Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zwarte Piet toch gewoon naar Zaanstad

Organisatie trekt zich niets aan van NTR-doctrine

Ziet er naar uit dat de Jeffreys, Sylvanas, Joops en overige kinderfeestvernielers te vroeg HOERA hebben geroepen nav de NTR-persberichten van gisteren. Er zouden LOUTER ROETVEEGPIETEN naar Zaanstad komen bij de officiële intocht van de Goedheiligman. Maar niets is minder waar. Zwarte Piet komt ook gewoon feestvieren! Dat meldt althans Sinterklaas Zaanstad op Facebook. We hebben nog geen idee hoeveel autoriteit Sinterklaas Zaanstad heeft, maar bemoedigend nieuws is het wel. Kortom: we krijgen gewoon weer een colonne boze Pietenhaters in vieze dieselbussen op de snelweg, en wellicht ook weer een heuse blokkade, want die Zaankanters, dat zijn mannetjesputters, jonguh.

vriendelijke groet dit bericht zoveel mogelijk delen
UPDATE: Sint-comité Zaanstad trekt zich terug uit landelijke intocht vanwege 'roetveegpiet'

Reaguursels

Inloggen

Roetveeg pieten, ze zien eruit als Michael Jackson nadat hij weer eens met bleek in de weer was geweest om wat witter te lijken....

Maar goed, de jaarlijkse splijtzwam van de Nederlandse maatschappij is weer begonnen, op naar het vuurwerk debat, zodat we Nederland nog een paar weken extra verdeeld kunnen houden. En dan hebben we weer een paar maanden de aandacht van de echte problemen van Nederland afgeleid. Tijd voor het suikerfeest rond die tijd?

ikpislauwbier72 | 04-10-18 | 21:30

Roetveeg pieten.. omdat ze door schoorstenen kruipen.. Echt, welke schoorstenen. Dat gelooft toch geen kind. Verwarmingsbuizen pieten dan maar !

fikkieblijf! | 04-10-18 | 20:58 | 1

Stofpieten die door de meterkast klimmen, die komen naar binnen via de internetkabel.... zo nu snapt een kind het weer... helaas vragen ze dan wel meteen om een pietenfilter om de virussen buiten te houden

ikpislauwbier72 | 04-10-18 | 21:27

Het zal kinderen toch echt aan hun reet roesten van wie ze nou snoep en cadeautjes krijgen; áls ze het maar krijgen. Al het overige is volwassenengedoe en bijzaak voor ze.

Mayan | 04-10-18 | 19:40

Grauwe eeuw dreigt met acties om de intocht geheel te stoppen.
Kan enkel met grof geweld, dus ik mag hopen dat die prutsers van de AIVD hun aandacht weer eens gaan verleggen naar de kanten die ook daadwerkelijk bijten in plaats van de rechtse mens die slechts zijn woede koelt op de interwebs.

m.facebook.com/story.php?story_fbid=2...

Abject | 04-10-18 | 18:50 | 1

Oproep door Sylvana.. het lijkt op een oproep tot een "razzia". Tussen en temidden van kinderen bij een kinderfieest.

fikkieblijf! | 04-10-18 | 21:04

Zwarte Piet is zelf een Moorse slavenhaler die blanke kinderen rooft en mee terug neemt naar het Moorse Spanje, in de traditie van de Barbarijse handel in blanke slaven, waaraan een einde is gemaakt door Admiraal Van de Capellen, naar wie een een marineschip genoemd zou moeten worden. Punt.

Gewinflipt | 04-10-18 | 17:51

Carnaval aanpakken, die van de gepigmenteerden uiteraard ; aanstootgevend bloot kwetst beschermde bevolking. Nasi en Bami verbieden vanwege rijstplukkers met spit. Heeft er iemand een goed idee waarmee je dit soort jankerds vreselijk kunt pakken? Die feckin stasi’s mogen dit feestje houden. Gaan we op Koningsdag een white only gelduitdeelfeest houden voor de verandering. Sponser: ING.

rattenvanger XL | 04-10-18 | 17:16

Als wij geen Zwarte Piet meer mogen hebben, moeten we ook maar geen Sinterklaas meer spelen. (Uitkeringen, ontwikkelingshulp en subsidies)

Santo69 | 04-10-18 | 16:11

In de Tom and Jerry cartoons is de huishoudster zwart.
Waarom ook niet met zwarte vegen?

Bataaf | 04-10-18 | 15:04 | 1

Ook de kat die altijd altijd het onderspit delft is zwart. Is dat ook racisme?

Alco-de-Holist | 04-10-18 | 15:53

Als er bij bassieenadriaan iemand s’nacht door de schoorsteen naar binnen probeert te komen (of op een andere manier)dan heeft hij daarna toch echt niet een paar roetvegen ofzo

bassieenadriaan | 04-10-18 | 14:33

landelijke intocht massaal negeren. Gewoon in je eigen woonplaats de intocht bezoeken met de kids. In bijna alle gevallen gewoon ZWARTE pieten. Sinterklaas journaal links laten liggen. Mijn kinderen vinden Roetveeg pieten lelijk. Ze willen zwarte pieten zien. En nee, dat komt niet omdat ik het tegen ze zeg.

borus | 04-10-18 | 14:33 | 1

Precies.. Een lege kade en Sint met zijn roetveegpieten zwaaiend naar die activisten van Sylvana.

fikkieblijf! | 04-10-18 | 21:07

Maar er was 1 klein dorpje dat dapper weerstand bood... (teeuwen bijbelverhaal)(asterix en obelix)

timmey | 04-10-18 | 14:31 | 1

Leyden tegen de Spanjolen is gisteren nog gevierd.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 15:04

Uhmm, Sinterklaas bestaat niet.

De Ana(a)list | 04-10-18 | 14:25 | 2

Er bestaat zoveel niet. Goden bijvoorbeeld.

osolemio | 04-10-18 | 14:50

Sinterklaas is DOOD
(heeft meer impact op de kinderen)

Joost2B | 04-10-18 | 15:14

Let me think: dus de piet staat met roetvegen op de boot, na een wekenlange tocht over zee.

WAAR komen de roetvegen dan vandaan, als ze nog geen schoorsteen zijn ingeklommen?

V-styn | 04-10-18 | 14:23 | 2

Ze oefenen in de schoorsteen van de stoomboot...

Hetze Haatstra | 04-10-18 | 14:27

en de zwarten mogen niet op de boot. Discriminatie! In het echte leven zijn het toch vaak de zwarten die per boot aankomen.

borus | 04-10-18 | 14:35

UPDATE: "Zaans Sint-comité bedreigd"

Het Sinterklaascomité Zaanstad heeft bedreigingen ontvangen vanwege de keuze voor Zwarte Piet in plaats van roetveegpieten. Dat vertelt secretaris Patrick van Oorschot van het comité aan NH Nieuws.

De organisatie ontvangt de bedreigingen onder meer via sociale media, maar ook telefonisch. "We worden voor van alles uitgemaakt", zegt Van Oorschot. Volgens hem hebben anti-Zwarte Piet-groeperingen gedreigd met 'acties' tijdens de intocht. "Vanochtend kwam er nog eentje binnen dat we zijn uitgemaakt voor nazi's."
www.nhnieuws.nl/nieuws/232466/Zaans-S...

AntonJensen | 04-10-18 | 14:12 | 2

Hier zal het OM wel adequaat op reageren

Julianalaan | 04-10-18 | 15:13

@ Julianalaan

LOL

Alco-de-Holist | 04-10-18 | 15:54

Dat er sowieso toegegeven word, aan die veganistische en zuur pruimende Nederlandse traditiehaters.
Laten we die op de boot zetten en een enkele reis Beringzee in de winter geven.
Eerdaags mogen booteigenaren geen NL vlag op de boot hebben.
Want is racistisch.
Vlaggetje in de kaas of worst net zo.
Vlaggetje op een bomberjack is al tot racistisch erfgoed verheven.
Flauwekul zeg.

De-Glijdende-Rechter | 04-10-18 | 13:35

Jezus, is dat pamflet door Zwarte Piet zelf geschreven voordat ie zijn inburgeringscursus had doorlopen?

MagIkAlWeer | 04-10-18 | 13:33

Helemaal,dat afschaffen van zwarte peit.

miko | 04-10-18 | 13:13

Als je dan die roetvegen doet, doe dan op zijn minst met pik zwart bij alle huid onder de ogen, en vegen op de jukbeenderen.
Dat zijn vaak de herkenbare lijnen in een gezicht.
Alle magie is natuurlijk weg als je gewoon je buurman of je oom herkent.
Jarenlang heb ik zelf voor zwarte piet gespeeld en ik werd door mijn neefjes nog herkend aan mijn schoenen, slim als ze waren.
Wat een prul oplossing op deze manier.

letopuwzaak | 04-10-18 | 13:10

Er staan zoveel taal- en stijlfouten in dit bericht, dat ga ik niet delen; het komt zo zwakbegaafd over. Als je serieus genomen wilt worden, begin dan eens met normaal te schrijven.

Poes Fiep | 04-10-18 | 12:57
-weggejorist-
Joost2B | 04-10-18 | 12:49 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Autochtonen die zulke spelfouten maken kan je gewoon niet serieus nemen. 9 van de 10 keer zijn het ongelooflijke tokkies met een laag IQ. Dit soort spelfouten + Zwarte Piet discussie = 100% tokkie.

Makleyn | 04-10-18 | 12:38 | 5

osolemio | 04-10-18 | 12:58

Als er een IQ-drempel zou zijn geweest om mee te mogen discussieren
... dan was de hele discussie er nooit geweest!

Joost2B | 04-10-18 | 13:08

Joost2B | 04-10-18 | 13:08 |
Haha, daar heb je misschien gelijk.
Alleen het gezeik van sommige omhooggevallen figuren over Tokkies ergert me.

osolemio | 04-10-18 | 13:42

Spelfouten, ja dat is pas erg... ijkel !

Jackson | 04-10-18 | 14:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap eigenlijk niet zo waarom een bruine piet beter is, zo lijk je alleen maar meer op een neger toch? Doe gewoon pikzwart met wat tinten asgrijs/antraciet erdoor, dan heb je een niet bestaande huidskleur.

Pierke Smulders | 04-10-18 | 12:30 | 1

Bruin was vooral beter voor op tv, op zwart zie je namelijk geen schaduwen en krijg je dus geen diepte op een tweedimensionaal medium. Met grijs los je dit probleem inderdaad ook op.

Elli | 04-10-18 | 15:59

Zeg Geenstijl, kunnen jullie niet een crowdfundingsactie opzetten om er voor te zorgen dat de echte intocht van Sinterklaas (en natuurlijk zwarte piet!) succesvoller wordt dan die weerzinwekkende policor troep van NTR?

dezakloper | 04-10-18 | 12:19 | 4

Een crowdfunded traditionele Sinterklaasintocht, met een 10x hogere opkomst dan de deugmensversie. Zou geweldig zijn. Waar kan ik het naar overmaken?

Apotheker_uit_Aleppo | 04-10-18 | 12:40

Doen!

timmey | 04-10-18 | 14:29

goed idee. en dan vooral mensen als zwarte piet sturen die van zichzelf donker zijn. Je grote deel van de mensen met een kleurtje vindt Zwarte Piet ok. Om zo duidelijk te maken dat het echt maar een kleine groep zeikerds is die tegen ZP is., grotendeels uit de Randstad en met uitkering

borus | 04-10-18 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik pas.

Baron Clappique | 04-10-18 | 12:16

Misschien al opgemerkt, maar weinig inclusief, onze getinte landgenoten kunnen niet meedoen. De roetvegen zijn niet zichtbaar. Discriminasie!

Mijn klomp breekt | 04-10-18 | 12:10

Ja hallo, de NTR.... Een omroep die puur bestaat om zoveel mogelijk 'diversiteit' voorbij te laten komen op het scherm. Dat ze alleen de policor Randstad daarmee bedienen, soit.

Goldfinger | 04-10-18 | 12:09

Hulde voor het Sint-comité Zaanstad dat zich niet laat piepelen door de NTR! Nu die andere acht lokale comités nog!

BaldEagle | 04-10-18 | 12:07

Je niet laten ringeloren en boycotten die hap, ook het Sinterklaasjournaal links laten liggen, ga naar je lokale intocht beleef het feest met je kinderen en geef de traditie door.

bwanabanjo | 04-10-18 | 12:02

We blieven maar 1 boot met een aantal gekleurde mensen erop in Nederland.
De rest kan in de Middellandse zee blijven.
:)

Rest In Privacy | 04-10-18 | 11:47

In december geen feest vieren maar bezuinigen. Dan in januari goud kopen. Zelfde met je vakantie geld en spaargeld. Sint en kerst gewoon economisch boycotten.

De Gossie Posse | 04-10-18 | 11:46 | 2

Ah ik ben zelf gek op zilver

GeilRamkonijn | 04-10-18 | 12:02

@GeilRamkonijn: u is een ekster?

BaldEagle | 04-10-18 | 12:09

oh gut, het volk doet weer eens niet wat er van het verlangt wordt. Alex, bel de NOS maar, het is weer tijd voor een strenge preek.

Panos88 | 04-10-18 | 11:44

Wat het ergste is, dat een aanzienlijke minderheid, hoofdzakelijk bestaande uit uitkeringstrekkers en a sociale anti Nederlanders, vaak verenigd in een zgn. anti fascisten groep ( terwijl zij zelf de fascisten zijn) ondersteund door de linkse politiek en de NPO in dit land, het traditionele kinder/sinterklaasfeest in Nederland naar de knoppen hebben geholpen.
Hoe een minderheid een meerderheid kan regeren is mij een raadsel.

outdoor | 04-10-18 | 11:40 | 1

Nederland is ongeveer half links, maar het roeptoeterende, drammende deel van links domineert het maatschappelijke debat al heel lang omdat ze keyposities hebben in medialand, onderwijs, etc. Net zoals ze al heel lang het immigratiedebat en klimaatdebat hebben gedomineerd, domineren ze ook het zwarte pieten geneuzel.

Crusher | 04-10-18 | 11:47

In de goeie ouwe tijd werd de omroep gefinancierd vanuit de omroepbijdrage. Die kon je ontlopen door aan te geven dat je geen tv bezat. Sinds de financiering van het Nederlandse Propaganda Orgaan gefiscaliseerd is betalen we allemaal verplicht mee aan de eenzijdige deugkots vanuit Huilversum. Hoe bizar is het dat een kliekje hoofdstedelijke drammers bepaalt hoe Zwarte Piet er uit ziet terwijl het gros van Nederland daar anders over denkt. Hoe knap is het dat ze ons voor die propaganda laten betalen en hoe sneu is het dat wij ze er mee laten wegkomen.

Hetze Haatstra | 04-10-18 | 11:23

De tactiek van het doorzeiken totdat iedereen de buik ervan vol heeft en afhaakt begint zijn vruchten af te werpen.
Nederlandse democratie: de kleinste groep heeft het voor het zeggen.

Lampelul | 04-10-18 | 11:22

Enige oplossing is de kindertjes vertellen dat de Sint van zijn paard is gevallen en dit jaar niet kan komen.De middenstand zal ervoor zorgen dat volgend jaar naast alle overige zwarten ook Piet weer welkom is.

P.Faust | 04-10-18 | 11:17

Straks is er alleen nog halloween en christmas.... heerlijk de veramerikanisering van onze samenleveing en waarvoor.... is ook echt een voorbeeld dat gevolgd moet worden.... kan alleen maar bedanken waarom vooral niet. Tijd in amerika gewoond en nooit weer... komt amerika deze kant op godver...

ergveelstijl | 04-10-18 | 11:12

Geweldig! Ik ben "groos" op mijn geboortestreek en op onze burgemeester. GS-mensen, let goed op want Jan Hamming is een goed voorbeeld van een burgervader hoe het wél moet.

Arnold Layne | 04-10-18 | 11:11 | 1

Misschien kunnen we de overige deugcomite's op een gepaste wijze laten weten hoe wij tegen verraders aankijken.

didivos | 04-10-18 | 11:21

Uit protest zouden alle ouders met hun kinderen weg moeten blijven tijdens de landelijke intocht. Ga dan ergens heen waar ze wel een normale intocht hebben.
Dat zou een statement geven, niemand op de kade en dat op live TV!

Kamikazepiloot | 04-10-18 | 11:10 | 2

dan trekken ze een blik linkse boomknuffelaars open en zetten ze die neer met hun blije bakkussen

Henk P | 04-10-18 | 11:15

Precies! En het aller-, aller- àllermooiste scenario zou natuurlijk zijn dat er gewoon helemaal niemand kwam kijken en dat niemand zou afstemmen op die intocht op tv! Staan al die zeikerds gewoon voor Jan met de korte achternaam te protesteren en wellicht dat het kwartje bij de NTR dan zal vallen! Maar dat zal wel weer niet!

BaldEagle | 04-10-18 | 12:58

Van de website van de NTR: ''De intentie van de NTR is om de organiserende gemeente elk jaar zoveel mogelijk mee te nemen in de visie van de NTR en onze ervaringen daarmee zijn positief.''
Lijkt er toch meer op dat de NTR dingen door de strot ramt.
Verder zeggen ze niet te willen sturen in de discussie maar wel ''de veranderingen'' geleidelijk te willen invoeren. De grote meerderheid wil helemaal geen verandering en daar hebben ze zich gewoon naar te voegen. Anders gaan ze maar een commerciele omroep oprichten.

hoejeheette | 04-10-18 | 11:10

Die Sinterklaas Zaanstad, waar is die op school geweest? Kan iemand die man/vrouw/x de basisbeginselen van het Nederlands bijbrengen?

Amsterdamsko | 04-10-18 | 11:09 | 2

Blijkbaar niet...

Papa Jones | 04-10-18 | 11:13

Wat betreft de basisbeginselen van het Nederlands hep u gelijk. Maar wat betreft het Nederlandse basisbeginsel hoe een traditionele zwarte piet eruit ziet, is deze Sinterklaas Zaanstad prima op de hoogte.

GeneralDirector | 04-10-18 | 12:17

Heerlijk, heerlijk. Het heerlijk avondje is nu al aangebroken! Tweespalt, polarisatie! Dat wordt weer genieten, behalve dan voor de kindertjes.
Ik hoorde dat het OM nu reeds geld opzij heeft gelegd voor een tweede tekenfilmpje over het hebben van de juiste vrije meningsuiting. De première zal vlak vóór de reeds ingeplande rechtszaak zijn.

Schoorsteenveger | 04-10-18 | 11:08 | 1

Plus veel voor "de juiste vrijheid van meningsuiting" heel treffend.

Dutchbeaurouge | 04-10-18 | 11:16

Ja jongens. Andere tijden. Vroeger was het journaal vaste prik en werd er gewoon feitelijk verslag gedaan van (wereld)gebeurtenissen. Langzamerhand zagen we een indoctrinatie de kop opsteken richting Deugen en non-nieuwsitems die mij steeds meer begon te irriteren, resultaat is dat ik al jaren het journaal negeer. Het wordt er niet gezelliger op allemaal en het wantrouwen richting overheid neemt meer en meer toe. Zorgelijk.

Papa Jones | 04-10-18 | 11:07 | 2

Dat wantrouwen is wederzijds. Gezien de AIVD die het presteert om zo'n beetje iedere werkende blanke man in Nederland te bestempelen tot "extreem rechts gevaar". Conservatief zijn, eigen huis en gezin willen beschermen, niet staan t juichen bij de agressieve overname door de EU en óók nog eens kritisch zijn op immigratie en de mislukte multiculturele maatschappij betekent; extreem rechts en daarmee een gevaar voor Nederland.

Dutchbeaurouge | 04-10-18 | 11:19

Extreem rechts wordt nog weleens een geuzennaam dankzij de linkse kerk

didivos | 04-10-18 | 11:26

Politiek correct Nederland maakt zich druk om futiliteiten, terwijl de mensen die zich écht inzetten voor de samenleving het volgende ervaren:

www.telegraaf.nl/nieuws/2635164/gestr...

MickeyGouda | 04-10-18 | 11:05 | 2

Hier mag GS wel een nieuw topic van maken

Joost2B | 04-10-18 | 12:04

Nou ja, een ex-directeur van de Shell zou ik ook niet over de vloer willen hebben!

BaldEagle | 04-10-18 | 13:01

Dat wordt een mooie intocht weer. Staan de stoottroepen uit Friesland al klaar, en hoe staat het met de rechterflank, wordt die gedekt door de Groningers? En dan de Drentenaren in de punt van de aanval. De brabo's zorgen voor het transport en staan de Limburgers klaar om de linkerflank te verdedigen? Ten aanval!!!!! Voor Zwarte Piet en Vaderland!

Mark_D_NL | 04-10-18 | 11:02 | 1

Niet zo'n haast hoor, wij Drenten moeten eerst onze mest-, hooi- en overige vorken nog slijpen! Duurt even!

BaldEagle | 04-10-18 | 12:11

In welke stad gaat GS de intocht live streamen? Dat als alternatief voor de drammers en jankers. De NTR kan dan helemaal inpakken. Voor de kinderen kan er een echt Sinterklaasjournaal gemaakt worden. Van Leeuwen doet dat prima.

Frau Merkel | 04-10-18 | 11:01 | 1

Goed idee... GS doe je ding!

Behangdelul | 04-10-18 | 11:22

Hoe zit dat nou met het aangeven van Zwarte Piet? Waar krijg ik mijn 7,50 kopgeld?

DebraCadabra | 04-10-18 | 10:57 | 2

Bij Sylvana natuurlijk!

paridae | 04-10-18 | 11:05

Je kan bij mij terecht voor een kopstoot

didivos | 04-10-18 | 11:28

Zwarte Pieten zijn het vrolijkst. Waarom verbieden, omdat een paar drammers dat willen?

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:57

Gewoon niet kijken en niet komen.

off topic: wel veel lelijke spelfouten van die Sint.

Rico Tampeloerus | 04-10-18 | 10:50 | 2

AntonJensen | 04-10-18 | 10:53
Hahaha. Zo'n kop zou ik ook hebben. Het is hun Zaanstad en zij maken wel uit als comite hoe en wat. Kick out NTR!
Dat wordt nog smullen zo.

hoejeheette | 04-10-18 | 10:56

Het blijft een raar fenomeen..... als je een blanke voor iets uitmaakt dat zogenaamd beledigend moet zijn, wordt het door hem vaak omarmt en daarna gebruik als zgn. geuzennaam...... denk aan kaaskop, (super)boeren, en u raadt het al.... geuzen!

Als onze donkere medemens Zwarte Piet hadden omarmt (wat sommige individuen trouwens ook gewoon gedaan hebben) was de wereld en het sinterklaasfeest zoveel mooier geworden. Maar nee, men koos ervoor om beledigd te zijn en het gevolg is dat het zuur heel Nederland (zowel zwart als wit) door de bek stroomt.

trottle | 04-10-18 | 10:50

Mijn kinderen kijken uit naar Sinterklaasjournaal. Weet iemand een alternatief met zwarte pieten?

Hadena | 04-10-18 | 10:41 | 7

Een oude aflevering van RTL Late Night?

F5-toets | 04-10-18 | 11:10

F5-toets | 04-10-18 | 11:10
oh, jij doerak!

didivos | 04-10-18 | 11:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Op 1 december allemaal gijzelen en op 10 december weer loslaten. Als het met damschreeuwers en waxinelichthoudergooiers kan dan moet het met voorgedrukte bedreiging zeker gaan. Zou 99% van de bevolking een prima idee vinden ook.

hoejeheette | 04-10-18 | 10:51

"De voorouders van Affriye waren Asante, slavenjagers."
Oh, de Ironie!

elfenstein | 04-10-18 | 10:58

*zucht*

Op veler verzoek:

De Schenkman-Piet is een blackface. Een blackface is een blanke man of vrouw die zijn/haar gezicht schminkt en negers als een karikatuur afbeeld - vrijwel altijd als dom en simpel. Ik ben van de jaren zeventig en ik ben opgegroeid met de domme Zwarte Piet die altijd alles fout deed en de wijze blanke Sint. De Schenkman-Piet, mijn Zwarte Piet dus, is dus het domme slaafje van de Sint. Zo zagen wij dat toen ook. Racistisch dus.

Als je (nu nog) niet snapt dat dit nogal racistisch is dan ben je een racist en zal je het nooit snappen. Ik kan er niets anders van maken. Je bent dan hopeloos verloren in deze tijd en dagen. Sterkte ermee.

Raskahn | 04-10-18 | 10:15

Ik denk niet dat er veel animo zal zijn om de Krampus terug te brengen wat jammer is want dat is de werkelijke achtergrond van Piet en dus de werkelijke traditie. Niet dat domme verzinsel van Schenkman. De gulle middenweg zou zijn gewoon alle pieten in vrolijke gekleurde kleding laten ronddansen zoals we dat voor 1888 deden. Ik denk dat die Pieten (hoewel traditioneel gezien ook niet juist) wat meer culturele waarde hebben dan Schenkman-Piet en veel leuker voor de kindjes zijn.

De Koreaanse Slet | 04-10-18 | 10:38 | 8

OMG!!!

BaldEagle | 04-10-18 | 12:15

@DKS
Zo kan men alles kapot filosoferen
De knecht van St Nicolaas was een door hem bevrijde (galei) slaaf.
Jong, ongeletterd, en sprak de taal niet.
Door zijn jeugdigheid en 'het niet begrijpen wat er gezegd werd' deed hij rare fratsen ... en kleine kinderen vinden dat 'leuk' ( zoals een clown)

Aan de andere kant was ZP de boeman en de beul
Hij kastijdde met de roe en de plak, en in het ergste geval nam hij je mee naar Spanje
.. eerlijk zeggen, zou een 'slaaf' toegestaan zijn om blanke kinderen te straffen? ... om 's nachts de woningen van blanken te betreden?

Joost2B | 04-10-18 | 12:33

Raskahn | 04-10-18 | 10:15

Jan Schenkman was als notabele, want dat waren leraren toen nog, een prominent lid van 'de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen'... zeg maar een mix van SP, Groen-links en Antifa zoals wij dat nu kennen
Tegen de slavernij

Joost2B | 04-10-18 | 12:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Die blanke piete dienen gewoon door de zwarte pieten opgesloten te worden in hun hutten op het schip!
Zal ze leren

boerenvla | 04-10-18 | 10:38

In de facebook post staat (bellaberd Nederlands is niet van mij)
Helaas Heeft de NTR Zonder overleg met de comités zwartepiet in de ban gedaan, de afspraak met NTR was zwartepiet roetveeg en wit, de NTR heeft eenzijdig zonder de comités in te lichten, zwartepiet in de ban gedaan , we zijn door de NTR op het verkeerde been gezet, want de NTR staat op het punt, dat hun bepalen hoe de intocht er uitkomt te zien, en mogen aan passen, de NTR is in het Sinterklaasfeest geen betrouwbare partner geweest en zal het ook nooit meer worden, wij van Sinterklaas Zaanstad blijven Zwartepiet trouw.

Ik weet dus niet wat het nu gaat worden, maar gok er op dat de NTR maffia zijn zin doorgedreven heeft.

bergsbeklimmer | 04-10-18 | 10:37 | 1

Het is belabberd Nederlands. Bedankt voor je bijdrage hieraan.

hoejeheette | 04-10-18 | 10:45

Kan dat hele zooitje actievoerders niet preventief geruimd worden?

Eucalyppta | 04-10-18 | 10:37

Zit dat mongolide achterneefje van Römer daar nog steeds bij de NTR trouwens? Heeft toen bij Ajax ook zo veel goed werk verricht, met name JC een mes in zn rug proberen te steken.

didivos | 04-10-18 | 10:35 | 1

Zit er nog hoor! Was net nog op NPO Radio1...

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:37

"Staatsomroep geeft toe aan kleine groep activisten", kopt de Telegraaf vandaag.

Fout. Die staatsomroep IS namelijk die "kleine groep activisten".

Peter Emile | 04-10-18 | 10:33 | 2

U heeft gelijk.

osolemio | 04-10-18 | 10:41

QFT

Rico Tampeloerus | 04-10-18 | 10:52

tpo.nl/2018/10/03/sylvana-simons-bij1...

Silly Syl roept nu in het openbaar op om bij Sinterklaasintochten met echte Zwarte Pieten in actie te komen, lees: te gaan verstoren.
Omdat onze Friese heldin vorig jaar opriep om de komst van de Anti-Pieten actievoerders te gaan verstoren, staat zij nu voor het hekje bij de rechtbank in Leeuwarden.
Ik vraag mij af hoe lang het duurt dat Syl zich voor de rechter moet verantwoorden want ........., oh, eh. Nee natuurlijk niet, want halve neger en dus zielig.

Alco-de-Holist | 04-10-18 | 10:30 | 1

Haatzaaien , oproepen tot geweld?

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:33

Sint-comité Zaanstad trekt zich terug uit landelijke intocht vanwege 'roetveegpiet'
Om toch een 'geschminkte' intocht te houden, organiseert het Sinterklaascomité Zaanstad op 24 november een eigen sintfeest. Op 24 november komt de Sint dan in Zaandam-Zuid.
www.nhnieuws.nl/nieuws/232449/Sint-co...

AntonJensen | 04-10-18 | 10:24 | 1

Dat zal dan wel niks worden. Hadden ze niet beter niks kunnen zeggen en op het moment suprême zwart geschminkte pietjes kunnen 'leveren'?

Carmelita | 04-10-18 | 10:34

Sinterklaasfeest wordt zo wel erg blank.

Musset | 04-10-18 | 10:22

Is dit persbericht geschreven door Zwarte Piet of zo?
De tering.

LonelyWanker | 04-10-18 | 10:18 | 1

Door analfabeat Piet.

Mark_D_NL | 04-10-18 | 10:46

Dus bracht de NPO wederom nepnieuws in omloop.

Nelis SplitBloes | 04-10-18 | 10:18

Stel je hebt een mening en de schrijver van dit berichtje deelt je mening. Ben je dan niet direct geneigd die mening te heroverwegen...?

Lood om oud ijzer | 04-10-18 | 10:16 | 1

Nee natuurlijk niet.

Lupuslupus | 04-10-18 | 10:21

1) Importeer een grote groep mensen, die niets kunnen en afhankelijk zijn van jou.
2) ontferm je over hun en werp je op als vertegenwoordiger/beschermer
3) richt een belangenclubje op en vraag subsidie aan
4) dring dit aan iedereen via media en demoniseer iedereen met andere mening
5) als je genegeerd word grijp je naar verbaal en fysiek geweld.
..
Wat een armoe.

boerk | 04-10-18 | 10:16

Ik wil meer, meer, meer ZP discussies en zo veel mogelijk zetels voor de PvdD. Beide zijn tekenen dat het goed gaat in dit land.

skoftig | 04-10-18 | 10:16

Eén ding is zeker: op elke hoek een ME-peloton. Overal gleufhoedjes in het publiek en waterkanon binnen handbereik.
.
Het resultaat van 10 jaar drammen. Een kinderfeest...

de Voorzittert | 04-10-18 | 10:14 | 3

Peleton? Een paar scherpschutters mag ook. Graag tussen de ogen.

boerk | 04-10-18 | 10:16

Vergeet de betonblokken niet neer te zetten... ik kan me nog een tijd herinneren dat je zonder ID-kaart over straat kon...

ag-kansloos | 04-10-18 | 10:22

Al die extra veiligheidsmaatregelen van tegenwoordig (dus veeel geld) zullen wel komen omdat wij zo'n intolerant zijn?

ag-kansloos | 04-10-18 | 10:36

Gewoon pik-soewarte Zwarte Pieten gebruiken en die intocht 's ochtends om 9 uur houden, klaar.

skoftig | 04-10-18 | 10:13

Helemaal goed. NTR, een gesubsidieerde organisatie, nota bene van het volk. Het volk betaalt hen. Het volk wil Zwarte Piet en dus, zet het volk, diegenen die de roetveeg piet er doorheen willen drukken, bij deze als opdrachtgever en werkgever, AF AF AF AF AF. Wegwezen en ga maar elders je doctrine uitoefenen. Bijvoorbeeld in Turkije. Blok, vindt het daar ook in eens heel gezellig. Doei en nooit maar dan ook nooit meer terugkomen.

De Evangelist | 04-10-18 | 10:12

Het onvermogen van (laaggeletterde) negers en islamieten om zich aan te passen aan het gastland cq te assimileren is de grote boosdoener van al het gezeik met die lui de afgelopen decennia. Nederlanders in het buitenland stellen zich totaal anders op.

van Oeffelen | 04-10-18 | 10:10

Lijkt mij een goed plan, om alvast een crowdfund actie te beginnen voor de voorstanders van zwarte piet. Of hebben ze daar geen snelwegen?

Paaldanseres | 04-10-18 | 10:09

Laat je niet wegdrukken door linkse gekkies. Laten we er gewoon vanuit gaan dat Zwarte Piet gewoon een slaaf van Sint Nicolaas was. Nou en? Hij had in ieder geval een milde meester en een lekker levendje. Dus het was niet alles kommer en kwel. Voor het slavernij verleden hoeven we niet zo ver terug. In Marocco en Saoudi Arabië was er nog slavernij in de jaren vijtig van de vorige eeuw. Als we het toch over discriminatie hebben: heden ten dage homo’s en vrouwen in vooral Arabische landen.

Mijn klomp breekt | 04-10-18 | 10:09 | 2

Als je kijkt hoe er in Saudi Arabië met buitenlands personeel wordt omgegaan (total rechteloos, verkrachtingen, paspoort inleveren) dan bestaat slavernij daar in feite nog steeds.

Wekkertje | 04-10-18 | 10:16
-weggejorist-
Joost2B | 04-10-18 | 17:39

Volgens mij is het aantal racistische en discriminerende uitingen in NL gegroeid sinds die hele Zwarte Piet discussie: dus meer commotie en dus meer subsidie. Die SS weet wel hoe je een businessmodel moet aanzwengelen. De echte problemen interesseren haar geen reedt, alleen haar eigen morele gelijk en toekomstig wachtgeld.

skoftig | 04-10-18 | 10:09

Er komt dus een nep-sinterklaas zonder zwarte pieten naar Zaandam. Nou, dat zullen de kinderen daar leuk vinden. Er komt niemand meer kijken.

070 | 04-10-18 | 10:08 | 2

Ik ken de subsidiestromen daar een beetje, en geloof me, het is daar 365 dagen per jaar Sinterklaas.

skoftig | 04-10-18 | 10:09

Die gemeenteraad daar is nog rooier dan een kreeft en de bevolking heeft het vooral heel erg achter de ellebogen. Mannetjesputters m'n reet. Zanikers, dat wel.

piet selderie1116675 | 04-10-18 | 10:28

Ben blij dat ik in de Limburgse heuvels woon. Mochten die dijken een keer doorbreken en het hele land, behalve Limburg natuurlijk, onder water staan, dan zal ik anders dan de EU elk bootje wat aankomt screenen. Bevalt me het niet wat er in zit, duw ik eigenhandig weer terug. En alleen degene die het verdient mag aan land komen. Ik geef alle anticlubjes en links clubjes nu al weinig kans. Peddel rustig door.

PijlVader | 04-10-18 | 10:07

Gisteravond bij Pauw (walgelijk) Joop van den Ende vindt het prachtig dat er nu roetveegpieten zijn, waarom Zwarte Piet laten bestaan als dat mensen pijn doet. Pauw zegt nog dat een grote meerderheid van de bevolking voor het aanblijven van Zwarte Piet is waarop van Ellende zegt dat dat alleen maar door het populisme komt. Jammer dat deze populaire/populistische man die z'n zakken heeft gevuld met het geld van 'populisten' z'n eigen land verraad. Als hij Zwarte Piet de Musical zou maken, zou hij daar zonder blikken of roetblozen veel geld mee verdienen.

pienterpookje | 04-10-18 | 10:06 | 7

En dat van een theatermaker die donders goed zou moeten weten wat het nut is van verkleden, schminken en overdrijven.
Om maar eens youp van't hek erbij te halen:
"Je kan ieder concept, idee of voorstelling binnen een jaar kapot EndeMollen"

elfenstein | 04-10-18 | 11:20

Joop weet hoe hij geld moet verdienen. Met zalvende praatjes om links te vriend te houden. En dom rechts blijft toch wel naar zijn shows komen. Blijft over intilligent rechts maar die kwamen toch al niet.

Papa Jones | 04-10-18 | 11:20

intElligent, ahum.

Papa Jones | 04-10-18 | 11:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben het zo stront en stront beu!
Waren van dag 1 alle pieten wit, hadden we nu jaarlijks de discussie gehad waarom er geen zwarte pieten zijn!

weet-ik-veel | 04-10-18 | 10:05 | 2

inderdaad

langzullenweleven | 04-10-18 | 10:07

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat negers de kleur bruin claimen. Daar hebben ze volgens hen patent op en dat word ten gelde gemaakt.

Wekkertje | 04-10-18 | 10:19

Van de week toen 't weer eens op 't nieuws voorbij kwam vroeg m'n jongste dochter "mag zwarte piet niet meer, die is toch hartstikke lief en leuk?" Ik legde uit dat er mensen zijn die vinden dat je niet iemand zwart mag schminken omdat je dan de huidskleur nabootst en men dan beledigd is. Een korte overpeinzing volgde, waarop ze zei "Dus die mensen hebben een hekel aan mensen die bruin zijn?" Ik heb maar "ja" gezegd.

klamme.vla | 04-10-18 | 10:04 | 3

De logica van een kind kan het meest verhelderend zijn.

mono-culti | 04-10-18 | 10:07

Het is ook niet uit te leggen aan je kinderen. Dus maken we nu maar grappen over negers en zwarte piet. Had ik een paar jaar terug niet gedaan.

Papa Jones | 04-10-18 | 10:08

Kinderen snappen er niets van, dat is ook normaal en dat moeten we koesteren. Dat geschreeuw om aandacht voor al dan niet verborgen agenda's en subsidies is walgelijk.

O2Neutraal | 04-10-18 | 11:17

In mijn kakkers buurt in de grote stad blijft piet roet en roetzwart. Hahaha... wat een non-discussie

bixiers | 04-10-18 | 10:04

Eventjes serieus.

De stelling dat Zwarte Piet een koloniale kater is uit 1850 is juist. Zwarte Piet is gewoon een "black-face" en dat mensen daar aanstoot aan nemen is best begrijpelijk. Daar mag je van vinden wat je wil maar hou toch eens op met dat gejank dat het een echte Nederlandse traditie is. Dat is helemaal niet zo.

De eerste Sinterklaas met de "nep-Zwarte Piet" intocht was in 1888 hier een plaatje uit 1905: nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaasinto... met een nogal racistisch afgebeelde Piet.

Gaan we naar de eerdere "Pieten" kijken dan zien we dit 1703: nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaasinto...

Zwarte Piet is geschiedsvervalsing. Als we Nederlandse tradities in ere willen houden dan moeten we ze herstellen en terug naar de vrolijke Pieten uit de 17de eeuw of liever (vind ik althans) terug naar de originele Krampus: imgur.com/a/KJlbC7k

Dat is onze cultuur en traditie.

De Koreaanse Slet | 04-10-18 | 10:03 | 8

Op dat plaatje uit 1905 is Sinterklaas zelf de onderdrukker. Want hij rijdt op een bruin paard. Rassies!

Nivelleermarionet | 04-10-18 | 10:26

Sinterklaas creëerde juist banen, maar of die zeurpieten nou òf werkeloos zijn, òf juist werk mogen verrichten voor een baas, het is nooit goed.

JackStick | 04-10-18 | 10:46

Het is wat hè, al die moeite om maar chronisch je gelijk te krijgen? Niks nuttigers te doen of zo?

BaldEagle | 04-10-18 | 12:22
▼ 5 antwoorden verborgen

.. ow, het is 4 november en de verwarring en vertwijfeling slaan weer toe in de multiKul (K van flauweKul).
Om een lang verhaal kort te houden: ik hoop dat er extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen om te voorkomen dat fascisten aanslagen gaan plegen op kinderen, Sinterklaas of Zwarte Piet-zelf. Kinderfeestjes worden nooit meer hetzelfde wanneer genoemde activisten gesteund worden door het OM en de linkse rechter.

Jan Passant mk2 | 04-10-18 | 10:03 | 1

Ik moet je even terug roepen, het is nog maar 4 oktober. Dus vandaag nog even lief zijn voor je (huis)dieren en vanaf morgen gaan we weer bashen op Zwarte Piet.

Ik verwacht trouwens geen aanslagen, wel verstoringen. Want vorig jaar zijn ze tegen gehouden en daar zijn ze ook boos over natuurlijk.

Maar goed, dit zijn dingen waar we het nooit eens gaan worden onderling.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:15

Ik snap nooit hoe mensen bij kromme vervoegingen als 'leverd' uitkomen. Je ziet toch meteen dat dat geen woord is? Je schrijft toch ook niet 'maakd' of 'loopd'?

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:03 | 2

Waar maakd jij je druk om?! Mensen ferfoechen zoals ze willen. Toch Jannie?

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:17

Nou als ik de commentaren zo lees barst het hier van de 'hoog opgeleiden' dus dan zou je zomaar denken dat die stam+t kennen.

Lupuslupus | 04-10-18 | 10:27

Mooi heh, we hadden eerst een Marokkanenprobleem. Of islamprobleem zo je wilt. Maar dankzij de Sylvana-achtigen hebben we nu ook een neger-probleem. Nou is neger een afkorting van negeren. Maar daar is het te laat voor. Zeker met al die stoomboten in de Middellandse zee. I

Premier Trutte | 04-10-18 | 10:02 | 3

Negéren is iets heel anders dan négeren. Voorbeeld. De onzedelijke uitspattingen van Pechtold moet je negéren. En Sylvana loopt de blanken continu te négeren.

Nivelleermarionet | 04-10-18 | 10:32

Ja, negeren is achteruitzien.

Premier Trutte | 04-10-18 | 11:58

Ja en het allermooiste is nog dat al die groepen elkaar tot nu toe de tent uit vochten maar als het erop aan komt één front vormen tegen ONS!

BaldEagle | 04-10-18 | 12:25

Kijk als we alles aanpassen en die door links gesponsorde drammers gaan ineens gezellig meedoen dan heb ik er niet zoveel problemen mee. Maar het is ze alleen om het kapotmaken te doen(zoals altijd) Ze gaan nooit of te nimmer met ons meedoen (met wat dan ook)

Repetitive Beats | 04-10-18 | 10:00

Hup Zaankanters, de volgende ellende tegemoet ziend. Het zal niet meevallen, meer dan de helft van de "Zaankanters" is van het islamitische "geloof" en zullen zich achter de Quinsie agitators scharen!

lanexx | 04-10-18 | 09:59

"U heeft ons, anti-racisme activisten, langs verschillende wegen uitgenodigd voor een gesprek over Zwarte Piet en over de nationale intocht van Sinterklaas op zaterdag 17 november 2018 in uw gemeente. Via deze open brief willen wij gezamenlijk op die uitnodiging reageren. Als eerste: nee, wij willen niet met u in gesprek over Zwarte Piet"
bla bla bla gelul verder lezen op www.doorbraak.eu/anti-racisme-activis...

AntonJensen | 04-10-18 | 09:58

Een topic wat kennelijk al klaar stond. Want als je nu kijkt op hun feestboek:

Update 23.08 over de zwartepieten,
Helaas Heeft de NTR Zonder overleg met de comités zwartepiet in de ban gedaan, de afspraak met NTR was zwartepiet roetveeg en wit, de NTR heeft eenzijdig zonder de comités in te lichten, zwartepiet in de ban gedaan , we zijn door de NTR op het verkeerde been gezet, want de NTR staat op het punt, dat hun bepalen hoe de intocht er uitkomt te zien, en mogen aan passen, de NTR is in het Sinterklaasfeest geen betrouwbare partner geweest en zal het ook nooit meer worden, wij van Sinterklaas Zaanstad blijven Zwartepiet trouw.

General Dripple | 04-10-18 | 09:56
-weggejorist-
Bohse Koempelz | 04-10-18 | 09:55

Boycot heel die NTR anders. Zwart of niets. Nooit gedacht dat ik nog eens zo voor mijn gekleurde medemens op zou moeten komen in het vroeger altijd zo tolerante Nederland.

hoejeheette | 04-10-18 | 09:55

Belachelijk dat die roetveegpieten nog snoepgoed mogen strooien in een tijd, waarin iedereen weet dat het obesitas en suikerziekte kan veroorzaken.

Watching the Wheels | 04-10-18 | 09:54

Het zal heel lastig worden om Zwarte Piet uit te bannen. De mensen willen het zelf niet. Wat links ook roept, ergens zal er een Zwarte Piet lopen.

Dit was gewoon een propaganda stunt.

Mr.Crowley | 04-10-18 | 09:54 | 1

Ik ben rechts en ik roep het ook. Dit heeft echt helemaal niets met links of rechts te maken, maar met fatsoen.

Japannert | 04-10-18 | 09:58

Sinterklaas Zaanstad komt alleen niet al te snugger over. Is het nou echt zo'n moeite om af en toe een punt te zetten in een zin?

Verder is het prima dat er echte zwarte pieten meelopen natuurlijk.

Papa Jones | 04-10-18 | 09:54

Wanneer gaan de milieugekkies de stoomboot in de ban doen?

Theo Reet | 04-10-18 | 09:54 | 2

Een pakjesfluisterboot. De gedachte alléén al maakt mij helemaal Klaver!

Papa Jones | 04-10-18 | 10:00

De Fijnstof1

mono-culti | 04-10-18 | 10:11

De traditionele Piet hoort gewoon pikzwart te zijn, en wel hierom: 1. Piet hoort kids een beetje angst in te boezemen, als stok achter de deur voor als ze stout zijn en niet willen luisteren. Anders zak in plus roe! 2. Om te dienen als rolmodel voor al die dobberafrikaners, die hier en in Spanje (hallo sint!)zo lopen te rellen. Laten zien dat je ook vrolijk kunt zijn met een zak vol pepernoten. 3. Voor diversiteit. Kinderen horen te weten dat er ook pikzwarte mensen zijn, net zoals spierwitte Nederlanders. (Witte mensen, goedgekeurde woorden volgens NPO!)

Accident_Prone | 04-10-18 | 09:54 | 1

piet is zwart van het roet. zwarte mensen bestaan niet wel bruine.

ogeon | 04-10-18 | 09:56

De NTR hoopte van het gezeik af te zijn. Laten we maar accepteren dat een landelijke Sinterklaas-intocht uit de tijd is: de culturele verschillen tussen Amsterdam en andere delen van Nederland zijn te groot. Dé Nederlander bestaat niet, dus dé Zwarte Piet evenmin.

JTKDM | 04-10-18 | 09:53

Dit jaar misschien de eerste SInterklaas-dode? Een kind? Waarna SS zal zeggen dat dit blanke racistische kind het aan zichzelf te danken heeft?

skoftig | 04-10-18 | 09:53

Zwarte piet liefhebbers gaan het toch uiteindelijk afleggen. Gewoon op je rug gaan liggen met de pootjes omhoog. Resistance is futile....

Kunnen we niet beginnen om musicals uit te bannen? Die zijn ook traumatiserend.

Zuma | 04-10-18 | 09:48 | 3

Stomen we daarna gewoon direct door naar witte mannen uitbannen - dat is echt niet meer van deze tijd en doet mensen denken aan het slavernijverleden.

bleached | 04-10-18 | 09:50

Daar ben ik nou voor.

Deflatiemonster | 04-10-18 | 09:54

@bleached | 04-10-18 | 09:50
Zwarte mensen doen mij anders meer denken aan ons slavernijverleden. Lang niet elke Nederlander was slavenhandelaar, maar bijna elke PoC komt direct of indirect voort uit de mensenhandel een paar eeuwen terug. Kunnen deze mensen niet weer uitgezet worden in hun natuurlijke habitat? Zij tevreden, wij tevreden!

Binkoo | 04-10-18 | 14:22

Je kan er op wachten dat die facebook pagina binnen de kortste keren offline gehaald word

2voor12 | 04-10-18 | 09:47 | 1

Die gaat op zwart.

Mr_Natural | 04-10-18 | 09:51

Zwarte Piet, het mag weer eens niet
"Verbieden" is dan het magische woord
En de stem van miljoenen kinderen word niet gehoord
Voor het polariserende gedram van een paar allochtonen
Bukken onder overheidsdruk de autochtonen
Volgens hen is de maatschappij maakbaar
En zo sneuvelt het 1 na het ander kansloos op het multiculturele offeraltaar
Onderdrukte frustratie is het resultaat
En uit zich steeds meer in wederzijdse haat
Zo verword het vrolijke kinderfeest tot een politieke en maatschappelijke strijd
Altijd gezellig, die decembertijd!
Als volgende staat nu het kerstfeest op de rol
Een mens word toch stapeldol?
Wat Nederland eigen is moet beslist kapot
De fundamenten in Nederland barsten door de multiculturele betonrot.

Dutchbeaurouge | 04-10-18 | 09:46 | 1

Amen!

weet-ik-veel | 04-10-18 | 10:10

Echte zwarte pieten in Zaanstad. Gelukkig maar! Nu hebben de AFA's, de Sjerries en de Koewinsies tenminste een aanleiding om weer eens een kinderfeestje te gaan verzieken. Stel je voor dat de kinderen van Zaanstad plezier zouden hebben. Je moet er toch niet aan denken?

MAD1950 | 04-10-18 | 09:46

Hahaha die sylvana ..... dat is me er toch ook eentje... hahaha

GeneralDirector | 04-10-18 | 09:45

Nepnieuws dit. Post van Sint Zaanstad zit vol spelfouten.

NerdAlert | 04-10-18 | 09:44 | 1

Denk eerder dat die spelfouten afkomstig zijn van een gewone jongen, een simpelmans die zijn feestje naar de haaien ziet gaan en daarop reageert zo goed als ie kan. Normaal gesproken ben ik een geweldige taalnazi, maar deze laat ik even gaan wegens waarschijnlijke oprechtheid. Niet iedereen is zo taalbegaafd als wij hier he?

elfenstein | 04-10-18 | 10:01

Ik ben zelf jaren geleden geswitched naar een groepje Beholders naast sinterklaas. Mooie introductie voor wat tabletop RPG lore op jaarlijks terugkerende basis, blinde angst in die kinderoogjes als de Beholder achter 't gordijn van het raam tevoorschijn komt: prima alternatief.

klamme.vla | 04-10-18 | 09:44

Geen zwarte pieten op de stoomboot? Staat er aan het begin van de loopplank "slegs vir blankes"? Als dat geen discriminatie is?

Hangtietsmurfin | 04-10-18 | 09:43 | 1

Precies juist. Deze totaal kafkaeske vaststelling kwam al eerder aan bod en het is eigenlijk om je te bescheuren hoeveel domheid die anti-pietenbrigade hier tentoonspreidt. Ze overzien de gevolgen van hun gedram helemaal niet dus dat kan nog lachen worden straks als er alleen maar blanke pietjes met een veegje op de wang mee mogen lopen en de negers niet, want dat zou maar verwarring geven.
*bier & chips klaarzetten doet*

elfenstein | 04-10-18 | 09:59

Hallo met het Zwartepietenmeldpunt u spreekt met Sylvana?
Ja goeiemiddag. Mensen moesten bellen he als we een Zwarte Piet zien?
Ja dat klopt ja.
Nou ik zie er hier één.
Ow. Dat is zeer ernstig. Hoe ziet deze Zwarte Piet er uit?
Nou hij heeft eigenlijk heel gewone kleren aan.

#Sad Trombone

LibertasSimplex | 04-10-18 | 09:42

Het NTR zit vol met volksverraders, daar veranderd zo’n Facebook berichtje niks aan. Ik wacht wel tot iemand inspeeld op de volkswoede die zal ontstaan, want heel het “fuck wypipo” debat wat hieruit voortvloeit gaat dat wel uitlokken; ik mag dan wel hopen dat Sylvanna en haar subversieve Fellow Travellers dan wel netjes in de voorste linie blijven staan.

HaatAth3ist | 04-10-18 | 09:42

1600: Slag om Nieuwpoort
1815: Slag bij Waterloo
1944: Slag om Arnhem
2018: Slag om Zaandam

leo de pejo | 04-10-18 | 09:41 | 5

De slag in de lucht

Glasgow Argus | 04-10-18 | 09:51

Leven: slag om de arm.

A.U.EnLeven | 04-10-18 | 09:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig, die Zaankanters laten zich niet indoctrineren door de Gutmenschen van de NTR/Linkse Kerk/Subsidieslurpers/,,,

zimmerschwanz | 04-10-18 | 09:41

ik vind het kleingeestig dat blanken zich niet een dag per jaar met de zwarte übermensch mogen identificeren.

Zyprexa20mg | 04-10-18 | 09:41 | 1

Discriminatie! Zij mogen wel blanken zwart maken maar blanken mogen dat zelf dus niet doen.

Binkoo | 04-10-18 | 13:43

Niet op de boot, wel bij de optocht. Kortom; een ouderwets gezellig poldermodel van een kinderfeest, laverend tussen moralistische scheidslijnen en verzuilde stellingen. En een zakje zout in de schoen voor alle stomme volwassenen.

Misschien kunnen we een mooie Nederlandse traditie voortzetten en een schuiloptocht houden met Zwarte Piet? En dat de Roetveeg Piet dan de officiële staatsgodsdienst wordt?

atheïstisch stemvee | 04-10-18 | 09:40

Ok. Beste redactie. Ik ben net premium lid geworden en ik wil als betaler aan dit medium een advies geven!

Kunnen jullie tot 5 december aub de sinterklaas en zp berichten verzamelen en in 1 post vlak voor de vrijdagmiddagtieten posten. Ik zit niet zo op het hele circus te wachten. De argumenten veranderen niet, de reaguursels kunnen we gewoon copy-pasten. En ik vind andere nieuwsfeiten ook leuk om over te lezen.

Dank.

deministerpresident | 04-10-18 | 09:40 | 5

Ja, helemaal mee eens. Doodzwijgen van die onzin is het beste.

A.U.EnLeven | 04-10-18 | 09:53

Eens.

Japannert | 04-10-18 | 10:00

Niet doodzwijgen. De SJWers van de publieke omroep blijven namelijk stug doorgaan met blanke mensen zwart maken. Er moet een tegengeluid blijven.

Rico Tampeloerus | 04-10-18 | 11:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Klinkt als het zoveelste pro zwartepiet kettingbrief op Facebook verhaal.

Ik post vandaag kattenfilmpjes.
Zelfs dit delen is al risicovol bij de SJW'ers die gelijk gaan klikken bij je baas e.d.

Johan_Voorhaar | 04-10-18 | 09:39

Fijne rammadan, zegt Mark Rutte. Nog 20 jaar en NL bestaat niet meer.

Pislinq | 04-10-18 | 09:39

Delen heeft geen zin, heb het eens gecheckt. Maar dingen die ik deel van Geenstijl komen niet of onderaan de lijst te staan bij mijn "vrienden". Censuur van de bovenste plank.

miknic | 04-10-18 | 09:38

Die zieke figuren van de grauwe eeuw komen hoe dan ook rellen hoor, ook al zou er geen enkele Piet te zien zijn. Die lui zijn echt knettergek. Enige doel is mensen op de kast jagen en ontregelen. Als het de Sinterklaas intocht niet is dan verzinnen ze wel weer iets anders om de maatschappij te ontwrichten.
Rutte heeft mazzel met dit volk, ze zijn zo af te leiden. Stel je voor dat mensen zich met politiek bezig gingen houden in plaats van dit gedoe, dan stonden er binnen de kortste keren een half miljoen mensen in Den Haag om te demonstreren tegen de afschaffing van de dividendbelasting, het leveren van Toyota's of tegen de energietransitie.

osolemio | 04-10-18 | 09:38

Jongens jongens jongens toch als je die kindjes een beetje in het gareel wil schoppen (wat hard nodig is tegenwoordig) schaf je Piet helemaal af en breng je Krampus terug. imgur.com/a/c5n7Xhq

Die stomme Piet stamt uit 1850 of zo en is pas na de oorlog mainstream geworden. Die Krampus echter stamt uit tenminste 1300 nog wat en is dus veel origineler dan die Piet. Hier dit is de echte Piet: imgur.com/a/2KUfqkU

De Koreaanse Slet | 04-10-18 | 09:36 | 9

Bijtende hond:
Nope, ik bedoel die prachtig slechte horrorflic "Sint" van Dick Maas. Hoewel dat zwaar overtrokken is zit er toch een kern van waarheid in aangaande de demonische, bovennatuurlijke eigenschappen van de sint en zijn helpers.
De film "Krampus" uit 15 is een amerikaans gedrocht van een film met een stupide einde. Slaat nergens op behalve de prachtige kostuums en donkere setting. Amerikaans uiterlijk vertoon met het eeuwige moralistische ondertoontje van de happy family erin. Yuk.

elfenstein | 04-10-18 | 10:32

elfenstein | 04-10-18 | 10:26

Sterke tegel.

Overal in Europa zelfs hier in Slowakije vieren ze gewoon Sinterklaas zoals Sinterklaas altijd al gevierd werd. Alleen in Nederland (en delen van België) viert men het met een verzinsel uit 1850 die heden ten dage een nogal nare bijsmaak heeft. En erger. Men loopt te janken over "onze cultuur" en "onze tradities". Nou als er iets een verkrachting is geweest van de Sinterklaas cultuur en traditie dan is het wel die Schenkman-Piet. Een Zwarte Piet die eigenlijk alleen door babyboomers en hun ouders als kind werd meegemaakt omdat daarvoor Sinterklaas heel anders werd gevierd. Als ze toen het Sinterklaasfeest konden verkrachten dan moeten we anno 2018 kunnen beginnen met het rechtzetten daarvan.

De Koreaanse Slet | 04-10-18 | 10:46

Dit vind ik nuttige informatie, bedankt.

letopuwzaak | 04-10-18 | 13:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Nu woon ik zelf sinds vorig jaar December in A’dam Holendrecht... Ben benieuwd hoe de intocht daar verloopt...

neonreclame | 04-10-18 | 09:36 | 2

Zal er zwart zien van de mensen.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:21

Padum..... tissss.

elfenstein | 04-10-18 | 10:32

Als ik het deel, maak ik dan kans op een Playstation?

Cheeky Bastard | 04-10-18 | 09:35 | 1

Zeker, graag even n.a.w gegevens, rekeningnummer en een copie van uw ID kaart insturen. Uw playstation wordt direct verzonden zodra we over de gegevens beschikken.

grom | 04-10-18 | 09:51

Blijf het hier ook herhalen, als het sprookje Sinterklaas met zijn tijd mee moet gaan dan mogen we ook wel eens wat andere sprookjes in Nederland onder de loep nemen en gaan moderniseren.

Wybe Wabes Abbema | 04-10-18 | 09:34 | 1

Exact: we moeten extreem tolerant en flexibel zijn want owee als we op een gevoelige teen gaan staan. Maakt verder niet uit dat we onszelf naar de filistijnen helpen.

ScumbaggusMaximus | 04-10-18 | 09:43

na dat = nadat
landelijk = landelijke
leugen = leugen.
leverd = levert
een bijdragen = een bijdrage
schijnbaar = blijkbaar
uit = vanuit
gehele eerste zin is onbegrijpelijk.

langzullenweleven | 04-10-18 | 09:34 | 4

De gehele eerste zin? Het IS maar één zin.

Wat een braaksel met louter komma's. Niveau is om te janken.

B*tchmeister | 04-10-18 | 09:43

Dit was een pareltje voor necrosis geweest. Hij had zich hier heerlijk over kunnen uitleven.

Paaldanseres | 04-10-18 | 09:57

@ Paaldanseres: "Over kunnen opwinden" of "op kunnen uitleven"

LonelyWanker | 04-10-18 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

De regisseurs van de sinterklaasuitzending moeten verplicht op cursus bij die van opsporing verzocht zodat ze weten hoe ze de gezichten van de échte zwarte pieten kunnen 'blurren'.

pa_niek | 04-10-18 | 09:33

eerlijk gezegd... ik vind roetveeg pieten er leuk uitzien...
heb aan 20 kinderen gevraagd wie zij leuker vinden?
- zwarte piet of roetveeg piet -
15 kinderen wezen de roetveeg piet aan

Dezelfde vraag heb ik gesteld aan 20 pieten... de 20 pieten zeiden dat ze de roetveeg piet leuk vinden en véél gemakkelijker in gebruik ''even wat roetveegjes in je gezicht en klaar is piet''

sociaal_econoom | 04-10-18 | 09:33 | 6

Nou dat is het dan, he hebt wel TWINTIG kids uit jouw omgeving gevraagd wie ze leuker vinden.
Dat beslist natuurlijk de discussie in het voordeel van de cuckface pieten.

Maar even serieus, snappen mensen nou echt niet dat dit niet over de kleur van piet gaat, maar over het buigen en legitimiteit geven aan een hele kleine zeurende minderheid. Dit soort fratsen komen direct uit de USA en kijk waar dat daar heengaat.

Sceptische_autist | 04-10-18 | 09:43

Hey Diederik Stapel, jij hier! Ik had verwacht dat je nu weer artikels onder je eigen naam kan publiceren.

ScumbaggusMaximus | 04-10-18 | 09:45

Ik heb net even snel aan 20 misdadigers gevraagd, wie ze leuker vonden: een lachende ongewapende politieagent die je een boks geeft (ouwe), of een tot de tanden bewapende ME'er met herdershond ernaast.

Nuchternederland | 04-10-18 | 09:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben nu al wel weer klaar met die discussie..... en het is goddomme pas 4 oktober!

Fatwabuster | 04-10-18 | 09:32 | 1

Rustig ademen, u moet nog twee maanden door met deze kul. Sinterklaas heeft laten weten dat ie helemaal niet meer komt. Dus de NPO ontvangt een lege boot dit jaar. Klaasjournaal zal geheel tevergeefs zoeken naar de verdwenen Klaas.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 09:41

Hoeveel autoriteit? Ben eerder benieuwd naar hoeveel basisschool Sinterklaas Zaanstad heeft genoten.

Pilgrim2001 | 04-10-18 | 09:32

Voor je het weet wordt de link gelegd dat alleen laaggeletterden (lees: simpele mensen) voor een echt(e) Zwarte Piet zijn. Kan je melden dat ik hooggeletterd ben en ook voor een echte traditionele Zwarte Piet ben.

Wybe Wabes Abbema | 04-10-18 | 09:31 | 2

Niet chocoladegeletterd?

Nuchternederland | 04-10-18 | 09:52

@Nuchternederland: het een sluit het ander niet uit natuurlijk

Wybe Wabes Abbema | 04-10-18 | 09:56

Beste SJWers, als een neger ervoor kiest om een blackface te laten schminken, is dat dan ook discriminatie? Vast niet, want alleen blanken discrimineren volgens jullie logica.

Dus Zaanstad, huur een paar acteurs van kleur in en laat hen zwarte piet spelen.

h3* | 04-10-18 | 09:31 | 2

Ken jij @Prachtnegerin niet? Die is ermee gestopt met Zwarte Piet spelen.
Hoewel ze dat volgens mij niet zo verklaard heeft, heb ik toch sterk het vermoeden dat ze onder druk is gezet (bedreigd misschien?) door een stel SJW's als ze nog langer Zwarte Piet zou spelen.

Bijtendehond | 04-10-18 | 10:17

Zonde. Lijkt me een leuke, gezellige dame die niet van moeilijk doen houdt.

Graaisnaaiert | 04-10-18 | 10:58

Dus de roetveegpieten komen uit Spanje en treffen hier hun hulpjes aan en dat zijn dan de echte pieten. Ik zal het proberen uit te leggen aan de kinderen.

mozaard | 04-10-18 | 09:31

Mooi

_Fly66_ | 04-10-18 | 09:31

GVD, deze zwarte piet had het gore lef om deaud te gaan voordat SillySil hem aan het kruis kon nagelen: en.wikipedia.org/wiki/Piet_Zwart

ScumbaggusMaximus | 04-10-18 | 09:32

@ ScumbaggusMaximus | 04-10-18 | 09:32
Ik zie haar hem nog opgraven ook.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 10:23

Lijkt dus de tactiek van Sylvaan en haar kompanen om waar de intocht niet op door haar goedgekeurde wijze verloopt een stel mafketels gaat lopen protesteren. Je kunt dus op je vingers natellen wat er gaat gebeuren: gedonder. Leuk man, zo'n kinderfeest.

Graaisnaaiert | 04-10-18 | 10:55

Verdorie ;)

Rest In Privacy | 04-10-18 | 09:30

Mag je iemand met een kleurtje eigenlijk een bruinhemd noemen (indien van toepassing natuurlijk)?

benjeallanggek | 04-10-18 | 13:50

Zwarte Piet wordt beroofd als ie naar Zaanstad gaat. Verder geen kwaad woord over de inwoners van Zaanstad, maar naar bepaalde buurten moet je gewoon niet gaan. Zeker niet met een zak vol cadeautjes.

Osdorpertje | 04-10-18 | 09:29 | 1

U weet dingen Osdorp. Relaties?

Rest In Privacy | 04-10-18 | 09:36

Zwarte Piet heeft het bericht op facebook zelf geschreven.

Glasgow Argus | 04-10-18 | 09:29

Nou nou, die basisscholen in Zaanstad mogen wel eens wat doen aan de kwaliteit van het taalonderwijs.

Koos Knak | 04-10-18 | 09:28

We maken er gewoon de Hollandsche Piet van, blond en blauwe ogen.

BozePaarseMan | 04-10-18 | 09:28 | 2

Dit inderdaad. Kunnen ze opnieuw gaan zeiken wegens te blank. Iets wat sowieso gaat gebeuren, want dankzij de zwarte medemens wordt Sinterklaas langzaam maar zeker een enkel blank feest. Oh ironie.

GuusHetSchaapje | 04-10-18 | 09:45

Dan krijgt men weer de Diversiteitscommissies aan dek.
Het draait erop uit dat de enige Piet die straks niet mee mag doen de zwarte Piet is. En dan komt men weer 'Racisme' roepen

kleurdoosje | 04-10-18 | 11:31

Jemig, schrijfert moet maar een kilo interpunctie vragen aan de Sint in plaats van strooigoed.

LangeT | 04-10-18 | 09:27 | 1

En een paar chocola d's en t's.

Sceptische_autist | 04-10-18 | 09:50

#jesuiszwartepiet! #pray4zwartepiet!!! zofeel mogelijk deelen op twitter graag bedankt en groet

Brentjeee | 04-10-18 | 09:25 | 2

Juh bedoel natuurleik bedank en groedt.

Guusje Nadorst | 04-10-18 | 09:28

Geen grap: Sylvana Simons heeft een Zwarte Piet Meldpunt aangemaakt.
Als er melding gemaakt wordt van Zwarte Pieten in gemeenten, scholen, verenigingen dan wordt er een NSB-knokploeg van @JelleBij1 op afgestuurd om te komen intimideren!

kleurdoosje | 04-10-18 | 12:33

'Feesboek' en 'delen'....

IAKSAKKAK | 04-10-18 | 09:25

Ik woon er om de hoek dus toch maar even heen gaan, al is het maar om de gewelddadige anti-piet fascisten op afstand te houden van de kinderen.

2voor12 | 04-10-18 | 09:24

De cameramannen krijgen opdracht om geen echte Zwarte Pieten in beeld te brengen. Let maar op. Als er per ongeluk wel eentje op tv is draait de camera snel weg. Vorig jaar ook al zien gebeuren.

Guusje Nadorst | 04-10-18 | 09:24 | 2

Amerikaanse toestanden... ( Denk aan superbowl finale )

neonreclame | 04-10-18 | 09:34

Ja, ik denk ook dat het zo zal gaan. Men trekt het publiek met zwarte pieten, want belangrijk voor de tv dat er genoeg publiek met kinderen komt, maar alleen de meegebrachte roetveegpieten komen in beeld. Wel slim gespeeld van de NTR.

negorij | 04-10-18 | 10:39

ik denk dat bericht niet helemaal serieus is want het ziet er uit alsof het door een kind geschreven is en dat lijkt me niet logisch en dan denk ik eerdere aan een grapje en dat is het misschien ook wel en misschien ook niet maar toch leuk om te zien dat er al duidelijk weer een vermakelijke periode aan zit te komen met bier en chips en cola en zo.

Nuchternederland | 04-10-18 | 09:24 | 3

hihi je het een pund op het ijnd gescreven

Jos Tiebent | 04-10-18 | 09:30

Onderwijs staat in Zaanstad niet op een bijzonder hoog niveau. Dit is het gemiddelde schrijf- en leesniveau van een Zaankanter.

FrankVeer | 04-10-18 | 10:04

ik denk dat het sinterklaasfeest binnenkort gewoon helemaal niet meer doorgaat en niet omdat vanwege zwartepiet of roetpiet maar omdat de papas en de mamas helemaal geen geld meer hebben om kadootjes te kopen om die aan sinterklaas en zwarte piet te geven zodat die de kadootjes weer aan de kinderen kunnen geven maar dat is niet erg want het meeste speelgoed is van plastic en plastic is niet duurzaam en zorgt voor plastic soep in de zee en dat is slecht voor de vissen

keestelpro | 04-10-18 | 11:16

Jeetje, Sinterklaas! waren de chocoladeletters op? Je zou denken dat je met 700 jaar ervaring wel een werkwoord kan verbuigen.

Dan maar zo! | 04-10-18 | 09:23 | 2

Tja, Turken hè.

E-Burke | 04-10-18 | 09:24

De haatvlogger is ook voorzitter van comité Sinterklaas Zaanstad, dus een beetje repsect graag.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 09:28

Sinterklaas komt helemaal niet meer. Hij heeft geen zin om naar Absurdistan te varen.

Rest In Privacy | 04-10-18 | 09:22

"leverd"?

bft | 04-10-18 | 09:22 | 1

Was dat maar de enige spelfout...

keestelpro | 04-10-18 | 11:11

Zwarte Piet leeft!!

benjeallanggek | 04-10-18 | 09:22 | 2

... en viert hoogtij.

kleurdoosje | 04-10-18 | 11:21

@kleurdoosje
LOL!

benjeallanggek | 04-10-18 | 12:31

Taalarmoede viert hoogtij in Zaanstad zo te lezen.

Jan6887 | 04-10-18 | 09:21 | 8

Een analfabete fan van Kouwes zo te zien.

keestelpro | 04-10-18 | 11:09

leermomentje, my bad!

@Langshetrandje | 04-10-18 | 09:38
Nee, niet zo gek lang.

benjeallanggek | 04-10-18 | 11:25

benjeallanggek | 04-10-18 | 11:25

Sportieve reactie :)

Jan6887 | 04-10-18 | 12:47
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland