Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar bij de Dodenherdenking in Kralingen

Pas als je beroofd wordt van het grootste goed dat we in West-Europa, in Nederland hebben, weet je wat vrijheid daadwerkelijk betekent.

Ze vertelde over haar kleinkinderen die nu de leeftijd hebben van de kinderen die in de oorlog zijn weggevoerd. En dat de kleinkinderen geen benul hebben wat het is om niet vrij te zijn. “Wat dat betreft is de bevrijding wel gelukt”. Ze vertelde over de bombardementen, dat er zwarte dingen uit de lucht recht naar beneden vielen. “Het is geen oefening,” had haar vader gezegd. “We moeten naar de kelder.”

Met vaste stem vertelt ze. Ze hapert niet, leest niet voor van een briefje maar het gaat zo uit het hoofd. Ze was acht toen de oorlog uitbrak, wat zou betekenen dat ze nu achterin de 70 is. Voor het eerst ben ik bij de jaarlijkse dodenherdenking in mijn Rotterdamse buurtje –zowel de buurman van 26 als de buurvrouw van 74 belden: ‘ga je mee naar de herdenking?’. Sure. Iedereen is uitgelopen, van de grijze dames die ik tegenkom bij de aquarobics tot de verre buurman die homo bleek te zijn #bummer. Er wordt hier dus echt iets aan dodenherdenking gedaan; heb ik achttien jaar lang een gedenkplaats in Bos en Lommer over het hoofd gezien of is die er gewoon niet?

Het gaat zoals de dingen gaan in Rotterdam-Kralingen: er is een welkomstwoord, de hoornblazer van het Korps Mariniers blaast het taptoe signaal, er wordt twee minuten stil gehouden, het Wilhelmus wordt ingezet, er worden vier kransen gelegd, gevolgd door het defilé langs het herdenkingskruis. Er is saamhorigheid en respect bij, van en voor de ongeveer dertig buurtbewoners die zijn uitgelopen. Onwillekeurig denk je aan de idioterie die telkens in de aanloop naar vier mei in Amsterdam moet plaatsvinden. Voetballen met kransen – het was de Amsterdamse volksport nummer 1 onder Job Cohens burgemeesterschap. Damschreeuwen – sinds enkele jaren vaste prik op de Dam. En dan nu een afgelaste lawaaidemonstratie.

Het zijn amateurs die op deze manier aandacht zoeken, krijgen en vinden. Amateurs, voor wie het te veel moeite is om aandacht voor hun zaak, hun idealen te krijgen op een ander moment dan 4 mei. Wat is de lol van goedkoop scoren? Wat bereik je door te schreeuwen op de Dam, precies op het moment dat niemand erop zit te wachten? Hoe cool is het om tegen je kleinkinderen te zeggen dat opa op vier mei tijdens de dodenherdenking op de Dam heeft geschreeuwd en is opgepakt? In Kralingen ging het over Robert, die bommen had geworpen: ‘niet in de oorlog hoor, maar toch. En wel lullig dat ‘ie twee keer z’n vliegtuig gecrasht heeft en meteen bij z’n eerste parachutesprong z’n Breitling is kwijtgeraakt’. Dat zijn de verhalen van echte mannen, niet van special snowflakes die denken dat schreeuwen, de kerncompetentie van baby’s, origineel is.

Het gedicht van Gytha Nijenhuis, ‘Dichter bij 4 mei’ wordt voorgedragen door een jongen van de scouting. De eerste regel raakt me  meteen: “Het liefst willen we vergeten”. Twee jaar geleden zat ik in Turkije, beroofd van mijn vrijheid als gevolg van uitspraken die Nederturken niet zinden. Hoe controversieel het ook klinkt, ik ben de mislukte nageboorte van gastarbeiders die de Turkse overheid ertoe aanzetten om mij een langere all inclusive in Turkije te geven, enorm dankbaar. Pas als je beroofd wordt van het grootste goed dat we in West-Europa, in Nederland hebben, weet je wat vrijheid daadwerkelijk betekent. Nooit, maar nooit wil of zal ik dát vergeten. Nooit, maar nooit weer wil ik dat meemaken.

Maar eenieder die denkt dat vrijheid een grap is, waarmee je kunt spotten als het je uitkomt, gun ik een vrijheidsberoving die ze nooit zullen vergeten.  

...

Reaguursels

Inloggen

De eerste column hier van mevrouw Umar die wat mij betreft hulde verdient! Behalve de laatste zin waarin het immer aanwezige gevoel van rancune toch weer opspeelt...
Het zegt veel over de mentale gesteldheid van mensen als ze lawaai dreigen te maken tegen zo'n belangrijk, maar ook kwetsbaar moment.

Donkersloot | 06-05-18 | 08:57

Dank je wel, Ebru! Ik heb gisteren mij hart vastgehouden. Zo bang voor 'rare dingen'. Ik zat met een griezelig gevoel naar de tv te kijken. Mijn echtgenoot was gelukkig NL uit en veel mensen met campercars en caravans op weg naar het zuiden. Hun kon gelukkig niets overkomen. Ik ben intens blij dat het goed is gegaan op de Dam. Vrijheid is fragiel.

mamalookabooboothere | 05-05-18 | 23:25 | 1

Hun is hen.

mamalookabooboothere | 05-05-18 | 23:41

Super post van Ebru! Enough said... (ik hoef toch hopelijk niet uit te leggen waarom?).

Bakerkat | 05-05-18 | 18:29

De ultieme vrijheid zit in jezelf, oorlog of onderdrukking ten spijt! Gelukkig toon jij ons dat steeds maar weer in jouw teksten, lieve Ebru! Dat besef van innerlijke vrijheid moet ons altijd bijblijven. Vrijheid is universeel, voor iedereen en ván iedereen. Wie anderen de vrijheid ontzegt of zelfs ontneemt, is per definitie zelf ook niet vrij.
Ebru, wat een geweldig top-artikel !

awakened | 05-05-18 | 15:52

In de Baarsjes te Amsterdam, was het ook allemaal heel gemoedelijk:

www.groene.nl/artikel/kruis-des-aanst...

Kanttekening bij 4 mei, wat vinden de moslims eigenlijk van het kruis in de Baarsjes?
Kruis des aanstoots

In de wijk de Baarsjes in Amsterdam ontstond commotie over een verzetsmonument. Een wit kruis moest worden vervangen door een neutraal, niet-christelijk symbool. Er zijn grenzen aan een multiculturele invulling van de nationale dodenherdenking. Maar wat vinden moslims ervan?

door Margreet Fogteloo
5 mei 2006 – verschenen in nr. 18

express | 05-05-18 | 14:47

Er komt een dag Ebru, dan kun je gewoon weer naar Turkije. Erdo blijft niet voor eeuwig en is zeker niet onsterfelijk. De status van Ata Türk zal ie nooit krijgen.
Die dag Ebru, die dag vieren we met je mee.
Nu lekker dronken, naakt, schreeuwend, zonder hoofddoek rennen door Rotterdam!!

Ruimedenker | 05-05-18 | 14:40

Niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar goed stuk Ebru!

Mather | 05-05-18 | 14:00

Gytha Nijenhuis: 'Vrijheid, pas als je beroofd wordt van het grootste goed dat we in West-Europa, in Nederland hebben, weet je wat vrijheid daadwerkelijk betekent. Nooit, maar nooit wil of zal ik dát vergeten.'

Wel, dan mogen we er allemaal wel wat harder aan trekken om het zo te houden.
Op dit moment gaat het hard de verkeerde kant op.

BosrandDirk | 05-05-18 | 13:59 | 1

Inderdaad en wat de vrijheid van meningsuiting in Europa betreft momenteel vooral ook in het zowel politiek als mediaal, ideologisch roodgroen gedomineerde Duitsland.

WirMachenMusik | 05-05-18 | 14:18

Rotterdam lag in 1940 plat. Dat vergeet je niet.

Swonchek | 05-05-18 | 13:49 | 1

Dat Venlo ook plat lag in 1945 word vaak vergeten.
Waarom ??? Omdat er twee bruggen over de maas waren en
de geallieerden niet zo goed konden mikken vanuit hun
bommenwerpers.
En omdat er een groot duits vliegveld was dat half op duits en
half op Nederlandsch gebied lag.

getzappad | 05-05-18 | 21:45

Mijn persoonlijke relatie met de nogal antiduits getinte dodenherdenking van 4 mei is wat bijzonder doordat mijn vader twee broers in het verzet verloor en zelf als zeventienjarige twee maanden bij de SD-Aussenstelle in Maastricht in verhoorarrest was.
Vlak na de bevrijding trouwde mijn vader een Duits jeugdvriendinnetje dat op een steenworp afstand over de grens woonde, hetzelfde dialect als mijn vader sprak en naar dezelfde kermissen ging; mijn Duitse moeder dus ... die een broer aan het Oostfront verloor.
Door wat ik van beide grootouderskanten hoorde weiger ik te geloven dat die gevallen broer van mijn moeder die er van overtuigd was zijn vaderland tegen het communisme te verdedigen, moreel minderwaardig was aan de broers van mijn vader of aan de toen gevallen Amerikanen, Britten en Canadezen.

WirMachenMusik | 05-05-18 | 13:37 | 4

Ja, dat is sowieso überhaupt wat problematisch met al die herdenkingen. Wij kunnen mensen als helden en verzetsstrijders ten tonele voeren en de deugmens uithangen. Maar hoe hadden we ons gedragen als we daadwerkelijk onderdeel van die tijd hadden uitgemaakt? Dat WA daar altijd zo in de spotlights staat is redelijk problematisch gelet op de treurige rol van de Koninklijke Familie in de meidagen van '40 en de wijze waarop de 'narrative' nog gedurende de oorlog moest worden herzien (goede beslissing, effectief verzet) zodat de Koninklijke Familie triomfantelijk een posities weer konden innemen..

NV_2017 | 05-05-18 | 13:44

Gedenken gaat niet over moraliteit. Deze dag verklaart ons niet moreel superieur of de ander inferieur. Je staat stil bij ge gevallenen en de verschrikkingen. Hopelijk in de hoop dat mensen elkaar niet nog een keer in iets dergelijks storten.

Sierstrip | 05-05-18 | 14:20

Sierstrip | 05-05-18 | 14:20
dat is de theorie. Als ik naar die uitzending van 4-5 kijk wordt die morele kaart wel degelijk keer op keer getrokken.

NV_2017 | 05-05-18 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Gewetensvrijheid
Vrijheid van meningsuiting
Associatievrijheid
Vrijheid om de cultuur van je volk te behouden
Vrijheid om een politieke voorkeur uit te spreken zonder consequenties

Is dat waarom de oorlog gevoerd is? Want de meeste van bovengenoemde zaken liggen nu juist onder vuur.

Cultureel-marxisme en de daarbij horende multiculti en politiek correctheid maakt dat de vrijheid alleen maar is voor gutmenschen, gepropagandeerd door de lugenpresse.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 13:32

4/5 mei is tot één groot fop-herdenking/feest verworden. We staan toe dat horden barbaren hier naar toe komen, die zonder problemen overtuigingen kunnen uiten die destijds ook de kiem vormden voor wat we nu herdenken. Anderzijds zijn we al lang niet meer in staat om ons land te verdedigen tegen hetgeen waartegen we in de Tweede Wereldoorlog vochten. Niet alleen in fysieke zin, maar ook in communicatieve zin heerst er een genadeloze repressie jegens degenen die niet met de policor deugmens-politiek meegaan. Deze policor deugmens-politiek is in feite de 21e eeuwse vorm van een staatsreligie.

NV_2017 | 05-05-18 | 13:28

O/T: www.telegraaf.nl/nieuws/2001576/asiel...

Televaag noemt dit een zestienjarige 'asielzoeker'. Uit Algerije.
Mijn 2cents: 1) deze gast is géén 16, 2) Algerije is een veilig land, en 3) dit is geen asielzoeker maar een crimineel. Danku.

EefjeWentelteefje | 05-05-18 | 13:18 | 4

5) inclusief trap onder den reedt.

EefjeWentelteefje | 05-05-18 | 13:46

6) Wilt hij niet stuur er een paar herders achteraan.

Twisted_Faith | 05-05-18 | 15:14

Duitse

reagluurder010 | 05-05-18 | 19:59
▼ 1 antwoord verborgen

Prachtige tekst. Mw Umar is moedig en intelligent, eigenschappen die steeds zeldzamer lijken te worden.

isitsoornot | 05-05-18 | 13:11 | 1

Ik ga volledig met u mee, in uw overpeinzingen. En zeker in het laatste gedeelte.

H.E. van Putten/Koor | 05-05-18 | 13:38

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een dodenherdenking te storen, maar met die collectieve herdenking van 4 mei heb ik totaal niets.
Wat echter niet wegneemt dat ik, zoals ik mijn vader beloofd heb, tenminste eens per jaar naar het verzetsmonument in Eys (Zuidlimburg) ga, waarop de namen van twee broers van mijn vader staan.
De laatste twee keer heb ik op zijn eigen verzoek, mijn achterneefje meegenomen en dat was het wat "collectiviteit" betreft voor mij dan ook.

WirMachenMusik | 05-05-18 | 13:04

Waarom heb ik toch het nare gevoel dat de EU in slowmotion het vierde rijk in gerommeld wordt.
Waarom moet Duitsland zonodig 100.000 mensen importeren uit een land waar
virulente Jodenhaat een onderdeel van het bestaan is.
Wat voor idee zit hier achter.

linus | 05-05-18 | 13:00 | 6

Meer als dan 1.000.000 !
Als wiedergutmachung. Allemaal marketing.
Zolang de [email protected] kampioen worden en de grootste economie hebben en de beste auto’s maken, zullen ze de jaloerseriken tegemoet moeten komen met “ goedheid”. Om te laten zien dat de BRD geen nazi-staat meer is.

Ruimedenker | 05-05-18 | 14:33

De EU is het vierde rijk. Opgericht door de Duitsers. Door dezelfde poweracteurs als die achter de nazi's stonden. Die werden namelijk niet berecht in Neurenberg. Alleen het 'uitvoerende' deel. Als je beseft dat de oorlog nog steeds gaande is, vallen alle verwonderingen over politieke beslissingen beter op hun plek.

Smarties | 05-05-18 | 16:27

Kalegriplan

reagluurder010 | 05-05-18 | 20:00
▼ 3 antwoorden verborgen

De laatste keer dat ik bij de dodenherdenking op 4 mei aanwezig was, alweer flink wat jaren geleden, hield een plaatselijke politicus een preek over het gevaar van extreem-rechts en hoe we door Wilders onze zwaarbevochten vrijheid weer kunnen verliezen.
Meteen de laatste keer geweest dat ik een dergelijke manifestatie heb bijgewoond.

Leipniz | 05-05-18 | 12:55 | 1

Dat soort types moet je altijd even vragen of ome adolf eigenlijk links of rechts was. Het antwoord is in vele gevallen zowel fout als voorspelbaar.

elfenstein | 05-05-18 | 13:07

Ebru is back, eerst al op Twitter met een mooie foto van haar in een geslaagde jurk en nu met een prima column!

lingo star | 05-05-18 | 12:53

Buitengewoon spijtig, dat we die vrijheid, jaar voor jaar en stukje bij beetje, weggeven aan Juncker en zijn EU horden. Zonder bommen dit keer.

Pierre Lebon | 05-05-18 | 12:52

Uit het hart geschreven en ervaringsdeskundige... mooi...

MINDER | 05-05-18 | 12:44

>>Ze was acht toen de oorlog uitbrak, wat zou betekenen dat ze nu achterin de 70 is.<<<
.
In 1932 geboren is ze nu 86.

Lupuslupus | 05-05-18 | 12:44 | 2

Viel mij ook al op. Rekenen, het blijft lastig...

Verder natuurlijk een zeer indrukwekkend relaas.

EefjeWentelteefje | 05-05-18 | 13:14

Refereer aan haar Turkije avontuur!

MINDER | 05-05-18 | 14:25

In de oorlog had men schuilkelders waar men tegen bommen schuilden.

Tegenwoordig hebben de snowflakes en millennial safe spaces waar ze tegen andere meningen schuilen.

Ik ben blij dat er tijdens WW2 geen snowflakes of millennials bestonden, anders had Nederland er heel anders uit gezien.

UncleAlbert | 05-05-18 | 12:35 | 5

Onze toenmalige soldaten en mariniers waren geen snowflakes.

Jezus_Boeddha | 05-05-18 | 13:17

Eens, zelfs met gebroken geweer heeft men zich dapper & heldhaftig geweerd. We kunnen alleen maar theoriseren wat er was gebeurd wanneer deze helden goed uitgerust waren.

Winter_is_coming | 05-05-18 | 13:18

Ik denk dat de uitkomst wel hetzelfde zou zijn geweest (uiteindelijk zou toch weer een of meerdere steden gebombardeerd worden), maar dat de Duitsers er waarschijnlijk nog langer over hadden gedaan en een stuk meer verliezen hadden geleden. Misschien had het Franse leger en het Britse expeditieleger dan een betere positie in kunnen nemen, en misschien zelfs Nederland kunnen bereiken om te helpen. Wie weet, we zullen het misschien nooit te weten komen.
Maar wat ik wel weet is dat ik altijd respect zal blijven houden voor deze moedige mensen die alles hebben gedaan om ons land te verdedigen, er moet dan ook niemand voor mij staan die durft te zeggen dat deze mensen lafaards waren.

wsLy043 | 05-05-18 | 13:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Hear hear
Lest we forget

Hemmenaar7 | 05-05-18 | 12:33

Aaaaaamen!

Europees_Aanbesteed | 05-05-18 | 12:32

Gisteren stonden de hoogwaardigheidsbekleders nog met een strakke smoel op de voorste rij de doden te herdenken die vielen voor vrijheden, normen en waarden door die door diezelfde hypocrieten in rap tempo worden teniet gedaan door inperking van burgervrijheden, het heulen met fascistische regimes á la Nazi-Duitsland en het binnenhalen van barbaars volk op grote schaal.

B.Spiritus | 05-05-18 | 12:31 | 1

Helemaal waar. Maar ja, die 'hoogwaardigheidsbekleders' hebben zelf geen last van wat ze veroorzaken.

Lupuslupus | 05-05-18 | 12:45

Je zou toch de held geweest zijn in de 2e wereldoorlog. Tegen fascisme, religie en de multinationals die er geld aan verdienen. Zie ik die foto hierboven, krijg je dus een groot religieus kruis op je buik en het logo van Peugeot.

Premier Trutte | 05-05-18 | 12:31 | 1

Ghehehe, ik kon een lichte grijns niet onderdrukken. Oooh de ironie he?

elfenstein | 05-05-18 | 13:10

Een erg mooi stukje Ebru. Vrijheid, we beseffen het niet meer en allochtonen interesseren zich voor geen meter in onze maatschappij. Ingrediënten die ook deze traditie steeds verder doet afbrokkelen.

BozePaarseMan | 05-05-18 | 12:26

Als kleine kinderen hun zin niet krijgen,
gaan ze schreeuwen...

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 12:25 | 5

... en die sanenleving vult het opvoedingsgat dat sommige ouders laten vallen ook uitstekend in. Kuch..

Winter_is_coming | 05-05-18 | 12:55

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 12:32
Af en toe at random een corrigerende tik uitdelen wil nog wel eens helpen;).

Ichneumonidae | 05-05-18 | 13:01

Ichnomodinges, dat wordt een moeilijk antwoord voor mij.
Mijn moeder heeft als 12 jarige in het Jappenkamp gezeten,
dat is nooit meer goedgekomen.
Ik had een jeugd van weinig eten (voor straf naar bed zonder eten),
veel slaag met de "lat", een houten stok, tot bloedens aan toe,
als nakomeling van oorlogsouders, draag ik hun leed mee...

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 13:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Bedankt Ebru, prachtige zin dit; "Dat zijn de verhalen van echte mannen, niet van special snowflakes die denken dat schreeuwen, de kerncompetentie van baby’s, origineel is".

Want zo is het.
Schreeuwen is een zwaktebod. Net als alle andere vormen van "linkse argumentatie"; censuur, schijnprocessen, intimidatie, geweld, concentratiekampen, etc.
Deze schreeuwlelijkers hebben 364 dagen, 23 uur en 58 minuten per jaar de tijd om een volwassen discussie te starten. Maar dat doen ze niet, want dat kunnen ze niet.

Dandruff | 05-05-18 | 12:20 | 8

Bakito | 05-05-18 | 12:53,

Dat heb ik niet gezegd, dus dat is een stropop; een officiële drogreden. nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredeneri...

Wat ik wel zeg is dat "linkse argumentatie" bestaat uit schreeuwen, censuur, schijnprocessen, intimidatie, geweld en concentratiekampen. En links Nederland maakt zich stelselmatig schuldig aan alle genoemde "argumenten".
Behalve de laatste, omdat de Nederlandse wetgeving geen concentratiekampen kent. Maar links Nederland heeft het gebruik van dat laatste "linkse argument" in de rest van de wereld wel decennialang bejubeld. Dat was in de tijd dat links nog niet achter isis, hamas en hezbollah aanrende, maar haar eigen moordenaarsregimes aanbad.

Massamoordenaar Che Guevara die genoot van executies bijvoorbeeld, was een icoon van links. En naar filmmaker Joris Ivens (stalinist en maoïst die concentratiekampgevangenen "onkruid" noemde) zijn een filmprijs en diverse straten genoemd. nl.wikipedia.org/wiki/Joris_Ivens
Nederlandse links-politieke partijen als CPN, PSP, SP etc liepen blind achter dictators als Stalin en mao aan. Politici uit die partijen infiltreerden vanaf pakweg 1968 ook PvdA en D66, en sindsdien pleiten ook deze zogenaamd "sociaaldemocratische" partijen voor censuur en schijnprocessen tegen andersdenkenden. Politici uit die partijen en hun aanhangers maakten zich ook regelmatig schuldig aan het verdedigen van, of zelfs oproepen tot geweld tegen dissidenten. Dat leidde tot de moord op Fortuyn, de vlucht van Hirsi Ali en het noodgedwongen onderduiken van Wilders.

Jij kunt geen één voorbeeld geven van een discussie waarbij links de afgelopen decennia het gebruik van schreeuwen, censuur, schijnprocessen, intimidatie of geweld heeft verworpen.
Of wel?
*doodse stilte afwacht*

Dandruff | 05-05-18 | 13:26

Muxje | 05-05-18 | 13:01,

Schreeuwen is het hoogst haalbare voor dat vullis.
Zie ook de Sinterklaasdiscussie, die per se in het bijzijn van de kinderen moet worden gevoerd. Zelfs de afschaffing van de slavernij wordt door deze extremisten verstoord. regio.tpo.nl/2016/06/30/chaos-slaverni...

Het draait allemaal om subsidie.
Zolang de linkse kerk linkse meningen blijft subsidiëren, zal de linkse kerk steeds vaker en steeds harder optreden tegen tegenstanders van geweld en dictatuur. Zelfs de executie van joodse kleuters in Toulouse leidde tot links goedpraten van dat geweld, dus dat het Anne Frankhuis nog overeind staat is meer geluk dan wijsheid.

Dandruff | 05-05-18 | 13:41

Wijze woorden dandruff * bakito inpakken en wegwezen doet*

Swonchek | 05-05-18 | 13:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Geluid in het openbaar is altijd van een zeer subjectieve waarde
terwijl de waarde van rust en stilte voor iedereen gelijk is.

(gejat van een andere tegelzetter enkele jaren geleden)

Het Licht | 05-05-18 | 12:10 | 2

Waar!

kwark001 | 05-05-18 | 12:18

Onwaar. Het toekennen van waarde aan iets is al subjectief. Waar de één geniet van rust en stilte klimt een ander van wanhoop in de gordijnen.

Bennie Verbaasd | 05-05-18 | 12:40

Goed en lief geschreven Ebru.
Je bent in mijn ogen een Nederlandse geworden die echt van Nederland houdt en onrechtvaardige en anti Nederland zaken onder de aandacht wil brengen.
Maar let wel, als je in Nederland je kop boven het maaiveld uitsteekt, kán dat consequenties hebben.
Ik hoop dat je dat gewoond blijft doen dus.
En negeer die "kankerpitten" , dat is ook Nederlands !

outdoor | 05-05-18 | 12:06 | 1

Yep fucking kruideniers mentaliteit is den ollander niet ongewoon.

Swonchek | 05-05-18 | 13:53

De Timmerfrans was natuurlijk ook aan het herdenken en waarschuwt ons allemaal!
De oplossing is ook helder: gewoon méér EU! Gaan we regelen: 1 biljoen wordt gewoon 1,3 biljoen. En klaar is Frans.
www.omroepgelderland.nl/nieuws/231457...

de Voorzittert | 05-05-18 | 12:03 | 3

Beetje potsierlijk, de EU bij een herdenking van mensen die gestorven zijn onder of door schuld van een totalitair regime of strijdend daar tegen.

O2Neutraal | 05-05-18 | 12:06

Ja, bizar. De EU heeft alle bestanddelen van een totalitaire staat in oprichting. De glimlachende maskers gaan daar echt binnen afzienbare tijd vanaf, dat zie je al aan de van woede vertrokken varkenskoppen wanneer Nigel Farage het "parlement" van dat monster toespreekt.

Jan Passant mk2 | 05-05-18 | 12:17

Inperken van burgervrijheden en import van massa’s barbaren die overlopen van haat tegen de mond die hen voedt; dan zijn de waarden van de EU. Gewoon het 4e Rijk in een politiek correcte vermomming.

B.Spiritus | 05-05-18 | 12:24

Ik las de brief van Hobbes Dijkstra, hij zat in het verzet in WO2 en werd op 7 april 1945 opgepakt door de Sicherheitspolizei en na gruwelijk te zijn mishandeld gefusilleerd, 21 jaar.
Hij offerde zijn leven voor een bevrijd Nederland.
En vandaag? Wij geven Nederland gewoon weg aan Duitsland, aan Brussel, en weinig mensen vinden dat een probleem, integendeel zelfs, we werken er volop aan mee.
Zoek op het net eens naar Hobbes Dijkstra, en lees ook de afscheidsbrief aan zijn ouders.

BosrandDirk | 05-05-18 | 12:03

Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same." - Ronald Reagan, 40th U.S. President.

Accident_Prone | 05-05-18 | 12:03

Ebru, waren er maar meer Nederlanders zoals jij. Anno 2018, zijn wij het al lang vergeten. We doen alsof we het niet vergeten zijn, maar de dagelijkse praktijk bewijst anders. Het licht van de vrijheid dooft langzaam in West Europa, De duisternis van het Islamitisch geloof en doctrine daalt als een deken neder op de hoofden van de burgers en de deugers die hen hiertoe in de gelegenheid hebben gesteld. Leo Lucassen, "Opdat wij nooit zullen vergeten".

De Evangelist | 05-05-18 | 12:03 | 1

Vergeten? Never!! Never ever !!

Swonchek | 05-05-18 | 13:54

"schreeuwen, de kerncompetentie van baby’s," ... geweldig!
+1

Het Licht | 05-05-18 | 12:00 | 1

Ai, je was me voor zie ik.
Inderdaad een geweldige zin.

Dandruff | 05-05-18 | 12:22

WOII raakt helaas steeds meer in de vergetelheid en de groep mensen die het meegemaakt hebben, is steeds kleiner aan het worden. Het grootste gedeelte van de jeugd interesseert het geen ene zak. Sommige jeugdige groepen worden zelfs baldadig. Ik begrijp dat het "lang" geleden is, echter de impact van WOII was enorm. De nieuwe technieken die toen gebruikt zijn, hebben de wereld voor altijd verandert. Wat voor geschiedenisles krijgen de leerlingen vandaag de dag door de linkse SJW leraren / leraressen? Meer aandacht aan: Lest we forget, graag. Het respectvol herdenken is een klein facet van de westerse "beschaving". Indien dit ook verloren gaat, garandeer ik jullie dat langzaam maar zeker niets meer van de gehele westerse beschaving over zal blijven. De massale import van Midden-Oosterse bevolkingsgroepen, die zelfs na hun jarenlange "integratie" nog steeds geen enkele band met de Europese geschiedenis hebben, zullen het - wie interesseert het - gevoel, helaas alleen maar versterken.

De Griek | 05-05-18 | 11:59

Ik heb wel begrip voor damschreeuwers. Vind wel dat ze meer moeten oefenen, de mooiste plaats om schreeuwen te oefenen is de taksim platz in istanbul, daar is de echo zo mooi en gelijk combineerbaar met een avontuurlijke vakantie in de Turkije.

jan huppeldepup | 05-05-18 | 11:59 | 1

Op een minaret kan je goed oefenen,
genoeg moskeeën in Nederland.
Het schijnt onze nieuwe vrijheid te zijn...

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 12:10

4 en 5 mei worden al jaren en jaren gekaapt door de dhimmi,s van de islam en de eu die op de eerste rij zitten tijdens de dodenherdenking.
Maar goed,met zo,n achterlijke bevolking(uitzonderingen nagelaten)
die elke keer weer op de dhimmi,s van de islam en de eu stemmen vraag je om de untergang van europa.

komtdatschot | 05-05-18 | 11:58

JODEN DODEN IS EEN FEEST !

Goedendag Heer Graus (2e kamer/PVV),

Wij hebben vragen, die zowel U alsook Heer Wilders niet kunnen beantwoorden.
Het zou mooi zijn als U ‘onze Geleerden’ in de Regering enkele vragen zou stellen waarom in de Gaza strook kinderen van 4 jaar in volle glorie en met veel feest wordt bijgebracht om ‘De Joden’ te doden !
Voor allereerst geef ik U de betreffende video waarbij het voor de kinderen een feest is om Het Joodse Volk uit te moorden:
www.telegraaf.nl/tv/nieuws/buitenland/...

Bizarre beelden van een ‘terreurfeest’ voor kinderen - VIDEO
www.telegraaf.nl/
Bizarre beelden van onschuldige kinderen die tijdens een festival in de Gazastrook toneelstukjes moeten opvoeren. Te zien is hoe ze zogenaamd Israëlische soldaten en politieagenten aanvallen. De beelden zijn door terreurwatcher Memri verspreid.

Kamervragen:
1. Deze Bevrijdingsdag voorstelling, waarbij koppen ‘rollen’ is dat soms het nivelleringsfeest waar de PvdA in haar strijdkreten op doelt.
2. Nederland heeft via de VN, Unicef de EU en nog enkele ‘vazallen des doods’ meebetaald aan dit ‘Dood de Joden Feest’. Gaan wij nu nog verder met het financieren van de moordenaars der Joden of zegt U ‘foutje, bedankt’ ?
3. Het aanleren van ‘Het doden der Joden’ zet U dat niet een beetje aan het denken als het gaat om ‘Vluchtelingen’ en hun houding naar de Westerse maatschappij toe. Hr. Rutte in deze mogen we U erop attent maken, dat Uw ‘wegkijkbril’ op Uw neus staat !
4. Zoals U wellicht vernomen heeft wil de Weloveredelgestrenge Heer Franske Timmermans de Nederlandse Autochtone Bevolking als het even mee zou zitten uitroeien ! Wij geven U hier een artikel met video van onze weledelgestrenge uitroeier Franske Timmermans.
fubar.mobi/2016/05/08/vice-voorzitter...
Onze vraag in deze: Is dit soms een van de redenen waarom men Gaza kinderen aan het voorbereiden is om na de Joden ook het Nederlandse Volk uit te roeien.
Voorts spreekt men erover om zo’n 500.000 ‘Vluchtelingen’ naar de EU te vliegen. Is het soms de bedoeling, dat een deel hiervan reeds een aanvang moet maken van het uitroeien van onze beschaving of moeten we wachten tot de 4-jarigen op leeftijd zijn ?
5. In verband met verhuizen enzo zou het financieel prettig zijn om te weten wanneer en op welke datum deze uitroei evenementen met onthoofdingen en dat gehele nivelleringsfeest gaat plaatsvinden zowel voor het Joodse alsook het Nederlandse Volk. Kijk, dan heeft het Nederlandse Volk toch nog een keuze gehad bij hun tijdige vertrek. Toch nog iets om te Kiezen (of Verliezen).
.
Wauso,

Willie R. | 05-05-18 | 11:58 | 3
-weggejorist-
Willie R. | 05-05-18 | 12:02

Het beste is als het nivelleringsfeest gaat plaatsvinden op 4 mei, dan hoeven mijn kleinkinderen ( als ze het overleven) niet op een andere datum ook nog eens gaan dodenherdenken.

jan huppeldepup | 05-05-18 | 12:06

Ik krijg de video er helaas niet meer op.

Willie R. | 05-05-18 | 12:11
-weggejorist-
Bakito | 05-05-18 | 11:55 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vraag me af hoeveel ambtenaren met al die vergunningsaanvragen in Amsterdam wel niet aan het 'werk' zijn.

kwark001 | 05-05-18 | 11:54

"voor wie het te veel moeite is om aandacht voor hun zaak, hun idealen te krijgen op een ander moment dan 4 mei."
Precies dat. Als Meijerink een demonstratievergunning had aangevraagd voor enige andere dag dan 4 mei had hij die gewoon gekregen. Want Amsterdam, daar kan ieder randfiguur een podium krijgen. Maar dan was er geen hond gekomen, omdat het niemand een moer interesseert wat Meijerink vindt.

Zelfde met de rechtszaak, proberen bij de rechter je gelijk te halen, maar als die niet meegaat in je verhaal beweren dat wat de rechter zegt voor jou niet geldt, want "koloniaal instituut".

Andreas B. | 05-05-18 | 11:51 | 1

Zo werkt het krakerswereldje al 40 jaar.
Huizen stelen, en eisen dat de politie de huiseigenaren op afstand houdt. Op kosten van onze samenleving rechtszaken voeren, want zelf uitkeringstrekker dus "arm". Als ze een rechtszaak winnen eisen ze dat de bestolene die rechterlijke uitspraak respecteert. En als ze verliezen roepen ze "jullie rechtsstaat is de onze niet", en is er alsnog duur politieoptreden nodig om gestolen panden te ontruimen.

Puur vullis dus. De enige oplossing is het dichtgooien van de geldkraan naar dat tuig. Die is immers naast immoreel, inmiddels ook onbetaalbaar geworden. Onze verzorgingsstaat is bedoeld als vangnet, niet als hangmat voor criminelen, extremisten en jihadisten. Verder een eind aan alle subsidies voor linkse meningen; rechtse meningen worden immers ook niet gesubsidieerd. Dat hoeft ook niet; er is niks mis met een hele dag hard werken en daarna je mening formuleren. Het is bizar dat de linkse kerk vanaf 1968 ontelbare subsidiesponzen heeft opgezet die niks anders doen dan belastinggeld verbranden, mensen indoctrineren en andersdenkenden monddood maken.

Dandruff | 05-05-18 | 12:36

"Ze was acht toen de oorlog uitbrak, wat zou betekenen dat ze nu achterin de 70 is" Ga je schoolgeld terugvragen,.... verder wel een aardig verhaal.

Prof. Pim Pam Pet | 05-05-18 | 11:50 | 3

Ik zat ook al te rekenen...

redthehaghue | 05-05-18 | 11:56

86 jaar

kwark001 | 05-05-18 | 11:57

Kruideniers....

Swonchek | 05-05-18 | 13:58

Die officiële herdenking op de Dam is een merkwaardige vertoning. Volksvermaak, propaganda, maar ook oprechte betrokkenheid. Overlevers, nabestaanden en kijktoeristen. Er zijn in Nederland honderden plekken al dan niet met gedenkstenen waar een verhaal bij hoort. Twee jongens geexecuteerd omdat ze brood hadden gestolen, vier man van de luchtdoelbatterij getroffen door een bom, vanaf deze plek werden honderden Joden weggevoerd naar de kampen, de Grebbelinie, zouden die mensen achter de hekken daar in hun eigen tijd weleens naar toegaan en dan ook twee minuten stil zijn?

squadra | 05-05-18 | 11:49 | 1

U verwoordt precies wat ik hierbij voel.
Ebru vraagt zich af waar dat herdenkingsmonument in Bos en Lommer eigenlijk is. Dat hele gedoe in Amsterdam is voor de Bühne, met de NOS als propagandaclub om het domme volk kond te doen van hoe lief die Amsterdammers, ons koningshuis en de landelijke politici zijn.
Maar vergeet niet: honderdduizend Amsterdamse joden zijn dank zij de gemeente-ambtenaren afgevoerd. Hun bezittingen verdwenen naar de vriendjes en zij die de lef hadden om de holocaust te overleven kregen nog even een rekening voor achterstallige gemeente-lasten.
Ja, ik prefereer de lokale herdenkingen, zoals op de Dreef in Haarlem of bij de Erebegraafplaats in Overveen, u weet wel, waar Hannie Schaft ligt.

Fred Hartman | 05-05-18 | 12:03

Vrijheid is inderdaad geen grap.
Dat ga je bv. merken als GS op zwart gaat.

Ichneumonidae | 05-05-18 | 11:48

Grappig hoe mensen van 8.00 tot 8.02 doden herdenken die voor de vrijheid hebben gevochten en vandaag "feest van de vrijheid" vieren, vervolgens weer gewoon vinden dat mensen met onwelgevallige meningen het zwijgen opgelegd moet worden. Daarom heeft Ebru gelijk: eerst zelf onvrijheid meemaken heeft een louterende werking.

Non_Smoking_Gun | 05-05-18 | 11:46 | 2

De verwoording vond ik niet passend, onvrijheid wens je niemand toe. Het is niet voor niets een straf om in de gevangenis te zitten.

O2Neutraal | 05-05-18 | 11:58

@O2Neutraal | 05-05-18 | 11:58
Er zijn heus lieden die het niet als straf ervaren om in de lik te vertoeven. TV op de kamer, er wordt voor ze gekookt en gewassen, gratis medische zorg, er kan gesport worden en naar verluid hebben de gedetineerden ook recht op privacy als ze de liefde willen bedrijven met hun formele partner en/of penvriending.
Ja, dat zijn zware tijden..

loze stijl | 06-05-18 | 16:13

Gisteren voor het eerst in een paar jaar geen dodenherdenking op tv kunnen kijken. Het beviel me wel dat ook de radio ff 2 minuten stil ging.

barryvantiggele | 05-05-18 | 11:45

Ik was bij een Hindostaanse bruiloft gisteren. Lawa. Dan wordt er ritueel popcorn gebakken. Er kwamen 5 kleurrijk geklede vrouwen met manden met kadootjes op hun hoofd binnen. Begeleid door een band met oorverdovende trommels. De hele familie danst mee toto de vrouwen rond het butagas brandertje zitten. Ik keek op mijn telefoon en verdomd het was net na achten. Het leven gaat gewoon verder.

Premier Trutte | 05-05-18 | 11:44 | 2

Hoe meer migranten uit andere landen met een compleet andere cultuur, hoe minder dodenherdenking beleeft wordt. Actueler wordt ie wel, want met de polarisatie en segregatie groeit juist de kans op conflicten en onvrijheid. Zeker gezien de import en groei van de politieke islam.

martymcfly | 05-05-18 | 11:49

Van de Hindoes geen last hoor. En wanneer de kinderen van de laatste generatie die de oorlog hebben meegemaakt zijn overleden wordt de herdenking zonder emotie en nutteloos. Wellicht ook inghaald door de acturaliteit. Het is nu 70 jaren vrede ondanks de EU. Ik heb niet de illusie dat wede 100 halen.

Premier Trutte | 05-05-18 | 12:05

Als ze 8 was toen de oorlog uitbrak is ze nu achter in de 80

man on the edge | 05-05-18 | 11:40 | 2

Slapper nog, ze is minstens 81 als ze de oorlog heeft meegemaakt op haar achtste

Rest In Privacy | 05-05-18 | 11:47

Geboen in 1932. Ze zal dus 86 zijn. Is er geen redactie die de stukjes eerst leest? Of zitten ze allemaal gevangen in zo begon het 70 jaar geleden ook? Ja, dan zal de vrouw nu ergens achter in de 70 zijn.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 13:10

wat zou NL een stuk prettiger zijn als de media dat Amsterdam eens een jaartje zou negeren

Dario.Maggi | 05-05-18 | 11:39 | 3

Dat moeten we zeker gaan doen als Wouter Bos of Halsema burgemeester zou worden, het zou totaal ongepast zijn om zulke mensen bij een herdenking te hebben.

O2Neutraal | 05-05-18 | 11:45

... een jaartje zouDEN negeren...

Ries13 | 05-05-18 | 13:06

Maar verder heeft u gelijk.

Ries13 | 05-05-18 | 13:06

Nou ja, ik ben blij dat 4 mei gepasseerd is zonder aanslagen of buitensporig geschreeuw door nare mensen die dit land waar zij willen wonen zo haten.

Jan Passant mk2 | 05-05-18 | 11:38

Herdenken doe je in stilte ga je niet mee dwepen. Want dat is meest irritant aan alles, al die "ik wil bekend zijn met mijn domme mening mensjes". Ze willen allemaal, links en rechts, laten zien hoe enorm ze deugen. En daar misbruiken ze 4 Mei voor. Van die Wierd tot ook Ebru nu.. Kijk eens ik deug wel, want kijk eens hoe belangrijk IK het vind..

Mark_D_NL | 05-05-18 | 11:36 | 9

@Fred... Beste Fred, jij begint over respect, zie niet in wat dat hiermee te maken heeft.

Mark_D_NL | 05-05-18 | 12:00

Wat het onderwerp ook is, Ebroe weet het altijd zo te draaien dat het toch vooral over haarzelf gaat.

Maar wat er nu besproken is die avind, geen idee. Ja iets over Robert de vliegenier maar dat ging niet over de oorlog. Het zal wel.

Rest In Privacy | 05-05-18 | 13:17

Begrijpend lezen is een kunde. Tussen de regels lezen ook. I am with Mark

Swonchek | 05-05-18 | 14:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn heldin!

Okkie Trooi | 05-05-18 | 11:36

Goede column, behalve het laatste stukje misschien dan.

O2Neutraal | 05-05-18 | 11:35

Daarom zijn wij allen ook zo blij dat we in die vrijheidslievende EU zitten.

kwark001 | 05-05-18 | 11:34 | 6

ja, ik miste daar al een krans van, eerlijk gezegd.. waren de centen op of zijn nettobetalers in de EU er alleen als er gepind dient te worden voor netto-ontvangers en het hele circus dat EU parlement dat het zo regelt..

vrijheid, het zou mooi zijn als we verlost worden van de EU bezetting..

fikkieblijf! | 05-05-18 | 11:46

Mark_D_NL | 05-05-18 | 11:39 | favorietblock
LOL, LOL, en dan die vies kromme komkommers, wat ben ik blij dat we daar van af zijn,....

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 11:48

Pre 1970, moest ik bier en wyn drinken voor de dorst,
water was te vies...

Kanarie_Geil | 05-05-18 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen die niets te zeggen hebben schreeuwen het hardst.

Kaas de Vies | 05-05-18 | 11:32 | 3

+1

Mark_D_NL | 05-05-18 | 11:37

Mensen zonder argumenten gaan ook schreeuwen, daarna geweld.

zwartzondersuiker | 05-05-18 | 11:37

gewoon weer zo'n aandachts h**r. Kan bij het lijstje van eerdere intelligenten die menen eeuwen geschiedenis te willen wijzigen en mea culpa's af te dwingen..

fikkieblijf! | 05-05-18 | 11:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken