Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Briev uit Kiev! Nabestaanden MH17 ontvangen 'teleurstellende' reactie op radarvragen

Eindelijk (soort van) antwoord! Enkele nabestaanden van passagiers van MH17 hebben een half jaar geleden al brieven geschreven aan Poetin, Kerry en Poroshenko. Daarin vroegen ze de politieke kopstukken uit Rusland, de VS en Oekraïne om meer informatie en openheid over de radarsystemen en de (ontbrekende) radarbeelden. De eerste twee hebben maanden geleden al (onvolledige en ontwijkende) antwoorden gestuurd, maar Poroshenko liet een half jaar én een aanmaning van MinPres Mark op zich wachten. En nu schrijft niet hij, maar minister van Huisvesting (...) Gennadiy Zubko dan toch eindelijk een antwoord. Of nou ja, een brief terug. Want veel antwoorden staan er niet in. Bla bla nationale tragedie bla bla daders vinden bla bla rechtszaak, maar geen woord over de primaire radarbeelden. Desondanks schrijft Kiev dat het alles wel volgens de regeltjes doet: "The air traffic service was conducted at the moment of the accident with the use of data from secondary radars which is fully in compliance with ICAO standards and recommended practices." Oftewel: Kiev geeft geen opheldering over het ontbreken van primaire beelden, of over de radarinstallaties die volgens Oekraïne eerst uit stonden, en later plots 'vernietigd' zouden zijn geweest. Sterker nog: Kiev wijst in reactie op de vragen van de nabestaanden doodleuk terug naar het OVV-rapport uit oktober 2015. Waar de antwoorden dus ook niet in staan.

De nabestaanden laten aan GeenStijl weten "teleurgesteld" te zijn in de reactie uit Kiev. Citaat van Thomas Schansman (die eerder voorbij kwam in deze MH17-topics):

"Teleurgesteld in deze reactie die pas na 6 maanden tot ons kwam en pas na interventie door MP Rutte.
- Er zijn in het geheel geen antwoorden gekomen op onze vragen naar radar- en satellietbeelden.
- Wij worden zelfs terug verwezen naar het Nederlandse OM en OVV!
- Oekraïne laat de kans liggen om een toelichting te geven op het gedoe rondom radarinstallaties die in onderhoud waren danwel kapot geschoten.
- Oekraïne geeft ons geen duidelijkheid en maakt zich daarmee niet minder verdacht! Wij vinden dit een gemiste kans.
- Van Rusland werd overigens geen antwoord ontvangen op dit niveau. Wel via de pers door plaatsvervangend hoofd Rosaviation / Federal Air Transport Agency. Wij zijn nog steeds in afwachting van een fatsoenlijk antwoord van dhr. Putin."


Stand dus, na drie uit drie aangeschreven regeringen: drie keer niks. Hele brief - die nota bene vanuit het het Cyrillisch is vertaald door de communicatie-afdeling van het Nederlandse MH17-onderzoek omdat hij niet naar de nabestaanden, maar naar Den Haag was gestuurd - na de breek, in het Engels. Origineel Cyrillische versie hierrr (pdf). To the families of Dutch nationals victims of the accident of the flight MH17 of Malaysian Airlines

Dear Ladies and Gentlemen,

With regard to your request to the President of Ukraine I would like to inform you on the matters brought up as follows.

The Ukrainian people perceived the downing of Boeing-777 of Malaysian Airlines (flight MH17) as a national tragedy. We deeply condole with all those who lost their relatives, friends and compatriots in this terrible accident. It is our joint obligation before the victims to find out all circumstances of the accident, determine its objective reasons and hold those guilty of it accountable.

To this end, Ukraine provided international experts with access to the crash site in accordance with the Agreement dated 23 July 2014 between the National Bureau of Air Accidents Investigation and the Dutch Safety Board on Transferring the Investigation of MH17 Air Accident. Moreover, on 28 July 2015, Agreement between Ukraine and the Kingdom of the Netherlands on the International Mission for Protection of Investigation was concluded. Similar agreements were entered into with Australia (25 July 2014) and Malaysia (1 August 2014). Besides, on 7 august 2014, Ukraine, the Netherlands, Australia and Belgium entered into an agreement upon establishment of a Joint Investigation Team for criminal investigation of the crash based on the Second Additional Protocol to the European Convention on Mutual Assistance in Criminal Matters. In December of the same year, representatives of Malaysia joined this Joint Investigation Team.

Ukrainian experts together with their colleagues from other countries as well as representatives of international organizations in the sphere of civil aviation took active part in technical investigation conducted by the Dutch Safety Board after it was transferred to the latter by the Ukrainian Party.

The official report prepared by the Dutch experts on the result of investigation into the MH17 crash contains detailed analysis of how the flight was taking place over the territory of Ukraine and the conclusion as to what became the cause for its crash, that was published in October 2015.

It is worth mentioning it in particular that in accordance with the standards and recommended practices of the International Civil Aviation Organization, the recording, storage and use of the surveillance data from radars used for air traffic service, is organized and is being permanently carried out. The recording of data from primary and secondary radars is done digitally with the help of automatized systems of air traffic management. The air traffic service was conducted at the moment of the accident with the use of data from secondary radars which is fully in compliance with ICAO standards and recommended practices.

It is also worth bringing to your attention that all the available information on MH17 flight surveillance was provided to the Dutch Safety Board within the framework of the investigation of the crash in line with ICAO rules, the experts of which concluded that the Ukrainian Party had provided all the information sufficient for investigation materials on this matter.

Moreover, the necessary information is being provided to law enforcement bodies of the Netherlands coordinating the respective criminal investigation conducted by the Joint Investigation Team (JIT) comprising representatives of Australia, the Kingdom of Belgium, the Kingdom of the Netherlands, Malaysia and Ukraine. Therefore, the inquiries for additional information, if any, should be directed to the respective Dutch institutions.

I would like to reassure you that in spite of the resistance on the part of the Russian Federation, that in July last year vetoed draft resolution of the UN Security Council upon establishment of an international tribunal for MH17 crash, Ukraine continues to actively cooperate together with other countries concerned in creating an effective mechanism of holding those guilty of this terrible tragedy accountable.

Yours sincerely,

Head of Interdepartmental Commission
on Coordination of Investigation of Air Accidents,
Vice-Prime-Minister of Ukraine –
The Minister of Regional Development,
Construction and Housing


Gennadiy Zubko

Reaguursels

Inloggen

Dit wordt nooit meer opgelost, Oekraine en Rusland ontkennen beide, en waarschijnlijk is degene die de knop heeft omgezet al het zwijgen opgelegd door de geheime dienst.

Cinder | 12-07-16 | 19:40

Die onderste steen zakt steeds verder in het moeras.

Stormageddon | 12-07-16 | 19:41

Ik zie die Smerige lach van Rutte nog steeds als ik mijn ogen dicht doe wanneer hij de hand schud van die corrupte Oekraïnieer..

Crematorium-de-Asbak | 12-07-16 | 19:43

Rutte is voor de EU een nuttige idioot.

Ars Vivendi | 12-07-16 | 19:43

Je moet ook niet die Coordination of Investigation of Air Accidents hebben maar The Head of Coordination of Investigation of Deadly Air Assaults.

Piet Karbiet | 12-07-16 | 19:44

Hadden we maar een Asocialenverdrag met Oekraïne, dan werkten ze meteen mee.

Taggart | 12-07-16 | 19:44

Ga het niet eens lezen. Alles lijkt er gewoon op dat Oekranie verantwoordelijk. EU en Navo zijn ontzettend vijandig tov Rusland en zouden het uitmelken tot aan het wit in de ogen

Bokito ergo sum | 12-07-16 | 19:45

Premier Rutte heeft laten weten dat de brief op de Nederlandse ambassade in Kiev wordt vertaald. Hoe lang dat zal duren, is niet bekend. Hij zal zelf de brief niet lezen om het onderzoek niet te storen. nos.nl/artikel/2116585-oekraine-stuurt...
.
Duidelijk dat het Rutte geen ene zak interesseert.

CoffeePatch | 12-07-16 | 19:48

En Rutte schudde nog handjes met de oorlogsmisdadiger Poroshenko op de NAVO top.

MrShadow | 12-07-16 | 19:53

Blijkbaar al vertaald, staat hier immers, we kunnen Engels Rutte.

Bokito ergo sum | 12-07-16 | 19:53

Cyrillisch is geen taal maar een alfabet. De brief zal wel uit het Oekraiens vertaald zijn. Overigens ook wel zwak dat ze niet fatsoenlijk aan de afzender(s) zelf antwoorden.

burgermoedt | 12-07-16 | 19:53

de onderste steen , weet u nog? u kant deze boven krijgen op 17 maart 2017

witchmaster | 12-07-16 | 19:54

Hoezo word aan Rusland ook gevraagd ? Het vliegtuig is in Oekraïne neergestort.

MrShadow | 12-07-16 | 19:56

Ooit was het verhaal dat wanneer we ons zouden verenigen in een sterk Europa, wat de EU werd, we samen een vuist konden vormen. Europese solidariteit. Dat was goed om onze belangen te borgen.
.
Nu zitten we dus in die EU. Er wordt geen vuist gevormd voor ons belang, voor de slachtoffers. Nee, sterker nog, de EU is dit tuigh aan het paaien.
.
Dus na geveinsde welvaart nu ook geveinsde solidariteit. Oh ja, dat vuistje is er wel, hoor. Vooral als een Europese bevolking dreigt inspraak af te dwingen.
.
Ik weet het niet, hoor. Maar hoeveel doorgeprikte deceptie is er eigenlijk nodig voordat het Nederlandse stemezeltje wakker wordt?

Parel van het Zuiden | 12-07-16 | 19:58

Iemand die verbaasd is? Hoe staat het eigenlijk met dat onderzoek dat de overige landen zelf maar gestart zijn omdat ze Nederland zat waren?

Tha Man | 12-07-16 | 20:02

@CoffeePatch | 12-07-16 | 19:48
Hij leest de brief niet zodat hij zo op kamervragen kan antwoorden dat hij niet weet waar het over gaat! Jezus wat een sluwe klootzak.

Makro777 | 12-07-16 | 20:02

Nog meer munitie voor Wilders. Ze blijven hem maar voeren. Rutte cs plegen politieke harikiri.

Yohean | 12-07-16 | 20:03

k zou de familie Brandt Corstius de toegang weigeren, allemaal.

compitaal | 12-07-16 | 20:03

Snel het associatieverdrag tekenen met deze uiterst betrouwbare bondgenoot, Mark

Ludovic1764 | 12-07-16 | 20:04

@Parel van het Zuiden
nee in 2017 stem men gewoon weer d66 en vvd en cda let maar eens op, domme stemmers verdienen niet anders dan een klote regering

witchmaster | 12-07-16 | 20:04

..sluit ze op in een krimpend Europa, vertrap ze.

compitaal | 12-07-16 | 20:06

nee in 2017 stem men gewoon weer d66 en vvd en cda let maar eens op,
witchmaster | 12-07-16 | 20:04
.
Dat weet u helemaal niet.

Lupuslupus | 12-07-16 | 20:09

Zij die niets te verbergen hebben zwijgen in dit dossier ook. Heeft dat ene schot meerdere daders?!?

Feynman | 12-07-16 | 20:10

Mochten de oorlogshitsers van de VPRO hun zin krijgen, bewaar..

compitaal | 12-07-16 | 20:11

Klaarblijkelijk neemt Oekraine haar toekomstig verdragspartner niet al te serieus. En laten we wel wezen, dat hebben we aan onszelf te danken.

jemagookniksmeer | 12-07-16 | 20:11

Gewoon van Baalen en zijn trawant Verhofstadt verantwoordelijk houden. Tenslotte brachten die twee de boel daar aan het schijten.

Conan de Rabarber | 12-07-16 | 20:15

Schandalig! Lang genoeg Oekraiene verdedigd maar dit is gewoon nog schandelijk. Maar goed, dat Oekraiene een kudtland is wist iedereen al voor MH17. Kudt russen,kudt Oekraiene en kudt Rutte

Indoneesje | 12-07-16 | 20:16

@Parel in het Zuiden, mijn moes is al lang wakker, ze wil het er gewoon niet over hebben. Ik moet wat van haar illusies sparen. Ze weet het wel, maar ja zussie heeft babytje en dat soort dingen. Ze is niet dom maar voelt zich machteloos.

Bokito ergo sum | 12-07-16 | 20:17

Natuurlijk komen de weggemoffelde radarbeelden nooit bovenwater. De belangen van corrupte Oekraïense oliarchen wegen zwaarder dan de levens van de Nederlandse burger.

Uw Psychiater | 12-07-16 | 20:21

Had niet anders verwacht. Dit zaakje stinkt steeds harder.
En wat er nog bijkomt: Ga je niet dood aan een vliegtuigramp, dan vergiftigt Oekraïne je wel met giftige en/of dieronvriendelijke import van goederen uit Oekraïne die, zodra ze omverpakt worden als "made in Holland" mogen worden verkocht aan de nietsvermoedende nabestaanden die zo dubbel gepakt worden.

macmiep.nl | 12-07-16 | 20:23

@Bokito ergo sum | 12-07-16 | 20:17

Dat kom ik vaker tegen. Alsof het van negeren allemaal vanzelf weggaat.
.
'T is nogal een uphill battle die strijd voor behoud van democratie en vrijheid. Je zou bijna denken dat mensen er een beetje genoeg van hebben en voor de afwisseling wel even met het juk op de schouders door het leven willen. Zovelen dragen hun kleine steentje bij.

Parel van het Zuiden | 12-07-16 | 20:25

Dit is echt droevig. Het onderzoek is namelijk in handen van Nederlandse onderzoekers. Er komt dus echt geen antwoord van Poetin, Porosjenko of Obama. Of Rutte. Zo werkt het niet. Wat voor een konijnenkeutel van een prutser van een advocaat staat die mensen bij a raison van 280 euro per uur.

De Koreaanse Slet | 12-07-16 | 20:28

Tussen de regels door lees je dat de deal rond is en wordt begraven.

Nederland heeft het nakijken en wordt vanwege grotere belangen genaaid.

SapperDeFlap2166 | 12-07-16 | 20:31

Het is toch zeldzaam wat een verstand de meeste reaguurders hier hebben.
Het onderzoek gaat via een onafhankelijke commissie daar heeft Rutte geen flikker over te vertellen.
Dus als u problemen heeft dan moet u bij deze commissie zijn.

botbot | 12-07-16 | 20:32

Ik snap overigens niet waarom het zo moeilijk is om te begrijpen dat een strafrechtelijkonderzoek geheim is en zeker nu lang zal duren. Dat dit frustrerend is wel. Maar het is echt niet dat je dochter vermoord is en dat Rutte of Poetin of Porosjenko plots een antwoord kan geven. Je moet helaas gewoon wachten tot het is afgerond. Pas dan mag je losgaan op het openbaar ministerie.

De Koreaanse Slet | 12-07-16 | 20:35

"onafhankelijke commissie"
@botbot | 12-07-16 | 20:32
Je bent af.

Mark_D_NL | 12-07-16 | 20:37

De Koreaanse Slet | 12-07-16 | 20:28
Zowel binnen en buitenlandse experts hebben alles onderzocht en hun conclusies getrokken.
Daarna volgt een strafrechtelijk onderzoek en over de voortgang en bevindingen worden nooit geen uitspraken gedaan.

botbot | 12-07-16 | 20:38

botbot | 12-07-16 | 20:32

Wellicht omdat veel reaguurders een sterke leider zoeken die alles voor ze oplost. Een man met kracht en ballen. Een man zoals Poetin of Stalin.

Poetin zou dit hoogstpersoonlijk oplossen. Maar in Rusland bestaat er geen trias politica.

De Koreaanse Slet | 12-07-16 | 20:40

Denken ze nou echt dat iedereen hier in Nederland achterlijk is, alleen wel heel erg droevig voor de nabestaanden. Want we weten toch al jaren dat de Politieke leugen regeert, doe daar nou eens je voordeel mee. Stem straks in 2017 niet meer op die leugenaars, maar kies voor echte vrijheid en democratie. En ja, misschien komen de leugenaars dan ooit nog eens op het schavot.

FreeVogelaar | 12-07-16 | 20:40

Mark_D_NL | 12-07-16 | 20:37
Yezzz ik trap niet in het wilde weg maar raak wel degelijk schenen.
Mijn advies, probeer eens wat inhoudelijk te reageren.

botbot | 12-07-16 | 20:41

De Koreaanse Slet | 12-07-16 | 20:35
Juist.

botbot | 12-07-16 | 20:43

FreeVogelaar | 12-07-16 | 20:40
Waar slaat dit nu weer op?
De politiek heeft niets met deze zaak te maken laat staan dat zij daar een oordeel over kunnen of mogen maken.

botbot | 12-07-16 | 20:50

Geopolitiek maakt meer kapot dan u lief is, letterlijk.
De gewetenloze hufters, waaronder onze eigen premier, stampen de onderste steen verder de grond in.
De nabestaanden krijgen niet eens de gelegenheid om ook maar te beginnen aan een rouwproces.
Ze moeten procederen tot in het oneindige om eventueel de waarheid boven tafel te kunnen krijgen.
En geen gewetenloze stropdas met mooie praatjes (want dat zijn veel politici nu eenmaal) die zich er voor schaamt.
Echt om te kotsen dit.

Jackanders | 12-07-16 | 21:04

Jackanders | 12-07-16 | 21:04
Als u meent dat u voor de nabestaanden op moet komen dan zou ik eerst mijn taal gebruik maar eens wat aanpassen.

botbot | 12-07-16 | 21:35

Kijk dit en je weet genoeg.
www.youtube.com/watch?v=fWkfpGCAAuw

hebbuh | 12-07-16 | 21:37

"accident"

Dat zegt genoeg.

marcoplarco | 12-07-16 | 21:43

Tros Radar bellen.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 21:43

Verbaast dit iemand? Mij niet, of toch eigenlijk weer wel. Want stel dat er in je achtertuin een meervoudige moord wordt gepleegd en je roept heel hard dat de buurman dat deed dan zou je toch dolblij zijn als je de bewakingsbeelden van de moord waarop dat te zien was kon delen? Maar nee, dat is Oekraïne niet. Dit zaakje stinkt, wat ik je brom.

duh! | 12-07-16 | 21:51
hebbuh | 12-07-16 | 21:53

botbot | 12-07-16 | 21:35
Uw taalgebruik is niet geweldig inderdaad.
Maar wat het met dit onderwerp te maken heeft is mij niet geheel duidelijk.

Jackanders | 12-07-16 | 21:59

Die G moet waarschijnlijk een H zijn, Hennadiy Zubko studeerde "Investment and financial management in the construction industry" (Northwestern University, Illinois, Chicago, 2003) and "Innovative Management" (2006) en.wikipedia.org/wiki/Hennadiy_Zubko en bij zijn Wikipedia pagina hebben ze zonder toelichting heel veel geschreven over "renewable energy" en.wikipedia.org/wiki/Hennadiy_Zubko#... niet uit te sluiten is dat dit de aandacht lekker afleidt van Rutte Shell en de schaliegas belangen youtu.be/3NB-P8PhISA?t=77 ze vragen antwoord aan de president en kregen antwoord van de minister van energie en vliegtuigongelukken.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 21:59

@Jackanders | 12-07-16 | 21:04
Mee eens, sorry @botbot. Tuig is het :).

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:02

Ik hoor Knutte het nog uitkraaien: de onderste steen zal bovenkomen. En de quasi tranen van Franske zie ik nog vloeien. Wat zullen die twee types zichzelf enorme minkukels vinden als ze in de spiegel kijken; losers van formaat!

Frits1888 | 12-07-16 | 22:04

Ik vind het niet zo gek dat we geen WW3 willen ja het is heel erg wat er is gebeurd maar als we hiermee doordrammen dan barst de hel los denk ik.

reuztachtig | 12-07-16 | 22:07

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:02
Ik snap gewoon niet dat een op het oog gezond mens zo gewetenloos kan zijn.
Sterker nog, ik vind het eng dat zo iemand zonder al te veel problemen de touwtjes in handen kan hebben.

Jackanders | 12-07-16 | 22:10

@Jackanders | 12-07-16 | 22:10
En hebben we het dan over Rutte of Poroshenko? In beide gevallen is het antwoord ... "belangen". Ze maken steeds een afweging en kunnen geen al te stevige principes hebben, want er spelen allerlei dingen die wij niet of nauwelijks weten. Als Rutte keihard en rechtlijnig zou opereren, dan raken Nederlandse bedrijven en banken een hoop handelsmogelijkheden kwijt. Ze proberen de kool en de geit te sparen (en waarschijnlijk zelfs de situatie te benutten). Jammer van de uitslag van dat referendum, anders had Nederland helemaal kunnen profiteren van die MH17 slachtoffers. Het is schandelijk, volledig mee eens, maar zo werkt politiek en zakenleven blijkt elke keer. De slachtoffers zijn overleden, Rutte kijkt met Shell vooruit.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:18

@Jackanders | 12-07-16 | 22:10
Waarom wordt een vrouw van een bankier even snel de opvolger van David Cameron, terwijl hij pas in oktober zou afzwaaien? Zelfde verhaal ... "belangen". Ze moeten even een paar dingen regelen met elkaar in een ogenschijnlijk nieuwe setting. Het is een spel met grote belangen. Daarom kunnen onethische leiders altijd blijven zitten en daarom komt er ook altijd een Halve Zoolstra voor terug. Rutte valt in dat semi-corrupte licht dan nog heel erg mee, het kan nog stukken slechter. Geloof namelijk wel dat hij achter de schermen (waarschijnlijk zelfs met hulp van Gordon) nog wel enigszins zijn best doet tussen alle vakanties en concerten van de Toppers door.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:25

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:18
Precies, mijn vak is het niet en zal het nooit worden.
Het is gewoon fout om mensen in onzekerheid te laten verdrinken, terwijl het antwoord waarschijnlijk al lang op tafel ligt.
Dat is een overschreden grens voor ieder weldenkend mens.

Jackanders | 12-07-16 | 22:34

Tuurlijk komt de onderste steen nog niet boven.
Die blijft liggen waar die ligt, totdat Oekraïne bij de EU zit.
EU blij, Rutte blij, iedereen blij.
Want de verantwoordelijken voor de aanslag zullen er mee weg komen. Er zal een WC-eend onderzoekje komen en feiten zullen worden verdraaid. De onderste steen zal dan alsnog ergens in een burolaatje verdwijnen.
Dit is gewoon een smerig politiek spel dat gespeeld wordt over de ruggen van de slachtoffers en de nabestaanden.
Wat zijn we toch een geweldig land geworden!

Schietmijmaarlek | 12-07-16 | 22:36

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:25
Misschien moet het volk dat daadwerkelijk de centen verdient het heft maar eens in eigen hand nemen.
Ze horen voor het volk te werken, niet andersom.

Jackanders | 12-07-16 | 22:52

@Jackanders | 12-07-16 | 22:34
Er spelen allerlei belangen die voortdurend zullen meewegen. Duitsland is voor 36% afhankelijk van Russisch gas www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/s... en er wordt gewerkt aan een nieuwe gaspijplijn van Iran via Turkije naar Europa. Nederland heeft miljarden geïnvesteerd om de gasrotonde van Europa te kunnen worden nos.nl/artikel/383847-kritiek-rekenkam... dus ze moeten iedereen te vriend houden, zelfs de Russen. Je bent als mens, als nabestaande, helemaal niets in dat grote spel. Je moet netjes je erfbelasting afdragen en krijgt een handje van de koning (grootaandeelhouder Shell) uit medeleven en verder business as usual. We zijn slaven, er is uiteindelijk nog heel weinig veranderd in de afgelopen eeuwen. "All animals are equal but some animals are more equal than others."

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:54

@Jackanders | 12-07-16 | 22:52
Er is niet één belang, het is een scala aan verschillende belangen. Ze maken een afweging.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:55

@Jackanders | 12-07-16 | 22:52
Wat je als bevolking wel zou kunnen eisen ... dat je de waarheid hoort over de gemaakte afwegingen, desnoods in wollige termen als defensiebelangen aan de orden mochten zijn. Maar zelf daar kun je niet op rekenen, ze lakken alles zwart.

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:59

orde

Watching the Wheels | 12-07-16 | 22:59

Op geopolitiek niveau doen die paar Vliegtuigdoden er niets toe. Met excuses voor de nabestaande voor het cynisme. Ik zou willen dat het anders was. Maar ik ga zelfs nog een stap verder. Rutte wordt erg emotioneel als hem bepaalde zaken verweten wordt. Alsof er achter de schermen alle details bekend zijn, maar om Geopolitieke redenen het niet naar buiten mag en zal komen....Het kan inderdaad zo zijn dat Rutte van de details niets af weet. Dat gebeurd vaker. Als er naar gevraagd wordt hoeft hij dan niet te liegen dus WIl hij het niet weten.
Iedereen die hem meer wil vertellen wordt vakkundig de mond gesnoerd zodat Rutte later niet gecompromitteerd kan worden met het feit dat hij alles wist en niets deed. De werkelijke info moet dus ergens anders vandaan komen. Dus onderzoekjournalisten doe uw werk. Joost Niemoller is er het diepst ingedoken.
De arbeiders ter plekke weten meer. Vluchtleiding, de gasten die de knoppen indrukten en diegene die voor de schermen zitten te analyseren, alleen die zijn de mond gesnoerd. En dat gaat meestal iets minder zachtzinnig dan in onze contreien gebruikelijk is.

dijkbewaker | 12-07-16 | 23:05

Watching the Wheels
Dat is toch precies wat er fout zit?
De belangen van die paar dikke deuren worden boven de belangen van gewone burgers gesteld.
Waarom?
Omdat de gewone burger die zijn land, pensioen en recht ziet verdampen het verrekt zijn klep open te trekken?

Jackanders | 12-07-16 | 23:10

Ik moet naar bed.
Rutte belde me dat het hoog tijd was.

Jackanders | 12-07-16 | 23:20

-weggejorist-

Ali Bi | 13-07-16 | 01:51

@Thomas Schansman
Overweeg het OVV te vragen om openbaarmaking van het laatste half uur van de geluidsregistratie van de cocpit voice recorder van MH17 en van de luchtverkeersleiding (Dnipo Radar). Aangezien de openbaring van dergelijke geluidsopnames niet ongebruikelijk is en geen enkele belemmering kan vormen voor het lopende onderzoek van het JIT (een deel van de transcriptie is immers gepubliceerd), en het nabestaanden van dienst zou kunnen zijn met de verwerking, zal een weigering bijzonder ongepast zijn en duidelijk maken aan welke kant het onderzoek staat: transparantie en waarheidsvinding of heimelijkheid en doofpot.

ben kokhals | 13-07-16 | 02:54

@Ali Bi | 13-07-16 | 01:51 "Als er oorlog uitbreekt wil ik jou in mijn team hebben...NOT"
.
Net als anderen die opgelet www.counterpunch.org/2016/06/24/do-we-... hebben www.counterpunch.org/2016/06/24/do-we-... wil reuztachtig (22:07) geen onnodige oorlog. Dan is dat "team" van jou niet nodig.

ben kokhals | 13-07-16 | 03:12

Een extra boete voor de staat, uitbetalend aan de nabestaanden. Dat is op zijn plaats, gezien de vertraging technieken van de overheid om politieke redenen.

mysteryposter | 13-07-16 | 03:14

Toch grappig dat Rutte door zijn twitter voor ouderen, welke de NOS in wezen is (tv achtige constructie mensen) nu berichten naar buiten laat komen dat hij de informatie uit de stukken niet tot zich zal nemen, om het onderzoek niet te storen. Rutte krijgt politiek dus toch een beetje de bibbers, verder roeren in dit beerputje is dus gewenst. Hadden er echte journalisten gewerkt bij de NOS zouden deze hebben gevraagd aan Rutte, waarom deze zich overduidelijk aan het indekken is. Of dat is om zelf overeind te kunnen blijven, als er toch mensen gaan struikelen over dit dossier, maar ja, dan wordt het risico dat vd Steur ditmaal wel moet opstappen te groot, en gaat dit schijt kabinet onderuit op MH17. En dat kunnen we niet hebben zo net na de Brexit.

Dr.Tatta.Macamba | 13-07-16 | 03:28

17 mrt. volgend jaar......direct daarna Nexit, en de opgedrongen verdragen met de assen van het echte kwaad herzien: Ukraine, Amerika, en waarschijnlijk tegen die tijd een doorgejaagde TIPP en onze pensioenverdragen met Brussel verscheuren.
De relatie met Rusland ONMIDDELIJK normaliseren, handel drijven, en actief ondersteuen in Syrië, samen met Assad en dhr. Rohani......no matter WHAT Amerika ook zevert.....
Er is VEEL werk voor Harry van Bommel en dhr. Wilders....en hoop op een boer Koekoek daartussenin....

Katoentje | 13-07-16 | 06:12

Katoentje 06:12
En wanneer die domme kiezer weer vvd, d66, cda en gl stemt, moet die maar gewoon zijn bek houden en dan weten figuren zoals jij wel wat goed voor hen is en zal jouw wil via andere weg door hun strot worden geduwd.
Jouw loyaliteit ligt niet bij het westen, hebt geen besef van het groter plaatje en je bent ronduit gevaarlijk door het gedweep met dictators.
Enemy of the state, maar dat vind jij waarschijnlijk een geuzennaam, fucking hippie! :)

Gerard Leeflang | 13-07-16 | 06:31

Ne verkiezingen volgend jaar de grondwet herschrijven ten bate van een werkbare kiesdrempel om een bezopen 17 partijen tot max. 3 te beteugelen, en een kamer i.p.v. twee!
Een partij voor de betalers, de profitsector
Een partij voor de publiekgeldafhankelijken
Een partij met wat "groens" er in en de beheerders van gekkenhuizen om dit soort politici op TIJD op te kunnen sluiten die ons bij nog grotere idioten in gijzeling houden
Zonder Brussel HADDEN we naar Zwitsers model NIETS anders met de Ukraine als individuelen met wat kippen, graan (moet je daar intussen meer bij China zijn, die daar een gebied zo groot als Belgie in beheer heeft) en olie.
Hadden we dus geen probleem met Rusland.
Was het "Made in Nederland" scherper in mondiale markten gepositioneerd.
Hadden we WEL verdragen met bijv. China..en de rest van deze aardbol.
Moesten we meer produceren, konden meer commerciele diensten verlenen.
Liepen hier de industrieterreinen weer een stukje voller...en kwam wellicht WEL de ware aard van de vliegtuigramp boven water ZONDER dat de Pentagon-paranoia en een bespottelijke NAVO zwaar in onze nekken stonden te ademen..

Katoentje | 13-07-16 | 06:31

Dat dus Wtf!

Gerard Leeflang | 13-07-16 | 06:49

-weggejorist-

Professor Pollewop | 13-07-16 | 07:08

Ben ik nu gek of verwijst deze nu naar de andere radars die later kapot bleken te zijn. Wellicht dat oekraine maar 1 raport kent en de EU de rest zelf met wat kunst en vliegwerk in elkaar heeft gezet. Alles mag voor het prestige projectje "EU".

boerk | 13-07-16 | 07:17

Oekraine.. ze krijgen steeds meer een hekel aan Nederland. Ze hebben nog meer schijt aan de burgers uit dit land en een trap na kunnen de nabestaande krijgen. 'Gelukkig' worden ze bejubeld en ondersteund hierin door Brussel en de Amerikanen. Omdat ze een gezamenlijke vijand hebben, gecreëerd. Het Nederlandse volk is er voor de netto betaling aan deze oorlogsfilosofie. Nu nog dat EU leger bestaande uit de jongere van de Nederlandse bevolking en het plaatje is compleet. We zitten muurvast in dit moloch..wen er maar aan. laten we hopen dat Nederlanders hun stem laten horen op 17 maart. Want de straat op om voor hun rechten en veiligheid op te komen lukt niet.

fikkieblijf! | 13-07-16 | 08:27

een leugentje voor bestwil, ok, iets achterhouden om bestwil kan soms ook nog wel eens. Maar ik dit geval snap je niet dat Rutte nog vrij rond kan lopen!

Ko Ranzig | 13-07-16 | 08:53

Om te janken dit. En het is stil bij de npo. Ik heb steeds meer het idee dat de Oekraïne dit gedaan heeft en mark en Frans Timmermans weten dit.
Zelfs Amerika zegt niks. Er is geen 100% bewijs dat Rusland er achter zit. Wanneer komen andere betrokken landen in actie.

franck7020 | 13-07-16 | 08:56

Oekraïne moét in de EU. Klaar. Punt uit. Stop.

duitse herder | 13-07-16 | 09:06

De staatsomroep meldt op teletekst doodleuk :
"De nabestaanden hebben een soortgelijke brief gestuurd naar Rusland. President Poetin heeft ook nog niet geantwoord."
nos.nl/teletekst#106

Ogre | 13-07-16 | 09:16

Dit was wederom een kans voor Oekraine om te bewijzen dat ze EU waardig zouden kunnen zijn... niet dus...

Kris | 13-07-16 | 09:30

nos.nl/nieuwsuur/artikel/2030649-geen-... Analyse van mei 2015 door door Nieuwsuur ingehuurde experts van... PRIMAIRE RADARBEELDEN zoals door Rusland in Augustus 2014 ter beschikking gesteld en zoals door Rusland op 21 juli 2014 al aan de wereld getoonde video van de PRIMAIRE RADAR. 7:03 www.youtube.com/watch?v=UKCaEmvhr6w

trip666 | 13-07-16 | 09:40

Die hele generatie die het in Oekraïne voor het zeggen heeft, heeft nog dienstplicht gedaan in de USSR.

Ravissant | 13-07-16 | 10:30

Op zich wel een punt, Oekraïne heeft zich aan ICAO gehouden, het zijn de Russen die het niet doen!

mennie | 13-07-16 | 10:39
Ravissant | 13-07-16 | 10:41

Als we een democratie hadden was er allang een antwoord afgedwongen.
Helaas hebben wij, en heel de EU inclusief Oekraïne, te maken met een Oligarchie die schijt heeft aan het volk.
Dus ook aan die 298 doden van de MH17.
Triest maar waar.
Nog triester is dat datzelfde volk volgend jaar wèèr op dezelfde "volksverlakkers" zal stemmen.

Dostranamus | 13-07-16 | 10:52

franck7020 | 13-07-16 | 08:56
omdat Rusland de vijand is en moet blijven zal de EU immens groot moeten worden om de dreiging naar Rusland onder supervisie van Amerika in te gaan zetten. Vandaar dat de Oekraïne tenalletijde vrijgesteld dient te worden van negativiteit en met de nodige middelen de EU in zal komen. Zodat over enkele jaren het EU leger de grote Beer voor Amerika kan gaan verslaan. Nederland is reeds opgeofferd voor dit streven. In economisch opzicht, in democratisch opzicht en binnen afzienbare tijd is het Nl volk niet meer dan kanonnevoer en als loonslaaf goed voor het spekken van de kanonnen!Ondetussen is Vlad en Recep bezig om zich te wapenen tegen de EU en Amerika. Dat gaan nog hele dikke vrinden worden. En de EU.. lekker midden in het grote schietveld zonder rugdekking en zonder verdediging.

fikkieblijf! | 13-07-16 | 11:15

Triest maar geheel in de lijn der verwachtingen..

slootschurftklootzak | 13-07-16 | 12:51

@fikkieblijf! | 13-07-16 | 08:27
Ik denk dat er voor die verkiezingen we al oorlogje aan het spelen zijn met Rusland. "Ze hebben er immers voor gekozen" zullen ze in Den Haag als smoesje zeggen. Lekker representatieve democratie hebben we dan!

Alexander des Burgus | 13-07-16 | 17:14

Rusland heeft al veel eerder bewijs overlegd en aangedrongen op een onafhankelijk onderzoek. Dus niet een onderzoek met veto recht van een potentiele verdachte. Beide zaken zijn echter compleet genegeerd door zowel het Dutch Safety Board alsmede de 'onafhankelijke' westerse MSM. Hier uitleg bewijsvoering www.rt.com/politics/official-word/331...

opbokkennu | 13-07-16 | 17:14

@Jackanders | 12-07-16 | 23:10
Beter laat dan nooit ... toch nog een antwoord. Er zitten twee kanten aan. Dat pensioen waar je over spreekt, is ook afhankelijk van de aandelenkoersen. De politieke stromannen in de pensioenfondsen zitten op een zak geld van de workers en bepalen in welke multinationals, financiële instellingen en wapenhandelaren die centen geinvesteerd worden, zodat hun belang ook het algemeen belang wordt. Hier een klein overzichtje van slechts 7% van de investeringen van het ABP, de rest vertellen ze niet maar het geeft wel een indruk. Het pensioenfonds is Goldman Sachs en JP Morgan, net als dat Draghi Goldman Sachs is, alles is Goldman Sachs, Lockheed, Shell, de belangen lopen parallel dat hebben ze juist zo slim gedaan www.abp.nl/images/overzicht-bedrijfso... en daarom is er ook alleen op papier zogenaamd aandacht voor de slachtoffers van MH17, in werkelijkheid doen ze er niet meer toe. Business as usual.

Watching the Wheels | 14-07-16 | 09:54

REAGEER OOK