 | 3

Daar gaat het uiteindelijk echt om, het feest verliest zijn karakter. Maar ja, aan de andere kant, wat niet. Het is een verschraling, de zoveelste. Mogelijk gemaakt door uw zgn elite die schijn prefereren boven inhoud.

didivos | 22-11-18 | 09:40

Spannend allemaal he ... en hoe oud ben je..? :)

Saboteerik | 22-11-18 | 09:42

Het gaat niet om jou, het gaat om de kinderen. zucht.

Hobbiert | 22-11-18 | 10:16
-weggejorist-
Koning BongoBongo | 22-11-18 | 09:27 | 1

Als ik me goed herinner heeft het Witte Huis vele jaren lang een zwarte butler gehad. Maar mevrouw Timmer vindt dat negers van dat keurige beroep uitgesloten moeten worden?

Synecdoche | 22-11-18 | 10:50

Mooie meid, die Rebekka Timmer maar zo gestoord als een deur natuurlijk. Enfin, SP he. Roder dan rood dus cultuur en beschaving moet kapodtstuk, alles voor het proletariaat en de partij. Heil Mao!

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:27

De traditie om je gezicht zwart te schminken is al ouder dan Sinterklaas, zelfs lang voordat iemand ooit een neger had gezien in Europa. Het zou echt zonde zijn als door het ongefundeerde geklaag zo'n traditie een slechte naam krijgt.
Maar iets anders, in Afrika is het traditie om je gezicht wit te schminken gaat de VN daar nu ook iets aan doen?
imgur.com/a/HQSFb7j

Papierversnipperaar | 22-11-18 | 09:24 | 1

Uiteraard niet want dat is kunst .. en kultuur... authenticiteit ... uniek ... blabla bla

daytripper | 22-11-18 | 09:27

Mohammed wist het al...................... terreur werkt.

"Om aanslagen te verklaren, is een blik op het leven van de Profeet voldoende. Hij rechtvaardigde de politieke moord voor het heil van de islam. En mensen bang maken, terreur uitoefenen, werd voorgeschreven als een nobele methode om paniek te zaaien onder de vijanden van het geloof.

Activisten weten dit nu ook. Veel trammelant maken ( en een media die het steunt!) zorgt ervoor dat je je zin krijgt.

Kaskensj | 22-11-18 | 09:24 | 2

En terreur vindt al honderden jaren plaats , alleen weet 98% van het deugvolk dat niet .. de ontdekkingsreizigers schreven er al over .. is altijd een gewelddadige "religie "geweest .

daytripper | 22-11-18 | 09:29

Alfacultuur he? Die ideologie past er naadloos op, het recht van de sterkste met de grootste bek.

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:25

Alleen maar een probleem voor wie dat groepje klagende zielepieten geen succesje gunt.

JTKDM | 22-11-18 | 09:23

Rustaaagh Pritt.
Van zwarte piet naar roetveeg is ondertussen "gewoon" verandering.
Misschien ben je inmiddels te oud voor verandering want "vroeger was alles beter"?
Er is weinig mis met roetveegpiet, en het lijkt een mooi compromis. Hou er nou eens over op.
Maar; blijf zeiken op kozp en de voetbalkern, want de extremen zijn wel echt debiel.

mark1487 | 22-11-18 | 09:23 | 1

Compromis tussen wat werkeloze schreeuwers die iedereen haten die het beter doet dan zijzelf, en de rest van Nederland.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:26

Zodra de grote steden om zijn zal KOZP ook de gezellige feesten in de pittoreske kleinere steden en dorpen komen verstieren...... geholpen door de net overwonnen volkeren vanuit de grote steden

Fatwabuster | 22-11-18 | 09:23 | 3

Gelukkig hebben ze in die dorpen nog boeren met giertonnen......

pa_niek | 22-11-18 | 09:27

... en boeren met tasers...

Flatulent | 22-11-18 | 09:55

Zeker weten.

Lupuslupus | 22-11-18 | 10:01

Over 15 jaar hebben we gewoon 2 maanden lang "lichtjesfeest". Geen Sinterklaas, en ook geen Kerst. De kerstboom mag nog maar is uit de tijd. De moderne keus is een duurzaam gekweekte plant die je aan het eind van het feest opeet middels een bescheiden veganistische maaltijd met een alcohol-vrij drankje en via Skype aanwezige vrienden in vele verschillende kleuren.

WammesWonder | 22-11-18 | 09:23 | 3

Kerstboom mag waarschijnlijk nog net, mits zonder lichtjes (want lichtvervuiling) en met biologische kerstballen, duurzame pieken en fairtradekerstkransjes.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:28

Ala er harde wind staat,soms moet je gewoon beetje meeveren.
Wat mezelf bereft,ik ben nu geknakt,bravo Policor.

De Profundus | 22-11-18 | 09:33

Lichtjesfeest, tja het is nu nog grappig, maar zou zomaar waarheid kunnen worden.

LaatsteAvondmaal | 22-11-18 | 13:25

Prachtig dat filmpje van Urk ... doet me denken aan de jaren 50 in Groningen ... hoe spannend en prachtig . Treurig wat in Weekdierenland vandaag de dag gebeurt .
De schreeuwlelijken ( uiteraard ook weekdieren) kijken wel uit zich in Urk te vertonen. Daar weten ze namelijk wel weg met gestoorde oproerkraaiers.

daytripper | 22-11-18 | 09:21 | 1

Echter heeft onze burgervader in het filmpje wel een bontkraagje.

Van Urk | 22-11-18 | 10:23

Ondertussen in 050 :

- kozp-er gaat aangifte van belediging en bedreiging doen en de popo gaat dit ook onderzoeken

- GL is de grootste geworden in onze nieuwe supergemeente : lijsttrekker Glimina Chakor : ,,De kiezer laat een duidelijk geluid horen dat er nu eindelijk maatregelen voor klimaatverandering komen.’’. Lolwut?

- Het goede nieuws : D66 gehalveerd.

Zover het nieuws uit 050, terug naar de studio.

Eierbal-is-fijn | 22-11-18 | 09:20 | 10

@Eijerbal......... Klimaat is een religie en een melkkoe geworden, GL roept maar wat (30.000 bomenplan, tram weer op de agenda etc etc)
Laat ze eens een goed boek lezen met de echte feiten:

De Groene Illusie ..... maarten-vanandel.com/?page_id=108

Gewoon de kille feiten en cijfers op een rij, uw ogen zullen open gaan

Fatwabuster | 22-11-18 | 09:44

Maatregelen "voor" klimaatverandering = voortaan alleen zwaar vuurwerk toelaten.

Synecdoche | 22-11-18 | 10:39

Altijd al een donkerrood nest geweest, Grunn. X66 heeft het verbruid, de PVDA waren ze al langer klaar mee dus dan maar GL. Sterkte jongens en meisjes daar, met name met de milieuheffingen en de parkeertarieven + pro-ISlamitisch beleid. Maar we deugen wel, door op een vrije, zelfstandige, trotse, geemancipeerde Marokkaanse mevrouw te stemmen. God, wat deugen we ontzettend.
#sukkels.

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:16
▼ 7 antwoorden verborgen

Mooi. Dan ga ik als roetveegkikker naar carnaval.
"Kermit de ....."

Gajus | 22-11-18 | 09:20 | 1

Nikker?

Jos Tiebent | 22-11-18 | 09:27

Ach. Het is bekend dat Rotterdam geen hart heeft en nu zelfs ook geen ruggengraat meer heeft. Blijft kansloos volk daar.

mente aperta | 22-11-18 | 09:17

Wedden dat ze volgend jaar toch weer staan te schreeuwen bij de intocht? De intocht verzieken is gewoon hun jaarlijkse dagje uit. De Limburger heeft z'n carnaval, de zeurpiet heeft z'n demonstratie bij de intocht.

MAD1950 | 22-11-18 | 09:17 | 1

Neuh, gewoon die intocht op een werkdag organiseren en die beroepsklagers op dat tijdstip verplicht uitnodigen voor een sollicitatie. No-show is einde uitkering. Moet je eens zien hoe heerlijk traditioneel die intocht gaat verlopen.

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:13

We zijn allang aan het capituleren. Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. Hoe voorkomen we dat het licht uit gaat? De zogenaamde verlichte geesten die in de politiek zitten, zitten al compleet in het duister.

Atheist-Priest | 22-11-18 | 09:16 | 2

Bent u vergeten te ontbijten? Een volk dat voor tirannen zwicht in verband brengen met een negerkarikatuur? Lukt het allemaal?

De Bijsluiter | 22-11-18 | 09:52

Het is gewoon zwichten voor een minimale schreeuwbekken minderheid. Ze zijn hier helemaal gek geworden.

Lupuslupus | 22-11-18 | 10:04

Boos mevrouw heeft niets beters te doen. Staat waarschijnlijk de hele dag voor het raam te wachten op haar vent die gewoon elke dag buiten de deur aan het neuken is.

PijlVader | 22-11-18 | 09:22

De enige reactie onder het stuk komt van een mevrouw die deze gezellige website beheert: revosocialistischemedia.wordpress.com...
Wanneer gaat de overheid eens ingrijpen en dit soort intimiderende, gevaarlijke extremisten van hun bed lichten?

KlunsJohannus | 22-11-18 | 10:55

Kijk eens op dat pakpapier ( via de bovenste link ) waar dat pietje op zit, gewoon een wit pietje hoor, een NL-kind met een pietenmuts, net zoals de sinterklaas ernaast, ook een blank kind met een mijter. En gelukkig hoef je niet bij deze bakkerij te kopen maar zullen er ook genoeg "inclusieve" toko's zijn. En daar zouden mensen die de hele dag beroepsmatig drammen over diversiteit toch juist hartstikke blij van moeten worden? Toch? Toch?

Graaisnaaiert | 22-11-18 | 14:11
▼ 1 antwoord verborgen

KOZP hebben al aan gegeven dat ze de Sint zelf ook willen afschaffen omdat dat een symbool van white privalege is.
Je ziet het ook al in de retails; het gaat nu al bijna meteen over naar kerst, of beter gezegd; de winterfeesten. Het houdt pas op totdat alles stuk is wat we ooit gezellig en leuk vonden. Allemaal danzij policor identity politics om de (nog) kleine groep schreeuwers tegemoet te komen.

beschuitfluiter | 22-11-18 | 09:13 | 1

Na een paar jaar is alles "black privalege", en dan kunnen de blanken demonstreren.
Cirkeltje rond!

Rest In Privacy | 22-11-18 | 10:03

Roetveegpiet. Ik begrijp niet waarom zoveel mensen hiermee instemmen. Hoe moet de buurman of oom Jan nu nog onherkenbaar als piet door het leven? De hele traditie wordt zo ondermijnd. Dan heb ik nog liever pieten die volledig geschminkt zijn in allerlei kleuren, waaronder zwart. De roetveegsukkel slaat de plank mis en de gemiddelde Nederlander lijkt er schoorvoetend mee akkoord te gaan. Wie bedenkt dit soort dingen? Wie heeft die achterlijke roetvegen bedacht?

KlunsJohannus | 22-11-18 | 09:13 | 9

JTKDM | 22-11-18 | 09:25
Dat is historisch onjuist. Zwarte piet bestaat al veel langer dan het sinterklaasfeest zoals dat in de 19e eeuw is ontstaan. Onderdeel van het verhaal is natuurlijk die zwarte, mysterieuze mensen die cadeaus uitdelen. De charme en mystiek van het feest worden compleet om zeep geholpen. We krijgen nu een soort slap politiek correct aftreksel van de kerstman. Wat zijn Nederlanders toch een slap buigzaam volk dat ze zich dit soort dingen laten welgevallen. Bah.

KlunsJohannus | 22-11-18 | 10:50

@KlunsJohannus | 22-11-18 | 10:50,
Ongeacht of dat schoorsteenverhaal historisch juist is of niet, die verklaring voor de kleur van Zwarte Piet wordt al heel lang gegeven en dat daar die roetvegen uit voortkomen kan IMHO niet ontkend worden.

JTKDM | 22-11-18 | 12:23

@kluns
Onderdeel van het verhaal is natuurlijk die zwarte, mysterieuze mensen die cadeaus uitdelen

Nee die waren er om de kinderen wat bang te maken, zodat ze lief bleven. Vandaar de gard en de roe. Ken je geschiedenis!

Ries13 | 22-11-18 | 13:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Het lukt de elite prima; verdeel en heers (en kleed de stumpers financieel uit)!

benjeallanggek | 22-11-18 | 09:13

En hier komt de Goedheiligman gewoon de wijk binnenrollen achterop een tractor mét pietermannen. Van Jan, Henk, Ingrid tot Mohammed, Fatima en Ismael zingen in koor en niemand die zit te zeuren, te janken of te schreeuwen want aan al die Westerse progressieve fratsen hebben wij geen boodschap aan in 0591.
Zo, en nu thee.

Wc-kip | 22-11-18 | 09:12 | 4

KlunsJohannus | 22-11-18 | 09:15
Daar maak ik mij over 3 1/2 jaar wel druk over. Over twee dagen rolt de Sint mijn oude wijk binnen en ondergetekende is er gewoon weer bij om hem te verwelkomen in een klaagneger-vrije zone.

Wc-kip | 22-11-18 | 09:20

Nee. Koffie!

Gajus | 22-11-18 | 09:22

Emmen is een prima plek. Wel wat zwakke broeders (ziekenhuis, dierentuin), maar voor de rest lijkt het me er goed wonen. Je hebt de voorzieningen die bij een stad horen, maar de mentaliteit is er nog gemoedelijk en dorps. Ik kom er regelmatig voor zakelijke verplichtingen. Een heel andere plek dan bijvoorbeeld het naargeestige en chagrijnige Hoogeveen.

De echte Stolwijker | 22-11-18 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ben overigens wel benieuwd hoe de zebra's er over denken; zouden zij gekwetst zijn?

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:10 | 1

wel-niet-wel-niet-wel-niet, moeilijk moeikijk

pa_niek | 22-11-18 | 09:20

Dit gaat pas weg als het gratis geld drastisch verminderd gaat worden

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:09

Toen ik die foto zag, dacht ik even dat er weer een oude-van-dage beroofd en zwaar mishandeld was.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:09

Hier in Rotterdam liepen tot 2 jaar terug rond deze tijd altijd studenten als zwartepiet te collecteren bij stoplichten en winkelcentra etc. Die zijn er niet meer. Ik zag wel wat studenten verkleed als dinosaurus (!!!) collecteren...

Soefkoet | 22-11-18 | 09:08

Philip van der Kloot Meijburg is een laffe rat.

Zwezerik | 22-11-18 | 09:07

Laatste keer dat ik in Rotterdam was had ik toch het gevoel dat ik in Ankara rondliep. Niks aan verloren dus.

Deflatiemonster | 22-11-18 | 09:07 | 2

Atoombom erop en alleen in Ankara zijn ze boos.

eerstneukendanpraten | 22-11-18 | 09:11

Ik had dat gevoel ook, herkende mijn Rotterdam van mijn jeugd (30 jaar geleden) amper meer.

Wijze uit het Oosten | 22-11-18 | 09:12

Mooi!

two ball cane | 22-11-18 | 09:07 | 1

Nou, ze hadden wel een leukere foto van Gerard kunnen kiezen. Maar een kinderhand is gauw gevuld.

benjeallanggek | 22-11-18 | 09:14

Ik vind dit niks want ik ben geboren met zwarte vegen in mijn gezicht. Ook is de samenstelling van Nederland zo aan het veranderen dat in de toekomst bruine mensen echt ook veegpiet moeten gaan spelen, en dat is dus niet mogelijk.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:06 | 1

Bruine mensen kunnen ook roetveegpiet worden. Gewoon negatief schminken.

Rest In Privacy | 22-11-18 | 11:24

Wat. Maakt. Het. Uit.
Geen fuck. Kinderen willen gewoon cadeautjes en pepernoten, hoe die Piet er ook uit ziet.

De Bijsluiter | 22-11-18 | 09:06 | 7

Tradities veranderen.
Zo gaat het mij als echte sinterklaas-purist aan het hart dat men geen gedichten en surprises meer maakt en het tegenwoordig veel meer om de cadeaus draait. En dat de concurrentie met kerst groot is. Terwijl de traditionele Nederlandse kerstviering helemaal niet op de overdreven Amerikaanse variant lijkt. En zeker niet voor 5 december begint.
Of pieten zwart zijn of niet maakt me dan weer geen lor uit. Dat is slechts een heel klein detail in een, klaarblijkelijk, constant veranderend sinterklaasfeest.

two ball cane | 22-11-18 | 10:22

@Lupuslupus
Neen, dat doe ik niet. historiek.net/geschiedenis-van-de-zwa... Als ik niet meeschreeuw hier op de roze panelen in het pro-kamp, ben ik ineens een tegenstander. Het zal me wat zijn. Het is een negerkarikatuur en daarmee soit.

De Bijsluiter | 22-11-18 | 10:29

Mijn opa was in dienst bij de Gemeente, als Knecht. Later promoveerde hij naar Handlanger van de Voorman. Kreeg ie een gulden meer in de week. Feest!

Mammeloe | 22-11-18 | 13:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik stel voor dat iedereen die zwart is wit te schminken.

Kaas de Vies | 22-11-18 | 09:05 | 2

Dat gebeurt in suriname zelf

Rest In Privacy | 22-11-18 | 09:07

Zwarte mensen krijgen nu toch maar mooi allerlei complimenten van demense, dat ze niet gezwicht zijn voor de veegpiet terreur.

echt_links | 22-11-18 | 09:09

Boycot d(i)e handel dan gewoon.

Lt-Kol Kilgore | 22-11-18 | 09:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl