Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ex-NPO'er Tom Staal schrijft brief aan minister Slob over NPO: 'TV is voor bejaarden'

ach fuck it altijd die foto met die piano doen

In onze mailbox. Een zekere ex-NPO'er, u en ons welbekend wegens diverse filmpjes, schrijft wat hij er allemaal van vindt. Lezen.

TV is voor bejaarden

Het is namelijk niet zo dat ik helemaal van de NPO af wil, althans nu niet, in de toekomst wel. Het is ook niet zo dat ik vind dat de NPO geen goede programma's maakt. Integendeel, er zitten werkelijk pareltjes tussen. Maar man, het mag wat kosten zeg. Ik heb er zelf een tijdje rondgelopen en ik moet u zeggen: het ging me zelden financieel beter voor de wind dan tijdens mijn tijd bij de NPO. Vooral het declareren was elke keer weer een feest. We declareerden nog net geen hele vliegtuigen, maar een etentje bij Nino in Rome was geen enkel probleem. Aanradertje trouwens dat Nino, neem de biefstuk!

Goede tv maken, mag best wat kosten en wat goede tv is, ga ik hier niet bepalen. Is ook niet aan mij en de mensen die het maken verdienen veel lof. Alleen: iedereen wil meer geld voor die tv en dat is helemaal niet nodig. Sterker nog, met minder geld kunt u hetzelfde, zo niet veel meer, bereiken. De oplossing is vrij simpel. U moet hiervoor het volgende beseffen: tv voor bejaarden. Ik zeg het wat gechargeerd, maar ik ga het uitleggen. We hebben nogal wat ouderen in dit land en in mijn plan houd ik daar rekening mee.

Het probleem is het derde net. Nederland 3, of NPO 3 zoals het tegenwoordig heet. Een werkelijk onzinnige naamswijziging die naar ik geloof voornamelijk websitebouwers, drukkers en huisstijlontwerpers zo'n dikke 2 ton heeft opgeleverd. NPO3 dus. Dat is een jongerenzender, maar daar kijkt dus niemand meer naar. En nu ga ik u iets vertellen wat eigenlijk heel Nederland al weet en u weet het ook. De jeugd kijkt geen tv meer, die kijken op internet, vaak nog steeds lineair, maar ook wanneer iemand dat zelf wil. Ook de NPO3-programma's worden vaak beter bekeken of teruggekeken op internet, dan op tijd van uitzending. 

Ik noem een paar internetdingetjes op: Powned die op Facebook met bijvoorbeeld een realityserie over No Surrender elke week een miljoen kijkers aan zich weet te binden. Dumpertreeten tikt op hun eigen site en op youtube met regelmaat de miljoen aan. Enzo Knol is zo populair op het wereldwijde web dat ie onlangs een villa kocht en betaalde door een aantal koffers te openen en daar pakjes met 500-euro-biljetten uit toverde. Dit zijn kijkcijfers waar ze bij NPO3 niets eens van durven te dromen. De paar programma's die wel weten te scoren op NPO3 zijn eigenlijk niet specifieke jongerenprogramma's. Keuringsdienst van Waarden en Penoza zijn twee succesnummers op NPO3 en voorbeelden die hun weg ook wel op NPO1 of NPO2 weten te vinden. We kunnen dus vaststellen dat we voor de jeugd geen tv-zender in leven hoeven te houden. Ze vragen er niet om, ze kijken er niet naar en weten vaak zelfs het bestaan er niet van. Dus waarom zouden we het geven?

Kijken we naar NPO1 en NPO2 dan zien we daar veel hogere kijkcijfers. Grootste succesnummer is Jan Slagter met Omroep Max. Niet voor niks een omroep die zich richt op ouderen. Een immense doelgroep die nog wel elke dag langs 80 zenders zapt en er komen er elke dag meer bij. Van die ouderen. Vergrijzing noemen we dat en daar spelen Slagter en zijn Maxjes slim op in. Voorbeeldje: het Bloemencorso. Dat werd in uw tijd jaarlijks uitgezonden, maar werd op een gegeven moment te saai bevonden en weg was het. Wat doet Omroep Max? Ze brengen het 25 jaar terug en houden het heel simpel. Ze registreren het net als 25 jaar geleden en met commentaar van Joop van Zijl, inderdaad net als toen. Eclatant succes.

Vrij simpel gezegd kunnen we stellen dat de ouderen in ons land nog graag TV kijken en de jeugd zich afvraagt waarom. Ouderen weten de weg naar het internet wel te vinden, daar niet van. Neem mijn 72-jarige vader. Die doet zijn bankzaken, stuurt eens een email en boekt zijn vliegticket op het net, maar als ik een filmpje gemaakt heb dan moet ik een mail sturen en erbij schrijven dat hij op dat blauwe linkje moet klikken en dan op die grote driehoek die verschijnt, net zo'n driehoek als vroeger op de video-recorder. Uit zichzelf zal hij niet naar Youtube gaan om mijn werk te bekijken. En velen met hem niet en zullen het hun laatste jaren ook niet gaan doen.

We hebben nu vastgesteld dat jongeren geen tv meer kijken en ouderen juist wel. Wat is dan nog het nut van een NPO3? Stop daar gewoon mee en u houdt miljoenen over. 'Ja maar we moeten de jongeren toch ook bedienen?', hoor ik u denken. Correct dat moeten we ook. Dat kan ook, want dat is het mooie van het internet. De productiekosten liggen daar zoveel lager en ik wil u die verschillen graag eens uitleggen, maar ik ga ze hier niet specifiek noemen. Voor je het weet. leest de concurrentie mee.  Het is vaak een fractie van wat een tv-item of programma kost. 

Ik kan u wel een voorbeeldje geven van overbodige kosten bij een live-productie op TV. De 'Teller'. Er zal vast een vakterm voor zijn, maar ik heb geen idee. Ik noem hem of haar de Teller. Dit is een jongen of dame die over het algemeen niet veel kan, maar wel Job Gosschalk heeft gepijpt dan wel een bovennatuurlijke interesse in Suske en Wiske heeft. De functie van een Teller is dat ie met een stopwatch de tijd bijhoudt van de interviews in een talkshow. U denkt wellicht: 'Waarom doet de regisseur dat niet, of de opnameleider?', en dat is een bijzonder valide vraag. Ik heb het antwoord ook niet. Ik weet wel dat ze vaak ca. 400 euro per dag vangen en dat ze altijd uren van tevoren al aanwezig zijn. Enfin, dat zul je op het internet niet snel tegenkomen. 

Dat is namelijk nog zo'n mooi iets van dat gekke internet, er zijn veel minder regels. Duurt iets langer dan gepland en is het leuk, dan ga je gewoon nog even door. Er is geen reclameblok dat moet beginnen en de koffertjes van Linda staan ook niet te wachten. Ook de kosten van de techniek zijn beduidend lager. Zelfs als je live wil, zijn er legio mogelijkheden. Nu tracht de NPO met man en macht zich online te profileren, maar ze loopt nogal achter. Daarnaast is het lastig uit te leggen aan mensen dat als iets van belastinggeld is betaald, al lang en breed op tv is geweest, met reclame voor en na het programma, je voor een 6 minuten durend item over de Utrechtse wijk Overvecht van EenVandaag op Uitzending Gemist twee keer 30 seconden reclame door je strot geduwd krijgt.

Komt er te weinig ruimte voor alle programma's met maar twee publieke netten? Welnee. NPO1 en 2 is overdag vooral herhaling op herhaling. De hele dag door wordt er nieuws uitgezonden. Elk uur een nieuw bulletin. Laat dat nieuw maar weg, want eigenlijk wordt elk uur precies hetzelfde opgenomen en uitgezonden. Mocht u toch meer ruimte willen maken dan zou u nog eens kritisch naar het doel van een aantal programma's kunnen kijken. Hoewel ik 1 tegen 100 een fijne quiz vind, het is en blijft ordinaire reclame voor de Postcode Loterij en eerlijk gezegd wordt dat niet eens onder stoelen of banken geschoven. Caroline Tensen noemt het een educatief programma en dat zou ik ook doen als ik haar salaris had. We dwalen af. Ruimte genoeg dus.

Ik begrijp heus wel dat we niet in een keer de NPO kunnen afschaffen, maar de optelsom lijkt me bijzonder simpel en op zijn minst het onderzoeken waard. Schaf NPO3 af en gebruik een gedeelte van dat geld om online de jeugd te bereiken. Groei mee met het publiek, maar bedien nu nog de vele ouderen die vooral via tv bereiken zijn. Zo kunnen er nog steeds goede programma's gemaakt worden, voor alle doelgroepen en u heeft uw gewenste bezuinigingen binnen. Kijken we over tien jaar hoe het er dan voorstaat met het kijkgedrag van de burger.

Reaguursels

Inloggen

NPO3 is een werkgelegenheidsproject gelardeerd met enkele succesvolle programma's om te kunnen aantonen dat NPO3 ook best wel bekeken wordt. Voor de belastingbetaler is het lood om oud ijzer. Een NPO3 televisiester zonder werk krijgt ook gewoon een uitkering wanneer er geen werk is. Qua bestuur en management van de NPO werkt het zoals overal: een grotere organisatie biedt meer mogelijkheden om een klauw door het budget te halen.

r@face | 29-11-17 | 10:51

dat geleuter over afschaffing van de NPo en vooral npo3 is gewoon door de commerciëlen ,die van geld leven wat bedrijven aan reclame uitgeven,die trekken het wel af van de verplichte afdracht aan de belastingdienst.Dus Nl volk kan dat gemiste geld dus aanvullen,en dat is flink meer dan de verplichte ingehouden npo bijdrage. anders waren e niet voortdurend aan het npo bashen, en de BBC als voorbeeld laat je nakijken, die hebben tal van zenders voor de regio tientallen en wereld zenders ,scan maar eens op een satelliet 28 ,2 oost en ook nog vele fta voor engels gebied honderden.Maar hier(NL) moet je nog een smartcard voor de npo en commercielen een abonnement.+ dus kabel /sat/ iptv provider betalen, voor hun die zogenaamd van de reclame inkomsten leven .plus ontvangsapparatuur ook .laat je nakijken NPO duur is onzin ,kijk bij digitenne is de npo fta en dat hoort de publieke tv bij alle providers te zijn.of wil men alleen grote merken die reclametijd kopen en daarmee de toon zetten,wat goed is of slecht

pedro300 | 29-11-17 | 09:19

Laten we het eens hebben over IP met zijn IndianeKop, de Autoriteit Consument & Markt en kartel vorming.
Alle reclame op Nederlandse netten wordt door die club geregeld en ik heb de ACM daar nooit over gehoord. Resultaat is dat alle kanaaltjes hun geld wel binnen krijgen en dat ze geen concurrentie hoeven te verwacht. Op alle kanalen kickt de reclame te gelijke tijd in. Dit zelfs op de extra bestelde kanalen zo als NG en het Discovery syndikaat (allen krijg je daar dan een zoveelste herhaling van een aankondiging.
Dit alles maakt ze allemaal lui als een dood varken.
De programma zijn standaard formaat , altijd de zelfde koppen;
De NOS klopt alleen nog persberichten over.
Is het je weleens opgevallen hoe RTL en de NOS altijd de zelfde non-nieuws items hebben ?

Nee, die kwel buis programmering heeft al jaren afgedaan.

En verder ? Tom staal is nog een beetje nat achter z'n oren,
De linkse goed jeugd is dol op de NOS, zit al om 7 uur met de broek op de knieën op van Nieuwkerk te wachten om te horen wat ze ervan moeten denken volgens de "Opinie makers" (wat een zelf vergenoegzame kut titel) .

Ik heb een "Spam & Links" filter gemaakt voor mijn kabel;
en toen kwam er niet meer uit.

NatNiks | 29-11-17 | 02:16

Teruggaan naar twee netten, vooral gericht op nieuws, actualiteiten, infotainment en zelfs de alhier bitter gehate DWDD en Pauw. Verder aandacht voor cultuur (op SBSRTLetc. kun je dat wel vergeten) en Nederlandse dramaseries (en kappen met politieseries, die zijn er genoeg en beter op Netflix).

Donkersloot | 28-11-17 | 23:28
-weggejorist-
His Lordship | 28-11-17 | 22:13

De NPO is goed voor mensen van de babyboomgeneratie en ouder, en dat is best wel een aanzienlijke groep: iedereen die voor 1955 is geboren. Verder zijn er in de digitale generatie (geb. na 1986) juist ook weer mensen die er bewust voor kiezen analoog te gaan. En dan heb je nog de groep HB'ers, ADHD'ers, ADD'ers, HSP'ers die baat hebben bij een analoge wereld; zij zijn een subdoelgroep van Omroep Max (waar deze omroep zich - uiteraard - niet mee profileert). NPO heeft dus in zekere zin wel een bepaald bestaansrecht.

mozaard | 28-11-17 | 21:08 | 1

Het zal je verbazen hoeveel babyboomers er zijn die totaal geen behoefte aan de NPO hebben.

stofkam | 28-11-17 | 21:27

Toen TV nieuw was wist je wanneer Pipo kwam, en wachtte je daar op. Iets anders was er niet. Nu hoeft dat wachten niet meer, want Netflix, dus die TV aan de straat gezet. Een flinke monitor aan de afgeragde linux bak, en als oudere hoef je noooit meer NPO te kijken. Heerlijk.

stofkam | 28-11-17 | 20:43

Is dit een sollicitatie voor FvD? Goed stuk dat wel.

dubbelq | 28-11-17 | 20:40

Ik heb vroeger ook bij de NOB gewerkt en het viel me op dat er zo veel heaumeaus werkten. Wat moeten we nu met deze groep die straks op de straat zal staan? Actiegroep?

Rest In Privacy | 28-11-17 | 20:26 | 2

Die kunnen weer op bezoek bij Job Gosschalk.

Basil Fawlty | 28-11-17 | 20:43
-weggejorist-
pulp_fiction | 28-11-17 | 23:17

Begin maar met het afschaffen van npo3 dat is een stap in de goede richting. 1 publieke zender is ook wel genoeg de knol

du Roi Soleil | 28-11-17 | 20:11

D'r is geen land ter wereld dat zo'n belachelijk achterhaald analoog verzuild systeem heeft als Nederland. Wordt eens tijd om daar de bezem door te halen.

Basil Fawlty | 28-11-17 | 20:08

Ik vrees dat Staal de propaganda- en indoctrinatiefunctie van de STAATS TV enigzins onderschat. Hoe meer netten, zendtijd en internet outlets om met name de nog kneedbare jeugd hun sprookjes in het pannetje te gieten, des te beter. Dat weten de partijen die voor de buhne het hardst roepen om bezuinigingen ook dus NPO3 eruit gaat niet gebeuren. Daarbij, wat zou er voor in de plaats moeten komen, nog meer controlled opposition van Bertelsmann 3?

HdJ | 28-11-17 | 19:45

Er wordt vaak gesteld dat iedereen < 30 geen treurbuis meer kijkt. Maar geloof mij, velen < 45 zetten geen tv meer aan. Of het moet voor sport, journaal, boer zoekt hoer, keuringsdienst van waarden, Lubeck, Flauw of Boulevard zijn. Maar nee ook daar stemmen velen niet meer op af.

Het kijkvee zit 'em vooral in > 50. Die nog gewend zijn om te horen dat de kartelpartijen het beste met hun voor hebben en hun verzorgen totdat ze de houten jas aantrekken. Beiden niet waar natuurlijk maar 50+ heeft lang slechts de treurbuis (12 zenders max), radio en een paar kranten/weekbladen gehad om zich te informeren. Decennia propaganda gaat ze niet in de kouwe kleren zitten.

De kartelpartijen maken zich terecht ongerust en boos over dat iedereen < 30 dikke schijt heeft en onder < 45 er nauwelijks animo is voor de bagger die ze spuien.

Graaf_van_Hogendorp | 28-11-17 | 19:37 | 2

Nou wil ik als notoire oude media hater dan toch een potje breken voor de KvW, en mss nog een Radar en een Kassa. 3 programma's die doen wat de overheid eigenlijk zelf had moeten doen, maar dat liever uitbesteed aan een geldverslindende moloch. Postbus 51 was goedkoper, en dat kan tegenwoordig gewoon online.

Acar_ketimun | 28-11-17 | 20:55

Ach ,deze 50+ kijkt alleen F1 op tv en rest op inet, zelfs geen playstation op de tv,aangezien ik een dikke game-pc heb. fck jou,met je 50+

blank-dus-racist | 28-11-17 | 21:58

Grappig dat Mevrouw Rijxman met droge ogen beweert dat bezuinigen niet meer kan. Ik loop er namelijk wel eens rond... Het pand waar de AvroTros in huist, in Hilversum bijvoorbeeld.... Het lijkt meer op een sanatorium in de bossen, waar een paar honderd man verpleegd kunnen worden. Waarom daar? Televisie kun je ook maken op een bedrijfsterrein. Wat is het doel van een publieke omroep? Zo objectief mogelijk nieuws tonen (ahum) Eventueel: reportages die verdieping van processen in onze maatschappij laten zien. (ahum) En je zou er over kunnen praten of live registratie van grote evenementen daar niet ook thuis hoort. (een huwelijk van den koning, een politiek debat etc) Kun je de omroepen opdoeken. Overigens is dat al grotendeels aan de gang, aangezien de netmannagers veel machtiger zijn dan de omroepbazen.

Dr_Prepper | 28-11-17 | 19:17

Er kan wel wat bezuinigd worden. Radiozenders waar minder dan 100.000 mensen naar luisteren. Traagheid en overbodigheid in programma's. (Voorbeeld als keuringsdienst van w. of proefkonijnen over kip, pizza en taart van de ah praat, moeten die producten gekocht worden omdat de tv kijker niet weet wat dat is? Gaat het over een kameel? Dan word er voor 3 seconden een kameel de studio ingereden.
Ook al is de NPO een soort van p.c PvdA, zijn ze nog redelijk middle of the road waardoor er nog wel onderzoek word gedaan voor soms goede documentaires en leren mensen van links tot rechts nog wel wat. Op internet zit elke groep helemaal in z'n eigen bubble en gelijk, wat erg polariseerd. Pvvers, Denk stemmers, nazi's, hippies etc. krijgen helemáál geen andere kant meer te horen en spuwen steeds vrijer van feiten hun aggressie.

Rest In Privacy | 28-11-17 | 19:07 | 1

De NOS is ook een bubbel, het gaat om de variatie die je zelf ook al aangeeft. Daarom minder NOS dan kan het alleen maar beter worden. Er is dan immers ook ruimte voor een ander geluid.

Cobalt bomb | 28-11-17 | 19:55

Afschaffen dat hele NPO en die neurotische kippenkopinterviewer Staal erbij.
Heerlijk die VvMU.

Rest In Privacy | 28-11-17 | 19:02

Tom is een echte D66er in die zin dat hij denkt dat de hele wereld zoals hij is. Inderdaad kijken veel bejaarden nog TV maar ik weet van genoeg mensen 'uit het volk' dat ze na een dag werken op de bank ploffen en bij het zappen doorgaans bij Geer en Goor blijven hangen of iets dergelijks.

Sans Comique | 28-11-17 | 18:59 | 3

Dat is toch armoedig? En dan de volgende dag bij de koffie automaat inhoudsloze gesprekken over inhoudsloze programma's met inhoudsloze acteurs... eeh.. presentatoren.

Acar_ketimun | 28-11-17 | 19:25

Dat herken ik. De hele week hoor ik bij de lunch de verhalen van expeditie Robison voorbij komen. Zelf nog nooit gezien maar toch aan een tafel van 7 kijken er toch 5 naar die meuk.

dubbelq | 28-11-17 | 20:39

dubbelq | 28-11-17 | 20:39
Yup. En vervolgens kijken ze alsof je gek geworden bent als je niet weet over wat voor pulp het dit keer gaat. Kennelijk willen een hoop mensen leeg en goedkoop vermaak, in dat licht moet er niet te licht worden belicht dat TV troep is, het houdt kennelijk hele volksstammen na het werk dom en gezapig. Doet me altijd denken aan Bill Hicks: “Go back to bed, America. Your government has figured out how it all transpired. Go back to bed, America. Your government is in control again. Here. Here's American Gladiators. Watch this, shut up. Go back to bed, America. Here is American Gladiators. Here is 56 channels of it! Watch these pituitary retards bang their fucking skulls together and congratulate you on living in the land of freedom. Here you go, America! You are free to do what we tell you! You are free to do what we tell you!”

Acar_ketimun | 28-11-17 | 20:49

Snap ook niet dat NPO 3 er nog steeds is. 2 netten zijn echt wel genoeg voor een provincie van de EUnie/Brussel.

frisenfruitig | 28-11-17 | 18:48

Helemaal eens met Tom Staal. Goed gezond verstand stuk.

frisenfruitig | 28-11-17 | 18:46

Ach, als de NPO bobo's een beetje met beide benen op de grond stonden hadden zij al +/- 8 jaar geleden ook wel kunnen uitrekenen dat de TV op zijn retour is. Ik snap daadwerkelijk niet dat zo'n vreselijk figuur als Matthijs van Nieuwkerk zoveel zou moeten verdienen. Interviewen is een kunst, dat zeker, maar DWDD staat nou niet bepaald bekend om zijn goede interviews, het is 1 grote reclame-
en elkaar interessant houden -show. Of zo'n uitgerangeerde Paul de Leeuw, waarvan je alleen maar leest dat er weer een programma van hem flopt. Kap er dan mee. Maar nee, het zijn zogenaamde coryfeeën en die zijn van goud blijkbaar. Donder toch op. Overigens; Ik heb geen kabel aansluiting voor mijn tv. Ik heb geen ziggo abbo, of andere digitale kastjes om ouderwetse televee te kijken. Mijn scherm gebruik ik alleen als beeldscherm voor mijn computer. En als ik iets wil zien, dan zoek ik dat op wanneer het mij schikt.
Als een bedrijf niet mee gaat met zijn tijd gaat 'ie kapot.
Om over de (npo)radio maar te zwijgen, goede herder wat een meuk is dat zeg.
TLDR: Weg met NPO en al haar euro slurpende Coryfeeën

Madrox | 28-11-17 | 18:36

Het Kodak momentje voor de NPO komt steeds dichterbij. U weet wel die gasten die vonden dat zij de beste fotorolletjes ter wereld maakten en dat digitale fotografie voor losers was... Ik zie enige parellen hier. Alleen krijgt deze zieltogende instelling velen miljoenen aan belastinggeld per jaar om het moment van overlijden nog iets uit te stellen.

Mark zit te Dutten | 28-11-17 | 18:35 | 2

Parallellen, excuus.

Mark zit te Dutten | 28-11-17 | 18:40

Over kodakrolletjes, dat was ook zo. Tegenwoordig kan men ook niet meer fotograferen.

Cobalt bomb | 28-11-17 | 19:52

Ga ik niet lezen. Veel te lang. Heb nog meer te doen.

swassannuf | 28-11-17 | 18:35

BBC heeft het zelfde probleem met BBC3. Wordt op termijn allemaal online. Maar een NPO4 zoals de BBC4, zonder reclame, daar zou ik nog wel naar willen kijken. De ander NPO's kunnen me gestolen worden.

