Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belgen zetten Puigdemont op trein naar zuiden

Smurfen

Gisteren nog melige grappen over gemaakt, vandaag wordt het de trieste waarheid. De Belgen, die in 1830 niet meer bij Nederland wilden horen, gaan de afgezette Catalaanse regiopresident Carles Puigdemont en consorten vanmiddag nog in de separatistische lurf grijpen. Puigdemont was naar Brussel gekomen om steun van de EU te krijgen, maar in de EU van de Beulen van Kiev (Guy en Timmerfrans - red) is kennelijk nu opeens geen plek meer voor meer meer meer Europa. Om 14:00 uur volgt een persco [LIVESTREAM] waar uit de doeken wordt gedaan hoe er op de deur gebonsd gaat worden. Tot die tijd draaien we een leuk Duitsch liedje

Social

Mocht de geschiedenis zich weer eens herhalen - en dat doet ze nogal vaak - dan zien we het somber in voor Puigdemont cum suis. De vorige naar het buitenland gevluchte Catalaanse leider Lluis Companys kreeg ook al eens nazi's in zijn nek, en eindigde kapotgeschoten aan een paal.

Reaguursels

Inloggen

Politieke gevangenen in West-Europa na de Val van de Muur: wen er maar aan!

Schulzie | 06-11-17 | 09:21

Brussel houdt niet van proviciale stukjes in de eenheidsworst.
De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 16:58 Probeer niet het domme volk te buigen. In plaats daarvan EUnly try en realiseer je de #Waarheid.
Er is geen domme volk.
Verklaringen en statuten van UN lees ik inmiddels als draaiboek of stappenplan.
Anders is de non-reactie, aanmoediging! door UN op gaande Genociden niet te verklaren.
Als roeden in een bundel, zoo is uw volkerenbond.
En altijd braaf gaan toestemmen want democratie is een feestje.
Moeite met de realitieit ik ken er ook wat, wát een kiezerspotentiaal.

hallevvezool | 06-11-17 | 05:45

Sowieso dom om onafhankelijkheid te willen en vervolgens bij de EU-craten slijmen. Ze zitten dus te zeiken dat ze zoveel moeten afdragen aan Spanje. Wat denken die Catalanen nou wat er gebeurd als zij als rijke regio aansluiten bij de EU? Juist nog meer af tikken. Wat een sukkels.

HipsterBrood | 06-11-17 | 00:26

Nu nog een nepproces en daarna levenslange opsluiting en de democratie is weer gered. Lang leve de EU! Hoera! Hoera! Hoera!

Patatter | 05-11-17 | 23:22

Ghaha, best wel humor dit, wat een bril zeg!

Ongeblustekalk | 05-11-17 | 21:55

Zullen we gaan stemmen in europa wie de volgende ministerpresident van duitsland wordt? Ik bedoel maar, op een gegeven moment klopt er geen aars meer van. Catalonië, portugal, Ukraine, griekenland, groot Brittannië. Het klopt als een ontstoken wond. Dikke loel als dit nog meer e.u verbinding en vertrouwen geeft

rattenvanger XL | 05-11-17 | 21:37

en de e.u zag dat het goed was , en kan beginnen aan de volgende storting aan hispagne

witchmaster | 05-11-17 | 21:25

Poetsdemond is naïef! Madrid en Brussel en ook de hielenlikkers in Den Haag offeren die man! Allemaal voor het vierde Reich ! De man heeft geen vlieg kwaad gedaan en komt alleen voor zijn volk op!

Lexus01 | 05-11-17 | 21:07

Jammer dat die luitjes zo'n vreselijk lelijke taal brabbelen. Ze moeten eens beginnen met fatsoenlijk Spaans te spreken. Prachtige taal, toch?
Al was het alleen maar om te laten zien (en horen) dat ze echt in Spanje willen integreren. Maar nee dus. Eigenzinnig zijn. Dan komt boontje dus om zijn loontje. Tough luck, guys!

ljcoster | 05-11-17 | 21:02

Alles voor het Groot-Europees Vierde Rijk. Afvalligen snel en zo onopgemerkt mogelijk uit de weg ruimen. En de meeste Nederlanders keken ernaar en zagen dat het goed was.

Boerkablaffer | 05-11-17 | 20:18 | 2

Ongemerkt, hallo. Niets gaat daar ongemerkt. De dictators van bruslistan doen gewoon waar ze zin in hebben

GetOffMyWify | 05-11-17 | 20:44

Asielaanvraag gewoon bij de V.N, onderzoek via amnesty international. Als dat niet werkt over een paar jaar N.W.O

rattenvanger XL | 05-11-17 | 21:22

Puigdemont heeft geoogst wat hij zaaide en krijgt een backfire.
En nu paniekvoetbal.
Het is een nepliberaal net als Rutte die socialist is geworden.

Ontwerp | 05-11-17 | 19:30 | 2

Geworden? Marx Rutte werd in de leiderschapsverkiezing tegen Verdonk al de Wouter Bos van de VVD genoemd. Toen kende men hem lleen nog als ex staatssecretaris van onderwijs.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 20:02

Stel je eerst op de hoogte voordat je onzin uitkraamt

Lexus01 | 05-11-17 | 20:48

Grappig om het woord "Nazi" er bij te halen.
De grootste partij in de separatisten coalitie, het ERC, streeft naar een groot-Catalonie. Bestaande uit Spaans Catalonie, de Balearen, Valencia, delen van Aragon en delen van Zuid-Frankrijk. Uiteraard allen verenigd onder de noemer van zuivere Catalanen.
Waar hebben we dit toch eerder gezien? Juist ja, "lebensraum"
Puigdemont en consorten zijn een gevaarlijk clubje die Catalonie willen "zuiveren" van alle niet echte Catalanen. Een heel, heel gevaarlijk clubje.

Caras | 05-11-17 | 19:19 | 6

Nog enger clubje?

rattenvanger XL | 05-11-17 | 21:24

In de aantal keren dat ik het er met catalanen over gehad heb, ben ik eigenlijk wel overtuigd dat Catalonië gelijk staat aan vlaanderen en rest van spanje als Wallonië. Werkend tegenover zuigend volk. Diep zit ik er niet in maar persoonlijke voorkeur ja.

rattenvanger XL | 05-11-17 | 21:28

@Rattenvanger
En superieur voelen ze zich ook. Tenminste een 45% van de Catalanen, de rest wil gewoon bij Spanje blijven, zoals de laatste 500 jaar!

Caras | 05-11-17 | 21:32
▼ 3 antwoorden verborgen

De val is dicht geklapt en ze gaan asiel aanvragen. Wat een losers.

Ontwerp | 05-11-17 | 19:19

Ik had nog willen strijden voor een vrij en onafhankelijk Saksenland (Achterhoek, Veluwe, Overijssel, NO Polder, Drenthe, Groningen en de Stellingwerven) maar ik denk dat Rutte mij persoonlijk de kop afhakt voor Timmerfrans.

Catskapot | 05-11-17 | 18:11 | 1

Mwa, de filmpjes van het Gelders Volksleger staan ook nog op YouTube ;_)

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 18:55

Arrest of one individual solves nothing.
The writing is on the wall.

wezen | 05-11-17 | 18:06

Artikel 155 in Spanje is een gevangenis voor de Catalanen. Natuurlijk zullen de Spanjaarden buiten Catalonie niet stemmen voor een afscheiding van deze regio.
Grenzen zijn vaak verplaatst. Honderden, duizenden, tienduizenden jaren lang. We leven niet in een status quo. Ook al denken wij soms van wel.
Allang wordt erkend dat Catalonie een eigen taal heeft, een eigen cultuur. Men weet dat men zich er geen Spanjaard voelt. Deze regio heeft al jarenlang banden met alle andere minderheden in Europa. Niet al deze minderheden willen zich echter afscheiden van het land waar ze zich nu bevinden.
De Zuidtirolers, bijvoorbeeld, voelen zich Oostenrijkers, maar behoren bij Italie. Ze houden zich koest omdat ze autonoom zijn en veel geld toegestopt krijgen van de regering te Rome. En vooral: niemand probeert te tornen aan hun autonomie. Dit is wel gebeurd in Catalonie.
Artikel 155 hoort bij Spanje. De Catalanen voelen zich niet Spaans en zullen artikel 155 niet respecteren. Waarom zouden ze. Zo werkt de trots van een volk. Zij voelen zich onderdrukt. Moeten zij de wetten van hun onderdrukkers handhaven? Hun autonomie had uitgebreid kunnen worden. En had zeker niet verminderd moeten worden. Dan zou dit allemaal niet gebeurd zijn. Waar een wil is, is een weg. De wil is er niet, de weg wel.
Ik laat mij verder niet uit over de persoon Puigdemont. Mij gaat het over zelfbeschikking van een volk.

onnosel | 05-11-17 | 17:58

Fuck off met die bandiet Puigdemont, corrupt als de neten, een heel land tegen elkaar opzetten, en als het er op aan komt vluchten. Laffe hond.

Mather | 05-11-17 | 17:49 | 2

Puigdemont is toch echt gekozen door kiezers. Tsja , daar houden de centralisten niet zo van en dan beginnen ze maar te schelden.

Tee Of Cup | 05-11-17 | 18:13

Mather jij snapt er echt geen fluit! De Catalanen worden al 400 jaar door de Spanjaarden gekoeioneerd! Ik wou dat wij een PM hadden als Puigdemont, die voor zijn volk opkomt i.p.v. van een bedrieger!

Lexus01 | 05-11-17 | 21:25

Niet verrassend. Eurofielen zweren nu eenmaal bij zo groot mogelijke machtsconcentratie bij zo weinig mogelijk individuen. Erdogan heeft de EU ook pal achter zich als het om ontevreden Koerden gaat, ongeacht hoeveel bloed daarvoor vergoten moet worden.

obominotie | 05-11-17 | 17:46

Als Friesland een illegaal referendum organiseerd waar alleen de friezen mogen stemmen dan is dat ook gewoon geldig en heeft de rest van nl maar zn mond te houden toch? Dat de rest van het land eeuwen lang geinfesteerd heeft in die regio en dat het nooit een zelfstandig land geweest boeit niet Democratie enzo. Tenenkrommend hoe deze kwestie behandeld wordt op gs.

Pienow | 05-11-17 | 17:40 | 7

Valencia heeft een eigen taal en cultuur. Galicia en asturias en euskadi ook. Heel spanje bestaat uit subculturen. Nou en?
Maar anyway. Een landelijke kwestie vraagt om een landelijk referendum. Net doen alsof een locale enquete bindend is en en de gebeten hond spelen als de regering maatregelen neemt is slechte zet geweest.

Pienow | 05-11-17 | 18:15

@Pienow;
-
Geheel juist. Catalunya is hooguit in de Napoleontische tijd even een Frans protectoraat geweest - en zelfstandiger dan nu, met de huidige autonomie van de Spaanse provincies, zou de provincie nooit moeten worden. Verdere onafhankelijkheid is symboolpolitiek, dagdromerij en: geldzucht naar de Potten van Brussel. Daarbij: ze zijn Madrid nog 75 miljard Euro aan leningen verschuldigd. Als je een beetje bent opgevoed, dan betaal je die eerst braaf terug, voordat je hooghartig over 'Blut und Boden' symboolpolitiek begint te jammeren.
-
En iederen die denkt in een verzelfstandiging van Catalunya 'leverage'voor een Nexit te kunen zien: think again - en voorkom liever verdere vervlechting met de EU door Nederland, dan je druk te maken over een gebied dat nooit een land is geweest.

bisbisbis | 05-11-17 | 18:25

Wat mij betreft wel. En Fryslan was onfahankelijk onder Radbod

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 18:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Lijkt idd dom besluit geweest om naar belgië te gaan als democratisch gekozen politicus. België is het huis van de europese anti democratische centralisten die een hekel hebben aan kiezers, verkiezingen en rederenda. Zeg maar de vijand van de Catalaan, de Brexiteer en ook van veel Nederlanders.

Als het in de macht van Brussel had gelegen hadden ze ook Brexiteers opgesloten.

Brussel zal post 2017 bekend staan om de repressieve houding en acties richting europese bevolkingen en kiezers.

Net als in Oekraïne zijn de centralisten bereid hoge risico's te nemen, een burgeroorlogje meer of minder maakt ze niet uit blijkbaar.

Tee Of Cup | 05-11-17 | 17:35

Slowakije scheidt zich af en het gebeurt allemaal zonder veel heisa en zonder arrestaties.
Waarom zijn er dan zoveel problemen als het om Catalonie gaat? Van mij mag elke regio zich afscheiden. Friesland zelfstandig. Geen probleem. Des te beter kunnen wij als burger onze belangen verdedigen.
Kijk eens naar die mini staatjes van Joegoslavie; men is er kennelijk toch tot een soort algemene tevredenheid gekomen.
Dictators houden echter van grote verbanden, dat regeert/dicteert effe makkelijker.

marjen | 05-11-17 | 17:32 | 1

Minilanden als Luxemburg, Zwitserland, Noorwegen zijn ook goede voorbeelden van de enorme verarming die je krijgt als je met enkele miljoenen of nog minder een land hebt.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:18

Hou een sop met die Franco vergelijkingen. Due kale is al 40 jaar dood en Lluis Companys al 77 jaar. Alle betrokkenen zijn inmiddels deaud. Net zoals we een keer op moeten houden met de huidige generatie Duitsers te bashen.

Bigi Bana Boy | 05-11-17 | 17:25 | 2

In mijn dorp zijn 10 mensen gewoon doodgeschoten , we hebben nu een monument op die plek.

gato | 05-11-17 | 17:55

Tenzij deze huidige Duitsers nog steeds hun oude droom najagen. Een ' verenigd ' Europa onder Duitse knoet. Wakker blijven: je weet hoe het is gegaan met ' u kunt gerust gaan slapen' .

HaatbaardKnipper | 05-11-17 | 18:05

Een gekozen politicus wordt uitgeleverd. Opgesloten - misschien in een gevangenis. Berecht.
Wie komt voor hem op? Wie neemt het op voor de Catalaanse regiopresident die door zijn volk gekozen is en doet wat zijn volk vraagt.
Evenals Pontius Pilatus voor hen zullen de Nederlandse regenten en degenen die in Brussel zetelen hun handen in onschuld wassen. Ook al zijn zij zogenaamd Christenen. Ook al kennen zij de geschiedenis van Pontius Pilatus en Jezus. Farizeeers, dat zijn deze politici. Ook al willen zij dit niet weten. Ook al zijn zij vergeten waar hun geweten huist.
Zij zullen onschuldig zijn aan de ‘ dood’ (het lot) van deze man.
Een trein naar het Zuiden, dat verdient deze man. Volgens de EU, volgens onze Christenen, volgens onze bestuurders. Niets geleerd, dat hebben zij. De schriftgeleerden van Nederland en half-Europa

onnosel | 05-11-17 | 17:23

Puidgemont heeft zich laten vangen. Artikel 155 hadden ze al kunnen gebruiken om het referendum tegen te houden, maar ze lieten Puidgemont bewust begaan om de schade achteraf nog groter te maken.
Puidgemont wordt nu in eigen land als een grote lafaard gezien en haalt nog slechts 10% van de stemmen.
Het enige geldige referendum is een referendum onder alle Spanjaarden, want het gaat over een mogelijke wijziging van de landsgrenzen.
Als b.v. Limburg zich zou willen afscheuren van België/Nederland dan zouden alle Belgen/Nederlanders daarover moeten stemmen. Als de meerderheid akkoord gaat met een afscheiding, dan kunnen de grenzen gewijzigd worden.
Puidgemont kan luidop dromen, maar hij moet ook de grondwet respecteren.

Nonkel Frituur | 05-11-17 | 17:23 | 2

Bullshit. Als Duitsland NL had geannexeerd in WO2 zouden we dan ook de duutsers moeten laten stemmen?
Nederland is toch ook legaal onafhankelijk. Met die akte van Verlatinghe waren de Spanjolen ook al niet blij
En Den Haag was ook niet blij toen een stel Brusselnaren de onafhankelijkheid uitriep, bevlogen door een opera.
Duurde ook 9 jaar voordat NL begreep dat het niet anders was.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:24

En Rusland had met haar overweldigende meerderheid qua bevolking moeten meestemmen over de onafhankelijkheid van Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, de Oekraïne, Moldavië, Georgië, Armenië, Azerbaidzjan, Kazachstan, Toerkmenistan, Oezbekistan en Kirgizië... En China mag met haar 1 miljard Chinezen bepalen of een paar miljoen Tibetanen onafhankelijk mogen worden. Echt briljant plan... Nog even en we zitten vast aan de EU en dankzij mensen als jij mogen dan de Zuid-Europeanen met meerderheid beslissen of we onafhankelijk mogen worden zonder eerst even te dokken...

Wol | 06-11-17 | 01:05

Oberst Sturmbahn fuhrer Verhofstad that is.

funkyd | 05-11-17 | 17:16


Hij had getwijfeld over België. Dacht, waar kan ik heen? Waar komt toch die stoomboot van de Sint niet met de zak voor stoute oproerkraaiertjes?

Zou het kunnen dat het martelaarschap van Puigdemond en zijn kornuiten in het nadeel van de democratisch gekozen leiders van Spanje gaat werken? Zou het kunnen dat de bakkerszoon de staat hier een poets bakt en een puik potje schaak speelt? Want door het referendum toch uit te voeren heeft hij de sterke arm uitgelokt van de politie, die met overdreven geweld de gevestigde orde niet echt een goede naam heeft bezorgd. Hij weet dat ze hem ook niet kunnen laten winnen. Maar zich gedragen als dictators in naam van de democratie komt de leiders van Spanje ook niet ten goede. Dus wat ze ook doen…het gaat fout. Wanneer ze het met een sisser laten aflopen zullen de dissidenten doorgaan en wanneer ze de relschoppers vastzetten dan winnen ze als martelaren. Schaakmat.

In Nederland pakken ze dat toch slimmer aan. Daar benadrukken ze na of zelfs al voor het referendum dat het iets is dat ze gewoon gaan negeren. Na een te hoge opkomst schaffen ze het hele instrument referendum zonder blikken of blozen af. Bij commentaar sussen ze de kritiekspuiers in de regering met de geruststelling dat een democratie nu eenmaal beter is op de oude manier. De manier van stem op mij en dan doe ik wat goed voor u is. Wanneer een politicus te bijdehand wordt dan lach je hem gewoon weg. Zoveel doeltreffender dan opsluiten in de gevangenis of de politie in knokploegen erop af sturen.

Wegwuiven en weglachen. Daar kunnen die Spanjaarden nog van leren.
Stelt u zich even voor dat ze het op de Nederlandse manier hadden opgelost? Rajoy barst in lachen uit na de uitslag van het referendum. Hij deelt Puigdemond mede dat zijn medewerkers echt wel verstand van zaken hebben als het gaat om de grondwet en niet net van het veld van FC Barcelona zijn komen aflopen. Vervolgens drukt hij er een wet doorheen om referenda in de toekomst geheel niet meer mogelijk te maken en hij negeert de uitgeroepen onafhankelijkheid. Hier en daar wat hoongelach om zijn collega Puigdemond en vervolgens zorgen dat iedereen inclusief pers Puigdemond openlijk uitlacht. Zo neemt niemand hem en zijn onafhankelijkheid serieus.

Dan maar hopen dat de tegenstander dit spel niet doorkrijgt en ze aan het spit gaat rijgen met spitsvondige opmerkingen die qua inhoud maar vooral qua vorm niet te evenaren zijn. in ons kabinet wint de luidste lach. Maar u kent het spreekwoord…wie het laatst lacht..

Anno Niem facebook | 05-11-17 | 17:09

Voor de Godwin van de dag. Dit is exact hoe nazi-Duitsland heeft kunnen ontstaan. Maar 'de mensen' / 'het volk' snapt dit niet.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 17:03 | 5

Volgens mij waren de nazi's juist tegen de joodse elite en het volk moest maar begrijpen dat al het slechte in de wereld van hun kant kwam.

Catskapot | 05-11-17 | 18:15

@slet:
-
Dit is EXACT hoe Nazi-Duitsland heeft kunnen ontstaan? OK, ben zeer benieuwd naar uw toelichting: hoe komt de opkomst (en: ondergang) van een nationaal-socialistische beweging binnen de zelfstandige natiestaat Duitsland van 1933 - 1945 en de thans ontstane situatie rondom een autonome provincie binnen een 'federaal koninkrijk' met elkaar overeen?

bisbisbis | 05-11-17 | 18:36

Ok, misschien ben je toch psychotisch. Leg eens uit welk van de pot gerukt verband je ziet tussen een volk dat via een vreedzaam referendum kiest voor zelfbeschikking en afscheiding van een grotere machtiger staat en de opkomst van het Derde Rijk dat ieder zwakker land via geweld onder één macht wilde verenigen?

Wol | 06-11-17 | 00:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Minder minder minder, E.U. maar Brussel / Duisland zal pas tevreden zijn als er een vierde rijk is, zonder grenzen en weg met alle verschillende culturen. Ein reich ein fuhrer.

Mo het varken | 05-11-17 | 16:50 | 1

Wist je dat Nederland een soort van mini-EU is. Hollanders, Friesen, Limburgers, Brabanders, etc.

Wist je niet...

Okay. Rusland... 188 volkeren in een federatie.
China...
Amerika!?
Nope. Nog steeds niets....

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 17:05

Als je aan vervolging niet ontkomen kan, ontSPANJE en geniet ervan.

schoon-schip-maken | 05-11-17 | 16:42 | 1

Gewoon de catalonisator weg halen.

Catskapot | 05-11-17 | 18:17

"You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes."

Mark_D_NL | 05-11-17 | 16:41 | 5

Ik hoop dat je hulp zoekt Mark. Dat meen ik echt vanuit de grond van mijn hart. Ook jij bent belangrijk in deze huiskamer op het interwebs.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 16:59

@DKS waarom moet iemand naar de huisarts als hij een fantasie film quote?

Jij bent hier degene die een verband legt dat ik niet zie hoor..

Misschien ben jij wel psychotisch?

Heb je trouwens een verklaring waarom honderdduizenden mensen in NL moeite hebben met de realiteit? Ik vindt dat een dermate groot aantal dat het wellicht het onderzoeken waard is of we "de realiteit" niet wat kunnen bijschaven opdat niet zoveel mensen er problemen mee hebben?

Lionfromzion | 05-11-17 | 18:00

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 16:59
Ik heb jou nog op weinig contact met de realiteit kunnen betrappen. Psychoten kunnen daar niks aan doen, jij wel.

Wol | 06-11-17 | 00:55
▼ 2 antwoorden verborgen

En weer de gebruikelijke bizarre redenaties van de anti-onafhankelijkheidsbrigade.

"Het is tegen de (Grond)wet"
"De Spanjaarden zijn met meer dus dit is niet democratisch"
"Catalanen zijn gierig\asociaal"

Afgezien dat vele landen op onwettige wijze onafhankelijk zijn geworden, een Grondwet hoort de minderheid en rechten van burgers te beschermen tegen dictatuur van de meerderheid, niet hun rechten juist in te perken. Anders heb je geen Grondwet nodig en besluit je alles met 50%+1 stem. Lijkt me geen bijster goed plan tenzij je gelooft dat de meerderheid van je medeburgers altijd wijs en welwillend is en nóóit kan veranderen in een kwaadaardige meerderheid. Bijvoorbeeld Egyptenaren die in meerderheid voor de Moslimbroederschap stemden. Bijvoorbeeld een meerderheid van Grieken, Italianen, Spanjaarden, Portugezen en Fransen die vinden dat Nederland en andere rijke landen niet zo gierig moeten doen en ruimhartig moeten opdraaien voor hun kwakkelende banken en onhoudbare (staats)schulden. Zij zijn met meer…

Het feit dat een meerderheid uit het verleden besluit rechten weg te geven wil niet zeggen dat de generaties na hen die rechten niet meer op mogen eisen. Anders kun je oneindig rechten inleveren via democratische meerderheid, maar ze nooit meer terugkrijgen zonder toestemming van de machthebber aan wie je ze weggeeft.

Is dat een goed idee? Een faustiaans pact met de duivel sluiten en samen met hem, met een 100% meerderheid binnen jullie groepje van twee kiezers je ziel afstaan en het dan aan de duivel moeten overlaten of je die ziel ooit terugkrijgt bij een volgende stemronde waarbij weer 50+% (dus weer 100%) meerderheid nodig is? Want dat is het contract, de wet en de democratische afspraak. Zijn er niet bepaalde rechten die je gewoon nooit zou moeten kunnen afstaan, zelfs als je in een moment van verstandsverbijstering toch ja zegt? Zeker als je die rechten afstaat namens een heel volk en alle toekomstige leden daarvan die er nooit over hebben mogen stemmen.

Dan lees ik ook iemand die zegt dat er regio's in Catalonië tegen onafhankelijkheid hebben gestemd en wat daarmee te doen. Als Nederland ooit uit de EU stapt, dan mogen de gemeentes die bij de EU willen blijven dat doen. Ook een goed plan? Of op wat redelijker basis: gemeentes die omgeven worden door gemeentes die onafhankelijk willen worden moeten mee de onafhankelijkheid in (desnoods met wat autonome rechten zoals recht op eigen taal voor Spanjaarden daar) en de gemeentes die deel van een aaneengesloten gebied grenzend aan Spanje vormen en bij Spanje willen blijven komen bij Spanje.

Al blijft het natuurlijk wel steeds stukjes van Catalonië of Nederland of welke andere kleine staat dan ook afsnoepen door een grotere staat die nooit genoeg heeft. Beetje een soort sluipende, niet gewelddadige, maar listiger vorm van genocide. Een soort Poolse delingen. Telkens een hapje i.p.v. in één keer verzwelgen.

Maar goed, waarom ons nog druk maken over gelijke rechten of het recht op een eigen staat voor ieder volk, of het voortbestaan van een taal of volk, als de meeste mensen het allemaal helemaal best vinden. Gewoon lekker het Catalaans, Nederlands en de bijbehorende landen en culturen laten verdwijnen en straks allemaal Engels, Esperanto, Frans of Duits praten kan natuurlijk ook. Wel even goed je accent afleren, dus ook thuis geen Nederlands meer praten. Anders ben je straks zelf die onaangepaste provinciaal of minderheid.

Één wereld, één taal, één leiding. Altijd een heel goed idee geweest, alle macht in één hand leggen. Heeft nog nooit iemand spijt van gekregen. Kijk hoe blij de wereld is met grootmachten als de VS, Rusland of China. Hebben niets dan vrede, vrijheid en welvaart gebracht. En zijn ook heel lief voor hun minderheidsvolkjes. Ze mogen op het Chinese Volkscongres eens per vijf jaar zelfs hun leuke klederdracht aantrekken. Ik zie Rutte al in Brussel in klompen en met Zeeuwse achteruitkijkspiegels. Leuk zo, die folklore.

Wol | 05-11-17 | 16:35 | 7

jaap932057795966 | 05-11-17 | 16:42
Mij maakt het niet uit welke "hoek" onafhankelijkheid wil. Zolang ze geen onafhankelijkheid willen met als doel om een onderdrukkend regime in te voeren, zie ik het opdelen van macht in kleinere, vreedzaam samenlevende en samenwerkende staatjes vooral als positief. Beetje als de toren van Babel: liever Babylonische spraakverwarring en verdeelde macht dan één arrogante macht die tot in de Hemel wil rijken. En ik vind verschillende talen en dialecten gewoon een mooi cultuureel erfgoed.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 17:02
De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 17:02
Wat vindt jij een populist? Iedereen die dingen wil waar jij het niet mee eens bent? Iedere democratische politicus is in meer of mindere mate een populist of demagoog, behalve misschien partijen als de SGP en politici die werkelijk principes hebben die ze niet willen opofferen, ook als de meerderheid van de kiezers geen trek in die principes heeft. Dan kun je slechts proberen de meerderheid te overtuigen, maar meestal luistert die toch naar de onderbuik en het gerinkel van de beurs.

Wol | 05-11-17 | 17:31

@wol
De kunst is om wanneer dat grote geheel versplintert, de oude elites niet opnieuw terug in het zadel te krijgen.
Bij uit elkaar spatten wel even oppassen voor Ogenschijnlijk Nieuwe Elites, even niet opletten en het is zo weer 20 november 1813.

kindapaas | 06-11-17 | 01:39

kindapaas | 06-11-17 | 01:39
Ik maak me geen illusies dat er niet altijd een "elite" zal zijn. Het is alleen prettig als die altijd minstens op basis van meritocratie open staat voor "vers bloed" (en dan niet om te drinken). En natuurlijk bestaat uit mensen die de vrijheid en grondrechten van de rest van het volk ook gewoon respecteren.

Wol | 06-11-17 | 09:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zit inmiddels zoveel spaanse import in die regio die tegen onafhankelijkheid stemmen dat de uitslag sterk is vervuild. Een beetje zoals het hier gaat, zoveel import dat het er straks niet meer toe doet welk vakje de autochtoon rood maakt.

drs. P | 05-11-17 | 16:31 | 3

Definieer jij maar eens wat dan een “echte” Catalaan is zonder in een wespennest als de Neurenberger rassenwetten verzeild te raken.

Bigi Bana Boy | 05-11-17 | 17:28

Ja die hele Neuremburg trials werden internationaal *schijnbaar* als een schertsvertoning gezien dus daar kun je maar beter niet aan toetsen als je het een beetje overzichtelijk wilt houden..

Lionfromzion | 05-11-17 | 17:31

Bigi Bana Boy | 05-11-17 | 17:28
Heel simpel: die spreekt gewoon Catalaans en als hij (of zij) van oorsprong geen Catalaans spreekt leert die zichzelf en zijn kinderen Catalaans als hij in Catalonië gaat wonen. En hij steunt de onafhankelijkheid of minstens maximale autonomie van "zijn" regio.

Net zoals iemand die zich permanent in Nederland gaat vestigen gewoon Nederlands hoort te leren en niet gaat eisen dat de overheid in het Engels of Duits met hem communiceert. Of Berbers\Arabisch of Turks om even actueel te blijven. Net zoals een Nederlander die permanent in Suriname gaat wonen of in de Antillen er wellicht goed aan doet om Sranantongo of Papiaments te leren, zelfs al is Nederlands de "officiële" taal.

Een gast\nieuwkomer dus niet gaat streven om zijn nieuwe vaderland het liefst zo onomkeerbaar mogelijk tot een permanente provincie van een grotere staat te maken waar de oorspronkelijke bevolking zo snel mogelijk een minderheid in eigen land moet gaan vormen zodat ze niet meer kunnen afscheiden. Of je dan verder links of rechts bent is niet relevant, al heb ik daar uiteraard ook een mening over.

Macht moet je verdeeld houden, niet een monopolie of kartel geven (tenzij je graag het slachtoffer bent) en talen\dialecten hoor je te koesteren als immaterieel erfgoed. Dus niet verzuipen in een grijze zee van eenvormigheid omdat het taaltje\dialect bij toeval een onderdeeltje van "jouw" grotere land of taalgebied vormt.

Ook als je daar zelf verder niks mee hebt, dan zijn er anderen die dat wel belangrijk vinden. Chinezen hebben wellicht niks met Tibetaanse taal en cultuur, maar Tibetanen zullen wel degelijk met lede ogen toezien hoe ze een minderheid in eigen land geworden zijn. Iedere kans daar op onafhankelijkheid via een meerderheid of referendum is daar ook verkeken, tenzij de Chinezen in die regio daar zelf een belang in zien of ineens die cultuur willen behouden. Dat heeft de Communistische partijtop mooi voor elkaar.

Wol | 05-11-17 | 17:52

Democratie is een illusie in Europa.

Brainder | 05-11-17 | 16:26

Dat de meeste Joden hier in Nederland zijn opgepakt, verbaasd mij niets meer na het lezen van de meeste comments. Wat een stelletje EU heulers zeg.

Mark_D_NL | 05-11-17 | 16:13 | 3

verwijs ik u naar deportivo-catalana

rattenvanger XL | 05-11-17 | 16:19

die 102 huizen in 020 van Bernhard hebben wss stuk voor stuk emotionele waarde..

Lionfromzion | 05-11-17 | 16:54

@Mark_D_NL als je het vanuit het standpunt van Hitler bekijkt, dan is het niet zo gek dat de Hollanders, een groot deel, hier maar al te graag aan meewerkte..

Als ze de boel daar zo verstierden, dan is het aannemelijk dat dat hier niet veel anders was..

Ik kan me voorstellen dat een hoop bedrijven of ondernemende families in NL waarschijnlijk in eerste instantie jaloers zijn geweest op de bedrijvigheid die in DE tentoongesteld werd, toen ze dan binnenvielen zullen een hoop hun kans schoon gezien hebben om die lastige concurrent de stad uit te helpen..

Dat hele verhaal dat NL-ers laf waren en meeheulden met de vijand door zo mee te werken aan de deportatie is alleen laf als je het zo bekijkt dat wij volledig verrast werden bij het binnenvallen van de Duitsers, en we het totaal niet met hem eens waren.

Anders is het gewoon een vruchtbare samenwerking, hetgeen wel een beetje gedemonstreerd is.. U heeft gloeilampen nodig? Gaan we regelen!
Wilt u daar misschien Haring bij?

Wilt u treinen? Gaan we regelen!
Dat de NS op een gegeven moment de treinen NIET liet rijden met hongerdoden tot gevolg in NL is des te opmerkelijker!

Nederland heeft geprobeerd neutraal te blijven, ik denk dat we dit iets letterlijker moeten nemen dan vaak wordt aangenomen: Ze wilden wel de lusten maar niet de lasten, prima om bepaalde bevelen op te volgen, maar niet een kant durven kiezen uiteindelijk..

Lionfromzion | 05-11-17 | 17:29

Ik denk dat we hier het begin van het einde van Spanje aan het gadeslaan zijn.... onrust zal straks zegevieren in die regio, de kip met de gouden eieren van Spanje sterven. Spanje gaat dan financieel ten onder, daarna Italië en de EU meeslepen de diepte in.

Oepsie1234 | 05-11-17 | 16:09

Catalaan of palastijn wat vindt de jury?

rattenvanger XL | 05-11-17 | 16:00 | 1

Catalunatics.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:43

Dit is complete onzin. Er is een Europees aanhoudingsbevel, dus moeten de betrokkenen zich aan de juridische instanties in België laten zien. Maar dat betekent nog helemaal niet dat ze uitgeleverd zullen worden.

Zyprexa20mg | 05-11-17 | 15:54


Best interessant www.veteranstodayarchives.com/2011/06...

Die hele EU begint steeds raarder te klinken, Hitler heeft nooit gecapituleert, 2 dagen voor de grondwet is getekend is er een geheim staatsverdrag getekend dat de geallieerden/VS tot 2099 ALLE indoctrinatie regelen..

ALLES dat Merkel zegt komt niet uit haar brein..

Lionfromzion | 05-11-17 | 15:53 | 8

@Mark_D_NL
Maar dat mag dus ook helemaal niet besproken worden is feitelijk waar het op neer komt..

Als we nu kijken naar alle landen die ooit de Petrodollar hebben willen dumpen, of op een andere manier hun volk boven de belangen stelde van de Bankiers dan was het heel snel afgelopen, vaak nog voor het begon..

Hitler is eigenlijk de enige die dit dus ooit succesvol gedaan heeft, in een hele korte tijd een totaal verwoest land weer opgebouwd, ondanks boycots en dreigementen..

Wat we leren is dat Socialisme is goed, Nationalisme is fout..
Nationaal Socialisme is blijkbaar een te effectief beleid, daar mogen we dus niets van weten, dat noemen we dan extreem rechts?

Eigenlijk zijn we precies terug bij af: het geld verdwijnt allemaal naar een paar bankiers, alle kranten en media zijn van een paar moguls, we hebben staatsschuld waar we krom voor moeten liggen.

Met 1 verschil: de enige bewezen oplossing is off limits?

Lionfromzion | 05-11-17 | 17:16

Duitsland is nog steeds onder Amerika en Engeland, en wij ook.
Omdat er nooit getekend is .

gato | 05-11-17 | 18:03

Ik had altijd een soort onderbuik gevoel dat het precies andersom was..

Dat de Nazi's hier een veilige thuishaven hadden gevonden, althans sommigen, deze zijn gaan bouwen aan de EU ditmaal zonder wapens maar langzaam en gestaag middels indoctrinatie.

Dat de VS eigenlijk in die zin eerder het vuile werk opknapte voor onze koningin, Bernhard en zijn Bilderberg groep.

Bernhard getrouwd met Juliana, Hitler naar Argentinie waar ook een bolwerk van Nazi's zat/zit en uiteindelijk wanneer de plannen een beetje verder gevorderd zijn neemt ons Lex een import vrouwtje dat ideologisch op dezelfde golflengte zit..

Het totaalrecht op alle geschriften, video, digitale werken tot 2099 klinkt niet helemaal fris!

Eea kan nog steeds gewoon kloppen wbt het onderbuik gevoel, wellicht is het gewoon een heel hecht clubje en helpen ze elkaar waar nodig?

Het is allemaal te toevallig hoe alles qua beleid en oorzaak en gevolg samenvalt elke keer, ik snap ook niet zo goed wat voor nut het heeft om hier elke dag te reageren op het eindproduct van al dit soort zaken, zelfde geldt overigens voor de lokale politiek!

Wat heeft het voor nut om hier een topic te maken ten tijde van de verkiezingen dat een "geheime" afspraak tussen Rutte en Merkel 40k vluchtelingen ons land in te proppen, als er in de EU gelederen ondertussen hardop geschreeuwd wordt dat de EU instort zonder 60 miljoen aan vluchtelingen?
Er is niets geheims aan als het gewoon EU beleid is of zie ik dat verkeerd..?

Vandaag een stuk van Feynman over parallele universums oid terwijl hier ook van de ene in de andere realiteit gesprongen wordt en er wat over te melden heeft, zonder duidelijk uit te leggen dat die parallele universums bestaan en in welke we ons momenteel bevinden?

De ene keer helemaal verbaasd over een gevolg van iets dat je maanden tevoren al aankaart is suspect, het blijft aan de oppervlakte en wordt niet verder uitgediept..

Beetje zoals NL 2 dagen voor de vredesbesprekingen mbt Syrie besluit om nog even deel te nemen aan de oorlog, zodat we niet buiten de boot vallen qua internationaal recht mbt vluchtelingen binnenharken, om vervolgens er achter te komen dat onze F16's helemaal niet mee doen..

Als je dat soort inconsistenties allemaal toelaat, waar sta je dan uiteindelijk nog voor? Uiteindelijk ben je dan gewoon tegen om klanten te trekken naar je site, gewoon omdat mensen die tegen dingen zijn wss een grotere doelgroep is dan mensen die ergens voor zijn..

Uiteindelijk oeverloos gelul in de ruimte, niemand weet wat de voor en wat de achterkant is en wanneer het interessant wordt en je de diepte in kunt heb je jezelf al zo vaak tegen gesproken dat niemand je serieus neemt..

Lionfromzion | 07-11-17 | 00:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Joegoslavië had een bommenregen op zijn dak ivm Kosovo,Dus mogen de Russen nu ook los ?? of is dat weer anders ?

Roger-Rabbit | 05-11-17 | 15:45 | 1

Hillary clinton, no more kosovo's. Na het smerigste nepnieuws ooit: Zogenaamde servische concentratie kampen, met een open hek en prikkeldraad aan de binnenkant van de palen, toen haalden ze een anorexia moslim naar voren bij die bbc-documentaire en een week later regende het bommen op Belgrado.

rattenvanger XL | 05-11-17 | 15:58

Om een ineenstorting van een rijk catastrofaal en permanent te maken is een economische ineenstorting niet voldoende. Hier heb je ook een morele ineenstorting voor nodig. Het besef onder gemeenschappen dat naasr een slechte toekomst het credo leeg is, het concept verkeerd en de normen vals. Deze kwestie dient deze zaak. Oekraine, Hongarije, Polen, vluchtelingendeal. Kosovo iemand? De EU barst en blij toe

Rest In Privacy | 05-11-17 | 15:35

Wet is iets wat je wegtrapt of wijzigd als het in de weg staat zoals al vaak bewezen in de eu.
Als vandaag de wet jij bent monddood gemaakt word dan is dat halt zo.
Manmanman

rein9576 | 05-11-17 | 15:33

"Rome ready to negotiate with Italian regions after autonomy referendums" "Veneto Governor Luca Zaia said he wanted 90 percent of taxes to remain in the region." "According to AFP, Lombardy sends €54 billion more in taxes to Rome than it gets back in public spending, while Veneto’s net contribution is €15.5 billion."

Lombardije stuurt dus 15% van haar inkomen op naar Rome zonder het ooit terug te zien. Veneto stuurt 10,7% van haar inkomen op naar Rome zonder het ooit terug te zien.

Uitgaande van een belastingdruk van 50%, zou 90% van de belastingen behouden, betekenden dat je 45% GNP als belasting int voor jezelf, en 5% GNP als belasting int om af te dragen aan Rome. Dat zou voor Lombardije een daling van 36 miljard betekenen en voor Veneto een daling van 8 miljard. Rome zou een extra gat krijgen van 44 miljard euro als je het voorstel volgt. Dat is even een extra begrotingstekort van bijna drie procent BBP.

In Rome vonden ze een extra bezuiniging van 3,4 miljard euro al een enorme prestatie. Dat is twee promille. Nu krijgen ze een probleem dat DERTIEN keer zo groot is.

Feynman | 05-11-17 | 15:33 | 4

Ik heb in de Duitse pers gelezen dat Macron wil dat de Eurozonelanden ongeveer 3 a 4% van hun BNP afstaan aan een Europees budget, dus in het geval van Nederland ongeveer 6 tot 8 % van de belastinginkomsten. Net zoals met de transfers van Noord naar Zuid Italië zal Nederland maar een gedeelte van deze afgedragen belastinginkomsten terug krijgen uit Brussel. Zelfs wanneer Nederland 50% van dat bedrag terug zou krijgen mag de Nederlandse belastingbetaler ieder jaar 15 a 20 miljard Euro (!) afdragen aan Brussel. Ik zou graag van eurofiele partijen zoals D66 willen weten waarop wij in Nederland dan jaarlijks gaan bezuinigen..

therealbraindump | 05-11-17 | 15:52

Gelukkig heeft de Italiaanse staat een schuldratio van 130 procent, dus die afname kunnen ze best dragen.

Glasgow Argus | 05-11-17 | 15:53

Misschien omdat de hele EU gewoon een proeftuintje is: Hoe kunnen we George Orwell zijn boek vorm geven..

In 1984 zaten ze ook te wachten tot 2050, dan zou het beter worden, wij wachten tot het immigratiebeleid tot 2050 veranderd in iets moois.

Het decor dient nog wat aangepast na de sleepwet, maar dan zijn we er wel met zijn allen.

Lionfromzion | 05-11-17 | 16:06
▼ 1 antwoord verborgen

Umm, beste mensen,
De Catwlaanse opstand was buiten de democratisch regels.
En IMHO ook onnodig egoistisch en zonder breed draaivlak.
De EU handelt in deze wel volgens de regels.
Sorry, geen medelijden met wanabe koninkje Puigdemont.

hotmint | 05-11-17 | 15:33 | 1

Dezelfde democratische regels als ze hier in onze democratische nep rechtstaat hanteren! Je hoeft geen eikel te zijn om aan een boom te hangen! Word wakker!

Lexus01 | 05-11-17 | 20:51

Is het Spartacus?

Pienow | 05-11-17 | 15:26

O ja en dat spanje van spanjaarden is

Pienow | 05-11-17 | 15:24

Ik scheef dat GS hier constant een EU kwestie van maakt en ik vroeg mij af of er een catalaan op de afdeling zit. En word gejorist? Klopt het of zo? Stond verder niets naars of beledigend bij

Pienow | 05-11-17 | 15:23 | 4

Nee, dat stond er niet. En dat GeenStijl de EC basht, is ook geen geheim.

Controllos | 05-11-17 | 15:26

Dat stond er wel. Moeilijk te zien als het gecencureerd us

Pienow | 05-11-17 | 15:30

De weekendploeg.

bambi1970 | 05-11-17 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Fuck Spanje met hun achterlijke onverlichte tradities en leve het moderne Catalonië.

Wedstrijdkrokodil | 05-11-17 | 15:19 | 1

Nou Spanje kan er ook niks aan doen dat ze veel langer bij het Kalifaat van Cordoba hebben gehoord.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:46

Hoe gaat Puidgemont het doen met de regio's die tegen stemde? die mogen lekker bij Spanje blijven? Of gaat hij dan als rechtgeaarde socialist dan dar vol met de onderdrukkingshamer er op.
Vertrouw dit soort revolutionaire nooit. Iets teveel eigen agenda

miko | 05-11-17 | 15:16 | 1

Puigdemont is een centrumrechtse politicus. Zijn huidige partij, Junts per Si, is een samenraapsel van rechtse, linkse en onafhankelijke partijen. De andere partij kon de regering was de CUP. Een extreemlinkse partij, die ongetwijfeld veel druk op Puigdemont heeft uitgeroepen om de onafhankelijk uit te roepen (terwijl Puigdemont wilde onderhandelen)

Controllos | 05-11-17 | 15:19

Wo bliebt die Persco? Die Sporza op één op zondag en die rolkrant op Canvas zijn niet zo mijn dingen . . .

Ikbeneenzelfbouwer | 05-11-17 | 15:10

Is allang bekonkeld. Die heeft door deze stap 100 dagen uitstel,

Conan de Rabarber | 05-11-17 | 15:05

De Tachtigjarige Oorlog is begonnen. Hup, Catalunya!

Lewis Lewinsky | 05-11-17 | 15:03

Nu weet ik het zeker : de Slet is in werkelijkheid rat Rutte.

En ik mis necrosis !

Bergbloempje | 05-11-17 | 15:01 | 1

Nee hoor gewoon een betweterige en bedlegerige trol, niet op reageren.

litebyte | 05-11-17 | 15:59

Ik neem aan dat de regio's die tegenstemde gewoon bij Spanje ogen blijven van deze meneer?
Kijken hoe lang het duurt voor het arme achterland weer graag bij Spanje wil horen.
Maar ik neem aan dat Puidgemont als recht geaarde socialist dan deze regio's wel met harde hand er bij wil houden.

miko | 05-11-17 | 14:59 | 1

Hoepel toch op, het is geen socialist maar een rechts van de VVD staande liberaal. Lees je eens in.

Zapata10 | 05-11-17 | 15:02

Trouw: Jacht op Puigdemont kan voor Madrid averechts uitpakken www.trouw.nl/home/jacht-op-puigdemont...

"Een martelaarsrol van Puigdemont en andere vervolgde kopstukken kan hun partijen electoraal voordeel opleveren. Daarmee zou Madrid oogsten wat het juist niet wil: een grotere meerderheid in het Catalaanse parlement (en onder de bevolking) die voor onafhankelijkheid is."

Je kan wel de regering gevangen nemen, het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven, maar heeft er iemand in Madrid al bedacht dat die verkiezingen het referendum kunnen bevestigen?!? Dat je een verkiezing kunt winnen, maar ook verliezen?

Feynman | 05-11-17 | 14:57 | 4

Spaanse vertaling voor inlegvelletje zoeken doet.

Langshetrandje | 05-11-17 | 15:32

Het is voor Spanje vervelend als de separatistische partijen winnen, maar als die weer een referendum uitschrijven en/of de onafhankelijkheid uitroepen, dan doen ze gewoon weer hetzelfde. Want het blijft ongrondwettelijk. Uiteraard kunnen ze elkaar ook de hand toesteken en gaan praten. Dat was deze ronde nogal lastig, en dat lag toch vooral op Puigdemont die wel een grote bek over praten opzette, maar verder gewoon strak op ramkoers bleef. Tot nu toe is hij vooral een politieke hooligan gebleken.

Muxje | 05-11-17 | 15:48

@Zapata10 | 05-11-17 | 15:01

Als Spanje slim is laten ze de juridische vervolging pas plaatsvinden na de verkiezingen en plaatsen ze de verantwoordelijk Catalaans bestuurders onder huisarrest met een verbod om zich op wat voor manier dan ook politiek te uitten. De verkeizngen kunnen dan een druk middel zijn.

Bij het uitblijven van een Catalaanse meerderheid zal er dan een verzachtende omstandiheid zijn. Daarnaast vraag ik me af welke partijen er mee mogen doen.
Als Spanje belangrijke Catalaanse partijen uitsluit ivm hun onafhankelijkheidswens.

Als laatste is er altijd nog de weg van de verkiezingsuitslag beinvloeden, maw de zaak besodemieteren = common case in veel dictaturen.

litebyte | 05-11-17 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Puigdemont heeft niets gedaan, alleen vreedzaam een referendum gehouden! 890 vreedzame mensen zijn daarna door de Guardia Civil de restanten van de Gestapo van Generaal Franco mishandeld! De Catalanen worden al eeuwen door de Spanjaarden geknecht! De Spanjaarden gunnen het Catalaanse volk geen onafhankelijkheid, omdat ( het gaat natuurlijk om geld) Catalonië veruit de rijkste deelstaat is, rijker dan bijvoorbeeld de regio Madrid! Wij weten inmiddels hoe de corrupte politiek in Europa met referenda omgaan! De mond vol van democratisch rechtstaat, tenminste zolang het ze uitkomt! Denk hierbij aan de EU grondwet, de Oekraïne en de sleepwet die er aankomt! Ik ben woest!

Lexus01 | 05-11-17 | 14:56 | 4

In Catalunya zijn geen stierenvechten meer.

gato | 05-11-17 | 16:03

Kortom zelfs dat voorbeeld van onderdrukking bleek neit te kloppen.

Muxje | 05-11-17 | 16:24

Muxje | 05-11-17 | 15:52
Dus zolang we in Nederland netjes Nederlands mogen blijven spreken en de EU geen expliciete dingen doet die in jouw ogen "onderdrukkend" zijn hebben we ook geen recht op onafhankelijkheid? We moeten eerst wachten tot het te laat is en er werkelijke onderdrukking begint?

Als het zogenaamd niet uitmaakt qua wetgeving of belastingdruk in Catalonië of ze nu bij Spanje horen of niet, waarom dan tegen onafhankelijkheid zijn? Er verandert immers niks. Nu zijn de Catalanen autonoom binnen Spanje en mogen ze Catalaans spreken naast het Spaans. Bij onafhankelijkheid mag de Spaanse minderheid Spaans spreken naast het Catalaans.

Hoe langer ze wachten met onafhankelijkheid, des te groter de kans dat er steeds meer Spanjaarden en andere immigranten bij komen en daarmee wordt hun autonomie een soort dode letter. Alsof je straks in Nederland zit met een groep van 49% autochtone Nederlanders en 51% allerhande Europese en niet-Europese minderheden die simpelweg tegen onafhankelijkheid zullen stemmen. In Catalonië zal dat dan een Spaanstalige nipte meerderheid zijn en dan is de kans op onafhankelijkheid waarschijnlijk verkeken.

En het maakt natuurlijk wel degelijk verschil. Al was het maar qua belastingen moeten afstaan en subsidiëren van de rest van Spanje. Het bizarre is dat het slechts een klein bedrag moet zijn, een druppel op een gloeiende plaat, voor Spanje, want de Catalanen zijn maar een kleine minderheid. En ze zijn echt niet allemaal rijk. Maar voor de Catalanen maakt het dus wel verschil.

Wol | 05-11-17 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

De ervaring leert dat het niet zo verstandig is om naar Brussel te gaan als je onafhankelijkheid van Spanje nastreeft. In het beste geval word je bedelaar genoemd.

El Rico Grande | 05-11-17 | 14:55 | 2

Het zegt voor de zoveelste keer eigenlijk meer over de EU, dan over Spanje en de Catalaanse kwestie.
De EU is geen unie - het is een bonte verzameling van enorme financiele belangen bepaald door de financiele macht - aangedragen door vele tienduizenden lobbyisten en uitgedragen door 'politici'

litebyte | 05-11-17 | 15:42

Hahaha. Sterk!!
'Ce ne sont que des gueux'.

marjen | 05-11-17 | 18:20

Ik had als leuk Duitsch liedje eerder het Horst Wessellied verwacht. Die Fahne hoch, die Reihen fest geschlossen. Gezongen door een koor van feitelijk ongekozen maar door hun partijen benoemde europarlementariërs, met vooraan op het toneel de heren Van Baalen en Verhofstadt, beiden met de vuistjes omhoog om het Groot Europeesche Rijksideaal nog eens te benadrukken.

hatari | 05-11-17 | 14:51

Ik denk dat Puigdemont wel in de smaak zal vallen bij de homosensuele medegevangenen.
Dat wordt een gezellige boel.

Kruisruiker | 05-11-17 | 14:50

nu kun je goed zien wat ze in Brussel bedoelen met democratie.

isotope 465 | 05-11-17 | 14:44 | 4

Waar ik me persoonlijk aan erger is de enorme hypocriete achterbakse houding.

Je bemoeit je als EUroscisten direct met een land buiten je unie - namelijk Ukraine, je ondersteunt actief een staatsgreep met ook hele nare indirecte gevolgen voor veel EU-onderdanen (MH17) maar uit gore lafheid durf je nog niet eens een actief bemiddelende rol te nemen in de Catalaanse kwestie.

Als Bussels-EU toon je hiermee voor de zoveelste keer je enorme laf slappe en vooral hypocriete houding naar je onderdanen.

litebyte | 05-11-17 | 15:38

litebyte
U voelt zich onderdaan van de EU/Brussel? Dat is niet best, want het geeft aan dat de ongekozen EU-kliek sluiperderwijs steeds meer aan legitimiteit wint in de hoofden van de burgers. Een hele gevaarlijke ontwikkeling.

Lefty-Messup | 05-11-17 | 17:11

@Lefty-Messup | 05-11-17 | 17:11

Er is een verschil tussen een gevoel en het daadwerkelijk zijn. Snapt u dat?

litebyte | 05-11-17 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

Het is aan ieder bekend dat een vorst, als dienaar van God, ge­acht wordt zijn onderdanen te beschermen tegen alle onrecht, overlast en geweld, zoals een herder zijn schapen beschermt. De onderdanen zijn niet door God geschapen om de vorst in alles wat hij beveelt onderdanig te zijn en hem als slaven te die­nen. De vorst regeert bij de gratie van zijn onderdanen en moet met recht en reden over hen regeren, hen beschermen en lief­hebben zoals een vader zijn kinderen liefheeft en zoals een her­der met hart en ziel zijn schapen beschermt. Als een vorst zijn plichten niet nakomt, maar, in plaats van zijn onderdanen te beschermen, hen probeert te onderdrukken als slaven, dan is hij geen vorst, maar een tiran. In dat geval mogen zijn onderda­nen, na beraadslaging in de Staten-Generaal, hem afzweren en een andere leider kiezen.
Dit recht hebben zij te meer als ze hun vorst niet met vreedzame middelen van zijn tirannieke nei­gingen hebben kunnen genezen. In dat geval hebben ze geen andere middelen om hun natuurlijke vrijheid, waarvoor men zich met hart en ziel dient in te zetten, veilig te stellen. Daar­ van zijn diverse voorbeelden bekend uit andere landen en andere tijden.
In het bijzonder in ons land moeten onderdanen hun eigen vrijheid veiligstellen, aangezien zij hier altijd geregeerd zijn krach­tens de eed die door de vorst bij zijn intrede wordt gezworen. De vorst wordt ook beëdigd onder de voorwaarde dat hij uit zijn ambt wordt ontheven in geval van schending van de eed.
.
Het plakkaat van verlaetinge. 26 juli 1581. De basis van de onafhankelijkheid van de Nederlanden van de Spaanse Koning. En ook de grondslag van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten in 1776 van de Engelsen. Ook toen was de onbetrouwbaarheid van de machthebbers en de belastingdruk de reden van het onafhankelijkheidsstreven. Wat ook de Spaanse grondwet bepaalt, de basken, de catalanen hebben domweg het recht om hun onafhankelijkheid uit te roepen.
.
De Spaanse overheid doet er beter aan het Catalaanse streven met meer ontspanning tegemoet te treden. Door met gestrekt been erin te gaan, maken ze het alleen maar erger in Catalonie en zetten ze de deur in Baskenland ook weer wijd open. Dom, dom, dom.

Glasgow Argus | 05-11-17 | 14:40 | 1

Juist, het is het aloude verhaal waarmee staten gevormd worden en weer verdwijnen. De afgelopen 50 jaar zijn er behoorlijk wat staten bijgekomen. En de wereld is hoe vreemd ook niet vergaan in die tijd. Ook trekt de economie zich weinig aan van grenzen of naties. Get a life, als die Catalanen zo nodig een landje willen hebben laat ze hun gang gaan. Uiteindelijk gaat de samenwerking en de handel gewoon door. Ze hebben dan alleen geen keuning meer. Ach wat jammer nu.

Zapata10 | 05-11-17 | 14:58

Waarom Kosovo wel door Spanje en de EU wordt erkent en Catalonië niet, is niet te begrijpen. De Kosovaren hebben ook eenzijdig de onafhankelijk uitgeroepen. Binnen de grondwet van Servië kon dit ook niet. Hieraan vooraf is een bloedige oorlog aan vooraf gegaan en onder de internationale politiek is een stemming gehouden. Nu Catalonië alleen naar geweldloze en democratische middelen heeft gegrepen, worden ze als stelletje Joden afgevoerd naar de slachtbank. De internationale politiek en met name de laffe hypocriete honden van de EU houden nu hun bek. Het is dus beter in de toekomst direct naar wapens te grijpen dan een democratisch proces te starten naar onafhankelijkheid. Europa anno nu, er is in die tijd veel bereikt

AttoMelani | 05-11-17 | 14:36 | 1

@attomelani
Het verschil zit hem in het verdrag van Lissabon. Zit een natie-staat er eenmaal in dan kan het er onder voorwaarden uit stappen (zoals de UK) maar verder is de status quo in beton gegoten. Afsplitsen van een regio vraagt om wijziging van het verdrag; als dat wordt toegestaan dan zijn andere wijzigingen ook ineens mogelijk en ligt alles weer open. Het verdrag was indertijd het best haalbare maar is naar mijn mening achterhaald en staat verdere vooruitgang in de weg.

kindapaas | 05-11-17 | 15:27

Daniel Hannan was spot on:
- if your Constitution opposes basic human rights, change your Constitution.
What’s the point of having it otherwise?

wezen | 05-11-17 | 14:34

Puigdemont in een populist en nationalist van het ergste soort. Een volkshitser die de consequenties van zijn gestook niet overzag. Een politieke prutser dus. Een zgn socialist maar zijn volk voorhield dat ze teveel aan de schatkist afdroegen en dat als separaat land mooi zelf konden houden maar er niet bij vertelde dat ze wel snel failliet zouden zijn.

jaap932057795966 | 05-11-17 | 14:31 | 4

Gutttegut, een socialist. Lees je eens in. Puigdemont is een liberaal die rechts van bijvoorbeeld de VVD staat. En ja, een stukje egoïsme daar is helemaal niets mis mee. Of bent u bereid te betalen voor iedere sukkel die niets van zijn leven maakt?

Zapata10 | 05-11-17 | 14:45

Hoe weet jij dat allemaal , woon je in Spanje en ben je nu bang dat de Catalanen niet meer voor jullie gaan betalen.

gato | 05-11-17 | 15:10

Zapata.
Op joop.nl lopen de neomarxisten weg met puidemont,

jaap932057795966 | 05-11-17 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Puigdemont en consorten hebben hun hand overspeelt. En zowel de Spaanse als Catalaanse wetten overtreden. En wat doet GeenStijl dan? In plaats van eens echt te kijken wat er speelt en gebeurt, wordt de situatie aangegrepen om de EC te bashen en te godwinnen. De agenda van geenstijl is wel erg beperkt.

Controllos | 05-11-17 | 14:29 | 5

@slet
Mensen zijn inderdaad dom. Laten zich veel te makkelijk ophitsen door charismatische 'leiders' die hun het zelfstandig denken ontneemt. Hoeveel voorbeelden in de geschiedenis hebben wij nog nodig voordat wij hiervan overtuigd raken? Oneindig veel want zoals gezegd mensen zijn dom. Te dom om van de geschiedenis te leren.

flame_me | 05-11-17 | 14:49

Sletje, Het lijkt me niet dat het 1.2 .3 uit een relatie stappen is. Daarvoor heeft er veel te veel plaatsgevonden. Ja ja, het argument dat mensen dom zijn. Behalve als ze wel precies zo stemmen als jij dat wilt. Dan zijn ze niet meer dom en heeft de volkswil zich duidelijk uitgesproken.

Zapata10 | 05-11-17 | 15:07

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 14:36
Dan stel ik voor scheiding of uit elkaar gaan van samenwonenden te verbieden als niet beide partners instemmen. Doen? Wel even over je (volgende) relatie nadenken dan voor je eraan begint.

Wol | 05-11-17 | 17:06
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pienow | 05-11-17 | 14:23 | 1

Puigdemont heeft zich schuldig gemaakt aan o.a 'vertrouwen'. volgens de Spaanse overheid. Op de kettervork ermee!

Pompenkoning | 05-11-17 | 14:22

De gezochten hebben zichzelf gemeld. De onderzoeksrechter in België volgt nu de procedures die voor een uitleveringsverzoek gelden. Niets mis mee dus. Puigdemont c.s. hebben een mislukte "staatsgreep" gepleegd en moeten zich verantwoorden. Het is een interne Spaanse aangelegenheid. Daar heeft de EU niets mee te maken. Toen de perikelen rondom de Turkse staatsgreep zich over Europa verspreidde riep immers ook iedereen dat de Turken dat maar in eigen land moesten uitvechten.

Mannes | 05-11-17 | 14:20 | 6

2voor12 | 05-11-17 | 14:27

Potsierlijk weer. Ga eens de achtergrond opzoeken. Hint. Oranje revolutie. Overigens is Trump vriendje en lobbiest voor Janoekovitsj Paul Manafort opgepakt wegens o.a. samenzwering tegen de staat. Ja. Dat is dom-rechts populisme. Landverraders en niet heel slimme landverraders. Vroegâh toen ik nog jong was waren het de domme linkse populisten die staatsgevaarlijk waren. Tegenwoordig is het reactionair dom rechts die heulen met de vijand omdat ze ‘boos’ zijn.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 15:22

En wat zijn we blij dat democratisch gekozen leider Erdogan in het zadel is blijven zitten ondanks die "staatsgreep" en bij meerderheid en referendum zijn presidentschap en absolute macht voor het leven al zo'n beetje binnen heeft niet? Ze zullen straks even blij zijn als de Venezolanen nu met hun keer op keer kiezen van Chavez\Maduro.

Of de Egyptenaren met hun moslimbroederschap, die, oh wat treurig, triest en jammer, wel via een succesvolle staatsgreep uit het zadel zijn gewipt. Wat was er een oorverdovend protest daartegen vanuit de EU en de VS. Herstel van democratie werd meteen geëist en dankzij sancties en internationale druk zit Morsi weer op z'n democratische troon met z'n moslimbroeders. Waar hij thuishoort volgens de meerderheid van Egyptische kiezers en de toenmalige Grondwet. Oh, wacht, niet...? Wat een verlies voor Egypte...

Wol | 05-11-17 | 17:13

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 15:22
Dus een anti-democratische revolutie in Oekraïne en uit het zadel wippen van een democratisch gekozen pro-Russische corrupte president en die vervangen met een nieuwe, anti-Russische en pro-EU corrupte regering was ineens wel weer goed?

Wol | 05-11-17 | 17:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Spanje heeft nauwelijks een democratische traditie, en het is dus niet verwonderlijk dat de regering in Madrid niet wil of kan begrijpen hoe democratie werkt en hoe om te gaan met separatistische bewegingen op democratische grondslag.

In 1976 was de overgang van de Franco-dictatuur naar een zogenaamd democratische monarchie hoofdzakelijk een cosmetische aangelegenheid. De oude instituten bleven bestaan, de Franco-aanhangers bleven op hun plaats. Verantwoording over het donkere verleden werd nauwelijks afgelegd.

Het is dus niet verwonderlijk dat de regering van een land met een feitelijk "cosmetische" democratie naar dictatoriale middelen grijpt om een democratisch gefundeerde afscheidingsbeweging te stoppen. En nog kwalijker is dat dit door de EU-bazen in Brussel oogluikend wordt toegestaan en zelfs aangemoedigd.

80 jaar geleden kreeg Franco tijdens de Spaanse burgeroorlog steun van de Axis-mogenheden. Zie Guernica. nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op...
Vandaag de dag stelt een andere dictatoriale mogendheid - de EU - zich vierkant achter de Spaanse regering op. Een historische parallel, die niet te missen is.

Leipniz | 05-11-17 | 14:18 | 7

Eens met Leipniz.

hatari | 05-11-17 | 14:55

Echte onwaarheden schrijf je niet maar je vergeet de aanleiding en verloop van een burgeroorlog met meerdere partijen/ideologieën/belangen. Hierin had Catalonië ook geen schoon blazoen en kreeg eveneens steun van buitenlandse mogendheden (lees Stalin). Daarvoor hebben de separatisten de goudreserves verpatst om uiteindelijk afgescheept te worden met afgekeurde Sovjet wapens. Mede doordat Catalonië hierdoor aan de grond zat, was de strijd in hun nadeel beslist en zijn de separatisten (communisten/anarchisten) van Catalonië zijn niet als overwinnaar uit de burgeroorlog gekomen.

Nadat Franco de rust met veel geweld en terreur heeft afgedwongen is voor de lieve vrede binnen de constitutionele monarchie een autonome status voor Catalonië ingeruimd. De Spaanse staat heeft, het destijds failliete, Catalonië gesteund waardoor de Catalanen met behoud van eigen identiteit een welvarende economie konden opbouwen. En nu wil een deel van de Catalanen eenzijdig de constitutie verwerpen.

Het is te gecompliceerd om een mening te vormen vanaf Franco. Het is ook geen strijd tussen Madrid en Catalonië. De strijd woedt ook binnen Catalonië. De separatisten hebben nu hun momentum gehad.

Altijd handig om Guernica te noemen in beeldvorming, maar het onjuist om dit aan Franco toe te schrijven. Die heeft weer andere oorlogsmisdaden op zijn geweten.

@[email protected]
Als je punt is dat beide zijden van de Spaanse burgeroorlog niet deugden, heb je uiteraard gelijk. De tijd is voorbij dat historici zonder gene de communisten als helden en de nationalisten als het Pure Kwaad konden bestempelen. Franco was van alle fascistische dictators waarschijnlijk nog de minst erge. Alhoewel, Mussolini had ook nog best z'n goed kanten.

Maar mijn punt was niet de goed/fout kwestie maar de historische parallel tussen Franco/Hitler enerzijds en Rajoy/Juncker anderzijds. Ik weet het, het is een joekel van een Godwin. Sue me.
Maar vanuit het standpunt van de Catalanen is de situatie vergelijkbaar. De onderdrukker van toen werd gesteund door buitenlandse mogendheden, net zoals de onderdrukker van nu. In een streek waar de verschrikkingen van de oorlog gevolgd werden door dertig jaar tirannie onder Franco, zijn die wonden nog niet geheeld.

Leipniz | 05-11-17 | 20:03
▼ 4 antwoorden verborgen

De EU is voor onafhankelijkheid, zelfbestuur en al het andere moois.
Maar niet binnen de EU zelf natuurlijk.

2voor12 | 05-11-17 | 14:18

De ratten van Europa ,Timmermanns,verhoffstadt en Juncker,laten hun ware aard weer eens zien.Landverraders.

xiuxiu | 05-11-17 | 14:17 | 3

Hij is de landverrader, artikel 155 bestaat niet voor niet voor niets, geen suggesties ofzo! prettige reis klojo

niv01 | 05-11-17 | 14:20

Nee puigedemont komt op voor zijn mensen van catelonie ondanks alle be dreigingen vanuit Madrid Juncker en vrinden verkwanselen de EU landen aan het globalisme van Soros en zijn vrienden.

xiuxiu | 05-11-17 | 14:52

Gelul! Een Spanjaard is een onderdrukker! Catalonië moet net als wij alles slikken!

Lexus01 | 05-11-17 | 20:57

De EEG zorgde voor stabiliteit, vriendschap, respect en daarmee voor vrede. De EU eigent zich die resultaten toe maar zal uiteindelijk voor oorlog zorgen.

Bytemaster | 05-11-17 | 14:17 | 1

Het ging altijd goed onder de EEG .

Bergbloempje | 05-11-17 | 15:02

Het wachten is dus op Duitse bommenwerpers boven Barcelona.

Sans Comique | 05-11-17 | 14:15 | 3

Ja, en op Ernest Hemingway.

Baron Clappique | 05-11-17 | 14:23

Baron Clappique | 05-11-17 | 14:23 ; Die komt niet hoor, heb ik horen zeggen.

Bergbloempje | 05-11-17 | 15:03

Er vliegen al constant 6 helicopters laag over in Barcelona.

gato | 05-11-17 | 18:12

In de ogen van de een een 'vrijheidsstrijder' in de ogen van de ander een 'landverrader'.

Weerduivel | 05-11-17 | 14:14

Kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, oe oe !
En kilometers spoor schieten onder mijn door.
Ik ben op weg naar jou, want ik hou van jou !

surfingbilly | 05-11-17 | 14:13

Aan welke kant je ook staat, de Catalaanse bevolking keert zich tegen Madrid (en nu waarschijnlijk ook tegen de EU), om dezelfde redenen waarom de Britten voor Brexit kozen: islam en belasting zonder representatie. Onderdrukking en vervolging is daar nu aan toegevoegd. De EU is eindelijk eerlijk.

bambi1970 | 05-11-17 | 14:12

Gewoon de trein naar Roosendaal -Breda nemen en asiel geven in een villa in Doorn, waar hij als een gek bomen kan gaan kappen tot zijn dood.
Zoals Nederland ook gedaan heeft met de mede aanstichter van WOI en indirect dus ook WOII, Keizer WilhelmII van Duitsland.

King of the Oneliner | 05-11-17 | 14:10

Het zou me overigens niets verbazen als straks blijkt dat Rusland / Vladimir Poetin VUISTDIEP in dit fiasco zit. Je kan zeggen wat je wil maar zijn missie om dom-links en dom-rechts te mobiliseren in Europa en de VS werkt als een tierelier! Gefelic Vova. Je doet het perfect.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 14:10 | 9

en ik maar denken dat het de schuld van Geert en Thierry is

telelezer | 05-11-17 | 14:41

Ik zet een krat bier op Soros. Ik heb geen idee waar hij voor of tegen is, maar die ophitsende verslaggeving tijdens de neergeslagen demonstratie, dat was Soros en zijn NGO's.

bambi1970 | 05-11-17 | 15:19

Een totaal onbewezen stelling poneren en dan op een ander die even onbewezen Soros als boeman aanwijst afdoen met "hoe kom je erop?"

Slet: hoe kom je erop?

Wol | 05-11-17 | 17:20
▼ 6 antwoorden verborgen

Paraguay is ook mooi in deze tijd van het jaar. Al spreken ze daar natuurlijk wel die verderfelijke taal.

Pimp my Voortuin | 05-11-17 | 14:07

Wil niet echt vlotten met die persco daar

Tobi | 05-11-17 | 14:06 | 1

Ah hoera, het begint

Tobi | 05-11-17 | 14:09

Feynman | 05-11-17 | 13:58

Dom populisme is wat het is. Dom 'het volk' naar de mond praten. Je kan erover janken tot je een ons weegt maar deze hele actie was ontzettend dom.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 14:06 | 3

ja, het volk is dom en Guy en Frans leiden ons naar een verlicht no nations, no borders superstaat.

Pimp my Voortuin | 05-11-17 | 14:11

Het zelfbeschikkingsrecht van volkeren populisme noemen. Dat is pas dom. Iedere vereniging heeft ervoor te zorgen dat haar leden lid willen blijven. Of het nu de VS, VK, EU, Spanje of Catalonië zelf is. Als je dat niet doet ben je slechts een hersenloze sekte die met intimidatie, angst en geweld de boel bij elkaar probeert te lijmen. Zoals Scientology, de maffia en de islam. www.geenstijl.nl/4723281/elvira/

Vooral de geldherverdelingspolitiek ter grotere glorie van politici die denken dat ze Robin Hood zijn werkt daar beperkt in. Natuurlijk zullen de netto-ontvangers slaafs de hand ophouden, (totdat ze vluchtelingen mogen opvangen) maar je kan wachten totdat netto-betalers zich gaan morren.

Dat leidt eerst tot kortingen zoals het VK & NL kregen van de EU. Maar uiteindelijk krijg je een Brexit. Of een België wat weer bestuurbaar wordt zodra Vlamingen en Walen hun eigen schip krijgen.

Dat een fors deel van de Catalanen onafhankelijk wil zijn is echt van lang voor Charles Puigdemont carriere, opkomst of geboorte. Je geeft m veel te veel eer. Je negeert de kiezers. Heel veel kiezers. Misschien geen meerderheid, maar te veel om blijvend te onderdrukken.

Feynman | 05-11-17 | 14:20

"Het zelfbeschikkingsrecht van volkeren populisme noemen."

Ik heb het niet over zelfbeschikking. Mij maakt het geen fuck uit. Ons landje is ook maar het Koninkrijk der Nederlanden. Een soort van mini-EU. Het VK is exact hetzelfde. Een Koninkrijk van verschillende volkeren die samen het beter denken te kunnen doen dan alleen. Prima als die Catalanen met een overgrote meerderheid uit Spanje willen stappen. Maar als je het doet. Doe het dan goed en niet met dom populistisch gewauwel en zonder er een seconde over na te denken. Want daar hebben we het hier over. Ze hebben er niet over nagedacht. Geen plan. Geen niets. Gewoon dom populistisch en nationalistisch geblaat.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 14:31

Nationalistisch onderonsje. Heeft niks met de EU te maken.

Als supporters van Ajax en Feyenoord elkaar te lijf gaan is dat toch ook niet de schuld van de UEFA?

Bakito | 05-11-17 | 14:04 | 5

Voetbal is voor tokkies
daar staat buiten kijf

Tobi | 05-11-17 | 14:23

*dat

Tobi | 05-11-17 | 14:23

Baron Clappique | 05-11-17 | 14:15
Kan wel zo zijn, maar sinds de dood van Cruyff rommelt het in Catalonië. Achteraf gezien was zijn rol groter dan wij ooit kunnen bevroefelen.

Bakito | 05-11-17 | 14:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zal tijd worden dat we Limburg aan de Duisters geven, de Friezen alleen in de kou laten staan en de Olanders onder water laten lopen door de stop eruit te trekken. Das Brabantse gezelligheid.

Rest In Privacy | 05-11-17 | 14:04 | 1

En dan Brabant bij België. Graag. Of wellicht een mooi stuk natuur, echte wildernis. De bevolking heeft al de benodigde mentaliteit...

Sans Comique | 05-11-17 | 14:17

Puigdemont rent nu de Russische ambassade binnen....

Langshetrandje | 05-11-17 | 14:03

Voor het eerst sinds de Francotijd weer politieke gevangenen. Gefeliciteerd, Spanje!

MAD1950 | 05-11-17 | 14:03 | 2

Terecht: volksverlakker die met 38% van de uitgebrachte stemmen vóór onafhankelijkheid dacht Catalonië onafhankelijk te kunnen laten verklaren van Spanje.... ha ha ha ha! Mag hij nu komen uitleggen aan de hoogste Spaanse rechter.

Eendragtmaaktmagt | 05-11-17 | 14:11

Je kan precies zien wie in Spanje woont.

gato | 05-11-17 | 15:16

De EU en zijn moeder hebben altijd een wat dubbele moraal met separatisten. In de Oekraïne op het Maidan plein riepen de varkens van George Orwell "we have won" omdat de democratisch gekozen regering ten val was gebracht door EU-gerelateerde separatisten; in Schotland was het ook prima om over afscheiding van GB te praten, want Brexit.
Waarom het in Spanje nu allemaal anders is blijft vaag. Met democratie kan het niks te maken hebben, want met democratie willen ze in Brussel niks te maken hebben.

Jan Passant mk2 | 05-11-17 | 14:03 | 2

Het is niet vaag. Het is logisch. Er zijn wegen om onafhankelijk te worden. Maar daar moet je hersenen voor gebruiken. Dit lukt de gemiddelde 'nationalistische socialist' kennelijk niet. Veel schreeuwen. Veel roepen. Geen greintje nadenken. Ja daar win je de oorlog niet mee.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 14:08

Waarom willen socialisten altijd een nieuwe oorlog om te winnen? Moeten de mensen die van hun land houden en geen gezeik willen weer massaal sneuvelen om de rotzooi te beeindigen.

Jan Passant mk2 | 05-11-17 | 14:11

Als je iets gedaan hebt wat de dictatoriale EU niet blieft, dan ga je dus voor heil naar diezelfde dictatoriale EU en wel in het hol van de leeuw land waar het zich heeft ingevroten. Het spreekt boekdelen over hoe positief sommige mensen nog steeds tegen die criminele organisatie aankijken.

HdJ | 05-11-17 | 14:01

Mooi. Spanje is van spanjaarden. Lang opsluiten deze muppet.

Pienow | 05-11-17 | 14:01

Ik hoop dat de Catalanen hier van leren en geen tijd verdoen aan een EU lidmaatschap waarin ze geen zetel (stem) krijgen en de rest doet wat Spanje wil. Zelfs het iets grotere Nederland heeft 0,0 invloed in Brussel en moet alleen meebetalen. Een haven vrij van EU import heffingen trekt veel industrie aan, en Spanje en Frankrijk mogen betalen voor de grenscontroles. Een beetje zoals Turkije maar dan dichterbij zonder oorlogen.

W_F | 05-11-17 | 13:59 | 5

Je snapt er niks van, Slet, in Slowakije. Gehoord van van Murcia, Almeria, roofbendes in Barcelona, Madrid en Valencia? Extreme, veel extremere haatbaarden groepjes dan in NL? Barcelona aanslag - 8 doden ' vergeten¿ Madrid 2004 treinaanslag¿ Weleens op de kusten van Mellila en Ceuta, Tarifa geweest? Calais is een islamitisch semi-afrika mietje vergeleken met Almeria. Alleen wordt e.e.a. beter geregeld, of, hebben ´ze´ het beter geregeld. Analfabeten in Tanger en Casablanca spreken en kunnen, heel gek, beter Spaans dan Frans ' wat eigenlik hun import taal zou moeten zijn. Droom verder.

chicago river | 05-11-17 | 14:18

@DKS; u zakt nu definitief door het ijs. Hoe komt u erbij dat Nederland enorm veel invloed heeft op het beleid van de EU. Of bedoelt u misschien de rol van Nederland als kefhondje van mutti Merkel?

therealbraindump | 05-11-17 | 14:22

Ook hier weer totale bullshit slet.
Jij bent en blijft een eu trol. Je houd goed vol moet ik zeggen, maar we zijn je gelieg, gelul en goedpraterij echt meer dan zat.
Misschien niet iedereen, maar een heel erg groot deel wel.

Baski | 05-11-17 | 15:27
▼ 2 antwoorden verborgen

De separatistenvlaggen, die hangen op elke flat, elke straathoek, die heel gemoedelijk hangen naast de Spaanse driekleur (1/3e geel, 2/3e rood, en dan weer 1/3e geel) zoals de heren van Jiskefet dat prachtig ridiculariseerden.
Puigdemont, niet mijn vriend, vriend, is in alles een vreedzame nationalist die altijd heeft opgeroepen tot vreedzame stappen tot een Catalaanse repubiiek.

Madrid, (Mariono Rajoy) heeft een institutioneel probleem met afvalligen (deels wegens katholiek), en daar past 1 woord tegen: geweld. Oppakken. De wang toekeren heeft dan dus ook geen zin als je vijand een vreedzame strijder is. De wang toekeren is voorbehouden aan naffers en ander volk.

Er staat tot 30 jaar gevangenis zelfs als de rebelle geweldsloos plaatsvindt.

Die katholieke PP tak, dat is volk waartussen je niet dood gevonden wilt worden. Niet dat z´n inkse tegenwicht toen Zapatero zo tof was, maar Mariano Rajoy en n Guardia´s ziten gewoon intrinsiek fout - heel fout.

Dit gaat nog een staartje krijgen. Je mag trots op jezelf zijn, EU.-lover Timmerlul. Je doet hier op de achtergrond net zo hard aan mee. Dit gaat niet zomaar gebeuren.

chicago river | 05-11-17 | 13:59 | 2

Eindelijk iemand die het door heeft,

gato | 05-11-17 | 15:17

Juist. Binnen de PP zijn nog fascistoide franconeigingen. Die grondwet is zo belangrijk omdt ze t Franco beloofd hebben.
Leuk aan Jiskefet te denken. Ik moet aan Monty Python denken. Aan hun sketch waar de Spanish Inquisition overal en altijd kan opduiken. Nooit te beroerd alle onwelgevallig denkenden op te jagen en te vervolgen.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:51

Poetsdemond kan nog twee keer in beroep gaan en daarna asiel aanvragen.

Lewis Lewinsky | 05-11-17 | 13:58 | 1

En ondertussen zijn we 100 dagen verder en is hij opnieuw verkozen in Catalonië. En Madrid stuurt het leger. Lang Leve de EUSSR.

kokenrel | 05-11-17 | 15:09

Tamelijk naief om te geloven dat ze in Belgie, onder de europese vlag veilig zijn. Moet hun wel ingefluisterd zijn door nog grotere naievelingen uit de europese pot.... Hoewel, een andere grote krimineel (Frank Marsmeijer) schijnt in Nederland tamelijk veilig te zijn voor de belgische justitie...... Maar ja, dat is Nederland, daar is zo goed als elke krimineel veilig. Gelukkig wist dat die Spanjaard nog niet...

open mind | 05-11-17 | 13:53 | 1

België heeft 4 bijzondere dingen.
-Ook EU burgers kunnen asiel aanvragen
-er zitten seperatisten in de regering(NVA)
-België heeft diepe crisissen van onbestuurbaarheid overleefd omdat de partijen, hoe moeilijk ook, uiteindelijk in golven altijd zijn blijven praten en elkaar wat ruimte hebben gegund. Vlaanderen heeft nu eigen wegen, verkeersregels, kinderbijslag,scholen en handelsreizen.
-je kan niet zomaar uitgeleverd worden voor delicten die in België niet strafbaar zijn.

Shoarmamasutra | 05-11-17 | 19:59

Gewoon uitleveren. Is niks mis mee. Ze hebben hele normale rechtspraak in Spanje.

Koos Knak | 05-11-17 | 13:53

Mooi zo, dit laffe Catalaanse seperatistentuig hoort in Spanje verantwoording voor hun tokkiepolitiek af te leggen. Ik heb niets tegen gezond nationalisme (hoewel Catalonië nog nooit een land is geweest) maar een onafhankelijkheidsverklaring op basis van 39% van de bevolking en een illegaal referendum is te idioot voor woorden.

Mike Gaatjeniksaan | 05-11-17 | 13:52 | 7

Hee slet, Brexit is een daverend succes. Nu, hup! In je mand en laat ons je poep niet meer lezen.

Baski | 05-11-17 | 15:25

Tobi | 05-11-17 | 13:58
Wat een onzin. Alle polls laten zien dat een meerderheid van de Catalaanse bevolking tegen onafhankelijkheid is. Er was absoluut geen sprake van intimidatie door het Spaanse Hof om niet te gaan stemmen. Het referendus was illegaal en daar kun je niets anders van maken. Het is zielig hoe zwart-wit veel reaguurders naar alles kijken dat met de EU te maken heeft. Als het tegen Brussel is, wordt het toegejuigd en is speelt het Brussel in de kaart dan is het slecht. In de lijn van de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dergelijke domheid zou moeten worden beloond met het intrekken van hun stemgerechtigdheid. Ik kijk niet zwart-wit naar de EU. Ik heb heel veel aan te merken op de EU-dictatuur. Ik ben pertinent tegen toenadering tot Oekraïne en de inmenging van de EU die heeft geleid tot de staatsgreep. En wat ik van de Brexit vind is irrelevant. Ik ben geen Brit. De Britse bevolking heeft gekozen en dus is de Brexit een feit. En dat de EU het politieke spelletje met de Britten nu hard speelt is niet meer dan logisch. Ik was ook tegen de door het Westen gesteunde afscheiding van Kosovo. Maar de kwestie in Catalonië is heel simpel en staat op zichzelf en heeft niets met de andere kwesties te maken. Een ruime minderheid van de bevolking heeft gestemd voor afscheiding in een illegaal referendum dat werd geboycot door de oppositie omdat het illegaal was. Alleen fascisten drammen hun wil door op basis van dergelijke "democratische" uitkomsten.

Mike Gaatjeniksaan | 05-11-17 | 16:09

En wie had het referendum (op voorhand!) als illegaal bestempeld dan? Als Madrid zo zeker was van haar zaak, waarom verbood ze de Catalanen dan om naar de stembus te gaan? Wat hebben zogenaamde democraten tegen democratie?

Pierre Tombal | 05-11-17 | 17:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Gewoon een uitleveringsgedrag en een strafbaar feit in eigen land. Ik ben al sinds halverwege de jaren negentig (lang voordat het modieus was) een fervent tegenstander van de EU, maar hoe Geenstijl dit hele verhaal steeds in een anti-EU kader probeert te framen klopt niet.

Tapu | 05-11-17 | 13:51 | 4
-weggejorist-
De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 13:58

Met Spanje ja. Als België wil praten over een uitleveringsverdrag tussen Catalonië en België dan weten ze bij wie ze moeten zijn.

W_F | 05-11-17 | 14:07

Uitlevering is aangevraagd door Spanje/Madrid,
want daar heeft België een uitleveringsverdrag mee

Tobi | 05-11-17 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

De pro afscheidingspartijen staan op winst in Catalonië, het uitleveren van Puigdemont zal dat alleen maar vergroten. Spanje is niet zo slim bezig.

Dutch_Holland | 05-11-17 | 13:50 | 1

Dat denk ik dus ook. Spanje zal winnen op de vorm maar verliezen op de inhoud.

spinselsinjehoofd | 05-11-17 | 14:56

Terecht toch? Die lutser dacht eventjes wat grapjes te kunnen maken door Spanje te verlaten en direct landje 29 in de EU te kunnen worden. Hou toch op.

De Koreaanse Slet | 05-11-17 | 13:50

Dat de belgen hem arresteren zorgt er nog niet voor dat hij ook gelijk vast blijft zitten en uitgeleverd moet worden. Ze kunnen hem gewoon arresteren en gelijk twee dagen laten weer uit voorarrest halen in afwachting van de uitleveringszaak.

Blasfemie | 05-11-17 | 13:50 | 2

How about this one:
Brussel gelast aanhouding van Puigdemont & ministers
en Vlaanderen verleent ze asiel

Tobi | 05-11-17 | 14:00

Gewoon gevonden zonder sleepwet.

van stampij | 05-11-17 | 13:50

'Careless "Putsch" Demon' in de ogen van sommigen, voorvechter van de EU 2.0 voor vele anderen.

kindapaas | 05-11-17 | 13:47 | 2

Indien hij voorvechter van de EU 2.0 zou zijn geweest
waarom komt er dan geen bijval vanuit OKW Brussel

Tobi | 05-11-17 | 13:51

@tobi
Men kan nog geen afstand nemen van het Verdrag van Lissabon, dat regelt dat de EU een exclusieve club van regeringsleiders isin plaats van een federatie van staten. Zonder aanpassing van het verdrag geen EU 2.0.

kindapaas | 05-11-17 | 14:13

Tja... vluchten naar België. Dat is vragen om moeilijkheden. Je kunt er, net als Henk Westbroek, hooguit over twijfelen. Maar nooit doen. Ik was naar Zwitserland gegaan.

Stormageddon | 05-11-17 | 13:46 | 1

Carles Puigdemont is de eerste dobberblanke richting Afrika

simplesimpie | 05-11-17 | 13:51

"De Belgen, die in 1830 niet meer bij Nederland wilde horen"

De Belgen wilde?
Dat newbies als Zentgraaff en zo geen Nederlands beheersen weten we inmiddels, maar van een oudgediende als Pritt verwacht ik beter. Het is kennelijk besmettelijk.

Tapu | 05-11-17 | 13:46

Ben ik nou gek als ik zeg: In de de basis willen de Catalanen onafhankelijkheid en niet meer betalen aan Madrid maar wel bij de EU blijven en dus centjes ontvangen. Voor ons als Nederlanders maakt het dus geen zak uit. Van de regen in de drup. Een eerlijke vraag van mijn kant dus als iemand het weet.

Basil Fawlty | 05-11-17 | 13:46 | 2

Uitgesloten dat ze bij de EU komen. In tegenstelling tot andere nieuwe landen voldoen ze wel aan de voorwaarden en de EU wil ten koste van alles uitbreiden, maar Spanje heeft een te grote vinger in de EU pap. Ik denk dat de Catalanen niet meer bij de EU willen als blijkt dat meer moeten betalen maar de huidige subsidies niet meer krijgen, en al helemaal geen stemrecht.

W_F | 05-11-17 | 14:13

fubar dus.

Basil Fawlty | 05-11-17 | 14:24

Ik voorzie nog veel bloed.

Rest In Privacy | 05-11-17 | 13:45 | 1

Als ze hem gevangen zetten gaat dat gebeuren.

gato | 05-11-17 | 15:19

Ja maar... een NEXIT gaat de werkende burgers miljarden kosten. En als je uit de EU wilt, ben je nazi en voor Putin en Trump en PVV-er en FvD-er en fascist bovendien.

Nou. ik zou me nieren ervoor verkopen als we morgen uit de EU gaan.
Wat wordt dit eng zeg!

Creaguurder | 05-11-17 | 13:45 | 2

Nieren?? Je kunt er maar 1 missen hoor.

koeberg | 05-11-17 | 14:11

Kan je nagaan hoeveel ik ervoor over heb.

Creaguurder | 05-11-17 | 14:33

Wat zullen ze de pest in hebben.
Ze hadden zo'n leuk betaald baantje met zn allen in Barcelona.
Toen dachten ze: we gaan de boel eens eventjes wat opruien en opjutten zodat we onafhankelijk worden.
Nou, dat is jammerlijk mislukt, kan gebeuren.
Neem je verlies en stap op die trein.

Kruisruiker | 05-11-17 | 13:44 | 2

Ik zou jou wel eens willen horen, je werkt je kapot en Rutte besluit elk jaar 16 miljard over te maken aan Juncker en cronies.

gebrokenvleugel | 05-11-17 | 13:51

gebrokenvleugel | 05-11-17 | 13:51
Ik vind het ook prima als het ze was gelukt hoor!

Kruisruiker | 05-11-17 | 13:53

Spanje heeft de afgelopen dagen weer zijn oude fascistische gezicht laten zien.

pontius | 05-11-17 | 13:44

Dit was dan ook te verwachten. Een uitleververdrag en een legitieme overtreding.

Dit is precies de reden dat voor (bijna) elke onafhankelijkheid gevochten is, want het onafhankelijk worden is bij wet verboden. Een uitleververdrag zal niet geschonden om een standpunt in te nemen tegen Spanje.

IPNP | 05-11-17 | 13:44

Gewoon naar 0031 vluchten en je aanklampen aan Klaas Dijkhof, krijg je een compleet ingericht huis en gratis geld.

Balletje Mayo | 05-11-17 | 13:43 | 2

Mag het ook +31 zijn? Dijkhof... de gigantische Brabo VVD "bestuurder" die > 330.000 " vluchtelingen" in ons land toeliet.
Gratis Huis,inrichting,gratis medische zorg,kinderbijslag + een uitkering tot de dood.

Eendragtmaaktmagt | 05-11-17 | 14:25

Onder auspiciën van Rutte, die gigantische Hollo VVD bestuurder.

SlimmeBelg | 05-11-17 | 16:35

Hebben ze eens een echte vluchteling, sturen ze 'm direct weer terug in de handen van zijn vervolgers.

balustrade | 05-11-17 | 13:42 | 2

Ja, dat heb je wel een ijzersterk punt.

Amnesty: Vluchtelingen zijn zij die vallen onder de definitie van het Vluchtelingenverdrag (zij hebben te vrezen voor vervolging), maar de benaming wordt ook gebruikt voor asielzoekers, ontheemden en degenen die vluchten om andere redenen dan vervolging (bijv. oorlog, natuurrampen).

En verderop: Voorheen heette die vergunning een ‘vluchtelingenstatus’. Daarvan waren verschillende varianten... ... een ‘B-status’: toelating op humanitaire gronden die verband hielden met de politieke situatie in het land van herkomst...

Benieuwd hoe politiek en rechterlijke macht dit weer buigen.

spinselsinjehoofd | 05-11-17 | 14:48

@Spinsels
Deze regeling geldt niet voor inwoners van de EU die elders in de EU asiel aanvragen. Lidstaten zijn per definitie veilig. Wie uit Servië, geen lidstaat, vlucht is welkom; wie uit Spanje vlucht niet.

Synecdoche | 05-11-17 | 16:08

Belgen ontkennen dit overigens weer. Maar waar die persconferentie dan over moet gaan is een reden om te vermoeden dat die ontkenning ook niks waard is.

Hem | 05-11-17 | 13:41 | 1

Het Bende van Nijvel mysterie is opgelost:
het blijken Catalanen te zijn!
en ze zullen in Spanje berecht worden

Tobi | 05-11-17 | 13:46

. Die Fahne hoch!
Die Reihen dicht geschlossen!
Niks nieuws helaas

opruimen | 05-11-17 | 13:41

Franco-aanhangende Catalonië bashers in de panelen in 3, 2, 1

Tobi | 05-11-17 | 13:41 | 1

Franco wordt er door de club van Putschi bijgesleept, aan de haren. De Spaanse grondwet is voor meer dan 80% geschreven door een Catalaan. En, in een referendum, ondersteund door ruim 90% van de Catalanen destijds...
Het destijds straatarme Cataluña heeft van Franco overigens wél een bevoorrechte positie gekregen wat betreft de olie- en chemische industrie. Daar plukken ze heden ten dage nog steeds de vruchten van.
Helaas gaat de arrestatie van het varken Puigdemont de separatistas alleen maar verder helpen. Rajoy is even schuldig aan verdeeldheid en haat zaaien als die verderfelijke club "onafhankelijkheidsstrijders".

Kenome_Jodas | 05-11-17 | 17:00

EU en democratie moet je natuurlijk niet met elkaar verwarren.

Tee Of Cup | 05-11-17 | 13:41 | 1

Dat kan ook niet. Het zijn elkaars tegenpolen.

Hem | 05-11-17 | 13:42

Misschien beter geweest wanneer die Belgen in 1830 ook Brabant en Limburg erbij hadden genomen.

rkra1969 | 05-11-17 | 13:40 | 2

Zijn ze langzaamaan mee bezig. Samenwerking Belgisch (Vlaams) Limburg en Nederlands Limburg; haven van Antwerpen en Rotterdam in Vlaamse handen en Zeeuws-Vlaanderen zal zowiezo aansluiten want de Hollanders moeten ze niet.
Tevreden met de regeling?

kokenrel | 05-11-17 | 15:00

Was het maar waar geweest. En Zeeland ook graag.

SlimmeBelg | 05-11-17 | 16:31

Beter tienmiljoenmiljard dobbernegers in je land dan een losse Catalaan in de lucht ofzo..... nah, zoiets: wie maakt er even een mooie spreuk van voor boven het toilet?

Dagdief | 05-11-17 | 13:40

@Feynman
Vond je dat 75 jaar geleden ook?

flame_me | 05-11-17 | 13:40 | 7

Eh ja, Godwin dus
mijn oprechte excuses
nu maar snel aan de koffie

Tobi | 05-11-17 | 14:04

Darwin Award.

Baron Clappique | 05-11-17 | 14:06

Ben in elk geval groot fan fan allebei!

flame_me | 05-11-17 | 14:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Had'ie zich maar moeten laten bekeren en asiel moeten eisen. Dan had hij een ingericht huis met Miele en oetkerin ontvangen. Of bommen moeten leggen, zoals die ene Filipijnse terrorist.

Guido | 05-11-17 | 13:37

En wat vind Timmerfrans hier nou van?

Degrelle | 05-11-17 | 13:36 | 1

Meer EU!

doskabouter | 05-11-17 | 17:24

Waar zijn Verhofstadt en dikke vetnek Hans van Baalen? Op dat plein in Kiev waren ze wel te porren voor het vuurtje van een gewelddadige opstand aan te wakkeren.

Spaanse Peetvader | 05-11-17 | 13:35

Kan de Blob nog iets doen om dit te voorkomen? Doe iets Bondskanselier Timmermans!

RickTheDick | 05-11-17 | 13:34

Een leider van miljoenen mensen vervolgen is zinloze symptoombestrijding.

Feynman | 05-11-17 | 13:34 | 8

Bravo Kaas, u heeft gelijk. Ik weet niet wat Feynman precies met de Catalanen heeft, waarschijnlijk een paar keer in Barcelona geweest en vind het wel een leuke stad ofzo.

sPainkill | 05-11-17 | 16:32

Wat Kaas zegt.
In tegenstelling tot Feynman woon ik in Cataluña en ik kan je vertellen dat een ruime meerderheid in de zone waar ik woon, door sommigen aangeduid als "Tabarnia", niks moet hebben van noch Puigdemont en zijn maffiabende noch van "onafhankelijkheid". Het fabeltje dat de Ctalanen zulke harde werkers zijn en zelfstandig zoveel rijkdom creëren moet ook maar eens de wereld uit. Als er ergens gewerkt wordt zie je vier man met de handen in de zak goedkeurend kijken en de vijfde, die het werk doet, is een buitenlander.
Het is ongelooflijk dat in het huidige informatietijdperk Nederland over het algemeen en de redactie van GeenStijl in het bijzonder zó slecht geïnformeerd kan zijn over dit onderwerp.

Kenome_Jodas | 05-11-17 | 16:53

Kenome_Jodas integreren of rot op naar Nederland, wel in buitenland wonen, maar nog steeds Nederlandse websites checken. Rot op joh

New Quacka | 05-11-17 | 18:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Er zijn mensen die onze vrijheid gegarandeerd zien door toedoen van de EU. Echter de werkelijkheid is anders. Heel anders.

Statler en Waldorf | 05-11-17 | 13:34

Het blijven rare jongens die Catalanen.

Kruisruiker | 05-11-17 | 13:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken