Internationale 'Krimtop' te Kiev: "UKR bereidt zich voor op herovering Krim", Kajsa geeft cadeautje
Zo hey wordt dit even een Cirque du Soleil van ongemak
Oekraïense MinDef:
Bovenstaand nummer 43 van alle 42 Nederlandse F-16's die Rutte toegezegd heeft aan Zelensky. Ook sprak Ollongren gisteren in Kiev op een internationaal veteranenforum en beloofde ze de levering van "about a thousand portable chargers for remote demining that can make passageways in engineered barriers", die uiteraard zeer welkom zijn tijdens een tegenoffensief dat vastloopt in Russische mijnenvelden.
Maar het is onduidelijk of Ollongren aanwezig gaat zijn bij de internationale "Crimea Platform Expert Network Summit", waarin Oekraïne onder afgevaardigden uit tientallen landen steun probeert te vergaren voor de ver/herovering van de Krim. "Oekraïne bereidt zich voor op herovering Krim" kopt de NOS, en technisch gezien klopt dat. Maar het is allemaal dus nogal misplaatst omdat het tegenoffensief in Oost-Oekraïne t.w.v. tientallen miljarden dollars waar maanden lang op gepland en getraind is dusdanig vastloopt dat zowel het Pentagon als Congress het als een definitief verloren zaak beschouwen. Congress begint daardoor te neigen naar het terugdraaien van wapenleveranties en de NAVO suggereert al openlijk dat Oekraïne territorium in Oost-Oekraïne af kan staan in ruil voor vrede. Dus makkers; read the Crimean room.
Bovendien liet 'het Westen' altijd al in het midden wat het lot van de Krim ongeveer zou moeten zijn in de slotsom van deze oorlog; vertegenwoordigers beperkten zich altijd tot 'strategische ambiguïteit'. Des te ongemakkelijker dus dat er op de Krimtop ook alvast plannen worden gepresenteerd voor beleid na de Oekraïense ver/herovering, waaronder "een 'detoxificatieprogramma' voor de lokale bevolking om de gevolgen van jarenlange Russische propaganda terug te draaien". Ook zullen "Pro-Russische burgers worden gedwongen te helpen bij de herbouw van verwoeste Oekraïense steden."
Kortom, dat kan alleen maar goed gaan. En om al het ongemak onder het internationale publiek weg te nemen schuift Oekraïne de matriarch van ongemak, Amerikaanse trans-vrouw en Oekraïense militaire woordvoerder Sarah Ashton-Cirillo, naar voren om de herovering van de Krim te verkopen aan het buitenlandse publiek - zie na de breek.
De matriarch van ongemak: Sarah
Social
Reaguursels
InloggenDie draq queen was dus geen hoax, ik dacht dat waait wel over... Pfff.
En de Russen doen weer waar ze goed in zijn: scholen bombarderen en graanvoorraden vernietigen.
Als daar ook Oekraïense defensie materiaal staat dan zal Rusland dat doen ja. Maar daar wordt altijd weer weinig van gemeld. Het eerst dat in de oorlog sterft is de waarheid
@boerk | 23-08-23 | 16:00:
Ze zetten gewoon stiekem Abrams-tanks rechtop in die graansilo's!
Dat deden ze eerst niet, vandaar dat de Russen nu pas het graan bombarderen.
Revanchisme, dat werkte zo goed in Duitsland na WO1. Dat gaat echt niet voor etnische en sociale spanningen zorgen.
Tja, Russen hebben die lessen looit geleerd, vandaar dat ze maar met agressie, moord en doodslag bezigblijven.
Typisch dat die Ollonkreng zoete broodjes staat te bakken met Oekraïne, terwijl D66 een fanatiek voorstander is van het autoritaire bestuursmodel van Rusland. Afschaffing van de scheiding der machten, een dictatoriale leider die alles bepaalt, Gesinnungsjustiz (waarbij iemand gestraft wordt voor zijn meningen in plaats van voor zijn daden), een kleine elite die overal mee wegkomt en een grote massa die steeds verder uitgeperst wordt - alles wat D66 in Nederland aan het invoeren is, is in Rusland al geperfectioneerd. En dan toch achter Oekraïne staan?
De D in D66 staat voor Democratisch. Net als de D in DPRK (Noord-Korea) en de tweede D in DDR (Oost-Duitsland).
Zo te lezen zijn de voorzieningen al aanwezig. Zijn er recentelijk plekjes vrij gekomen?
Russen naar Rusland, Oekraïners naar Oekraïne en de Krim-Tartaren terug naar de Krim. Of zijn die allemaal vermoord door de Tsaren respectievelijk de Sovjets?
Wat is dat toch met al die lachende gezichten van die bobo's. Er is verdomme oorlog met inmiddels een half miljoen slachtoffers. Dikke ellende
@ChalinaRosa | 23-08-23 | 11:52: Het is waar je je druk om maakt, bondgenoten die lachen op een foto en Reznikov die blij is dat er uiteeindelijk een toezegging is op waar Oekraine al een lange tijd om vraagt.
Maar ik begrijp het, want het is erg makkelijk schofferen en je kunt hierop eigenlijk nooit verliezen. Want als ze lachen dan is dat niet goed, als ze serieus en mors kijken dan is dat ondankbaar...
Karin is arbeidsongeschikt in dit geval. Maar wat is nieuw? Was vroeger een handenarbeid juf niet ook minister ergens van?
@Flexzz | 23-08-23 | 11:58: Nou nee, het is gewoon onfatsoenlijk.
500.000 doden en gewonden. En dan van een veilige afstand staan lachen voor een foto.
Wilt u foto’s zien van een lachende Poetin met Assad, Kim Jong-un en zelfs een van een ‘fist-bump’ met die krankzinnige kroonprins van Saoedi-Arabië, net nadat die slachting van MBS’ criticaster Khashoggi wereldwijd bekend was geworden?
Wanneer jouw land in oorlog is en buitenlandse ministers jouw volk gratis gevechtsvliegtuigen komen aanbieden, waarmee jij je land en je volk dus kunt verdedigen tegen een meedogenloze agressor die jouw volk afslacht, dan lijkt het mij logisch dat je dankbaar lachend met hen op de foto gaat.
Dikke ellende is het pas wanneer het buitenland jouw volk compleet laat stikken en in de stront laat zakken.
Had 80 jaar het buitenland ons zo’n ongeïnteresseerde behandeling gegeven, dan hadden wij hier nu allemaal Duits gesproken en/of in concentratiekampen gewoond.
@ChalinaRosa | 23-08-23 | 12:22: Ja dus moeten ze nors gaan kijken en komt weer het punt fat Oekraine ondankbaar is, ik ken het allemaal wel. Maar goed ieder zijn kijk, ik kan mij hier in ieder geval niet aan ergeren. En wat fatsoen betreft, deze hele oorlog is onfatsoenlijk en de aanstichter hiervan zit ook regelmatig te lachen als die weer eens ontmoeting heeft met een van zijn legion of doom medestanders. Kijk maar eens na de laatste ontmoeting met Xi. Daar staan ze ook met een dikke grijns op hun muil, maar hoorde ik ook niemand over. Beetje selectief dit.
Het is niet alleen dit voorbeeld, maar ook bij al die andere snoepreisjes van die bobo's. Alsof het 1 groot feest is terwijl ze niet beseffen dat ze die klote oorlog hiermee in stand houden. En ja, Poetin is ook een eikel. Dat er geen vredesonderhandelingen zijn is beide partijen aan te rekenen inclusief het westen/VS
@Johan1235 | 23-08-23 | 13:07: Okay Putin-versteher.
@Flexzz | 23-08-23 | 12:51: Putin staat er juist bekend om dat hij slechts zelden lacht. In Rusland wordt dat ook niet op prijs gesteld daar vinden ze je raar als je met een grote grijns op je bek rondloopt.
@Mijn GS nick magnie | 23-08-23 | 13:45: Je ziet hem heel veel lachen als hij met grote groepen mensen op de foto gaat. Beter opletten dus.
@Johan1235 | 23-08-23 | 13:07: Het is een uitje voor ze. Zie Sharon Dijksma met haar gevolg dat langskwam. WTF, ze heeft daar niets te zoeken, maar politici willen daar graag "Shinen". Dat klinkt heel Queer narcistisch en is het ook, want politici beschikken over hetzelfde egoïsme gen.
@Mijn GS nick magnie | 23-08-23 | 13:45: Google Putin meets world leaders:
1. www.scmp.com/news/world/russia-centra...
2. english.news.cn/20230321/7326a93bf84f...
3. www.japantimes.co.jp/opinion/2019/05/...
Hoe ver kan/mag een niet Russisch oorlogsschip eigenlijk de Zwarte zee op?
Hoe drukt de steun van F16's zich eigenlijk financieel uit? Wat wordt er nu eigenlijk geleverd? Behalve de vliegtuigen ook de grond-infrastructuur, vuurleiding, wapens, training etc?
Iemand een idee of dat meer of minder dan een miljard is?
Meer. Vanzelfsprekend.
We hadden die f16s anders toch overgedaan aan één of ander soort van neutraal arm land zoals Turkije dat er daarna Koerden mee zou bombarderen. Dan vind ik Russen een betere bestemming voor de duizend bommen en granaten.
Tweedehands spulletjes, je weet nooit wat ze ervoor gegeven zouden hebben.
De Oekrainse soldaten zullen in hun nopjes zijn met deze heerlijke vrouw Sarah, rondborstig en een zwoele stem. Blijft alleen wel vreemd natuurlijk dat ze een trans nodig hebben om het succesverhaal in het westen te verkondigen.
Een van de weinige dingen waar ik het met je over eens ben, dit is een zeer ongelukkige keus, al vraag ik mij wel af in hoeverre dit ook maar iets van betekenis heeft. Ik vraag hier net aan iemand of zij deze persoon uberhaupt kennen maar dat blijkt ook weer niet zo te zijn en dat is ook iemand die hier het alles op de voet volgt, dus vermoed dat dit meer naar buiten toe is.
Staat overigens los van dat ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat die wel of niet is - zolang het maar niet door je strot wordt geduwd.
@Flexzz | 23-08-23 | 11:20: Dit is dan de 1e keer dat we het eens zijn!
@d e r e a l i s t | 23-08-23 | 11:41: Daar moeten we dan maar een biertje op drinken. Alhoewel, het is wat vroeg nu nog en we benne geen alcoholsten (gok ik).
Ik vroeg mij al af waar u bleef. Het is helemaal niet vreemd, voor u wellicht wel. Toch bijzonder voor een zelfbenoemd realist.
Een linkje met interactieve kaart van huidige stand op het slachtveld en waarom het offensief niet echt wil lukken. storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6...
Het offensief lukt prima, de echte resultaten worden achter de verdedigingslinies behaald.
F16-drones. Hmm.
Waarom staan ze erbij alsof ze een nieuwe attractie in het Aviodrome gaan openen?
Fijn hè, Olongren is nog ergens welkom. Kan zij daar blijven?
Kassa Ollongren is welkom omdat ze een zak geld bij zich heeft. Haar persoonlijkheid nemen ze op de koop toe.
Kunnen ze niet met A-10 wrattenzwijn vliegtuigen de hele Russische linie wegvegen.
Die dingen zijn makkelijk te vliegen, aldus de zwager van een vriend van mijn oom.
Nu verstoffen ze maar in de desert.
Nee
Amerika heeft die om onduidelijke redenen weggedaan.
Oorlogsministers die lachend op de foto gaan zou verboden moeten worden. Decorum is echt verloren gegaan de afgelopen jaren. Als dit nieuw leiderschap is, doe mij dan maar het oude.
TurpinDick | 23-08-23 | 09:51,
Die heeft ons al erin gerommeld, zeker na zo achterlijke foto, natuurlijk staat die zelensky er ook lachend op.
Stelletje gekken, vroeger was zoiets Staatsgeheim, ik kan er echt niet meer bij ?!
Daar staat ze dan Olonkreng. De Nederlanders zeiden NEE in referendum over Ukraine. Olonkreng schafte referendum af want uitslag beviel niet en omdat het volk te dom is voor dit soort zaken. Nu zitten we vuistdiep in een oorlog. Was niet nodig geweest..........
Je kunt je ook afvragen wat de werkelijke waarde is geweest van dat referendum, aangezien het raadgevend (dus niet bindend) is geweest, maar ook de opkomstpercentage van 32,28%, bij een opkomstdrempel van 30% kan als marginaal worden gezien. Los daarvan heeft 38.21% ook voor gestemd, en dat praat je ook over 1.571.874 mensen.
Ik heb toen Nee gezegd. Ik denk dat de oost-blok landen hun eigen Oost Unie zouden moeten ontwikkelen. Hoeven ze die gender rotzooi, verplichte migrantenimport en extra criminaliteit niet collateraal erbij te krijgeb in ruil voor extra geld
@Flexzz | 23-08-23 | 10:05: Een uitslag is een uitslag. Wanneer een groot aantal mensen niet gaan te stemmen omdat ze het niet belangrijk vinden heeft dat geen invloed op de uitslag. Kijk naar de opkomst Europa en Waterschappen. Raadgevend is een duidelijk signaal vanuit de bevolking naar de regering. Ollongren trekt zich helemaal niks van de bevolking aan, m.u.v D66'ers. Demissionair is ze, dus oprotten moet ze. Vooral geen taken uitvoeren die een Minister behoort te doen. Ze heeft schade genoeg aangebracht!!
@Toetsiemonster | 23-08-23 | 12:17: Natuurlijk is dat zo, en dat is ook niet mijn punt. Maar een groot draagvlak is daarmee niet aan de orde. Opkomst net over de drempel en een boel mensen die wel voor hebben gestemd zegt genoeg. Buiten dat was dat referendum nog steeds raadgevend en dus niet bindend.
Standaard riedeltje: de volgende stap doen we niet hoor, echt waar.
Het enige waarvan je zeker kan zijn, is dat er geen woord gerept gaat worden over vrede, dit is veel te lucratief.
welke vorige stappen hebben we niet gedaan? Tot nu toe hebben we alles geleverd wat we beloofd hebben.
En hoe had u die vrede willen hebben? Rusland wil dat niet, deze kant van de linie is niet in de positie om over vrede te praten.
Wat is het probleem met Rusland dat deze uitverkoop rechtvaardigt ? Er zijn genoeg andere landen waarmee wij geen oorlog voeren die zich ook misdragen. En dan staat Rusland dichter bij ons dan die andere landen.
Amerika zal ons moeten verdedigen want zelf kunnen we het niet meer en Europa al helemaal niet. Dat wordt interessant als Trump of een Trumpoide president wordt. Ik zou de gok niet nemen dat dit niet gebeurt.
Waarom doet Nederland sinds de tijd van de Republiek toch zo zijn best idioot militair beleid te voeren ?
Amerikaanse politieke, militaire en economische gegemonie. Rusland is een belangrijke partner van China, dat die hegemonie kan bedreigen. Vandaar ook dat China zonder noemenswaardige belangen in Oekraine de Russen blijft steunen - ze weten waar het om draait.
Dit is echt een ontwikkeling gestart door de Babyboom Linkse afbreken die continu de uitgaven voor onze krijgsmacht hebben afgebroken. In de jaren 60 waren we ondanks WOII nog altijd een marinemacht van aanzien wereldwijd. Nu wordt zelfs de Luxemburgse marine meer gevreesd.
Heel veel wishful thinking. De verhouding UKR en RUS manschappen is ongeveer 1:5. Met welk leger/materieel gaan ze dat oplossen? Een ding is zeker: de F16's die met plakband en punaises bijelkaar worden gehouden, gevlogen door piloten die nauwelijks Engels spreken noch lezen, leggen het af tegen de Gen 5 vliegtuigen en al dat surplus-materieel gaat ook geen deuk maken. Enige oplossing is inzetten van NATO-manschappen en dat gaat niet gebeuren. Het hele plan van Putin was een corridor naar Sebastopol, zijn enige warme haven, en het afblokken van de NATO-expansie. Reken er dan maar op dat de Krim met alles wat ze hebben verdedigd gaat worden. De Krim is een academische discussie. Er is maar een uitweg en dat is een akkoord over Oost-Ukraine en de corridor naar De Krim, zodat de rest van Ukraine verbouwd/opgebouwd kan gaan worden door Blackrock.
De Krim is Russisch, het was een vreemd cadeau in 1954 van Chroetsjov aan UKR.
@Nichtsneues | 23-08-23 | 09:43: Daar kun je over debatteren. Als je de geschiedenis van Krim bekijkt is het ook pas in de 18e eeuw door de Russen veroverd. En verder, los van alle vreemde cadeaus. Als je recht denkt te hebben op die claim, dan kun je daar ook internationaal procedures voor opstarten. Wat de Russen hebben gedaan is gebruik gemaakt van de chaos in Oekraine, heel snel een referendum opgezet (waarbij je je kunt afvragen hoe legitiem en eerlijk die eigenlijk is geweest) en de krim geannexeerd om verder in de Donbas rotzooi te gaan trappen onder aanvoer van Girkin, Igor Vsevolodovich.
Het is niet voor niets dat de Krim als zijnde onderdeel van Rusland internationaal breed gedragen niet wordt herkend. Als je gaat kijken naar wat van wie is geweest, dan kun je de hele wereld wel opnieuw gaan herverdelen.
Naast dat ze een corridor willen hebben naar Sebastopol, willen ze ook Oost Europa heroveren omdat het een zwak punt in hun verdediging is naar Moskou, geografisch gezien. De rest van het land is redelijk goed te verdedigen dmv water en bergketens. Alleen de laagvlakte van Europa is vrij makkelijk te gebruiken om door te stoten. Ook al viel dat ook zwaar tegen de afgelopen 200 jaar.
@tis_wat | 23-08-23 | 11:02: Het klimaat zal daar toch ook wel milder worden?
Dus iedere keer (om pak m beet 100 jaar ofzeau?)weer eens proberen denk ik dan.
Eens. Ik zie dat ook als de enige oplossing.
Er zijn al vele malen in de geschiedenis kleinere legers geweest die effectief een veel grotere tegenstander uitschakelden.
Kortom, de oplossing is wat geduld.
De engelse Wikipedia over de annexatie van de Krim in 2014 geeft wel een goed overzicht over de complexiteit van de zaak in de 'background' sectie. Er waren in 2014 zowel pro-ukrainers als pro-russen en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_C....
Hier is niemand geïnteresseerd in de geschiedenis van hoe deze ellende ontstaan is. Volgens de meeste reaguurders is het makkelijk. Alle Russen duigen niet en Putin is nog erger dan die Duitse meneer uit de 2e wereldoorlog dus Rusland moet verzwakt, vernietigd worden. Gelukkig voor hun zijn de Ukries te dom om te begrijpen dat ze door het westen misbruikt worden als usefull idiots en kanonnenvoer. Wordt tijd dat de NAVO militairen stuurt kunnen zo ook eens meemaken wat de Ukries te verduren hebben maar daar zijn ze te laf voor.
De junta van Kiev? Ik kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat er mensen zijn die graag onder de knoet van Moskou willen leven.
Zie de Krim dan maar als voorschot op de reparatiebetalingen die Rusland aan Oekraïne verschuldigd is. Het aantal mensenlevens, militairen en burgers, dat door de Russen verwoest is, is enorm. De oorlogsmisdaden die door ze zijn gepleegd zijn gepleegd en georganiseerd door alle rangen van het Russische leger en overheid en niet te beschrijven in één comment.
De Krim is een goed begin.
Vooral eens met het laatste. Alles daarvoor is zinloos om over te hebben en gaan we toch ook nooit uitkomen? Het is een eindeloze discussie over wie waar recht op heeft etc etc. Los daarvan, wie zijn wij überhaupt om daar een zuiveren mening of oordeel over te vellen.
Interessant vind ik de timing. UA heeft er een handje van om acties aan te kondigen. Soms gebeurt en niets maar regelmatig ook wel. (Kharkiv en Kherson offensief, De brug, zomeroffensief). De dag voor de verjaardag van Putin was de brug aan de beurt, morgen is de nationale feestdag in Ukraine. Ik verwacht nog wel wat deze week.
@Nutbag Deluxe | 23-08-23 | 09:38: en hoe ga je dat dan regelen ? De Krimbevolking wil het ook niet. Als de Donbas terug bij UA komt mag je al heel erg blij zijn. En dat zie ik ook niet gebeuren.
Het is een corrupte bende daar, de Russen en ook de Ukrainers. Hoelang duurt het voor onze wapens in Rusland liggen ? Het zou daar niet voor het eerst zijn dat er eigen wapens aan de tegenstander worden verkocht.
@Crest of Waves | 23-08-23 | 09:40: Het laatste punt geeft idd de doorslag maar vergis je niet: een Oekraiense verovering van de Krim wordt een humanitaire ramp. De SBU gaat 'verraders' doen verdwijnen, honderdduizenden zo niet een meerderheid van de bewoners zal naar Rusland vluchten - al dan niet onderweg gebombardeerd, en wie over blijft zal zijn taal en religie niet meer mogen belijden. Tel uit je winst. Het is pure wraak, niet meer en minder.
@matatwork | 23-08-23 | 09:38: Mijn reactie is weggejorist maar zoek voor de grap eens uit of in Oekraine politieke partijen en media zijn verboden - zeg maar alles dat Russischtalig is. Of wat Human Rights Watch schrijft over de SBU.
@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 09:52: ik houdt het voorlopig op gezonde rancune, over het woord gezond valt uiteraard de twisten. *knipoog geven doet*
@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 09:53: En volledig terecht dat die partijen en media verboden zijn. Het enige wat Medvedchuk en zijn kornuiten (betaald door Moskou) hebben gedaan is propaganda en Ruskij Mir verspreiden. Of ben je vergeten dat Oekraine in oorlog is met Rusland? Het zou juist bijzonder apart zijn om dat niet te verbieden.
Stel jezelf verder deze vragen (en ja er wonen ook genoeg Oekrainers in Rusland):
- Zijn er in Rusland pro Oekrainse partijen?
- Hoe zit het eigenlijk met de Oekrainse media in Rusland?
- Is er een Oekrainse Orthodoxe kerk in Rusland?
Het is ons om het land te doen, niet om de inwoners drs
Wat mij betreft wordt het standpunt van bovenstaande strafbaar gesteld als zijnde Russische propaganda. Als Krim door Russen wordt bewoond dan is het in navolging van etnocide van Tartaren. In 1991 was een kleine meerderheid in Krim voorstander van Oekraïne. Het is gewoon gemengd, behalve dat de oorspronkelijke bewoners ontzet zijn door de Sovjet
@Dr.Platypus | 23-08-23 | 10:57: Ja en ook daargelaten, meerderheid inwoners of niet, Rusland zelf heeft tot tweemaal toe bekrachtigd dat dat ook de Krim binnen de territoriale grenzen van Oekraine valt. Eenmaal in 1994 (Budapest memorandum), andermaal volgens mij in 1997 - Friendship treaty.
Een hele opsomming aan ‘feiten’ zonder bronvermelding. Kunt u wat meer aan bronvermelding doen (uit LEGITIEME bronnen)?
Mensen die tussen 2014 en nu weggevlucht zijn zullen echt niet voor de bezetting zijn. De achterblijvers gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet, maar de tegenstanders zullen daar echt niet hun mond over open durven te trekken. Mensen afkomstig uit Rusland (= buitenlanders/kolonisten) die goedkoop vastgoed hebben kunnen kopen zullen sowieso niet zitten te springen om Oekraïense soevereiniteit. Peilingen zijn volstrekt onbetrouwbaar, dus u kunt onmogelijk uw stelling daarmee geloofwaardig onderbouwen.
U verdraait trouwens zaken door eerst te stellen dat Krim-Tartaren er niet bij willen horen, dan ‘onderling verdeeld’ zouden zijn en tenslotte door te stellen dat hun soldaten ‘massaal overliepen’. De voorouders van de Krim-Tartaren waren er eerder dan de voorouders van de Russen, en Stalin heeft hun voorouders gedeporteerd. Ga er dus maar gerust van uit dat vrijwel NIEMAND van die Krim-Tartaren de Russische annexatie omarmt.
Zullen we het trouwens eens ook over Kaliningrad gaan hebben? Hoe ‘Russisch’ is dat eigenlijk? En de Japanners zien de Koerilen nog steeds als Japans grondgebied. Mogen Duitsland en Japan die gebieden dan ook annexeren? De Krim is erkend als Oekraïens grondgebied, en Rusland heeft in het Memorandum van Boedapest uit 1994 de Oekraïense grenzen ’gegarandeerd’ (in ruil voor het opgeven door Oekraïne van kernraketten). Alle retoriek over dat toevoegen van de Krim aan Oekraïne in 1954 (!) is gewoon Russische propaganda.
En uw laatste alinea, waarin u begint over “geloof me” vind ik in de context van uw hele verhaal nogal lachwekkend.
Ik geloof u zeer zeker niet. In mijn optiek bent u iets te selectief aan het winkelen in de geschiedenisboekjes en ’spint’ u zaken richting Poetins propagandaverhaal.
U rept tenslotte over “junta van Kiev”. En daarmee heeft u zich meteen duidelijk in de kaart laten kijken. ‘nuff said.
De gebruikele Russische propaganda.
@Kompromat | 23-08-23 | 11:41: We kunnen moeilijk inwoners van de Krim collectief verjagen 'want 100 jaar geleden!'. De Krim-Tartaren zelf hebben de Krim overigens ook met geweld veroverd op Grieken en zogeheten 'klein-Russen'.
@Dr.Platypus | 23-08-23 | 10:57: Precies, sluit mensen gewoon op als ze zeggen dat de Krim beter Russisch blijft omdat 90% van de bevolking dat wil.
Voor een stabiele situatie kan er beter maar een partij de Krim en de zee van Azov beheren.
Volgens mij doet UA, zeker gezien hun mogelijkheden, het meer dan prima. Tijdens de start van het zomeroffensief was toch duidelijk dat her ontzettend lastig is om door de verdediging van de Russen heen te breken.? UA doet precies was het destijds zei dat het zou doen.
Verder vind ik de opmerkingen mbt de houding van Zelensky echt zo ontzettend zwak. Dat je je daar aan kan storen of irriteren vanuit een eigen projectie vind ik nog daar aan toe. Zelf heb ik ook niet altijd behoefte om er naar te luisteren of kijken, maar wat vervult deze man een heldenrol.
Oekraïne doet het zeker niet slecht. Helaas denken een hoop internetgeneraals dat oorlog IRL zoiets is als Call of Duty en Red Alert...
Ik heb het ook nooit zo begrepen. Ja Zelensky bedelt om wapens, maar wat zou jij doen als je de President was van een land in oorlog, je vocht tegen Rusland en je beschikte niet over genoeg wapens om de strijd degelijk te kunnen voeren? In mijn ogen doet hij als president precies wat hij moet doen in oorlogstijd.
Absoluut, hij werd erin gedwongen maar is nu een historisch voorbeeld.
Je moet de huid niet verkopen vóór je de beer geschoten hebt. Kent u die uitdrukking?
Putin kent hem heel goed ondertussen.
Ik kan er niet aan wennen dat politici allemaal lachend op de foto gaan terwijl er dodelijk oorlogstuig wordt overhandigd. Ik kan me niet herinneren dat er in WO2 zulke foto's werden gemaakt. Het menselijk leed van een oorlog blijft verschrikkelijk, wie de slachtoffers ook zijn. Daar kun je best wat meer respect voor tonen. Maar ja, respect is bij dit kabinet ver te zoeken.
Dit zijn hún momentjes he. Time to shine.
@VP732 | 23-08-23 | 09:28:
'Ik had het voor geen goud willen missen.'
@VP732 | 23-08-23 | 09:28: Ja voor zo'n Ollongren is zo'n foto waarschijnlijk haar Jalta conferentie-momentje en het hoogtepunt van haar carriere.
Jazeker hoor, kijk maar eens naar foto's van het ondertekenen van het Molotov-Ribbentroppact, al die massamoordenaars staan er breed lachend op (technisch gezien net voor WO2, maar ze wisten donders goed dat er een hele grote oorlog aankwam).
Klinkt als Chamberlain en appeasement flauwekul. Gewoon niet meer toegeven aan de crimineel Putin, anders blijven we aan de gang. Is de Krim, MH17 en nu de Donbas nog steeds niet genoeg?
Appeasement ≠ Negotiation
U vergat de import van georganiseerd vijandigen.... Maar dat is ons probleem.
Maar als verder niemand het wil, kunnen wij de Krim niet overnemen dan?
Mee eens.
Groot badresort maken
Klinkt aardig dicatoriaal allemaal voor die pro Russische burgers, als die smuf uit Kiev z’n zin krijgt. Maar denk niet dat ze de Krim gaan kunnen innemen.
Nou, "dictatoriaal" lijkt me op zich geen probleem voor pro-Russische burgers, toch?
Och, als ze maar gewoon nooit meer Russisch spreken, hun kerk afzweren, de autonomie die ze sinds 1991 hadden vergeten en postzegels met Bandera erop gebruiken, komt alles goed!
@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 09:33: Dat van Russisch is natuurlijk klinkklare onzin. Russisch is verbannen op overheids niveau, wat niet meer dan logisch is. Als je hier als mens Russisch wilt spreken is er niemand die er ook maar iets van zegt en is bij wet zover ik weet ook niet verboden. Ik spreek zelf ook Russisch en was vorig jaar October nota bene in Lviv en dat daar de hele tijd gedaan. Er was niemand die mij op mijn bek heeft geslagen en ik ben ook niet opgepakt. Kerk afzweren tja.. het Russisch patriarchaat (onder leiding van Kiril, een oud fsb-er) is nu even geen plek voor - ook niet zo gek voor de dingen die ze uitvreten in oorlogstijd (zijn genoeg filmpjes van online te vinden). Als de oorlog voorbij is zou het zo maar zo weer kunnen zijn dat er weer ruimte is voor dat patriarchaat (pending wie er in Rusland aan de macht is). Postzegels met Bandera heb ik hier ook nog niet voorbij zien komen dusja..
@Flexzz | 23-08-23 | 11:35: Op de Krim is 95% Russischtalig en is Russisch al sinds 100 jaar de taal in het onderwijs, de rechtspraak etc. Catalanen mogen Catalaans, Basken in het Baskisch maar dat een kwart of een derde van Oekraine Russisch spreekt, is niks waard?
Oh en die postzegels van Bandera: en.wikipedia.org/wiki/File:Stamp_of_U...
@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 12:48: Ok fair enough, nogmaals ik heb ze hier niet gezien maar als ze er zijn, dan zijn ze er. Hier zie ik vooral de zinkende Moskva postzegels wijdverspreid. Voor wat betreft de taal: nogmaals, Oekrains is de taal op overheidsniveau, dat is niet meer dan normaal en er is geen enkele sprake van dat je als persoon geen Russisch mag spreken. In Nederland is op overheids niveau, Nederlands toch ook de voertaal en niet bijvoorbeeld Turks of Marrokaans om maar als voorbeeld te gebruiken..
Als en ik zeg als, Krim ooit weer bij Oekraine komt, zou ik dit dus niet meer dan normaal vinden.
Er wonen 2 miljoen mensen in de Krim.
Twee miljoen mensen, op dat hele kleine stukje aarde. Die moeten niet het keurslijf in, die laat je in hun waarde.
Poetin heeft duidelijk gesteld dat hij de Krim beschouwd als Rusland. Dan beschouwt hij inval in de Krim, mogelijk als aanval op Rusland. ben benieuwd hoe Rusland dan gaat reageren.
Donetsk & Luhansk zijn dacht ik recentelijk toch ook officieel ingelijfd in de Russische Federatie? Dus ze reageren precies hetzelfde zoals nu al doen.
Rusland reageert niet.
Rusland wordt dagelijks aangevallen door drones uit Oekraïne, debieltje Poetin reageert daar ook niet op. Wat Poetin verder vindt doet er eigenlijk ook helemaal niet toe.
Hoe lang was nazi-Duitsland aan het verliezen? Dat heeft jaren geduurd voor het echte einde. En dat terwijl de geallieerden het luchtoverwicht hadden. Bovendien moest Duitsland op meerdere fronten verdedigen terwijl Rusland nu slechts een beperkt front heeft. Oftewel, ook al staat Rusland op verliezen, het kan nog heel lang duren. Heeft het westen daar het geduld voor?
Rusland verliest dit niet zomaar, en ze hebben een troef die de nazi’s niet hadden: nucleaire programma wapens.
U vergeet even één ding: het Duitse leger in WO2 was wel even iets beter en fanatieker dan het huidige Russische leger.
Verliest Rusland ? Voorlopig blijven ze gewoon zitten en ondertussen laten ze daar hun gevangenen doodschieten. WOI spelen. Ook toen dachten ze in het begin met de kerst weer thuis te zijn.
@Nichtsneues | 23-08-23 | 09:52: met jouw nick moet je wel een fan van WOI zijn.
@Hadena | 23-08-23 | 10:28: ha, de 1e die het woord herkent maar dan moet je snappen dat het een grote slachtpartij was die tot niets leidde. Of het moet WOII geweest zijn.
Waarom zijn ze een tegenoffensief gestart zonder fatsoenlijke luchtsupport?
Waarom niet? Die luchtsupport gaat an sich het verschil toch niet maken. Het is hoogstens, net als de rest van alle uitbreidingen in militaire mogelijkheden, een extra stootkracht voor een uiteindelijk bevrijd UK. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen ?
@Crest of Waves | 23-08-23 | 09:18: de Blitzkrieg was effectief met een reden en dat was niet van ach het is maar extra.
@Hellsmurfje | 23-08-23 | 09:21: appels en peren. Ik bespaar me de moeite
Omdat die er niet is en zonder het ingrijpen van een buitenlandse luchtmacht ook niet snel gaat komen.
sterk argument
Ik lees hier niets verkeerds. Hup Oekraine!
Zei u dat ook toen Duitsland het Rijnland weer innam?
Oekraine bereid zich voor op de herovering van de Krim.... met het plannen van etnische zuiveringen van alle nieuwe Russen in die regio(en de oude dan?), onteigening van roerende en onroerende goederen en gedwongen tewerkstelling van selecte minderheden.
BobDobalina: "Ik lees hier niets verkeerds. Hup Oekraine!"
Als je plan om die regio te 'redden' het schenden van mensenrechten is, verlies alle moral high ground...
Dat even los van dat als het offensief noordelijker al in de soep loopt, na injectie van tientallen miljarden, ben je de huid al aan het verkopen terwijl je nog niet een een beer hebt gezien.
@ReyNemaattori | 23-08-23 | 09:26: jij leest meer dan er staat. Ik zie graag dat landverraders worden aangepakt door ze te laten helpen met de wederopbouw. Lijkt me niet heel gek.
@ReyNemaattori | 23-08-23 | 09:26: Zuiveringen, nou nou... maar inderdaad, mocht Oekraine de Kirm ooit veroveren, dan zouden alle Russen die de grens illegaal hebben gepasseerd en zich dan (volgens de Oekrainse wet) daar illegaal hebben gevestigd, al dan niet in huizen van mensen die zijn gevlucht, ter verantwoording moeten worden geroepen. Volgens de daarvoor geldende wetten.
@ReyNemaattori | 23-08-23 | 09:26: "Als je plan om die regio te 'redden' het schenden van mensenrechten is, verlies alle moral high ground..."
Kan ik hier vanuit gaan dat jij het er dan mee eens bent dat Rusland alle moral ground al heeft verloren? Aangezien zij tijdens deze oorlog nies anders doen dan het schenden van mensenrechten.
@ReyNemaattori | 23-08-23 | 09:26: Russen hebben niks op de Krim te zoeken, dus opzouten daar.
We zullen zien wie de oorlog wint. Ik geloof er niks van dat de kaarten al geschud zijn... sterker nog ik zet nog steeds op Oekraïne. Ook al duurt het meer dan een paar jaar.
D66 trekt slechte mensen aan als vliegen naar de stront. Ollongren is daar weer een voorbeeld van.
Inderdaad. Het lijkt wel een Satanspartij. Hoe komt dat toch?
66 ziet in Rusland een gelijkwaardige concurrent. Elite die het volk zijn wil oplegt met valse propaganda via staatsomroepen etc. Alleen met andere visie. Dat is gevaarlijk en moet worden uitgeschakeld of in ieder geval gestopt. Daarom UA zsm bij de NAVO. Gaat niet om Oekraïners zelf.
Het is de OSM partij van de "fatsoenlijke mensen" die onze bestuurlijke elite vormen.
Helaas waar. Ik hoop dat die partij verdwijnt.
Bizar dat een feitelijk arbitraire beslissing in 1954 om de Krim administratief onder te brengen bij de Oekraïne nu zulke zeer verstrekkende gevolgen gaat hebben.
Ik vind het onverstandig om maar blind achter Zelensky aan te lopen en ook niet alles wat hij roept of wil is vanzelf goed. Beter gebruiken we onze steun om hem enigszins te matigen.
Dat is nu te laat. EU laat zich misleiden door een acteur.
Dat schijnt te gaan gebeuren. De VS krijgen er genoeg van.
@Kartelmaster2000 | 23-08-23 | 09:11: Volgens mij lieten we ons ook misleiden door Poetin, zo'n 20 jaar lang.
@De Eierbal | 23-08-23 | 09:16: en Amerika!
@Randys_Mind | 23-08-23 | 09:14: “ de VS”? Interessant zeg. Wie zijn dat precies, “de VS”? En wanneer u dan toch bezig bent dan kom meteen even met wat bronnen etc.
Ja, de Krim is feitelijk Rusland. Nou vind ik de annexatie van 2014 ook niet chique. Dat was gewoon niet het goede middel voor zoiets, maar om het gebied nu per se terug te willen... dat lijkt me meer een ego dingetje.
Matriarch van ongemak. Het is maar waar je een punt van maakt. Prima als je wat tegen woke ageert en tegen opgedrongen regels, maar waarom laat je de achtergrond van iemand die woordvoerster is bij het Oekraïense leger meespelen? Daarnaast heeft ze ook in de loopgraven gestaan.
Ze heeft meer ballen dan u en ik bij elkaar.
Wel erg selectieve en pro-Russische berichtgeving. Rusland verplaatst al sinds jaar en dag bevolkingsgroepen, na de inname van Crimea zijn vele Russen daar naartoe verplaatst. Natuurlijk is Oekraïne daar niet blij mee en wil daar wat aan doen.
Google even op "Why did Russia give away Crimea 60 years ago" en lees u in voordat u dit soort zeer naïeve opmerking maakt met steekwoordne als "selectieve en pro-russische berichtgeving".
In het kort: Krim is pas sinds 1954 van UA als puur administratieve "gift" en er hebben vrijwel nooit Oekraïners gewoond.
Want waarom zou je? Het was en is daar een vakantie eiland voor Rijke Russen en militair personeel door de militaire basissen.
@LangeTijdGeleden | 23-08-23 | 09:28: Als we op die toer gaan kan Duitsland dus nog wat aanspraak maken op Pools grondgebied wat na WW II gedwongen is afgestaan.
@LangeTijdGeleden | 23-08-23 | 09:28: in de discussie over deze oorlog voeren de mensen die het minste weten het hoogste woord.
@du Roi Soleil | 23-08-23 | 10:43:
Zoals in elke discussie.
Voor iedereen,
Dit wist ik al, maar deze man kan dit zo goed uitleggen.
Een aanrader om dit hieronder te bekijken.
Waarom zit de V.S. zo fel in de oorlog in Oekraïne? | Een gesprek met Ab Gietelink.
www.youtube.com/watch?v=QbQ1kz52PvA
Hij geeft nagenoeg uitleg op alle antwoorden, kortom, het is niet best.
Ik ben altijd heel benieuwd naar de kijk van een toneelregisseur op geopolitieke vraagstukken. Wat zou Thijs Romer hiervan vinden?
@BobDobalina | 23-08-23 | 09:08: Allen beroepsgenoten van Zelensky dus die zouden elkaar best eens kunnen begrijpen.
@BobDobalina | 23-08-23 | 09:08,
U vergeet nog voor het gemak zijn andere gradaties.
Neem nu eens de moeite om naar deze man te luisteren ipv voorbaat te reageren.
@Randys_Mind | 23-08-23 | 09:15.
Tov wie ?!
@BobDobalina | 23-08-23 | 09:08: Wat zou Ronald Reagan hiervan gevonden hebben, of Arnold Schwarzenegger?
Kun je het samenvatten ?
Zijn de Amerikanen brandschoon ? Nee
Is de werkelijke agressor die een land binnenviel Putin ? Ja
@Wattman | 23-08-23 | 09:19,
Beste Roze,
Gewoon kijken, want ik heb het hier vaak getracht uit te leggen, maar deze man legt deze moeilijke kwestie heel duidelijk uit.
Ja natuurlijk zitten de Amerikanen hierachter.
Maar hij legt ook uit, waarom de mensheid elke keer weer in zoiets tuinen.
Van iets kleins wordt iets groots.
In het slechtste geval een 3e WO.
Roze, gewoon kijken en naar deze man luisteren.
Gekeken hoor, kwartier volgehouden.
Heeft iemand al iets gevraagd aan de mensen die in de Krim wonen?
Ik heb daar nog maar bitter weinig over gehoord.
Heeft iemand al iets gevraagd aan de mensen die op de Krim woonden voor 2014? Of aan diegenen die er pas na 2014 wonen? Het antwoord zou wel eens verschillend kunnen zijn.
@Hadena | 23-08-23 | 09:03: 98% van de inwoners hebben op aansluiting bij Rusland gestemd. Dit kan gemanipuleerd zijn maar dat was de uitzinnige menigte die de Russen, op de Krim, verwelkomden niet
@Hadena | 23-08-23 | 09:03:
De mening van die mensen daar lijkt me nogal belangrijk.
Er zijn al verkiezingen geweest in 2014 en de Krim heeft voor Rusland gestemd.
Die zijn allemaal dood omdat ze het leger in werden gedwongen van Rusland en daar als allerlaagste meatshield-troepen dienden.
@De Eierbal | 23-08-23 | 09:17: niet waar.
De Krim is na de Russische invasie volgestopt met Russen.
Wat wilde u hen precies vragen trouwens? Of het bevalt?
Dus het Krim, waar eigenlijk door de geschiedenis heen vrijwel nooit Oekraïners gewoond hebben, meerdere Russische gebouwen (en militaire basissen!) staan en volkeren wonen die daar al generaties lang wonen voordat het ook maar ooit UA was... Gaat nu worden teruggepakt, terwijl meerdere provincies in oost-Oekraïne nog steeds in een soort 'stalemate' liggen waar geen centimeter op teruggepakt wordt en verschrikkelijk veel doden vallen. (Nog even de zeer Russische geschiedenis van meerdere UA provincies daargelaten)
Ondertussen praat UA al over onteigening van Russisch landgoed en gedwongen arbeid.
Goed plan UA, daar ga je echt punten mee scoren en totaal niet een nog gevaarlijkere Putin mee uitdagen... /s
En vervolgens leveren wij wapentuig aan UA waar ze niet gewend mee zijn en worden "wij" een indirect doelwit voor Rusland als de vlam helemaal in de pan slaat.
Pak de chips en nootjes maar, want dat is wellicht het laatste dat door je heen gaat voordat de bakstenen van je woning dat doen.
Inderdaad, knettergek!
Bangepoepert.
Putin is op weg naar de uitgang, even geduld.
Het is een crimineel, geen hogere macht.
De Russische agressie mag nooit beloond worden. Schop ze terug over de grens, die wapen leveranties zijn de beste besteding van mijn belastinggeld ooit. Dan maar wat minder geld naar het klimaat of asielzoekers.
Zo is het. Rusland is militair zo zwak dat het echt vrij weinig geld kost.
@De Eierbal | 23-08-23 | 09:21: het staat hier al een jaar in de krant dat Rusland verliest en Poetin op sterven na dood is, dus dan is het waar.
Zo een had ik vroeger ook, van Revell. Zelf in elkaar geplakt.
Gelijmd ziet ie er wat mooier uit, zonder plaksel aan je vingers;)
@Smoelensmid | 23-08-23 | 09:01: ben ik later wel gaan doen met zo'n flesje met kwastje. Al doende leert men.
Geloof weinig van al dat nieuws over de Oekraine. Het is himmelhoch jauchzend dan weer zum Tode betrübt. Dat we gefopt worden is zeer waarschijnlijk. Het is wel opvallend stil rond Ursula von der Leyen, anders altijd kien op een goedkoop scoren. Het gevoel bekruipt dat de EU weer voor honderden miljarden het schip in gaat en we eindigen met een failed state die Oekraine heet.
Ik geloof ook niet zo in het nieuws hierover van de laatste tijd. Dat de VS de steun wil afbouwen omdat het een verloren zaak zou zijn is raar: dat heeft ze in het verleden nooit tegen gehouden. Wat veel meer speelt zij de aankomende verkiezingen daar, en ik denk dan ook dat het verminderen van steun aan Oekraïne politiek ingegeven is; de voortgang van het tegenoffensief is het excuus.
Het tegenoffensief lijkt me ook niet kansloos: Oekraïne is hard bezig om de Russische linies uit te putten en de logistiek in de war te schoppen. Als ze ergens goed door weten te breken kan het opeens hard gaan. Wat dat betreft denk ik dat het Pentagon (die hier goed van op de hoogte zijn) zich wijselijk op de vlakte houden hierover, totdat het daadwerkelijk zover is.
@Muxje | 23-08-23 | 08:59: Zonder Musk' zijn StarLink- communicatie(enige betrouwbare voor Oek-leger) was de strijd veel eerder gefrustreerd, dat Musk recentelijk om geld bedelde bij het Pentagon.... Amerika zit vreemd in mekaar.
@Muxje | 23-08-23 | 08:59: ze blijven absoluut stappen zetten en dit is hun plan op de manier zoals ze het doen. Met beperkte middelen tegen een zo laag mogelijke prijs zoveel mogelijk resultaat halen. En het rammelt wel degelijk aan de frontlinie en daarachter de laatste weken
Die remote demining machines hadden ze in de Tweede Wereldoorlog al, dit zijn maar kopietjes! Ze hebben ook alleen maar demonstratie video's, geen echte van het slagveld. Je hebt ook anti tank mijnen, die knallen veel harder, daarvan ontploft een tank, dus deze remote deminers ook.
De Denen hebben bij de gift van hun F16's als voorwaarde gesteld dat die toestellen niet boven Rusland mogen vliegen. Lijkt me een zeer verstandige voorwaarde. Heeft lichtpunt Ollonkreng dezelfde voorwaarde gesteld?
Tuurlijk niet. Die is alleen maar bezig met haar wachtgeldregeling
Lijkt mij ook heel verstandig. Maar mogen ze dan over de Krim vliegen of niet? Want dat zou wat mij betreft wel moeten kunnen.
Ja, en dan zullen de Oekraïners zeggen dat de Krim geen Russisch grondgebied is.
Gewoon een gedachte experiment. Stel die F16s worden gebruikt om een Russische stad te bombarderen. Of een Russische bommenwerper te onderscheppen. Wat gaan we doen dan? Zelensky als een klein kind tot de orde roepen en zeggen: Nee jongeman. Lever ze maar weer in.
Godverdomme wat zijn onze leiders naief. Het is een alles of niets deal. Al die voorwaardetjes om wat critici mee zoet te zouden. Hemeltergend.
@BBRDWR | 23-08-23 | 08:58: dan verklaren we de oorlog!
@Hadena | 23-08-23 | 09:05:
Sancties !
@BBRDWR | 23-08-23 | 08:58: Een toekomstige leveringenstop van ondersteuning waar ze om vragen. Zo moeilijk is dat niet. Verder kunnen ze als 'onbetrouwbare partner' hun toekomst bij de EU/NAVO wel vergeten. Dus voorwaarden stellen heeft weldegelijk zin.
@BBRDWR | 23-08-23 | 08:58: uw reactie is hemeltergend. UA houdt zich prima aan de afspraken mbt tot de MLS etc om hiermee geen Russisch grondgebied aan te vallen. Dus dat ze dit met de F16 wel gaan doen is een veel minder waarschijnlijke hypothese dan u ons graag wil laten doen vermoeden. Om vervolgens iedereen die uw hypothese niet steunt naïef te noemen.
Als ze het Oostelijke gedeelte van Oekraïne afstaan in ruil voor vrede dan zal Rusland uiteindelijk gaan voor de hele Oekraïne.
Ben bang dat wij hier ook nog iets gaan merken van deze oorlog; infrastructuur, energievoorziening, communicatie enz.
Maakt U zich maar meer zorgen over de aanstaande dollar-ellende, het is binnenkort einde papieren "wereldmunt" die sinds 71/74 nergens meer door gedekt wordt, de trigger is de waanzinnige Amerikaanse schuld en de wereld buiten de EU organiseert een nieuwe orde.
Ja eens. Ik ben van mening dat we (Europa, NAVO) alles op alles moeten zetten om de Russen uit Oost-Oekraïne terug te drijven. Dit duurt al veel te lang. De Krim mogen ze dan houden. Dan vrede, Oekraïne onder voorwaarden bij de NAVO en niet in de EU.
@hagelkruis | 23-08-23 | 08:51: Dat wordt al 20 jaar gezegd. Er is geen relevante economische wereldmacht buiten de EU en de USA. China is een luchtkasteel en Rusland is stuk.
"dan zal Rusland uiteindelijk gaan voor de hele Oekraïne."
Dit hoor ik vaker, maar er zijn totaal geen argumenten voor die dit ondersteunen. Waar heb je dit van? Van wie? De onderbuik? Angst?
Oost-UA wordt een 'bufferstaat', west-UA gaat waarschijnlijk bij EU en NAVO en wanneer RU besluit óók west-UA te 'pakken' hebben ze opeens een groot probleem met de halve wereld.
@LangeTijdGeleden | 23-08-23 | 09:05: het enige argument is de appeasement politiek uit de jaren 30. Toen bleek ook dat er iemand continu de regels overtrad.
Revell levert 400 F16’s.
Airfix doet er nog ees 200 bij.
@Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 08:45: Ik lees net dat er nog 25 AT-AT's uit 1982 bij doen. Wat een vrijgevigheid.
Bison de benodigde lijm.
@Acidbrain | 23-08-23 | 08:51: pattex dan maar ..
Ik begin me steeds meer af te vragen hoe zo'n "failed country" als Rusland, met een economie ter grootte van Italie die oorlog kan blijven betalen. Als je alleen al ziet wat zo'n landje als NL al bijdraagt en dan de andere en de grote jongens nog. Je zou bijna zeggen dat er iets niet klopt, ik denk niet dat de "vriendjes" van Rusland nou zo erg van de cadeautjes zijn aan Poetin.
Economische cijfers van Rusland en Italië kloppen sowieso niet en zijn in werkelijkheid veel beter. In Nederland wordt steeds minder zwart gedaan en zelfs hier is het nog omvangrijk maar in Rusland en Italië is het minstens 30%.
De Russische economie begint het ook wel te merken. Maar ik denk dat ze nog veel geld krijgen uit olie- en gasverkopen aan onder meer China en India. Ik snap ook niet waarom Oekraïne met een paar special forces of interne opstandelingen die leidingen nog niet heeft opgeblazen.
BBP is geen goede raadgever voor welvaart of capaciteiten. De lonen liggen een stuk lager in Rusland en heeft veel eigen grondstoffen. Je kunt daardoor met minder geld veel meer doen.
Daarbij komt dat Rusland relatief veel uitgeeft aan defensie. Tevens houden ze van verzamelen en reken daarbij het autoritaire regime mee. Elke vorm van kritiek wordt bestraft.
@MargauxGrandCru | 23-08-23 | 08:45: Zelfs al zou de Russische economie twee keer zo groot zijn, dan nog.
@Dikkebertha | 23-08-23 | 08:49: Ja, precies... daardoor kunnen ze een enorme hoeveelheid laag-kwalitatief materiaal inzetten. Maar een granaat uit een goedkoop of oud kanon is nog steeds dodelijk en bij mijnen is het ook vooral de kwantiteit die telt.
@Dikkebertha | 23-08-23 | 08:49:
Alleen dan zonder de jonge hoogopgeleiden; die voor een groot deel vertrokken zijn. En langzaamaan ook zonder de jonge laagopgeleiden; die gaan allemaal dood voor niks in Oekraïne.
Gecorrigeerd voor koopkracht is de Russische economie even groot als die van Duitsland.
Er lag nog veel militair spul, dus dat helpt. Verder kun je er een oorlogseconomie van maken. Dus uitgaven omhoog ten koste van andere zaken. 150 miljoen inwoners vs 44 miljoen inwoners. Ze zullen het langer vol kunnen houden. Als F16s Rusland gaan aanvallen zal de weerstand in Rusland tegen mobilisatie wel afnemen.
"Detoxificatieprogramma"...
Worden daar Chinese deskundigen voor ingehuurd?
Die zijn toch meer van de virussen?
Als je de blogs, vlogs en channels een beetje volgt zie je dat het meeste zich ver achter de frontlijn afspeelt. Sinds Oekraïne langeafstandwapens heeft ontvangen wordt de hele Russische logistieke structuur in Oekraïne en beyond, naar de gallemiezen gebombardeerd. Daarnaast zijn er acties van speciale troepen achter de frontlinie. Rusland verliest meer dan drie keer zoveel materieel als Oekraïne zoals artillerie. Het is niet voor niets dat Rusland WOII-tanks uit de motteballen moet halen om nog stand te houden. Verder is het moreel onder de Russische bezetters minimaal en nog verder tanende. Ergo: het Russische bezettingsleger staat voor de totale collaps!
Mogelijk nog voor het eind van de zomer breken de Oekraïners definitief door de Russische linies heen en trekken ze op naar de Zee van Azov.
Nog even geduld mensen... Nog even geduld!
Zou mooi zijn, dan hoeven we die vliegtuigen niet meer te leveren.
dat het Russische leger op instorten staat horen we al een jaar
@druif | 23-08-23 | 08:40: Ze hebben het dan ook aangevuld met een paar honderd duizend man. De vraag is hoeveel werkbaar materieel ze nog hebben en of een paar honderd duizend extra man nog wel uitmaakt. Ook is het bijna herfst.
Wat voor pilletjes heb jij ingenomen?
Zooo... dat is nog eens een peptalk!
Ben bang dat de realiteit veel harder is en de Orcs jammer genoeg niet zo makkelijk zijn weg te krijgen.
Ik hou je eraan!
@Twee Jeetjes | 23-08-23 | 08:56: Ik zet m'n huis er op!
(Poppenhuis! Nu we toch in de schaalmodellen-metafoor zitten.)
Ik weet niet welke blogs, vlogs en logs jij tot je neemt maar ik zou toch iets verder kijken. De Russen hebben namelijk een fuckton aan materieel en vooral een zeer gemotiveerde bevolking die maar wat graag hun zonen naar de "speciale militaire operatie" sturen om de "nazis" te verslaan.
Dit gaat echt niet zomaar voorbij, dit wordt eentje van een lange adem en dat hoor je ook van alle defensiespecialisten. Als je daarbij bedenkt hoe groot het stuk is dat Rusland bezet houdt, er vanuit gaande dat de Russen niet weer elders een offensief beginnen, dan gaat dit sowieso nog een lang spel worden.
Putin gaat zich niet laten terugsturen of verjagen, dat is allemaal wishful thinking.
De Russische mijnenvelden en hun belachelijke hoeveelheid artillerie maken het erg moeilijk om vooruit te komen. Ik zie dat zonder luchtoverwicht niet veranderen.
@Trekhaas | 23-08-23 | 09:04: Als je hoort hoeveel artillerie er met onder meer drones en HIMARs wordt vernietigd... Het Russische materieel is simpelweg minder geavanceerd. En ook de mijnen zijn geen onoverkomelijk probleem meer:
edition.cnn.com/videos/world/2023/08/...
En die mijnenvelden hoeven nu nog niet helemaal opgeruimd te worden: je hoeft alleen maar routes er doorheen te creëren en met thermal imaging kun je ook zien waar je langs kunt zonder mijnen te hoeven opruimen als er geen mijnen liggen.
@Aristotalloss | 23-08-23 | 09:11: ze maken ook helemaal geen nieuw materiaal natuurlijk.
@littlelebowsky | 23-08-23 | 08:46: Russen zijn grof, veel soldaten verliezen maakt hen niet uit en ze gooien gewoon alles plat met bommen e.d.
Ik begin me vreselijk te storen aan die lachende tronies terwijl er honderdduizenden sterven. Bah.
(Tronie, goed gekozen woord van me: 'Leenwoord uit het Frans, in de betekenis van ‘gezicht (tegenwoordig minachtend)’ voor het eerst aangetroffen in 1468')
Beetje geduld. Dat Russische front gaat in elkaar klappen.
Je bedoelt als ze straks bij Robotyn achter de Russische linies door kunnen? Het is nu nog steeds een bosrand per dag dat ze opschuiven.
Stap voor stap.... www.youtube.com/watch?v=ZcgIpBs41qw
3 maanden na de inval zeiden de experts dit al. Ze hebben nog genoeg munitie, militairen etc voor 2-3 maanden.
Straks 40 jaar verder, zullen ze dit nog zo melden.
@Blaffendehond | 23-08-23 | 09:03: Florence Nightingale kan weer op pad. Net als bij de vorige Krimoorlog.
Frans Timmermans kent net als Florence Nightingale 7 talen.
@Blaffendehond | 23-08-23 | 09:03:
Nee, zo werkt het niet. Nooit gedaan ook. Remember Adolf.
Bereid je alvast voor dat we de rest van deze eeuw geld kunnen inzamelen van burgerslachtoffers die op een persoonsmijn lopen. Vooral spelende kinderen zijn een doelgroep van de rommel. Het was niet voor niets dat Lady Diana hier tegen strijde trok. Grootmachten gunnen elkaar het licht niet in de ogen, en gunnen daarmee kinderen geen onderbeentjes. Deze wereld is ziek.
Kan een demissionair minister dit zonder goedkeuring van de Kamer überhaupt beslissen?
Een ruime meerderheid in de Kamer is voor deze steun dus ja, dat mag zij beslissen.
Het kabinet heeft geen goedkeuring nodig om te beslissingen te nemen met betrekking tot militaire inzet van personeel en of materiaal. Dat dit vaak alsnog met een debat voor de bühne wordt gedaan is een vorm van fatsoen. Naar mijn weten houdt deze verantwoordelijkheid niet op als het kabinet demissionair is.
Dat vind ik i.t.t. Bakkeleures dus NIET... demissionair wil zeggen, alleen de lopende zaken afhandelen en niet een (nieuw) besluit nemen... of die 2e kamer het er nu wel of niet mee eens is.
@Keyboardspeler | 23-08-23 | 10:08: Juistem.
@Keyboardspeler | 23-08-23 | 10:08: Dat dus.
42 Schaalmodellen, het valt dus alles mee.
Heeft u er wel eens een in uw oog gehad?
En wie gaat die in elkaar zetten? En bespuiten?
Dan is de oorlog al voorbij!
Het in elkaar zetten besteden we uit aan China of een ander Aziatisch land.
REAGEER OOK