Cijfers tonen: allochtonen zwaar oververtegenwoordigd onder jeugdcriminelen
En meisjes zijn ook tuig
Veel aandacht voor criminele meisjes vandaag, omdat uit een nieuw rapport van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) over jeugdcriminaliteit blijkt dat de jonge vrouwmensen zich steeds vaker laten verleiden tot boefjesgedrag, waarbij vooral winkeldiefstal een populaire buitenschoolse activiteit is. Minder headline-aandacht is er voor andere confronterende cijfers over allochtonen in het rapport. Hoewel ze bij lange na niet vijftig procent van de bevolking vertegenwoordigen, leverden ze in 2022 wel bijna de helft van alle minderjarige verdachten. En het worden er ook steeds meer. "Uit de cijfers van het WODC en het CBS blijkt dat het aantal verdachten met een niet-Nederlandse achtergrond in het laatste jaar harder steeg dan het aantal autochtone verdachten, namelijk veertien tegen negen procent." Het is dan ook geen verrassing dat het jonge geboefte bovengemiddeld vaak uit de grote stad komt, waarbij Amsterdam de weinig flatterende koppositie pakt. We willen uiteraard de groeiende groep make-up-jattende meisjes niet bagatelliseren, maar laten we ook de ogen niet sluiten voor de grote invloed die onze multiculturele samenleving en de constante instroom van kansarme jongens heeft op onze criminaliteitscijfers. Steeds meer van die jongeren blijken toch weer ""jongeren"" en het zou crimineel zijn om dat te negeren.
Eerder dit jaar en waarom de jeugdcijfers geen verrassing zijn.
Social
Reaguursels
InloggenEn ook nog fake news.. locatie wordt kosteloos ter beschikking gesteld.
Het CBS verstaat onder een NLer met een niet-NLse achtergrond een in NL geboren inwoner met één of twee in het buitenland geboren ouders. De 1e en 2e generatie.
De 3e generatie wordt dus meegeteld als 'autochtoon.
De cijfers van het CBS geven dus een vertekend beeld.
Als we de 3e generatie meetellen ligt het percentage hoger.
Het CBS zou eens een grafiekje moeten maken dat laat zien vanaf welke generatie afkomst geen rol meer speelt in de kans op crimineel gedrag, eventueel ook uitgesplitst naar land van herkomst.
@W_F | 04-09-23 | 20:01:
Criminaliteit wordt door meer factoren dan generatie of achtergrond bepaald. Groepsdruk moet niet onderschat worden.
Uithalen ? uithalen ? uithalen?
100% controle invoeren in de havens, hoeveel tijd en moeite dat ook kost. Dan valt er niks uit te halen. Niet zeggen, het zijn 4,2 miljoen containers op jaarbasis, dat is nou eenmaal onmogelijk. NIKS is onmogelijk. Begin met scherp te schieten op die haventerreinen en hekken plaatsen met 20.000 volt erop. Vier jaar bajes voor een eerste arrestatie in een haven en acht jaar voor een second offender. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Zonder definitie van ‘allochtoon’ is dit stukkie niet meer dan stemmingmakerij.
Dit woord bestaat niet volgens bepaalde types, dus geen enkele reden voor paniek. Zo lossen ze dat op in die kringen.
Ik ben nogal sceptisch over de invulling van het begrip allochtoon door menig stukkiesmaker. In mijn beleving zijn er veel meer allochtonen bij criminele activiteiten betrokken dan door media bericht wordt. Hangt dus mede af wanneer iemand de titel allochtoon krijgt.
Diversiteit is een feest of niet dan, linkse varkens?
Het betreft een oeverloze discussie, dit komt omdat:
- Er vervaging van begrippen Nederlander, Rotterdammer, Amsterdammer e.d. zijn.
- Jongeren welke zich tribaal gedragen, al 3e betreft, dus volgens CBS Nederlander.
- De Politie en dus politiek kan schuiven met begrippen, zo is het systeem ingericht.
- Media, onderzoekers en stats vage referentie kaders gebruiken, doelbewust.
Je zou dus kunnen stellen dat je beter moet definiëren om grip op het tribale gedrag in de Nederlandse straten te krijgen, echter zover zijn we nog niet want alle beleidsmakers en hun puppets ontkennen ten stelligste dat er problemen zijn. Zeg je het hardop dan > de racist kaart in je mik.
Elke zinnige discussie hierover wordt dus doodgeslagen met vaagheden en stropoppen. Twist in de tent aldus, en op deze twist groeit het probleem groter, want lacune in de beveiliging en afweer.
Hierop kun je drie dingen doen:
- Niets doen, het probleem wordt groter.
- Samen met alle twist_genoten de begrippen her definiëren en oplossingen zoeken.
- Tribaliteit met tribaliteit bestrijden, zeg maar Joegoslavië 2.0.
Zeg het maar…
Ach, wie de jeugd heeft, geeft de toekomst. Als je naar de grote steden kijkt zie hoe gans west europa er over een aantal generaties uitziet.
2.000 jongeren gaan in Rotterdam niet (meer) naar school.
Een redelijk groot deel van deze kinderen is dermate ver van het padje af dat die met geen mogelijkheid nog tot leren komen; naast het schoolverzuim zijn er de sociale, economische en criminele problemen die eerst opgelost moeten worden alvorens deze jongeren weer iets gaan leren.
Deze jongeren zijn dus voorgoed verloren. Zij gaan niet geholpen worden want daar is het geld niet voor (en als het er al is, gaat een redelijk groot deel naar secundaire zaken in plaats van de werkvloer), de mensen niet voor en de faciliteiten niet voor.
Wie is daar dan uiteindelijk verantwoordelijk voor? Wie heeft steken laten vallen óf deze keuzes gemaakt?
Ondertussen krijgt 'het onderwijs' telkens meer probleemgevallen en zitten ze er mee in de maag. Let op, bij uw (klein-) kind kan dus zomaar een jonge crimineel in spee in de klas zitten (als het naar de middelbare gaat). Dit is dan niet de schuld van de school! Het is het complete systeem dat dit veroorzaakt. En pas als die jonge zware jongen écht aan de slag of steek gaat, komt het als statistiekje er bij.
Excuses, ik vergat er even 20.000...
@EEnzame SchizofrEEN | 04-09-23 | 17:28: alsof er op school "geleerd" wordt. School is een veredelde vorm van kinderopvang.
@DeterioraSequor | 04-09-23 | 18:25: helaas hebt u gelijk, het niveau kachelt in elkaar maar wat wil je? Er zitten best wel bij die willen leren, maar de rotte appels (waar er steeds meer van komen) verpesten het rap.
En ja, dan worden lessen niet leerzaam in de zon dat er lesstof aangeboden wordt. Ik ben tegenwoordig vooral aan het opvoeden, met af en toe een weetje er tussendoor.
@DeterioraSequor | 04-09-23 | 18:25: School is vooral een systeem om te leren dat je soms moet komen opdagen en iets "moet" doen zonder daar zelf een goede reden voor te zien. En vroegtijdig schoolverlaters geven aan dat het niet werkt bij de huidige doelgroep. Kinderen die zelf iets willen komen er met Wikipedia en GPT4 ook wel, die zijn het hele doel van school al voorbij. Veel bedrijven werken ook al zo: als je kan laten zien dat je dingen voor elkaar krijgt dan vraagt niemand meer naar diploma's. We klagen wel eens dat bepaalde opleidingen niet precies aansluiten bij bepaalde banen, maar eigenlijk sluit het hele school systeem niet meer aan bij de arbeidsmarkt.
Regeren is vooruitzien. Er zijn grote jeugdgevangenissen en heropvoedingskampen nodig waar criminele jeugd eerlijk en rechtvaardig behandeld worden. Naar buiten kun je alleen door je te bewijzen en inzet wordt beloond met goed lesmateriaal, interessante practicumlessen en baangarantie vanuit de staat. Tegenwerken betekent dat je weer een stapje achteruit gaat. Een matras? Dat moet je verdienen. Wifi zou niet eens moeten bestaan op deze plek. Een eiland opgespoten voor de kust.
Er zijn heel veel.mensen in Nederland te vinden die dit wel zouden zien zitten.
Helaas hebben we ook een kleine groep mensen die hier anders over denken en toevallig aan de touwtjes trekken. Die halen dan rechten aan, en schendingen...
Die vergeten altijd dat er ook nog plichten zijn.
Een ander probleem is personeel: wie is er geschikt om in zo'n slangenkuil vol testosteron met een stoel en zweep... Excuses, met een stevig programma deze jongeren nog op een enigszins normaal pas te krijgen?
@EEnzame SchizofrEEN | 04-09-23 | 17:32: klopt, en voordat je het weet staat er weer een jankverhaal in de krant over hoe zielig het wel niet is voor zoonlief die 1 keer een misstap heeft begaan..... de grote steden zijn helaas verloren gebied. Trump had het over shithole states, dit zijn shithole cities
Nou ja, sta je toch ergens op de eerste plaats.
En dit maakt indruk?
Zolang moslims ongelovigen mogen beroven, bestelen en doodmaken, wordt het probleem steeds groter, gezien de getallen die de enorme aanwas van islamieten laten zien.
Oei, das wel een heel somber scenario.
Ik had gehoopt dat een parallelle samenleving nog wel haalbaar zou zijn.
@D-Fens_1963 | 04-09-23 | 16:50: dat wil die andere 'samenleving' niet. Die verstaan daar onder: een monotheïstische cultuur van gelijken. Die samen het leven van de autochtoon vakkundig naar de kloten helpen.
En in de policor-berichtgeving door het Staatsjournaal en de RTL’s van dit gave landje wordt die achtergrond natuurlijk helemaal niet benoemd, wr mochten eens ongemakkelijke conclusies trekken zo in de aanloop naar de landelijke verkiezingen…
Een deel van de jongeren staat niet in het systeem als allochtoon, omdat de definities zijn gewijzigd. Dus kinderen van twee degeneratie allochtoon staan in de statistieken als Nederlander (denk ik). Het is allemaal veel erger dan we willen weten. Iets anders, ik heb vier jaar in Zuid Amerika gewoond, ook veel gereisd. Dat worden wij ook door de immigratie, veel wantrouwen, veel criminaliteit. Deugmensen bereiken met hun beleid het tegenovergestelde van wat ze denken, niet een vriendelijker samenleving maar een hardere samenleving.
Precies, zo reken ik ook. Een deel van het probleem wordt cijfermatig onder het vloerkleed geschoven door te goochelen met definities. Je zou denken - tel dan de dubbele paspoorthouders - maar dat wordt ook niet meer bijgehouden. Het lijkt wel alsof er een plan achter zit :-).
Een verloren generatie. Niets meer of minder. Waar waren de ouders met de opvoeding ?
In de moskee.
@vokjoe | 04-09-23 | 16:14: Vergis je niet in het aandeel van het volk wat niet naar de moskee gaat.
U weet wel, van die mooi getinte halfbloedboys en girls met het kroeshaar van hun verwekker.....
@vokjoe | 04-09-23 | 16:14: Mama thuis, papa in het theehuis.
Emancipatie, meisjes kunnen ook crimineeltje zijn. Wat een vooruitgang.
Wanneer zitten we ongeveer op 50% allochtonen? Gaat dat nog lang duren?
De statistieken van Rotterdam of Amsterdam, worden met de demografische ontwikkeling vroeg of laat de statistieken van het hele land.
In de vier grote steden is het integratie beleid gericht op de autochtone bevolking...... aanpassen aan de meerderheid is het credo.... gaat nog groot worden in de rest van NL.
@slowpoke-htb | 04-09-23 | 16:21: Auw!
@slowpoke-htb | 04-09-23 | 16:21: Lijkt me reuze interessant.
Hoe komt het toch dat deze allochtonen in eigen land minder crimineel gedrag vertonen. Zou dit misschien toch aan de milde straffen liggen?
Daar komt ook geen tering meer voor want die teringlijers zitten hiero
Die landen hebben heel slim al hun toenmalige minder ontwikkelden lekker naar Europa laten trekken. Daar zaten redelijk veel hopeloze gevallen bij, die uiteindelijk langzaam de kleine en later grote criminaliteit in gleden.
Tegelijk hebben die landen een veel pragmatischere aanpak van criminaliteit die hier niet kan, want te hard.
En de wat rijkere typjes hebben in 'eigen land' een niet aangegeven tweede of derde huis, dat is de 'echte' woning en je eigen nest ga je niet bevuilen.
Je zou bijna gaan denken dat stoppen met handhaven toch niet het slimste idee was.
Dat t aantal allochtone VERDACHTEN hoger is dan autochtone, zegt niets over criminaliteit. Het kan evengoed duiden op etnisch profileren. Laten we daarom maar beter allochtone en autochtone VEROORDEELDEN vergelijken, dat is zuiverder.
Slaap jij maar lekker door jongen.
Het het niets (nul, nada?), of is het wel een frappant beeld. Overigens is het percentage zo ver van de 'verwachtingswaarde' dat dit enkel en alleen ophangen aan etnisch profileren naief is. Zit ook wel in de mix hoor. Vast wel.
Grapjas
Goed ... laat maar es wat "zuivere" getallen horen ... lol ..
2 woorden…: opsporing verzocht… enige blanken daarin zijn de slachtoffers, rest my case
Woehaha
Veroordeelden zegt ook niets. Politie kan bij het arresteren een voorkeur hebben voor allochtonen en de autochtonen overslaan. Kijk maar naar de supportersrellen, de tokkies kunnen ongestraft hun gang gaan, want blank en Nederlander.
@Ds_Dre | 04-09-23 | 18:06: Weet je nog wat er gebeurde toen Marokko het aardig deed op het WK voetbal?
Ja maar wacht even, dat wetenschappelijk onderzoek kan toch niet deugen, want wetenschappelijke onderzoeken deugen niet lees ik hier altijd. Die worden geëntameerd en beinvloed door woke-media, NPO, WEF, Sjoerd Sjoerdsma en Klaver lees ik hier altijd.
Want zo ging dat bij corona immers ook.
Dus trap er niet in. Allochtonen begaan geen misdrijven. Punt uit.,
Bij de meeste reaguurders werkt het zo. Als een wetenschappelijk onderzoek die resultaten bevatten die bij hun standpunten horen of een programma op TV dat laten zien wat zij willen dan is dat een uitzondering die de regel bevestigd dat ze allemaal niet deugen.
@Ds_Dre | 04-09-23 | 18:07: En andersom werkt het ook zo. Zelfs en vooral bij de overheid.
Dus niet alleen grenzen sluiten voor nieuwe binnenkomers, met name de zogenaamde veilige landers, maar ook een actief remigratiebeleid voeren. De grote steden bestaan nu al voor >50% uit allochtonen en hebben navenant hoge criminaliteitscijfers. Willen we de rest van Nederland een beetje leuk en veilig houden dan kunnen het niet zijn beloop laten.
Gaat helaas niet gebeuren. Misschien gaan de ogen een beetje open als de buitenlandse toeristen die steden gaan mijden vanwege het hoge shitholegehalte. Maar het is al te laat en onomkeerbaar.
De wetenschap dat de overheid er bovenop zit stelt me wel gerust. Nog even geduld en dan lost het zich vanzelf op.
Er is niks mis met immigratie van wat voor herkomst/kleur dan ook, dat zou normale zaak moeten zijn, echter, de bevolkingsdichtheid , de tolerantie etc wordt Neerlands ondergang als het zo doorgaat. De voorboden kun je , wie het wil zien in bv de Franse steden. Er zijn talloze, ook als beschaafd te boek staande landen, denk aan Denemarken, Australië, Noorwegen etc etc .. waar ze niet zo maf zijn als de gekke Henkie van Europa. Ik heb gisteren hier al vermeld: vindt es één modern zich democratisch noemend land, waar de vermenging van onverenigbare culturen een lange termijn succes is. Cultuur/volksaard/religie is een duizenden jaren gevormd fenomeen wat je niet in 100 jaar onder de tafel kunt schuiven. Zulthoofden als Klaver en die maffe Leo Lucassen beweren : immigratie is van alle tijden . Zekers .. dat is het ook.. ook naar Nederland, maar dat ging de laatste 400 jaar heel geleidelijk, 95% uit Belgie/Frankrijk en omliggende landen en veelal succesvolle immigranten en niet te vergeten in tijden waarin men niet het handje kon ophouden. Nu moeten we met ons gatje op de blaren zitten and it ain't over till the fat lady sings.
Reken er maar op dat 'autochtone verdachten' een relatief begrip is, zou ook de stijging binnen die groep verklaren.
Een (criminele) jongen/meisje waarvan de twee ouders in Nederland zijn geboren, maar zijn/haar opa en/of oma uit Marokko, Aruba of waar dan ook vandaan komen, gelden als Nederlander.
Het begrip Nederlandse criminelen ligt iets genuanceerder dan wordt gepresenteerd in het onderzoek.
Ook aan het feit dat veel slachtoffers geen aangifte doen, of daarin zeer ontmoedigd worden wordt weinig aandacht besteed.
wat een verrassing
Nou inderdaad. Deze zag ik niet aankomen.
Een totale verrassing! Niemand zag dit aankomen. Misschien kan Henri Bontenbal samen met zijn CDA dit probleem aanpakken.
Standaard linkse reactie is natuurlijk "Jama is de schuld van de samenleving. Hoe zou jij het vinden als de samenleving je geen kansen gunt? Natuurlijk keer je je dan af van de samenleving".
Tja. De vermeende kansenongelijkheid. Alsof je je eigen ruiten niet ingooit met je gedrag en je ouders je niet in de verkeerde taal opvoeden. Alsof potenrammen en sissen worden veroorzaakt door het niet aangenomen worden (na die toch prachtige sollicitatiebrief die je schreef) voor een stage.
Oh ja. Natuurlijk is het ook 'de schuld van de racistische politie die gewoon meer allochtonen oppakt omdat ze daar op gefocust zijn.'.
Kansen moet je pakken en hiervoor zul je wel moeten investeren in jezelf en dus in de toekomst. Dat duurt voor velen te lang en kiezen dus voor de kortste weg....
@Hommel | 04-09-23 | 14:13: Sociale dienstplicht van circa 6 maand.Is dat de veel gevraagd. Jongens en meisjes vanaf 18 jaar ?
@gebochelde | 04-09-23 | 15:57: Ik voorzie grote problemen bij de begeleiding van dit tuig, tijdens zo'n korte sociale dienstplicht. Veel gedoe, verdienmodel voor foute bureautjes en rendement nul.
Het erge is dat de oververtegenwoordiging in de criminaliteit niet eens het grootste probleem is. Erger is het verzieken van de sfeer; in het zwembad, op het strand, tijdens uitgaan, op straat..
Precies, ik dacht er vorig jaar in Kampen nog over na. Er was een lampionoptocht: scholen hebben versierde karren gemaakt en rijden rond, de binnenstad is afgezet, honderden mensen staan netjes langs de kant te kijken en ik heb misschien 2 agenten gezien.
.
Dat zou al direct misgaan met een groepje van die marokkanen die er enkel en alleen op uit is om gallen, te etteren, mensen het bloed onder de nagels vandaan te halen. Lees: in mijn vorige woonplaats blijft de kermis alleen nog "leuk" met hoge hekken, overal beveiliging, fouilleren, noem maar op. Dat is blijkbaar de maatschappij waarmee de overheid u met de Dwangwet mee wil opzadelen.
Dat is in feite ook crimineel gedrag maar wordt niet in de statistieken/rapportage meegenomen.
Wat we al jaren weten en al jaren niet hardop mogen zeggen. Het zijn de allochtone jongeren die de lokale criminaliteit aanvoeren en bij het ouder worden het grote drugs, smokkel en afpers circuit ingaan. Sneller geld verdienen, uitgeven met feesten en geen belasting betalen. Mooi toch!
En gay-merktasjes kopen en met trots dragen!
@pibasso | 04-09-23 | 14:58: Vergeet de tot onder het kruis afgezakte broeken niet waarvan de dragers of niet weten waar die trend vandaan komt en wat het betekent of stiekem wel hun geaardheid willen uitdragen maar niet erkennen
Veel van die 'autochtone' jongeren zijn 3e generatie of die meelopende deegslierten die dat achterlijke straat praatje kopiëren.
Ik geef zelf les in een grote stad en ik zie het gewoon gebeuren. Leerlingen die niet meer thuis kunnen slapen omdat er een aanslag is gepleegd, leerlingen die gezocht worden door politie, leerlingen die met messen rondlopen.
Het is een fucking trieste situatie, het enige wat werkt is ze hard aanpakken op een manier waardoor zij losgetrokken worden van het milieu waarin ze verkeren. En dat is heel delicaat te werk gaan.
Ik merk zelf dat wanneer je ze op een volwassen manier aanspreekt en ze niet ziet als ''dat jochie dat nooit kansen heeft gehad en dus zielig is'' je echt veel meer bij ze bereikt.
Ik lees 'Hard delicaat te werk gaan', en dat terwijl de leraar (m/v) het al druk genoeg heeft. Ik wens u succes.
Ik zou beginnen met het binnenrollen van een oude tv en films als 'Gangsters Paradise', 'Stand and Deliver' en meer van die 'klassiekers' en kijken of ze daar nog wat van opsteken. Maar ik denk dat het bijbrengen van (zinvolle) cultuur voor die types al te laat is.
@OMEGA-ThundeR | 04-09-23 | 14:16: Sorry, 'Dangerous Minds' natuurlijk...
Laten we gemakshalve even zeggen dat de verhouding allochtoon/autochtone verdachten fifty/fifty is dan betekent dit, aangezien er ( nog wel) 7 x meer autochtonen zijn, verhoudingsgewijs tenminste 7 keer zoveel autochtone verdachten zijn. Voor mij geen nieuws, maar wist niet dat dat hier ook gezegd mocht worden. Goede zaak .. ontkennen is niemand bij gebaat.
Fifty fifty haal je bij lange na niet
Ik zie om me heen kinderen die bedreigd worden. Die kennen alleen maar vriendjes om hun heen die bedreigd worden. Bij een geval is de dader vijf jaar ouder, de vader daarvan durft geen aangifte te doen. En die dader zal het niet uit maken, want die heeft toch niets te verliezen (die vader is er niet).
Dit is anno 2023 in de randstad.
wir schaffen das gut nah? mehr mehr bitte
Komende jaren wordt dit aantal forsdrastisch lager, althans in theorie. Het CBS gaat de derde generatie als autochtoon bestempelen.
Net als in het verleden dat opeens woninginbraken flink waren afgenomen. Wat bleek, CBS telde inbraken in schuurtjes niet meer mee.
De boekhouders lossen alle problemen altijd op. Toppers!
Ah, dezelfde oplossing als bij de inflatiecijfers: methode veranderen en poef: probleem opgelost!
@Malle moer | 04-09-23 | 14:08: Precies dat.
Zal binnenkort vast wel weer wat aan de cijfers gedaan worden 'vanwege de beeldvorming'.
Beide ouders in Nederland geboren? Dan zijn het Nederlanders.
Misschien dat het tijd gaat worden om de culturele achtergrond er bij te halen. Turks-Nederlandse cultuur, Bulgaars-Nederlandse cultuur, Marokkaans-Nederlandse cultuur, Vietnamees-Nederlandse cultuur enzovoort. Dan maakt het niet meer uit waar je geboren bent, maar bij welke culturele groep je hoort. Perfect geïntegreerde neger die boerenkool met worst eet? Nederlander. Blanke jongen met gouden kettingen die graag naar rapmuziek luistert? Amerikaans-Afrikaan.
Cijfers tonen: autochtonen zwaar ondervertegenwoordigd onder jeugdcriminelen.
Nederland kun je onderverdelen in vriendengroepen. Ondanks veel overlap, hoort iedereen hoort ergens het meeste bij. Vindt je een jonge veelpleger dan heeft die vrijwel altijd een groep vrienden die hetzelfde zijn. Pluk je een willekeurige allochtoon van straat heb je al snel een Turkse programmeur die alleen programmeurs kent. Of een Lebanese student die alleen studenten kent. Maar pak je een bontkraagje uit de rij van de McDonalds dan springen acht andere bontkraagjes op je af. Wat ga je doen dan? Wat moet je? Wees geen held! Jo! Ga hem kk hard dood slaan.
Generaliseren werkt op grote schaal niet, op het individu niet. Maar daartussen, als je een groepje ziet, dan herken je de kudde.
waarom naar school als je ook een container kunt leeghalen.
Dhaka aan de Noordzee.
Bogota aan de Noordzee
Dhaka valt wel mee (geweest), Lagos (Nigeria) is beter (gewoond)
Afname is natuurlijk onzin.
Afname van aangifte doen is correcter.
Iedereen die de afgelopen jaren ergens aangifte van heeft willen doen, weet dat dit steeds lastiger wordt.
Politie weigert eenvoudigweg "simpele overtredingen".
Tel daarbij op dat áls je ergens melding van maakt, dit als een boomerang terugkomt.
Je gegevens komen in handen van de dader. Je hebt geen leven meer.
Hah, net op de Nu site dit rapport gezien.
Idd alleen aandacht voor de genders en niet voor de tintjes.
Gelukkig is GS wel inclusief...
Pagina 1:
"Jeugdige verdachten
In 2022 werd 1,4% van de minderjarigen (12 tot 18 jaar) als verdachte van een misdrijf geregistreerd. Onder jongvolwassenen was dat 2,0% in dat jaar. Uitgesplitst naar verschillende bevolkingsgroepen zijn de ontwikkelingen in de laatste jaren vergelijkbaar met de algemene trend. Wel is onder jeugdige verdachten met een Marokkaanse herkomst een sterke afname zichtbaar. "
"Onder jeugdige verdachten met een Marokkaanse achtergrond is een sterke afname zichtbaar."
Hoe heeft de Telegraaf van dit rapport een volledig tegengestelde conclusie weten te trekken? Door zeer selectief te cherry-picken. We wachten op de columns van Wierd Duk, Ronald Plasterk en Marianne Zwagerman!
Je hebt gelijk, achtergrond heeft helemaal niks te maken met criminaliteit en of gevoel van onveiligheid en of waarde toevoegen aan de samenleving. het is allemaal maar schijn en beeldvorming, Klaas, Piet en Rudolf zijn de echte boosdoeners en Ali, Mo en Elroy zijn de slachtoffers, diegene die in bescherming moeten worden genomen.
De mensen die in Ter Apel wonen zijn ook allemaal gebrainwashed door de rechtse media. Die zien het helemaal verkeerd, want de vrolijke vluchtelingen komen uit dankbaarheid voor het vertoeven enkel langs om de ramen te lappen en de schuur op te ruimen. Echte niet om te vernielen of om de tuin er onder te pissen en of om jonge meiden lastig te vallen.. Nee man, dat is pure rechtse beelvorming en helemaal niet feitelijk.. kijk maar naar de cijfers van de aangiftes.. Oh wacht, die worden helemaal niet meer opgenomen want geen capaciteit meer..
Een beetje clickbait en op de emoties spelen verkoopt nu eenmaal goed. Alarmistische koppen zijn over het hele spectrum terug te vinden.
Zie je wel, we hebben geen allochtonenprobleem maar een Duk/Plasterk/Zwagermanprobleem. En dan hebben we het nog niet eens over Geert Wilders.
Dat er een afname is bij Marokkanen is verklaarbaar. Veel Marokkaanse jongeren hebben goud gevonden door als zzp'er in de zorg te werken. We stevenen af op een enorme plot twist. Marokkaantjes die blanke PVV-stemmers gaan verzorgen.
Pagina 13
'Van de 16.800 minderjarige verdachten in 2022 hebben er 9.400 (56%) een Nederlandse achtergrond. Van deze jeugdigen zijn beide ouders in Nederland geboren.
Onder minderjarige verdachten waarvan ten minste één ouder buiten Nederland is geboren, is Marokko in absolute aantallen het meest voorkomende herkomstland (1.440 personen; 9% van de minderjarige verdachten).'
Het zijn er alleen minder dan in het jaar daarvoor.
@klaverboerdenham | 04-09-23 | 13:27:
"Die zien het helemaal verkeerd, want de vrolijke vluchtelingen"
Dit rapport gaat over jeugdige allochtonen, niet over asielzoekers. Maar ik begrijp dat voor jou alles met een andere taal of afkomst valt onder het kopje "crimineel".
Ik zou je graag willen opgeven voor het TV-spel: "Ruil de asielzoeker", waarbij rabiate anti-immigratietypes zoals jij live op TV het mogen opnemen tegen een asielzoeker, waarbij je mag bewijzen een meer waardevolle bijdrage te leveren aan ons land dan de asielzoeker. Verlies je, dan ga je naar het land van herkomst, zonder Hollands paspoort, geld of rechten. De asielzoeker ontvangt dan jouw rechten.
Dan mag je terugkomen via de Afrika-route, door de woestijn, via een opvangkamp in Tunesië en dan met een bootje de zee op, zonder zwemvest. Als je dat al overleeft. Alles uiteraard gefilmd door een volgploeg die jou niet mag helpen. Het lijkt me een heerlijk stukje reality-TV om te zien hoe jij in je beste Frans probeert een smokkelaar om te kopen met blikjes en kraaltjes.
@grietmetgroenefiets | 04-09-23 | 13:37:
En er heeft veelvuldig in de kranten gestaan dat er minder aangiften worden opgenomen. Dit wordt ook ontmoedigd aan het loket. Ik heb een inkijk in het jeugdwerk bij ons in de regio en hoor genoeg om te weten dat dit niet iets is om bij te applaudisseren. De problemen worden echt alleen maar veel erger. Bijna oncontroleerbaar. En wie er tussen woont ziet dat ook.
Dat is het probleem, net als met covid, kennelijk hebben te weinig mensen er echt last van. Dit cijfer klinkt mooi, een afname, en ik zal me er vanavond in verdiepen. Maar dat we het niet voor zoete koek slikken heeft niets te maken met een racistische inborst, maar met wat we om ons heen ervaren.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:43: Dit rapport gaat niet over jeugdige allochtonen, maar over jeugdige criminelen. Niet alle criminelen zijn allochtonen hoor.
@letopuwzaak | 04-09-23 | 13:46:
Dus je eigen ervaring gaat boven een gedegen wetenschappelijk onderzoek aangaande exact dit onderwerp? Dan houdt dus eigenlijk elke discussie erover op. Cijfers die er niet om liegen, afname van 50% in de laatste 10 jaar. Maar, volgens jou is dit verklaarbaar door ongeregistreerde misdrijven. Want "wie ertussen woont ziet dit ook".
Je kan hier toch echt weinig mee als beleidsmaker, politicus of betrokkene in die sector. We moeten je maar gewoon geloven. En het doen van onderzoek in deze richting is dus eigenlijk weggegooid geld.
Als Wilders roept: "Sterke stijging van allochtone criminaliteit!" is dat voor jou een waarheid en voor velen met jou, die liever op emotie afgaan dan op wetenschap want blijkbaar vertrouw je die voor geen cent. Dan zijn we toch tot een conclusie gekomen, dat emotiepolitiek het wint van feiten en cijfers.
Waar komen die vele jeugdige allochtonen weg eigenlijk
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:43: NPO, Volkskrant, NRC, Trouw, en wat dies meer zij, hebben bij jou duidelijk waardevolle arbeid verricht ... Oh .. vergat nog de Ster reclame.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:54:
Natuurlijk niet. Ik ben heel erg voor cijfers. De allochtone jongeren zijn nog altijd enorm oververtegenwoordigd. Deze discussie gaat om een afname. En hoe blij we zullen zijn.
Ik trek de achtergrond van deze -meetbare- afname in twijfel, en trek de conclusie dat we nog niet weten of dit een succes te noemen is.
Omdat er ook ontzettend veel aangiften niet gedaan worden. Terwijl problemen in de wijken groter zijn dan voorheen. We zitten hier al decennia mee en ik zit er vrij dichtbij qua mensen die zich met deze problematiek bezig houden. Ik zal de eerste zijn die toejuicht als er een 'echte' afname is en er minder overlast is. Dan zal ik zeggen; jongens en meiden, fantastisch. We gaan dit ontstijgen. Maar de werkelijkheid in de wijken is dit niet. En wederom was mijn beginsel niet over cijfers, maar de problemen waar de scholen en wijken mee te maken hebben als er een bepaald percentage islam bereikt wordt. (Niet allochtoon, islam).
We voeren verschillende discussies door elkaar. En ik zal objectief naar je rapport kijken.
@bl
Maar wat daalt er nu BL? Dalen de statische gegevens? Waardoor dan? Want ouders die inmiddels in Nederland geboren zijn en dan dus opschuiven naar de andere kant van het statistisch te registeren spectrum en dus in een ander deel van de statistiek komen te staan. Ik ga er niet eens naar kijken. Jij zal wel redeneren, maar het zijn dan toch ook Nederlanders? Is zo, maar het is maar ik blijf hopen dat alles gewoon benoemd kan worden en er dan iets aan gaan doen. Dat is in de politiek echter een illusie.
@HoniSoit | 04-09-23 | 14:11:
Hoe lang wil je Marokkaanse afkomt gaan duiden als allochtoon? Houdt het op bij de 22ste generatie? Of dan nog niet. Laat me een beetje raden: Als het aardige mensen zijn bij de eerste generatie, vind jij ze niet leuk, dan blijven ze eeuwig allochtoon. Ik chargeer een beetje, maar hoe willekeurig is dit sentiment? Wanneer gaan ze er eens bij horen en wanneer houdt een hier geboren persoon eens op met allochtoon zijn? Hoe ziet zoiets eruit voor een jongen van Marokkaanse afkomst? Hij weet: Ik wordt nooit geaccepteerd. Never nooit zullen die kaaskoppen mij zien als Hollander. Al doe ik de klompendans met een Volendams rokje aan, ik blijf een allochtoon, helemaal zodra er rottigheid is uitgehaald.
Zie immers de vele, vele reacties die zeggen dat deze statistieken ten onrechte 4e generatie Marokkanen opvoeren als autochtoon. Want ze blijven buitenlander.
Dan nog even afgezien van alles: Er staat een totale afname van 50% criminele verdachten. Dat is toch over de hele lijn gezien, niet niks. Dat feit wordt totaal genegeerd door de (rechtse) media. Waarom zou dat nou toch zijn? Ik weet uiteraard het antwoord op die vraag wel.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 14:22: Marokkanen voelen zich Marokkanen. Ze gaan iedere zomer op vakantie naar het land van herkomst, geven hun kinderen Marokkaanse voornamen, kiezen voor het Marokkaanse elftal, ook al zijn ze Nederland geboren en opgegroeid, gaan met Marokkaanse vlaggen de straat op als dat Marokkaanse elftal wint, trouwen met meisjes uit het Rif, zijn trots op hun Marokkaanse paspoort en noem maar op.
Vergelijk dat eens met mijn familie die naar de VS emigreerde. Derde generatie komt nooit meer naar Nederland, spreekt louter Engels en is volledig veramerikaanst.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 14:22: Als je de meeste hoort praten, wolla dit, wolla dat, dan zijn het voor mij ook bij de 5e generatie nog allochtonen. Wij praten hier Nederlands toch? Meedoen in de samenleving betekent dat je dit stigma van je af mag werpen.
@Nuchternederland | 04-09-23 | 15:03:
"De meeste van dat kudttuig"
You made my point exactly.
@bl
Ik zeg toch ook dat het Nederlanders zijn. Wel ff lezen BL. Niks mis mee ook. Maar vervolgens herhaal jij hetzelfde argument nog een keer. Het gaat er toch om, wat er aan gedaan wordt. Altijd maar welles/nietes spelen helpt niemand.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 14:22:
Onzin, mijn hele migrantenfamilie heeft niet het gevoel zo gezien te worden. Nogmaals wij lijken dus ook tot die groep te behoren.
Dus er is iets dat Marokkanen anders doen; zoals AT zegt vasthouden aan eigen identiteit (met mijn toevoeging; spugen op de onze) en altijd met de vinger naar de ander wijzen.
Wat jij zegt, dat ze zich door ons toedoen, er nooit voelen bijhoren is toch hen henzelf aan te rekenen. Andere groepen en kleuren lukt dat prima.
Maar ze blijven oververtegenwoordigd, ook al blijf jij dat hardnekkig weigeren te onderkennen.
@grietmetgroenefiets | 04-09-23 | 13:37: Beide ouders in Nederland geboren hoeft nog niet te betekenen dat de dader (ook) geen Marokkaans paspoort heeft.
@letopuwzaak | 04-09-23 | 16:36: Met een Marokkaans paspoort kom je ook heel weinig andere landen binnen. En dat is niet voor niks.
@Cobarde | 04-09-23 | 13:29: ze verzorgen helemaal niets, ze bedonderen de kluit en steken geld in de zak. Snel verdiend.
Die/dat andere nieuwssite/doorgeefluik is alweer gesloten voor reacties. Je wordt er ondertussen helemaal kriegel van. En dit is nu juist een heel serieus onderwerp om echt over te discussiëren. Gelukkig is het maandag, en dan is het de dag om naar de Jumbo te gaan.
Aanvulling: In mijn wijk zijn vrouwen van bepaalde afkomst weldegelijk aan een enorme inhaalslag bezig. Zelfs de wijkagent die tegenwoordig drie wijken onder de hoede heeft, klaagt er over. En normaal klaagt die arme drommel nooit.
Nou dacht ik toch werkelijk dat deze kansenparels een verrijking van onze cultuur zouden zijn. Alle linkse partijen en allerlei linkse georiënteerde media maken er al vele jaaren reclame voor. Ik weet nog van de bakken met geld zijn gestopt in prachtwijken en integratie. Maar het wil maar niet lukken geloof ik
het WODC (Wetenschappelijk Onderzoek - en Documentatie centrum) en het CBS (Centraal Bureau Statistieken) komen NU naar buiten met meldingen welke al 30 Jr. in de samenleving spelen. Echter, het accent ligt dus op ‘meisjes’ met winkeldiefstallen e.d.
Vind het kneiter dapper van het WODC en CBS dat ze hun politieke broodheren na 30 jr. tegen de haren in durven te strijken, en iets wat de hele bevolking al wist publiekelijk gemaakt hebben, petje af. Er gaan koppen rollen (niet).
Maar heb je het rapport ook gelezen?
Het als algemeen bekend dat jij voorstander bent van meer chaos, behalve als het op de Oekraïne aankomt. Dan is plotsklaps de wereld niet meer van iedereen. Hier zit iets hypocriets en tevens iets sadistisch richting je eigen landgenoten in. Immers, waarom zou je je moederland willen degenereren, iets wat nu sedert dertig jaar gaande is. Dit gaan we niet ontkennen middels handige woordspelletje’s, want dat zijn slechts mind-game’s, iets waar jij zeer bedreven in bent. Vooral de oeverloze discussie is bedoelt om de rede dood te slaan zodat er vooral niet een collectief ontstaat en ingegrepen wordt.
Feit blijft dat West Europa degenereert, en tribaliteit (stammenstrijd) de norm op straat wordt, stats of niet. Ik geniet hier niet van, in tegendeel zelfs en voorzie zie de nare gevolgen er van.
Het WODC was zelf ook in het nieuws: ze schreef rapporten naar de wens van de klant (beleidsmakers). WODC haalde de voorpagina's.
Zingt ' welkom welkom in mijn land" ... en zoekt ondertussen naar vastgoed in Oost Europa
Ten tijden van corona waren er wel meer allochtonen positief.
Volgens goed Nederlands gebruik moeten zowel de uitkeringen als de belastingen fors omhoog, dan komt alles goed!
Daar ben ik ook bang voor
Over een paar jaar is dit probleem verdampt.
Wegens privacy mag en zal er niet meer worden geregistreerd op nationaliteit.
Dit fenomeen zie je nu al bij risicoanalyses .
GS moet dan niet zeuren, want heeft dit ook gewild.
We kunnen natuurlijk als het HollandBevrijdingsFront een raid doen, gekleed in boerenbonten zakdoeken voor de mond, en op klompen, op zo'n Turkse 'groenteboer' om de kisten met B-keuze mandarijnen leeg te trekken, enorme watermeloenen verstoppend onder de alpino-pet, om de boel een beetje gelijk te trekken.
Of zo'n superveel omzet hebbende 'kapsalon' met Tl-lampen beroven van flacons Old Spice en literblikken Brylcreem.
Het is maar een ideetje wat ik in de (verzets)groep gooi, hoor.
132:Strafrecht
Hij die een geschrift of afbeelding waarin tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag wordt opgeruid, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige opruiing voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
@theo-is-dood | 04-09-23 | 13:25: U zal het wel druk hebben als advocaat van de duivel
@theo-is-dood | 04-09-23 | 13:25: De Turkse groentejuwelier is geen ‘openbaar gezag’, dus vooralsnog zijn er mogelijkheden.
Dat ligt aan de politie en discriminering!
De Msm negeren onder het motto dom houden, de regering doet de andere helft die houd arm. Voor de jeugdigen het gesprek tussen de burgemeester en de pastoor -hou jij ze dom dan hou ik ze arm -
Ach, hoe linkser de stad, hoe hoger de echte criminaliteitscijfers volgens mij (niet de cijfers die gepubliceerd worden, want echte rapporten blijven gewoon in de lade).
"Cijfers tonen: allochtonen zwaar oververtegenwoordigd onder jeugdcriminelen"
Het AD heeft dit feit doodleuk weggelaten. Mijn correctie werd tot twee maal toe niet geplaatst. Schaamteloze censuur!
Bang dat boze woke abbonees opzeggen.
Het AD is geen krant. Het is gewoon een blaadje met verhaaltjes. Soort Libelle of Margriet). Je leert bijvoorbeeld hoe je moet tanken met je auto (haal vóór je tankt de dop van de benzinetank, tank geen diesel in een benzineauto, vergeet niet te betalen na afloop, dat soort journalistiek).
Hier in huis leest iemand dat blaadje op die manier.
@HoniSoit | 04-09-23 | 13:09: ook nog belangrijk, hoe je erachter komt aan welke kant je tankdop zit.
ik ben geen politicus, maar ik denk dat meer regenboog-zebrapaden, meer travestieten-voorleesmiddagen, meer keppeltjes bij de politie, en minder dieselwagens in de steden zeker prioriteit moeten krijgen. En die rijke blanken moeten gewoon meer stageplaatsen aanbieden, de racisten.
En, net zoals in de VS: meer leden van minderheden naar hbo en universiteit sturen
@theo-is-dood | 04-09-23 | 13:27:
Gisteren nog bij Renze en stukje gezien van een mevrouw die de "witte oude mannen" -ze worden gediscrimineerd waar ze bijstaan- Jan Slagter en Frits Wester aanviel. Ze vond dat er te weinig vrouwen en mensen van kleur in managementfuncties zijn.
Straks hoef je je cv-tje niet meer in je sturen, maar volstaat het noemen van je huidskleur en je sekse.
@Roos | 04-09-23 | 13:36: Half Nederland ligt wat betreft de broodnuchtere feiten in een vrij diep onwetend coma, teweeggebracht door NPO, Ster, VK, Trouw, Nrc en wat dies meer zij.
'Uit de cijfers van het WODC en het CBS blijkt dat het aantal verdachten met een niet-Nederlandse achtergrond in het laatste jaar harder steeg dan het aantal autochtone verdachten, namelijk veertien tegen negen procent'
En dan wordt 'Achmed' - derde of vierde generatie en hier geboren en met Nederlands én Marrokaans paspoort- nog niet eens in de statistieken meegeteld. Die rekent men dan - om de cijfers niet helemaal schrikbarend te maken voor het gemak dan maar als autochtone Nederlander.
"in het laatste jaar"
Sinds 2010 met 50% afgenomen.
Als kritische wetenschappers vraagtekens plaatsen bij de alarmerende berichten van de media, dan worden ze gecancelled door de MSM en alle linkse clubs. Maar aan de andere kant wordt er alles aan gedaan om maar te kunnen ontkennen dat met de asieleiser em migraten instroom misdaad ook de misdaad tegen de klippen op loopt
Deugen kost de politicus en activist bijna niets, de burger alles.
simpele oplossing: eenieder die een strafbaar feit begaat en (ook) een niet-nederlands paspoort bezit, samen met gehele familie enkeltje thuisland grootouders.
gaat nooit gebeuren
@Stijlloze nick | 04-09-23 | 13:01: maar is wel een mooie droom toch?
Klinkt leuk, maar gaat niet werken. Stel; een Marokkaans crimineeltje heeft twee zusjes en ouders die wel deugen en niks strafbars uithalen, moet je die dan ook het land uit gooien? Lijkt mij weinig rechtvaardig. Tevens gaat het hier om jeugdigen onder de 18 jaar, die mag je dus wettelijk gezien niet eens het land uit gooien.
Echter ..... boven de 18 jaar en een dubbel paspoort en een relevant strafbled vind ik een goede reden om het Nederlandse paspoort in te trekken en de persoon tot persona non grata te benoemen. En dat kan en mag wel, met een dubbel paspoort wordt je immers niet stateloos.
Het ergste wat wij als jonge gezonde boerenjongens vroeger wel eens deden, was pruimen plukken.
U weet wel, van die hele sappige.
Als eieren zo groot?
Krijg je een stinkvinger van.
Pruimen moeten schuimen.
Jeetje…
Klinkt als een hele rottige jeugd.
Waarschijnlijk verwaarloosd door vader en moeder.
Narcisme is niet het juiste woord, maar help me even, King.
Jij bent tenslotte heel goed in het uitpluizen vh menselijk brein.
@TurpinDick | 04-09-23 | 13:03:
Een mespuntje Omo tussen penus en pruim, maakt nachten vol liefde en bedden vol schuim (gaat nog veel verder....)
@Ruimedenker | 04-09-23 | 13:04: very funny
@Ruimedenker | 04-09-23 | 13:04: Childhood Emotional Neglect, here you go.
@Mr_Natural | 04-09-23 | 12:59: LOL
Net gedaan, de Victorias en de Reine Claude , morgen is de Opal aan de beurt.. nu wassen halveren ontpitten en in de vriezer op grote metalen dienbladen.. In de winter voor de haard genieten van warme pruimen, u weet wel, van die hele sappige met Amaretto en vanille vla;)
The Presidents of the United States of America - Peaches (Official HD Music Video)
www.youtube.com/watch?v=3GCrzjVdmSg
En zij die wel "autochtoon" zijn, hoeveel daarvan is tweede of derde generatie allochtoon???
En van zij die allochtoon zijn hoeveel 2de 3de 4de..? Gezien armoede doet migreren en lijdt tot criminaliteit en de intergenerationele welvaartskloof vrij relevant is.
De rest, zie jij Jan-Pieter of Klaasjan al als uithaler? Of Claire of Vlinder al Daphne’s in elkaar trappen?
Wat in de USA gebeurt, gebeurt hier altijd een paar jaar later. Ik voorspel binnenkort hier ook flash robs.
Ik geloof dat om die reden, een aantal telefoonshops in A'dam al geen in doosverpakte toestellen meer in de winkel hebben
denk het ook, met de bekende namen zoals jason, dave en john.
In Rotterdam zijn al flash Robs geweest
Och, dat is dichterbij in London al heel normaal. En als je dan de beelden ziet zijn het ook allemaal de 'usual suspects'.
Het gros van de bevolking vindt dit prima; kijk naar het stemgedrag.
Er is te lang gehoopt; 'het gaat wel over'. Zoals bij de Molukkers en bij de meeste surinamers. Maar de werkelijkheid is weerbarstig en de Noord-Afrikaanse cultuur is een ander paar mouwen.
exact, cultuur maakt de dief, met als grootste voorbeelden de romana's en woestijnvolkeren. suri's en zeker molukkers behoren daar niet bij idd.
Leo Lucassen gaat ongetwijfeld op Twitter weer uitleggen dat we ontzettend veel meer jongeren van Afrikaanse, Afghaanse, Arabische en Berberse afkomst nodig hebben om Nederland leefbaar te houden.
En dat schelden niet strafbaar is, dus flikkers moeten niet zo zeuren.
22000, in Rotterdam alleen al.
En dan nog niet toegeven dat je beleid fout (is geweest) als politicus.
Lokaal of nationaal gezien.
En het is ook niet de schuld van de bleke, xenofiele stemhokjes stemmerds, die die 'jongeren' dagelijks lastig vallen om zich in godsnaam maar te mogen verbroederen met hun, en kennis te nemen van hun geweldige godsdienst en cultuur.
*Kartelmodus on* Dit zijn arme jongeren met een achterstand die niet begrepen worden en verstrikt raken tussen twee culturen. Rechts-populistische partijen zorgen er alleen maar voor dat deze kansarme jongeren belanden in de criminaliteit. *Kartelmodus off*
laat dat kartelmodus maar weg.
Straatterrorisme is niet meegenomen in deze cijfers.
Niet gepakt is immers niet schuldig.
Spugen, intimideren, schelden, provoceren, rellen, hier en daar geweld(zonder aangifte).
Kermis, strand, winkelcentrum m, schoolplein.
Kijk, een winkeldiefstal is klote voor de winkeleigenaar, maar dat gore groepsgeweld is veel irritanter en daar klagen de mensen in onze samenleving veel harder over.
En ook daar durf ik de cijfers aan te passen.
Ik schat dat 80% van alle straatterreur etc wordt gepleegd door je weet wel.
Maatschappelijk een veel groter probleem dan een beetje pik & jat werk.
Ook daar trouwens, zie je een opmars van meisjes.
Meisjes met dezelfde achtergrond als hun broertje en neefje, die erop los rammen.
Agressieve teringwijven.
Zijn gewoon feiten.
Mmm, vreemd - ik ben alleen maar 1x met de dood bedreigd in Marokko, 1x onvrijwillig als vechtsportoefenpop gebruikt door 2 Marokkanen(?), en was ik 1x getuige van het werpen van een straatsteen tegen een tramruit (grote 'ster') door een Marokkaan(?). Dus dat valt toch wel mee.
winkeldiefstal is ook een groot probleem, heb je miss minder zicht op omdat je miss geen affiniteit hebt met de detailhandel.... is uiteindelijk allemaal direct misgelopen verdiensten voor de vele 100 duizenden werkzaam in die branch.
@oblix | 04-09-23 | 13:10:
Ik zei dat het vooral klote is voor de winkeleigenaar.
Mensen op straat merken daar weinig van.
En ja, ik kom uit een gezin van marktkooplui.
Detailhandel zit in m’n dna.
Tuurlijk is het klote.
Mss niet m’n beste woordkeuze, maar we begrijpen dat het probleem telkens dezelfde groep is.
Ah, we rekken de definities van crimineel gedrag maar net zo lang op tot allochtonen allemaal onder het kopje criminelen vallen. "Vies kijken" rekenen we gewoon mee in de statistieken, oke?
Klopt. Menig meisje en vrouw deelt de ervaring met deze groepsterreur.
Zelf heb ik hier wel eens getegeld over een aanvaring met zo'n groep hyena's inclusief klodders spuug.
Het is je niet voor te stellen dat er mensen zijn die dit gedrag blijven bagatelliseren.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:21:
Allemaal leuk en aardig. Maar wat is nu de bottomline? Wat is de kernvraag?
Die luidt: Is Nederland beter of slechter geworden door vijftig jaar ongebreidelde immigratie? Ja of nee.
80% is wel een heel voorzichtige schatting.
En die criminele meiden zijn dan waarschijnlijk ook weer vooral meiden met een niet westerse achtergrond. Hatsjiekiedee, allemaal aan de thee en ome Timmerfrans drinkt met u mee.
Neeeeee!
Maar mijn buurman is een turk en hartstikke aardig..
Kijk maar eens gewoon op straat! En inmiddels niet eens meer rond de pauzes maar de jeugd kan geen stap meer zetten zonder wat te moeten vreten en/of zuipen. Op mijn werk was het mij ooit al opgevallen dat veel allochtonen niet gewoon een boterhammetje kunnen eten maar altijd maar rond liepen sjouwen met vers meegebrachte pistolletjes en/of croissants , die dan eerst in de magnetron met kaas moesten etc. Dit gedrag zit er al van jongs af aan in.
Long storey short; als je dus mee wilt doen met de groep dan kan je dat dus simpelweg niet betalen van je zakgeld. Tel daarbij de lagen impulsbeheersing die kennelijk in het DNA al zit ingegoten, bij op en de jeugdige criminele winkeldief is daar!
We hebben ze door media ook al als zielig verklaard en de Nederlandse cultuur is eigenlijk maar een racistisch zootje en dus us het dweilen met de kraan open om dit te keren!
22.000 lijkt me flink aan de lage kant, ik denk eerder minstens 2 keer zoveel.
Het moet toch enigzins positief klinken?
"Cijfers tonen: allochtonen zwaar oververtegenwoordigd onder jeugdcriminelen''
Joh! Dat meen je niet.
(Is toch al 4 decennia bekend? Allochtonen voeren alle verkeerde lijstjes aan. Die uitspraak dateert al uit de jaren 80 en was afkomstig van hoofdcommissarissen van politie - tegenwoordig hoor je hem niet meer, want is niet policor en stigmatiserend. En sinds die tijd hebben we - via immigratie en asiel - alleen maar meer, veel meer van dit soort volk binnen onze grenzen gekregen. En de boven-ons-gestelden doen er he-le-maal niets aan. Ja, meer begeleiders en AZC-mariniers of hoe die lui ook heten, aanstellen. Maar je ziet het, het helpt allemaal geen ene fuck).
En de Paus is Katholiek....
Rooms ….
Ze zitten in een moeilijke fase van hun leven. Er is vast wel een links draaiende havermelk psycholoog die hier een passende verklaring voor heeft.
Maar dat weten we toch al 40 jaar.
“De term 'allochtoon' is eind 2016 vervangen door 'persoon met migratieachtergrond'. De definitie is niet veranderd. Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren”
Dus derde generatie valt grotendeels buiten die definitie.
Ik heb dat zelf ook meegemaakt. Bij het tankstation liep een roedel mensen die zich, aan hun kledij te zien, identificeerden als vrouw. De leider (v) deed bij het naar buiten gaan een greep in de stelling met zoetwaren. Naar mijn ruwe schatting hadden ze minstens twee repen Mars en een Snickers buitgemaakt. De regering deed niets en de politie kwam niet. Schande! Nu weten we waarom de benzine in Nederland zo duur is.
En ik blijf het vreselijk irritant vinden dat nooit de discussie gevoerd wordt over dat 'zulke' gezinnen 8 kinderen nemen terwijl ze daar helemaal geen ruimte voor hebben in hun 3kamer-appartementje, waardoor de zoons buiten op straat de boel terroriseren tot laat in de nacht.
.
Ook hebben ze geen geld om hobby's voor ze te bekostigen dus mag de gemeente potentiële straatterreur afkopen met buurthuizen, rapclubs, sportscholen, terwijl de meeste brave Hollandse ouders dit zelf voor hun max 2 kinderen betalen. Sterker nog: het is in grote steden normaal dat scholen op kosten van de gemeente het ontbijt verzorgen.
.
De discussie over de verantwoordelijkheid voor ouders MOET gevoerd gaan worden, anders duwen de koekoeksjongen ons nest steeds meer leeg.
Bontenbal CDA: „ Het CDA pleit voor een hogere kinderbijslag voor iedereen, een verhoging van het kindgebonden budget voor lage inkomens en een inkomensafhankelijke kinderopvang“
En:
„ Op financieel gebied slaat de partij linksaf. Het CDA wil de inkomstenbelasting verlagen. Dat moet worden betaald via een hogere taks op vermogen. De christendemocraten denken daarbij aan het opschroeven van de erf- en schenkbelasting.“
en niemand die het durft te hebben over het feit dat ze daarom met al hun broertjes een kamer moeten delen en met dan ook nog met die gevoelloze besneden piemeltjes, dus nogal moeite hebben om 'zichzelf te ontdekken' zullen we maar zeggen, dus daardoor zwaar seksueel gefrustreerd rondlopen. Ik heb nu nog steeds dat het goed is als de druk regelmatig van de ketel af kan, maar ik wil niet weten hoe ik er aan toe was geweest als ik als puber in zo'n situatie had gezeten. Kan niet goed zijn voor je gemoedstoestand.
@Quantum Suicide | 04-09-23 | 12:47: daar mogen ze dan hun asociale ouders voor bedanken.
@theo-is-dood | 04-09-23 | 12:46: boeiend, het CDA gaan we dit najaar uitzwaaien. Die Bontenbal maakt de aftocht alleen maar gênanter door te vervallen in holle uitspraken over normen en waarden.
En de kanslozen blijven maar toestromen... Ik ga een oogkleppenfabriek beginnen.
Daar ga je geen cent mee verdienen, die dingen zitten bij ons in de cultuur volgens mij.
Oud nieuws dit
En nieuws uit de toekomst.
Kom op, 20 miljard euro is de omzet in de drugswereld en dat al een tijdje. Er zijn al zolang signalen. De politiek is op dit thema oorverdovend stil.
Die 20 miljard is geen omzet die met het drugsgebruik in Nederland gehaald wordt. Het merendeel komt voort uit productie, export, import en doorvoer.
Gok dat er in NL voor hooguit een miljard of twee per jaar gebruikt wordt.
Kun je particulier bezit tot op de individuele XTC pil (zoals het CDA wil) wel strafbaar stellen maar dat maakt het niet minder lucratief.
Vader is een seniele buurtvader, moeders zit in tentjurk in de keuken
........ en de PvdA maar denken dat daar 'kansenparels' uit zouden voortkomen.
Het riool van de maatschappij is op haar wenken bediend.
Marokko wil hun eigen burgers niet eens terugnemen, dat zegt wat mij betreft genoeg over wat wij hier in huis hebben.
klopt, volgens Koopmans is vd nieuwe import 70% moslim en 4% (tov 56% gemiddeld in NL) heeft een beroepsopleiding, dus met de nieuwe aanwas zit het wel goed lijkt me...
@The Green*Machine | 04-09-23 | 12:44: Is een nogal slechte selectie inderdaad.
@Après toi | 04-09-23 | 13:44:
Het is hopeloos ........... als je geen skills hebt en een kut religie dan ben je welkom hier.
Zolang ze maar van mijn jassie afblijven, vind ik alles prima.
Nou, als je in 020 uit de tram stapt mag je blij zijn als de knopen nog aan je jas zitten.
Als dat jasje van je beschadigd is...
Maakt mij niets uit, al zijn ze paars.
Echt waar? Wat jammer, en zo onverwachts. Zou nog harder knuffelen helpen?
Alleen doodknuffelen helpt.
Nee , knuffelen helpt niet echt, gratis kickbokslessen daarintegen…
Pest is dat oneindig pamperen door Links. Dat wordt door dat volk gezien als zwakte en daar maken zij dan ook gretig gebruik van. Je moet dat volk hetzelfde aanpakken als in hun thuisland, naar hun normen, moet je dan eens kijken hoe snel die cijfers dalen. Hier geeft men een vinger en ze nemen direct je hele hand, daar nemen ze geen vinger want kost het direct hun hele klauw.
Waarom accepteren we het dat jeugd niet werkt en geen opleiding heeft? Leerplicht verlengen tot 25 jaar tenzij je een fulltime baan hebt! Alle steun aan ouders intrekken bij overtredingen. Criminelen opsluiten tot er gedragsverandering bewezen is.
Precies.
Als je geen enkel VMBO-nivo heb gehaald geldt dit al tot je 27e, meen ik. In deze stad wel.
Kom nou eens met een fatsoenlijk idee. In plaats van dat domme geschreeuw.
„Steun intrekken“. Welke steun? Hoe dan?
@theo-is-dood | 04-09-23 | 12:49: Jij gaat er vanuit dat de ouders geen enkele vorm van uitkering of subsidie genieten? Er zullen tussen droom en daad nog wel wetten staan en praktische bezwaren (vrij naar Willem Elsschot), maar dat is weer wat anders.
@theo-is-dood | 04-09-23 | 12:49: gemiddeld werkt de vader met nu een migratieachtergrond (en toen 10 jaar geleden dit rapport verscheen een allochtoon genoemd) van 47,5 jaar en ouder NIET meer. Dat geeft een heel slecht voorbeeld.
'Ik neuk je de moeder' types
Eigenlijk apart, hier willen ze onze moeders neuken maar in Mohammedanenistan vinden ze geiten ontzettend geil. Toch best vreemd contrast...
Wollah!
Wat is tegenwoordig nog een allochtoon? Derde generatie nog wel of is dat al veranderd inmiddels om de cijfers wat mooier te laten lijken.
"Verdachten met een niet-zNederlandse achtergrond" is een rekbaar begrip. Reken maar dat er de nodige manipulatie heeft plaatsgevonden om een gewenst dempend effect te verkrijgen.
@Here's Freddy | 04-09-23 | 12:48: En reken maar dat ze maar al te graag Autochtonen op de lijst zetten en per ongeluk allochtonen vergeten.
Derde generatie (beide ouders in NL geboren) is 'autochtoon'. Dat is overigens al lang zo en niet onlangs veranderd.
Je verwacht het niet hé. Maar dit schiet niet op zolang als we hier doen of we het zat zijn. En als we al gaan stemmen het allemaal weer vergeten zijn.
GeenStijl maakt haar motto meer dan waar: "ongenuanceerd, nodeloos kwetsend en tendentieus", want ik citeer uit de eerste paar zinnen van dit rapport het volgende:
"De Monitor Jeugdcriminaliteit is geactualiseerd met nieuwe cijfers. Het gaat om twee monitordelen die rapporteren over de ontwikkelingen van alle jeugdige verdachten en jeugdige strafrechtelijke daders. Het eerste onderzoek toont o.a. dat het aantal jeugdige verdachten sinds 2010 is gehalveerd, maar dat dit aantal in de jaren 2018-2022 wel ongeveer hetzelfde blijft. Opvallend is dat in vergelijking met 2018 in 2022 meer meisjes verdacht worden van criminaliteit en dat er iets meer vermogensdelicten, zoals winkeldiefstal, worden gepleegd. "
Ik herhaal:
"het aantal jeugdige verdachten sinds 2010 is gehalveerd"
Dus: "gehalveerd"
www.wodc.nl/actueel/nieuws/2023/09/04...
En ik herhaal: 'allochtonen zwaar oververtegenwoordigd'
Verwarde man snapt verschil niet tussen absolute en relatieve cijfers.
Ja, maar het aantal allochtonen dat crimineel is, stijgt fors. Vooral onder jongeren. Dus binnen een groep van 13 procent van de Nederlandse bevolking neemt de misdaad toe. De rest -87 procent- wordt minder crimineel.
Bijzonder eigenlijk dat ze in dit soort rapporten het over verdachten hebben en niet over aantallen daders.
@Papa Jones | 04-09-23 | 12:36:
Je bent niet vlug blij te maken he? De neerslag is met de helft afgenomen, maar wat er viel, was in iets meer gevallen hagel dan regen.
"Ja maar de hagel"
Ik extrapoleert er op los en beweert dat in 2050 nog slechts 0.0000036 van de Rotterdamse jongeren loopt te klieren
Er wordt minder gearresteerd want voor je het weet word je beschuldigd van etnisch profileren.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:38: De afgelopen jaren neemt het aantal ernstige misdrijven juist toe.
Maar jij zoekt nét zo lang terug in de historie naar een ijkpunt tot je blij wordt, is het niet?
@RickTheDick | 04-09-23 | 12:38:
Ik durf vrij hard te stellen dat zelfs de criminaliteit onder allochtone jeugd is afgenomen in absolute zin. Dat wordt gek genoeg (not) weer niet opgepikt door de rechtse media. Heel apart! En nee Papa Jones, het staat nota bene in de eerste alinea: "Met de helft afgenomen".
Je kunt me niet van cherry-picking beschuldigen dacht ik zo. Lees je nog even mee?
"Uit het tweede deelonderzoek blijkt dat ook het aantal jeugdige strafrechtelijke daders is afgenomen en zich de laatste jaren stabiliseert. Als het gaat om daders van ernstig geweld, zien we tussen 2018-2021 een lichte toename onder minderjarige daders (maar met aantallen nog steeds ver onder het niveau van 2010), terwijl dit bij jongvolwassen daders (18 tot 23 jaar) stabiel is gebleven."
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:40: weet jij of in dit soort onderzoeken een 3e generatie Marokkaanse Nederlander beschouwd wordt als allochtoon of als autochtoon?
De padvinderij kan het aantal nieuwe aanmeldingen van brave allochtoontjes die oude vrouwtjes willen helpen met oversteken niet meer aan.....
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:40:
Zou kunnen, maar dat wordt dan weer niet zichtbaar gemaakt. Daarbij durf ik vrij hard te stellen dat als überhaupt een afname dat dat dan voor een groot deel komt omdat de nieuwe generatie “jongeren” inmiddels als autochtoon wordt geregistreerd.
@Papa Jones | 04-09-23 | 12:40:
BL kijkt ook niet naar de zaken die gemakshalve niet meer geregistreerd worden.
Met verminderde registratie is een halvering gemakkelijk bereikt.
@Quantum Suicide | 04-09-23 | 12:42:
De 19e generatie Marokkanen worden inderdaad meegeteld onder allochtonen. De 29ste generatie Hugenoten helaas ook. De Zwitserse Joden uit 1605 tellen we dan weer mee als Hollanders.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:40: Mijn reaktie staat vlak boven je, óók op 12:40 ...
Simpel te veklaren: de helft minder aangiftes aannemen = de held minder misdaad in de boeken. De realiteit is helaas het tegenovergestelde.
Van alle verdachten is iets meer dan de helft allochtoon. Uit de cijfers van het WODC en het CBS blijkt dat het aantal verdachten met een niet-Nederlandse achtergrond in het laatste jaar harder steeg dan het aantal autochtone verdachten, namelijk veertien tegen negen procent.
@SamV | 04-09-23 | 12:45:
Dan nog, SamV, er is een afname met de helft. Hoe je ook telt, er is maar 50% over van wat in 2010 werd verdacht. Ik weet, je wil net zo lang creatief tellen totdat jij kunt bewijzen dat allochtonen klootzakken zijn, dit rapport geeft je daar geen enkele ondersteuning voor.
Zijn dit nu ook de veilige-landers die volgens u verantwoordelijk is voor 90% van de criminaliteit?
@Wiebenick | 04-09-23 | 12:46:
Ten opzichte van 2010 dus, is deze stijging tamelijk verwaarloosbaar en dan ook nog eens 9 tegen 14 procent. Reken jij je maar rijk, je krijgt geen voldoende voor rekenen.
"Het is de hele week al droger dan vorige week, toen nog tweemaal zoveel regen viel, echter gister liet een stijging van de neerslag zien ten opzichte van eergister met 10%."
Jij:
"Ja maar het is veel harder gaan regenen!"
@CornholioNL | 04-09-23 | 12:46:
Inderdaad. Met statistieken & politiecijfers kun je alle Kanten op
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:47: Wie garandeert me dat het rapport niet is gemanipuleerd? Zij er objectieve criteria voor "verdachten met en niet-Nederlandse achtergrond?
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:45:
Pagina 13 uit het rapport:
"Herkomst
Van de 16.800 minderjarige verdachten in 2022 hebben er 9.400 (56%) een Nederlandse achtergrond. Van deze jeugdigen zijn beide ouders in Nederland geboren."
Oftewel, als papa en mama als 2e generatie beide hier geboren zijn, dan ben je autochtoon. Nou durf ik best wel een voorspelling te doen hoeveel van de autochtone criminelen uit dit rapport door velen hier toch ook als allochtoon bestempeld zouden worden en een cultureel behoorlijk andere achtergrond heben dan die 29e generatie Hugenoten.
zet bijvoorbeeld voor winkeldiefstal .....
1) alle kosten van beveiliging bijv. in de detailhandel
2) aangifte bereidheid van detailhandel
3) invloed van winkeldiefstal door westerse (lees oost europese bendes)
.. in 2010 ook eens af tegen die van 2022, ook flink gedaald zeker terwijl de pakkans waarschijnlijk flink is toegenomen?
gewoon doorlopen dus...
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:47:
Het is jouw in ieder geval niet gelukt om het tegendeel te bewijzen. Wrijf niet verder.
Goh, zou dat misschien kunnen komen omdat de helft van de slachtoffers van misdrijven al geen aangifte meer doet (want zinloos)?
Dat nieuws van vorige week heb je dan zeker net even gemist?
@Tapu | 04-09-23 | 12:56:
Ik zie dat BL ook niet op Cornholio ingaat, die dit voor mij al aanstipte. Zegt genoeg.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 12:40: Gaat dat citaat over alle 'jeugdige strafrechtelijke daders' of alleen over de allochtoonse kinderen? Want daar hebben we het hier over.
@SamV | 04-09-23 | 12:54:
He is niet te doen he, met jullie? redeneren op feiten. Een voorbeeld uit de tegenwerpingen:
1. Ze worden meegeteld onder autochtoon!
2. Het rapport bevat leugens!
3. Maar er is een toename!
4. Er wordt geen aangifte meer gedaan!
Ofwel: Geen enkel hard cijfer ("afname 50%") zal jullie ervan overtuigen dat het misschien wel een beetje meevalt, want jullie overtuiging moet en zal bewezen worden, in weerwil van cijfers, dat allochtonen allemaal crimineel zijn. Mijn conclusie is: Met jullie is niet te praten, op geen enkele manier. Jullie mening staat vast, ongeacht de (meetbare) realiteit.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:02: U negeert het feit dat heel veel nu onder "incidenten" wordt gerapporteerd.
Lijkt me een terechte nuancering Beste. Teveel reaguurders nemen niet tot nauwelijks de moeite om op de linkjes te klikken en de bron van een topic te bestuderen. Onderstaande lijkt me nog wel van belang.
“De Covid-19-maatregelen in 2020 en 2021 hebben een dempende werking gehad op de aantallen jongeren die in aanraking zijn gekomen met politie, Halt, OM of de rechters. In hoeverre daar nog een verwacht na-ijleffect van is in 2022 is nog niet bekend en moet verder worden bezien. Door de voorlopigheid van de verdachtencijfers in de meest recente jaren (vanwege o.a. nog op te lossen zaken en achterstanden in de registratiesystemen) en de mogelijke gevolgen van de maatregelen gedurende de pandemie op de (geregistreerde) criminaliteitscijfers, is nog niet te zeggen welke richting de trends van het aantal jeugdige verdachten en strafrechtelijk vervolgden continueert.“
@JJMS | 04-09-23 | 13:16:
En JJMS, daaruit valt waarschijnlijk dan ook de stijging te verklaren van het laatste jaar. Dat, in een overwegend en zeer duidelijke en al jaren voortdurende dalende trend. De conclusies van dit rapport zijn overduidelijk.
Wat mij opval is dat niemand hier geïnteresseerd is in een werkelijke discussie op cijfers, behalve wanneer die cijfers het eigen vooroordeel bevestigen. Dan tellen ze mee. Het is kortom en commune gelijkgestemden hier, die geen enkele inbreuk wenst op de heersende overtuiging, maar elkaar lekker de bal wil toespelen onder het genot van wederzijds complimentjes en bevestiging. Het is kortom, niet te doen. Het heeft trekken van een religieuze sekte. De andere mening dient geweerd te worden, zelfs al de feiten en cijfers daartoe geen enkele aanleiding geven. Discussie over dit overduidelijke rapport is daarvan het bewijs, de luidende conclusie is en afname van 50%, die met veel moeite wordt omgekeerd naar een stijging voor allochtone jongeren.
En zo gaan we weer een stapje verder naar de polarisatie.
@Quantum Suicide | 04-09-23 | 12:52: dat is het punt. We praten allemaal met meel in onze mond. Heel veel jongeren betreffen 3e generatie. Allemaal geboren en getogen in NL. Heeft ook niks met de huidige massa-immigratie te maken. Het zijn jongeren. "Jongeren" welteverstaan, die zijn oververtegenwoordigd in de misdaad, opereren altijd in groepen, homo's in elkaar slaan, geweldsdelicten, overvallen van oude vrouwtjes, criminaliteit, etc.
gekwetst zijn is een keuze.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:02:
De column gaat over het feit dat "tienermeisjes" wel, maar "allochtonen" niet genoemd worden in de headlines. Dat feit weerleg je niet, en staat helemaal los van de vraag of de criminaliteit nou daalt of stijgt. Kom ik zo nog op terug.
En nogmaals, niemand hier zegt dat allochtonen allemaal crimineel zijn. Maar er is wel een enorme oververtegenwoordiging. En die is gek genoeg onbespreekbaar; zie de column hierboven, maar ook de felheid van de immigratielobby en jouw eigen reacties hier.
En dan jouw "punten":
1) met de definities van autochtoon/allochtoon is in het verleden inderdaad vaak genoeg gesjoemeld.
2) dat schrijft niemand.
3) in ieder geval wel onder allochtone jongeren.
4) er wordt inderdaad veel minder aangifte gedaan, de politie stuurt om die reden zelfs slachtoffers naar huis.
Sjoemelen met cijfers is *beleid* waar al vaak zat over geschreven is, niet alleen op GS. Nota bene politievakbonden/organisaties klagen al jaren dat ze slachtoffers moeten wegsturen; of aangiftes opzettelijk niet of verkeerd moeten registreren. Zo worden gewelddadige overvallen soms als "vermogensdelicten" geregistreerd, of valt poging tot doodslag rond AZC's als "overige overlast".
Met statistiek kun je dus alle kanten op. Maar ondertussen wordt er elke dag minimaal een huis of bedrijf opgeblazen. Dat was 5, 10 of 20 jaar geleden niet het geval.
En dan weer terug naar de stelling van de column; het feit dat bepaalde problemen onbespreekbaar zijn heeft ook invloed op de geloofwaardigheid van bepaalde artikelen, statistieken, etc. Als daar in het verleden meermaals mee gesjoemeld is dan werkt dat argwaan bij andere onderzoeken op dat onderwerp in de hand.
@Dandruff | 04-09-23 | 13:37: Ja precies.
En daarbij het feit dat B_L helemaal terug moet tot 2010 om tot een positieve statistiek te komen.
Daar trappen we niet in natuurlijk.
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:02:
"Er werd onderzoek gedaan onder ruim 7.000 mensen die de afgelopen twee jaar slachtoffer waren van een misdrijf. Hieruit blijkt dat 42 procent geen aangifte deed bij de politie. "Omdat ze denken dat de politie toch niets voor hen kan doen.""
Is dat dan geen feit?
@Beste_Landgenoten | 04-09-23 | 13:25: Ik vind dit echt een hele vreemde en kortzichtige conclusie van je waarbij je ook maar weer gelijk zelf flink generaliseert en iedereen die kritisch is bij jouw post bestempelt als een commune van gelijkgestemden. Daarnaast speel je zelf net zo makkelijk met cijfers als de mensen die je beschuldigt. Ter illustratie:
- smijten met af- of toenames in percentages is een veel gebruikte truc. Bijvoorbeeld "Ik heb 2 staatsloten gekocht, dus de kans dat ik miljonair word is met 100% gestegen!". Moet je gewoon niet doen. In dit geval dus ook niet zo overdreven die 50% afname roepen. Die is gewoon niet zo relevant, zeker als je de terechte kritiek op hoe de cijfers geïnterpreteerd mogen worden de hele tijd wegwuift als een soort Sander Schimmelpenninck (je noemt iedereen nog net niet gelijk domrechts).
- Je vergelijking van 3e generatie allochtonen met 29e generatie Hugenoten is ook een bekende drogreden. Je bent echt wel intelligent genoeg om te weten dat een heel groot gedeelte van de bijvoorbeeld 3e generatie Marokkanen in een hele andere cultuur opgroeien, dan de gemiddelde autochtone Nederlander, zelfs als ze beide dezelfde sociale achtergrond hebben. Even voor mij als Hagenees: Een minder hoog-opgeleide Duindorper in een minima gezin groeit toch echt in een andere cultuur op dan Mo in de Schilderswijk. Ik zeg niet dat de ene beter is dan de andere, maar er is gewoon een duidelijk verschil.
Dan is het wel degelijk interessant om de criminaliteitcijfers in dat rapport in dat hoofdstuk te zien, maar anders verdeeld. Jij kan het wel niet relevant vinden, maar ik zou het wel willen weten hoe de verhoudingen zijn als je daarvoor corrigeert.
@Papa Jones | 04-09-23 | 15:26:
Plus er voortdurend wordt gelogen over wat anderen schrijven.
Niemand hier schreef;
- dat dit rapport leugens bevat;
- dat elke allochtoon crimineel is;
- dat iedere asielzoeker crimineel is;
- dat asielzoekers met dodelijke manieren moeten worden tegengehouden.
Toch legt hij vandaag tientallen mensen hier wel dat vuil in de mond. En dan bij tegengas doen alsof een ander zijn woorden verdraait, compleet met 0 voorbeelden.
Terwijl iedereen kan nalezen wat er is geschreven.
Drugsgebruikers blijven in deze hele discussie over ontsporing van jongeren, ontwrichting van de maatschappij etc. etc. volledig buiten schot. Het moet maar eens actief duidelijk gemaakt 'worden dat drugsgebruikers mede verantwoordelijk zijn voor deze ellende. Zonder hun enorme vraag, veel minder aanbod en minder drugscriminaliteit. Niet dat criminaliteit dan verdwijnt, maar helpt wel.
Ja joh tuurlijk, lekker alles verbieden. Je kan ook het verbod opheffen, dan kan iedereen lekker gebruiken en heb je ook minder criminaliteit. Maar in jouw fantasie zou verbieden beter zijn. Doe dat dan ook maar gelijk met alcohol. Zou vele duizenden doden per jaar schelen (zowel in verkeer als qua aantal doden ten gevolge van ziektes gerelateerd aan alcoholgebruik). Sterker nog, wat is eigenlijk ontwrichtender?
@Quantum Suicide | 04-09-23 | 12:40:
Persoonlijk ken ik inderdaad wèl twee alcoholverslaafden. En geen wit- of bruingebruikers
@Quantum Suicide | 04-09-23 | 12:40: Dat laatste is de hamvraag en de term "ontwrichting" wordt te pas en te onpas gebruikt.
Het enige positieve in dit topic: "Hoewel ze bij lange na niet vijftig procent van de bevolking vertegenwoordigen". Voor de rest durf ik te beweren dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn bij alle veroorzaakte ellende in dit land.
Wat wil je in dit door en door institutionele racistische land. Hup, geef Akwasi nog een speldje of erepenning. Minister van rechtsbescherming Weerkind zit er bovenop.
Precies! Het onderzoek toont weer aan dat vooral jongeren van allochtone afkomst door de politie worden opgepakt. Wanneer houdt dat racisme eindelijk op?
@Trekhaas | 04-09-23 | 12:36: Exact. En door discriminatie worden ze allemaal gedwongen tot plofkraken. In een RS4.
Als je weet dat er in bepaalde bevolkingsgroepen sprake is van buitengewone vertegenwoordiging in de criminaliteit dan moet je daar al overheid gericht tegen optreden. Heeft niets met discriminatie of racisme te maken maar alles met rechtshandhaving. En de rechter bepaalt uiteindelijk wie er schuldig of onschuldig is, zonder aanzien des persoons. Zolang we deze stap niet zetten ettert het probleem gewoon verder en wordt alleen maar groter.
@Here's Freddy | 04-09-23 | 13:14: nee, dat wil Femke niet.
Wat te weinig aandacht krijgt is de cultuur waar de criminele jongeren vandaan komen en de reden waarom ze crimineel worden.
Door definities te veranderen, hebben we het zeer zorgelijke aandeel van criminele jongeren van buitenlandse afkomst weten te beperken. Dit soort rapporten is dan inmiddels ook een papieren werkelijkheid geworden en heeft weinig met zinvolle statistiek te maken, waar goed beleid op kan worden gemaakt. Het is statistiek geworden om het volk gerust te stellen.
Helaas komen CBS-ers pas als ze met pensioen zijn tot deze conclusie in het openbaarheid.
Confirmation bias galore.
Effe kijken hoe dit te bagatelliseren; 'door armoe wat door werkeloosheid komt wat weer door discriminatie op de arbeidsmarkt komt krijgen deze kinderen 's'morgens geen ontbijt wat slecht is voor de geestelijke ontwikkeling. Gelukkig gaat o.a. het rode kruis hier wat aan doen '.
Zoiets ?
Mijn grootouders waren arm en toch keurige mensen, klein gehuisvest met 9 kinderen in een paar kamers.
En die 9 hebben nooit ellende veroorzaakt en zijn goed terecht gekomen gewoon door te werken en bij te scholen.
En het was eb. En warm. En ramadan. En racisme.
Geen stage plekken, geen leerkrachten dus scholen dicht.
Het positieve is dat nu ook de meisjes het slechte pad opgaan, wel lekker inclusief.
Nee hoor. De politie doet te veel haar best, dat is de echte reden volgens Aboe. Binnenkort een onderzoek naar racisme onder politie en douane.
@gestoptmetroken | 04-09-23 | 12:37: Vergeet de belastingdienst niet, ook van die racisten.
Vergeet niet dat we ons niet goed hebben verdiept in de andere culturen. Er zijn zelfs mensen die vinden dat de inheemse Nederlander beter moeten "inburgeren"
@Roos | 04-09-23 | 13:13: Dat is de nieuwe lichting '66 politici. Hou ze op 22 november in vredesnaam tegen!
De kosten van dit soort mensen zijn echt zo schrikbarend hoog dat je ze beter allemaal een flat en een dikke uitkering kan geven in Dubai.. (waar ze echt allemaal heen willen want... vet enz0...), dan ze hier te laten aanmodderen met alle kosten die wij er allemaal aan hebben. Echter een probleem. Dubai wil dit soort mede gelovige helemaal niet...
Vermeld de achtergrond niet, stop ze in het 'autochtoon' hokje (want ze hebben NL paspoort) en voila: het probleem is er niet meer
Hadden we maar D66 met meerderheid in de tweede kamer en Kaag als MP dan zou het allang opgelost zijn...... toch?
Bij dezen -weggejorist -.
Ik zal maar niet zeggen wat ik denk anders zou bovengenoemde regel wel eens van toepassing zijn.
Hoeveel rapporten er ook geschreven worden, niets staan deze crimie's in de weg.
Doorgaan met pamperen, aai over de bol en zeggen , we zijn in gesprek met deze jongen of meisje.
Je broek zakt er vanaf, lief blijven voor de jeugd.
Wegkijken helpt niet meer. Je moet echt je kop in het zand steken om dit niet te zien.
We moeten er nog steeds aan geloof ik, hé?
Kop Telegraaf: "Rovende tienermeisjes maken opmars: aandeel in criminaliteit groter dan ooit"
Schande, na de oude witte mannen zijn het jonge witte tienermeisje die het verpesten in dit gave land. Selectief profileren kan je leren.
Selectief profileren, zo is het.
Tienermeisjes, jongeren, oude "witte" mannen.
Maar ook "Nederlanders" die steeds asocialer worden, steeds meer huftergedrag vertonen, steeds jonger de criminaliteit ingaan, etc.
Waar staat dat het blanke meisjes zijn?
"Wit" ammehoela!
Blablabla kansarm blabla taalachterstand blablabla armoede blablabla leermoeilljikheden blablabla enzovoort enzovoort blablabla
Hele gezin bij kop en kont pakken en retour vaderland
Het AD is vergeten dit te vermelden. Kan gebeuren, toch? Mijn correctie werd niet geplaatst. Raarrr..
Het honderdduizendste rapport over dit onderwerp dat in een la zal belanden.
Ze hebben het woord "graaibak" verkeerd begrepen.
Kennen ze niet in het Zuid-takkie-takkisch.
En op nupuntenel wordt dit hele feit niet genoemd, gaat het alleen over de meisjes.
Ben al verbaasd dat het comment daar dit artikel citeert door de moderatie is gekomen.
Heb het er ook nog maar eens ingegooid.
Legaliseren die tak van sport en laat ze belasting betalen over de winst met aftrek van voorrij kosten. Probleem opgelost.
Netjes bij de belastingdienst opgeven wat je gestolen hebt en met bonnetjes aantonen wat je ervoor gevangen hebt. Plausibel!
Tweede generatie allochtonen, tellen die dan als autochtoon?
Als dader is het altijd de Nederlander, als slachtoffer is het opeens een allochtoon.
Iets met niet westerse achtergrond ofzo? Tot hoever die achtergrond gaat is een raadsel... en of dat vader/moeder vader èn moeder.. dubbele passports.. Goede vraag eigenlijk..(geen zin om te googlen)
Nee. Dat is pas de 3e. Eerste generatie zijn zelf niet in NL geboren: allochtoon. Tweede generatie heeft minimaal 1 ouder die niet in NL geboren is: allochtoon. 3e en later: autochtoon.
@Shadow112 | 04-09-23 | 12:30: Voor mij is een allochtoon iemand die 2 paspoorten heeft, terwijl hij (zoals Turken) wel die andere nationaliteit kan inleveren.
Als je je echt NL'er voelt en je kan je 2e paspoort inleveren, dan ben je voor mij een Autochtoon.
Criminaliteit, armoede, toeslagen-gedoe, het zijn de verkeerde lijstjes.
Precies
Nauwelijks handhaving. Fopstrafjes. En veel wegkijkers want het zijn zielige jongeren die betutteld moeten worden. Dit gedrag loont.
Precies. Je zou beter kunnen zeggen dat autochtonen ondervertegenwoordigd zijn in de criminaliteit, want ze laten veel kansen tot gratis geld liggen.
Euh, dit weet ik al een jaar of 40. Bezoek eens een gevangenis, in dit land van Sjakie's.
Ja, ik voetbalde ooit tegen een ploeg van de gevangenis. Alleen uitwedstrijden, opvallend genoeg. En inderdaad was 80 procent niet-westers allochtoon. Ze konden overigens wel een balletje trappen.
Ik bezocht een gevangenis voor mijn studie.
80%. Ik vroeg de directie of dat kwam omdat deze bevolkingsgroep meer criminaliteit bedreef. Hij durfde enkel te zeggen dat zij diegenen waren die het vaakst gepakt werden.
Hé, wil je mij er buiten laten s.v.p.
@Sjakie | 04-09-23 | 12:33: Solly
@Après toi | 04-09-23 | 12:20: Fijn dat we het toch weer eens eens zijn. Konden ze ook goed dansen?
@Piet Karbiet | 04-09-23 | 12:43:
Nee. De tutu's waren gestolen.
@Piet Karbiet | 04-09-23 | 12:43: Ze hadden wel een hele goeie keeper, maar die ontbrak een paar keer omdat hij in de isoleer zat. En de linksbuiten met enorme handen werd door zijn medespelers 'de wurger' genoemd.
Kom er maar in, Nicholas Cage.
media.makeameme.org/created/huh-you-d...
Hoho, niet zo hard van stapel lopen.
Even de reactie van BL afwachting die heeft hier vast weer een goede verklaring voor zodat wij weer rustig kunnen slapen!
Maar hoe hebben ze dat durven onderzoeken of concluderen, wat een racisten. Misschien dat we het dan ook moeten profileren obv statistiek ipv etniciteit.
Nee , etnische afkomst is weer helemaal terug in het dossier. Hoe komen anders die centjes van de herstelbetalingen terecht bij de juiste persoon
De tot racist gemaakten hadden dit voorspeld.
Zoek het maar uit!
Vanavond feestje in de bierkelder.
Bedankt achterlijke linkstemmers (VVD en D66) voor het zo welwillend binnenhalen van criminalitieit. Zullen we afspreken dat jullie nooit meer van jullie ellendige levens op VVD en D66 zullen stemmen. Oke.
Dit is een bericht in de categorie: Prinsjesdag wordt gehouden op de derde dinsdag in september.
Je hoeft een aap niet te leren klimmen !
Nooit gedacht dat de allochtone medemens een voortrekkersrol zou aannemen op het gebied van emancipatie.
Timmermans: 'Diversiteit is de enige toekomst'
Met een stem op PvdA/GL weet je wat te verwachten, meer asielzoekers/diversiteit en meer criminaliteit. Stem of denk je anders, dan ben je een vieze gore rechtse fascist.
Men moet gewoon stoppen met het verkopen van make up.
nee, dan ben je een vieze gore extreem rechtse fascist
Deugende politici, het mag wat kosten.
Hoe is dat nu toch weer mogelijk, dit heb ik nog nooit gehoord!
Voorheen waren de boeven toch steevast blanke witte mannen, bij voorkeur met een witte onderbroek.
Makertje voor het gelaat en een grote zak over den schouder, waarin moeder de vrouw liefdevol de letters B,U,I en T had geborduurd.
We hebben nog een lange weg te gaan voordat Nederland ook op de criminaliteit indexen koploper is, maar we zijn op weg naar de #1 positie.
www.numbeo.com/crime/rankings_by_coun...
Inreisverbod voor Belgen, zweden en Italianen, die zijn volgens deze staat crimineler dan Marokkanen.
@Cebro. Zou het niet zo zijn dat die Belgen, Zweden en Italianen ook van allochtoonse afkomst zijn?
"Wat ziet u nou gebeuren in uw stad?" Dat is een mooie vraag aan een eindverantwoordelijke die uiteindelijk geen klote te vertellen heeft en afhankelijk is van de puinhoop die er vanuit een stadje naast hem op zijn rug wordt gestort. Bedankt!
Daar hadden ze geen onderzoek naar hoeven te doen volgens mij, ik wist dit in ieder geval al.
En hoe de kartelkliek jaren geleden tegen het onderzoek van de PVV was, wat de Multikul ons land jaarlijks kost.... uiteindelijk kreeg Geert de uitkomst binnen maar dat onderzoek legden de kartelpartijen onderin in een diepe la.... lijkt mij een prima zaak als Wilders hier weer even mee op de proppen komt.
Ook dat de gevangenissen meer dan de helft worden gevuld met allochtonen.... de vele allochtone gezinnen die van de bijstand leven, tot voor kort was mijn broer cipier in een gevangenis (ergens in de Randstad), dus van hem hoorde ik die verhalen, zuig het niet uit mijn duim.
Juist wel, anders worden het weggezet als "onderbuikgevoelens", en daarmee als smerig en stiekem racistisch. Harde cijfers moeten we hebben.
Pfff wat een discriminerend rapport zeg, laten we deze rapportages mbt criminaliteit dan ook maar afschaffen! Pfff
Hup in de onderste lade met dat rapport, dit past niet in het gewenste wereldbeeld.
Heb het al vaker gezegd. Dit wil het Nederlandse volk, getuige het jarenlang stemmen op VVD, PVDA, GL, Christen Unie. Veel plezier ermee.
En vergeet D66 niet te noemen, ook al zo'n politiek-correcte partij... maar van ''plezier ermee'' zoals jij schrijft zal (als ik de peilingen mag geloven) in November geen sprake zijn, diverse kartelpartijen worden gereduceerd tot 3/5 zetels, de PvdGL moet wel samengaan met een belachelijk figuur als lijsttrekker, want alleen meedoen hadden ze niet overleefd.
In Engeland kwamen er afgelopen alleen op zaterdag al een stuk op 1000 tandartsen aangedobberd
Prima ontwikkeling!
Heb je die Britse gebitten wel eens gezien?
@Kapitein Sjaak Mus | 04-09-23 | 12:15: In dat geval kunnen er beter 1000 barkeepers stranden
En de rest zijn immigranten van de 2e en of hogere generatie maar geen allochtoon volgens de huidige definitie..
Ja, ik vond méér dan de helft van de daders allochtoon ook al aan de lage kant.
Daarom moeten er ook meer binnengehaald worden.
Hup, van der Berg, je kunt het !!
Ja, want dan worden het er in boefpercenten minder.
Meer, meer, meer!
Is dit wat jullie willen, linkse deugbende?
REAGEER OOK