Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Groningers. Ze zijn het zat

Landgenoten in de Rest van Nederland, let op uw saeck. En met Rest van Nederland bedoelen we niet alles buiten de Ring 020, maar iedereen die niet door NAM uit zijn krimpgebied wordt getrild.

Social

Die gaskraan gaat dicht namelijk. En zijn het niet de vuile Belastingdiensthanden van Wiebes die haar dichtdraaien, dan doen de Groningers het zelf wel. Kwaadschiks. Dus Rest van Nederland. Haal haardhout bij uw tankstation. Kap een boom. Koop een lekkere warme trui met of zonder opdruk. Want de CV doet het binnenkort niet meer. Oh en het geld? Dat is al lang op natuurlijk.

Same shit different day

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Met afschuw lees ik hier heel veel uiterst hatelijke reacties over en weer. Jammer en zorgelijk.

Promedio | 17-01-18 | 18:20

Ik ben die Groningers al jarenlang zat... De thermostaat staat op zijn hoogst en het gasfornuis staat dag en nacht aan ! Af laten zakken, en Drachten aan Zee .

een.procent | 17-01-18 | 18:09

Wat een amateuristisch geknoei van uit de overheid en dat al 8 jaar lang.
Deze kwestie had 8 jaar geleden al prioriteit moeten hebben. Het is wachten op wanneer het eerste slachtoffer valt , bedolven onder het puin van z’n huis door toedoen van een aardbeving. Ik verzeker u dat het huidige kabinet dan kan inpakken en wegwezen. Dood door schuld door grove nalatigheid.
Durf te wedden dat de aanpak is geweest en waarschijnlijk nog steeds, Eerst de financiele kwestie oplossen wat er op neer komt dat we een eindeloze touwtrekkerij krijgen tussen NAM en de nederlandse staat wie wat moet betalen.
Dan moet ik op mijn beurt toch met een verweitend vingertje naar de overheid wijzen. Het bedrijf NAM zorgt voor gas en olie levering en de overheid zorgt voor de veiligheid en welzijn van zijn burgers. Hierbij is de overheid zijn plicht niet nagekomen. Het schadeloos stellen en het nieuwe huisvesten van de getroffen burgers is de verantwoording van de overheid en daarmee moet je die gasleverancier niet mee belasten. Meneer Rutte....EERST! De burgers veilig stellen met indien nodig nieuwe aardbeving bestendige huisvesting betaald uit de staatskas. DAARNA kunt u de financiele kwestie afhandelen met de NAM.

En omtrend onze gas vooraad ,Mag ik de overheid adviseren “ het kleinen velden project” (1990-2015 ongeveer) weer in het leven te roepen. Dit is een joint venture tussen oil companies- overheid en aandeelhouders om de exploratie op de noordzee te stimuleren.

Datgaatniegoed | 17-01-18 | 17:37

Heb niets met Groningen..... behalve het gas.... en dat is van ons!

Derealist! | 17-01-18 | 17:21

Mensen die dreigen met geweld moet je serieus nemen wanneer het leuke Groningers zijn. Natuurlijk niet wanneer het hatelijke types uit andere peer-groups zijn.

VerderLezert | 17-01-18 | 15:51

Ik heb verder niets inhoudelijks toe te voegen. Behalve dat die van Oeffelen echt een sneue droeftoeter is.
Is er ooit een Groninger met je vriendje/vriendinnetje vandoor gegaan?
Echt niet normaal hoe jij een hele provincie over een kam scheert.

Dr. Zielenknijpert | 17-01-18 | 14:51

Een Schandeprotocol:
Vrijdag 12 januari: Rutte: Binnen 14 dagen een schadeprotocol
Zondag 14 januari: Rutte: Binnen een maand is er een schadeprotocol
Dinsdag 16 januari: Wiebes kan niet heksen en plakt geen datum op nieuw schadeprotocol

D.Ormin | 17-01-18 | 14:07

Groningers, maak Rutte trots door je neer te leggen bij het onvermijdelijke waar je voor gekozen hebt bij de laatste verkiezing en trek jouw conclusies. De EU, één volk en één natie.

forecastle | 17-01-18 | 13:51 | 1

wat nog mist is één leider. En de vertaling naar het Duits.

zeiksmurf | 17-01-18 | 13:58

Als een parlementaire enquête ooit op zijn plaats was is het hier wel.
Plaatsvervangende schaamte. Zo schandalig zoals er met de Groningers omgegaan wordt!

Dat je gas uit de grond haalt is tot daar, maar vergoed alle (alle!) schade dan ruimhartig! En doe er wat extra bij voor alle geleden schade.

Vreselijk politiek, zoals jullie het hier af hebben laten weten. Schaam je Rutte, Kamp en Kwiebes. Shame on you!

Bernhard de II | 17-01-18 | 13:35

Zomaar een casus, die bel lag niet in Groningen maar onder Amsterdam, hoe snel zou de gaskraan dan dichtgaan als ie al niet jaren dicht was., iets van prio zou ik zo zeggen, waren 2 verzakte (minder schade als de huizen in het groningse) huizen door geboor van de noord/zuid lijn niet voer voor kamervragen en dagenlang opener op nieuws.

Umberto die trotzoni | 17-01-18 | 13:16


tja Groningen en de rest van Nederland heeft gewoon weer gekozen voor de zelfde spilzieke volksvertegenwoordigers. Zijn ze nu pas achter het achterlijke niveau van onze bestuurders?

Nederlanders laten zich apatisch in het Otje nemen. Ze worden pas wakker als het water ze letterlijk aan de lippen staat. Als ze persoonlijk worden getroffen door onheil.

Als over 30 jaar Nederland kapot is aan de spilzieke overheid, het linkse tuig, en de geimporteerde onrendabelen. Dan, ja dan, zal de gewone Nederlander eindelijk zeggen ja, met de kennis van nu hadden we in 2018 andere keuzes moeten maken. En dan de barricaden opgaan is te laat.

Ir. Wilhelmus | 17-01-18 | 13:05 | 1

Nederlands bestuur is helemaal niet spilziek. En welke andere en betere bestuurders zijn er? PVV-ers of wie meer zijn oververtegenwoordigd in de afdeling wangedrag en malverseren.

VerderLezert | 17-01-18 | 15:53

De Groningers beginnen het eindelijk te snappen, tis vechten of bukken....

Poppo van Ulvinga | 17-01-18 | 12:53

Nou geloof me, de Groningers zijn het niet alleen zat.
Ben het zelf al heel lang zat met die smerige roverheid, maffia, of welke superlatieven er nog meer aan dat zooitje in den haag zijn toe te wensen.
.
Gedeelde smart is halve smart

watmagjenogwel | 17-01-18 | 12:51 | 1

+1

Poppo van Ulvinga | 17-01-18 | 12:54

Het is een wonder dat er tot nu toe nog niets is gebeurd, ik ken het wereldje daar, er zijn vele Groningers die het gaswereldje kennen, gewoon omdat ze daar gewerkt hebben.
Weten precies hoe ze het moeten stoppen, maar dan op de nul en niet meer bruikbaar.
Laten we hopen dat het verstand terugkomt bij Rutte, anders zie ik het volgend jaar echt koud worden, ja ook in Den Haag in de VVD fractiekamer.

gebrokenvleugel | 17-01-18 | 12:37 | 2

Die zogenaamde stoere Groningers gedragen zich vooralsnog als makke schapen. Op tv een beetje huilen, maar met hooivorken naar Den Haag, ho maar

gestoptmetroken | 17-01-18 | 12:54

Nou, daar kan ik je wel een redelijk goed antwoord op geven...denk ik....
Je kent het spreekwoord van de druppel ?...
Geheid die komt er. .. en zolang willen de meesten zich niet verlagen tot zodanig niveau als die van Den Haag en 020..

Trek123 | 17-01-18 | 13:41

Willy, Rutte, Shell en Bilderberg dat niet bij Loppersum ligt.

Kaltsnautzige | 17-01-18 | 12:36

Ze moeten niet zo janken en gewoon die bel die onder de waddenzee zit exploiteren .en het de opbrengst niet meer aan linkse hobbies uitgeven wat de pvda en vrienden al die jaren deden .

kaalkopje | 17-01-18 | 12:32

snap niet waarom Shell/Exxon alleen worden aangekeken. Staat is 1/3 eigenaar en profiteert voor MEER dan 1/3. Alles vervolgens uitgegeven aan uitkeringen en onrendabele infraprojecten binnen de randstad. Dan zou ik me als Grunneger ook genaaid voelen.

zeiksmurf | 17-01-18 | 12:30

Volgens de EU doctrine die mede is ondertekend door Balkenende, Rutte 1, 2, en 3 en de miljoenen burgers waaronder ook veel Groningers die wederom voor de partijen die deze doctrine aanhangen hebben gestemd, bestaan er geen Nederlanders met soevereine rechten meer binnen de grenzeloze EU. Al die “Nederlandse” burgers kunnen elders in het EU rijk aan het werk en gaan wonen volgens diezelfde doctrine.
Geen idee waarom de gemiddelde burger wel voorstander blijft zijn van de EU en de richting die het opgaat ( zie op welke partijen ze stemmen) en tegelijkertijd vast blijft houden aan de verworvenheden die zijn gecreëerd ten tijde toen dit Nederland nog soeverein was binnen de EEG en nog steeds denken dat het hun soevereine verworvenheden en rechten zijn die alleen ten deel vallen aan hen die binnen de voorheen Nederlandse grenzen wonen en het Nederlandse staatsburgerschap hebben. Je kan het niet allebei tegelijkertijd hebben. Het is een onmogelijke spagaat.

forecastle | 17-01-18 | 12:26 | 1

Verschil met amerik (VS) is dat er vrijwel overal dezelfde taal wordt gesproken. Verhuizen naar spanje, frankrijk of duitsland kan niet iedereen zomaar doen.

boerk | 17-01-18 | 12:36

Bij de tweede kamerverkiezingen 2017 stemde ruim 66% van Loppersum op de eurofiele eenheidspartij (vvd, d66, pvda, cda, gl en cu). Dus ze zijn gewoon onderdeel van hun eigen probleem.

witwas | 17-01-18 | 12:25

Weinig begrip voor de Groningers hier. Natuurlijk worden ze hier weer afgeschilderd als een stel linkse zeurders. Want de frustratie zit hier hoog. Goede toespraak van Baudet, die dan niet moet gaan scoren met punten die al eerder door GroenLinks aangekaart zijn, zoals het opvragen van de afspraken met de NAM.

Mannes | 17-01-18 | 12:15

De Grunneger, zo schrijf je dat, is het zat ja. De liegende en bedriegende overheid zijn we zat. Ik nodig iedereen uit eens een aardbeving mee te maken. Ik kan je verzekeren dat het niet prettig is als je bank een eindje verschuif, laat staan de schade die dit met zich meebrengt.

Brainwash | 17-01-18 | 12:11

Ach weer slachtoffer van de lange formatie, of hadden we die al gebruikt... Tijd voor een antipieten actie van de gruningers.

Rightisnotwrong2 | 17-01-18 | 12:03

Als Groningen instort is toch niet erg als we het gas maar houden verder alleen maar uitkeringstrekkers daar. Het gas betaalt hun uitkering dat hebben ze niet door.

EmilioEsteves | 17-01-18 | 12:01 | 2

De aardappels groeien ook wel door.

Gulliver | 17-01-18 | 12:04

Aardbevinggebieden ontruimen en nationaliseren! Groningers verhuizen met
compensatie > Drenthe... is het nog heerlijk leeg.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:17

Op dit moment aardbeving in de stad Groningen!!
Zal wel de schuld van Geen Stijl zijn...

Petrus Poortwachter | 17-01-18 | 11:55 | 2

Ha ha 1 op de schaal van Richter.
Als ik zwaar getafeld heb veroorzaak ik de volgende ochtend ook zo'n beving.

Gulliver | 17-01-18 | 12:03

De vorige aardbeving was 4.000 maal sterker.
Hier kan niemand iets van gevoeld hebben.
KNMI is ook helemaal doorgeslagen door alle flutter dan flutbevingen ook te melden.

How much bigger is a magnitude... 3.4 than a magnitude... 1 ?
The difference between these two magnitudes is... 2.4
A magnitude 3.4 earthquake is 251.188 times bigger than a magnitude 1 earthquake,
but it is 3981.071 times stronger (energy release).

Bron: earthquake.usgs.gov/learn/topics/calc...

Zwizalletju | 17-01-18 | 12:11

Vertrouw op WIEBES, na al zijn glorieuze heldendaden als staatssercretaris, en in de amsterdamsche genderpolitiek.

Vreemd die amsterdamsche republieksimport politici krijgen landelijk geen hand op elkaar....

Mazoeza | 17-01-18 | 11:48

ja hee, nogal Wiebes!

Bezorgde Buurtvader | 17-01-18 | 11:47

Bij alkmaar komt ruim voldoende Noordzeeaardgas binnen ook dit gas is door Rutte verpatst aan de omliggende EU landen. Een beetje contract is zodanig opgesteld zeker door olieboeren dat er een ontsnappingsclausule is ingericht. Echter de Nederlandse staat als grootaandeelhouder heeft dit laten regelen door de Gasunie Groningen een 25 verdieping tellend gebouw vol bezet met allemaal slapende ambtenaren die al een halve eeuw doezelen en gewoon door blijven snurken, en niet in staat blijken om de onderhavige contracten op basis van aantoonbare overmacht te ontbinden.

Goedverdoemme | 17-01-18 | 11:46

Al die Gutmenschen in Amsterdam kunnen hun rode Groningse broeders en zusters toch wel in huis nemen, met geheven vuist hun grote Roerganger Den Uyl nabrullend: "Dát is socialisme, dát is solidariteit!"

gestoptmetroken | 17-01-18 | 11:45 | 1

Ja hoor, kom maar, ruilen we de bevolking van slotermeer/gazaveld voor Groningers.

Sleutelplanktovenaar | 17-01-18 | 12:13

De 2e kamer wordt binnenkort voor miljoenen verbouwd. Het zou de regering sieren als hier pas mee begonnen wordt, als het laatste huis in Groningen, hersteld is.

modderator | 17-01-18 | 11:43 | 6

Hoeft niet. Woon in Groningen. Alles uit eerste hand, en jij??

Brainwash | 17-01-18 | 12:23

Ecuador een land met 50 aardbevingen per jaar.

Gulliver | 17-01-18 | 12:49

Ja. En? Woon je in Ecuador ofzo?

Brainwash | 17-01-18 | 12:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Bewaar mijn tegel voor later zodat je later kan dat ik gelijk had. Over 20 jaar zal een bepaald gedeelte van Groningen er het zelfde uitzien als Tsjernobel. Verlaten met onkruid en bomen die huizen en straten zullen overnemen. De oorsprongelijke bewoners zullen doormiddel van een noodwet onteigent worden van hun huis, Uiteraard krijgen zij een vergoeding lager dan de economische waarde. De waarde van een huis in een aardbevingsgebied is namelijk niet zo groot. De bewoners die "uitgekocht" worden door de overheid moeten zich maar zien te redden. Zij zullen geen huis met een nieuwe Miele wasmachine aangeboden krijgen, daar is geen geld voor. De Islamitische regeringspartij die die aan het bewind staat vind dat islamitische "vluchtelingen" voorang hebben wegens het koloniale verleden van Nederland. De huizen in de "red zones" zullen gestript worden van dakpannen, kozijnen, koper an andere waardevolle spullen door onze moelanders en nieuwe nederlanders. Kortom geen vrolijk vooruitzicht, maar wel een realistische.

Als ik zelf in Groningen zou wonen (wat ik niet doe ik zit in NZ) zou ik maken dat ik weg kwam, zelfs als ik verlies op mijn huis zou hebben. Ik zou zeker niet in Nederland blijven, een overheid die zijn bewoners zo erg loopt te "shaften" kun je nooit vertrouwen op een goede afloop.

Fapfap | 17-01-18 | 11:41 | 2

Zelfs als ze de waarde krijgen van een woning in groningen, zie maar voor dat bedrag ergens iets te vinden, laat staan nieuw te bouwen.

boerk | 17-01-18 | 12:41

Goed gedaan! Ik zou willen dat wij in NZ terecht konden. Te oud (45 en 50), in goeden doen maar niet rijk en onze "skills" niet op de shortage lijst. Helaas voor ons, wij willen legaal emigreren, maar dat gaat dus helaas niet. Fijn voor je dat het jou wel is gelukt! Mooi blijven. Het wordt er hier niet leuker op.

Jastno | 17-01-18 | 15:05

Heb het debat gevolgd, het was wederom niet meer dan een oeverloze hoop geneuzel. Wat een onwil.

Cor Netto | 17-01-18 | 11:40 | 1

Draaien om de hete brei. We hebben toch een fokking gas terminal laten bouwen?
Importeer, maak er dan ook gebruik van.
Gas mag best nog wel wat duurder worden, ik heb geen ketel :p

boerk | 17-01-18 | 12:43

Links Kamp, rechts Wiebes, en een compleet lege tweede kamer. Ons aller Terry was er wel

barryvantiggele | 17-01-18 | 11:31 | 1

foto is van vooraf, tijdens de zaak was het druk ende vol.

Chemokar | 17-01-18 | 11:40

Ik ga vanaf volgende maand een jaar op een actieve vulkaan wonen en lach mij helemaal rot om die hysterische Groningers.

Gulliver | 17-01-18 | 11:31 | 2

Je neemt je huis mee naar die vulkaan?

grancolombiano | 17-01-18 | 11:32

Gulliver | 17-01-18 | 11:31
Als je je krotje nou in de vulkaan zet zit je er warmpjes bij. Jij geeft die Groningers wel het nakijken hoor!

Cobalt bomb | 17-01-18 | 15:00

Tenslotte, voor beleidsmatige meelezers, het verkorten van bezwaartermijnen icm rekken van claims. Het is waargenomen en niet houdbaar!

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 11:20 | 1

Rekken van claims. Je.verwacht.het.niet.

LJBrinkhorst | 17-01-18 | 11:35

Geef die horken de optie te verhuizen naar Ost-Friesland om daar verder te gaan klagen of op een eerlijke manier te erkennen wat de NL reeds voor hen heeft gedaan. Bedrijven, instanties, snelwegen, infrastructuur etc etc. Zelfs voor de restauratie van de Martinitoren waren mensen van buiten nodig. Alleen het Scholtenhuis hadden ze goed onderhouden. Dat dan weer wel.

van Oeffelen | 17-01-18 | 11:19 | 9

We hebben hier in het Noorden ook terpen. Het merendeel van de dorpen is daar zelfs op gebouwd. Verder onze eigen voorraadkamers met aardappelen, groenten, kuddes vee.. hebben jullie dat in de Randstad ook? Nee? Da's nou jammer.

Litsehimmel | 17-01-18 | 12:14

Wij wonen in flats en hebben supermarkten.

Gulliver | 17-01-18 | 12:16

@Gulliver | 17-01-18 | 12:16
Precies, en daarom hebben we in Groningen oprecht medelijden met types zoals jij. Succes op je treurige flatje met uitzicht op de parkeerplaats van de supermarkt!

Lefty-Messup | 17-01-18 | 21:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Veel Stalinisten in de panelen. Gedwongen volksverhuizings worden weer een optie in 2018. Zodat men zelf hun eigen shithole vinexhut in hun treurige shithole provincie warm kunnen blijven stoken.

atheïstisch stemvee | 17-01-18 | 11:18 | 4

Ja joh, een zonnepaneeltje lost alles op. Dat ze daar nog niet aan gedacht hebben!

atheïstisch stemvee | 17-01-18 | 11:28

Eigenlijk wel, ik heb ook geen gas. Wel veel zonnepanelen, collectoren en windmolen. 1500l warmte buffer en AGM accus.
Kost wat maar zie t als een investering met de uit de pan rijzende energiekosten.

boerk | 17-01-18 | 12:47

Gulliver | 17-01-18 | 11:23
Hoe maak jij die dingen eigenlijk? Heb jij een draak op de bank?

Cobalt bomb | 17-01-18 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

Van Oeffelen en andere door NAM betaalde trollen. Stop er maar mee, er is een nieuwe onderwerp. Ik hoor net dat je de laatste tegel niet uitbetaald krijgt! Voor wat het waard is, onze Griningse vrienden die aan de andere kant van het land werken zijn universitair geschoold en werken als zodanig! Betaal jij hun vaste lasten van hun onverkoopbare huizen. Ga de Divina Commedia eens lezen!

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 11:18 | 3

Weet je zeker dat ze niet door Putin betaald worden?

Gulliver | 17-01-18 | 11:20

Begin van de domheid: Allemaal gehuil van de obligate wolven in het bos. De gasdistributie/winning is van essentieel belang voor Noord-West Europa... hét economische Power House van de EU.Zonder aardgas distributie : geen stroom,geen werk,geen uitkeringen/pensioenen enz enz enz.
Ga rustig snurker amigo; jij hebt de ballen verstand van de NL en Europese economie en welke zeer belangrijke rol de aardgas en stroomdistributie daarbij speelt.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 11:32

#EMM als je de draad had gevolgd.... etc. Lees even terug! #Gulliver, kan ook maar minder waarschijnlijk omdat P alleen maar baat heeft bij fair en balanced genoegdoening van de Groningers in het aardgasgebied. (Putintrollen zouden eerder 50% voor Groningen spammen!)

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 12:46

Was inderdaad een bijzonder debat gisteravond. Uiteraard wel zeer voorspelbaar qua uitkomst: "we gaan er goed naar kijken maar het moet allemaal wel zorgvuldig gebeuren". Geen enkele concrete toezegging waar de Groningers recht mee wordt gedaan maar weer algemene vaagheden die erg doen denken aan de "Zo snel mogelijk" toezegging van Rutte m.b.t. het Oekraine referendum.
De bijdragen van zowel PVV als FvD waren uitstekend naar mijn opvatting, Thierry Baudet lijkt steeds meer in zijn rol te groeien.
Uiteraard kan Wiebes niets met de bijdragen, aanbevelingen en aansporingen van beide voornoemde partijen. Die vragen nl. om enige daadkracht, dat gaat 'm dus niet worden.
Helaas voor de Groningers...

Wolveshead | 17-01-18 | 11:17

Limburg werd eind jaren-60 ook in de steek gelaten bij het sluiten van de mijnen. Gevolg: hoge werkloosheid, laag opleidingsniveau, groot aantal gevallen van longkanker, longemfyseem en handicaps. De gevolgen zijn vandaag nog zichtbaar, om nog maar te zwijgen over de schade aan gebouwen (herinnert u zich nog het half ingestorte winkelcentrum 't Loon?) en huizen ten gevolge van de ondergravingen op relatief laaggelegen diepte.
Hier heeft de overheid NOOIT iets voor gedaan, behalve links en rechts een aai over de bol uitdelen. Dus Groningen: reken maar nergens op.

Bakkeleures | 17-01-18 | 11:16 | 3

Niet helemaal met je eens, de overheid heeft het ABP, DSM, de Open Universiteit en met wat nu NedCar heet naar Limburg (over)gebracht ter compenatie van de mijnsluitingen. Daarnaast is er veel gedaan om het afchuwelijke post-mijnbouwlandschap te herstellen, zelf zodanig dat er nauwelijks meer iets van dat verleden terug te vinden is. Uiteraard zijn er altijd zaken die opgepakt hadden moeten worden, amar al met al heeft de overheid het redelijk netjes gedaan in Limburg. Dat is tenminste mijn observatie. Tot slot is mijnschade altijd vergoed geworden en is dat tot op de dag van vandaag zo. En dat is ook nodig want het i te verwachten dat er de komende decennia nog veel meer oude mijngangen in zullen zakken. Dat proces stopt voorlopig nog niet.

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:24

En dit was nu wel het directe gevolg van overheidshandelen. Hier hadden de Limburgers wel wat verdiend. Itt de klagende Grunningers.

van Oeffelen | 17-01-18 | 11:25

Ben je daar weer van Oeffelen? Ik kom uit de mijnstreek. Ik heb mijn grootvader langzaam zien doodgaan aan stoflongen. Nu woon ik Groningen en zie ik mijn kennissen depressief worden. Kuttekop die je der bent.

knutsel_ | 17-01-18 | 11:44

Wat een geneuzel.... NL = gasrotonde voor DE,Frankrijk,België,Noorwegen en Schotland.
NL = aandeelhouder van Nordstream dat Russisch aardgas via Ludmin in MeckPom naar Slochteren pompt. Dat aardgas wordt in de bodem opgeslagen en weer opgepompt en verder getransporteerd onder hoge druk.
Nederlandse,Duitse,Franse industrie kunnen niet zonder asrdgas produceren... dus een complete nonsens-discussie. In grote delen van Europa gaat het licht letterlijk uit en sluiten de fabrieken zonder aardgas. NL gaat NOOIT stoppen met de import en distributie van aardgas want dan stort onze economie en die van onze buurlanden in. Dream on !

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 11:15

De Noren hebben hun olie- en gasbaten veel verstandiger ingezet. Die hebben een soort nationaal ontwikkelingsfonds opgezet. Wij hebben het decennianlang in "leuke dingen voor demense" gestopt. Een te royaal sociaal stelsel, kunstsubsidies, BKR, woonsubsidies en ga zo maar door. Allemaal vluchtige dingen. We hadden het in de toekomst moeten investeren. Infrastructuur, topuniversiteiten, economische diversificatie. Maar nee .....

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:13 | 3

wij hebben het in Gender diversificatie gestopt. en dat is ook wat waard!

Cobalt bomb | 17-01-18 | 12:22

De Noren hebben in de jaren ‘80 al geleerd van onze fouten. In Oslo wisten ze al vrij snel dat de oliewinsten niet naar de algemene middelen moesten, zoals Jelle Zijlstra in Nederland had in gedaan, maar naar reserveringen.

Stormageddon | 17-01-18 | 13:38

In Noorwegen is er geld te over om per jaar 25 films in de Noorse taal te produceren (dat is aan de Noorse NPO verplicht opgelegd door de Noorse regering); alleen is het probleem, dat er niemand meer een script in het Noors opschrijft. Hun welvaart verstikt elke uiting van creativiteit.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-01-18 | 14:05

Je wilt serieus genomen worden. Je wilt dat er naar je geluisterd wordt.
Groningers geven veel. Aan de regering. Veel inkomsten. Zij raken hun gas kwijt.
Groningen hoort bij Nederland. Dus heeft de Nederlandse regering het recht, lijkt het, hun bodem leeg te pompen, hun huizen tot sloppen om te vormen, hun leven te vernielen.
De regering zorgt voor de buitenlanders. Zij krijgen alles gratis, hebben dat soort zorgen niet. Er wordt voor hen gezorgd.
Wie zorgt er voor de Groningers? Het zijn maar Nederlanders. Nederlanders kunnen voor zichzelf zorgen. Zo denkt men in de hoogste regionen. Men is de Nederlanders, de Groningers - geen enkele Nederlander - iets schuldig.
Polderen zal niet helpen. Praten, er zijn altijd volgelingen van de regering die minder op hun mondje gevallen zijn dan de Groningers. Er zijn altijd ambtenaren die de wet beter kennen dan zij. Er zijn altijd politici die gluiperiger zijn dan zij. De regering heeft veel meer geld hebben dan zij. De regering kan de beste advocaten betalen. Praat eenmaal, praat tweemaal, praat driemaal. De tijd gaat voorbij en er zal niets gebeuren ten voordele van de Groningers. Aan het lijntje houden, dat is het goede woord ervoor.
We hebben een serieuze regering nodig. Een regering die geeft om de problemen van de autochtonen. Over een aantal jaren hebben we een kans. Dan kunnen we weer stemmen. Dan stemmen we VVD of D66, want die hebben de mooiste praatjes. Met die praatjes wordt alles opgelost. De Groningers, de Nederlanders, geloven hun politci. Op hun woord.

onnosel | 17-01-18 | 11:12 | 4

Kun je wel lezen? Er staat onnosel: een bekeerde naieveling.
Jij hoort nog bij de laatste categorie.
Je bent nog flauw ook.

onnosel | 17-01-18 | 11:37

Dat zeg ik: onnozel....!!

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:02

endragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:02
Ik las verkeerd. Mijn verontschuldigingen :)

onnosel | 17-01-18 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Als de gaskraan dicht gaat dan komt de NATO net als in 1970 wel weer babbelen en geeft Nederland het gratis weg.

impy | 17-01-18 | 11:12
-weggejorist-
pennestront | 17-01-18 | 11:11

De klagers zijn niet vermogend, wonen in vaak slecht gebouwde woningen, hebben een aangeboren neiging voor alles wat er rondom hen gebeurt de schuld bij anderen te zoeken, willen dat Nederland opnieuw in de buidel tast, want zelf kunnen ze dat niet. Het is echt diep triest dat de overheid zich door deze lui laat chanteren. Grunningers verzwijgen wat de NL overheid al sinds de jaren 70-80 voor ze heeft gedaan. Zelf hebben ze geen reet voor elkaar gekregen daar. Sorry, maar dit gezeik mag rustig stoppen.

van Oeffelen | 17-01-18 | 11:11 | 3

Oeff, heeft er soms ooit een Groninger liggen ja-knikken met je vriendin of zo? Waar komt die Groningenhaat vandaan?

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:14
-weggejorist-
Gulliver | 17-01-18 | 11:15

Zeg pannekoek. Je weet toch wel dat de Groningers in eerste instantie niet eens zijn aangesloten op het gasnet he? Want niet rendabel. Verder zouden ze een lagere gasprijs gaan betalen, je raadt het al, nooit gebeurd. En dat domme geouwehoer over de slechte bouw, djeez.

knutsel_ | 17-01-18 | 11:41

Den Uyl c.s. hebben indertijd de gasopbrengsten misbruikt voor het optuigen van de verzorgingsstaat en wel zodanig dat het land niet alleen voor de eigen parasieten een luilekkerland werd maar ook voor gelukszoekers uit de hele wereld. Voor deze lui die meestal illegaal hier verbleven en op valse verklaringen aan een verblijfsvergunning werden geholpen krijgen gratis onderdak en uitkering. De Groningers die door de gaswinning hun huizen zien instorten worden in de steek gelaten. Nederland op zijn best. Oikofobie.

bruin1 | 17-01-18 | 11:10

Ik zeg helemaal leegtrekken die gasbel en fuck de Grunningers. Geef ze compensatie om te verhuizen en we maken er 1 groot natuurgebied van.
Dat je uberhaupt in die grijze treurnis daar wil wonen.

WatZalIkErvanZeggen | 17-01-18 | 11:10 | 2

Fryslân boppe... Grins yn'e groppe!
Ha ha ha...

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 11:19

Nee dan liever in dat in elkaar gestorte Amsterdam. It's a jungle out there...

Cobalt bomb | 17-01-18 | 12:18

Daar heb je een verbindende koning voor nodig, maar die ontbreekt al 50 jaar.
We hebben wel een dievenbende als overheid die lijkt op een criminele organisatie.

rechtsdwalendeautist | 17-01-18 | 11:08

Ik herhaal het nog maar eens, hoe denken we het enorme gat dat het stopzetten van de gaswinning in de staatbegroting zal gaan slaan te dichten? Want we praten hier over miljarden hé? Om maar te zwijgen van de kosten die gepaard gaan met het verbreken van de contracten met buitenlandse afnemers, als we daar toe zouden will over gaan. Tot slot de gigantische kosten van het overschakelen op alternatieven, hetzij het importeren buitenland gas danwel het gebruiken van totaal andere energiebronnen. Ik begrijp de Groningers volkomen, maar weet wat een enorm effect het stopzetten van de gaswinning in NL op onze economie zal gaan hebben. Er gaan een hele boel "leuke dingen" voor demense sneuvelen als we die inkomsten moeten gaan missen, om nog maar te zwijgen van de transitiekosten.

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:07 | 3

Bigi Bana: Gaswinning = gasdistributie.. wordt nooit stilgelegd.Onmogelijk... zonder aardgas import uit Rusland,Noorwegen en Schotland gaat in NL,DE,F en B letterlijk het licht uit en sluiten de meeste producerende bedrijven hun deuren. Dus allemaal gelul voor de Bühne; klagende Groningers > verhuizen met compensatie... dat dan weer wel natuurlijk.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 11:26

Het wordt tijd ook dat er een hoop leuke dingen sneuvelen. Dat dwingt tot realiteitszin en prioriteiten stellen.

Cobalt bomb | 17-01-18 | 12:17

Helemaal eens, De harde realiteit.

Datgaatniegoed | 17-01-18 | 20:12

Bodemschatten zijn sinds de Franse tijd met zijn nieuwe wetten nu eenmaal per definitie van het Rijk en niet van de burger of een lokale overheid.
Groningen heeft zelf buiten proportie van de opbrengsten geprofiteerd. Uiteindelijk zit het er al decennia vol met uitkeringsgerechtigden zonder werk die niet willen verhuizen naar gebieden waar gemakkelijk werk is te krijgen. Zoveel GDP buiten het gas heeft Groningen niet.

VerderLezert | 17-01-18 | 10:58 | 5

Groningen is al decennia lang gesteund door de NL overheid, al vanaf de jaten 80. Zelf kregen die stugge snorretjes niks voor elkaar. Je hoeft niet in een slevht geboued huis te wonen als je de risicos daarvan niet kunt dragen en op de gemeenschap wilt afwentelen. Een waardeloze houding is het. Het Peerd van Ome Loeks is dood, hardstikke dood, get used to it.

van Oeffelen | 17-01-18 | 11:06

En uit wat voor shithole provincie kom jij?

atheïstisch stemvee | 17-01-18 | 11:06

en je hypotheek door blijft lopen!

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Tsja We willen ook geen windmolens. En we (oa Rutger Castricum en GS) moesten ook allemaal zo lachen om Richard de Mos die schijt had aan de Groen Linkse milieubesparingstips. En we willen goedkoop gas. Tsjah. Daardoor is alles nu op. Itt Noorwegen.

TB2318 | 17-01-18 | 10:57 | 2

Een tweede uitermate slim besluit van Noorwegen: ze zijn buiten de EU gebleven; Scheelt weer een hoop miljarden per jaar

telelezer | 17-01-18 | 11:18

die ook altijd koud staat te douchen? Echte milieu bikkel hoor maar ontzettend naief.

Datgaatniegoed | 17-01-18 | 20:22

Groningen :') Friesland!!!!!!

Brainder | 17-01-18 | 10:54

En hier is er nog een voor de Groningers; zolang jullie een stompzinnig liedje zingen of met fakkels in de regio gaan lopen snappen jullie nog niet dat niemand daarvan onder de indruk raakt!

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:54 | 1

inderdaad!

daytripper | 17-01-18 | 11:00

www.supplychainmagazine.nl/gasunie-wi...

Ze waren in/sinds 2015 dus al bezig met het idee om een fabriek op te zetten die Russisch gas naar "Gronings" gas on te kunne zetten.
En btw, ik woon vlakbij een kunstmestfabriek Yara, de hele oude naam was Nederlandse Stikstof Maatschappij (NSM), dus ik neem aan dat ze daar ook wel wat kunnen doen, De kassen daar in de buurt worden verwarmd met restwarmte van de Yara.

Bijtendehond | 17-01-18 | 10:52

De aardgasbaten in 2016 waren 2.4mld. Die van 2017 vermoedelijk nog lager. Op de totale begroting stelt dat niet veel voor, en we kunnen het ons nu dan financiëel ook veroorloven om de gaskraan dicht te draaien. Hou het restant gas aan als strategische reserve waar we hopelijk niet maar vermoedelijk wel ooit eens gebruik van moeten maken.

Het probleem van het stoppen met de productie is niet financiëel, maar zit hem in langlopende verplichtingen en het feit dat we niet zonder meer kunnen overstappen op buitenlands gas. Mijn voorstel zou zijn: breek die buitenlandse contracten open vanwege force majeure, haal de aardgasbaten vanaf nu uit de begroting (maar dan echt), en maak een meerjarenplan om de gasproductie af te bouwen en om te schakelen naar buitenlands gas. Financier dat uit die aardgasbaten (want dat kon nog best eens een dure grap worden). Gebruik de rest om direct met schadeherstel te beginnen, en verhaal dat vervolgens maar op de NAM.

Muxje | 17-01-18 | 10:51 | 7

@vOefelen
Die woningen stonden er al voordat er gas werd gevonden. Een klein beetje dom zou een bepaald persoon zeggen.

Implants | 17-01-18 | 11:18

@van Oeffelen | 17-01-18 | 10:58
Hahahaha! Randstad zeker? Slecht gebouwde woningen zegt 'ie... Veel onnozeler heb ik het nog niet gehoord. Er staan daar boerderijen waarin tonnen aan graan werden opgeslagen op de zolders, nu soms nog steeds. Ik zou het nog eens proberen als je wél weet waar het over gaat.

Lefty-Messup | 17-01-18 | 12:04

@v.Oeffelen, heb je inmiddels ook op m'n lijstje van trollen geplaatst.
U bent nr.: 13, een ongeluks getal.
Neemt niet weg dat u voorheen opbouwende commentaren plaatste.
Wat is er met u gebeurd, scheiding, werkloos?

watmagjenogwel | 17-01-18 | 14:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Zonder de gaswinning was er echt totaal geen economische activiteit in Groningen geweest. Of het moet zijn dat de toenmalige PTT er ooit een hoofdkantoor plaatste in het licht van het economische spreidingsbeleid.
En ja, nu is stuk. De staat had hier tien jaar geleden al op moeten anticiperen en een royaal fond moeten aanleggen om de Groningers te compenseren.
Maar het gejank over hunnie in de Randstad is dus ook tamelijk misplaatst. Ik woon zelf in de Rijnmond, ook niet bepaalt health city.

LJBrinkhorst | 17-01-18 | 10:49 | 4

Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren praten. Ik snap wel dat een werkgever niet iemand aanneemt die alleen maar "mwoa" kan zeggen.

Gulliver | 17-01-18 | 11:28

LJBrinkhorst: volledig mee eens! Zonder Gasunie en de gasrotonde ( import-en ondergrondse opslag van aardgas)geen productie in de Rijnmond. Beter is om alle met instorting bedreigde gebieden te nationaliseren en de bevolking elders nieuwe woningen aan te bieden. Gaat de belastingbetaler natuurlijk vele miljarden kosten.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:14

@Gulliver | 17-01-18 | 11:28
Mijn god... de zielige kleingeestigheid van de gemiddelde Randstedeling had niet duidelijker uitgelegd kunnen worden. Nog nooit voorbij Alkmaar geweest, maar wel overal een mening over hebben. The arrogance of ignorance noemen ze zoiets in goed Engels geloof ik.

Lefty-Messup | 17-01-18 | 14:37
▼ 1 antwoord verborgen

Nou mensen, dit was het dan. Onze fossiele erfenis in een halve eeuw er doorheen gejast.

Toekomstige generaties zullen ongetwijfels jaloers op ons zijn dat we net zo verantwoordelijk met deze erfenis zijn omgegaan als Andy van der Meijde met zijn voetbalcentjes.

Muggenmepper | 17-01-18 | 10:48 | 1

van der meijde heeft er tenminste nog lol van gehad

sjarrel195 | 17-01-18 | 10:55

Je hoeft toch niet in Groningen te wonen?

Gulliver | 17-01-18 | 10:48 | 6

Waarom heb ik mee moeten betalen aan de Vogelaar wijken? In van die kutsteden. Het komt helemaal niet door moslims dat het onleefbaar daar is, het komt door die steden. Amsterdammers en Rotterdammers en wat nog meer zij, onuitstaanbaar volk, of ze nou in Fez geboren zijn of in Doetinchem, als je daar een tijd woont, verlies je elk gevoel van fatsoen. Autochtoon, allochtoon, atheist of moslim, laag opgeleid of gepromoveerd. Stedelingen zijn ellendelingen.

dyslexieman | 17-01-18 | 11:12

Van Oeffelen; ha ha ha! Helemaal gelijk. Welke idioot blijft er in de super-troosteloze land vrijwillig wonen? Groningers:a) niet te verstaan,b) zijn net Limburgers.... altijd maar klagen...

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 14:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen cent naar de Groningers. Oneerlijke figuren zijn het. Als je in een bouwval gaat wonen kun je dit verwachten. En als ze blijven brullen de ME er naar toe.

van Oeffelen | 17-01-18 | 10:46 | 4

Of een Fries.

Bigi Bana Boy | 17-01-18 | 11:09

Precies die zijn niet bang voor een paar rotte aardappelen.

Gulliver | 17-01-18 | 11:11

Bigi Bana: Waarom moet jij de toch al sinds vele eeuwen bestaande slechte relaties tussen de Friezen en Saksen ( Groningers) nog verder versteren ? Net als Trump: benzine op het vuur gooien... ha ha ha.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Tja... de NAM, de Nederlandse aardolie maatschappij, eigendom van Royal Dutch Shell en dat andere malafide bedrijf. Je zou zeggen met zoveel Hollandse woorden in te titels de burger zou moeten floreren. Aardgas een algemeen goed.. Hmm een algemeen goed wat in handen is van commerciële bedrijven, daar kan niets fout gaan.

Oasizs | 17-01-18 | 10:45 | 3

De Oranjes hebben enorme aandelen in Shell, zijn zij al in Groningen geweest?

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:48

In 2004 heeft het de Oranjes behaagt de onderdanen te verblijden met een bezoek tijdens Koninginnedag. Het heeft ze wel geraakt, hoeveel gepeupel er nog in dat wingewest blijkt te wonen.

dyslexieman | 17-01-18 | 10:52

Oasisz: ; Gasunie/GasTerra is een joint-venture van de NL staat 50% met Shell en Exxon/Mobile; ieder 25%.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:31

Ja fijn, dicht die kraan. Gronings gas is laagcalorisch. Onze hele infrastructuur is daar op ingericht. Overgaan op (hoog)calorisch gas uit bv Rusland betekent een gigantische ombouw van infrastructuur of stikstof toevoegen aan dat gas (behoorlijke investering). Daar is nog steeds geen begin mee gemaakt. Hier niet. En in Be. en De. niet.

Daarnaast zijn er leveringscontracten aan binnen- en buitenland tot 2030. Wiebes kan wel iets willen, maar daar kun je niet zo maar even onderuit.
Kraan dichtdraaien is een simplistische voorstelling van zaken en Groningers blij maken met een lege huls. Doe het; één winterdag zonder gas en de pleuris breekt uit in dit land. Man man man. * windmolens planten gaat *

atheïstisch stemvee | 17-01-18 | 10:43 | 2

Wil je die wind en warmtegeneratoren graag in je loods houden aub?

Cobalt bomb | 17-01-18 | 12:03

Als wij de gaskraan zouden dicht draaien komen de Duitsers,Fransen en Belgen Groningen militair bezetten. Misschien niet zo'n hele slechte optie gezien het obligate geweeklaag van de Groningers.

Eendragtmaaktmagt | 17-01-18 | 12:34

Groningers zijn geen westerlingen. Zij maken doorgaans wél waar wat ze zeggen. Dit zijn serieuze dreigementen m.a.w. En terecht.

DrumPiet | 17-01-18 | 10:42

Wat daar scheuren krijgt ,is allemaal oude meuk , wat normaal gesproken allang gesloopt had moeten zijn. Maar ze willen allemaal gratis nieuwbouw.

A.C.H.M.E.D | 17-01-18 | 10:41 | 3

Achmed toon dat maar aan, er zal best iemand zijn die er grosso modo op vooruit gaat, maar door de onverkoopbaarheid, onzekerheid heeft het helegebied een kapitaalverlies en laaft in angst. Jouw redenering slaat werkelijk nergens op en doet enorm tekort de meerderheid van belangen.

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:46
-weggejorist-
NLmomus | 17-01-18 | 10:58

Kijk op Funda en je ziet dat A.C.H.M.E.D. gelijk heeft.

Gulliver | 17-01-18 | 11:44

Stop die boringen in Groningen, maak een deal met Poetin en laat ze in Brussel het schompes krijgen! Regering, kom eens op voor de NEDERLANDERS ipv die EU-maffia in Brussel!!

Lupuslupus | 17-01-18 | 10:40 | 3

Wat heeft Brussel hier mee van doen? Ik word zo flauw van het gelul over Brussel. Ja d'r is van alles mis daar. En een nexit moet je zeker kunnen bespreken, voors en tegens.
Maar als je dit probleem koppelt aan Brussel, ben je gewoon geobsedeerd door een haat tegen de EU. Dit is een beetje wat de Brexit mensen doen, allerlei problemen koppelen aan Brussel, terwijl het de eigen overheid is die de boel verkloot, onbetrouwbaar blijkt en lui is.

dyslexieman | 17-01-18 | 10:48

@dyslexieman | 17-01-18 | 10:48
Russische sancties, dus geen deals maken met Rusland => Brussel.

Is geen vreemde gevolgtrekking hoor.

TeeJee | 17-01-18 | 11:01

TeeJee | 17-01-18 | 11:01 Naar ik weet gaat North Stream II ook gewoon door. Olie en gas is volgens mij uitgezonderd van de sancties.

dyslexieman | 17-01-18 | 11:08

3x Fake news:
- Het schadeprotocol is er binnen twee weken
- De vertraging ligt aan Groningen
- De vertraging is veroorzaakt door de langdurige kabinetsformatie.
De bron van dit nepnieuws is redelijk bekend. Dat moet zelfs de High Level Expert Group kunnen achterhalen.

Schmalz | 17-01-18 | 10:40

Als ze stoppen hebben ze nog 5 jaar last van aardbevingen, dus zou zeggen , allemaal nieuwe huizen bouwen, hebben ze wel verdiend, tenslotte heeft de NAM en regering genoeg eraan verdiend,
Zo niet, sta ik achter de Groningers, zet de boel maar op stelten.

gato | 17-01-18 | 10:39 | 1

Eens.

Lupuslupus | 17-01-18 | 10:41

W@acht ff meiden transgenders en jongens.
NEDERLAND stook al 3 jaar niet meer op Nederlands aardgas.
Dus hold your horses.
Het gas waar je NU op bakt grilt of je speeltjes warm maakt is afkomstig uit Rusland.
Zo is het en niet anders.
Op een paar plaatsen in Nederland zijn tjs hoe noem je dat opslagplaatsen gemaakt met miljoenen M2 aan liquid gas. ik weet er 5.
En die zijn er alleen maar om het net op druk te houden ( industrie ) Niet voor jou.
Er zit al 3 jaar geen Nederland gas meer in jou gas buisjes.

Gokmaar | 17-01-18 | 10:39 | 1

Gokmaar, dommer dan deze constatering ben ik nog niet tegengekomen.
Er is maar 1 gasopslag, die in Bergen van TAQA, waar het kussengas (zo noemen ze dat) uit Rusland komt. De overige! Allemaal van de NAM zijn gevuld met eigen gas.

JanvandeBiertent | 17-01-18 | 10:45

Deltaplan voor Groningen:
<br>
- omvang van het getroffen gebied vast laten leggen, wanneer er vol doorgepompt zou worden.
<br>
- kranen vol open, de helft van de opbrengst moet naar het getroffen gebied en 10 km daarbuiten. Andere helft in een fonds voor NL zoals in Noorwegen.
<br>
- binnen dat benoemde gebied heeft iedereen de keuze zijn huis tegen WOZ waarde te verkopen. WOZ waarde wordt ieder jaar met 5% verlaagd. te betalen uit die 50%. Blijft er over, te besteden in het grotere gebied aan leefbaarheid.
<br>
- buiten het getroffen gebied is ruimte zat (blijft groningen), dus mensen hoeven niet heel ver te verhuizen, en huizen zijn daar niet duur zoals bekend.

Nuchternederland | 17-01-18 | 10:39

Groningers. Het zijn de Limburgers van het Noorden.

Mr_Pikibelly | 17-01-18 | 10:39

Links Kamp, Rechts Wiebes. De fotograaf op rechts had een visuele beperking?

kaasfondue | 17-01-18 | 10:39

Geef ze groot gelijk. Heb zelf infraroodverwarming, maar een kleine investering

Bokito ergo sum | 17-01-18 | 10:39

Je suis Grunneger!

drs. maddin | 17-01-18 | 10:38

Schade moet veel beter geregeld worden, huizen versterkt, want er zijn natuurlijk veel 'krotten' gebouwd. Snap niet dat dit nog steeds in het slop zit.

Verder moeten ze een beetje dimmen want volkomen doorgeslagen, net zo gek als de SJW's een kleine groep schreeuwers die alle aandacht krijgt.

Het zijn allemaal flut aarbevinkjes en die gaan nog tientallen jaren door ook al stop je nu dus kan je net zo goed doorgaan. Eerste geregistreerde beving 1991, na dertig jaar winning, dus het stopt écht niet binnen een paar jaar.

Zwizalletju | 17-01-18 | 10:38

voor corrupt weggewaaid sh*thole St Maarten was er wél meteen geld,550 miljoen euro om precies te zijn,dat leest de groninger die al jaren verdwaasd met de ziel onder de arm loopt en denkt.....

sjarrel195 | 17-01-18 | 10:38 | 2

Hier had ik even niet bij stil gestaan. Maar je hebt zeker een punt. Weg met ons... Dat zien we al jaren.

Mr_Pikibelly | 17-01-18 | 10:41

Je hebt gelijk. Als je erover nadenkt is het eigenlijk te gek voor woorden.

osolemio | 17-01-18 | 11:00

Oh ja en dan nog even dit. Wat mij wel mateloos irriteert aan de meerderheid van de Groningers - dus niet allen - dat als ik zo die publieke tribune bekijk, zitten er veel van die zuinige, zure, politiek rood gekleurde en gefrustreerde mensen op. Partij van de Arbeid, Groen (S)Links, SP, '66, allen in groten getale aanwezig. Hun ideologie ten aanzien van het(S)Linkse denken is zo groot dat zij er niet eens vooruit durven te komen dat het juist hun partijen zijn geweest die voor een belangrijk deel voor deze ellende hebben gezorgd. Thierry Baudet, heeft een prima verhaal en zet zich echt in voor deze mensen, maar hey, het is Thierry, en past niet in hun dogmatische rode, linkse denkpatroon en dus zuur blijven kijken als hij spreekt. .

De Evangelist | 17-01-18 | 10:37

Russisch gas kost de staat 1 cent per kuub. Beetje afwaarderen met stikstof en voor nog geen miljard per jaar zit heel Nederland tropisch warm het jaar rond

jack and friends | 17-01-18 | 10:36 | 2

Ja, maar de Russen.../cynisme

Bijtendehond | 17-01-18 | 10:43

Hebben wij trouwen ook niet de gasrekening van Oekraïne betaald, toen de Russen de kraan dichtdraaiden?

Bijtendehond | 17-01-18 | 10:44

Slochteren dicht. Voor de bühne op dit moment om de trillende Groningers iets van een overwinning te gunnen.
Het gas komt dan wel uit de winning offshore met een positief voor de schatkist want ook die baten vloeien erin of door de pijpleiding vanuit Noorwegen of Rusland. Die pijpleidingen liggen er al. In het laatste geval geen baten maar kosten.
Jaaaaren geleden heeft met een diepteboring gedaan in de buurt van Delfzijl, een boring tot 6,5 kilometer diepte. De depletieberekeningen van de NAM (theorie) kwamen destijds niet overeen met de gasproductie (praktijk) en men wilde weten of de Slochteren bel wellicht werd aangevuld door een andere gasbel in het Carboon onder de Slochteren bel.
Die andere gasbel is er waarschijnlijk en als de storm over de bevingen weer geluwd is en de BV Nederland heeft een nog groter gebrek aan knaken dan wordt er weer geboord, in de hoop dat men Slochteren II in productie kan nemen om zo de verzorgingsstaat op peil te kunnen houden. Jammer voor de Groningers die aan de oppervlakte wonen maar hun lot zal ondergeschikt worden gemaakt aan de schatkist.

JanvandeBiertent | 17-01-18 | 10:34 | 1

Buma valt Rutte af over zijn Buitenhof 'formatievertraging', lijkt me einde kabinet!

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:33 | 1

Mooi!!

Lupuslupus | 17-01-18 | 10:43

'Zullen we eerst even de onderzoeksresultaten afwachten?'

Doublespeak voor: fok jullie.

Voorjaarsmoe | 17-01-18 | 10:32

Andere minister, zelfde volle tribune, zelfde lege Kamer...

Stijlicoon | 17-01-18 | 10:31

Eens kijken hoelang het duurt voordat er muren, camera's, NAVO prikkeldraad en bewaking om gasinstallaties komen. Die periode verrekenen we dan met de tijd dat mensen in een kapot huis zitten, en daar komt dan de H-index uit. (De Hollander-index)

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:31 | 2

Of KW-index (Kamp-Wiebes)

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:31
-weggejorist-
NLmomus | 17-01-18 | 10:39

... maar dat Filmjpe! Nou hebben ze een keer geen vertikaalsyndroom, wordt het op z'n kant getoond!

Hufterst | 17-01-18 | 10:29

Aartsleugenaar Rutte heeft in het nieuwe jaar alweer drie grove leugens mbt Groningen gepleegd, hij schenkt 1.4 miljard aan dividendbelasting en de NAM mag de uitgekeerde schade van 430 miljoen aftrekken van de winstbelasting het rijk dus wij als belastingbetalers hebben al 770 miljoen betaald aan de gedupeerden de zaak stinkt naar gas. De kwiebes Wiebes liet Amsterdam achter in een financiële chaos evenzo als de puinhoop bij de belastingdienst. Bij de NAM lachen zij zich rot over de bewindslieden van de VVD onder Rutte die de kwestie nu 8 jaar laten zoals het is.

Goedverdoemme | 17-01-18 | 10:29

Het mooie is dat ik geen gas heb, dus gewoon allemaal ongezien de typhus.
Groningen af steken en de Waddenzee in duwen..

Gokmaar | 17-01-18 | 10:28 | 3

Lege grond waar gas was vullen met water. Drijven ze vanzelf weg.

Masteryu | 17-01-18 | 10:34

Nu Groningers toch al boos zijn kunnen we net zo goed kernafval kopen en daar in de grond stoppen. Acte 2 in plan naai de Groningers en verdien er geld aan.

Masteryu | 17-01-18 | 10:36

Groningers lijken wel de nieuwe joden hierzo.

VeelTeSteil | 17-01-18 | 10:39

.. volgens projecties van Gutmenschen zou het aardgas nu toch ongeveer op zijn en het rendement van de multiKulturele samenleving nieuwe welvaart & warmte opleveren.
Wat kan er nog mis gaan door de gaskraan dicht te draaien in den winter?

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 10:28 | 2

Jij denkt echt dat jij nog gas krijgt uit Groningen ?? Echt waar ?

Gokmaar | 17-01-18 | 10:30

lezon gok

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 10:34

Wiebes als minister ... ik dacht dat we met Sjennien op defensie het dieptepunt wel hadden bereikt.

James Lastig | 17-01-18 | 10:26 | 2

Daarom kunnen wij ons afvragen: wat weet Wiebes over Rutte dat onder de pet moet worden gehouden?

Graaisnaaiert | 17-01-18 | 11:11

Tja, zo kun je ook Demmink wel weer oprakelen.
Allemaal dezelfde gore smerige kliek.

watmagjenogwel | 17-01-18 | 13:46

Boycot Shell en Exxon/Mobil om maar eens wat terug te doen.

Memek | 17-01-18 | 10:26 | 3

Nah, die bedrijven hebben hun losgeld aan collega-multinational Greenpeace betaald, dus een boycot staat nog even niet in de boeken.

Jan Passant mk2 | 17-01-18 | 10:34

Juistum. Heb nog nooit van mijn leven bij Shell getankt of bij een Shell-pomp een broodje ofzo gehaald. Principekwestie.

Voorjaarsmoe | 17-01-18 | 10:37

@voorjaarsmoe, hier nog een.
Heb mijn vrouw zelfs heel boos gekregen in Luxumburg, op terugreis van vakantie.
Tank nagenoeg leeg, maar doorrijden bij de Shell pomp.
Heb het gehaald, de ramp was niet te overzien geweest bij voortijdig lege tank, maar ja nu toch uit elkaar, dus wat.......
En verblijf voor langere tijd in het buitenland, waar ze ook Shell stations hebben.
Maar NEEN, daar breng ik m'n geld niet heen.
Maar wees je er van bewust, vele kleine tankstations betrekken hun brandstof van.... jawel...

watmagjenogwel | 17-01-18 | 13:44

Ik verwacht hetvolgende, de reparaties/herbouw/nieuwbouw worden gekoppeld aan toekomstige opbrengsten. Deze gaan omlaag waardoor de Groninger een belangrijk deel zelf moet ophoesten.

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:26

The Dutch disease. Je weet dat je het hebt verkloot wanneer jouw falen een economische term is geworden.

Mahatma | 17-01-18 | 10:25

Gaat het de Groningers nu om het repareren van scheuren in hun huizen of om smartengeld? Soms begrijp ik het niet meer.
Indien het alleen schade is aan huizen moet dat toch simpel vast te stellen zijn en uitbetaald worden? Er worden dagelijks duizenden auto's getaxeerd bij schade en vlot uitbetaald. Waar ligt nu feitelijk het probleem?

070 | 17-01-18 | 10:24 | 3

Men wil niet betalen en gebruikt alle mogelijkheden om dat uit te stellen. Men negeert rechterlijke bevelen, zegt dingen als 'een schuur is geen woning, dat betalen we niet' men intimideert en blijft suggereren dat er andere oorzaken kunnen zijn voor beschadigde huizen. Huizen zakken zodanig in waarde (ook nog krimpgebied) dat eigenaren meer kosten dan baten hebben. Deze gaan dan failliet of door zodat dat weer een paar extra schuldeisers oplevert. Overigens, verzekeringsmaatschappijen doen ook wat ze kunnen om te traineren.

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:37

(door = dood) verder is er iets in de regio gedaagd dat Groningen zelf wel heel erg weinig (ondertallig) meeprofiteert van de opbrengsten en wil men ook meer investeringen in de regio voor werk en leefbaarheid.

Einde van de Domheid | 17-01-18 | 10:39

Het probleem ligt bij dat er niet uitbetaald wordt. Wat Einde van de Domheid zegt: traineren, smoesjes verzinnen, enz. Maar niet uitbetalen. Terwijl dat makkelijk moet kunnen van de winsten die gemaakt worden.

TheEgg | 17-01-18 | 11:01

Het grappige is dan wel weer dat de Groningers en de rest van Nederland bij het volledig dichtgaan van de gaskraan, de gepeperde rekening via aller belastingtechnische heffingen weer op hun bordje krijgen. Betalen voor extra aansluitkosten elektriciteit, andere energiebronnen kosten veel geld, milieuheffingen gaan fors omhoog. Kortom in dit gave land wordt de belastingdruk zo hoog dat driekwart Nederland, letterlijk in de kou komt te staan, maar who cares.. Het andere kwart, bestaande uit de elite, grachtengordels Groen (S)Links en allen op een makkelijke manier veel geldverdienende en oordelend over het volk - zij moeten niet zo zeuren - vinden het prima. Want hey, het milieu he. Globalwarming. Zij betalend lachend alle verhogingen en stappen ongeveer 6 keer per jaar in het vliegtuig naar exotische oorden. De mensen achterlatend die het moeten doen met een prepaidmeter om hun energie te betalen. Ja mensen we leven toch maar mooi in een GAAF LAND.

De Evangelist | 17-01-18 | 10:23 | 3
-weggejorist-
NLmomus | 17-01-18 | 10:42

De Evangelist | 17-01-18 | 10:23 |
Spijker op zijn kop!

vluchtelingallergie | 17-01-18 | 10:54

En cremeren moet voortaan met goedgekeurd hout. Of we stoppen al die stoffelijke overschotten in de lege gasbel.

Synecdoche | 17-01-18 | 20:35

Ik woon in slochteren waar destijds voor het eerst gas is gevonden maar ik heb maar een keer een aardbeving gevoeld. Vervolgens hoor ik dat de buurvrouw half overspannen op de bank ligt.

Zulke aardbevingen zegt volgens mij heel wat over de psychologie van mensen.

Sceptische_autist | 17-01-18 | 10:22 | 4

Ik hoor het niet, ik zie het niet, dus het is er niet. Zeiden ze over Tjernobyl ook, trouwens.

Voorjaarsmoe | 17-01-18 | 10:39
-weggejorist-
NLmomus | 17-01-18 | 10:44

Tja, in het oog van een orkaan is het ook windstil. Maar als je niet gelooft dat de schade gigantisch is, heb je wel onder een steen geleefd. Het internet staat vol met foto's van gestutte woningen met meterslange scheuren in de muren.

quigg | 17-01-18 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ze schijten op de groningers duidelijkl

rein9576 | 17-01-18 | 10:22

En uiteindelijk is het natuurlijk veel goedkoper om het gas gewoon te laten stromen, en de Groningers _fatsoenlijk_ schadeloos te stellen. Want dat laatste moet je natuurlijk toch doen.
Maar ja, Groningers hebben geen kleurtje, slaan geen omaatjes in elkaar of reizen af naar Syrië om daar de lokale bevolking uit te moorden. Dus dan ga je er natuurlijk ook geen geld aan uitgeven.

Wel jammer als ze aanslagen gaan plegen op de gasinstallatie. Ze kunnen beter een fifth of November kunnen doen.

TheEgg | 17-01-18 | 10:22 | 2

Exact. Schadeloos stellen en die gaskraan vol open.

Pizdo_Materno | 17-01-18 | 10:24

Hear hear!

Lupuslupus | 17-01-18 | 10:35

Begint de opstand in het Noorden?
Friesland met de Anti Pieten blokkade, Groningen met de gasboringen en bijkomende shit.
Waardeloos dat men zaken welke in hun voordeel uitpakken (nieuwe belastingen, anti referenda wetten, afschaffing wet Hillenn) er even zo doorheen jast, maar echte issues schuiven we op de lange baan.
Er lijkt mij geen enkel beletsel (behalve eigen gewin) om dit niet meteen op te lossen en deze mensen schadeloos te stellen.

Super Grover | 17-01-18 | 10:21 | 1

De opstand begint niet in het noorden want lang daarvoor krijg je al de wijkagent aan de deur. Biergooien naar de NAM is al verboden laat staan opstand.

drs kwenie | 17-01-18 | 12:54

En dan te bedenken dat de opbrengsten van de gaswinning - 500 miljard euro - zo fantastisch zijn besteed.

Twee miljoen handophouders in een uitkeringssituatie, een betuwelijn die pas over tien jaar op het Duitse net wordt aangesloten, een HSL waar geen hogesnelheidstrein rijdt. Een aardige samenvatting.

Maar we hebben gelukkig nog wel de foto’ s.

Glasgow Argus | 17-01-18 | 10:20 | 4

In grote lijnen met je eens, maar "een HSL waar geen hogesnelheidstrein rijdt" is bollocks, de Thalys rijdt elk uur en rijdt tussen Schiphol en Antwerpen gewoon 300km/u. Moet alleen tussendoor even stoppen in Rotterdam.

Kees Maf | 17-01-18 | 10:29

Kees Maf,
Nou, dat klinkt als een mooie investering. 5 miljard voor een stuk spoor waar en kee per uur een franse trein overheen rijdt.

Glasgow Argus | 17-01-18 | 10:33

@Galsgow . En dan heb je geeneens aansluiting met de superhoge snelheidstrein naar het Zuiden,
Moet je midden in de stad overstappen bij een ander station, dan loop je daar met je koffers, want taxis daar is urenlang wachten en dan urenlang in de taxi zitten wegens dat de stad propvol met autos zit.

gato | 17-01-18 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Nou zit ik in deze discussie al lange tijd met een vraag. Reken er op dat wij pak hem beet over 20 jaar helemaal van het gas zijn. Het dan nog resterende gas is dan niets meer waard. Iedereen gaat uit van minder gas. Maar zou het niet beter zijn al het gas zo spoedig mogelijk uit de grond te halen, laten we zeggen in een jaar of vijf. Niet minderen maar de kraan juist helemaal open. We hebben dan over vijf jaar tientallen miljarden (als het niet veel meer is) waarmee met "gemak" alle schade kan worden gerepareerd. Ik geloof er eigenlijk weinig van dat Groningen "instort" als dit scenario wordt verwezenlijkt. Iemand die hier iets van vindt?

bixiers | 17-01-18 | 10:20 | 4

Er zijn al prognoses gemaakt van het aantal dodelijke slachtoffers die zullen vallen mocht de gaskraan wagenwijd open staan. Dat zullen er meer dan 140 zijn en de volkswoede zal enorm zijn. Willen we dat op ons geweten hebben.

Sceptische_autist | 17-01-18 | 10:28

Nee ik wil die doden niet op mijn geweten hebben. Gewoon STOPPEN met die boringen. Elke dag die verder geboord wordt zal de aardbevingen die komen alleen maar heviger laten worden!!

Lupuslupus | 17-01-18 | 10:38

Sceptische_autist | 17-01-18 | 10:28

Nederlanders en volkswoede?
Laat me niet lachen #sheeple

Bijtendehond | 17-01-18 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Onze nieuwe buren zitten er warmpjes bij, dankzij het Groningse gas. Maar nu is het op. Wij naar de warme woestijn?

Normpje | 17-01-18 | 10:19

Tjerrie wordt volledig gegeneerd door de "correcte media". Trouwens daarnet bij Radio1 meldde een luisteraar dat deze objectieve radio1 presentatoren uitsluitend collectief aan het "hinniken" zijn. Geweldig. Zij zijn nu nog aan het janken over deze opmerking, want hebben het nog steeds over deze nare man.

Kamervraag | 17-01-18 | 10:19 | 2

Tsja, ze houden van hun bubbel. Vinden zichzelf heel goed, open en menselijk. Helaas voor hen, is dat gevoel puur gebaseerd op een paar euro. Niet door hun verdiensten of kwaliteit. EU mensjes, NOS adepten, allemaal hetzelfde, door ene paar euro en een schouderklopje van hun baasjes lopen ze heel gewillig mee met de powers that be. Niet snappende dat ze de usefull idiots zijn.

Mark_D_NL | 17-01-18 | 10:26

Tja, de hand die je voedt, is hier wel heel treffend in beeld gebracht.
Ze liggen bij die staatsomroep toch allemaal uit de staats trog te vreten. ala varkens.
Wat verwacht je nou eigenlijk.

watmagjenogwel | 17-01-18 | 12:55

Zelf vind ik het malieveld altijd een mooie plek voor een guillotine, maar in Groningen hebben ze vast ook wel een geschikt veldje over.

Pikkebaas | 17-01-18 | 10:18

Hophophop snel de Limburgse mijnen weer open, zou Jos van R. de aandelen al over hebben genomen ?

Vesta | 17-01-18 | 10:17

Schade Protocol ligt klaar?!?

Staatstoezicht op de Mijnen verwacht 118 doden. Bedoelen ze dat de graven gedolven zijn, de plechtigheid georganiseerd, de rouwkaarten verstuurt?!?

Achteraf een beetje de schade betalen is een fooi. Ziekenhuizen, scholen en huizen moeten geschikt worden gemaakt voor aardbevingen. Zodat Groningers zonder angst en gevaar kunnen wonen.

Je gaat toch bij een brandgevaarlijk huis toch niet iedere week opnieuw witten?!? Je gaat toch eerst brandscheidingen aanbrengen, een brandweer oprichten, brandmelders ophangen?

Ja er moet in Groningen betaald en gedweild worden, maar niet met de kraan open. En dan bedoel ik niet de gaskraan, want zelfs zonder gasproductie zullen er nog veel bevingen komen. De bodem is leeg en zal instorten.

Ik bedoel dat bevingen niet meer mogen leiden tot noemenswaardige schade, omdat de panden ervoor geschikt zijn. Net zoals in ieder ander modern land in een aardbevingsgebied, net zoals Nederlandse panden tegen overstromingen, stormen en koud weer kunnen.

Wat er nu gebeurd is niet betalen, waardoor het hele dossier "fysiek beveiligen" zelfs door Groningers vergeten wordt.

Feynman | 17-01-18 | 10:17 | 3

Ik las ergens, maar misschien is het fakenews, dat er nog een gasbel onder de huidige gasbel zit die veel groter is? Jij weet dat wel beste Feynman. Is dat zo?

Mark_D_NL | 17-01-18 | 10:19

Mark, zie mijn tegeltje van 10.34

JanvandeBiertent | 17-01-18 | 10:40

Verdeel en heers in optima forma. Het naar boven bubbelen van de nu nog incidentele volkswoede in (Noord) NL is op hun beurt misschien een grotere bedreiging voor Den Haag dan tot nu toe werd aangenomen. Het kan snel gaan.

ruisvoorn | 17-01-18 | 10:41

En die Groningers hebben gelijk, ze kunnen gewoon zelf die kraan dichtdraaien...

Maar daarmee zijn echt de aardschokken niet weg, dat blijft nog wel een flinke tijd doorgaan..

Flipus | 17-01-18 | 10:16

Lynchen wordt weer helemaal de bom!

Mark_D_NL | 17-01-18 | 10:16
-weggejorist-
keestelpro | 17-01-18 | 10:14 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zet de gaskachel nog even een standje hoger.

Cuban8 | 17-01-18 | 10:13

Tja. die Kwiebus had de problemen bij de belastingdienst ook zo snel opgelost...
Kan niet anders dan goed komen.

Petrus Poortwachter | 17-01-18 | 10:11 | 1

Ja, en voordat hij bij de belastingdienst zat had hij er toch ook al een pleuriszooi van gemaakt in A'dam.
En zo iemand wordt dan keer op keer aangesteld als minister.
Neen dat verzin je niet, dat is opzet.
Lees het relaas over deze kwiebes nog maar eens op Wikipedia.

watmagjenogwel | 17-01-18 | 12:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken