Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïense MinDef Oleksii Reznikov: "Nederlandse F-16's mogelijk in lente inzetbaar"

Een prognose met de natte vinger

Vergelijking tussen de MiG-29 en F-16

Rutte beloofde Zelensky onze gehele vloot van 42 F-16's en gisteren gaf de Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov in Duitse kwaliteitskrant BILD een schatting van wanneer deze dan mogelijk, eventueel, hypothetisch ingezet zouden kunnen worden. "Ik zou zeggen dat het in de lente van volgend jaar kan, want we zijn gestart met de opleidingstrajecten voor onze piloten, monteurs en techneuten. De Oekraïense infrastructuur voor de toestellen moet voorbereid worden. Dat gaat minstens zes maanden kosten, misschien iets langer." Kortom, het is hopen dat het beton van de benodigde nieuwe startbanen die Oekraïne ook nog niet heeft tegen die tijd droog is.

Oleksii blijft benadrukken dat F-16's een "game changer" zullen zijn in het bestrijden van Ruslands 'air superiority' boven Oost-Oekraïne. Dat is nogal een boodschap, want dat betekent dus dat de F-16's vooral ingezet zullen worden in luchtgevechten tegen Russische straaljagers [en KA-52 aanvalsheli's, die voor de meeste Oekraïense grondslachtoffers zorgen]. En wees nou wel, zó ver loopt de F-16 nou ook weer niet vooruit op de Oekraïense én Russische Mig-29's. Naast Nederland heeft Denemarken 19 F-16's toegezegd en Noorwegen ook een aantal, "waarschijnlijk minder dan 10."

Ja misschien gun je deze rammer wel een nieuwe bolide ja

Social

Deze ace is heengegaan

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Als die F16 toestellen niets gaan uitmaken, dan is het van belang toch de illusie hoog te houden zodat in iedergeval de betalingen tot moment van levering blijven bestaan.

We gaan toch niet afhaken terwijl we zeker weten dat straks die toestellen de Russen gaan verdrijven?

Zoelense Hobbyboer | 28-08-23 | 17:02

Vergelijken met Russische Mig-29's? Volgens Wikipedia zijn er inmiddels 30 van Oekraïne neergeschoten en geen Russische. Wel Russische Su-24 en Su-25's.

Rond Oekraïne vliegen nu voornamelijk Su-30's, daar is de F-16 niet echt partij voor. Ook niet voor S-300's en S-400's trouwens dus het gaat echt om F-16 als lanceerplatformen ver achter de linies met voldoende cover van ome SAM.

GeenAccount | 28-08-23 | 16:34

Het gaat niet om de F-16 an sich, maar om de wapensystemen die je eronder kan hangen. Een heleboel soorten geavanceerde wapens die ook nog eens ruim voorradig zijn. Zoals luchtdoelraketten die (vooral) gebruikt kunnen worden om drones en kruisraketten mee neer te schieten. Anti-radar raketten en glijbommen die het tekort aan artilleriegranaten kunnen compenseren.
Die F-16 gaan dus geen dogfights aan, maar zullen vooral worden gebruikt om vanaf veilige afstand geleide wapens af te schieten. Vooral als aanvulling op wapens waar nu een tekort aan is, namelijk luchtafweer en artillerie.

Leon Tosti | 28-08-23 | 14:05

Laten we het hopen dan maar, heb er ergens nog een hard hoofd in na al dat terugkrabbelen?
Vraag me wel af: kunnen ze het conflict ermee stoppen wanneer het ook nog een luchtoorlog wordt?

Jan, Leiden | 28-08-23 | 13:44

Inzetbaar... voor vrede! ....

Johan1235 | 28-08-23 | 13:08

Dit dient meer de belangen van Lockheed Martin dan van de gemiddelde burger in Oekraïne.

FrikandelSpeciaal | 28-08-23 | 12:58

'F16s ingezet zullen worden tegen russische straaljagers'. Ik denk dat ze eerder als bommenwerper of als raketwerper gebruikt zullen worden. En door de betere radar juist de russische (mechanisch betere) straaljagers zullen ontwijken..

Geilbaard | 28-08-23 | 12:52

Die F-16's cirkelen natuurlijk binnen de kortst mogelijke keren boven Moskou.
Net zoals de door het Westen geleverde drones....

De Literator | 28-08-23 | 11:45

Artikelen met het woord ‘mogelijk’ in de kop sla ik altijd over. De kop is dan immers altijd te vervangen door ‘mogelijk niet’.

Plaktong | 28-08-23 | 11:13 | 2

U slaat het topic over maar reageert evengoed ?

De Literator | 28-08-23 | 11:46

@De Literator | 28-08-23 | 11:46: Dat is mogelijk

Plaktong | 28-08-23 | 12:26
-weggejorist-
Klompz | 28-08-23 | 10:59

Superieure radar en exelente foto verkenning.

wiers | 28-08-23 | 10:44

Ach, een 'game changer', dat zullen we moeten afwachten. In ieder geval zullen die F16's het leven van de Russen in Oekraïne er niet gemakkelijker op maken, en dat is toch waarom de levering van al die westerse militaire hardware is begonnen.

Als die kutRussen Oekraïne niet uit zichzelf verlaten, zul je ze eruit moeten schieten/bombarderen. En je moet ze natuurlijk economisch kapot proberen te maken door alle sancties te handhaven en uit te breiden. En dat heeft op termijn effect en doet de Russen pijn:

''Na de ineenstorting van de roebel, veroorzaakt door sancties op de energie-export van Moskou, heeft de Russische Centrale Bank de rente verhoogd tot 12%''

Dr_Johnson | 28-08-23 | 10:36 | 1

En die Russen maar klagen over hun hypotheek; "Het komt allemaal door de Rabobank !"

Sneerpoets | 28-08-23 | 10:59

Als ik Rutte was schonk ik Oekraïne de Hr.Ms. Karel Doorman en bleef staalhard glimlachen.

steekmug | 28-08-23 | 10:30

Terzijde: nu Oekraïne in toenemende mate de lakmoesproef lijkt voor de bestaande NAVO doctrines, wijs ik de liefhebber graag op de discussie over distributed warfare die nu ook de luchtmacht heeft bereikt.

Hetkanverkeren | 28-08-23 | 10:21
-weggejorist-
Blaffendehond | 28-08-23 | 10:12 | 1

F16's kunnen niet eens landen in Ukraïene zeiden ze bij de No Agenda podcast. Daar zijn de landingsbanen veel te slecht voor.

SailingDuck | 28-08-23 | 10:07 | 9

@SpookJohn | 28-08-23 | 10:09: Beetje onzin. Dit, maar ook het verhaal van @SailingDuck | 28-08-23 | 10:07 (misschien heeft dat No Agenda wel een agenda?)

Anders moet je dat even uitleggen aan de Amerikaanse F-16 piloten die gewoon -met hun F-16's- vanaf Mirgorod AB trainden met de ANG in 2011 al ( hier een filmpje van hoe die baan er toen bijlag www.dvidshub.net/video/121416/ukraine... ). Een baan van ongeveer 2,5km. Zoals er meerdere zijn in UA. Zoals bijvoorbeeld ook Vinnytsia AB of Ozerne AB ( zelfs 3km).

De benodigde baanlengte voor een SU-24 (welke nagenoeg op elke UA AB kan opstijgen), de belangrijkste jachtbommenwerper van UA is langer dan die van F-16. Dus waar de SU-24 kan starten kan de F-16 dat ook.

Moet er een nieuw laagje asfalt of beton op? Mogelijk. Maar als je zit hoe de banen er in 2011 bij lagen, dan is dat niet veel beter dan nu. En als het écht moet, kunnen ze ook van een snelweg starten. Maar goed. Dat hoeft dus niet.

DeJemelscheet | 28-08-23 | 11:18

In Taiwan oefenden ze met het landen van F16s gewoon op de snelweg voor het geval China snode plannen heeft..

Geilbaard | 28-08-23 | 12:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Zelensky toont de eerste prille tekenen van onderhandelingsbereidheid: 'Als wij bij de grenzen van de Krim zijn, denk ik, zouden wij langs politieke weg de demilitarisering door Rusland van het schiereiland kunnen afdwingen'.
-
Hedenmorgen. 08:45, opgepakt door verschillende Oekraïense media.

bisbisbis | 28-08-23 | 09:53 | 3

en weggelachen door Russische media

SpookJohn | 28-08-23 | 10:10

Waar laat je je koffers eigenlijk in zo'n ding?

Lorejas | 28-08-23 | 09:39

laten we ajb hiermee stoppen. Loopt allemaal verder uit de hand. De grens is de NAVO grens. Laat Oekraïne en die andere corrupte buren het zelf maar uitzoeken. Wellicht iets kleinere mond

topgozert | 28-08-23 | 09:34 | 11

@panthoseen | 28-08-23 | 09:36: niet mijn oorlog, laat ze het lekker daar uitzoeken. Dat nu punt nl gejammer dat ome putin doorgaat tot NL, BS.

Blaffendehond | 28-08-23 | 10:14

@Pios | 28-08-23 | 09:59: Dat is het verschil in het oosten, t.o.v. ons zelf : Daar vecht men nog voor het vaderland. Zie ook Polen wat zijn leger flink versterkt.

Hier is het: "Oh ja, onderhandelen. Waarom praten we niet met elkaarrrr. Iedereen en de wereld is liefff, oeh aah." Dat werkt zo niet in de praktijk in andere delen van de wereld. Oekraïne werd aan- en binnengevallen. Stel, dit gebeurt in Nederland - Gaan diegenen die "praten" roepen (Met en tegenover een militair gewapende vijand), dat zelf ook doen ? Oh, wacht ..

Het is eigenlijk net zo'n argument als "We zien je terug aan het front" van reaguurder A tegenover reaguurder B, terwijl diegenen die zo iets op internet zetten zelf met 100% zekerheid achter hun toetsenbordje en smartphone blijven zitten (Om "te praten ?").

Nederlandop1 | 28-08-23 | 13:09

@panthoseen | 28-08-23 | 09:36: nee hoor, gewoon je prioriteiten kennen. Zie het maar als een interne aangelegenheid. We jagen de inflatie aan, kost allemaal geld laat ze het lekker zelf oplossen. We zijn tot niets verplicht en ook geen lid maken van de Navo.

topgozert | 28-08-23 | 14:59
▼ 8 antwoorden verborgen

Nu maar hopen dat de kerosine prijs weer een beetje gaat zakken.

eentweehuppekee | 28-08-23 | 09:33

De oorlog duurt tot zeker na de lente hoorde ik net.

Cunts-en-kitsch | 28-08-23 | 09:29 | 1

Omdat het Rusland legitimeert om grovere middelen in te zetten?

Nuchternederland | 28-08-23 | 09:46

In de hele westerse wereld worden de komende jaren honderden f16 uitgefaseerd (of zijn al uitgefaseerd). Dus het gaat om hele grote aantallen. Daarnaast is de expertise en infrastuctuur (opleidigen, onderhoud etc.) nog overal in de navolanden ruimschoots aanwezig. En wordt f16 notabene nog steeds gebouwd, dus de productielijnen zijn operationeel om reserveonderdelen te leveren.
Dit alles maakt de f16 zo belangrijk.

panthoseen | 28-08-23 | 09:28 | 3

Maar eh, ze hebben helaas wel mooie startbanen nodig. Die de Russen vrij gemakkelijk kunnen uitschakelen. De Russische jets stijgen op van stukken gewone autoweg als het moet.

Beste_Landgenoten | 28-08-23 | 10:07

Zo is dat. Goed om dat als kennis in het achterhoofd te houden. Dat ze net iets beter zijn dan de Mig, is ruim voldoende. Als er maar serieus mee gevochten kan worden.

Ben wel benieuwd wat Rusland gaat doen. Best gevaarlijk. Kat in het nauw en van opgeven zijn ze niet zo.

Zomaarwat | 28-08-23 | 10:08

@Beste_Landgenoten | 28-08-23 | 10:07: F16 ook. Liggen er misschien snelwegen vlakbij de NL luchtmachtbases? Ik ga eens kijken.

Leeuwarden: Ja,
Volkel: N wegen. Zou dat voldoende zijn?

Soyboy | 28-08-23 | 16:51

Ik zeg het steeds hier: er moeten betere wapens naar Oekraïne, en een beetje snel ook. We zitten voor een dubbeltje op de eerste rang, en de dappere Oekraïners halen voor ons de ijzers uit het vuur. Sloop dat Russische leger.

Après toi | 28-08-23 | 09:24 | 8

Nar, is wel een goede omschrijving eigenlijk.

eentweehuppekee | 28-08-23 | 10:56

Precies dat. Kost ons alleen een beetje geld, zo zie ik dat graag besteed worden. We mogen ze wel dankbaar zijn dat ze de barbaarse Russische horde op afstand houden.

De Ongematigde | 28-08-23 | 13:17
▼ 5 antwoorden verborgen

De vraag die er, wat mij betreft, wel is, is de situatie komend jaar. De F16 zal best een "game changer" kunnen zijn. Maar wat is dan het "spel"?

El Rico Grande | 28-08-23 | 09:17 | 4

Het spel is de krachtsverhoudingen aan de toekomstige onderhandelingstafel.

panthoseen | 28-08-23 | 09:31

@nsfl | 28-08-23 | 09:27: Zodra er een doorgang in het zuiden is, kunnen F16's de Krimbrug slopen vanaf een afstandje. Oekraïene wil niet voor niks de Duitse kruisraketten zo graag hebben, die hebben bunker-busting capabilities, dus ideaal om de pilaren van de krim-brug aan vaantjes te knallen. Zodra die brug in de weg ligt, zit de vloot opgesloten in de zee van Azov en zijn ze sitting-ducks voor diezelfde F16's.

Nice_Wheels | 28-08-23 | 10:12

@panthoseen | 28-08-23 | 09:31: Én de toon zetten voor de de reactie van een innemen van Taiwan.

Doel is Rusland als partner van China verzwakken.. En Rusland is tandenloos tegen die tijd.

Ik denk dat er in Taiwan elke dag dat Rusland klappen krijgt en de Navo/VS meer laten zien dat er niet met ze te spotten valt, beter wordt geslapen.

En de zeeën rond China, het aanwezig zijn van vele belangrijke landen waaronder maast Taiwan ook Japan, doet dit geoplotieke spel echt wel ergens om gaan.

Poetin heeft dat denk ik onderschat. En China baalt daarvan want beter een dreigende Russische beer als supporter dan een bewezen ietwat gehandicapte.

Alleen, en dat is nogal wat, die atoomwapens. Rusland laat zich niet vernederen dus het zal nog een hele klus worden hier uit te komen zonder alteveel schade.

Afhankelijk van de uitkomst van deze oorlog, gaat China Taiwan wel of niet innnemen het komend decennium, daar ben ik van overtuigd.

Zomaarwat | 28-08-23 | 10:16
▼ 1 antwoord verborgen

Komt geen einde aan zo.. doe eindelijk eens wat de gewone jan lul de burger wil.. dus gestoorde leiders.. ga het zelf eens uitvechten..
Of gewoon wat kernspul zodat we er allemaal aan gaan, iedere dag weer dit geouwehoer.. en nee, mijn oorlog is het niet.. en nee, geen vergelijk met tweede wereldoorlog bevrijding.. enige waar mijn intresse is.. gewone prijzen..

broervandenhollander | 28-08-23 | 09:03 | 5

De meerderheid dus ook jan lul, staat achter de wapenleveranties.

BobDobalina | 28-08-23 | 09:22

Ben jij het Sjoerd?

eentweehuppekee | 28-08-23 | 09:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een gulheid ons zunige Hollanders

laurentius | 28-08-23 | 08:49 | 3

Ik mag toch aannemen dat we betaald krijgen in eieren en plofkippen.

VP732 | 28-08-23 | 09:01

"Game changer," bijzonder vervelend (jeuk)woord, zelfde als "kwetsbaar". Geliefd bij consultancy, overheid, lobby, politiek en andere leeghoofden.

Basil Fawlty | 28-08-23 | 08:46 | 7

@KeesBruin | 28-08-23 | 09:08: Nice chill cool kids vet sick awkward.. ook heerlijke woordjes.. mogen van mij allemaal de boom in.

broervandenhollander | 28-08-23 | 09:17

onveilig werkklimaat

Boeddha18 | 28-08-23 | 10:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Het beste wapen is geen geweer of een bom of een F16. Het is de controle van informatie. Het controleren van de informatie in de wereld betekent het manipuleren van alle geesten die deze consumeren.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 08:43

Kennelijk moet er haast gemaakt worden met de F35 als vervanger... de belangen zijn groot.

Gladiator Fap | 28-08-23 | 08:38

Dat vergelijkingsfilmpje tussen de MiG-29 enF-16 geeft precies aan waarom Oekraïne er veel van verwacht: ja ken de vijand uitschakelen op 250km afstand met de F-16. En dan is het leuk dat ze in close air combat vergelijkbaar zijn maar die komt er dan dus nooit.

Verder is het probleem dat Oekraïne niet alleen MG-29's heeft maar ook veel Su-25's die toch echt niet in de schaduw kunnen staan van de F-16. Dus vervang je die door de F-16 en behoud je de MiG-29 indien nodig.

En dan is er nog het gegeven dat de F-16 geïntegreerd kan opereren met de rest van het westerse materieel. Iets dat de MiG-29 niet kan, die is nog ontworpen volgens he sovjet principe: ieder voor zich. En ineens is het beeld een stuik rooskleuriger.

Sqbar | 28-08-23 | 08:37 | 2

Klopt, qua elektronica en moderne systemen is de MIG-29 minder dan de F-16. Dat de eerste puur qua vliegkwaliteiten meer in huis heeft dan de F-16 is leuk voor Russische heldenfilms, maar voor de oorlog irrelevant. Russen hebben ook geen jager die fundamenteel veel beter is. Vooral upgrades van MIG-29 en SU-27.

drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:52

@drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:52:
Wel S-400 achter de linies...

omgponies | 28-08-23 | 09:06

Zo dat afscheid met die brandende piano komt wel binnen. Kippenvel

laurentius | 28-08-23 | 08:37 | 1

Is oorspronkelijk een traditie van de Amerikaanse, Canadese en Britse luchtmacht.

drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:53

Waarom geen steathbommenwerpers? Blaas die Kerch brug naar de Filistijnen. Tot nu toestaat dat ding er nog steeds. En wanneer komt ons marinebootje aan in de zwarte zee? En kan die daar ook wat betekenen? En iedereen die over escalatie zeurt, waarom mogen de Russen wel escaleren? Die zullen binnenkort wel weer beginnen met het bombarderen van de electriciteitscentrales net als vorige winter.

Hadena | 28-08-23 | 08:35 | 2

Anders is er atijd nog wel een schooltje of een ziekenhuis op te blazen voor de Russen.

SterF... | 28-08-23 | 08:36

Dat filmpje begint met "F-16 Falcon".
Niet serieus te nemen dus.

kleybeuker | 28-08-23 | 08:34 | 4

Om nog van de ergerlijke achtergrondmuziek te zwijgen .

Avondlander | 28-08-23 | 09:24

Door die eenheden haak ik ook af (de NASA, Lockheed Martin, Boeing gebruiken intern ook alleen SI eenheden).

Louter Leuter | 28-08-23 | 10:36

@Louter Leuter | 28-08-23 | 10:36:
Schiet mij ook zo'n filmpje van laatst te binnen. De eenheid die bij de vergelijking stond was "kt" (knots, of knopen). De man noemde het "kiloton". ...

Louter Leuter | 28-08-23 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Zou alleen al door het aantal vliegtuigen een gamechanger zijn: aantasting Russisch luchtoverwicht.
En ter geruststelling voor alle ‘vrede nu door deal met Rusland’-voorstanders: hiermee kan Oekraïne straks zelf zijn luchtruim en grenzen bewaken en hoeven ‘wij’ dat niet te doen van ‘onze’ belastingcenten. Of dachten jullie dat Rusland na een eventueel vredesakkoord op hun voorwaarden zich verder wel koest zou houden?

S-P-Q-R | 28-08-23 | 08:30 | 2

Precies, de F-16s zijn belangrijk voor de verdediging van het land en dat is een onderwerp waar we vandaag al mee bezig moeten zijn - ongeacht de uitslag van het offensief.

drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:37

@drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:37: voor ons zelf zouden ze ook goed zijn. Niets mis met de vliegtuigen, er is bemanning. De F35 is gewoon een stinker en er zal toch snel wat anders bij moeten. Die 48 F35 is wel genoeg en er moeten toch twee squadrons bij aan Saab gripen of Rafale next generation. Nieuw tranche Eurofighter is ook altijd beter.

AntiZanicz | 28-08-23 | 09:43

Als de lente komt
dan stuur ik jou
F-16's uit Amsterdam

Mr_Natural | 28-08-23 | 08:26

De belofte van Rutte, ik heb mijn twijfels.
Ooit eens €1000,00 aan de burger beloofd.
Kwam niks van terecht, wel een rug minder te besteden door de bevolking.
Wat de vliegtuigen betreft, het duurt veel te lang voordat deze F16 kunnen worden ingezet.
Waar is al het zwarte geld uit Oeks gebleven?

Zitvlak | 28-08-23 | 08:26 | 8

Dank voor de tegels, het leeft bij de bevolking.

Zitvlak | 28-08-23 | 09:24
▼ 5 antwoorden verborgen

De VS willen dat Zelensky in oktober de nieuwe verkiezingen door laat gaan, Zelensky wil dat echter laten afhangen van het parlement. DIT zijn de piketpalen voor de huidige manier van oorlog voeren.

hagelkruis | 28-08-23 | 08:24 | 13

@drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 09:02:
Hoe komen de VS nu op verkiezingen in Oekraïne?
een kind kan de onmogelijkheid zien. Hoe zit het met verkiezingen in het door Rusland gecontroleerde gedeelte?
Ze zijn in de VS kompleet het verstand bijster.

Mr.Crowley | 28-08-23 | 09:48

@drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:45: Als genegeerde NEE stemmer weiger ik die verantwoording aangesmeerd te krijgen. wat er nu bezig is was volledig voorspelbaar op het moment van referendum.

dinges_123 | 28-08-23 | 10:11
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik verwacht toch wel minstens een topfunctie bij de VN en NAVO voor Rutte, Kaag en Ollongren. Of ben ik nou te cynisch?

omgponies | 28-08-23 | 08:21 | 8

@Schmalz | 28-08-23 | 08:36: Ik denk dat de VS vooral iemand wil uit een klein land die de orders trouw uitvoert. Als Jaap de Hoop Scheffer goed genoeg voor ze was, nadat hij politieke steun voor de Amerikaanse invasie van Irak beloofde, dan toch Rutte ook. Rutte is de meest vrijgevige Atlanticus van alle leiders van kleine landen.

drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 08:58

@Zalluf | 28-08-23 | 08:37: in het begin was men bang dat we er mee zouden blijven zitten. De rechtse partijen hebben toen Luns op pad gestuurd en die was trots vele miljarden naar Italie verkocht te hebben. Voor een paar Lire's

AntiZanicz | 28-08-23 | 09:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Het zou een gama-changer zijn geweest voor honderdduizenden jonge Oekrainse en Russische soldaten als de Navo, de EU/USA en Putin wat meer overtuiging en wil hadden gestopt in vrede en stabiliteit de laatste vijftien jaar in het multiculturele / meervolken land Oekraine.

klaverboerdenham | 28-08-23 | 08:14 | 3

Ja maar dat verkoopt niet. Een vijandbeeld echter wel.

Sinterbikske | 28-08-23 | 08:19

Ach ja, dan was Poetin natuurlijk niet komen binnen vallen in Oekraìne.

KeesBruin | 28-08-23 | 08:21

jaja, met putin, Die is 20 jaar aan plotten om UA te bezetten. Pres Bonkers had hij in de pocket, OBama te dom/bang en Bush jr ook erg slapjes. Alleen Condaleeza Rice had Rusland wel goed in de kijker. Maar bleef een roepende in de woestijn.

AntiZanicz | 28-08-23 | 09:39

“en Noorwegen ook een aantal, "waarschijnlijk minder dan 10."”
Goh, het (bijna) rijkste land van Europa geeft _niet_ als zijn defensiematerieel weg.

En wat doet het ècht rijkste land van Europa, Zwitserland, eigenlijk? Geven die wat weg? Of zijn die weer gewoon ouderwets (heel veel) geld aan het verdienen, zoals aan eerdere Europese conflicten?

Chuck the plant | 28-08-23 | 08:12 | 5

@Hadena | 28-08-23 | 08:37: Oh, ze zijn niet onaardig maar er telt voor hen maar één ding en dat is hun eigen gewin, de rest is bijzaak, verder zijn ze allemaal aarts conservatief en hebben ze een soort bijbel belt mentaliteit die niet uit te leggen is als je het niet eens van dichtbij hebt mee gemaakt. Ik denk dat je er leuk kunt wonen als je met genoeg centjes komt maar ik twijfel er aan of het nou echt zo gezellig is als je puur tussen de Zwitsers moet zitten.

zwellevertje | 28-08-23 | 08:52

@zwellevertje | 28-08-23 | 08:33: Zwitserland begrijpt heel goed dat je of grondwettelijk neutraal bent, of niet. Je kunt niet zo een beetje grondwettelijk neutraal zijn. Praktisch is dat soms lastig voor ons maar tegelijk is het bestaan van Zwitserland ook vaak handig, omdat het op kan treden als 'honest broker'.

drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 09:00

@drs. Levi Samsonov | 28-08-23 | 09:00: Zwitserland is toch maar in het NATO sky shield , samen met Oostenrijk

AntiZanicz | 28-08-23 | 09:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Die F-16’s zijn in de lente inzetbaar, nu die piloten nog. Normaal duurt zo’n opleiding een paar jaar.

Klaas_de_Waal | 28-08-23 | 08:12 | 7

We zoudne sofort een aantal moeten sturen en piloten van Nederland under-cover laten vliegen. Niet boven vijandig gebied, zo kun je de heli's en jachtbommenwerpers wel spotten en bestrijden.

Voorts zou het wel helpen een aantal Gepard stiekem naar het front te brengen waar vaak luchtaanvallen plaatsvinden. Vanuit een verborgen positie kunnen ze makkelijk laagvliegende doelen op 4km afstand bestrijden. Daar gaan de russen flink op nat. Frequent verplaatsen. Jammer dat wij die niet meer hebben. Welk VVD licht heeft die dingen weg gedaan voor een rot fooi. Nu staan ze te verkommeren in Jordanie, een land zonder oorlog, heel vreemd.

AntiZanicz | 28-08-23 | 09:34

"Normaal duurt zo’n opleiding een paar jaar.''

Ja, als je vanaf nul begint met een pilotenopleiding wellicht. Maar ik heb oud-Starfighter vlieger en oud-commandant der strijdkrachten Dick Berlijn op tv wel eens horen zeggen dat het ''omschakelen'' naar een ander type gevechtsvliegtuig een half jaar duurt.

Dr_Johnson | 28-08-23 | 10:23
▼ 4 antwoorden verborgen

hm, en wat als de Russen de airstrips bombarderen nog voordat F16 worden ingezet? Gaan die dan maar opereren vanuit Polen of Roemenie? Gaan de Russen dan ook over de grens? Trekken wij dan ook maar ten strijde? Escalatie tot het laatste gaatje?

SpookJohn | 28-08-23 | 08:08 | 6

@Gladiator Fap | 28-08-23 | 08:42: Maar de suggestie dat Oekraïne gaat vliegen vanuit Polen of Roemenië is natuurlijk ook ridicuul. Dat gaat volgens NAVO-regels natuurlijk nooit gebeuren.

Aristotalloss | 28-08-23 | 08:46

@Gladiator Fap | 28-08-23 | 08:42: Je moet toch weten dat elke kritische opmerking met betrekking tot deze oorlog gelijk staat aan heulen met de vijand, Poetin vriendje zijn, enz.
Ik lees meestal de eerste paar comments, en dan houdt ik het wel voor gezien. Het is allemaal zou saai, voorspelbaar en vooral intellectueel lui.
Ze zoeken het maar uit. De meerderheid wil oorlog. Prima. Het enige waar ik nog in geïnteresseerd ben is welke beleggingsfondsen tot aan hun ellebogen in de wapenindustrie zitten. Want al die fondsen die "verantwoord beleggen", dat is voor het plebs. Iemand verdient er klauwen met geld, en ik doe graag mee.

TheEgg | 28-08-23 | 09:17

Je hebt gewoon een stuk asfalt of beton nodig van 2 km lang. Als ze dat morgen doen ligt er over een week een nieuw stuk ergens anders. En die russen hadden dat beter in het begin van de oorlog kunnen doen. Nu staan er patriots, nasams, iris-t, samp/t, s300, RBS ng70, starstreak/martlet en stingers.

threebees | 28-08-23 | 14:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Leuk en aardig, maar wie gaat de benodigde munitie leveren.

Andersdenkend | 28-08-23 | 08:06 | 3

Munitie wordt bijgeleverd, anders hebben ze niets aan de vliegtuigen.

De_fluitlokker | 28-08-23 | 08:10

De VS gaat dat doen.

SterF... | 28-08-23 | 08:21

Elk nieuw wapen zou een game-changer zijn. De volgende aanval, dat wordt een game-changer. Dan zijn we echt door de linies. Etc.

En nu is het genoeg! | 28-08-23 | 08:03 | 4

Je nickname zegt het al.

KeesBruin | 28-08-23 | 08:22

Game changer. Het is maar een spelletje beboelt u.

Ridde Rogter | 28-08-23 | 08:30

Game changer zou betekenen dat het ‘spel’ zou veranderen door het toevoegen van nieuwe elementen. Dit klopt domweg niet. Het ‘spel’ is de Russen verdrijven uit de Krim doordat er nu F16’s komen zou dit ‘spel’ gewonnen kunnen worden. Uitkomst kan veranderen maar het spel blijft hetzelfde.

Weazel | 28-08-23 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland