Heel Holland Wakker voor Tunesië - Nederland in het StamCafé
Drie uur lang indrinken, vannacht LIVE in het ORANJECAFÉ
Tunesië. De laatste, immense horde op weg úít de poulefase, op weg náár meer, zoveel meer. En hoewel de meteorologische voortekenen in ons land Tunesië gunstig gezind lijken, is de voorspelling van onweer en regen in Kansas (GAAT HET WEL DOOR??) juist aardig bekend voor Oranje. Maar voor wie denkt dat we na twee wereldwedstrijden al door zijn en dat Tunesië niks voorstelt omdat ze een keer een corner over de achterlijn schoten, verkeerd ingooiden, dik verloren van Zweden, dik verloren van Japan en in het geheel niet kunnen voetballen: laat u toch geen zand in de ogen strooien door de in het verleden (niet) behaalde resultaten van Tunesië. 'Onderschat ze niet!' zou Arno Vermeulen of welke vrouwelijke analist dan ook roepen. En voor een keer zijn we het met ze eens. Ofschoon Koemans masterplan als een tierelier loopt, de Tunesiërs hebben op hun beurt alle krachten kunnen sparen om de Leeuw in z'n hempie te zetten - daar is het dat volk om te doen. Maar tijdens deze plak- en Oranjenacht schoppen we de Tunesiërs onverbiddelijk hard terug naar hun eigen land, met een klinkende 4-0. Valt u voordien of tijdens de pot onverhoopt in slaap dan telt dat als landverraad. Zij spelen vandaag, wij kijken morgen (snapt u), en tot 01.00 uur kunt u hieronder lekker opzweepliederen luisteren.
Update - Bij Ecuador tegen Duitsland kunt u zien wat een vrouwelijke scheidsrechter vermag. Staat ons straks ook te wachten. En dan is die van ons nog burritovreter ook.
Update - Het is beginnen! Niet de wedstrijd maar de regen. Perstent Kansas City ondertussen ontruimd. BESCHERM WILLEM VISSERS!
Heetste nacht ooit gemeten om de hoek, snel nog even een lang naar een podcast over depressie luisteren
Leuk!
Ha ja interessant meer dan 1,6 miljoen (EENKOMMAZESMILJOEN) Nederlanders slikken antidepressiva, we hebben weliswaar iets meer vissers, maar het scheelt niet veel. Tjonge nou, die zullen het wel nodig hebben dan, want zoals bekend zit er bij mensen met depressie iets mis in de hersens, iets met stofjes enzo, en die pillen corrigeren dat. Ho, nee, wacht, dat is gelul. Weliswaar gelul van het hardnekkige soort, maar gelul desalniettemin. Veel van wat we ooit dachten te weten (of spoedig te zullen ontdekken) over depressie, blijkt helemaal niet waar; we zijn dus op grote schaal iets wat we niet begrijpen aan het behandelen met iets waarvan we niet precies weten hoe het werkt (hetzelfde geldt min of meer voor ADHD). Deze week bij Triggernometry de geweldige Joanna Moncrieff, een Britse wetenschapper en psychiater, thans geen groot voorstander van de psychiatrie. Ze schreef onlangs een boek over de materie dat geweldig is, maar omdat het natuurlijk veel te godvergeten heet is om ook maar één pagina om te slaan kunt u het ook gewoon met deze podcast doen.
WTF. NPO vindt bezuinging op NPO in strijd met Europese wet voor vrije pers
Kom nou hee
FOTO (ANP) - Gemiddelde werkdag bij de NPO
Gelezen bij Spreekbuis.nl, het allerbeste mediaplatform dat wij kennen met daarin ook de allerbeste interviews: "De NPO en de publieke omroepen waarschuwden eind vorig jaar in een openbaar document dat de voorgenomen bezuinigingen op de publieke omroep mogelijk in strijd zijn met de Europese Media Freedom Act (EMFA)." Dat leest u goed en hebt u bij geen enkel NPO-prorgramma dat aan het pleiten was tegen de NPO-bezuinigingen (die zo erg meevallen dat zelfs Carrie op Vrijdag gewoon door blijft gaan) gehoord. Maar bij de NPO denken ze dat de bezuinigingen op de NPO zo vergaand zijn dat de vrije pers in het geding komt. Alsof er alleen maar persvrijheid mogelijk is als we Jan Bennink en Sietske Bergsma met publiek geld laten concurreren tegen de podcasts van Sander Schimmelpenninck en de man van Kim Kötter. Alsof 'Het Mooiste Meisje van De Klas' schrappen de lokale democratie in Horst aan de Maas geweld aandoet. Echt hoor. Voor onze neus worden miljoenen uitgegeven om Jeroen Stekelenburg en Thierry Boon op schoolreisje naar Amerika te sturen maar even met de kaasschaaf 10% eraf omdat we het geld nodig hebben omdat, we noemen maar wat, onze gevangenissen overvol zijn, en er wordt een of andere Europese wet bijgehaald. Volkomen geschift. En in plaats van dat de Raad van State de NPO zegt dat ze hun hoofd uit hun eigen hol moeten halen, vinden de juristen dat er wel wat in zit. "De Raad van State sluit zich niet direct aan bij die juridische conclusie, maar plaatst wel kritische kanttekeningen. Volgens de Afdeling advisering is de minimale rijksmediabijdrage juist bedoeld als waarborg voor een onafhankelijk en pluriform media-aanbod. Ook wijst de Raad erop dat adequate, duurzame en voorspelbare financiering eveneens voortvloeit uit de Europese Media Freedom Act." SANEREN. En snel een beetje.
Camper week vast in Drents vlonderpad, bergingsbedrijf ingeschakeld wegens 'kwetsbare natuur', eigenaar haalt camper zelf weer weg
Once Upon a Time in... Grolloërveen
Daar staat de camper
In het Drentse natuurgebied Grolloërveen, iets ten zuiden van Johan Derksen, nam de bestuurder van een camper op een dag de verkeerde afslag en reed zich vast in een vlonderpad. Dat ding weer loskrijgen ging niet zomaar: "Dat levert de nodige risico's voor de natuur op. Het pad ligt midden in het Grolloërveen, een kwetsbaar natuurgebied. Het is daarom belangrijk dat de camper tijdens het weghalen geen olie of andere chemicaliën gaat lekken. Bovendien zitten we midden in het broedseizoen." Tja, dan komt Denkend Nederland in actie! In een week tijd werd er geëvalueerd en nagedacht, werd er een plan gemaakt, gaf meelevend Nederland tips, kwamen boswachters (bekend van wapens) niet meer aan hun werk toe, werd een legerheli (chinook) overwogen, werd er heel veel hoop opgegeven en kwam men uiteindelijk tot een oplossing in de vorm van een bergingsbedrijf, dat nog wel moest wachten op groen licht van de verzekeraar. Kijk, in al dat nadenken gaat best wat tijd zitten, dus bedacht de eigenaar in de tussentijd dat ie denkend Nederland wel even zou aftroeven door gewoon te doen en z'n camper zelf maar uit het slop te trekken. En zo geschiedde: "De gaten zijn gedicht, de camper is opgekrikt en met behulp van rijplaten kon het voertuig naar achteren rijden." Ja geef die man subiet een standbeeld. Of een nieuwe camper.
Kansloze Duitse visfluencersplaag ongehinderd verder
PAPIERE BITTE
Nederland wordt overspoeld door mofjes die bij ons de vis uit het water hengelen. In Duitsland is een visvergunning duur & ingewikkeld, hier kost een Vispas maar een paar tientjes per jaar. Bovendien hebben wij veel water en veel vis. En dus zijn er inmiddels al 120.000 Duitsers met een oer-Hollandse vispas. Dat heeft mede te maken met VISFLUENCERS: "Steeds meer Duitse visfluencers nemen video’s op in Nederland. Die video’s gaan rond en brengen mensen op ideeën." He maar vraagje: wie van jullie heeft weleens gefist?
Na klarrrrrrrr Amsterrrrdammmm
Zander fischen
Pannekoeken voeren wolf pannekoeken
Straks krijgt een wolf nog darmkrampjes door al die Van Gilse schenkstroop op z'n schijven
Die gore wolf in Epe heeft de hond van de schaapsherder al opgevreten (daar lopen nu twee kuddebeschermingshonden bij dus nu durft die miet niet meer) en nu is hij toe aan het toetje. PANNEKOEKEN. Nu zit er in de bossen bij Epe een uitstekend pannekoekenrestaurant en kennelijk zijn daar mensen die wolven pannekoekjes voeren. En zo gaat die wolf mensen associëren met vreten en is het geen wolf meer, maar gewoon een valse teirnghond die alleen maar meer vreten komt halen bij de mensen. De gemeente heeft bordjes opgehangen dat het beest niet gevoerd mag worden, ook geen pannekoeken. Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging: "Als er signalen zijn dat een wolf gevoerd is, schiet het dier dan dood." Het is niet bekend of de wolf een voorkeur heeft voor stroop, poedersuiker, kaas+spek of alleen kaas.
Warm hè. Morgen CODE ROOD
Rood als in DOOD
Warm hè. Binnen is het eigenlijk al te warm hoor. Och och wat warm. Maar morgen. Morgen wordt het dus nog veel warmer. Zo warm, dat ze van het KNMI nu een CODE ROOD hebben afgegeven voor iedereen Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Het is voor het eerst dat code rood is afgegeven vanwege de hitte, dus alvast gefeliciteerd daarmee. "Meteorologisch gezien is er geen verschil tussen code oranje en code rood. Het besluit om code rood af te geven, wordt genomen door het zogenoemde weerimpactteam (WIT), waarin het KNMI aan tafel zit met partijen als politie en brandweer, het Nationaal Crisiscentrum, het Verkeerscentrum Nederland, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat." U wordt geadviseerd genoeg te drinken, maar geen alcohol dus. Nu al in zin in de GeenStijl Zomerborrel.
Gezondheidsraad komt ONS bier afpakken
Nee-DDR-land
Nee maar even serieus. Wat is dit nou joh. De Gezondheidsraad schrijft dat alcohol niet gezond is (dat wisten we al) en gaat daarna de overheid allemaal dingen adviseren die extreem vrijheidsbeperkend zijn. Zo moet alcohol van de raad moeilijker verkrijgbaar worden, nóg duurder worden en zou reclame nog meer aan banden gelegd moeten worden. Daar is de Gezondheidsraad helemaal niet voor, denken wij, en als de Gezondheidsraad daar kennelijk wel voor is, dan moet de Gezondheidsraad ogenblikkelijk worden afgeschaft. En dan durven ze ook nog te zeggen: "Op individueel niveau zijn deze risico's relatief klein, maar doordat ongeveer drie kwart van de Nederlanders in meer of mindere mate alcohol drinkt, vertaalt dat zich naar een aanzienlijke ziektelast." Als we nou godverdomme één ding geleerd hebben van die hele debiele coronacrisis dan is het wel dat het leven uit meer bestaat dan gezondheid alleen, en dat het zelfs ongezond is om het complete openbare leven van vrije individuen aan te passen alleen maar om één bepaald collectief gezondheidsdoel te halen. Maar we weten het goed gemaakt. Sluit die hele Gezondheidsraad één week lang op in een feestzaal met onbeperkt ranja en gangmaker Ronit Palache, kijken hoe ze dan piepen. Blijf gewoon van ons bier af joh.
VIDEO. Franse jongen Louis (17) doodgetrapt door vijf exponenten van het nieuwe Frankrijk
De rauwe werkelijkheid van het nieuwe Frankrijk
Beeld. Het tragische einde van Louis, een zeventienjarige jongen die zaterdag zwaargewond werd aangetroffen op een bouwterrein in Narbonne, waarna hij enkele dagen later in een ziekenhuis overleed. Wat was er gebeurd? Gelukkig hebben we de beelden nog! Louis is op krankzinnige wijze doodgeslagen en doodgetrapt door vijf exponenten van het Nieuwe Frankrijk. Of hoe ze dat in Frankrijk noemen: """"""Jeunes""""""""". De vijf daders zijn snel gepakt, van die vijf zijn er drie minderjarig. Frankrijk is in rep en roer en Marine Le Pen is er als de kippen bij: "De lynchpartij breekt het hart en voedt een immense woede bij de Fransen tegenover deze alledaagse barbarij die niet langer kan worden geminimaliseerd, gerelativeerd of verborgen." Ahhhh Frankrijk, wat was het mooi toen de guillotine nog bestond.
Update - Nieuwe video opgedoken: de daders zouden nog een keer zijn teruggekeerd naar plaats delict waar het lichaam van Louis nog lag. Vertaling: "Ni__euwe video volstrekt ondraaglijk. De moordenaars van Louis zijn teruggekeerd naar de plaats delict om het lichaam van de jongeman te filmen, liggend op de grond in zijn bloed."
Louis eerder ook al aangevallen
FvD-kandidaat Dominick Brouwer pleitte voor transparantie en veiligheid vrouwen en kinderen, is veroordeeld voor verkrachting 3 meisjes
Niet helemaal gelukt
Niet meer te vinden op het normale internet, wel via het web-archief: de kandidatenpagina van Dominick Brouwer, nummer 8 van FvD Enschede bij de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart (63 voorkeursstemmen, niet verkozen). Meneer Brouwer is weer in het nieuws omdat hij zich gisteren moest melden bij de rechtbank omdat hij zich niet aan de voorwaarden van zijn veroordeling heeft gehouden, zo ontdekte RTV Oost. Op de pagina schrijft Brouwer onder meer: "Te vaak worden besluiten genomen zonder dat mensen zich echt gehoord voelen. Dat moet anders. Voor mij begint dat bij openheid en transparantie." Zelf was hij echter niet open en transparant over zijn veroordeling. Ook niet bij zijn eigen partij.
"Fractievoorzitter Andreas Bakir van FvD Enschede reageert totaal uit het lood geslagen: "Wat? Nee, uiteraard was dit niet bij ons bekend, anders was hij nooit op onze kandidatenlijst gekomen. En we hebben nog wel alle kandidaten vooraf uitgebreid gescreend. Hoe kunnen we dit over het hoofd hebben gezien?" Als Bakir hoort dat vonnissen van de kinderrechter weliswaar openbaar zijn, maar niet zomaar te vinden zijn, is hij enigszins gerustgesteld. "We hebben écht wel ons huiswerk gedaan." De aspirant-politicus heeft zich na de voor hem mislukte verkiezingen teruggetrokken en is voor zover bekend niet meer actief in de politiek. Voor hem is binnen FvD Enschede in ieder geval geen plek meer. "Mijn maag draait hiervan om", zegt een geschokte Bakir."
Je zou haast zeggen: hadden we in Nederland maar echt openbare en transparante rechtspraak, dan had Andreas Bakir kunnen weten dat deze uitspraak van de rechtbank Overijssel dus over Dominick Brouwer gaat. Een paar stukken uit de uitspraak zetten we na de breek (inderdaad voor de sterke maag), maar Dominick Brouwer is echt een totaal zieke gek die zelfs na een eerder veroordeling voor verkrachting doorging met het verkrachten en chanteren van minderjarige meisjes. Hij werd veroordeeld voor verkrachting en het maken van kinderporno en kreeg daarvoor slechts 12 maanden cel en een voorwaardelijke PIJ-maatregel voor de verkrachting van drie minderjarige meisjes, omdat hij op het moment dat hij de misdaden pleegde minderjarig was en verminderd toerekeningsvatbaar ("een vertraagde sociaal-emotioneel ontwikkeling", zeg dat hee).
De rechtbank schrijft over Brouwer: "Illustrerend is de datum van het eerste bewezen verklaarde feit: 1 februari 2022 was twee dagen voor de uitspraak in een zedenzaak waarvoor verdachte zich anderhalve week eerder moest verantwoorden. Ter terechtzitting deed verdachte die zaak af als ‘dat gezeik met mevrouw [naam 3] ’. Dit bagatelliserende en ontkennende gedrag spreidde verdachte ook ter terechtzitting van 29 januari 2024 tentoon, door de toestand van hem en het slachtoffer van het bewezen verklaarde feit 1 “een gevalletje drank en drugs” te noemen. Door zijn ontkennende en egocentrische houding gaat verdachte iedere verantwoordelijkheid voor zijn daden uit de weg."
Brouwer pleitte afgelopen verkiezingen nog voor "zorgen dat vrouwen ’s avonds veilig over straat kunnen zonder een onveilig gevoel te hebben" en "Kinderen horen buiten te spelen, te sporten en zich vrij te ontwikkelen in een veilige omgeving." Daar zijn wij het volledig mee eens. Laten we beginnen met het langdurig opsluiten van types als Dominick Brouwer, die het zelf kennelijk drukker heeft met zijn DJ-carrière.
