Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Juncker wil falende euro invoeren in alle lidstaten

"If it's broke, don't try to fix it. Instead, break all the others, too",  zo luidt een tegelwijsheid op een Brussels toilet. En dat is precies wat Juncker wil.

Wij hebben dus helemaal niet gekeken naar die Staat van de Unie blabla van Juncker vanmorgen, want wie wil er nou op nuchtere maag naar zo'n dolende alcholist luisteren. Je stopt onderweg naar je werk immers ook niet onder een brug om aan een naar goedkope halve liters meurende zwerver te vragen hoe hij de toekomst van de Europese Unie voor zich ziet. Zodoende duurde het echter wel ff eer dat we door hadden dat Juncker in *alle* EU-lidstaten de euro wil invoeren. Dus DING FLOF BIPS + nog een paar andere landen wie de euro bespaard is gebleven. Kennelijk is de honingpot waarmee West-Europese landen het armlastige zuiden overeind houden leeg, en moeten er nieuwe landen nieuwe inleg leveren om een munt die niet werkt (en waar de geldpers in de ECB-kelder al jarenlang overuren voor draait om een total collapse te voorkomen) te blijven reanimeren. Enorrrjjjm EU ook weer, deze ongekozen proefballon. Iets wat niet werkt, gewoon net zo lang blijven uitrollen tot het misschien toch gaat werken - en als het dan nog steeds niet blijkt te werken, de schouders ophalen, droogjes opmerken dat het nu allemaal too big to fail is geworden, en de Gewone Europeaan tot in het einde der tijden vastbinden op een economische flatliner terwijl de 1% zich nergens wat van aantrekt. Toe Ome Franske, vertel nog eens een verhaaltje over hoe de EU ons allemaal van ellende heeft gered?

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Juncker en Timmermans zijn een werkelijke ramp voor Europa en zeker voor Nederland..
Zit nou iedereen ( behalve Geen Stijl ) in dit land te slapen.??
We worden een ondergeschikt landje onder Duitsland en Frankrijk ?
Onze pensioenpot zal leeggeroofd worden. Vreemden worden de baas hier.

Kijk Zwitserland en Noorwegen ( met een pensioenpot van ruim 2000 miljard !,)
willen niet in die EU.
En Engeland is tijdig wakker geworden, want die zagen het gevaar ook al op zich afkomen.
Maar Timmermans, Pechtold en ook Rutte verkopen ons land uit eigen belang.

Als je werkelijk beseft wat die Juncker van ons wil afdwingen, slaat de schrik op je hart.
Nederland slaap maar lekker verder!!!!

outdoor | 14-09-17 | 16:41

mallekater

de meerderheid is niet komen opdagen voor de raadgevende referenda, de politiek heeft de raad van de stemmers in overweging genomen maar anders voor bet belang van het land beslist, weet niet wat hier niet democratisch aan is?

adjudant | 14-09-17 | 14:22

Hij wilt dat de landen die nog geen euro hebben schulden gaan maken bij de Europese Centrale Bank. Zo kan hij die landen onder de duim houden.

chrisjuh | 14-09-17 | 10:42

Nog niemand? "If it's broke" betekent "als het failliet is". Bedoeld wordt natuurlijk "brokeN" (gebroken, kapot)

jjg | 14-09-17 | 10:32

De adder die in het gras, is het volgende.
Landen die nog niet de euro hebben verplichten deze in te voeren, ze geven deze landen zoveel geld dat ze niet meer terug kunnen, de EU drukt dan geld erbij.
We zijn namelijk naar een gevaarlijk punt gekomen met de EU, Merkel wil een verkapte DDR staat van Europa maken, ze beloven de huidige staatslieden van de Europese landen een baantje in de gouden kooi in Brussel, als ze hun bevolking verkwanseld hebben aan de EU.
In elk land heeft men deze Vazallen, in ons land zijn dat hoofdzakelijk, diegene die nu een regering aan het vormen zijn.
Wie controleert nu de EU politie, wie controleert Juncker, Merkel, Timmermans en die fluitketel uit Frankrijk, enz.
De EU is gewoon een grote niet gekozen maffia organisatie, die achter de VS aanlopen.

rexm | 14-09-17 | 09:30

Roemenie. Seriously. Onmiddellijk eruit gooien. En Bulgarije en Hongarije ook. Maar eerst moeten van de Roemeense rotboeven af.

Lefgozer | 14-09-17 | 09:17

Rutte is alvast aan het besparen voor de volgende stroom belastinggeld naar de nieuwe lidstaten.

miss error | 14-09-17 | 09:02

Zal allemaal best, maar als ik naar de koers van het GBP, de Dollar en de Euro kijk dan denkt de markt er kennelijk anders over dan jullie.

Bigi Bana Boy | 14-09-17 | 08:02

Dat is omdat de markt enkel naar u kijkt, nu geld verdienen, en voor morgen hebben we al een ander plan.

Lt-Kol Kilgore | 14-09-17 | 08:25

Zonder de landen met de euro die minder presteren zou de euro veel sterker zijn wat een negatief effect zou hebben op onze export. Zielig voor de Italianen, Grieken en Spanjaarden maar goed voor de Nederlanders en Duitsers.

the Jackdawn | 14-09-17 | 08:47

Mark Rutte zaagde Juncker bij zijn enkels af: " Ach hij is de hoogste ambtenaar en geen politicus " eindelijk iets waars.

ristretto | 14-09-17 | 07:53

Dat is juist het hele probleem .. politici, referenda, verkiezingen doen er niet toe. Het ongekozen dronken spul bepaalt en Rutte heeft daar met zijn zogenaamd slimme reactie op de uitslag van het Oekraïnereferendum zelf aan meegewerkt.

Watching the Wheels | 14-09-17 | 08:19

@Watching the Wheels
Wanneer de President van de EU gekozen zou worden zou dit tot gevolg hebben dat hij ook meer macht heeft. Laat die functie lekker ceremonieel en de werkelijke macht bij de deelnemende landen.

the Jackdawn | 14-09-17 | 08:51

Trouwens, van geld heeft GS toch weinig verstand want dat grafiekje steunt toch eerder de eurofiel: effecten zie je pas echt vanaf 2008 en die crisis heeft toch echt niemand aan de euro gelinkt maar aan subprime, speculaties, bankgedrag etc. En vóór dat jaar doet alleen Spanje het iets beter en "loopt uit de pas" maar dat was al duidelijk vóór de invoering. Het verhaaltje mag waar wezen maar de grafiek steunt het niet.

GeenAccount | 14-09-17 | 07:49

Daar aan toegevoegd: er is zo veel fundamenteel mis met Italië's economie, gebrekkige groei etcetera kunnen ze niet op de Euro afwentelen. Wellicht gecorreleerd, wellicht een factor, maar niet de oorzaak.

Sjors W. | 14-09-17 | 09:16

Juncker wil in 2025 ook 2 nieuwe landen bij de EU. Mag u raden welke: Turkije en Oekraïne?

Is dit nog nieuws? | 14-09-17 | 07:45

Eerst nog Noord-Korea erbij

2voor12 | 14-09-17 | 08:09

"Kennelijk is de honingpot waarmee West-Europese landen het armlastige zuiden overeind houden leeg, en moeten er nieuwe landen nieuwe inleg leveren om een munt die niet werkt (en waar de geldpers in de ECB-kelder al jarenlang overuren voor draait om een total collapse te voorkomen) te blijven reanimeren."

Denk dat dit een erg optimistische conclusie is. Welke nieuwe landen gaan nieuwe inleg leveren? Dit betekent het nog sneller leegtrekken van NW Europa ten gunste van niet alleen Zuid maar ook Oost. Juncker was op dit tijdstip inderdaad al volkomen laveloos.

Holein1 | 14-09-17 | 07:40

En dan zo'n toespraakje, overigens voor een half lege zaal, nog 'State of the Union' noemen ook, terwijl de enige Engelstalige lidstaat zich heeft afgesplitst. Daar kun je toch alleen maar om lachen, is er werkelijk iemand te vinden die dit theater nog serieus neemt?

HertoginHoezoda | 14-09-17 | 07:16

Ierland? Malta? en we kunnen toch niet verwachten van al de expats, globalisten, millenials, ..., die in de grote steden wonen, de taal van het land leren. Neen, die spreken Engels onder elkaar ...

boertige_bokkerijder | 14-09-17 | 09:02

Zoals ze zich zelfs bij het NOS-Journaal (zouden die onderhand echt het licht hebben gezien?) al afvragen: Namens wie staat die man daar eigenlijk te praten.

HertoginHoezoda | 14-09-17 | 07:12

Die man staat daar te praten namens de kiezers die gestemd hebben op de vvd,pvda,cda,d66,gl,cu en volgens mij ook de sp.

komtdatschot | 14-09-17 | 07:24

EEN Griekenland was nog niet genoeg, en ik wil het niet eens hebben over Portugal, Ierland, Italië en Frankrijk waarvan de economieën nog steeds half op hun gat liggen.
Haal er nog maar een zooi semicriminele oostblokstaten bij en laat ze vooral allemaal meedoen in dit pokerspel, waarbij het de bedoeling is dat ZIJ decennialang steun krijgen en WIJ decennia lang pas op de plaats moeten maken inzake zorg, overwijs, voorzieningen, pensioenen en andere futiliteiten des levens.

mallekater | 14-09-17 | 06:37

overwijs is natuurlijk onderwijs.

mallekater | 14-09-17 | 06:38

Vergeet oekraine niet met de aanstaande €'s

steekmug | 14-09-17 | 07:07

Euro's voor de 107'ste comment.
107

steekmug | 14-09-17 | 05:55

Nederland faciliteert liever jaarlijks belastingontduiking in biljoen € en promoot drugsdealer, geeft Brussel schuld voor falen van Nederlandse regeringen,
heb sinds de invoering van Euro nog geen cent verloren, gun iedereen in de EU de zelfde welvaart ook al moet ik persoonlijk iets inleveren,

adjudant | 14-09-17 | 04:33

Nee, je hebt sinds de invoering van de Euro wel degelijk veel geld verloren, zeker toen bleek dat je voor je produkten bijna hetzelfde in Euro's moest betalen als voor die tijd in guldens., terwijl je salaris/inkomen WEL gehalveerd werd. en je hebt er echter qua voorzieningen niets bijgekregen al werkte de Nederlandse werknemer nog zo hard.

mallekater | 14-09-17 | 06:41
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 03:04
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 02:46
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 02:21
-weggejorist en opgerot-
Ollie2 | 14-09-17 | 02:05

Onder welk topic denkt u dat u geplempt heeft? En wat voor outsider ben u dat u het over 'ze' heeft en 'ze' zo verwenst? Slaapt u er anders rustig een jaartje over en kom fris en constructief weer terug..

VP732 | 14-09-17 | 02:13

Ik zie beste ollie 2 dat het peil van je reacties na 2400 uur beduidend aan het minderen is.
Is dat de drank of ben je gewoon een l..??

mallekater | 14-09-17 | 06:42

mallekater

gevoelsmatig verlies? de knip is nog steeds gevuld ook naar invoering van EURO, denk niet dat ik met de Gulden nu rijker zou zijn denk eerder van niet,

adjudant | 14-09-17 | 14:02
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 01:55
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 01:51

Als ze zo doorgaan in Brussel dan zul je eens een echt Verenigd Europa zien. Volgens mij Zijn de meeste mensen wel klaar met de EU.

Manneke Pislam | 14-09-17 | 01:48

de meeste mensen in de EU zijn niet klaar met de EU blijkt telkens bij de verkiezingen, maximaal 15% van bevolking in de EU landen steunen jou visie

adjudant | 14-09-17 | 14:07

@adjudant
Echt joh, 15%? Het is dus echt nog nooit bij je opgekomen dat het percentage kiezers dat jij als pro-EU ziet domweg niets anders te kiezen heeft omdat de EU automatisch deel uitmaakt van de deal, ook al zijn die kiezers het daar niet per se mee eens? Dit is juist waar de schoen wringt. De kiezer die niets met de EU heeft, maar de anti-EU partijen nog een stap te ver vindt wordt door de gevestigde partijen binnengehengeld met "nationale onderwerpen" (overigens ook in toenemende mate onderhevig aan EU regelgeving) onderwijl diezelfde partijen achter de schermen het land zitten uit te verkopen aan de EU, daarbij zogenaamd gesteund door "het mandaat van de kiezer". Hier wordt een heel vies spelletje gespeeld. De werkelijke steun voor de EU onder de bevolking is wel gebleken tijdens het referendum van 2005 (NL: 62% tegen) en bij soortgelijke referenda in Frankrijk en Ierland. Als die referenda vandaag opnieuw gehouden zouden worden, dan zouden die percetages vermoedelijk nog flink hoger uitvallen. Langzaam maar heel zeker zijn de mensen de schellen van de ogen aan het vallen.

Lefty-Messup | 14-09-17 | 18:46

Niks in gesprek met Turkije en ook niet met Oekraïne weg wezen met die corrupte landen.

Ollie2 | 14-09-17 | 01:26
-weggejorist-
Ollie2 | 14-09-17 | 01:20

Wat Juncker nog meer heeft verteld maar waar niemand het over heeft:
Wij blijven in gesprek met Turkije, aldus Juncker.
Bla,bla het gaat niet zo slecht in zijn favoriete vakantieland
Wie stopt deze islamo-fascist, Juncker dus, niet Erdogan.

Jan Dribbel | 14-09-17 | 01:16

Dit maakt et ff duidelijker:
*in essentie een substantie en hebzuchtige

Dr. Frambozenjam | 14-09-17 | 01:14

Al geef je de mens bijvoorbeeld zijn gulden terug, het is in essentie en substantie een hebzuchtige ornament. De euro is daarvan afgeleide.
-Juncker 2017-

Dr. Frambozenjam | 14-09-17 | 01:11

De superstaat naar Oud -Romeins model zal gesticht worden zonder dat er ook maar een kiezer aan te pas is gekomen.
En ditmaal zonder wapengekletter.
De Europese Unie is een onwettig gedrocht.
Een vloek voor de mensen en een zegen voor het grootzakelijk kapitaal.
Het licht zou uitgaan als we de Eu grondwet niet zouden accepteren(volgens Lj.Brinkhorst) 2005)
En zetten we ons land op slot.

Ollie2 | 14-09-17 | 01:03

Dat Spanje uiteindelijk wel profiteert bewijst dat het dus wel werkt. Italie is hier de achterblijver. Duitsland profiteert sowieso, dat weten we nu wel. Ik ben positief gestemd!

-=PyP=- | 14-09-17 | 00:54

Spanje profiteert?
Gigantische werkloosheid, en de kinderen blijven thuiswonen tot hun 40'e omdat het onmogelijk is een woning te vinden.

de honden blaffen... | 14-09-17 | 01:22

Kom maar eens een tijdje in Spanje wonen. Armoede alom.

beau van rtl | 14-09-17 | 12:30

Beter houden de Tsjechen en Polen hun rug recht (in Tsjechië is sinds 2008 het aantal mensen voor de Euro extreem gedaald, bijna 80% tegen). Tijd dat iemand de EU tegenhoudt. Ze zitten in zo een extreme bubbel dat zij het zelf niet door hebben dat zo veel mensen tegen hun ideeën zijn. Euro voor alle lidstaten (vergelijk het met een gezamenlijke munt voor Nederland en Zimbabwe) is wel echt het slechtste wat er kan gebeuren voor, in dit voorbeeld Zimbabwe. Geen koopkracht, geen investeringen, geen draaiende economie, mensen in de financiële problemen, onvrede, rellen, etc. etc.

Kees.kwarktas | 14-09-17 | 00:50

als in polen de euro ingevoerd wordt zal dat het einde betekenen van dat gedrocht!! in Brussel weten zij niet wat er dan los Komt!!!er zal een sneeuwbal effect ontstaan die zijn weerga niet kent, ze zijn zeker vergeten wat er in 1980 gebeurt is ! maarja als je eurovisioenen in je kop hebt ,Kraam je wartaal uit !!!!!en dan ook nog de gehele dag benevelt!!!!

geeratz8217 | 14-09-17 | 09:57

Anderzijds is wellicht in "filosofische" zin de vraag gerechtvaardigd; hoe is een continent met verschillende entiteiten en gemarkeerd door cultuur verschillen en geschied gezien van oorlog wijs geworden tot eendracht te smeden?
Gedane zaken nemen geen keer, ook niet een door een volk. Een volk dat 2 kanten op splijten zal.

Dr. Frambozenjam | 14-09-17 | 00:42

Wat mij opviel is dat er voor de Kuna geen omwisselingskosten voor valuta van Euro naar Kuna en visa versa in rekening worden gebracht. En Kroatië zit in de Eu. Dieptegang is voor de eenheidsmunt onontkoombaar een federale Eu.

Dr. Frambozenjam | 14-09-17 | 00:21

Keizer Karel de Grote verving alle verschillende munten in zijn rijk door één munt: het pond, met schellingen en penningen als kleingeld.
Nooit meer wat van gehoord.

bodemloos | 14-09-17 | 00:17

Ik snap nog steeds niet waarom we naar een luxemburger moeten luisteren die ons zit te vertellen net wie we onze assets moeten delen. Raar gebeuren.

Tee Of Cup | 14-09-17 | 00:16

Wat ben ik blij dat ik jaren geleden Nederland vaarwel heb gezegt(en achteraf ook de eu)
Totale maloten zijn het.
4/5 landen die voor de overige 23 betalen..........koekkoek

ditotje | 13-09-17 | 23:59

Gulliver...moslimvrije continenten bestaan niet.
En op de continenten die een overdaad aan moslims hebben vechten ze elkaar de tent uit.

mallekater | 14-09-17 | 06:47

Antarctica is prachtig inderdaad.

Bigi Bana Boy | 14-09-17 | 08:06

De ongekozen leiders van de EU zijn allemaal machtsgeile dictators zonder fantasie of visie die of door het uiteen vallen v/d EU eventueel na een volksopstand van het toneel zullen verdwijnen of het mogelijk nog langer vol zullen houden tot de islam in Europa de meerderheid heeft en ze plaats moeten maken voor een ayatollah. De autochtone bevolking van Europa krimpt vanwege geboortetekort en emigratie van mensen met verstand, hoogopgeleiden naar landen waar het nog gewaardeerd wordt als je werkt. De sukkels (Juncker, Timmermans enz) denken de krimp v/d EU bevolking op te lossen door immigratie echter ze stellen geen enkele eis aan de nieuwkomers. Als ze visie hadden dan zouden ze immigratie zo regelen dat alleen geselecteerde personen, goed opgeleid, die onze joods-christelijke cultuur ondersteunen, de engelse taal beheersen en meteen aan het werk kunnen en dus direct gaan bijdragen toegelaten zouden worden. Helaas ze kunnen dit niet regelen en laten alles wat hier binnen komt, analfabeet, crimineel, invalide, ziek zwak en misselijk, aanhangers v/e godsdienst die iedereen die hun geloof niet aanhangt dood of het land uit wil hebben en de boel hier wil overnemen enz. toe. We geven nieuwkomers met voorrang een huis, een inrichting v/h huis en een uitkering tot ze werk hebben gevonden. Prima! Ik denk dat je met deze voorwaarden heel veel waardevolle mensen naar Europa toe zou kunnen halen maar helaas dat doen ze niet. Ik denk niet dat ze dit express doen, ze hebben totaal geen economisch benul omdat ze nog nooit in een bedrijf hebben gewerkt. Als Juncker en consorten een boerderij zouden moeten runnen dan kochten ze allemaal zielige koeien die geen melk kunnen geven en waren ze in no time failliet.

johnelec | 14-09-17 | 13:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben zelf ook geen fan van de euro hoor, maar 1 grafiekje toont nog geen causaal verband aan. Misschien dat die er wel is, maar dit soort kreten en plaatjes... tsja...

Quantum Suicide | 13-09-17 | 23:44

@Quantum
Wellicht dat u het beter ziet als u zich buiten de eurozone begeeft en ziet hoe uw geld ontwaard is.

toetssteen | 13-09-17 | 23:58

Deze Juncker is stuk, met hem komt het niet meer goed.
Neem nu bijvoorbeeld Polen, die willen echt hun munt niet meer kwijt.
Het is daar door alle steeds terug komende arbeidsmigranten een publiek geheim dat alles in de Euro landen schrikbarend duur is.
Nu kunnen ze hun zuurverdiende Euro's nog lekker inwisselen voor een kapitaal aan zloty's.
Maar ze mogen wel oppassen voor Tusk c.s.
Die zouden wel eens een Dijsselbloempje kunnen doen.

Ben-Bataaf | 13-09-17 | 23:36

Rutte blijft gewoon Rutte; dat is al erg, maar Juncker wordt ook nog steeds Juncker. Heeft iemand een stuk touw voor me?

JvanDeventer | 13-09-17 | 23:32

Vroegeah zouden dit soort charlatans gefusilleerd of gevierendeeld worden voor hun wandaden. Soms verlang je terug naar dit soort archaische rechtspraak.

ad melkert | 13-09-17 | 23:25

De eurozone is nu al allesbehalve een optimal currency zone en de eerst verantwoordelijke ambtenaar van de EU wil de problemen nogmaals verergeren door nog meer lidstaten toe te laten tot de Euro. De EU begint op deze manier steeds meer trekken te krijgen van een falende centraal geleide planeconomie. Wiens belangen Juncker en consorten dienen is mij niet helder maar zij dienen in ieder geval niet de belangen van de gemiddelde burger. een ronduit absurd en megalomaan plan..

therealbraindump | 13-09-17 | 23:25

IG Farben & friends

kindapaas | 14-09-17 | 08:43

Geen dooie hond die momenteel de Euro nog wil invoeren in zijn land.....dan ben je gebrandmerkt voor de hel.

Oepsie1234 | 13-09-17 | 23:04

No way dat ze de Denen meekrijgen. Het anti EU gevoel is daar erg sterk op het moment. Hun grenscontroles hebben ze ook weer ingevoerd. En terecht.

Mesmer | 13-09-17 | 23:02

Nieuwe nickname voor Nonkel Frenske: Dingflof Timmerbips.

Zenzeo | 13-09-17 | 22:58

Die Juncker heeft een unieke plaat voor zijn kop. Daardoor komt dit geboefte overal mee weg uiteindelijk. Ongestraft en met een Coudenhoven penning.

HaatbaardKnipper | 13-09-17 | 22:54

Verdiep je hierin en er valt heel veel op zijn plaats de EU en haar open grenzen politiek betreffende.

HaatbaardKnipper | 14-09-17 | 00:07

Ik stond vanmiddag in de file zoals vele anderen. Om de tijd wat te doden zat ik over de EU na te denken.
Ik vroeg mij af waarom er geen eenheid is in verkeersborden in alle EU landen qua grote, lettertype, afbeelding enz. enz. Ook zo bij wegbelijningen. Echter kon ik geen verklaring bedenken van mijn hersenspinsels van bovengenoemde. Iemand hier wel?

Eshek | 13-09-17 | 22:45

Omdat ze dat niets oplevert. We krijgen alleen de nadelen, niet de voordelen. Geen buitenlandse zorgverzekering bijvoorbeeld, en nog steeds als enige land in de wereld BPM. Alleen als Jan met de pet betalen moet doen ze mee.

Olieboer | 13-09-17 | 23:31

Meng inferieure - en superieure wijnen en je krijgt een nog betere wijn. Euro logica.

Sendis | 13-09-17 | 22:41

Volledig gescript en pure evil at play, men creeert al geruime tijd met voorbedachte rade problemen op allerlei gebieden, funancieel, cultureel/religieus (migratie), oost-west tension und so weiter. Mocht het er ooit nog van komen dat dat zootje BIS (baas van ECB) en Goldman Sachs bankenunie collaborateurs en hun trekpoppen (Jucker en co) afgezet en berecht gaan worden dan zal het nog decenia duren voordat de boel weer enigzins gestabiliseerd is. Maar reeel gezien is de schade daar al te groot voor en heeft men zichzelf met deze problem>reaction>solution tactiek allang onmisbaar gemaakt. Want meer EU gaat problemen oplossen die er voor de EU en Euro niet waren.

HdJ | 13-09-17 | 22:40

Yup

P-unit | 13-09-17 | 23:12

Het kan niet langer zo zijn dat de corrupte megalomane kliek in Brussel hun zin kan blijven doorzetten. Wanneer wordt deze alcoholistische gek uit de macht ontzet samen met zijn debiele en smerige vriendjes.

HaatAth3ist | 13-09-17 | 22:40

Wat moet je doen als je in een diepe crisis zit? Nog harder roepen dat het allemaal fantastisch gaat. Vind je het gek dat die vent geregeld aangeschoten aanschuift. Nuchter is de realiteit niet meer te verdragen.

salsaparilla | 13-09-17 | 22:33

Voor Nederland is de enige manier om de Euro te redden om een staatsschuld na te streven van Italiaanse proporties. Aldus Witteveen, Oud-IMFbaas, 96 jaar oud. www.hpdetijd.nl/2017-09-12/oud-imf-baa...

tipo | 13-09-17 | 22:29

@Tipo
Feitelijk pleit dat voor een euro op 3 snelheden. Noord/zuid/oost. Maar je kunt ook je eigen munt houden en de ecu als rekeneenheid.
Maar ja, men wil nogmaals ein Reich proberen.

toetssteen | 13-09-17 | 23:55

Maar dat wil onze MP Rutte zeker niet,die hoopt zelf in de EU een mooi baantje te krijgen, netzoals Balkende dat dacht.

roodborstje1 | 14-09-17 | 08:18

@Toetssteen Met een devaluatie en revaluatie-systeem per natie houd je nog iets van democratie en budgetrecht voor de natiestaten over. Anders niet. Ja, we kunnen alle Nederlandse politie-auto's natuurlijk ook in Ferrari's vervangen om de Euro te redden. En iedere Nederlander een Fiat Tipo kado doen. Dat werkt ook.

tipo | 14-09-17 | 08:19

Het is bezopen en hij ook.

osolemio | 13-09-17 | 22:28

De economie om zeep helpers. Ik haat de ECB.

Moestuinier | 13-09-17 | 22:19

Om een nieuwe orde te scheppen moet je eerst chaos creëren.

MoonBeebe | 14-09-17 | 10:49

U zult zien dat alle Noordelijke landen zonder Euro deze Anschluss niet zien zitten terwijl alle Zuidelijke en Oostelijke landen zullen staan te juichen.
Wel vreemd hè, als u bedenkt dat het juist die Noordelijke landen zijn die hebben geprofiteerd van de invoering van de Euro, zoals hier in de panelen meermalen gesuggereerd wordt.

jemagookniksmeer | 13-09-17 | 22:01

Bij de introductie wilde bv. Denemarken de euro niet. Wat gaat ze over halen om nu wel mee te doen nu ze kunnen zien waar het op uitgelopen is?

Paljas | 13-09-17 | 22:08

De landen in Europa zijn gegijzeld door een kleine groep unie extremisten net als een kleine groep de revolutie in Rusland wist te starten de nazis warin in het begin een beperkte groep. Mao polpot maar ook bv al Qaida. Koningen en edel doen dit al eeuwen. Dit nu dus ook in de eu onder de druk van een beperkte groep extremisten als timmerfrans buigt men verder en verder. Het is niets anders dan een revolutie een greep naar de macht. Rutte denkt er nog een robbertje over te kunnen vechten. Vergeet het maar het is al beslist.

P-unit | 13-09-17 | 21:50

Laat een graph zien van het GDP waar rond 2010 de kredietcrisis plaatsvindt en zet er een lijntje bij dat een paar jaar eerder de euro werd ingevoerd. Top journalistiek weer Geenstijl.

3747 | 13-09-17 | 21:30

Waarom niet een Graph over de hele Euro periode, GDP groei als percentage van de groei van schulden, Eurozone vs wereldwijd. En, voor de fijnproevers, hetzelfde voor de groei in koopkracht.
En zie hem bungelen, die Euro.

jemagookniksmeer | 13-09-17 | 22:11

1. '3747 zag dat het goed was', Ik heb nooit benoemd dat alles perfect loopt, vreemde conclusie. 2. De oorzaak dat het in Griekenland niet goed gaat lijkt mij meer te maken te hebben met interne problemen (e.g. pensioen op je 52e) gecombineerd met een kredietcrisis. 3. Schulden stijgen vrijwel elk jaar, net zoals Apple elk jaar zegt dat ze de snelste telefoon tot nu toe hebben uitgebracht, irrelevant.

Je noemt een aantal zaken die je kennelijk irriteren, maar weet geen enkele link te leggen tussen de Euro en de door jou genoemde problemen en trekt vervolgens een conclusie dat ik links ben. Elkaar links noemen lijkt wel het nieuwe 'u mad?'. Beetje slappe hak benjeallanggek.

3747 | 13-09-17 | 22:13

@3747,

Niet alle Grieken gingen met hun 53e met pensioen; en de groepen die dat deden (vooral ambtenaren) deden dat vóór 2002 ook al. De Grieken deden een hoop dingen fout, maar die extreme schuldenlast is pas zo enorm gestegen na invoering van de euro. Dankzij de euro konden de Grieken namelijk véél meer geld lenen dan onder de drachme mogelijk was. Belangrijker; door de euro konden zij hun munt niet meer devalueren, iets wat ze daarvoor wel regelmatig deden om hun economie draaiende te houden (slechte zaak overigens, maar dan wordt het een erg lang verhaal).
Kortom, dat de rest van de wereld sneller van de kredietcrisis opkrabbelde dan de EU ligt niet aan de Grieken; maar aan het feit dat een gezamenlijke munt voor totaal verschillende economieën niet werkt. Je kunt ook geen kinderen van 6 tot en met 18 in dezelfde klas zetten en ze dezelfde proefwerken laten maken; dat werkt niet. Daar benadeel je op termijn alle leerlingen mee, zowel die van 6 als die van 18 en iedereen daar tussenin.

Overigens, schulden kun je alleen laten groeien als je ze kunt blijven betalen; dus als je inkomsten óók groeien. Zoals bekend is onze huidige "groei" gebaseerd op gebakken lucht; de ECB koopt niet-bestaand geld op. Oftewel, onze schulden stijgen, maar onze inkomsten niet; en we moeten die schulden straks wel gaan betalen. Dat is vragen om een faillissement. Zeker als je bedenkt dat de vergrijzing onze economie eerder zal laten inkrimpen. Om over kostenposten als de import van miljoenen vijandige jongemannen nog maar te zwijgen.

Dandruff | 13-09-17 | 22:36
▼ 2 antwoorden verborgen

De Euro doet het prima. In elk geval beter dan de Dollar en het Pond. Met mij gaat het ook prima. Het ligt echt niet aan de Euro als het niet zo lekker met je gaat.

PeterD | 13-09-17 | 21:28

Misschien moet je het de gemiddelde Griek eens vragen hoe lekker het gaat.

P-unit | 13-09-17 | 22:25

Dat het de gemiddelde Griek niet goed gaat ligt niet aan de Euro, maar aan de corruptie en de "werklust"

bdn01 | 14-09-17 | 01:35

Dat de Duitse ouderen zo'n laag bedrag ontvangen ligt niet aan de Euro, maar aan de Duitse kiezer, die er kennelijk niet meer belastinggeld voor over heeft. Met andere woorden, de Duitser verwacht dat je zelf spaart voor je eigen oude dag, of dat je genoeg kinderen op de wereld zet om je later te verzorgen.

bdn01 | 14-09-17 | 01:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Cliniclown, koranclown, Juncker!

Go_Vegan2.0 | 13-09-17 | 21:25
-weggejorist-
Rheia | 13-09-17 | 21:20

Alle landen die de euro niet willen hebben hem al. Alle landen die hem willen gaan hem nu krijgen. Is toch makkelijker geld naar huis sturen. Ik heb nog een briefje van 200 gryvna. Ooit €33 euro waard. Waar lever ik dat in tegen de euro van Juncker?

Pompenkoning | 13-09-17 | 21:15

Ideaal voor de Roemenen, Bulgaren en Polen die hier werken..

Kruisruiker | 13-09-17 | 21:43

Ik zou toch zweren dat het DING FLOP BIPS was.

ChacarronMacarron | 13-09-17 | 21:14

Dat doordrammen van die Euro, is het meest logisch te verklaren door Brexit en het gemak van het VK en hun eigen munt. Leuk geprobeerd maar deze alcoholist fopt mij niet.

netniet | 13-09-17 | 21:04

"en de Gewone Europeaan tot in het einde der tijden vastbinden op een economische flatliner terwijl de 1% zich nergens wat van aantrekt."

Hier lijkt een onwaarschijnlijk grote kern van waarheid in te zitten.
Zo'n beetje alle plannen van de EU lijken op hetzelfde doel gericht. Het stelselmatig afbreken van de huidige levensstandaard en vrijheid van de Europese burger zodat wij niet meer kunnen protesteren tegen de opbouw van een totalitaire staat waarin wij niet veel meer dan een noodzakelijk gehoorzame lijfeigene van Druncker en consorten zijn.
Zo'n beetje alles wat met de EU te maken heeft is op zijn zachtst gezegd een tikje dubieus te noemen en zou bij veel meer mensen de alarmbellen moeten laten rinkelen.

eigen-mening | 13-09-17 | 21:04

Een radicaal is iemand die een politeke partij, beweging of in deze tijd zelfs een religie aanhangt die zeer ingrijpende veranderingen beogen. Vanuit die optiek sterft het van de radicalen op dit continent maar zijn juist Wilders en Baudet dat dus helemaal niet. Typisch gevalletje van linkse omkering. Het gepeupel past naadloos in de experimenten van Asch, waaruit blijkt dat men genegen is om de eigen mening te grabbel te gooien onder groepsdruk omdat men vreest voor sociaal isolement. Dat er sprake is van hordes radicalen blijkt wel want men bereikt dit door middeleeuwse barbarij namelijk de angstknop. Als we iets willen dan moeten we gaan schakelen in het debat en het slecht onderlegde tuigh inhoudelijk veel harder gaan bestrijden.

netniet | 13-09-17 | 21:46

Stapelgek.
Maar dat wisten we allemaal al lang.

Wat wel blijft steken is dat de "serieuze media" hier nauwelijks aandacht aan besteden. Zoals ze ook nooit serieus kijken naar mega-problemen als ongecontroleerde massa-immigratie; open grenzen; TTIP/CETA; islamisering; etc. Of de implicaties van het Oekraïneverdrag, de uitslagen van beide EU-referenda en de huichelachtige "oplossingen" van Balkenende en Rutte; of het wegsluizen van de pensioenen en de laconieke actie van de tweede kamer daarop ("waarom zou je een wet eerst globaal doornemen, voor je het goedkeurt"). Allemaal 0,0 amusementswaarde, aldus de NPO.
Dus moest GeenStijl to the rescue komen.

En maar klagen over "nep nieuws" en "Russische inmenging". Maar als er al alt-right sites zouden zijn die half zo leugenachtig zijn als de NPO, dan nog is het de NPO zelf die elk weldenkend mens die kant op jaagt. En voor De Volksverlakker en NSB Handelsblad geldt hetzelfde.

Dandruff | 13-09-17 | 21:02

@Bakito,

Vegetarische Indianen is onzin, maar dat terzijde; want non-issue.
Je haalt nu van alles door elkaar dat niks met elkaar te maken heeft. Economisch links of rechts speelde niet in die tijd, en blanken waren in die tijd ook niet racistischer dan andere volken; inclusief de Indianen.
En globalisering is weer een heel ander verhaal. Dus ben je echt dommer dan een kroket, of doe je alsof om te trollen?

Dandruff | 13-09-17 | 21:46

Dandruff | 13-09-17 | 21:46
Volgens jou heeft de EU niks te maken met globalisering?

Bakito | 13-09-17 | 21:57

@Bakito,

Waar zeg ik dat de EU niks met globalisering te maken heeft?
Ik heb hier nog geen één normale reactie van jou gezien.
Weet je soms niet hoe een inhoudelijke discussie wekt?

Dandruff | 13-09-17 | 22:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Als Jan-Kloot Junckmail altijd bezopen was geweest zoals vaak gesuggereerd, was hij op een dag vanzelf onder een limousine gelopen of van zo'n eindeloze EU-trap geflikkerd. Het valt te vrezen dat deze politieke sociopaat in het pakje van een ambtenaar veel nuchterder is dan altijd werd gedacht. Dát is pas verontrustend.

De Vrijlansier | 13-09-17 | 20:59

Voor de geïnteresseerden, Nigel Farage heeft een dagelijkse radioshow hier in Engeland.
Hij is elke werkdag om 1900 Engelse tijd op LBC te horen.
Is via internet te beluisteren.
Hij is elke dag een plezier om naar te luisteren, en het gaat niet altijd over politiek.

Freddie Stobart | 13-09-17 | 20:56

De euro heeft noord europa anders veel voorspoed gebracht en zuid Europa naar de kloten geholpen. Dus de invoer van de euro en uitbreiding van de EU is alleen maar in het voordeel van ons.

Nieuwe afzetgebieden die zelf nooit kunnen concurreren met de landen in noord Europa Rn daaraan ten gronde gaan. Dat mensen in zulke landen zeer kritisch zijn is voor te stellen, de zogenaamde kritische mensen in noord europa hebben het niet begrepen. Lol.

jezusisonzin | 13-09-17 | 20:56

Om te beginnen hebben de Noordelijke landen helemaal niet geprofiteerd van de euro. Sinds de invoering in 2002 zaten we 10 jaar in een crisis. Dat is aanzienlijk langer dan die paar jaar dat we nog profiteerden van de groei vóór invoering van de euro.

Maar laten we eens gek doen. Stel dat we in een parallel universum zouden leven, waar de aarde plat is en de euro Noord Europa honderden, misschien wel duizenden euro's zou hebben opgeleverd. Dan nog heb je daar niks aan als Noord Europa de verliezen van Zuid Europa moet betalen.

Dat is echt basale economie. Anders dan jij denkt kun je de ene schuld niet "oplossen" door een andere schuld aan te gaan; de schuld blijft dan gewoon bestaan. En natuurlijk heeft de EU ook tientallen andere megablunders gemaakt, dus het is niet zo dat we alleen door de euro failliet gaan.
Maar de rol van de euro is wel heel kwalijk.

Dandruff | 13-09-17 | 21:14

@jezusisonzin U heeft zeker nooit van TARGET II gehoord?

DonBasco | 14-09-17 | 09:46

Jaja, terug naar de gulden, naar paard met wagen en zwart-wit-televisie. Dat is een goed plan. #facepalm

Bakito | 13-09-17 | 20:50

@Miko,

Het is helaas niet alles goud wat er in the eighties gemaakt werd...https://www.youtube.com/watch?v=P6I6yr7WDeg

Dandruff | 13-09-17 | 22:06

Dandruff | 13-09-17 | 22:10
En ik had toch eigenlijk Rick Ashley verwacht.

miko | 13-09-17 | 23:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Flauwekutkul. Er zijn véél meer factoren van invloed naast de invoering van de Euro.
Neemt niet weg dat het onverstandig is om de Euro in elk EU-land in te voeren.

Petskast | 13-09-17 | 20:48

Ja ik ben er, mission-control moab on my position. Op een gegeven moment zal er met geweld op dit soort poeppraat gereageerd worden. Zeker als ze de poep uitvoeren zoals die gepraat wordt. Ik zet de chips en bier vast klaar, dat wordt leuke televisie.

rattenvanger XL | 13-09-17 | 20:48

Het is de standaard EU oplossing voor alles wat de EU grondig heeft verpest; of het nu falende grensbewaking, de Euro, het democratisch deficiënt of de migratiecrisis betreft, alles wat ze verkloten denken ze op te lossen door nog meer EU.

Franker | 13-09-17 | 20:45

"Juncker wil falende euro invoeren in alle lidstaten". Haha, mij leid je niet om de tuin! Wat hier cryptisch wordt omschreven: "Het lid van falende euro-Juncker is in alle staten".

jacobh-59 | 13-09-17 | 20:44

LOL

Cobalt bomb | 13-09-17 | 23:09

Je hebt Brussel,en je hebt de rest van europa.Totale vreemden van elkaar door meest idiote toestanden door die ongekozen namijdezondvloediers.

van stampij | 13-09-17 | 20:43

Tja, het begint hier meer en meer op de Hongerspelen te lijken. Brussel als The Capitol, en de rest van de EU mag tegen elkaar strijden. Het lukt hen al aardig om de Italianen, Grieken en Spanjaarden tegen de Duitsers op te zetten.

boertige_bokkerijder | 14-09-17 | 08:39

Een muntheid is ook cultuur, derhalve is Juncker een grote cultuurbarbaar.

Kudzak | 13-09-17 | 20:42

Kroegpraat van een dronkelap .

ja,diedus! | 13-09-17 | 20:35

Mag ik alles voor de helft van 't geld; dat is genoeg.

Dr. Blechtrummel | 13-09-17 | 20:35

Hij doet een treurige poging de Trump methode te imiteren, veel shock & awe, maar hij weet zelf heel goed dat dat de komende 20 jaar er zeker niet in zit. Die realiteit valt zelfs met een fles jenever op niet te missen.

Panos88 | 13-09-17 | 20:34

Iedere keer als je denkt dat het niet gekker kan komt Juncker weer met een nieuw konijn uit de hoed. Hoe die man ooit gekozen is door zijn onderdanen ..... wacht ff dat is ie niet.

bozzie46 | 13-09-17 | 20:31

Verwacht je dan van de voorztter van de Europese Commissie een anti-Europees verhaal? Zoiets als een bakker die zegt dat brood ongezond is en niet te vreten, maar tja... ik moet het nu eenmaal bakken? Natuurlijk komt de voorzitter met een enthousiast verhaal. De lidstaten bepalen wat er verder met de EU gebeurt, en niet Juncker.

bdn01 | 14-09-17 | 01:43

Juncker is voorgedragen door de Europese raad (bestaande uit democratisch verkozen regeringsleiders) en daarna door het democratisch verkozen Europarlement geschikt bevonden en geaccordeerd. Dat jij en ik niet blij zijn met Juncker wil nog niet zeggen dat het ondemocratisch is. We zijn het niet met die man eens.

bdn01 | 14-09-17 | 01:46

bdn01
Je zou je eens iets meer in de zaken moeten verdiepen, mbt Europa EN mbt tot het Duitse pensioensysteem.

Om je bewering dat alle Europese regeringsleiders democratisch zijn gekozen moest ik wel even grinniken.
Rutte 's partij ( niet de man zelf) kreeg 30 zetels, di. precies 1/5 van het totaal aantal.
Verder doet hij ondanks zijn fraaie praatjes niet veel meer dan Juncker's kont likken, integendeel, toen de meerderheid tegen een associatieverdrag met de Oekraine stemde, heeft hij braaf laten gebeuren dat dat verdrag, ook namens ons, gewoon kwam.
Noem dat maar democratisch.

mallekater | 14-09-17 | 06:58

REAGEER OOK