Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Juichen om Turkse faal-lira mogelijk dure grap

Snel. Gooi er extra sambal tegenaan

Pieter Omtzigt is weer eens on to something. Als de TR banken crashen omdat Allah de Turkse economie niet kan redden van Erdogan, kon dat de NL belastingbetaler wel eens duur geld gaan kosten...

Het toverwoord is depositogarantiestelling en daar is geen letter Turks aan. Het betekent dat, quote DNB, "als een bank failliet gaat, garandeert het banktegoeden (deposito’s) tot maximaal EUR 100.000. De garantie geldt voor de meeste rekeninghouders en bijna alle soorten rekeningen." Omtzigt zegt niet dat we nu een groot financieel gevaar lopen. Omtzigt stelt alleen maar vragen, over vijf Turkse banken die wegens Hollandse hoofdkantoren in het Nederlandse belastingparadijs onder onze polder-DSG vallen. Dus die vragen suggereren wel dat we een groot financieel gevaar lopen, als die Turkse banken hier grote tegoeden hebben staan waar de Nederlandse belastingbetaler per bankrekening tot 100.000 euro voor verantwoordelijk is, als Ome Erdo in Turkije zijn economie & munt verder monetair richting bidmat drukt, qua lira-koers op de knieën dwingen. Graag snel antwoord van CDA-minister Hoekstra, want als die Türkenbanken naar God Allah gaan, moeten die tonnen per Turk binnen twintig werkdagen uitbetaald worden. Uw werkdagen, niet de hunne..

De banken zijn trouwens Credit Europe (Bijlmer), Anadolubank (Zuidas), Garantibank (Grachtengordel), Demir-Halk (Weena) en Japie Krekel Yapi Kredi Bank (Amstelstation). Hier in VK wat meer toelichting per bank, hieronder de vragen van Pita Ömtzigt. Wachten wij nu tot wiskundezusje DasKap 'tüt tüt tüt zo'n vaart zal het niet lopen' gaat bloggen. Of wacht. Nee we gaan allemaal DOOD.

Social

Reaguursels

Inloggen

Toch weer zooo gaaf je, een hoofdkantoortje in NL en wat een feest wat een feest..
Goed bezig Rutte, al dat "kapitaal" zorg voor veel "werkgelegenheid". In dit geval voor heel wat risicos ja, clown.

boerk | 29-08-18 | 15:36

In 2001 vielen alle banken in Argentinie om (ABN, ING, Santander, HSBC etc. etc.) alle Argentijnen waren spaarcenten kwijt, is geen Euro die kant op gegaan, sterker ABM AMRO had de nieuwbouw van alle vliegvelden gefinancierd en heeft toen jarenlang via een internationale vlieg tax alle euries teruggekregen

Argenchicka | 29-08-18 | 13:30

Ook meteen van elke turk die zijn geld komt claimen de uitkering stop zetten en een grondige check doen!

Rest In Privacy | 29-08-18 | 09:12

Die banken zullen niet snel omvallen, tenwij er van een soort maffiastructuur gebruik is gemaakt waarvoor we DNB hebben.
Anders kan Erdogan linea recta terug naar het jaar 640 of zo, waarin z'n geliefde profeet nog stevig kleine meisjes wipte als voorbeeld voor de mensheid. Turkije is helemaal niets, nada in de wereldeconomie en in international finance.
Slechts als steen in de vijver veroorzaakt het wat randschade.....

Mazoeza | 29-08-18 | 08:37

Allah is toch zo groot, dat hij maar die banken gaat redden en alles betaald. Ik heb geen greintje zin om ook maar een cent aan die Turken te geven. Komen ze meteen erachter dat die Allah een verzinsel is.

PijlVader | 29-08-18 | 08:15 | 1

Jij hebt misschien geen zin. Maar macron en Merkel wel. Dus dokken maar.

Mart6037 | 29-08-18 | 16:18

Ik zou wel eens willen weten hoeveel geld uit Turkije naar NL is gesluisd.

Kabinet zou meteen moeten ingrijpen en de Turkse banken meteen moeten Nationaliseren en de tegoeden bevriezen. Dan staan de tegoeden los van het wegzakken van de Lira in de Turkse Anus. Dan tegoeden door belasting dienst laten checken. En meteen af laten rekenen aangezien daar nog wel zwart gespaard bijstands geld tussen zal zitten. Maar goed dat gebeurt dus uiteraard niet. Ik zal vast overmaken.

MeneerGuggenheimer | 29-08-18 | 06:47

Ja, dat zei ik meteen al. Wij gaan voor de kosten opdraaien.

GroetenVanUrk | 29-08-18 | 06:32

En die Haagse Hippies o.l.v. PvdA/GL en Rutte (VVD) halen weer de 1e Asiel Lira Zoekers uit Turkije weer binnen in Ter Apel.

liegende lippen | 29-08-18 | 02:13

@Japannert | 29-08-18 | 00:39
Om uw nick eer aan te doen een anekdote. Begin jaren '90 van de vorige eeuw werkte ik voor Japanese bank. Toen grootste bank ter wereld en ook nog eens de keizerlijke bankier. Een NV. Kantoor op de duurste plek in Amsterdam. Sterker nog eigen gebouw en toen als eerste bank ter wereld een eigen communicatie satelliet. Het kon niet op. Een groot feest. Wij waren de markt. Had ik geld nodig? Iedereen had een kredietlijn voor ons. "I said jump, they said how high" Totdat?........ In een weekend mid '90 viel de Japanse onroerendgoed markt om. Maw the bubble burst. En de maandag daarna? Niemand maar dan ook niemand had meer een kredietlijn voor ons. Waarom? Mama zat tot in de nek in die markt en stond op omvallen. Japanse centrale bank moest bijspringen maar wij als NV Amsterdam waren volledig schoon. Hadden niks met mama. Ja een miljoen of 200 met haar maar dat was niks op de balans van de Nederlandse NV konden we cash aftikken. Grappige was dan ook wij kregen een maand of 3 later bij de nieuwe weging een hogere waardering bij S&P en Moody's dan mama en dat zij zeiden dat alle spaarcenten safe waren bij de NV. Zo zie je maar.

Basil Fawlty | 29-08-18 | 01:27 | 1

Dit verhaal klopt als een bus en geldt voor alle boven genoemde banken. Het echte risico voor de Nederlandse staat zijn EU landen die veel geld hebben uitstaan in Turkije. Mocht Turkije onderuit gaan dan kan zo een crisis bijvoorbeeld ook Cyprus of Italië treffen.

Wilders Spamaccount | 29-08-18 | 09:15

Waar het hoofdkantoor staat is volgens mij niet zo relevant, het gaat om waar de rekening loopt. En die lopen neem ik aan gewoon bij lokale dochters, wat betekent dat de aansprakelijkheid daar stopt.

Japannert | 29-08-18 | 00:39 | 2

Bijna goed. Turkse banken hun NV's vallen dus volledig onder de DNB/ECB. Maakt idd niet uit waar mama zit en als mama failliet gaat dan treedt het depositogarantiestelsel van de NV hier in werking indien nodig. Verhaal is echter. Mama kan gierend failliet gaan terwijl de NV hier gewoon winst draait. Dus wat doet een curator dan in het land herkomst? Hij gaat de dochter verkopen en als de NV dochter winst heeft gedraaid en geen rare schulden heeft? Kein problem. Business 101. En bij die deals is men niet geinteresseerd in emoties of onze goedkope reaguursels. Moses is Moses and business is business. ;-))

Basil Fawlty | 29-08-18 | 01:05

Ben het volledig eens met Basil, de banken in kwestie zijn ontkoppeld van de moeder en investeren het hier opgehaalde kapitaal nauwelijks in Turkije, maar voornamelijk binnen de EU. De Credit Europe Bank heeft bijvoorbeeld ook een gelijknamige bank in Rusland die gefinanceerd wordt vanuit Amsterdam. Dit is echter gereduceerd, juist met het oog op de verhoogde risico’s (Russische boycot, valuta koersen die schommelen, etc.) kortom deze banken staan allemaal onder DNB toezicht en uw euro’s blijven voor een groot deel in de Eurozone. Omzigt stelt terecht vragen, maar de eigenlijk vraag is: welke EU landen hebben veel geld naar Turkije geleend en is er een risico wanneer de schulden uitvallen dat die landen onze hulp nodig hebben... daarbij vergeleken zijn die paar kleine banken qua balans niks.

Wilders Spamaccount | 29-08-18 | 09:04

De vragen van Pieter Omtzigt kunnen grote gevolgen hebben.... de kans is groot dat er nu paniek uitbreekt.

Weet nog in augustus 2009 veroorzaakte Pieter Lakeman met zijn paniekverhaal een bankrun bij de DSB bank van Dirk Scheringa... en op 19 oktober 2009 ging de DSB-bank failliet.

sociaal_econoom | 29-08-18 | 00:35 | 1

Wat toen NIET correct en eerlijk was....

ABN-Amro en de ING-bank (en verzekeringsmaatschappij Nationale Nederlanden) hadden het in 2009 eveneens heel moeilijk, zij werden middels miljarden leningen door de Nederlandsche Bank overeind gehouden.

De toenmalige president van de DNB (De Nederlandsche Bank) de heer Nout Wellink speelde een dubieuze rol hierin.
Wel Nationale Nederlanden helpen... maar de DSB-bank niet.

sociaal_econoom | 29-08-18 | 00:47

(Turkse) mensen die een spaarrekening hebben bij een van deze 5 Turkse banken... krijgen hierbij het advies hun spaarsaldo naar 100.000 euro te verlagen.

Stel je hebt daar een spaarrekening van 5 ton... dan moet je de komend week (weken) er 4 ton van af halen.
Dan hou je 1 ton over en dat krijg je bij een eventueel bankroet netjes uitbetaald via de Nederlandsche Bank.

TIP: slim is om de 4 ton wat je deze week eraf haalt - neer te zetten bij de andere 4 Turkse banken.
Als de 5 banken in oktober failliet gaan dan krijg je binnen 20 werkdagen 5 ton uitgekeerd... veel succes!
p.s. dit geldt ook voor mensen met de Nederlandse nationaliteit.

sociaal_econoom | 29-08-18 | 00:05 | 5

De truc is...
ik krijg van de in paniek zijnde Turkse mensen 100.000 euro en ik geef ze een garantie terugbetaling van 80.000 euro.
Zo kun je in een maand tijd een ton rijker worden.

sociaal_econoom | 29-08-18 | 00:57

@sociaal_econoom
Waarom? Domme turken doen die deal met u? U is dus een "bankier" zonder licentie en DNB nummer. Geloof me menigeen heeft die grap al geprobeerd en kwam diep in de problemen. Zal het FIOD en de belastingdienst leuk vinden dat u dat hier blaat. Kruimel Berlusconi gedoe mijn beste. Dom heel erg dom.

Basil Fawlty | 29-08-18 | 02:09

Dit is zo een onzin. Die turkse banken hebben in Nederland vooral Nederlandse spaarklanten.

Wilders Spamaccount | 29-08-18 | 08:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Prachtige politieke actie om Trump te helpen, Pieter veroorzaakt een digitale bankrun, wat een zet, mooi.
Yapi heeft soms mooie rentes hoor en inderdaad geen risico als je onder de 100k blijft, en erdogan zal slim genoeg zijn om ineens al die nederlanders op 0 te zetten, kun je juridisch een dictator aftroeven?
Icesave blijft belachelijk: geen garantie maar de staat lapt het toch wel, ja fokkers dan had ik er ook wel van willen profiteren.

28 | 28-08-18 | 23:57

Garanti tüt dü dür bank.

Bigi Bana Boy | 28-08-18 | 23:55

waarom 1 euro tegen 1 lira zetten? waarom niet 8000 lira voor 1 geit? lijkt mij een nuttigere koers

Henk P | 28-08-18 | 23:40

Eindelijk goed nieuw uit de zandbak met stenen.Bovendien nog geld zat om Russisch oorlogstuig te kopen dus zo slecht gaat het helaas helemaal niet.
Dat de Nl banken schade gaan lijden verbaast ook niemand .De rupsjes nooit genoeg leren het toch nooit dus leedvermaak onder de bevolking.

hetwerktniet | 28-08-18 | 23:12

Effe voor de duidelijkheid en zuiverheid van de discussie (ook voor Omtzigt want Wikipedia vertelt vaak niet alles dus ga daar niet op af bij research. Je stagaires moeten ook de zeer saaie jaarverslagen van banken lezen om te begrijpen waar het om gaat en niet constant ijsjes eten (oeps, is een andere politicus)). Het zijn geen hoofdkantoren (ze noemen het wel zo maar zijn ze niet echt) maar subs (of subsidiaries), menigeen zit hier hier al 30+ jaar. Maw 100% Nederlandse (altijd NV) dochterondernemingen van het "hoofdkantoor" in Istanbul in dit geval en heeft het voordeel van weinig belasting betalen maar ook nul risico want de NV is nooit aansprakelijk voor de schulden van mama. En dan moet je nog verder kijken wie de uiteindelijke eigenaar is van die banken? Bij Garantibank bijvoorbeeld is dat de Spaanse BBVA (systeembank Spanje). Yapi Credi is Unicredit Italie (Systeembank Italie), En dan is de vraag wat is de exposure van de Nederlandse NV's naar Turkije en wat is en hun cashpositie? Nu hoorde ik uit betrouwbare grapevine verhalen dat bijvoorbeeld veel van die banken de afgelopen jaren hun posities richting Turkije zwaar hebben moeten afbouwen en dat ze een cashpositie hebben (maw wat als ze cash moeten uitbetalen bij problemen) daar kan menig echte Nederlandse bank hun vingers bij aflikken. Heeft ook te maken dat de ECB, DNB en AFM deze kleinere banken de afgelopen jaren op de huid hebben gezeten en gedwongen hebben om alles wat ook maar enigszins risicovol was af te bouwen. Dat hield in, handel in obligaties van oa in Spanje, Italie, Portugal, Oost Europa, Azie en ja ja Turkije (daar waar rendement was te verdienen en vandaar de hogere spaarrentes hier, begrijpelijk), zij verdienden bakken met geld met obligaties van die landen. Maw ze hebben hun posities al grotendeels afgebouwd en nu zie je ook dat die banken niet zoveel meer rente betalen aan de retail spaarder dan een echte Nederlandse Bank. Wat je ook, denk ik, snel zult zien dat die kleine banken gaan verdwijnen. Ze zullen hun spaarrekeningen verkopen aan grote banken. Voorbeeld begin jaren '90 de Japanse banken of uw hypotheek bij grote banken? Die worden 2e en 3e en 4e hands verkocht of uw verzekeringen? Levendige business. Gratis tip voor omtzigt waar hij zich misschien meer zorgen om moet maken is bijvoorbeeld ING. De Nederlandse oranje leeuw heeft een gigantisch retail netwerk in Turkije inc consumenten- en MKB bedrijfsleningen in Dollars en Euro's en die mensen en bedrijven verdienen allemaal in Liras. Ouch! Maw ik hoop dat ze die leenposities goed afgedekt hebben maar ik spreek uit 25+ jaar ervaring als trader (professioneel en prive). Banken en hedgen? Oy veh.
Is er een risico? altijd. Maar alle banken zijn dan ook geen normale ondernemingen, iets wat de meeste mensen vaak vergeten.
En nogmaals geen waardeoordeel of risicoprofiel dit, maar effe om de boel in perspectief te zien (technische vragen of opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom).

Basil Fawlty | 28-08-18 | 23:09 | 5

NN en Aegon ,ING, etc hebben als ik het goed heb alleen hun triple A hypothecaire leningen gesecuritiseerd in MBS-en, geen rommel.

Zwizalletju | 29-08-18 | 00:32

@Marjen
Goede vraag. Directe exposure, volgens de media, van ING is 15 miljard richting Turkije en dat kunnen ze opvangen, zal pijn doen, maar ok. Waar wat mij altijd als burger de afgelopen 20 jaar opviel (getrouwd met een geboren Istanbulse) en daar op en af gewoond hebbende is het lenen of afbetalen. Auto? Ok Huis? Ok. Tv? Ok. Maar supermarkt en restaurant? Lees dit. Uit de inmiddels vroeger seculiere krant maar inmiddels helaas zoveelste staatskrant echter: "Turkey limits installment plans for credit cards, loans." www.hurriyetdailynews.com/turkey-limit... Die AKP idioten denken dat dat cool is. Probleem is de oorzaak. Het oneindig lenen was AKP overheidsbeleid en dan gaan ze nu vol op de trom om het af te schaffen. Je stort dus eerst mensen diep in de schulden, en nu? Hoe gaan die mensen dat aflossen? En ze blijven maar op hem stemmen. Zo achterlijk is de massa daar helaas. "Driver detained for carrying passenger tied to back of car in central Turkey." www.hurriyetdailynews.com/driver-slamm... Tsss,

Basil Fawlty | 29-08-18 | 00:44

marjen | 29-08-18 | 00:19
Excuses, ik was effe iets te enthousiast maar als direct antwoord op uw vraag. Nee heeft geen effect op uw rekening courant of spaarrekening tot 100.000 euro. ING is een systeembank en die zal men altijd beschermen al kost het de DNB/ECB miljarden.
Is er een ander heel ver weg zeer onwaarschijnlijk scenario (0,0000001)? Yup. Altijd. Maw laat die banken failliet gaan. Ik zou de waarschijnlijk de l*l zijn en jij ook. Zou dat ergens ver weg goed zijn? Enge is? Yes. Onder het motto: "Na een bosbrand blijft er vruchtbare grond over." Wil ik dat meemaken? Nope.

Basil Fawlty | 29-08-18 | 02:33
▼ 2 antwoorden verborgen

DGS, Van Rossem. Niet DSG.

Een paard | 28-08-18 | 23:01 | 1

Dat kun je overigens makkelijk onthouden via het geitenbruggetje (of is het ezelspaadje?) DepositoGarantieStelsel.

Een paard | 28-08-18 | 23:02

Als Omtzigt zich afsplitst van het CDA, ben ik de eerste die op hem zal stemmen. Wat een held is die man, keer op keer bijt hij zich vast op dubieuze dossiers.

SergeantPierlala | 28-08-18 | 22:04 | 2

Hij valt gewoon onder de partijdiscipline. Zoals helaas laatst een paar keer gebleken is. Een hond zonder tanden.

Oepsie1234 | 28-08-18 | 22:45

Dit is een gemakkelijk dossier voor hem. Laffig. Doet hij niemand pijn mee binnen de coalitie en partij want hij is inmiddels "kaltgestellt." Kruimelwerk.

Basil Fawlty | 28-08-18 | 23:24

Hmmmmm heb onlangs mn rekening leeggehaald bij GarantiBank. Better be safe than sorry !!

Ze bieden nu goede deposito tarieven ..... you wonder why??

Ervaringsdeskundige | 28-08-18 | 22:00 | 6

@Ervaringsdeskundige
De professionele markt is -0.25% tot -0.5% (negatieve rente dus). En dat zijn de grote EU systeembanken. ZIjn die betrouwbaarder? Lees effe dit: "Germany Looks for Ways to Help Turkey Without Offering Emergency Funding." www.bloomberg.com/news/articles/2018-... Wat is de gedachte van Merkel erachter? Tuurlijk heeft Erdogan haar bij de kl*t qua "vluchtelingen", weet ze zelf ook, maar nog belangrijker. Deutsche Bank (commerciele bank dus niet de Bundesbank) en andere private Duitse banken zitten direct en indirect (bijvoorbeeld leningen aan VW, Mercedes, Thyssen Krupp etc. etc. etc. die daar fabrieken hebben gebouwd met geleend geld) tot aan hun schouders in Turkije. En wie doen heel, maar dan ook heel erg veel zaken met Deutsche Bank, Commerzbank en de Landesbanken? Alle maar dan ook alle Nederlandse banken inc ASN en Triodos (die hebben allemaal een kredietlijn). Nederlandse banken hebben kredietlijnen met Duitse banken daar gaat het jou van duizelen en dat is alleen Nederland. Is standaard in die bizz. Mutti Merkel schijt negen kleuren thans en Erdo lacht zich kapot.

Basil Fawlty | 28-08-18 | 23:54

Basil Fawlty,
Dus de goedkope productie in Turkije gaat ons toch nog geld kosten als de kredietlijnen giftig blijken te zijn wegens de val van de Turkse munt.

marjen | 29-08-18 | 00:31

@marjen
Yup net zoals in China, Vietnam, Cambodja en Laos. Probleem alleen die landen zijn ver weg maar Turkije schurkt tegen Europa aan en Merkel heeft 4 a 5 miljoen Turkse Duitsers en heeft de kapitale "Wir schaffen das" fout gemaakt. Double whammy zoals men in de VS zegt.

Basil Fawlty | 29-08-18 | 00:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Vraag je toch af wat Nederlanders met Turkije hebben, behalve eventueel een vakantie. Waarom zijn we dan de lul? Wie werkt ons telkens in de nesten en voor wat. Wel geld casseren en het Volk dat er niets te maken mee heeft met de risico's en gevolgen opzadelen.
En dan heb je nog een lxl van een Klaver die dan zijn tijd besteed aan het schrijven van bijelkaar geslijmde ode.
Kunnen we dadelijk weer geld afnemen van de pensioenen, aow, zorg, opleiding etc. Ik word knetter als ik me afvraag: wtf heb ik met Turkije, behalve de kosten.

ET007 | 28-08-18 | 21:34

Vraagje waarom staan de Nederlandse banken hier in Nederland niet garant voor 100.000 euro maar stukken minder ?

Rene046 | 28-08-18 | 21:32 | 2

Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2018?
Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert mogelijk als garantiestelsel vanaf 2018. Welke banken vallen nog onder het nieuwe depositogarantiestelsel? De bankgarantie op uw spaargeld is nog wel 100.000 euro per persoon, maar de banken gaan het depositostelsel financieren met een depositogarantiefonds. Wat zijn hiervan de gevolgen voor uw spaargeld en de spaarrente die banken geven? De commissie de Wit wil graag de garantie op uw spaargeld verlagen naar 50.000 euro. Gaat dat al in 2018 of 2019 gelden en wat betekent dit voor u?

Rene046 | 28-08-18 | 21:37

@Rene046
Kun je bij iedere bank --NV-- (dus niet bij branches van buitenlandse banken) een rekening openen en tot maximaal 50.000 plaatsen per naam (dus niet per rekening op dezelfde). Als u 300.000 heeft moet u 6 rekeningen openen bij 6 verschillende bank --NV's-- dan is de boel gedekt. En tip: ik heb liever een miezerige 0.25% rente minder dan dat ik 50.000 verlies. It ain't rocket science. ;-))

Basil Fawlty | 28-08-18 | 23:40

Erdo doet het op z'n Grieks. Heeft niemand dat nou door ?

Baron Clappique | 28-08-18 | 21:29

Omtzigt roels!

nee_toch? | 28-08-18 | 21:21

Omtzigt doet het werk voor 150 man.

Ongeveer zoals elke autochtone Nederlandse man met een baan, dus.

King of the Oneliner | 28-08-18 | 21:17

Peanuts dit, we hebben 200 miljard uitstaan bij Griekenland, dit is weggezet, zonder rente om over 100 jaar nog een keer naar te gaan kijken. Nou dan kan dit er ook wel bij.

deKerrieKip | 28-08-18 | 21:14

Zijn Turkse banken in NL systeembanken? Dacht het niet.

Memek | 28-08-18 | 21:10 | 1

Dat heeft er niets mee te maken.

IPNP | 28-08-18 | 21:56

Als deze banken in Nederland gevestigd zijn dan kan onze overheid ze ook voor 1 euro nationaliseren en hebben eventuele aandeelhouders in Turkije helemaal niets.

W_F | 28-08-18 | 20:54

Dit is goed nieuws. Als een Nederlandse bank omvalt, dan komen de - in wezen - Turkse banken ons redden. Samen met een paar Oezbeekse en Russische banken met NL-registratie bij DNB. En als je meer rente wilt, dan kun je tot 100k op 1 van de 5 bovenstaande banken stallen. Dus wat kan er mis gaan?

tipo | 28-08-18 | 20:43

Volgens het FD (nieuw bericht) staat Duitsland, lees EU, klaar om te helpen:

'Duitsland wil Turkije financieel te hulp schieten'

De Duitse regering overweegt om het economisch spartelende Turkije een reddingsboei toe te werpen. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal dinsdag. Berlijn zou bang zijn dat een economische neergang in Turkije negatieve gevolgen kan hebben voor Europa.

Duitsland zou financiële noodhulp willen geven. De gesprekken daarover zijn, volgens de krant die zich beroept op bronnen uit Duitsland en de Europese Unie, nog in een pril stadium. De mogelijke maatregelen variëren van een Europese reddingsoperatie tot specifieke leningen of bilaterale hulp.

De noodhulp wordt overwogen omdat Europa last kan ondervinden van een instorting van de Turkse economie. Dat kan onlusten in het Midden-Oosten aanwakkeren, wat weer een nieuwe migratiestroom op gang kan brengen.

Op de achtergrond leven zorgen over de eerdere overeenkomst die Europa heeft gesloten met Turkije over de opvang van vluchtelingen. Door die deal is de stroom asielzoekers richting Europa, waarvan Duitsland er eerder bijna twee miljoen heeft opgenomen, gestuit. Die immigratiegolf leidde tot onrust in Duitsland.

Landen die betalingsproblemen hebben, wendden zich in het verleden vaak tot het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Maar nu de Verenigde Staten dreigt een stokje te steken voor een IMF- lening, overweegt Europa zelf in actie te komen.

Memek | 28-08-18 | 20:29 | 6

Hoi, hoi! We gaan een dictator redden! En dat gaat ons een forse smak geld kosten. Maar blijf vooral op het partijkartel stemmen, mensen. Dan komt het allemaal goed!

MAD1950 | 28-08-18 | 20:48

Want een kalf is Mutti Merkel toch. Hoe vaak is zij inmiddels al geschoffeerd door Erdo?

pibasso | 28-08-18 | 20:57

Wat Merkel hier voorstelt is een voorproefje van het moment dat Turkije bij de EU komt, want Turkije komt (op den duur) bij de EU, geen twijfel over mogelijk. Duitsland wil dat (al heel lang) en u weet Merkel is de EU en EU is Merkel. Ik zou zeggen ga alvast maar sparen, de echte rekening ligt nog onder in de zak.
Direct na het vallen van het Ottomaans rijk was Duitsland de eerste, en de enige (anderen wilden dat niet) die Turkije weer in de armen sloot, en die liefde gaat nooit voorbij. En u weet Turken kopen Turkenbakken en die worden gemaakt in Duitsland, dus is Turkije belangrijk voor Merkel.

Memek | 28-08-18 | 21:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wil dit allemaal helemaal niet weten.

Leptob | 28-08-18 | 20:24 | 1

We vertellen het toch!

Omebert | 28-08-18 | 20:47

We zullen, als het zo ver is, waarschijnlijk ook versteld staan van de hoeveelheid Turkse armoedzaaiers met een uitkering die ineens een spaarrekening met meer dan €100.000 bij één van deze banken zal blijken te hebben.

down | 28-08-18 | 20:07 | 5

Deze tegoeden, als ze er al zijn, zijn allang bekend bij de Nederlandse Belastingdienst.

Weerduivel | 28-08-18 | 20:40

Precies Down, dat dacht ik ook al. Kunnen de sociale diensten en het UWV meteen deze bedragen confisceren, want “outkering” en veel spaargeld of bezit in het buitenland gaat niet samen. Er wordt flink gefraudeerd, maar nauwelijks teruggevorderd. Ik mag hopen dat dit flink zal veranderen.

pibasso | 28-08-18 | 20:56

Hoe slaat de bank het geld op, in lira's of in euro's?
Want in lira's naar euro's hebben al die spaarders bij elkaar hoeveel euro's?

IPNP | 28-08-18 | 22:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Eindelijk een land waar je voor 1 Euro 23 naar de hoeren kunt, hebben ze daar allemaal een snor.

skoftig | 28-08-18 | 20:05 | 1

Het is een kuthobby.

Eric Newby | 28-08-18 | 20:20

Wil iemand vast even Wouter Bos opgraven. Het was namelijk deze pik die het geweldige idee had om de “economie te redden” door het bedrag te verhogen van €20.000 naar €80.000. Ik stel voor dat we hem voortaan dagelijks even in de pek en veren dopen.

down | 28-08-18 | 20:04 | 1

Hoho! Dankzij Wouter kreeg ik mijn Icesave- en DSB-tegoeden terug, en geloof het of niet, met rente! En dankzij ome Wim D. ook nog een deel LegioLease. Voor financieel advies kun je altijd bij mij terecht.

gestoptmetroken | 28-08-18 | 21:35

www.bloomberg.com/news/articles/2018-...
In the latest sign of German concern about Turkey’s future, Chancellor Angela Merkel has asked government ministries to come up with suggestions, which could include export financing guarantees for German companies, said the official, who asked not to be identified because the discussions are private and no conclusions have been reached.

Germany wants Turkey to turn to the International Monetary Fund for any financial rescue, two other government officials said. But because President Recep Tayyip Erdogan has ruled out approaching the IMF and U.S. support for any aid is uncertain, European governments might have to consider stepping in as a last resort, though it would be tied to conditions, they said.

Oh. Dus Erdogan wil geen hulp van A en B dus dan moeten wij de keutel maar weer opvangen.
Wir schaffen das! Ofzo....

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 20:02

Altijd gedacht dat de islam verbood om rente te betalen dan wel te ontvangen. Die banken hadden eigenlijk niet kunnen bestaan dus... in ieder geval niet met islamitische doekoes

theJ71 | 28-08-18 | 19:59 | 2

theJ71 | 28-08-18 | 19:59 |
klopt
Maarrrrr...... Noem het gewoon anders....
en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking...
The distinction between credit sales and interest has also come under attack from critics such as Khalid Zaheer and Muhammad Akram Khan — criticizing it from opposite points of view. Zaheer considers profit from credit sales to be riba, the same as interest, ----
Taqi Usmani, however, explains that this is a "misconception". Paying more for credit when buying a product ("an exchange of commodities for money") does not violate sharia law, but exchange of "one unit of money for another of the same denomination" ("an exchange of money for money") and charging for credit is a violation of sharia. The cash loan is different because "money has no intrinsic utility".

Zelfs daarover kan de religie van de vrede het onderling niet eens worden.
Ik dacht dat de koran duidelijk was, maar blijkbaar zijn er verschillende interpretaties. ;)

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 20:06

@ Is dit nog nieuws

Ik heb het altijd als HET voordeel van een koophuis gezien. Er komt in ieder geval geen moslim naast je wonen. Schijt aan de renteaftrek.. in ieder geval geen dood schaap in een achtertuin of kabaal tijdens ramadan.
Al is in SJW steden dit geen zekerheid meer.

theJ71 | 28-08-18 | 20:17

Bangmakerij. Hoop ik.

VanBukkem | 28-08-18 | 19:56 | 1

Sprak hij, het lichtjes in zijn broek doend.

Eric Newby | 28-08-18 | 20:16

... maar nou even wat anders. Waarom altijd maar weer die Omtzigt? We huren 150 van die knakkers in om de regering te controleren en d'r is er per saldo maar één die steeds maar weer kritische vragen stelt over relevante zaken.

WTF doen die andere 149 de hele dag? Dit is hun werk, dit is waar ze voor betaald worden. Of is het dan echt alleen nog maar stemvee?

Knufter | 28-08-18 | 19:56 | 4

Knufter | 28-08-18 | 19:56 |
Waarom moest Omtzigt het veld ruimen om MH-17 ?
Luis in de pels van de andere 149.

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 20:08

Het gaat natuurlijk niet om 149. Elke partij heeft zijn eigen (financieel) specialist. Dus je kunt je hoogstens afvragen waar de fin. specialisten van de andere partijen blijven. Hoewel, als 1 het al doet hoeft de rest het niet meer te doen. Behalve als hierover een kamerdebat komt.

Lupuslupus | 28-08-18 | 20:09

Het gaat niet om de financiële specialisatie. Omtzigt zat bovenop vele andere dossiers.

Knufter | 28-08-18 | 20:12
▼ 1 antwoord verborgen

Beste Geentijl: Het valt allemaal wel mee. Deposito garantiestelsel geld voor Nederlandse inwoners. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen wie er een rekening hebben bij een Turkse bank.
Aangezien je geen bijstandsuitkering krijgt als je meer dan 12k euri op een rekening hebt staan, zal die 100k ook ruimschoots niet gehaald worden.

TheEgg | 28-08-18 | 19:55 | 4

Particulieren kunnen een beroep doen op het depositogarantiestelsel. Het depositogarantiestelsel geldt ongeacht woon- of verblijfplaats, nationaliteit en/of leeftijd. zie: www.toezicht.dnb.nl/2/50-202208.jsp#

tipo | 28-08-18 | 20:25

@ Arkan Sonney

Zwart geld op een bankrekening.. in NL?
Yeah right.. dat lukt zelfs een Turkse bank niet.

theJ71 | 28-08-18 | 20:25

@tipo | 28-08-18 | 20:25
Hmm, interessant. Maar dat moeten ook uitsluitingen op zitten: IJslanders konden niet aankloppen in Nederland vanwege het failliet van IceSave.

TheEgg | 28-08-18 | 23:49
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij draaien andere banken hier zelf eerst voor op. Jaarlijks storten zij een bedrag in een fonds dat op zijn beurt uitkeert bij omvallen van een bank die valt onder DGS.

J.Luns | 28-08-18 | 19:55 | 4

@Trumme: ik begrijp uw, wellicht retorische, vraag niet.

J.Luns | 28-08-18 | 20:42

Andere Nederlandse banken draaien op voor de rekening. Niet de overheid. Nogal gratuit om dan het garantiestelsel te verhogen. Als je de lijn doortrekt, zijn het dus de rekeninghouders bij andere banken die uiteindelijk voor de kosten opdraaien. Als je zorgt dat je minder dan een ton bij een bank hebt staan die stunt met de rente (en uiteindelijk dus omvalt) kan jou niets gebeuren. Wel de winsten, en de verliezen krijg je gewoon netjes terug. Puik systeem. What could possibly go wrong....

Klaas Vaak | 28-08-18 | 21:22

@KlaasVaak:
Helemaal met u eens dat iemand die een rekening opent bij een bank met zulke rentepercentages ook de risico’s moet nemen. Net als beleggen, hoger potentieel rendement, hogere kans op verlies.

Maar ik vraag me echt af hoe dit uiteindelijk ten kosten zal gaan van rekeninghouders. Is voor mij geen automatisme; servicekosten verhogen renteverlaging? Dan prijst een bank zich wellicht zo uit de markt.

J.Luns | 28-08-18 | 22:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil van Rutte horen dat er geen cent naar Turkije gaat.

lingo star | 28-08-18 | 19:53 | 1

Als die dat zegt weet ik wel hoe laat het is.

Eric Newby | 28-08-18 | 20:11

Fuck de Lira!
"We moesten" Griekenland ook zo nodig helpen.
Rüüüim üw ügen püin üp!
Erdogan is toch geweldig? Die fixt de Turkse economie zelf wel. Desnoods met een nieuwe munt.
yètèlè Yeni Türk Lirası
Hmm...?

Na de inflatie tijdens de jaren 1970 tot 1990 was de Turkse munteenheid bijna niets meer waard. Van 9 lira per dollar in de late jaren 1960 devalueerde de lira tot ongeveer 1,65 miljoen lira per dollar in 2001. Een van de belangrijkste redenen hiervoor waren de pogingen van achtereenvolgende regeringen om buitenlandse schulden af te betalen door grote hoeveelheden geld te drukken. Het drukken van dit geld had als gevolg dat de munteenheid devalueerde.

Eerste minister Recep Tayyip Erdoğan noemde het probleem een nationale schande. In december 2004 keurde het parlement een plan goed om 6 nullen te schrappen, en een nieuwe munteenheid te creëren.

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 19:52 | 1

Zimbabwaanse toestanden en dat land moeten we dan serieus nemen? Rofl.

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:53

Ik mag toch aannemen dat het depositogarantiestelling alleen voor Nederlands staatsburgers geldt?

frickY | 28-08-18 | 19:49 | 1

Hahahah, ik moest even heel erg lachen, die grappen van reaguurders toch...

Knufter | 28-08-18 | 19:51

dit is beter nieuws dan je denkt, wie betaalt die bepaalt, ankara kan onze tenen gaan likken. turken hebben wel een grote bek, maar als het erop aankomt blijkt de boze witman toch altijd de baas.

mortgage_freeman | 28-08-18 | 19:49

In Duitsland eren ze Erdogan met een vier meter hoog standbeeld:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/vier-meter-hoog-erdogan-standbeeld-steekt-de-ogen-uit-in-duitse-stad~ab4e80d0/

Memek | 28-08-18 | 19:48 | 3

Maar is het kunst of is het een eerbetoon of wat doet dat daar en wie heeft dat daar bedacht en wie betaalt dat? Ik nie snap nie.

Knufter | 28-08-18 | 19:51

Ontworpen en uitgevoerd door een visueel uitgedaagde. Prachtig.
En zijn vinger wijst waarschuwend naar de duiven die zijn kop onderschijten.

Eric Newby | 28-08-18 | 20:09

Het beeld maakt deel van de kunsttentoonstelling met als thema "Bad News".
Dus eigenlijk weer leuk, dat beeld.

marjen | 28-08-18 | 20:25

Het gaat niet alleen om Turkse spaartegoeden. Om Oostenrijk aan te houden; er zijn een heleboel banken waar je via het internet geld kan inleggen en die meestal een aanmerkelijk (zover je bij een paar tienden van een % over aanmerkelijk kan praten) meer rente geven, autobedrijven financieren zo hun leningen. https://durchblicker.at/sparzinsen/vergleich/ergebnis#calcid=bc22bced5fc3a9ad61431812ff4f897e131db598 . In NL is dat ook zo en deze banken kunnen die 100000 Euro garanderen dankzij de staat. Onder deze banken zit in Oostenrijk ook de Turkse Deniz bank, die dus ook onder het garantiestelsel valt.

bergsbeklimmer | 28-08-18 | 19:40 | 1

De staat garandeert niets. Het zijn de andere banken in datzelfde depositosysteem die de rekening mogen betalen. Nou ja, anders gezegd: de staat garandeert met het geld van een ander.

Klaas Vaak | 28-08-18 | 21:23

Morgen bankrun. Haal maar leeg die Turkse spaarrekening.

Yperiet | 28-08-18 | 19:35 | 1

foor mij is chewoon een grootte blij !!
https://www.google.nl/search?q=grote+blij&oq=grote+blij+&aqs=chrome..69i57.4254j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

telelezer | 28-08-18 | 19:51

Kijk Rutte, een belastingparadijs zijn heeft zo ook zijn nadelen. Een gewone economie steunen levert echte banen en belastinginkomsten op. Schuiven met geld is alleen cosmetisch. We krijgen er hooguit een extra aanslag vanuit Brussel van.

Zullen we die afschaffing dividendbelasting nu toch maar gewoon niet doen?

Mr Ker | 28-08-18 | 19:34

Toch wel weer grappig, Oostenrijk verscherp toezicht en hier gaan we weer achteraf dweilen.

marrretje | 28-08-18 | 19:33 | 1

En daarom staan mijn centjes ook in Oostenrijk

skoftig | 28-08-18 | 20:03

Zijn er zoveel succesvolle, bemiddelde Turken in Nederland? Ik ken er namelijk geen. Wel hardwerkende, trouwens, gegeven de lange werkdagen van de Turkse middenstanders in ons buurtwinkelcentrum. Dat moet ook gezegd worden. Maar een vetpot lijkt het me niet.

MickeyGouda | 28-08-18 | 19:32 | 1

Don en Cor?

EenGoedBegin | 29-08-18 | 01:25

Ik meen mij te herinneren dat het depositogarantiestelsel in stand wordt gehouden door de banken zelf, en dat zij naar rato van de vermogensverdeling bij moeten dragen. Zo was Rabobank niet zo happy met het omvallen van Icesave en DSB, omdat zij mochten betalen voor hun concurrenten die met hogere tarieven hun eigen klanten probeerde weg te lokken

B0kito | 28-08-18 | 19:30 | 2

DSB heeft altijd een positieve cashflow gehad, dat faillisement was gewoon een gevalletje kinnesinne, er komt nog steeds geld binnen bij de overblijfselen van DSB. Ook Icesave heeft alles netjes terugbetaald.

ABNAmro daarentegen, dat zijn pas echte schoften en amateurs.

Die turkse banken zullen wel van dat laken een pak zijn, ik heb geen enkel vertrouwen in dat toezicht.

Ook die 'crashtests' van banken. WTF is een crashtest? Dat je alles in een spreadsheetje een keertje doorrekent? De echte test is als op een bank ook echt een bankrun optreedt of iets dergelijks. Al die 'tests' en al dat toezicht is gelul. 99% van al het geld op de wereld bestaat niet, is gewoon beloftes over beloftes en toezeggingen over toekomstige eventuele betalingen die dan tzt wel weer doorgerold worden.

De westerse economie is als die brug in Genua. Opeens stort dat in. En dan is het van 'goh, hoe kan dat nou'.

Knufter | 28-08-18 | 19:49

En Wellink gaf Icesafe een bankvergunning toen de rapen met die bank in Engeland al meer dan gaar waren, en er al waarschuwingen werden gegeven.
EEn half jaar later ging het in NL mis. Slimme gozer die Wellink. Die zei dat de solvabiliteit van DSB prima was, en 48 uur later de haircut (kredietlijn beperking) toepaste waardoor het faillissement vrijwel zeker was.

Memek | 28-08-18 | 19:52
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 28-08-18 | 19:24 | 1

HaHaHaaa, alle banken zijn nu al aan het uit proberen ,om op de Turkse banken mee te tiften. En als je het mij vraagt, zal het ze nog lukken ook. Wat is dat eeen Europa toch een fatsoenlijk gedrocht he!

brandewijntje | 28-08-18 | 19:24

Die banken kunnen gerust vallen

Bokito ergo sum | 28-08-18 | 19:20

Wanneer banken of poepgatlanden of banken IN poepgatlanden omvallen zijn Nederlandse belastingbetalers wel gewend daar de rekening van te krijgen.

geitenvrind Erdogan deed brutaal tegen president Trump, dus dat gaat geld kosten.

Jan Passant mk2 | 28-08-18 | 19:18 | 1

+1 voor poepgatlanden.

Knufter | 28-08-18 | 19:53

Snotverdubbelties, het houdt ook niet op met dat gedonder door die Turkse troep. Wat was het in de jaren ‘60/‘70 toch heerlijk zorgeloos. Toen kwam de PvdA/VVD. Die wisten hoe het moest. Rotzooi maken.

Normpje | 28-08-18 | 19:18

Goed zo. Meer geld naar de reli-fascistische dictator. Leider van nazaten van woeste hordes krijgers uit de steppe van Siberië, die 600 jaar geleden een prachtige maar uitgeputte beschaving onder de voet liepen en een geweldig mooi, vruchtbaar en historisch belangrijk stuk land inpikten.
Ze bezetten het helaas nog steeds.

Geld voor grond. Terug naar Siberië!

Rommelende Onderbuik | 28-08-18 | 19:17 | 1

Ze komen uit de buurt van Mongolië , met de Mongolen meegelift.

Zwizalletju | 28-08-18 | 19:32

Mij ontgaat volledig waarom het NL garantie stelsel zou gelden voor niet-EU banken zoals de dictatuur Turkije. Maar dat zal wel weer aan mij liggen...

dr.andus | 28-08-18 | 19:16 | 4

The2Amendment | 28-08-18 | 19:18
Mijn vraag is: waarom ? waarom heeft een niet-EU bank een NL vergunning ?
U geeft geen antwoord op mijn vraag.

dr.andus | 28-08-18 | 19:21

omdat Nederland zich liet inlijven als Turkse kolonie, gewoon uit politieke correctheid.

Jan Passant mk2 | 28-08-18 | 19:22

Omdat ook amerikaanse, braziliaanse en oezbeekse banken een vergunning kunnen aanvragen. Als je voldoet aan de eisen krijg je een vergunning van DNB. Maakt geen reet uit waar je vandaan komt. Vroeger ook al niet. Nederlandse vestiging van australische bank is aparte entiteit, nederlandse bv, en krijgt vergunning indien deze voldoet aan de eisen van DNB. Er zijn ook russische, amerikaanse en braziliaanse banken met een NL vergunning. Is echt al heel lang de praktijk, van ver voordat turkije of ijsland hier een bank begon. NL is een aantrekkelijk land om spaargeld weg te halen of leningen weg te zetten, en dus grijpen bankrn van buiten NL de kans om hierzaken te doen. Al tientallen jaren.

The2Amendment | 28-08-18 | 20:24
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel Turken hebben er geld staan op een in NL gevestigde bank?

Dacht dat alles zwart ging...

Ichneumonidae | 28-08-18 | 19:16 | 3

Turkse banken geven hoge rente. Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Totdat ik zag wat voor banken het waren.

Rest In Privacy | 28-08-18 | 19:24

@kuifje. Dom van je. Tot 100k loop je geen risico, en nu mis je een betere rente dan de 0,03% die de door jouw belasting geld geredde ABN je gunt.

The2Amendment | 28-08-18 | 20:29

As we speak worden er honderden rekeningen geopend en vol geplempt.

AdmireMyNuts | 28-08-18 | 22:49

De belastingbetaler zal denk ikniet veel risico lopen. In principe zijn de andere banken in Nederland verantwoordelijk voor het depositogarantiestelsel en er is inmiddels een depositogarantiefonds met redelijk wat geld om een faillerende bank op te vangen. Het risico dat de overheid moet bijspringen omdat (Nederlandse) banken anders omvallen is gering.

barryvantiggele | 28-08-18 | 19:15 | 6

@dr.andus, daar ben ik het mee eens. niks is gratis, dus ook depositogarantie niet. Maar de belastingbetaler staat nergens voor garant, alleen kunnen politici de keuze maken een bank te redden.

barryvantiggele | 28-08-18 | 19:22

Duidelijk @barryvantiggele. Dus vul nu maar in wie het op gaat hoesten.

Nico1000 | 28-08-18 | 19:24

diegenen die afgelopen jaren een rekening hebben bij banken en mensen die geld lenen bij die banken. Die betalen of krijgen een minder gunstig tarief. Verder zal de overheid geen enkele van de in het GS-artikel genoemde banken in stand houden want het zijn allen geen systeembanken. Maar oke; Nederlandse rekeninghouders betalen een groot deel van de mogelijke kosten.

barryvantiggele | 29-08-18 | 00:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Het zou me niets verbazen als straks Turkije financieel gered gaat worden door Draghi/Merkel/IMF want too big to fail. En de Nederlandse belastingbetaler zal er niets over te zeggen hebben.

Kets22 | 28-08-18 | 19:13 | 1

Tsja, in feite is heel het succes van Erdogan en het "wonder" van de Turkse economische groei grotendeels met dank aan het beleid van de ECB (en de Fed). Door de enorme kwantitatieve verruiming hebben de Europese banken zo veel goedkoop geld uit te lenen, maar niet genoeg geinteresseerden in Europa. Er is dus enorm veel door die banken in Turkije geïnvesteerd in allerlei megalomane projecten op de pof van Erdogan (en die zei: bedankt jongens, zo stel ik mijn dictatuur veilig) waarvan het nu nog maar allemaal de vraag is of de banken nog iets van al dat geld terug gaan zien. Ondertussen is ons spaargeld en onze pensioenen niets meer waard. Goed geregeld he.

snakedogman | 28-08-18 | 19:51

Mensen die bij die IJslandse bank hadden gebankierd, kregen ook tot 100 duizend euro terug. Dus dit is eigenlijk wel logisch.

Rest In Privacy | 28-08-18 | 19:12 | 6

In ijsland werden ook gewoon de bankiers opgesloten.

Sjonie01 | 28-08-18 | 19:41

ja en dat vond ik belachelijk, want men wist dat IJsland geen Nederlands garantiestelsel had. Ik vind het net zoiets als niet meedoen aan de postcodeloterij en als de straat wint gaan janken. Net als de DSB waarbij de mensen, die een achtergestelde deposito hadden ook tot 100.000 terugkregen. Ik had zelf een achtergestelde deposito, maar had net de boel los en een maand later kwam de man die keihard met zn vuist op de tafel sloeg. Of de man met de hamer zo u wil. En die blies het DSB sprookje uit. Ik heb wel lekker veel rente gehad bij die achtergestelde deposito. Wat die Turkse banken betreft: je kon(kunt) daar je geld plaatsen in euroś of liraś. Althans de Credit Europe and de Yapi Credit Ook twee keer zo hoge rente.

bozeboep | 28-08-18 | 19:52

De garantie bij het IJslandse faillissement was onlogisch. Hadden de spaarders maar niet zo dom moeten zijn om daar hun geld te parkeren. Als ik mijn geld op een Amerikaanse bank zet die vervolgens omdondert, krijg ik ook niets vergoed. De IJslanders zijn nog zo netjes geweest om alles terug te betalen. Bij de Turken zie ik dat niet gebeuren.

Synecdoche | 28-08-18 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Mannen met kennis en visie, de heren Omzigt en Ronnes.

JohnWalker | 28-08-18 | 19:12

ik weet het nu ff niet 10%, maar volgens mij gaat het alleen spaargeld van Nederlandse rekeningen van Nederlandse ingezetenen dat wordt gedekt, en dat spaargeld mogen die tuuteraars ook niet zomaar allemaal in Tuurkije uutzetten

Hemmenaar7 | 28-08-18 | 19:12 | 2

Dat hopen we dan maar. Dan valt de schade nog wel mee.

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:12

Wat mij verontrust is dat er gesproken wordt van Turkse banken die hun hoofdkantoor in Nederland hebben. En dan kan het wel degelijk prijzig worden; zijn het juridisch gesproken Nederlandse banken, ook al hebben ze hun voornaamste klandizie in Turkije. Dus hoe zit het nou?

Synecdoche | 28-08-18 | 20:23

Dan denk je dat het niet gekker kan. Kan het dus toch nog gekker.

simpel_vruchtje | 28-08-18 | 19:12

Wat? Dus omdat Erdogan een tyfuszooi maakt van dat qudtland van hem moeten wij dat gaan bekostigen? Schop eens heel snel die banken het land uit. Siktir git!

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:10 | 4

Lupuslupus | 28-08-18 | 19:12
Niet alleen de banken. En niet alleen de Turken. Ahum.

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:13

Eens. Het was een voorzet :-)

Lupuslupus | 28-08-18 | 19:20

oorlog verklaren... gelden deze regels niet meer..

Rene046 | 28-08-18 | 21:40
▼ 1 antwoord verborgen

oh, ben zo blij met mijn BTC

leef!! | 28-08-18 | 19:10 | 2

En ik met mij houtkachel.

Maar het heeft beiden geen fuck met het topic te maken.

Johnweer | 28-08-18 | 19:49

Vandaag geen reden tot klagen. De Turken zouden overigens liever papieren dollars met een afbeelding van Trump gebruiken dan raar elektronisch geld.

W_F | 28-08-18 | 21:10

Wat een toeval dat al die kutbanken in die gigantische kutstad zitten. .Amsterdam scheidt je asjeblieft af. Jullie zijn geen Nederlanders en dat vinden jullie zelf ook niet. DOEIIIIIII

vincent uit groninge | 28-08-18 | 19:10 | 6

Lupuslupus | 28-08-18 | 19:13
Dat weet zelfs deze Amsterdammer nog. Die soms voor z'n werk in Rotterdam moet zijn en dan bewust die paar knaken extra lapt voor de intercity direct hoewel dat niet vergoed wordt om maar weer zo snel als mogelijk terug te zijn. Lol.

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:16

VeelTeSteil | 28-08-18 | 19:11 |
Het gros zit toch echt in Amsterdam.. Waarom eigenlijk? De knaken worden toch echt verdiend in Rotterdam en niet in Amsterdam.

Wasbakplasser | 28-08-18 | 19:21

Amsterdam heeft het, Rotterdam heeft het niet nodig.

pibasso | 28-08-18 | 20:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Als mijn Turkse buren hun zwarte geld op een rekening zetten, is dat zeker niet binnen de NL grenzen.

DommeNeger | 28-08-18 | 19:09 | 1

Nee die kopen er huizen voor in Turkije.

Lupuslupus | 28-08-18 | 19:43

20 jaar geleden documentaire over het succes van de Amsterdamse zuidas, bijna het financiële centrum van de wereld. Bij nader inzicht het financiële putje van de wereld!

Nico1000 | 28-08-18 | 19:08 | 2

Wordt op die Zuidas ook niet enorm verdiend aan de wapenleveranties aan dubieuze regimes?

Linkse allergie | 28-08-18 | 19:11

Nico1000 | 28-08-18 | 19:08 |
In 2004 was er nog een oude wisselkoers: Een euro was toen bijna 2 miljoen turkse lira waard.

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 19:55

Goed idee zeg! Instabiele landen hier hun bankhoofdkantoor laten openen. Daarna de boel laten ploffen en iedereen gratis geld! Oh wacht.

GoedenMorgenDezeMorg | 28-08-18 | 19:07 | 1

Kan het geen 100.000 lira per persoon zijn? Daar koop je straks nog geen half brood meer voor.

Binkoo | 28-08-18 | 19:21

Dus wij staan garant voor zwakke buitenlandse banken die zich hier hebben gevestigd? Lieve help. Je leert elke dag weer bij.

marjen | 28-08-18 | 19:06 | 5

Ow, crap. Welke idioot verzint dit soort constructies. Lijkt verdikke wel alsof we financieel vangnetje voor de hele wereld zijn.

Graaisnaaiert | 28-08-18 | 19:19

Eigen banken eerst!

Is dit nog nieuws? | 28-08-18 | 19:52

Is dit een tip... moeten we massaal maar al ons geld van de bank halen... hier.

Rene046 | 28-08-18 | 21:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk dat krijg je nou wanneer je als land belastingdeals gaat sluiten. Eigen schuld dikke bult? Stop met belastingparadijs zijn over de hele wereld (alle landen) en laat bedrijven gewoon hun belasting moeten betalen in hún land.

Jan, Leiden | 28-08-18 | 19:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken