Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Yank zaagt AR-15 schietgeweer doormidden

Social

Filmpje met wereldwijde viraal-potentie. Typische yank met vintage alsook legale AR-15 neemt dramatisch afstand van zijn schietgeweer en zaagt ding doormidden. En dat is toch een beetje zonde van dat schitterende stukje Murica. De AR-15 is namelijk America's Rifle volgens de Nationale Schietgeweren ANWB. Maar de AR is ook weapon of choice in diverse school- en mass shootings (Sandy Hook, Aurora, San Bernardino). De Jineks, Mouthaantjes en Bosch van Rosenthaltjes van deze wereld zullen filmpje prachtig vinden, maar zo schitterend is het allemaal niet. Amerikanen poppen elkaar al dik 200 jaar kapotdood om niks, maar nu het onder POTUS Trump gebeurt moeten opeens al die widow makers in de shredder. In de verte lacht een imam.

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het een goede actie.
Het is *echt* niet nodig dat er per jaar een klein dorp aan Amerikanen uitgeroeid wordt, door voorkoombaar wapen geweld.
Dat kan echt minder, bekijk de statistieken maar eens goed.
En ik houd niet eens van Amerikanen...

hotmint | 20-02-18 | 23:13

Lees eens Gary Kleck " Point Blank: Guns and Violence in America" ISBN 978-0-202-30762-6
Linkje naar summary: www.largo.org/klecksum.html

Citaat: ''The pattern of results as a whole is compatible with the thesis that gun ownership is a product of socialization into a rural hunting culture. The findings support a simple explanation of the high level of gun ownership in the United States, an explanation which rejects the notion that weak gun laws are somehow responsible. Unlike European nations with a feudal past, the U.S. has had both widespread ownership of farmland and millions of acres of public lands available for hunting. Rather than hunting being limited to a small land-owning aristocracy, it has been accessible to the majority of ordinary Americans. Having the income and leisure to take advantage of these resources, millions of Americans have hunted for recreation, long after it was no longer essential to survival for any but an impoverished few. Hunting in turn encouraged other recreational uses of guns, including target and other sport shooting, and collecting, of both handgun and long guns. Rather than high gun ownership being the result of a lack of strict gun control laws, it is more likely that causation ran in the other direction, i.e. that high gun ownership discouraged the enactment of restrictive gun laws, and that the prevalence of guns was mostly a product of the prevalence of recreational hunting. Only since the mid-1960s has a large share of gun ownership been attributable to concerns about crime.''

theo-is-dood | 20-02-18 | 21:30 | 1

Das een Engelse tekst, cultuurbarbaar🖓
Jij Hollands tikken

De-Glijdende-Rechter | 21-02-18 | 15:05

Kneus; z'n AR zal nog steeds vuren. Alhoewel; elke patroon vanaf nu handmatig moet worden geladen en de verbruikte huls, door de charging hendel naar achter te bewegen, moet worden verwijderd. En met een handjevol onderdelen en een nieuwe loop is het zo weer een 100% functionele AR. Waardeloos Virtue Signalling dus.

Pgibbons01 | 20-02-18 | 20:12

Pritt wil zo nodig 'rechts' zijn dat hij besluit om zelfs in de meest idiote zaken Trump te blijven verdedigen. En dan even de islam erbij halen. Soit, de islam is kut, maar had niets te maken met de school-shooting die de aanleiding was voor dit filmpje. Waarschijnlijk vindt Pritt meer wapens ook een heel probaat middel tegen kinderporno.

Ballenman | 20-02-18 | 19:56

Neem een auto loaded met een lage suikerspiegel.

oplichter | 20-02-18 | 19:46

Iedere burger zou minstens 1 zo'n ding in de hut moeten hebben, dan hield die Roverheid zich misschien wat meer koest!
Ze weten nu maar al te best dat wij nooit iets terug kunnen doen, en daar maken ze handig gebruik van.
In Nederland hebben ze dit recht van ons gestolen door zgn. te garanderen dat de overheid ons zal beschermen, hebben we geweten ca. 70 jaar terug, de 'verantwoordelijken' zaten als eerste in een bootje naar Engeland...........

slipsniffer | 20-02-18 | 19:31

lol laat dat die criminelen MET wapens maar niet weten...

Rene046 | 20-02-18 | 19:07

Zit bij een M16/AR15 de hulzen-uitwerp-opening niet aan de rechter kant?
Fake nieuws?

Harry_Hincklebach | 20-02-18 | 17:40 | 1

Dit is de linkshandige versie, AR-15LH

steekmug | 20-02-18 | 19:13

Zodra Trump zijn net ingevoerde regel, dat mensen met een psychische problemen een wapen kunnen kopen, terug draait zal het allemaal wel wat rustiger worden.

the Jackdawn | 20-02-18 | 16:43

Sentimentele prutser.

Dutchbeaurouge | 20-02-18 | 15:14

had hem aan mij gegeven die AR15 om mezelf te beschermen tegen die zielige IS terugjankerd en volkert van der graaf types van extreem links figuren en alle moslims die denken dat ze hier de boel kunnen overnemen en tegen alle criminelen mafia die hier de boel denken over te nemen wegens te weinig capaciteit politie en opsporing recherche want als de regering het niet doet dan moet ik mezelf maar beschermen toch theo hiddema had het al een keer gezegd woon je een beetje afgelegen koop een pistool.oh nee ik mag nog geeneens een pepperspray bij me dochter in dr tasje doen!!!!!

pimikheberzinaan | 20-02-18 | 14:44

Ietwat symbolische actie. Hij zaagt alleen de loop, gasbuis en handbeschermer door. Deze zijn allemaal relatief eenvoudig te vervangen. (kosten 89,00 dollar 10,99 dollar en 39, 00 dollar respectievelijk wat ik snel kon googelen) Even knutselen en gaan met die banaan. Omsmelten tot een ploegschaar was meer logisch geweest.

ECLP | 20-02-18 | 14:35

Wat een flutvideo. Zijn reden om het wapen doormidden te zagen is dus om ervoor te zorgen dat zijn wapen nooit op een mens wordt gericht. Als eigenaar doe je dat door het wapen niet op een mens te richten en voortdurend veilig op te bergen. Hij geeft dus eigenlijk aan dat hij zichzelf niet vertrouwd.

deluiegriek | 20-02-18 | 14:17

"maar nu het onder POTUS Trump gebeurt moeten opeens al die widow makers in de shredder."
Ook onder Obama, Bush, Clinton etc. werd dit geroepen. Dat een President die voorkeur voor vrij wapenbezit heeft hier directer op wordt aangesproken is alleen maar logisch. Feitelijk vertegenwoordigd hij ook de partij die elke vorm van zinnige beperkingen op vrij bezit heeft tegengehouden.

RandomAct | 20-02-18 | 14:05 | 2

Het congreslid dat vorig jaar een wet klaar had liggen was republikeins. Dat was een vorm van beperking op vrij bezit. Die wet wordt nu i.i.g. weer bekeken en hopelijk opgepakt.

SDI | 20-02-18 | 15:33

Sinds 1998 is een background check door de FBI + wachtperiode verplicht voordat je in de US een vuurwapen kunt kopen. Ik herinner de oplettende lezertjes er graag aan dat je tot zo'n vijftien jaar geleden in Belgie en Frankrijk zonder enige vergunning en zonder legitimatie jachtwapens vrij kon kopen.
Link: en.wikipedia.org/wiki/National_Instan...

theo-is-dood | 20-02-18 | 20:51

Ik moet de eerste moslim nog zien die zijn AK in de Seine gooit na alle aanslagen.
Ik moet de eerste vrachtwagenbezitter nog zien die zijn goed onderhouden vrachtwagen in de autopers rijdt omdat er weer een aanslag is gepleegd met een vrachtwagen.

BBmetR | 20-02-18 | 13:52

Begrijpelijke emotionele reactie van de man. Schaamt zich onder druk van de links/vrouwelijke opinie. Zet geen zoden aan de dijk: Amerika is een tot de tanden bewapend land. Van hoog tot laag, van links tot rechts zijn de amerikanen wapen minded. Per jaar $600 miljard aan militaire uitgaven. 300 miljoen Amerikanen bezitten een wapen. Zij hebben het recht om te verdedigen tegen overheden die hen hun Vrijheid willen afnemen. Land of the Free...
Dit is een incident dat helaas is gebeurd, zoals er vliegtuigen uit de lucht vallen, verkeersdoden zijn, zelfmoorden. Het is diep triest als je dit als ouder overkomt.

Goedzo | 20-02-18 | 13:35 | 1

Er zijn 300 miljoen vuurwapens in omloop, maar wapenbezitters zijn in de minderheid. Slechts 30% bezit een wapen, en van die 30% heeft weer 30% vijf of meer wapens, en de rest zo goed als allemaal meer dan een.

flatlander | 20-02-18 | 19:25

Hoe erg dit laatste schooldrama ook is, er moet me toch iets van het hart. Wapens zijn er in Amerika sinds heel lang. In de jaren 50, 60, 70 etc. waren er misschien nog wel meer als nu. En ook wapens die ook in Amerika al jaren bij wet verboden zijn. In die jaren kwamen dit soort dingen niet tot nauwelijks voor. Wat is er veranderd? "Wij" (in dit geval zij aan de overkant van de Plas) als samenleving. Waarom zien we dit soort dingen nu met grote regelmaat en toen niet? Wat is er anders? Nu kijkt/luistert de jeugd bv naar een subcultuur waarin vrouwen als "bitches en hoes" worden betiteld, verkrachting als iets normaals gezien wordt, geld met bakken door het beeld vliegt, drugs verhandelen 'cool' is en gewoon ouderwets hard werken voor je geld voor sukkels. Waarin geweld als alledaags en volledig acceptabel gezien wordt. Tel daarbij op dat het opvoeden tegenwoordig aan de TV, tablet dan wel smartphone wordt uitbesteed en je bent al een aardig eind in de buurt. Ook het om niets vol duwen met allerhande zware medicijnen zoals Ritalin etc. helpt er niet aan. Hier in Nederland hebben we één van de zwaarste wapenwetten ter wereld en toch belet dat criminelen hier anders niet om elkaar op klaarlichte dag met AK47's te lijf te gaan terwijl de burger nog geen schilmesje zonder vergunning mag hebben. Wel is diezelfde burger totaal machteloos tegen zowel de criminelen een een Overheid die niet het beste met u voor heeft.

Sjefke7807 | 20-02-18 | 13:20 | 3

Ja vroeger was alles beter, waar woon jij precies in Nederland? Bij mij in de buurt zijn er nooit schietpartijen met AK47s, zelf 's avonds niet.

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:35

Inderdaad Amerika is een samenleving waarin van oudsher geweld een onderdeel van uitmaakt. Men is daar aan gewend. Kijk maar eens naar de gewelds orgies in voornamelijk Amerikaanse films. Nog niet te spreken van de computerspellen die velen facineren. Ook inNederland.

Goedzo | 20-02-18 | 13:42

Wapens en de VS is gewoon een diepgeworteld probleem wat toch echt ergens in de VS zit en niet ligt aan subcultuur, 'bitches en hoes' en de andere onzin die u aandraagt. Andere landen met tolerante wapenwetten hebben niet dezelfde problemen terwijl zij aan exact dezelfde subculturen worden blootgesteld.

Hier in NL hebben we inderdaad één van de zwaarste wapenwetten, wat ervoor zorgt dat 19-jarige jochies hun klaslokaal niet overhoop schieten met een AR-15. U doet voorkomen of criminelen elkaar dagelijks te lijf gaan met AK47's. Wat een complete onzin.

En dat hele overheid argument.. denkt u daadwerkelijk dat de gemiddelde Amerikaan met een wapen ook maar iets in te brengen heeft tegen de overheid? Een overheid die 600 miljard per jaar spendeert aan wapentuig. Ok.

Kabila de stijlloze | 20-02-18 | 13:44

Wat een onzin, met een wapen kun je ook levens verdedigen, en veiligheid en stabiliteit creëren.

Guns don't kill people, people kill people

Ikkenienee | 20-02-18 | 13:09 | 2

Dan moet je lekker bij de politie gaan of het leger, niemand zit op een ongetrainde gek met een AR15 te wachten die "stabiliteit" wilt creeren.

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:17

Dit jaar is al 18 keer het tegendeel bewezen.

Kabila de stijlloze | 20-02-18 | 13:45

Brons in de B-finale. Wat een bizarre sport, dat shorttrack.

Stormageddon | 20-02-18 | 12:46 | 1

Lekker belangrijk. Geef het volk brood en spelen...

stoutklein_kutkonijn | 20-02-18 | 13:01

Het is niet de schuld van de samenleving, van de politike, van de commercie maar van de wapens. Ja, hoor... Laten we onze eigen rol lekker ontkennen en de schuld geven aan iets makkelijks.. Dan zijn we goed menschen. Onze kinderen zijn nog steeds knettergek, maar wij zijn goed menschen.
--
Jammer dat de discussie weer over de wapens gaat, het zou moeten gaan over de oorzaken. Maar ja.. Wilt links niet, want dan komen we opeen punt dat gaat over hoe scholen, unversiteiten en gezinnen functioneren onder druk van alle idiote plannen en ideeen. En die ellende houden we liever achter gesloten deuren toch...

Mark_D_NL | 20-02-18 | 12:10 | 8

@stoutklein_kutkonijn
Waarom zou ik mij verdiepen in iets wat hier illegaal is? Moet ik net als jij het internet afstruinen en met de broek rond de enkels naar wapens googlen.

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:10

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:10 Dat bedoel ik. Als je je niet verdiept in de materie weet je niet waar je over praat. En moet je gewoon je mond houden.

stoutklein_kutkonijn | 20-02-18 | 13:15

MogeWijEveOvergeve | 20-02-18 | 13:09 Eh... what's your point?

stoutklein_kutkonijn | 20-02-18 | 13:17
▼ 5 antwoorden verborgen

In the good old USA noemen ze alles mass shootings, in NL houden ze altijd gezellig een schietpartij. Neem je zwembroek maar mee, je hoeft niet te worden thuisgebracht.
Groot psychologisch verschil.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:59

Los van de wapenwetten in de V.S:
San Bernardino was een islamitische terreuraanslag, geen schijnbaar willekeurige "mass-shooting".
Het is ook de eerste school-shooting dit jaar en niet de 18-de zoals eerder op deze site gemeld. www.washingtonpost.com/local/no-there...
Statistisch gezien valt het aantal school-shootings waarbij zoveel doden vallen eigenlijk nog mee.
- 1966, 1 August - University of Texas tower shooting - (17 deaths)
- 1999, 20 April - Columbine High School massacre - (15 deaths)
- 2012, December 14- Sandy Hook Elementary School shootings - (28 deaths)
- 2018, 14 February - Marjory Stoneman Douglas High school shootings - (17 dead)
en.wikipedia.org/wiki/School_shooting...

Oeleflaffel | 20-02-18 | 11:58 | 4

En dat op een aantal van 325 miljoen (geschat, zullen wel effectief 330 zijn)

Cobalt bomb | 20-02-18 | 12:02

Ik ben zeker geen voorstander van het invoeren van Amerikaanse wapenwetten in Nederland. Ons ministerie van Veiligheid en Justitie-of andersom zou in dit strak georganiseerde landje de boel redelijk onder controle moeten kunnen houden, al faalt het hopeloos.
In de V.S. heerst een heel andere cultuur. Daar heb je (in sommige staten, want de V.S. zijn niet één land) de vrijheid om je zelf en jouw familie te verdedigen, zelfs met vuurwapens. Wanneer ik als law-abiding citizen in de V.S. zou wonen, dan zou ik mij toch graag willen kunnen verdedigen tegen al het tuig dat wel wapens heeft. Zeker in de gebieden waar democraten strenge wapenwetten hebben ingevoerd.

Daarnaast kan niet ieder gek zomaar een wapen kopen, in deze zaak hebben de FBI en de lokale politie hopeloos geblunderd. Het motief doet er wel degelijk toe.

Oeleflaffel | 20-02-18 | 12:54

Oeleflaffel | 20-02-18 | 12:54 Dit is een onjuiste weergave van de feiten. Cruz had volstrekt legaal als 19-jarige een AR-15. Op dat vlak is totaal niet "geblunderd". Het hele probleem is namelijk dat zelfs indien de FBI hem had bezocht naar aanleiding van een fucking youtube comment (wat rechts nu als excuus gebruikt om de FBI de schuld te geven, komt ook goed uit ivm Mueller), dan nog hadden ze niks kunnen doen, er was geen juridische grond of recht zijn AR-15 af te pakken. Dat is de kern van het probleem.

flatlander | 20-02-18 | 19:30
▼ 1 antwoord verborgen

In de USA is nu een campagne gestart die probeert om gezinnen weer met elkaar te laten eten. Dus gewoon s'avonds na gedane arbeid en school samen eten. Alleen dat feit al, kan je herleiden naar die shootings. Ouders weten niets van hun kinderen, want te druk met 8 banen en dus geen tijd voor ene gezamenlijke maaltijd. Het is de armoede in de US, de slechte vooruitzichten die maken dat kinderen, o.a., grijpen naar rare middelen voor aandacht etc.
--
Je zou maar door een Presidents kandidaat nu weten dat je een kind van een deplorable bent, dus dat je niets waard bent.. Althans volgens Hillary Clinton. En dan....?
--
Het is echt tof dat de meeste hier Clinton en Obama aan het verdedigen zijn in hun anti wapen verhaal. Maar het laat ook zien hoe weinig belezen veel reaguurders zijn. En hoe mensen geïndoctrineerd zijn door de PC politiek van de afgelopen 40 jaar.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:57 | 4

Dat komt omdat het probleem hem ook niet zozeer zit In de wapens. Zoals al eerder aangegeven heeft Amerika een heel ander cultuur als wij. Al zou je alle wapens van Amerikanen afpakken, deze masshootings houden niet op.

Sceptische_autist | 20-02-18 | 14:47

Nou, een massashooting zonder wapens lijkt me vrij lastig.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 14:56

@Als jij een beetje had opgelet, dan had je geweten dat de Republikeinen zo'n @beetje alle voorstellen tot wapenreductie van Obama hebben tegengehouden
?? Wapenreductie?? In een land met 300 miljoen vuurwapens in particuliere handen?? Zou een belastingbetalende en wetsgetrouwe burger zijn jachtgeweer moeten inleveren omdat een overspannen gek om zich heen begint te schieten?
Er is een land ten zuiden van de Verenigde Staten dat ook hele strenge wapenwetten heeft. Dat land heet Mexico. Ongeveer 29.000 moorden per jaar.

theo-is-dood | 20-02-18 | 21:04
▼ 1 antwoord verborgen

Het blijft me maar verbazen hoe naïef men denkt dat een wapenwet de zaak veiliger maakt. Men redeneert dan volkomen vanuit een Winnie the Pooh logica dat een wapenwet alle wapens van straat haalt... Hoezo en waarom... daar denkt men liever niet over na. De ENIGE wapens die verdwijnen zijn de wapens van normale burgers waarmee statistisch sowieso geen enkel probleem is. Maar de Gangs en criminaliteit blijven net zo bewapend als daarvoor. Die kopen sowieso geen legale wapens want die zijn te tracenen want ze staan op naam.

moitambien | 20-02-18 | 11:54 | 8

De wapens die dan verdwijnen zijn die van de semi-rednecks die in de suburbs wonen, waarvan iedereen weet dat ze wapens hebben. Die voelen zich bekeken en leveren alles in.
Tevens de revolvers in handtassen en dashboardkastjes en keukenlades van jonge vrouwen, nou net de wapens die zeer te rechtvaardigen zijn.

Alle wapens bij bendes blijven bij die bendes want die zijn nu ook al illegaal. Verder gaat niemand die 5km van de volgende buurman woont z'n wapen inleveren.

Het zou wel een heel goede ontwikkeling zijn als niet elke randdebiel met gemak een wapen kan kopen (legaal).

Draak uit Brabant | 20-02-18 | 13:02

@stoutklein_kutkonijn
De enige manier waarop jij je kunt verdedigen tegen de hebzucht van anderen is door een automatisch geweer? Neem een cursus zelfverdediging, dat scheelt weer onschuldige slachtoffers.

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:06

Stijlloze nick | 20-02-18 | 13:06 Cursus zelfverdediging? Serious? U is een schattig Winnie de Poohtje. LOL!

stoutklein_kutkonijn | 20-02-18 | 13:50
▼ 5 antwoorden verborgen

De psychologie achter de mass shootings zijn echt heel erg interessant. En wanneer je dat leest dan ga je anders aankijken tegen die mass shootings. Het is een sociaal probleem. Net zoals dat in veel staten inde USA drugs hele steden en dorpen kapot maken. En daar je dan weer iemand over... het heeft allemaal met elkaar te maken. Maar ok.. het ligt aan het wapen.. hahaha.
--
Tsja,. ik zuip me klem, omdat ik net ben ontslagen, ga autorijden en rijd iemand dood. Dat ligt aan de auto toch?

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:50 | 2

Jij probeert echt elk domme vergelijking aan te grijpen om je punt te maken zeker he? Ok, om even op jouw metafoor door te gaan....

Laten we autorijden met drank op legaliseren, dan zetten we bij een auto's die je kan kopen ook even een paar flessen sterke drank. Ga je tanken? Fles rum bij je kauwgom? Paar flessen Jack Daniels bij je APK, goeie deal toch? Op de parkeerplaatsen paar Drankautomaten... Lekker stimuleren die verkoop. Tja, als er dan in eens 10.000 mensen per jaar dood gereden worden door mensen die dronken achter het stuur zitten, dan ligt het zeker niet aan de drank?

EthischOnverantwoord | 20-02-18 | 11:58

In jouw geval wel denk ik zomaar.

Tjemig | 20-02-18 | 12:09

Iemand die zo'n actie uitvoert is geen potentiële bedreiging in de zin van dat deze man een zinloze en moorddadige shoot-out in gedachten zou hebben, dus in die zin is deze actie zinloos. Of werd hij misschien met de dood bedreigd door een gezinslid?

De waard zijn gast | 20-02-18 | 11:50

Heeft iemand trouwens de Tweets van Donald Trump doorgenomen afgelopen weekend? Die man beweerde dat de FBI faalde inzake deze recentelijke massamoord omdat ze te druk bezig waren hem te onderzoeken. Je kan zeggen wat je wil over Trump maar wie zegt zoiets? En dan tevens niet snappen dat de heren die hem aan het onderzoeken zich totaal niet bezig houden met gestoorde mensen in Florida. Dat is een totaal andere divisie. Dan ben je als POTUS toch helemaal fout bezig. Wat zeg ik. Dan ben je als mens gewoon totaal niet in orde.

Ik snap best dat mensen bang zijn voor uitheemse terroristen maar als je als land, zoals Amerika inmiddels al 18 schietpartijen hebt dit jaar alleen al op scholen dan zou ik me toch meer zorgen maken over inheemse terroristen. Want allemaal Amerikanen en geen Mexicaanse illegalen immigranten en allemaal legaal gekochte wapens.

Ik snap de commentaren dus niet over moslims. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Zeg wat je wil over Trump maar de man is erg slecht bezig en hij heeft dus absoluut geen leiderschapskwaliteiten. Zeker nu hij de baas is met nota bene een congres en senaat in handen van zijn partij kan hij zich als president manifesteren als de redder van Amerika. Maar wat doet hij? Ruzie zoeken met Oprah, een sneer geven aan zij eigen McMaster, de schuld geven aan de FBI, zeuren over Hillary en Obama en janken over dat hij niet populair is.

Zelfs hier op Geenstijl moet iedereen het toch eens zijn dat zo iemand geen president zou mogen zijn.

Andrew Deen | 20-02-18 | 11:50 | 4

Trump is een goede President. Een hele goede. Ik wil hem wel Briljant noemen. En hij gaat de 2 termijnen met zijn vingers in zijn neus volbrengen. En daarna zal Melanie het stokje over nemen.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 12:22

De lat ligt niet heel hoog bij jou, zo te zien.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 14:58

Mark_D_NL | 20-02-18 | 12:22 Je komt slimmer over als je weet dat ze Melania heet. En als je niet zo dom een of andere Facebook verhaal aan het napraten was, dan had je geweten dat ze letterlijk geen President kan worden.

flatlander | 20-02-18 | 19:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zag het gisteren al langs komen, en de reactie die op dat moment bovenaan stond vond ik toch wel treffend. Was in de trant van: "Goh dus hij heeft dat ding al 30 jaar? En is er nog nooit mee op een murder spree gegaan? Was hij kapot ofzo?"

Om er nog maar eens fijntjes op te wijzen dat het niet om het (type) geweer gaat, maar om de mens erachter.

Merkelfapper | 20-02-18 | 11:49 | 2

Wat een geweldig inzicht dat had vast nog niemand bedacht. Alleen werkt het in een samenleving iets anders, daar houd je rekening met de mensen die dat verstand niet hebben. Als ik zie wat voor types hier rond lopen dan ben ik blij dat ze geen automatische geweren kunnen kopen. Dat niet iedere wapenbezitter op moorden uitgaat wordt door lijkt mij logisch en wordt ook door niemand beweert

Ali d | 20-02-18 | 12:06

@ Ali d | 20-02-18 | 12:06
Er zijn zat andere geweren met precies dezelfde kogels en mondingssnelheid (dus precies even dodelijk) die ook heel snel kunnen vuren. Het ging mij, en ws de originele schrijver van dat comment, dan ook om de onzinnige en vaak lachwekkende vormen aannemende focus op precies dit geweer. Dat het misschien slim is om iets beter te selecteren op wie welk soort geweer/pistool mag kopen is weer een andere discussie.

Merkelfapper | 20-02-18 | 12:16

Op 6 november 2017 bij de kerk in Texas, en ook bij diverse andere (voorgenomen) slachtpartijen in Amerika, was het steeds de goede man met een geweer die een einde wist te maken aan het moorden. Scholen en kerken zijn o.a. zo populair onder psychopaten omdat daar vaak niemand bewapend is. Waar ik in Nederland voorstander ben van het huidige restrictieve wapenbeleid, zou ik in Amerika, met een totaal andere samenstelling van de bevolking, juist voorstander zijn van het tweede amendement op de grondwet. Ik zou er op de meeste plekken in Amerika niet over prakezeren om zonder vuurwapen te gaan wonen, en ik zou daar een "conceiled carry permit" aanvragen. Maar ook zonder criminelen is het als wandelaar vaak verstandig om een "bear gun" mee te nemen als je niet opgevreten wilt worden door een beer of door een roedel wolven.

Wladimir 1928 | 20-02-18 | 11:48

Ha je die andere filmpje van hem gezien waarin hij zich bedenkt en huilend de geweer aan elkaar plakt?Hilarisch jongen;-)

Vervolgens schiet hij achter zijn rennende vrouw en 4 kinderen...

Oftewel:het het eidigt met een happy ending... althans das van welk perspectief je bekijkt he..

dirkieeee | 20-02-18 | 11:47

Als u weet hoeveel invloed de NRA in Murica heeft via de lobby, dan weet u dat deze actie nutteloos is.
Wel leuk voor de clicks natuurlijk.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 11:41 | 1

Deze actie is sowieso nutteloos omdat een normale, verantwoordelijke wapeneigenaar zoals deze meneer niet het type is dat ooit slachtoffers zal maken.

Zepstar91 | 20-02-18 | 16:47
-weggejorist-
Evocatus | 20-02-18 | 11:34 | 1

"maar nu het onder POTUS Trump gebeurt moeten opeens al die widow makers in de shredder."
BS, deze discussie speelde in de vorige eeuw al en wordt alleen maar heftiger en heftiger naarmate er steeds meer kinderen sneuvelen. En er is niks zonde aan als huis-tuin-en-keuken Amerikanen wapens kapot maken die normaal gesproken alleen in oorlogen worden gebruikt. Er worden miljarden uitgegeven en complete organisaties opgetuigd om een handvol terroristjes tegen te houden maar ondertussen kan iedere psychopaat een automatisch wapen kopen.

Ardbeg | 20-02-18 | 11:33

The only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun.

Johan_Voorhaar | 20-02-18 | 11:31

De voorbeelden die worden uitgelicht om vuurwapens te verbieden, zijn van boze mensen, die bewust andere mensen willen doden.
Dit soort mensen laat zich niet ontmoedigen door een vuurwapenverbod (of gaat u ervan uit dat als er eenmaal een vuurwapenverbod is, kwaadwillende mensen niet meer aan vuurwapens kunnen komen?) en gaat in geval van een vuurwapenverbod hun frustraties heus niet botvieren door postzegels te gaan verzamelen.
De roep om een vuurwapenverbod getuigt van de typisch linkse selectieve naïviteit die we hier ook kennen om in Nederland mensen van hun vrijheden en geld te beroven.

jemagookniksmeer | 20-02-18 | 11:29

Wij hebben een vuurwapen verbod, en toch zijn Theo van Gogh en Pim Fortuyn overhoop geschoten, net als zoveel anderen.
Ra ra hoe kan dat nou?

Overigens is de overheid die wapens bezit een even groot probleem als burgers die wapens bezitten. Het echte probleem is natuurlijk kwaadwillenden die wapens hebben.

Peter_K | 20-02-18 | 11:29 | 9

@Peter_K
Is dat zo? Doe eens een linkje dan. Volgens mij zijn de meeste slachtoffers van schietpartijen in de VS ‘ongelukjes’ broertje die bij het spelen per ongeluk zusje doodschiet.

Ali d | 20-02-18 | 12:22

"In 2013, there were 73,505 nonfatal firearm injuries (23.2 injuries per 100,000 U.S. citizens),[2][3] and 33,636 deaths due to "injury by firearms" (10.6 deaths per 100,000 U.S. citizens).[4] These deaths consisted of 11,208 homicides,[5] 21,175 suicides,[4] 505 deaths due to accidental or negligent discharge of a firearm, and 281 deaths due to firearms use with "undetermined intent"."
en.wikipedia.org/wiki/Gun_violence_in...

Peter_K | 20-02-18 | 12:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Al die wapens en maar zo weinig incidenten.... Denk dat we maar eens moeten kijken naar de opvoeding van de jeugd in de USA, de rol van scholen en de overheid ipv de wapens. Dat wijzen naar het gereedschap ipv de gebruiker is vrij dom en triest.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:26 | 3

Kijktip.... www.youtube.com/watch?v=0rR9IaXH1M0
Het gemak waarmee iemand die geestelijk gestoort is in Amerika een (semi) automatisch geweer kan kopen en de beschikbaarheid van dit soort wapens is niet te vergelijken met andere landen. Overal ter wereld zijn gestoorde mensen, alleen in de VS wordt dit gecombineerd met een waanzinnige hoeveelheid zware wapens waarmee je in een aantal minuten een compleet klaslokaal kan afslachten.

Lul niet over het gereedschap blabla, in de VS krijg je een shotgun bij het afsluiten van een bankrekening... maar nee, het ligt allemaal niet aan de wapens. Nee, natuurlijk niet...

EthischOnverantwoord | 20-02-18 | 11:31

Man, je spreekt jezelf tegen. Die wapens kan je afpakken, maar die gekken blijven rondlopen en vinden wel iets anders. Een vrachtwagen bijvoorbeeld.
--
Probeer nou eens de oorzaak aan te pakken. Waarom draaien kinderen door inde USA? Waarom? Nou vertels eens, je weet schijnbaar alles.
--
Ouders hebben 8 banen, zien hun kinderen nooit, worden kinderen ouder dan moeten ze zich inde schulden steken voor ene beetje studie, hebben ze die studie dan moeten ze maar hopen in het kuiste kringetje te zitten om een baan te krijgen, kunnen ouders de studie niet betalen dan wordt je uitschot...
--
Het is zo makkelijk vanuit je Nederlandse luxe stoel te oordelen over de wapens. maar jullie gaan voorbij aan de social kant... En zo los je dit probleem dus nooit op..

Mark_D_NL | 20-02-18 | 12:02

@in de VS krijg je een shotgun bij het afsluiten van een bankrekening... maar nee, @het ligt allemaal niet aan de wapens. Nee, natuurlijk niet...
@EthischOnverantwoord | 20-02-18 | 11:31: Dat is en was pure propaganda van Michael Moore. En dat heeft hij zelfs toegegeven. Als je je in de materie verdiept dan weet je dat een check door het National Instant Criminal Background Check System (NICS) verplicht is. En dat je niet zomaar je geweer mee krijgt als je een spaarrekening opent. Uitleg van de bank: ''They say that the bank's policy was to conduct background checks on rifle recipients and mail the rifles to a licensed gun dealer, but Moore's agents, under the pretext of "doing a story on unique businesses across America", convinced bank employees to have his rifle presented to him on camera the morning after filming his account opening. Further, they counter that contrary to the film's supposition that the bank kept hundreds of guns on their premises, the gun which was handed to Michael Moore in the film was shipped overnight from a vault in a branch 300 miles away. Moore denied that this sequence was staged but acknowledged the timing of events was compressed for production reasons.''

theo-is-dood | 20-02-18 | 21:15

Amerikanen zijn niet gek, wij zijn gek. Amerikanen snappen dat hun eigen overheid ooit hun grootste vijand kan zijn, wij niet. Als dat europese leger er komt zullen ze hier waarschijnlijk uit Oekranie komen, of een Balkanland, in ieder geval niet uit een land dat het beste met ons voorheeft.

Bokito ergo sum | 20-02-18 | 11:22 | 4

Dan maar gestoord, ja ik meen het, ik ben 100% voor vrij wapenbezit, iedereen zonder strafblad zou er gewoon moeten kunnen kopen. Vind het eigenlijk een plicht, er zijn wel meer gevaren. Ik zou gewoon een AR15 in huis moeten mogen hebben, ik doe geen vlieg kwaad.

Bokito ergo sum | 20-02-18 | 12:06

"Ik doe geen vlieg kwaad", waar heb je dan zo'n ding voor nodig als alleen mensen zonder strafblad zo'n ding mogen hebben?

Tjemig | 20-02-18 | 12:15

Jij moet lekker naar Somalië verhuizen daar hebben ze allemaal een automatisch wapen in huis.

Ali d | 20-02-18 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Acht jaar Obama en geen anti-wapenwetten. verder niets meer te zeggen.

Point11873281 | 20-02-18 | 11:21 | 4

0bama is een luie opportunist en het 2nd Amendment is geen zacht doel. Alle hoop van de schaduw-staat is nu op Trump gericht, die is nergens bang voor en is zeker niet lui.

Jan Passant mk2 | 20-02-18 | 11:33

Nee, Trump is vooral een ongeleid projectiel.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 11:34

Kuifje: tuurlijk, dat zeggen de media immers allemaal. Iedere dag opnieuw, elk uur en zelfs de plaatjesdraaiers melden dat tussen de bellende huisvrouwen door.
Wat je maar vaak genoeg herhaalt wordt de waarheid, zoals een socialistische communicatiedeskundige ooit al eens zei.

Jan Passant mk2 | 20-02-18 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Was vorig jaar in Noorwegen en liep een sport- / outdoor winkel binnen. Hele wanden vol met jachtgeweren (hagel & patronen).

Afgezien van Breivik is er in Noorwegen nooit sprake van rondknallende lunatics. Het heeft ook met de mentaliteit van de samenleving te maken.

Dat neemt niet weg dat ik vrij wapenbezit voor burgers geen normale gang van zaken vind. Jachtvergunning of schietclub / hobby, met periodiek kunnen overleggen van een 'sanity-check'.

raskol | 20-02-18 | 11:19 | 5

Amerika heeft zo'n 326 miljoen geregistreerde bewoners, plus nog miljoenen illegalen. Vooral in de grote steden waar de democraten heersen en de wapenwetten streng zijn vind je de gevaarlijkste getto's met de meeste schietincidenten. Net als hier EUropa overigens.
Ook in Amsterdam is het niet nieuw meer te moeten bukken voor automatisch vuur over straat. Dat heeft meer met multiKul dan met de gebruikte wapens te maken.

Jan Passant mk2 | 20-02-18 | 11:37

@Jan Passant mk2
Wanneer was jij voor het laatst in Amsterdam? En wanneer heb jij voor het laatst moeten bukken voor automatisch vuur.

Ali d | 20-02-18 | 11:46

Ali d | 20-02-18 | 11:27
Schiet incidenten van het kaliber, "neef schiet oom in kont"
BTW, de grote steden in NL zitten vol met breivikjes met een "Djinn" in de kop. Zo vol dat we ze zelfs exporteerden (en weer importeren, maar dat terzijde) naar Syrie.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens mij kun je daar nog gewoon mee schieten al zal de kogel misschien wel wat afdwalen....

Schauspieler | 20-02-18 | 11:18

Wat een gelul allemaal. Natuurlijk is er in de VS een vuurwapen probleem. Reguurders die een hamer of auto met een vuurwapen vergelijken zijn niet goed wijs, maar praten gewoon de NRA na, omdat dat stoer lijkt.

Skunk57 | 20-02-18 | 11:17 | 3

Goed zo. Gooi het van je af.

*aai over bol geeft.

Teleo | 20-02-18 | 11:27

Dat is het, ze willen net als Arnie in de films zijn lekker knallen, type voetbalhooligan

Ali d | 20-02-18 | 12:12

Wat is het probleem? Ze hebben er toch genoeg?

theo-is-dood | 20-02-18 | 21:17

will be ever? Niet zo goed in zijn eigen taal. Verder gewoon zonde

Bokito ergo sum | 20-02-18 | 11:15

Ik las trouwens net dat er zo'n 350 miljoen vuurwapens in privé bezit zijn in Amerika. Dat is bijna 50% van alle vuurwapens in handen van privé personen wereldwijd. Er zijn meer legale vuurwapens in omloop dan er inwoners zijn. Dat is toch krankzinnig? En waar denk je dat criminelen hun illegale vuurwapens vandaan halen? Woninginbraak of dergelijke natuurlijk. Leuk hoor vuurwapens voor de hobbyist of eerzame burgers maar de Amerikanen zijn echt achterlijk bezig.

En wat Trump betreft? Die vent heeft een wet ondertekend dat het makkelijker maakt voor mensen met psychische problemen en andere redenen dat ze nooit een wapen mogen hebben. Waarom? Geld?

Dus die blijkt ook geen geweten te hebben. En de rechterkant van het politieke spectrum in Amerika Obama maar belachelijk maken omdat hij liep te janken op televisie over de zinloze moord op kinderen. Er is daar echt iets goed mis.

Andrew Deen | 20-02-18 | 11:12 | 2

Advocaat duivel: als u nu eens dat aantal vuurwapens en de aard van de bezitters afzet tegen het aantal incidenten - dan gebeurt er toch eigenlijk (vrijwel) niéts onoirbaars met die dingen?

bisbisbis | 20-02-18 | 11:21

bisbisbis | 20-02-18 | 11:21
Precies.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:47

1)-Geen wapenbezit>Referendum europese grondwet 2005>Verdrag van Lissabon.
2)-Wel wapenbezit>Referendum europese grondwet 2005>- - - - ?

HogeNood | 20-02-18 | 11:12 | 1

3)-Wel wapenbezit>HogeNood schiet buurvrouw dood omdat baby te veel huilde.

Ali d | 20-02-18 | 12:10

Het is ook insane dat burgers over dergelijke wapens beschikken!


vluchtelingallergie | 20-02-18 | 11:11 | 1

Het is heel lang relatief goed gegaan, de afgelopen jaren echter niet meer.

Panos88 | 20-02-18 | 11:14

Aaaaahhhh... now, ain't public religion just a beautiful thing....
-
Die heeft z'n plekje - of tenminste: een mention- bij James Corden verzekerd.
-
Goeie reclame voor DeWalt, dát dan weer wel.

bisbisbis | 20-02-18 | 11:06

Die kerel is een acteur.
--
En tevens, in Nederland koop je net zo makkelijk een vuurwapen als in de US of A. met dien verschillen dat er in de USA nog iets van controle is, en hier geen controle.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:06 | 9

Mass shootings. Waneer ze geen geweren hadden dan hadden ze wel een andere manier gevonden. Mass Shootings is geheel toe te schrijven aan de Liberals. net zoals dat links hier Volkert gek heeft gemaakt, maken de liberals daar de jeugd gek. Kijk maar eens op universiteiten e.d.
--
Tevens, de armoede is groot in de US of A. Obama heeft de armoede nog groter laten worden, heeft de diverse groepen tegen elkaar opgezet. Leuk hé Identy Politics! En ja in zo'n klimaat komen deze dingen naar voren. Trump probeert nu die ellende van Obama weer om te draaien maar dat is moeilijk.
--
Een geweer schiet nooit uit zichzelf.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:15

Klopt Mark, vuurwapens liggen in Nederland in de Albert Heijn naast de pizza's en de blikjes cola.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 11:20

@Evocates. Het is de realiteit. Snap dat we nog steeds denken dat we in een mooi en vredig landje wonen waar wapens achter slot en grendel zitten. Maar dat is niet zo.
--
Wens, vader etc. Inderdaad, Je moet als mens vrij zijn om je huis en haard te kunnen verdedigen tegen staat en andere ongewenste elementen. Dus ben voor vrije wapenverkoop.
--
Nee hoor, leef in het volle daglicht... Wapens staan niet per definitie gelijk aan geweld. Das een rare uitspraak en dat snap jij ook wel.
--
De nieuwe realiteit zal zijn dat we particulier beschermt gaan worden. De rol van de Politie wordt allengs vele minder. Want geen capaciteit, geen geld en geen kennis. En mensen verlangen betere en meer veiligheid. En daar hebben mensen recht op! En wanneer de overheid het je niet meer kan bieden. Dan doe je het zelf.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is niet het vuurwapen dat ervoor zorgt dat mensen dood gaan door kogels, maar de wil om te doden (ongelukken daargelaten). Het vuurwapen (een stuk gereedschap) en vooral de kogels zijn hulpmiddelen om die wil uit te voeren.
Hogere straffen, een vuurwapenverbod, meer onrecht en ongelijkheid zullen de maatschappelijke agressie, en dus de wil om te doden, alleen nog maar aanwakkeren.
Vermont is de staat met veruit de meeste vuurwapens per huishouden.
En tevens de staat met veruit de minste slachtoffers door vuurwapengeweld.
Klaarblijkelijk zijn de mensen in deze staat wat relaxter (dat kan ik beamen).

jemagookniksmeer | 20-02-18 | 11:05 | 4

"Hogere straffen, een vuurwapenverbod, meer onrecht en ongelijkheid zullen de maatschappelijke agressie, en dus de wil om te doden, alleen nog maar aanwakkeren. "

In de Verenigde Staten dan wel. In Nederland gaan we iets anders om met dit soort "gereedschappen".
Tja, Evocatus

Evocatus | 20-02-18 | 11:16

@Bakito | 20-02-18 | 11:07
Dat maakt niets uit.
Meest links in de USA is nog steeds rechtser dan hier.
En de vorige wapenwet die 10 jaar van kracht was om zich te bewijzen, is dankzij de democraten ingetrokken, gewoon omdat hij niet werkte.

laatmaargaan | 20-02-18 | 11:20

Ik bedoel: Meest links in de USA, is nog steeds rechtser dan rechts hier.

laatmaargaan | 20-02-18 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Met de huidige islamisering ,ook van Amerika had ik toch maar eff gewacht met het wapen doormidden zagen,kan best wel eens zijn dat je er snel spijt van krijgt,maar snap het statement van de man volkomen , maar ja die verdomde islam die de halve wereld al in de fik heeft staan.Mij lijkt het belasting technisch beter mogelijk maken om je kinderen goed op te voeden een beter middel..

gelukzoeker | 20-02-18 | 11:04 | 2

Hij zegt toch nergens dat hij niet nog ergens een revolver in z'n nachtkastje heeft liggen? Dit gaat -tenminste, dat begrijp ik er uit - om 'assault' wapens, niet om bezit!

bisbisbis | 20-02-18 | 11:09

bisbisbis -- Als ie inderdaad nog een blaffer achter de hand heeft ,volkomen eens,al deinzen ziekelijke mossels ook niet terug voor een ratellende propper,of een flink bommetje.En je hoeft niet te gaan schieten als je gezond verstand hebt.

gelukzoeker | 20-02-18 | 11:17

Ik denk dat er bij ons ook zat probleemkinderen zijn met toch echt het verschil dat deze misschien een biertje mogen drinken op hun achttiende en een pakje peuken kopen maar geen geweer dat gemaakt is om zoveel mogelijk mensen te vermoorden met honderden kogels.

Ik denk niet dat je daar al te lang over hoef te discussiëren behalve in Amerika uiteraard. In 1996 was er een massamoord in Australië. Het aantal vuurwapens in privé handen werd teruggebracht van 650,000 naar 26,000. Sindsdien geen noemenswaardige incidenten. Groot-Brittannië insgelijks. Nederland ook zeer zeldzaam. Enkel de Finnen en Duitsers hebben elk twee noemenswaardige incidenten gehad.

Je kan toch niet anders concluderen dan dat Amerika een probleem heeft. Komt bij dat voor mij onbegrijpelijke redenen men de regels aan hun laars lappen. Zo mag je geen volautomatisch wapen maar wel een bumpstock wat eigenlijk het een volautomatisch wapen maakt. Zo moet je je in de meeste staten laten registreren voor een 'ready to go' AR15 maar mag je voor de helft van de prijs een '80% bouwpakket' mee naar huis nemen zonder registratie en daar maakt een beetje handig persoon een AR15 mee binnen een paar uur.

Dat is een probleem. Of je nu voor of tegen wapenbezit bent voor burgers.

Andrew Deen | 20-02-18 | 11:03 | 8

Groot-Brittannië was een heel ander geval.
Daar was de strengere wetgeving er juist de oorzaak van dat ze van gemiddeld naar de top vuurwapengeweld in Europa gingen.
Criminelen schijnen zich niet alleen niet aan de wet te houden, maar het fatsoen om geen wapen te gebruiken als je weet dat je tegenstander is er kennelijk ook niet.
Het heeft tientallen miljarden gekost om GB weer op een normaal vuurwapengeweld nivo te krijgen, onderandere met meer politie.
Dat hadden ze ook zonder die wet kunnen doen.

Hoe denk je dat het de USA zal vergaan als er strengere wetgeving komt, terwijl daar de criminelen ook massaal een wapen heeft?
Dat de regels nu niet gevolgd worden ligt bij te weinig politie, zodat de aanvragen voor een background check blijven liggen.
Als ze dat eerst eens zouden oplossen, dan is strengere wetgeving misschien helemaal niet meer nodig.
In de USA zijn heel veel democraten ook tegen strengere wetgeving, zodat er, net als de vorige keer, niet veel meer dan een niet werkend gedrocht van een compromiswet uit zal komen, als ze het proberen.
En evenveel politie als hier zit er ook niet in, dus het zal, denk ik, aanmodderen blijven.

laatmaargaan | 20-02-18 | 11:44

frank87 | 20-02-18 | 11:20
Ja, schiet incident in Australie. Als je daar nar de buren wil schieten heb je UPS nodig om de kogel te bezorgen.
Komt alleen in steden voor, daar waar de frictie tussen mensen het hoogst is.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:46

@Evocatus. Ach de jij bak. Je bent af.

Mark_D_NL | 20-02-18 | 11:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ben blij in een land te leven waar niet iedereen zomaar aan een wapen kan komen. Ik maak me geen illusies, in ieder land op deze wereld kun je het willekeurig slachtoffer worden van een schietende maniak. Maar de statistieken liegen er niet om. In de USA worden belachelijk veel mensen doodgeschoten: 10,54 per 100.000 inwoners per jaar. In Zuid-Afrika is dit bijvoorbeeld 8,3 per 100.000 en in Mexico 7,64 per 100.000.
Het recht om jezelf te verdedigen, natuurlijk heb je dat. Alleen schieten de daders wel altijd eerst. In een paar seconden kun je een heel magazijn aan kogels door een mensenmassa vuren, en ja die mensen mogen zichzelf dan allemaal verdedigen... Bij al die scholieren, bij al die concertgangers, bij al die nachtclubbezoekers en bij al die andere plekken waren er tal van mensen die zichzelf mochten verdedigen. Daar zullen al die nabestaanden vast veel waarde aan hechten...

Amalrik | 20-02-18 | 11:03 | 1

Inderdaad, je bent in de VS al volkomen tot Emmentaler geschoten voordat je je eigen wapen hebt kunnen trekken ter verdediging. Tja, de cowboy-uitvechterij, twee revolverhelden tegenover elkaar, gemythologiseerd in de western, in Main street heeft een lang leven. Helaas.
Jammerlijk, Evocatus

Evocatus | 20-02-18 | 11:25

De conclusie is wederom dat een rechts-conservatieve koers alleen maar tot meer dodelijk geweld leidt. Laten we blij zijn dat we leven in een links-liberaal land.

Bakito | 20-02-18 | 11:02 | 1

Onzin. Uitersten zijn nooit goed. Wij zijn hier veel te liberaal en in Amerika zijn ze op bepaalde vlakken te conservatief. Dat maakt mij alles behalve blij.

Zepstar91 | 20-02-18 | 16:56

Vrijheid is heel wat waard, maar als mensen die verantwoordelijkheid niet meer aankunnen zullen er maatregelen genomen moeten worden. Wat een aansteller trouwens.

Panos88 | 20-02-18 | 11:00

"Amerikanen poppen elkaar al dik 200 jaar kapotdood om niks"
Nou, nee.

upload.wikimedia.org/wikipedia/common...

School shootings zijn een redelijk modern fenomeen. Tuurlijk, vroeger gebeurde het ook, maar niet op een schaal als vandaag de dag. En het wordt hoog tijd dat ze daar in de Joe Es of Ee wat common sense gun control gaan enacten.

Wist je bijvoorbeeld dat 96% van de Amerikanen een voorstander is van universal background checks [1], oftewel dat iedereen gescreend moet worden voor ze een vuurwapen mogen kopen? En dat 60% vindt dat de wetten op het gebied van het verkopen van vuurwapens strenger moeten?

Waarom zou wetgeving die zo populair is, er nog niet zijn, en waarschijnlijk in de nabije toekomst ook niet komen [2]?

[1]: news.gallup.com/poll/1645/guns.aspx
[2]: www.opensecrets.org/lobby/indusclient...

Nietvoordekat | 20-02-18 | 10:59

“lachende imam”
—————
That would be the day.

wezen | 20-02-18 | 10:58 | 2

In de Turkse keuken heb je wel een gerecht dat 'imam in katzwijm' heet. Gevulde aubergines. Kuch.

kapoerewiet | 20-02-18 | 11:00

kapoerewiet | 20-02-18 | 11:00
Gadverdamme, aubergines.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:41

Hij heeft helemaal afstand van het wapen gedaan.
De lower receiver (waar het magazijn in gaat en het wapennummer ingeslagen is) is het wapen, de loop is slechts een onderdeel.
En een loop is in de USA, als onderdeel, vrij verkrijgbaar.

laatmaargaan | 20-02-18 | 10:58

Hm, dan is hij nu een soft target geworden. Niet zo slim...

Poekieman | 20-02-18 | 10:55

NL heeft strenge wapenwetten. Maar kijk eens in de krant... dagelijks schietincidenten... in een landje met slechts 17 miljoen inwoners en een gedegen sociaal vangnet... werkt goed hè, zo'n wapenwet?
-
Een wapenwet zorgt er alleen maar voor dat de gewone burger zichzelf niet meer kan/mag verdedigen. Men moet vertrouwen op een volkomen kapot bezuinigde politiemacht met een van de laagste criminaliteit oplos cijfers van Europa. Het naïeve Linkse wens-realiteit denken vindt dat "veel veiliger".

moitambien | 20-02-18 | 10:55 | 2

Ook dat is een politiek keuze.
De politie weet echt in welke wijken ze moeten zijn om razzia's te houden en illegale wapens te vinden. Maar dat riekt naar discriminatie ;-)
Daarnaast; zolang ze vnml elkaar afknallen e.o.a. buurtgenoten zie ik geen groot probleem.

Teleo | 20-02-18 | 10:58

Teleo | 20-02-18 | 10:58
Jaja, dat zeg je wel makkelijk maar als jij daar loopt en ze schieten onwillekeurig door je net gekochte pak melk heen dan piep je wel anders!!!

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:39

Zaagt Rutte maar eens zijn puddingbuks af, dan zou Nederland minder onder de klodders zitten...

godeliefje | 20-02-18 | 10:53 | 1

Die groeit gewoon weer aan. Hop! Daar gaat zijn eikeltje weer je anus in...

Sarcastisch varken | 20-02-18 | 11:32

In Nederland zijn wapens voor de burgers niet makkelijk te krijgen, en ik geloof zelfs dat je als lid van een schietvereniging dat ding niet onder je bed mag hebben liggen maar in een kluis moet hebben.
Toch poppen de mocro's die nigger in de back met een AK47, om een bekende uitspraak aan te halen. En soms met onschuldige bijstanders als collateral damage, zoals laatst nog in republiek Amsterdam.
Oftewel, illegale wapens zijn voor de verkeerden heel makkelijk te krijgen, ondanks alle strenge regelgeving.

Dus dat lost het probleem niet op.

Nuchternederland | 20-02-18 | 10:52 | 4

Sterker nog. Je moet de munitie apart van de vuurwapens bewaren.

Teleo | 20-02-18 | 11:01

De gemakkelijke verkrijgbaarheid van wapens in Nederlands is het gevolg van de open grenzen. Elke keer als er een Oostblokland bijkomt wordt het wapenarsenaal dat in Nederland gebruikt kan worden weer wat groter.

Vula | 20-02-18 | 11:05

Vula | 20-02-18 | 11:05
Dat schept dan ook weer mogelijkheden.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij maak je met het doorzagen van de loop dit wapen helemaal niet onklaar. Ik dacht dat het 'venijn' hem in het trekkermechanisme zat...?

Rest In Privacy | 20-02-18 | 10:51 | 1

Bij een AR15 kan de loop gewoon verwijderd en vervangen worden, klusje van een half uur als je de juiste tang hebt.

Muxje | 20-02-18 | 11:01

Die jongen die in Florida op de school had geschoten was een probleemkind.

De politie was 39x langs geweest bij zijn huis in de afgelopen 4 jaar.
FBI politie en meerdere instanties waren al jaren op de hoogte.

Alle bestaande instanties hebben gigantisch gefaald... Ow maar wacht! Als we nou eens nog iets strengere wetten maken omtrent wapens. Dat lost het probleem vast op! Zucht..

KutFilosoof | 20-02-18 | 10:48 | 5

Hemmenaar7 | 20-02-18 | 10:52
Nee, dus, dan krijg je gewoon nederlands handelen. Halfzacht retestrenge wetgeving naleven. Ergo, het had er net zo goed niet kunnen zijn. Kwaadwillenden hebben niks te maken en te vrezen van wetgeving.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 10:56

Het probleem is dat het recht om wapens te bezitten een zeer diepgeworteld recht is. In Nederland is het een privilege - “may issue” - maar in de States is een “shall issue” vergunningstelsel al onbespreekbaar; je hebt het recht om wapens te komen zonder dat “the man” je daar toestemming voor moet geven. Dat maakt het ook bijzonder lastig om iemands wapens af te pakken. Zelfs als bekend is dat hij een beetje waus is.

Muxje | 20-02-18 | 10:57

Als je in Nederland 30+ te hard gaat, of 1 keer met een slok(je) op achter het stuur zit ben je je verlof kwijt. Aan de ander kant had Tristan vd V. een behoorlijk verleden en daar faalde de politie.

Skunk57 | 20-02-18 | 11:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij erg veel plofkraken worden Audi's gebruikt, tijd dat die door de shredder gaan en/of verboden worden.

WimCock | 20-02-18 | 10:48 | 2

is recies dezelfde pavlov reactie inderdaad. Vergeet de Lidl keukenmessen niet, daar loopt iedere moslim(terrorist) ook mee rond.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 10:55

eh nee, tijd om de jongens die het doen preventief of expost op te sluiten.. Als je helemaal geestesziek wordt kun je ook opgesloten worden. Maar hier was de vraag of je (in USA) van koekwausen de (voor hem nog steeds legale gun) kan afpakken.
ge-edit wegens rant over view op wetswijziging tov profilering and then some.

Hemmenaar7 | 20-02-18 | 12:35

Heeft niks met Trump te maken, de maat is gewoon vol. Deze discussie loopt al sinds Columbine.

Menage00 | 20-02-18 | 10:48 | 1

Nou daarvoor ook wel hoor.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 10:53
-weggejorist-
Parel van het Zuiden | 20-02-18 | 10:47 | 2

Ik kan zijn betoog wel volgen en begrijpen.
Maar deze doorzagen is nog niet eens één hagelslagje uit het hele pak halen, het zijn er gewoon veel te veel.
Zo'n groot land waar het recht om een wapen te dragen al honderden jaren bestaat ontwapen je niet zomaar, daar is verandering van wetgeving en een jaren lange periode van inleveren en belonen voor nodig.

Wijze uit het Oosten | 20-02-18 | 10:46 | 2

100.000 hagelslagjes is een heel pak vol.

Hiesjes | 20-02-18 | 10:47

Daar is een burgeroorlog voor nodig

WimCock | 20-02-18 | 10:49

Gek standpunt van GS.
Recalcitrant, en dat is zwak.

Natuurlijk moet de wetgeving aangepast worden maar dit hele filmpje is symbolisch om mensen te overtuigen dat er nieuw beleid nodig is en dan gaan jullie doen alsof Amerika zich niet meer kan verdedigen tegen terroristen.

De pot verwijt de ketel...

Noltie | 20-02-18 | 10:45

“to make sure this weapon will be ever be able to take a life.” Lekker dan!

relatief | 20-02-18 | 10:45

Op zich is er veel voor te zeggen dat je je mag bewapenen om je huis en bezittingen te beschermen. Al denk ik dat dat uitstekend kan met een pistool, daar is niet per se een aanvalsgeweer voor nodig.

Kees Maf | 20-02-18 | 10:44 | 3

Idd in oost-europa kan dat dus gewoon,daarom zijn die landen voor sommige lieden niet echt aantrekkelijk voor hun carrière

Roger-Rabbit | 20-02-18 | 10:55

Of je te verweren tegen 2/3 overvallers die je bij de betaalautomaat een pistool in je nek zetten om 300 euro te cashen. Die even poppen als ze wegrennen - hoe koel is dat!

BenPakdee | 20-02-18 | 10:55

@BenPakdee | 20-02-18 | 10:55
Doen ze nu ook al. Criminelen hebben nu al volop wapens. een hoop nep maar wie kan het verschil zien?

2voor12 | 20-02-18 | 10:58

Heeft geen hol met Trump te maken Pritt. Gezeik om wapenwetgeving is daar van alle tijden.

jawor36 | 20-02-18 | 10:44 | 1

Frame it till you make it

Menage00 | 20-02-18 | 10:49

Sure Pritt... De jaren voor Trump heb ik echt niemand horen praten over wapenbeheersing in Amerika.

Dr_Prepper | 20-02-18 | 10:44

voor mensen die zeggen hij heeft alleen zijn loop eraf gezaagd op het smoelenboek van internet zie je dat het ding in in meerdere stukken ligt

Petroselinum crispum | 20-02-18 | 10:43

1 kapot, 1000 nieuwe over de toonbank.

Oepsie1234 | 20-02-18 | 10:43 | 1

Aandelen van wapenfabrikanten staan tientallen procenten lager onder Trump dan onder Obama. Niemand verwacht dat Trump die wapens zal verbieden en men koopt dus geen nieuwe.

Teleo | 20-02-18 | 10:45

Ja.. deze vid zong al rond onder de feelgood-jojo's op de s-mediaas. Wat ie zelf zegt; A drop in a bucket.

horsteknots | 20-02-18 | 10:42

Nou, zo'n vaart zal dat niet lopen. Volgens mij worden er in de VS dagelijks net zoveel wapens als hamburgers verkocht, dus voordat het land 'wapenvrij' is, is de zon ook wel zo'n beetje uitgedoofd.

Zenzeo | 20-02-18 | 10:42

Die cirkelzaag kan anders ook nog steeds levens ontnemen.

Oeloeboeloe | 20-02-18 | 10:41

America’s rifle maar het was het Nederlandse Artilerie Inrichtingen die er iets van moest maken voor het een zinvol apparaat was.

supah | 20-02-18 | 10:41 | 2

Prachtig wapen hebben ze ervan gemaakt in NL. Ook in een echt mannen kaliber.

Oepsie1234 | 20-02-18 | 10:44

Een nieuwe loop soldeer je er met gemak weer op...

schralepoepert | 20-02-18 | 10:39

dat oude kreng was zeker aan vervanging toe, men moet zich afvragen waarom nu en nou dit soort klootzakjes onschuldigen afschiet , daar heeft hollywood media ,de pillen en drugs industrie tuurlijk geen schuld aan.

pedro300 | 20-02-18 | 10:38

0bama wilde actief beleid om het 2nd Amendment te torpederen, geheel on cue gebeurde Sandy Hook. Later vonden internetters daarin zoveel verdachte zaken dat Sandy Hook uit beeld verdween. Net zoals de verslagen van de internetters geruisloos van You Tube verdwenen.
Meneer lijkt mij ook zo'n drama-rolspeler en ik ben benieuwd naar de nog volgende filmpjes (voordat die ook verdwijnen).

Jan Passant mk2 | 20-02-18 | 10:38 | 2

Misschien moest het gewoon van zijn wijf die nog steeds boos is dat Killary niet gewonnen heeft.

2voor12 | 20-02-18 | 10:40

Daarom, het Internet "vergeet" alles. Als je niet voor jezelf een archief aanlegt wordt het niks met de bewijsvoering.

Cobalt bomb | 20-02-18 | 10:50

Het gebroken geweertje. Leuke man die uit z'n safe space stapt. Moet weer ironisch over gedaan worden.

kapoerewiet | 20-02-18 | 10:37

JankerT. Hoort gewoon bij de Amerikaanse oorlogscultuur om wereldwijd mensen af te slachten. Dat er af en toe in eigen land een klasje valt is een politieke keuze.
watson.brown.edu/costsofwar/

Teleo | 20-02-18 | 10:37

Heeft hij ook weer even zijn paar minutes of fame gehad.
1 wapen minder in zijn collectie. Waarschijnlijk heeft hij nog 10 andere vuurwapens in opslag. En knalt hij er lustig op los in the woods with a can of beer.

leo de pejo | 20-02-18 | 10:36 | 4

Een AR15 is per definitie semi-auto en niet full-auto, alhoewel er conversie kits te krijgen waren.
Daarnaast zal deze man niet veel geld voor dat ding krijgen, want het is geen echte. Oa. de fire selector/safety ontbreekt volledig. Is toch echt een onderdeel van het mechanisme.

TheEgg | 20-02-18 | 11:10

Hmm, zit niet op te letten. Filmpje is in spiegelbeeld. Blijft een vaag verhaal.

TheEgg | 20-02-18 | 11:35

Spiegelbeeld inderdaad. Overigens zou "pre-ban" ook kunnen slaan op de (tijdelijke) wet tegen assault rifles, waarbij een aantal zaken verboden waren (bayonethaakje, klapkolf etc). Die nationale ban is inmiddels verdwenen maar een aantal staten hebben hem in stand gehouden, dus een "pre ban"-wapen zou daar extra aantrekkelijk kunnen zijn (die verboden gelden vaak niet voor al bestaande wapens).

Muxje | 20-02-18 | 12:11
▼ 1 antwoord verborgen

widow makers ? Waren die doodgeschoten scholieren getrouwd dan?

Sunir | 20-02-18 | 10:35

Volgens mij schiet dan ding nog steeds alleen iets minder recht.....

Toeja | 20-02-18 | 10:35

Aandachtshoer is het.

Vula | 20-02-18 | 10:33

Geenstijl is dus pro-wapens. Weten we dat ook weer.

minnenman | 20-02-18 | 10:33 | 6

Wapens doden geen mensen, de mensen die dat wapen bedienen, doden mensen. Anders kun je auto's ook wel verbieden...

Sarcastisch varken | 20-02-18 | 11:22

Mensen killen mensen niet de wapens als iemand kwaad wil kan hij/zij ook nog een broodmes gebruiken of andere voorwerpen zoals een auto ofzo kijk maar naar GB waar meisje gewoon helemaal uit mekaar lag zal je dochter maar
wezen.

Sjonie01 | 20-02-18 | 11:24

Mensen doden, maar wapens zijn gemaakt om te doden, dus die combinatie is gevaarlijk. Er is wel een verschil van impact van het soort wapen. Als (automatische) vuurwapens te makkelijk te verkrijgen zijn is de kans wel groter op meer doden dan als iemand met een mes iemand te lijf gaat. Daarnaast zou je met diezelfde redenatie, dat wapens niet doden maar de mensen, ook iedereen een nucleair wapen kunnen verschaffen. Want, ik citeer: "Anders kun je auto's ook wel verbieden..."

minnenman | 20-02-18 | 11:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom is dit filmpje in spiegelbeeld?

Mr_Natural | 20-02-18 | 10:32 | 2

Waarom niet?

Pecunia | 20-02-18 | 10:40

Omdat hij de selfie camera van zijn telefoon gebruikt heeft? Geen idee!

SirHackalot | 20-02-18 | 11:23

Onder Obama en Bush was er dezelfde kritiek. En wat de imams hiermee te maken hebben? Ik kom niet verder dan sneu filmpje van een sneue vent na een sneue gebeurtenis.

Hem | 20-02-18 | 10:31 | 4

De grote grap is dat Trump waarschijnlijk de wetgeving voor een betere background check er wél door geloodst krijgt. itt Bush en Obama.

Overigens helpt zo'n background check weinig als je er vervolgens niet naar handelt, en documenten en pdf-jes spontaan kwijt raakt. Vraag maar aan de oom van Tristan van der Vlist en zijn vriendje de politie commissaris.

TheEgg | 20-02-18 | 10:44

TheEgg | 20-02-18 | 10:44
In Amsterdam zijn wapens zelfs verboden. Ik merk er weinig van.

Rest In Privacy | 20-02-18 | 11:26

TheEgg | 20-02-18 | 10:44
Trump heeft eerst de wet voor de betere background check geschrapt (zo'n beetje 't eerste wat hij deed), dus Obama had het al voor elkaar.

little C | 21-02-18 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken