Moderne auto's verzamelen en verkopen al uw data en onderzoeken zelfs hoe vaak u wipt
Tesla's zijn grootste privacyhel
Hier iets dat u eigenlijk al wist, maar altijd goed om het bevestigd te krijgen: moderne auto's zijn privacynachtmerries. Alle uitgebreide infotainmentsystemen, camera's en over-the-air updates komen met een prijs en wel dat de fabrikanten alle, maar dan ook echt alle mogelijke informatie over u verzamelen. Van uw locatie tot uw muziekvoorkeur en van uw medische situatie tot uw vriendenkring. Alle data wordt verzameld, geanalyseerd en in veel gevallen doorverkocht aan andere partijen. Met op een discutabele eerste plaats in dit onderzoek naar de gebruiksvoorwaarden die niemand leest: Tesla. Elon wil alles weten. Niet alleen van de bestuurder of de inzittenden, maar van iedereen die in de buurt van de auto komt. Die camera's registreren tenslotte alles rondom het voertuig, waarvan de meest opvallende (naakt)beelden vervolgens door Tesla-medewerkers onderling worden gedeeld. Dat betekent overigens niet dat de rest veel beter is, want geen enkel merk kreeg het groene licht van de privacywaakhonden. Opvallende uitschieters: Nissan onderzoekt uw 'sexual activity' en Kia uw 'sex life'. En ja, dit onderzoek ging over in de Verenigde Staten verkochte auto's en aan deze kant van de plas hebben we iets strengere wetgeving, maar ga er maar vanuit dat ook hier iedere maas van de wet wordt opgezocht om zo veel mogelijk over u te weten te komen via de rijdende Big Brother-boxen. Gelukkig is er een oplossing: koop gewoon een analoge vierwieler van pak 'm beet 20+ jaar oud. Dan heeft u niet alleen meer privacy, maar vaak ook een lichter voertuig, een beter klinkende motor en dat allemaal voor minder geld. Uw beste toekomst ligt soms in het verleden.
Reaguursels
InloggenIk zit te denken aan een mooie Saab 9-3. Die fabriek maakt die auto's niet meer en verzamelt dus ook geen data. Niet dat ik veel data heb om te verzamelen. Ik ga van A naar B en dat doe ik 5 dagen per week. Zal best saai zijn voor die data analist. Misschien krijgt ie wel een stijfje als ik een keer op familiebezoek ga, dat is dan een heel ander ritje.
De laatste keer dat ik sex in de auto had is ongeveer dertig kilo en 45 jaar geleden. God wat zou ik die data graag nog eens terug zien.
Dat is het mooie van Tesla: al je rijgedrag en live video wordt doorgestuurd naar de supercomputers van tesla om de zelfrijdende software te voeden. Dus met elke gereden kilometer wordt je auto beter.
Uw rijgedrag kan worden opgenomen ter verbetering van ons product, staat in de EULA.
Gebogen lopen ze over straat , turend op de draagbare computer . De reclameverkopers volgen iedere stap die wordt gezet . Zelfs in Uw autootje bent U iedere seconde te volgen . Over verliefde stelletjes die alleen aandacht voor elkaar hadden werd gekscherend gezegd : " Ze lopen van geluk onder de tram " . Aan Jules Deelder werdt eens gevraagd : Jules ben je gelukkig ? , het antwoord was : " Gelukkig niet "
Ik heb vanavond mijn Tesla compleet ingepakt in aluminiumfolie zodat het kreng mijn data niet kan verzenden.
Wie is eigenlijk de eigenaar van uw gedrag.
En bestaat er zoiets als het recht om niet gevolgd te worden.
Mevrouw Wanker en ik rijden lekker oude diesels.
Zuinig, betrouwbaar en in Amsterdam hoeven we toch nooit te zijn.
en onderzoeken zelfs hoe vaak u wipt
Waarschijnlijk om er zelf iets van te leren. Dan kunnen ze (zeker in mijn geval) beter ook de daad zelf registreren. Want men noemt mij niet voor nixxx
De Verwenner.
Alfa Romeo staat weer niet in de top van een of ander lijstje. Alfisti!!!!
Als je vrijwillig een Tesla rijdt ben je sowieso een ongelofelijke loser!
Mijn 2022 Toyota heb ik nieuw gekocht, maar pas een paar maanden later kwam ik erachter dat mijn rijgedrag, ritten etc allemaal bij Toyota werd opgeslagen. De rit registratie kon ik uitzetten maar de opgeslagen ritten konden niet verwijderd worden vanwege het lul excuus" beleid". Hiervan heb ik melding gemaakt bij AP vorig jaar en deze melding doorgestuurd naar de importeur. Het AP gaf aan meerdere klachten te hebben, dus ik ben benieuwd. Enige wat ik zag was omdat de ritten geschiedenis weg is. Wellicht dat Toyota het beleid kon veranderen nadat AP bij ze op de stoep stond. Ik zou graag hardware matig een harde manier hebben om dataverzameling etc te stoppen. Niet software matig maar gewoon een knop om de gps en verbindingen naar buiten uit te zetten.
Dikke kans dat het "uitzetten" gewoon betekent dat jij het zelf niet meer kan zien, maar dat het wel nog gewoon geregistreerd en doorverkocht werd.
Logisch, ik heb een kutauto
Rij je dan met je analoge vierwieler langs 300 deurbelcamera's per afgelegde kilometer.
Mevrouw Netto prijst zich om verscheidene redenen gelukkig met onze trouwe ouwe diesel.
Ach heden...
Hebben mijn man & ik net besloten onze oerdegelijke, 17 jaar oude en nog prima & probleemloos rijdende Suzuki in te ruilen voor zo'n nieuwerwetse computer op 4 wielen uit 2020.
't Is, dat zowel mijn man als ik smoorverliefd werden op de eigenwijze, 'boxy' lijnvoering en het complete ontbreken van ook maar enige vorm van aerodynamica aan onze 'nieuwe' auto (een Jeep), en dat ie bovendien een stuk comfortabeler is dan onze stoterige Suzuki, maar anders hadden we zeker nog vijf jaar - of zelfs tien - met de ouwe Suzuki kunnen doorrijden.
Ik had me sowieso al voorgenomen om al die bliepende & pratende waarschuwings/correctiesystemen in onze nieuwe aanwinst permanent uit te schakelen (voor zover dat tenminste mogelijk is) omdat ik bloednerveus word van bemoeials tijdens het rijden.
Maar ja. Je moet met de tijd meegaan, vinden nogal wat mensen, inclusief mijn man.
Een pittige viercilinder, een paar plofzakken voor de veiligheid, een Blaupunkt stereo-radio met 2 draaiknoppen en 5 druktoetsen, paar comfortabele stoelen en eventueel een TomTommetje is eigenlijk alles wat je nodig hebt. Al die 'multimedia'- en 'infotainment'-meuk heb je helegaar niet nodig. Levert alleen maar geklooi, veel teveel afleiding én dus ook nog de ongewenste aanwezigheid van data-lutsers op.
En als het te warm wordt in je auto, knal je gewoon een paar ramen open. Tegen elkaar. En lekker dóór, met de wind in je haren. Net als op de Blanke Top der Duinen.
I love you for this
Hoe is het daar nou, in 1980?
Klinkt heel goed dit. Wat zou je wanneer je rijdt ook meer nodig hebben dan dit? Reservewiel etc wel mee?
Yay! Een 2004 Audi A3.
De nieuwe Volvo EX30 ziet er wel leuk uit....
Loud pipes save lives.
Een speelgoedauto heb ik als kind al gehad.
De meeste mensen vinden het prima, al dat meekijken en registreren door de overheid en anderen, want zeggen ze: ik heb toch niks te verbergen. In de vorige eeuw hield de Nederlandse overheid bij wie Joods was, waarom dat nodig was snap ik ook niet. Na de Nederlandse val voor de Duitsers in 1940 gingen de Duitsers naar de burgelijke stand in de Nederlandse steden, zochten de Joodse registraties op en haalden hun thuis op om op de trein naar het oosten te zetten met catastrofale gevolgen.
Zeker daarom hoeft een overheid niet alles van je te weten. Maar ja, de geschiedenis herhaalt zich steeds, dus gaat weer gebeuren omdat men niks geleerd heeft van het verleden.
Als het om privacy gaat kunnen we nog iets leren van onze oosterburen. Die hebben wél geleerd van het verleden.
De kans dat de Duitsers nog eens zo'n geintje gaan uithalen (ook al komen de jaren 40-45 weer in beeld) acht ik uiterst klein.... Elke verwijzing naar die periode is best vermoeiend, vandaar de term: Godwin.
Tesla wordt ook in China verkocht en gereden. Nou ja, gereden? Op de meeste plaatsen waar mensen werken mag je met de auto niet in de buurt komen.
Alle (licht) militaire complexen en terreinen klinkt logisch, maar elke strategisch mogelijk interessante locatie mag ook niet bezocht worden met een Tesla.
Tesla is echt alleen interessant voor oudere Chinezen, die er alleen plaatselijk boodschappen mee halen.
"over the air" updates via het Starlink netwerk en rondom camera´s en GPS-tracking aan boord. Dan weten de Chinezen genoeg.
Maar maakt Tesla dan ook een leuk fotoboek van de exotische buiten-de-deur-eet sessie? Dat zou wel een handige feature zijn.
Een Japanner van 15 tot 20 jaar oud, heb ik genoeg aan.
Onder de 18 is verboden. Dat u het even weet.
NZ vs Fr. Beter alsdan Bayern München vs Ajax.
Dat zijn heaumeaus. Dit zijn mannen vs mannen
Mensen, los die karren. Rugby kijken.
U begrijpt het.
Heb vorig jaar wat km’s mogen maken op de allernieuwste XG, alles digitaal. Bemoeit zich ongevraagd overal mee, dat ik beter moet opletten en zo… (schenkt koffie in) of dat ik beter moet anticiperen. Heb al zitten loeren op het dashboard en zijstijlen waar die freaky spy-cam verborgen zit, echter nog niet kunnen traceren. Maar, let op: ook je nav. heeft een mic en camera en de meeste boordcomputers of rit registratie systemen ook. Alles voor trainingsdoeleinden en product verbeteringen natuurlijk.
En ook dat is een reden waarom politici iedereen in nieuwe auto’s wil. E. Je nergens meer met een oudere auto mag komen.
Ze zullen er toch niet aan willen verdienen? Ze krijgen al zoveel.
Als je gewoon elke gekke hoek in de digitale wereld een keer bezocht hebt, hoef je denk ik niet meer bang te zijn. Ze stelen al je data toch wel, dus kan je het ook gewoon openlijk doen. Laat ze maar zoeken naar serieuze afwijkingen in het patroon. Inktvissen doen ook gewoon hun ding, totdat er een roofdier de aandacht richt. En inktvissen zijn opperhoofden in de camouflagetechniek. Die doen net alsof ze een rots zijn, of desnoods een blikje wat ergens door het water zweeft. En niemand ziet het verschil tussen die inktvis of die rots. En wij maar oefenen om dit ook voor elkaar te krijgen. We komen niet veel verder dan een bos struiken op onze helm en dan hopen dat niemand erin trapt. Maar dan zal je zien dat het net keihard gaat regenen en je struik valt van je help. Dat probleem hebben inktvissen niet.
Inktvissen zijn bijzonder slim idd.
Heb een koektrommel van 20 jaar oud en de rest mogen ze gewoon houden want te duur,
Een wat oudere auto is ook minder vatbaar voor toekomstige km heffing. En na 40jr wordt het nog prettiger
Of ze regelen iets zoals bij de goeie ouwe spaartax, zoals de 4%-norm.
Iedere oldtimer reed gemiddeld anderhalve ton, met driedubbele milieuschade - zoiets.
En dan sluiten we ook nog een extra spion aan op het entertainment system omdat navigeren en Flitsmeister beter gaat via Android Auto of Apple Carplay.
Van Android Auto weet ik dat die constant meeluistert. Als iemand in de auto iets zegt wat op 'Hey Google' lijkt komt er meteen response van de Google mevrouw dat ze de vraag / commando niet begrijpt.
Roep meestal lachend terug, Bemoei je er niet mee.
Na drie keer sta je in de globale datacenters geregistreerd als waarschijnlijk anarchist.
Vijf registraties en je auto wordt uitgezet totdat je bewijs van het tegendeel kunt leveren.
@funda | 08-09-23 | 21:48:
Beter geen hou je bek trut meer roepen dan.
@Joris_Clitoris21 | 08-09-23 | 21:59: Rijd je vrouw dan elke rit mee?
Het is inderdaad een beetje eng dat mijn auto precies bijhoudt waar en wanneer ik ergens ben in een logboek en dat ik hem met mijn telefoon kan starten enz.
Het is enger dat 'ze' daar een auto voor nodig hebben.
Zijn 'ze' te dom om daar gewoon je telefoon voor te gebruiken?
Of de chip die ieder kind bij geboorte met het hielprikje ingebouwd krijgt?
Kom ik net in mijn garage, staat Tatjana Simic daar in een kort rokje en hoge hakken half over de motorkap gebogen. Weet u wat ze zei?
Wanna eat my ass?
Nee, wij konden haar niet zo goed verstaan.
Maar Buurma....
Oh.
Ben jij het.
Buurman, wat doet u nou
Deze film komt ook nog op de Zwarte lijst vanwege het verheerlijken van verkrachting en het seksualiseren van vrouwen als lustobject.
Tatjana zal nog een keer een statement maken dat het echt niet kon!
"Had u geraden dat ik gisteren net 75 ben geworden?"
‘Aan deze kant van de plas hebben we iets strengere wetgeving’ zou kunnen maar aan de andere kant van de plas handhaven en straffen ze heel wat strenger. Hier wordt witteboordencriminaliteit zelden bestraft en dan ook nog lachwekkend. De frauderende accountants van Enron mochten jarenlang met Bubba douchen.
Ik hou gelukkig van oude autootjes. Fiat of een 2CV. Je hoort je eigen radio niet eens, dus die spyware moet wel een soort shazam functie hebben.
Joehoe louz! Wij denken er weer hetzelfde over.
Voor mij is dit gegluur een van de redenen dat ik niet elektrisch wil rijden.
Maar GS, wat weet Tesla allemaal van Thomas (32) dan? Toch niet dat alles?
Zolang het bij Tesla rijders blijft vind ik het niet erg, Teslarijders gedragen zich vaak net als de stereotype Mercedes hufter.
U heeft niets gelezen he. Meteen schreeuwen is ook veel leuker.
@Wiezewalakristalix | 08-09-23 | 20:37:
Verklaar u nader, ik laat graag woorden in mijn mond leggen.
Ik wil het overal met je doen, maar niet in de auto.
Ome Gerard.
Wijs man.
Ik wil het overal met je doen, maar niet in de auto. Ik ben wel een slet maar dit gaat echt te ver.
Vroeger hadden sommigen een pienter pookje. Dat was al heel wat.
Nu hebben ze een geïntegreerde aftrekhaak.
Of u wel genoeg broccoli eet achter het stuur.
De doorsnee Nederlander gooit z'n privacy sowieso al te grabbel .
Met het bankpasje , daar begint het mee
Nee, met de Bonuscard.
Net even de Meester gevraagd de boel te controleren.
Nee.
De Kromhout ziet geen kwaad, hoort geen kwaad en spreekt geen kwaad.
En toch... als die machine kon praten...
De kromhout in Utrecht?
@VerganeGlorie | 08-09-23 | 20:33:
Niet de kazerne, de machinekamer in het schip van Sjaak.
@VerganeGlorie | 08-09-23 | 20:33: uit Utrecht komt de van Rennes, de Kromhout komt uit Amsterdam.
De analoge vierwieler van mijn dromen wisselt niet voor minder dan een paar ton van eigenaar. Een andere zelfs niet voor meerdere miljoenen.
Natuurlijk zijn er genoeg andere begerenswaardige auto's van meer dan 20 jaar oud, maar als het moet, dan liever iets echt exclusiefs.
Dus een BMW M1 of een McLaren F1.
TV staat aan... Chips, nootjes, bier... ITV1
Macron nu, het stadion laat hem niet uitpraten...
Is t begonnen!
Fra N-Z wordt finale toch?
Ons braai en suip. En kyk. Frankrijk tegen die All Blacks. De show. En die fransen in verbazing kijken.
@hotnot | 08-09-23 | 21:16: Eskom was ons genadig vanavond. Het licht ging weer aan om 8:30. Is altijd maar afwachten met die loadshedding.
Wat interesseert je nou je privacy in een wereld met 3 miljard mensen. Je bent niet echt interessant hoor. Ja, je poen is interessant, maar jij niet.
Welke wereld is dat?
@funda | 08-09-23 | 20:27:
Nederland?
@Botte Hork | 08-09-23 | 20:30: 3 miljard al? Benieuwd naar Ter Apel nu.
Tot je gegevens tegen je worden gebruikt. Wij zien dat u sigaretten koopt, zorgverzekering omhoog! U heeft teveel vlees gegeten, dat kunt u niet meer afrekenen.
U bent dit jaar twee keer met het vliegtuig geweest. Volgend jaar een jaar overslaan. Etc.
3 miljard, was dat maar waar.
Daarom heb ik een Caddy uit 2002 en een Navara uit 2011. Kan alleen geen enkele milieuzone in...
Nou mis je wat dat je Amsterdam of Utrecht niet in mag?
Matrasje achterin?
Pak het OV en neuk lekker anoniem!
Yup, met je anonieme OV-kaart.
Wel even de coupé camera's afplakken eerst.
Er hangen camera's in die trein, maar dat weerhoudt niet sommige mannen helaas zich af te rukken tegenover een van schrik verstijfde dame... Denk daarom niet dat die trein daarom een veilige plek is. Ook daar niet helaas.
Bij mij op de oprit passen vier auto's. Die had ik ook, maar wel wat overdreven met zijn tweeën. Nu zijn er nog twee. Binnenkort toch weer eentje erbij, leuke wagen gezien, maar never geen stekkerbak.
Ach, ik heb toch niks te verbergen. Alleen een randomizer op de muziekkeuze.
En handig dat bij een zwaar ongeluk automatisch mijn uitvaartverzorgerscomputer meteen kan reageren en de computers van alle betrokken ministeries kan coordineren.
Uw auto zal er alles aan doen om u volledig aansprakelijk te stellen bij ongevallen (want dealtje met verzekeraar) Veel plezier ermee.
Wat betreft is zo'n elektrische auto net een smartphone op wielen.
Exact een lege accu als je ze het hardste nodig hebt en meldingen die je niet hebben wilt. En nooit snel genoeg.
Zolang ze de beelden maar niet naar m’n vrouw sturen vin’k ‘t best.
Dit dus, je bent simpelweg chantabel.
Ben nog een het sparen voor een leuke Renault 4.
Daar zit al die meuk niet in. Lekker spartaans en ouderwets.
( Zoiets als ikzelf dus.)
Tot en met 31 juli 2023 nog geen 45.000 Tesla's geregistreerd in Nederland, op 8,9 miljoen voertuigen. Superklein bier dus.
vreemd dat ze altijd wel hinderlijk aanwezig zijn
@AntiZanicz: het zijn de automobiele equivalenten van Tjeerd en Sjoerd.
Ai, ai, ai!
Dan ben ik mooi de klos met mijn Trabant; de Stasi weet nu alles van mij.
Ik gun dat die Tesla rijders wel eigenlijk
Die 20 jaar oude auto staat hier nog gewoon voor de deur en gaat voorlopig niet weg ook. Er zijn toch geen (plannen voor) oplaadpalen in de buurt. En nee, zelf aan laten leggen als je twee hoog in een appartement in de binnenstad zit is geen optie. De woningbouwvereniging lacht me weg.
de gemeente plaatst laadpalen in de openbare ruimte. De verhuurder heeft er neits mee van doen. Een een verstandige beheerder staat ook geen laaddingentoe in garages.
Wat mij nog het meeste irriteert is dat deze klote fabrikanten het recht menen te hebben om zich met mijn rij gedrag te mogen bemoeien.
Het ‘lane departure warning’ systeem vindt het nodig om aan mijn stuur te trekken als ik over een witte streep dreig te rijden en mijn cruise control trapt op de rem als ik rechts in haal. Het laatste systeem heeft al een paar truckers een bijna hart infarct bezorgd als ik op een uitvoeg strook reed en er links van mij een langzame auto reed. Ik ben wel een beetje klaar met mijn VW
Skoda rijder met eenzelfde probleem. Zeker op hoge snelheid geleidelijk van rijstrook op de Duitse Autobahn wisselen is hoogst vervelend en soms ronduit onveilig.
Ja ik ook. Wij hebben in het gezin meerdere auto’s en voor het eerst wordt de nieuwste van het stel ingeruild voor een ouder exemplaar. Hoe moderner de auto, hoe slechter het rijdt.
In een beetje fatsoenlijke auto kun je dit gewoon uitzetten.
@Malle moer | 08-09-23 | 20:27: Het LDW systeem moet je elke keer uitzetten. Ik ben natuurlijk geen piloot met een checklist dus na de eerste ruk aan het stuur word ik weer herinnerd dat ik dat kreng uit moet zetten en dan staat er weer een waarschuwing zodat ik het uitzet scherm niet te zien krijg. Het is gewoon een levensgevaarlijk kut systeem wat ze in Wolfsburg bedacht hebben
@Malle moer | 08-09-23 | 20:27: Een fatsoenlijke auto van nu blijft steken op vier cilinders en 180 pk af fabriek max. En dan zoek je je een ongeluk naar het knopje van de ventilator of de AC. Het wordt hoe nieuwer hoe slechter, maar het wordt verkocht als vooruitgang.
@Sinaslolly: het is voor uw gemak, net als hele handige digitale overheidstoepassingen. Ondertussen is uw privacy illusoir geworden.
LDW kan je uitzetten of netjes je richtingaanwijzer gebruiken en om er doorheen te sturen hoef je geen superman te zijn. het is slechts een lichte waarschuwing en geen force feedback zoals op een game racestuur. Druk zelf de cruisecontrol uit bij rechts inhalen. En ja bij starten werk ik mijn checklist af: startknop, startstop uitzetten en gaan met die banaan.
Verder wel blij met alle automatische systemen zoals verlichting. ruitenwissers en climate control. Ebige wat soms correctie nodig heeft is extra ontwaseming via een max knop. Gelukkig hebben deze automatische systemen in mijn voiture hier ook nog fysieke manueel bediende knoppen voor. Bediening via
een touchscreen lijkt me waardeloos.
Het is wachten op de eerste auto die rijdt op houtstook. Fuck de haters.
Die hebben we al een hele tijd gehad. Houtgasgenerators. nl.wikipedia.org/wiki/Houtgas
Nee ik wil het nu, baard, NU.
Moet binnenkort naar Dld. Even wat kersen en beuk erin mieteren en fahrrr.
Nou? Zoals het wikiartikel zegt, aanpassing aan de motor is niet nodig. Het enige dat je nodig hebt is een houtgasgenerator op de achterbank. En een paar kuub hout.
Enige oplossing is om in het geheel niet op het internet te verschijnen.
Helaas zijn we allemaal al jaren de sjaak betreffende onze privacy.
het verbazende is dat de zich altijd druk makende websites hier juist zelf de grootste hoeveelheid trackers et cetera hebbem. Ook die groen pixel is niet om u te plezieren.
Dus zo’n moderne auto is een soort Facebook op wielen.
Simpel, koop ze niet.
Gewoon een auto uit 1990 kopen, die kan je zelf ook nog repareren
@JeanDragage | 08-09-23 | 20:11: Nou...
@JeanDragage | 08-09-23 | 20:11: dat is ook regelmatig nodig, trekhaak nodig om aanhanger met onderdelen te kunnen trekken.
Die analoge vierwieler heeft dan El ladyjuice op de bijrijdersstoel
El=al
Nieuwe stoelen kopen, is zo gebeurd. Wel zelf erin zetten.
En dát bij de prijs inbegrepen.
Tesla registreert laadmomenten van adult toys?
Verbond met jongens van de EasyToys?
@smdyasc | 08-09-23 | 20:08: ik zou je satisfier ook maar controleren op een geheime WiFi verbinding
@JeanDragage | 08-09-23 | 20:12: Geweldig, bedankt voor de tip.
Nee, alleen de ontlaadmomenten van adults
@JeanDragage | 08-09-23 | 20:12: Misschien dat iedereen ook nog even hun Pounding Pete controleert voor alle zekerheid.
Maar HOE dan?!
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Aatje-2 Toen Audi nog echt bijzonder dingen deed en niet kapot gemaakt werd door criminele bendes and patjepeeër.
REAGEER OOK