Treinen in 2024 wordt nóg kutter
Foto: Intercity Den Helder - Nijmegen, mei 2024
Zullen we 'm er gewoon maar weer in gooien dan. DE TREIN. U zou eigenlijk dinsdag gaan treinen, maar het werd donderdag. Het ging niet eerder, wegens storingen, stakingen, te weinig personeel & blaadjes op het spoor. U hebt alweer een uur staan wachten op een eventuele vierde trein, want de eerste drie van de dag kwamen niet opdagen. Dat moest u trouwens maar gokken want informatievoorziening was er niet en de omroeper stuurde u van spoor tot spoor, maar daar aangekomen stond er alleen een groep asielzoekers uit Ter Apel die u niet alleen in elkaar hebben gerost, maar tevens hebben ontdaan van portemonnee en telefoon. Verdomd daar is een trein! Op het perronbord staat Den Helder, op de trein staat Maastricht en de omroeper heeft het over Arnhem. Yolo! Er staat 5.000 man op het perron te douwen en te trekken om naar binnen te komen. U bent binnen! Het ruikt naar pis, zweet, patatje joppie en mandarijn van vorige week. De schoonmakers hebben staking, of ze bestaan niet, dat kan ook. De prullenbakken puilen uit, er lekt Fristi uit een pakje dat tussen de trapleuning is gedrukt en aan de klink om tussendeuren te openen zit stront. Niet dat u bij die tussendeur kan komen: vier meter bewegen in een trein in Nederland duurt een halfuur. U moet dan ook staan in een halletje want er is natuurlijk geen zitplek, het maakt ook helemaal geen reet uit of u in de spits reist of in het weekend. In de spits is er geen plek want het is te druk, in het weekend is er geen plek want dan zet de NS minder treinen in en dan is het ook te druk. De trein staat eerst nog een halfuur stil want 'er is geen machinist'. Na een halfuur gewacht te hebben in het zweethok zonder airco gaat de trein rijden. U betaalde slechts € 35 euro voor een retourtje voor een poepafstand maar daar krijgt u dan ook heel veel voor terug: een staanplaats, putlucht, kots onder je schoen, geen mogelijkheid tot het opladen van telefoon (inmiddels toch gestolen door asielzoekers), brakke wifi en een keer overstappen op een snelbus want er zijn altijd wel ergens werkzaamheden. De chauffeur van de snelbus is een Pool die vanochtend heeft gezopen, hij heeft geen flauw idee waar de fok hij heen moet rijden, hij doet maar wat, weer een uur vertraging, u zit in de bus naast een zeehond die twee stoelen bezet, u denkt dat ze op weg is naar een klimaatdemonstratie op de A12. Eenmaal uit de bus kunt u weer een kuteind lopen naar de volgende trein. Dat duurt ook weer een uur. De conducteur gedraagt zich of-ie de ceo van de trein is, opa Frans schijt in z'n broek want de wc zit op slot en kleine Vlinderstorm schijt ook in haar genderneutrale broek omdat mama Tineke als een dolle dwaas zit te bellen in de stiltecoupé. Iemand zegt er wat van, hij wordt in elkaar geslagen. Gelukkig heeft de NS wel een noodnummer om naar te WhatsAppen. Als u dat doet, komt er twee uur later niemand opdagen. Ondertussen worden de vier vriendinnen van Thierry Baudet niet lastiggevallen door Marokkanen: zij zaten immers niet in de trein, zij gingen gewoon met de auto. Vier uur later komt u aan op uw sollicatiegesprek, u had met de auto kunnen gaan dat was een halfuur, maar ja. "Goh wat ruik je lekker heb je soms Eau de Patatje Joppie op", vraagt de interviewer. "Ja wijsneus ik zat in de trein." U bent aangenomen en krijgt meteen een auto van de zaak, omdat het in 2024 alleen nog maar kutter en kutter en kutter wordt en het bedrijf geen zak aan je heeft als je iedere dag te laat komt. Einde verhandeling en iedereen leefde nog lang en gelukkig, behalve mensen die afhankelijk zijn van de trein.
Reaguursels
InloggenBinnenkort Het Nieuwe Normaal qua krantenkop:
'Busongeluk in Amsterdam: 300 doden'
Een trein? Wat is dat? Ik rij altijd auto of fiets.
Mosterd heeft vandaag weer een standje gekregen van de conducteur blijkbaar. Zet je voeten dan ook niet op de bank.
Ook de jeugd leest steeds meer GeenStijl!
(NEE, niet de “jongeren”)
Binnenkort kunnen we allemaal aan de koelie, als het zo doorgaat.
Weet je wie ook altijd klaagde over de spoorwegen?
Mosterd, een groot poëet. Wij waren erbij.
Nederland is kneiterje vol (punt).
De infra is de afgelopen 30jr. niet evenredig aangepast, dus snelwegen nog grotendeels tweebaans en sporen zijn nog vrijwel hetzelfde als 100 jr. geleden.
Als je 2.5 Mln. mensen extra hier heen haalt, en dan ook nog eens eist dat alle vrouwen gaan werken (prima!), dan moet je ook met een grootschalig plan voor je infra komen. Doe je dat niet en gooit men miljarden over de balk voor geinige linkse hobby's, dan loopt het een keertje spaak.
Overigens was een onbeperkt vrij reizenkaart vroeger 1.750,- Gld. en nu naar ik meen 5.000,- Eur. Dus ergens gaat er iets grondig fout.
De website v.d. NS is trouwens ‘n draak van een site met vooral prijsverhullende methodieken, dit op niveau voor 12 jarigen.
Als jij daadwerkelijk zo'n alles kennende (En een beter wetende) treinfanaat bent, weet je heus wel dat roken in omringende landen op stations niet is toegestaan - Want, gevaarlijk voor de algemene gezondheid. Zie bv. alle stations in het Duitse buurland.
Vriend, wat is je probleem? Reageer eens inhoudelijk op de tegel i.p.v. het gejammer over dat stoomlocomotieven nu eenmaal roken. Elektrische treinen roken trouwens ook, zie centrale’s op de Maasvlakte.
What's new.
Het belang ontging de Nederlandse overheid begin jaren 1830 volledig.
Nederland bestaat vooral uit zompige veenmoerassen, onverharde wegennet die maandenlang door regen en sneeuw onbegaan zijn en trage zeilscheepjes en trekschuiten verbinden de steden en provincies met elkaar.
Gebrekkige infrastructuur zet Nederland op achterstand.
Direct na onafhankelijkheid in 1930 maakt de Belgische regering een spoorwegnet tot nationaal belang.
Hun fabrieken kunnen sneller vervoeren naar binnen- en buitenland.
Vooral de verbinding van de haven van Antwerpen naar het Duitse achterland, de IJzeren Rijn, is veel sneller dan de Hollanders met hun trage zeilscheepjes en trekschuiten en dat voelden ze in Amsterdam.
Willem I wil een spoor van Amsterdam naar Arnhem, brengt ondernemers bijeen en neemt de rente op zich.
Na overlijden in 1843 weigert de zoon de betalingen over te nemen, investeerders lopen leeg, en het parlement is nog steeds niet overtuigd van het nut van de spoorwegen.
De aanleg naar Duitsland valt stil de staat geef de aanleg en exploitatie aan de markt.
Gevolg: in 1850 is er 300 km aan kleine lijntjes. België zit dan op 1800km.
De spoorwegondernemers dwarsbomen de concurrent en willen alleen handvol lucratieve lijnen
Zonder plan voor een landelijk netwerk blijft het een chaos.
De MESS rijdt naar België en Duitsland, maar kan Amsterdam niet bereiken.
De HSM gebruikt een andere spoorbreedte.
De regionale Boxtel-Wezel Spoorwegmaatschappijtje is onmisbaar om post van Londen naar Sint-Petersburg te krijgen
De reiziger moet om de haverklap overstappen, met evenveel treinkaartjes.
Elke maatschappij heeft een eigen station, dus overstappen betekent grote stukken lopen.
Eind 19e eeuw is de vrije Nederlandse spoormarkt rommeltje.
Hele landsdelen blijven van het spoor verstoken.
Journalisten verbazen zich over puinhopen van de concurrentiestrijd.
De Economist noemt het in 1885 ‘een oorlog van allen tegen allen’
Het algemeen belang is ondergeschikt aan het individuele belang van de strijdende partijen.
De private investeringen in spoorlijnen renderen door het gebrek aan regie ook niet.
De Tweede Kamer blijft krampachtig vasthouden aan de vrije spoormarkt.
De macht van de marktdenkers wordt door WO1 in 1914 gebroken
De militaire autoriteit wil voor aanvoer van munitie en manschappen niets te maken hebben met grillen van commerciële maatschappijen en het leger vordert de spoorwegen.
Ze ontdekken hoe slecht de ondernemingen er financieel voor stonden na 75 jaar en er was te weinig geld voor aanleg en onderhoud.
De markt was het 75 jaar niet gelukt om een dienstregeling op te tuigen en het was een onsamenhangende bende.
De staat nationaliseert het spoor en behoudt het monopolie op treinreizen tot 1995.
decorrespondent.nl/5482/de-geschieden...
Bedankt, mooi stuk
Mooi stuk. Wel kreeg Nederland 1 tijd: de versnipperde dienstregeling moest eerst nog rekening houden met de verschillende tijdzones binnen Nederland.
Vrije markt is een prima mechanisme.
Maar niet in alle situaties.
Je moet kunnen ingrijpen als het maar niet wil werken als er een nationaal belang is.
Dus niet zomaar verkopen aan een Chinees of alles maar in de markt donderen en dan denken dat het vanzelf goedkomt.
Prachtig! Ben bezig met een project over The Great Western Railway (build for speed) en een van de grootste Ingenieurs uit die tijd Isambard Kingdom Brunel (1806–1859). Ik durf zelfs te stellen dat WW1 en 2 gewonnen zijn op rail infra. Buiten dat om, een mooie verhaal!
Kijk, dit soort achtergrondinformatie is fijn om te lezen.
"Waar ga je vandaag heen?"
Je kon vorige maand een Weekend Vrij abonnement aanschaffen bij de NS voor 17 euro 50. Dat zijn nog eens redelijke prijzen om mensen uit de auto te krijgen.
Echter wanneer je online een retourtje kocht (paar km reizen en je zit al boven dat bedrag) in het weekend werd je daar uiteraard niet op geattendeerd.
Nu kun je denken, hé dat is verantwoording van de klant om even verder te kijken. Echter, als jij een veel te duur retourtje gekocht hebt en naderhand ontdekt dat het veel goedkoper kon, hoe ga jij dan denken over het product/dienstverlening van de NS?
Wil je daar dan nog graag eens opnieuw diensten afnemen?
Dit nog afgezien van de bestelprocedure van zo'n abonnement, onduidelijke website van de NS (expres dingen niet vermelden, simpelste vragen ontbreken op de site) en met een beetje pech moet je contact opnemen met hun """"klantenservice"""".
Niemand binnen de NS, inclusief Wouter Koolmees, die denkt van klanten met een positieve ervaring die komen vaker terug.
Waarom zou je tenslotte ook als Monopolist.
Mooi toch? Auto's onbetaalbaar en OV ook. Dat wordt fijn oud-Hollands camperen op het bedrijventerrein "met internationaal allure" zodat je toch op tijd op je werk kunt verschijnen.
Alleen als je geld hebt, de vrijheid niet duur...
Deze week kregen we de volgende informatieve mededeling in de bus. Er gaan langere treinen rijden. Top!
Wat ze er niet bijzetten is dat er minder treinen gaan rijden. Personeelstekort etc etc.
End of the day: langere treinen, minder frequent.
www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeli...
Personeelstekort zeker...
Wat een gezeik. Dit was toch in de planning opgenomen. “We, jaha wé, zullen het allemaal met een beetje minder moeten doen” of zo, zei dat takke wijf een paar maanden geleden toch. Krijgt ze gelijk, is het weer niet goed.
De staat van het land. Geweldig.
Wat veelal ontbreekt: Op een willekeurig station (Met name wat kleinere) sta je non-stop in giftige rooklucht. 'Lekker iedereen zijn gang laten gaan', niet-rokenden worden in zo'n situatie dagelijks en niet vrijwillig met giftige rooklucht opgezadeld. Geen wonder dus, dat de meesten voor forenzen/reizen per auto kiezen. Voer rookzones in, of hang borden op die een rookverbod aangeven en handhaaf hier vervolgens ook op.
Alhoewel stations tegelijkertijd in ons land er over het algemeen goed verzorgd en goed onderhouden bijliggen. Mits er geen graffiti in het spel komt ..
Drama queen. Als jij op het perron staat en de trein stopt voor je neus dan heb jij al meer fijnstof v.d. remvoering ingeademd dan dat je ooit van je hypothetische giftige sigaret ergens verweg last zou hebben gehad. Zou als ik jou was de NS claimen.
En ik wil zeur vrije zone’s.
@Unsinkable-Sam | 31-08-23 | 19:43: Feitelijk, niet correct.
Maar het kan en mag hoor in ons land, uw (Roker) mening uiten.
Zeg maar wat er niet correct is, ik ben monteur dus vandaar. En een sigaret is natuurlijk een makkelijker herkenbaar ‘pinpoint’ dan 40 remblokken of kopervijzelstof v.d. bovenleiding. Je kunt ook boos worden op mensen met flaporen of lieden welke hun petje achterste voren dragen. Gaat mij om het vermeende onrecht wat jou wordt aangedaan. Het lijkt alleszins wel mee te vallen.
Weer het zoveelste voorbeeld dat NL veel te vol is. Is ook ver uit onbalans is vwb profiteurs vs welwillenden.
In 1915 hadden we een miljoen buitenlanders die op de vlucht waren voor oorlog. Hoor je nu nooit meer iemand over, dus zal wel redelijk goed zijn gegaan...
@Jan Laefcutte | 31-08-23 | 19:16: Binnen vijf jaar was 99% weer terug naar d’n Bels.
@Jan Laefcutte | 31-08-23 | 19:16: Toen waren er ook nog geen overvolle Ziggo domes Eftelingen Ahoys en Festivals waar hordes volk op afkomt dus kon de infra met iedereen bleib zu hause het wel handelen.
@Jan Laefcutte | 31-08-23 | 19:16: De bezetting m2 met bijkomende mobiliteit is overloaded. Die getallen uit 1915 vallen daarbij in het niets
Het ergste van dit hele verhaal is, dat het grotendeels ook nog echt klopt. En herkenbaar is..
Het klopt ongetwijfeld grotendeels maar is voor mij niet herkenbaar. Het is denk ik zeker een jaar of 7 geleden dat ik in Nederland in de trein heb gezeten. Weet het nog als de dag van gisteren.
@JJMS | 31-08-23 | 18:34: En dan ook nog die rails. 2 sporen, als of het niets is. Veel landen doen het met enkel spoor. Dus weg met dat extravagante gedoe. Eenvoud adelt. Kan hier ook.
Die werkzaamheden... hoeveel CO2 stoot dat eigenlijk uit? Hoeveel NOx en NH3 deponeert dat wel niet in een straal van 25 kilometer? Is er wel een milieueffectrapport gemaakt? Heeft ProRail wel de juiste vergunningen? Mag dit wel van de EU?!
2001
RTLZ - De Lunchtafel
Fortuyns pleidooi tegen privatisering (van de NS, monopolie moet je niet privatiseren)
www.youtube.com/watch?v=tpAlpdiPxmE&a...
Waar we niets in zien is dat bijvoorbeeld gas, elektra, water, dat dat in private handen terechtkomt.
Omdat we in het buitenland zien dat de consument er slechter van wordt.
Hogere prijzen, slechtere dienstverlening.
De spoorwegen precies hetzelfde. Het is niet mogelijk om echte concurrentie te hebben.
Een monopoly moet je nooit privatiseren.
Geldt ook voor Schiphol, geldt ook voor het havenbedrijf Rotterdam.
- U vindt dus ook niet dat Schiphol naar de beurs mag
Nee, absoluut niet, ik zie daar niets in.
We kunnen ons geen 2e Schiphol permitteren.
De enige die ik daar beter van zie worden dat is de directie, hebben we ook gezien, de salarissen vliegen omhoog, 3-4 keer gaat dat over de kop, krijgen ze ook nog van die optie-dingen, ik zie d'r niks in.
Ik was aanvankelijk voor, maar ik zie nu hoe het in de praktijk uitwerkt, dat is niet goed.
We zijn voor een sterke markteconomie, maar zo gauw het gaat om de collectieve sector, dan is dat typisch de taak van de overheid.
Daar zeggen we in het geval van de NS en Nutsbedrijven, dat moet je niet particulier maken want dat loopt uit de hand.
Kijk, een ondernemer is er om winst te maken, als je teveel stroom hebt gaat de prijs omlaag. Dus wat doe, je zorgt dat de productiecapaciteit achterblijft bij de vraag.
En dat is niet in het belang van de mensen.
Daarna klaagt hij over de VVD en de PvdA.
22 jaar geleden was dat.
En Fortuyn was niet bepaald links te noemen.
Het heeft meer met de dingen slim doen te maken, en niet overal de vrije markt voor gaan inzetten als wondermiddeltje dat alles wel eventjes gaat oplossen.
NS is niet geprivatiseerd. NS is verzelfstandigd met als enige aandeelhouder de Nederlandse Staat.
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:35:
Schiphol 70% van de staat, 20% van 020.
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:35:
www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/geschi...
Na advies van de Commissie Wijffels stemmen de Eerste en Tweede Kamer in 1992 in met de verzelfstandiging van NS.
In 1995 splitst NS zich op aangeven van de overheid in een commerciële NS Groep en een drietal 'taakorganisaties,' Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding. De laatste werken in opdracht en voor rekening van de overheid aan aanleg, onderhoud en beheer van het spoor. Vanaf 2003 werken de 3 gezamenlijk onder de naam ProRail.
NS richt vanaf 1995 alle aandacht op het afbouwen van de overheidsbijdragen en het vergroten van het rendement. Aanvankelijk gaat dit zo succesvol dat al snel een mogelijke privatisering ter sprake komt. Sommigen speculeren over een 'beursgang.'
@AdvocatusDiaboli | 31-08-23 | 18:52:
Ja dus? Nooit naar de beurs gegaan en nooit geprivatiseerd. Staat is in 2023 nog steeds 100% eigenaar en kan doen en laten wat ze willen. De koers die ze zijn ingeslagen is met goedkeuring van hun eigenaar, de staat. Dus daar moet je zijn met je klachten. Ik mag overigens toch hopen dat je het verschil weet tussen privatiseren en verzelfstandigen.
@Penus Decoratus | 31-08-23 | 18:44:
10% van 010
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:58:
Privatiseren en verzelfstandigen maakt niet uit. De kundige (kuch...) politici in de Kamer bemoeien zich er toch wel tegenaan.
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:58: Ik niet Basil, leg mij eens uit als je wilt s.v.p.
@Louter Leuter | 31-08-23 | 19:11:
2.2% voor Rotterdam. 69.7 was staat en Amsterdam 20.03% tot mei 2023.
Overige 8% was ooit verkocht aan ADP (aeroport de Paris) en Schiphol kocht dan 8% ADP. Inmiddels is die samenwerking beeindigt en zijn die aandelen weer terug bij de staat.
Dus actueel:
Staat: % 69.77
Amsterdam 20.03%
Rotterdam 2.2%
En 8% liggen op de plank bij Schiphol.
In ieder geval zie FD artikel.
"Schiphol maakt klapper met verkoop aandelen Franse partner."
fd.nl/bedrijfsleven/1460185/schiphol-....
@Peter-Rissing | 31-08-23 | 19:15:
Maar natuurlijk.
Verzelfstandigen is van een overheidsbedrijf een NV maken maar met staat of andere lokale (Nederlandse) overheden als enige aandeelhouders. Men maakt er een NV van om bijvoorbeeld belastingtechnische redenen of expansie. Bij NS was het allebei maar Staat bleef gewoon 100% eigenaar. Ben je 100% eigenaar dan zet jij (in dit geval de staat) gewoon de koers uit en beslist.
Privatiseren is het verkopen van een overheidsbedrijf aan particuliere bedrijven, investeerders of zelfs buitenlandse overheden, je verkoopt dus eigendom. Dat kan onderhands, dus niet op de openbare markt of via een beursgang, maw op de openbare markt. Maar zelfs met beide mogelijkheden kan de overheid keuzes maken:
Of geheel privatiseren: Overheid heeft totaal geen inspraak meer.
Minderheidsbelang verkopen: Overheid is nog eigenaar (50.01% of meer) en dus belangrijkste inspraak.
Meerderheidsbelang verkopen: Overheid heeft de minderheid en is aan de grillen van de markt of investeerders overgeleverd maar heeft nog wel inspraak afhankelijk van grootte van belang. Heb je 45% van de aandelen dan heb je meer in de pap te brokkelen dan dat je nog 10% hebt.
Grofweg gezegd is dit het verschil tussen verzelfstandigen en privatiseren.
Natuurlijk zijn er nog allerlei nuances aan te brengen maar dan wordt het een te lange tegel.
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:58: . . . nou, dan niet.
@Louter Leuter | 31-08-23 | 19:13:
Lol! Ja dat is weer een ander verhaal.
@Peter-Rissing | 31-08-23 | 19:52:
Niet zo ongeduldig ;-) Zie mijn 19:48 antwoord
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 18:58:
O beslist, het ging er alleen op dat niet willen privatiseren niet perse een linkse claim is.
En dat er bij de NS na 1995 er beurs-geile types kwamen en er een paar mensen vonden dat het toen prima ging. Met de cijfertjes.
Los daarvan, om te renderen op korte termijn je snoeien op dingen voor lange termijn zoals onderhoud van materieel. Alleen komt tzt de klap harder aan.
@Basil Fawlty | 31-08-23 | 19:24:
Zoals "Penus Decoratus | 31-08-23 | 18:44" al zei, alleen korter !
Al die groene milieu fanaten willen juist dat je met de trein reist. Is het geen idee dat die XR-gasten hun krachten bundelen en bij Pro Rail gaan werken om te zorgen dat het spoor zo snel mogelijk in orde is ?
Oh nee, vastplakken aan de A12 is makkelijker. Ook nog een gratis douchebeurt met standje sproeien.
En weer drooggeföhnd worden met een v8.
Zeer treffend sfeerbeeld van het OV.
Naar de middelbare school, toen ging ik ooit nog met de trein.. Maar nu is de auto van deur tot deur zoveel comfortabeler.. een dat zal ook in de toekomst zo zijn;) www.youtube.com/watch?v=F1wPYKvkIs4
Man, man, je blijft maar etaleren, zucht !
@Penus Decoratus | 31-08-23 | 18:46: Ik geef alleen maar aan dat de auto al heel lang het beste alternatief is, nergens heb ik gemeld dat ik eerste klas reisde toch?
Dit trage verstervingsproces van Nederland is wellicht nog het meest frustrerende van alles.
Zullen we er maar gewoon een eind aan breien? De dijken doorsteken, wat boven het NAP zit gaat in de fik, er blijft geen steen meer boven de ander staan, we geven het terug aan de natuur en klaar.
- Zitplek in de 2e klas tijdens de spits? nope.
- Zitplek op het perron? amper.
- Kost sowieso allemaal een godsvermogen
- Geen sigaretten te koop in de kiosk. En maar afvragen waarom iedereen een kort lontje heeft!!1
- Niet roken op het perron. In de DDR vroeger wel.
- Sowieso 2.50 EUR voor een koffie is afzetterij, ik drink momenteel koffie voor nog geen 0.20 EUR. Checkmate NS.
- Smullers zou zichzelf geen snackbar mogen noemen, wat een ellende.
- Poortjes waardoor je niet door het station naar de overkant mag lopen. Je wilt natuurlijk niet dat mensen zichzelf zomaar ergens naartoe verplaatsen.
- OV chipkaart, de natte droom van elke massa-surveillance bureaucraat
- De binnenverlichting van moderne Sprinters is koud, fel wit licht. Ik blow niet (meer) maar kan mij voorstellen dat dat dan zeer arelaxed is. We hebben een stoner-vriendelijke belichting nodig.
RTL Nieuws zegt hierover: “Met de trein in 2024: kaartje duurder, meer vertraging”
En NS komt hier dus gewoon mee weg.
Stel je eens voor:
De slager verhoogt de prijzen, maar verkoopt steeds vaker bedorven vlees.
De bakker verhoogt de prijzen, maar u krijgt steeds vaker brood van 2 dagen oud.
De autodealer verhoogt de prijzen, maar u krijgt een auto met mankementen.
Zou het dan ook stil blijven vanuit de overheid?
Ja, hun beleving van marktwerking.
Auto van de zaak kan je ook vergeten; individueel autobezit is "niet meer van deze tijd". Er komt vast een verbod op leaseauto's voor mensen die elke dag hetzelfde traject afleggen. Straks mag je ook niet meer forenzen met je eigen auto; je zoekt maar geschikt OV voor je dagelijkse rit. En dan geen eigen auto meer: die krijg je alleen nog als je een goede reden hebt (= deugbaan hebt). Deelauto dus. Die je even later ook alleen nog met een goede reden mee mag nemen. Of ze doen een Geldmaatje: de service zo slecht maken dat het vanzelf een stille dood sterft.
De klant is een ongewenst sujet bij de spoorwegen.
Ik reis ca 1 per maand, bij controle valt op dat heel veel mensen niet betalen. Dat is op het eerste gezicht een platte dwarsdoorsnede van de bevolking. Zou fijn zijn als die ook eens gingen betalen dan hoeft de prijs niet omhoog. Verder gaan op mijn trajecten de treinen op tijd en vind ik die met vroeger netter. Er wordt niet meer gerookt nl. Daarnaast is de info beter via schermen en kun je eindelijk verstaan wat de conducteur zegt. Er is een werkende ov app, vroeger puzzelde je je rot in een boekje. De conducteurs zijn vriendelijk. Pleit wel voor meer ov, meer spoor en meer treinen
Misschien nog eens beter kijken, want dan blijkt het op het tweede gezicht toch niet zo'n platte dwarsdoorsnede is van de bevolking, want toen ik met de trein reisde was het namelijk helemaal geen platte dwarsdoorsnede van de bevolking. Totaal niet zelfs.
De trein is leuk totdat je moet overstappen. Of toevallig op een overvol traject zit.
Hoe zijn we hier in godsnaam in terecht gekomen.
En hoe blijven hier in godsnaam uit.
Door ons stemgedrag in de afgelopen decennia.
Soms zou ik machinist willen worden, dan heb je altijd een zitplek bij het raam.
Het schijnt wel vrij lawaaiig te zijn.
Het is ook de bedoeling dat je die OV fiets pakt! Zelfde kleur. Super handig! Gezond! Wel zwaar vermoeiend.
Zolang je nog auto mag rijden peins je er toch niet over met de trein te reizen.
En nu allemaal.. Wouter bedankt, wouter bedankt, wouter, wouter wouter bedankt!!!
Wij hebben jaren geleden onze museumjaarkaarten opgezegd vanwege die verschrikkelijke trein (musea staan vaak in auto hatende binnensteden). Wat een rukbedrijf is dat geworden.
Waarom staat het Rijksmuseum midden in het centrum van een autovijandige stad.
Rijks-museum.
Rijks.
Van ons allemaal dus..
Zet het dan lekker bereikbaar ergens neer waar we er gewoon allemaal bij kunnen.
Waarom moet dat nu weer in Amsterdam staan.
Wat is er toch met dat Amsterdam
@Advocatus: is niet het enige Rijksmuseum he.... nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_rij...
@AdvocatusDiaboli | 31-08-23 | 17:54: Rijks heeft lange rijen van hier tot Tokio. Zoveel geduld heb ik sowieso al niet. Verder logisch en prima dat musea in oude binnensteden staan. Er is alleen geen alternatief om er te komen vanuit de periferie. Na een paar keer staan van Amsterdam tot Zwolle in een ronduit smerige trein was ik er wel klaar mee.
@Duwbak_Linda | 31-08-23 | 18:15:
www.rijksmuseum.nl/nl/tickets/article...
Hoef je niet in de rij te staan.
Moet je wel het internet kunnen bedienen.
Lastig, snap ik.
@vander F | 31-08-23 | 19:07:
Van internet begrijp ik niets. We zijn niet allemaal zo geniaal als vanderF.
Menig bedrijf vergoedt alleen nog maar woon werkverkeer op basis van een NS kaart (even mijn mond spoelen). Autokosten worden niet eens vergoed.
Dan blijf je toch lekker thuis werken? De baas bekijkt het maar. Als werknemer zit je nu zogenaamd in een luxepositie.
Ga ergens anders werken dan.
Alles wordt duurder duurder duurder maar de service slechter slechter slechter.
Op Schiphol gaat het stukken beter nu er een logistiek specialist directeur is, na die flut van een Benschop. Als je in plaats van de politieke benoeming van die D'66er daar ook een logistieke figuur neerzet heb je meer kans op succes.
Maar ja, 490.000 euro per jaar voor Koolmees, een beloning voor zijn minister- en informateursschap. Zo draait het hier
Is dat zo? Er is momenteel een tekort aan "push trucks" waardoor de vluchten consistent laat vertrekken.
@Ruud5 | 31-08-23 | 17:44: Nepotisme
Maar de foto klopt niet, Die lokomotief is een WDM-2.
Die hebben ze niet bij NSR of ProRail.
Zou wel een vooruitgang zijn: heeft geen last van blaadjes op het spoor of ijzel op de bovenleidimg. Ruikt wel lekker naar diesel.
Op die foto is dat station van Almere?
Nee - Ter Apel...... net nieuw
Ja maar, de belangrijkste klimaatadviseur van heel de wereld heeft juist gezegd dat we de auto uit moeten.
Zsm de trein en bus in enzeau.
Maar dat gaat toch verdomme zo niet.
Zie je wel dat ze maar wat aanlullen!
In China is het een schande / doodzonde als de trein een vertraging van een minuut heeft…
Japan
@De_fluitlokker | 31-08-23 | 17:43: Ook in Japan ja, fluitslokker..
Als je nu (ja nu!) google maps (of welke andere navigator) aanzet en je kaartgegevens op verkeer zet, kies je dan voor de auto of OV?
Zit ik liever in de auto waar ik ongegeneerd scheten kan laten terwijl ik hard meezing met mijn eigen muziek.
Nu zit ik zo te denken. Arme sloebers mogen niet meer met de auto en kunnen de trein ook niet betalen. Hoe gaan we dan al die schlemielen inzetten om werk te doen waar wij zevenvinkers echt geen zin in hebben? Dat is wel een dilemma. Ik stel voor om rond plaatsen waar sloebers moeten werken in massa containerwoningen te stapelen. Gezellige tiny houses waar ze fijn dicht bij elkaar zijn.
40km enkele reis elektrische fiets, nu al zin in
Ja - Mosterd - je maakt er een leuk stukje van - maar het is echt KUT.
Wij - voor het eerst in jaren - van Schiphol met de trein terug naar Twente.
Nou - dat hebben we geweten.
Kaartjes gekocht in grote hal Schiphol (moest extra betalen omdat iemand me te woord stond) - schijnt normaal te zijn.
Trein naar Hengelo vanaf / via Schiphol kwam niet (geen idee waarom niet) Dus van Schiphol naar AMS Centraal gedirigeerd (om daar verbinding Amsterdam - Hengelo) te vinden. Daar aangekomen staat er een trein (blijkt een Duitse trein) maar dat mag niet - onze kaartjes niet geldig in die trein - dus andere trein (we zijn inmiddels al ruim 2 uur bezig).
Eindelijk trein die wel goede kant opgaat (maar we moeten overstappen op Utrecht) naar een trein die naar Apeldoorn / Hengelo gaat volgens NS hulpsherrif) (aardige man trouwens)
Aangekomen in Utrecht - trein naar Apeldoorn en dan moeten we weer overstappen is het devies - dus - zo gezegd - zo gedaan - echter trein Apeldoorn - Hengelo (we zijn nu al weer een uurtje of anderhalf verder - is weer zo'n fokking Duitse trein (mag weer niet). Dus langer wachten - en uiteindelijk een gele rups die ons naar Hengelo bracht - uiteindelijke reistijd - 5 en een 1/2 UUR ........
NOOOIT meer - krijgen ze helemaal het lazarus maar - ik niet meer met die klotebende.
Gemiddelde bezettingsgraad van t spoor over de hele dag is 30% de spits zit overvol. Dat betekent niks anders dan dat ze de halve dag lege treinen van A naar B laten rijden. Echt heel goed voor t milieu zo’n NS.
Hetzelfde met de bussen.
Treinreizigers hebben altijd iets treurigs.
Met je regenpak, vouwfiets en veel te rijpe banaan.
Fout - fout - fout
Dit is de nieuw geopende lijn van Ter Apel naar 030-CS Gaza waar statushouders voorrang krijgen op een huis.
Kedeng kedeng muthafucka
Welkom.
U zal binnenkort wel moeten.
Welke minkukel is daar directeur?
De Sloebertaxi
Als ik met de trein reis, heb ik altijd zat ruimte, daar heb ik een trucje voor.
www.youtube.com/shorts/ZscpnGd5674
slim!
Mijn dagelijkse trein is blijkbaar niet belangrijk genoeg om om te roepen dat hij ineens op een ander spoor komt. Kut NS. Ik loop nooit hard in het park, maar door die kut NS komt het wel paar keer voor per week dat ik een sprintje moet trekken. Soms veranderen ze ook gewoon random de vertrektijd. Toch binnenkort maar weer even een dieseltje halen. Jaartje nu met de trein komt echt me neusgaten uit.
Nee, het salaris is in veel gevallen te laag en de eisen te hoog.
Personeel zat, maar die willen ook hun steeds hoger wordende rekeningen kunnen betalen.
Dat is toch het alternatief voor de auto?
Correct. Gelukkig heb ik een auto.
Heerlijk geschreven, dank u.
In 2024 krijgt iedereen de Corona
Welke wetenschapper zegt dat?
@Après toi | 31-08-23 | 17:29:
Voormalig IPCC wtenschapper.
Het openbaar vervoer is net zoiets als slavernij. Over 300 jaar zeggen mensen: dat de mensheid zo laag was dat mensen dat elkaar aandeden.
U kiest voor reizen met het Onrendabelen Vervoer? U heeft recht op alle ellende die uw keus oplevert. Zero fucks given. Te arm, te dom of te woke om auto te rijden. Goooooood.
Jeetje zeg met een redelijk OV is echt niet zoveel mis hoor.
Zolang de trein naar Haarlem maar regelmatig blijft rijden, doe ik nergens moeilijk over.
Ook de trein stoot stikstof uit.
Ook de trein rijdt op door fossiele brandstof gegenereerde elektriciteit.
Ook de trein stoot fijnstof uit.
XR doe daar wat aan! Plak u vast op het spoor richting Haarlem.
Zo is dat;-)
@Ing. eslapen | 31-08-23 | 17:08: Volgens de NS ligt het anders. Let op: Ik zeg niet dat het waar is.
www.ns.nl/over-ns/duurzaamheid/fossie...
@gatij | 31-08-23 | 18:23:
Op windparken dagen rijden er treinen.
Als het waait dan rijden er geen treinen vanwege blaadjes op de rails.
REAGEER OOK