Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eindelijk. Nederland paradijs voor ongelovige

God bestaat niet. Rob al helemaal niet. En Jesse is niet De Zoon

wie maakt ons los

niet allemaal tegelijk

nu met gratis toren

Koop dan

Wat de gek er voor geeft

Buitenkans

Hamsterennnnnn

Social

Yes. Hoera. Horlepiep. Belangwekkend bericht van het Staats Staafdiagrammen Buro van de BV Nederland. U gelooft niet meer. Voor het eerst sinds die Frankische viespeuken hier te lande kwamen groenlinksen en robojetten is De Nederlander niet meer in meerderheid religieus aangehuikt.

Quote
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is bijna een kwart van de Nederlanders rooms-katholiek. Een op de zeven is protestant en een op  de twintig is moslim. De resterende 6 procent rekent zichzelf tot de andere geloven, zoals jodendom, boeddhisme en hindoeïsme.

Helemaal niemand (nou ja, 25% nog wel) gaat meer naar het gebedshuis, en het zijn vooral de Paapsen die afhaken. Zwartkousen gaan het vaakst naar de kerk. Bij protestanten en moslims is het preekbezoek stabiel.

God is dood. Lang leve Thor Baudet & Wodan Wilders!

Iemand trouwens nog een zwemparadijs? Deze is stuk.

Social

Reaguursels

Inloggen

Wij waren toch altijd eenJoods-Christelijke sameneving?

Jan Onbewoond | 23-10-18 | 01:58

God heeft niets met religies.
God zegt: ''ieder mens kan persoonlijk contact maken met Mij - daar heb je geen religie bij nodig''
Daar heeft hij gelijk in.

sociaal_econoom | 23-10-18 | 00:42

Matteüs 6

steekmug | 23-10-18 | 00:56
-weggejorist-
klinkklaar | 22-10-18 | 17:29

Christelijk geloven heeft niets te maken met het atheïstisch geloven. Atheïsten geloven namelijk in het vliegende spaghetti monster. Hiermee willen atheïsten aangeven dat geloof een verzinsel is, bedacht door mensen.

Jezus, degene waar het christendom op gebaseerd is, heeft echt bestaan. Het bestaan van Jezus is een historisch feit. Hij is gekruisigd en is veroordeeld onder Pontius Pilatus. Zijn volgelingen hebben, ondanks verschrikkelijke martelingen, getuigd dat Hij is opgestaan uit de dood. Deze getuigenissen hebben een geweldige invloed gehad op ons westers denken. Mensenrechten, vrouwenrechten, afschaffing van ALLE slavernij en de westerse wetenschap zijn een uitvloeisel van het Christendom. Het Christendom welke veel te danken heeft gehad van het Joodse denken dat de Bijbel heeft doordrenkt.

Van het atheïsme aan de macht weet ik dit : de USSR 100% atheïstisch; Het China onder Mao 100% atheïstisch (om lid te worden van de Chinese communistische partij MOET je atheïst zijn) Cambodja onder PolPot 100% atheïstisch. Een aantal uit het oog springende monstruositeiten, welke het atheïsme heeft voortgebracht. Het atheïsme (verscholen in het wonderschone communisme/socialisme) heeft aan minimaal 100 miljoen mensen het leven gekost, hoewel er ook schattingen zijn van minimaal 300 miljoen. Atheïsme leidt altijd tot nihilisme.

Is het erg dat Jezus uit het Nederland verdwijnt. Ja, want dat betekend dat er altijd iets ergers voor in de plaats zal komen. Of dat moeder aarde is, vader staat of zoon Mohammed, het zal veel en veel erger zijn, dan de beschaving die door het Christendom is voortgebracht.

Jesaja | 22-10-18 | 17:27

USSR 100% atheist?! U bedoelt die voormalige Russischtalige landen waar kerk en staat alles behalve gescheiden zijn?

BLR | 22-10-18 | 19:15

"Als religie niet zou bestaan, zou ze alsnog dringend uitgevonden moeten worden."
Ik denk van Tocqueville en voorzover ik me de argumentatie herinner, was die overtuigend.
Of er een God bestaat was daarbij in geval niet van belang.

WirMachenMusik | 22-10-18 | 17:09

Het nut van religie is om de domme mens op het rechte spoor te houden. Maak ze bang en ze doen niet wat ze eigenlijk willen, maar wat Gods spreekbuis zegt.
Dit werkte vroeger wel, nu niet meer. Teveel andere bronnen en verleidingen die je vroeger niet had.
Ik maak me wel zorgen dat we geen antwoord hebben hoe we de domme mensen dan nu voortaan in toom houden. Is voetbal en bier wel voldoende?

SamV | 22-10-18 | 17:05

Je zoekt naar middelen om domme mensen in toom te houden? Is dat niet dom?
Of wil je domheid verbieden? En hoe regelen we dat bier en dat voetbal.

marjen | 22-10-18 | 17:27

Aan de islam voorleggen!

CalamityJane | 22-10-18 | 19:58

Mensen die atheïst zijn, niets mis mee. Mensen die gelovig zijn, in principe ook niets mis mee, zolang je er een ander maar geen kwaad mee doet.

Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er steeds wordt gedaan alsof de ontkerkelijking een goede zaak is. De christelijke cultuur heeft ongelooflijk veel kunstschatten voortgebracht, waar ook atheïsten graag van genieten (Sint Pieter, de Pieta, om maar een paar voorbeelden te noemen. Een atheïst die in Rome op vakantie is slaat dat heus niet over omdat het religieus is). En je kan dan wel roepen dat de kerk in die tijd te kapitalistisch en zelfverrijkend was, maar het zorgde wel voor werk. Heel veel beeldhouwers, schilders, tekenaars, bouwers hebben er een inkomen aan gehad dat de kerk opdracht gaf voor deze dingen. Terwijl kunstenaars tegenwoordig zowat van subsidie onderhouden moeten worden.

Daarbij, als je de geschiedenis van de mensheid bekijkt, blijkt religie een constante factor te zijn. Ongeacht plaats, tijd, soort volk. Alle volkeren op aarde, nu en vroeger, hadden en hebben een vorm van religie. Blijkbaar hoort het bij de mens.

Als je dus religie als een vast gegeven beschouwt waar de mens blijkbaar behoefte aan heeft, is het veel makkelijker om te accepteren dat het er nu eenmaal bij hoort en hoef je gelovigen dus ook niet te behandelen als naïeve domme mensen, zoals tegenwoordig nogal bon ton is.

En het belangrijkste: als je dat dus hebt vastgesteld, dat religie nu eenmaal bij de mens hoort, dan kan je maar beter kiezen voor de minst gewelddadige variant van religie, zoals het christendom. En moeten we gewelddadige varianten, zoals de islam, zoveel mogelijk bestrijden. Dus nee, die ontkerkelijking is helemaal niet zo fantastisch. Kerk en christendom is het belangrijkste culturele tegenwicht wat we hebben in de strijd tegen de islam.

(Ja, in naam van het christendom zijn er ook misdaden gepleegd, maar een belangrijk verschil is dat dat het instituut kerk betrof die dat deed. Het instituut kerk staat in principe los van het christendom als religie, omdat er in oorsprong geen instituut kerk was. Het christendom was een soort 'grassroots beweging', waarbij er juist geen beperking was als gevolg van de kaders van een instituut.)

Braboblanke | 22-10-18 | 15:36

Zonder die kerk hadden we nu een kolonie op Mars gehad.

MacMiep.nl | 22-10-18 | 15:47

@MacMiep.nl | 22-10-18 | 15:47
Wow ja, daar hadden we ten minste 2000 jaar van kunnen profiteren qua zingeving.

zwarte_weduwe | 22-10-18 | 17:03

Ach, het uitdagen van de Bijbel heeft de meest prachtige wetenschappelijke ontdekkingen opgeleverd....

... de uitdaging van de koran de meeste doden !

Mazoeza | 22-10-18 | 14:32

Voor het eerst?
Raar verhaal en die percentages kloppen voor geen meter volgens mij, maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe of waar je de steekproef uitvoert. Daar kun je naar hartenlust mee rommelen om de gewenste uitslag te krijgen, of deze gewoon meteen erdoor drukken.

Zum_Fotzen | 22-10-18 | 14:15

Dus omdat de moslims ons grondgebied inpikken moeten we plotsklaps onze voormalige religie weer gaan aanhangen.
Mensen neem de korte route.

bodemloos | 22-10-18 | 14:09

Suïcide ?

Mazoeza | 22-10-18 | 15:25

Geen kerken meer als symptoom, geen objectief godsdienstonderwijs op scholen zodat kinderen de basisprincipes van het christendom- maar ook die van de islam -kennen. Dit is natuurlijk de methode om de westerse cultuur te ondermijnen. Laat je het gebeuren of eis je dat de wortels van de samenleving behouden blijven?

Analysis | 22-10-18 | 16:51

Typisch: moslimdames lopen geheel gekleed het zwembad in en blijkbaar mag dat. Zou ik dat doen dan wordt ik afgevoerd onder een spanlaken in een ambulance met gillende sirenes. Gelukkig maar dat ik niet dood gevonden wil worden in zo'n pisbak.

Toos Bevergeil | 22-10-18 | 13:44

www.reliplan.nl/media/6059/dsc_0056.jp... wat moeten ze hiermee in een klooster? Heel verdacht.
Overigens wel een uitstekend pandje voor 'n reaguurder, tegenover een middelbare school en om cq. letterlijk op de hoek zit de GGZ.

Boris die Sauertopf | 22-10-18 | 13:30

Analiseren?

steekmug | 23-10-18 | 07:14

Synagoge staat er niet bij, zeker niet belangrijk genoeg. Allemaal erg kenmerkend weer. Onderzoek van niks

bicycle | 22-10-18 | 13:29

Prachtige gebouwen waar je mooie dingen mee kan doen om de samenhorigheid in de bevolking te bevorderen. Voorbeelden : Jopen Kerk Haarlem of Soul in Aberdeen.
Ik kan haast niet wachten tot we ook leuke dingen met moskeeen gaan doen.
Waar in Nederland eindeloos aan gewerkt is om staat en kerk van elkaar gescheiden te houden ,importeren we nu een “geloof” waarvan de gedachten gang haaks op die van de kerk en staat staan.

Datgingniegoed | 22-10-18 | 13:21

En de tokkies blijven maar volhouden dat we een Joods-Christelijke cultuur hebben. Vervolgens zie je ze roken, drinken en rondneuken, want dat is normaal. Nederland is Westers en kapitalistisch. Dat heeft echt helemaal niks met het Christendom te maken.

Erno-NL | 22-10-18 | 13:16

Nu dat andere geloofje nog..

ZegMaar | 22-10-18 | 13:08

Is die nieuwe religie ook meegeteld?
Ik bedoel deze: youtu.be/3bOIsS27r3c

Stormageddon | 22-10-18 | 13:06

Wat zal Nederland nu "gelukkig" worden, toch?

inderdaad geen stijl | 22-10-18 | 13:02

Toevallig had ik het er gisteren nog met een Marokkaan over. Hoe Nederland zo erg gevallen is, kenmerkend voor alle kerken die leeg staan. Ook hij denkt aan emigreren, terug naar Marokko lol
Maargoed zoals je aan de reacties kunt zien, de mensheid roept het zichzelf op.

bicycle | 22-10-18 | 13:33

Moraliteit heeft geen reli nodig. Zelfs apen zijn morele wezens. Lees Frans de Waal er maar op na. Dit zit in ons.

Overnijd | 22-10-18 | 13:56

Overnijd,
Toch ben ik blij dat apen nog steeds het vuur niet hebben uitgevonden. Want ik zou ze er niet mee vertrouwen. Ik vertrouw ze ook niet als het om geld gaat.

marjen | 22-10-18 | 15:29
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
matrixbluepill | 22-10-18 | 12:59

Ah dat komt goed uit,
want we hebben naarstig behoefte aan ruimte voor spirituele ervaringen die wel populair zijn: Dance parties en andere "thema"-feesten.
(Naar het voorbeeld van Paradiso en Hotel Arena)

hotmint | 22-10-18 | 12:44
-weggejorist-
Goedverdoemme | 22-10-18 | 12:21

Zo'n driekwart van de wereldbevolking hangt een vorm van religie aan.
Bijna 1 miljard is atheïst of agnost.
Zolang de mensheid zijn eigen hersenen nog niet volledig doorgrond hebben blijf ik een agnostisch theïst en geloof ik dus in een Schepper.

steekmug | 22-10-18 | 12:20

De kans dat er een schepper is, zoals omschreven in de heilige geschriften, is miniscuul. De kans dat er een dwergen gemeenschap met baarden en rode puntmutsen ergens in het zwarte woud woont is velen malen groter. Toch zou iedereen me voor gek verklaren als ikgeloven dat dat kabouterdorp zou bestaan. Maar er bestaan kleine mensen, die kunnen baarden en puntmutsen dragen en in het bos wonen. Het heelal creëeren in zeven dagen is een toch echt nog veel onwaarschijnlijkere gedachte, het is krankzinnig om die gedachte te accepteren als waarheid.

ventilatiesysteem | 22-10-18 | 15:56

@Overnijd | 22-10-18 | 13:18
Leestip, boeken van Antony Flew.

steekmug | 22-10-18 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Ah joh, die meiden moesten toevallig afzwemmen in kleding. Wat een dominant beeld geeft dat hè. Paar vrouwen maar de hele sfeer is anders en je wilt er niet in de buurt komen. Hun neefjes zijn met een keer fluiten ter plaatse voor hun kwajongens streken...

merel veld | 22-10-18 | 12:00

Velen, ook hier, lijden aan bijgelovig vooruitgangsdenken: als iets waarvan ik zie dat het onvolmaakt is, nou maar zo snel mogelijk verdwijnt, dan komt er automatisch iets beters voor in de plaats.
Dat is niet zo.

de drijfsijs | 22-10-18 | 11:57

MAW met nietsdoen komen we er niet. En laten we bij onszelf beginnen.

hoejeheette | 22-10-18 | 12:19

Iedereen gelooft. Alles is geloof. Ook atheïsten geloven in de waarheid van wat ze verkondigen. Ook Geenstijl gelooft, in werk, bier en hei eigen gelijk. De hamvraag is: waar kun je het beste in geloven? Wat is zinvol? Wat is goed?

dr Rechts | 22-10-18 | 11:56

Nee hoor. Iets geloven is toch echt anders dan iets denken.

Joris Beltsin | 22-10-18 | 12:08

En dit is een goede ontwikkeling voor Nederland omdat?

Onze kerken en de joods/christelijke waarden zijn zo'n beetje het enige wat nog min of meer weerstand biedt tegen de verderfelijkheid van de Islam en het consumerisme. Niet dat ik op zondag graag versjes prevel tegen een man zonder broek. Maar het is wel een cultureel erfgoed wat zonder pardon de deur uit gedaan wordt.

En de Ayatollah's lachten in hun vuistje.. Islam 1 - westerse beschaving 0

Koning één oog | 22-10-18 | 11:56

@Overnijd
Vind je je breisel niet een beetje arrogant? Ikzelf ben gelovig maar leg dat niet aan anderen op. Waarom doe jij dat wel? Atheïsme is ook een geloof hoor (met een tikkeltje arrogantie overigens ook). Maarja, is Nederland.

bicycle | 22-10-18 | 13:37

Ik vind het arrogant om te spreken over iets wat je niet kent alsof je het kent?
Is arrogantie niet een beetje de grondhouding in uw ons versus hun mentaliteit?

Overnijd | 22-10-18 | 13:51

@Overnijd

Net zomin als een gelovig mens met zekerheid kan zeggen dat God bestaat, kan ook een atheïst niet met zekerheid zeggen dat God niet bestaat.

Braboblanke | 22-10-18 | 15:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Tot nu toe nog niet gemerkt dat Nederland er zoveel beter op wordt.

Angelica | 22-10-18 | 11:55

Hear hear

BlowingBubbles | 22-10-18 | 12:36

Meer kerk en reli voor een beter Nederland? Kort geheugen?

Overnijd | 22-10-18 | 13:15

Wat ik me opeens afvraag: als je voorstanders bent van zwarte piet (omdat die bij de Nederlandse cultuur zou horen), ben je dan ook tegen de ontkerkelijking die ons land kennelijk ondergaat? Gewoon even benieuwd naar. Dat zou immers wel zo consequent zijn.

woordgrap van de dag | 22-10-18 | 11:52

Hier 1x 'consequent'

BlowingBubbles | 22-10-18 | 12:38

Nee.
Het verschil zit hem in de gedwongen verandering van de één, tegen de natuurlijke verandering van de ander.

Apotheker_uit_Aleppo | 22-10-18 | 12:48

Nooit begrepen waarom een zandbak/woestijn geloof hier wortel heeft geschoten.... in de jaren 50 van vorige eeuw was zowat iedereen gelovig in ons land. Mij heeft het nooit kunnen bekoren... terwijl de volwassenen met open mond naar de meest vreemde verhalen zaten te luisteren in de kerk verveelde ik me te pletter. Ik was en ben totaal ongevoelig voor al die wartaal. In de tijd dat de donder en bliksem nog voor goddelijke agressie werd gehouden en de aarde nog in het middelpunt van het universum lag had het nog enige functie om het een en ander te verklaren... religie stond ook constant op de rem om elke vernieuwing van inzichten tegen te gaan. Voor je het wist werd je als ketter op gepakt omdat je aan de goddelijke wetten onttrok als onderzoeker naar de werkelijke wereld.
Rationele mensen moeten in die tijd gek geworden zijn, als ze niet gewoon met de goedgelovige meute konden meedoen wegens ernstige twijfels. De macht die religie heeft om kwaad te doen kent geen grenzen. Zo gehersenspoeld als ze zijn..
Nog steeds zijn er christenen die de leeftijd van onze planeet op een paar duizend jaar schatten. Nee, niet schatten,ze weten het zeker...! Natuurlijk is de islam de meest kwaadaardige van alle religies. Maar dat neemt niet weg dat de rest van de religies voor een permanente stroom van verdwazing zorgen.....
Ik heb jarenlang gedacht dat het nog 10 of 20 jaar zou duren voordat de laatste stuiptrekkingen van het archaïsch denken verdwenen zou zijn. Mis dus, het duurt wat langer....

dijkbewaker | 22-10-18 | 11:46

Meneer Joris,
Om met uw laatste opmerking te beginnen: Ja, ik heb een heleboel tweedehands kennis want ik lees veel, heb veel bestudeerd, lezingen van vele wetenschappers gevolgd e.d. Uit uw claim maak ik op dat u zelden een boek gezien hebt en/of die dingen onbeduidend vind en u ook zeker niet hebt laten informeren door deskundigen die de materie tientallen jaren hebben bestudeerd. U heeft geen tweedehands kennis dus alles zelf onderzocht. Respect. Maar dan verwacht ik van u keiharde onderbouwingen en geen vage teksten zoals dat er veel mogelijk is in 4,5 miljard jaar.
U zegt: “Integendeel, het leven is ontstaan uit eenvoudige zichzelf replicerende moleculen die stap voor stap steeds complexere structuren vormen.” Dat is geen tweedehands kennis, maar heeft u zelf waargenomen? Waar zijn de waarnemingen van die zichzelf replicerende moleculen die steeds slimmer worden en uiteindelijk op ons gaan lijken?
Briljant bedacht op alleen speculatie en geloof. Het sprookje dat er vanzelf orde uit chaos ontstaat. Welke tak van wetenschap kan sprookje dat verklaren? Wiskunde? Statistiek? Biologie? Chemie? Natuurkunde? Deze takken van wetenschap leren het tegengestelde.
Zolang de evolutionisten nog steeds de tekeningen van Ernst Haeckel in de biologieboeken laten opnemen begrijp ik uw aversie tegen tweedehands kennis uit uw eigen gelederen. Voor hen die Ernst Haeckel niet kennen: Ernst Heinrich Philipp August Haeckel was een Duitse zoöloog die frauduleuze schetsen maakte van de ontwikkeling van het menselijk embryo. De schetsen moesten aantonen dat het menselijk embryo zich in de beginfase ontwikkelde als dierlijke embryo’s. Hiermee moest de verwantschap tussen dier en mens bewezen worden. Meneer Haeckel werd in zijn tijd al ontmaskert en moest zijn werk herroepen. Meer dan 100 jaar later kwam ik die frauduleuze tekeningen nog steeds tegen in mijn biologieboek. Helaas zijn er meer mensen als deze Haeckel. Vanwege het ontbreken van fossiele bewijzen is er veel bewijs frauduleus geproduceerd. Het toelichten daarvan zou boeken vergen. Het feit dat de tekeningen van Haeckel tot de dag van vandaag nog gebruikt worden is het toont het schrijnend gebrek aan bewijs voor de theorie aan.
Ik hecht er aan notie te nemen van wetenschappers die hun stellingen met concrete waarnemingen kunnen onderbouwen. Het is een deel ook een filosofisch probleem. De uitleg van de waarnemingen. Wat betekenen de waarnemingen? Daar zijn vele interpretaties mogelijk. Welke is/zijn juist/onjuist?
Juiste interpretatie is vaak zeer lastig te bewijzen. Dat er geen tegenbewijs bekend is betekent niet dat het niet gevonden kan worden. Onjuiste interpretaties zijn makkelijker te herkennen. Vuistregel voor mij is dat elke interpretatie die in strijd is met waarnemingen en/of natuurwetten door mij wordt afgewezen. Elke redenering waarin grote gaten zitten is onbewezen en niet aantoonbaar waar en dus slechts een speculatie. Speculaties als wetenschappelijk aanvaard feit presenteren is misleiding.
Het grootste gat in de evolutie van het leven is de eerste cel. Die minimale complexiteit nodig om een cel te laten ontstaan die zichzelf kan vermenigvuldigen kan onmogelijk door toeval zijn ontstaan. De paar aminozuren die zoals u zegt in een laboratorium zijn ontstaan, zijn niet door toeval ontstaan. In de zorgvuldig ontworpen proefopstelling was maar weinig aan het toeval overgelaten. Geen zuurstof en geen zonlicht/Uv-licht want die zouden elk aminozuur onmiddellijk vernietigen op het moment van ontstaan. De ontstane aminozuren werden direct afgescheiden want de oersoep waarin ze ontstonden is vijandig voor aminozuren en eiwitten. Het laboratorium experiment heeft niet meer aangetoond dan dat je met een intelligente onderzoeker (een schepper) aminozuren kan laten ontstaan. Bouwstenen van een cel in de orde van grootte van een wielmoer of vleugelplaatschroefje van de Jumbo jet. Dat is geen verklaring voor een levende zich zelf reproducerende cel. De stap van aminozuur naar een cel is pure speculatie.
De afstand van een paar aminozuren tot de onvoorstelbare complexiteit van een cel waarin honderdduizenden eiwitten is als van een wieldop tot de onvermijdelijke Jumbo Jet. Jubelen over een paar aminozuren is als een feestje bij Boeing om het ontwerp van een nieuw vliegtuig te vieren als ze alleen maar een trimvlak hebben geschetst.
Uw opmerkingen over het ontstaan en de ontwikkeling van DNA zijn nergens op gebaseerd en in strijd met de natuurwetten die u overigens niet nader kunt benoemen. Er is geen natuurwet voor het ontstaan van informatie als bijproduct van enig natuurkundig of scheikundig proces. Laat staan een natuurwet die de ontwikkeling van die informatie verklaart.
Dan is er het al door Darwin erkende het probleem van de “irreducable complexity”. Een zo complex mechanisme dat niet onderdeel voor onderdeel kan evolueren en bij elke deelontwikkeling evolutionair voordeel biedt is in strijd met de theorie.
Een voorbeeld. De energie in een cel wordt geleverd door ATP moleculen die als energiedrager functioneren. Een mens draagt continue ongeveer 50 gram ATP mee, maar verbruikt dagelijks het equivalent van zijn lichaamsgewicht aan ATP. Er moet permanent in elke cel een ononderbroken productie van ATP zijn. Voor de ATP productie zijn een aantal enzymen en een klein moleculair motortje verantwoordelijk. Ja een motortje dat is opgebouwd uit een stator, een rotor, een lager etc. Dit motortje wordt op zijn beurt wee aangedreven door de ATP en produceert bij elke omwenteling meerdere moleculen ATP.
Leg mij eens uit hoe je de evolutie van een dergelijk mechanisme voor je ziet. Eerst wat enzymen evolueren en die in het magazijn zetten tot je ook het motortje hebt. En als je dat hebt gewoon wachten op het toevallige moment dat er uit het niets wat ATP moleculen aanwaaien en dan de hele zooi in elkaar zetten en proces opstarten door wat ATP moleculen in het motortje te kiepen? Ja dan heb je een groot geloof. Maar hoe functioneerde die cel dan voor dit mechanisme was geëvolueerd? Zonder ATP gebeurt er niks in een cel en is die gewoon dood. Waarom zou dit mechanisme evolueren als de rest van de cel er nog niet is die wat met de ATP kan doen? Hoe zouden de eiwitten en enzymen die nodig zijn voor dit systeem kunnen ontstaan als er nog geen ATP productie is om het proces van aanmaak van eiwitten en aminozuren mogelijk te maken? Dit is de nachtmerrie variant van het kip en ei probleem. Nee: Genoeg tijd en genoeg toeval is geen verklaring. Dat is een uitvlucht.
Toon mij de reeks incrementele gebeurtenissen die het hele ATP proces hebben opgetuigd en dan doe ik de Jumbo weg.
Nog een simpel probleem dat elke reaguurder moet snappen: Hoe zou een mannelijk geslachtsorgaan geëvolueerd zijn terwijl ook het vrouwelijk orgaan nog moest evolueren. Hoe kon generatie na generatie geboren worden tijdens dit evolutieproces waarin men reproduceerde zonder de nog te evolueren reproductieve organen.
==> lees verder in de volgende comment

HoudHetSimpel | 22-10-18 | 19:51

Ik kan eindeloze reeksen problemen opnoemen die nooit door de evolutieleer kunnen worden verklaard.
DNA is complexer dan de huidige besturingssystemen van computers zoals Windows, Linux e.d. Als we aan Microsoft zouden vragen hoe de nieuwste versie van Windows 10 is ontstaan en ze zouden zeggen:
“We hebben een heel serverpark waar alleen maar random generatoren draaien die willekeurige veranderingen in eindeloze reeksen Windows versie aanbrengen. We kijken dan permanent of er een toevallig een versie ontstaat die stabiel is, leuke nieuwe ervaringen aan de gebruiker bied en waarin bekende irritante bugs zijn opgelost. Dan nemen we die versie en brengen die als update uit.”
Dan geloven wij er geen klap van terwijl dit is precies is wat de evolutionisten de mensheid wijs maken. Als je maar genoeg willekeurige veranderingen maakt wordt het vanzelf beter, complexer, ontstaan er nieuwe functies etc. Het enige argument is veel toeval en veel tijd. Als dat geen sprookje is, wat dan wel.
Ik vind in uw betoog geen concrete bewijzen tegen de bijbel en ook geen concrete aanwijzingen voor evolutie. Alleen de standaard dooddoeners van toeval en tijd. Ondanks uw aversie tegen tweedehands kennis lijkt uw betoog verdacht veel op verweren van andere evolutionisten. Heeft u zich toch niet een beetje wat laten wijsmaken door hen?
Dat geeft niet hoor. Iedereen mag geloven wat hij wil. Ik zie het graag dat iemand staat voor zijn mening. Wij gaan elkaar niet vinden want er is geen grijs gebied tussen scheppingsleer en evolutie. Er zit een diepe gracht tussen en ik sta voor wat ik geloof. Onze bijbel is samengesteld/geïnspireerd door de Schepper die er bij was toen het gebeurde. Ik heb het verslag van een ooggetuige en eindeloze reeksen waarnemingen die dit verhaal bevestigen. Ik wil best bouwen aan een brug over de gracht tussen scheppingsleer en evolutie, maar ik zal er niet overheen gaan.
Vriendelijke groet

HoudHetSimpel | 22-10-18 | 19:53

@HoudHetSimpel
Waar zijn de waarnemingen van die zichzelf replicerende moleculen die steeds slimmer worden en uiteindelijk op ons gaan lijken? Overal, kijk in de spiegel! Geeft u mij maar precies aan welke natuurwet(ten) dat verbieden.

Welke tak van wetenschap kan verklaren dat vanuit chaos orde ontstaat, Wiskunde? Statistiek? Biologie? Chemie? Natuurkunde? Allen, daar gaan ze juist over! De natuurkunde gaat in essentie over natuurwetten die een voorspelbare ordening aanbrengen in de verdeling van materie over ruimte en tijd. Hoe een chaotische stofwolk zich samenklontert tot een geordende en roterende bol met een atmosfeer die in een baan om een andere bol draait. Statistiek voorspelt in de natuurkunde hoe een ongeorganiseerd en wanordelijke systeem een geordend thermodynamisch evenwicht bereikt met voorspelbare macro-eigenschappen. Wiskunde toont aan hoe de iteratie van eenvoudige rekenregeltjes en randomness de meest complexe structuren voortbrengen, etc. etc.

In het lab-experiment zijn de omstandigheden gesimuleerd zoals die in een prebiotische fase van de aarde waren - voor zover we dat weten. Het ontbreken van zuurstof (nog geen fotosynthese) en UV-straling (zwaar bewolkte en stoffige atmosfeer) is daarbij niet echt bezwaarlijk te noemen.

Veel van wat in de tijd van Darwin als ´irreducible complexity´ werd beschouwd is nadien wetenschappelijk verklaard. Hoe een rudimentair flagellum (staartje) zich stap voor stap tot een motortje heeft kunnen ontwikkelen, van de uitwisseling van genen naar de 'uitvinding' van de geslachtelijke voortplanting tot de ontwikkeling van de geslachtsorganen als een proces van co-evolutie.

Ik heb niet gezegd dat toeval en voldoende tijd alleen voldoende zijn. Cruciaal is de stapsgewijze stapeling van toevallige resultaten onder sturing van een selectiemechanisme. Uw suggestie om random software instructies te ontwikkelen en vervolgens op resultaat te selecteren is niet een idioot idee maar het bestaat al en het werkt verbazingwekkend goed: Artificial Intelligence. Ook hier geldt dat niet alle instructies in één keer het programma genereren, het is een incrementeel en traag proces.

U vindt in mijn betoog inderdaad geen bewijzen tegen de bijbel omdat deze ´kennis´ niet falsificeerbaar is. Ik doe ook geen pogingen om te bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat (u zult altijd zeggen dat ik niet goed genoeg heb gekeken).

Joris Beltsin | 22-10-18 | 22:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Meer dan 50% ongelovigen. En dan te bedenken dat er de laatste decennia een enorme massa buitenlandse gelovigen zijn geïmporteerd die zich ook nog eens aardig multipliceren en rotsvast aan hun religie vasthouden. Deze tellen bevolkingstechnisch ook mee. Dan schat ik zo dat er minstens 75% autochtone niet-gelovigen in Nederland zijn.

batvoca2 | 22-10-18 | 11:44

450 moskeen nu
In 1955 was er niet 1
Dus NL islamiseert
Als dit zo door gaat en nu al worden onze normen en waarden aangetast door een geloof dat zich niet wil aanpassen aan het gastland waar velen een gratis onderkomen hebben.

soledad | 22-10-18 | 11:43

Het Christendom: niets mis mee. De boodschap in het Nieuwe Testament is er een van liefde, van geven om je naaste. Een boodschap om het leven beter te maken, voor jezelf, voor degenen die met jou leven, voor degenen die je ontmoet tijdens je leven.
De boodschap is tijdens al deze eeuwen misbruikt, ook verwrocht. Maar de boodschap blijft hetzelfde, verandert niet. Zo anders dan wat vele andere religies prediken.
Aan het Christendom danken we veel van onze kunst. Michelangelo zonder de kerk. Hij zou nooit gekend zijn. Net zoals zoveel anderen tijdens de eeuwen die achter ons liggen. De lijst is te lang om hem hier op te noemen.
Muziek: zoals sommigen al opmerkten heeft het Christendom voor schitterende muziek gezorgd. Muziek waar we nog steeds van genieten. Muziek en kunst: van de islam mag het niet.
De Katholieke Hoogmis, en ook de Latijnse mis, zijn spiritueel.
Kerken, eeuwenoude kerken, kloosters, ze hebben een mooie akoustiek. De muziek komt daar tot zijn recht. Muziek en kunst, ze brengen het beste in ons omhoog. Ze roeren onze ziel. Velen voelen zich daarbij anders. Dichter bij God. Wat door een godsdienst God genoemd wordt. Tranen in de ogen, dat hoor ik veel van mensen. Kunst, muziek, zij noemen het goddelijk. Zij voelen zich dichter bij iets wat niet benoemd kan worden. Het zijn ervaringen. Sommigen wel, anderen niet gegeven.
De teloorgang van de Christelijke godsdienst in Nederland is niet positief. Mensen hebben iets nodig. Als het niet deze godsdienst is, wordt iets anders gezocht. Dat kan van alles zijn. Bekering tot andere godsdiensten is er maar een van. Alles wat men doet om een leegte te vullen. Op alle mogelijke manieren.
De kern van het Christendom is spiritualiteit. Dat is niet het dogma. Spiritualiteit helpt bij het dagelijks leven. De schoonheid van de natuur. De schoonheid van muziek, de schoonheid van kunst. Het zijn allen scheppingen waar we van mogen en kunnen genieten. Waar we helemaal in op kunnen gaan.
Noem het een cadeau voor ons van God.

onnosel | 22-10-18 | 11:40

Goed gezegd broer. Helemaal mee eens. Spiritualiteit is rijkdom.
En voor pistolen Paultje:durf eens lief te hebben. Het is gratis. Pak het en geef het door.

hoejeheette | 22-10-18 | 11:51

Amend
U doet uzelf geen eer aan!

CalamityJane | 22-10-18 | 12:37

Ach, ieder heeft zo zijn eigen smaak. Als ik een leegte wil laten opvullen laat ik me het liefste in m'n kont neuken...

Rhenium | 22-10-18 | 13:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus stop met subsidie geld aan religies te geven.
Dus scholen en verenigingen en noem maar op ,bedruipen zichzelf vanaf nu.
Heerlijk lijkt me dat.
Het is toch te gek dat er 2 boekjes zijn die zo'n invloed hebben op het reilen en zeilen van een land.
Met name omdat er nu bewijs is dat het een minderheid in dit land is.
Natuurlijk mag iedereen blijven geloven wat hij of zij wil,maar niet meer van belastinggeld en ook niet van buitenlands geld om invloed te hebben.

pejoar | 22-10-18 | 11:38

Als ik die kop van Stipe hier zie zou ik toch zweren dat de eindtijd aangebroken is. Was dat de bedoeling?

hoejeheette | 22-10-18 | 11:43

De kritiek op de kerk is erg kinderachtig. Natuurlijk zijn er flinke misstanden geweest maar om het instituut als geheel daarvoor te verketteren gaat me te ver. Het kerkelijk recht ligt nig steeds ten grondslag aan de westerse beschaving, of D’66 dat nu leuk vindt of niet.

Reaganmania | 22-10-18 | 11:23

KLK3,
Hoe meer de wetenschap ontdekt, hoe raadselachtiger het wordt. Darwin dacht nog dat een cel een klompje plasma was. Intussen is de ongelooflijke complexiteit van 1 cel ontdekt; zo ongelooflijk complex dat er nog vele raadsels zijn. Intussen is ontdekt dat een atoom vooral lege ruimte is waar 'krachten' aan het werk zijn en vindt men deeltjes die zeer kort bestaan; echt begrepen wordt het niet. Zelfs vraagt men zich nog steeds af wat zwaartekracht nu eigenlijk is.
Natuurwetenschap aanvaardt al het bestaan van meerdere dimensies buiten de 4 gebruikelijke. Het geloof erkende dat allang.
Wetenschap opent een deur om vervolgens veel meer gesloten deuren tegen te komen.

marjen | 22-10-18 | 12:17

"Verketteren".
Andersgelovigen op 1 brandstapel smijten.
Met inkstempel "ketter" voor Kathaar en "heiden" voor alle anderen.
Lucifertje erbij en zie je wel dat de ongelovigen branden in de hel ?!.

"Recht en grondslag" zijn de gestolen tradities van de oorspronkelijke koele inwoners van het continent ten noorden van de woestenij.

Overigens dient uiteraard de laatst arriverende invasiemacht als eerste te worden buitengeknuffeld.
Er moet tenslotte orde zijn.

hallevvezool | 22-10-18 | 12:38

marjen | 22-10-18 | 12:17
De wetenschap leert dus dat er geen eenvoudige antwoorden zijn, kennis tijdelijk en onvolmaakt is en dat we moeten blijven twijfelen over wat we denken te weten. Daar zou het geloof nog wat van kunnen leren.

Joris Beltsin | 22-10-18 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

En nu wachten tot de eerste moslims zich melden om de kerken om te toveren naar moskees, met gesubsideerd geld vanuit Turkije. Moet je eens kijken hoe snel de feeststemming dan draait.

guppy | 22-10-18 | 11:23

Ik snap ook niet zo goed dat enthousiasme over de teloorgang van het Christendom.

bleached | 22-10-18 | 11:49

Vooropgesteld dat ik niet gelovig ben mag men het christendom 100% bekritiseren vooral links is daar erg goed in. Zo gauw de naam islam wordt genoemd buigen ze als knipmessen. Afijn, ze hebben vrij veel overeenkomsten. Dogmatisch, vernederend naar andersdenkenden, groepsverband denken in het monoplie op het gelijk en als het op dictaturen aankomt (zie Brussel) dan zijn ze eigenlijk gelijk, de islam is voor Nederland wat Groenlinks is voor Nederland. Ben je links dan ben je pro-islam en anti-joods.

Slough | 22-10-18 | 12:28

@Slough: Vrij veel overeenkomsten?! Vat anders het leven van het grote voorbeeld uit het Christendom (JC) in een paar zinnen samen en doe hetzelfde met het voorbeeld uit de islam (Mo). Is ongeveer het tegenovergestelde.

bleached | 22-10-18 | 12:39

Het zwembad is van Landal Het Vennenbos in Hapert. Ik heb gister een klacht bij ze ingediend. Zonder duidelijk antwoord en excuses kom ik nooit meer in een zwembad van Landal. Wat een trieste en vooral uiterst smerige zaak!

Wladimir 1928 | 22-10-18 | 11:17

Het boek Gösta Berling (1891) van Selma Lagerlöf en Buddenbrooks (1901) van Thomas Mann bieden een vlijmscherp getuigenis over de armelijk godsdienstige stand van zaken in Zweden, resp. Hamburg / Lübeck voor het begin van de Eerste Wereldoorlog. De nihilistische verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog gingen aan Nederland voorbij, behalve aan hen die er kennis van namen. In geopolitieke zin heeft er zich in het atheïstische Rusland een geestelijke aardverschuiving voorgedaan, waardoor nu de zich splitsende (Russische) Orthodoxie oppermachtig is. In de VS daarentegen verschuift de aarde de andere kant op. Met neocons als John Bolton in de buurt van de knop is het levensgevaarlijk. Neocons willen de eindtijd bespoedigen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-10-18 | 11:16

Ik ken nog een boek dat bol staat van de getuigenissen over de armelijke godsdienstige stand van zaken.
Het is nooit veel anders geweest, wat goede leiders daargelaten.

hoejeheette | 22-10-18 | 11:39

Eeuwig.. Op.. Vakantie | 22-10-18 | 11:16 | Beste vakantieganger, u heeft helemaal gelijk over Rusland. Overal worden nieuwe kerken gebouwd en op de Krim zag ik recent zelfs dat een heel nieuw groot klooster uit de grond wordt gestampt. In Witrusland onder Aleksandr Loekasjenko zijn er ook heel veel kerken bijgekomen of nog in aanbouw. Ik word hier toch vrolijker van dan van de situatie in Nederland waar kerken massaal verdwijnen en vervangen worden door Moskeeën.

Wladimir 1928 | 22-10-18 | 12:27

Thomas Mann schreef ook over de teloorgang van het mooie vooroorlogse Duitsland Doctor Faustus. Hij zou het Duitsland van nu moeten kunnen zien. De wereld op drift dankzij Merkel.

CalamityJane | 22-10-18 | 12:50

Hetzelfde gaat gebeuren met moskeeën. Nu al zit de moskee vol met oudere mensen. De jeugd houdt het voor gezien. Maar ze noemen zich nog lang moslim. Zoals de katholieken in het zuiden zich katholiek bleven noemen, terwijl er nauwelijks iemand naar de kerk ging. Het is een cultuur dingetje.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 10:58

Ja, dat is het verhaal dat de linkse kerk u graag doet geloven. Maar wordt helaas niet onderbouwd door de feiten - 2e generatie is vaak geloviger dan de 1e.

bleached | 22-10-18 | 11:51

BrabantsVerzet
Dat maken u en uw kinderen niet meer mee ben ik bang. Dus ja....

CalamityJane | 22-10-18 | 12:54

Uiteindelijk wel maar op zeer korte termijn acht ik die kans niet heel erg groot. Vooral omdat veel allochtonen hun geloof gebruiken om groepsgevoel te versterken.

lacucaracha | 22-10-18 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Er gaan nog steeds meer mensen naar de kerk dan naar het voetbalveld op Zondag.

deoudererijperevrouw | 22-10-18 | 10:55

Bij dit artikel in de tweet:

"Lekker fris badderen ..... je weet niet of deze dames ook nog hun periode hebben .Ronduit onsmakelijk."

Dat weet je ook niet van vrouwen in een bikini!
"Ronduit onsmakelijk..."

Wat ik minder fris vind is dat ze met al hun textiel aan in het zwembad gaan. Maar goed. Dit zijn beelden waar ik ook niet vrolijk van word.

Beste_Landgenoten | 22-10-18 | 10:51

Klopt!

CalamityJane | 22-10-18 | 12:55

Het werd godverdomme eens tijd!

Isnogaanhettype..... | 22-10-18 | 10:45

Ik geloof deze getallen niet. Zijn alle moslim gelovigen mee geteld? Pas wanneer de eerste mosque t.k. wordt aangeboden, dan pas is NL bevrijd van de religie-tyrannie.

Lychnari | 22-10-18 | 10:44

In de kerk ontmoeten arm en rijk elkaar (nogmaals, ik ben niet gelovig), en dat is een sterk punt. Kijk nu eens naar de appartementen die worden gebouwd in voormalige kerken; die zijn voor de gewone man veel te duur. In deze gebouwen ontmoeten arm en rijk elkaar niet meer.

Van Duyvenbode | 22-10-18 | 10:42

En de rijken zaten vooraan en de armen achter. En wat ik wel geloof is dat ze elkaar niet spraken

wieowie123 | 22-10-18 | 11:18

Arm en rijk staan ook in de file: de Bugatti Chironde achter de LadaSE4.2LE.

Musset | 22-10-18 | 11:24

Haha, mensen die nog nooit in de kerk zijn geweest en dan precies weten wie waar zit en wie met wie praat :'). En voetbalclub als vervanging van de kerk - treurig.

bleached | 22-10-18 | 11:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik had niet gedacht dat er nog zoveel katholieken in Nederland waren, ook als je al die misbruikschandalen vanaf begin deze eeuw in aanmerking neemt. Maargoed, ik blijf hopen dat er steeds meer katholieken tot inkeer komen en die malle, anachronistische bijgeloofsbeweging achter zich laten.

En die dames in boerkini in het tropisch zwemparadijs? Ik ben geloof ik steeds meer voorstander van segregatie. Stel voor deze moslima's een speciaal zwemuurtje in - desnoods twee keer per week - en verbied ze verder zich onder het algemene publiek te mengen in dit soort achterlijke outfits.

Aanpassen of oppleuren, en indien ze niet oppleuren dan maar: aanpassen of segregeren.

Dr_Johnson | 22-10-18 | 10:31

bleached | 22-10-18 | 10:41

Kindermisbruik lijkt me een hele goede reden om die kerk de rug toe te keren hoor. Het sterkt mij echter wel in mijn geloof in Jezus. Wij zijn hier niet om kerken groot te maken.

hoejeheette | 22-10-18 | 12:26

@hoejeheette: Jah, want de kerk schreef kindermisbruik voor.. - of wat? Denk toch eens na man. In een tijd waarin pedofilie door de samenleving net zo beschouwd werd als homofilie. Waarbij binnen de kerk de gedachte was dat het niet goed is, maar geneesbaar - en daarbuiten dat het normaal gevonden moest worden (kijk anders die aflevering van 'andere tijden' een keer terug). De kerk van toen beoordelen naar de maatstaven van nu is nogal dom. Op diezelfde manier zou je Nederland de rug toe moeten keren vanwege het slavernijverleden.
Daarnaast heeft de kerk - in tegenstelling tot jeugdzorg bijvoorbeeld - bijzonder correct gereageerd met schadevergoedingen (ook in zaken die verjaard waren).

bleached | 22-10-18 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Er komt een periode dat we met z`n allen niet weten hoe vlug we weer kerken moeten bouwen.

Commonlogic | 22-10-18 | 10:28

Je vergeet dat internet vol staat met mensen die uitleggen hoe je een toestand kunt oproepen, zonder drugs, die zeer heilzaam werkt. Concreet.
Zie de uitzending van The Work van een week of 3 geleden.

bodemloos | 22-10-18 | 10:54

Want? Wetenschap is bezig iedere claim ooit door religie gemaakt nauwkeurig te ontmantelen. De waarheid wordt steeds helderder. Hoezo gaan we weer kerkjes bouwen dan?

Steakduboeuff | 22-10-18 | 11:16

bodemloos | 22-10-18 | 10:54

Leuk dat je dat zegt. Ik zag daar toch duidelijk de hand van God.
Wel heel mooi werk. Wie het ook deed...

hoejeheette | 22-10-18 | 12:29

Mooi man, ben ik eindelijk een minderheid en kan ik ook meedoen met de slachtoffercultuur.

Tisnietanders | 22-10-18 | 10:25

Dit kan zomaar subsidie opleveren, mits er een gekleurd medemens participeert. Gratis mens-studiën aan de KUT volgen levert een gegarandeerd einddiploma nivo EHBO op.

Musset | 22-10-18 | 11:37

De linkse kerk is nu de grootste. Gelooft weliswaar niet in god maar in een alwijze en almachtige overheid die alle problemen op kan lossen

vansuyle.com | 22-10-18 | 10:24

En hel en verdoemenis in de vorm van klimaat verandering. En aflaten natuurlijk - waar u fijn aan mee mag betalen door windmolens en warmtepompen ed. En het geloof in open grenzen - de wereld van iedereen. Maar vooral heel veel woorden en anderen die de daden moeten doen.
Nee, doe mij maar het Christendom dat een ieder oproept naar je naaste om te zien en jezelf te gedragen, dat mooie kerken bouwt, prachtige muziek voortbrengt en lekker bier brouwt.

bleached | 22-10-18 | 10:35

G*dT, maar de katholieken hebben wel de mooiste muziek het gregoriaans!
Requiem van Gabriel Fauré is ook prachtig...
*CcMed*

kapitein oosterlng | 22-10-18 | 10:21

Ik vind die van Fauré stiekem mooier dan die van Verdi of Mozart.

knutsel_ | 22-10-18 | 10:29

Gelukkig. De beschaving gaat winnen. Jammer van de tijdelijke moslim toename. Dit moet worden gestopt door de politiek. Mooi dat er ook fatsoenlijke politieke partijen zijn zoals de PVV.

wieowie123 | 22-10-18 | 10:14

Hitler was katholiek opgevoed en wilde een eigen geloof introduceren afgeleid van het christelijke. Hij was dus zeker niet beschaafd.

wieowie123 | 22-10-18 | 10:36

Ja wieowie123, en anders was de broer van zijn betovergrootvader wel getrouwd met de achterneef van een gelovige - als je m'n punt begrijpt.

bleached | 22-10-18 | 10:44

@wieowie123 | 22-10-18 | 10:36

Het Nationaal-Socialisme verwierp het Christendom. Theodor Eicke, een van de hoogste SS-ers die de SS Totenkopfverbaende onder zich had, heeft een tijd lang rekruten het Christendom laten afzweren. De enige reden dat de Nazi's zich wel eens als beschermers van het Christendom afficheerde is omdat een openlijk anti-Christelijke houding Duitsers van hen deed vervreemden.

omanders | 22-10-18 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Geloof is voor hele domme mensen. Volgens mij is er de afgelopen decennia genoeg aangedragen om geloof in een denkbeeldig opperwezen af te zweren, maar er zijn nog altijd malloten die geloven in hun ware god. Sterker nog: als je een nieuwe god introduceert (Vliegende Spaghettimonster) dan wordt dat tot nep-geloof verklaard door de rechterlijke macht, helemaal mesjogge.
Zo'n geloof leidt ook altijd tot geweld en misdragingen. Hoe vredelievend gelovigen ook zeggen te zijn, de infidels moeten het altijd ontgelden en dat is altijd de meerderheid van de mensheid. Vreemd, dat een schepper het overgrote deel laat geloven in de verkeerde god of op de verkeerde manier...
En als je dan al gelooft, dan maken de leiders van zo'n geloof (waarvan ik me dan afvraag waar ze dat leiderschap aan verdiend hebben, wie hen dat heeft gegeven) misbruik van hun positie door je financieel of letterlijk uit te kleden. Jezelf verklaren tot leider of verlosser kan ook niet, hoewel ze nooit kunnen verifiëren of je het wel of niet bent. Raar.
In talloze bewijzen is te zien dat elk geloof ernaast zit, dat er geen enkele aanleiding is om het geloof daadwerkelijk te geloven omdat er niets tastbaars of zichtbaars is wat het ontstaan of verloop van een schepping onderbouwt. Sterker nog: er zijn talloze bewijzen die de schepping in elk geval in de tijd een heeeeeel stuk verder weg plaatsen en dan nog talloze bewijzen die het verhaal volledig omver blazen.
De schriften zoals de bijbel, koran, thora, zijn geschreven eeuwen nadat de verhalen zich zouden hebben afgespeeld en men deed ook nog aan cherrypicking om de mooiste verhalen eruit te halen.
Wat cherrypicking betreft zijn de priesters ook creatief: dat god niet van homo's houdt staat 2x in de bijbel, dat we geen garnalen mogen eten staat er maar liefst 7x in. Vertel dat in Urk (is geen eiland he, dus niet op Urk) en de wereld is te klein. Alleen horen wat je wilt horen.
Religies zijn clubs van mensen die niet zo stevig in hun schoenen staan maar dat worden er steeds minder. Het wordt tijd dat de overheid alle subsidies aan religies afschaft, alle privileges afneemt (meekijken in de GBA, geen belasting afdragen, echt waar...) en stopt met die flauwekul in beëdigingen dat met gods hulp alles wel recht komt.
God is dood. Get over it.

Bakkeleures | 22-10-18 | 09:56

Zelden zo'n dom betoog gezien. Praat niet over 'bewijzen' als je geen idee hebt waarover je het hebt. Als overtuigd atheïst denk ik dat de meeste gelovigen slimmer zijn dan u.

Joris Beltsin | 22-10-18 | 10:19

Een moskee in uw voortuin dan maar. De islam verdwijnt niet. Wensdenken. Het enige dat juist een tegenwicht zou kunnen vormen, is het op zijn minst cultuurchristelijke 'kind' in ons dat we bezig zijn met het badwater weg te gooien. Er zou een behoorlijke segregatie kunnen ontstaan. Nu zullen we worden verstrooid tussen de gillende moskeeën. Maar ja... die kerkklokken op zondag daar zijn we van verlost. In zekere zin is God niet dood. Wees je eigen God door je een beetje te bekommeren om je medemens.

CalamityJane | 22-10-18 | 10:27

Naarmate je ouder wordt zul je er vanzelf wel achter komen dat de meeste mensen in "iets" geloven, of dat er meer is tussen hemel en aarde zogezegd. Onmogelijk om te bestrijden op rationeel niveau.

knutsel_ | 22-10-18 | 10:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi. Nu gelijk een referendum om subsidies op geloof in te trekken.

justtheblues | 22-10-18 | 09:51

Neem gelijk het bijzonder onderwijs even mee.

Joris Beltsin | 22-10-18 | 10:22

Ik heb nog nooit een cent subsidie ontvangen voor mijn geloven. U denkt dat God alleen met subsidie kan bestaan?
Het geloven in Christus is brisant en levensgevaarlijk voor elke machthebber op aarde. Daarom wordt het in de meeste landen verboden of zoals hier ten lande geridiculiseerd en ''weggeredeneerd''.
En het referendum is afgeschaft door leiders waar u zoveel meer vertrouwen in heeft dan in God.

hoejeheette | 22-10-18 | 10:23

Marjen, ik propageer geenszins dat kinderen bij de overheid horen. Dat staat er ook nirt. Wat ik schrijf is dat kinderen een zelfbeschikkingsrecht in dit soort zaken zouden kunnen hebben.

Winter_is_coming | 22-10-18 | 11:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Weinig last van Christenen, van moslims daarentegen...

BosrandDirk | 22-10-18 | 09:51

Er kwamen, en komen, best wel eens idiote oprispingen voort uit de Christelijke hoek. Het is echter lafjes om zo Christenen af te geven. Binnen deze godsdienst is naast het dwingende, blijkbaar ook plaats geweest om bv een verzorgingsstaat op te bouwen. In den beginnen van de redelijke soort, en heeft geloofsafval, atheïsme, wetenschap los van godsdienst kunnen ontwikkelen.

Atheïsme heeft niets wezenlijks beters gebracht, zie communisme nationaal socialisme en onze huidige linkse deugmens.

De zorgen zitten wat mij betreft bij die 5% moslims. Er zullen ook daar verlichte geesten zijn, maar een meerderheid is orthodox. Keert zich daarom sterk van de samenleving af, tenzij er iets te halen val in uitkering en subsidie. Het is daarmee een voedingsbodem voor extremisme en geweld.
Dan vraag ik mij nog af of dit percentage eigenlijk niet hoger ligt.

Nuuk | 22-10-18 | 09:50

bleached | 22-10-18 | 10:11
Het atheisme heeft tevens niets wezenlijks slechters gebracht!

Ook zonder geloof en overtuigingen sloeg men elkaar wel eens de hersens in. En ook zonder geloof of overtuiging kon men prima samenwerken. Die hele religie is een zwaar overgewaardeerd oprispinkje in de miljoenen jaren. En de geloofsvrije wetenschap gaat daar net zo min verandering in brengen met hun innovatieve wapenindustrie.

bodemloos | 22-10-18 | 10:42

De meerderheid doet zich voor als orthodox, omdat de sociale dwang groot is in de buurten waar de meeste moslims leven en waar lui rondlopen die tegen betaling iedereen de conservatieve kant op proberen te jagen. Zorg er voor dat die klootmongolen van een arabieren geen geld meer kunnen overmaken naar Europese landen en je zult zien hoe dun dat laagje orthodoxie is. Ik ben in mijn jeugd katholiek geweest en ik kan je verzekeren dat een wijk naar buiten toe streng gelovig kan lijken, terwijl de burgers binnenshuis die hele kerk vervloeken.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:04

@Bytemaster: Ja klinkt lekker 'Godsgeloof blijkt mensen veel sneller.. etc". Kun je dat ook onderbouwen? Volgens mij is het bijzonder lastig om puur vanuit het Christendom (Christus' voorbeeld) iemand te bewegen geweld te gebruiken. Hitler, Stalin of Pol Pot hadden in ieder geval niet het geloof nodig om mensen tot geweld aan te zetten - om maar wat te noemen; en daar zou ik niet zo snel mijn schouders over ophalen.

bleached | 22-10-18 | 12:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Meh. Zet de linkse kerk erbij en NL is nog overwegend religieus hoor

Gen. Maximus | 22-10-18 | 09:50

Helaas de realiteit.

Pislinq | 22-10-18 | 10:33

is twitteraarster Lil ondertussen al door het altijd zo tolerante Amsterdamse Gemeentebestuur tot ongewenste burger verklaard?, want "racist". Dingen benoemen past niet zo bij linkse ideologieën.

zimmerschwanz | 22-10-18 | 09:49

En allemaal met de ooievaarspas gratis naar binnen.
Bij de kassa zijn ze verbaasd als je gewoon een toegangskaartje koopt.

Carmelita | 22-10-18 | 09:49

Tja, de katholieke kerk loop leeg vanwege pedo en moet daarnaast ook nog flink wat slachtoffers betalen. Onlangs het vaticaan van binnen gezien, wat een decadente weelde. Stuitend.

Wekkertje | 22-10-18 | 09:46

Als we binnenkort weggespoeld worden door een enorme regenbui, dan weten we waar het aan ligt.

VanBukkem | 22-10-18 | 09:45

Fijn dat u er zo luchtig tegenaan kijkt.

bodemloos | 22-10-18 | 10:27

Wauw ik vind dit best schokkend nieuws dat er nog zoveel van die fantasten in Nederland wonen.

BluRay | 22-10-18 | 09:44

@marjen
Omdat anti-theïsten net zo dogmatisch kunnen zijn als sommige gelovigen. Denk ik. Ik ben niet de juiste persoon om daar iets zinnigs over te zeggen, omdat ik geen anti-theïst ben en niet per se tegen gelovigen ben. Ik ben slechts net iets atheïstischer dan dat een christen is.

Gualtiero | 22-10-18 | 10:50

marjen | 22-10-18 | 10:38
Na de dood zijn er geen onprettige verassingen, net zo min als prettige verassingen voor je egootje.

bodemloos | 22-10-18 | 11:12

bodemloos,
Jij zegt het en jij gelooft het. Maar verder heb je geen bronnen denk ik.
Overigens is ver-assing hier een grappige schrijffout.

marjen | 22-10-18 | 15:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Een kerk weg, twee moskeeën erbij.

Mariolo | 22-10-18 | 09:44

De meerderheid gelooft heilig in de EU, dat is niet gemeten maar opgedrongen geloof.
Verder is die 5% moslim vermoedelijk flink naar beneden bijgesteld om het gepeupel rustig te houden.

Eppo | 22-10-18 | 09:42

Misschien tijd om dit onderzoek te laten herhalen door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Kortom de gehele surveymethodiek nogeens tegen het licht te houden (vragenlijst, sample/selectiemethode, open/gesloten vragen, manier van enquêteren, doelgroep, etc.) Herhaling/replicatie is immers een van de fundamenten van wetenschappelijk onderzoek, daar kan niemand tegen zijn (wel tegen niet gewenste uitkomsten natuurlijk). Geert/Therry kom er maar in. Misschien nog beter om het hele CBS/CPB/PBL eens een keer goed te depolitiseren van verkeerde invloeden.

zimmerschwanz | 22-10-18 | 09:59

Ik ben zelf niet gelovig, maar vraag me toch wel eens af of de ontkerkelijking niet ook de ondergang "inluidt" van onze Westerse beschaving.

Van Duyvenbode | 22-10-18 | 09:42

Sterk punt! Wij zouden niet moeten ont-kerken maar de kerk herwaarderen.
De christelijke kerk behelst veel meer dan het geloof in Jezus. Het is vooral een creatie van onze voorouders en het bevat nog bijna alle elementen van onze oorspronkelijke Keltische rituelen en tradities. Dat kunnen we niet zomaar overboord gooien 'omdat god niet bestaat'. Dat is erg kort door de bocht.

keestelpro | 22-10-18 | 10:34

De kerk heeft de beschaving tegen proberen te houden.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:06

Eensch Van Duyvenbode...

bleached | 22-10-18 | 12:09
▼ 9 antwoorden verborgen

Toch wel medelijden met de nieuwe streng gereformeerde islamitische aanwas. Die mogen ook weer 50 jaar druk hun best gaan doen om onder t juk van de kerk uit te komen. Sterkte.

Chemokar | 22-10-18 | 09:42

Zolang we allen de christelijke normen en waarden uitdragen blijven we allemaal Christenen

y0r | 22-10-18 | 09:40

Alleen als je Jezus op je troon zet en er zelf afgaat heeft het zin om te getuigen van Jezus' kracht.. Anders blijft het bij het opvolgen van geboden. Handen wassen, knielen, geen varkensvlees en dat was het dan wel...

hoejeheette | 22-10-18 | 10:07

Nou, broeva haro! Benieuwd of we over 50 jaar nog zo blij zijn met de verkoop van deze kerken. Waarschijnlijk zijn we er dan - te laat - achtergekomen dat we met het badwater ook het kind hebben weggegooid. Religie is een oer-kracht waar de Jesses en Rob's van deze wereld geen vervanging voor zullen weten te vinden.
www.telegraaf.nl/nieuws/2291128/wat-k...

Godfriedgroentesoep | 22-10-18 | 09:36

Houd toch op met dat joods christelijke. Al dat oosters geleuter. Terug naar de wortels met de God van het Recht: Thiu (van dinsdag) en Wodan die de zaak eens stevig aanpakt (woensdag gehaktdag), dus donderdag als de bliksem aan het werk om de dag daarop te rusten met Frya. Zaterdag de dag van lol en gekkigheid, Zondag de nieuwe panelen op het dak leggen. Laat de kerken gekontroleerd vervallen tot ruïnes, monumenten van overheersing.

bodemloos | 22-10-18 | 09:55

Religie is geen oerkracht maar een vorm van sabotage van de vooruitgang.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:07

Het is deze leegloop icm. 'progressief' policor front die er voor zal zorgen dat onze (achter)kleinkinderen richting mekka zullen bidden. De sekte islam is volledig erop ingericht in deze leegte te springen en te woekeren als een gezwel tot alles verzwolgen is.

klamme.vla | 22-10-18 | 09:35

Dat wordt wat voor het sexueel gefrustreerd personeel , de kontgaatjes van hun eigen kinderen zijn al niet bruikbaar meer. Tip : wordt badmeester

ewout56593235 | 22-10-18 | 09:34

Die foto van die volledig geklede dames in het zwembad: schuimbekmomentje du jour. Hoe ver zou ik met mijn blonde hoofd in een soortgelijke plunje komen voordat ik terug wordt gefloten?!

Dat, en ik betreur de ontkerkelijking van Nederland. Zolang mensen ergens in geloven zijn zijn ze bereid ervoor te vechten. Bijvoorbeeld voor het behoud van hun eigen cultuur, met bijbehorende normen en waarden. Nederlanders verworden steeds meer tot een heterogeen, bijeengeraapt zootje, waarin de islam straks de enige constante is. Wat een nachtmerrie.

MickeyGouda | 22-10-18 | 09:34

@MickeyGouda | 22-10-18 | 09:34 |
U heeft het helemaal gesnapt. Want mensen hebben niet alleen fysiek voedsel nodig, ook spiritueel heeft men iets nodig! Wat je nu ziet is dat mensen wanhopig proberen een leegte op te vullen met spullen maar die leegte nooit gevuld krijgen, hoeveel bezit men ook vergaart. De islam maakt heel handig gebruik van het vacuüm dat nu ontstaan is. Je ziet ook steeds meer 'natives' die zich tot de islam bekeren, met name de vrouwen. Iets dat ik al helemaal niet snap. Want als er één vrouwonvriendelijke ideologie is, dan is het de islam wel.

Ook heeft u het volledig bij het rechte eind als u zegt dat zolang men ergens in gelooft, men bereid is voor de cultuur met bijbehorende normen en waarden te vechten. Op het moment dat die saamhorigheid, die verbondenheid weg valt is er niets dat men nog de moeite waard vindt om voor in de bres te springen. Het zal ons nog lelijk op gaan breken.

En even over dat schuimbekmomentje du jour: U zou met uw blonde hoofd in een dergelijke plunje geen stap in het bad mogen zetten. Er gelden andere regels voor u dan voor het zalig verklaarde Herrenvolk dat hier met grote getale is binnen gehaald/ gespoeld. Iets dat ook mij mateloos steekt.

Sjefke7807 | 22-10-18 | 10:22

In fatsoen en eerlijkheid kun je geloven zonder daar een kerk voor nodig te hebben.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:09

overstromingen ,goddeloosheid ,oorlogen en dreiging van oorlogen ,stormen ,hagelbuien ,volksverhuizingen ,ziekten, allemaal voorspeld in de bijbel ,en vlak voor de eindtijd toenemend.

pedro300 | 22-10-18 | 09:34

Je vergeet de op elkaar botsende melkwegstelsels!

bodemloos | 22-10-18 | 10:09

leuk voor projectontwikkelaars.. in een kerk passen wel een aantal appartementen of loft's alsmede de pastorie voor zeker 2 ruime gezinswoningen kan worden doorverkocht.. meestal ligt er overigens wel een doden tuin en hof achter de kerk daarentegen vaak een prachtige van alles te maken tuin achter een pastorie..

fikkieblijf! | 22-10-18 | 09:33

Tsja, veel belangrijker is wat gaan we met al die onverkoopbare moskeeën doen in de toekomst.....?

Mazoeza | 22-10-18 | 09:30

vergeet het maar.. er komen er nog meer bij..

fikkieblijf! | 22-10-18 | 09:33

Hahaha mooi man, cynisme. :-)
(extra grappig als sommigen het niet detecteren)

keestelpro | 22-10-18 | 10:28

Lang leve het Humanisme. Verbaas me nog iedere keer dat op het oog verstandige mensen in deze tijd nog in een sprookjesboek kunnen geloven. Maar we moeten ook niet vergeten dat duizende jaren christendom ons gevormd hebben tot wat we nu zijn. Daarom; alle kerken tot erfgoed bepalen en voorkomen dat ze als Moskee gebruikt gaan worden. Opdat we niet vergeten waar we vandaan komen.

Scepticus | 22-10-18 | 09:29

Galileo. een van mijn absolute helden. Briljante man. Net als Da Vinci, Hawking, Einstein

zeiksmurf | 22-10-18 | 09:50

Ik verbaas me er elke keer weer over dat zo weinig mensen zien dat er sinds oud testamentaire tijden helemaal niets is veranderd. We aanbidden dode dingen. We laten ons leiden door slechte mensen. We laten de liefde links liggen.

hoejeheette | 22-10-18 | 09:50

In de 20e eeuw zijn gruwelijk lelijke kerken gebouwd. Die verdienen het om opgeblazen te worden.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Religie is sociale franje of instrument tot misbruik of controle maar heeft in ieder geval niets te maken met spiritualiteit.

isitsoornot | 22-10-18 | 09:27

Tegen linksche kerkiërs is alleen de relifie opgewassen.

Twee Jeetjes | 22-10-18 | 09:44

Maak mij maar wakker als er ook eens een moskee te koop staat!

Petrus Poortwachter | 22-10-18 | 09:20

Kwestie van tijd tot Jesse biologisch speltbrood gaat breken. Eet dan!

atheïstisch stemvee | 22-10-18 | 09:17

Kan iemand mij vertellen waren makelaars steevast van die VERSCHRIKKELIJKE filterfoto's online plaatsen? Steeds door zo'n lens dat alles breder lijkt. Steeds zijn de luchten te blauw, de bomen te groen, de muren te geel en de stenen te rood. Alsof de werkelijkheid niet voor zichzelf mag spreken.

Diotima | 22-10-18 | 09:12

Als u uw auto verkoopt zit ie ook altijd onder de vogelpoep?

Petrus Poortwachter | 22-10-18 | 09:23

Kan iedereen je hier vertellen maar , duh.

uisge baugh | 22-10-18 | 09:24

@Petrus Poortwachter
Een gepoetste auto is heel wat anders dan een fotobewerking,maar dat verschil verleren we in de beeldcultuur waar namaak de norm wordt.

Diotima | 22-10-18 | 17:20
▼ 1 antwoord verborgen

Sociaal en cultureel planbureau juni 2018: "Moslims steeds religieuzer"

Bij zowel Turkse als Marokkaanse moslims neemt de religiositeit toe. Voor veel moslims, ook jongeren, is het geloof een belangrijk deel van hun leven.

In de afgelopen 10 jaar is het bidden toegenomen. Van de Marokkaans moslims bidt 78% vijf maal per dag, bij de Turkse moslims is dit 33%. Bij de Turkse moslims is het moskeebezoek toegenomen. Ongeveer 40% van beide groepen bezoekt tenminste wekelijks een moskee.

Marokkaanse moslima’s dragen steeds vaker een hoofddoek (78% t.o.v. 10 jaar geleden 64%). Ook bij jongeren en de tweede generatie is een toename te zien. Bij Turkse moslima’s is deze toename er niet.

Het overgrote deel van de Marokkaanse moslims (87%) vast alle dagen tijdens de ramadan, dit geldt voor iets meer dan de helft (55%) van de Turkse moslims. Een zeer groot deel van de moslims eet (bijna) altijd halal.
www.scp.nl/Nieuws/Moslims_steeds_reli...

AntonJensen | 22-10-18 | 09:12

Al de tijd dat ze op hun knieen liggen lopen ze niet in de weg.

bodemloos | 22-10-18 | 10:13

Ze proberen vast te houden aan het verleden. Waarom? Omdat ze het moderne leven niet aankunnen. Ze presteren slechter, op alle fronten, en dan is zo'n vaderfiguur in de vorm van de profeet (HIZD, oftewel Hoon Is Zijn Deel), of een god welkom. Tegelijkertijd geloven ze er geen hol van.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:13

Het Christendom heeft cultuurhistorische waarde, het heeft grote invloed gehad hoe Europeanen nu leven. Dit wordt nu achteloos aan de kant geschoven om plaats te maken voor een religie die niet is aangepast aan de tijd waarin we nu leven.

BozePaarseMan | 22-10-18 | 09:08

Dit wordt niet achteloos aan de kant geschoven, maar met pijn en moeite ten grave gedragen. Maar het moet gezegd, de geestelijken die nu nog op de winkel passen doen er alle moeite voor om dat proces te versnellen.
www.nrc.nl/nieuws/2018/10/22/australi...

Schoorsteenveger | 22-10-18 | 09:23

Kruistochten.. je bedoelt die 13 veldslagen als reactie op de vernietiging van 30.000 kerken in het Byzanthijnse Rijk tegenover de 548 veldslagen van de moslims? Ooit gehoord van Andalusië?

BrokenTipi | 22-10-18 | 09:24

Het christendom is voor de kunsten gunstig geweest en daardoor voor een deel ook voor de cultuur. De burger echter werd er niet warmer van.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit is uw orgel heer, dit is uw kerk,
Loop zo maar binnen hier, net van mijn werk,
Niet voor de dominee, niet het antiek,
Ik kom alleen maar hier voor de muziek

Maakt het wat uit o heer, dat ik hier zit,
is het bezwaarlijk heer, dat ik niet bid,
ben niet hervormd of zo, niet katholiek
Ik kom alleen maar hier voor de muziek.

Ik kom hier vaker heer, haast elke week,
niet voor de zondagsdienst, niet voor de preek,
Als je alleen bent hier, zonder publiek,
Nou dan geniet je meer van de muziek.

Memek | 22-10-18 | 09:07

keestelpro | 22-10-18 | 09:46 Net zoals muziek een verzinsel.
Muziek bestaat volgens mij echt!
Of je moet te doof zijn om het te horen. Maar dan nog kan je de geluidstrillingen registreren...

dijkbewaker | 22-10-18 | 11:05

dijkbewaker | 22-10-18 | 11:05

Sterker, ik schrijf en speel zelf muziek en dat is toch echt heel echt.

Memek | 22-10-18 | 11:13

Ik bedoel daarmee: als je iets verzint wordt het echt.
Een compositie is een verzinsel van een componist.
Daarom bestaan God en Allah ook. Ze zijn verzonnen door de mens en daarom bestaan ze echt. Je zal God en Allah nooit in levende lijve voor je zien staan net zoals je muziek niet kan aanraken of zien. Wie zegt 'God bestaat niet want ik heb hem nooit gezien' heeft geen punt.

keestelpro | 22-10-18 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Je kunt er ook beter niet voor uitkomen dat je christelijk bent, en al helemaal niet als je ernaar gevraagd wordt door de stasi medewerkers, want je bent dan een van de eersten die van een hoge flat wordt gegooid als de moslims dit land hebben overgenomen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 22-10-18 | 09:05

Zeker.

Lupuslupus | 22-10-18 | 09:14

Daar hoef je niet christelijk voor te zijn.
Iedereen met of zonder geloof (tenzij islam) gaat eraan.

Memek | 22-10-18 | 09:20

U hebt een zeer klein geloof. Wees niet bang. Er kan u niets gebeuren.

hoejeheette | 22-10-18 | 10:27

Kerk te koop, nu ook in de rest van Nederland.
Hier verbouwt men die dingen al lang tot fraaie appartementen.

Berbaar | 22-10-18 | 09:03

Goed zo Berbaar.. laat duidelijk zien welke kant jij staat... we hebben de mol gevonden mensen

ja-nee-misschien | 22-10-18 | 09:28

@Lupuslupus | 22-10-18 | 09:16
Haha die is hier vlakbij, best een mooie kerk althans van binnen.
We komen er eens per jaar voor de winterfair (kerstmarkt), is best gezellig en opbrengst gaat naar goede doelen.

Berbaar | 22-10-18 | 09:49

Lupuslupus | 22-10-18 | 09:16
Ook zonder naar een kerk te gaan kan je gelovig zijn.

JI-HAAT | 22-10-18 | 10:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Vijfentwintig jaar import vanaf de paarse kabinetten van Wim Kok en de Islam wordt nog steeds maar op 5% gemeten. CBS, Call Bull Shit!

Glasgow Argus | 22-10-18 | 09:02

Zou het kunnen dat bij de tel. enquete een deel van de gebelde moslims geen NL sprak en dus geen antwoord kon geven?

Winter_is_coming | 22-10-18 | 09:37

Nee joh, ze lopen gewoon wat meer rond op straat zodat het percentage hoger lijkt. Niks aan de hand.

Deflatiemonster | 22-10-18 | 09:43

Een voorzichtige schatting is dat 5% van de populatie uit moslimlanden komt. Afvalligheid is in die gemeenschap te verwaarlozen terwijl de rest van het land al voor de helft ontkerkelijkt is. Dat zou inderdaad eerder duiden op 10% van de kerkelijk gezindte.

Joris Beltsin | 22-10-18 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

"Ongelovigen" wordt alleen maar gezegd door hullie die er honden en varkens mee bedoelen en die niet lief zijn voor elkaar.

In dit land zetten we geen "inktstempels" op mensen die iets anders geloven.

Och Wat lul ik ook?
Heb geeneens een land.
*ijzeren vest aantrekken doet*

hallevvezool | 22-10-18 | 08:58

Die laatste foto met dat zwembad, "je weet niet of deze dames ook nog hun periode hebben". -- Het is pas ronduit onsmakelijk als er van die wijven zijn die wel hun periode hebben en zicht uberhaupt gaan vermaken in het zwembad. Daarnaast, wanneer weet je het wel? Wanneer er van die dikke plukken maandverbaand onder de bikini vandaan komen?

Smerig mens.

Koekkeloere | 22-10-18 | 08:56

Ach, bedenk maar eens wat er in het zwembad nog meer ronddrijft, en waar dat water allemaal geweest is. Eikelkaas lost ook goed op in water.

zeiksmurf | 22-10-18 | 09:05

Hahaha, zwemluier om!

Mastermattie | 22-10-18 | 09:14

Niets zo goor als publieke zwembaden. Geef mij maar de zee met z'n walvissenstront.

keestelpro | 22-10-18 | 09:38

Godsdienst is niet de vijand, zoals veel mensen denken. Het staat bovendien iedereen vrij in wat voor onbewijsbare zaken te geloven dan ook.
Het probleem ligt eerder in de mens zelf. De fanatici, gelovig of ongelovig, die je hun mening of geloof of overtuiging opdringen en niet rusten voordat ze de rest van de mensheid hebben onderworpen. En die mensen bestaan nog steeds en zullen altijd blijven bestaan.

B. Randnetel | 22-10-18 | 08:56

Wat Schoor zegt. Religie is toegepast geloof.

knutsel_ | 22-10-18 | 09:16

Daar ben ik het niet mee eens. Ik hou van mensen en haat systemen.
Daarom durf ik ook met naam en toenaam hier te reaguren.
Ik hou van moslims (de terroristen daargelaten) maar bekritiseer het islamisme. Ik hou van linkse mensen (de terroristen daargelaten) maar ik verwerp het marxisme. Het feit dat sommige mensen vervallen tot extremisme komt echt door systemen en ideologieën.

keestelpro | 22-10-18 | 09:31

@keestelpro: Inderdaad, de fanatici onder ons maken de dwingende systemen en daar sluit men zich bij aan.

B. Randnetel | 22-10-18 | 19:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Voordeel van die badboerka's is wel dat er geen rugharen in het zwembad terechtkomen.

Mr_Natural | 22-10-18 | 08:56

De kerk in Amsterdam kun je nog appartementen van maken en aan studenten verhuren. Of wellicht her nieuwe GSHQ.

Mastermattie | 22-10-18 | 08:55

De kerk is altijd een machtsbolwerk geweest.
Doel: mensen klein houden, dom houden, geld afhandig maken.

Inmiddels hebben we een nieuwe kerk: de EU. Het nieuwe Vaticaan zit in Brussel. De kardinalen in de EC, de priesters in het EP.
Doel: mensen klein houden, dom houden, geld afhandig maken.

Ars Vivendi | 22-10-18 | 08:53

Inderdaad. Alles wat Brussel en Den Haag de laatste decennia hebben gedaan, staat in het teken van de mensen schijnafhankelijk maken.
En dat is in Nederland heel goed gelukt.
Dat is in Nederland veel beter gelukt dan waar dan ook in de EU.
Nederlanders zijn dommer, slaafser dan de rest van Europa.
Als de kabinetten Rutte hun truukjes in Belgie, Frankrijk, Italie of een Oost-Europees land hadden uitgehaald, waren er doden gevallen.
En terecht.

jemagookniksmeer | 22-10-18 | 09:21

Nederlanders zijn lui en onverschillig geworden door gratis geld die de verzorgingsstaat wel heel makkelijk overeind hield.
Een enorme aardgasbel te Slochteren. Een delta waar grote Europese rivieren in zee stromen en die stroomopwaarts leiden naar Europa’s grootste economieën.
In Noorwegen hebben ze de baten van olie en gas verstandig in een fonds gestopt. In NL is het allemaal opgesoupeerd.
Nu zitten we met een miljardenschuld en politici die graag Sinterklaas spelen met andermans geld all over the world.

kempenaer | 22-10-18 | 13:05

Als Pastafari behoorde ik altijd al tot een minderheid maar nu is het officieel :-)

The2Amendment | 22-10-18 | 08:52

Als Dudeist heb ik het ook niet gemakkelijk.

Aristotalloss | 22-10-18 | 10:43

Als je al dat fraaie onroerend goed ziet hoef je geen Brabander te zijn om xtclab te denken. Of wietkwekerij: zo'n kerktoren vraagt gewoon om een koelinstallatie. Is die secularisatie toch nog ergens goed voor. #jegeestverruimenkanjezelluf

Hetkanverkeren | 22-10-18 | 08:51

Juich maar niet te vroeg want voor je het weet worden ze in gebruik genomen als moskee.
Wat betreft die laatste foto met het zwembad: ooit had je in Leiden op de Haarlemmerstraat zwembad "De Overdekte" dat was voorheen ook een kerk geweest.

Mastermattie | 22-10-18 | 08:51

We zitten in dit gekwanselde land momenteel op 524 moscs...(CBS die dat wegmoffelen in bijlage.....), de een komt de ander gaat..... Wat een aankomende ellende.

hagelkruis | 22-10-18 | 08:54

''de een gaat de ander komt'' dus christendom, zeker kijkend naar de afgelopen eeuw (of 2), zie jij hetzelfde als de Islam.. zeker gestopt met school voordat de 19e eeuw tot heden werd behandeld?

ja-nee-misschien | 22-10-18 | 09:34

Toch jammer als er geen goede herbestemming voor wordt gevonden. Het zijn doorgaans fraaie gebouwen en vooral beeldbepalend voor een gebied. Gelukkig worden kerken niet meer zo gauw gesloopt, maar als een architect er schots en scheve dingen van maakt denk ik ook 'je had niet met een oud gebouw moeten werken als het te moeilijk voor je is om iets harmonieus te verzinnen'.

Diotima | 22-10-18 | 08:51

Nog steeds 5 procent moslims? Is al jaren zo. Ondanks de enorme toestroom van moslims de laatste jaren. Ondanks het veranderende straatbeeld, ondanks de toename van het aantal moskeeen en ondanks de toename van bedreigingen en terreur blijf het percentage onveranderd op 5 procent. Ik vermoed dat hier creatief met de stats wordt omgegaan. De vraagstelling is cruciaal bij dit soort onderzoeken, net als de onderzoeksgroep. En definitie: ben je pas moslim als je minstens 1 keer per maand naar de moskee gaat? Veel salafisten vallen dan bijvoorbeeld al af.

Road to serfdom | 22-10-18 | 08:50

Die 5% was het in 1998 al. We zijn nu 20 jaar verder!

Lupuslupus | 22-10-18 | 09:18

Helemaal mee eens. Als je op straat loopt krijg je een heel ander beeld. Moslim partij staat momenteel in de peilingen op 7. Denk was de grootste groeiende partij tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

franck7020 | 22-10-18 | 09:20

In de Randstad is het veel meer, in Brabant eerder minder. Je kunt hier nog door een redelijk groot dorp wandelen zonder ook maar één hoofddoekje tegen te komen.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:17

Als ik over de markt van Overvecht loop, zijn de Kinderwagentjes niet te tellen.
Achter de wagentjes lopen gehoofddoekte moeders.
Over 15jaar wijst hetzelfde onderzoek minimaal 15% vd de bevolking toe aan de islam.
Dat is 2,4 miljoen op een bevolking van 18 miljoen, tegen die tijd.
Zet het hek maar open hoor en gauw tekenen in Marrakech.
Man man man , wat gaan mijn kinderen het zwaar krijgen.

Ruimedenker | 22-10-18 | 08:50

Het is nu al zéker 10% van de bevolking. Kijk maar om u heen.

Lupuslupus | 22-10-18 | 09:20

En precies daarom WIL ik helemaal geen kinderen.

Eduardo- | 22-10-18 | 09:27

Een sterke identiteit is een religieuze identiteit, zie ook door nationalisten bejubelde landen als Hongarije en Polen. Van arren moei gaan Nederlanders dan maar Sinterklaas aanbidden...

JTKDM | 22-10-18 | 08:48

hehehe

Diotima | 22-10-18 | 08:51

Ik vind de cijfers ronduit schokkend. Waar wonen die gristengekkies dan, want ik ken ze niet.

lieverdeauddanreaud | 22-10-18 | 08:47

Lijn Gouda naar Enschede, en dat 40 kilometer breed

Jos Tiebent | 22-10-18 | 08:52

Hier in het dorp, hartje randstad. 5000 inwoners. Drie kerken, waarvan de gereformeerde de grootste is, plusminus 700 mensen iedere zondag 2 maal. Stemmen allemaal SGP.
Totaal geen last van deze mensen. Niet één die het geloof opdringt en/of mij lelijk aankijkt omdat ik niet geloof.
Kan mij slechts eenmaal herinneren dat een abri, met bikini reclame, werd overschilderd met witte verf.
Doe mij maar zware christenen i.p.v. salafisten. 100%!

Ruimedenker | 22-10-18 | 09:03

verhalen van Ruimdenker herkenbaar.. in mijn woonplaats begin (of t einde) van de Randstad zeker 10 kerken met grote bezoekers aantallen en het enige wat ik weet ik dat ik nog nooit enige last heb ondervonden van deze mensen.. sterker ik heb een aantal in mijn straat wonen en 1 gezin naast mij en zijn eerlijk gezegd mn favo buren.. nooit gezeik/gedoe/geruzie maar goed misschien heb ik heel veel geluk :)

ja-nee-misschien | 22-10-18 | 09:44

Voorlopig maar stoppen met bijbouwen van relihuizen dus.

van stampij | 22-10-18 | 08:47

Islam 5%.
Geen informatie over de vraag hoe snel of langzaam het aantal gelovigen binnen die club stijgt.

Schoorsteenveger | 22-10-18 | 08:46

Het hele CBS bericht is een leugen. Het insinueert dat we de goede kant op gaan in Nederland. Niets is minder waar. De islam en het islamisme zijn heel sterk in opkomst en van een seculiere samenleving waar we dacht ik allemaal trots op waren is geen sprake meer. En dit is nog maar het begin. 5 procent? Hahaha!

keestelpro | 22-10-18 | 09:29

De moslims verzamelen zich in de Randstad en dat vinden wij prima. We hoeven straks alleen nog maar een muur te bouwen. De paar moslims die hier rondlopen krijgen dan de keuze tussen dimmen en extra belasting betalen of atheïst worden. Desnoods martelen we ze door ze te dwingen om dagenlang naar Brabantse smartlappen te luisteren.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:20

@ BrabantsVerzet Die muur bouwen, hoe ga je dat doen vanachter je toetsenbord? Of heb je een concreter plan? Deel je de foto's met ons? Ik ben heel benieuwd.

inderdaad geen stijl | 22-10-18 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit soort zwemparadijsjes (what's in the name) zijn niet mijn paradijsjes, vriend. Simpelweg boycotten dit soort bedrijven.

Langshetrandje | 22-10-18 | 08:46

Ik neem aan dat men traditionele religie bedoelt?
Volgens mij is de politiekcorrecte kerk helaas nog niet aan het leegstromen. Klimaataflaat, verketteren en uitsluiten andersdenkenden, slaafse gehoorzaamheid aan niet te staven wensbeelden zijn slechts een paar van de zeer zichtbare uitingen van deze uiterst giftige religie...

Parel van het Zuiden | 22-10-18 | 08:46

Het klimaatkalifaat.

kempenaer | 22-10-18 | 12:56

Not a single fuck given. Om de religieuze debiliteit van de Islam te bevechten heb je geen religieuze debiliteit nodig. De tijd dat de kerk de politiek en de samenleving bepaalde is voorbij, en maar goed ook. Gezien de rotzooi op aarde heeft god zich allang van de aarde terug getrokken.

Indoneesje | 22-10-18 | 08:44

God zit voortaan op de maan. Daar is al eeuwenlang geen oorlog. Goed zo God!

keestelpro | 22-10-18 | 09:18

Cancel that comment.

Super Grover | 22-10-18 | 08:44

Ik vind de secularisatie een slechte zaak; voornamelijk omdat het "religieuze gat" opgevuld word door de islam die met het jaar invloedrijker word en doordringt in ieder aspect van de maatschappij.

Moslims blijven hun religie trouw en hebben het geld en de wil om de kerken op te kopen en te veranderen in moskeeën.

Over pakweg 40 jaar zal het Nederlandse landschap er drastisch anders uitzien; veel moskeeën en steeds minder kerken.

Kaskensj | 22-10-18 | 08:43

@knutsel en keestelpro: In het christendom zag/ziet men dezelfde tendens. De Griekse en Noorse goden zijn al passé. De tijd totdat andere geloven uit de mode raken zal m.i. nog honderden jaren duren en veel rotzooi geven.

Het probleem is dat de EU de religieuze demografie van Europa op een onnatuurlijk snelle manier wijzigt. Juist hierdoor krijgen we doffe ellende.

Roege | 22-10-18 | 10:07

Heb je op het linkje "Frankische viespeuken" geklikt? Het nou niet zo dat de Noorse goden op "natuurlijke wijze" zijn uitgestorven. En bovendien zijn ze ook niet passé. Er is tegenwoordig juist weer hernieuwde belangstelling.

knutsel_ | 22-10-18 | 10:26

Ik voorspel, over 40 jaar nog maar een enkele moskee, waarschijnlijk als museum. Maar genoeg plekken in de bossen waar Wodan aanbeden wordt.

BrabantsVerzet | 22-10-18 | 11:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen Funda linkjes voor deze optrekjes?

Super Grover | 22-10-18 | 08:42

Geloof ik niet.

Kaas de Vies | 22-10-18 | 08:38

ik zei t toch: geloven begint waar begrijpen ophoudt. Hop. Allemaal naar sgool nu.

zeiksmurf | 22-10-18 | 08:36

Eeuwenlang gold: zonder kerk en christendom geen school. Ken uw geschiedenis en koester die!

duh! | 22-10-18 | 08:46

Eeuwenlang golden Plato's academie, Aristoteles's lyceum en de bibliotheek in Alexandrië als uitstekende scholen totdat Theodosius I alle niet-christelijke religies en instellingen verbood. Het was eeuwelang simpelweg niet mogelijk om niet-christelijke scholen te stichten, omdat je dan gewoon als ketter op de brandstapel kwam. Ken uw geschiedenis.

SamKoeman | 22-10-18 | 14:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken