Overheid komt met Tunnel Emergency Manual
Uw verkeersgedrag loopt weer eens de spuigaten uit...
Social
Het wordt drukker en drukker op de weg, want iedereen banjert onze grens maar over en niemand hoeft weg. Er komen ook steeds meer wegen. En auto's. En bumperklevers. En tunnels. En mensen met een rijbewijs van 14 euro. En heel veel oude mensen onderweg naar djembébiodanza, alsook malloten met smartphone in de hand. Overal gekantelde vrachtwagens, kettingbotsings en monsterfiles, nog veel meer rode kruizen en takelauto's takelauto's, takelauto's. Daarom dit Postbus 51 filmpje over wat te doen in een tunnel. Kijk en leer. En kap eens met schelden naar die man van de takelauto.
Social
Reaguursels
InloggenEven aanvulling; als er brand is en de tunnel staat vol rook: wel je adem lang inhouden terwijl je je veiligheidsvest aantrekt. En *met het verkeer mee de tunnel uit", ook als je dan dwars door de rook moet. Nog even de adem inhouden, Ordnung muss sein".
Vorig jaar was de Velsertunnel een maand of 10 dicht, ze gingen hem 10cm hoger maken... maar geen cm breder. En na het gereedkomen sta je nog steeds vrijwel elke dag vast omdat er weer eens een vrachtwagen te hoog is. Wat ik echter nog veel erger aan die tunnel vind is, dat er geen vluchtstrook is terwijl je daar 100 mag rijden.. de Maastunnel (ook zonder vluchstrook) is max 50. Levensgevaarlijk dus die Velsertunnel….je zal maar in het midden stil komen te staan door pech.
Ja daaaaag! In de tunnel gaan staan met al die CO2 en fijnstof! Dat is volgens linksmensen een zekere dood! Dus ik ga gewoon nergens heen en blijf in de auto met m’n raampjes dicht.
Er zijn ook nog altijd van die klojo,s die verrekken om de lichten aan te doen in een tunnel. Vooral truckers en witte busjes-asos.
Naar het schijnt ontwerpen ze tegenwoordig auto's waar in een bepaalde lichtstand de voorlampen wel maar de achterlampen NIET branden!! (welk sukkel in de EU heeft dit nu weer bedacht)... gewoon dimlicht aan in een tunnel.
Zoals ook andere reaguurders schreven: Ga hier nu eens handhaven in plaats van in je ongemerkte politiewagen langs de kant de flitskast bewaken. En bergers voorzien van wat dashcams, waarbij elk beeld van een overtreding ook daadwerkelijk door de rechter wordt erkent als zijnde voldoende bewijs om tot een onvoorwaardelijke combi boete te komen: belediging 'ambtenaar' in functie, gevaarlijk rijgedrag, artikel 5, onvoldoende afstand houden...
Maar helaas, dat zal wel te ingewikkeld worden voor ons OM. Die maken zich enkel nog druk om hun eigen stokpaardjes. Laat de burger maar kletsen en betalen.
Rij eens door een tunnel in Ecuador en dan zeur je niet meer over de veiligheid in Europa.
Grof uitgehakt in de bergen zonder zelfs maar een vluchtstrook laat staan een nooduitgang. Als twee bussen elkaar met 80km per uur passeren is er een paar mm ruimte over. Als het regent zijn de tunnels gesloten in verband met aardverschuivingen sinds een paar auto's onlangs bedolven raakten.
De Nederlandse 'samenleving' anno 2018. Same voor ons eige...
Ik blijf me verbazen over de ziekelijke behoefte overal muziek er doorheen te draaien,ook al is het een belangrijke boodschap dat verteld moet worden.
Inderdaad. Ziekelijk, dwangmatig, gestoord. Men lijdt massaal aan stiltefobie.
Geleerd bij A-klasse!!
Waarom de afstand uitdrukken in 50 METER vanaf het voertuig?
Houd het simpel en druk dat soort waarden uit in het aantal passen.
Met 100 PASSEN bevind U in zich op veilige afstand.
Het is al simpel als je je bedenkt dat de reflectorpaaltjes precies tussen de hectometerpaaltjes staan.
Als je nu niet gaat zitten twitteren en foto's gaat maken in de tunnel maar die auto snel van de weg haalt, kunnen wij tenminste anderen onschuldige idioten verrot schelden en het leven zuur maken.
Ik wist niet zeker waar ik mij bevond
omdat ik tot het einde van mijn blik
alleen de tunnel zag waarin ik stond
normaal ben ik geen grote bangerik
maar mensen gooiden dingen naar mijn hoofd
en spuugden, scholden, staken vingers op.
Ik was van mijn sociaal krediet beroofd
en werd gehaat. Mijn leven was een flop.
Ik ben uiteindelijk te voet gegaan
omdat de auto die mijn leven heet
buiten mijn eigen schuld was stukgegaan.
Zo liep ik jaren, 't was een therapie.
Ik ben de tunnel nu wel uit maar weet
dat ik niet meer als kind de mens bezie.
Mooi
Dankuwel.
Soms vind ik het afsluiten van rijbanen een beetje overdreven. Meestal 2 km van tevoren en erna en dan is het niet eens altijd even nodig. Ik heb een keer 20 minuten stilgestaan voor een gat aan de rechterkant van het asfalt. In Italië zouden ze gewoon een oranje netje en een gevaarbord er overheen geplempt hebben.
Sterker nog in België doen ze gewoon niets.
Het moet vaak vroeg omdat de Nederlander vindt dat hij zelf wel kan bepalen wanneer hij naar een andere rijbaan gaat. Als de gemiddelde Nederlander nou eens gewoon deed wat hem verteld wordt op de weg was het daar een stuk veiliger. In Japan staan in veel verdrijvingsvlakken en middenstrepen op bochtige wegen dunne rood/witte paaltjes, voor instant karma. Helpt enorm.
@Synecdoche | 12-06-18 | 15:29 U heeft 100% gelijk.
De mensen die er op/aan de weg werken doen dit voor IEDERE automobilist.
Dus even geduld en straks kann je er weer rijden. En ik hoor bij de mensen die de max. snelheid rijden bij wegwerkzaamheden.
Voor de anderen met grootspraak die bij een 70km stuk ivm wegwerkzaamheden met 120 langs knallen: ga eens langs de kant van de weg staan en hoop dat de vrachtwagenchauffeur / automobilist zijn ogen op de weg heeft ipv zijn/haar smartfoon.
Als ik de weg op ga, dan ben ik er klaar voor, goed voorbeeid, altijd op tijd, nooit hurry up en voor mij is het een blijk van fatsoen om de weg niet te ge/misbruiken voor allerlei onwenselijk achterlijk gedrag. Ik doe mijn best om het spel fair en redelijk te spelen, dat geeft mij rust. Als je de weg opgaat, maakt niet uit op welke tijdstip, dan kun je van alles verwachten, en ook daar moet je op voorbereid zijn; files, ongelukken, omleidingen, extreem weer, bumperklevers, wegpiraten, verkeers aso's, en vooral diegenen die denken: aan de kant" hier kom ik, dit is van mij. Dat laatste zie je vaak bij bepaalde typetjes en automerken, Het valt me op dat BMW rijders vaak de grootste hufters zijn. Daarom geen BMW, daar wil je niet bijhoren.
Hou op , schei uit.
AUdi, mercedes, volvo. Hoe duurder de auto, hoe slechter uitgerust. Met name de optionele knipperlichten zullen te duur zijn. Of toch bijna net zo duur als de optionele snelheidsmeter.
Tijd voor het soort "Move over" wetten zoals gelden in de VS (Met ditto handhaving). Het is daar in veel staten wettelijk verplicht om een baan op te schuiven als er een voertuig met zwaailichten (ook oranje lampen dus) stil staat op de vluchtstrook OF indien dit niet kan tenminste 5 mph onder de "Posted speedlimit" te blijven (bij file dus 5 mph onder de reeds verlaagde max snelheid).
Vervolgens doen ze ook daadwerkelijk handhaven. Heel makkelijk vangen natuurlijk. Auto met blauwe lampjes op de vluchtstrook, radar installatie erachter, paar motor agenten om het volk van de weg te trekken en kassa maar. Dan leren mensen het misschien een keer.
Het probleem in Nederland zit voornamelijk niet in slecht begrijpen van de verkeersregels of gebrek aan regels. Het is puur gebrek aan handhaving. Waarom je aan de regels houden als rijden als een mongool niet afgestraft word. (Veel jonge agenten weten ook niet eens meer waar ze naar moeten kijken als het aankomt op het vastsjorren van een lading, overbeladen rijden of asociaal rijgedrag is mij recent nog ingefluisterd door een recent gepensioneerde agent. En dat was echt geen "in mijn tijd was alles beter" figuur)
Ik ben een toeterende, K-lijer/klootzak schreeuwende, Middelvingeropstekende automobilist naar al die klote takelwagens. En ik heb honger en ondersuiker, wil al die witneuzen in elkaar trappen..................... Zwetend wakker wordend, o god, wat was dat voor een nachtmerrie.
Dat van die toeterende mensen. Dat kan toch ook gewoon betekenen "goed bezig pik"? Het licht er maar net aan welke vinger je erbij opsteekt.
Ik heb nou nooit de neiging om wildvreemden kapot te schelden. Zal mijn opvoeding wel zijn.
alleen bekenden dus?
Ja, die wel, maar die schelden gewoon terug, en dan drinken we bier.
Kijk, er tekent zich toch best een gezellig beeld af. Hé, Klootzak, proost!
Klootzak = Hallo
KK-lijer = het gaat lekker
In de ochtend zeg ik tegen mijn zoon klootzak en dan roept ie kk-lijer. Duidelijk toch.
De aflevering van Seconds from Disaster, Tunnel Inferno kan ik mij nog goed herinneren. De les is dat je moet bewegen in de richting waar (eventuele) rook juist niet heen gaat. Dus dat hoeft niet de richting te zijn van de dichtstbijzijnde uitgang of de richting waar licht vandaan komt. Dit filmpje geeft aan dat je met het verkeer mee moet bewegen. Dat is m.i. niet automatisch de beste richting. In geval van brand kan dat zelfs dodelijk zijn.
Ik begrijp niet waarom je de sleepdienst zou gaan uitschelden, maar die neiging heb ik wel vaak bij de veroorzaker van een ongeluk. Uiteindelijk is dat in 9 van de 10 gevallen een klapmongool die te dicht op zijn voorganger zat of zit te appen.
Ja eens, als er weer een dikke bak achter me rijd en zit te duwen zet ik standaard de sproeier vol aan totdat alles eruit is. En daarna sta je mooi naast ze bij een rood licht, want hard rijden in Nederland schiet niet op.
Ooit ben ik eens met een weginspecteur meegeweest. De beste man haalde troep van de weg nav een ongeluk. Een vrachtwagenchauffeur vond het nodig om een fles urine naar hem te gooien omdat het te lang duurde.
Zie einde filmpje: productie 2015. Gewoon een repost dus.
Veel teveel mensen op een kleine ruimte. Er zou meer aandacht moeten komen voor de Club van 10 miljoen. Misschien kunnen jullie daar Tom eens een diepgaand interview mee laten houden?
Zou je een tunnel niet kunnen uitrijden op je startmotor? Lijkt mij veiliger en beter voor de doorstroming als je zo snel mogelijk die tunnel uit bent.
Hangt er van af waar je stil valt, maar zeer waarschijnlijk niet. Stiekem is zo'n tunnel uitgang best steil. Meer als een paar meter op de startmotor is al erg veel gevraagd. Van het spoor af bij stilvallen op een spoorwegovergang lukt goed, een tunnel uit vermoedelijk niet.
In dezelfde categorie vragen waar we als reaguurders wel een antwoord op hebben:
Moet je een gevarendriehoek achter je auto zetten? (lijkt me levensgevaarlijk)
Wat te doen bij lekke band.. In een tunnel vervangen is gekkenwerk maar langs de snelweg eigenlijk ook.. Waar mag/moet het? Waar niet?
Wat een gedoe. In Rotterdam ligt de oudste verkeerstunnel onder een rivier. Eigenlijk een kopie van dat ding in Antwerpen. Nu zijn ze bezig met renovatie, je kan met je ogen dicht voorspellen dat na ingebruikname het ding regelmatig geblokkeerd zal raken wegens rook in de tunnel. Dat is al 70 jaar normaal, nu moet met hard en software bepaald worden of de tunnel berijdbaar is. In al die nieuwe tunnels in het land was dat fenomeen al ingebakken, dus dachten ze, hé, die Maastunnel, daar moeten we ook wat aan doen. Eikels.
Nederland bordenland. Overal borden, verboden, geboden, paaltjes.
Je zou er borderline van krijgen.
Af en toe rijd ik in Engeland of de VS.... een verademing.
Agglomeratie London, inderdaad smullen!!!
U houdt van onbegrensde agressie, recht van de sterkste en compleet en uitzinnig lak aan de regels? Dan denk ik dat VS en UK heel geschikt zijn...
In VS word je ook gewoon (zo op de foto te zien) op een rustig overzichtelijke weg kapot gereden! Vol van achteren aangereden door een pick-uptruck. Als je niet zou weten dat ze bij ASML werken denk je ' erg ongeluk' Nu denk je , hier zit meer achter! Zet aluhoedje op...
Heb het meegemaakt, aanhanger van kennis ging scharen en auto die daarop stond rolde door de tunnel, trekkende auto met neus in de wand... nog 4-5 auto’s passeerden, mar toen was het al afgesloten.
Binnen 5 minuten was de takelwagen er die duidelijk klaar stond en even later reed het verkeer weer door.
Flinke boete vanwege te lichte sleep-auto tov lading op de koop toe.
Aanhanger gebouwd door Ellie Lust dus.
Terechte boete. Mogen ze ook blijven doen voor dingen als afgevallen lading of verkeerd bevestigde caravans. Zorg dat je je zaken op orde hebt als je gaat rijden.
Wel jammer van die frontflitsers, voor de kenners.
And as we speak, staat Barendregt een geschaarde bus met aanhanger zand uit de Benelux te takelen. Zondr verkeer, dat wel.
"et wordt drukker en drukker op de weg, want iedereen banjert onze grens maar over en niemand hoeft weg."
Kop niet in het zand steken Pritt.
Dat heeft helemaal niets met het tokkiegedrag van de roomblanke loon/fileslaaf te maken. De Nederlander, en vooral de Randstedeling, is gewoon een onaangepast en ongeleid projectiel op de weg,
Nou moet ik zeggen dat ik in 'de provincie' niet minder last ervaar van aso's op de weg. Je trommelt maar weer wat.
Het fileprobleem oplossen:
Zo veel mogelijk thuiswerken en voor de rest alle witte en blauwe platen van de Nederlandse weg verbannen.
Zodra iemand zich misdraagt, gelijk alle banen afkruisen. En vervolgens een mededeling boven de weg: u staat nu 5 minuten extra in de file omdat de bestuurder van de <kleur> <merk> <type> met kenteken <kenteken> zich niet kon gedragen.
Collectief straffen, dan wordt het een probleem van iedereen en niet van de wegwerker. En dan lossen we het samen op.
Is maar een ideetje, zitten vast onwerkbare kanten aan, maar ik stoor me aan het feit dat zulke lafbekken gewoon wegkomen met hun wangedrag.
Uw moedr is hoogstwaarschijnlijk al bejaard... en het enige vervoersmiddel wat ze zelf bestuurd is een scootmobiel?
Op de weg is het 20% nemen, en 80% geven. Ik ben zeer defensief op de weg, ga altijd er vanuit dat de ander een vol idioot is.. Al 20 jaar schade vrij. 2x bijna een aanrijding.. gehad 1 was moment van onoplettendheid mijn kant, gelukkig was dat persoon ook een defensieve rijder. even blik gewisseld van oei, en duimpje naar elkaar..
Ik rij thans nog maar ca. 5000 km per jaar, dat is op zich al een weelde. Autorijden is allang niet meer aangenaam. Drukte en bovenal te veel idioten die anoniem lopen te kloten. Ik rij net als jij defensief, gangetje van max 100 km/u op de uiterst rechterbaan, bij inhalen even gas erop, goed opletten, de regels adekwaat toepassen en je niet laten verleiden tot het gedrag van debielen. Ik ken ze niet en wil dat graag zo houden, jakker maar lekker door, ik heb nooit haast, dus mij doet het helemaal niks. Gemiddeld 1 : 18 en 21 schade vrije jaren.
"Nooit haast", prima advies. Als iemand aan het voorpiepen is op een invoegstrook of zelfs vluchtstrook, ach, laat hem maar voorgaan in plaats van toeteren of snel het gat dicht rijden. En een beetje situational awareness en anticiperen helpt ook: in veel gevallen kan je de kans dat iemand gaat stoppen, uitwijken, of invoegen aardig inschatten, en daar rekening mee houden. Scheelt ook een hoop opgestoken middelvingers of ongelukken.
Memek | 12-06-18 | 12:49
+1!
Dat gejakker heeft ook helemaal geen nut, bij volgende verkeerlicht staan ze weer naast je, en met beetje mazzel een boete rijker *gniffel*
@Memek, zolang je EERST snelheid maakt voordat je naar links komt is die 100 km/h prima. Helaas zijn er ook heel veel levensgevaarlijke idioten die menen dat ze nooit harder als 100 km/h hoeven. Ook niet als ze op 1,5 autolengte voor je opeens naar links komen...
Vroeger (jaren 50 en eerder) werd autorijden als de ultieme vorm van vrijheid gezien.
Fast forward 2018; stress, ergernis en vooral veel geld betalen.
We leven in een land waar alles te druk is.
Toen ik 16 was (17 jaar geleden) had ik een scooter. Ik reed van s’ochtends vroeg tot s’avonds laat op dat ding, hele tank er doorheen.
Ik genoot.
Nu heb ik weer een scooter. Mensen zeiken omdat dat ding herrie maakt. Stinkt. En je bent een soort van bullseye voor andere weggebruikers.
Eigenlijk moet ik gewoon op een circuit gaan rijden ofzo. Ben het zat.
wat denkje van die oudjes tegenwoordig op e-bike's, die gaan al bijna zo hard als een scooter. En je kop zit nog de oude stand van "die is er nog lang niet" Serieus oppassen geblazen..
Heb je ook een jas met bontkraag?
@Drumpiet
Nee, wel trainingspak van Australian of Kappa. Kale koppen niet te stoppen.
Heb je ook een jas met bontkraag?
DrumPiet | 12-06-18 | 12:46
---------
Geen idee wat een jas ermee te maken heeft, maarrrr neen, geen bontkraagje. Ook al zou ik die wel hebben, jas gaat standaard op de jassenhouder op de achterbank. ergo, uw tegel raakt kant nog wal en reageer alleen op je troll omdat ik pauze heb, dus voel u niet vereerd.
Huh, ben jij 33? Nooit gedacht, hilarisch!
Mensen die dit filmpje nodig hebben mogen van mij inderdaad gewoon met de wagen. De benenwagen, in de binnentuin van een gesloten inrichting rondjes wandelen, welteverstaan.
Autotron
In plaats van rekeningrijden mogen ze wel het tuig een dikke prent en zwaarder straffen uitdelen voor intimidatie en mishandeling van wegwerkers. Overal hangen toch al camera's. Maar iets zegt me dat dit niet de prioriteit zal krijgen.
Gelukkig hoef ik steeds minder vaak naar kantoot, maar die enkele keer dat ik op de autobaan kom verbaas ik me over de hoeveelheid klootzakken paupers en zogenaamde ervaren chauffeus. Er wordt totaal niet gehandhaafd. Zou toch een prachtige inkomstenbron zijn voor de overheid en beter als de belasting verhogen op groente en fruit.
Het belangrijkste is RWS vergeten in dit filmpje (uit 2015!!): de instructies voor de overige weggebruikers.
En de aanbeveling om je voorwielen naar de tunnelwand te sturen ontbreekt.
Dat is wel handig als er iemand van achteren opklapt..
Auto rijders zijn paupers. En tevens, zo zonde van je tijd 2, 3, 4 uur per dag in dat blik zitten. Den ban je sowieso een hersenloze aap.
Leer nou eerst eens normaal Nederlands typen.
Dit syndroom zie je ook bij exrokers. Mark heeft, om goed in te schatten redenen, geen rijbewijs (meer).
Alleen in de auto ben je echt jezelf. Want op alle andere momenten speel je altijd een rol. Thuis. Op je werk. De sportclub. Altijd pas je je gedrag aan. Maar niet in de auto. Het enige moment dat je geen partner of baas in de buurt is. Dan kun je echt jezelf zijn.
Treurig leven heb je dan... Ga wat anders doen in je leven wanneer je hele leven een toneelspel is..
Nooit gefietst?
Nuttig filmpje want ik vrees dat het gros van automobiliserend Nederland geen flauw idee heeft wat te doen indien men strandt in een tunnel.
In de Leidsche Rijn Tunnel (A2 bij Utrecht) zitten de evacuatiedeuren aan de linkerkant vd weg en de vluchtstrook aan de rechterkant. Waarom?
Omdat ze in Utrecht een hekel hebben aan automobilisten.
In die tunnel kun je gerust stil vallen met je automobiel. Prachtig brede vluchtstrook ligt daar. Absoluut een parel van een tunnel. Voorbeeld voor elke nieuwe tunnel.
@marjen
Goh, er is dus daadwerkelijk nog ergens een vluchtstrook over
die niet weg gebonjourd is door die tot spitsstrook om te toveren
Want vroegah ging je bij pech simpelweg op de strook staan die daar voor bestemd was
Wat lult die klootzak van een Verhoeven stom, nog nooit tegen gekomen bij een kruis boven de weg, die tering lijer vraagt om een aansteker tegen z'n hoofd.
U beseft dat mensen als Verhoeven het recht hebben bekeuringen uit te delen, en dat ook soms doen als ze weer eens bijna van de sokken gereden worden door klootzakken die niet willen weten dat een rijbaan met een rood kruis verboden terrein is?
Wat veranderen wij mensen toch in een heerlijke monkey met driedelig pak aan zodra we achter het stuur zitten
#TunnelVisie
Héhé, ook trainingspakken he.
REAGEER OOK