Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Universitair docent noemt kritiek 'racisme'

Customer service how can i help you

Geinige ingezonden brief uit de genderbenderwereld van de universitaire safe spaces. Slecht verstaanbare Indiase docent Rechtsgeleerdheid aan de Uni Tilburg klaagt over RACISME bij kritiek op haar beroerde binnensmondse Engels.

Hoi GeenStijl,

TL;DR: een Indiase universitair docent is in de evaluatie van haar vak aangesproken op haar slechte Engels, zij vindt dat aanstootgevend, beledigend en discriminerend en dreigt met rechtszaken.

Ik ben student rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Tilburg (officieel natuurlijk 'Tilburg University') en kreeg vanochtend onderstaande e-mail in mijn inbox. Dit semester heb ik het vak 'The World's Legal Systems' gevolgd, dat voor een deel door een Indiase universitair docent, dr. Geertanjali Srikantan, wordt gegeven. Zij is een native speaker van Engels, maar wel met een heel zwaar Indiaas accent. Bovendien praat zij binnensmonds, waardoor zij best slecht te verstaan is. Dat heeft een student (niet ik) ingevuld bij de vakevaluatie, die je altijd na afloop van het semester kan invullen. Deze evaluatie is bij de docent in het verkeerde keelgat geschoten en zij heeft vervolgens aan alle studenten deze e-mail gestuurd. Bovendien is op BlackBoard (het digitale onderwijssysteem) dezelfde boodschap geplaatst. De tekst van haar e-mail spreekt voor zich. Kunnen jullie misschien hier wat mee?

Mochten jullie iets online zetten, mij wel graag anonimiseren, ik moet het vak nog halen,

Met vriendelijke groeten,
[NAW bij redactie bekend]

---------- Forwarded message ----------
From: G. Arcot Srikantan
Date: 2018-06-30 9:03 GMT+02:00
Subject: The World's Legal Systems 2017-2018: Comments in Course Evaluation
To: 

Dear Students, 

This concerns the ongoing evaluation of this course at http://evaluatie.uvt.nl.

I have reported the following comment as being offensive, insulting and discriminatory as per the Code of conduct of the University to the Education Support Team.

"De docent die de colleges gaf over Islamitisch en Indiaas recht sprak slecht Engels. Vooral de uitspraak laat soms te wensen over en heb ik als storend ervaren."

As you may be aware, student evaluations determine the existence of a course and a lecturer’s chances of promotion and tenure. It is in this context that I view the abovementioned remarks as an effort to link my English language proficiency (a requirement in the evaluation) to my accent, which is a product of my cultural background and my national origins. This is illegal and discriminatory under European law and in many jurisdictions including the Netherlands. Accent discrimination is acceptable in certain forms of pedagogy when it involves very young children and in the case of language teaching (although that is legally questionable – please see Case: 2177/2009/(TN)DK).  I can assure you that you will have an extremely hard time convincing any court of law in the Netherlands that I do not have a good command of the English language. 

It is important that we treat each other in a respectful and ethical manner. Please ensure that your comments and feedback in the evaluation of this course meet these requirements. I welcome constructive and productive feedback based on a neutral evaluation of my teaching skills and not based on my accent, gender and cultural background. Many of you have provided such feedback and I would like to encourage others to continue doing so.

I remain committed to our university’s goals of endowing students with knowledge, skills and character and will work with students to realise this goal.

The content of this announcement solely reflects my views. 

Yours sincerely,
Dr.Geetanjali Srikantan

Reaguursels

Inloggen

Indiërs. Blijft apart volk om mee te werken. Enorm statusgedreven, qua technisch niveau vaker middelmatig dan uitblinkend, en op een paar uitzonderingen na matig tot slecht verstaanbaar. Chinezen versta je ook niet allemaal even goed, maar die zijn een stuk bescheidener.

Akiron | 03-07-18 | 10:02

dat AMOR-FM versta ik ook geen zak van, behalve de reclames voor tropische supermarkt hier en goedkope juwelier daar, en dan ook het hele adres en telefoonnummer opdreunen

etwaboy | 03-07-18 | 09:53

Ik kan de tekst van de email prima lezen. Ook uitstekend ,alhoewel a little stiff, Engels. Misschien kan de docent voortaan per email lesgeven.

batvoca2 | 03-07-18 | 07:55

Bij de TU Delft zijn veel bacheloropleidingen officieel in het Nederlands, en de masteropleidingen in het Engels. Bij het aannamebeleid van nieuw wetenschappelijk personeel wordt wel geeist dat ze goed Engels spreken. Het bestaande personeel moet een officiele Engelse taaltest doen en wie te laag scoort moet op bijscholingscursus. Wordt ook allemaal strak bijgehouden in je personeelsdossier. Bij vakevaluaties wordt standaard gevraagd of de docent goed en verstaanbaar Engels sprak.

Aan de nederlandse taalvaardigheid worden geen eisen gesteld. Geen tests, geen verplichte bijscholing, geen vragen bij de evaluaties, geen vinkjes in personeelsdossiers, niets. Langzamerhand zie je dus dat er steeds meer bachelorcolleges in het Engels gegeven worden, ondanks dat de opleiding officieel in het Nederlands is. Gewoon omdat het percentage Nederlands sprekende docenten gestaag daalt.

Ivoren Toren | 03-07-18 | 07:40

en mogenlijk heeft ze gewoon een punt. Mijn ervaring als ik weer eens in Europa ben is dat Europeanen vooral goed European English verstaan. Dat is Engels met een Duits, Nederlands, Frans accent + zinsbouw waar de Engelstalige wereld geen touw aan vast kan knopen.

lieverdeauddanreaud | 03-07-18 | 03:17 | 1

Ze heeft geen punt, stakker. Ze praat gewoon binnensmonds en daardoor kut, en trekt bij een eerste de beste feedback middels evaluatie sheet direct de racisme kaart. Door mensen zoals jij die hier begrip voor hebben gaat dit land en continent naar de knoppen. Bedankt, hoop dat je tevreden bent met je zelf.

MoltisantiBeer | 03-07-18 | 07:12

Zeg Dr. Grietjansammernappels Schrikervan, een good command of the written English language is van nul en gener waarde als niemand je kan verstaan door een afgrijselijk accent en binnenmonds gemompel. Goede verstaanbaarheid is een onontbeerlijk element van de teaching skills in mondeling onderwijs. Daar is best wat aan te doen, maar dat kost wel enige inspanning. Maar daar ben je kennelijk te lui voor (ook gezien het feit dat er al eerder over geklaagd is), en dus trek je maar weer eens de diskriminaaasie kaart, en probeer je indruk te maken met je courts of law in the Netherlands. Je speculeert er zeker op dat laffe universiteitsbestuurders voor dit soort chantage zullen zwichten. Helaas is dat nog niet eens zo onwaarschijnlijk. Hopelijk zullen nu meer studenten zich beklagen over deze slechte teaching skills. Ga nou maar als de wiedeweerga weer terug naar je heilige koeien, hier heeft zo‘n arrogant en lui wijf als jij niets te zoeken.

Argyronauta | 03-07-18 | 00:21 | 1

Ik wilde nog wat schrijven onder dit topic, maar vat het wel zo'n beetje samen.

WasHetMaarMakkelijk | 03-07-18 | 03:22

Iets Islamitisch en kritiek is altijd discriminatie, nazi of fout. Deze reactie van dr. Srikantan lijkt een soort digitale eerwraak.

Inflammatorist | 02-07-18 | 22:49

341 reaguursels!

Serious topic bitches... GS, blijf dit gevalletje monitoren! Student blijf waakzaam want 'een volk dat voor tirannen zwicht.... '

Nimby_007 | 02-07-18 | 22:31

Laat maar komen die rechtszaak. Ik werk *vaak* met mensen uit India die met een accent spreken en na jaren ervaring kan ik er meestal wel chocola (dat mag, je hebt witte én bruine) van maken. Maar soms moet je bijna helderziend zijn om te snappen wat er gezegd wordt.
Die rechter kan een voorbeeld stellen, waarna er in hoger beroep hartelijk gelachen kan worden over zoveel lange-tenendomheid van die schooljuf, maar waarschijnlijk wordt ze al met een strenge toespraak weggestuurd.

xspalm | 02-07-18 | 22:30

Als docent verstaanbaar moeten zijn, het moet niet gekker worden in dit gave landje.

Cor Netto | 02-07-18 | 22:20

Dus geen kritiek op haar Engels, alleen op haar uitspraak, als dat al goed is voor gang naar de rechter zal het daar druk worden. Misschien een tripje naar de nonnen in Vucht die schijnen wat te kunnen met talen.

Umberto die trotzoni | 02-07-18 | 22:07 | 1

Vught, dat is.

schijtzat | 02-07-18 | 23:33

Op haar pik getrapt

Rest In Privacy | 02-07-18 | 21:57

Deze Kwalitatief Uitermate Teleurstellende docente doet de volksnaam van de Katholieke Universiteit Tilburg eer aan...

Mark zit te Dutten | 02-07-18 | 21:53

Ik heb Indiase buren en ze spreken mij wel eens aan in hun Indiase steenkolen Engels. Daar valt gewoon geen gesprek mee te voeren want dat leidt alleen maar tot misverstanden. Ik versta hun Engelse bewoordingen niet tot nauwelijks.

Futurum | 02-07-18 | 21:46

Iets dergelijks had ik en anderen ook tijdens een project met een Russische, ze sprak Nederlands maar was waarschijnlijk door haar Russische gedachtegang / vertaling nauwelijks te volgen. Om geen verkeerde conclusie te trekken zei ik altijd, kan je mij dit op schrift sturen in de hoop dat ik er dan wel wijs uit kon worden wat ze nu eigenlijk bedoelde.

Futurum | 02-07-18 | 21:41

Hulde aan de studenten die dit openbaar hebben gemaakt. Het zijn geen klikspanen maar critische klokkenluiders. Ga zo door met dit soort foplieden te ontmaskeren. Onze zegen hebben jullie!

Nimby_007 | 02-07-18 | 21:14 | 1

Dear expats who have come here to follow your introduction course "cultural patterns". Let's get right on with our first lesson. In the Netherlands, sometimes, we can be perceived as a bit blunt by people who are new in this country. Please don't make this mistake, we are not blunt, we are just a bit frank, keeping it real so to say.....

jdb1979 | 03-07-18 | 10:00

Dear Dr. Geertanjali Srikantan,

You have created a mess. Don't come to The Netherlands and impose your Indian cultural pattern of top-down authoritarian behavior on our Dutch students. You have aggressively threatened and intimidated our students, that according to Dutch values, are encouraged to do critical thinking. Actually, your Indian authoritarian behaviour is far from academic values too, which you pretend to pursue.

I should thank you as well. I am teaching cultural patterns to expats in The Netherlands. You have provided me with an excellent case of how to totally fuck up things based on higher caste arrogance. You do not know how to behave as guest in your host country.

With regards,

Nimby_007 | 02-07-18 | 21:12 | 1

Haha, misschien kan die studente dit even op haar blackboard plaatsen. Mooi stukkie.

xspalm | 02-07-18 | 22:32

Engelse standup, engels ondertiteld. Indian student abroad. Uitspraak, binnensmonds en ratelen. Klopt allemaal.
www.youtube.com/watch?v=xU-zhajzad4

Alquest | 02-07-18 | 21:07

Zie je het al voor je : Nederlandse docent op Engelse uni doet daar hetzelfde omdat er geklaagd werd over zijn Prownounsiasjon ! Dat mens moet gelijk de zak krijgen.

Kim-Jung-Un | 02-07-18 | 21:02

Mijn collega's en ik verstonden er ook écht geen reet van, van die Indiërs waar je mee samenwerkte en die dachten dat ze Engels spraken. Uiteindelijk hebben we het contract niet verlengd en zijn we met blanke Europeanen en blanke Zuid-Afrikanen en Australiërs van de Germaanse stam verder gegaan. Dat werkte tenminste.

Canninefaatje | 02-07-18 | 20:58

Links is ontspoord gevoels'denken'. Als het maar goed voelt! Het aslim taslam klinkt wijd en zijd en de linksmens kirt 'wat een mooie taal is het toch ook!' en 'die baarden zijn zo modieus!'. Als het kromzwaard zoeft zal men nog steeds de poorten openzetten, de mensenrechten weet je, een kind onder de evenaar is meestal maar een bedelaar en de wereld is van iedereen!

HoogToontje | 02-07-18 | 20:58

Ik had vorig jaar een cursus van 5 dagen op ons hoofdkantoor, een Maleisier was de docent, ook die kerel was amper te verstaan.

"It is in this context that I view the abovementioned remarks as an effort to link my English language proficiency (a requirement in the evaluation) to my accent, which is a product of my cultural background and my national origins"
Gelul, genoeg mensen die engels als 2e taal hebben en accentloos of 'oxford engels' spreken.
Scandinaviers bijvoorbeeld, zijn vaak erg goed te verstaan in het engels.

"This is illegal and discriminatory under European law and in many jurisdictions including the Netherlands. Accent discrimination is acceptable in certain forms of pedagogy when it involves very young children and in the case of language teaching (although that is legally questionable – please see Case: 2177/2009/(TN)DK). "
Gelul, je niet professioneel goed verstaanbaar maken heeft niets met discriminatie te maken.

"I can assure you that you will have an extremely hard time convincing any court of law in the Netherlands that I do not have a good command of the English language."
Een docent rechtsgeleerdheid zegt dit ?
Nou, laat die docent maar eens college geven in die rechtzaak, dan wil ik nog wel eens zien hoe een rechter daar over denkt....

gas-man | 02-07-18 | 20:47

Afgelopen winter zat ik op een tech-bijeenkomst waar diverse professoren mochten vertellen over nog te ontwikkelen nieuwe techniek/gadgets. Iedereen sprak daar anders Engels en helaas waren zowel de Fransman als de Indiër niet fatsoenlijk te volgen en dat ligt niet aan mijn begrip van de taal. Vooral die Indiër sprak met zijn typische accent zo dik en zwaar en vooral eentonig dat ik in slaap sukkelde.

Verbandmeester | 02-07-18 | 20:07

Stuur die docent terug naar india - waar ze haar wel verstaan.

Overigens, wie in d euniversiteit heeft dit grandioze talent indertijd aangenomen?
En is het een tijdelijke positie? Hoop van wel, want deze docent heeft zich in de Nederlandse universitaire gemeenschap duidelijk totaal onmogelijk gemaakt.

ljcoster | 02-07-18 | 20:05
-weggejorist-
Mijn2centen | 02-07-18 | 19:56

As she will probably read this, a message in english. If your accent is so strong people canto make sense of what you say you need to work on that - instead of refering to your cultural background - there is simply no justification for the fact students dont get what you say because of a culturally determined accent, that argument is really weak and has no face validitity at all as its practical meaning is zero in this case. I must confess that the person who forwarded your message to GeenStijl is a looser - a klikspaan - and a pussy. Still - you should behave as a dr. and be able to deal with critique in a more professional manner.

Grapevine | 02-07-18 | 19:42 | 2
-weggejorist-
Grapevine | 02-07-18 | 19:44

@Joris, niet eerder gejorist. Ik verwacht een rectificatie uwerzijds

Grapevine | 02-07-18 | 22:28

Nog even los van dat accent: voor een docent is een goede communicatie een vereiste en binnensmonds lullen maakt je gewoon ongeschikt voor het vak. Geertanjali Srikantan is weer eens een mooi voorbeeld van het ondergeschikt maken van het doel (hier dus de overdracht van kennis) aan het multicultureel cachet van de Uni.

Angelica | 02-07-18 | 19:31 | 1

True

Grapevine | 02-07-18 | 19:45

Altijd handig, zo'n racisme joker-kaart in de achterzak...
Ik, man, bleekneus, moet helaas mn werk gewoon maar vanzelf goed doen.

hotmint | 02-07-18 | 19:17

Das waycis

Rest In Privacy | 02-07-18 | 19:09

Zie alhier de staat van de Staat der Nederlanden samengevat in een brief... 2000 jaar Nederlands trots in 20 jaar door de wc gespoeld.

24-07-69 | 02-07-18 | 18:59

Het is totaal onverteerbaar dat de universiteit een dergelijk dreigement tegen studenten niet keihard de kop indrukt en/of in het openbaar afstand hiervan neemt. Of zijn ze te bang om zelf voor het hekje te worden gedaagd door deze mevrouw?

Rest In Privacy | 02-07-18 | 18:56

Tilburg is toch een Nederlandse staid waar ze nederlands spreken met een brabantse tongval?

Jacktheflipper | 02-07-18 | 18:37 | 1

Staid=stad gvd

Jacktheflipper | 02-07-18 | 18:39

Poept ze ook op de stoep?

Highwoodman | 02-07-18 | 18:07

Bovenstaand bericht van die docent verbaast me niks. Toen ik er studeerde hadden we een negroïde docent uit Z-Afrika die zowel slecht Engels als slecht Nederlands sprak. Hij had wel een redelijke woordenschat en kon veel geschreven woorden in het Nederlands wel begrijpen, maar gek genoeg wist hij niet hoe hij het woord 'slavernij' moest uitspreken als hij het ergens tegenkwam. Dan deed hij ineens of hij het niet snapte. En ook toen al werd daar door de meeste studenten genadeloos doorheen geprikt. Mensen zijn niet achterlijk.

Braboblanke | 02-07-18 | 18:01

Jurist doet wat het van nature doet, klieren met subparagrafen, daarom moet men dus van de oude juristen af, niet nog eens een keer nieuwe opleiden. Vervang die rommel door een, of desnoods een paar programma's en wees ervan verlost.

Mazzelstof | 02-07-18 | 17:48

We moeten gewoon weer terug naar Nederlands op de universiteiten! Dan is dit probleem opgelost. Het is dan wel wachten op de eerste klachten over een Gronings of Tilburgs accent. Dan voelt die docent zich gediscrimineerd, dat dan weer wel...

JCAD | 02-07-18 | 17:11

Haha ach man (vrouw) "mijn spraakgebrek komt door mijn achtergrond en cultuur en kritiek is daarom discriminatie!" Fuck hey, wel ik bin n boer en ik boer das ik.

boerk | 02-07-18 | 17:10

Het binnenmonds praten is een vorm van luiheid, net zoals de rest van de ontwikkeling van het Sinhalese:

The most important phonetic developments of the Sinhalese language include:

* the loss of the aspiration distinction (e.g. kanavā "to eat" corresponds to Sanskrit khādati, Hindi khānā)
* the loss of a vowel length distinction; long vowels in the modern language are due to loanwords (e.g. vibāgaya "exam" < Sanskrit vibhāga) and sandhi, either after elision of Intervocalic consonants (e.g. dānavā "to put" < damanavā) or in originally compound words.
* the simplification of consonant clusters and geminate consonants into geminates and single consonants respectively (e.g. Sanskrit viṣṭā "time" > Sinhalese Prakrit viṭṭa > Modern Sinhalese viṭa)
* development of /j/ to /d/ (e.g. däla "web" corresponds to Sanskrit jāla)

අද්වකාත් කොන්දේසිය කපෝති
advakāt kondēsiya is kapōti
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sinhala...

joooop | 02-07-18 | 17:06 | 1

Het is daar ook zoooo warm

Rdock | 02-07-18 | 17:10

We are a nation of undertakers!
Pardon?!
Yes! Paarden!

MyCatIsDoingThis | 02-07-18 | 17:06 | 1

do you fok horses?

telelezer | 02-07-18 | 17:30

Ik studeer daar international law en kan mij ook ergeren aan docenten die de engelse taal matig tot slecht beheersen. Voor educatie is het allerbelangrijkste hoe een docent iets overbrengt, als dat niet zo was zou ik alleen op zolder de slides lezen.

Dit geldt trouwens voor alle nationaliteiten. Een Nederlandse docent van mij die gebrekkig Engels praat vraag ik in de pauze soms het een en ander in het Nederlands om wat duidelijk te hebben. Die student van de evaluatie zal ongetwijfeld niks kwaads in de zin hebben, maar het gewoon daadwerkelijk op sommige momenten niet goed hebben kunnen verstaan.

Ziekeconstipatie | 02-07-18 | 17:01 | 1

Klopt helemaal

Rdock | 02-07-18 | 17:07

Zij zou ontslagen moeten worden omdat ze niets doet met de feedback van klanten. Ons onderwijs gaat hard achteruit door dit soort waardeloze figuren.

BozePaarseMan | 02-07-18 | 16:59

Ik heb zelf nogal eens te maken met de Indiase vrienden van Microsoft wanneer ik een Azure probleem heb, opzich prima lui die je graag helpen, echter ik heb gewoon keer op keer problemen ze te verstaan, ondanks dat ze waarschijnlijk prima in staat zijn om Engels te spreken zijn ze niet te verstaan. Ik versta er gewoon geen kut van, en vraag ze altijd maar om de besproken zaken per mail te bevestigen, is er dan geen fucking Indiër die geen plaat voor zijn kop heeft?

plasticzakkenwasser | 02-07-18 | 16:59 | 5

Ik kan dat bevestigen. Niet te verstaan die gasten

Lt-Kol Kilgore | 02-07-18 | 17:55

Dat klopt, die lui van MS die mij bellen over virii op mijn Linuxbak zijn ook niet te volgen.

matatwork | 02-07-18 | 20:39

Bij de IT-helpdesk (is uitbesteed in Maleisie) bij ons op het werk ook.
Onverstaanbaar vaak die lui.
En erger nog: ze praten vaak zo zachtjes, elke keer moet je vragen of ze wat luider en duidelijker willen spreken.

gas-man | 02-07-18 | 20:50
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pennestront | 02-07-18 | 16:56

briljant!

telelezer | 02-07-18 | 17:34

"Accent discrimination is acceptable [...] in the case of language teaching (although that is legally questionable" Anderen _wel_ een correcte uitspraak aanleren, dat moeten we inderdaad niet willen.

WernerT | 02-07-18 | 16:50

Lol.. Nu kan ik die brief dus niet serieus lezen zonder dat dikke accent in mijn hoofd te horen!

Swedish Chef | 02-07-18 | 16:44 | 1

Hahaha je bent niet de enige.

LuckyGirl | 02-07-18 | 16:52

Ik mag hopen dat, in een poging deze vrouw publiek gejengel af te leren, bij de volgende evaluatie ALLE respondenten letterlijk deze evaluatie overnemen. Overigens mag ik hopen dat het faculteitsbestuur haar officieel waarschuwt wegens deze bijzonder ongepaste en onprofessionele reactie van haar kant.

pvpb | 02-07-18 | 16:39

Ik gok op Brahmin. Dan heb je een zekere superieure hypersensitiviteit met de paplepel ingegoten gekregen.

bisbisbis | 02-07-18 | 16:31

Evalutatie maakt deel uit van een training/opleiding. Kennelijk is de boodschap niet goed overgekomen. Dit op een nette manier laten weten lijkt me alleen maar goed. Tenzij je geen feedback wilt, niet wilt weten of mensen iets opsteken van je verhaal. Misschien het verkeerde vak gekozen. In de politiek liggen zeker meer kansen met dit gehuil.

grom | 02-07-18 | 16:24

Come again?

SaintNick | 02-07-18 | 16:16

""Chocolate ... again, chocolate ... again, enz. Ah well she probably means an indian curry.""
@ A.I. van Dee | 02-07-18 | 15:48
Bedoel je deze?
youtu.be/YpiAhxaE_oI

telelezer | 02-07-18 | 16:05 | 1

Hahaha ja die bedoelde ik. Dit zijn trouwens niet hun beste sketches, Lou & Andy is mijn favoriet.

A.I. van Dee | 02-07-18 | 23:00

Dr.Geetanjali Srikantan: Dokter in de weetnietkunde!
He he nu ben ik ook een racist.

Rdock | 02-07-18 | 15:57 | 2

Ha, 'weetnietkunde'! Back to the fifties!

piloot47 | 02-07-18 | 16:24

Wilde het wel netjes houden :-)

Rdock | 02-07-18 | 17:03

Zinvol ook trouwens, vak islamitisch recht in Nederland.
Oh wacht...

Nuchternederland | 02-07-18 | 15:56

Dat modieuze gedweep met Engels dient vooral de financiële belangen van de universiteit. Wel opmerkelijk dat deze mevrouw aanslaat op een reactie die in het Nederlands was geformuleerd. Schijnbaar leest ze wel Nederlands ? Overigens gaat de klacht over haar uitspraak (pronunciation) en dat is toch heel iets anders dan een accent (tongval). Ze had dus inderdaad beter even kunnen navragen wat er bedoeld werd, in plaats van een hoogdravende slachtofferbrief te schrijven. Als je mompelt, ben je in geen enkele taal te verstaan. Overigens kun je de universitaire cursus recht beter helemaal schriftelijk volgen. Veel meer dan een beetje gezond verstand komt er niet bij kijken, en je bespaart je in de regel een wagonlading linksige indoctrinatie. Ik kom in mijn werk menig jonge jurist tegen, en ik kan u melden : het denkniveau is abominabel, een sluitende redenering volgens de regels der logica formuleren zit er echt niet meer bij.

CeesCloosd | 02-07-18 | 15:44

Over 50 jaar spreken we toch allemaal Chinees.
Als we tegen die tijd nog mogen spreken, tenminste.

LuckyGirl | 02-07-18 | 15:41 | 1

Goede invalshoek.

schijtzat | 02-07-18 | 23:43

Ach ja, als nederlandse blanke (oeps witte) docent doe je er weinig aan; je gaat niet klagen over je collegae anders werpt dat een schaduw over je eigen evaluatie. Het is goed dat de studenten dat wel doen, maar natuurlijk wel anoniem anders worden ze door “de elite” kapotgemaakt, de niet-westerse "elite", die gewend is dat iedereen voor hen kruipt.; want zo gaat dat in die landen; immers oprechtheid en vrijheid van meningsuiting is niet erg geliefd in niet-westerse landen. Dat we die hier wel hebben kunnen (willen?) ze niet begrijpen.

Als universitair docent (nee niet in Tilburg) maak ik zelf deze ellende regelmatig mee. Als je hen amper begrijpt zijn ze verongelijkt en beledigd; echter om eloquentie lessen te volgen of ook maar een beetje nederlands leren spreken? Ho maar. Maar van de student wordt wel verwacht in het engels kunnen werken.
Omdat ik het voorrecht heb om naast mijn “moerstaal” nederlands ook perfect engels (bijna accentloos… haha) te spreken en te schrijven (jaja, ook ik geef les in het engels, niet lachen hoor) vrij goed frans, duits en spaans te spreken, heb ik er weinig moeite mee om de meeste buitenlanders te verstaan, want “talen” behoren tot mijn interesses. Maar veel van mijn collegae zijn wanhopig en gaan de andere buitenlandse lectores (nee dat is geen typefout) uit de weg tijdens de pauzes.
Nou ja, we zullen er mee moeten leren leven, want eerdaags zijn we 1 groot “drittes Reich” en zullen we gedwongen worden om eentalig te worden.

telelezer | 02-07-18 | 15:37 | 3

Digitale evaluaties zijn ze nooit anoniem. Ben zelf wel eens op het matje geroepen bij zo'n zogenaamde anonieme evaluatie omdat ik iets schreef waar de docent het niet mee eens was.

Deviant | 02-07-18 | 15:43

@ Deviant | 02-07-18 | 15:43
wel als je een aparte email onder een "nickname" opent en vandaaruit reageert, en als het kan vanuit een andere lokatie zodat ze je url adres niet herkennen

telelezer | 02-07-18 | 16:00

Eeeehhh... de talen nederlands, engels, frans, duits en spaans zonder hoofdletter waren ook geen typefout, zo mogen wij aannemen?

bisbisbis | 02-07-18 | 16:40

Bij het bedrijf waar ik werk lopen nogal wat collega's uit India rond. Allemaal hoog opgeleid en aan gerenommeerde Universiteiten gestudeerd.
Zeer aardig en vriendelijk allemaal, wel aparte eetgewoonten en de meesten drinken geen alcohol, das dan weer jammer.
Ze hebben nog 1 ding gemeen, de meesten spreken Engels met een zeer typisch accent (meer concreet soms wat onverstaanbaar), het went trouwens wel maar dat duurt wel even.
Je moet dan denken aan die Engelse Comedy die in India speelde, kom even niet op de naam, dan zit je er zo in.

KeesRoeiboot | 02-07-18 | 15:36 | 6

Peter Sellers kon het goed nadoen als Hrundi v Bakshi in de film The Party.

Nichtsneues | 02-07-18 | 16:12

Niddle noddle niddle noddle oooh goody goody what to do what to do

bisbisbis | 02-07-18 | 16:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit was 15 jaar geleden op de FSW in Leiden ook al het geval. Een vak dat gevolgd werd door 30 studenten: 29 NL en 1 exchange student. Gevolg: hoogleraar in steenkolen Engels lesgeven en iedereen verplicht in het Engels vragen stellen en discussiëren. Wat voor veel mensen toch heel beperkend werkt als het niet je 'native' taal is. Niveau ging daardoor alleen maar omlaag. Oow en denk maar niet dat je in Frankrijk destijds Engelstalige colleges kon volgen om maar wat te noemen

Quantum Suicide | 02-07-18 | 15:33

Mevrouw de docente heeft wel een stevige snor, zo te zien. Zij zou beter het hoofd bedekken.

ivanhoe bergs | 02-07-18 | 15:32

Ik heb ook weleens een vlaamse docent gehad waar ik niets van verstond. Gelukkig heb ik daar toen niet over geklaagd.

Blasfemie | 02-07-18 | 15:29

Message for teacher involved: In the Netherlands we celebrate cucumber-time every year during the peak of summer. It's that time of year when there is not enough news to go round and the media responds by making news out of thin air. Coming from India, I imagine you would be surprised to learn just how little newsworthy events happen in this country during this time of year. Journalists make up for this void with great and utter creativity which is met with outcries of the news addicts, who feel that their urge for news is being satisfied by these pieces of non-news. Oh and the Dutch students are really straight forward, as I'm sure you will learn one of these days. You may choose to refer to this trait as rude.

kleuterleider | 02-07-18 | 15:29
-weggejorist-
Nederlaaglander | 02-07-18 | 15:28

je reinste intimidatie... moet je als about:blanco eens proberen.

Satria | 02-07-18 | 15:24

No self-reflection whatsoever. No attempt to follow speech therapy. No intention to invest in herself. What an arrogant idiot.

Frans Bierings | 02-07-18 | 15:22

Verhaal uit de oude doos: op mijn vakgroep (in de telecom) was er een Indiase docent, en hij had het over "betrayed", dus wij vroegen ons af wie/wat verraden was.
Anyway: het bleek te gaan over "bit rate". Onverstaanbaar die man. Achteraf gezien dus puur racisme, begrijp ik.

appelboor | 02-07-18 | 15:21 | 1

Don forget the eskimo-files. Sorry, i ment the Ascii mode files.

boccelullus | 02-07-18 | 17:28

Haar Engels mag dan slecht zijn, maar als jurist lijkt zij ook niet echt geschikt. Ik kan de zaak “Case: 2177/2009/(TN)DK)” waar zij naar verwijst helemaal niet vinden. Op een goede manier naar rechtspraak verwijzen is toch wel een basisvaardigheid voor iedere jurist. Maar ja, kwaliteitseisen stellen aan niet-Nederlanders is dan weer racistisch.

Irnerius | 02-07-18 | 15:17 | 3

Dank Hakulaku en atheïstisch stemvee. Inderdaad een totaal onvergelijkbare casus. Wel gek dat “Case: 2177/2009/(TN)DK)” bij Startpage.com geen resultaat oplevert als zoekopdracht.

Irnerius | 02-07-18 | 16:48

En dan ook nog klagen dat je de olifant niet mag parkeren zeker.

Alsulinkskijkt | 02-07-18 | 15:16 | 1

de olifant als koe vermommen, dan heb je vrij parkeren in de kerk

telelezer | 02-07-18 | 15:49

Dit is wel een hele trieste en onvolwassen manier om met feedback om te gaan.

atheïstisch stemvee | 02-07-18 | 15:14 | 1

Dat iesse koeltoerrr! Immers: niet-westersen kunnen (willen!) onze nederlandse openhartigheid en (hoe lang nog?) grote vrijheid van meningsuitging niet begrijpen en zijn onmiddellijk op de racistische teentjes getrapt.
Maar de niet-westerse cultuur wordt hier steeds meer geimporteerd en de linkse SJW-fascisten verplichten ons om ons daaraan aan te passen ipv.omgekeerd.
Ik ben Nederlander, ik ben gek!

telelezer | 02-07-18 | 15:54

Thank you, come again
Apu

Olleke | 02-07-18 | 15:14

De slogan van Tilburg University is overigens 'understanding society', niet 'understanding your professor'. Just sayin'.

Stijlicoon | 02-07-18 | 15:13

""link my English language proficiency (...) to my accent, which is a product of my cultural background and my national origins.""
De nederlandses taal is het product vn MIJN achtergrond en nationale origine, maar dat mag je niet zeggen, je hebt je maar aan hen aan te passen. De arrogantie ten top, maar dat is “de elite” in die landen, ze wanen zich als een god omdat ze leraar zijn en kunnen onze cultuur met vaak erg openhartige meningen gewoon niet aan .

telelezer | 02-07-18 | 15:11

Ben een jaar of 12 geleden zelf aan die universiteit afgestudeerd. Ze geilen daar op buitenlanders. Men denkt dat het de internationale uitstraling ten goede komt. Maar het blijft natuurlijk gewoon een middelmatige universiteit van linkse signatuur. Buitengewoon jammer, want begin deze eeuw, toen het nog gewoon de Katholieke Universiteit Brabant heette, stond de rechtenfaculteit nog aangeschreven als de beste van Europa. Waar het mis ging? Men koos voor de vaart der volkeren in plaats van de eigen koers. Dat ging van goed Nederlands universitair onderwijs, via slecht Nederlands universitair onderwijs, tot slecht Engelstalig HBO-niveau. Er werd destijds al voor gewaarschuwd, maar men wilde daar niets van weten. Het resultaat is dat er nu studenten vandaan komen die zowel de d's en t's niet op de juiste plek kunnen zetten als het Engels niet beheersen. In goed Nederlands een lose-lose situatie.

Stijlicoon | 02-07-18 | 15:09

Geertjan Sjankertamp is wel goed ingeburgerd op de KUT

Bracula | 02-07-18 | 15:07

Op mijn werk heb je ook veel van die Indiërs rondlopen die on-ver-staanbaar zijn. Hun Engels is grammaticaal perfect, maar de uitspraak is niet te harden. Ze doen niet eens hun best. Als ik wil kan ik Texaans-Amerikaans praten, of een NYC-accent, of een Londons accent, of Schots, etc. Dus het zou echt mogelijk moeten zijn. Maar ze weigeren het gewoon. Dat is onbeschoft.

Zo had ik ooit ook een collega uit Catalonië. Die met een zwaar Catalaans accent Engels probeerde te praten: "Ai shpiek Inlieeef vehy wel bu you can noooh undahsteh miii".

Echt, 50 man die er naar stonden te kijken tijdens een presentatie en NIE-MAND wist waar het over ging. Zielig ook wel dat niemand het vertelde. Maarja, dan krijg je schijnbaar het verwijt dat je racistisch bent ofzo. Dus iedereen houdt z'n kop gewoon.

Syn | 02-07-18 | 15:05 | 2

Ik heb een Catalaan in dienst genaamd Manuel en die spreekt helemaal geen Engels, Brabbelt de hele dag dat hij niks weet en uit Barcelona komt. ;-)))

Basil Fawlty | 02-07-18 | 15:47

Don't metion the war then

Nuchternederland | 02-07-18 | 15:59

Terecht dat ze die opmerking maakt. Je kan het vergelijken met Limburgers en Brabanders die er ook niks aan kunnen doen dat ze zo'n accent hebben en dus niet 'normaal' Nederlands kunnen spreken.

Erno-NL | 02-07-18 | 15:04 | 1

Het gaat er niet om of ze er iets aan kan doen, het gaat erom of ze haar werk goed doet. Als ze inderdaad moeilijk te verstaan is, dan is dat gewoon legitieme kritiek omdat ze haar boodschap niet goed kan overbrengen. Dat laatste lijkt mij een vrij essentieel iets voor een leraar.

Lozewoorden | 02-07-18 | 15:19

Feedback is een cadeautje!

Peilstok | 02-07-18 | 15:04

Goh jah dat Engels van die Aziaten...'t was altijd een drama, ik herinner me dat ook nog wel van de unief. Waarom niet gewoon bij jezelf zeggen: misschien moet ik als professional, die ook nog eens les geeft aan een internationaal instituut, gewoon zorgen voor verbetering van mijn uitspraak door bijv. een cursus? Daar zijn echt wel oplossingen voor.

Trouwens, veel Nederlanders spreken niet veel beter Engels... als ik 't Engels hoor van mijn directeur, verstop ik me altijd onder tafel.

Tripps | 02-07-18 | 14:59 | 3

Stonecoal English vs curry-English.

piloot47 | 02-07-18 | 15:03

het Engels (het accent) dat wij hier leren, is juist wereldwijd goed verstaanbaar.

zetje01 | 02-07-18 | 16:10

En vaak gecomplimenteerd.

piloot47 | 02-07-18 | 16:29

Het lijkt er meer op dat dat bericht van die docent een waarschuwing is naar de directie: "waag het niet me hierom te ontslaan, want ik zal weerstand leveren en als het uiteindelijk bij een rechter komt, zul je het moeilijk krijgen."

Jammer dat dit alles over de ruggen van studenten moet. Als je niet goed verstaanbaar bent, kijk dan of je op een andere manier les kan geven.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 14:58

Zwaktebod om meteen juridisch van je af te bijten als je ook gewoon even het er over kunt hebben.

Nichtsneues | 02-07-18 | 14:58

ach, hier in Spanje wordt er op scholen en instituten Engels gedoceerd door leraren die geen woord Engels spreken. Kan dus nog erger

Humorousbff | 02-07-18 | 14:57

Dit wijf zal wel uit één van de hoge kastes komen en wil daarom geen kritiek dulden van mensen uit lagere kastes waaronder ze ook europeanen plaatsen.
Gewend dat iedereen voor haar kruipt en gelijk geeft, dan doet het pijn eens de waarheid te moeten horen. En dan wild om je heeb slaan en jezelf daarbij belachelijk maken.
Reken maar dat voortaan iedereen gniffelend langs haar heen loopt.

2voor12 | 02-07-18 | 14:52

Lijkt mij dat die Srikantan voor welke rechter dan ook geen schijn van kans maakt.

Schoorsteenveger | 02-07-18 | 14:52 | 3

Lijkt mij ook, maar het pretendeert zelf anders! En feedback is vanuit jouw zienswijze; is dus een vertegenwoording van je eigen mening (mits acceptabel en niet beledigend). Het was wat anders als er was gezegd (let op, nu volgt een voorneeld, niet mijn mening): Die curry-vreter spreekt met zo'n dom helpdesk accent dat ik telkens denk verkeerd verbonden te zijn. Snap geen kut van die rare Pakistaan. Zeker teveel cricketballen tegen zijn knar gehad.

Sensemilla | 02-07-18 | 15:08

Dat maakt haar dan volledig ongeschikt.

LuckyGirl | 02-07-18 | 15:29

Sensemilla | 02-07-18 | 15:08 |
LuckyGirl | 02-07-18 | 15:29 |
Mens is om meerdere redenen niet geschikt. Komt over als het type dat alles wat om haar heen gebeurt op een gouden Indiaas schaaltje weegt en er een behagen in schept om mensen juridische vliegen af te vangen en te dreigen met law suits bij elk scheetje dat gelaten wordt.
Als mevrouw die ene opmerking ziet "as an effort to link my English language proficiency (a requirement in the evaluation) to my accent", dan vult ze al in wat niet het geval hoeft te zijn, volgens de redenering "ik voel me gekwetst, dus wórd ik ook willens en wetens gekwetst", het geen op ultiem lange tenen wijst, maar wat vooral van de pot gerukt is, is dat ze vindt dat iedereen hier kennis van moet nemen. Mijn god, wil ze iedereen dreigen? De wacht aanzeggen? Bang maken?

Schoorsteenveger | 02-07-18 | 15:48

Vroeger.... op de onderwijzersopleiding werd vanaf het eerste jaar goed op je spraak gelet. Was die onvoldoende verstaanbaar dan ging je verplicht naar een logopedist. Bleef je slecht verstaanbaar dan werd je van de opleiding gejorist. Ja.... vroeger.

piloot47 | 02-07-18 | 14:51

Als je niet tegen kritiek kunt, moet je geen evaluatieform bijsluiten. Ik heb in de ICT genoeg met pakistanen en indiers te maken. Vrijwel geen van allen is te verstaan. Het enige wat echt goed te verstaan is, is 'please do the needfull'. Ik vraag altijd of ze hetgeen ze willen in een mail kunnen zetten, zgn om misverstanden te voorkomen, maar ik versta ze gewoon niet.

NerdAlert | 02-07-18 | 14:50 | 1

'please do the needfull'.
Hahaha zo herkenbaar dit zinnetje. Leren ze blijkbaar allemaal op hun curryschooltje.
En in de email zijn ze net zo vaag, je stelt ze 3 vragen en je krijgt één antwoord op een vraag die je niet gesteld hebt.

2voor12 | 02-07-18 | 14:54

Die meneer had het natuurlijk ook wat op een positievere manier kunnen omschrijven, dan was de boodschap wel aangekomen en had het een hoop gezeur gescheeld :)

bicycle | 02-07-18 | 14:48 | 1

het is een universiteit dan mag je wat meer van een onderwijzer verwachten. Die hele brief staat vol met krom engels als ze half spreekt zoals ze schrijft is die klacht meer dan terecht

politiekgemotiveerd | 02-07-18 | 15:02

Wij hebben ook een helpdesk met curry-knabbelaars. Onverstaanbaar,weinig kennis van zaken vooral niet bellen als je een oplossing zoekt. Ik ben dus een racist.

grom | 02-07-18 | 14:46 | 1

Ja, omdat je haar een curry-knabbelaar noemt. Als jij en vele anderen dat soort kul opmerkingen weglaten ja dan heb je (jullie) helemaal gelijk.

eh.dinges | 02-07-18 | 15:08

Het is volgens haar dus "illegal" om je mening te uiten. Ach ja, bij de niet-westerse volken is VvMU alleen voor de "elite". En zo voelt zij zich immers (want lector)
En wij maar steeds meer van dat volk importeren. Het Brusselse Politburo zal weer blij zijn want de nationale eenheid moet immers kapot.

telelezer | 02-07-18 | 14:41

Comments in course evaluation obviously should be respectfull, However there is no requirement for these comments to conform to any ethical standard; ethical standards are biased by definition.

de visser | 02-07-18 | 14:41

Wie maakt zo iemand nu docent, er zal toch van tevoren wel een soort test zijn geweest.
Discriminatie is het natuurlijk niet om iemand te zeggen dat ze niet te verstaan zijn.
Wat een simpele ziel.

BosrandDirk | 02-07-18 | 14:39

Als Limburger heb ik ook last van "accent discrimination". Nu alleen nog weten hoe hoog ik op de gekwetstenladder sta.

boertige_bokkerijder | 02-07-18 | 14:37 | 1

Begin eens met niet van alle è's een à te maken. De NS is dan meteen geen annanas meer (uitspraak voormalig minister Camiel Eurlings) .
Of kwets ik nu het Limburjghjs ras?

piloot47 | 02-07-18 | 14:59

En Sander Philipse keek en zag dat het goed was.

fredflange | 02-07-18 | 14:36

Ze heeft het helemaal niet over racisme... jullie blindganger roepkukelen eerst maar wat voordat je de tekst leest.Ze slaat iedereen meteen juridisch om de oren die haar tegengas geeft en dat is ook precies waarvoor ze op die universiteit is aangenomen om daarin te onderwijzen hoe je zoiets doet.... Hulde, dit is een praktijkles.

ungah | 02-07-18 | 14:33 | 1

I view the abovementioned remarks as an effort to link my English language proficiency (a requirement in the evaluation) to my accent, which is a product of my cultural background and my national origins. This is illegal and discriminatory
Lees ff bovenstaande: ze heeft het dus wel over dieskrriemiennaaasjie!

telelezer | 02-07-18 | 14:37

Het ergste van dat volk is ook nog dat ze altijd wanneer ze ja zeggen met hun hoofd nee schudden. Geen touw aan vast te knopen met die lui.

Overrijp | 02-07-18 | 14:33 | 3

Ze schudden niet 'nee', maar bewegen hun hoofd heen en weer, wat zoveel betekent als: "Ik heb u gehoord en ik zal in overweging nemen een antwoord te geven - maybe tomorrow".

piloot47 | 02-07-18 | 15:02

Komt ook omdat ze nooit nee zeggen.

Eierbal-is-fijn | 02-07-18 | 15:04

"Nee' zeggen, zeker tegen een buitenlander, wordt daar inderdaad als onbeleefd beschouwd. Dus als jij vraagt of die bus naar Delhi gaat dan zullen ze liever geen 'nee' zeggen. Vandaar het hoofd-gewiebel. En jij komt nooit in Delhi aan.
Het liedje "Yes, we have no banana's' is op dit verschijnsel geschreven.

piloot47 | 02-07-18 | 15:16

Dat de student moeite heeft met het accent-engels van mevrouw is net zo goed "a product of cultural background and national origins" van de student want wij leren hier geen engels met een indiaas accent maar gewoon verstaanbaar engels. Dus mevrouw beschuldigt de arme student van "offensive, insulting and discriminatory" gedrag op grond van zijn culturele achtergrond en nationaliteit. Ik weet niet hoe het zit in het thuisland van mevrouw, want daar hebben koeien ook rechten en zo, maar hier mag dat niet.

Schmalz | 02-07-18 | 14:32 | 1

En als je in India met een hazenlip geboren wordt en onverstaanbaar bent, verstoppen ze je voor de buitenwereld uit schaamte. Met een beetje geluk laten ze je adopteren door een liefdevol Nederlands echtpaar maar als het tegenzit wordt je vanaf een paar maanden seksueel misbruikt door alle mannen van het dorp en daarna opgehangen door die seksgefrustreerde curryvreters.

Linkse allergie | 02-07-18 | 14:40

Je verwacht het niet.

Baron Clappique | 02-07-18 | 14:32

Je zou van verbijstering bijna op straat poepen.

rhov-ion | 02-07-18 | 14:31 | 1

In ieder geval heeft u kennis van zaken van haar cultuur. :-)

Dr_Prepper | 02-07-18 | 15:02

Behalve dat ze niet te verstaan zijn vind ik het in veel gevallen ook nog viezerikken.

Linkse allergie | 02-07-18 | 14:30

In mijn sociale wereldje zitten ook een paar uit dat land en JA.... dat Engels van ze met de bekende knauw erin is nagenoeg onverstaanbaar. Dat die slappe zak hooi erop word aangesproken en getuige zijn reactie is die beter geschikt als visvoer. Afzinken dus!

Mr_Pikibelly | 02-07-18 | 14:27 | 1

Ook leggen ze consequent klemtonen verkeerd (nou ja... anders... ehhh... héél bijzonder). Denk bijvoorbeeld aan het woord 'begínning', wat bij Indiërs klinkt als "Bèggening". In het begin geen idee wat ze bedoelen.

piloot47 | 02-07-18 | 15:09

Helemaal van de pot gerukt. Ooit ben ik eens aangesproken op mijn dialect. Vanaf nu is dat dus ook racisme.

Schepvogel | 02-07-18 | 14:27 | 1

Nee discrimisjizzle

Eierbal-is-fijn | 02-07-18 | 15:06

Pssst, er zit nog iets op je voorhoofd.

Haatejaculaat | 02-07-18 | 14:27 | 2

LOL

zwarte_weduwe | 02-07-18 | 14:56

Dat is er om het voor snipers wat makkelijker te maken

Olleke | 02-07-18 | 15:15

En zij doceert recht?
Oh, moslim recht. Nou ja.
Dat zal wel niet zoiets als islamitische wetenschap zijn.
Ze kan beter het vak "How to rape justice for your own financial benefit" gaan geven.
Vrouwtje, ga toch koken.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 14:26

Zou deze Nani wel Nederlands kunnen lezen? Anders moet ze deze tegels eens door de translateur halen. Lachen wat ze dan vindt. Stoom uit de oortjes.

ole guapa | 02-07-18 | 14:26

Joh laat lekker voor de gelijkheidscommussie van de UvT komen. het is immers eenvoudig om te draaien. Sta haar dan in je beste Indiaas te woord en als ze zegt dat ze je niet begrijpt, zeg dan dat ze discrimineerd omdat je perfect praat met extra een accent dat cultureel aan Nederland verbonden is. Desnoods met een vergelijkbaar voorbeeld vand e heer L. van Gaal.
case closed
En hopelijk Dr. GeertJanJali afgeserveerd als "indeed incompetent"

Woehahahaa | 02-07-18 | 14:26

De voormalige K.U.T. doet zijn oude naam eer aan. Wat een links hol is dat geworden zeg en het was begin jaren 90 van de vorige eeuw al niet best. Indiers zijn te te volgen en ze stinken ook nog. Iedereen die in India op een binnenlandse vlucht gezeten heeft weet dat dit klopt. Is geen rascisme is feit.

Zatkniss | 02-07-18 | 14:24 | 1

Klopt. En hondsbrutaal. Voordringen en als ze aangesproken worden op hun gedrag net doen alsof ze het niet begrijpen.

Linkse allergie | 02-07-18 | 14:31

Dear Geetanjali . Soms dingen doen wel niet helemaal kloppen dan . kijk luisteren volgens doen lastig. fijn zijn zou dingen ook verstaanbaar. leren doen is dingen zijn.

Groet.

Chemokar | 02-07-18 | 14:20

Dat is me bij die "Indiase kenniswerkers" wel vaker opgevallen; dat er onder die dunne schil van Britse etiquette behoorlijke zieke geesten schuilen. Verongelijkt, in strijd met de wereld en met name anti-blank. Ik beschouw ze niet als een verrijking

Rest In Privacy | 02-07-18 | 14:20 | 3

Eigenlijk is ze wel op haar plek daar tussen de SJW en linkse propaganda.

Mahatma | 02-07-18 | 14:22

Het zijn de Marokkanen van Engeland. Samen met de Paki's.

Linkse allergie | 02-07-18 | 14:34

Zeer sexueel gefrustreerd. Ook in SV.

Eierbal-is-fijn | 02-07-18 | 15:30

Iemand uit die regio verstaan is voor een persoon voor wie Engels de moedertaal is al lastig, laat staan voor een Nederlander. Dat mens kan beter aan haar verstaanbaarheid werken in plaats van zich belachelijk te maken.

zuiderduin | 02-07-18 | 14:20

Mooie genderneutrale naam: GeertJanAli. Mevrouw’s papa en mama waren hun tijd ver vooruit.

de Voorzittert | 02-07-18 | 14:18

Ik ben blij dat ik in de zomer een beetje gekleurd ben door de zon, je zou maar als zo’n witte racist herkend worden.

Dutch_Holland | 02-07-18 | 14:18 | 1

l.o.l.

telelezer | 02-07-18 | 14:45

Straks gaat Khadija Arib ook nog klagen.

Conan de Rabarber | 02-07-18 | 14:17

Je neemt jezelf toch niet meer serieus als Uni. Lachwekkend en geeft het niveau van de Uni weer.

Eddy67 | 02-07-18 | 14:17 | 1

Het lever ontbreekt.

Standvastig | 02-07-18 | 17:02

Nederlandse docenten zijn soms ook niet te verstaan (zacht praten, binnensmonds praten, monotoon praten), maar daarop kun je ze aanspreken.

Als een buitenlandse docent zulk commentaar als racistisch beschouwt, dan kan die docent gelijk hebben als het zich in haar eigen land met eigen normen en waarden zou voordoen.
Gebeurt dat in Nederland, dat is zij kennelijk in het verkeerde land beland. Dan rest er maar een advies: als de sodemieter ophoepelen.

ljcoster | 02-07-18 | 14:16

Er is wat mij betreft maar een native English en dat is King's English. De Britse variant dus. Een outback Ozzie of Kiwi; niet te verstaan. Ieren (al dan niet dronken) niet te verstaan. Jamaicanen (al dan niet stoned); niet te verstaan. Indiërs (al dan niet hoofd waggelend); niet te verstaan. Ghanezen; enfin punt is duidelijk.

Dus mevrouw spreekt wat mij betreft absoluut geen native English. Ze schrijft het ongetwijfeld komt er alleen zo verrot uit. Deal with it you silly cow.

Releasethehounds | 02-07-18 | 14:16 | 1

Hoho. The cow is a holy animal

Olleke | 02-07-18 | 15:17

Ik haakte af bij het gelul over haar carrière en promoties. Alles waar ze op uit is. En deugende weg zal zij het krijgen. En dat binnensmonds zal wel komen door alle erecte leden die zij heeft geconsumeerd om te komen waar ze is. Holy fucking cow, wat een zure tante! Gevalletje affirmative action.

Standvastig | 02-07-18 | 14:16

Die haatheks per direct uit ons hoger onderwijs verwijderen. Laat haar maar lekker schreeuwen op een van die Ivy Leagues top-universiteiten. Die hell-holes graven hun eigen graf met enorm plezier met de hulp van dit soort totalitaire fanatici. Iemand die stelt "It is important that we treat each other in a respectful and ethical manner. " citeert geen jurisprudentie in een zeer slecht verhuld dreigement naar de persoon schuldig aan crimethink.

arbanafal | 02-07-18 | 14:15

Respect vor my English because iam an women from the indians! Mompelen als klacht is wel degelijk een mogelijk onderdeel van je PDG- beoordeling en heeft natuurlijk niets met discriminatie te maken, hoewel de boehoe- reflex wel weer grappig en om te huilen is.

Tjajaja | 02-07-18 | 14:15

Tsja. Mevrouw Srikantan ziet waarschijnlijk haar aanstelling in gevaar komen en gooit het dan maar op discriminatie. Ze had ook haar schouders op kunnen halen en het sneu kunnen vinden dat er een student schijnbaar het Engels niet voldoende machtig is om het Indiaas Engels fatsoenlijk te kunnen volgen.

Daarnaast, als je het niet gewend bent is Engels met Indiase tongval ook wel lastig. Ik ken tegenwoordig het klappen van de zweep (oei) wel, maar snap dat anderen het wel lastig vinden.

Enter Yeti | 02-07-18 | 14:15 | 1

Het is ook geblaat van jewelste. Misschien dat in het buitenland zo'n evaluatie iets uit gaat maken. In Nederlandse universiteiten wordt dit compleet genegeerd, totdat een grote groep studenten zich zo beklaagd. Het ergste wat dan gebeurt is dat bij een jaargesprek er wordt voorgesteld om een taalcursus te doen. Punt, zand erover, over tot orde van de dag. Deze vrouw is zo eng hysterisch, dat je zo iemand gelijk van je universiteit moet knikkeren. Je weet nooit waartoe ze in staat blijkt, maar ze is verdacht goed ingelezen in de specifieke casuistiek. Meer dan haar rechtentitel doet vermoeden

arbanafal | 02-07-18 | 14:17

Een advertentie in de Keukenhof , gelezen door Engelse vrienden, werd ook hilarisch gevonden: “warme worst. Koffie” en U kunt pinnen.

echtpaul | 02-07-18 | 14:14 | 1

Of in Scheveningen een bord met richting naar "Bad hotel", ook geen aanbeveling zeg maar.

Ben Hetzat | 02-07-18 | 14:49

Hilarisch! Danku voor het vermaak.

Standvastig | 02-07-18 | 14:29

@Lupuslupus | 02-07-18 | 14:37
Vaag. Die is ook leuk. Beetje te jong. Was toch die vent die altijd knalrood werdt en shut up begon te bleren? Of haal ik mijn toenmalige rector, hoi meneer Hellendoorn, door de war? Is het al zes uur? Op die muddaFUKKA wil ik een toost doen. Schreeuwlelijk. En shut the fuck zelf op ginger geval! Ik ben niet veranderd. Kiss my ass tomaathoofd! Sorry lief, ik dwaal af. Ik had zo'n figuur als rector. Oh, en bonden dat wij deden. Zat er wekelijks.

Standvastig | 02-07-18 | 14:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat het eigen is aan de cultuur om niet je best te doen om verstaanbaar te zijn. Ik werk met Indiërs en als ik zeg dat ik ze niet versta dan herhalen ze de zin in het zelfde tempo met hetzelfde accent en dezelfde woordkeus. Soms gaat dat 5 keer achter elkaar door en geef ik het op.
Als ik een Amerikaan of een Europeaan hetzelfde vraag dan spreekt deze meestal duidelijker, langzamer of met andere woorden zodat iedereen het verstaat.

small_town_dude | 02-07-18 | 14:11

Ik heb ook een Indiër als klant die Engels 'probeert' te spreken. Grammaticaal zal het allemaal wel shnorrr zitten maar als niemand je begrijpt met zo'n papadum-accent schiet het nog niet op. Ik begrijp mijn kat nog beter wanneer deze tegen mij praat.

Blote Bertus 2000 | 02-07-18 | 14:10 | 1

Dat gevoel heb ik ook. Beest is stuk, alleen vluchteling. Maar onderdak gegeven. Humanitair toch? Maar wanneer dat beest geluiden maakt weet ik wat. Vreten, naar buiten toe of het beest wil geknuffeld worden.

Standvastig | 02-07-18 | 14:33

Wat ik nog wel het meest interessants vindt is dat het vak officieel "The World's Legal Systems" heet maar eigenlijk "Islamitisch en Indiaas recht" is.... niets over Angelsaksisch recht, Tribaal recht in diep (en dus heel donker) Afrika (en ik kan het weten dat het donker Afrika is, heb dr gewoond. Was een van de 4 blanken in een gebied van 10.000 vierkante kilometer) of bijvoorbeeld Maritiem recht. Nee... Islamitisch en Indiaas recht.... de wereld is gek dat dit soort onzin op Nederlandse universiteiten onderwezen wordt aan Nederlanders.

Killerwoody | 02-07-18 | 14:07 | 2

Er zijn vakken op universiteiten die door meerdere docenten gegeven worden. Wellicht heet het hele vak wel "The World's Legal Systems", maar wordt slecht het gedeelte "Islamitisch en Indiaas recht" door Dr.Geetanjali Srikantan gegeven. (bijzonder trouwens een docent recht die geen Mr. is...)

ir.Bob | 02-07-18 | 14:13

Dat. Dus. Mevrouw is overigens LL.M. wat volgens mij equivalent is aan mr.

Enter Yeti | 02-07-18 | 14:18

Als de universiteit haar niet aanspreekt op haar reactie en de student gelijk geeft is het een flut universiteit. En de studenten zouden hiermee geen genoegen moeten nemen. Het is ronduit schandalig.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 14:07 | 1

Eens.

Lupuslupus | 02-07-18 | 14:38

Mohammedaans met tenen van een meter of tien. Dan weet je het wel.

Overigens: als je moeite hebt met slecht Engels, kun je beter niet in NL gaan studeren!

Guido | 02-07-18 | 14:05

Een vrouw die er niks van bakt op hoge posities in het onderwijs, wat een wonder. Wij hadden op mijn huidige HBO een Hindoestaanse lerares rondlopen, die ook slecht Nederlands kon praten. Zij heeft de wind van voren gekregen en is afgemaakt geworden in evaluaties, en inmiddels werkt ze er niet meer. Gewoon doorgaan met het klagen bij elke kans, weg met dit soort achterlijke leraren.

Nipplechip | 02-07-18 | 14:04 | 1

"is afgemaakt geworden in evaluaties"
Ik neem aan dat jij ook alleen maar met je handen werkt en geen toetsenbord, noch pen wordt toevertrouwd? Drol.

two ball cane | 02-07-18 | 14:18

Waarom een studie rechten überhaupt de Engelse taal betrekt is mij een raadsel. Dat is echt een studie die bij uitstek gericht is op een beroepsveld dat in het Nederlands opereert. Goed dat er een vakje over rechtssystemen wereldwijd bij zit is best te begrijpen. En dat dat gegeven wordt in het Engels kan ook maar de basis hoort toch wel echt in het Nederlands gegeven te worden. Straks krijgen we van die abominaties als een Engelstalige beschouwing van Vondels werk.
En dan loop je tegen taalbarrières aan. Niet al het Engels is namelijk zoals in de Hollywoodfilms. Een wereldtaal kent vele dialecten en verschillende uitspraken.
De meeste Nederlanders spreken en schrijven heel behoorlijk Engels. (Amerikaans-Engels). Maar spreken is niet hetzelfde als verstaan. Een plat lullende Engelsman wordt dan al een stuk moeilijker. Of een Australiër. Of een Indiër.
En dan loop je toch tegen het gegeven dat we in Nederland eigenlijk alleen maar keurig Amerikaans-Engels en Oxford-Engels verstaan. Alle andere dialecten zijn ineens een stuk moeilijker omdat het in de basis nog altijd een tweede taal betreft.
En deze eigenwijze drol houdt zichzelf voor dat er maar 1 Engels is. Het Engels dat hij verstaat. Dan ben je gewoon wereldvreemd en hoor je op de uni niet thuis.

two ball cane | 02-07-18 | 14:04 | 2

Met al Uw woorden vergeet u te melden dat het over islamitisch & Indaas recht gaat.
Ps geef dat in de thuislanden

am*dam | 02-07-18 | 15:22

Haha doet me denken aan mijn docent statistiek. Zwaar accent, moeite met zoveel Engels als Nederlands maar heb superveel van hem opgestoken. Een vrouw daarentegen was Nederlands en desondanks nauwelijks te verstaan. Heeft niks met accent of racisme te maken. Gaat erom hoe je ermee om gaat en dingen toch duidelijk weet te maken. Maargoed dat kost meer moeite dan discriminatie roepen.

Halveneger | 02-07-18 | 14:04

Prachtig, dat geweldloze dreigen met een rechtszaak waarna de politie je (indien nodig) met geweld in een cel plaatst. Omdat je aangeeft dat je iets niet verstaat.

Alquest | 02-07-18 | 14:04

- Verkracht zelf de taal
- krijgt de naam taalverkrachter.
- zegt dat die meisje een kort rokje draagt.

Ongehoord.

hallevvezool | 02-07-18 | 14:03 | 1

De horror! Ik voel je vriend. De horror! Durft ze. Korte rokje? De horror! Mooie benen. Dat wel. Geen horror.

Standvastig | 02-07-18 | 14:38

I am from India. We have a caste system, that is absolutely not discriminating and therefore I am entitled to blast off the stupid natives here with their own stupid laws, because they are too lazy to learn my higher education cosmopolitan indian-english language and can't even recognize it if they hear it.

MistaRazista | 02-07-18 | 14:03 | 2

Zoiets ja.

Lupuslupus | 02-07-18 | 14:40

Kaste-systeem is formeel afgeschaft maar eigenlijk niet.

Nichtsneues | 02-07-18 | 14:54

'We are sinking, we are sinking'......

goedrechts | 02-07-18 | 14:03 | 1

Ik drijf. Hulp nodig vriend? Dat gespartel zit er nogal ongemakkelijk uit. Ik word er niet stijf van ook. Just helping a brotha.

Standvastig | 02-07-18 | 14:58

Dat mens moet lekker in India les gaan geven. Daar zijn nog miljoenen mensen analfabeet. Weer een graaier die komt voor het geld, maar haar eigen landgenoten laat stikken. Triest mens dus.
--
Wanneer worden dit soort minderwaardige mensen teruggeschopt naar hun eigen kudt land..

Mark_D_NL | 02-07-18 | 14:02

Vind het eigenlijk behoorlijk schandalig dat de uni schijnbaar achter deze argumentatie van de docent staat. Ze zouden haar moeten aanspreken op deze belachelijke claim.

Capt. Iglo | 02-07-18 | 14:01 | 3

Kleurtje dan schiet de goed mens die afhankelijk si van het geld van de andere goed mensjes met ene iets hogere positie in de stuip. What hypotheek e.d. Ja de discriminazi terreur is groot. En de mensen zijn als de dood, de schaapjes in NL zijn zo goed geprogrammeerd.
--
Ik zou dat kurkuma hok letterlijk de huid vol schelden in het gebroken Hindi met zwaar Nederlands accent. Zal der leren die kech!

Mark_D_NL | 02-07-18 | 14:06

De universiteit is allang geen vrijhaven meer voor progressieve ideeën en vooruitgang. Een grote marxistische kliek, ik zie het wekelijks van dichtbij, in zowel onderwijsprogramma als omgang met leerlingen. Het onderwijs is niet te redden. Hoe ik dat weet? Ik zit aan het eind van een docentenopleiding en ik heb werkstukken moeten schrijven over White Privilige en Mohammed als ''pedagoog'' gepresenteerd zien worden etc. Het onderwijs is verloren. Gelukkig kan ik nu al en later ook mijn rechtse stempel stiekem op de leerlingkjes zetten die in mijn klas zitten.

Nipplechip | 02-07-18 | 14:07

Ja dat laatste is natuurlijk een groot voordeel want dáár doe je het tenslotte om. Hulde! Maar makkelijk zullen uw collegae het u niet maken.

Lupuslupus | 02-07-18 | 14:42

Veel grote bedrijven hebben tegenwoordig ook hun ICT helpdesk verplaatst naar India, omdat het goedkoper is.
Het nadeel is dat als je die mensen telefonisch te pakken krijgt dat je ze niet verstaat en met een beetje geluk kan je twee dagen niet werken omdat het 'probleem' op afstand opgelost wordt, tel uit je winst.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 14:01 | 3

Precies om die reden hebben heel veel bedrijven hun helpdesk ondertussen ook weer terug gehaald uit India.

TheEgg | 02-07-18 | 14:42

De belg die ik aan de lijn kreeg was ook intrigerend! Vrouwke. Klonk heel geil allemaal met die zachte g, er iets van begrijpen..? Duurde even. Hey! Ik heb haar wel aan het lachen gekregen! Fuck ja! Alleen daar belde ik niet voor. #zucht

Standvastig | 02-07-18 | 15:03

Standvastig | 02-07-18 | 15:03
Is dan wel weer standvastig (met een zachte g) .

Rest In Privacy | 02-07-18 | 16:02

Ze schrijft een redelijke mail, ik kan me ergens wel vinden in haar standpunt. Verder gebruikt ze nergens de term "racisme", ze noemt het slechts discriminerend.

Geenstijl moet dit eigenlijk rectificeren, discriminatie != racisme en daar moet ook Geenstijl scherp op zijn.

Bvdb | 02-07-18 | 14:01 | 3

Discriminatie is inderdaad nog geen racisme. Maar deze docent verwijst zelf naar zijn etnische achtergrond en geeft aan dat hij gediscrimineerd wordt. Impliciet zegt hij dat de kritiek op zijn accent ongeoorloofd onderscheid maken is op basis van zijn ras. Hij maakt er dus racisme van. De leerling had evengoed dezelfde kritiek kunnen hebben op een docent met een sterk Gronings of Achterhoeks accent. De Indische docente trekt hier dus wel degelijk de racismekaart.
Kritiek hebben omdat iemand slecht verstaanbaar is, is noch racisme, nog discriminatie

ChupaChupa | 02-07-18 | 14:33

nog --> noch

ChupaChupa | 02-07-18 | 14:35

hij --> zij

ChupaChupa | 02-07-18 | 14:54

Volgens mij doet de student in kwestie niets verkeerd..
"Vooral de uitspraak laat soms te wensen over en heb ik als storend ervaren."
De student zegt verder niks over dat de docent ontslagen moet worden of zo, hij/zij heeft het enkel als storend ervaren, wat mag.

Ilyrm | 02-07-18 | 14:01 | 1

Soort van Rutte. Gladjakker liegt zichzelf ook in de rondte. Heb ik ook klachten over. Alleen ik eis wel zijn ontslag. Ik ben dan ook een recalcitrante lul.

Standvastig | 02-07-18 | 15:08

Als we eisen gaan stellen aan ambtenaren en docten, waar blijf je dan als land? Fascisme zeg ik, puur fascisme! Zijn er al vragen aan Thierry gesteld? Want die is degene die dit allemaal op touw heeft gezet natuurlijk. De glanzende laarzen in ganzenpas zijn al duidelijk hoorbaar op de gangen in de universiteiten.

dyslexieman | 02-07-18 | 14:00

Indiërs zijn ook totaal niet gewend feedback te krijgen. Heb ooit met Indische project managers gewerkt die steeds weer dezelfde fout maakten omdat het binnen die cultuur not done is om bij je meerdere aan te geven dat je niet weet hoe je iets moet oplossen. Met chaos als gevolg.
Tja, vrouwke, wij zijn dan weer beledigd dat je niet kunt omgaan met onze directheid, een Nederlands cultureel dingetje waar jij ook wat meer respect voor mag hebben.

zwarte_weduwe | 02-07-18 | 13:59 | 2

Er is een paar jaar geleden een Boeing neergestort om dat de copiloot de gezagvoerder niet op zn fout durfde te wijzen.

HoerieHarry | 02-07-18 | 14:02

Idd ze zeggen altijd ja, zelfs als je iets totaal onmogelijk vraagt. Het antwoord heb je helemaal niets aan.

Ben Hetzat | 02-07-18 | 14:39

Mevrouw de docent poogt het evaluatieproces van de door haar gegeven cursus te beïnvloeden met dreigende taal naar al haar cursisten. Dat lijkt me juist voor een studie rechten een ontoelaatbare gang van zaken.
Mevrouw moet per direct weg.

JanVergoor | 02-07-18 | 13:59

Zouden we het correct spreken en schrijven van zowel Nederlands als Engels niet als verplicht voor elke universitair docent rechtsgeleerdheid verplicht moeten stellen?
Voor haar 10 anderen die wel beschaafd en verstaanbaar Nederlands en Engels kennen en kunnen.

R van Perzie | 02-07-18 | 13:59

Een ongelofelijke non sequiteur van mevrouw. Ik heb een masters Engelse taal en cultuur, en er werd ongelofelijk gehamerd op het accent. Als je Engels wilt spreken, dan moest je een accent hebben en dat moest consequent verstaanbaar zijn anders kreeg je een dikke fail. Dat mevrouw native speaker is, zal me een zorg zijn. Je bent verstaanbaar, en anders zorg je maar dat je verstaanbaar bent, en je verstoppen achter cultuur en nationaliteit en daar dan racisme over roeptoeteren is zwaktebod en slachtofferschap.

Adversary | 02-07-18 | 13:59 | 1

Waarschijnlijk is ze native Hindi speaker in plaats van English.

R van Perzie | 02-07-18 | 14:00

Fok dizz woemen (Solly voor mijn English. Maar dat heeft te maken met mijn koltorele achtergrond. Duz ik hope jullie zeggen er niks van, anders trek ik de razzismekaart).

Jodelahie | 02-07-18 | 13:58

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker als ze net zo praten als de Indiers in de comedy serie 'Moeder, wat is het heet'.

quigg | 02-07-18 | 13:57 | 2

Heb net nog een link geplaatst.

Lupuslupus | 02-07-18 | 14:47

Bevat het naaktheid? Want dan nodig ik mezelf wel uit. Ja, wat! Iemand moet controleren hoe het met die service beurt zit. Shit smeert zichzelf niet door.

Standvastig | 02-07-18 | 20:42

Toegegeven, mevrouw schrijft prima Engels. Maar als je lesgeeft met een Limburgs, Gronings of Fries accent, tot het punt dat je niet te verstaan bent, dan ben je gewoon niet geschikt als docent.

His Lordship | 02-07-18 | 13:56

"I want you to get out and to go to hell and thank you please come again"

Quote by Apu Nahasapeemapetilon

Releasethehounds | 02-07-18 | 13:56 | 1

Precies, en zijn fans zelfquoten er dan nog achteraan... en fok joe verrie muts.

Breinbrouwsels | 02-07-18 | 14:00

Die universiteit is hoe eens de naam was n.l. Katholieke Universiteit Tilburg

Boy Cot | 02-07-18 | 13:55

Alleen mensen die zichzelf inferieur voelen, trekken vlot de racismekaart. Heel zwak.

ILF2 | 02-07-18 | 13:55

Ze krijgt die kritiek overigens niet voor het eerst. Kijk eens wat ik vond....
universonline.nl/2017/11/20/global-en...
Je zou toch zeggen dat als kritiek vaker dan eens krijgt dat er dan wellicht iets van waar is en dat je er wat aan zou kunnen doen. Maar nee hoor... het is natuurlijk racisme.

Stormageddon | 02-07-18 | 13:55 | 1

Wat een vervelend stukje zeg. Het ligt, je raadt het al, aan ons. Erger is dat ze eerst dit zegt: "It has been famously argued by Robert Phillipson that the global teaching of English is an act of linguistic imperialism, marginalizing opportunities for speakers of other languages."

Maar klaarblijkelijk is het niet voor haar een aansporing Nederlands te leren. Hilarisch.

omanders | 02-07-18 | 16:11

Mevrouw is vrouw en nog buitenlands ook. Bovendien doet zij iets met "islamitisch recht" (=onrecht, in gewoon Nederlands), vanaf een linkse leerstoel van de linkse uni.
Dat maakt het minstens vijf keer over verboden/strafbaar om kritiek te hebben op haar presentatie en/of boodschap. Ook (of vooral) wanneer van deze presentatie/boodschap daarom dus niets te volgen is.

Over haar huidskleur is niks gezegd, maar dat kan uiteraard nog een zesde overtreding opleveren.

Jan Passant mk2 | 02-07-18 | 13:55

Mevrouw is offended, oh studenten, dat gaat wat worden in die deugwereld van jullie uni, en waar jullie van harte aan meewerken. Jullie hadden meteen moeten klagen en vervanging eisen, een docent die niet te verstaan is dient weg te wezen. Door niks te doen hebben jullie haar kruit gegeven, eigenlijk krijgen jullie een koekje van eigen deeg in die hele idiotie van "offence"!

lanexx | 02-07-18 | 13:55

Blijft de vraag waarom daar een Indiaase mevrouw zit en niet gewoon een Nederlander. Iemand die overal racisme vermoedt blijft het beste thuis, in het eigen kringetje. Buiten is er wel eens tegenwind. Als men daar niet tegen kan, toch maar binnen blijven.

Wim van Ingen | 02-07-18 | 13:54 | 2

Voor het geld. Je verdient hier 10 keer meer.

HoerieHarry | 02-07-18 | 13:56

Deze dame is ongeschikt maar heb je wel naar het vak gekeken? Het is logisch dat het door een docent uit het buitenland wordt gegeven.

Mahatma | 02-07-18 | 14:19

Dat Indiaas accent is gewoon verschrikkelijk. Ik heb ooit in een conference call met 6 Indiërs gezeten. Uiteindelijk maar gevraagd of ze het op de mail konden zetten. Dat werkte prima.

Mahatma | 02-07-18 | 13:54 | 1

Ik had ze regelmatig aan de telefoon. Moest dan hun e-mailadres noteren. Na 5 keer spellen begreep ik het nog niet. Zal wel aan mij gelegen hebben, hoewel ze letters gebruikten die ik nog nooit, in welke taal dan ook, eerder had gehoord. Dan maar een telefoonnummer gevraagd en mijn collega zelf laten bellen. Hahaha.

J. Jarig | 02-07-18 | 16:08

Kunnen ze geen autochtone sukkel vinden om zo'n flutvak te geven.

Elessir | 02-07-18 | 13:54

Als dit nu niet keihard wordt aangepakt (onverstaanbaar engels murmelen als docent) dan zet dat een precedent en heb je straks overal van die gasten.

Een Brit die voor de grap met een Frans accent praat ('allo 'allo, Inspector Clouseau) is nog veel beter te verstaan.

EnNouJijWeer | 02-07-18 | 13:54 | 1

CHIEF inspector Cluseau!

LuckyGirl | 02-07-18 | 14:59

Had ze misschien een sambal tampon in het verkeerde (keel)gat gestopt?

kromzwaard | 02-07-18 | 13:54

Toen Adam haar een hand gaf en zich voorstelde met "Curry" werd ze woedend.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 13:53

Vaak genoeg iets gezegd van de uitspraak van mensen. Als iemand onverstaanbaar is, doe er wat aan en ga naar een cursus. Signaleren is juist helpen en heeft niks met afkomst te maken (Fransen vooral). En nu opzouten.

TheseDays00 | 02-07-18 | 13:53

Op ieder weldenkend mens zal dit als volslagen idioot overkomen, helaas worden alle vormen van gezond verstand en normale logica overboord gegooid wanneer de panische angst toeslaat bij bepaalde beroepsgroepen zodra deze geconfronteerd worden met een onterecht verwijt van discriminatie of racisme.

LijdendeLucas | 02-07-18 | 13:52

Het blijft lastig want ze doet er geen sambal bij....

Mazoeza | 02-07-18 | 13:52

Een accent kan prima een cultureel verschijnsel zijn maar de vereisten zijn dat je Engels spreekt, geen Schots-Engels, Iers-Engels, Welsh-Engels of godbetert Indisch-Engels. Dat is niet te verstaan, net als wanneer op de Duitse universiteit waar ik zat een prof Beiers sprak: leuk voor een keer als grap maar onverstaanbaar.
Als je dat klassificeert als "racisme" dan is dat je enige uitweg omdat je te lui bent om er iets aan te doen.
Jammer ook dat je een review zo publiekelijk gebruikt om je ongelijk te weerleggen in plaats van op te pakken als verbeterpunt en eraan te werken.
Racisme of discriminatie gebruiken als middel om een discussie te winnen die daar níet over gaat, dan ben je gewoon af. En zeker niet universiteit-waardig.
"Tracht eigen schuld niet goed te maken met kwaad dat gij van and'ren weet; de modder op des naasten mantel is nimmer zeep voor uw kleed."

Bakkeleures | 02-07-18 | 13:52 | 1

Of schweizerisch deutsch, dat is ook errug grappug. En net zo onverstaanbaar.

J. Jarig | 02-07-18 | 16:06

Nog even en je mag zo'n creatuur (mens is teveel eer) niet eens meer aankijken omdat je anders een racisme-aanklacht aan je broek krijgt.

rijk | 02-07-18 | 13:52

Slecht om per mail, waar je de spelling en grammatica helemaal perfect kan krijgen, aan te geven dat jouw verbale uitingen goed zijn.
Stuur dan een geluidsbestand.

Braaklander | 02-07-18 | 13:51

De docente moet weer even naar haar safe space vrees ik. Universiteiten zijn omgevingen voor huilerige watjes geworden.

Rest In Privacy | 02-07-18 | 13:51 | 1

In the USA hebben ze een uithuil- box op de universiteit ( soort dixi)

echtpaul | 02-07-18 | 14:04

Een accent kan je aan- en afleren.
Articuleren kan je ook leren.
Werk daar eens aan, Kut, als communiceren je vak is.

zetje01 | 02-07-18 | 13:51 | 4

Misschien moet ze eens bij Vivian Boelen (schrijf je dat zo), die Limburgse nieuwslezeres die accentloos Nederlands sprak.
Dat kan ik niet eens, Mijn Zeeuws accent is echt wel te horen.

Bijtendehond | 02-07-18 | 15:57

Bijtendehond | 02-07-18 | 15:57

*misschien moet ze eens bij Vivian Boelen (schrijf je dat zo?) in de leer.

Bijtendehond | 02-07-18 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen

Vrouwtje Srikantan beheerst het schriftelijk engels in ieder geval wel uitstekend. Over haar accent en gemompel kan ik geen uitspraak doen zonder het gehoord te hebben.
Ik had een docent politieke geschiedenis met een dusdanig sterk duits accent dat de man voor velen onverstaanbaar was, ook al omdat hij te pas en te onpas duitse woorden door het Nederlands gooide. Man heeft uiteindelijk vrijwillig ontslag genomen, omdat er niemand meer naar zijn colleges of werkgroepen kwam.

BenPakdee | 02-07-18 | 13:51 | 1

@BenPakdee
Dat is nog maar de vraag of ze het engels schriftelijk wel beheerst.
Haar spellingscontrole beheerst deze taal duidelijk wel.

rijk | 02-07-18 | 13:54

lol, een korte samenvatting van de reactie:

Alle mensen uit India spreken slecht Engels en omdat dat zo is mag je mij niet afrekenen op het feit dat ik niet duidelijk Engels spreek.

Klinkt aardig discriminerend, de mensen uit India die ik ken spreken vaak behoorlijk goed en verstaanbaar Engels.

Terra | 02-07-18 | 13:50 | 1

Ik mag ze niet, maar heb ze wel een week lang dagelijks in mijn taxi gehad.
Van een collega begreep ik dat taxi-chauffeurs in India zeer ondergewaardeerd worden (lage kaste) en dat probeerden ze bij mij ook.
Even in verstaanbaar Engels uitgelegd dat volgens de Nederlandse wet, de chauffeur de baas is. Overigens spraken ze prima verstaanbaar Engels met het onmiskenbare Indiase accent. Maar ik vind het nog steeds kutvolk.

Bijtendehond | 02-07-18 | 15:55

Now poop On them Oliver...
Alleen al het dansen is hilarisch

Hemmenaar7 | 02-07-18 | 14:31

Hahaha,zonder ondertiteling zou ik denk niet eens herkennen dat het Engels is

Ben Hetzat | 02-07-18 | 14:31

Misschien moet ze een Nederlands taallesje volgen. Moet een makkie zijn voor zo'n slim persoon.

Ries13 | 02-07-18 | 13:49

En het genoemde systeem "BlackBoard". Kan echt niet. Maak er maar WhiteBoard van.

Overigens. Indiërs zijn precies Duitsers. Maar dan zónder humor.

Gajus | 02-07-18 | 13:48

" .. my accent, which is a product of my cultural background and my national origins."

Hiermee zegt zij in feite dat alle Indiers een kudt-accent Engels hebben en is deze uitspraak de facto discriminerend naar al haar landgenoten.

ChatBot | 02-07-18 | 13:47 | 1

Maar over dat binnensmondse gemompel hoor je haar dan weer niet....

BenPakdee | 02-07-18 | 13:54

Hoe zal de Karl Marx Universiteit (ja, zo noemde de Economische Hogeschool Tilburg zich in 1968) dit oplossen? Alle studenten naar de Goelag in Oisterwijk?

solcama | 02-07-18 | 13:47 | 1

Hey maat, we hebben al asielzoekers genoeg.

MAURIK | 02-07-18 | 13:55

Prachtig toch ?
Krijg je een schoolvoorbeeld van gebrek aan zelfreflectie zomaar cadeau in je mailbox...

Wijze uit het Oosten | 02-07-18 | 13:47

Juist op een uniersiteit moet er gekeken worden naar prestaties; het fatsoenlijk beheersen van de taal waarin je lesgeeft hoort daar zeker bij. En natuurlijk is je command of the English language niet goed als je niet te verstaan bent.

beetje.jammer.dit | 02-07-18 | 13:46

Leuk!

Lupuslupus | 02-07-18 | 15:03

Bedankt voor de links.

De Profundus | 02-07-18 | 20:20

Ooit heb ik bij Versatel gewerkt. Voertaal Engels. Schotten, Ieren, Engelsen, Amerikanen, een Egyptenaar zelfs, allemaal waren ze prima te verstaan. Maar de mannen uit India? Onverstaanbaar. Lukt(e) me gewoon niet.
Als dat bij mij voor de klas zou staan, zou zo'n evaluatie niet genoeg zijn. Ik zou een klacht indienen.

J. Jarig | 02-07-18 | 13:44 | 1

Nou, Schotten, ik doe altijd net of ik heel druk bezig ben terwijl ze hun verhaal vertellen zodat ik kan vragen het nog een keer te vertellen. Begrijp ik ongeveer 70%. Die lui brabbelen zo zuinig als hun reputatie.

Maartenalsoptwitter | 02-07-18 | 20:24

'I fok horses.'
"Pardon?!!"
'Yes yes. Paarden.'

Kouwe Kees | 02-07-18 | 13:44 | 4

Was het niet zo dat Wik Kok daar samen was met Wim Dik van PTT/KPN?

NeedIsaymore? | 02-07-18 | 13:56

Lol

echtpaul | 02-07-18 | 13:56

Gelukkig hebben ze Tiny Cox niet meegenomen.

hangtiet met knoop | 02-07-18 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

Een slecht sprekende en ook nog binnenmonds pratende docente. Dit betekent niet geschikt om dit vak te geven. Zij zal zich voordat zij weer kan lesgeven, dit moeten verbeteren. Dit heeft natuurlijk niets met RACISME te maken. Een docent die op de UVA, met een zwaar Gronings accent en binnenmonds preekt, wordt hier ook op aangesproken. Sterker nog die hadden ze nooit aangenomen om hij het ook nog eens WIT is (dat is dan wel weer RACISME, maar dat telt alleen als je een kleurtje hebt). Ja mensen die is het Nederland. Waarbij de kaart RACISME, gevolgd door DISCRIMINATIE altijd kan rekenen op bijval en support van alle WITTE DEUGERTJES.

De Evangelist | 02-07-18 | 13:44 | 1

De docent is wit? Met z'n neus in het pretpoeder gevallen? Bijbaan als Pierrot?

Vitaly Chernobyl | 02-07-18 | 18:14

Ze kan beter een cursusje Business English volgen. Qua inhoud en uitspraak.

Binnensmonds praten is niet een afkomst of cultureel verhaal.

Bovendien kan ze een cursusje andere culturen volgen. Hollanders zijn nogal direct. Dat moet je niet persoonlijk opvatten, maar als opbouwende kritiek.

Feynman | 02-07-18 | 13:43 | 1

Binnensmonds praten is niet een afkomst of cultureel verhaal.

Feynman | 02-07-18 | 13:43

Blijkbaar nog nooit in India geweest... (zie ook de video gepost door Nooit meer KLM | 02-07-18 | 13:50)

Klassenfeind | 02-07-18 | 13:53

Tja, nadat de English die troep hadden teruggegeven,
is er van het volk niet veel meer terechtgekomen.

Plorkface | 02-07-18 | 13:43

How to put yourself for schut

nee_toch? | 02-07-18 | 13:43 | 1

LOL

schijtzat | 02-07-18 | 13:44

Islamtisch recht in krom Engels. Er zit een grap in.

Stormageddon | 02-07-18 | 13:43 | 1

Raar hoor. Als de klager een bebaarde man is, weet dat vrouwtje toch dat ze voor de Islamitische Rechtbank geen schijn van kans maakt?

EnNouJijWeer | 02-07-18 | 13:58

Als ik voor werk op congressen zit is het ook altijd de vraag of ik (potentieel) interessante lezingen van Indiërs of Pakistani wel of niet meepak.
Vakinhoudelijk vaak prima, maar verstaanbaar... nope.
Ik begrijp dat ik nu een racist ben?

Ballenman | 02-07-18 | 13:43 | 1

Probeer eens een Chinees. Er zijn er bij, die hebben de hele lezing fonetisch uit hun hoofd geleerd. Helaas was die fonetische vertaling al niet best voordat ze ermee begonnen.
Een vraag stellen eindigt altijd met mensen die beleefd net doen of de vraag beantwoord is.

TheEgg | 02-07-18 | 14:30

"Mochten jullie iets online zetten, mij wel graag anonimiseren, ik moet het vak nog halen,"

Dat illustreert maar weer eens wat de meeste universiteiten zijn: linkse brainwash instituten waar iedere vorm van VvMU de kop wordt ingedrukt.

Klassenfeind | 02-07-18 | 13:43 | 1

Ik vind Indische vrouwen vaak heel erg knap, maar voor haar maak ik een uitzondering.

bergsbeklimmer | 02-07-18 | 13:54

Ik zou haar niet doen.

Vitaly Chernobyl | 02-07-18 | 18:12

Ook belachelijk trouwens dat je als student bang moet zijn voor represailles.

RenHoek | 02-07-18 | 13:41 | 3

Precies. Lekker veilig leer klimaat.

schijtzat | 02-07-18 | 13:43

De links mens in optima forma. Verbieden, straffen, demoniseren, regeltjes, afpakken enzovoorts.

Mark_D_NL | 02-07-18 | 13:43

Het dreigen met repressailles is eigenlijk wel goed: toch wat realistische spanningen in de safe space. Komt de werkelijkheid na afstuderen net iets minder hard aan.

Maytheforcebewithyou | 02-07-18 | 18:20

Meten is weten en horen is geloven. Iemand een audio gemaakt?

Nogood Boyo | 02-07-18 | 13:41

Ach, de meeste import spreekt gebrekkig Nederlands, het zou pas echt rasisties zijn als ze dan wel zuiver engels zouden spreken.

schoon-schip-maken | 02-07-18 | 13:41

I hate you all welcome!

NeedIsaymore? | 02-07-18 | 13:41 | 3

Lol

echtpaul | 02-07-18 | 14:09

How do you do and how do you do your wife?

Rest In Privacy | 02-07-18 | 15:50

I thank you out of the bottom of my heart and out of my wife's bottom.

kleurdoosje | 02-07-18 | 18:48

Pff, worden mensen nu niet moe van zichzelf? Wat een schijt gezeik. Misschien wat vaker in de spiegel kijken.

schijtzat | 02-07-18 | 13:41

Thank you! Come again.

Dirk III | 02-07-18 | 13:40

"I can assure you that you will have an extremely hard time convincing any court of law in the Netherlands that I do not have a good command of the English language."
Theoretische kennis en vaardigheid zeggen nog niks over je verstaanbaarheid.

SynthetischBismut | 02-07-18 | 13:40 | 2

Precies. Je mag dan schriftelijk nog zo vaardig zijn in Engels, als je dat mondeling niet bent (en dat ben je niet met een zwaar accent) dan ben je dus niet zo goed als je ego je doet geloven.
En aangezien je je lessing mondeling geeft: Pech. Ga maar een cursus doen.

Overigens, als ik student van mevrouw zou zijn, zou ik vanaf nu op elke evaluatie van haar commentaar geven over haar beroerde Engels.

TheEgg | 02-07-18 | 14:23

En wat nou, court of law? Hou je paarden, wijf. 'Ik' vulde gewoon een evaluatie formulier in, welke naar mijn mening vroeg.

rodeolifant | 02-07-18 | 15:27

Indiërs hebben ook geen humor.

HoerieHarry | 02-07-18 | 13:40 | 1

Hahaha!

Mark_D_NL | 02-07-18 | 13:41

Eerlijk gezegd heb ik ook een aantal Engelstalige vakken moeten volgen die door Nederlandse docenten werden gegeven die zo abominabel slecht Engels spraken dat tijdens de les aan hen werd gevraagd om het in godsnaam in het Nederlands te doen.

Maar dat het racisme is of discriminasie is natuurlijk onzin. Je ouwehoert gewoon onduidelijk wijf, doe er wat aan. Daarnaast kun je niet tegen opbouwende kritiek.

RenHoek | 02-07-18 | 13:39 | 3

Eens de meeste NL docenten bakken er helemaal niks van.

Ik vind dit eigenlijk wel een interessante kwestie. Ik ben namelijk veel (ik denk eigenlijk toch wel de meeste) Indiërs tegengekomen die moeilijk verstaanbaar zijn in het Engels vanwege hun accent. Ze beheersen de taal prima overigens.

Kan je stellen dat het discriminatie is als iemand vanwege zijn herkomst een taal moeilijk(er) kan uitspreken en derhalve als niet verstaanbaar wordt gezien?

Albasalix | 02-07-18 | 13:54

@Albasalix : Tuurlijk is dat geen discriminatie. Andere uitspraken zijn lastiger te volgen (klinkers, klemtoon, woordgebruik). Indiërs hebben dat zelf ook: als die naar Nederlanders moeten luisteren duurt het ook een tijd voor ze alles begrijpen. Heeft ook niets met "ethical and respecful te maken, waar mevrouw ook graag over op het orgel gaat.

Mevrouw is gewoon snel op haar pik getrapt.

Vitaly Chernobyl | 02-07-18 | 18:11

Het ging juist niet om haar taalbeheersing, dat maakt zij ervan en jij gaat mee in dat dwaalspoor. De verstaanbaarheid, of VERSTAANBAARHEID voor mensen zoals jij, daar draaide het om.

sockpuppet | 02-07-18 | 21:04

Een zwaar accent is toch niet erg? Dat is in het begin niet prettig maar daar wen je vanzelf aan. Dat hebben veel Nederlandse professors ook. Dat binnensmonds lijkt me wel bloed irritant maar dat heeft natuurlijk niks met racisme te maken. Beetje overtrokken reactie van meneer de docent.

Ardbeg | 02-07-18 | 13:38 | 5

Waarschijnlijk heeft ze storend verkeerd gegoogletranslate.

maSs | 02-07-18 | 13:52

Waarom is het discriminatie als ik een zwaar accent niet versta? Als ik zeg dat ik swahili niet versta ben ik dan een racist? Het wordt steeds gekker hier. Nou heb ik zelf in het verleden veel met Indiase, Pakistaanse en Nepalese mensen te maken gehad en het merendeel is niet te verstaan. Hun Engelse vocabulaire is prima maar dat accent en binnensmonds gemompel is niet te volgen.

Ben Hetzat | 02-07-18 | 14:22

Wat ben zegt. Iemand ff bellen met d’r voor een soundbite? Vroeger zou GS dit zelf gedaan hbben...

JWZ_JMK | 02-07-18 | 17:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Indiërs stinken altijd naar Kurkuma.

Mark_D_NL | 02-07-18 | 13:37 | 2

Is wel waar. Door al die massala's ruik je ze ook altijd voorbijkomen.

BenPakdee | 02-07-18 | 13:58

En ga vooral niet naar een toilet waar een Indiër korter dan 2 uur geleden op heeft zitten defecaeren... Niet te harden. Zelfs Indische collega's die anderszins keurige manieren hebben.....

R van Perzie | 02-07-18 | 14:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland