Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Smartphone-terrorist Vincent E. veroordeeld?

Ook in een Tesla met autopilot mag je NIET bellen/appen/filmen. Of wel?

Interessante jurische casus vandaag in de RB. Vincent E., die als zwart balkje dit keer een donkere bril droeg, is het niet eens met de boetes die hij kreeg voor het vasthouden van zijn foon in de auto. Want hij reed niet, want dat deed de automatische piloot van de Tesla. Is wat voor te zeggen. Ja, maar de wet zegt: MAG NIET. En daar is ook wat voor te zeggen. Hedenochtend, per Tesla onderweg naar de rechtbank, filmde Everts zichzelf nog maar eens (zwaar illegaal dus) om uit te leggen dat bellen/appen/filmen in een autopilotauto hartstikke veilig is. Over twee weken (22 november) doet de rechter uitspraak, en tot dan hebben we dus tijd voor een welgemeende welles/nietes discussie. Succes.

Beelden van de aanhouding, oktober 2017

Reaguursels

Inloggen

Als bestuurder mag je een telefoon niet vasthouden. Hij was bestuurder, dus in overtreding. Juridisch 0,0% kans van slagen.

Daarnaast, in een Tesla hoef je misschien niet constant te sturen, je moet wel altijd klaar staan om in te grijpen. Dat gaat minder goed met een telefoon in je hand, dus het argument dat je in een Tesla veilig kan bellen, gaat ook nog eens niet op.

Linkse Lul | 09-11-18 | 12:15

Het is ook technisch mogelijk zonder helm op een motor te rijden, en er zijn genoeg landen waar dat mag. In Nederland is het volgens de wet verboden.

Daar kun je over discussiëren uiteraard, maar de wet is duidelijk.

Hetzelfde geld voor het gebruik van een telefoon achter het stuur van een auto.

Peter_K | 09-11-18 | 11:06

Dat, dus. Maar dit is Nederland, en daar telt de wet niet voor sommige mensen - vinden ze zelf.

Goldfinger | 09-11-18 | 11:17

Moeilijke vent is dat. Alleen daarvoor mogen ze 'm al wel een boete geven.

Draak uit Brabant | 09-11-18 | 10:49

Vincent E. is een moeilijke man die niet begrijpt dat zijn auto niet zelfstandig kan en mag rijden. Ik ben zelf ook al eens aangereden door zo'n stomme stekkerauto in Duitsland. In de handleiding van zijn elektrisch autootje staat ook dat zijn auto niet zelfrijdend is en dat hij de handen aan het stuur moet houden. Hij heeft duidelijk de handleiding niet gelezen en kent bovendien de wet niet. Hier noemen ze een dergelijk iemand gewoon een kloothummel.

rijk | 09-11-18 | 12:36

rijk | 09-11-18 | 12:36
Ja nou ja ik baseer me voornamelijk op die bril en dat hoofd.
Maar wat u zegt zal ik meenemen.

Draak uit Brabant | 09-11-18 | 13:45

Ik zet ook alle!! deuren open als ik ergens sta...

DrSnuggles | 09-11-18 | 09:58

Als mensen de randjes opzoeken dan bekeuren naar vermogen.

djeco | 09-11-18 | 09:47

Misschien later, als álle mensen in een zelfrijdende auto zitten. Het verkeer is nu bij lange na niet betrouwbaar genoeg om een Tesla zijn werk te laten doen en achterover te hamgen. Dus: gewoon opletten en je houden aan dezelfde regels als het plebs....

wazakzegguh | 09-11-18 | 09:22

mensen die zichzelf trendwatcher noemen.... nuff said.

Satria | 09-11-18 | 08:44

En een rode bril nodig hebben om e.e.a. te kunnen watchen om daarmee vervolgens de gehele tijd naar de eigen mobiele telefoon te gaan staan staren.

Watching the Wheels | 09-11-18 | 08:48

Feitelijk heeft deze man gelijk. We zijn in onze idiote wetgeving veel te ver doorgeschoten. We menen met boetes zaken te kunnen reguleren. Dat had dan net zo goed stokslagen geweest kunnen zijn, want, is de achterliggende gedachte; het moet pijn doen, zodat je het niet nog een keer doet. En dat alleen is al een ouderwetse, achterhaalde methode. Meneer doet echt helemaal NIETS fout in het verkeer, houdt zich netjes aan de snelheid, laat de auto het rijden doen (want: is prima mogelijk met zo'n doorontwikkelde Tesla). Hij geeft een prima signaal af. Laat een rechter zich hier maar eens over buigen. Omdat de wetgeving wel vaker hopeloos achter loopt op de hedendaagse ontwikkelingen. Ik heb al 30 jaar moeite met de manier waarop men tracht mij aan een heel arsenaal verzonnen idiote verkeers regels te laten houden. Zo heb ik ook moeite met snelheids overtreding boetes, die NIETS, maar dan ook NIETS met veiligheid te maken hebben. Meermalen aangetoond, maar men blijft die Koos Spee houding erop na houden. Mag niet, die 4 km/h te hard, ist verboten ! Hier, 50 euro boete in je smoel. Nou, wat is de weg ineens een stul veiliger geworden.... poeh poeh. "Oom agent, ziet u deze 380 mm remschijven en 6 pots Brembo's, in combinatie met een Bilstein B12 onderstel?"Welnu, hierdoor sta ik altijd op tijd stil, al rij ik 200+. Oh, en ik heb ook nog 3 VRO's gedaan, een racecursus en slipcursus. Ik denk dat ik wel kan omgaan met die extra 4 km/h extra. Daarbij heb ik in 40 jaar nog nooit een ongeval gehad met de auto of met de motor. Ik kan dit echt wel handlen hoor, of denkt u van niet? Dus in plaats van de moraalridder uithangen en mij nu beboeten voor 4 km/h te hard, probeer intern uw bazen te overtuigen dat je met educatie meer veiligheid bewerkstelligt, dan met dit gele papiertje, dat het mij geheel toestaat de overtreding 100 meter verder opnieuw te begaan. Want op die plek staat u niet. Dus waar hebben we het hier eigenlijk over?" I know, kansloze discussie, maar geeft wel aan dat de wetgeving in veel gevallen slechts bedoeld is om de staatskas te spekken en de politie dient als incassant. Sterker nog, ze hebben jarenlang targets gehad door minimaal een x aantal bekeringen uit te schrijven per jaar. En daar moest men zich strikt aan houden Walgelijk beleid ! IK zeg, HUP hipsterbril, go get 'm !

Betweetert | 09-11-18 | 08:39

@Betweetert | 09-11-18 | 08:39 Pas je nickname maar aan; je praat onzin.

Goldfinger | 09-11-18 | 11:16

@Betweetert, dat schiet niet op. Ik zeg niet dat ik asociaal rijdt, maar elke dag kan ik wel een boete krijgen voor het vasthouden van de telefoon (en als ze om de paar kilometer staan wel een paar per rit) en vanochtend nog een rood lichtje (er was niemand die het kon zien, en er kwam ook niks aan. Maar stoppen en vervolgens weer optrekken is blijkbaar ook niet goed voor het milieu, dus daar heb ik ze weer mee gematst). Ik heb vandaag, en in mijn rijdende carrier (10 jaar) nog nooit een zinvolle boeite gehad (1x inhalen in een 60 zone, pakken ze mij net op het inhaal moment, en 1x tüteren naar een flitsauto die vervolgens een bromsnor achter mij aan stuurde). Laat ik het zo zeggen: Voor de statistieken ben ik een perfecte automobilist (geen boetes en geen ongelukken veroorzaakt).
Ik kan dus elk jaar die bonus van jou opstrijken en alsnog blijven rijden zoals ik dat nu doe, en dat is, als oom agent naast mij in de auto zou zitten, nou niet bepaald een voorbeeldfunctie. Pakkans is zo goed als 0.
Het feit dat je geen boetes krijgt moet dus al bonus genoeg zijn.

OMEGA-ThundeR | 09-11-18 | 11:18

@Betweetert
U zegt: "Meneer doet echt helemaal NIETS fout in het verkeer, houdt zich netjes aan de snelheid, laat de auto het rijden doen (want: is prima mogelijk met zo'n doorontwikkelde Tesla)."

Goh wat heeft u uw nick goed gekozen.
Als u een beetje onderzoek had gedaan had u geweten dat een Tesla NIET zelfstandig kan rijden. Er zijn met deze auto' s al veel,te veel ongelukken gebeurd omdat de bestuurder denkt dat hij slechts passagier is. Ik kan hier zelf over meepraten als slachtoffer.

rijk | 09-11-18 | 12:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Ook mannen met rode brillen en rare kostuums dienen zich gewoon aan de wet te houden, Tesla of niet. Man wat een druktemaker, heel vermoeiend dit soort types

Arietjuh | 09-11-18 | 08:29

Wat ik uit die demo leer is dat als je 3 keer weigert het stuur vast te pakken als auto-pilot dat vraagt deze wordt uitgeschakeld! Maar als je onwel wordt zou deze juist je auto aan de kant moeten zetten lijkt mij. Immers er is dan niemand meer die kan corrigeren.

Simon_GS | 09-11-18 | 08:07

FAIL. Hij zegt zelf in het filmpje dat hij de bestuurder is en moet opletten op het stuurtje. En het is verboden voor bestuurders om een telefoon te gebruiken. Klaar

Bubba | 09-11-18 | 07:49

Ik zou rijbaan-herkenning, afstand-meting, etc. zeker nog niet "zelfrijdend" noemen, eerder rij-assistent.

Tieneus | 09-11-18 | 07:46

Van mij mag ie ook gelijk een boete krijgen voor die achterlijke bril op z'n harses.

reagluurder010 | 09-11-18 | 07:45

Niet alleen de bril, wat een klappenvanger!

Rallywally | 09-11-18 | 07:57

500 euro allen al dat je in zo jupe bak rijd. En dan je gratis mag pakeeren. En dat je altijd het beste parkeer plekje vrij is ik walg van die lui

Haat-links | 09-11-18 | 07:32

Niet allemaal maar vaak denken ze ook voorrang te hebben terwijl dat niet zo is.

reagluurder010 | 09-11-18 | 07:41

Zo, die kan weer een paar honderd euro meer vragen voor drie zinnen drukdoenerij op een bedrijfsdingetje.
Hoe meer mensen je zien hoe beter blijkbaar.
Je moet wat hé.

kloopindeslootjijook | 09-11-18 | 00:53

Lekker slapen achter het stuur van een zelfrijdende auto moet dan toch wel kunnen.

kloopindeslootjijook | 09-11-18 | 00:43

Model x rijders vinden het ook nodig om altijd alle deuren open te zetten. Filmpje is er een mooi voorbeeld. Wat een lutser is die kerel toch.
Zou hem weleens een ogentest willen laten doen of hij uberhaupt mag rijden

A la snackbar | 09-11-18 | 00:21

Deze fossiel van een trendwatcher is inmiddels een karikatuur van zichzelf geworden.

A la snackbar | 09-11-18 | 00:13

Nog steeds een raar verschijnsel hoe die mensen aan hun geld komen.

kloopindeslootjijook | 09-11-18 | 00:44

Heh.. ik dacht heel even dat het Jan Roos was op die feauteau! Maar deze meneer heeft wel heul erg weinig haar.

prakkie | 09-11-18 | 00:03

geweldig zo'n tesla, alleen krijg je wel een dikke energie rekening
als je elke dag moet opladen en dat vind ik dan weer een zwaar minpunt.

derijdendehufter | 08-11-18 | 23:22

ik rij een Flintstone auto, veel goedkoper !

meso1 | 09-11-18 | 03:15

Ik snap niet dat die zelf rijdende accu's toegelaten worden door de RDW. Er hoeft maar een bitje om te vallen en het kreng rijdt je morsdood.

poisonivy | 08-11-18 | 21:58

Precies. Ik verbaas me er ook over. Kalveren gaan nog verdrinken..
n.b. rechter mag wmb laten meewegen dat we het hier over een complete totaallul en fakehipster hebben.

Shareholder II | 09-11-18 | 01:27

Dat heb je met humans ook dus dat is geen argument. Het is nu al zo dat autopilot rijden minder ongelukken geeft dan een mens en op termij zal dan ook de wet aangepast moeten worden. Vincent is alleen een beetje vroeg.

Simon_GS | 09-11-18 | 07:08

Zelfrijdende auto's hebben momenteel nog
het IQ (verkeersinzicht) van een dronken rhesus aap.
Dus beter even blijven opletten maar...

hotmint | 08-11-18 | 21:43

Klopt niks van. Als je aantal km's en ongelukken van zelfrijdend en niet zelfrijdend vergelijkt zijn ze veiliger.

Simon_GS | 09-11-18 | 07:10

Tesla rijders sowieso 20 jaar zonder aftrek van voorarrest geven..

kat-de-kat | 08-11-18 | 21:15

Wat me opvalt is hoeveel van die rijdende iPhones met pech langs de weg staan. Wat ook opvalt is dat bestuurders van die apparaten altijd stoer doen bij het stoplicht, maar op se snelweg nooit harder dan 80 rijden. Komt dat omdat de accu anders binnen 20 km leeg is?

De Pilsvogel | 08-11-18 | 20:57

Klopt, snel optrekken en dan ook nog verbaasd naast en achter zich kijken hoe of dat een 15 jaar oud barrel met hoge torque in de buurt blijft.

Zwizalletju | 09-11-18 | 00:14

In de winter met de verwarming aan, koplampen erbij in ochtendspitsfile.

kloopindeslootjijook | 09-11-18 | 00:45

helemaal humor is de accuradius in de winter. LOL

meso1 | 09-11-18 | 03:14
▼ 1 antwoord verborgen

Je gaat ook niet met drank op achter het stuur van een auto met autopilot zitten. Dat ding is een hulpmiddel, je moet zelf er bij blijven om in de kunnen grijpen. Als die vent dat niet snapt, rijbewijs afnemen.

Gewinflipt | 08-11-18 | 20:36

kan je zo'n Tesla eigenlijk ook leeg, zonder passagier, ergens heen laten rijden? (zoals Kitt) Kan hij dan ook de kinderen naar school brengen?

Padre Grassi | 08-11-18 | 20:53

De wet is nog niet aangepast voor autonoom rijden. Dus al kan het wel, het mag niet. punt. boete terecht. Ook Tesla rijders gewoon twee handen aan het stuur. Volgende zaak.

Nathal | 08-11-18 | 20:31

Zo simpel is het niet. Daarmee zeg je dat elke wet terecht is. Een wet kan moreel verwerpelijk zijn.

Denk dat deze heer wil aantonen dat de wet discutabel is. En daar kun je het (niet) mee eens zijn.

upbeat | 08-11-18 | 21:24

De wet op het afschaffen van het referendum is moreel verwerpelijk. Orgaandonatie. Verwerpelijk. Verdrag van Maastricht, Verdrag met Oekraine. Alles verwerpelijk en zeer discutabel. Wet is wet.

Frau Merkel | 08-11-18 | 22:51

Ik vind dat je sowieso een boete moet krijgen als je een Tesla rijdt. Wat een armoe. Beetje op mijn kosten soepel doen. Koop gewoon een goede Duitser. Rijdt beter. En betaal deze prive, van een beetje dividend ofzo.

Happy People | 08-11-18 | 20:27

Vandaag weer iemand op een file ingereden. Als we ons nou eens allemaal concentreren op de weg, je kan er weer donder op zeggen dat die auto's ook weer hun mankementen hebben.
De weg is al gevaarlijk genoeg zonder al die truken.
Doe een beetje ouderwets mindfull en doe gewoon datgene wat je aan het doen bent met je aandacht erbij en niks anders tegelijk.
Word je ook een rustiger mens van.

letopuwzaak | 08-11-18 | 20:12

Autopilot rijdt veiliger dan een mens, dat u het maar even weet. Het is nog niet helemaal foutloos, maar wel foutlozer dan enen levenden mensch. Alleen is het nog zo dat een fout van een mens beter maatschappelijk wordt geaccepteerd dan van deze nieuwe techniek. Kwestie van tijd, dan hebben we dat achter ons.

Crusher | 08-11-18 | 20:59

Daar geef ik u wel gelijk in maar we willen gewoon te snel.
Waarom niet gewoon accepteren dat er een fase is waarin we nog wel actief mee blijven kijken en rustig aankijken hoe de techniek zich ontwikkelt.

letopuwzaak | 08-11-18 | 22:43

Autonoom is een diesel die zonder stroom kan draaien....

Ghibli | 08-11-18 | 20:01

Wat een domme mensen ook. "Ik wordt aangehouden door de politie" Nee sukkel dat heet staandegehouden worden. Staande-gehouden. Aangehouden is als je mee moet naar het bureau in een politieauto zelf, geboeid al dan niet.

Klutskwijt | 08-11-18 | 19:06

Is dat jouw definitie van intelligentie? Het wel of niet kennen van politiejargon? Want voor de gewone mens is aanhouden gewoon hetzelfde als staandehouden. Althans, volgens de Van Dale dan. Maar ja, wat weten die er nou van. www.vandale.nl/gratis-woordenboek/ned...

John McClane | 08-11-18 | 19:31

"Ik wordT" ziet er niet zo heel geweldig uit... maar inhoudelijk hebt u gelijk.
Enne John McClane, er zit een behoorlijk verschil tussen het strafrechtelijke begrip 'staande houden' of 'aanhouden'. Ik zou zeggen, lees u eens in in de materie.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 19:40

Lol @eefjewentelteefje

letopuwzaak | 08-11-18 | 20:09
▼ 1 antwoord verborgen

Deze Musk pijper vind het nodig om hiervoor naar de rechter te gaan. Wacht maar tot Vlad of Igor je Tesla hackt en het kreng ineens linksaf stuurt op de snelweg. Houd je aandacht altijd bij het verkeer!

bonkiemayo | 08-11-18 | 18:53

Ik haat al die onnodige automatisering. Veel moderne apparaten doen vaak dingen die je helemaal niet wilt.

telelezer | 08-11-18 | 19:22

telelezer Jetten?

getzappad | 08-11-18 | 19:52

@telelezer. Helemaal mee eens.

letopuwzaak | 08-11-18 | 20:13

De wet zegt: mag niet. De rechter houdt zich aan de wet. Waarom genereert dit aandacht?

John McClane | 08-11-18 | 18:51

Omdat iedereen weet dat het een kwestie van tijd is dat je niet meer handmatig achter het stuur mag kruipen omdat het te gevaarlijk is.

Simon_GS | 09-11-18 | 07:14

Kansloos. De bestuurder mag geen mobiel vasthouden, en de definitie van bestuurder is: "bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;"

nieuwe_Deen | 08-11-18 | 18:50

In China is dit een paar keer volledig mis gegaan en hebben bestuurders zichzelf te pletter gereden omdat de Tesla verkoper ze had verzekerd dat de auto volledig autonoom zelfrijdend was en geen ingrijpen van de chauffeur nodig had.

Osdorpertje | 08-11-18 | 18:46

Ja maaaaaaarrrrrr.... China heeft voldoende inwoners voordat "Darwin" merkbaar wordt.

klimgek | 08-11-18 | 18:55

De echte vraag is of je met zulke dikke brilglazen een rijbewijs mag hebben.

Ghibli | 08-11-18 | 18:41

"automatische piloot" en "zelfrijdenden auto" bestaat nog niet (alleen Google heeft deze) en Testla auto's zijn dit niet.
Tot die tijd valt dit onder Rij-ondersteuning (net als cruise control).
Dus rechtzaak is kansloos.
Kijk ook even naar Comma.AI die gewoon met een Android Appje + AI even alle BESTAANDE (moderne) auto's dezelfde tech geeft als in Tesla's tegen een fractie vd prijs. lol

meso1 | 08-11-18 | 18:40

Voor de jaloerse losers hiero. Dit is Vincent Everts alias IT/Internet goeroe, die mbv een setje verkochte BTC een mooie Tesla heeft aangeschaft.

drammerd | 08-11-18 | 18:34

Ja maar hij rijdt als een wijf.

Papa Jones | 08-11-18 | 19:27

Fijn voor Vincent. Maar Vincent moet zich nog steeds aan de wet houden ook al vind Vincent die wetten maar onzin omdat Vincent een Tesla rijdt. Vincent gaat dit ook gewoon kansloos verliezen.

TheLuggs | 08-11-18 | 20:00

ookal was het elon musk zelf, de Tesla's zijn nog NIET volledig autonoom en dit is gewoon een kutactie van een aandachtsgeile "internetgoeroe"

Sloth_on_meth | 08-11-18 | 20:19

Vincent is wel een leuke gast. Beetje adhd’er, maar verder geen kwaaie.

joe vago | 08-11-18 | 18:22

Mij ontgaat het nut van een zelfrijdende auto wanneer je je niet met andere dingen bezig mag houden. Als je dan toch met beide handjes aan het stuur moet zitten, kan je net zo goed zelf rijden.

Johnny_Hoogerland | 08-11-18 | 18:21

Wat een zielepoot.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 18:19

Ik lach me dood als straks de techniek wel zover is dat het veilig is, die autopiloot. Want dat betekent dus dat je straks geen rijbewijs meer nodig hebt om je met een auto voort te bewegen. Dan krijg je dus taferelen als een Tesla met twee peuters op de achterbank, die naar de peuterschool worden gebracht. En, over dertig jaar heeft dus bijna niemand meer een rijbewijs. Behalve dan die paar die hards zoals ondergetekende die tot in lengte van dagen hardnekkig het stuur willen blijven vasthouden, van hun ouwe roestige doch zeer degelijke Jap. Met electrische ramen, hee.
Het enige wat mijn auto uit zichzelf hoeft te doen, is schakelen. Want daar ben ik te beroerd voor. Bovendien heb ik vaak iets in mijn hand, zoals een bakje koffie ofzo, of een telefoon. Of ik ben een shaggie aan het draaien.

VanBukkem | 08-11-18 | 18:19

@W-F
Die medische keuring stelt maar weinig voor, en het lijkt me dat ouderen die daar niet meer doorheen komen ook niet in een Tesla thuishoren. Zouden ze dan namelijk nog wel in staat zijn om hun bestemming te programmeren? Ik betwijfel het.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 19:47

Waarschijnlijk in de toekomst stappen we inderdaad in zo'n bubbel die ons op de auto piloot thuis brengt.
Allemaal bubbeltjes in de lucht die hun eigen koers bepalen tov de andere bubbeltjes.
Maar zover zijn we nog niet.
En met die technologie komen ook veel ethische vraagstukken. Helaas gaat 'de markt' de ethiek bepalen.
En zal er ook veel mis gaan omdat we te snel willen.

letopuwzaak | 08-11-18 | 20:16

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 19:47
Als je geen bestemming aangeeft dan gebruikt de huidige Tesla navigatie software de eerstvolgende locatie uit je elektronische agenda en anders je thuis locatie als bestemming. Volgens mij kan je ook spraakgestuurd een bestemming opgeven.

W_F | 08-11-18 | 20:58
▼ 1 antwoord verborgen

Nietes! Wat een figuur zeg.

Geconcentreerde_Anne | 08-11-18 | 18:16

Rijbewijs afpakken lijkt mij meer op zijn plaats. Tesla zelf geeft ook uitdrukkelijk aan dat dit niet de bedoeling is, en is absoluut niet blij met dit soort dwazen.

captainobvious | 08-11-18 | 18:08

Afgunst blijft een erg aanwezige eigenschap hier.

Janas | 08-11-18 | 18:06

ach gut … wat schattig.

Jahowiseffe | 08-11-18 | 18:12

Afgunst? Eerder afschuw wegens het ontbreken van verantwoordelijkheidsgevoel.

Papa Jones | 08-11-18 | 19:30

Volgens mij was er vrij weinig interessant aan de casus. Die kerel moet gewoon normaal doen en niet kantoortje spelen op de snelweg. Zelfrijdende auto's hebben nog altijd een toezichthouder nodig, en niet eentje die om de minuut even door z'n voorruit geluurd.

Ggroengras | 08-11-18 | 18:03

Klopt dat is (voorlopig) de afspraak en daar heeft meneer zich aan te houden.
Verder is die autopilot vooral nog een gimmick, je gebruikt het nauwelijks.
Je zit daar toch, moet op intervallen actie ondernemen, dan kan je net zo goed zelf rijden.

Berbaar | 08-11-18 | 18:15

Afspraak? Het is gewoon de wet.

GOEM | 08-11-18 | 18:45

De vraag is dus of de wet al voorziet in deze manier van besturen van auto's en wat zegt Tesla zélf over deze materie. Stel dat zij waarschuwen dat een fysieke bestuurder altijd beschikbaar moet zijn voor noodsituaties dan zou je zeggen dat meneer gewoon in overtreding is en terecht een boete heeft gekregen.

Niet per se een slechte zaak, goed om dit te laten toetsen. Immers, als die Tesla's meer en meer gaan rijden straks heb je ook jurisprudentie nodig.

BeunDeHaas | 08-11-18 | 18:01

Druk aandachtvragend mannetje die een gratis tesla heeft gekregen en in ruil daarvoor moet hij natuurlijk de hele tijd zeggen hoe fantastisch die auto is. Iedereen weet inmiddels dat de kwaliteit redelijk inferieur is. Verder moet hij gewoon kappen met belastingcentjes verbranden en gewoon die boete betalen.

Hunter S. Thompson | 08-11-18 | 18:00

Ja zeker, tesla geeft behoorlijk veel auto's weg aan mensen waarvan ze denken dat die invloed hebben. Dat is ook ongeveer het enige dat ze aan marketing doen. Prima manier ook. ALs ik jou was zou ik de verschillende fora eens bekijken. Verder verplaats ik me er zelf regelmatig in. Afwerking is drama, kwaliteit is van een bedenkelijk niveau. De model 3 heeft nog meer problemen. Dat er veel mensen positief over zijn komt omdat het een soort apple is. Fanboys blijven fanboys, wat ze ook doen.

Hunter S. Thompson | 08-11-18 | 18:36

Geef eens een geloofwaardige bron voor dat Tesla auto's weggeeft aan 'influencers'? Alle automerken hebben weleens problemen, is met Tesla niet anders, maar feit is dat klanten van Tesla de auto's verhoudingsgewijs hoog waarderen. De link met Apple snap ik niet zo goed, je haat gewoon alle populaire producten als een soort hipster? Haters blijven haters, wat ze ook doen.

Blasfemie | 08-11-18 | 18:49

Google even op "influencer marketing tesla" het is zo ongeveer het enige waar ze bij de marketingafdeling geld aan uitgeven. Tesla heeft bv heel veel groenlinks stemmers als eigenaar. Zo lang dat ding geen co2 uitstoot vinden ze die auto geweldig, al valt hij van ellende uit elkaar. Kijk eens wat een Wouter Karssen over tesla te zeggen heeft. Verder adviseer ik je echt om eens op wat fora te kijken wat voor problemen mensen met die auto hebben en dat al na een paar jaar. Dan kun je zelf wel bedenken wat er van over is na een jaar of 10. Verder vind ik ik een model s fantastisch rijden en heb ik er geen hekel aan.

Hunter S. Thompson | 08-11-18 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hopelijk krijgt die klootzak een gevangenisstraf en raakt hij zijn rijbewijs voor langere tijd kwijt. Als je bewust anderen ongevraagd voor proefkonijn laat spelen en dus in levensgevaar brengt ben je onverantwoordelijke hufter van de smerigste soort.

Wedstrijdkrokodil | 08-11-18 | 18:00

Mensen die op autopilot rijden 6 maanden rijontzegging a.u.b.

poiuytrewq | 08-11-18 | 17:59

Haha Tesla... Ik ken niemand die meer dan 50000 km per jaar rijdt die zon ding heeft.
En niet zonder reden. Totaal overschat product. Voor woon werk verkeer is ie wel leuk en redelijk exclusief.

duitsel | 08-11-18 | 17:58

Ik wel, en die zijn erg blij met het gratis opladen.
Ding is vrij snel terug verdiend

frickY | 08-11-18 | 18:38

Schipholtaxi's.

John McClane | 08-11-18 | 18:47

Kent u überhaupt iemand met een Tesla?

BozePaarseMan | 08-11-18 | 19:20
▼ 1 antwoord verborgen

Je hebt een standaard carkit en een joekel van een scherm in je middenconsole. Hij kun je alles op wat je ook op je telefoon kan. Waarom wil je dan nog een telefoon vasthouden als je rijd ?!?!? Meneer is gewoon een aandachtshoer.

Roellie | 08-11-18 | 17:56

Dit. Meneer heeft een ego zo groot als de benelux en denkt met een grote muil overal mee weg te komen. Dit gaat leuk worden bij de veroordeling.

prakkie | 09-11-18 | 00:12

Ah, meneer is al veroordeeld en mag 750 euro aftikken.

prakkie | 09-11-18 | 00:16

Ik mis vroeger.

rodeolifant | 08-11-18 | 17:54

Paard en wagen. Lijkt me fijn in het straatbeeld. (Niet overal, maar soms).

letopuwzaak | 08-11-18 | 20:19

Want het paard wist meestal de weg naar de stal wel. Kon je als koetsier laveloos op de bok zitten.

Synecdoche | 08-11-18 | 21:54

Ik mis de tijd van de opel kadett en ford taunus. Heerlijke hobby-auto's. Je kon met een brommer om het motorblok heen en alles was zelf te repareren. moet je nu eens proberen.

prakkie | 09-11-18 | 00:14

Wat een irritante vogel. Verder groot gelijk van de rechter.

alexbl | 08-11-18 | 17:51

Wat vind de rechter dan?

Drunken_Pumpkins | 08-11-18 | 17:57

@ Drunkin Pumpkins,
"Wettelijk en overtuigend bewezen geacht". Veroordeeld beklaagde voor de boete van €250. Plus de proceskosten wegens doelbewust onnodig belasten van het rechtssysteem, a raison €500". Bedankt voor het filmpje. Next!

kotelet | 08-11-18 | 20:07

Heel apart: Tesla geeft duidelijk (en overal) aan dat de auto een fysieke bestuurder nodig heeft omdat autopilot gewoon nog niet geschikt is voor geheel autonoom rijden. Daaraan werkt men wel hard, maar dat is nu nog niet het geval. Het systeem is nog volop in ontwikkeling. Houd me ten goede, maar volgens mij moet je daar zelfs mee akkoord gaan door een en ander te bevestigen alvorens je de auto uberhaubt in gebruik kunt nemen. Daarbij gelden gewoon de verkeersregels van het land waarin je de auto rijdt.

En toch heeft deze babyboomer met hippe bril geheel 'autonoom' besloten dat Tesla maar wat uit haar nek kletst en de verkeersregels niet voor hem gelden. Heel erg typisch.

kotelet | 08-11-18 | 17:50

Deze meneer lijkt me nog lang geen 60+ en is dus géén babyboomer.
Verder okeje tegel hoor.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 18:17

@ Eefje. Je hebt gelijk, mijn fout!

kotelet | 08-11-18 | 20:10

Hij is van 12 mei 1959, grensgevalletje qua babyboomer dus...
Heb vroeger in hetzelfde bedrijf gewerkt, deze meneer is knettergek.
Noemde zich toen al “World-wide evangelist” i.p.v. vertegenwoordiger.
On-topic: Het was weer eens tijd voor wat aandacht, er zaten wat gaten in de agenda en hoppekee meneer verzint een reden om zichzelf interessant te maken. Duikt binnenkort ongetwijfeld weer op in de één of andere talkshow. Walgelijke gast!

tegekvoorwoorden | 09-11-18 | 08:08

Wanneer is de Deel Tesla trouwens beschikbaar?

Mark Verheijen | 08-11-18 | 17:50

gaan wij nog meemaken
Abonnement afsluiten
Pa om 0730 naar het werk, kinders om 0830 naar school, 1100 het vrouwtje naar tennis, etc
Geen verkeersborden, lantarenpalen, stoplichten, etc. etc

Joost2B | 08-11-18 | 17:58

Nederland is verloren. Fake onderzoeken maken de dienst uit. Referenda daarentegen zijn afgeschaft. Deze week:
Kinderen willen roetveegpiet
www.telegraaf.nl/nieuws/2775282/kinde...
Nederlanders willen geen zelfrijdende auto's.
www.ad.nl/auto/nederlanders-willen-ge...
We zijn uitgekomen op het niveau van de USSR. De kranten zijn allemaal staatscouranten. De deugers bepalen de loop der dingen en als je iets anders beweert ben je een populistische, seksistische racist.

Langshetrandje | 08-11-18 | 17:48

Er zijn gewoon teveel (slecht uitgevoerde) onderzoeken.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 17:54

Het is toch heel simpel lijkt me. Autonome autos mogen hier nog niet de weg op zonder bestuurder. Dat het ding assisted drive heeft en deels zelf taken kan uitvoeren maakt nog niet dat je zelf dan geen bestuurder bent die niet moet opletten. Gewoon op nieuwe wetgeving wachten kerel.

Shalalieshalala | 08-11-18 | 17:46

Zelf ben ik ook Tesla bezitter, maar sorry Vincent, ik vind je een aardige kerel, maar het mag gewoon niet.

En daar hoeft niet eens een rechter aan te pas te komen: In de wet staat gewoon dat het niet mag, full stop. Een autopilot is een _hulpmiddel_, niet een vervanger van de bestuurder. Je mag er als bestuurder gebruik van maken, maar het ontslaat je niet van je verantwoordelijkheid zelf op te blijven letten.

Chuck the plant | 08-11-18 | 17:44

Interessant deze casus ook voor verzekeraars. Wat als er 2 tesla’s met automatische piloot op elkaar klappen?
Blijf je juridisch aansprakelijk als de auto autonoom rijd?

Trumme | 08-11-18 | 17:44

Dan betalen Elon de Overheid toch? Toch?

Mark Verheijen | 08-11-18 | 17:48

Deze aandachtshoer sla ik even over. Het is ook nieuws voor me dat Tesla deze wijze van gebruik zou steunen, lekker op je telefoon kijken en af en toe tegen je stuur tikken.. terwijl je als bestuurder gewoon de eindverantwoording draagt over alles wat die auto doet en dus op het verkeer zou moeten letten. Zelfs als de techneuten zeggen dat het kan zal de juridische afdeling zich altijd nog indekken. Of heb ik iets gemist?

noerg | 08-11-18 | 17:42

Ja, die bewering is een hoax. Denk jij nu echt dat al die nieuwe autos die nu verkocht worden over 10 jaar al van de weg af zijn? Of zelfs de autos die nu al 10 jaar oud zijn? Of die van 20 jaar oud?

Autonoom rijden evangelisten hebben allemaal baat bij het verkondigen van het evangelie. Zij die geen belang voor of tegen hebben, hebben vaak een hele andere visie.

Gregovic | 08-11-18 | 17:49

Yep, zwaar HOAX. Het is meer een ongefundeerde wens.

poiuytrewq | 08-11-18 | 18:00

In 2011 kregen auto's dagrijverlichting aan de voorkant. Het merendeel rijdt nog zonder rond na zeven jaar. Dat zegt wel iets over de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark.

voldemort | 09-11-18 | 05:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat de rechter met bedanken voor het aangeleverde bewijsmateriaal de boete gewoon verdubbeld. Je blijft met je klauwen gewoon van die telefoon af tijdens het rijden. Simpel. Zelfs Tesla zelf zegt dat de bestuurder ten alle tijden de bestuurder blijft en dus verantwoordelijk en oplettend moet blijven.

Gregovic | 08-11-18 | 17:42

Wettelijk gezien was hij toch gewoon de bestuurder ?
Oké, de auto heeft wat geavanceerde rijhulpen, maar Vincent was de bestuurder.
Kortom, dokken maar.

Wijze uit het Oosten | 08-11-18 | 17:39

Mag ik zeggen dat ik Vincent een ongelooflijk slappe lul vind? Ja, dat mag ik zeggen.

Papa Jones | 08-11-18 | 17:38

Muil dicht, Nico.

Knisperende_Tissue | 08-11-18 | 17:39

Nico?

Papa Jones | 08-11-18 | 17:40

Meneer heeft wel vertrouwen in de techniek.
Persoonlijk moet ik er helemaal niks van hebben, die zelfrijdende auto's. Okee, voor sommige mensen zal wel het een verbetering zijn, qua rijgedrag, maar ik hou liever zelf de handen aan het stuur.
En het allerallerallerlaatste wat ik ooit zou willen, is een auto die op het internet is aangesloten. Flikker op. Je moet wel knettergek zijn -ik ga nog liever fietsen- om dat te willen. Want dat betekent natuurlijk gewoon dat straks iedere 15 jarige puber of Noord Koreaan je auto kan hacken. Met alle gevolgen van dien.

VanBukkem | 08-11-18 | 17:36

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n auto reageert op aardbevingen in Groningen...

Patje2011 | 08-11-18 | 17:40

Ja, leuk zelf sturen, maar als ik ooit oogproblemen zou krijgen is de keus tussen openbaar vervoer een een zelfrijzend auto heel snel gemaakt.

W_F | 08-11-18 | 19:18

Kwestie van tijd dat een dergelijke gek iemand(en) doodrijdt terwijl hij zijn dopamine op peil houdt middels facebook.

o)+ | 08-11-18 | 17:32

Volgens Vincent mag je dus tegelijkertijd iemand doodrijden en dit met je mobiel filmen.

Papa Jones | 08-11-18 | 17:53

Maar wel verticaal.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 17:54

Waarom krijgt die Vincent ineens zoveel aandacht? Wat een intense klapmongool is dat toch. Dat oppervlakkige over enthousiaste gelul over allerlei nieuwe techniek waar hij inhoudelijk de ballen verstand van heeft.

Bewijst maar weer dat het geen zak uitmaakt of je ergens inhoudelijk iets vanaf weet, zolang je maar hard praat en doet alsof.

MPdeH | 08-11-18 | 17:30

Waarom moet je verstand hebben van de techniek, als het werkt?

Fiets | 08-11-18 | 17:31

Ik heb ook geen idee hoe de motor van een normale auto precies werkt, of een hybride auto. Heb wel mijn rijbewijs. Ik weet dat als het olielampje gaat branden er olie in moet. Als er andere rode lampjes gaan branden gaan er andere dingen verkeerd; Mag ik nu niet meer rijden van je?

Weet jij hoe SSL in elkaar zit? Of een reverse proxy voor een website? Loadbalancer? Firewall? Nee? Stop dan maar met typen, je bent volgens eigen zeggen ongeschikt om hier te guren.

peterdh | 08-11-18 | 17:36

Gaat niet per se over dit filmpje maar over het feit dat deze complete No no iedere keer weer op mijn YouTube suggesties naar voren komt
Maargoed genoeg andere voorbeelden

MPdeH | 08-11-18 | 17:36

Hij zegt in het filmpje "IK reed gewoon rustig".

Casus klaar, schulding. Betalen.

Knufter | 08-11-18 | 17:24

Met jou wil ik wel samenwerken bij het OM.

kwark001 | 08-11-18 | 17:27

Mensen als Vincent praten altijd net iets te hard in openbare gelegenheden, onderwijl heimelijk om zich heen kijkend of ze wel gehoord en, vooral, gezien worden.

Superior Bastard | 08-11-18 | 17:24

Hele vermoeiende man. Een aandachtstrekker eerste klas.

brutus68 | 08-11-18 | 17:37

Ik word altijd een beetje baldadig als ik zo iemand hoor raaskallen. Dan laat ik een flinke ruft op het moment dat-ie stilvalt of zo.

Papa Jones | 08-11-18 | 17:47

Vreselijke vent inderdaad en die bril en dat jasje zijn misdaden tegen de mensheid. Preventief opsluiten! Ghehehe.

Basil Fawlty | 08-11-18 | 18:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ooit met zo een gek meegereden. De sensoren geven je een vals gevoel van veiligheid en intussen je facebook bijwerken op de tablet in de middenconsole is ook al niet slim te noemen. Ik zat meer op mijn gemak in een lotus die onmogelijke bochten vlotjes nam

Lt-Kol Kilgore | 08-11-18 | 17:23

Werkt prima en theoretisch is het volkomen veilig om te bellen met autopilot ingeschakeld.
Probleem is dat de handhavers (nog) niet kunnen waarnemen of er van de autopilot gebruik gemaakt wordt dus vooralsnog is het voor iedereen verboten.

Berbaar | 08-11-18 | 17:21

Tesla zegt van niet, de praktijk zegt ook van niet (al tenminste 2 doden gevallen omdat de Tesla besluit rechtdoor een betonnen rijbaanscheiding in te rijden). Dus Nee, het werkt niet prima in is theoretisch NIET volkomen veilig. Tesla zegt niet voor niets dat de bestuurder ten alle tijden op moet blijven letten!

Gregovic | 08-11-18 | 17:44

Gregovic | 08-11-18 | 17:44
Dan moet je er ook even bij vermelden dat de kreukel-zone voor die betonnen afscheiding al meerdere keren verwijderd was omdat een auto met een zelf-sturende bestuurder had geprobeerd er doorheen te rijden. Het was niet alleen voor computers een verwarrende weg situatie.
Wij hebben in Nederland vierkante blokjes op de weg die een splitsing van de rijbaan aangeven. In America wordt de rijbaan eerst iets breder tot er een obstakel midden op de extra brede rijbaan staat.

W_F | 08-11-18 | 19:28

Iemand die zulke lelijke pakken draagt is bij voorbaat schuldig. Dit is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen.

brutus68 | 08-11-18 | 17:20

Als de rechter hem in het ongelijk stelt, krijgt hij nog een bon extra voor het nogmaals rijden met telefoon in de hand. Het bewijsmateriaal heeft hij hierbij geleverd.

Mr_Natural | 08-11-18 | 17:20

De wet is duidelijk (geen smartphone in je hand tijdens het autorijden) dus de uitkomst van die rechtszaak lijkt me ook duidelijk. Maar ik heb toch liever een Tesla met Autopilot achter me zitten waarvan de bestuurder ligt te slapen dan een ambtenaar in een Citroen zonder Autopilot die een hele werkdag erop heeft zitten. Bij die Tesla weet ik tenminste zeker dat die vol op de rem gaat bij een noodstop, bij een Citroen is dat nog maar de vraag. Wat dat betreft is die wet inderdaad achterhaald.

Ardbeg | 08-11-18 | 17:20

De Tesla is wat KITT uit Knightrider vroeger was. Komt voorrijden als je hem roept, springt probleemloos over wegblokkades heen en is in voor een goed gesprek onderweg. En is juridisch aansprakelijk als ie fouten maakt (via de Knight Foundation).

Osdorpertje | 08-11-18 | 17:18

Boven de wet willen staan met een subsidie auto die je eigenlijk niet zelf kon betalen zonder bijdrage van de staat moeten we niet willen inderdaad.
Neem dan een taxi als je wil bellen in de auto maar stop met dit soort onzin.
Dit is het zelfde als je jezelf 20 jaar jonger willen laten verklaren door de rechtbank.. waanzin dus.

memyzelfandai | 08-11-18 | 17:18

FYI. Hij kan prima een Tesla betalen. Het is ook al zijn tweede. En zijn derde heeft hij al gereserveerd. Verder kunnen we vroeg of laat allemaal bellen in de auto, daar hoef je geen taxi meer voor te bestellen. De vraag is of dat nu al kan, op de snelweg. Volgens mij kan dat in deze Tesla prima.

Ardbeg | 08-11-18 | 17:23

@Ardbeg
Of het kan is een tweede. Het mag eenvoudig niet. Omdat de chauffeur altijd verantwoordelijk is en altijd snel genoeg moet kunnen ingrijpen (ook als de software dat beter zou kunnen). Misschien dat het ooit nog veiliger wordt als alle auto's autonoom zijn en met elkaar kunnen overleggen, maar tot die tijd blijf je als chauffeur strafbaar als je achter het stuur je niet nadrukkelijk met de besturing bezig houdt. Wil hij dat niet, dan huurt hij maar een chauffeur.

Synecdoche | 08-11-18 | 21:48

Synecdoche | 08-11-18 | 21:48
Het mag inderdaad niet, daar gaat die rechtszaak dan ook over. Vroeg of laat mag het wel, daar ontkom je niet aan. Ik vind dat het op de snelweg al mag.

Ardbeg | 09-11-18 | 09:31

Dat kost Tesla klanten. Waarom zou je anders zo een lelijkerd op rubber nemen? De volgende Tesla waar het wel in mag heet dan ook tesla phonix.

MistaRazista | 08-11-18 | 17:18

Maakt niet uit hoe goed de technologie op dit moment is, bij wet is het nog steeds verboden om je mobiele telefoon te gebruiken achter het stuur. Naar mijn weten adviseert Tesla ook om te allen tijde zelf je handen aan het stuur te houden.

Gewoon aftikken lijkt me zo. (En vloggers met een irritant kuthoofd altijd -1)

Emsarrev | 08-11-18 | 17:17

Je auto wordt boos wanneer je geen druk op het stuur uitoefent. 3x boos is af en mag je niet meer autopiloten.

Votvinger | 08-11-18 | 17:21

Ouderwets.. uhuh.

Neusballetje | 08-11-18 | 17:17

ALs hij zelf niet hoeft te sturen, rijbewijs voorgoed intrekken. Overigens heeft hij aan de laadpaal tijd genoeg om te appen of Prûnhub te kijken.

H. Drievuldigheid | 08-11-18 | 17:15

Lijkt mij dat de inzittende "chauffeur" toch een oogje in het zeil moet houden met die brakke Tesla automatische piloot software. Verder is het ook handig, omdat je niet alleen op de weg rijdt en anderen ook fouten kunnen maken waar jouw Tesla niets aan kan doen noch veranderen. Oftewel, spelen met je telefoon doe je maar onder de douche.

Mokum Kosher | 08-11-18 | 17:14

Brakke Tesla automatische piloot software? Als iemand anders een fout maakt reageert de Tesla daar ook op. De Tesla kan zelfs 2 auto's vooruit kijken. Deze zag jij niet aankomen:
www.dumpert.nl/mediabase/6984823/3d1b...

Ardbeg | 08-11-18 | 17:25

@Ardberg, die had elke oplettende automobilist gewoon aan moeten zien komen hoor! En als je gewoon fatsoenlijk afstand houd heb je ook genoeg ruimte om tot stilstand te komen.

Gregovic | 08-11-18 | 17:46

Gregovic | 08-11-18 | 17:46
De oplettende automobilist ziet het overduidelijk niet. Software ziet het altijd.

Ardbeg | 09-11-18 | 09:32

Denk dat hij op de bijrijdersplaats had moeten gaan zitten om een bekeuring telefoneren achter het stuur te voorkomen.

watazooi | 08-11-18 | 17:13

HA HA HA HA HA HA... dat zou wat geweest zijn zeg.

Mokum Kosher | 08-11-18 | 17:14

Gelul van die Vincent. Je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je voertuig. Anders gaat ieder stronthoofd/doodrijder straks de schuld op de software afschuiven, en zijn de slachtoffers weer de … ehh… slachtoffers.
Bovendien neemt geen enkele (software) fabrikant juridische verantwoordelijkheid voor fouten in de software, zeker niet bij hele complexe SW. Lees de licentieovereenkomst maar eens door.

Jahowiseffe | 08-11-18 | 17:13

Juistum!

Ce ca! | 08-11-18 | 17:14

Het "de-auto-heeft-het-gedaan"-verweer, beroemd sinds Marco Bakker, nu versie 2.0 vanwege software, maar waarschijnlijk al net zo 'succesvol'.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 17:26

Je bent en blijft als bestuurder aansprakelijk. Hij had gewoon op de bijrijdersplaats moeten gaan zitten.

vokjoe | 08-11-18 | 17:12

Oudste zoon van Ad Visser?

kwark001 | 08-11-18 | 17:11

Eerder een broer van Ad Visser. En een aansteller en aandachtshoer maar dat is al eerder in de tegels genoemd.
Als je het nou niet eens bent met de huidige wet ga dan naar een politieke partij om een wetswijziging aan te kaarten. Nu legt hij alleen onnodig beslag op het justitiële apparaat.

minik | 08-11-18 | 17:57

BTC op 6400

Hemmenaar7 | 08-11-18 | 19:07

Heeft een Tesla geen carplay oid?

027 | 08-11-18 | 17:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken