Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tamara - Zelfmoord zou geen taboe mogen zijn

Op sommige momenten valt het mij best wel zwaar om een mooi GS waardig onderwerp te bedenken voor mijn zondagstuk. Over het algemeen kies ik iets uit het nieuws of wat mij anderszins aan het hart gaat. Meestal met een achterliggende boodschap. Afgelopen weken bestonden uit zo'n moment, voornamelijk nadat Willie Dille besloot het tijdelijke met het eeuwige te verruilen. Nu ben ik zo'n tiepje dat zich veel te veel aantrekt van andere mensen en hun emoties of welbevinden, maar in dit geval lijkt me dat niet zo heel raar. Dus deze ronde een nadenkertje over een lastig onderwerp en vaak een taboe: zelfmoord.

Willie werd - hoe je het ook wendt of keert - compleet in de steek gelaten door onze maatschappij. En zij was niet de enige, want het aantal jaarlijkse zelfdodingen in Nederland vertoont een stijgende lijn. 1871 mensen gooiden het bijltje er letterlijk bij neer in 2015. In 2016 kozen 1894 mensen voor hun eigen uitzichtloze einde. In 2017 waren dat er 1917, 23 meer dan het jaar ervoor. Nu lijkt 23 niet zo heel veel, maar dat zijn er toch bijna 2 per maand extra. Om de week eentje meer. En wat mij betreft nog erger: die stijging bestaat uit voornamelijk jongeren tussen de 10 en de 20 jaar oud. Ergens in Nederland plegen gemiddeld ruim 5 mensen per dag zelfmoord. Waarom?

Waarom kiezen deze mensen voor een vaak pijnlijk einde in plaats van te leven met al het moois dat de wereld óók te bieden heeft? Waarom letten andere mensen niet wat beter op? Iedereen is met zichzelf bezig. Als mensen vragen hoe het gaat, dan mag het antwoord vaak niet ingewikkelder klinken dan 'goed', want daar haakt de oppervlakkige vraagsteller gelijk op af. Iedereen denkt aan zichzelf, alles draait om geld, aanzien, macht of prestige. Kijk eens verder dan je neus lang is. Vraag je eens af waarom iemand zo stil is of ongelukkig kijkt. Maar de hardvochtigheid van sommige mensen is echt een vloek. Of nog erger: onverschilligheid. Denk niet dat een ander het wel oplost en dat je er zelf niets mee hoeft te doen als je geen directe familie bent.    

Zoveel mensen worden gepest. Of zijn eenzaam. Of voelen zich om de een of andere reden vreselijk in de steek gelaten. Feitelijk terecht of niet, je kunt het gevoel van mensen niet ontkennen. Sowieso wordt de druk vanuit de maatschappij om te presteren almaar hoger. Gezinnen met 1 kostwinner redden het bijna niet meer. Iedereen moet werken, er is geen tijd meer voor de kinderen, laat staan de aandacht om echt te kunnen kijken wat er eventueel aan scheelt. Zorg wordt steeds verder uitgekleed. Geitenwollensokken bij RIAGG-achtige instanties hebben zelf nog nooit een echt probleem van dichtbij gezien en inlevingsvermogen is dan vaak ver te zoeken. Wie hoort je als je je zo kut voelt dat je eigenlijk niet meer wil? Wie neemt de moeite om naar je te luisteren? Ècht te luisteren? En als je een fijne familie hebt en het vertrouwen alles te kunnen bespreken, wie gaat je dan professioneel bijstaan? En niet omdat je 'gek' bent, maar omdat je het gewoon even niet meer weet. Gewoon even de zon niet meer ziet.  

Beetje meer zorg vanuit de huisarts en andere doktoren en necrosis had ons waarschijnlijk nog dagelijks de les kunnen lezen. Beetje meer aandacht en fatsoen vanuit de Haagse politie en Willie was er wellicht nog geweest. Ik weet van tenminste 1 reaguurder dat die het eigenlijk niet meer ziet zitten, maar dat er een fijne familie en vriendengroep is opgestaan om samen een vangnet te vormen. En nee, sommige mensen zijn niet te helpen. Die zijn psychisch zo ziek of beschadigd dat niks meer helpt. Maar bel bij twijfel 113  en die mensen helpen je verder. Ook als je het zelf even niet meer weet. 

Reaguursels

Inloggen

Aangezien de dood altijd een taboe of fascinatie zal blijven (tenzij iemand het geheim van het leven al heeft ontdekt), ben ik van mening dat leven of dood een beslissing van jezelf is en moet zijn op ieder moment (1minuut 30 seconden) in het leven. Het hebben van een lichaam houdt in dat je er zelf verantwoordelijkheid voor neemt, zelfs als je beslist om het leven te beeindigen.
Het feit dat veel pogingen mislukken is op zich een positief effect, maar er zijn ook perfect gezonde mensen die de wilskracht hebben om zich te verdrinken in een plas water van 5 cm diep.

cat22 | 27-08-18 | 11:46

Het leven kan verschrikkelijk zijn.
Maar doodgaan lijkt me ook heel moeilijk.
Maar hey! Uiteindelijk lukt het iedereen. Dat is wel een troost.

Carmelita | 27-08-18 | 10:12

De essentie is dat we een harteloze maatschappij hebben gecreëerd. Goede zorg en dus aandacht is weg bezuinigd onder het motto van meer efficiency. In de regel betekent dit minder aandacht aan het belangrijkste kapitaal, namelijk de mens. Een aanklacht tegen de politieke- en bestuurlijke lagen. Zij hebben geen idee wat er zich afspeelt in instellingen waar deze mensen worden opgevangen. Liefs zo kort mogelijk want hey, mantelzorgers kunnen het gewoon overnemen. Doei. Diegenen die kwaliteit hebben in in de psychiatrie werken zijn al lang weg en werken voor zichzelf. Zij konden niet meer tegen de protocollen en administratieve druk van regelgeving en zorgaanbieders. Diegenen met een laag inkomen kunnen deze deskundigen niet betalen en eindigen in de carrousel van de GGZ. en zijn daarmee verloren. Ik kan er een boek over schrijven maar het draait allemaal om geld. De heertjes en vrouwtjes op het Binnenhof, zal het een zorg zijn, zij rijden in de avond weer luxe naar het mooie woning, in een gegoede wijk en kijken tevreden naar de staatszenders NPO en RTL, welke het nieuws op een gedicteerde wijze vanuit hetzelfde Binnenhof, brengen. Slaap rustig verder mensen, alles gaat geweldig en we wonen ten slotte in een ontzettend GAAF land.

De Evangelist | 27-08-18 | 08:41 | 2

Dank u. Dat dus.

Robin Hood | 27-08-18 | 09:52

Hear hear.

Lupuslupus | 27-08-18 | 11:59

Ik kon het aardig volgen tot: "Geitenwollensokken bij RIAGG-achtige instanties hebben zelf nog nooit een echt probleem van dichtbij gezien en inlevingsvermogen is dan vaak ver te zoeken."

Het over dit onderwerp durven hebben is één. Om vervolgens een complete dienstensector op deze manier weg te zetten is laagbijdegrondse stukjes-schrijverij.
Beste Tamara, schrijf liever stukjes over Gerard Joling of Erdogan, meer in de stijl van deze webstek. Blijf weg bij 'human interest' als dat je eigenlijk niet zoveel interesseert.

Donkersloot | 27-08-18 | 08:34 | 1

Vind ik ook. Ook hadden enige interessante linkjes naar studies over depressie door de jaren heen erbij gekund. Vanuit een wetenschappelijke invalshoek discussieren heeft wat meer om het lijf. Er valt zoveel interessants te bedenken over de biologie ervan, oorzaken en factoren van de afgelopen eeuw, registraties, depressies in verschillende landen/maatschappijen. Iets.
Nu blijft het een onderbuikgevoel met een wel heel gesimplificeerde mening. Maar blijkbaar leeft het genoeg om er maar massaal iets over te zeggen. Het maakt veel los bij mensen en dat was de bedoeling.

letopuwzaak | 27-08-18 | 09:54

Toch wil ik hierbij mijn oprechte medeleven betuigen met de nabestaanden van de onlangs overleden Volksvertegenwoordiger Willie Dille.
Naar jaren lange strijd is weer een volgend slachtofer gevallen door een geimporteerde en geinfiltreerde macht die haaks tegenover onze grondwet en rechten .geen van beiden zal hiervan floreren

Datgingniegoed | 27-08-18 | 03:58 | 1

Het lijkt er meer op dat ze slachtoffer is geworden van haar eigen wanen.

Gulliver | 27-08-18 | 05:19

Goed hoor , om er een hulp lijn bij te vermelden. 113 , nooit van gehoord en gelukkig nooit nodig gehad.
Bij deze een hart onder de riem voor mensen die door een dalletje gaan.
The survival guide: How to become a happy camper.
Ik heb spijt met mensen die contstant depresief zijn maar geloof ook dat jezelf daar heel veel invloed op hebt. Je kan ook niet contstant je happy switch aan hebben want dan weet je op t laatst niet meer wat happy eigenlijk is.
Leer te genieten van de kleine dingen in het leven: een appel- stromend water uit de kraan ofzo.
Think positive: regent het? No worries ... het meeste water valt naast je. En ga je al helemaal niet druk maken over iets waar je toch geen ene reet invloed op heb (regen-klimaat)
Een ander verhaal wordt het als dit ontstaan is door langdurige lichamelijke klachten die geestelijk gaan doorwerken of andersom. Zoek professionele hulp 113-neem een hobby en als je die al had zoek een andere hobby want deze maakt jouw niet gelukkig.
Zoek positieve ondernemende mensen om je heen en heb een doel/ droom en streef die na.
Luister naar jezelf. Ben de baas over je eigen lichaam en zorg dat geest en lichaam in evenwicht is.
Raak nooit de keiharde realiteit uit het oog en probeer hierop te anticiperen.
Zijn er dooie gevallen?.... nee? gelukkig want dan kan je na deze ervaring alleen maar beter worden.
Wie is hier nou de baas?…dat ben jij toch zelf.
Heb je hart op je tong dus wees geen binnen vetter.
Gebruik geen drugs, zeker niet in labiele toestand, want de neven effecten zijn erger dan de baten.

Datgingniegoed | 27-08-18 | 02:00 | 2

Oh ja,
Welcome to planet earth.
Everything which makes yo feel good, will make you sick poor or fat.
Happy camping y’all!

Datgingniegoed | 27-08-18 | 02:03

Gesproken als iemand die nog nooit een depressie heeft meegemaakt en zich niet in kan leven in iemand die wel in dat donkere gat zit. Zo makkelijk is het niet.

Gregovic | 27-08-18 | 13:54

Waarom waarom waarom? Nou gewoon omdat de wereld geen mooie plek is. Kijk maar naar het nieuws dan weet je het wel. Zelfmoord heeft twee mooie kanten. Is er iets na de dood, is het waarschijnlijk iets moois. Is er niks en ben je gewoon weg, weet je ook niet beter. Ik begrijp de aantrekkingskracht. Ik verwacht dat Jos Brech misschien wel zichzelf berooft van het leven. Zijn vooruitzichten zijn doom and gloom.

Accident_Prone | 27-08-18 | 01:00 | 3

Voor u, Verbeter de wereld... begin bij jezelf.

Datgingniegoed | 27-08-18 | 02:11

Come on Accident_Prone,
Krijg jij de eerste uitgave van “”How to become a happy camper””. En wat Jos Brech betreft , die heeft al lang genoeg geleeft “” on borrowed time””

Datgingniegoed | 27-08-18 | 02:29

Met schaken geef je zeker ook al op als je je eerste pion hebt verloren?

Gulliver | 27-08-18 | 05:21
-weggejorist-
medusa324 | 26-08-18 | 23:10
-weggejorist-
Rest In Privacy | 26-08-18 | 22:59

Wat een stoere binken hier die het allemaal maar ‘viva-waardig’ vinden. Zouden jullie dat ook nog vinden als het onder jullie neus met een geliefde naaste zou gebeuren? Wens het jullie niet toe.. niemand niet!

CobyG | 26-08-18 | 22:39

Kunne wij het nu ook eens hebben over de zelfmoord door de EU van soeverein Nederland?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 22:36

Inhoudelijk een prima stukje, dit.
Maar effe één ding: die achttienhondernogwat mensen gooiden het bijltje er figuurlijk bij neer, echt niet letterlijk.

L. Vis | 26-08-18 | 22:20

"Dus deze ronde een nadenkertje over een lastig onderwerp en vaak een taboe: zelfmoord."
.
@Tamara. Sorry, ik vond dit nou niet echt een nadenkertje. Gratis tip: verdiep je eens in een onderwerp voordat je een column schrijft. Dit komt op mij over als een "ach guttegut, wat is het ook erg allemaal"-stukje van een omstander. En dat terwijl er zoveel meer over depressiviteit en erger te vertellen is. Praat eens met iemand die depressief is, kijk hoe hij/zij zich voelt, ergens op reageert en kijk ook eens hoe moeilijk het voor de buitenwereld is om het tijdig te onderkennen.
Ik geloof onmiddellijk dat je het hart op de juiste plaats hebt en het goed bedoelt, maar columns schrijven is een vak, dat moet je leren en daar moet je moeite voor doen. Dit was niet best, sorry.

Graaisnaaiert | 26-08-18 | 21:58 | 3

Nou zij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hang. Het probleem wat mensen proberen uit te leggen is afhankelijk van het perspectief van de verteller. Jij lijkt me iemand die het toch maar al te graag ziet het te voorkomen. Ik ben iemand die het mensen die het willen graag gunt, als ik een arts kon vinden die er me zou helpen zou ik het nog steeds doen. Ik kan mensen niet uitleggen dat hun eigen drang om iemand levend te willen houden in feite marteling is voor die persoon, en dat vinden ze nog terecht ook, want wie wil er nou dood?

Zoon van Boer | 26-08-18 | 22:56

Precies dit @Graaisnaart. Wat ik hierboven ook zeg, over dit onderwerp vallen zoveel wetenschappelijke invalshoeken te kiezen. Het is zo ontzettend interessant om depressie te plaatsen in maatschappelijke omstandigheden, oorlog, (uit een onderzoek kwam bijvoorbeeld minder depressie want meer cohesie, Niet te verwarren dat mensen zich wel degelijk depressief voelden) en biologie. Nature en nurture etc etc etc. En dan heb ik er nog geeneens verstand van.
Er staat verder niks interessants in, maar het onderwerp zelf maakt genoeg los en iedereen heeft daar een associatie mee en wil een inbreng geven. Ik ook, alleen al het onderwerp maakt veel los.
Dat komt meer vanuit onszelf dan wat de column heeft losgemaakt.
Met iets meer achtergrondinformatie wordt het al een stuk interessanter. (Aangezien volgens mij de gemiddelde reaguurder best goed onderlegd is:)

letopuwzaak | 27-08-18 | 10:04

Graaisnaaiert# excusé

letopuwzaak | 27-08-18 | 10:06

Dit verhaal heeft niks met zelfmoord te maken .

OhmyGod666 | 26-08-18 | 21:52

Darwin rules

npo | 26-08-18 | 21:47

Ik vind het mooi dat GS geen enkel stuk voor plaatsing leest. Totale vrijheid voor de schrijvers, fuck de doelgroep!

Ggroengras | 26-08-18 | 21:22

Bram Bakker op de Joop haalde een vriend aan. 'Zelfmoord is een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem'.
En verder wat Reve zegt: 'Wie niet tevreden is, hangt zich maar op'.
En de pil van Drion moet natuurlijk verkrijgbaar zijn, zodat je niet afhankelijk bent van een tweetal ruziënde artsen die boven jouw langzaam stikkende lichaam het er niet over eens kunnen worden of dit nu uitzichtloos lijden is.

gestoptmetroken | 26-08-18 | 21:13

Boeddha zei al: leven is lijden. Geboren worden, opgroeien, aftakelen, ziek worden en sterven. En de eerste mens moet nog opstaan die kan bewijzen dat het leven of gelukkig zijn een plicht is. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dat ik chocola lekker vind, maakt iemand die het vies vindt nog niet gek. En dat is voor willen leven of sterven niet anders. Ik ben het dus ook niet eens om depressie automatisch als een ziekte te zien, tenzij iemand zelf behandeld wil worden, en een drang om te leven automatisch als de norm. Het is de norm, als in normaal gedrag, omdat de meeste mensen dankzij evolutie nu eenmaal willen leven, anders waren we hier niet (meer).

Ik voel me ook niet geroepen om het leed van de wereld op mijn schouders te nemen. Het is niet mijn schuld of dat van je naasten, of van de maatschappij dat iemand zich volkomen kut voelt. Gedwongen hulp is geen hulp en niemand moet zich ook gedwongen voelen iemand hulp te verlenen bij iets dat zo absoluut persoonlijk is. Het is niet jouw schuld dat iemand depressief is of een eind aan zijn of haar leven maakt. Tenzij je iemand wellicht moedwillig geestelijk hebt zitten kwellen, of doelbewust de dood ingejaagd. Het zou wel zot zijn als iemand jou kan chanteren om met hem\haar te praten of om te gaan, onder dreiging van zelfmoord als je het niet doet.

Ook vind ik het te simpel om te stellen dat iedereen die "gered" wordt daar dankbaar voor zal of moet zijn. Ik heb een poging ondernomen toen ik vijftien was. In eerste instantie was ik inderdaad blij dat het was mislukt (was een letterlijk doodenge ervaring voor iemand die al bang is aangelegd), maar daarmee werd mijn leven nog niet leuk. Als het wel was gelukt had ik hier niet meer gezeten om me er ooit druk over te maken en waren hoe cynisch het ook klinkt, alle problemen voorbij. Mits er geen leven na de dood is natuurlijk, en er geen karmisch of goddelijk verbod en straf op rust. Het voornaamste waardoor ik soms "spijt" had was het kwetsen van mijn naasten, vooral mijn moeder. Binnen drie jaar na mijn poging was ze dood, wetend dat het dus toch niet zo goed met mij ging. Als ik dat van tevoren had geweten had ik misschien nog even gewacht en het verborgen gehouden, maar ja, niemand heeft een kristallen bol.

Maar om te zeggen dat je altijd blij zult zijn dat het mislukt is, is dus quatsch. Er zijn o.a. bij haar overlijden en daarna meerdere momenten geweest waarop ik had gewenst dat het wel was gelukt. Op de meest duistere momenten voelde het zelfs in een bijna psychotische paranoia of het misschien wel degelijk gelukt was, en ik naar de Hel was gestuurd omdat God wellicht vond: als je dacht dat je reden genoeg had om zelfmoord te plegen, hier heb je er een paar.

Kan me zelfs nog herinneren hoe kwaad ik werd op Joost Zwagerman, toen hij in een euthanasie of zelfmoorddiscussie vrolijk op tv verkondigde hoe blij zijn vader was dat diens zelfmoord was mislukt of verhinderd. Ik riep naar de tv, dat hij misschien maar eens moest voelen hoe een echte depressie of zelfmoordneiging voelt, als alle hoop vervlogen is (of lijkt) en dan nog maar eens zijn snater open moest doen om voor een ander te beslissen. Hoop niet dat dat "verzoek" ook verhoord is uiteraard, maar dat hij zijn vriend Rogi Wieg al snel in de zelfgekozen dood volgde zit me nog altijd niet lekker. Al is het dus wel zijn keus.

Om een lang verhaal kort(er) te maken: het is niet zo simpel. Ik zal niet snel zeggen dat zelfmoord goed of fout is en of je wel of geen spijt zult krijgen dat je het geprobeerd hebt. Daarvoor is het volgens mij gewoon te persoonlijk. Als het lukt, en hopelijk niet al te pijnlijk was (mits geen leven na de dood met een rancuneuze God uiteraard) ben je van alle problemen af. Dat je nabestaanden ermee moeten leven is heel naar, maar geloof me dat zelfs als je daar nog mee bezig bent op zo'n moment het gewoonweg niet redelijk is te eisen dat iemand moet blijven lijden omdat het anders jou kwetst. Dat heb ik zelf destijds ook overwogen en op dat moment weegt het eigen leed zwaarder. Dat je daarmee "egoïstisch" bent, maakt je alleen maar nog depressiever en "bewijst" dat je niet deugt.

Enige argument dat ik ertegen kan bedenken is dat samen met je pijn (wederom mits geen leven na de dood) ook iedere kans verkeken is op verder geluk, of zelfs maar ongelukkig of neutraal ervaren hoe de wereld en je leven zich zou hebben ontwikkeld. Als je kinderen hebt (ik niet), hoe die zullen opgroeien bijvoorbeeld. Of hoe wellicht de wereld zich zou ontwikkelen. In 1988 kon iemand die zelfmoord zou plegen in het Oostblok wellicht ook niet vermoeden dat binnen een paar jaar de Muur en de Sovjets zouden vallen en alles toch ineens anders zou zijn.

En bijna niemand is altijd ongelukkig, dus wellicht kun je je daaraan vastklampen op de meest duistere momenten. Je kunt misschien gewoon iets leuks proberen te doen (ongeacht of je daar zin in hebt), zonder je schuldig erover te voelen, of simpelweg afwachten tot de bui weer overwaait.

Wol | 26-08-18 | 21:07 | 5

Ik ben vaak depressief geweest als tiener en heb vaak en lang gedacht dat ik nooit gelukkig zou kunnen worden. Maar sinds ik de dertig ben gepasseerd ben ik veel minder verschillig voor zaken waar ik vroeger stress van kreeg. Mijn angsten voor het leven zijn bijna geheel verdwenen en de paar keer per jaar dat ik een mild depressieve dag ervaar kan ik erop vertrouwen dat slaap, gezond eten, nadenken over de oorzaak en een dag of twee geduld de wolken weer laten verdwijnen. Ik ben op dit moment blij dat ik er ben en kon me dat vroeger echt niet voorstellen. Dus misschien is het toch niet verkeerd als er af en toe wat jonge mensen geholpen worden door een leraar, een collega of een familielid.

hustler01 | 26-08-18 | 22:12

De voorzichtigheid in gedachten, de mitsen en maren, als zus dan zo, geven een mooi inkijkje hoe klein ook. Dank u wel daarvoor.
Mooi dat u ook een voorbeeld aanhaalt van de muur, ieder die is gestorven zou inderdaad eens moeten weten (of weet dat) hoe anders het leven daarna is geworden. En welke kant het dan nu weer op gaat. Dat is bizar.
Ik heb ooit eens letterlijk gehoord 'kon je maar even over dat muurtje kijken' .. soms heb je tijd en geduld nodig om een gemoedstoestand door te komen.
Anders dan wat u hebt gezien heb ik veel interviews met Zwagerman gezien waarin hij voor mij troostende woorden sprak. Vaak was dat als hij het over zijn eigen gedachtendwalingen had.
Volgens mij doet u ook soms aan magisch denken.. gelukkig werkt het niet zo. U heeft Zwagermans dood niet beinvloedt dat kunnen we stellen hoor. U bent een denker, misschien helpt het als u eens een stukje van Bataille leest (ik zei eerder Camus dat klopt niet) over energie 'verspillen' het is een gift die geen tegenprestatie verwacht. Wellicht tot de bui overwaait..
Het is niet iets wat ik aanhang, het is maar 1 van de vele duizenden zienswijzen over het leven. Best mooi om af en toe eens aan te denken! U mag vandaag leven en u heeft (hopelijk) energie om te verspillen, aan iets nuttigs of aan iets niet nuttigs. Het niet nuttige blijkt soms misschien nog wel het nuttigst!

Men heeft toch behoefte aan zingeving. Als u dat niet bij de kerk vindt, kan een andere zienswijze soms helpen. Ik vrees wel eens voor jongere mensen die het in geen van beiden lijken te vinden maar in een bubbel van entertainment..

Anyway, blij dat u er bent! Ik lees uw tegels altijd met interesse.

letopuwzaak | 26-08-18 | 22:21

Mooie gedachtegang @Wol, ik ben zelf ook vaak erg diep gegaan, en soms zijn die dagen en momenten er nog. Schuld gevoel ken ik ook, ook naar mezelf toe, maar ik weet Het leven gaat in een golf patroon, al wat op is, gaat ook weer naar beneden. En zonder pijn, zal je ook geen geluk kennen. Toch ben ik er ook van overtuigd, dat het gevoel van de eenzaamheid, en het niet begrepen voelen, een bijna direct gevolg is van de digitalisering en social media. Vandaar ook de increase van zelfmoord bij jongeren. Die weten vaak hun weg (persoonlijk, maar ook die in de maatschappij) nog niet te vinden, en ook het pesten kan met de digitalisering en socials de spuigaten uitlopen.

WaltherP99 | 27-08-18 | 00:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is de zin van dit leven. Voor mij de meest prangende vraag.

ccr316 | 26-08-18 | 20:47 | 6

Vrouwenhockey!

Ruimedenker | 26-08-18 | 21:13

Stel de vraag niet als het antwoord je niet bevalt!

Ruimedenker | 26-08-18 | 21:14

@ccr316 | 26-08-18 | 20:47
De zin van het leven is aan mensen om zelf in te vullen.
Voor mij is het het opgroeien zien van onze kinderen, mijn bedrijf, familie, vrienden, organisaties die ik steun en genieten in het algemeen.
Ik heb nog nooit een seconde hoeven nadenken wat voor mij de zin van het leven is.
Maar ik begrijp goed dat dat niet voor iedereen weggelegd is en dat is triest.

Berbaar | 26-08-18 | 21:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Kwestie van tijd voordat dit taboe verdwijnt, net als dat op seks en de gelijkwaardigheid van man en vrouw, taboes die zijn ingesteld door het christelijk geloof. De laatste twee zijn, in Nederland althans, al weg. Over niet al te lange tijd is er gewoon een pil op doktersrecept verkrijgbaar. Nieuwe generaties, die immers nooit de verstikkende invloed van de kerk hebben ondervonden, zullen zo'n taboe nooit accepteren.

Zenzeo | 26-08-18 | 20:35 | 6

Berbaar | 26-08-18 | 21:03
Overduidelijk de reactie van een babyboomgeneratie om christenen te kleineren en vertrappen. Behalve als het over de islam gaat, dan schijten ze opeens zeven kleuren stront zoals Youp.

Eppo | 26-08-18 | 21:19

@ Lupuslupus | 26-08-18 | 20:46 |

Je hoeft niet te geloven om een goed mens te zijn, de goedheid zit in jezelf.

sprietatoom | 26-08-18 | 21:32

@Eppo | 26-08-18 | 21:19
Voor babyboomer ben ik vele jaartjes te jong.
Iedereen mag van mij geloven in de sprookjesfiguur naar keuze.
Aan schijnheiligen zoals lupus, die haat prediken onder het mom van geloof heb ik echter een schijthekel.
Verachtelijk volk.

Berbaar | 26-08-18 | 21:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Teveel pijn of angst of verwarring zonder uitweg, het leven als lijden ervaren, hopeloos. Kan best dat je dan het leven liever kwijt dan rijk bent.
Hadden we het kunnen voorkomen? Sommigen hebben het leven al losgelaten en hebben geen reden meer om terug te gaan.
Of willen deze keer echt niet meer. Die willen dat het stopt, nu.
Of er is niets meer om voor in leven te blijven.

kloopindeslootjijook | 26-08-18 | 20:28 | 3

Er is altijd nog wel iets om voor in leven te blijven maar je moet dat 'iets' wel kunnen zien natuurlijk.

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:48

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:48
En wie bepaalt voor een ander of er "iets" is om te blijven leven?

Flatulent | 26-08-18 | 21:44

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:48
Als je bijvoorbeeld in de rouw bent, dan leef je in een soort verdoving. Niets kan je echt in de plus krijgen, alleen een beetje minder negatief. Als dat eindeloos doorgaat lijkt het zinloos om nog iets van het leven te verwachten.

kloopindeslootjijook | 26-08-18 | 21:46

In de reacties op de zelfdoding van mevrouw Dille zien we consequent een enorme denkfout opduiken. Het is een erg vreemd verhaal (waarom eigenlijk?) Leest u niet zeer regelmatig over groepsverkrachtingen, gevallen die allemaal uit een bepaalde hoek komen, een zeer definieerbaar segment van onze maatschappij. Omdat het een vreemd verhaal is, concludeert men dan, dat zij verward was. Andere aanwijzingen waren daar blijkbaar niet voor. Lang daarna functioneerde zij voor de buitenwereld normaal. Dat je tobt na zulke ervaringen en bedreigingen is ook niet echt vreemd. Zelfs je partner er eerst niet mee willen belasten wijst op een sterk karakter.
We hebben hier dus te maken met een duidelijke cirkelredenering.
Daarbij komt, dat de politie en ook de burgemeester aangifte aanraadden. Dat is – hoewel het onbegrip verraadt voor Willie’s angst voor met name de veiligheid van haar kinderen -, niet zo vreemd als zij een meer gedetailleerd verhaal gehoord hadden dan wij, het grote publiek. Als daar, bij politie en burgemeester, ook al geen geloof te vinden was in de waarheid van de beschuldiging, lag het immers niet in de rede om op aangifte aan te dringen.
Nu de veiligheid van de nabestaanden niet meer op het spel staat, concludeert de politie nog steeds dat er onvoldoende aanwijzingen zijn, maar is dat dan hetzelfde als ongeloof? Blijkbaar niet.
Van Doorn is een hele vreemde kwast, en bij een autochtone Nederlander die van een islamofobe overtuiging naar de religie van de tegenpartij overstapt is er veel meer reden te denken aan verwardheid. Men zou hem, na terugkeer, beslist eens aan de tand moeten voelen. Vaak genoeg verraden verwarde mensen zichzelf. Het zou heel best kunnen, dat we over enkele dagen meer weten. Mogelijk heeft Wilders meer details te horen gekregen die hij binnenkort in de kamer kwijt kan, en u onderschat hem toch, als u denkt dat dat stilzwijgen definitief is, dunkt me.

johannijhof | 26-08-18 | 20:24 | 4

MafklapperT!
Dat mevrouw verward was heeft iedereen kunnen zien in haar video.
Ze haalde dit verhaal dan ook steevast aan als er weer eens terecht onderzoek werd gedaan naar haar echte woonplaats.
Buiten die onderzoeken hoorde men er haar niet over.
Een onderzoek lijkt me prima maar haar familie heeft al aangegeven het liever te laten rusten.
Beter waarschijnlijk want het lijkt me vrij onprettig voor de nabestaanden wanneer dat onderzoek zal uitwijzen dat mevrouw van het padje af was, de boel bij elkaar gefantaseerd had en dat slechts gebruikte als er weer eens terecht vragen werden gesteld over haar feitelijke woonplaats.
Gekke Greet houdt niet voor niets zijn mond over dit trieste geval.

Berbaar | 26-08-18 | 21:00

Eens!

letopuwzaak | 26-08-18 | 21:05

eens met Johan voor de duidelijkheid. Het is aan niemand van ons om te oordelen hoe je er aan toe bent als je zo een trauma hebt beleefd en leeft met ernstige bedreiging. Je gaat eraan kapot.
Ik zeg niet dat het waar is, maar het is wel een onwaarheid dat het een onlogisch verhaal is of dat zij onterecht verward was.

letopuwzaak | 26-08-18 | 21:08
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een sentimenteel geneuzel, je kunt niet bij mensen in hun hoofd kijken en behalve mijn directe familie en vrienden wil ook niemand helpen. En ook als iemand dan depressief is of zelfmoord pleegt: het is niet zinvol jezelf daarover schuldig te voelen. En betere gezondheidszorg hebben we niet nodig. Minder overheid en meer eigenverantwoordelijkheid. Al dat sentimentele navelstaren.

Wilders Spamaccount | 26-08-18 | 20:23

In de dierenwereld is zelfmoord heel normaal, er zijn zelfs dierensoorten die zichzelf helemaal opeten. It's true.

Mr_Natural | 26-08-18 | 20:05 | 5

Volgens velen zijn wij ook dieren. Dus die zo denken zouden zich over zelfmoord al helemaal niet druk moeten maken.

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:51

@ Lupuslupus | 26-08-18 | 20:51
Sorry Lupus, we stammen toch echt van de apen af.
KIA in 3,2,1,.....

Rest In Privacy | 26-08-18 | 20:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Je hebt maar 1 smaak. Vanaf je vierde word je in een deprimerend gebouw met 25 anderen gestopt. Daar leer je dingen die je nodig hebt om in het systeem mee te draaien. Er zitten in elke klas 3a4 waar het niet mee lukt, de brainwash. Deze worden crimineel, verslaafd of zwaar depressief.

Rallywally | 26-08-18 | 19:51 | 3

Of reaguurder.

Mr_Natural | 26-08-18 | 20:01

@ Mr_Natural | 26-08-18 | 20:01
*zwaait*

Rest In Privacy | 26-08-18 | 20:02

Ce ca! | 26-08-18 | 20:02
Ja, er gaan nu heel veel handjes de lucht in.

Mr_Natural | 26-08-18 | 20:03

Voor de depressieven. Flat of trein niet doen. levert een hoop pijn op, je bent echt niet meteen dood. Heb een keer zo'n flatspringster mogen vinden, lag te kermen van de pijn. Uiteindelijk wel de pijp uitgegaan na een minuut of 20.

Gun deze ervaring niemand.

CarelJan7937 | 26-08-18 | 19:51 | 5

Een betere tip is hulp zoeken. Uit onderzoeken en wat ik hier zo lees blijkt dat rouwverwerking na zelfmoord zeer zwaar is. Die ervaring gun ik ook niemand.

Diotima | 26-08-18 | 20:00

Heb 112 gebeld, kwam een heel circus op gang inclusief traumaheli.
Beroepsgetrouw ging men nog wel reanimeren, was uiteraard een kansloze zaak.

Wil je jezelf van kant maken prima, maar doe dat even niet vanaf de flat waar ik woon en ga er ook niet treinmachinisten me belasten.

CarelJan7937 | 26-08-18 | 20:19

Een alternatief zou makkelijker moeten zijn.

ogeon | 27-08-18 | 07:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb het besteld, maar ze mogen niet leveren.

gato | 26-08-18 | 19:51 | 1

Ook al levensmoe, Gato?

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:53

Vergelijk die Borsato kitsch nu eens met deze echte Italiaan.
youtu.be/rEA8mYmpCi8

JamesMurphy | 26-08-18 | 19:48 | 2

Ja, die Borsato heeft heel wat mooie Italiaanse muziek verkracht.

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:49

Dank. Dit was pas echt heel mooi!

JeMotWat | 26-08-18 | 20:18

Ik vind dat iedereen alle grapjes over de dood mag maken, gewoon omdat iedereen doodgaat.

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:47

Je pil van Drion moet je zeker contant betalen?

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:42 | 4

Jep, deze werd niet betaald door de verzekering.

Petskast | 26-08-18 | 20:34

Accepteren ze ook checks?

Rest In Privacy | 26-08-18 | 20:36

Je kunt kiezen voor after (life) pay.

Flatulent | 26-08-18 | 21:46
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stukje van Tamara. De maatschappij gaat uit van maakbaarheid. Alles moet leuk, gezellig en mooi zijn. Dus, hup, ook al voel je je klote, masker op en gaan voor de buitenwereld. Totdat het op is. De meeste mensen willen helemaal niet weten hoe het met anderen gaat, ze willen alleen maar horen dat het goed gaat, dat scheelt gedoe.

osolemio | 26-08-18 | 19:40 | 3

Het is leuk om te benoemen wat voor ongrijpbaar ding je het leven moeilijk maakt, maar je schiet er geen steek mee op.
Ok, en nu? Als je er niet aan mee wil doen, dan doe je dat toch niet?

mark1487 | 26-08-18 | 19:43

Als iemand aan je vraagt 'Hoe gaat het met je' en je antwoordt 'Goed', vraagt niemand verder. Als je antwoordt 'Slecht', dan wordt er heel geïnteresseerd doorgevraagd.

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:44

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:44
De meeste mensen gebruiken "Hoe gaat het" alleen maar als excuus om direct daarna met hun eigen narigheid te komen en niet uit echte interesse hoe het met je gaat.

Flatulent | 26-08-18 | 21:47

Het is zelfs verboden.
Net als euthanasie zou het een geaccepteerde oplossing moeten zijn voor mensen die dat graag willen.
Want hoe je het ook went of keert; het is een snelle en eenvoudige oplossing voor je problemen. Anderen niet toestaan daarvoor te kiezen is blijk geven van je eigen angst voor de dood.
En het argument "maar het leven is zo mooi" is zo egoistisch; als iemand dood is mist hij het namelijk ook niet meer. En waarom zou iemand verplicht nog een "mooie tijd" moeten hebben? Laat iedereen in zijn waarde, en laat iedereen lekker doen met zichzelf wat hij van binnen het liefste wil.

mark1487 | 26-08-18 | 19:36 | 4

Regie wel. Maar hulp zoeken om te stoppen met leven zou ook gewoon een optie moeten zijn.

mark1487 | 26-08-18 | 20:02

@mark
eerder in zeer uitzonderlijke gevallen. Het is bewust geen optie om te voorkomen dat mensen voor overkomelijke maar ingrijpende gebeurtenissen (relatiebreuk, dip, werkeloosheid, schulden) zich van het leven beroven. Het klinkt hard en aanmatigend, maar neem het verdriet en de pijn van nabestaanden eens mee in je overweging.

Diotima | 26-08-18 | 20:25

@diotima, wat een ontzettende egocentrische blik is dat.
Dus iemand die helemaal klaar is met alles, omdat er dingen van hem verwacht worden die hij niet wil of niet kan waarmaken, mag niet de ideale oplossing kiezen, want... ...hij moet rekening houden met de gevoelens van anderen? Wat een egocentrische manier van denken. En overigens een perfecte manier om te illustreren waarom sommige mensen er mee op willen houden.

mark1487 | 26-08-18 | 21:13
▼ 1 antwoord verborgen

"Geitenwollensokken bij RIAGG-achtige instanties hebben zelf nog nooit een echt probleem van dichtbij gezien". Wel eens nagedacht wat je bij de crisisdienst allemaal te zien krijgt? Wat een enorm dom geblaat, dit. Echt beschamend.

james white | 26-08-18 | 19:34 | 4

eens

Axelvon | 26-08-18 | 19:46

Van extreem dichtbij gezien, helemaal mee eens.

Petskast | 26-08-18 | 20:36

Wat beschamend is is dat de instantie er uitsluitend is om iemand van zijn zelfmoord af te houden en daarbij is vrijwel alles geoorloofd. Dus aan iemand die er echt een eind aan wil stappen zou ik altijd adviseren om beslist 113 niet te bellen. Tenzij die persoon niet echt plannen heeft en alleen maar aandacht zoekt. Maar zelfs dan is 113 de slechtste keuze die je kunt maken.

Flatulent | 26-08-18 | 21:51
▼ 1 antwoord verborgen

Baas over je eigen lichaam.... dus ook als je er een einde aan wilt maken..

Oepsie1234 | 26-08-18 | 19:29

Weet je wie er ook zelfmoord heeft gepleegd?

Mr_Natural | 26-08-18 | 19:24 | 9

Peter r de Vries?

Ruimedenker | 26-08-18 | 20:53

John mc Cain?

The2Amendment | 26-08-18 | 20:55

De democratie?

ogeon | 27-08-18 | 07:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat me vooral stoort is dat de kritiek op de betreffende instanties gratuit en niet fatsoenlijk onderbouwd is.

kempenaer | 26-08-18 | 19:18 | 1

Het Dille verhaal mbt de groepsverkrachting vind ik erg vreemd. Ik kan er weinig mee. Onderbouwing en details lijken te ontbreken en bewijs ook.
Als het gebeurd is afschuwelijk en wraakroepend, maar je zult wel met iets meer moeten komen als je wil dat er iets mee gebeurt.

kempenaer | 26-08-18 | 19:25

Het is maar beter als zelfmoord een taboe blijft. Je zadelt de mensen naast je op met een ongelooflijke onzekerheid die jaren, zo niet de rest van iemands leven kan blijven duren. "Had ik nou maar dit gedaan en als ik nou dat had gedaan dan had ie zich misschien niet van het leven beroofd." Een zelfmoord sloopt het leven van de mensen die het dichtst bij je staan en dient daarom een taboe te blijven.

Zwezerik | 26-08-18 | 19:17 | 10

@Tamara; een taboe is (m.i.) iets waarover je niet mag/kunt praten. Dat kan dus wel en wordt ook gedaan bij een heel leger aan hulpverleners. Hulp bij zelfmoord (tegenwoordig heet dat zelfdoding, klinkt 'vriendelijker', zoals met veel dat afschuwelijk is tegenwoordig mooie woordjes worden verzonnen) staat niet voor niets in ons WvS.
Dat mensen zelfmoord plegen en niets laten merken aan de omgeving kun je de omgeving niet altijd verwijten en soms misschien helemaal niet.
Zoals iemand hier in de commentaren schreef: "had hij er maar met ons over gepraat, dan hadden we samen een oplossing kunnen zoeken".
Dat heeft niets te maken met een 'taboe' om er over te kunnen spreken. De persoon wilde niet meer, kon niet meer enz. Sommige mensen kunnen zó introvert zijn dat zelfs de naaste familie het niet in de gaten heeft. En dat geldt uiteraard niet alleen bij zelfmoord.

Lupuslupus | 26-08-18 | 20:17

Het zou inderdaad geen taboe moeten zijn.
Zelfmoord is een snelle en efficiente oplossing voor je problemen.
Daarover zou je zeker moeten kunnen praten.

mark1487 | 26-08-18 | 20:20

In sommige gevallen kan het zelfs helpen om concreet te vragen te stellen. Of diegene er bijvoorbeeld over nagedacht heeft Hoe.. diegene zit met al die spoken in zijn hoofd en het uitspreken kan soms zeker helpen of verheldering scheppen. Dat het gevoel er mag zijn en van daaruit verder..
Dit gesprek ga je natuurlijk niet te vroeg aan alleen wanneer je merkt dat iemand helemaal vast zit en hier heel erg over nadenkt.
Vaak zijn mensen inderdaad introvert en zie je niet hoe diep ze zitten. Ook naasten niet.
Voor veel mensen Is er hoop zo'n periode door te komen met juiste hulp.

letopuwzaak | 26-08-18 | 20:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Om nog ondoorgrondelijke redenen mag je een ronde leven. Misschien mag je zelfs meer rondes doen, maar aangezien je je tijdens een de huidige ronde niet bewust bent van eventuele andere, kan je er niet vanuit gaan. Voor sommige mensen duurt de ronde te lang, is de ronde niet te doen of wekt simpelweg onvoldoende zin op. Soms hervinden mensen met hulp de goede zin, andere mensen breken de poging af, stoppen ermee.
.
De nabestaanden en de samenleving blijven achter met open vragen. Waarom? Persoonlijkheid, talenten, beperkingen, levenservaringen, plaats in de samenleving, tendenzen, cultuur, geloof... zegt u het maar.
.
Je kunt ongetwijfeld wat scherpe kantjes van de statistiek afschaven, zo is de zorg op dit terrein nogal beperkt en passief, maar dat is het dan ook. Het zal gebeuren.
.
Je kunt zelfmoorden niet afschuiven op de periferie. De dader is gewoon de dader in een zelfmoord. De overlap met slachtoffer verandert daar niets aan.
.
Tamara moet eerst even door haar verwerkingsproces heen voordat ze hier over schrijft. Duidelijk te direct betrokken. Aangezien ik haar op andere topics ook niets vind stel ik een sabbatical voor.

Parel van het Zuiden | 26-08-18 | 19:16 | 1

Mooie zienswijze Parel.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:39

Nou... vooral die debiele verplichte link weer naar 113 maakt het helemaal af...

Flatulent | 26-08-18 | 19:20

Waar is de telefoonlijn waar je daadwerkelijk hulp krijgt?

mark1487 | 26-08-18 | 20:21

Kijken naar de reacties van sommigen hier op het geestelijk lijden van anderen durf ik de volgende stelling op te werpen: onder zelfmoordenaars bevinden zich zelden hufters.

MickeyGouda | 26-08-18 | 19:14 | 2

De de ranzigste hufters kom je tegen na de zelfmoord, mensen die er nog van willen profiteren.

Diotima | 26-08-18 | 19:58

@MickeyGouda | 26-08-18 | 19:14 |
Klopt, uiteindelijk zullen slechts hufters voortleven, maar het aantal zelfmoorden zal daardoor dan wel weer afnemen. Het aantal moorden zal toenemen.

Baron Clappique | 26-08-18 | 20:06

Nog 5 dagen tot er hopelijk een GS stuk over necrosis verschijnt.
Een langzame zelfmoord door overmatig drankgebruik.
En DKS als top reaguurder,.... 2017 sucked big time.
*plop*

Rest In Privacy | 26-08-18 | 19:13 | 8

Ik las alle plemps van necrosis maar heb daaruit nooit kunnen opmaken wat Tamara hier over hem schrijft. Hij schreef eigenlijk nooit over zichzelf, alleen wat hij meemaakte op zijn werk enz. Blijkbaar wilde hij niet dat anderen zich hem privé met hem bemoeiden. Had hij ook maar iets daarover losgelaten dan ben ik er zeker van dat velen op GS hem een hart onder de riem zouden hebben gestoken. Ik zou zelfs wel email- en telefooncontact met hem op poten hebben willen zetten (als hij daarin toegestemd had uiteraard). Maar helaas. te laat.

Lupuslupus | 26-08-18 | 21:02

@ Lupuslupus | 26-08-18 | 21:02
Jullie waren een mooi stel geweest! :)
Hoe is je voorliefde voor hardrock trouwens?
;)

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:21

Geen enkele, Ce ca!. Maar met oordopjes in moet dat geen probleem zijn.....

Lupuslupus | 27-08-18 | 12:13
▼ 5 antwoorden verborgen

De autonomie van de mens, van het individu met betrekking tot zelfdoding. Dat is een thema van D66. Ik heb het idee dat er iets hards achter zit: je hebt uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid om je leven leuk, of althans het voortzetten waard, te maken. Heb je geen zin meer? Jammer voor je, niemand gaat je uit de put helpen. We proberen het niet eens. Iets heel asociaals. Iets voor kosmopolieten die volledig uit de ankers zijn losgeslagen, zonder volk en vaderland. Misschien dat je nog iets doet voor iemand die voor je gaat renderen. Maar die fucking bejaarden, dat is zeker alleen maar ballast. Blij toe als die dood willen. Slecht verzorgd in een verzorgingstehuis, dan moet je wel snel dood willen. Dat je samen tot een volk hoort, dat je samen een manier van leven deelt en dat dat je met elkaar verbindt, allemaal hersenschimmen. Je bent alleen geboren en je streft alleen. Eenzaam calculeer je het leven en ook de dood.

Sitting_targets | 26-08-18 | 19:09 | 3

hear hear

Lupuslupus | 26-08-18 | 19:18

En werken tot je lichaam op is.. ze zijn blij als je je pensioen niet of net aan haalt.
In maatschappijen waar ouderen een zeer grote sociale rol vervullen en (op niveau en vrijwillig) betrokken blijven bij het arbeidsproces worden de ouderen gezonder oud en ook ouder. Het is me even ontschoten waar dit was.. ergens waar het heel koud was!
Ieder heeft verbondenheid nodig. Je gekend voelen. Zeker wanneer je mensen moet gaan missen die altijd bij jou hoorden.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:45

So true.

2tribes | 27-08-18 | 23:25

Wat is dit nu weer voor een onzin, tuurlijk moeten we zelfmoord niet normaal gaan vinden, daarom is het een taboe. Laten we nou niet doen alsof het maar normaal is zelfmoord te gaan plegen.

dz5b604 | 26-08-18 | 19:08 | 1

Er zijn steeds meer zelfmoorden omdat bij iedere rimpel in het bestaan en al vanaf jonge leeftijd psychofarmaca worden voorgeschreven die suïcide als fatale bijwerking hebben. Huisartsen noch psychotherapeuten maken zich daarover druk, ze verdienen er immers goed aan. Dat is het systeem en omdat de massa o.a. als gevolg van jarenlang slecht onderwijs heeft verleerd zelfstandig te denken verandert er niets.

isitsoornot | 26-08-18 | 19:06

Het klopt dat alles draait om geld, aanzien, macht of prestige. Dat heeft de maatschappij nu eenmaal als norm gesteld. Val anderen dan niet lastig als dat niet jouw wereld is en het je niet lukt om hier iets tegenover te zetten. Volgens de evolutieleer ben je dan gewoon mislukt. Zelf een einde aan je leven maken is dan zo gek nog niet, want de maatschappij is je liever kwijt dan rijk. Maar doe het dan fatsoenlijke. Suggestie : kijk eens naar nvve.nl/wat-euthanasie/zelfdoding.

Baron Clappique | 26-08-18 | 19:06 | 4

@ Tel Aziaat | 26-08-18 | 19:25
Dank voor je reactie; hierin bevestig jij precies mijn punt.

Baron Clappique | 26-08-18 | 19:37

@ Baron Clappique | 26-08-18 | 19:37
Dan heeft u het dus niet begrepen.
Het gaat namelijk niet om geld en prestige. Dat is enkel onze nieuwe zelfverzonnen god die wij de laatste 60 jaar aanbidden.

Mensen zijn van nature een sociale diersoort die samenwerkt. Het verlangen naar geld en status staat hier haaks op en haalt het meest barbaarse in mensen boven. Daarnaast is het absoluut niet het geval dat je dan volgens de evolutieleer mislukt bent. Dat is slechts de opvatting van een gewetenloze haai.

U bent ook het type dat waarschijnlijk nog nooit gehoord heeft van de uitspraak "Honour Among Thieves" en als u dat wel gehoord heeft, dan heeft u niet begrepen wat ermee bedoelt wordt en waarom criminelen elkaars activiteiten niet dwarsbomen.
Spoiler: Ze doen het niet, omdat als ze elkaar wel gaan dwarsbomen, zij uiteindelijk nog ellendiger en eenzamer eindigen dan dat zij nu al zijn.

U mag zelf concluderen met waarom het hier steeds meer op Noord-Afrika begint te lijken en hoe dit en het verhaal van Tamara daar relevant voor zijn.

Tel Aziaat | 26-08-18 | 20:06

@ Tel Aziaat | 26-08-18 | 20:06
Tel Aziaat, begrijp mij ook niet verkeerd. Ook ik zou ook graag hebben gewild dat de mens, als sociaal ingesteld wezen, zich hiernaar zou gedragen. Ik kan mij bijv. geheel vinden in de reactie van letopuwzaak | 26-08-18 | 19:45 “Ieder heeft verbondenheid nodig. Je gekend voelen. Zeker wanneer je mensen moet gaan missen die altijd bij jou hoorden.” Gebeurt alleen niet of niet genoeg. Koud word ik ervan, maar het verlangen naar geld en status komt toch echt uit de mens zelf voort.

Baron Clappique | 26-08-18 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Diotima | 26-08-18 | 18:19
Sinds wanneer is leven een verplichting?

Flatulent | 26-08-18 | 19:05 | 2

Dat is het niet, maar er wordt wel op je gerekend door je omgeving.
Overigens, Flatulent, wat vind jij van je eigen leven? Gelukkig? Betekenisvol? Waardevol? Aangenaam?

Diotima | 26-08-18 | 19:45

Diotima | 26-08-18 | 19:45
Ik ben tevreden over mijn leven. Maar als ik ooit in een situatie zou komen waarin ik niet verder wil dan zou ik dat alleen aan een paar selecte personen vertellen. Niet aan familie die gelijk in paniek het riag belt en ook niet aan 113 die alleen een target wil halen om zoveel mogelijk mensen te stoppen met het plegen van zelfmoord.
En ik schreef het al eerder, ieder mens gaat een keer dood. Het enige verschil is dat mensen die zelfmoord plegen, zélf het moment willen bepalen en dat recht moeten ze ook hebben, vind ik.

Flatulent | 26-08-18 | 21:56

Handen af van onze hulpverleners. Behalve als we zelf weer een lulverhaal hebben. Dan is het allemaal waardeloos. Doe het dan zelf

menage | 26-08-18 | 19:04

Maar is die Arnoud van Doorn nu al opgepakt? Die had haar toch aangezet.

Osdorpertje | 26-08-18 | 19:02 | 3

Hoewel dat een lutser eerste klas is blijken er, anders dan de beschuldigingen van een verwarde vrouw die noch aangifte wilde doen noch concrete informatie wilde verschaffen, geen aanwijzingen of verdenkingen in die richting te zijn.

Berbaar | 26-08-18 | 19:18

Berbaar | 26-08-18 | 19:18
Ha leuk, je bent er ook weer, wat een geluk dat je die 15 hard gekookte eieren hebt overleefd.....

JI-HAAT | 26-08-18 | 19:27

JI HAAT. Dat was Kuifje hoor.

beau van rtl | 26-08-18 | 20:46

Heel mooi. Goed om ook naar mooie muziek te blijven luisteren.

blikjeschultenbrau | 26-08-18 | 19:02

Is het Darwin at work?
Of de hoge eisen en verwachtingen van de huidige maatschappij?
Ik kan tegen iedereen zeggen die met de gedachtes rondlopen zeggen dat er altijd hulp is, en dat elke zwarte kant, een gouden rand heeft. Vind jouw geluk voor jezelf en fuck de rest.
En over goud gesproken:
www.youtube.com/watch?v=-m4IIEbeN1Y
:)

Rest In Privacy | 26-08-18 | 19:00

Een dapper stuk beste Tamara. Ik twijfel er niet aan dat er een wisselwerking is tussen individuele maatschappelijke omstandigheden en de ziekte depressie op zich. Die kunnen een gevoel van somberheid doen omslaan in onoverkomelijke wanhoop. Het onderwerp laat zich echter niet lenen voor nogal algemene analyses: tot aan zijn laatste moment zit elk mens nou eenmaal verschillend in elkaar. Hulpverlening binnen de GGZ is uiterst specialistisch maatwerk en niet het soort standaard lopendebandwerk zoals dat binnen ons huidige zorgstelsel o zo graag, ik zou bijna willen zeggen wanhopig*, als de norm wordt gezien.

*Het huidige zorgstelsel komt op mij vooral heel cynisch over. Maar ik zit dan ook niet onpartijdig in deze materie.

Hetkanverkeren | 26-08-18 | 18:58

"Ik zie hoe de rails onder de pot door schuiven,
Ik zie hoe de rails onder de pot door blijven schuiven,
Ik groet Gerard..."

Flatulent | 26-08-18 | 18:58

@Blik Grolsch: Flinke vent hoor........

straatham | 26-08-18 | 18:57
-weggejorist-
Binnenbaan | 26-08-18 | 18:56

Zeg, dat zelfmoord, is dat niks voor Joshua Livestro?

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:55 | 2

Of gewoon invriezen voor de komende decennia. Ook een oplossing indien op zijn kosten.

F. Jacobse | 26-08-18 | 18:57

@ F. Jacobse | 26-08-18 | 18:57
Ik sta gratis de diepvrieskast ter beschikking.
Kan men over 50 jaar uitzoeken waar het mis zit in zijn hoofd ;)

Rest In Privacy | 26-08-18 | 19:02

"Ah joh, je moet je er gewoon overheen zetten."
"Nou, dat ik dáár niet aan gedacht heb, zeg!"

MugwumpJism | 26-08-18 | 18:55

@blikjegrolsch
Iet wat cynisch.

schijtzat | 26-08-18 | 18:54 | 1

Best een goed onderwerp om eens ter sprake te brengen en een redelijk stukkie ook voor de verandering maar dat is subjectief natuurlijk.
Of het zo geschikt is voor de panelen vraag ik me af, but we shall see.
Natuurlijk zou het goed zijn dat mensen eens wat verder kijken dan de directe familie en zich bekommeren om anderen met wie het (geestelijk) wat minder goed of zelfs slecht gaat.
Apart dat U dan Willie Dille aanhaalt, die was flink in de war en zelfs haar naasten zagen het niet.
Een week of wat geleden stond er een scherpe analyse in het AD.
De vermeende ontvoering/verkrachting/mishandeling/bedreiging kwam slechts ter sprake als er weer eens terecht vragen werden gesteld over de ware verblijfplaats van Haags gemeenteraadslid Willie die in Rijswijk bleek te wonen.
Als het onderzoek daar naar gestopt werd hoorde niemand haar meer over die zaak maar zodra het onderzoek weer opgepakt moest worden kwam ze weer met dat verhaal op de proppen.
Ondertussen steevast weigerend aangifte te doen of relevante verklaringen met verifieerbare feiten bij de politie af te leggen.
113 bellen is natuurlijk altijd een goed idee, in ieder geval beter dan er een einde aan maken, maar sommige mensen zijn zo ver heen dat noch naasten, noch 113, noch GGZ ze meer hadden kunnen redden.
Tot slot aan de mede-reaguurders, veroordeel de mensen die deze, soms a-sociale keuze mbt hulpverleners, treinmachinisten etc maken, niet.
Als U de geestelijke ellende en nood, zelfs al is het achteraf, eens van dichtbij hebt gezien dan vergeeft U hen die fatale keuze onmiddellijk.

Berbaar | 26-08-18 | 18:52 | 11

@Jackanders | 26-08-18 | 19:04
Sportief Jack!

Berbaar | 26-08-18 | 19:13

Berbaar | 26-08-18 | 19:10

Ooit had ik veel met de VVD, maar ja, dat was toen geluk nog heel gewoon was.

MickeyGouda | 26-08-18 | 19:17

Mijn dank.

J.Luns | 26-08-18 | 19:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Altijd weer die maatschappij.
Ook dit is natuurlijk weer de schuld van Rutte.

Ruimedenker | 26-08-18 | 18:50 | 4

Ken je ook nog redenen om zelfmoord te plegen?

Ruimedenker | 26-08-18 | 19:10

Sinclair | 26-08-18 | 19:06
Klopt. Helemaal mee eens. Deze maatschappij maakt ziek; je hoeft niet eens meer depressief oid te zijn om het leven niet meer aan te kunnen.

Eric Newby | 26-08-18 | 19:18

Tegenover de argumenten die jullie delen zijn zoveel argumenten te noemen om nog enigszins iets van het leven te maken.
Iedereen loopt weleens met de gedachte rond van” is dit alles”.
Wellicht komt t omdat dat ik zo’n irritante optimist ben. Ik zie mensen graag blij en ben bereid ze door moeilijke tijden heen te trekken.
Ik geloof in de veerkracht van de mens.
Voor wie het echt niet meer ziet zitten is zelfdoding de oplossing. Triest maar waar.
Ik gun niemand een kudtleven. Het leven is een worsteling met aan het einde de dood.
Hulp bij zelfdoding keur ik zeker niet af, maar hulp om te blijven leven, juich ik toe.

Ruimedenker | 26-08-18 | 19:32
▼ 1 antwoord verborgen

Zie weinig of geen verwijzingen naar "depressie". Vaak voorkomend uit een chemische onbalans in de hersenen, kan depressie, indien niet medisch herkend en (me medicijnen) bestreden, leiden tot zelfdoding. Mensen met depressie kunnen er gewoon niet uit komen en begrijpen ook niet dat het leven ook nog wat te bieden heeft voor ze - ook al vertel je ze dat 100x. Been there seen that.

viejohuevon | 26-08-18 | 18:50 | 1

Depressie is de kelder van de kelder. Zonder medicatie kom je er vaak niet bij, ben je te ver weg.
Voor velen is er wél hoop. Vaak wel een combinatie met medicatie.
Het is een vreselijke ziekte. Met inderdaad een fysieke oorzaak of de oorzaak is secundair fysiek (de chemische disbalans lijkt er altijd te zijn of te ontstaan, hierop kan medicatie werken).

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:07

Waarom Marco Borsato trouwens? Was Frans Bauer naar de Chinees? Of was het weer Trailorpark in Rosso-dag bij de Wufele clan?

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:50

Ik ben Al 20+ jaar depressief. Een pil van drion zou voor mij een uitkomst zijn. Dat geeft niet zo'n zooitje. Er komt een moment dat het me geen flikker meer kan schelen dat het een bloederige bende wordt.

malawi | 26-08-18 | 18:49 | 29

Kan er helemaal naast zitten, maar je klinkt niet al te vrolijk.
Ik denk ik maak een grapje waardoor je het weer helemaal ziet zitten.

RickTheDick | 26-08-18 | 21:19

@ RickTheDick | 26-08-18 | 21:19
Je doet je naam eer aan ;)
@ Malawi, als je ooit onconventioneel advies nodig heb, laat het me dan weten via de redactie.
Jullie zijn niet alleen.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 21:25

@MickeyGouda "Struisvogelpolitiek? Uiteraard, maar ik ben er nog en ik functioneer." Dit is werkelijk een van de betere quotes die ik heb gelezen. Plato en Socrates hadden er een puntje aan kunnen zuigen. Nuchter en meningvol, dit is exact wat het leven is. Als je er te lang over nadenkt wordt je vanzelf gek dus het beste is gewoon niet nadenken en genieten van de jaren die je hebt.

Helemaal mee eens!

mr. dude | 27-08-18 | 05:34
▼ 26 antwoorden verborgen

Reden van stijging zelfmoord onder 10 tot 20 jarigen ligt mijns inziens in het feit dat er de ouders de kinderen te beschermend opvoeden waardoor er bij kleine tegenslagen grote gevolgen optreden.

Fedde71 | 26-08-18 | 18:44 | 4

Teveel uren schermtijd en veel minder echt levend contact draagt ook zijn steentje bij.

schijtzat | 26-08-18 | 18:52

Flatulent | 26-08-18 | 18:47
Echt ?? Op mijn verjaardagen werd geen enkele klasgenoot uitgenodigd. Was geen geld voor en ik had altijd ruzie met ze. Niets gemist.

Predeker | 26-08-18 | 19:09

Predeker | 26-08-18 | 19:09
Echt waar. Het verzoek kwam van de school zelf. Of we de uitnodigingen voortaan maar buiten de school wilde geven of via de app. Want anders konden de andere kinderen zich "gekwetst en buitengesloten" voelen.
Nu wordt het buiten de school gedaan en wordt er in de klas onderling over gesproken wie wel is uitgenodigd. Dus effect heeft het niet. Maar ja, de tere kinderzieltjes zijn weer een beetje beschermd...

Flatulent | 26-08-18 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

‘Gewoon even de zon niet meer ziet.’ Goeie hemel tyfus wat een niveau. Je zult suicidaal zijn en worden geholpen door iemand die schaamteloos dat soort poep uit haar mond laat rollen. Dan is zelfmoord pas echt een oplossing.

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:44 | 4
-weggejorist-
blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:50

Nope.

Robin Hood | 26-08-18 | 18:57

Even de zon niet meer zien of een dip hebben of een depressieve bui... heeft nagenoeg niets met de diepte van een echte depressie te maken.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:21
▼ 1 antwoord verborgen

Agent 43 | 26-08-18 | 18:41
Is het dan niet handiger om het bijltje vast te houden?

Flatulent | 26-08-18 | 18:43

Ik vind het een mooi stukje, eentje om over na te denken. Die stijging kan komen door social media, waar iedereen laat zien hoe ‘blij en gelukkig’ ze zijn. Dan lijkt dat al snel de norm.
Zet het uit en ga écht iets leuks doen, al is het maar een wandeling door het bos, alleen mag ook hoor, is niet gek.

nee_toch? | 26-08-18 | 18:43 | 1

Dank je.

schijtzat | 26-08-18 | 18:53

"Lief dagboek, blablabla. Kusjes, je Tamara"

brutus68 | 26-08-18 | 18:41 | 3

Ik ben zo’n betrokken met alles mensenmens! En soms zien mensen gewoon even de zon. Iet meer nou dan zegt dit lekkere gekke mensen van, hier, een mooi stukkie muzak van Marco, een leuk stukkie poesie om voor te lezen en dab denk je zo weer aan de mooie dingen des leven, ja toch niet dan? Xxxxx je Tammie en tot vokgense week weer lieverds!

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:47

Ik lees liever Beatrijs van Trouw!

brutus68 | 26-08-18 | 18:52

Beatrijs is eigenlijk altijd weer de kroon op de MSM-beschaving. Beatrijs en natuurlijk alle betrokken tweets van Claudia de Breij.

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:54

Platitudes, tegeltjeswijsheden en 'n handje vol rare verwijten.
Tamara, meid, gefeliciteerd er mee.

Van Zessen Klaar. | 26-08-18 | 18:40 | 5

Dapper van Tamara om dit door velen geschuwde onderwerp te bespreken

telelezer | 26-08-18 | 18:45

Jammer, maar je hebt gelijk, wederom. Net nederlands weer deze, meestal regenachtig maar af en toe valt t mee. Dit keer niet, want hier staat echt niets in waar je als lezer iets aan hebt.

Kijk, mocht je nou schrijven dat het vreemd is dat we ondanks de enorme voortuigang in voorzieningen en communicatie (want dat is gewoon feit, vergeleken met vorige eeuw) er tóch veel zelfdodingen zijn, en vervolgens verbanden gaat zoeken met technologische, sociale of demografische veranderingen, dan komt daar wellicht nog wat interessants uit. Maar gewoonweg echoen dat mensen te onverschillig zijn is een symptoom benoemen en niet de oorzaak. Mensen zijn van nature niet overschillig. Dus zoek dan gewoon even verder voor je zondagscolumn alsjebloeft, dan verrijk je wellicht je lezers ergens mee.

F#ckingAwesome | 26-08-18 | 18:49

Ik ben wel geinteresseerd in dat seksleven van de naaktslak trouwens.

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Liev dachboek,

Ook vandaag mogt ik mijn weke tokkieproza weer op geenstijl storten. Ik ben geensteil erch dankbaar dat ik mijn vmbo-stukjes hier kweit kan.

Groetjes, je Tammie.

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:38 | 2

Ps. Nu ben ik even Marco Borsato aan het luisteren, snif.

brutus68 | 26-08-18 | 18:42

Wat een grappig tag team zijn jullie samen!

2tribes | 27-08-18 | 23:39

Geitenwollensokken van een Riaggachtige instantie die nog nooit een probleem van dichtbij hebben gezien? Je hebt geen idee waarover je schrijft dame. Doe eens wat onderzoek voor je topict. Met een tweeweekelijks stukje kunnen we prima leven..

brughslurph | 26-08-18 | 18:35 | 1

Hear hear!

Riagg-types en 113 telefoonvrijwilligers veroorzaken juist zelfmoorden. Hersenloze tussen de oren maffia die denken dat zelfmoordenaars zitten te wachten op ‘iemand die luistert’. Dat zitten ze niet.

Wat een Viva-shit.

blikjegrolsch | 26-08-18 | 18:40

Jij bepaalt niet of je geboren wordt.
Dan vind ik dat je wel zelf mag bepalen wanneer je dood wilt.
En dan met een humaan middel op een legale manier.
Heeft de overheid niks mee te maken, sterker nog die moeten meewerken.

HoerieHarry | 26-08-18 | 18:34 | 5

@JeBroederInPolemiek
Klopt. Ik ken zo'n overlevende wiens leven nu weer gewoon op de rails is en daar zijn we heel blij mee.

Diotima | 26-08-18 | 19:38

@JeBroederInPolemiek
Jammer dat je tips geeft. Er zijn een hoop zelfmoordpogingen die mislukken, waarna de overlevende en zijn/haar omgeving een wake up call krijgen en de ongelukkige uit het dal komt.

Diotima | 26-08-18 | 19:54

Diotima | 26-08-18 | 19:38
Een paar weken geleden hadden we hier ook iemand die zijn leven weer op de rails had. Heeft een paar uur geduurd om het eraf te schrapen/spuiten. Dat dan weer wel...
Alles omdat de hulpverlening geen echte hulpverlening is.

Flatulent | 26-08-18 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Het bijltje er bij neer gooien? Letterlijk? Hoe dan? Slecht geschreven

du Roi Soleil | 26-08-18 | 18:32 | 5

Van houthakken word je blijkbaar heel depressief en suïcidaal.

kempenaer | 26-08-18 | 19:06

kempenaer | 26-08-18 | 19:06
Niet als je vaker met dat bijltje gehakt hebt.

Flatulent | 26-08-18 | 22:13

Ik denk dat Tamara bedoelde dat je de bijl zo neergooit dat deze precies op je nek terechtkomt en je daarmee onthoofd.

Neerlandschbloed | 26-08-18 | 23:24
▼ 2 antwoorden verborgen

De maatschappij vraagt veel en geeft heel weinig , kleine linkse groepjes drammen en drammen , waardoor kosten en belastingen stijgen en stijgen.. Vervolgens vraagt de maatschappij nog meer en geeft nog minder... Linkse groepjes drammen en eisen … Etc,..

Alfa 75 | 26-08-18 | 18:31 | 1

Wat is uw voorstel in het kader van drammende linkse groepjes en zelfmoord?

F. Jacobse | 26-08-18 | 19:04

Heel het westen is al lang bezig met het plegen van culturele en genetische zelfmoord dankzij onophoudelijke linkse propaganda en de vele nuttige idiote die daar makkelijk door beïnvloed worden en gemanipuleerd worden tot zelfhaat en verzwakt met het onterecht dragen van schuldgevoelens.

Amok_Run | 26-08-18 | 18:31

'Hij was banger voor het leven dan voor de dood', werd aantal jaren geleden gespeecht bij de begrafenis van een vriend. Vond ik wel mooi gezegd

(Behind)Doors | 26-08-18 | 18:29 | 1

Het vergt ook wel moed lijkt me.

sprietatoom | 26-08-18 | 19:40

Als je het niet meer ziet zitten, is dat niet altijd te zien voor de buitenwereld. Dus het is wel een beetje makkelijk om die buitenwereld op te roepen beter op te letten.
Mijns inziens is zelfmoord een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem is. Vaak onnodig, inderdaad vanwege wat hierboven staat. Maar soms ook niet. Soms is het de enige uitweg uit dit tranendal. En voor die mensen zou er OOK hulp moeten zijn. Om er op een prettige manier een einde aan te maken.
Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.

J. Jarig | 26-08-18 | 18:28 | 6

@flatulent. Ok, ja ik begrijp zeker wat u bedoelt. Misschien heeft u het ook over de soort mens die er stellig over is en geen bemoeienis wenst.
Ik begrijp uw uitgangspunt. Heb echter zelf iemand gekend, die uiteindelijk is overgegaan tot de daad en ik weet zeker dat dat in angst en wanhoop gebeurd is, en ik weet bijna zeker dat we hem door de fase heen hadden kunnen helpen (hij was 20 en had last van vele angsten en een vermoeidheid na ziekte).
Je zag ook dat hij probeerde vast te houden aan hoopgevend advies en elke dag hoopte dat het beter zou gaan. In een moment van wanhoop is dit gebeurd. Maar wat u beschrijft is weer een ander type.
Zoveel mensen, zoveel gedachten.

letopuwzaak | 26-08-18 | 23:45

En naar wat ik begrepen heb van 'experts'.. veel suicides worden gedaan in een opwelling van wanhoop. Vooral bij jonge mensen. Het credo 'ze doen het toch wel er was niks dat je kon doen' gaat dan ook helaas niet op. We willen het misschien niet horen maar soms had je veel kunnen doen!
Dan heb ik het dus niet over de mensen dieberusten, overdenken en redelijk 'kalm' tot hun daad overgaan.

letopuwzaak | 26-08-18 | 23:50

"Mijns inziens is zelfmoord een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem is. "

Dat geldt niet voor mensen met bijvoorbeeld autisme, ADHD, PPD/NOS, Asperger, spierziekten of andere aandoeningen. Helemaal niet als ze bewust zijn van hun 'gebreken' en ze 3x zo hard moeten werken om mee te komen in de huidige prestatiemaatschappij. Dan is het een chronisch probleem waar nooit een definitieve oplossing voor kan worden gevonden. Dan is er maar 1 oplossing. En dat geldt al helemaal als de hulpverlener die je inschakelt niet de juiste hulp kan bieden want procedures, beleid en geld.

Hem | 27-08-18 | 12:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Raar hoe het woord "letterlijk" tegenwoordig gebruikt wordt voor "figuurlijk maar dan wel heel erg". Letterlijk het bijltje er bij neer gooien? Flikkerden ze echt een bijl op de grond voordat ze die slaappillen namen?

Reaguurst | 26-08-18 | 18:24 | 2

Ja, allemaal houthakkers die er geen zin meer in hadden...

kempenaer | 26-08-18 | 19:05

Als je je polsen doorhakt of iets dergelijks wel.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 20:32

Daarom de pil van Drion, eigenbeschikking en regie zelf in handen houden, fuck de regering en van mijn organen blijf je ook af.

Tijdvoormaatregelen | 26-08-18 | 18:24 | 1

Helaas ligt het niet zo simpel en als je écht genoeg van het leven hebt en geen hulp krijgt dan is die laatste periode echt een hel voor iedereen.
Kijk dit eens :
www.2doc.nl/documentaires/series/2doc...

Flatulent | 26-08-18 | 18:29

Misschien is het wel andersom Tamara.
Wanneer iemand er echt geen zin meer in heeft, om wat voor een reden dan ook, is juist het gedram van de omgeving om toch maar vrolijk mee te blijven doen een ware hel.
En dat zeg ik, als zoon van een vent die er in 1976 al genoeg van had.

Jackanders | 26-08-18 | 18:23 | 5

Yep, alsof je niet somber mag zijn. Dat hoort ook bij het leven. Maar bespeuren hoe iemand de hoop verliest dat het beter zal worden is verdrietig.

Diotima | 26-08-18 | 18:44

Diotima | 26-08-18 | 18:44
Ik zeg ook niet dat het niet verdrietig is, dat is het wel zeker.
Maar het gesleep en geleur met iemand die plannen heeft gaat de situatie echt niet beter maken, eerder slechter.

Jackanders | 26-08-18 | 18:56

Er heerst zeker een taboe op verdriet of depressie. Iederren zegt altijd vooral positief te blijven hoor! Lief bedoeld en soms ook nodig. Maar soms moet iemand ook kunmen zeggen.. jank maar even ja. Het is klote. Wat is het toch allemaal klote.
Kan heel heilzaam zijn.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Komt gewoon omdat we geen antwoord meer hebben op die existentieële angst, get money, kets die kechs en dat moet het zijn. Tenminste als je de troep die onze jeugd voorgeschoteld word moet geloven. Niemand denkt nog na waarmee we bezig zijn, zolang je maar bezig bent.

G3spuiS | 26-08-18 | 18:22 | 1

Ja en als je niet bezig bent wordt je opgejaagd door een policor gedachtegoed dat je een nietsnut bent ... Ey, rouw is ook een dingetje ... en je kunt veel van de GGZ zeggen: Maar in de boekjes staat toch echt dat je dan even gewoon pauze moet inlassen en geen druk of drugs opvoeren.

JeBroederInPolemiek | 26-08-18 | 19:01

Duidelijk dat velen hier een fantastisch leven hebben en zich onaantastbaar voelen. Man wat zal het rauw op jullie dak komen als je in een flinke depressie komt. Wel netjes zelfmoord plegen he boys!

*schudt met hoofd*

VeelTeSteil | 26-08-18 | 18:21 | 4

Dat .... heb ik zo vaak gedacht ... maar het is een wraak gedachte ... Je kunt beter vergeving zoek (sorry voor het biblisch taalgebruik) in "Vergeef hen, zij weten niet beter"

JeBroederInPolemiek | 26-08-18 | 19:04

Als je het kan indenken, het hoe en waarom van zelfmoord, mag je jezelf waarschijnlijk een gelukkig mens prijzen! Het is de kelder van de kelder van de kelder.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:29

#NIET kan indenken

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:30
▼ 1 antwoord verborgen

Glasgow Argus heeft een punt. Besluit je er uit te stappen, doe het dan zo dat niet een ander je van het trottoir of de rails moet schrapen. Een idioot bij mij in de buurt hing zich op in zijn eigen trappenhuis, wetend dat zijn kinderen eerst thuis zouden komen.

dukdalf | 26-08-18 | 18:19 | 3

Denk je nu echt dat je dan nog in staat bent om aan anderen te denken?
Nee, dan ben je alleen nog met jezelf bezig.

HoerieHarry | 26-08-18 | 18:22

Nee dan kun je beter mensen hebben zoals de ouders van die 19 jarige die zig met het middel van Laatste wil van het leven beroofde en die dat crimineel vinden en de mensen die het leverden "zelfmoord-terroristen" noemde.
Ik neem aan dat deze ouders er geen bezwaar tegen hebben om van de week ook even bij de ouders van een vleesklomp die hier een paar weken geleden van de rails is geschraapt, langs te gaan om te vertellen hoe fijn het is dat er weer een middel van de markt is waarmee men op een relatief normale manier uit het leven kon stappen.

Flatulent | 26-08-18 | 18:25

Gewoon kogeltje koppen. Voor het schot nog wel even briefje op de deur dat er zelfmoord is gepleegd met vuurwapen en dat als eerste professionele hulpverleners binnen moeten komen om op te ruimen.
O ja en graag schieten in de badkamer want die is het ernvoudigst schoon te maken.

The2Amendment | 26-08-18 | 19:06

Prima om hier aandacht voor te vragen. Mensen ervaren een hoge prestatiedruk. Deels terecht, deels omdat mensen zich meten met de succesverhalen op social media.

Diotima | 26-08-18 | 18:16 | 1

Yep en het ad hominem daarbij is meestal van de strekking: "Ik heb jaren naar $noemeenziekmedium gekeken en ik voel mij prima" - Ja, tot je relevantie verstrijkt voor deze maatschappij, dan krijg je de klappen met terugwerkende kracht.

JeBroederInPolemiek | 26-08-18 | 19:08

Zelfmoord is wel het laatste wat ik zou doen...
(aldus Finkers)

Flatulent | 26-08-18 | 18:16

Helaas heeft mijn zoon een paar maanden geleden een einde aan zijn leven gemaakt. Hij was nog maar vijftien jaar, maar kon ondanks alle zorg, hulp en ondersteuning niet langer leven met zijn mentale gesteldheid

Antigoog | 26-08-18 | 18:16 | 6

Heel veel sterkte

Rallywally | 26-08-18 | 18:22

Gecondoleerd. Sterkte.

RickyLaRue | 26-08-18 | 18:32

Daar heb ik geen woorden voor. Ik hoop dat mensen u goed vasthouden.

letopuwzaak | 26-08-18 | 19:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Onsmakelijk betoog, met dat vingerwijzen naar anderen.

Rest In Privacy | 26-08-18 | 18:14 | 3

Ja, niemand doet het kennelijk goed: de omgeving niet, de huisarts niet, de doktoren niet. Iedereen is hardvochtig en onverschillig. Waar is dat op gebaseerd?

JamesMurphy | 26-08-18 | 18:23

En waarom werd necrosis er bij genoemd?
Hij was toch lichamelijk niet in orde?

RickyLaRue | 26-08-18 | 19:27

@Kuifje-in-Afrika
@JamesMurphy
Mee eensch. Daarnaast is het beeld van een treurig kijkend, diepbedroefd gezicht echt niet conform de werkelijkheid. Bende gek, dan zouden ze teveel vragen krijgen. Nee, juist vrolijkheid, plezier, uitgaan, een "niets aan het handje" uitstraling.
@RickyLaRue
Dat viel me ook op. Cheap shot.

Deksmaat | 26-08-18 | 19:57

Heb geen respect voor iemand die zelfmoord pleegt. De anderen met de rotzooi en een slecht geweten achterlaten. Nou bij mij niet...

guinnessdude | 26-08-18 | 18:14 | 6

@ Wasbakplasser: vraag voor je oma een gesprek aan met de levenseindekliniek. Deed de mijne ook en alles ging precies zoals ze wilde.

Robin Hood | 26-08-18 | 18:48

Jij zult veel vrienden hebben die je steunen als je het moeilijk hebt, niet?

Hem | 26-08-18 | 19:09

Robin Hood | 26-08-18 | 18:48 |
Ik vraag me alleen wel af of mijn oma nog wel wilsbekwaam is. Want dat schijnt toch wel belangrijk te zijn.

Wasbakplasser | 26-08-18 | 21:40
▼ 3 antwoorden verborgen

'Ergens in Nederland plegen gemiddeld ruim 5 mensen per dag zelfmoord. Waarom?'
Omdat ze jouw stukjes lezen?? Kom op zeg, Bijna alle mensen die ik kende die zelfmoord pleegde stonden in het leven. Bij sommige kon je zeggen dat ze het deden vanwege een probleem (financieel,gezondheid) maar de andere? Nope,hadden er genoeg van, geen afscheid geen aanwijsbare reden en zeker niet omdat ze eenzaam waren.

miko | 26-08-18 | 18:13 | 4

Robin Hood | 26-08-18 | 18:26
Wat ik wilde zeggen is dat de meeste mensen die zelfmoord plegen geen vereenzaamde personen zijn maar vaak erg druk bezette die vol in het leven staan. Dan gaat er ergens een zekeringetje kapodt en bam,short shot close to the train stop. Of gewoon met een touwtje van het keukentrapje.

miko | 26-08-18 | 21:11

miko | 26-08-18 | 21:11 |
Reden voor zelfmoord hoeft niet altijd een psychologische oorzaak te hebben.

Wasbakplasser | 26-08-18 | 21:54

Wasbakplasser | 26-08-18 | 21:54
Nee? Eigenlijk wel, je bent je leven beu. Zelfs als je leven fysiek ondraaglijk is. Dus het is altijd psychologisch.

miko | 27-08-18 | 05:56
▼ 1 antwoord verborgen

Rot toch op met dat eeuwige blablabla 113 gelul aan het eind van ieder plempsel over zelfmoord!
Zelfs over je eigen leven(seinde) mag je niet eens meer beslissen, want iemand die om wat voor reden niet verder kan of wil is al snel "gek" en aangewezen op een flat of spoorweg. Want andere middelen zijn uit den boze.

Flatulent | 26-08-18 | 18:13 | 2

Je mag als staatsslaaf uiteraard geen einde maken aan je leven. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zomaar besluit te stoppen met het betalen van belasting. Pah, voor jezelf denken is slechts voor de elite.

VeelTeSteil | 26-08-18 | 18:15

ik hoop dat je frontaalkwab nog in ontwikkeling is. Niet verder willen is inderdaad gek, en met zelfmoord heb je wel een einde, maar geen oplossing voor de redenen waarom je je ongelukkig voelt.

Diotima | 26-08-18 | 18:19

Zelfmoord is altijd triest, alleen je laat nabestaande met jouw ellende zitten.

de uitbater | 26-08-18 | 18:12 | 4

@VeelTeSteil |
moeilijk hé lezen.

de uitbater | 26-08-18 | 18:18

de uitbater | 26-08-18 | 18:18
Soms wel ja. Scusi.

VeelTeSteil | 26-08-18 | 18:22

Nabestaanden hebben alle recht om het gestelde voorbeeld te volgen, als de ellende hen teveel wordt.

Stompe_Loeres | 26-08-18 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Een kennis van me was van plan zelfmoord te plegen, belde 113, en zit nu nog op hun telefoontje terug te wachten.
Deze tactiek werkt wel, hij leeft immers nog.

073Cab | 26-08-18 | 18:09 | 4

Lol

echtpaul | 26-08-18 | 18:17

113 zuigt... Mijn zoon (zie hierboven) vertelde mij dat toen hij ze gebeld had voor hulp in een zware tijd, hij uitgelachen werd.

Antigoog | 26-08-18 | 18:23

@ Antigoog, Dat is walgelijk! Ik mag hopen dat daar wel op de een of andere manier melding van gemaakt is?? Overal waar mensen werken slipt er weleens ergens een idioot tussendoor, maar dit kan echt niet..

Robin Hood | 26-08-18 | 18:29
▼ 1 antwoord verborgen

Het is volgens mij niet zozeer dat mensen dood willen, het is meer dat ze het leven niet aankunnen. Op enig moment heb ik het in ieder geval zelf zo ervaren.

MickeyGouda | 26-08-18 | 18:07 | 4

Jij woont dan ook net als ik in Gouda :)

lovekila | 26-08-18 | 19:13
-weggejorist-
letopuwzaak | 26-08-18 | 19:36

Mooie eerste zin. Helemaal mee eens.

letopuwzaak | 26-08-18 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Jezus tamara koop een dagboek ofzo inlaats van je gewauwel op geenstijl te plempen.

SchichtigeSpicht | 26-08-18 | 18:07 | 3

Je hoeft het niet te lezen.

Robin Hood | 26-08-18 | 18:13

Je hoeft het niet te schrijven ook, natuurlijk. Kom op, weer zo’n Facebook stukkie, dit is niveau schoolkrant.

Mather | 26-08-18 | 19:46

Je hoeft er niet op te reageren. De schoolkrant is trouwens allang uitgestorven... Hartje, Robin!

NecroSister | 26-08-18 | 21:30

Het meest fundamentele wat ik tegen zelfmoord heb, is dat de uitstapper ervan af is maar de rotzooi voor de vinder achterlaat.

Glasgow Argus | 26-08-18 | 18:02 | 7

@lovekila | 26-08-18 | 19:12

:) Dank u!

Montu | 26-08-18 | 19:14

Gek dat jullie het grootste slachtoffer niet het slachtoffer willen laten zijn. Dat het voor overige betrokkenen ook geen pretje is, dat zal ik niet ontkennen. Maar zie het wel in verhouding. En wees realistisch. En toon dan ook wat begrip, net zoals dat er ook is voor de machinist en de brandweerman.

Sitting_targets | 26-08-18 | 19:28

De 1 zijn dood de ander zijn brood.

cat22 | 27-08-18 | 11:34
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken