Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hé psssst, speedbootje kopen?

Van: 1 miljoen euro aan belastingcenten. Voor: 75.000 euro alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft maak ons los.

koopje

Vissers pesten was nog nooit zo duur: Rijkswaterstaat heeft in 2015 twee speedboten besteld voor 1.000.000 euro om keihard over de Noordzee te kunnen varen. Dus een paar Italianen maken boten die keihard kunnen varen en over de Noordzee kunnen varen. Er is maar één klein probleempje: ze kunnen niet keihard over de Noordzee varen. "De geleverde speedboten zijn prima bestand tegen hoge golfslag, zolang ze niet harder varen dan in een rustig, weinig 'speedy' gangetje van circa 11 kilometer per uur. Op hun topsnelheid van circa 60 kilometer per uur zijn ze op woelige baren levensgevaarlijk." En dat is niet de schuld van de Italiaanse speedbootbouwerts, maar van Rijkswaterstaat dat de boten heeft besteld zonder ook maar iets te vragen aan de inspecteurs die erop moesten gaan varen. Staatssecretaris Van Nieuwenhuizen heeft de krengen nu voor 75.000 euro op Marktplaats gegooid maar NIEMAND WIL ZE KOPEN. Een miljoen euro, oftewel 65,2 kilometer Elfstedenzwemmen, door de plee. U betaalt! Hele faalverhaal HIERRR bij de Wobskrant.

Reaguursels

Inloggen

Zo'n boot kost bever geen miljoen. En ook geen half miljoen. Da's echt alleen als een vent die m betaald van belastingcenten m koopt.

SerTheFun | 22-08-18 | 08:31

Hier moet bijna wel twee ton onder de tafel teruggekomen zijn. Anders is het echt onkunde.

Wekkertje | 22-08-18 | 07:27

Weer zo’n domme faalambtenaar. Doet me direct aan berbertje denken.
500 k euro voor een opblaasboot is sowieso al van de pot gerukt.
Dit riekt niet alleen naar enorme achterlijkheid, maar ook naar fraude.

kempenaer | 22-08-18 | 06:58

Die Willy had toch ook een oranje speedboat op z'n verlanglijstje? Bea kreeg een Groene Draeck, Willy en Max ieder zo'n overcompleet bootje, dan komen we er uiteindelijk met z'n allen toch nog goedkoop af.

Watching the Wheels | 21-08-18 | 22:02 | 1

En het onderhoud voor de twee bootjes dan. Dat vergeet je even. Kost een godsvermogen als ze bij de Oranjes worden gestald.

Peerkeoud | 21-08-18 | 23:06

Wat iedereen schijnt te missen: Deze aanbesteding was nodig omdat de vorige aankoop OOK FOUT WAS!

Patatter | 21-08-18 | 21:59 | 2

Zou wel eens willen weten welk vriendje hier weer mee bevoordeeld is.

Watching the Wheels | 21-08-18 | 22:03

Wie heeft die dingen mogen leveren?

Watching the Wheels | 21-08-18 | 22:04

Kustwacht in de VS ruilt de bemanning na een jaar om want klap op de golven kan 3g zijn en sloopt je rug.
Voor ik kinderen had een rib gebouwd van novurania, 90 kilometer per uur, spoed 24 schroef en 140 pk, low budget dus.
Helaas is er ook geen verbeter traject nu, gewoon herhalen van fouten.

28 | 21-08-18 | 20:47

Herinner me uit een grijs verleden een docu van Robbie Muntz die me toen al een toepasselijke bijnaam voor de handel en wegen van Rijkswaterstaat bijbracht; de watermaffia.

suscrofa | 21-08-18 | 20:35

Laat ons raden: één van de parameters bij de aankoop was het geluidsniveau waarin ambtenaren mogen werken? Of was de boot milieuvriendelijker te recyclen dan andere boten? Voor de prijs van die twee boten koop je in Noorwegen of Canada, waar ze echt wel een serieuze RIB kunnen bouwen, zeven tot acht stuks - die ook nog eens hoogzeewaardig zijn bij hoge snelheid.
-
static.palfinger.com/medias/sys_maste...
-
maritime-partner.com/segments/boats/we...
-
www.acebi.com/en/products/life-saving...
-
www.asisboats.com/asis-boats-delivers...
-
www.willardmarine.com/about-us/press-r...
-
qd-aqualand.en.made-in-china.com/prod...

bisbisbis | 21-08-18 | 20:24 | 2

Als wij nu eens een aankoopstop afkondigen bij de overheid voor Italiaanse producten?

bisbisbis | 21-08-18 | 20:26

Ja maar je mag als overheid niet gewoon bestellen wat nodig is. Nee, dat moet worden aanbesteed, Europeesch nog wel, want dan heeft iedere leverancier een mooie kans zijn rotzooi te slijten. Dan wordt het dus functioneel specificeren, maar dat is een partij moeilijk, daar wordt je niet goed van. Je bent zo wat vergeten, want het zijn natuurlijk wel een miljoen functionele eisen die je moet oplepelen. En een combinatie van eisen mag niet in één eis, daar moet dan een aparte voor gemaakt worden. Dat je er dan één vergeet, omdat je er zo diep in zit dat het erg logisch is dat je hard over een woelige zee moet kunnen (waarom schaf je anders zo'n ding aan). Dan ben je dus de L.L want de leverancier zit er alleen maar om te lezen wat je bent vergeten. Zo kan die zijn geld verdienen.

Lang leve Europa. En die catalogus producten hierboven, tsja daar mag je alleen naar kijken en hopen dat je alle eisen goed opschrijft.

Het leuke is dat de leverancier weer gewoon mee mag doen de volgende keer, want niets verkeerds gedaan. Hopeloos, die eerlijke kansen van leveranciers.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:08

Aan de ene kant kan ik hier boos om worden: weer nutteloos geld besteed.. aan de andere kant: nu kunnen ze in ieder geval geen onzinboetetjes uitdelen.. goed dit gaat om de noordzee. Maar als sportvisser op zoet water heb ik al gehoord van behoorlijke onzinboetes, terwijl beroepsvisserij legaal en illegaal gewoon complete wateren helemaal leeg trekken en wij 200 meter verderop alles netjes terug gooien. Ze hebben t ijsselmeer en markermeer er al in t verleden mee verpauperd.

timmey | 21-08-18 | 20:04

Fyra speedbootjes.

koetje4040 | 21-08-18 | 19:56

Worden hier ook nog mensen verantwoordelijk voor gehouden of is het jammer dan?

LegoBlokje81 | 21-08-18 | 19:53

Als hier niet ergens tenminste 6 ton aan een Italiaans en Nederlands strijkstokje is blijven hangen dan eet ik m'n kapiteinspet op. Wat een bananenrepubliek is Nederland toch aan het worden.

LaPetite | 21-08-18 | 19:50 | 1

We hadden toch afgesproken dat na de #bouwfraude het afgelopen was met die envelopjes?

Breinbrouwsels | 21-08-18 | 19:57

Voordat de opdracht is verstrekt is natuurlijk gekeken naar: wie kan zoiets leveren.
Welke bouwer voldoet aan de eisen die Rijkswatersnood voor ogen had. En dan komt men bij een Italiaanse boten bouwer; ken de naam niet maar het zou de firma Cosa Nostra kunnen zijn. Dat doe je toch niet zomaar op de bruine ogen van een Italiaan, dan heb je toch onderzocht wie/wat dat is.
En dan volgt er weer een reeks blunders.

Memek | 21-08-18 | 19:16 | 1

Sowieso vind ik het diep treurig dat we naar een Italiaan gaan, terwijl we in Nederland zulke goede botenbouwers hebben.
Diep treurig!
Want het is geen protectionisme als je gewoon kiest voor een Nederlands bedrijf. Je helpt daarmee je eigen land en bevolking, zonder dat je per definitie het buitenlandse bedrijf uitsluit. Voorwaarde is natuurlijk dat het Nederlandse bedrijf goede kwaliteit weet te leveren; en dat doen de Nederlandse scheepsbouwers!
Hier werkt de EU dus TEGEN onze belangen! Acteert dat politbureau helemaal vanuit de gedachte van een federaal Europa, waarbij we Italie moeten beschouwen als deel van onze federatie.
Hetgeen totale nonsens is, omdat wij een nationaal stelsel kennen van volksverzekeringen en belastingen. Nationaal!

marjen | 21-08-18 | 19:28

Maar hoe zit het met de aansprakelijkheid als ik met het gekochte bootje over de kop sla bij een vermeende hoge golf? De overheid als verkoper?

Nomenklatura2 | 21-08-18 | 18:16

Misschien hadden ze even aan de KNRM moeten vragen welke ribs lekker varen op de Noordzee..

Janneus | 21-08-18 | 17:52 | 1

Die KNRM boten kunnen ook op ondiep water varen of het stand op varen om te controleren of iemand een visvergunning heeft.

W_F | 21-08-18 | 19:08

Als je bij de overheid werkt, sorry, aanwezig bent, dan maakt dat niet uit. Is toch niet je eigen geld joh. Hersenloze ambtenaren.

PijlVader | 21-08-18 | 17:44

NH90, de Fyra, JSF. Allemaal in elkaar geknutseld door Italianen en waarschijnlijk met veel geld onder tafel door de nederlandse overheid betaald. Resultaat, veel geld weg. Waardeloze producten en Italie aan het EU infuus. Zoals captain Bertorelli al zei, whatta mistaika to maika.

opruimen | 21-08-18 | 17:43

1 miljoen?? ik zie een rubber bootje met een kapje en 2 bb-motoren. Boot: 10000 kapje: 1500 2 bb motoren: 15000 wat los spul: 5000. Kom ik totaal toch niet verder dan 31500 euri, vooruit wat meer kwaliteit en afronden naar boven kom ik op 75000.
Volgens mij lagen die Italianen in een deuk na die deal.

Vrijheidsstrijder | 21-08-18 | 17:42 | 4

2x penta D4-260 van 35000 euro. Wel ietsje meer dan 2x bb.

gatij | 21-08-18 | 18:01

Het is inderdaad ongelooflijk. Ik zag op Ibiza een Italiaanse Sacs rhib van 18 meter met 2 x MAN inboard van 1900 pk. en 4 vaste slaapplaatsen en plek voor 22 opvarenden. Die kost 500k.
Hoe is het mogelijk voor deze badkuipjes ook 500k te betalen?

Trumme | 21-08-18 | 18:07

Nou ja, er zit natuurlijk ook nog bijna 300k aan eigen kosten in. De twee RHIB’s zijn aangeschaft voor €727.090,-

Op zich valt het dan nog wel mee

FunStickFramb. | 21-08-18 | 23:18
▼ 1 antwoord verborgen

Wat me dan altijd zo verbaast is dat er niet iemand ten minste ontslagen wordt hiervoor. Er moeten koppen rollen!

Michelsz | 21-08-18 | 17:28 | 4

Nee, nee. 'Wij' snappen dit (blijkbaar) niet.
Als er al iemand verantwoordelijk wordt gehouden, is het een minister. Of die aftreedt, ligt dan nog eens aan hoe de zaak in de krant komt.
De opstellers van de tender, de daadwerkelijke oplichters (als ik ze zo mag noemen), die blijven altijd buiten beeld. Het zijn goedbetaalde figuren met vaste aanstellingen die, vanuit de wens de eigen positie voortdurend te versterken door onder andere de zakken te vullen, te fêteren, te slijmen en te bedriegen, over lijken gaan (het zal ze worst wezen dat er bijna 2 man verzopen in de vorige rib) en voortdurend de Nederlandse bevolking (wie dan ook) totaal in den aarsch pakt.
Maar er zullen ook vast wel wat goede ambtenaren tussen zitten, hoor.

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 18:40

Nee, eenzame, daar heb je het mis. Het zijn geen ambtenaren die de specificatie opstellen. Daar huurt men duurbetaalde adviseurs voor in. De ambtenaar behoeft zelf enkel de expert te controleren. Niet het product van de expert, want daar heeft de ambtenaar inhoudelijk geen verstand van, maar of de expert wel een functionele specificatie heeft geschreven. Als dat een vinkje oplevert, dan wordt de expert betaald en gaat het contract hup, zo de markt op, want een expert van buiten heeft het gemaakt. Zo gaat dat zo'n beetje in het (semi-) ambtenaren wereldje. Inhoudelijke kennis was jaren lang niet belangrijk genoeg. Dat huren we wel in. Maar ja, niemand die inhoudelijk nog iets kan controleren. Te triest voor woorden.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:23

Peerkeoud, uiteraard heb je gelijk; tenders worden inderdaad door ingehuurd volk geschreven, want er moet tenslotte aan verdiend worden.
Zucht. Wat een maatschappij leven we toch in.

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ach het rijke waterstaat.... zullen we het maar niet hebben over die 10 miljoen om de zeeverkeersposten te sluiten,wat na afloop niet gebeurt is, proef draaien met een andere snelle rhib(2mil), en de rest wat over de balk is gegaan...

king of my own world | 21-08-18 | 17:23

Ontworpen door geen-zeevarenden. Iedereen met een beetje verstand met betrekking tot varen weet dat een RIB met zulke afmetingen geen plaats heeft op de Noordzee. In mooi weer wellicht wel, maar met slecht weer zouden ze meer naar de KNRM schepen moeten kijken. Iets groter, maar geschikt voor zee en opsporing.

svenskie | 21-08-18 | 17:16 | 1

Dit zijn bootjes voor op de Barend Biesheuvel, een patrouillevaartuig van de kustwacht van 61 meter lang. Een apart schip pakt makkelijk honderd keer duurder uit.

Noltie | 21-08-18 | 17:53

Alweer een Italiaanse leverancier. Schijnbaar kan onze overheid daar beter geen zaken mee doen. Maar ja die aanbestedingsregels van de EU hè!

Rdock | 21-08-18 | 17:15 | 2

Onzin. Dan kan je ze gewoon afkeuren op kwaliteit. Het is niet alleen prijs die leidend hoeft te zijn.

mark1487 | 21-08-18 | 17:31

Nee dat de prijs niet leidend was is wel gebleken. In Nederland waar toch de nodige mega jachten gebouwd en verkocht worden was er niemand die 75k wilde betalen voor deze ongebruikte 2 jaar oude rhibs die 500 K per stuk gekost hebben. Dat mag toch alle reden zijn voor een fraude onderzoek.

Trumme | 21-08-18 | 18:13

Oh, hoe herkenbaar. En als techneut zit je je haren uit je kop te trekken over zoveel onbenul en weggegooid geld.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:30

TQM= Total Quality Management. Indien de geleverde goederen en of diensten niet of slechts gedeeltelijk voldoen aan de geformuleerde eisen en wensen van de afnemer, dan zal deze opdracht worden geannuleerd en de goederen en diensten worden teruggenomen zonder dat hiervoor kosten aan de afnemer in rekening worden gebracht.
Deze regel in ieder contract laten opnemen. Indien niet: geen opdracht.

Pierre Lebon | 21-08-18 | 16:35 | 4

Het verschil tussen ambtenaren en particuliere sector..

Mr.PvanderAart | 21-08-18 | 16:59

Dan beurt het ambtenaartje geen steek penningen.

Trumme | 21-08-18 | 18:14

Het allerbeste van het inmiddels weggegooide TQM is dat je als leverancier niet ingaat op de geformuleerde vraag maar probeert te achterhalen wat de echte behoefte, nut en noodzaak is van zijn vraag. Als je dat goed begrijpt ben je partner. Overigens is een staalharde voorwaarde dat prijs deel uitmaakt van de deal. De oergedachte van TQM is dat prijs automatisch deel uitmaakt van de deal. Dus Prijs/Kwaliteit verhouding bestaat niet....

hetgingperongeluk | 21-08-18 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

De vissers zullen wel blij zijn, geen last van controles.

Uw Verzekeringsadvis | 21-08-18 | 16:34

"Nou zitten we met twee boten waar we niks aan hebben".
"Tja ..."
"Als we ze te koop aanbieden, krijgen we er tenminste nog geld voor."
"Goed idee."
"En 1 miljoen is op onze begroting niet zo veel."
"Peanuts."
"Bovendien hebben we veel Italiaanse arbeiders weer aan werk en een inkomen geholpen."
"Zo is het maar net."
"En verder is dit een goed leermoment voor de afdeling geweest."
"Uitstekend leermoment."
"Koffie?"
"Alweer zo'n goed idee."

marjen | 21-08-18 | 16:30 | 3

LOL

Memek | 21-08-18 | 16:35

En zo gaat het inderdaad, het belangrijkste vergaderpunt was die Koffie vraag.
Dat er mensen keihard hebben gewerkt voor die centen, die ze vervolgens af moesten geven bij de belastingdienst, boeit ze verder niets.

tsjajaja | 21-08-18 | 17:07

En het was gezellig dat weekje Italië in 5 sterren hotel en sterren restaurant zei m’n vrouw.

Trumme | 21-08-18 | 18:16

Het is maar goed dat Nederland nooit de ambitie had om een man op de maan te zetten, we zouden waarschijnlijk een raket besteld hebben die hem niet zou terug brengen op aarde.
Elke keer als in de trein stap ben ik opgelucht dat er rails ligt, ik weet zeker dat de NS anders zou verdwalen

Memek | 21-08-18 | 16:28 | 1

Haha, ik zie het al voor me!
Rijkswaterstaat schrijft een tender uit. Er komt een grote kist uit Italië (who else?). Uit de kist komt een 'soort' raket... alleen kan er geen astronaut in. Dus zetten we die op makrtplaats en bestellen er wéér een, en wat krijgen we? Een raket, met aan drie kettingen een zweefmolen-stoel. Commentaar van de leverancier:'Ja, wat wil je nou? Vliegen of zitten?'

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 19:06

De 'kustwacht dat' is niemand. Ik wil namen! NAMEN! En rugnummers.

Verderkijkert | 21-08-18 | 16:18

Voor deze "deal" heeft er iemand toch zeker een Penthouse van 200.000 euries gehad?

Theo-Pim-Riv | 21-08-18 | 16:18

Ach, ik sta hier echt niet vreemd van op te kijken na het succesverhalen van OV-kaart; Fyra en JSF. Iedere keer wilt men iets nieuws laten ontwerpen ipv iets aan te schaffen die bewezen zijn in de praktijk.

loser | 21-08-18 | 16:11 | 1

Precies, want dat moet. Iets bestaand bestellen mag niet want dan ga je altijd naar je vriendjes en dat is niet eerlijk. Man, man, man.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:34

Deze boten zijn dus eigenlijk een soort van Fyra, maar dan voor op het water. Treffend dat de leverancier wederom een Italiaans bedrijf is, men zou toch onderhand beter kunnen en moeten weten....

De Ana(a)list | 21-08-18 | 16:07 | 2

Tsja, en dat de Italiaanse helikopters van de luchtmacht bovengemiddeld veel onderhoud nodig hebben / hadden was ook geen drempel blijkbaar.

Goldfinger | 21-08-18 | 16:13

Italianen en techniek, wat doe je er aan. Alfa Romeo’s zijn in ieder geval fantastische auto’s *kuch*

Mr.PvanderAart | 21-08-18 | 17:07

Na het kopen van dat bootje wordt je ook nog opgepakt voor heling. Omdat je zou moeten weten dat die prijs helemaal niet kan.

Boris die Sauertopf | 21-08-18 | 16:05

Rijkswaterstaat vroeg van de fabrikant dat de boten door hoge golven moesten kunnen varen én dat ze op hoge snelheid moesten kunnen varen, maar niet dat ze dat tegelijkertijd moesten kunnen...

Natuurlijk moet dat dan tegelijkertijd kunnen! Als dat nog enige toelichting behoeft dan ben je bij de foute botenbouwer. Weer een Italiaan ook nog. Hebben we hier geen botenbouwers?!

Halal gehaktbal | 21-08-18 | 16:01 | 3

het is toch echt de schuld van de opdrachtgever hoor. die faalt hier voor de tweede keer..... die italiaan wil alleen maar bootjes verkopen en als je dan de verkeerd eisen neerlegt is dat toch echt je eigen domme schuld

Captain_Dipshit | 21-08-18 | 16:12

Schijnt al de 3e of 4e keer te zijn maar Rijkswater(bodemloze)put. Maar als de bouwer het niet begreep is deze niet veel waard.

Halal gehaktbal | 21-08-18 | 19:12

De bouwer begrijpt het wel, maar door het ontbreken van de combinatie-eis kon de bouwer goedkope bootjes bouwen en de hoofdprijs vragen.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:36

Rubberboten horen in de Canal Pride thuis. Niet op het genderneutrale zeegebied!

Schormiggel | 21-08-18 | 15:55

De eerste de beste Colombiaan heeft een gofast die sneller kan op de oceaan, meer kan vervoeren en minder snel afschrijft.
Zijn die ambtenaren dan dan zo dom of zijn die Colombianen zo slim? Vrij naar L. van Gaal.

F. Jacobse | 21-08-18 | 15:52 | 1

Onze marine zal er inmiddels wel een aantal in beslag hebben genomen daar. Waarom niet hiernaartoe verschepen en inzetten bij Rijkswaterstaat?

Halal gehaktbal | 21-08-18 | 16:03

Niet zo naar nou, golfslag op de Noordzee is anders
En op papier klopte alles.
Net als bij de Fyra, de weggeparachuteerde dame van de belastingdienst had nog nooit een trein gezien maar wel een certificaat met goedkeuring inzake veiligheid ed afgegeven. Ook deze minister valt door de mand, zoals reeds eerder opgemerkt, pas na een WOB verzoek volgt onderzoek etc.
D66 staat voor ander bestuur heet het. Dat geloven ze zelf ook niet.

bwanabanjo | 21-08-18 | 15:50

Zeer vermoedelijk is dit 'geregeld' door hoge ambtenaren van RWS. Die vinden zichzelf zo enorm goed, dat ze niks aan de mensen hoeven te vragen welke er mee moeten werken. Types zoals Aleid Wolfsen, welke het altijd beter weten.
Dan gaan die 'hoge' ambtenaren naar Italië 'en worden daar door de fabriek in de watten gelegd (duur hotel veel eten en drinken etc.).
Als dan blijkt dat het in de praktijk niet werkt, willen de verantwoordelijken niet dat het in de openbaarheid komt, vandaar dat het pas na een WOB-verzoek boven water komt. Helaas zullen de verantwoordelijke dombo's gewoon blijven zitten.

Gemeen Mosje | 21-08-18 | 15:50

Mariniers hebben toch ook dat soort boten? Waarom heeft Rijkswaterstaat daar niet even gevraagd wat de eisen zijn die aan hun boten gesteld worden - ze varen over dezelfde golven.

Guido | 21-08-18 | 15:49 | 2

Mariniers, dezelfde golven? Qua patet Orbis!

F. Jacobse | 21-08-18 | 15:54

Wat dacht je van de kennis die bij de KNRM zit?

Fanshitter | 21-08-18 | 16:07

Te triest voor woorden dit.... dat zijn nb de kosten van een halve vreemdeling!!
Maar echt leuk de expertise van gs reaguurders bij elkaar, geeft vertrouwen en humor !! Blijft leuk

2CVOcean | 21-08-18 | 15:47

Kamervragen? Moet de minister nu aftreden?

Mannes | 21-08-18 | 15:43 | 1

Welnee. En de corrupte ambtenaren ook niet. Ze zijn nog lang niet klaar met het slopen van ons vaderland.

obominotie | 21-08-18 | 15:53

De postkamer zal al te hoog gegrepen zijn voor deze medewerkers RWS.

Bataaf | 21-08-18 | 15:42

Treinen, bruggen, boten, die italianen kunnen ook niets fatsoenlijks maken.

MX-DADDY | 21-08-18 | 15:41 | 1

Ho eventjes, ze kunnen overigens prima met geld omgaan, kijk maar naar hun staatsschuld.

Memek | 21-08-18 | 16:10

Kunnen ze niet doorgestuurd worden naar b.v de waterpolitie op de rivieren/meren ipv op zee? Man,man,man

steekmug | 21-08-18 | 15:41

U laat een gitaar bouwen. Wat moet die gitaar kunnen. a. hij moet electrisch zijn en b. ook akoestisch bespeeld kunnen worden.
De gitaar is klaar en wordt afgeleverd, het is een rechtshandig model, maar u bent linkshandig.
Ja dat had u er niet bij gezegd, was het commentaar van de bouwer.
Wat is dat dan voor een gitaarbouwer of beter wat was dat voor een boten- bouwer die totaal niet meedenkt met de klant.

Memek | 21-08-18 | 15:41 | 4

Dat was de zoveelste slimme Italiaan die die stomme Hollanders een poot uittrok!

Janas | 21-08-18 | 15:48

Jij als afnemer moet weten wat je wil.
Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 15:47

Zeker maar wat aan de bouw vooraf gaat is een plan van eisen.
En het is vrijwel vanzelfsprekend dat een bouwer met dat proces meedenkt.
Hij kan simpel u vraagt wij draaien doen, hij kan ook zijn expertise in de strijd gooien, en meedenken met de klant, al was het maar van: zijn we niets vergeten.

Memek | 21-08-18 | 16:27

Nee Memek, dat doet een bouwer nooit als hij voor de laagste prijs moet aanbieden. Dan denkt hij, wat staat er niet en hoe kan ik daar het best van profiteren.

Peerkeoud | 21-08-18 | 22:49
▼ 1 antwoord verborgen

"De bestelde speedboten waren bedoeld voor het grootste inspectieschip van de Kustwacht, de Barend Biesheuvel. Dat schip controleert op volle zee of Nederlandse vissers zich aan de regels houden."

Nou zink die grote ook maar af dan. Bijna alles wat er mis is met Nederigland weer in één artikel...

Joffri | 21-08-18 | 15:39

Ja hallo met de politie, we hebben nieuwe auto's nodig. Ze moeten hard kunnen en o er drempels kunnen.
Oké ik wacht op de nieuwe auto's.

Fiat Panda in ontvangst nemen doet.
Ja hij kan over dempels en 65 binnen de bebouwde kom is hard....

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 15:38 | 1

1 mln per panda....

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 15:39

Nederland kennisland. Wat een imbecielen die dit aanbestedingsrapport hebben geformuleerd. In het normale bedrijfsleven zou je met zo'n strop de verantwoordelijke hiervoor ontslaan maar ik vrees dat deze ambtenaren fijn uit het raam vandaag kijken. Glas, plas, was.

Matwetwe | 21-08-18 | 15:37

Gokje, deskundigen waren lid van de VVD, en hadden aandelen in het Italiaanse bedrijf ?
Zoiets kan echt alleen maar als je liberalen met geen enkele kennis van zaken via draaideurconstructies aan baantjes helpt.
Kansloos dit weer.

LinkseWreker | 21-08-18 | 15:36 | 1

Op de ministeries zitten verdraaid weinig VVD-ers. Allemaal PvdA D66

trottle | 21-08-18 | 16:27

In de boot genomen!!!

vanrechteren | 21-08-18 | 15:27

altijd makkelijk geld van een ander verkwanselen

L-Dopa | 21-08-18 | 15:27

Heeft Tonnetje Elias soms het plan van eisen geschreven, dat is pas een echte techneut.
Nou gaat zo'n aanbesteding echt niet met een fax berichtje of zo. Dan gaan amtenaren en "deskundigen" naar zo'n fabriek, daar worden vele vergaderingen aan besteed. (Wat dat al niet heeft gekost) En niemand, werkelijk niemand, zelfs de botenbouwer niet, die de vraag stelt: zeg eens Rijkswaterstaat moeten die boten en/en kunnen in plaats van of/of.
Zou zo'n botenbouwer niet in de gesprekken hebben genoemd dat ze niet alleen a kunnen leveren maar ook b en zelfs een combinatie van a en b.
Of was het zoiets van kop houden, wij vragen, u draait.
Ik kan me dit niet voorstellen. Als u een auto koopt dan wil die verkoper u toch ook het duurste model met alle toeters en bellen aansmeren.

Memek | 21-08-18 | 15:26 | 1

Nee, Tonnieboy zat met zijn hoofd boven het kip frituur. Dat was een andere aanbesteding.

F. Jacobse | 21-08-18 | 16:02

Ik heb zelf rubberboten gehad en er zijn geen rubberboten die 500.000 moeten kosten! Iemand heeft zich vorstelijk laten betalen!

moitambien | 21-08-18 | 15:13 | 5

Muchnadt | 21-08-18 | 15:19
Crap, nog een keer :
Tja, het zijn door Italianen gebouwde bootjes, een soort Fyra bootjes dus..........

Muchnadt | 21-08-18 | 15:20

En wat gebeurd er nu met die ambtenaren, of treedt het Pikmeer arrest nu in werking?

von Amsberg | 21-08-18 | 15:29

Die krijgen een ere-lidmaatschap van de VVD.

obominotie | 21-08-18 | 15:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is in ieder geval winst dat die sufkut ambtenaar voor veel te veel met verkeerde bootjes aan kwam kakken. Bootjes lijkt op broodjes en voor hetzelfde geld stond ie met een half gesneden bruin en een paar harde kadetjes op de kade.

Pedronegro | 21-08-18 | 15:13

.. zelfs een simpele rubberboot wordt stukken duurder wanneer de koper een in begrijpelijke dubbeltjes geïnteresseerde overheid is, die dagelijks de onbegrijpelijke miljoenen over de balk smijt.
Wat raar dat dit bootje niet met hoge snelheid over golftoppen kan ketsen zonder de inzittenden te lanceren, wie bedenkt dat ook.

Jan Passant mk2 | 21-08-18 | 15:11 | 1

waarom geen proefvaart gemaakt en verder , enige kennis van snelle boten opdoen kan je in Noorwegen , daar hebben ze boten die van golftop op golftop al 70 jaar in gebruik. ( voor de liefhebbers : S-spant )

15121937 | 21-08-18 | 15:26

Waarom geven ze die bootjes niet weg aan de Oranjes, hebben zij er weer 2 speeltjes bij....

JI-HAAT | 21-08-18 | 15:10

Misschien heeft Groen Links Amsterdam interesse?

veNeintje !!>* | 21-08-18 | 15:09 | 1

.. om rondjes te varen rond de walvissen in de gracht?

Jan Passant mk2 | 21-08-18 | 15:12

Waarom pas na een WOB verzoek?
Openbaar bestuur....

Ja na een WOB!
Is dat "openbaar bestuur"?

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 15:06 | 1

Krek wat ik dacht na het lezen van de eerste zin in het artikel.
De minister meldt de kamer. NADAT een krant een Wobverzoek heeft ingediend. En DAN gaat de minister ook een onderzoek instellen.
Had de krant geen Wob verzoek ingediend, dan hadden deze twee stenen bootjes nooit boven water gekomen.
Wat heb je aan zo'n minister? Is er een mogelijkheid als burger aan te geven geen vertrouwen in een minister te hebben?

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 15:21

Zo'n investeringen zouden eigenlijk vrijgesteld moeten worden van de aanbestedingsplicht. Dit kun je niet aan de grillen van juristen overlaten die gespecialiseerd zijn in aanbestedingen.

Bytemaster | 21-08-18 | 15:02

Haha, is dit echt waar..?
Moest ooit met spoed naar Vlieland, dit ging met een aluminium casco power-boat, het ging rete-hard en na minder dan ‘n half uurtje planeren kwam ik groen op het eiland aan... waarom heeft Rijkswaterstaat geen enkel overleg met Nederlandse zeelui..? Die weten exact wat er voor materiaal nodig is. Tevens waarom kiezen voor een fragiel Italiaans Fyra-bootje?

Koop dan ook een echte boot welke gekozen wordt door NL-zeeschuimers:
www.xo-boats.nl/ (xo-boats)

Veluwse-Eikel | 21-08-18 | 14:59 | 2

"waarom heeft Rijkswaterstaat geen enkel overleg met Nederlandse zeelui..? "

Nou, omdat de overheid het altijd beter weet, in dit geval wisten ze het 1 miljoen Euro beter. Bij de vorige aanbesteding voor twee boten met exact hetzelfde doel ook al. Bij onze overheid proberen ze het liever 9 keer fout en de tiende keer juist dan dat ze echte vakmensen en experts om advies te vragen.

Noltie | 21-08-18 | 15:05

Europees aanbesteden enzo, zodat degene die het voor het laagste bedrag kan doen de order krijgt. Dat is vergelijkbaar met de kwaliteit van troep die je bij de action kan kopen.

MogeWijEveOvergeve | 21-08-18 | 15:16

Je hoopt toch dat de van Brienenoordbrug nooit aan vervanging toe is en de Italianen de aanbesteding winnen.

spanarchist | 21-08-18 | 14:59 | 1

Sterk !

Muchnadt | 21-08-18 | 15:22

Kleingeld. 1 mijoen. Die ene rare minister klinkt het als muziek in de oren om 100x zoveel te betalen, en die wil er niet eens iets voor terug hebben.

Dutchbeaurouge | 21-08-18 | 14:58

Dezelfde reden waarom ICT-projecten bij de overheid in 100% van de gevallen falen.
Onduidelijke eisen, de hoofverantwoordelijken bij de overheid hebben eigenlijk geen idee wat ze precies nodig hebben en verkopers met een bedenkelijke moraal die er vooral op uit zijn om de overheid een poot uit draaien, en dat ook kunnen vanwege hun kennisvoorsprong.

spanarchist | 21-08-18 | 14:57

Verantwoordelijke ambtenaar aanklagen. Niet vanwege foutje in de specs, maar 500k voor een rib die met motoren max 75.000 kost. Nieuw, niet uit de Domeinen dump. Tel er wat inkoop en reiskosten bij op, dan heeft er iemand 8 ton verspild of gestolen.

Ray Skak | 21-08-18 | 14:54 | 2

Die gasten kunnen werkelijk niks, maakt ook niet uit, centen zat.
Paar aar geleden flikte RWS het om de snelwegverlichting s avonds uit te zetten, was te duur ipv een paar raamkijkers er uit te flikkeren mochten wij ons te barsten rijden in het donker.

Uw Verzekeringsadvis | 21-08-18 | 15:01

Inderdaad, graaiwerk op het hoogste niveau !

LinkseWreker | 21-08-18 | 15:41

"Jongens, jongens ze hebben geen combinatie-eis benoemd. We sturen ze nu 2 van die binnenwater dingen, daar kunnen ze niets op afdingen en dan komen ze later vanzelf terug voor 2 echt zeewaardige boten... Voor 2 keer zo veel geld. Hahaha"

Kortom, lachen, gieren brullen daar bij die Italianen.

Lood om oud ijzer | 21-08-18 | 14:53

Laat me raden de broekpeopambtenaren durften niet een testvaartje op volle snelheid te maken? Op papier leek 't allemaal prima dus kopen die handel, dat werk?

Enorm dikke lol ende rofl.

VeelTeSteil | 21-08-18 | 14:53

Aanbestedingsprocedures werken gewoon niet. Het programma van eisen wordt vaak slordig opgesteld en overleg met de gebruiker is niet mogelijk. Wel mag je, als leverancier, een paar vragen stellen maar je laat natuurlijk niet het achterste van je tong zien omdat deze gegevens ook gedeeld worden met de concurrentie. Gevolg is dat de gebruiker ontevreden is en je als leverancier geen relatie kunt opbouwen met je klant. Komt allemaal door die *** inkopers met hun nare processen.

Rebellis | 21-08-18 | 14:51

Rijkswaterstaat, wat een sukkels zijn het ook. Dan kun je wel de deltawerken, het beste wegennet van de wereld, de beste dijken en sowieso 1 van de beste infrastructuren van de wereld hebben. Maar 1 foutje en je bent volgens de zolderkamerhelden van geenstijl maar een stel sukkels.

neemaar | 21-08-18 | 14:51 | 1

Ingenieurs, werktuigbouwkundigen en architecten zijn een ander slag ambtenaar dan een stel raamambtenaren.

Noltie | 21-08-18 | 15:01

Als er nou één praktijk is waar we dringend van af moeten, dan is het wel aanbesteden. Het is duur, onpraktisch en niet in het belang van Nederland. Bovendien leidt het altijd tot een zesje. De aanbestedende dienst wil goed, snel en goedkoop. Maar als het goed en snel moet, is het nooit goedkoop. Als het goed en goedkoop moet, kan het nooit snel. En als het goedkoop en snel moet, kun je er donder op zeggen dat het nooit goed zal zijn.

Stijlicoon | 21-08-18 | 14:50 | 2

Aanbesteden werkt wel maar dan niet voor dit soort producten (of ICT-producten). Voor kantoorartikelen werkt het meestal prima.

Bytemaster | 21-08-18 | 15:05

Je laat gewoon de eindgebruiker zijn lastenboek opstellen, probleem opgelost.

Ik moet een speedboat hebben die bij zeegang van X meter nog vlot X knopen kan halen, minimum X personen kan meenemen minimum X kilo lading kan vervoeren en een autonomie heeft van Y Aan alle voorwaarden dient te worden voldaan.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 15:06

Laten we weer wat Italiaanse voertuigen bestellen , na treinen en helicopters kan dit niet fout .
Ik kan trouwens niet wachten op die in Italië gebouwde JSF .

Castor12 | 21-08-18 | 14:48

Die hele Europese aanbestedingsplicht zou per direct door de ple gespoeld moeten worden. Het is een krankzinnige verplichting, dat Europees aanbesteden. Hartstikke duur en onnodig ingewikkeld. Procedures die alleen maar belastinggeld kosten.
Wat je dichtbij koopt valt veel beter te controleren op kwaliteit.

marjen | 21-08-18 | 14:48 | 3

Die bouwfraude viel allemaal ook best mee.

Eierbal-is-fijn | 21-08-18 | 14:50

Die bouwfraude ging niet over kwaliteit maar over verboden prijsafspraken.

marjen | 21-08-18 | 14:55

Volgens mij werd het werd efficient verdeeld en werd voorkomen dat iedereen voor alle stukken bestekken moest aanleveren ( offertes ).

Eierbal-is-fijn | 21-08-18 | 14:57

Zouden er bij de volgende aanbesteding die Italië krijgt nu eens een keer ergens alarmbellen afgaan? Zo nee, voor 1 miljoen wil ik het wel in de gaten houden hoor.... Koopje.

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:47

Met een beetje verstand dok je pas nadat je die dingen uitgeprobeerd hebt, zeker met zo'n prijs. Maar ja, andermans geld rolt nu eenmaal gemakkelijk.

Wekkertje | 21-08-18 | 14:47 | 1

Je vraagt gewoon een test toestel aan alle aanbieders, en dat misbruik je tot het kapot gaat.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 15:07

75.000 al, gottegottegot, maak er 5 van

Bokito ergo sum | 21-08-18 | 14:46

Ze moesten door hoge golven kunnen varen én met hoge snelheid, maar er stond niet dat dat tegelijkertijd het geval moest zijn.
Alsof je een auto koopt die harder dan 200 km per uur moeten kunnen rijden én over airco beschikt, maar waarbij de airco bij hoge snelheden niet werkt.
Ik hoop dat er in ieder geval een ambtenaar een leuk zakcentje over heeft gehouden, zoveel incompetentie is anders zorgwekkend.

spanarchist | 21-08-18 | 14:46 | 1

Haha ik heb een alfa romeo gehad. Als ik 200 reed wilde het dakraam niet meer dicht...

Ries13 | 21-08-18 | 16:06

Die bootjes zijn ontworpen op 'hoge' Middellandse Zee golfjes. Wie weet of deze bestelling een hoax is om ze daarna te verpatsen aan een migranten vissende NGO in de Middellandse Zee. Of met minister Sigrid Kaag aan de Palestijnse Navy cadeau te doen. Stinkende instinkers. Ezels stoten zich niet twee keer aan dezelfde steen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-08-18 | 14:43

Een half miljoen voor een rubberbootje , ik heb nog een paar Italiaanse piepschuim reddingsvesten die er bij passen voor 40.000 stuk !

Castor12 | 21-08-18 | 14:38 | 1

40.000! Hoe kan je zo onder de markt gaan zitten met die prijs. Oneerlijke concurrentie door subsidie?

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:43

5 ton per RIB??? Ligt er een vergulde Lamborghini V12 in die dingen???

Harry Turtle | 21-08-18 | 14:37 | 1

Kijk op marktplaats al voor 20k.Misschien wel.+1.Ze kunnen hem.ook eerst van de trailer halen????

flesje | 21-08-18 | 14:52

Italianen. Die zijn toch ook goed in bruggen bouwen?

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:37 | 1

Of treintjes, helicopters of straaljagers.

Feynman | 21-08-18 | 14:38

Waarom niet gewoon een Nederlands kwaliteitje? youtu.be/ing_knMSm-E Uit voorraad leverbaar.

Feynman | 21-08-18 | 14:35 | 6

Hetkanverkeren | 21-08-18 | 14:49
Dat ding laatst gezien in de haven van Bergen, is een stealth catamaran met twee P&W straalmotoren, vaart > 60Kts (>110 kmh), het enige waar de bemanning niet zo gelukkig mee was, is het boordkanon, dat komt uit Italië...

Tjemig | 21-08-18 | 15:10

Hoi Feynman, 60 knopen bij zeegang 6: zelfs deze oude infanterist weet dat het daar niet over gaat. Ik word al groen als ik naar een golf kijk. Maar toch: het vraagt weliswaar het nodige zeemanschap (m/v/x) maar is zeer effectief. Van de aloude drakenboten van de vikingen tot en vooral met: www.youtube.com/watch?v=inLBea7OiNc Maar dan nog vele malen dodelijker.

Hetkanverkeren | 21-08-18 | 15:27

Tjemig | 21-08-18 | 15:10 Het voormalige Oto Malero is niet voor niets hofleverancier van de KM. M.u.v. van de oude (70 jaren plus) boordkanons van die o zo hypermoderne LCF's toentertijd. Met uitzondering van de KLu koester ik nog steeds het vertrouwen dat onze krijgsmacht er nog steeds is voor onze bescherming. Waarvoor we als burgers wel eens een keertje wat reciproke dankbaarheid mogen gaan tonen.

Off topic: Rheinmetall doet interessante dingen op het gebied van vuurkracht op de grond: www.thedrive.com/the-war-zone/22895/it... Vuurkracht: er is geen betere. Zie vooral ook de lichtere variant. Hoe het nu staat met de 130 mm variant voor de nieuwe Europese tank weet ik ff niet.

Hetkanverkeren | 21-08-18 | 15:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien is het een goed idee om dat stalen frame aan de onderkant er eens af te halen dan zal je zien dat dat ding een stuk makkelijker over het zeetje schiffelt .

Texacoballletje | 21-08-18 | 14:34 | 1

Ssst. Eerst die twee opkopen, dán dat frame er af slijpen en hup, verkopen aan de overheid voor een miljoen.
Er zijn vast ambtenaren die dut serieus nemen...

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 14:45

De aanbestedingsblunder is des te pijnlijker, omdat het al de tweede in successie is. De vorige speedboten van de Barend Biesheuvel voldeden namelijk evenmin (geheel) aan de gebruiksvereisten.

parterretrap | 21-08-18 | 14:34

Tsja, zo'n multipurpose Kustwacht: www.kustwacht.nl/nl/algemeen.html . S.v.p. linea recta naar de nl.wikipedia.org/wiki/Douane_(Nederla...) (serieus!, meer valt er blijkbaar niet over te melden!) OPV's inclusief FRISC 's meegeven als bruidsschat (2 voor de West, 2 voor trainingsdoeleinden hier) en van het uitgespaarde geld de KM 1 Sigma per 2 jaar aan laten schaffen. Kunnen de Britten nog wat van leren: www.defensenews.com/naval/2018/08/17/... Wordt vervolgd. En dan heb ik het niet over de verantwoordelijke clusterfuck van ambtenaren.

Hetkanverkeren | 21-08-18 | 14:33

Paar luidspeakers er op om met 130 decibel (house)muziek te kunnen afspelen en een paar kratten pils (plus een koelbox vol rose voor de dames) en je hebt de ideale boot om met je vrienden een beetje door de Amsterdamse grachten te varen.

Osdorpertje | 21-08-18 | 14:33 | 1

Paar turrets erop en wie maakt je wat.

VeelTeSteil | 21-08-18 | 14:50

Het korps mariniers heeft tig van zulke boten. En die doen het uitstekend. Ik denk dat deze deal een smerig randje heeft. De buit wordt met die Italo´s gedeeld. Dit zaakje stinkt.

squadra | 21-08-18 | 14:33

Die nieuwwaarde is volkomen belachelijk. Dat soort bootjes zijn voor 10k (ex motor) al te produceren... de rest is winst.

XaleX_2 | 21-08-18 | 14:32

Dit doet me weer denken aan die ene ambtenaar tijdens het Fyra onderzoek.

vraag: en werd er niet gecontroleerd of alles goed ging?
antwoord: ja zeker
vraag: en waaruit bestond die controle dan?
antwoord: we vroegen regelmatig aan de italianen of alles goed ging.

trottle | 21-08-18 | 14:32

500k voor zoiets? Hoe dan? Daar hebben een aantal ambtenaren hun zakken gevuld. Ambtenaren die niet bij Noord-Zuid betrokken werden en daarom flink geld zijn misgelopen daar.

Neuk de ambtenaar! | 21-08-18 | 14:31

Lekker dan, 500K per stuk en dan proberen te verkopen voor 75K!
RHIB uit je lijf als je het mij vraagt!

DarkHorse1974 | 21-08-18 | 14:30

Leren we dan nooit van aankopen zoals de Fyrafaaltrein (kosten 772 miljoen) en de roestende HN90 helikopters (kosten 106 miljoen)? Koop nooit iets waarbij Italianen als fabrikant betrokken zijn.

SergeantPierlala | 21-08-18 | 14:28 | 3

Bruggen bouwen kunnen ze ook al niet. Alle mensen van wie de achternaam eindigt op een o of een i zijn niet te vertrouwen.

Theo? | 21-08-18 | 14:31

Alle mensen van wie de achternaam eindigt op een o of een i zijn niet te vertrouwen.

Aldus Theo.

Waarvan akte. ;)

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 14:40

Alleen voor kofie machines kan je ze vertrouwen en dan moet je nog bij de pinken zijn. Voor het ogenblik dat er ook maar 1 electrische draad aan te pas komt maken dat je weg bent.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 14:42

Ik neem aan dat tijdens het proefritje niet te hard gevaren is om de champagne te sparen ....

Simon_GS | 21-08-18 | 14:27 | 1

Doet me denken aan die nederlandse trein-inspecteur die de bouw van de Fyra's in de gaten moest houden en de hele dag alleen maar foto's vanaf het strand zat te twitteren.
Tot de Fyra-faal bekend werd en zijn twitter snel gewist.

2voor12 | 21-08-18 | 14:30

Italianen iets high-tech laten bouwen, altijd een goed idee...
Denk aan de Fyra en die brug bij Genua.
Drie maal raden waar de Nederlandse F35’s gebouwd gaan worden..

Wijze uit het Oosten | 21-08-18 | 14:26 | 2

29 in Cameri, Italy. Wat kan er mis gaan?

TheseDays00 | 21-08-18 | 14:39

Als de eerste 10 naar beneden gendonderd zijn is het misschien eens interresant om na te gaan waar ze geasambleerd zijn.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 14:43

En wederom een aanbesteding waar de italianen als winnaar, lees de goedkoopste, uit de bus kwamen. Dit soort speedboten waarmee snel door hoge golven gevaren kan worden is ruim voorhanden.
Maar ja "europese aanbestedingsregels" en ambtenaren die lang naar school zijn geweest om alles te leren over hoe het procedureel en juridisch helemaal zou moeten.
De italianen waren zoals meestal op zoek naar sukkels en wie zoekt, die vindt.

Pierrepoint | 21-08-18 | 14:25 | 1

Nochtans zijn er trucjes voor om je van dat soort aanbieders te ontdoen, dat soort contracten evalueren was een van mijn geliefde bezigheden in een vorig leven. Cruciaal in deze is een ijzersterke call for tender te schrijven. Eentje waar duidelijk je eisen in vermeld staan.(Maar niet zodat ze op een mogelijke mededinger alleen van toepassing kunnen zijn.) Je moet er verder voor zorgen dat je een goed weegsysteem op poten zet, eentje waar de bodembieders alleen maar voordeel uit halen als ze ook een technisch, kwalitatief + service dossier afleveren dat in orde is en waar ze ook stevig op scooren.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-18 | 14:53

Ik weet niet hoor, maar is 500.000€ voor een rhib sowieso niet aan de hoge kant? Zelfs al zouden ze perfect voldoen?

Crankhead | 21-08-18 | 14:23 | 5

Custom made is altijd duurder.

Cunts-en-kitsch | 21-08-18 | 14:34

Ja maar geen 500000 euro, dat slaat echt nergens op.

Wiezewalakristalix | 21-08-18 | 15:53

Aan de hoge kant? Zoiets hoort niet meer te kosten dan €1,5 ton per stuk,
Wat is het nou helemaal? Een polyester basis in V-vorm,een veredelde tractor binnenband rondom met ingegalvaniseerde handgrepen, een stel stootwillen , verstevigde achtersteven om de motoren aan te hangen, brandstoftank en appendages, Een stuurstand, voldoende zitplaatsen met veiligheidsgordels, een paar kisten om de accu, water en wat pakken kano's ( haha) in te kunnen meenemen, navigatie verlichting/radar en communicatie apparatuur.
Ik zie dus een gat van 7 ton en los van de fouten in de aanbestedings formulering is dat nogal wat.... voor 2 ribjes. Ik vermoed een aantal strijkstokken/diepe zakken.
Zelfde verhaal gaat op voor de kosten van onderhoud van het schip van prinses Beatrix.
Ik heb die schuit van dichtbij bekeken en ik moet zeggen dat het er allemaal tip top uitziet. ( een prinses waardig) maar zoals vaker voorvalt: Met geld van een ander kun je ( meestal) leukere dingen ( laten) doen dan wanneer je het zelf moet ophoesten.

loze stijl | 21-08-18 | 18:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Met één van die motoren, en zonder die idiote kantelzak op de achterkant: heerlijke boten, goed geschikt voor hun taak. Maar als je alles over specificeert eindig je met een bak ellende. Veel te veel gewicht achterin.
Twee motoren = dubbele kosten, dubbel gewicht, 15% meer snelheid.

Coffee Party | 21-08-18 | 14:22 | 2

Iets met een redundancy eis denk ik, niet heel gek.

Harry Turtle | 21-08-18 | 14:41

Harry Turtle, 1 motor en een setje plastic roeispaantjes van de Wibra, kom je al een heel end.

EEnzame SchizofrEEN | 21-08-18 | 15:04

Op een gegeven moment waren die bootjes nodig omdat vissers elkaar waarschuwden in een whatsappgroep wanneer de Barend Biesheuvel de trossen losgooide. Overheid zat op het laatst mee te lezen.

Van Urk | 21-08-18 | 14:22 | 1

Username checks out.

VeelTeSteil | 21-08-18 | 14:45

nou nog Italiaanse troep kopen dat wel of niet de lucht in kan dan hebben we ter land,ter zee en in de lucht faalaankopen gehad. Alsof Nederlanders geen boten kunnen bouwen?

ungah | 21-08-18 | 14:22 | 3

De JSF wordt in Italië gebouwd. Bij ansaldo breda , bekend van het Fyra succes.

Crankhead | 21-08-18 | 14:26

De JSF, daar komen nog wel kosten bij, want Trump en Erdogan zijn boos, dus geen faillissementen Fyra voor Turkije. Dus onze JSF duurder.

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:32

@Crankhead

Er komt ook niks goeds uit breda...

Ries13 | 21-08-18 | 15:58

Iets zegt in mij dat rijkswaterstaat (bewust) in het ootje is genomen... https://www.defender.com/product.jsp?id=4117189

ikdenkwat | 21-08-18 | 14:22 | 1

Onze overheid bestaat uit mensen die niet op de vrije markt kunnen overleven. Iedereen die geen ambtenaar is redeneert en onderhandelt vele malen sneller en doordachter.

Voor eenieder die geen ambtenaar is hangt hun baan er vanaf als ze constant fouten en slechte deals maken. Het enige wat er mis kan gaan voor een ambtenaar is dat het geld op is en ze meer budget moeten vragen.

Noltie | 21-08-18 | 14:47

Er worden perfecte boten .gebouwd in IJmuiden bewezen stabiel op hoge zee en sneller dan deze troep, knrm Atlantic of in Engeland voor de rlni, deze boten kosten een fractie en werken wel

Rest In Privacy | 21-08-18 | 14:22 | 4

Mag niet, moet verplicht internationaal aanbesteed worden al weet iedereen dat dat dan duurder word. IS een regeltje uit Brussel.

2voor12 | 21-08-18 | 14:35

Is bekend Europees aanbesteden komt 200 tot 400% duurder uit en werkt niet of nauwelijks

Rest In Privacy | 21-08-18 | 14:49

Kwestie van de beoogde bouwer even vragen over een luchafspraak en de aanbesteding zo schrijven dat zij als beste uit de bus komen. Je weet wel, hoe de rest van europa zn "europese aanbesteding" doet. Maar ja, Nederland moet zo nodig braaf zijn terwijl iedereen weet dat dit soort processen OVERAL ter wereld zo corrupt als de pest zijn.

Gregovic | 21-08-18 | 15:33
▼ 1 antwoord verborgen

€500.000?? Per bootje, kijk eens even bij diegene in de garage die die dingen besteld heeft. Voor dat geld heb je er minimaal 5 die ook nog eens 40kmph sneller varen. Dit stinkt naar fraude.

JeWeetToch!? | 21-08-18 | 14:22 | 1

Precies.
Maar wat verwacht je dan als je in Italie zaken doet.

HA, BIER!1! | 21-08-18 | 16:25

Per bootje 500.000 euro betaald en dan kan je ze niet verkopen voor 75.000 euro per stuk? Bij iedere autodealer zou je je pas gekochte nieuwe blik zo weer terug kunnen verkopen met verlies, waarom kan dat niet met die bootjes?

JI-HAAT | 21-08-18 | 14:21 | 5

Het Italiaanse bedrijf verschuilt zich achter de formulering; er staat nergens aangegeven dat het 'én' moet zijn i.p.v. 'óf'. Het ministerie haalt schouders of en zegt: "Oeps.", voor de tweede keer alweer.

Glas. Plas. Was.

Noltie | 21-08-18 | 15:17

En de kiezer haalt ook zijn schouders op, en kruist weer keurig het juiste vakje aan.

obominotie | 21-08-18 | 16:08

obominotie | 21-08-18 | 16:08

In alle eerlijkheid, als jij je stemgedrag aanpast om een blunder van een miljoen ben je ook niet helemaal lekker. Grote lijnen vs. klein bier.

Noltie | 21-08-18 | 16:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we ze niet verkopen aan Libië?

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:21 | 1

Daar staat nog een helicopter..

Jimmy Mc Clure | 21-08-18 | 14:32

Verantwoordelijke personen hoofdelijk aansprakelijk stellen.

Reagurend_Nijlpaard | 21-08-18 | 14:20 | 1

Wie was verantwoordelijke contractmanager? Meteen ontslaan.

de Voorzittert | 21-08-18 | 15:08

De luchtmacht kocht ooit de-ice trucks voor vliegbasis Eindhoven om de vliegtuigen schoon te spuiten als er sneeuw of ijs op lag. Helaas kregen ze de motor van de truck vrijwel niet gestart bij koude temperaturen.

sneakysnake | 21-08-18 | 14:20 | 1

Heerlijk dit soort anekdotes. Ik heb even flink ge-rofl-ed.

VeelTeSteil | 21-08-18 | 14:42

Ik weet nog een plek waar ze er erg blij mee zullen zijn , na die 313 sjoemel zonder bon auto's kan dit staatsgeheim er ook wel bij .

Jetstream | 21-08-18 | 14:19 | 3

In de woestijn is weinig water......

Lupuslupus | 21-08-18 | 14:21

Fatamorgana.

dondiego | 21-08-18 | 15:18

Die bootjes komen dan wel direct weer terug, met een paar dozijn aan asielzoekers. Niet te verwarren met vluchtelingen, die het geld niet hebben om de smokkelaar te betalen.

witdusracist | 21-08-18 | 15:58

Vanuit de overheid bekeken is het geld al uitgegeven en dus is iedere opbrengst winst. Water under the bridge, you know.

Glasgow Argus | 21-08-18 | 14:19

Super jammer natuurlijk dat dit al de 2e keer is dat het mis ging
Wat is er moeilijk om bij zo'n aanbesteding even te googlen op het materiaal wat andere landen gebruiken?

Is dit nog nieuws? | 21-08-18 | 14:18

Tekst op plaatje klopt niet. De boten kostten per stuk 500.000 euro en worden voor 75.000 euro per stuk aangeboden.
Moet dus zijn:
Kost 500.000 euro
Mag weg voor 75.000 euro
Nul (0) keer mee gevaren

koeberg | 21-08-18 | 14:18 | 2

Nog een hoop geld voor zo'n drijvende Fyra.

Muxje | 21-08-18 | 14:18

Ik heb geen idee hoe een beetje RIB zo verschrikkelijk duur kan zijn. Daar is zoals altijd heel veel fout gegaan.

HA, BIER!1! | 21-08-18 | 16:23

Nou en, het geld klotst hier in NL tegen de plinten op.

Mark_D_NL | 21-08-18 | 14:18 | 1

Misschien kunnen we riejanna vragen of die nog wat projecten heeft? Met slagen van 100 miljoen ben je lekker snel bij de bodem.

two ball cane | 21-08-18 | 14:51

Volgens mij weet iedereen die een beetje verstand heeft van varen dat lichte bootjes heel snel kunnen gaan,maar niet over hoge golven,dat zijn dan sprinkplankjes.

miko | 21-08-18 | 14:16 | 2

Ik heb weinig verstand van varen maar kijkende naar die bootjes leek me dat ook. Verstand van varen is denk ik dan ook niet lijdende voor die wetenschap, is meer een IQ kwestie zo lijkt het.

bicycle | 21-08-18 | 16:02

Behalve als je lijdend bent aan het gebrek aan genoeg IQ punten, zie je snel genoeg dat deze schuitjes niet voldoen.

HA, BIER!1! | 21-08-18 | 16:18

*Zucht*
In de documenten ontbrak een zogeheten combinatie-eis. Er stond dat de boten op hoge snelheid en door hoge golven moesten kunnen varen, maar niet dat dat ook tegelijkertijd moest kunnen.

small_town_dude | 21-08-18 | 14:16 | 2

lol

Lupuslupus | 21-08-18 | 14:22

Het probleem is zoals gewoonlijk weer dat de verantwoordelijke ambtenaar de ballen verstand heeft van waar hij me bezig is. Hij zal nu wel gepromoveerd worden naar minister omdat ontslaan en omscholen naar een vak volstrekt onmogelijk is.

W_F | 21-08-18 | 19:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken