Harald factcheckt Halbe: hij loog wel vaker

Halbe is weg, maar dat Poetinbezoekje in de datsja was niet het enige waar hij over loog. Waar het over de Syrische Situatie ging, was Halbe er ook niet helemaal bij. Harald Doornbos checkte wat antwoorden op Kamervragen, en er klopt weinig van.
In Afrin is het hommeles tussen Turken en Koerden, inclusief alles en iedereen wat daar qua jihadistische strijdgroepen en overige fascistische ISIS-restanten nog tussendoor tuft. De Turken laten zich met die jihadisten in om Koerden over de kling te jagen, maar Nederland (lees: de vvd) heeft diplomatieke banden met de Turken strak te houden, en het is ook nog eens verkiezingstijd. Volop schipperen tussen waarheid en wenselijkheid dus, en vooral niet de indruk wekken dat de islamitische strijdgroepen een rol van betekenis spelen bij de activiteiten van "onze" Turkse NAVO-bondgenoot in dat gebied.


Na deze plaatjes volgen er een paar checks in een, twee, drie, vier, vijf tweets, op dorpen en stadjes waar de strijdgroepen wel of niet de dienst uitmaken, en daaruit blijkt dat de BuZa-ambtenaren van de voormalige minister de rol van lokaal Al-Kaida-filiaal HTS kleiner proberen te maken dan ie is. Zou dat soms komen omdat Nederlandse Syrië-team opereert vanuit Istanbul en voor haar waarnemingen moet vertrouwen op "andere organisaties", waarschijnlijk dus gewoon Turkse politieke en/of militaire bronnen? Uit een paar tweets waar Harald zijn check mee afrondt, blijken die banden tussen Turkije en "onafhankelijke" Syrische stadjes toch een stuk strakker dan BuZa de Kamer (en de kiezer) wil doen geloven:

Social
Update: Harald draadt door!
Social
Reaguursels
InloggenEr zijn twee beproefde methoden om iets in no-time naar de kloten te helpen:
1) Je laat de Islam zich ermee bemoeien
2) Je laat het onderwerp door de VVD "oplossen"
Denk eerder dat het hele kabinet constant liegt om de belangen van Shell te behartigen, what's new? Toen die Zijlstra zo snel zei dat hij maar 1 keer zo'n fout had gemaakt en die Rutte eraan toevoegde dat het zo zuur was dat het meteen tot zijn aftreden had moeten leiden, toen wisten we het eigenlijk al ... we worden weer eens belazerd door die liegende premier en zijn team NL.
Kaag (ex-Shell), Zijlstra (ex-Shell), Wiebes "Zijlstra is een genie" (ex Shell), Hoekstra (ex-Shell), dat komt wel goed met Syrie, Mali, Oekraine, Turkije ... ben benieuwd via de volgende leugenaar op BuZa wordt.
wie de volgende (via weten we wel, via Shell).
De nieuwste leugen van Rutte; wil niet meer geld bijdragen aan de EU. Denk dat hij na de gemeenteraadsverkiezingen al met de volgende leugen komt dat het toch beter voor NL is om wel extra te betalen.
Ja, Reutelkeutel wordt altijd heel erg EU kritisch vlak voor verkiezingen.
Maar op 22 maart is dat weer over hoor, geen zorgen.
Is alleen voor de bühne, toneelspel zeg maar.
Speciaal voor de schaapjes zonder geheugen.
Goh de hele VVD liegt en bedriegt bij elkaar. Met name VVD, D66 en CDA zijn pertinente pro-EU partijen die tegen elke prijs ons verder de EU willen inrommelen zodat ze over 10 jaar kunnen zeggen: "Ja maar nu is het te laat om uit de EU te stappen".
Ik ben slechts verbaasd over het feit dat iemand er nog vanuit gaat dat hij ooit de waarheid sprak. Het is een VVDer. Wat verwacht je dan?!
Die vervelende populisten hadden het al voorspeld. Zodra isis een kopje kleiner is gemaakt gaan de Turken los op de Koerden.
LiniaalRectaal | 19-02-18 | 21:49
Dat is ook weer zo, helaas ben ik digibeet (zo wordt ik genoemd), dus geen pics....
Mijn punt was dat er geen foto's zijn omdat het niet gebeurd is. Mensen kunnen van alles beweren. Beetje misplaatst charme-offensief van Rutte.
LiniaalRectaal | 19-02-18 | 22:01
Had ik begrepen.
My bad. *hits sarcasm detector*
LiniaalRectaal | 19-02-18 | 22:13
Dank u, denk ik?
Ja haha ;-)
Wil iemand mij even kort inlichten, ben al een week alleen met de kinderen en heb het nogal druk, zo ook nu. Sorry Joris, maar gun me wat speelruimte.
Gemist dat Zijlstra is afgetreden omdat hij zei bij Poetin in de Datsja te zijn geweest (maar was ie niet) en dat hij daar wat vernomen zou hebben over de expansiedrift van Poetin?
En nu de kamervragen niet juist beantwoord, waardoor de Nederlandse regering eigenlijk tak van Al Qaida (onder nu nieuwe naam welliswaar) ondersteunt door inval Turkijke goed te vinden tegen de Koerden.
Nee, m'n beste, dat heb ik zeer zeker niet gemist, maar ik heb dit topic niet geheel gelezen en hoopte dat iemand me een verkorte versie kon geven. Rutte moest tenminste huilen,.
@GKJP Weer een leugen van Rutte. Pics or it didn't happen.
Dirk, er is veel onderzoek gedaan onder leerlingen naar wie er populair is in een klas. Dat zijn bijna altijd jongens (en soms meisjes) die goed kunnen liegen en die hun emoties goed onder controle hebben. Ik denk dat veel politici aan dit profiel voldoen
Of ze nou Wilders, Rutte, Pechtold, Asscher of Marijnissen heten.
Als je met google afbeeldingen zoekt op 'Poetin' zou je veel foto's van Poetin verwachten. in de eerste 4 rijen, verschijnen 5 foto's van anderen. Nu komt ie, 1x Trump en 4x Halbe Zijlstra.
.
Good work VVD. Meet your new best friend.
Halbe gare, een echte VVD'er. Daarom houdt Rutte zo van 'm.
Het type van de loyale knecht. De tweede viool.
In de herhaling: lees gewoon ´Asterix en de Odyssee´. Dan heb je tig geschiedenisboeken in 1 stripverhaal te pakken.
Asterix en Obelix komen in het M-O terecht - want aardolie voor de toverdrank was nodig. Boogschietende Meden, Perzen, Assyriërs, Sumeriërs slaan op elkaar harses wegens de voortdurende huidige conflicten in het Midden-Oosten.
Als de Galliers worden belaagd wordt er wel geroepen: ´oh, excuus, wij dachten dat u Perzen waren.¨ ¨Oh, pardon, wij dachten dat u Meden waren.¨ Meden: ¨Oh pardon, wij dachten dat U Assyriërs waren.
Dat gaat zo per ´volk´ een plaatje of 10 door met afwisselende volkeren met hun wisselende geloven.
Er gaat niets veranderen daar. Toen niet, nu niet, en dadelijk niet.
Wen er nou maar aan. Laat gaan, Kunnen we in het Noorden-Westen ooit hopelijk gewoon wel verder met economische vooruitgang en een realistische blik.
Toch is het hoog tijd dat Rutte eens voor 100% achter zichzelf gaat staan......
lol
Klopt helemaal dat Nusra/HTS sterk is in het gebied rond Idlib. Echter de belangrijkste plek in die regio, eveneens een belangrijke doorvoerhaven naar Turkije, is Aleppo. Die is overigens stevig in handen van Assad en de Koerden. Beide laatstgenoemden trekken overigens steeds meer samen op. Dit gaat nog leuk worden voor Turkije.
Een grote oorlog, al dan niet proxy, in Syrië tussen enerzijds Turkije (een NATO land!) dat gaat strijden met Syrië en de Koerden.
Kan alleen maar goed gaan.
vergeet niet dat Syrie vriendjes is met Rusland, dus uiteindelijk een proxy van USA tegen Rusland. Kan dus alleen maar gevaarlijker worden
Lavrov heeft de Us gemaand om onmiddelijk het zuiden van Syrie te verlaten.
*Applaudeert*
applaudisseert
Was in 1858 gewoon nog de correcte spelling hoor...
Wat maakt de stem van Halbe Zijlstra en ook Harald Doornbos nog uit in het Syrië conflict?
Als ook landen gaan (mee-)vechten in het gebied waar het ooit allemaal begon?
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2218272-syri...
Omdat men Fvd e.a. niet in de kaart wil spelen, gaat niemand om een scalp vragen van de minister-president. Uiteraard is hij uiteindelijk voor deze onzin verantwoordelijk. Maar zolang de kongsi tussen pers en politiek aanhoudt, wens ik u veel succes met uw toekomst
Die toekomst ziet er goed uit wat mij betreft. Leve Rutte, leve de VVD!
Kuifje wil Rutte doen, zoveel is wel duidelijk.
Neuh, maar als ik op Baudet stem krijg ik zo'n antisemiet als Pa Le Pen erbij. Of zo'n mongool als De Winter (Philip) in het geval van Geert. Dan toch maar liever Mark.
@Kuifje-in-Afrika | 19-02-18 | 21:45
Gut, wist niet dat Le Pen lid was van FvD, of uberhaupt nog bij zinnen.
Het frame ligt er weer metersdik bovenop, totaal ongeloofwaardig.
De grootste leugenaar is de zetbaas van dit land, kun je van de rest ook niet veel goeds verwachten. Ik word misselijk als ik Rutte hoor spreken en moet ik heel hard huilen.
Dat van Nusra klopt niet. Nusra was eerst een onderfiliaal van ISIS, maar werd na een ruzie kort zelfstandig (wilde niet trouw zweren aan Baghdadi) en zwoer toen trouw (baya) aan al-Qaida. Nusra heeft inmiddels weer gebroken met al-Qaida en heeft daarom zijn naam verandert.
Jolani was één van de meest competente luitenants van Baghdadi en kreeg daarom de klus in Syrië, in feite om daar het kalifaat op te gaan zetten. Jolani was één van de velen die in Camp Bucca zat en daardoor deel uitmaakte van het Baghdadi/Hajji Bakr netwerk.
Als er één goede reden is dat Halbe is afgefakkeld en opgedonderd, dan is het wel het godsongelooflijke verraad aan de dappere Koerden van de YPG en YPJ (prachtige, vechtlustige dames, in alles zo'n beetje het tegenovergestelde dus van de NLSE over het paard getilde 'burn out' wijven).
Koerden, die met hulp van de VS ISIS (bijna) hebben verslagen. 'Bijna', omdat door de Turkse inval in Afrin, de Koeren weggetrokken worden uit de provincie Deir-Ezzor, waar nog ISIS restanten over zijn
Dit komt de Russen/Assad goed uit, omdat zij de olievelden aan de Oostzijde van de Eufraat willen inpikken. Vandaar ook de steun van de Russen aan de Turken.
De Koerden, verraden dus door iedereen: de VS, Rusland, EU. Met het laffe NL dus weer voorop.
Seculiere Koerden worden nu afgeslacht door Jihadistisch vuilnis. Wij staan erbij en kijken ernaar.
Hier lees ik: 'tot woede van Erdogan stuurt Assad troepen naar Afrin: steun voor de Koerden.
"Het is te begrijpen dat de Koerden steun zoeken bij het regime. Assad is de enige die hen kan beschermen nadat de Amerikanen hun handen van de Koerden in Afrin aftrokken. De Koerden hebben, ondanks een botsing hier en daar, altijd op redelijke voet met Damascus geleefd."
Nou ja, lees het zelf maar.
www.telegraaf.nl/nieuws/1694009/steun...
Ik weet het. Assad speelt zijn sluwe verdeel en heers spelletje uitstekend. Hij maakt de Koerden afhankelijk door hen te 'steunen' en kan zo zijn agenda: terugveroveren van olievelden ten oosten van de Eufraat, uitvoeren. Groot respect voor de uiterst sluwe Assad wat dat betreft... Hij is als grote overwinnaar uit de strijd gekomen.
@echt_links | 19-02-18 | 21:17
Met als kosten de infrastructuur en welvarendheid van een geheel land.
Beetje een Pyrrhus-overwinning,
Assad is een minkukel die zonder de steun van Iran en Rusland de oorlog had verloren. Hij heeft gewoon mazzel gehad. Als Obama wat flinker was geweest, waren de Russen nooit te hulp geschoten.
De Koerden hebben de keus tussen Erdogan, die hen wil uitmoorden, en Assad, die hen alleen maar wil onderdrukken. Een derde optie is er niet, want "bondgenoot" VS heeft hen in de steek gelaten. Wat doe je dan? Precies, kiezen voor het minste kwaad, en dat is Assad.
Wat een onsamenhangend ingewikkeld topic. Alsof je een berg spaghetti uit de war moet halen.
Ik sla ff over. Maar hoofdboodschap was me al duidelijk.
Ach, wie heeft het nu nog over Halve Zeikstraal. Het was niet veel, het zou niet veel worden en het is snel (te) vergeten.
Leuke baan als IT-manager bij ING in Friesland oid.
Dan heeft hij al meer dan het maximale uit zijn capaciteiten gehaald.
Het zou mij eigenlijk niets verbazen als hij over zijn aanwezigheid tijdens de bomaanslag op Club Nogal ook gelogen heeft.
nl.wikipedia.org/wiki/Bomaanslag_op_C...
Maar waarom? Alleen maar om interessant te doen?
Tja, waarom. Mensen liegen soms om de gekste dingen..
Hij heeft gezegd dat hij aan zijn hoofd gewond werd tijdens die bomaanslag. Is hij daarvoor naar een ziekenhuis gegaan of heeft hij er zelf een pleister op geplakt? En uit de agenda van de VVD moet eenvoudig kunnen blijken of hij daar op dat moment, die dag was. Maar ach, belangrijk is het allemaal niet meer.
Lupuslupus
Ook. En ook gewoon niet meer kunnen stoppen met liegen. Omdat het zo gemakkelijk gaat.
Laat hem lekker. Saaie mensen dikken verhalen die ze gehoord hebben wel eens wat aan om zich wat interessanter voor te doen.
En wat dat betreft moeten we begrip hebben voor de handicap van Halbe. Autistisch en bloedje saai.
Met een beetje fantasie probeerde hij er nog wat van te maken.
Het was verre van genoeg,
Kan alsnog de VVD uitleggen waarom wat voorheen Al Qaida was nu wordt ondersteund door de regering onder een andere naam? Volgens mij kan het enige antwoord zijn omdat ome Erdo graag genocide pleegt op de Koerden en onze regering dat samen met de EU wel geopolitiek prima vindt?
Maar dát antwoord gaan we natuurlijk niet krijgen op welke gerechtvaardigde kamervraag dan ook!
Nee, met die kleine afbeeldingen maak je een groot artikel. Laat de lezer maar weer moeilijk doen met toetsencombinaties. Is er geen click-to-the-real-image.
Proper. Op zijn minst. Als ik cijfers kan zien, praten we verder. Of krijgen kroontjes wel een gehele leesbare grafiek te zien? Want dat zou een enorme rel kunnen veroorzaken. Beter nieuws, alleen voor leden.
Wat een onzin. Het is inderdaad nogal klein maar zelfs ik met mijn bril van -7,5 kan het lezen. Gewoon een beetje moeite doen.
En als het dan helemaal moet is ctrl indrukken en een beetje scrollen ook niet onoverkomelijk lijkt mij zo.
Je kunt natuurlijk overàl een probleem van maken.
Koogster | 19-02-18 | 20:34
Zwitsal. Brillen krijg je bij Specsavers al voor 29 EUR. Prima brillen. En neem vannacht goede nachtrust want deze rant is niet goed voor je hart. Kalm aan, dan breekt het lijntje niet.
Ik krijg wel een gehele leesbare grafiek te zien. En nu, Zwitsal?
Heb weinig gelezen hier over het feit dat zo'n honderd Russische huurlingen zijn afgslacht door de VS luchtmacht toen zij een gasveld wilden innemen bij de stad Deir el Zor. Zij hadden een contract bij Wagner, een huurlingenleger dat voorheen acftief was rond Luhansk, opgezet om Russische betrokkenheid te kunnen ontkennen maar daadwerkelijk onder bevel van een van Poetins maatjes. Het contract bevat de clausule dat 25% van de opbrengst van vefroveringen ten goede vallen aan dat legertje zelf, en dit contract is getekend door de Syrische regering.
Ofwel: deze huurlingen waren bezig een prive-verovering uit te voeren voor de centjes. Maar werden dus opgewacht door de VS luchtmacht met B52's, Apaches en drones. De slachting duurde een uur en liet een honderdtal of meer doden achter, wat uiteraard ontkend wordt door Rusland zelf. Die zogenaamd niets weten van deze huurlingen. Zelfde liedje als altijd: deny, deny, deny.
Interessant wordt het nu Assad de kant van de Koerden heeft gekozen en dus Rusland rechstreeks betrokken kan raken bij een strijd tegen NAVO-partner Turkije. Iets met artikel 5.
Art. 5 treedt niet in werking als de NAVO-partner zelf de agressor is. Turkije heeft Syrië illegaal binnengevallen, zodoende staat men alleen.
Turkije zoekt het maar uit. Trap ze uit de NATO en leer ze een lesje dat ze lang zal heugen.
Ja, dat heb ik ook meegekregen. In Rusland wordt dat soort nieuws verzwegen, maar de onafhankelijke media in het Vrije Westen kan daar gelukkig vrijelijk over publiceren.
Dat de strijd al sinds 2011 een proxy oorlog is, is niet bijzonder. En dat er doden onder huurlingen vallen evenmin.
Het laatste dat u zegt, dat snijdt houdt. Echter of artikel 5 van toepassing zou zijn, waag ik te betwijfelen (aanval in Europa of noord-Amerika).
Kuifje-in-Afrika | 19-02-18 | 21:18 |
Het is uiteraard niet de bedoeling dat gewone Russen dit weten, evenals de eerdere betrokkenheid in Donbass. De modus operandi is deniability. Pikant is dus de winstmarge van 25%. Ze veroveren dus gewoon hun eigen geld in Syrie. Nee, dat is moreel hoogstaande politiek.
Uiteindelijk trekken ze aan het kortste eind, want oorlogje spelen is duur. Ook al zet je slechts huurlingen in.
Het woord Leugen staat in het woordenboek normaal onder de letter L, in de nieuwste uitgave staat het onder de letter V van VVD.
Nu Zijlstra door het ijs is gezakt vraag ik mij af wat er nog meer gelogen is door de VVD. Want dit zal echt de enige leugen niet zijn geweest.
Halbe was gelukkig met een stedentrip. Hij dacht dat Brugge al buitenland was.
De vraag is: zit Erdo klem, of heeft hij hier op gegokt, en kan hij nu vol de oorlog in met Assad? Turkije heeft een fors leger, dat na de coup weliswaar onthoofd is door de arrestatie van veel generaals en andere officieren, maar toch... Iemand cijfers paraat over hoe de twee legers zich verhouden tot elkaar?
Turkeye is een alliantie aangegaan met Rusland > Assad
Ligt ook aan air superiority en dat ligt aan wat de Russen willen/zeggen/doen.
Turks leger schijnt niet zo kwalitatief goed te zijn (onervaren dienstplichtleger), terwijl Assad leger battle hardened is.
De alliantie is: Iran Rusland, Syrie. Turkije schurkt daartegen aan, maar Assad is echt niet vergeten dat Erdogan wapens aan alles en iedereen heeft geleverd om hem weg te krijgen...
Dat Turkse leger heeft de handen vol aan het koest houden van Koerden binnen de eigen grenzen, en de moraal van dienstplichtigen is ook ver onder de maat maar Syrië stelt momenteel helemaal niks voor. Het is vooral het bergachtige terrein dat de Turkse operatie zo gevaarlijk maakt. Met moderne anti-tankwapens en ouderwetser Leopard 2's en antieke M60 Pattons kan het een Turks bloedbad worden. Als de Russen het luchtruim voor de Turken afsluiten hebben ze een enorm probleem.
Assad kan niks zonder Iran, Rusland en Hezbollah. Het wordt pas echt interessant als de Israëlies losgaan.
@Kuifje-in-Afrika | 19-02-18 | 21:20
En de Israëlies willen wel even los gaan... omdat... ? Waarom zouden ze dat willen?
Iran is een bedreiging via Hezbollah. Syrië en Libanon worden volgepropt met raketten die Israel kunnen raken. Er was vorige werk al een fors incident met een drone van Iraanse makelij.
@Kuifje-in-Afrika | 19-02-18 | 21:52
Pfft. Alsof Syrië en Libanon daarvoor volgepropt moeten worden. De afstanden zijn daar niet zo groot dat die raketten dichterbij gezet moeten worden om Israël te kunnen bereiken, of dat het daardoor onduidelijk zou zijn van wie de raket afkomstig is.
Graag een beter argument.
Voor mij ging de lol van "James Bond" af op het moment dat de intrigues te politiek en complex werden. Iedereen werd slecht, iedereen belazerde iedereen. Datzelfde gevoel bekruipt me nu. Over de loepzuiverheid van de Turken en de Koerden had ik al eerder mijn twijfels, maar die doelbewuste beeldruis vanuit de eigen gelederen zag ik niet aankomen.
Liegen, wie is er niet groot door geworden?
Heel gewaagd om zaken te gaan factchecken die gaan over dat gebied. Laat iemand anders factchecken en factchecks pakken compleet anders uit. Laat ook eens factchecken door een jood, een syrier, een rus, een turk en een mongool.
Op die Mongool na heeft Harold ze allemaal gesproken, lijkt me.
Ze hebben daar gewoon telefoons, SMS, whatsapp, twitter, websites van allerlei lokale nieuwsorganisaties, talloze militie-persburos, en nog veel meer individuele activisten (zoals SOHR) van alle partijen en hun moeders. Niet alles is meteen duidelijk te checken, maar heel veel wel. Maar BuZa beperkt zich tot rapportjes van Erdogan, die, zoals we allemaal weten, nooit jokt.
En wat de NPO betreft: Die hebben Lucas Waagmeester als expert. Die is zo integer, dat zelfs Erdogan hem niet durft uit te zetten, terwijl hij alle andere kritische buitenlandse journalisten wel het land uitgetrapt heeft.
Pas maar op, erdo is de friend van merkele.
Nee hoor, Erdolf heeft Merkel al vele malen beschimpt, afgeperst en bedrogen. Het is maar dat ze een nog diepere haat jegens Poetin koestert.
Merkel kruipt graag voor moslims. Dat is heel wat anders.
Ze zijn in elk geval uit hetzelfde hout gesneden.
Prima werk van Harald. Maar ja, kritisch naar jihadisten, dus extreem-rechts, dus loopt de deug-media met een grote boog om hem heen.
Was hij uberhaupt in Bogota
Sowieso raar dat wij vanuit Nederland continue stelling nemen en resoluties plempen die iets vinden van een situatie waar we geen hol vanaf weten en/of per dag verandert. Los daarvan heeft Halbe natuurlijk geen idee gehad, was er wel bij maar had geen idee. Die antwoorden naar de Kamer kwamen rechtstreeks van zijn topambtenaren die in twee jaar tijd nog geen kleuter uit India weten te krijgen.
Net zo belachelijk als dat Syrische observatorium voor de mensenrechten, bevindt zich in Londen. haha
Lupuslupus | 19-02-18 | 20:03
Ja. Wat is daar raar aan?
Of een Saoedische voorzitter van de commissie voor de mensenrechten.
Wat raar is aan het observatorium is dat het een eenmans bureautje is, met een duidelijke politieke voorkeur. Dat mag best, maar het is wel bijzonder dat het gepresenteerd wordt alsof het een soort Amnesty international is.
@Dr_Prepper | 19-02-18 | 20:19
Ah, een soort Federatief Joods Nederland?
Politiek = liegen. Hou op nou met die naïeve verontwaardiging
Dat verbaast me niks. Het is een VVDer, die liegen al als hun lippen bewegen.
Bij politici is een leugen pas een leugen als het uitlekt.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat Halbe nu wel even andere dingen aan zijn hoofd heeft.
Lekker belangrijk
Welnee, Halbe is naar de wintersport vertrokken. Tenminste, dat zou ik in zijn geval doen.
Break a leg.
Factcheck: alle politici liegen wel vaker. Anders was ik wel de politiek in gegaan.
Ben altijd wel in voor een beetje "kick a man when he's down"
Maar waar is het einde!?
"Zou dat soms komen omdat Nederlandse Syrië-team opereert vanuit Istanbul en voor haar waarnemingen moet vertrouwen op "andere organisaties", waarschijnlijk dus gewoon Turkse politieke en/of militaire bronnen? "
99% kans dat dat inderdaad het geval is. En de Turken zullen er alles aan doen om zichzelf/hun daden zoveel mogelijk te downplayen.
Daarom is er geen denken aan dat Nederland de juiste informatie van die kant zal krijgen.
En wat die verschillende groepen betreft: iedereen is uitwisselbaar en bereidt over te stappen naar wie het meeste betaalt. President Poetin heeft dat uitgelegd in de documentaire op YT: who created ISIS.
Die zullen toch gewoon in een stad in de regio gaan zitten, waarvandaan er makkelijke verbindingen zijn (ik stel me ook voor naar de grens in Syrië en de meeste Nederlandse Syriëstrijders reisden via Turkije - dus dan zijn korte lijntjes met dat land ook wel verklaarbaar). Niet heel raar dus dat zo'n team in de regio in Istanboel zit - sowieso gaat niemand in Syrië zelf zitten met dat doel..
Er is zelden enig verschil te horen tussen de woorden van Turkse officials en die van BuZa. Dat ministerie is volledig ingepalmd door Ankara.
Die academici van BuZa laten zich dus makkelijk inpalmen door het diplomatieke wereldje in Istanboel. Het merendeel zal wel vrouw zijn, dat verklaart ook veel. Halbe ging uit van de berichten die hij van die onnozelen kreeg, kan hij niks aan doen.
Hij was verantwoordelijk voor dat departement. Het was zijn taak er voor te zorgen dat corrupte diplomaten en ambtenaren ontmaskerd en ontslagen zouden worden.
Verrassing!
En ondertussen heeft Assad troepen gestuurd om de Koerden te ondersteunen in hun strijd tegen de Turken. Dat kan nog eens uitlopen op Russische bommen op Turkse doelen, Poetin zint nog steeds op vergelding wegens twee vliegtuigen, de aanval met drones, de moord op een ambassadeur etc. En de Turken zijn inmiddels meer een obstakel dan een nuttige ezel.
Leuk detail. Syrië heeft nog steeds een legitieme claim op de Turkse provincie Hatay, aangezien de Fransen die min of meer aan de Turken geschonken hebben als aanmoediging ditmaal niet bij de Duitsers aan te sluiten.
Ik ben even de draad kwijt: wie vecht nu precies tegen wie?
Wiskundig klopt dit niet.
De Turken schijnen ook in het vaarwater van de VS aldaar te komen. Tussen die 2 zie ik eerder een fittie ontstaan dan tussen Turkije en de Russen. Rusland heeft Turkije nog nodig (o.a.) i.v.m met de goederen uit de EU die via Turkije Rusland binnenkomen. Mede een reden waarom Poetin nog geen wraak heeft genomen op de Turken maar dat komt zéker nog. Poetin is een schaakgrootmeester die niets(!) vergeet.
Ik zou niets liever zien dan dat de Turken met bebloede koppen afdruipen uit Afrin. Go Assad! Go Poetin!
Een paar dagen geleden zag ik ergens op een twitteraccount een foto van Assad en Poetin, waaronder was geschreven dat Assad het recht op de pijpleiding had overgedragen aan Poetin. Of dit fakenews is of niet weet ik niet. Mocht dit zo zijn, dan zal Rusland er alles aan doen om volop aanwezig te zijn in Syrie en ook Turkije terug te dringen. Weet iemand hier meer over? Ik kan de bewuste twitter niet zo snel terugvinden.
Onnosel, wiens twitteraccount was het dan? Want zo is het natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg..
ik lees er veel elke dag, ik weet het niet meer. Ik ben druk aan het zoeken.
Het gaat allemaal om gas leveranties. Zo is in dit document beschreven. Niet helemaal up.to.date maar wel erg interessant om te lezen want veel is er inmiddels niet veranderd.
www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/08/...
@Lupuslupus
Amerikanen schijnen een week of wat geleden veel slachtoffers te hebben gemaakt onder Russische huurlingen en milities van Assad "The oil field carnage that Moscow doesn't want to talk about" edition.cnn.com/2018/02/18/middleeast... Als dit soort wapens inderdaad wapens zijn ingezet, dan wordt het bericht dat dus in korte tijd heel veel doden zijn gevallen ook wel meer warschijnlijk (Russen ontkennen dat): "The results were devastating. The accounts of several of the Wagner contingent, as relayed to friends and family, speak of carnage as US commanders deployed AC-130 attack aircraft, helicopters and artillery in response to the attack." (zelfde artikel).
Een ander artikel spreekt over nog grotere aantallen doden bij recent geweld: "According to Igor Strelkov, a former intelligence officer who was a commander of pro-Putin clandestine military operations in Ukraine, said the number of Russians killed in bloody clashes recently could be as high as 600." www.dailymail.co.uk/news/article-53865...
Overigens waren de Amerikanen wel overlopen (en hadden ze dus niet dat soort wapens ingezet - wat mogelijk dus ook een verklaring is), dan had geen enkele bondgenoot mogelijk nog vertrouwen gehad in de Amerikanen (en het feit dat Turkije en Russische huurlingen een Amerikaanse bondgenoot als de Koerden aanvallen is eigenlijk was eigenlijk al een teken dat de positie van de VS niet meer is wat ie was). In ieder geval had dat gevolgen kunnen hebben voor het vertrouwen dat landen als Japan, Zuid-Korea en ook Europa in de VS als bondgenoot stellen - en in Syrië is dat vertrouwen dus behoorlijk sterk uitgedaagd (maar Amerikanen hebben dus hard van zich af geslagen - er zouden aan hun kant geen slachtoffers zijn gevallen). Maar het is dus buitengewoon hard gegaan zo lijkt daar recent.
russiafeed.com/powerplay-syria-just-ga...
Dit is het artikel. Ik weet te weinig van de hele kwestie om er commentaar op te geven.
nickolaas | 19-02-18 | 20:25
Lees nu je stuk en inderdaad er lijkt daar een keiharde directe confrontatie te zijn tussen Russische en Amerikaanse troepen in Syrie. Dan wel geen officiele maar dan toch ingehuurde troepen van Russische nationaliteit. Rusland wil niks weten van deze zaak en doet het af als privezaak van Assad, die deze troepen zou betalen. Kern van het verhaal is echter dat de leider van deze Wagner groep in het Kremlin zit en al eerder actief was in Donbass en nu zijn werkterrein naar Syrie heeft verlegd. Ook de VS houdt dit nogal stil, die hebben blijkbaar ook geen trek dit tot een politiek ding te maken. Het kwam naar buiten doordat betrokken familileden van overleden strijders klaagden over het gebrek aan behandeling van gewonden en nabestaanden.
onnosel | 19-02-18 | 20:34
Precies. En dat pas naadloos in het verhaal dat de Wagner groep 25% van de winst op gasvelden krijgt na verovering ervan op het SDF en de Koerden. Men vecht dus voor Poetin, maar de inzet is "deniable" want geen officiele troepen maar huurlingen. Laten die nu afgelopen week enorm op hun lazer hebben gehad toen ze een gasveld wilden innemen op de SDF.
Mooi ook dat dit exact het scenario is, maar dan omgekeerd, dat je hier steeds las over Oekraine, als zou de oorlog daar door de EU zijn gestart om de gasvelden (je weet wel: de zoon van Joe Biden en die bullshit).
Maar de werkelijkheid is dus dat Rusland dit soort strijd daadwerkelijk voert. Nu lijkt Poetin dus een mooi dealtje te hebben voor gas, als dank voor Poetins hulp aan Assad. Alleen: Hij moet nog wel even die velden veroveren, samen met Syrische troepen. Dat ging vorige week dus mis.
Wat enorm veel doden in korte tijd aan de kant van de huurlingen. Is het de VS, of anders Rusland of de VN, ooit gelukt zoveel van die Isismoordenaars in korte tijd te doden, vraag ik me af.
onnosel | 19-02-18 | 21:02 |
Geen idee. Maar ik vermoed dat de oorzaak gelegen was in de aanname van de huurlingen dat de SDF strijders geen hulp hadden. Ze werden echter gesteund door enkele foward air controllers van de VS, die vervolgens de hele luchtmacht lieten aanrukken. In de woestijn is het dan lastig schuilen voor een AC-130, drone of Apache.. Honderd doden is dan eigenlijk niet eens zoveel.
@Beste_Landgenoten | 19-02-18 | 21:20
Brrrrrrrrrr Brrrrrrrrrrrr Brrrrrrrrrrr
Lijkt me niet prettig om dat steeds dichterbij te horen komen. Maar ja, zelf gekozen voor het huurlingen bestaan.
@Beste landgenoten
Het Kremlin werkt relatief vaak met 'externen': "The outsized role of mercenaries in Russia's conflicts isn't just about deniability. It's basically an extension of the freelancing culture that has thrived under Putin in Russia's law enforcement agencies, with intelligence services using mobs and hiring black-hat hackers for odd jobs that hold the promise of side revenue. For the official Kremlin -- the side that wages the geopolitical wars -- deniability is, however, the most important issue. And in the Deir-Ez-Zor case, it's extremely difficult to maintain because of the sheer number of casualties. " www.bloomberg.com/view/articles/2018-...
Maar het had dus een directe confrontatie kunnen worden als de Russen het S-400 luchtafweersysteem in het gebied hadden gebruikt (wat toen ze het plaatste een escalatie was, omdat ze het luchtruim ermee konden controleren en wat ze dus niet gedaan hebben - en er was ook contact geweest met de Amerikanen, zij het dat ze dus pas heel laat contact gekregen hadden.. er was een afspraak dat niemand over een bepaalde rivier zou komen als zijnde het gebied waar Amerikanen zaten.. AC-130 is een vliegtuig dat enorm kwetsbaar is juist ook voor moderne luchtafweerraketten - feitelijk een omgebouwd traag transportvliegtuig, vermoedelijk wisten ze dus toen al dat de Russen niks gingen doen). En dat vliegtuig is dus een verschrikkelijk wapen voor dat doel - dat wordt gebruikt als men wil dat niemand ergens uitkomt feitelijk (als de Amerikanen op die manier een konvooi hebben aangevallen, dan is waarschijnlijk eerst van grote hoogte gebombardeerd (en dan heb je dus een tafereel als met de snelweg in Koeweit in de jaren '90), AC-130 is relatief traag met het bestoken van doelen - maar dus heel nauwkeurig.. als het zo gegaan is, dan zal men daar aan Russische kant potentieel goed ziek van zijn (en tegenwoordig kan men dat soort strijd 'real time' volgen - ook Rusland heeft een moderne 'war room').
Maar een deel van die huurlingen zouden dus dezelfde geweest als in de Oekraïne hebben gestreden (ook een Amerikaanse bondgenoot feitelijk, althans ze hebben recent toch wapens geleverd). Als het klopt wat in de pers staat is het iig een heel hard signaal geweest.
Tja, niet onderbouwde en onbewezen Russische beïnvloeding moet breed worden uitgemeten, gecensureerd en voorkomen. Maar beïnvloeding uit Turkije bestaat niet. En als het bestaat dan zien we het niet. En als we het zien dan is het onbeduidend.
Want we moeten wel een beetje te vriend blijven met Erdogan. Onze echte vijand is Poetin. Echt waar hoor. Halbe heeft het zelf gehoord. Van horen zeggen.
Hoe meer men het FvD demoniseert, hoe hoger men in de peilingen stijgt. Hoe meer men de Russen demoniseert, hoe meer zin ik begin te krijgen om op de loonlijst van de FSB te prijken. De burgerhaat en oikofobie vanuit Den Haag en Brussel maakt mij maar weinig loyaal.
Gut, weer zo'n Rusland fanaat. Waar komt die fascinatie voor dat arme, corrupte en achterlijke land nou eigenlijk vandaan? Het lijkt veel op de fascinatie van mislukte moslims in Europa voor IS.
Kuifje-in-Afrika | 19-02-18 | 21:26
Wat ooit een vrij liberaal bloq was is nu een verzamelplaats voor een hoop mensen die nog liever vandaag dan morgen een sterke man willen zien.
Tja, een vrije samenleving is niet voor bangeriken zullen we maar zeggen.
En de wet van Lucas,die doet ook mee.
Miko, in het dorp waar ik opgroeide, had je nogal wat 'onrendabelen'. Die zaten vaak in de kroeg hun uitkering op te zuipen. Ondertussen hadden ze overal een uitgesproken mening over, en stemden ze meestal op de Centrumpartij of op de Communisten. En inderdaad, de Sovjet-Unie was een fantastisch land!
Ik voel een kanjer van een kabinetscrisis aankomen!
Was het maar waar.
Dit land zit al kabinetten lang in een crisis.
De meerderheid van de parlementariers interesseert het geen ene flikker. Ze weten dat ze toch wel herkozen zullen worden.
En als ze niet herkozen worden, zorgt de baantjescarrousel wel dat ze goed terechtkomen.
Heet hij eigenlijk wel Halbe?
Lol!
Putin noemde hem liefkozend zo en dat heeft hij zo gehouden.
Dus als ik het goed begrijp heeft Zijlstra de spanningen tussen Nederland (dus: EU) en Rusland op twee fronten, bewust en met voorbedachte rade doen oplopen?
Toen dat hele gezeik met Syrië en ISIS begon zei ik al dat Erdogan dit aan zou grijpen om stukken land in te pikken, dan wel onder zijn controle te brengen.
Sommige reaguurders vonden me toen, en dit is zeer mild uitgedrukt, een beetje "gekkie".
Ik zal geen namen noemen; is niet nodig. Maar ach, de realiteit achterhaalt jullie nu dus wel even.
Ik wil wel graag weten wie dat waren.
@Kuifje.
Uw humor is groots!
Och, hoe harder sommige reaguurders schreeuwen en schelden, hoe dichter jij bij de waarheid zit.
reaguurders reageren niet zo,... gekkie.
@miko | 19-02-18 | 21:38
Gelukkig heb ik het tussen " " staan. Stel je voor dat reaguurders elkaar daadwerkelijk zouden beledigen!
Een politicus die niet liegt, komt niet ver.
Wat een eigenaardige stelling
Eigenaardige stelling, maar het is wel zo. Over het algemeen komen eerlijke mensen niet ver in de politiek. Ze worden zo snel mogelijk uit het nest gewipt door de oneerlijken, die zo hun gang kunnen blijven gaan.
Helemaal mee eens. Hoe triest het ook moge zijn vanuit een 'normaalmensdenken', je gaat als politicus door een meervoudig filter om aan de top te komen. Liegen, bedriegen en opportunisme pur sang is helaas een kwaliteit daarin. Rutte is natuuurlijk een ultiem voorbeeld maar staat zeker niet op zichzelf.
Nee, want die schieten we door het hoofd.
Dat liegen moet dan maar eens stoppen, net als nepnieuws, goedschiks of kwaadschiks.
Dat we die flapdrol van een mp overal mee weg laten komen wil niet zeggen dat we dit moeten blijven pikken.
REAGEER OOK