Rest In Privacy | 28-11-17 | 18:29 | 1

BBC III is al helemaal online. Alleen de kinderprogramma’s van CBBC worden nog via BBC3 doorgegeven, overdag en de vroege avond. BBC3 was een experiment om jongeren en jongvolwassenen aan de TV te binden, en dat werkte amper (hoewel sommige series en programma’s best goed waren); nu het volledig online is, schijnt het best redelijk te gaan.

Stormageddon | 29-11-17 | 01:27

Boer zoekt vrouw in het buitenland? Wat is dat voor onzin. En de beste zangers van Nederland hoeven toch miet opgenoment te worden op Ibiza, Dat kan toch ook gewoon in Hilversum. En waarom moet Ilse de Lange weer elke week een nieuwe gast over laten vliegen naar de USA?

Bena | 28-11-17 | 18:24 | 1

En Vergeet Verborgen verleden niet. De buitenlandse voorouder wordt er gewoon bij verzonnen om maar die buitenland reis er uit te halen. En dan nog Spoorloos, ik vertrek, BNN op reis, Expeditie Robinson, De Mol, ga zo maar door. Alles voor dat reisje naar het buitenland

batvoca2 | 28-11-17 | 22:59

Prima betoog. 2 kanalen is voldoende, het enkele goede NPO3 programma kan naar 1 of 2. herhaligen en bagger op NPO 1, 2 maken plaats voor de goede NPO3 programma's KvW, Penoza.
Dan blijft er erg veel geld over wat er toe leidt dat Matthijsjes middels ontwijk constructies weer meer poen gaan ontvangen, dat wel.

Alle jeugd programma's kunnen via internet evenals aantal NPO1, 2 programma's. Kan de NPO toe met 500miljoen per jaar.
Als je ziet wat een (prima) programma als de avondetappe al niet kost want TV tov uitzending via internet. Plus minder bemanning en kunnen de journalisten zoals destijds Jean Nelissen en Smeets des avonds corpulente diners blijven verschalken alsof dat niet minder kan.

Moneytron | 28-11-17 | 18:20

Neem zo'n partijcongres van FvD. Iedereen weet, dat ze zelf alles registreren in HD voor op YouTube. Eventuele NPO gasten (Dominique etc.) zijn welkom maar ze zijn en voelen zich vreemde eenden in de bijt. Vroeger bestond dat niet. Toen werden NPO hielen gelikt door politici en vice versa. Nu zie ik in de verwijde pupillen van de NPO bobo's (Dominique, Twan etc.) de doem van totaaloverbodigheid rondspoken. De revolutie komt naderbij! Gewogen, gewogen en te licht bevonden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-11-17 | 18:16

en dan die vreselijke NPO-Radio (het nieuws van één kanten) idem dito.

krelus | 28-11-17 | 18:10

Klopt, mijn 93-jarige moeder kijkt naar de NPO, en ze is lid van omroep Max. Geen van mijn ( stief-) kinderen is lid van een omroeporganisatie en wij zelf ook niet. Wij kijken Netflix, BBC, National Geographic en Discovery.
De NPO is een links kreng dat op sterven na dood is.
Een publieke omroep lijkt me goed, maar moet wel opnieuw worden uitgevonden, zonder de verstikkende invloed van politiek correcte, linkse mensen.

Janneus | 28-11-17 | 18:04

Ik neem aan dat Tom Staal dus nooit meer bij de Publieke Omroep gaat werken, wanneer GeenStijl opgedoekt is. En hoeveel verdient hij dan bij GeenStijl, hoe zit het daar met het declaratiegedrag? NPO 3 kan inderdaad wel weg, in ieder geval de ZAPP-uitzendingen overdag. De doelgroep zit dan immers op school. Er kan efficiënter gewerkt worden. Wanneer er onnodig gedeclareerd wordt, moet de controlerende mannen en vrouwen (o.a. Rekenkamer) ingrijpen. Daarnaast is het vraag of de bejaarden van de toekomst uiteindelijk niet uitgekeken raken op al hun kleine schermpjes en doordat hun ogen verpest zijn toch weer gaan kijken op een groot scherm.

Mannes | 28-11-17 | 18:00 | 1

Dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Net alsof kijken op een groot scherm verbonden is met een ouderwets tv zendstation. Ik kijk via de beamer als ik iets wat ik weer kan geven de moeite vind.

Cobalt bomb | 28-11-17 | 19:59

Ik kijk al twintig jaar praktisch geen tv meer. Heel sporadisch met het bordje op schoot naar south park. Maar dat is het dan ook wel.
Van de week uit pure nieuwsgierigheid even langs 123 gezapt. Reclame, reclame en iets van 'Hoi ik heb kanker'.
Lekker tijdens het eten.
Van mij mag vandaag nog de stekker uit H'sum.

koolteer | 28-11-17 | 17:59

"Jan Slagter met Omroep Max. Niet voor niks een omroep die zich richt op ouderen"
Vraagje... Wat is de definitie van "oudere"?

Enrique C | 28-11-17 | 17:56 | 1

Oh ik zie het al...

"Dé omroep voor 50-plussers. Omroep MAX is de publieke omroep voor mensen van vijftig jaar en ouder!"

Ehm... nee dus :- ) en die hele NPO kan wat mij betreft morgen worden opgedoekt; geen enkele meerwaarde tov RTL, SBS etc (waar ik overigens al jaren ook niet meer naar kijk).

Enrique C | 28-11-17 | 18:03

Gewoon uit/aanbesteden die bende, krijgen we hopelijk ook na een halve eeuw weer eens een fatsoenlijk journaal.
Zo leek het de afgelopen weken wél alsof we met Rodhsie getrouwd waren ?? O, pardon: Zimbabwe. Net als toen met die barbaars-assesijnse lente in die mohammedanenlanden: verkeerd gegokt en geen expertise aanwezig.

Kortom: misschien is uit/aanbesteden een betere oplossing, brengt ook nog eens geld in het laatje, en Eva erin en Pauw eruit (naar Zimbabwe svp)

Overigens is de nieuwe serie 'dikke moddervette waggelaars van Halal' wél weer leuk.....

Mazoeza | 28-11-17 | 17:55

Waar ik aan denk bij de npo is subsidie, hoge kosten, inefficiënt, oubollig, vulgair, altijd maar excuusmurks (marrokaan/turk), overbodigheid, links, drammerig, ontkennend, feitenverdraaiend, klimaathoaxend, paul de.leeuw, die magere hardloper Dolf Jansen, gutmenschen, op een ander z'n zak teren, betweterig, slinks, irritant en nog wel meer van dit soort benamingen. Opheffen! Kan me niet snel en rigoureus genoeg gaan!

Jos9595 | 28-11-17 | 17:51

Wanneer staats-tv verdwijnt, wie gaat dan al die verwarde en depressieve mensen opvangen?

LuckyGirl | 28-11-17 | 17:51 | 2

Mathijs van Nieuwkerk mag elke week mijn gras komen maaien, en ik betaal goed.

Janneus | 28-11-17 | 18:07

Hey , je bent er weer!

Cobalt bomb | 28-11-17 | 20:00

Voor het geval types als Buma denken dat ik Russisch ben.... Ik ben toch echt een Nederlander hoor!

Orakel1958 | 28-11-17 | 17:46

Gaan we nu ook al bejaarden afzeiken?

van Oeffelen | 28-11-17 | 17:46

Tim Hofman heeft in een podcast met Jiggy Dje en Quid al eens uitgelegd waarom internet nog geen middel is voor de NPO (wettelijk gezien mag het niet). Vandaar dat hij bijvoorbeeld Boos geen vrijwillig maakt.

maSs | 28-11-17 | 17:29

Wat Tom zegt.

superjan | 28-11-17 | 17:16

Op het Internet is veel te veel vrijheid van meningsuiting. Het publiek wordt daar blootgesteld aan onwenselijke opvattingen. Juist het Internet moet een safe space worden en eens stevig gecensureerd, zodat ik niet meer blootgesteld word aan meningen die de mijne niet zijn.

Angel_eyes | 28-11-17 | 17:14 | 2

Daar is internet niet voor opgericht. Evenmin als het vol te pleuren met popups en Adwords. Dat was een ideetje van Planeet Marketing, en wordt nu normaal gevonden sinds de massa het internet ontdekte. Zeg maar het lamme digibete volk dat overal safe spaces wil hebben omdat de realiteit maar eng is. Betrek anders een mooie gewatteerde kamer met papieren beddegoed als u behoefte heeft aan een safe space. En wanneer u daar bent, vraag gelijk een ruggegraat aan, het liefst niet van rubber gemaakt. Daarnaast hoop ik maar dat u cynisch bent...

Acar_ketimun | 28-11-17 | 18:47

Ik wil graag bloot gesteld worden aan ook mij onwelgevallige uitingen op het internet. Je moet vergelijkingen zelf maken. Als je met de Staat (NPO) bezig bent, is er enkel sprake van indoctrinatie. Dit gebeurt bij ook nogal wat kranten. Er is dus nooit teveel VvMu. U wenst niet bloot gesteld te worden aan bepaalde zaken. Dan moet u de Belastingdienst eens gaan schofferen.

gnor | 28-11-17 | 19:47

Gelukkig geen last van die NPO.
Hier hebben we gelukkig de BBC met kwaliteits programma's als:
Dancing with the stars,Get me out of here....... i'm a celebrity,Britan gots talent,X-factor,ect............

ditotje | 28-11-17 | 17:14 | 1

Achja, endemol klapveepulp...

F. von Zeikhoven | 28-11-17 | 17:51

De fake news NPO dient ter marxistisch-globalistische propaganda voor de Orwelliaanse heilstaat. De belastingbetaler dient wat over te hebben voor de eigen hersenspoeling met moreel juiste gedachten.

Daarom gaat NPO3 natuurlijk ook niet verdwijnen. We leven in een mediacratie. Nog eerder verdwijnen de stemhokjes.

Angel_eyes | 28-11-17 | 17:10

Marktwerking zou de nekslag zijn voor de NPO, echter in dat lijf worden ze wel gedwongen. Niemand die voor de NPO wil gaan betalen, althans ik ga het niet doen. Iedere kabelaar die mij daarvoor geld wil laten betalen mijdt ik. Trouwens, TV kijken al de laatste maanden al niet of nauwelijks gedaan. En dat gaat echt alleen maar minder worden.

Die Shula tante moet dit als een kans zien en idd iets voor ouderen gaan doen, en op het internet iets voor jongeren. Twee radiozenders overhouden en twee netten en je houdt als Nederland zijnde bakken met geld over.

RenHoek | 28-11-17 | 17:04 | 1

U gaat niet betalen voor de NPO? Sorry maar dat doet u al heel veel jaar via de IB. 800 miljoen per jaar ook als u buiten Nederland woont waar deze zenders geblokkeerd zijn. Dit is hetzelfde als mensen wegenbelasting laten betalen ook als je geen auto hebt. We worden als burgers genaaid waar we bij staan.

Jimmy200 | 28-11-17 | 18:47

Er is best ruimte voor een publieke omroep die zich uitsluitend richt op kwaliteit en (veel minder) op massa entertainment, hoewel die twee ook best hand in hand kunnen gaan.
Maak gewoon hele goede programma’s, primair voor een niche publiek en sommige daarvan kunnen ook een heel groot publiek aanspreken.
Ik wil niet aldoor met de BBC aankomen, want daar gaat ook een boel fout, maakt ook heul veul kutprogramma’s en experimenteert met verkeerde formats. Komen ze overigens wel snel op terug. BBC III (ook voor jongeren bedoeld) is bijvoorbeeld geheel internet gegaan na een aantal jaren en BBC4 is wel een succes.
Kijk om je heen in de buitenlanden en kopieer het goede. Versterk de regionale omroep, breng het onder bij de NPO en zendt de beste regio producties nationaal uit. Dat gebeurt in de UK en Duitsland ook. De BBC heeft overal in het land regionale afdelingen waar bijzondere dingen gebeuren en die zich kunne specialiseren. De beste docu’s komen van BBC Scotland, het beste drama van BBC Wales, en de beste nieuwsprogramma’s komen niet uit Londen maar uit Manchester. In Duitsland zie je bij de ARD hetzelfde: nieuws komt uit Hamburg, drama uit Keulen, documentaires uit München. Er is meer TV talent dan alleen in de enge verstikkende netwerkkringetjes van het Gooi en de grachtengordel.
Minder gelul aan tafel, minder gratuite meninkjes van talking heads die verder ook niks kunnen. En als je dan al op reis moet, doe het met een reden, niet omdat Floortje zonodig heel ver weg moet. Prima als je de wereld overvliegt om een bepaald onderwerp uit te diepen en te laten zien, maar niet om een tutje op kosten van de belastingbetaler een bijzondere reis te laten maken. Dat doet ze maar in heur eigen tijd van heur eigen geld. Ga naar Patagonië om iets te vertellen over de Beagle, over walvissen of de geschiedenis van Zuid-Amerika en kom daarmee terug. En: combineer reizen. Als er dan toch al iemand van de NPO naar Japan gaat voor een docu over Robots, neem dan gelijk de crew mee voor een reportage over aardbevingen of de geschiedenis van Japan. Kun je wellicht ook nog met dezelfde cameracrew draaien.
Bon... zo kan ik nog wel tientallen dingen bedenken. Waar we in elk geval vanaf moeten zijn ledenomroepen. Daar begint het mee. Die houden namelijk alle verandering tegen.

Stormageddon | 28-11-17 | 17:04 | 1

En anders zou men die documentaires etc. ook nog gewoon uit het buitenland kunnen aankopen. Ik neem aan dat demense nog ondertitels kunnen lezen.

knutsel_ | 28-11-17 | 17:15

Helemaal mee eens.
Ik denk dat zelfs 1 net voldoende is op termijn, als de vergrijzing zijn hoogtepunt voorbij is.
Want wie moet dan nog kijken?

Nuchternederland | 28-11-17 | 16:58

NPO moet zich aanpassen aan de tijd want anders geen bestaansrecht.

RickTheDick | 28-11-17 | 16:56

Waarom NPO afschaffen? Herstructureren is prima. De NPO is vrijwel de enige zender binnen mijn Ziggo-pakket waar ik een programma kan afkijken ZONDER enige vorm van reclame of vlaggetjes met verwijzingen naar andere programma's. Ik krijg de vliegende vinkentering van al die John de Molletjes bij de commercieelen met zijn imbeciele en infantiele programma's.

OraEtLabora | 28-11-17 | 16:55 | 1

Heh? Ik heb bij netflix ook nooit reclame! Doe ik iets verkeerd?

Nuchternederland | 28-11-17 | 16:59

De kijkers moeten bijbetalen. Gelukkig ben ik geen kijker . Ehhh

ja,diedus! | 28-11-17 | 16:54

Ik zou graag wat vertellen over die NPO maar ik heb de tv er al jaren geleden eruit geflikkerd in verband met belasting voor de geest. De reclame was zelfs van een hoger niveau. En ik behoor toch echt bij de ouderen.

bigs | 28-11-17 | 16:53

Ik neem een abo bij de eerste de beste kabelaar die de NPO NIET meer in het pakket heeft. Dat zal ze leren.

Rdock | 28-11-17 | 16:52 | 2

Doei!

OraEtLabora | 28-11-17 | 16:56

Al eerder gezegd: de kabelaar die als eerste het zenderpakket door de klanten zelf laat samenstellen wint.

knutsel_ | 28-11-17 | 16:57

Inderdaad. Begin met NPO3 af te schaffen. Maar niet naar het internet. Daar is de NPO niet voor opgericht en hebben ze niets te maken (anders dan de TV-gids op internet). NPO gaat tenslotte ook geen kranten uitgeven. Dus NPO blijf van het internet.

Butchijo | 28-11-17 | 16:51

Chartaal geld --> giraal geld --> crypto cash
PTT --> fax --> E-mail
Staats TV --> commerciëlen --> Apps en pay per view.

Staats TV... alsof je een uitstervende dino hoort huilen dat het niet eerlijk is.

RenHoek | 28-11-17 | 16:50 | 3

Ik ken er nog 1:
Kruidenier-> SRV-man thuisbezorgd -> grote supermarkt -> AH thuisbezorgd
Oh nee, dat is een cirkel.

Nuchternederland | 28-11-17 | 17:01

SRV deed aan thuisbezorging? Nooit geweten... Daarnaast nooit geweten dat zij de kruidenier hebben weggekregen. Volgens mij was het anders;

Kruidenier --> supermarkt --> thuisbezorgd app of pick-up points.

Wat je wel goed ziet is dat internet ervoor zorgt dat de fysieke winkel gaat verdwijnen.

RenHoek | 28-11-17 | 17:30

@RenHoek

En CoolBlue megastores opent...

Enrique C | 28-11-17 | 17:50

En wie bepaald wat goede TV is..? Overigens niks mis met de NPO op zich, maar ieder lulletje gaat tegenwoordig modern lopen te doen en zeikt dan de NPO af ik zou zeggen pleur lekker achter YouTube maar laat een ander zijn lolletje...

aardv@rk | 28-11-17 | 16:45 | 4

Modern lopen doen? Ik noem het voortschrijdende wijsheid, zelf bepalen welke informatie je tot je neemt. Tv is gewoon passé, deal ermee. Het heeft geen meerwaarde meer in 2017, sowieso blijft het staatspropaganda en dat moet ik al helemaal niet. Ik richt zelf mijm wereldbeeld in, niet de duidelijk partijdige NPO. Laat maar doodbloeden, net als de dode bomen...

Acar_ketimun | 28-11-17 | 16:52

@acar-ketum Omdat u dat vind....? Ga toch weg man ieder kan voor zich zelf bepalen wat hij wel of niet wil zien k moet er niet aan denken dat er nog meer van die commerciële tinnef bij komt

aardv@rk | 28-11-17 | 17:01

aardv@rk | 28-11-17 | 17:01
Nee, niet omdat ik dat vind. Omdat dit vooruitgang is dat niet tegen te houden is. Iedereen kan zeker bepalen wat hij/zij wilt kijlen met streaming. Juist bij de oude media kan dat niet, omdat er altijd wel een redactie tussen zit die bepaalt wat je kijkt of leest. En je denkt toch zeker niet dat de rest stilgaat staan omdat jij niet meekan of wil? En commerciële tinnef? Dat jij te stom bent om een adblocker te begrijpen, klinkt eerder als jouw persoonlijke probleem. Maar blijf maar lekker je geest vullen met oude vergane rotzooi. Nogmaals, de rest loopt gewoon door...

Acar_ketimun | 28-11-17 | 18:40
▼ 1 antwoord verborgen

De NPO is geen TV maar propaganda en gesubsidieerde baanverstrekking met mega salarissen. Niet te vergeten die programma's waar geen hond naar kijkt maar dat boeit niet zo lang de hobby's van de BN-ers maar bedreven kunnen worden.

doskabouter | 28-11-17 | 16:44

Het is zo makkelijk , de TOP-salarissen van verschillende ouwehoeren verlagen
en het aantal ouwehoeren halveren. De wereld laten zien vanuit een oude stadsbus , kost ook niet zo veel.En ga zo maar door. OpRUTTE met npo3.

gerrie de perrie | 28-11-17 | 16:44 | 1

Friesland is de wereld?

Bijtendehond | 28-11-17 | 18:45

Met het grootst mogelijke respect maareh: Joop van Zijl, leeft hij nog dan?

Acar_ketimun | 28-11-17 | 16:41 | 3

Kennelijk. Ik miste hem al bij het nieuwjaarsconcert.

RenHoek | 28-11-17 | 17:02

wist je trouwens dat Fred Emmer nu erotische romans gaat schrijven?

Nuchternederland | 28-11-17 | 17:03

Zo, is het al 1983 dan?

RenHoek | 28-11-17 | 17:32

Toegegeven, kijk al naar de televisie sinds die werd uitgevonden. Zou dus ook niet weten waar ik naar moet kijken op het internet, hoewel, kijk wel eens naar Cultura 24, verder zou ik het echt niet weten. Wat is er dan allemaal voor interessants te zien op dat internet,wat de jeugd zo interessant vind om de npo af te schaffen? Begrijp dat niet helemaal.

MocheGurandero | 28-11-17 | 16:40 | 10

Staan duizenden en duizenden documentaires op YouTube... in welke taal dan ook.

RenHoek | 28-11-17 | 17:33

MocheGurandero | 28-11-17 | 17:01
Dat zou ik inderdaad maar eens gaan doen. Er staan urendurende podcasts op, live uitzendingen, semi illegale southpark streams en zo veel meer wat de traditionele tv niet doet. Het is tv tailoring en dat is nu precies waar ik van jongs af al op aan het wachten was. Met 35 jaar beschouw ik mezelf niet meer als een echte jongere, maar door ermee opgevoed te zijn is het voor mij een veel bwter alternatief dan 10 inhoudelijke en overige 990 baggerzenders. Gewoon je eigen vermaak samen stellen, en als ik dat dan alsnog zat ben, gaat de VR op en waan ik mij thuis in een imax bioscoop. Daarnaast boeit de hele foeballeh indoctrine in dit land me niet, en kijk liever naar hurling, AFL en rugby. Dat zijn dingen die je nooit op NL tv gaat zien (hooguit een WK rugby, en dat kost al moeite) want er kan niet mee worden verdient. Dan is het jammer voor de kabelboer en trek ik dan maar, ook al is het niet in HD maar wel live, zelf de hele wereld door mijn kijkkassie. Graag gedaan, Onderwijft(sic, oude spelling) uzelf en wordt ener beter mensch!

Acar_ketimun | 28-11-17 | 18:31

niks oude spelling Acar. je kunt en duitse ringel-s niet zomaar veranderen in een f. De spelling en grammatica lijken oud-nederlands maar zijn een brakke vertaling van een citaat uit het door Kant geschreven "uber der pedagogik".

stunter | 29-11-17 | 04:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Oh, en waar men vooral mee moet stoppen wil het nog levensvatbaar zijn, is het ''minderheden'' gewauwel. Dat kijkt 24/7 naar de schotel. Scheelt je zo 40 mln PJ.

Stortkoker | 28-11-17 | 16:39 | 3

Minder minder minderheden,
Mag dat mijn of meer zo gezegd worden?

Hemmenaar7 | 28-11-17 | 16:45

Eensch. Wie van belastinggeld programma's maakt voor doelgroepen die de Nederlandse cultuur niet interesseren, is gewoon gestoord. Die krijgen live and direct propaganda en ideologisch gif via de schotel opgediend. Maar de linkse NPO wil graag deugen van uw geld.

Acar_ketimun | 28-11-17 | 16:48

Maar het voelt zo lekker als je lekker zit te deugen bij een deugend minderhedenprogramma.

piloot47 | 28-11-17 | 17:00

Spijker en kop. Helemaal goed.

lupje | 28-11-17 | 16:38

Prima stuk. Wat tom overigens wel vergeet is dat de jongeren die nu geen tv kijken, straks als ze eenmaal oud zijn weer wel tv kijken. Want vraag maar eens aan een ouder iemand of hij of zei vroeger wel tv keer. Het antwoord zal je verbazen. ( namelijk nee, ik had wel wat anders te doen )

Stortkoker | 28-11-17 | 16:36 | 3

Als ze al TV hadden! Mijn moeder kon bij buren kijken voor een cent (inclusief ranja)

Teleo | 28-11-17 | 16:40

zij moet t natuurlijk zijn. en keer keek. Dus.

Stortkoker | 28-11-17 | 16:40

Nee dat gaan jongeren niet doen. Jongeren van nu zijn opgegroeid met internet en computers. Je kan hooguit stellen dat die jongeren vast blijven klampen aan dat internet en die pc's ook al zijn er tegen die tijd betere of andere alternatieven. Hier is het concept TV sinds een jaar of 7 de deur uit gegaan om nooit meer terug te keren. We zijn ook niet teruggekeerd naar de kleitabletten...

Acar_ketimun | 28-11-17 | 16:57

NPO 1 en 2 zou ik evengoed geen dag missen.
Een reden dat de overheid het zou moeten betalen is er al helemaal niet.

Bert Konterman | 28-11-17 | 16:34 | 2

Werkgelegenheid? DSM en Fokker werden ook jaren gesubsidieerd.

Teleo | 28-11-17 | 16:37

Herstel: Niet DSM maar RSV.

Teleo | 28-11-17 | 16:38

Prima en helder stuk. Er staat precies wat mensen al jaren denken en zeggen, maar helaas is de npo geen "echt" bedrijf en leeft voornamelijk nog op geld van de belastingbetaler. Npo3 laten verdwijnen en goed met het geld omgaan en goede programma's maken. De idiote salarissen eerst eens flink aanpakken. Er zijn echt wel betere Paul de Leeuwen en Mathijssen, alleen ze krijgen geen kans. stopzetten van die reis programma's. Dat is alleen maar gratis reizen voor verwende quasi-bn-ers. De andere insteek van de reis geloofd niemand meer en alles is al wel eens gezien, gedaan en anders wel op internet te vinden. Uitzondering maak ik wel voor Floortje, dat is een bikkel. De echte leeghoofden kunnen altijd naar de RTL zenders uitwijken. John de Mol wist laatst te vertellen dat hij zich groen en geel ergert dat er in het nieuwe regeerakkoord met geen woord gerept wordt over het beschermen en versterken van het Nederlandse medialandschap. Voor het gemak vergeet hij even dat hij als gootleverancier van de meest vreselijk televisie-meuk het afgelopen decennium er mede schuldig aan is dat de commerciële enders al lang niet meer te pruimen zijn voor veel mensen. Een klein clubje nep bn-ers die alle zenders bevolken in wisselende samenstellingen bij elkaar in een show waarvan er al 20 zijn. Films zijn er nauwelijks te verteren. Herhaling op herhaling, zelden iets nieuws en om de 20 minuten onderbroken door reclame. Nu wil deze persoon zich gaan richten op online zaken. Benieuwd hoe lang die er over doet ook dat te verkloten.

Ruikbaard | 28-11-17 | 16:34

NPO moet wel behouden blijven, al is het alleen maar om de nieuwsvoorziening. Alles wat je op het journaal ziet en hoort is waar, internet is één grote leugen.

Eigenaar_IJsland | 28-11-17 | 16:33 | 4

En wat denk je van al die (cross) mediale opleidingen aan HBO's? Waar moeten al die jong volwassenen dan hun dagbesteding zoeken met het diploma?

Teleo | 28-11-17 | 16:36

@073Cab | 28-11-17 | 16:35
Wat denk je zelf.

Eigenaar_IJsland | 28-11-17 | 16:37

haha, heerlijk! Schuddebuik schoof mijn bureau op.

lupje | 28-11-17 | 16:41
▼ 1 antwoord verborgen

Haha, nee dan die commerciële shit. De commerciële zenders die echt geen programma's maken die je voor een product waarschuwen - want adverteerders - en je volstoppen met gecamoufleerde reclames. Of die TelSell rommel, wat pas echt voor bejaarden is: Top hoor.

Colargol | 28-11-17 | 16:32 | 4

Kijk nooit naar Telsell, want dan wil ik alles kopen, lijkt alles me handig.

gato | 28-11-17 | 17:35

@ sPainkill - Mijn punt staat in mijn reactie waarop je gereageerd hebt.

Colargol | 28-11-17 | 18:46

@ gato - Haha..!! ㋡ ㋡

Colargol | 28-11-17 | 18:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan heel goed tellen, ik.
Als Teller beloof ik 30 procent van mijn dagomzet te besteden aan promotie van:

Organische evolutie | 28-11-17 | 16:32

Natuurlijk kunnen "we" die hele kudt-NPO wel in een keer afschaffen. Een beetje kerel kan dat.

Lewis Lewinsky | 28-11-17 | 16:31

1 NPO lijkt mij meer dan voldoende. 24 uur in de lucht. kan er zelfs nog flink bezuinigd worden op de subsidie ervan. Want als die hoog betaalde presentators dat net iedere dag vanaf 18.00u vullen, als werkend Nederland moe op de bank ploft, dan heeft het misschien nog enig nut. Al betwijfel ik of werkend Nederland nog zin heeft in het propaganda net dat vooral laat zien dat het werkend plebs vooral blij mag zijn zich kapot te werken voor al diegene die gebruik maken van deze hangstaat.

fikkieblijf! | 28-11-17 | 16:30 | 2

Opzich is propaganda niet erg.
En de mensen van de NPO krijgen ook uitkeringen als de tent dicht gaat. Netto zal het niet zoveel uitmaken voor de belastingbetaler.

Teleo | 28-11-17 | 16:33

@Teleo aan een (WW)-uitkering zit een zogenaamd maximumdagloon. Dat komt zelfs niet een beetje in de buurt van 500k/jaar...

knutsel_ | 28-11-17 | 17:01

Al die Postcode Loterij programma's krijgen de omroepen, onderaan de streep, feitelijk gratis. Bij de commerciëlen betaalt de PL er zelfs voor!

Jan de Hoop | 28-11-17 | 16:26 | 1

@Teleo. WW-uitkering is gemaximeerd qua hoogte en lengte. Veel tv-volk is het al jaren gewend maanden per jaar steun te trekken en dan weer opnieuw aangenomen te worden. Laten ze maar lekker solliciteren en flink gekort worden als ze niet voldoende hun best doen.

Granduciel | 28-11-17 | 16:49

In heel veel woorden wat ik eerder vandaag ook al zei. Maak van NPO gewoon een rampenzender en stuur wat regionaal nieuws de wereld in.. en ok, doe wat voor de oudjes. En je hebt niet meer dan 1 zender nodig. Goed stuk Tom

deministerpresident | 28-11-17 | 16:25 | 1

Precies. En één analoge radiozender door de ether.

Rutte, Shell, Koninklijk huis e.d. staan immers ook nog in verbinding met elkaar via een ouderwetse (rode) telefoon.

Teleo | 28-11-17 | 16:31
-weggejorist-
Nooit meer KLM | 28-11-17 | 16:25 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het morele failliet kun je nu dagelijks bij uitzending gemist; sinterklaasjournaal zien. My little pony, mattel, barbie en cars en zo verder. Meer dan 30 seconden. En een Kamer die, terecht, kindermarketing wil beperken. Heb ik het nog hiet eens over de tientallen oproepen op de sinterklaassite te bezoeken, of een tekening te sturen. Gaat de NPO al die emailadressen vernietigen na 5 december?

Alquest | 28-11-17 | 16:24

Die Tom Staal is niet zo dom als hij op tv doet. Maar baantjes schrappen in gesubsidieerd medialand is a tough job

Ravissant | 28-11-17 | 16:22

Overdag is er natuurlijk niks op tv omdat de meeste mensen dan niet thuis zijn vanwege school/werk. Je kunt misschien dan de interessante programma's uitzenden met een lange terugkijkoptie zodat mensen het kunnen kijken wanneer ze tijd/zin hebben. Na een week of wat zou je dan het werkelijke kijkcijfer kunnen bepalen.

zwarte_weduwe | 28-11-17 | 16:22

Wat de NPO wil is belasting heffen op Netflix=gebruiker
om de miljoenen die ze te kort komen op te hoesten.

meneer Q | 28-11-17 | 16:21 | 1

Even kort door de bocht rekenend is een abo op NPO net zo duur als Netflix, per huishouden.

Winter_is_coming | 28-11-17 | 16:29

Veel te praktisch, Tom. Er moet eerst een onderzoek komen naar een haalbaarheidsstudie.

Teleo | 28-11-17 | 16:20

Verrassend helder betoog van dhr. Staal.

Binnenbaan | 28-11-17 | 16:18

Tom Staal snapt er ook helemaal NIETS van. Deze tijd heeft geen overheids gestuurde,en betaalde, media meer nodig. Ook niet een heel klein beetje. Gewoon niet. Per direct afschaffen, commerciële partijen vullen het gat wel,

Mark_D_NL | 28-11-17 | 16:18

"'Ja maar we moeten de jongeren toch ook bedienen?', hoor ik u denken. Correct dat moeten we ook."

Maar waarom moeten we die bedienen dan? De ouderen kan ik nog begrijpen, die zijn met de StaatsTV opgegroeid en willen met die slaapTV ook doodgaan. Jongeren bedienen is helemaal niet de taak van de overheid, die jongeren kunnen overal al terecht op het internet... en anders gaan ze wel online gamen oid. NPO is de reinste marktverstoring en wordt actief gebruikt als indoctrinatiemiddel, dus juist jongeren zouden daarvan gevrijwaard moeten blijven.

XaleX_2 | 28-11-17 | 16:17 | 1

Spijker op de kop. De jongeren bedienen zichzelf wel en laten zich niet betuttelen door nepjongeren op kekke all-stars met een hoog schel jeugdjournaalstemmetje die dingen doen waarvan ze denken dat die bij jongeren horen. Not. Hun doelgroep leeft in een voor deze tv-makers vrijwel onbekende of met dedain benaderde parallelle wereld van vloggers, bloggers en gamers. Kijk maar eens mee met de (klein)kinderen op hun iPad. Npo3 kan weg, en sport op TV ook: die jongeren sporten lekker zelf en kijken later de iPhone-filmpjes daarvan terug. Doe sport maar naar de commerciëlen, daar hoort het, en daar vinden de jongeren het desgewenst zelf wel.
Ik verzin dit niet: geheel eigen waarneming met twee slimme, sportieve en kritische kleinkinderen.

piloot47 | 28-11-17 | 16:55

Als twintiger kan ik melden dat ik al minimaal 10 jaar vrijwel alleen naar de NPO kijk, behalve sporten die enkel op de commerciëlen worden uitgezonden. De kwaliteit van vele programma's is nou eenmaal een stuk hoger dan bij de commerciëlen en het aanbod is ook gevarieerder. Voor mij is de NPO het huidige budget wel waard en ik ben ook niet de enige twintiger of zelfs jonger die er zo over denkt. Er zijn natuurlijk ook genoeg punten van kritiek en verbeterpunten en anderen zullen minder waarde hechten aan de NPO.

Gbeg | 28-11-17 | 16:17 | 6
-weggejorist-
Mark_D_NL | 28-11-17 | 16:34

Lol @Winter_is_coming | Als je alleen maar naar de NPO kijkt schrijft dat stuk zichzelf.

knutsel_ | 28-11-17 | 16:35

Ik zit niet meer op school maar ben jurist en heb gewoon een arbeidsovereenkomst. Daarnaast stem ik vrijwel altijd rechts of rechts van het midden. Jammer joh, dat de vooroordelen niet kloppen.

Helaas dat men blijkbaar niet inhoudelijk kan reageren maar enkel op de man speelt (zonder enig idee te hebben van die persoon zelf).

Gbeg | 28-11-17 | 17:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Na alinea 3 is het eigenlijk wel klaar he. Eigenlijk zijn alinea 1 en 2 ook niet nodig.

John McClane | 28-11-17 | 16:17

Maar Hendrik Groen is leuk!

OetSodom | 28-11-17 | 16:15 | 2

De twee boeken nog 100 keer leuker. Lees ze.

artie | 28-11-17 | 16:16

Idd een briljante serie.

Audiomind | 29-11-17 | 00:03

Goede samenvatting van de reaguursels onder het blogitem over akela Rijxman. Landsbestuur is niet zo moeilijk. De onderbuik van Nederland weet prima het verschil tussen kaf en koren aan te geven.

Glasgow Argus | 28-11-17 | 16:13

NPO afschaffen is een kortzichtig standpunt, maar het reduceren van 3 naar 2 zenders is zeker oké. En dan moeten ze zich ook uitsluitend bezighouden met mensen informeren en aandacht besteden aan alle dingen die te klein zijn voor de commerciële zenders. Taarten bakken of vrouwzoekende boeren, kunnen prima hun eigen broek ophouden op RTL, daar wil ik niet aan meebetalen met mijn belastingcenten.

Captain Pervert | 28-11-17 | 16:11
-weggejorist-
Meghan-Markle | 28-11-17 | 16:08 | 3

Eindelijk eens een lang verhaal dat mij boeit van begin tot eind. Goed gedaan Tom!

ZureJoop | 28-11-17 | 16:08 | 1

Ja, dot heeft inderdaad even geduurd. Thanks Tom. Ik vraag me met regelmaat af of de "kijkcijfers" van GS ook dalen. Clicks / pageviews dus. Ik merk aan mezelf dat ik minder op de site kom sinds de nieuwe layout een feit is. Rossum heeft nog steeds een scherpe pen, maar ik mis Pritt zijn felheid wel eens, hij is de beste emotie-uit-de-onderbuikschrijver.. en verder, ach, misschien heb ik al genoeg gezegd.

vanBarchum | 28-11-17 | 17:49

Minder Nederlandse Propaganda Omroep is altijd beter. De ouderen zijn reddeloos verloren, maar de jongeren kunnen we nog redden.

De wereld buiten de NPO bubbel is heel anders mensen!

Rooddraakje | 28-11-17 | 16:07

TV is éénrichtingsverkeer. Als een zombie alles op je af laten komen en je hersenen laten spoelen. De NPO kon decennialang de publieke opinie kneden en manipuleren.
Lang leve het internet!

keestelpro | 28-11-17 | 16:05 | 2

Doen ze nog steeds hoor. Gisteren of eergisteren nog een NOS item over het slechte ondemocratische Rusland. Waar ging het over? Het ging over een vuilstortplaats in een klein afgelegen Russisch gehucht waar de bewoners (20 inwoners) protesteerden tegen de stankoverlast. Dit is dan het wereldnieuws dat de NOS brengt. Ze hadden eigenlijk geen anti-Rusland nieuws dus hebben ze blijkbaar een Russisch huis-aan-huis blaadje bekeken en hebben van Russisch poldernieuws een item gemaakt met de conclusie dat de Russen hartstikke worden onderdrukt, want stankoverlast oid.

XaleX_2 | 28-11-17 | 16:23

Film en muziek is ook eenrichtingsverkeer. Meeste amusement is dat.

Chow | 28-11-17 | 18:09

Ik gun Erica op reis wel een biefstuk

Rest In Privacy | 28-11-17 | 16:04 | 2

Erica op reis ís een biefstuk

Organische evolutie | 28-11-17 | 16:34

Meer een speklap?

Orakel1958 | 28-11-17 | 17:45

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl